Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Börja gymma

10618 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Beurer BF 800 (Personvågar) 1 3.571428 (6) Inga priser
Apple Watch Sport 42mm with Sport Band (Smartwatch) 9 7.571428 (20) Inga priser

Postad 21 August 2015 - 23:06

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Smalbänk idag, var sugen på att känna på lite tunga vikter. Blev en etta på 110 som tyngst. Stegade ner lite och gjorde tre åttor på 80 efteråt för att få in lite volym. Nästa vecka börjar jag med vanlig bänk igen. Lär väl köra lugnt första och kanske andra passet men målet kommer att vara att få in mer vana på 105kg och uppåt för att förhoppningsvis kunna sätta en ren 130 om en månad eller så.

Följde sedan upp med lite dips. Först en åtta på kroppsvikt, sedan en åtta med +5kg och sedan tre åttor med +10kg. Gick lite djupare idag, nästan fullt djup, och har bara lite ont i bröstkorgen nu efteråt. Fortsätter det såhär så kan jag köra fullt djup utan smärta om några veckor.

Imorgon blir det förhoppningsvis mark.

Postad 22 August 2015 - 06:05

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0

Vad räknar du som fullt djup i dips?

Jag är så härligt orörlig i bröstpartiet att dips mest är en stretchingmetod. Grymt skön övning, tyvärr saknar vi dipsställning på jobbet där jag tränar. :(

Har inga problem att göra typ 8-10st, med mitt maxdjup, i alla fall senast jag testade, för typ 5 år sedan och fyra kilo sedan  :ph34r: .

Postad 22 August 2015 - 07:51

Unregistered1470cd9f
  • Unregistered1470cd9f
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0
ja jag tar bara 4x160 i mark måste träna mer greppstyrka och bålen. som sagt vill jag träna utan att skada mig. så känns det fel så gör jag inte mer.

Postad 22 August 2015 - 11:51

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Vad räknar du som fullt djup i dips?

Jag är så härligt orörlig i bröstpartiet att dips mest är en stretchingmetod. Grymt skön övning, tyvärr saknar vi dipsställning på jobbet där jag tränar. :(

Har inga problem att göra typ 8-10st, med mitt maxdjup, i alla fall senast jag testade, för typ 5 år sedan och fyra kilo sedan  :ph34r: .

https://www.youtube.com/watch?v=Cu4roUxS9zE

Jag är också sådär härligt orörlig, är väl antagligen därför jag får ont. Men men, stelhet går att jobba bort, vissa behöver bara lite mer jobb än andra.

Postad 22 August 2015 - 12:33

Unregistered3f868d20
  • Unregistered3f868d20
  • Användare

• 163 inlägg
  • 1

Benpressen är max på den maskinen som finns. utfall går med 80kg med stången. Lårcurl har jag inte maxat maskinen än och benspark kan jag köra max på maskinen som finns men väljer att köra brännande långsamt på lägre vikt.

När jag maxar så är det alltid vad jag klarar att gör fler reps på. Kör aldrig så att jag bara klarar just en då jag inte vill skada mig mer än vad jag redan gjort.

Vill du bygga massa så skall du inte jaga tunga vikter, tänk utförande och inte belastning, kontraktion och konsten att endast använda den muskeln du tränar. Låsa in muskeln i ett låst läge så att det endast är den som jobbar. Jag kan köra med näst intill dubbelt fullt mag i de flesta bensparkar, men jag kommer inte bygga speciellt med massa om man kör så. Jag skall försöka spela in en video på hur bensparkar för byggning går till. Tro mig, det är inte bara att "sparka" upp vikten. Det är det sämsta sättet! Långsamma reps där lårmuskeln drar upp vikten och stannar med kläm i toppen är det som gäller för massa.

Och att bestämma antalet reps för massa stämmer inte heller som nämndes av en annan. Isolera muskeln och kör både långsammare pressar och håll i mot vikten i den negativa fasen. Gör man detta kontrollerat så att man kan isolera bröstet, triceps, biceps, lår, vader, rygg, axlar osv så spelar antalet reps mindre roll. (Tips från Sveriges näst starkaste man samt en av de bästa i -90). Jag själv har helt lagt ifrån mig "vikt kåtheten, vikt jagandet" och kör på detta sätt nu. Ett tryck/kontraktion i musklerna du aldrig kan få om man sliter, drar och pressar utan tanke bakom.

Det handlar inte om reps, det handlar om utförande för att bygga massa. Kör hårt! 👍🏻

Redigerat av Unregistered3f868d20, 22 August 2015 - 12:35.

