Njae, inget fel på crossfit direkt. Tanken är god, mycket basövningar, olympiska lyft, blanda styrka och kondition tillsammans med koordination. Problemet är bara att det bygger på att det måste gå fort och då får formen lida för att dom vill få in så många reps som möjligt på kortast möjliga tid.
Beurer BF 800
(Personvågar)
|
1
|
(6)
|
Inga priser | |
Apple Watch Sport 42mm with Sport Band
(Smartwatch)
|
9
|
(20)
|
Inga priser |
Postad 07 September 2015 - 07:22
Jag skulle tro att risken för överträning är betydligt större med crossfit än med "vanlig" tyngdlyftning iom att du belastar lederna betydligt hårdare. Däremot är det så pass många i min bekantskapskrets som har blivit bättre i ffa ryggen av crossfit för att jag ska kunna avfärda det som en värdelös träningsform. Nu är crossfit så mycket mer än marklyft, chins och cleans.
Dessutom finns det naturligtvis bättre och sämre utföranden https://www.youtube....h?v=ifOBltCCRZw men håller generellt med om att det ser förjävligt ut ![]()
Sedan skulle det eventuellt kunna vara så att det sett över tid kan vara så att den dynamiska belastningen i lederna faktiskt stärker dem och dessutom ger crossfit ett inte oävet mått av kardiovaskulär träning.
Postad 07 September 2015 - 07:27
Ja och att springa snabbt/sprinta 100m måste också vara idioti. Mycket bättre att springa i slow-motion så man inte råkar hamna i risken att man kan skada sig, hemska tanke.
Och att maxa 1rep måste ju också vara idioti, tappar alltid formen till en viss grad och det är ju verkligen idiotiskt!
Ja lift85 haters gonna hate passar väldigt bra in här för det är precis så det är, även om ni inte vill känna er vid det. Det handlar inte om att hata utan att tycka nedvärderande om sånt man inte har något att göra med.
Och crossfit handlar inte om att utföra så måmga dåliga repetitioner som möjligt, det är mycket mer än så.
Men jag har varken tid eller lust eller intresse att diskutera detta vidare.
"Död åt crossfit med sina vältränade atleter och fram med alla styrkelyftande ölmagar istället!"
Vältränade atleter...
Postad 07 September 2015 - 09:25
Ja och att springa snabbt/sprinta 100m måste också vara idioti. Mycket bättre att springa i slow-motion så man inte råkar hamna i risken att man kan skada sig, hemska tanke.
Och att maxa 1rep måste ju också vara idioti, tappar alltid formen till en viss grad och det är ju verkligen idiotiskt!
Ja lift85 haters gonna hate passar väldigt bra in här för det är precis så det är, även om ni inte vill känna er vid det. Det handlar inte om att hata utan att tycka nedvärderande om sånt man inte har något att göra med.
Och crossfit handlar inte om att utföra så måmga dåliga repetitioner som möjligt, det är mycket mer än så.
Men jag har varken tid eller lust eller intresse att diskutera detta vidare.
"Död åt crossfit med sina vältränade atleter och fram med alla styrkelyftande ölmagar istället!"
Det är väldigt sällan jag gör en repition i en övning på gymmet, när en repition utförs så är den strikt, jag tänker på hållning och sliter/trycker/svingar mig inte utan tanke.
Ur ett "byggarperspektiv" så är inte crossfit optimalt då det faktiskt är mycket ryck och slit. Dvs det är inte endast musklerna som drar/trycker upp dig eller vikten. Det erkänner mina kollegor som börjat med crossfit, det är den stora skillnaden säger de jämfört med styrketräning/byggning.
De vältränade "crossfit personerna" man hittar kommer oftast ifrån någon annan träningsform. För att ta mina kollegor igen som exempel så har ingen av dem byggt sin fysik med hjälp av crossfit. Som det nämndes ovan, alla jag träffat som endast har crossfit i ryggen som träningsform ser oftast slanka ut i kroppen, väldigt sällan någon massa på dem och det har sin förklaring.
På gymmet jag tränar på med ca 500 medlemmar så har vi endast ca en handfull med ölmage. Styrketräning/styrkelyftare är inte= ölmage. Bara för kännedom, jag har ingen och är 176 cm och väger 98kg.
