Jag kör alltid i anamorpic mode, annars får man inte 1:1 pixelmapp om man matar den med DVI 720p. Det är vad jag har läst på avsforum och det verkar stämma. Försöker man sig på någonting annat än "ana" formatinställning så verkar bilden skalas om på de mest konstiga sätt. Jag vet inte hur det blir på PE7800 dock, är maxupplösningen 576p?Drem, ja det er slik jag også har det på min 375. Litt tungt å betjene men.
Ser at du har en PE8700, selv har jeg en PE7800 og benytter DVI.
Hvilken aspect ratio benytter du på din BEnQ? Hvis jag velger Through (one to one mapping uten skalning) blir bilden liten. Har du noen custom settings som du har lagt inn i Yamakawaen? Vet du hvor jeg kan finne custom settings for 1024 x 576 til PE7800? Takk for hjelpen.
* Officiell tråd - Yamakawa DVD-365 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 24 september 2004 - 14:41
Postad 25 september 2004 - 14:10

Postad 25 september 2004 - 15:00

Postad 25 september 2004 - 16:05
piddepan, se hjemmesiden til yamakawa der finner du siste firmware for alle spillere. www.yamakawa.de.
Snowbiz. Du musst nicht deutsh sprechen

Kul sak med alle disse tweak muligheter

Redigerat av kompo, 25 september 2004 - 16:06.
Postad 26 september 2004 - 14:21
Postad 27 september 2004 - 10:56
Är jag den enda som fått spelaren gratis av Reichelt?

Postad 27 september 2004 - 11:58
Så var det iallafall när jag prövade Brainwavens (tror jag att det var). Den började ladda och allt sånt, men den hade låst knapparna när man ville gå vidare i installationen.
Glöm inte säga till om du prövar.
Postad 28 september 2004 - 17:55

Men var kan jag hitta firmware till den där andra spelaren som skall vara exakt samma? Verkar som de uppgraderar firmwaren oftare! Va fan heter den??? 5001 nånting, ni vet säkert!
Ingen annan som vågat testa att installera 375:ans firmware på sin 365?? Man är ju lite nyfiken!

Postad 30 september 2004 - 09:38

Här verkar Northq's firmware finnas Firmware för 5001?
Eller så är det bara till 5000.
Redigerat av Unregistered6e82b1f6, 30 september 2004 - 09:39.
Postad 08 oktober 2004 - 07:35
16/9 = 1,78 = 1:1,78 är ju den ultimata aspecten för de som har en ramspänd 16:9 duk och vill mata med HDMI/DVI. Då fylls hela bilden ut runt om, utan de svarta sorgekanterna. Men kör du exempelvis en film med lite udda ascpect(ex. 1:1,66 som i många Disney-filmer) så förhåller sig denna bild inte riktigt till 16/9, och du kommer få svarta kanter på ungefär 3 cm på varje sida.
När du kör analogt så skalar projjen alltid om bilden så den fyller ut runt om. Om du kollar på en Disney-film(1:1,66) så sträcker projjen ut bilden en aning och du ser alltså inte bilden i exakt rätt aspect, men du slipper å andra sidan de svarta sorgekanterna.
Underscanproblemet skulle isåfall inte vara något fel på DVD-spelarna, de återger ju exakt ascpect på filmen. Men du behöver en projektor som har overscanjustering(ex. Sanyo Z3) eller klarar skala om bilden även om den är digital.
Någon som har en annan teori?
Peter
Postad 21 oktober 2004 - 16:42
Har du provat nu?piddepan Posted den Sep 28 2004, 18:55
Vågar jag verkligen prova att installera "fel" firmware på min spelare?? Låter nästan lite för farligt för min smak!
Men var kan jag hitta firmware till den där andra spelaren som skall vara exakt samma? Verkar som de uppgraderar firmwaren oftare! Va fan heter den??? 5001 nånting, ni vet säkert!
Ingen annan som vågat testa att installera 375:ans firmware på sin 365?? Man är ju lite nyfiken!
Postad 25 oktober 2004 - 17:41
Nej, jag har inte testat med 375:ans firmware! Är väl lite fegis antar jag!Har du provat nu?piddepan Posted den Sep 28 2004, 18:55
Vågar jag verkligen prova att installera "fel" firmware på min spelare?? Låter nästan lite för farligt för min smak!

Är ju rätt nöjd som jag är så det känns farligt att riskera spelaren i onödan. Men till alla er andra, feel free att försöka med firmware uppgraderingen!