Postad 22 August 2015 - 13:06

Unregistered3f868d20
  • Unregistered3f868d20
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0
Det finns två sätt att träna på ett gym.

1: Man TRÄNAR MED vikterna= Isolera, söka tryck och kontraktion. = Bygga muskler

2: Man LYFTER vikter= kontraktion och isolering är inte så viktigt, skiten ska upp. = Styrka

Det viktiga är att veta syftet med sitt besök på gymmet, är jag där för att bygga massa eller bli stark. Sedan tränar man därefter.

Postad 22 August 2015 - 15:27

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

thouBMz.jpgU3VVFHH.jpg

Trapsen tar sig, trots att jag inte kör några trapsövningar. Tändstickorna till armar börjar växa på sig också.

Marklyft idag. Tänkte köra 5x5 på 170 men blev bara fyra set. Fick grisa utlåsningen på sista repet i fjärde setet, magen, ländryggen och hamstrings ville inte samarbeta idag. Gjorde dock en riktigt fin 3x8 på 80 i latsdrag. Funderar på om jag ska gå upp tung och göra femmor eller sexor i det nästa pass, bara för att se vad man kan ta liksom.

Postad 22 August 2015 - 17:52

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Hade en skitbra dag på gymmet idag. Allt gick väldigt enkelt. Lediga åttor på höglutande hantelpress (över 45 grader) på 42. Gjort ett par tre reps på vikten tidigare. Körde hantelrodd med stopp på tyngsta hantlarna i gymmet (56 kg) och curlade på 30 kilo.

Jag har aldrig varit så stark som idag tror jag. Skitskumt, men jag klagar inte :D

Redigerat av Zartok, 22 August 2015 - 17:54.

Postad 23 August 2015 - 12:44

Unregistered1470cd9f
  • Unregistered1470cd9f
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0
Jag tränar mest för styrka och för att det är kul. Tävlar med mig själv och ingen annan :-)

Postad 23 August 2015 - 14:30

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Vilodag idag. Eller ja, åtminstone vilodag från gymmet. Det var så fint väder idag så jag gav mig ut på en cykeltur. Det blev omkring 35km totalt på ungefär en timme och 35 minuter, med ca 2km på dålig grusväg. Lyckades hålla förvånansvärt bra tempo faktiskt och jag blir rätt sugen på att köpa en lite bättre cykel. När jag cyklade förbi Bråvalla flygfält så hade jag en jäkla fart och var riktigt nöjd, gick omrking 35-40 enligt runkeeper. Men så helt plötsligt kommer en tävlingscyklist och svischar förbi mig, säkert 15-20km/h snabbare än vad jag cyklade. Såg att han svängde åt samma håll som jag skulle åt men han försvann ur syne ganska fort.

Rätt så tacksam över att jag köpte mig ett par cykelbrallor i våras också. Visst, det gjorde (och gör fortfarande) ont i arslet men det hade nog varit sju resor värre med vanliga träningsshorts bara.

Enligt runkeeper så brände jag omkring 1000 kalorier. Vet inte hur mycket man kan lita på det men nog fan känner jag mig hungrig i alla fall.

Postad 24 August 2015 - 10:59

Unregistered1470cd9f
  • Unregistered1470cd9f
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0

Testade lite olika knäböj nu i helgen, att stå bredare med benen och fötterna hjälpte faktiskt. Kolla lite på videon Ala_95 länka och några andra på nätet. Körde några reps på 120 efter uppvärmning. Gjorde inte lika ont. Men har bokat tid hos en sjukgymnast i alla fall. Framåt böj gick bra det med. men körde på 60kg för att hitta balansen. Körde senare på maskinerna på gymmet och sänkte vikten och körde långsamma reps. Kändes verkligen imorse under marklyften. Så tack ännu en gång för tipsen :) 

Postad 24 August 2015 - 11:21

Lyfali
  • Lyfali
  • Lärjunge

• 344 inlägg
  • 0

Har blivit lite träning denna helg då jag haft hand om backklättring på en gratis festival här i örebro, men det har varit väldigt kul att skänka glädje till ungdomarna!.

http://na.se/nyheter...h-mellostjarnor

Men nu blir det hårdträning igen.

Postad 24 August 2015 - 13:11

JonnyVT
  • JonnyVT
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0

Ja, detta trodde jag aldrig.

Sitter på Cypern å njuter av hotellet för stunden, å saknar att gå till "mitt" gym lite.

