Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Philips Pronto *

1012 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Philips SBC-RU890 Pronto (Fjärrkontroller) 1 7,89 (18) Inga priser
Philips SBC-RU970 Pronto Pro (Fjärrkontroller) 1 8 (6) Inga priser
Philips SBC-RU950 Pronto NG (Fjärrkontroller) 1 8,71 (20) Inga priser
Philips SBC-RU940 Pronto (Fjärrkontroller) 1 7,72 (24) Inga priser
Philips SBC-RU930 Pronto Neo (Fjärrkontroller) 1 7,1 (9) Inga priser
Philips SBC-RU980 Pronto Pro NG (Fjärrkontroller) 1 8,6 (4) Inga priser
Philips SBC-RU960 Pronto NG (Fjärrkontroller) 1 7,6 (4) Inga priser
Philips SBC-RU990 Pronto Pro NG (Fjärrkontroller) 1 8,43 (6) Inga priser
Philips TSU9600 Pronto (Fjärrkontroller) 1 8,78 (8) Inga priser
Philips TSU9400 Pronto (Fjärrkontroller) 1 8,67 (5) Inga priser
Philips TSU9200 Pronto (Fjärrkontroller) 0 (0) Inga priser
Philips TSU9800 Pronto (Fjärrkontroller) 1 8 (2) Inga priser
3 relaterade trådar

Postad 03 januari 2009 - 19:22

Unregisteredeee306cc
  • Unregisteredeee306cc
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0

bumpar mig själv innan jag slänger pronton i väggen!

Jag tror föregående inlägg syftar på en pronto TSU9X00. Att döma av dina galleribilder så har du inte en sådan.

Postad 03 januari 2009 - 20:34

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0

Noobman, har inte 9800 LAN i dockningsstationen? Vad jag vet så är det inte så stor skillnad mellan 9600 och 9800, båda har samma upplösning så man kan köra alla program för 9600:an.

Tackar så mycket för den observationen av dig, Men precis som du säger så är skillnaden inte stor mellan dessa modeller när allt kommer omkring.

Oturligt för mig rent ekonomiskt så var storleken på skärmen det absolut viktigaste när jag skulle välja en ny Pronto så därför föll även 9600:an bort från min lista, Så någon gång nästa vecka så kan även jag stoltsera mig med en ny Pronto :) .

Lika bra att ni vänjer er vid mig nu för GARANTERAT kommer det att ställas mer eller mindre "idiotiska" frågor från min sida(Java....är inte det ett annat ord för kaffe? ;) ).

Mvh.
Mats

Postad 03 januari 2009 - 20:46

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4 127 inlägg
  • 0

Jag tror föregående inlägg syftar på en pronto TSU9X00. Att döma av dina galleribilder så har du inte en sådan.

inte så kontigt att jag inte hittar då :) är det någon annan som vet hur jag kan göra för att få igång min pronto igen då. känns skittråkigt att inte kunna använda den längre

Postad 04 januari 2009 - 09:41

Installera
  • Installera
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0

inte så kontigt att jag inte hittar då :) är det någon annan som vet hur jag kan göra för att få igång min pronto igen då. känns skittråkigt att inte kunna använda den längre

OK, det förklarar saken. Förlåt för att jag inte fattade det från början.

TSU3000 och dess europeiska broder RU950 har haft problem med att flatkontakten till skärmen förlorar kontakten. Det är ett känt problem och det resulterar i att skärmen slutar att fungera. Det finns en lösning på problemet! Jag har hittat text och bilder på remotecentral.com som är en bra källa att ösa ur.

Updated procedure

I found it very easy to restore good contact by puncturing the 4 square contact spots several times at different locations with a fine sewing needle with a sharp tip. And the screen works fine now. I have now a 12 month experience of successful operation since the repair.

Below I tried to join the main pieces, and remember my disclaimer: I do not take any responsibility of this fix - you try it at your own risk! And you need some device disassembly/assembly experience and a torx tool to execute these steps !!!!

- Remove the 4 torx screws (size T6) at the bottom of the Pronto; - Open the case by runing your fingernails in the groove and pry it open. - Remove a 5th torx screw on the top of the circuit board and remove the circuit board from the Pronto casing; - Take off the green rim round the touch screen. The left side can be lifted, but the right side needs pressure towards the outside (near the mute button) due to a plastic tab that fits in underneath. (reassemble it in reverse order); - Puncture de 4 contact spots 3 to 4 times, at a different location, with a fine sharp sewing needle, applying good pressure to reach the glass surface; - Connect the rechargeable battery pack, or reassemble sufficiently to put the batteries in and test. If no success try to add a few additional punctures.

Snäpplås
Postad bild

Kontakter som ska tryckas på med en synål eller en plasttandpetare
Postad bild

Går det åt skogen tar jag inte på mig något ansvar... :)

MVH

Bister

Postad 04 januari 2009 - 09:48

Unregisteredeee306cc
  • Unregisteredeee306cc
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0

Det skall tydligen finnas nån resetknapp innanför batteriluckan. Testa att googla på ru950 och reset

Postad 04 januari 2009 - 10:15

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4 127 inlägg
  • 0

OK, det förklarar saken. Förlåt för att jag inte fattade det från början.

TSU3000 och dess europeiska broder RU950 har haft problem med att flatkontakten till skärmen förlorar kontakten. Det är ett känt problem och det resulterar i att skärmen slutar att fungera. Det finns en lösning på problemet! Jag har hittat text och bilder på remotecentral.com som är en bra källa att ösa ur.

du är en ÄNGEL!! som jag har letat efter detta, nu skall jag ta mig ett snack med polaren som är van att skruva upp elprylar. återkommer om detta hjälpte. thx igen!