Postad 07 September 2015 - 13:44
Dom enda styrkelyftarna med "ölmage" är några i 120+ klassen.
Erik Gunhamn t.ex, vann VM-silver i styrkelyft nu i helgen (han hade vunnit guld om han hade hållt greppet om stången i en sekund till).

Inte mycket ölmage där va?
Chris Duffin, också en riktigt duktig styrkelyftare, ser inte heller ut att ha så mycket ölmage

Postad 07 September 2015 - 14:52
Men jag försvarar INTE crossfit och kipping, absolut inte!
Postad 07 September 2015 - 16:07
Jag tror att jag bröt ett par revben förra helgen. Jag har minst sprickor i alla fall.
Kan inte sova. Kan bara ligga på rygg, och efter ett tag börjar det ju göra ont i ryggen för att jag inte kan rulla runt i andra positioner.
Tränade inte alls i förra veckan för att det gör så ont.
Sitta funkar bäst. Gå och ligga är värst.
Så fort jag spänner bröstet gör det ont. Blir ju en del problem på jobbet där jag lyfter och bär mycket, men då har jag ju liksom inget val.
Skiten måste ju göras..
Men nu har jag kommit in så pass bra i träningen att jag känner mej fet, slö och lat när jag inte tränat på en vecka.
Finns det någon övning man kan göra då man inte spänner bröstet, förutom någon typ av vader och underarmar...?
Jag känner att man spänner bröstet i dom flesta övningarna...?
Postad 07 September 2015 - 16:13
Jag har ett litet problem...
Många har sagt att träning blir som en drog efter ett tag. Att folk får sug efter att träna, och mår dåligt om dom inte kan/får träna.
Jag har kört i snart ett år, och jag tycker att det är precis lika pissigt varenda jävvla pass. Men jag tar mej dit och kör dom dagarna jag ska, även om min träningskompis inte kan. Då åker jag själv.
Men nu har jag kommit in så pass bra i träningen att jag känner mej fet, slö och lat när jag inte tränat på en vecka.
Fniss... ![]()
Postad 07 September 2015 - 16:21
Du får prova dig fram. Undvik sånt som gör ont. Kör du lätta övningar borde det inte vara några bekymmer att "känna efter" vilken övning som funkar. Köra vadfokus och greppträning några veckor är ju annars ett alternativ ![]()
Beror så mycket på vilket/vilka revben som fått sig en jävel hur mobil man är. Vad gjorde du?
Promenader kan ju rekommenderas (fast nu verkade det inte funka för dig); brukar vara jobbigast att andas tungt, samt nysa (duh).
Pullovers är en övning som inte rekommenderas iaf...
:
Jag testade pullovers på väg tillbaks från ett revbensbrott (kanske tre, fyra veckor gammalt eller så)... allt kändes bra hela passet, så jag glömde helt sonika bort revbenen.. Lade mig och gjorde pullovers som sista övning. Så på sista repetitionen på sista setet så känner jag hur det låter "KLICK" i bröstkorgen, och därefter blev det några veckor extra vila .. ruggigt drygt. Det var för några år sedan iofs när jag inte var lika försiktig.
Postad 07 September 2015 - 16:45
Jag tror att jag bröt ett par revben förra helgen. Jag har minst sprickor i alla fall.
Kan inte sova. Kan bara ligga på rygg, och efter ett tag börjar det ju göra ont i ryggen för att jag inte kan rulla runt i andra positioner.
Tränade inte alls i förra veckan för att det gör så ont.
Sitta funkar bäst. Gå och ligga är värst.
Så fort jag spänner bröstet gör det ont. Blir ju en del problem på jobbet där jag lyfter och bär mycket, men då har jag ju liksom inget val.
Skiten måste ju göras..
Finns det någon övning man kan göra då man inte spänner bröstet, förutom någon typ av vader och underarmar...?
Jag känner att man spänner bröstet i dom flesta övningarna...?