De har ett riktigt dåligt gym här på hotellet, å har varit ner å testat lite.

Känns absolut inte som Berströms gym i Gävle.

Men på fredag så bär det av hemåt iaf, men lite kul att jag fått nån form av abstinens, fast jag inte gillar att gymma :D

Postad 24 August 2015 - 17:51

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Jag har ett litet problem...

Många har sagt att träning blir som en drog efter ett tag. Att folk får sug efter att träna, och mår dåligt om dom inte kan/får träna.

Jag har kört i snart ett år, och jag tycker att det är precis lika pissigt varenda jävvla pass. Men jag tar mej dit och kör dom dagarna jag ska, även om min träningskompis inte kan. Då åker jag själv.

Problemet består i att jag tycker att passet suger röv, ända tills jag börjar närma mej slutet. Då jävvlar får jag en massa energi och världens lust att träna.

Jag kan ju liksom inte gå omkring där nere en timme och vänta på att lusten ska falla på..

Jag brukar köra ungefär en timme. Kanske en timme och en kvart. Har inget bestämt träningsupplägg, utan brukar mest dela upp kroppen på över och underkropp.

Har kört två dagar i veckan, men nu tänkte jag gå upp till tre, så då får jag väl börja dela upp kroppen lite mer.

Ska tilläggas att jag tränar för att tappa lite fläsk och för att det ska gå lite lättare på jobbet.

Har inga som helst aspirationer om nån beachform eller liknande.

Är det någon som har varit med om samma? Att lusten faller på först när passet snart är slut?

Vad gör man åt det?

Postad 24 August 2015 - 18:06

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Jag tror du borde försöka identifiera vad det är som är så kul med slutet av passet, eller vad det är som gör dig glad då. Hittar du det hittar du svaret på frågan :)

Postad 24 August 2015 - 20:53

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Har kört ett halvår nu. Kroppen börjar kännas bra och musklerna har blivit väldigt fasta. Eftersom jag är 43 får jag sikta på en senig gubbkropp och det är jag nöjd med. Skulle väl kunna deffa fram magmusklerna bättre men man måste ju äta och njuta också...

Redigerat av hassesolo, 24 August 2015 - 21:30.

Postad 24 August 2015 - 20:57

Lyfali
  • Lyfali
  • Lärjunge

• 344 inlägg
  • 0

Har kört ett halvår nu. Kroppen börjar kännas bra och musklerna har blivit väldigt fasta. Eftersom jag är 43 får jag sikta på en senig gubbkropp och det är jag nöjd med. Skulle väl kunna deffa fram magmusklerna bättre men man måste ju äta och njuta också...
attachicon.gifimage.jpg

Din ålder har ingen betydelse =D jag känner klättrare som är värda 10 av mig i kropp jämfört med min kropp. 

10712991_1386767968279971_30923313512437

Postad 24 August 2015 - 21:01

Lyfali
  • Lyfali
  • Lärjunge

• 344 inlägg
  • 0

Jag tränar dock inte för att se snygg ut tbh, all that matters to me is to climb harder.

Och det innebär förlora fett, få så mycket muskler som går och bli så stark som möjligt på mina 66,6 panner =D

Redigerat av Lyfali, 24 August 2015 - 21:01.

Postad 24 August 2015 - 21:13

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Jag tränar dock inte för att se snygg ut tbh, all that matters to me is to climb harder.

Och det innebär förlora fett, få så mycket muskler som går och bli så stark som möjligt på mina 66,6 panner =D

Jag har också 66,6% kroppsfett!! :D :P

Postad 24 August 2015 - 21:13

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Ställ upp ett gäng genomsnittliga 45-åringar brevid deras 18-åriga söner så får du se att åldern tar ut sin rätt...
Klättring verkar rätt kul. Man kanske skulle testa nu när man börjar orka lyfta sin egen vikt (jag orkar några chins och dips i alla fall...).

Postad 24 August 2015 - 21:36

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Bra lats där, Lyfali. Underarmarna ser starka ut också.

Hasse, din kropp ser bra ut med tanke på att du inte är 20 längre. Ser ganska assymetrisk ut dock men kanske är den skumma belysningen som ställer till det.

Bakerman, du bör nog se över ditt mål med träningen och sedan försöka föra logg över dina framgångar mot målet. Jag tycker att resultat, att komma närmare målet, är den bästa motivationen.

