Nu har EPG hängt sig igen, åtminstone för oss med äldre boxar. Data sträcker sig fram till någon gång på söndag.
Allente (Viasat + Canal Digital) - Feedback, info, nyheter och frågor
Postad 30 November 2022 - 08:18
Nu har EPG hängt sig igen, åtminstone för oss med äldre boxar. Data sträcker sig fram till någon gång på söndag.
Hej
Vilken box har du?
Mvh
Niklas
Postad 30 November 2022 - 08:50
Det är likadant här i min box som får EPG via satellit, TV4 Film (Transponder C03).
Postad 30 November 2022 - 10:20
Det är likadant här i min box som får EPG via satellit, TV4 Film (Transponder C03).
Nu är min EPG uppdaterad till tisdag kl 9:00. Jag hoppas att det fungerar bra för alla andra också och att problemet är löst.
Postad 30 November 2022 - 13:34
Nu funkar det. Fick stänga av boxen på baksidan.
Redigerat av homery, 30 November 2022 - 13:45.
Postad 01 December 2022 - 20:14
Hur får man text på SVT kanalerna i Allente1 boxen?
Kanal 445-448 är SVT kanaler med text.
Postad 02 December 2022 - 10:03
Hej,
har Premium paket med Discovery+ Sport Premium men i Discovery appen/sida funkar bara Euro1 och 2.
#Allente: Är det nånting du kan hjälpa mig med?
Postad 02 December 2022 - 10:13
Hej,
har Premium paket med Discovery+ Sport Premium men i Discovery appen/sida funkar bara Euro1 och 2.
#Allente: Är det nånting du kan hjälpa mig med?
Hej
Behöver mer info för att förstå vad som inte fungerar. Om du går på ditt konto, står det "Discovery+ via Allente" där?
Mvh
Niklas
Postad 02 December 2022 - 10:17
Hur får man text på SVT kanalerna i Allente1 boxen?
Hej
Allente 1 saknar text-tv funktion så det går tex inte att aktivera textning via text-tv 199.
Textade SVT kanaler hittar du på kanalplats 302 och uppåt. Via fiber-tv så jobbar på vi på att lösa det, lösning ska vara på plats i början av nästa år.
Mvh
Niklas
Postad 02 December 2022 - 11:16
Hej
Behöver mer info för att förstå vad som inte fungerar. Om du går på ditt konto, står det "Discovery+ via Allente" där?
Mvh
Niklas
Hej, det stor Discovery + via Allente. Men det är bara tre kanaler som funkar: 5, Euro 1 och 2.
På de andra få jag: Kontakta din leverantör för mer information om hur du tittar.
Samma för stream, t.ex NFL match från inatt
Postad 02 December 2022 - 11:22
Hej, det stor Discovery + via Allente. Men det är bara tre kanaler som funkar: 5, Euro 1 och 2.
På de andra få jag: Kontakta din leverantör för mer information om hur du tittar.
Samma för stream, t.ex NFL match från inatt
Hej
Kan du skicka ett PM med ditt kundnummer så undersöker vi saken.
Mvh
Niklas
Postad 02 December 2022 - 11:45
Hej Niklas,
har nu haft kontakt med kundservice hos Allente och Discovery.
Tydligen ingår i mitt abo bara de kanalerna som funkar. Då fick jag bara fel information när jag gick över från large paket till premium. Inte bra.
Tack för hjälpen!
Mvh
Rene
Postad 02 December 2022 - 12:24
Hej Niklas,
har nu haft kontakt med kundservice hos Allente och Discovery.
Tydligen ingår i mitt abo bara de kanalerna som funkar. Då fick jag bara fel information när jag gick över från large paket till premium. Inte bra.
Tack för hjälpen!
Mvh
Rene
Hej
Skicka PM med kundnummer, vill gärna dubbelkolla allt.
Mvh
Niklas
Postad 03 December 2022 - 18:32
Finns det planer för 50 fps på live tv i Allente app'en Niklas?
Hej
Vi har det på en del sportkanaler, tex Eurosport, C More, SVT och några fler.
Mvh
Niklas
Postad 05 December 2022 - 16:06
Ios appen ok , Android tv appen ok men Tvos appen strular senaste veckan . Tar lång tid innan något startar och ibland startar stream inte alls . Fler som har problem? Kör trådat 😁
Har loggat ut / in , startat om Apple TV och även testat att avinstallera appen men Allente på min Apple TV är i princip obrukbar pga av att det bara buffrar och svårt att få något program att starta . Inga problem på iPad / iPhone eller Android tv utan bara Apple TV . Os/app uppdaterat och inga andra appar har något problem.
@Niklas är det känt problem ?