Det skall tydligen finnas nån resetknapp innanför batteriluckan. Testa att googla på ru950 och reset

har testat med resetknappen redan, men tack för tipset, det är ungefär såpass långt som jag vågar öppna en pronto. så överlämnar den i mer vana händer för tipset ovan

Redigerat av Evil Homer, 04 januari 2009 - 10:16.

Postad 04 januari 2009 - 18:49

Unregistered1cc1b926
  • Unregistered1cc1b926
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0
Jag har gjort "knappnålsmetoden" ett par gånger. det har fungerat vid varje tillfälle. förra gången var nog typ två år sedan.
Ett tips är att lägga en bit vanlig "kontorstejp" över ledarna efter att du "punkterat dem", för att förhindra att det oxiderar där.

/Daniel

Postad 11 januari 2009 - 12:44

Unregisteredc1b30d1b
  • Unregisteredc1b30d1b
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
funkade kanon på Niklas F's Pronto också!-.. :lol:

Postad 11 januari 2009 - 15:09

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4 127 inlägg
  • 0

funkade kanon på Niklas F's Pronto också!-.. :lol:

Thx johan"ghost76", nu funkar pronton hur fint som helt igen, bara att sätta igång och göra inställningar man vill ha nu igen,

tack för guiden hur man gick tillväga!

kommer väl antagligen återkomma till dig(ghost76) om hur jag skall få till det med ir och rf *garvar*

Postad 11 januari 2009 - 19:11

Installera
  • Installera
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
Kul att du fick till det. Sorry att jag inte fattade vilken fjärr det var så att du fick vänta en massa i onödan. Lycka till med programmeringen!

Postad 12 januari 2009 - 06:20

joz
  • joz
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Eftersom datorn är seg som sirap med PadOne så tänkte jag oxå ge mig in i squeeze världen. Först och främst via datorn och squeezecenter/slimserver. Men jag har bara sett bilder/film på prontosqueeze. Någon som känner sig manad att lägga upp lite egna bilder/film på slimpronto?
någon som testat båda?
För och nackdelar?

/joZ

Postad 15 januari 2009 - 14:11

Mike T
  • Mike T
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0
Jag har bara testat demo versionen av Prontosqueeze samt då Slimpronto som jag köpte.
Prontosqueeze fungerar helt okej och är lätthanterligt. Dock så satsade jag ändå på att köpa grisen i säcken (Slimpronto), efter tips här, och jag ångrar mig då inte. Tycket det var åtminstone lika enkelt att konfigurera och få igång dem. Men jag tyckte att det var lite snyggare och mer användarvänligt att kunna styra via touchdisplayen samt jogwheel. Jogwheel fungerar även på Squeezepronto, men den har typ bara två touch knappar. Har man en stor touchdislay, så vill man ju helst kunna flotta ner den med fingrarna också. Ladda ner demon av prontosqueeze och jämför lite med mina bilder, så kanske du får nån uppfattning.
Bifogad fil  Slimpronto1.JPG   262,5K   1 Antal nerladdningar
Bifogad fil  Slimpronto2.JPG   256,56K   1 Antal nerladdningar
Bifogad fil  Slimpronto3.JPG   226,79K   1 Antal nerladdningar

Jag vet inte om det fungerar på Prontosqueeze, men vid justering av ljudet på Slimpronto, så justerar du ljudet på Squeezeboxen och inte förstärkaren. Smidigt ifall man inte har nån RFX del som gör att man kan justera ljudet trots väggarna. HAr satt in vid påslag av att lyssna på Squeezeboxen, så ställer sig recievern (Denon AVR 4308) på -20dB, sedan justerar jag ljudet via Slimpronto och jag ser i mitten högst upp vad ljudnivån är.
Har även köp program för min Ipod touch som jag kan styra Squeezeboxen med.

Postad 16 januari 2009 - 20:08

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0

Mike T: angående nr 2. Vad jag vet finns det ingen bra fungerande lösning för Mediaplayer för Pronton. Det finns två varianter för att styra Squeezecenter och tillhörande Squeezeboxar. Om du inte vill köpa en squeezebox går det bra att endast ha squeezecenter på en pc eller nas och en mjukvaruspelare, softsqueeze. Jag använder en squeezebox och Slimpronto på Pronton.

Hej.

Har jag förstått det hela rätt att det enda som behövs för att kunna använda Slimpronto/Prontosqueeze fullt ut(läs:precis likadant som om man hade en Squeezebox) på en Pronto PRO är squeezecenter och softsqueeze?

Har även en fråga angående RSS Newscrawler modulen som går att hitta på Remote central, Och det är detta med stöd för svenska tecken. Eftersom jag själv inte klarar av att snickra ihop detta stöd i newscrawlern så kanske någon av er har gjort detta och i bästa fall vill dela med sig av detta :) ?
Är faktiskt riktigt roligt för en noob som mig att läsa minhembios nyheter som en rullande text på min Pronto, Men tyvärr så blir texten lite vaj utan svenskt stöd.

Slutligen vill jag fråga om någon kan tipsa om några bra/roliga RSS feeds att använda till Crawlern?

Mvh.
Mats

Redigerat av Noobman, 16 januari 2009 - 20:11.

Postad 16 januari 2009 - 23:04

Unregistered099ce9b3
  • Unregistered099ce9b3
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
Det räcker med Squeezecenter och softsqueeze. Jag tycker dock att det är något mer robust med en fysisk spelare och det kan ju ofta vara så att pc: används även till annat. Jag körde med endast softsqueeze i någon månad och det fungerade bra. Nu kör jag Squeezecenter på en strömsnål server som är på dygnet runt och en squeezebox.

Jag har inte använt newscrawlern mer än att bara prova den med exempelsidorna. Barry Gordon som har gjort SlimPronto la till stöd för svenska tecken i den mjukvaran när jag bad om det. Det vore fel av mig att lägga upp koden här men jag har för mig att ha la ut koden för detta på remotecentral, sök där. Om det är exakt samma problem vet jag inte.