För min del blev det bänk idag. Lite seg i samtliga pressmuskler sedan cyklingen igår, blev mycket statiskt jobb för dom då. Bänktekniken var helt off och det kändes jättefel att hålla vanlig bänkbredd, har ju bara kört smalbänk i stort sett nu i sommar. Sov dessutom väldigt dåligt, var fruktansvärt varmt på rummet inatt och sedan låg jag vaken 06:20 till 07:45 då lägenhetskamraten och hans tjej var uppe och gjorde frukost, diskade och hade sig. Trots koffeinpiller och PWO så gick jag in på gymmet som en zombie. Gjorde ändå 3x8 på 80 med bra form dock inte fullt stopp på alla. Gjorde sedan 5x8 på 60 där jag försökte gå ner så fort som möjligt, stoppa och sedan så explosivt som möjligt på tillbakavägen. Dips börjar gå bra också, gjorde tre åttor med +10kg och gick djupare än jag brukar och det kändes bara lite i bröstkorgen. Ska fortsätta göra åttor på 10kg men försöka nå fullgott djup nästa gång, tror att det borde vara möjligt.

Postad 24 August 2015 - 21:53

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Körde gummibänk och gjorde 13x90 i SISTA setet på passet, riktigt nöjd med den prestationen! Dags att öka till 100 nu!

Postad 24 August 2015 - 21:55

Lyfali
  • Lyfali
  • Lärjunge

• 344 inlägg
  • 0

Ställ upp ett gäng genomsnittliga 45-åringar brevid deras 18-åriga söner så får du se att åldern tar ut sin rätt...
Klättring verkar rätt kul. Man kanske skulle testa nu när man börjar orka lyfta sin egen vikt (jag orkar några chins och dips i alla fall...).

Kör så det ryker =D!

Postad 24 August 2015 - 23:08

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Körde gummibänk och gjorde 13x90 i SISTA setet på passet, riktigt nöjd med den prestationen! Dags att öka till 100 nu!

Galet! På 80 klarar jag 13 reps men tror knappast jag klarar det på 90.

Hade en diskussion på gymmet idag om att eventuellt införskaffa en Texas Deadlift Bar. Problemet är bara att styrelsen är så förbannat snål så jag sa det att om man hade pengar så skulle man ha köpt en egen. Kollade lite på vad en skulle kosta och omkring 6850kr inklusive frakt till Sverige, vilket inte är så farligt med tanke på att en Eleiko SL-stång går på 8500+frakt och en OL-stång går på omkring 10000. Skickade en länk på facebook till en av killarna jag snackade med idag och han sa direkt att han köper en med egna pengar och ställer dit i gymmet. Nu får vi se om han håller sitt ord men om han gör det så vore det hur grymt som helst.

Själv så ska jag lämna in en motion till att köpa in bumper plates. Just nu finns det inga sådana och det klagas friskt på att det är så högljutt inne i gymmet när folk kör mark också. Ja, inte konstigt om man har SL-vikter liksom... Rogue fitness hade ett prisvärt 140kg-paket för lite drygt 5000kr så det kanske är enklare att driva igenom för det skulle dra ner på ljudnivån samt slita mindre på golv och stänger. Då kan man ju liksom börja lasta med bumper plates och sedan fylla på med SL-vikter utanpå när bumpers tar slut.

Postad 24 August 2015 - 23:20

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0

Hade nån diskussion på jobbet om Texasstången av någon anledning. Om jag förstod det rätt så är den lite klenare än en "vanlig" stång och böjer sig lite. Då fuskar man väl? Blir lite som att lyfta från en bit upp, typ som jag gjorde när jag satte stången på en vikt och markade?

Redigerat av Unregistereda9666aa5, 24 August 2015 - 23:21.

Postad 25 August 2015 - 00:17

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Ala, vad skiljer för dig i vikter med och utan gummiband? Jag tror inte det skiljer mer än kanske 15% ner i vikt för mig, och du kör ju betydligt striktare reps än vad jag gör.

Postad 25 August 2015 - 05:43

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

Bra lats där, Lyfali. Underarmarna ser starka ut också.

Hasse, din kropp ser bra ut med tanke på att du inte är 20 längre. Ser ganska assymetrisk ut dock men kanske är den skumma belysningen som ställer till det.

Bakerman, du bör nog se över ditt mål med träningen och sedan försöka föra logg över dina framgångar mot målet. Jag tycker att resultat, att komma närmare målet, är den bästa motivationen.