Om du verkligen tror att du har brutit några revben så skulle jag nog ha gått till en läkare och kolla upp det, eller om det är något annat som spökar. Har själv aldrig brutit något så kan inte relatera till hur det känns men har en kompis som bröt ett par revben på högstadiet och hon kunde nästan inte göra något alls då i några veckor.
Du skulle ju kunna köra greppträning om inte annat. Alltid bra att ha på gymmet och det är kul att ha starka nypor.
Postad 07 September 2015 - 20:10
Fniss...
Det är ju dock inte detsamma som att jag varken tycker att det är roligt eller att det är som en drog... ![]()
Postad 07 September 2015 - 20:23
Jag har inte fått det undersökt. Dom gör ändå inget åt det.
Min träningskompis är jumpalärare. Han har ju läst sån där skit på högskolenivå.
Han trodde först att det bara var mjukdelar. Man har tydligen massor små muskler mellan revbenen?
Hade jag inte en aning om..
Men nu när det har gått över en vecka och jag har precis lika ont så är han ganska säker på att det är revbenen.
Jag....brottades! ![]()
Sprang på brorsans grabbar på en "festival" här i stan. Dom är väl typ 22-23.
Dom började brottas utanför området på gräsmattan. Styrkeprov mellan bröder liksom.
Jag tyckte att det såg kul ut och frågade om jag fick vara med.
Dom där skitungarna tar jag ju lätt tänkte jag.. Jag har ju 20-30 kilo upp..
Men dom var ganska starka... Och ganska snabba...
![]()
Sen ville jag ju inte gå ut fullt direkt. Ville ju kolla hur hårt dom körde, och det gjorde dom kan jag lova. FULLT hårt.
Jag fick lite box i dom första matcherna, men när jag kom på att dom körde fullt så gjorde jag det också. ![]()
Men då var ju skadan redan skedd.
En av skitungarna tog världens nacksving på mej, så nacken kunde jag inte röra på några dagar, men det gick över.
Däremot så tappade jag och den största skitungen balansen så jag föll bakåt, och han med full fart med skallen ner i bröstet på mej.
Det var då det hände.
Hade vi varit nyktra hade vi nog dött allihop. ![]()
Det sitter ganska mitt på vänstersidan. Typ fem centimeter under bröstvårtan.
A ja.. Jag vilar väl den här veckan också då. Får hoppas på att det är bra nästa vecka. ![]()
Postad 07 September 2015 - 20:37
Hur känns det om du trycker lite försiktigt där. Är det som på andra sidan?
Annars är det ju som du säger, det sitter muskler mellan revbenen och jag har själv råkat ut för en sträckning där en gång och det är ganska oskönt men har för mig att det hade gått över nästan helt på en vecka i alla fall.
För min del blev det bänk idag, tränade ovanligt sent och allmänt dåliga förutsättningar. 4x4 105kg stod på schemat och det lyckades jag med, men det gick tungt. Körde kort stopp på alla reps förutom på sista setet och röven var i bänken hela tiden så det var bra. Sista repet i sista setet slog i racket på vägen upp men det var inte direkt något som hjälpte för jag tror jag slog i undersidan liksom. Kortare vila än vanligt också då vi var två som delade på bänken, jag och en finngubbe som körde andra uppvärmningssetet på 100kg och sedan körde han tvåor på 150, 160 och 170.
Postad 07 September 2015 - 20:38
Mycket riktigt, vi har massa muskler kring revbenen, och endel fett. Det är därför revbensspjäll är så mört och gott. Smakrikt. Men för dig innebär det att du nog har en spricka. Mjukdelar gör inte så ont som det du beskriver vill jag lova, och det repar sig snabbt!
Vi har mycket småmuskler i området eftersom bröstkorgen med alla revben är mycket rörliga, det är som en studsboll! Flexar massa.
Postad 07 September 2015 - 20:42
Hur känns det om du trycker lite försiktigt där. Är det som på andra sidan?
Det är mjukare på vänstersidan där jag har ont.
Mer svampigt. Gör jävvligt ont att trycka..
Postad 07 September 2015 - 21:28
Det är mjukare på vänstersidan där jag har ont.
Mer svampigt. Gör jävvligt ont att trycka..
Då låter det som att något är trasigt tycker jag. Det gjorde definitivt inte "jävligt ont" att trycka en vecka efter när jag hade gjort illa mig och jag kan inte minnas att det kändes mjukt och svampigt heller.
Postad 07 September 2015 - 22:21
Redigerat av Unregistereda9666aa5, 07 September 2015 - 22:21.
Postad 08 September 2015 - 03:28
Postad 08 September 2015 - 06:24
Dock så förstår jag bakers resonemang. Dom kan ju konstatera att något är fel, men så länge revbenet inte är av och har lagt sig märkligt så tror jag inte att dom gör mer än att lägga in ett recept smärtstillande.
Han kanske får en sån där stödkorsett typ? Vill minnas att min kompis hade det ett tag då efter att hon pajade sina revben.
Postad 08 September 2015 - 07:06
Tror det är lite som att bryta svanskotan, du får helt enkelt härda ut då det inte går att gipsa/stabilisera utan att immobilisera personen totalt ![]()
Postad 08 September 2015 - 07:43
Första hela nattens sömn sen förra lördagen.
Har sen tidigare insomningstabletter som jag kan ta en vid behov.
Igår tog jag två. Slocknade som en gris på tio minuter.
Känner att jag har legat helt still i nio timmar, så ryggen är inte helt alert... ![]()
Sen ska man försöka få igång skallen för dom där tabletterna också... Tar några timmar.
Men det var det värt för att få sova. ![]()
Postad 08 September 2015 - 09:54
Ja, detta är ju inge roligt,
Kan inte träna pga. ryggvärk, gör s*tan ont i ländryggen.
Har tid hos företagshälsan på torsdag dock, hoppas saker å ting skall redas ut då ![]()
Postad 08 September 2015 - 16:00
Är det bara jag som känner när man inte får träna en muskelgrupp på ett tag så känns det som att de blir mindre för vardag som går. Känns som att om 3veckor som kommer mina ben se ut som två stickor
Postad 09 September 2015 - 11:25
håller med.. det är åldern. Man förtvinar fort efter 30...
Haha, kan bara hålla med.
Har själv inte lyft något på över 2 veckor nu då jag varit på semester. Har iofs gjort en del armhävningar av den andra sorten :oD
Känner också att man inte känner sig lika hård/stark i kroppen som man gör när man är igång. Lite mer slapp helt enkelt.
Men på måndag blir det nya tag igen. Passar då på att dra igång en liten minideff för att sedan bygga igen.
Postad 09 September 2015 - 15:43
Jag känner mig mest stark i kroppen och mjuk utanpå, deffa har jag inte viljestyrkan till att göra. Skulle behöva fokusera mer på vad jag stoppar i mig. Men jag gör ett sådant bra arbeta på jobbet så kunderna kommer tillbax med fikabröd hela tiden.
Postad 09 September 2015 - 17:57
satte pers idag i lutande hantelpress. det utan att ha funderat på att testa. repsmax med två reps. och sen gjorde jag samma sak igen, så i serie. jag är ovanligt stark nu. inte så märkligt då jag är ovanligt tung också ![]()
Postad 09 September 2015 - 20:49
Otroligt seg dag idag, hela sex timmar föreläsningar varav fyra var i matte och fysik. Tänkte träna vid 16:30 men orkade inte gå dit förrän strax före 6-tiden. Rygg på schemat, ganska kul ändå att köra rygg när man inte kör mark innan. Man kan köra på så sjuka vikter då. Började med 4x6 chins med brett grepp. Fokuserade på explosiva och bra form men orkade bara hålla formen på dom fyra första i varje set typ. Sedan enarmsrodd i maskin. Tänkte köra på 85kg men det kändes för lätt så jag ökade till 100. Även det kändes lätt så jag tog hela viktmagasinet, 120kg, och körde tre åttor på det utan större bekymmer. Körde sedan tre strikta åttor på 80 i latsdrag med smalt grepp. Pausade nere vid bröstet i typ en halv sekund på varje rep också. Sedan breda latsdrag, väldigt breda. Gjorde 4x15 på 65kg, trodde verkligen inte jag hade den kapaciteten med tydligen så gick det. Avslutade med lite biceps och mage. Ett riktigt härligt pass och med riktigt trevligt folk också. Var på gymmet nästan tre timmar totalt och hade gärna varit där längre om dom inte skulle stänga och det började bli lite sent på kvällen.
Postad 09 September 2015 - 21:02
Otroligt seg dag idag, hela sex timmar föreläsningar varav fyra var i matte och fysik. Tänkte träna vid 16:30 men orkade inte gå dit förrän strax före 6-tiden. Rygg på schemat, ganska kul ändå att köra rygg när man inte kör mark innan. Man kan köra på så sjuka vikter då. Började med 4x6 chins med brett grepp. Fokuserade på explosiva och bra form men orkade bara hålla formen på dom fyra första i varje set typ. Sedan enarmsrodd i maskin. Tänkte köra på 85kg men det kändes för lätt så jag ökade till 100. Även det kändes lätt så jag tog hela viktmagasinet, 120kg, och körde tre åttor på det utan större bekymmer. Körde sedan tre strikta åttor på 80 i latsdrag med smalt grepp. Pausade nere vid bröstet i typ en halv sekund på varje rep också. Sedan breda latsdrag, väldigt breda. Gjorde 4x15 på 65kg, trodde verkligen inte jag hade den kapaciteten med tydligen så gick det. Avslutade med lite biceps och mage. Ett riktigt härligt pass och med riktigt trevligt folk också. Var på gymmet nästan tre timmar totalt och hade gärna varit där längre om dom inte skulle stänga och det började bli lite sent på kvällen.
3h på gymmet? Herregud
Postad 10 September 2015 - 09:31
3h på gymmet? Herregud
Jag kör sällan längre än 45 min. Äter du mellanmål i halvtid eller?
Näe, ser till att ha ätit bra tidigare under dagen bara.
Postad 10 September 2015 - 22:10
Sista korpfotbollsmatchen alldeles nyss. Vi hade en avbytare och motståndarna var lite för bra, vilket gjorde att det blev många närkamper och mycket springa.
Hugger till våldsamt i ländryggen med jämna mellanrum nu, i vissa lägen. Hoppas det lägger sig när jag fått sova. Har ju varit nära tidigare på ryggskott som har tangerat; men det kanske rentav är diskbråck som är i antågande?
Inte tränat heller sedan sist jag skrev att jag hade tränat i tråden heller, då jag varit sjuk. Kroppen kanske hatar mig helt enkelt?
Postad 11 September 2015 - 17:09
Tror jag har gått och blivit förkyld, haft lite smått ont i halsen hela dagen och det börjar bli värre nu mot kvällen. Tänkte att jag skulle gå iväg till gymmet ändå, köra några lugna set med biceps och sedan när jag fått upp värmen i kroppen så tänkte jag prova lite böj med bara stången, se hur knät känns.
Provade lite olika fotbredder och vinklar på fötterna och några gånger kände jag en liten ilande smärta i vänstra knät när jag var på väg upp. Kände dock mest på typ insidan av knät och efter kanske 20 reps totalt uppdelat på 4-5 set så gjorde det ont att stå på vänstra benet. Gick bort till stretchingmattan för jag tänkte att jag skulle prova stretcha fram och baklår lite försiktigt. Framlår var inte alls skönt, gjorde lite ont i knät då. Baksida gick okej om jag hade tårna lite vinklade utåt men när jag satte fötterna rakt upp så gjorde det ont på insidan. Min teori är i så fall att det är något vid något muskelfäste på insidan av knät typ.
Postad 11 September 2015 - 17:23
Första hela nattens sömn sen förra lördagen.
Har sen tidigare insomningstabletter som jag kan ta en vid behov.
Igår tog jag två. Slocknade som en gris på tio minuter.
Känner att jag har legat helt still i nio timmar, så ryggen är inte helt alert...
Sen ska man försöka få igång skallen för dom där tabletterna också... Tar några timmar.
Men det var det värt för att få sova.
Nu hade ju jag antagligen fraktur i nått revben för några år sedan, fick tipset av min far att ligga på sidan frakturen är.
Pga det så flexar inte bröstkorgen lika mycket när man ska sova.
Eller, den flexar på andra sidan istället för vid det onda.
Postad 11 September 2015 - 18:50
Jess, med fraktur så funkade det bra.
Borde ju kännas lika om mjukdelar därikring är skadat.
Postad 11 September 2015 - 18:57
testade rackpulls idag för första gången. strax nedanför knät, och det kändes faktiskt tungt som fan på alla vikter. märkligt nog så kändes allt ungefär lika tungt. 90 kilo var duktigt tungt redan. tyngre än vanliga mark. 130 kändes lika tungt. 150 lika tungt. lastade på 170 och då började knäna säga ifrån. hade inga lindor, så det fick bli att köra ett par set på 170 och sen köra några lätta marklyft =)
Postad 11 September 2015 - 19:33
testade rackpulls idag för första gången. strax nedanför knät, och det kändes faktiskt tungt som fan på alla vikter. märkligt nog så kändes allt ungefär lika tungt. 90 kilo var duktigt tungt redan. tyngre än vanliga mark. 130 kändes lika tungt. 150 lika tungt. lastade på 170 och då började knäna säga ifrån. hade inga lindor, så det fick bli att köra ett par set på 170 och sen köra några lätta marklyft =)
Jag tycker att något upphöjd mark känns minst tungt och rackpulls känns värst. Jag får med mer ben i upphöjd mark och jag antar att jag är ganska ben-dominant i min lyftning så det är väl därför det känns bättre. Visst, jag drar mest i rackpull, sedan vanlig mark och minst i upphöjd mark men det är intressant ändå.
Postad 11 September 2015 - 19:53
Zartok, hade du några problem med benen, eller hur var det?
Kan tänka mig att det är ovanan att starta som gör att det känns tungt med rackpulls? Från knäna och upp borde det inte vara några problem att med lindor knäcka 200-ingen för mig. Eller är jag för optimistisk?
Postad 11 September 2015 - 19:55
Postad 11 September 2015 - 19:57
Jag trodde att jag skulle dra 200 lätt, men så blev inte fallet. Det är nog från fall till fall. Testa sätt stången strax under knäna och dra
Postad 11 September 2015 - 20:05
Har bara 172,5kg på gymmet
men kan hänga på lite kettlebells till 212,5 eller så. Men har inget att dra stången från i vilket fall ![]()
Kanske skulle bygga en ställning ![]()
Postad 11 September 2015 - 20:10
Vad är rackpulls, samma som kronlyft?
Och vilken höjd är det sagt att kronlyft "ska" va, dubbla höjden från vanliga höjden när man kör mark, alltså höjden till stången..?
Postad 11 September 2015 - 20:22
Dubbla höjden från mark ja. Det är vad jag alltid hört iaf. Mark är från 21 cm va? Har dock aldrig sett kronlyft som någon nödvändig övning. Den känns så fel på något sätt.Vad är rackpulls, samma som kronlyft?
Och vilken höjd är det sagt att kronlyft "ska" va, dubbla höjden från vanliga höjden när man kör mark, alltså höjden till stången..?
Heter silver dollar deadlift på engelska. Rackpulls är väl mer "partial deadlifts"? Hårklyverier iofs.
Redigerat av Kamui, 11 September 2015 - 20:24.
Postad 11 September 2015 - 20:23
Vad är rackpulls, samma som kronlyft?
I ett riktigt kronluft tror jag stången ska vara under knäskålen, rackpulls när stången är över knäskålen
Postad 11 September 2015 - 22:22
Min uppfattning är att rackpull är från precis vid knäskålen eller något ovanför. Kronlyft finns det en speciell höjd för, vet inte exakt måttet men det är en bit nedanför knät i alla fall.
Postad 12 September 2015 - 07:03
Postad 12 September 2015 - 08:03
Postad 12 September 2015 - 12:13
Jag blir så jävulskt avundsjuk på er som kör mark och böj nu. Jag vill också! När förkylningen är över så tänkte jag köra först ett bänkpass, sedan rygg och efter det tänkte jag prova böj igen fast den här gången med lite vikt på. Det borde väl antagligen bli framåt nästa helg tror jag.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
160 bilder
4 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?