Postad 16 januari 2009 - 23:33

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0

Det räcker med Squeezecenter och softsqueeze. Jag tycker dock att det är något mer robust med en fysisk spelare och det kan ju ofta vara så att pc: används även till annat. Jag körde med endast softsqueeze i någon månad och det fungerade bra. Nu kör jag Squeezecenter på en strömsnål server som är på dygnet runt och en squeezebox.

Jag har inte använt newscrawlern mer än att bara prova den med exempelsidorna. Barry Gordon som har gjort SlimPronto la till stöd för svenska tecken i den mjukvaran när jag bad om det. Det vore fel av mig att lägga upp koden här men jag har för mig att ha la ut koden för detta på remotecentral, sök där. Om det är exakt samma problem vet jag inte.

När allt kommer omkring så kommer även jag köra med en Squeezebox(glömde bort detta med att PC:n måste vara på och kopplad till mitt försteg :) ), Men troligtvis kommer jag köra "snålvarianten" innan ett inköp sker.

Som sagt så är jag inte direkt haj på detta med kodknackning så även om Mr.Gordon la ut detta(tror faktiskt jag läste det någonstans på RC) så hjälper ej detta mig i nuläget, Men jag har all förståelse för din återhållsamhet när det gäller vidarepublicering. Blir till att be precis som du gjorde men i detta fall André du Fresne(Mannen bakom Newscrawlern) om ett stöd för Svenska.

Mvh.
Mats

Postad 17 januari 2009 - 10:47

Mike T
  • Mike T
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0
Jag har en server som står på redan 24/7, men jag valde ändå att ha en Squeezebox reciever, så att jag har den intill Denon receivern.
Nedan finner du en länk om hur man konfigurerar en squezzebox utan Logitechs orginalfjärr (Duet paketet) eller en lös fjärr för 2800:-.
Jag följde anvisningarna och det gick som smort. Ett kommando som kan vara användbart är "LIST" så du ser vad för inställningar du kan göra trådlöst mm på Squeezebox receievern . Tror du sätter dig in snabbt hur det fungerar om du läser instructions.txt filen bara

Config Squeezebox

Enda nackdelen med Slimpronto är som i mitt fall har jag en 9600 fjärr. Har funderat på att utöka med en 9400 fjärr sedan, men då måste jag betala Gordon $30 till för den mjukvaran eftersom de skiljer sig lite åt. Detta behöver man inte med Prontosqueeze. Men det är ju inga större slantar det handlar om.

Postad 17 januari 2009 - 11:46

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0
Nu hänger jag ej med längre, Går det ej att konfigurera sin squeezebox(classic) med den tillhörande fjärren?

EDIT Såg att "classic" och "reciever" är olika varianter :) , Så med andra ord GÅR det fint att konfigurera sin box med "classic".....har jag greppat det nu?

Mvh.
Mats

Redigerat av Noobman, 17 januari 2009 - 11:55.

Postad 17 januari 2009 - 21:35

Unregistered099ce9b3
  • Unregistered099ce9b3
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
Det stämmer, classic och duett med recievern är olika spelare. Du kan köpa vilken squeezebox du vill, de ska alla fungera med squeezecenter och därmed med slimpronto. Men är det inte billigast att köpa den senaste spelaren recievern utan fjärrkontroll? Utan fjärren till recievern behövs det ett program på pc:n för att konfigurera den.

Postad 17 januari 2009 - 22:48

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0
Blev ett köp av ett stycke squeezebox classic mest beroende på min ovilja att trilskas allt för mycket med inställningar etc.

Måste nog påstå att installationen av min squeezebox(squeezecenter) går till historien som den mest smärtfria/snabba varianten hittills ;) .

Har även införskaffat SlimPronto och ProntoSqueeze(demo) men jag kan inte jämföra dessa fullt ut ännu(Fullversionen av ProntoSqueeze anländer inom 24 timmar), Men allt talar för att SlimPronton har dom bästa, Användbara och lättskötta funktionerna medans ProntoSqueezen huserar ett lite mer "stylat" gränssnitt enligt min mening(kan kommas att omvärderas senare).

Vill även tacka alla som svarat på mina mer eller mindre "dumma" frågor.

EDIT: ProntoSqueeze har anlänt men inget talar för att denna överträffar SlimPronton i användarsynpunkt so far.

Mvh.
Mats

Redigerat av Noobman, 18 januari 2009 - 02:11.

Postad 18 januari 2009 - 12:58

Unregistered099ce9b3
  • Unregistered099ce9b3
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
Kul att du fick igång squeezecenter och spelaren så smidigt, det går inte alltid så lätt för alla. Jag tycker att alla recensioner jag läst klankar ned på problem vid installationen. Jag hade lite problem med att få till statisk ip och trådad anslutning på min spelare men fick till det efter lite krångel. Min bror fick aldrig ordning på sin spelare så jag fick hjälpa till. Tror nog att de flesta som får problem inte har koll på sina nätverk...

Vad tycker du om snabbheten, är det någon skillnad mellan mjukvarorna? Jag har endast provat demoversionen av Prontosqueeze ett litet tag och använder SlimPronto. Jag fastnade för SlimPronto just för flexibiliteten. Dock är frågan om inte Prontosqueeze kan var smidigare för de ovana användarna, har du provat på familj och vänner?

Postad 18 januari 2009 - 17:59

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0

Kul att du fick igång squeezecenter och spelaren så smidigt, det går inte alltid så lätt för alla. Jag tycker att alla recensioner jag läst klankar ned på problem vid installationen. Jag hade lite problem med att få till statisk ip och trådad anslutning på min spelare men fick till det efter lite krångel. Min bror fick aldrig ordning på sin spelare så jag fick hjälpa till. Tror nog att de flesta som får problem inte har koll på sina nätverk...

Nu kan det nästan låta som om jag har björnkoll på mitt nätverk, Och det är så långt från sanningen det bara går faktiskt. Just därför blev jag så förvånad när allt flöt på som det gjorde, Var nog så att jag hade "turen" på min sida denna gång.

Vad tycker du om snabbheten, är det någon skillnad mellan mjukvarorna? Jag har endast provat demoversionen av Prontosqueeze ett litet tag och använder SlimPronto. Jag fastnade för SlimPronto just för flexibiliteten. Dock är frågan om inte Prontosqueeze kan var smidigare för de ovana användarna, har du provat på familj och vänner?

Efter den lilla tid jag haft för en jämförelse så verkar det som att ProntoSqueeze(PS) laddar/söker vid tex. en "Album search" lite snabbare, SlimPronton(SP) har ibland tagit lite väl lång tid på sig enligt mitt tycke. Men annars är dom likvärdiga förutom detta med för mig det "enkla" och "ologiska" interfacet på PS:en gör att allt nästan tar dubbla tiden att utföra gentemot SP:ns mer "avancerade/flexibla" dito.

Ta bara en sådan sak som SP:ns dubbla paneler som man lätt flyttar sig mellan med ett tryck på SKÄRMEN(även jag gillar att flotta ner min Pronto :) ), Detta innebär att man lätt kan plocka ihop sin playlist med låtar från olika artister och album på ett snabbt och "logiskt" sätt(lite som Total Commander). Om detta skall göras med PS:en krävs det åtskilliga och "onödiga" knapptryckningar.

Båda modulerna saknar så vitt jag vet en knapp för snabbspolning fram/bak(SP har iallafall möjligheten att flytta sig fram/bak genom ett "pek" i progress baren).

När det sedan gäller testandet på oinbitna tokar som oss såsom ens respektive och vänner och annat "löst" folk :D så har jag ej haft tillfälle för det, Eller snarare ointresse från dessa. Försökte få tanta att just tycka till om vilken modul som var enklast att förstå, Men det enda svar jag fick var........... :) !!!!

Sedan har jag en fråga angående skapandet av spellistor, Går det att plocka ihop en spellista och namnge denna för att sedan spara den på sin HD för framtida bruk i SP:n?

Mvh.
Mats

Postad 18 januari 2009 - 18:42

Mike T
  • Mike T
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0
Kanske inte tillhör tråden direkt, men ni som använder er utav squeezecenter. Jag har lite strul med att få Samlingar att ligga under ett album. Itunes funkar ju ibland lite som det vill. Lite svårhanterligt. Så nu testa jag att lägga en mapp direkt i under mappen samlingar så kommer låtlistan i squeezecenter med flera separata låtar och inte under ett album. Så man måste editera dem förmodligen med nån ID3tag renamer eller liknande. Hur har ni löst detta, och med ev vilket program?

Postad 18 januari 2009 - 18:49

Unregistered099ce9b3
  • Unregistered099ce9b3
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
Noobman, tror inte funktion att spara spellistor finna ännu men man kan väl öppna sparade spellistor, eller?

Mike T, problemet har med taggar att göra. Du kan bläddra i mappstrukturen istället för att använda taggarna men det går långsammare. Tag & Rename är ett mycket smidigt program som hämtar hem cover art och döper om hela album på en gång.

Postad 18 januari 2009 - 18:58

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0

Noobman, tror inte funktion att spara spellistor finna ännu men man kan väl öppna sparade spellistor, eller?

Mike T, problemet har med taggar att göra. Du kan bläddra i mappstrukturen istället för att använda taggarna men det går långsammare. Tag & Rename är ett mycket smidigt program som hämtar hem cover art och döper om hela album på en gång.

Japp går utmärkt att öppna redan sparade spellistor(sparade dessa i ProntoSqueeze), Sitter precis och skriver ett mail till Herr.Gordon och kommer då även att fråga om inte dennna funktion kan implementeras.

EDIT: Svaret från Barry Gordon på frågan angående möjligheten att spara/namnge spellistor var följande:
Such a playlist can be made using the web interface of SqueezCenter or once you realize what a playlist looks like you can build it yourself. It is just one line references to each song that is in the list, much like a list of links (shortcuts) . In SlimPronto try the ZAP button on the info/now playing screen. Highlight (the red music note by moving the cursor up/down) a song and then ZAP it. That song will be placed into a playlist known as the ZAP playlist. It will be in your playlist directory on the Slimserver PC.You can then use the the PC to rename and or edit that playlist.

Följdaktligen var min nästa fråga om det ej går att lösa detta på ett enklare sätt :) (svar följer).

EDIT2: Här följer svaret på min senaste fråga:
The problem has to do with the lack of a keyboard with which to type a playlist name. I tried to avoid the need for keyboards because on a pronto they are fairly cumbersome and inefficient. there is no simple solution to anything that requires naming or selecting directories on the PC.

:) .

Mvh.
Mats

Redigerat av Noobman, 18 januari 2009 - 23:45.

Postad 19 januari 2009 - 15:23

Unregistered099ce9b3
  • Unregistered099ce9b3
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
Tycker inte den föklaringen var bra, det går ju att göra på duetten som saknar tangentbord. Sedan har han ju redan implementerat ett tangentbord för sökning av låtar. Hur löstes det i Prontosqueeze?

Postad 19 januari 2009 - 20:56

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0

Tycker inte den föklaringen var bra, det går ju att göra på duetten som saknar tangentbord. Sedan har han ju redan implementerat ett tangentbord för sökning av låtar. Hur löstes det i Prontosqueeze?

Ja även jag tycker detta svar ej var till min belåtenhet, Men vem vet Herr Gordon kanske inte klarar av att implementera denna funktion(namnge en spellista). Även fast det är osmidigt så går det att spara en spellista med ZAP knappen(bara "zapa" låtarna du vill lägga till), Listan kommer automatiskt döpas till "ignorerade låtar" och hamnar i den valda mappen för spellistor på PC:n.