För min del blev det bänk idag. Lite seg i samtliga pressmuskler sedan cyklingen igår, blev mycket statiskt jobb för dom då. Bänktekniken var helt off och det kändes jättefel att hålla vanlig bänkbredd, har ju bara kört smalbänk i stort sett nu i sommar. Sov dessutom väldigt dåligt, var fruktansvärt varmt på rummet inatt och sedan låg jag vaken 06:20 till 07:45 då lägenhetskamraten och hans tjej var uppe och gjorde frukost, diskade och hade sig. Trots koffeinpiller och PWO så gick jag in på gymmet som en zombie. Gjorde ändå 3x8 på 80 med bra form dock inte fullt stopp på alla. Gjorde sedan 5x8 på 60 där jag försökte gå ner så fort som möjligt, stoppa och sedan så explosivt som möjligt på tillbakavägen. Dips börjar gå bra också, gjorde tre åttor med +10kg och gick djupare än jag brukar och det kändes bara lite i bröstkorgen. Ska fortsätta göra åttor på 10kg men försöka nå fullgott djup nästa gång, tror att det borde vara möjligt.

Jag har en något asymmetrisk bröstkorg så det får jag leva med. Observant av dig. Konstigt ljus var det också (ville ha en kul effekt). :)

Redigerat av hassesolo, 25 August 2015 - 06:58.

Postad 25 August 2015 - 08:04

Lyfali
  • Lyfali
  • Lärjunge

• 344 inlägg
  • 0

Almost like bruce lee guys, almost like bruce lee.

Det är de ända man behöver sträva efter.

Postad 25 August 2015 - 10:05

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

Körde intervallöpning på rullband igår. Det är faktiskt riktigt kul och det tar bara en dryg halvtimme.

Körde 21 intervaller på en minut vardera med ½ minut vila mellan. Började på 12 km/h och trappade gradvis upp med sista på 18 km/h. (Från 5minuterstempo till 3.20 minuterstempo (kilomertider)). Pulsen går upp i över 200 på slutet.

Postad 25 August 2015 - 12:06

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Över 200!? Du ska ju egentligen inte kunna få så hög puls :D

Postad 25 August 2015 - 12:39

Lyfali
  • Lyfali
  • Lärjunge

• 344 inlägg
  • 0

I got over 9000

Postad 25 August 2015 - 13:23

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4251 inlägg
  • 0

Hög puls kan ju betyda både och, antingen tränad eller otränad. Beror väl också på vilopuls och hur snabbt pulsen sjunker och sånt också iofs.

Postad 25 August 2015 - 14:49

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

Man brukar säga att maxpulsen är 220 minus åldern. Alltså borde min maxpuls vara 177. Det finns säkert en individuell variation. Jag har dock varit över 200 några gånger i sommar. Det kan ju vara Apple Watch som mäter lite fel iofs.

Postad 25 August 2015 - 14:58

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0

Sprang umeälvsloppet en sväng för ett par år sedan. 104 minuter, 17km. Snittpuls på 184, mätt med pulsband... Känner mig jävligt vältränad  :ph34r:

Postad 25 August 2015 - 15:04

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

Det är ganska imponerande att springa 17 km tycker jag! Jag har aldrig sprungit så långt. Loppet går igen på söndag men jag skall inte vara med.

Postad 25 August 2015 - 15:09

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

yes, det var just det jag tänkte solo =)

fast å andra sidan, när du började träna så gick du ju upp några kilo muskler och ner ett par kilo fett enligt din mätvåg, det även fast du har en någorlunda respektabel (jag vill inte kalla dig gammal :D) ålder. så du kanske bara har magiska gener som tillåter dig att ha en så hög maxpuls. själv har jag på senare tid varie uppe i 188 som högst. det var när jag läste om att dove spungit 17 kilometer =)

Postad 25 August 2015 - 15:11

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

Det där med att gå upp muskler var nog mer önsketänkande från min sida. Några hekto kanske... Fett har jag dock tappat. :P

Postad 25 August 2015 - 15:21

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

nah, det finns faktiskt en bra förklaring på det också. när man just börjat träna så är kroppen så pass mycket under dess potential så att det finns flera studier som funnit att det går att gå upp i muskler samtidigt som man går ner i muskelmassa. utöver det så har du ett sk muskelminne, som påvisar att om du tidigare haft muskler så är det lättare att återfå dessa. du har troligtvis haft mer muskler när du var yngre och dessa har kunnat komma tillbaka snabbt.

casey-viator.jpg

det här är konfirmerade bilder, det är bara 28 dagar mellan dom två tillfällena. han gick upp över 20 kilo muskler och förlorade ca 8 kilo fett. 28 dagar... experimentet skulle visa att en träningsmetod fungerade skitbra, men det kom bara att påvisa att det går snabbt att återhämta förlorad muskelmassa. arnold i terminator 3 är ett annat mycket bra exempel på det.

casey här ovan var mr america, men gick bort för ett par år sen efter en hjärtattack, han var fortfarande under svensk pensionsålder och det påvisar hur farligt steroider faktiskt är :/

Postad 25 August 2015 - 15:42

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 0

Fast vad jag känner till så finns det inget dödsfall som direkt kan länkas till steroider.