Postad 07 november 2004 - 16:33
Postad 12 november 2004 - 04:39
I alla fall om man ska gå efter denna länk.
http://www.yamakawa....videooutput.htm
översatt med babelfish
DVI exit
Digital DVI D exit without HDCP signal for the connection to projectors and TV devices with DVI entrance. Frames (progressive Scan) are always spent, their dissolution you to stop can (480p, 576p, 720p). The attitude 1080i
supplies no frames (interlaced).
It exists to spend the possibility also over the DVI exit of the DVD-365 a similar RGB signal. In order to reach this, you must place the function "mV test" in the region code menu on OFF. If it the DVI exit on one
Progressive Scan dissolution stopped, becomes then also a similar RGB signal with frames (progressive Scan)
spent
Postad 13 november 2004 - 17:30
Jag hade som sagt tidigare problem med microfrysningar med alla filmer. DVS att bilden frös nån halvsekund för att sen hoppa igång igen.
Först i onsdags fick jag tillbaka min Yamakawa (efter ca 1 månad i Tyskland - Reichelt), med ett meddelande om att det inte var ngt fel på den. Efter ett 4-timmars test enligt dem.
Men vad händer när jag pluggar i den och ska kolla om den lagat sig själv?
Jo, släden åker inte ut när jag trycker eject!! Det står open på displayen, men inget händer.
Så, nu har jag verkligen en Yamakawa som är trasig, men vad händer nu? Åker jag på ytterligare en fraktavgift och ytterligare en månad utan?
Detta är inte skoj.
Jag mailade dem självklart direkt på onsdag kväll, väldigt argt, och förväntade mig ett svar innan helgen. Men icke. Schweine Hunden!
Postad 13 november 2004 - 20:58

Redigerat av Drem, 13 november 2004 - 21:05.
Postad 14 november 2004 - 12:37
De ska allt få betala, men det är så j***a tråkigt och tidsödande att krångla med sånt här.
Postad 23 november 2004 - 15:12
De vill att jag återigen skickar in den till dem och ingen ersättning ska jag få för det heller.
Jag får inte heller tillbaka för förra frakten då det är mitt fel att jag skickade in en felfri spelare.
Den här spelaren kommer alltså att kosta mig -> 1500(spelare+frakt) + 360(första returfrakt) + 360(andra returfrakt) ~> 2300 kr.
Vad kostar en denon 1910? 2500?... kul detta, jättekul
Redigerat av Grillen, 23 november 2004 - 18:41.
Postad 23 november 2004 - 18:26
Tråkigt det där, men du kan få köpa min för 800?Idag är det den 24:e. Jag har fortfarande inte fått nåt vettigt svar.
De vill att jag återigen skickar in den till dem och ingen ersättning ska jag få för det heller.
Jag får inte heller tillbaka för förra frakten då det är mitt fel att jag skickade in en felfri spelare.
Den här spelaren kommer alltså att kosta mig -> 1500(spelare+frakt) + 360(första returfrakt) + 360(andra returfrakt) ~> 2300 kr.
Vad kostar en denon 1910? 2500?... kul detta, jättekul

Postad 24 november 2004 - 08:16
igår kväll när jag var arg och frustrerad över att de vägrar betala returfrakt och att de inte skickar mig en ny med vändande post så beslöt jag mig för att öppna på locket på 375:an.
Eftersom inget hände när jag tryckte eject så måste strömmen vara bruten till drive:en tänkte jag. Av med locket och petade på molex-kontakten. den trillade ur helt. Den var inte ordentligt intryckt.
Jag tryckte in den och passade på att trycka till alla andra kontakter oxå. IDE:n satt oxå lite löst.
Kopplade sen upp den och släden gled ut. Slängde i en film och kollade ca 10 min efter mikrofrysningar. Såg inga!
Ska dock köra ett fullfilmstest ikväll.
Postad 25 november 2004 - 07:28
Postad 25 november 2004 - 10:12
Kanskje en dum fråga men, er du sikker på at det ikke er layer change / lagerbyte som du ser at bildet "fryser" till på? Ser det av og til på min 375.
Redigerat av kompo, 25 november 2004 - 13:28.
Postad 29 november 2004 - 21:26
försöker tex 720p säger projen signal ej reg.
projen har native XGA upplösning och är HDTV förberedd
några tips...?
edit* glömde nämna att det är en Yamakawa 375.
Redigerat av zztop3, 29 november 2004 - 21:28.
Postad 30 november 2004 - 01:14
Har för mej att HDCP inte är aktiverat vid 480p, utan slås på först vid 720p.jag får bara igång 480p via DVI till min proj som inte klarar HDCP
försöker tex 720p säger projen signal ej reg.
Har du stängt av Macrovision? tror det påverkar HDCP också om jag inte minns fel.
Skulle tro du kan stänga av Macrovision på 375 på liknande sätt som 365/NorthQ:
Tryck Upp+Upp+Ner+Ner+Höger+Vänster (utan skiva i spelaren).
Postad 30 november 2004 - 07:58
5 kronor för era tankar
Postad 30 november 2004 - 16:51
kan man reset:a spelaren på nåt vis?
varför funkar den bra i tyskland och inte hemma hos mig?
idioterna därnere vägrar hjälpa mig.
De menar att spelaren ska kosta mig dubbla priset innan den är fixad.
Jag klistrar in vad idioten skrev senare ikväll.
Postad 01 december 2004 - 12:48
Vi avslutade med att byta tillbaka till hans Yamaha dvd med s-video och skrattade gott åt skillnaden
Han beställer en Yamakawa idag.
har dock inte fått den att lira på min proj ännu...:/
funderar på om jag måste gå via komponent till VGA till DVI ?
(Sharp pg m-25x) den funkar klockrent via pc 1024x768 via DVI
Postad 01 december 2004 - 12:55
fy f*n vad jag är less på Reichelt och Yamakawa
Postad 01 december 2004 - 13:03
i någon av menyerna har jag sett en reset, sitter på jobbet nu men jag kollar ikväll och återkommer.Gjorde fullfilmstest i söndags. Många frysningar blev det.
kan man reset:a spelaren på nåt vis?
varför funkar den bra i tyskland och inte hemma hos mig?
idioterna därnere vägrar hjälpa mig.
De menar att spelaren ska kosta mig dubbla priset innan den är fixad.
Jag klistrar in vad idioten skrev senare ikväll.
har en dvd spelare i sovrummet som hade microfrysningar så jag vet hur irriterande det kan vara, problemet löstes när jag la en bok under framtassarna så att spelaren lutar lite, misstänker att det är pickupen som inte löper riktigt i spåret. hade samma problem i bilen med en cd-changer, med rätt lutning blev det klockrent.
Jag tror inte Wolfgang eller Fritz har kollat på film i 4 timmar med din dvd, utan snarare konstaterat inom 5 min att den fungerar. kolla släden som pickupen löper på om den ser bra ut.
/Micke
Postad 01 december 2004 - 16:07
Postad 02 december 2004 - 09:36