ProntoSqueeze däremot klarar detta med att spara/namnge en ny spellista galant, Bara att plocka ihop din lista och sedan spara(även välja namn) med en Firm key, Problemet är bara att denna procedur kan ta evigheter eftersom jag klarar inte av modulens logik :D .

Mvh.
Mats

Postad 21 januari 2009 - 05:40

joz
  • joz
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
o shit va många som hade koll på min fråga. Nu har jag börjat inse att herr Gordons Slimpronto föredras av de flesta, så det får bli mitt val oxå. Tack till Mike T som la upp bilder.

/joZ

Redigerat av joz, 14 juli 2009 - 12:54.

Postad 23 januari 2009 - 10:16

Altavox
  • Altavox
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej Kul att ni upptäckt dessa script.
Bara för ordningens skull:
Slimpronto - Barry Gordon
Prontosqueeze - Nicholas Riley (aka Tenchi)

Vi har testat bägge dessa och våra erfarenheter är att Prontosqueeze generellt är stabilast och snabbast.
I mitt system laddas cirka 4000 album på bråkdelen av en sekund. Det ironiska är att det är snabbare än Logitechs egen Duet fjärr! Sedan finns det på svenska och flera andra språk, och det är lätt att skapa egna översättningar på basfunktioner och menyer.

Slimpronto har en del finesser men ergonomin är klart eftersatt. Systemet ger också en viss fördröjning i våra applikationer vi testat.

Familjemedlemmar och vänner som testat har varit snabbt igång med Prontosqueeze utan att få någon närmare introduktion, detta har inte varit fallet med Slimpronto.

Mer info om Prontosqueeze finns på www.prontoprojects.com

MVH Peter Aspegren /Altavox

PS Vi har inga ekonomiska intressen i något av scripten, dessa köper ni av respektive skapare. DS

Postad 23 januari 2009 - 10:27

Altavox
  • Altavox
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Noobman, har inte 9800 LAN i dockningsstationen? Vad jag vet så är det inte så stor skillnad mellan 9600 och 9800, båda har samma upplösning så man kan köra alla program för 9600:an.

9800 har en dold RJ45 i "ryggen" , detta för om man monterar den fast i borstället i exempelvis ett konferensrum.

Kabeln dras genom ett hål man tar upp under laddstället, eller bak på. det finns även en phoenixkontakt för permanent strömmatning.

Man bestämmer i PEP2 om den skall ansluta via wifi eller LAN. Den byter inte själv. From 2009 levereas 9800 med ett enkelt väggfäste för fast montering. Möjligtvis kommer det en väggdocka i stil med Polar bear
http://www.altavox.s...m...&Itemid=122

MVH

Peter /altavox /prontodistributör sverige/norge/danmark

Postad 30 januari 2009 - 16:43

Buck Rogers
  • Buck Rogers
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0
Någon som har fungerade koder för Denon AVR3808 för Vol -20 och -40 (gärna -50 om det finns)
Jag har provat koderna i databasen för AVR3806 och dom som finns på RemoteCentral med dom fungerar inte.

Postad 30 januari 2009 - 20:53

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0

Någon som har fungerade koder för Denon AVR3808 för Vol -20 och -40 (gärna -50 om det finns)
Jag har provat koderna i databasen för AVR3806 och dom som finns på RemoteCentral med dom fungerar inte.

Hade samma problem med att hitta dessa koder men i mitt fall för en annan modell, Ett litet tips när man provar dessa koder är detta med att EJ ha recievern inställd på någon källa(TV,CD,DVD etc.) som är aktiv med ljud, Utan ställ in recievern på en som ej är tilldelad med ljud. Själv så hade jag ej följt denna tumregel och skulle på skoj testa denna -40 kod(som inte stämde såklart utan i själva verket var 0db koden) vid sen kväll tidig morgontid............. :) .

Prova denna kod för -40 (remote ID:1)
0000 006D 0000 0020 000A 001E 000A 001E 000A 0046 000A 0046 000A 001E 000A 001E 000A 0046 000A 0046 000A 001E 000A 001E 000A 001E 000A 001E 000A 0046 000A 001E 000A 001E 000A 0679 000A 001E 000A 001E 000A 0046 000A 0046 000A 001E 000A 0046 000A 001E 000A 001E 000A 0046 000A 0046 000A 0046 000A 0046 000A 001E 000A 0046 000A 0046 000A 0679

-20 (remote ID: 1)
0000 006D 0000 0020 000A 001E 000A 001E 000A 0046 000A 0046 000A 001E 000A 0046 000A 001E 000A 0046 000A 001E 000A 001E 000A 001E 000A 001E 000A 0046 000A 001E 000A 001E 000A 0679 000A 001E 000A 001E 000A 0046 000A 0046 000A 001E 000A 001E 000A 0046 000A 001E 000A 0046 000A 0046 000A 0046 000A 0046 000A 001E 000A 0046 000A 0046 000A 0679

0db (remote ID: 1)
0000 006D 0000 0020 000A 001E 000A 001E 000A 0046 000A 0046 000A 001E 000A 0046 000A 0046 000A 001E 000A 001E 000A 001E 000A 001E 000A 001E 000A 0046 000A 001E 000A 001E 000A 0679 000A 001E 000A 001E 000A 0046 000A 0046 000A 001E 000A 001E 000A 001E 000A 0046 000A 0046 000A 0046 000A 0046 000A 0046 000A 001E 000A 0046 000A 0046 000A 0679

Mvh.
Mats

Postad 31 januari 2009 - 01:05

Buck Rogers
  • Buck Rogers
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0
Tack Mats!
Men dom fungerar inte, 0db för alla tre. Har du andra koder som jag kan prova?

Har även under kvällen prövat Philips (Only 1 remote) nya databas där alla Denons AVR för 2008 finns med. Med dom koderna så får jag zon 2 och 3 att fungera (set vol -20, -40) men inte zon 1.
Kanske behöver en firmware update på recivern?

Postad 31 januari 2009 - 01:28

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0
Tråkigt att dom ej funkar för dig, Tror inte det ska ha någon betydelse att dom var för USA varianten (AVR-3808ci)
AVR-3808ci Binary IR codes

Prova denna -40db(denna funkar hos mig men som sagt med en annan Denon modell)
0000 006D 0020 0000 000A 001E 000A 001E 000A 0046 000A 0046 000A 001E 000A 001E 000A 0046 000A 0046 000A 001E 000A 001E 000A 001E 000A 001E 000A 0046 000A 001E 000A 001E 000A 06D5 000A 001E 000A 001E 000A 0046 000A 0046 000A 001E 000A 0046 000A 001E 000A 001E 000A 0046 000A 0046 000A 0046 000A 0046 000A 001E 000A 0046 000A 0046 000A 001E

EDIT: Vet inte om du kollat runt på Remote Central men tydligen så är du ej ensam om detta problem :)

EDIT2: Denna tråd på Remote Central kan vara av intresse kanske, Men troligtvis är det du som startade den och då är du redan varse om den ;) .

Mvh.
Mats

Redigerat av Noobman, 31 januari 2009 - 02:26.

Postad 31 januari 2009 - 13:44

Mike T
  • Mike T
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0
Jag har en Denon AVR-4308 och för mig fungerar i alla fall dessa koder. Vore väldigt konstigt ifall det inte fungerar på 3808

-20dB

0000 006D 0010 0020 000A 001E 000A 001E 000A 0046 000A 0046 000A 001E 000A 0046 000A 001E 000A 0046 000A 001E 000A 001E 000A 001E 000A 001E 000A 0046 000A 001E 000A 001E 000A 06D6 000A 001E 000A 001E 000A 0046 000A 0046 000A 001E 000A 001E 000A 0046 000A 001E 000A 0046 000A 0046 000A 0046 000A 0046 000A 001E 000A 0046 000A 0046 000A 06D6 000A 001E 000A 001E 000A 0046 000A 0046 000A 001E 000A 0046 000A 001E 000A 0046 000A 001E 000A 001E 000A 001E 000A 001E 000A 0046 000A 001E 000A 001E 000A 06D6

-40dB

0000 006D 0010 0020 000A 001E 000A 001E 000A 0046 000A 0046 000A 001E 000A 001E 000A 0046 000A 0046 000A 001E 000A 001E 000A 001E 000A 001E 000A 0046 000A 001E 000A 001E 000A 06D6 000A 001E 000A 001E 000A 0046 000A 0046 000A 001E 000A 0046 000A 001E 000A 001E 000A 0046 000A 0046 000A 0046 000A 0046 000A 001E 000A 0046 000A 0046 000A 06D6 000A 001E 000A 001E 000A 0046 000A 0046 000A 001E 000A 001E 000A 0046 000A 0046 000A 001E 000A 001E 000A 001E 000A 001E 000A 0046 000A 001E 000A 001E 000A 06D6

Postad 31 januari 2009 - 15:18

Buck Rogers
  • Buck Rogers
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0
Gjorde precis en update på recivern och nu fungerar det.
Även koderna för -20 -40 för AVR3806 fungerar nu. Däremot inte dom som finns på Philips senaste databas, All Denon AVR 2008.

EDIT2: Denna tråd på Remote Central kan vara av intresse kanske, Men troligtvis är det du som startade den och då är du redan varse om den B)

Jo det är jag :D

Redigerat av Buck Rogers, 31 januari 2009 - 15:45.

Postad 03 mars 2009 - 21:34

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0
Här kommer en stilla vädjan till alla er som besitter kunskap i ämnet Javascript, Och som kan/vill knåpa ihop en troligtvis ganska enkel kod för mig. Eftersom jag själv inte kommer greja detta under en överskådlig tid så är min enda utväg att be om er hjälp :) .

Problemet är som följer;
Hårda knappar är som ni säkert vet en bristvara på alla "pekskärmar" och därför är det ganska bra om man kan få en hård knapp att utföra olika kommandon beroende på hur länge man har den intryckt.
I mitt fall är det "browse backward" knappen(TSU-9800) som även skulle kunna agera som "browse forward" knapp om man har den intryckt en lite längre tid(1-2 sekunder), Men som sagt är jag inte mannen att genomföra denna ekvation i nuläget.

Så i klartext undrar jag om någon skulle kunna skriva denna PS kod till mig?

Mvh.
Mats

Postad 05 mars 2009 - 10:47

Magnus79
  • Magnus79
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Nybliven och so far nöjd ägare till en RU980. Jag vet att det är en RU980 då det står på baksidan, samt på kartongen, allt ser ut att vara i sin ordning. Min RF-extender(inte Philips) reagerar på fjärrens signaler så allt tyder på att den sänder på 443? MHz.
Kollade inte så noga när jag fick den, började med att uppdatera firmware från philips sida.
Nu har jag programerat lite i ProntoEdit och ska föra över, filen är sparad som en RU-980-fil.
Får varning att jag försöker föra över en RU980-fill till en TSU7000-enhet.
Går jag in i settings i fjärren och kollar firmvare så står det TSU7000 2.1

Why???

Någon som har erfarenhet av liknande "problem"? Eller är det bara att programmera som TSU7000 och köra?

Postad 06 mars 2009 - 01:28

Installera
  • Installera
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
Märkligt. Tanka hem RU980 mjukvara och kör in. Låter helcrazy ;)

Testa om det funkar att köra in dem som TSU7000, det viktiga är ju att du har rätt kristall så att du sänder på rätt RF frekvens, det är ju bara det som skiljer dem åt (jo, koddatabasen också, men den är ju så kass så den använder man ju aldrig....)

Postad 06 mars 2009 - 10:39

Magnus79
  • Magnus79
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Ja visst är det flummig. Satt och programmerade i TSU-läge igår och det funkar finfint. Men jag skulle gärna få ordning på problemet ändå.
När jag hämtade firmware verkar det som det är samma firmware-fil till alla NG-kontroller??
Kan jag hitta en firmeare som bara är för 980?

RF funkar fint till min Digiality-RFmottagare som går i 443MHz, så det är rätt kristall.

Tar gladerligen emot mer tips i detta ärende.

Postad 08 mars 2009 - 10:59

Magnus79
  • Magnus79
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Kan jag tvinga Pronton att läsa in RU980-firmware? Spelar ju ingen roll hur många ggr jag läser in firmware, den verkar ju bestämt sig för att vara en TSU7000. Eller finns det nån firmware att hämta som är specifik för RU980?

Postad 08 mars 2009 - 19:57

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0

Här kommer en stilla vädjan till alla er som besitter kunskap i ämnet Javascript, Och som kan/vill knåpa ihop en troligtvis ganska enkel kod för mig. Eftersom jag själv inte kommer greja detta under en överskådlig tid så är min enda utväg att be om er hjälp :) .

Problemet är som följer;
Hårda knappar är som ni säkert vet en bristvara på alla "pekskärmar" och därför är det ganska bra om man kan få en hård knapp att utföra olika kommandon beroende på hur länge man har den intryckt.
I mitt fall är det "browse backward" knappen(TSU-9800) som även skulle kunna agera som "browse forward" knapp om man har den intryckt en lite längre tid(1-2 sekunder), Men som sagt är jag inte mannen att genomföra denna ekvation i nuläget.

Så i klartext undrar jag om någon skulle kunna skriva denna PS kod till mig?

Mvh.
Mats

Tro det eller ej men jag klarade biffen tillslut *puh*.

Själva koden var faktiskt det lättaste att hitta(RC vart annars) men att förstå hur denna kod skulle implementeras för önskat resultat var med mitt intellekt ganska så tidskrävande :) , Fungerar riktigt bra detta med att kunna browse back/forward med en och samma knapp faktiskt.
Nu återstår det med hjälp av denna kod även få sin mjuka "rec" knapp för PVR boxen att bara aktiveras(spela in) efter x antal sekunders tryck.

Skulle gärna ha lagt upp den tillsynes enkla koden här för andra att ta del av(finns säkert personer likt mig som uppskattar denna hjälp), Men eftersom det inte känns helt rätt att göra detta utan tillstånd så avstår jag.

MEN.....laddar man hem denna XCF från RC och tittar lite närmare på koden för den hårda knappen on/off...... så vem vet?

EDIT: Ta me tusan så funkar även min "rec" knapp som jag vill nu, Men med det lilla förbehållet att inspelningen startar bara när knappen släpps(onRelease).

Mvh.
Mats

Redigerat av Noobman, 08 mars 2009 - 21:40.

Postad 31 mars 2009 - 22:28

nethome
  • nethome
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Lite info angående att "lära" RF koder.
Jag gjorde ett litet experiment i kväll.
I min RF-IR pyramid så lödde jag en 3,5 mm mono-plugg på IR-diodens ben (ger upp till 1 V vid signal).
Sedan kopplade jag in mono-pluggen i mitt ljudkorts (audigy 2) "line-in" ingång (obs! man får inte koppla på mic-in, för då kan man enligt uppgift bränna kortet).
När man kommit så långt så får man nöjet att "höra" RF bruset, men även när man sänder en signal från nexa-fjärrisen.
Jag spelade in signalen med "loop-recorder" till en wav fil.
Öppnar wav filen i "goldwave" och zoomar in på själva signalen (bort med bruset), och gör ett klipp på en "hel" signal.
Samplade om till 48kHz och sparade som 8 bits mono wav.
Anväder sedan programmet wav2ccf och voila! där har man sin pronto-hex kod för en amplitudmodulerad RF signal på 433,92 MHz. Kontrollerade att det var "funkis" genom att ladda in det i en ccf och skickade det som en IR-signal till IR-RF pyramiden, och det funkade faktiskt ok!
Min nexa-plugg slår på sig.
Nu var det inte helt klockrent, fick dubbelklicka för att det skulle funka, men jag antar att jag inte fått till det helt 100:a när jag gjorde "selection" på vågformen.

Hursomhelst, summa summarum. Men den här metoden så går det relativt snabbt och enkelt att lära RF signaler till sin pronto.

Hälsningar
/Daniel

Det finns ett litet verktyg (program) på http://wiki.nethome..../analyzer/start som kan göra detta i ett steg. Det kan sampla signalen från mikrofon/linjeingång och direkt mata ut motsvarande prontokod med inställbar moduleringsfrekvens.

MVH
/Stefan

Postad 10 april 2009 - 18:13

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0
Är det någon av er som lyckats ladda hem en CCF./PCF. från Pioneer.?

Själv kan jag banne mig ej komma förbi "End user license agreement", Även fast jag accepterar avtalet så kommer jag ej vidare(provat med både IE och FF och brandvägg avaktiverad) .

Är det något uppenbart jag missat eller är denna tjänst bara till för folk med "installations" status eller med en US internet leverantör?

Mvh.
Mats

Postad 11 april 2009 - 00:36

Efny
  • Efny
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0

Är det någon av er som lyckats ladda hem en CCF./PCF. från Pioneer.?

Själv kan jag banne mig ej komma förbi "End user license agreement", Även fast jag accepterar avtalet så kommer jag ej vidare(provat med både IE och FF och brandvägg avaktiverad) .

Är det något uppenbart jag missat eller är denna tjänst bara till för folk med "installations" status eller med en US internet leverantör?

Mvh.
Mats

Ladda ner "Only 1 Remote Database" från Philips istället.
http://www.pronto.ph...ndex.cfm?id=959

Postad 11 april 2009 - 00:46

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0

Ladda ner "Only 1 Remote Database" från Philips istället.
http://www.pronto.ph...ndex.cfm?id=959

Tackar.....skall prova detta snarast.

Men fortfarande kvarstår frågan varför kan man(läs: jag) ej ladda ner dessa CCF./PCF. från Pioneer, Skulle vara bra att veta om det bara gäller mig eller även andra också?

Mvh.
Mats

Postad 11 april 2009 - 07:44

klp
  • klp
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

Men fortfarande kvarstår frågan varför kan man(läs: jag) ej ladda ner dessa CCF./PCF. från Pioneer, Skulle vara bra att veta om det bara gäller mig eller även andra också?

När jag försöker ladda ner någon av filerna så kommer "To help protect your security, Internet Exploler blocked....."
längst upp i fönstret.
Accepterar jag det (klickar och väljer download) så funkar det ändå inte.
Men, om jag direkt därefter kör samma fil igen så funkar det utmärkt!
Detta uppförande har jag märkt vid ett flertal andra tillfällen.
Det verkar som om IE låser filen trots att man accepterar download...
Kör på igen och kolla om det funkar, Pioneer har inte låst filerna iallafal :)

Postad 11 april 2009 - 09:11

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0

När jag försöker ladda ner någon av filerna så kommer "To help protect your security, Internet Exploler blocked....."
längst upp i fönstret.
Accepterar jag det (klickar och väljer download) så funkar det ändå inte.
Men, om jag direkt därefter kör samma fil igen så funkar det utmärkt!
Detta uppförande har jag märkt vid ett flertal andra tillfällen.
Det verkar som om IE låser filen trots att man accepterar download...
Kör på igen och kolla om det funkar, Pioneer har inte låst filerna iallafal :wub:

EUREKA!!!!!

Det var precis som du sa man måste köra filen två gånger så att säga, Detta och en nyinstallering av ett plugin till FF gjorde susen.

Tusen tack för hjälpen grabbar :) .

Mvh.
Mats

Postad 16 april 2009 - 08:43

Unregistered28144
  • Unregistered28144
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0
Hallå boys!
Jag har en fråga till er som kör 9600/9800 och Slimpronto/Prontosqueeze. Jag läste tidigare i tråden att när Slimpronto kördes så justerades volymen i Squeezeboxen. Om detta inte är önskvärt, utan att man fortfarande vill köra volymen på sin stärkare, är detta möjligt?

Sedan har jag ytterligare en fråga, krävs det någon extra utrustning för att köra Pronton mot tex ett X10 system?

Postad 16 april 2009 - 09:11

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4 127 inlägg
  • 0
Finns det någon vänlig själ här som kan tänka sig att lägga upp din fungerande pcf fil för nexa systemet. Jag får inte mitt att fungera ihop med både RF och IR samtidigt, vore skönt att bli av med den billiga och fula fjärren till lamporna med, tackar på förhand.

Laddar upp lite loggor, så bidrar jag själv med något

Bifogad fil(er)

Redigerat av Evil Homer, 16 april 2009 - 09:20.

Postad 16 april 2009 - 09:42

Mike T
  • Mike T
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

Hallå boys!
Jag har en fråga till er som kör 9600/9800 och Slimpronto/Prontosqueeze. Jag läste tidigare i tråden att när Slimpronto kördes så justerades volymen i Squeezeboxen. Om detta inte är önskvärt, utan att man fortfarande vill köra volymen på sin stärkare, är detta möjligt?

Sedan har jag ytterligare en fråga, krävs det någon extra utrustning för att köra Pronton mot tex ett X10 system?

I senaste versionen av Slimpronto så skall man kunna sätta ljud för sin egen reciever. Han har lagt till Power On, Power Off, Vol+, Vol - samt Mute till att lägga in egna funktioner för övriga utrsutningen
Jag har inte satt mig in i det hur man fick till det.
Men när jag tittar på det, ser det ut som att det är bara klicka bort Script funktionen, och lägga till den IR signalen man vill ha där istället på Action tabben. Får titta på det nästa gång jag programmerar
Någon annan kanske har fixat det och kan berätta hur man gjort
Såhär står det i manualen ialla fall

User Actions Page:

Several users have requested the ability to control auxiliary equipment when specific Squeezecenter events are initiated. This page contains sets of five buttons, one button of each set for each implemented event trigger. The triggering event is obvious from the button name. It is important to understand that the trigger occurs when the user initiates the event on SlimPronto, and not when the event is reported by Squeezecenter. Each set normally has the buttons for a single player, however there is really no relationship between sets, or the positions on the page. Slimpronto executes actions based upon the tag of the button not its name. The tags must be of the form:

PwrOn_n or PwrOff_n; or VolUp_n; or VolDn_n; or Mute_n

Where n is an integer from 0 to one less than the player count., that is, it is the index of the player as shown on the startup page.

When the specific event occurrs, then the action list associated with the respective button will be executed. This action list might cause IR to be issued to several devices using an RFX device. It might cause the execution of some other page of some other activity leaving Slimpronto. It is strictly up to the user as to what is to take place. It is suggested that a bit of Pronto Pro programming (not Prontoscript programming) be understood prior to using this feature.

For those experienced with prontoscript, the function duUserActions at the activity level is where the code to execute the actions is located. Instead of executing the action list, you could invoke a Protoscript function to perform any actions desired.

X10 Har jag tyvärr ingen aning om

Redigerat av Mike T, 16 april 2009 - 09:48.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.