Postad 25 August 2015 - 16:24

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Bara för att man inte får hjärtattacken direkt betyder det inte att det inte är en orsak. Kolla på alla wwf-stjärnor som gått bort innan 65 samt hur det har gått för byggarna som börjar bli äldre. Arnold har ju ex både gjort hjärtoperationer och haft problem med njurarna.

http://mobile.nytime...?referrer=&_r=0
Njurar.

Postad 25 August 2015 - 16:30

Unregistered1470cd9f
  • Unregistered1470cd9f
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0

Nu har man vart hos en sjukgymnast och hon tyckte jag skulle åka och röntga knät. Så nu har jag bokat tid för det. Hon tyckte jag skulle lugna ner mig med knäböjen under tiden.  

Postad 25 August 2015 - 16:33

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Se till att det blir en MR istället för en röntgen.

Postad 25 August 2015 - 16:33

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Hade nån diskussion på jobbet om Texasstången av någon anledning. Om jag förstod det rätt så är den lite klenare än en "vanlig" stång och böjer sig lite. Då fuskar man väl? Blir lite som att lyfta från en bit upp, typ som jag gjorde när jag satte stången på en vikt och markade?

Ja, ett lyft med texasstång är ju inte samma sak som med en eleiko sl-stång. Men nu är det träning vi pratar om och kan man få ut 10% extra av en texasstång så är ju det bra i träning. Dessutom är det lite skonsammare med en texasstång om man är explosiv i starten för det blir inte samma ryck som med en stum stång.

Ala, vad skiljer för dig i vikter med och utan gummiband? Jag tror inte det skiljer mer än kanske 15% ner i vikt för mig, och du kör ju betydligt striktare reps än vad jag gör.

Gummiband? Och vilken övning?

nah, det finns faktiskt en bra förklaring på det också. när man just börjat träna så är kroppen så pass mycket under dess potential så att det finns flera studier som funnit att det går att gå upp i muskler samtidigt som man går ner i muskelmassa. utöver det så har du ett sk muskelminne, som påvisar att om du tidigare haft muskler så är det lättare att återfå dessa. du har troligtvis haft mer muskler när du var yngre och dessa har kunnat komma tillbaka snabbt.

casey-viator.jpg

det här är konfirmerade bilder, det är bara 28 dagar mellan dom två tillfällena. han gick upp över 20 kilo muskler och förlorade ca 8 kilo fett. 28 dagar... experimentet skulle visa att en träningsmetod fungerade skitbra, men det kom bara att påvisa att det går snabbt att återhämta förlorad muskelmassa. arnold i terminator 3 är ett annat mycket bra exempel på det.

casey här ovan var mr america, men gick bort för ett par år sen efter en hjärtattack, han var fortfarande under svensk pensionsålder och det påvisar hur farligt steroider faktiskt är :/

Jag tror att det går bra ganska länge att bygga muskler samtidigt som man går ner i fettmassa. Jag tycker att jag har gjort det i sommar. Ser hårdare ut, blir starkare men ligger på samma kroppsvikt som innan.

Sedan det där med muskelminne. Läste något om något som hette typ satellitceller eller så. Dom skapas när man tränar men dom försvinner aldrig sen så även om muskeln minskar så finns dom där cellerna kvar och det är därför det går så fort att få tillbaka förlorade muskler.

Sedan angående steroider, det är nog troligtvis farligt. Beror väl lite på vad man tar, hur mycket man tar, hur man tar det och vad man kombinerar det med samt hur kroppen svarar på det. Orala steroider sliter ju otroligt hårt på levern och t.ex trenbolone höjer ju pulsen och blodtrycket.

Postad 25 August 2015 - 17:54

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

ja, mina 13 reps på 90 var gummibänk, dvs att vikterna hängde med gummiband. jag gör 13 reps på 110 på det normala sättet skulle jag tro :D

tyvärr så går det inte, det finns väldigt mycket forskning som påvisar att det bara går under speciella omständigheter. 1. nybörjare, 2. dopad, 3. ORDENTLIGT överviktigt, 4. tonåring under den stora tillväxtperioden, med feta gener.

det kan mycket väl vara förklaringen till det. jag använder termen muskelminne felaktigt eftersom muskelminne är för att minnas rörelser. men jag trodde inte att någon skulle komma på mig när jag fuskade med ordet :D

ja, alltså, om du som gubbe tar det för att få hormonvärden som 30-åringar så är det ingen större fara, tvärt om så medför det stora fördelar (dock ej orala, som är skadliga under den första passagen). om man däremot använder mer än vad en normal människa kan ha, vilket alla gör, så kommer också bieffekterna. det kommer synas på dagens atleter på sikt. coleman, cutler, warren, wheeler, wolf, rühl ect.

dock så kommer det även märkas av på vissa strongmans. det är ett extremt känsligt ämne, så där nämner jag inte några exempel på namn. till skillnad från byggare så tror människor faktiskt att strongmans är helt rena och alltid har varit helt rena under tiden dom tränat. det finns tyvärr ganska få som är det och hela tiden har varit det. men det enda stora namnet som fällts för det var pudzianowski, 2004. ja, han bröt mot tävlingens hälsokodex.

men även atleter som är i sin toppform kan faktiskt dö i förtid. jon pall sigmarsson dog 32 eller 33 år gammal. dock så händer det inte idag speciellt ofta eftersom dom som kännedomen om dessa preparat är så pass goda idag så att eliten dopar sig på såna sätt som är säkrare än vaad man gjorde när steroider dök upp på  60-talet eller när det nu var.

för visst var killarna riktigt fina första halvan av 1900-talet, men kollar man vad som hände med fysikerna på 70-talet så exploderade storleken och har bara blivit värre och värre.

sen så ska jag även säga att jag själv tror att det FINNS rena styrkeatleter. detta är jag helt övertygad om efter att ha sett män som paul anderson (som tokkrossade alla världsrekord som kan gjorde testade, benböj, axelpressar, you name it) och min personliga favorit, världens genom tiderna starkaste man (dokumenterat) louie cyr från kanada =)

Postad 25 August 2015 - 18:56

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

ja, mina 13 reps på 90 var gummibänk, dvs att vikterna hängde med gummiband. jag gör 13 reps på 110 på det normala sättet skulle jag tro :D

tyvärr så går det inte, det finns väldigt mycket forskning som påvisar att det bara går under speciella omständigheter. 1. nybörjare, 2. dopad, 3. ORDENTLIGT överviktigt, 4. tonåring under den stora tillväxtperioden, med feta gener.

det kan mycket väl vara förklaringen till det. jag använder termen muskelminne felaktigt eftersom muskelminne är för att minnas rörelser. men jag trodde inte att någon skulle komma på mig när jag fuskade med ordet :D

ja, alltså, om du som gubbe tar det för att få hormonvärden som 30-åringar så är det ingen större fara, tvärt om så medför det stora fördelar (dock ej orala, som är skadliga under den första passagen). om man däremot använder mer än vad en normal människa kan ha, vilket alla gör, så kommer också bieffekterna. det kommer synas på dagens atleter på sikt. coleman, cutler, warren, wheeler, wolf, rühl ect.

dock så kommer det även märkas av på vissa strongmans. det är ett extremt känsligt ämne, så där nämner jag inte några exempel på namn. till skillnad från byggare så tror människor faktiskt att strongmans är helt rena och alltid har varit helt rena under tiden dom tränat. det finns tyvärr ganska få som är det och hela tiden har varit det. men det enda stora namnet som fällts för det var pudzianowski, 2004. ja, han bröt mot tävlingens hälsokodex.

men även atleter som är i sin toppform kan faktiskt dö i förtid. jon pall sigmarsson dog 32 eller 33 år gammal. dock så händer det inte idag speciellt ofta eftersom dom som kännedomen om dessa preparat är så pass goda idag så att eliten dopar sig på såna sätt som är säkrare än vaad man gjorde när steroider dök upp på  60-talet eller när det nu var.

för visst var killarna riktigt fina första halvan av 1900-talet, men kollar man vad som hände med fysikerna på 70-talet så exploderade storleken och har bara blivit värre och värre.

sen så ska jag även säga att jag själv tror att det FINNS rena styrkeatleter. detta är jag helt övertygad om efter att ha sett män som paul anderson (som tokkrossade alla världsrekord som kan gjorde testade, benböj, axelpressar, you name it) och min personliga favorit, världens genom tiderna starkaste man (dokumenterat) louie cyr från kanada =)

Jaha, gummibandsbänk. Har aldrig provat det så vet inte vad jag skulle ta. Jag tror att jag har lite nybörjargains och sedan är jag ju 20 år gammal också så jag har ju troligtvis fortfarande rätt grymma hormonnivåer jämfört med er som är lite äldre.

Jag vågar påstå att alla som tävlar i strongman på världselitnivå är dopade. Visst, dom har grymt bra gener, tränar sinnessjukt hårt och går på extrema dieter men dom är dopade också. Visst, alla kanske inte trycker skitmycket grejor men en del tar dom nog.

För bra chanser att hitta dopingfria atleter så får man nog kolla mot t.ex IPF. Visst, många där också som är dopade eller har dopat sig under träning eller i yngre dagar men det är en ganska hårt testad federation och det är för det mesta inte helt omänskliga prestationer. Kan ju ta t.ex VM i klassisk styrkelyft som var för ett tag sedan. Han som vann i -83kg klassen (Jose Castillo) fälldes ju ett tag efteråt för doping och blev av med sin medalj vilket gjorde att Brett Gibbs (som klarat flera dopingtester) vann istället. Nu kan man ju aldrig vara helt säker på att BG är helt dopingfri heller men han klarar åtminstone testerna.

Sedan inom t.ex friidrott och andra såna sporter så förekommer nog doping oftare än vad folk tror. Bloddoping är ju så svårt att upptäcka i jämförelse med doping för styrkesporter.

Jon Palls död hade väl inget med doping att göra utan det var väl nå hjärtproblem som låg i släkten?

Postad 25 August 2015 - 19:13

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 0

Bara för att man inte får hjärtattacken direkt betyder det inte att det inte är en orsak. Kolla på alla wwf-stjärnor som gått bort innan 65 samt hur det har gått för byggarna som börjar bli äldre. Arnold har ju ex både gjort hjärtoperationer och haft problem med njurarna.

http://mobile.nytime...?referrer=&_r=0
Njurar.

Absolut, jag tror också att roidsen har sin del i det hela men som sagt så har man inte kunnat knyta dem direkt till dödsfall. 

Tyckte det var lite roande när man i "Bigger, stronger, faster" påvisade att C-vitamin låg högre upp i biverkningar än roids.

Allting i överkonsumtion kan ha en negativ inverkan på levernet helt enkelt.

Postad 25 August 2015 - 19:22

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Det som är coolt med Bolt är att han ser ut nom en normal Jamaica-snubbe. Dopad? Troligtvis, men ändå nice att han ser normal ut.:)
Bifogad fil  image.jpg   23.91K   1 Antal nerladdningar

Postad 25 August 2015 - 19:59

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Jag är osäker om Bolt är dopad faktiskt. Han ser ju inte direkt ut som Johnson gjorde :D

Postad 25 August 2015 - 20:15

Unregistered3f868d20
  • Unregistered3f868d20
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0
Vill till och börja med gratulera min arbetskamrat till en andraplats i Sveriges starkaste man 2015, stort grattis! Nästa år är förstaplatsen din! 👍🏻💪🏻

Intressant läsning om doping. Doping samt narkotika är bland de roligaste områdena att jobba med/mot i mitt yrke. Så klart att jag inte kan svära på att min starke arbetskamrat är fri från doping, det kan han endast svara på. Men jag kan inte ens i min vildaste fantasi tro att han är dopad. Gigantisk redan som barn samt kört styrkelyft sedan liten. Vid de första lyften han gjorde löft han mer än vad de flesta vuxna män som tränar på gym klarar av.

Bröst på schemat idag. Det var ett tag sedan jag körde lite tyngre, så idag var det dags. Sned bänk med hantlar, ca 45 graders lutning på bänken. Strikta långsamma pressar med fullt djup, 8 repetitioner på 60 kilos hantlarna, det får jag vara nöjd med. Sedan var det sned fri bänk med stopp i botten, 6 reps på 120kg. Riktigt nöjd, tungt efter hantlarna och fruktansvärt jobbigt med stopp i bottenläget, inte vila stången på bröstet utan hålla spänning med bröstmuskelaturen. Ett bra pass 👍🏻

Postad 25 August 2015 - 20:21

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Själv har jag en gång i tiden varit redigt stark i axlarna, men idag vete fan om jag gör 120 ens en rep i lutande :D

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.