Postad 05 December 2022 - 16:13
Har loggat ut / in , startat om Apple TV och även testat att avinstallera appen men Allente på min Apple TV är i princip obrukbar pga av att det bara buffrar och svårt att få något program att starta . Inga problem på iPad / iPhone eller Android tv utan bara Apple TV . Os/app uppdaterat och inga andra appar har något problem.
@Niklas är det känt problem ?
Hej
Nej det skulle jag inte säga, skulle du kunna kolla vilken apple-tv och iOS du har?
När startade problemet? Fungerar övriga appar bra?
Mvh
Niklas
Postad 07 December 2022 - 19:14
Gått i tankarna om jag skulle gå över ifrån min nuvarande leverantör till Allente, men efter att suttit i telefonkö i över 40min för att sedan få prata med den tröttaste kundtjänstarbetaren någonsin så har jag börjat fundera om lite.
Basic Paket med kanaler 1-12 skulle landa på 299:-. Fanns ingen fin deal att erbjuda en potential ny kund.
En TV box som inte kunde hantera inspelning eller möjlighet att pausa i direktsänding (infon jag fick)
När jag förklarade att jag betalar 99:- idag för 1-12, bortsett ifrån vissa kanaler som inte får sändas fick jag tipset om att skaffa viaplay för 129:- och kompensera upp den förlusten istället. Man undrar om denna handläggaren ens ville sälja tjänster?
Finns det någon här som kan säga något mer trogivande om allente?
Redigerat av Mushunt, 07 December 2022 - 19:15.
Postad 07 December 2022 - 20:22
Hej
Nej det skulle jag inte säga, skulle du kunna kolla vilken apple-tv och iOS du har?
När startade problemet? Fungerar övriga appar bra?
Mvh
Niklas
Det löste sig helt plötsligt utan att jag vet varför . Men nu funkar det iaf .
En sak som jag stör mig på och vill rapportera är när man trycker pil ner i timeline epg så hoppar den inte alltid rakt ner till nästa program , utan kan plötsligt börja vandra iväg åt höger , alltså på program framåt i tiden
Postad 07 December 2022 - 20:59
Postad 07 December 2022 - 21:22
Postad 07 December 2022 - 22:25
Gått i tankarna om jag skulle gå över ifrån min nuvarande leverantör till Allente, men efter att suttit i telefonkö i över 40min för att sedan få prata med den tröttaste kundtjänstarbetaren någonsin så har jag börjat fundera om lite.
Basic Paket med kanaler 1-12 skulle landa på 299:-. Fanns ingen fin deal att erbjuda en potential ny kund.
En TV box som inte kunde hantera inspelning eller möjlighet att pausa i direktsänding (infon jag fick)
När jag förklarade att jag betalar 99:- idag för 1-12, bortsett ifrån vissa kanaler som inte får sändas fick jag tipset om att skaffa viaplay för 129:- och kompensera upp den förlusten istället. Man undrar om denna handläggaren ens ville sälja tjänster?
Finns det någon här som kan säga något mer trogivande om allente?
Hej
Skicka gärna PM så hjälper jag dig.
Mvh
Niklas
Det löste sig med Datorn, där kom jag vidare och kunde aktivera igen. Förbaskade ipaden som krånglar (för gammal generation).
Snyggt fixat! =)
Mvh
Niklas
Postad 09 December 2022 - 13:14
Allente 1 Boxen.
På kanalplats 123 finns Netflix, varför ligger den på kanallistan.
Postad 09 December 2022 - 13:55
Allente 1 Boxen.
Är du säker på att det är Allente 1-boxen?
I mina boxar så finns kanalplats 123 endast i OnePlace-boxen och då länkas man till Netflix-appen (som inte finns i Allente 1)
Postad 09 December 2022 - 14:12
Allente 1 Boxen.
Hej
123 är endast en genväg till Netflix och finns endast på OnePlace.
Mvh
Niklas
Postad 09 December 2022 - 19:09
Jag har fortfarande den äldre 500GB inspelningsboxen (ADB PDV 5720) som har fungerat bra tills för någras veckor sedan då vissa kanaler plötsligt började vida "mosaik", vissa helt slutade fungera med texten om att kontrollera om parabolen är ansluten medan de flesta fortsatt fungera som förut....
Signalmätaren pendlar mellan 70 och 75% (vilket klassas som poor till fair). Trist nog kommer jag inte ihäg vad den visat tidigare men har för mig att den aldrig visat bättre än "fair"...
Exempel på kanaler som inte alls visar någon bild är Al Jazera, CGTV, Sky, BBC Britt, History & History HD. Sådana med "mosaik" inkluderar tex TV3, BBC nyheter, DW, TV 8, TV 10...
Någon som har någon tanke om vad som kan ha hänt? Om signalen är för dålig pga att parabolen rört sig lite ur läge BORDE det väll beröra alla kanalerna skulle jag trott eller finns det någon förklaring till varför vissa skulle påverkas mer eller mindre?
Om man skall prova att justera parabolen lite har forumet något tips - behöver man köpa något instrument eller testar man bara att röra disken lite i sidled och ser om signalstyrkan som mäts av boxen går upp eller ner? Skall man gissa att det troligare att parabolen rört sig i sidled eller höjdled eller är båda lika troligt??
Supporten hos Allente föreslog (som de alltid brukar tycker jag) fabriksåterstälnning...
Redigerat av tyckaren, 09 December 2022 - 19:12.
Postad 09 December 2022 - 19:17
Kan Allente 1 boxen spela in två program samtidigt via Internet? Samma fråga fast för parabolmottagning?
För mig är det totalt otänkbart att ha en box utan bra inspelningsmöjligheter då jag pga den allt mer irriterande reklamen (som man vill spola förbi) nästan spelar in allt i stället för att titta "live"...
Redigerat av tyckaren, 09 December 2022 - 19:42.
Postad 11 December 2022 - 10:58
Jag har fortfarande den äldre 500GB inspelningsboxen (ADB PDV 5720) som har fungerat bra tills för någras veckor sedan då vissa kanaler plötsligt började vida "mosaik", vissa helt slutade fungera med texten om att kontrollera om parabolen är ansluten medan de flesta fortsatt fungera som förut....
Signalmätaren pendlar mellan 70 och 75% (vilket klassas som poor till fair). Trist nog kommer jag inte ihäg vad den visat tidigare men har för mig att den aldrig visat bättre än "fair"...
Exempel på kanaler som inte alls visar någon bild är Al Jazera, CGTV, Sky, BBC Britt, History & History HD. Sådana med "mosaik" inkluderar tex TV3, BBC nyheter, DW, TV 8, TV 10...
Någon som har någon tanke om vad som kan ha hänt? Om signalen är för dålig pga att parabolen rört sig lite ur läge BORDE det väll beröra alla kanalerna skulle jag trott eller finns det någon förklaring till varför vissa skulle påverkas mer eller mindre?
Om man skall prova att justera parabolen lite har forumet något tips - behöver man köpa något instrument eller testar man bara att röra disken lite i sidled och ser om signalstyrkan som mäts av boxen går upp eller ner? Skall man gissa att det troligare att parabolen rört sig i sidled eller höjdled eller är båda lika troligt??
Supporten hos Allente föreslog (som de alltid brukar tycker jag) fabriksåterstälnning...
Hej
Alla kanaler ligger på olika transpondrar, på tex transponder A11 ligger Yle 1, MTV3 HD, C More Fotboll HD och Animal Planet HD. Det är vanligt att endast vissa transpondrar påverkas av signalproblem, och då därför bara vissa kanaler.
Men detta tyder på att parabolen behöver ses över, det kan tex vara parabolen som åkt lite ur läge, ett träd som växer och börjar skymma sikten för parabolen, det är inget fel på boxen.
Det du kan göra är att gå ut och testa trycka på sidan, ovan, och under parabolen medans någon kontrollerar signalmätaren i boxen, om du tex trycker under parabolen och signalmätaren ökar, då vet du tex hur du behöver justera parabolen, det kan så klart vara andra saker som spökar men med tanke på att du har bild på vissa kanaler skulle jag börja där.
Ställ dig på SVT 1 HD, gå in i signalmätaren på boxen, sedan kollar du värdet på signalkvalitet, det värdet ska du få så högt som möjligt, rekommenderar minst 14 dB för att ha marginal vid dåligt väder, alternativt att vi hjälper dig komma i kontakt med en installatör som kan se till att signalen blir ännu bättre.
Mvh
Niklas
Kan Allente 1 boxen spela in två program samtidigt via Internet? Samma fråga fast för parabolmottagning?
För mig är det totalt otänkbart att ha en box utan bra inspelningsmöjligheter då jag pga den allt mer irriterande reklamen (som man vill spola förbi) nästan spelar in allt i stället för att titta "live"...
Hej
Allente 1 kan endast spela in via satellit eller fiber-tv, då kan boxen spela in på tre kanaler samtidigt medans du tittar på en fjärde kanal. Kör man boxen endast över streaming så går det inte att spela in.
Mvh
Niklas
Postad 11 December 2022 - 11:14
Postad 15 December 2022 - 21:16
Hur kommer man igång och streama cmore & viasat sport via Allente? Vill komma igång och streama med Allente 1 boxen.
Redigerat av Karl-Johan, 15 December 2022 - 21:53.
Postad 16 December 2022 - 12:10
Hur kommer man igång och streama cmore & viasat sport via Allente? Vill komma igång och streama med Allente 1 boxen.
Hej
Skicka PM med kundnummer så kollar vi upp.
Mvh
Niklas
Postad 16 December 2022 - 16:17
Jag undrar också om det finns lösning på att få 5.1 på streamat. Ljudet nu är ju helt kass för oss med en anläggning
Postad 16 December 2022 - 18:19
@Niklas finns det några planer på att fixa 5,1 ljud till streamat ? Tex SkyShowtime mfl
Jag undrar också om det finns lösning på att få 5.1 på streamat. Ljudet nu är ju helt kass för oss med en anläggning
Hej
Det finns planer, men kan inte säga något just nu eftersom det är många aspekter som spelar in. Både tekniskt och vilket innehåll som vi kan få 5.1 levererat på, så tyvärr är det någon månad bort innan jag vet mer.
Mvh
Niklas
Postad 16 December 2022 - 21:32
Två snabba frågor:
1. Kan man få in Netflix appen i Allente 1 boxen?
2. Finns det stöd att få ut Dolby Atmos ur Allente 1 boxen (det finns mycket sådant material på t.ex. Disney+ eller om man har eget material via Plex appen som det ser ut att finnas stöd för)
Postad 21 December 2022 - 07:47
Hej
Nu finns TV4s kanaler i nya apparna till Samsung, LG och Android TV.
Mvh
Niklas
Saknar TV6 och BBC Brit i EPGn på Apple TV sedan några dagar.
Hej
Fortfarande problem? Inte varit något problem med kanalerna, så om det fortfarande är problem testa avinstallera appen.
Mvh
Niklas
Postad 21 December 2022 - 14:11
Bra med Tv4 kanalerna på Android tv 🙏🙏 men tyvärr så tog ni bort alla Discovery+ Extra 1-8 kanaler med 🥲
På Android tv så slipper jag dock se alla låsta kanaler jag inte betalar för i kanallistan , vilket inte är fallet på Apple TV
Ett starkt önskemål är en inställning för att dölja allt man ej kan se på kanaler och film/serie ( de man ej betalar för )
Postad 21 December 2022 - 14:30
@ Niklas .
Bra med Tv4 kanalerna på Android tv men tyvärr så tog ni bort alla Discovery+ Extra 1-8 kanaler med
På Android tv så slipper jag dock se alla låsta kanaler jag inte betalar för i kanallistan , vilket inte är fallet på Apple TV
Ett starkt önskemål är en inställning för att dölja allt man ej kan se på kanaler och film/serie ( de man ej betalar för )
Hej
Discovery+ kanalerna kan endast ses via box eller Discovery+ appen, det är pga rättigheter som vi behöver förhålla oss till.
Mvh
Niklas
Postad 21 December 2022 - 16:40
Tycker det är surt att man inte kan se allt på cmore sport för att man är alllente kund och inte Telia kund
att ni ännu inte har löst det
lika illa är att tv4 mfl har försvunnit från Allente appen
blir väl Telia för mig också då de har allt från viasat förutom sitt ”eget”
Redigerat av MalcomX, 21 December 2022 - 16:48.
Postad 21 December 2022 - 23:22
Hej
Nu finns TV4s kanaler i nya apparna till Samsung, LG och Android TV.
Mvh
NiklasHej
Fortfarande problem? Inte varit något problem med kanalerna, så om det fortfarande är problem testa avinstallera appen.
Mvh
Niklas
Hej Niklas,
Installerade om appen, fortfarande samma problem.
TV6 och BBC Brit fungerar om man swipar mellan kanalerna men dom finns inte med i EPGn
Apple TV 4K 1:a gen, Allente app ver 2.7.2 (202212161530.0)
/Leif
Postad 22 December 2022 - 21:56
Problemet uppstår när jag surfar till denna länk på min mobil... Jag får då NORSK text på sidan i min mobil, och mitt user/pass funkar inte. Jag har inget val nånstans att byta till Sverige (varken i appen i teven, eller på sidan i mobilen.)
Postad 22 December 2022 - 23:19
3) Det här är som du säger, ett känt problem. Vi har lyft frågan till Sagem och inväntar en lösning.
Jag har haft time shift i +20 år känns det som och nu skall jag alltså inte ha det längre.. har dock inte aktiverat min nya box ännu som jag fick vid abonnemangsförlängning för att en viss osäkerhetskänsla finns runt det här.
Hade gärna velat få en uppdatering runt det här efter jul.
Postad 23 December 2022 - 18:20
Vad är det för vits med ladda ner till offline när man inte kan öppna appen när nedkopplad? Skull kolla nerladdat åå flyget och får meddelandr ’inget internet’. Sen kommar man inte längre. Helkorkat!!
6 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 6 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
93 filmer
1 bild
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?