Postad 02 december 2004 - 21:45
Det är en DVS DSL-710A som sitter i.
Postad 03 december 2004 - 14:44
Nån som till 100% kan säga om 375:an har HDCP eller ej ?, verkar som den har de på 720 och 1080

Postad 03 december 2004 - 14:54
The DVD-375 does not have any HDCP function.
Regards
Service Team
Yamakawa Digital Entertainment
Wenzendorfer Str. 9
21244 Buchholz
www.yamakawa.de
Men varför kunde då någon av er inte få igång den mot en projje med 720 eller 1080 ???????????
Postad 03 december 2004 - 15:14
Ler fick nu detta svar:Fick just NU detta svar direkt av Yamakawa !!
The DVD-375 does not have any HDCP function.
Regards
Service Team
Yamakawa Digital Entertainment
Wenzendorfer Str. 9
21244 Buchholz
www.yamakawa.de
Men varför kunde då någon av er inte få igång den mot en projje med 720 eller 1080 ???????????
If you want to have higher resolutions with orig. DVDs than 480 and 576, you need to go to the Region Code setting menu.
There you will find a function called "MW Test". You need to set this to OFF.
Then higher resolutions will be no problem.
Jag lägger en order ikväll

Postad 03 december 2004 - 15:45

Postad 03 december 2004 - 23:10
Men, problemet med bildfrysningarna återstod så det var inte driven som är kass.
Med viss eftertanke så har jag luskat ut att det måste vara bildprocessorn det är fel på, då det faktiskt bara är bilden som stannar upp och inte ljudet.
Det här har förmodligen spoljerat alla chanser att få den fixad på garanti, men jag ligger i med de tyska svinen ändå.
Postad 04 december 2004 - 10:13
Aj, låter inte bra för min del som just beställt en, men de verkar ju inte som om ALLA haft de problemet ?, men du menar att bildprocessorn e Pajj å inte att den e dålig default ? , jag håller tummarnaEftersom jag ändå varit inne och meckat med min 375:a så beslöt jag mig för att prova med en annan discdrive. Så jag tog en dvd-rom jag har liggande, byglade den som master och tryckte i yamakawan. Det funkade!
Men, problemet med bildfrysningarna återstod så det var inte driven som är kass.
Med viss eftertanke så har jag luskat ut att det måste vara bildprocessorn det är fel på, då det faktiskt bara är bilden som stannar upp och inte ljudet.
Det här har förmodligen spoljerat alla chanser att få den fixad på garanti, men jag ligger i med de tyska svinen ändå.
Redigerat av Unregistered93802f50, 04 december 2004 - 10:13.
Postad 04 december 2004 - 12:29
Jag hade inga frysningar så du behöver inte oroa dig för att det felet finns på alla.Aj, låter inte bra för min del som just beställt en, men de verkar ju inte som om ALLA haft de problemet ?, men du menar att bildprocessorn e Pajj å inte att den e dålig default ? , jag håller tummarnaEftersom jag ändå varit inne och meckat med min 375:a så beslöt jag mig för att prova med en annan discdrive. Så jag tog en dvd-rom jag har liggande, byglade den som master och tryckte i yamakawan. Det funkade!
Postad 06 december 2004 - 13:56
Ändå säger de nu att garantin är förbrukad, trots att de vet att jag haft problem hela tiden och har det fortfarande.
Är din Yamakawa felaktig?, släng den och köp en annan dvd det är inte värt besväret att bråka med svinen.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar