Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Styr allt med iPhone/iPad/iPod (IR + RF)

1112 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#851

Postad 12 september 2013 - 20:40

Slapper
  • Slapper
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Hej,

Om Du testar koden ovan med iLearn eller iTest så bör Du först och främst ändra repetitionen till minst 3 (sendir,1:1,1,38580,3,1,) för att det skall fungera samt att Du har koll på från vilken port på Din itach/GC-100 Du skickar.

//Pär


Tack för svaret. Det var fel på ir-mottagaren i duken så kan varit därför det inte fungerade. Efter några månader har jag äntligen fått en fungerande duk så ska testa nu igen. Jag återkommer med svar om hur det går.

#852

Postad 13 september 2013 - 10:04

theswede78
  • theswede78
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
Hej, var stenhårt inne på att köpe en Logitech fjärrkontroll tills jag hitta iTach lösningen. Jag är nyfiken på om det finns färdiga databaser för att hitta koder till dom prylar man har och vill styra, så man slipper sitta och "lära upp" systemet.

#853

Postad 14 september 2013 - 20:38

Ecis
  • Ecis
  • Lärjunge

  • 451 inlägg
  • 0
Det finns både i irules databas och på remotecentral.com där alla prontokoder kan användas.

#854

Postad 15 september 2013 - 13:20

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0
Tyvärr har familjen totalratat konceptet med tablet/telefon som fjärrkontroll så jag måste lämna iRule och återgå till Harmony.

Jag har därför en iTach IP2IR som jag säljer till ett mycket förmånligt pris, 700:- plus ev frakt. Den är 6 mån gammal och komplett sånär som på att en av IR-emittrarna saknas. Nypriset är ca 1100:-.

Skicka PM vid intresse.

#855

Postad 23 september 2013 - 18:58

kalvhund
  • kalvhund
  • Användare

  • 168 inlägg
  • 0

På temat Styra musikspelare med iRule så kan vi lägga till Spotify.

Hittade denna programsnutt idag och vips så kunde man få info från Spotify till iRule och även styra transportfunktionerna.

/Pär

Postad bild


Vad är då nästa steg i det här? Får ner programmet osv men hur går jag vidare med detta och vad är det egentligen jag får?
Är det rent av så att detta inte funkar längre eller har det kanske till och med kommit en bättre lönsning sedan 2010?

Redigerat av kalvhund, 23 september 2013 - 18:58.


#856

Postad 13 oktober 2013 - 15:27

hhagman
  • hhagman
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Hej!

Jag undrar om det är någon som kan hjälpa till att förklara hur jag kan styra min mac mini. Det jag vill göra är att aktivera ett script (via Irule) som startas på macen med cmd+G. Går detta att lösa via http eller IR?

Sen är även jag intresserad över hur man får in styrning av Spotify i irule?

Trevlig söndag!

#857

Postad 13 oktober 2013 - 21:11

hhagman
  • hhagman
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Tänkte dela med mig lite inspiration på de paneler jag har gjort. Har ännu inte beställt itachen (blir i slutet på månaden) men "allt" finns förberett och panelerna är ihoplänkade med varandra och många koder är tillagda.
Det som fungerar klockrent och som jag inte behöver itachen till är filmpanelen som jag har kopplat ihop via HTTP GET-Requests till XBMC!

Ni hittar bilderna uppladdade här: https://www.minhembio.com/hhagman

Kom gärna med feedback och så tar jag som sagt tidigare gärna input på hur jag integrerar Spotify=)

Trevlig söndagkväll!

#858

Postad 14 oktober 2013 - 08:47

kalvhund
  • kalvhund
  • Användare

  • 168 inlägg
  • 0
Då har jag uppdaterat min design något sedan tidigare samt gjort en layout för Samsung s4. Nedan ser ni ett litet urval på vad designen bjuder på. Nu blir det till att få det tekniska till att funka. Layouten finns just nu optimerad för iPad mini och Samsung s4. iPad3 är on the Gi. Är det någon som vill ha layouten är det bara att hojta till.
Sharing is caring!

Bifogad fil(er)



#859

Postad 14 oktober 2013 - 19:50

e3fre
  • e3fre
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Någon som lyckats styra Fibaro HC2 med iRule? Det går att styra HC2 med ett http anrop från en browser men lägger man in samma anrop i iRule med en HTTP gateway fungerar det ej...

#860

Postad 18 oktober 2013 - 13:38

Unregisteredfa1e1207
  • Unregisteredfa1e1207
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Hej!

Jag undrar om det är någon som kan hjälpa till att förklara hur jag kan styra min mac mini. Det jag vill göra är att aktivera ett script (via Irule) som startas på macen med cmd+G. Går detta att lösa via http eller IR?

Sen är även jag intresserad över hur man får in styrning av Spotify i irule?

Trevlig söndag!


Tja!
jag kör Remore Mapper på min mini
Testat! LLSoft, http://www.llsoft.ca...motemapper.html

#861

Postad 18 oktober 2013 - 13:45

Unregisteredfa1e1207
  • Unregisteredfa1e1207
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Då har jag uppdaterat min design något sedan tidigare samt gjort en layout för Samsung s4. Nedan ser ni ett litet urval på vad designen bjuder på. Nu blir det till att få det tekniska till att funka. Layouten finns just nu optimerad för iPad mini och Samsung s4. iPad3 är on the Gi. Är det någon som vill ha layouten är det bara att hojta till.
Sharing is caring!


Lika snyggt som vanligt! Kör fortfarande på din gamla Layout och är kanon nöjd med den!

#862

Postad 19 oktober 2013 - 11:08

hhagman
  • hhagman
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Tja!
jag kör Remore Mapper på min mini
Testat! LLSoft, http://www.llsoft.ca...motemapper.html


Tack för det! Installerat och fungerar precis som jag ville ha de!

#863

Postad 19 oktober 2013 - 15:45

i-Home
  • i-Home
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0
Hej,

Många har uttryckt en önskan om att få till timers till sina Nexa styrningar i iRule. Då det inte finns stöd för detta och sannolikt inte kommer att dyka upp under överskådlig tid så har vi nu tagit fram styrkoder för iRule till Nexa Gateway.
Nexa Gateway är en IP-gateway för styrning av Nexa's produkter som har timer- och scenariofunktioner, belysningsstyrning via mobilnätet, backupfunktioner mm

Mer info och länk till nedladdning av styrkoder finns på http://webshop.sydia...teway-irule?tm=

//Pär

#864

Postad 24 oktober 2013 - 07:53

hhagman
  • hhagman
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har fått nästan allt att lira som jag vill de men två problem återstår som ni kanske har någon bra input på!

När jag trycker på "Titta på film" så har jag lagt in flertalet kommandon på entrance i den panelen i Irule. TV:n startas, Rätt HDMI ingång väljs, XBMC slås på från macen, förstärkaren slås på.

Problemet är att TV:n inte hinner slås på fören HDMI-porten ska väljas vilket resulterar i att det kommandot inte kommer med. Har försökt sätta en lång delay bara för att prova men kommandot ignorerar delayen och körs på en gång (Testat att sätta meddelanden som visar när kommandot körs). Någon som har nån idé kring detta.


Sen är det ett problem till. Har konfigurerat upp min bluray som "Panasonic all blueray models" och alla kommandon fungerar klockrent förutom "Power ON". "Power TOGGLE" fungerar och är min nödlösning men det uppstår problem då jag vill gå från att ha kollat på film till att spela musik och vice versa. Någon som har klok input här?

Tack på förhand! Känner att jag är ny på det här området, men det är riktigt kul när man kommer igång och ser att allt lirar!
Vill passa på som så många andra att tacka Pär som har varit en klippa och svarat på Sydias mailsupport! Ska ni köpa grejer, så gör det från honom!

#865

Postad 24 oktober 2013 - 15:35

Unregisteredef2779b9
  • Unregisteredef2779b9
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Någon som vet om iRule kan kontrollera ios musik-kontroller? (Play/Pause, Skip osv.)
Har frågat mr. Google, men gått bet. Tycker borde verkligen att det finnas kommandon för att styra detta?! Någom som försökt och lyckats?


/Magnus

#866

Postad 25 oktober 2013 - 09:28

hhagman
  • hhagman
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Hej!

Jag har fått nästan allt att lira som jag vill de men två problem återstår som ni kanske har någon bra input på!

När jag trycker på "Titta på film" så har jag lagt in flertalet kommandon på entrance i den panelen i Irule. TV:n startas, Rätt HDMI ingång väljs, XBMC slås på från macen, förstärkaren slås på.

Problemet är att TV:n inte hinner slås på fören HDMI-porten ska väljas vilket resulterar i att det kommandot inte kommer med. Har försökt sätta en lång delay bara för att prova men kommandot ignorerar delayen och körs på en gång (Testat att sätta meddelanden som visar när kommandot körs). Någon som har nån idé kring detta.


Sen är det ett problem till. Har konfigurerat upp min bluray som "Panasonic all blueray models" och alla kommandon fungerar klockrent förutom "Power ON". "Power TOGGLE" fungerar och är min nödlösning men det uppstår problem då jag vill gå från att ha kollat på film till att spela musik och vice versa. Någon som har klok input här?

Tack på förhand! Känner att jag är ny på det här området, men det är riktigt kul när man kommer igång och ser att allt lirar!
Vill passa på som så många andra att tacka Pär som har varit en klippa och svarat på Sydias mailsupport! Ska ni köpa grejer, så gör det från honom!


För att svara lite på mitt egna inlägg, så någon annan som har samma problem kan dra lärdom.
Angående att sätta delay och sen slå på rätt input på TV:n så handlade det helt enkelt bara om att sätta en tillräckligt lång delay så att TV:n hann starta först. Prova er fram till vad som fungerar!

Sen fick jag angående min bluerayspelare svar från Pär på Sydia! Han tipsade om följande länk som jag kommer att testa när jag kommer hem: http://www.remotecen...discreet_codes/
Uppdaterar om det fungerade eller inte senare.

#867

Postad 27 oktober 2013 - 13:18

Tomas_uppsala
  • Tomas_uppsala
  • Användare

  • 167 inlägg
  • 0
Ska nu ta tag i fjärrkontrollerna.

Men en fråga vilken storlek tycker ni passar bäst och modell?
Vilken har bäst batteritid?
hur mkt minne ska man ha?
Nån man ska undvika?
Har en iphone idag men även tittat på Samsung alt till fjärr.

#868

Postad 28 oktober 2013 - 19:34

hhagman
  • hhagman
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Någon som har HEX-koder till fjärrströmbrytare från Kjell & Company. Fick koder från Sydia som va till Rustas, men fungerade tyvärr inte här!

/Hannes

#869

Postad 29 oktober 2013 - 08:51

kalvhund
  • kalvhund
  • Användare

  • 168 inlägg
  • 0

Ska nu ta tag i fjärrkontrollerna.

Men en fråga vilken storlek tycker ni passar bäst och modell?
Vilken har bäst batteritid?
hur mkt minne ska man ha?
Nån man ska undvika?
Har en iphone idag men även tittat på Samsung alt till fjärr.


Jag har fastnat för min iPad mini som fjärr. För mig är det en lagom storlek som är lätt att handskas med, man kommer åt alla knappar om man håller den med två händer utan att behöva släppa skärmen. När det gäller mobiltelefoner tycka inte jag att det spelar så stor roll. Min Samsung S4 kommer jag inte kunna använda med endast en hand vilket suger en del. Samtidigt får jag plats med fler knappar på varje "page" jämfört mot en iPhone. Allt handlar egentligen om hur du bygger upp din design av knappar.

#870

Postad 29 oktober 2013 - 20:34

Tomas_uppsala
  • Tomas_uppsala
  • Användare

  • 167 inlägg
  • 0

Jag har fastnat för min iPad mini som fjärr. För mig är det en lagom storlek som är lätt att handskas med, man kommer åt alla knappar om man håller den med två händer utan att behöva släppa skärmen. När det gäller mobiltelefoner tycka inte jag att det spelar så stor roll. Min Samsung S4 kommer jag inte kunna använda med endast en hand vilket suger en del. Samtidigt får jag plats med fler knappar på varje "page" jämfört mot en iPhone. Allt handlar egentligen om hur du bygger upp din design av knappar.


Hur ofta måste den laddas och minnet hur mkt krävs då man börjar programmera? Jag har 7st fjärrar som ska in och kommer inte surfa på den.

#871

Postad 30 oktober 2013 - 08:21

kalvhund
  • kalvhund
  • Användare

  • 168 inlägg
  • 0
Ska jag vara ärlig har jag faktiskt inte en aning om hur mycket plats iRule tar när jag laddat in mina paneler men jag kan verkligen inte tänka mig att det handlar om speciellt mycket. Det är ju inte något avancerat direkt och det som borde ta plats är dina bakgrunder/knappar. När det gäller batteritiden och enbart användande av iRule tittar du nog snarare på veckor än på dagar lite beroende på användning. Jag själv surfar, spelar/ kollar film på mina enheter dagligen och jag behöver ladda min Samsung s4: en gång om dagen, iPad 3 var 10 dag och iPad mini en gång i veckan.

#872

Postad 05 november 2013 - 15:43

Ponsiloma
  • Ponsiloma
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Ska nu ta tag i fjärrkontrollerna. Men en fråga vilken storlek tycker ni passar bäst och modell? Vilken har bäst batteritid? hur mkt minne ska man ha? Nån man ska undvika? Har en iphone idag men även tittat på Samsung alt till fjärr.


Minnet är inget du behöver bry dig om. Min iRule-app tar 71,5 MB...

#873

Postad 06 november 2013 - 21:15

Tomas_uppsala
  • Tomas_uppsala
  • Användare

  • 167 inlägg
  • 0
Samsung eller ipad mini i 8" är valet isf men finns det ev begränsningar i ipad så som ex appar som inte godkänts av appel som man kan behöva i framtiden?

#874

Postad 06 november 2013 - 21:53

kalvhund
  • kalvhund
  • Användare

  • 168 inlägg
  • 0
Just den begränsnigen är extremt sugig. Och är också anledningen till att jag valde samsung s4 framför iphone 5. Ipad minin köpte jag på ren vana. Har dock ingen erfarenhet alls av andra alternativ.

Just den begränsnigen är extremt sugig. Och är också anledningen till att jag valde samsung s4 framför iphone 5. Ipad minin köpte jag på ren vana. Har dock ingen erfarenhet alls av andra alternativ.

#875

Postad 09 november 2013 - 15:47

Unregisteredfa1e1207
  • Unregisteredfa1e1207
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
la upp en film på vad jag styr med irule och kalvhunds layout hemma om någon är intresserad.

https://www.minhembio.com/forslamosh

#876

Postad 13 november 2013 - 21:58

kalvhund
  • kalvhund
  • Användare

  • 168 inlägg
  • 0
@Forslamosh, nice nice!

Någon som har lyckats styra en digital tv box från Motorola? Vip 1003 ? Testade med devicen: "motorola cable vip series". Men funkade inte över huvudtaget..

#877

Postad 19 november 2013 - 22:43

Unregistered8e483304
  • Unregistered8e483304
  • Lärjunge

  • 374 inlägg
  • 0

@Forslamosh, nice nice!

Någon som har lyckats styra en digital tv box från Motorola? Vip 1003 ? Testade med devicen: "motorola cable vip series". Men funkade inte över huvudtaget..


motorola 1903 har jag, inspelningsbar box och den funkar toppen med ngn av de där inlagda som finns av users...

#878

Postad 17 december 2013 - 09:45

i-Home
  • i-Home
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0
Uppdateringar i iRule.

Nu har iRule ökat upplösningen i griden för IOS! Det är nu möjligt att ställa in griden så att den motsvarar upplösningen på surfplattan!!

" Builder Handset Full-Resolution Grid
The handset layout grid can now be as fine as you need! Make your grid the same size as the number of pixels in the handset and position buttons and other elements right down to the pixel, then use the new alignment tools to line them up! "


//Pär

#879

Postad 18 december 2013 - 11:54

Unregisteredfa1e1207
  • Unregisteredfa1e1207
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Tja! Har feedback från min Onkyo stärkare i textformat via ip tex Dolby, DTS, Stereo osv men skulle vilja ha dem i bildformat. Är det någon här som har en lösning för detta? borde ju gå att fixa med variabler elle något annat smart sätt!

#880

Postad 20 december 2013 - 18:11

i-Home
  • i-Home
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0
Hej

Feedbacks i iRule kan (än så länge) bara visas i textform eller som bargraph - men - det är nog bara en tidsfråga till dess att en feedback kan sätta ett värde till en variabel knuten till ett objekt och då blir det hyggligt enkelt att få till funktionen som Du vill åt.

Vill passa på att önska alla en riktigt God Jul!,

//Pär


#881

Postad 19 januari 2014 - 19:32

i-Home
  • i-Home
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0
Hej,

Nu har vi tagit fram Hex-koder för att styra RollerTrol's motorer för rullgardiner och mörkläggning med iTach och TX-433.
Kontakta oss via webshopen för mer info.

//Pär

#882

Postad 20 januari 2014 - 16:00

Hanspettersson
  • Hanspettersson
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0
Ingen som vet om det går att styra Telias VIP boxar vic TCP/UDP kommandon?
Dom går ju styra via deras APP i iphone, men kanske är väldigt skyddat protokoll.
Vore kanon å slippa ir där...

#883

Postad 27 januari 2014 - 22:46

Unregisteredfa1e1207
  • Unregisteredfa1e1207
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Tja..

Vilket är det smartaste/enklaste/billigaste sättet att köra z-wave produkter typ fibaro ihop med irule/itach?
Är inte intreserad av irules moduler utan vill kunna lägga in dem fritt i layouten.
Tycker det ä surt att inte ha dubbelriktad kommunikation från 433Mhz prylar som nexa.

#884

Postad 28 januari 2014 - 18:09

i-Home
  • i-Home
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0

Tja..

Vilket är det smartaste/enklaste/billigaste sättet att köra z-wave produkter typ fibaro ihop med irule/itach?
Är inte intreserad av irules moduler utan vill kunna lägga in dem fritt i layouten.
Tycker det ä surt att inte ha dubbelriktad kommunikation från 433Mhz prylar som nexa.


Hej,

iRules knappar och sliders för Vera är utformade som objekt man kan placera fritt i layouten, alltså inte som Sonos eller iTunesmodulerna, sen kan man ju ha synpunkter på utseendet på dessa men de är anpassade till marknaden "over there".
Har en dialog med dem om utformningen av deras produkter men lyhördhet är väl inte mitt första intryck....

Kan leta fram en skärmdump på dessa och lägga up här lite senare.

/Pär

Redigerat av i-Home, 28 januari 2014 - 18:12.


#885

Postad 28 januari 2014 - 22:05

Unregistered9a8e3747
  • Unregistered9a8e3747
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hej!

Jag tänkte höra ifall någon har ett tips på ett stycke LED RGB-list som går att styra via iRule (d.v.s ifall någon har tillhörande RF-koder för medföljande fjärrkontroll, 433 MHz). Något i stil med dessa från kjell http://www.kjell.com...-36xled-p63036
Alternativet är annars att koppla in belysningen i en nexakontakt och endast styra on/off.

#886

Postad 29 januari 2014 - 12:05

i-Home
  • i-Home
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0

Hej!

Jag tänkte höra ifall någon har ett tips på ett stycke LED RGB-list som går att styra via iRule (d.v.s ifall någon har tillhörande RF-koder för medföljande fjärrkontroll, 433 MHz). Något i stil med dessa från kjell http://www.kjell.com...-36xled-p63036
Alternativet är annars att koppla in belysningen i en nexakontakt och endast styra on/off.


Hej,

Du har fått ett PM.

//Pär

#887

Postad 01 februari 2014 - 15:54

Lilak
  • Lilak
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Hej!

Håller på att lägga till mina egna devices. Jag har ett textdokument med mina hex-koder som ska in i iRule builder. Jag kopierar en kod och ska klistra i den i datafältet i Rule builder, men hur jag än försöker så går det inte att klistra in något.

Ska jag verkligen behöva sitta och skriva in alla koder manuellt?

/Jonas

#888

Postad 01 februari 2014 - 16:03

Lilak
  • Lilak
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Jag svarar mig själv. Man får använda ctrl V istället för att högerklicka.

/Jonas

#889

Postad 02 februari 2014 - 12:47

Lilak
  • Lilak
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Nu är min första fjärrkontroll färdig, den är till CD:n. Det har uppstått ett litet men ändå irriterande problem. Låt oss säga att jag tryckt play för att starta skivan, det fungerar som det ska. Om jag nu vill byta låt, så måste jag trycka 2 ggr på på knappen för att hoppa fram ett steg. Så här är det på alla knappar. Dvs. vill jag utföra något annat än det jag precis gjort, måste jag trycka på knappen 2 ggr.

Jag tror att det bara gäller knappar som jag har repitition 1 på. Om jag sätter repetition 2 på knappen för att byta spår, fungerar det första gången jag trycker. Vill jag sedan hoppa fram 1 spår till och trycker på knappen 1 gång till, hoppar jag fram 2 spår.

Någon som har en idé om hur det kan lösas?

/Jonas

#890

Postad 05 mars 2014 - 21:23

Unregisteredfa1e1207
  • Unregisteredfa1e1207
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
någon som kör fibaro homecenter ihop med irule? vill gå över till z-wave och skulle vilja kombinera de båda men köra irule interface..

#891

Postad 06 mars 2014 - 19:58

Unregistered8e483304
  • Unregistered8e483304
  • Lärjunge

  • 374 inlägg
  • 0
Är det någon som med tiden upplevt försämrad funktionalitet på sin Itach Wifi2IR? Min har blivit betydligt sämre utan märkbar anledning. Krävs ofta extremt många tryck för att enheterna skall svara. Eftersom det inte är något stabilt så kan jag inte sätta repeat i irule heller för då trycker den dubbelt ibland.
Några tankar kring detta? Blir tokig...

#892

Postad 07 mars 2014 - 08:04

i-Home
  • i-Home
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0

Är det någon som med tiden upplevt försämrad funktionalitet på sin Itach Wifi2IR? Min har blivit betydligt sämre utan märkbar anledning. Krävs ofta extremt många tryck för att enheterna skall svara. Eftersom det inte är något stabilt så kan jag inte sätta repeat i irule heller för då trycker den dubbelt ibland.
Några tankar kring detta? Blir tokig...


Hej,

Tror inte att det är Din WF2IR som är problemet, av beskrivningen att döma så är det kommunikationen som inte är ok.
Jag skulle börja med att kolla nätverket och iRule. Ett tips är att Du använder Dig av iHelp och skickar kommandon till Din iTach, då ser Du responsen direkt på portarna och får även en feedback när kommandot är skickat.

//Pär

någon som kör fibaro homecenter ihop med irule? vill gå över till z-wave och skulle vilja kombinera de båda men köra irule interface..


Hej,

Har testat med VeraLite och det fungerar helt o.k. Vad jag kunnat läsa mig till så är API för HC2 inte helt ok och många verkar ha gett upp på att integrera styrning för denna med iRule.

//Pär

#893

Postad 07 mars 2014 - 10:47

Unregistered8e483304
  • Unregistered8e483304
  • Lärjunge

  • 374 inlägg
  • 0

Hej,

Tror inte att det är Din WF2IR som är problemet, av beskrivningen att döma så är det kommunikationen som inte är ok.
Jag skulle börja med att kolla nätverket och iRule. Ett tips är att Du använder Dig av iHelp och skickar kommandon till Din iTach, då ser Du responsen direkt på portarna och får även en feedback när kommandot är skickat.

//Pär


Tack för tipset, nrär du nämner att jag skall kolla nätverket och iRule, hur menar du mer bestämt att jag skall göra då? Eller menar du att det är precis det jag gör om jag testar iHelp?

#894

Postad 20 mars 2014 - 13:29

kalvhund
  • kalvhund
  • Användare

  • 168 inlägg
  • 0
Då va det hög tid att ta tag i detta projektet igen..
Jag har två htpcs som kör windows 7 och en som kör OSX.
Det jag är ute efter är följande:
Styra Plex
Tvångsavsluta och starta om Plex (vi eventuella problem som jag upplevt både med XBMC och Plex)
Starta/stänga av respektive dator
Öppna Chrome > Viaplay > Nhl Game Center > välja match 1-8 (kräver mer eller mindre någon trigger som styr musen i olika steg)
Skriva med tangentbord

Några tips på hur jag kan uppnå detta? Misstänker att det blir två olika program för mac respektive pc.

#895

Postad 26 mars 2014 - 20:00

HanSjälv
  • HanSjälv
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Hejsan!

Som många av oss, har även jag alla mina apparater i ett skåp (i rummet på andra sidan TV-väggen) och har nu äntligen hittat ett riktigt bra sätt att styra alla mina apparater och lampor, mm. Jag är så nöjd så jag bara måste få dela med mig kring detta!

1. Till att börja med så införskaffade jag en iTach IP2IR (se www.GlobalCache.com) som är en nätverksansluten IR-sändare, något större än 2 tändsticksaskar. Prylen gör att man kan skicka kommandon över nätverket (WLAN i mitt fall), varpå den lilla lådan skickar ut IR-signaler på en eller flera av de tre IR-utgångar som finns (standard 3,5 mm mono-kontakter, 1 x blaster och 2 x ögon medföljer till dessa).

2. Jag laddade sedan ner en fjärrkontrollsapp till min iPhone (www.iRuleAtHome.com) och programmerade sedan ihop min egen multifjärr med deras on-line program som var ganska enkelt att använda. Man kan göra nästan vad som helst, det finns såklart makro och stöd för multitouch och gester.

Voila! nu kunde jag styra alla mina AV-apparater, förstärkaren, DVD, TV, etc. Fjärris-appen i min iPhone skickar alltså kommandon över WiFi som iTach:en tar emot och spottar ut som IR-signaler inne i skåpet. Bye, bye till min gamla Harmony 525:a!

3. Utöver detta har jag nyligen även byggt min egen RF-sändare som jag pluggar in i ett av tre IR-uttagen på min iTach - denna översätter från IR till RF och gör så att jag även kan styra mina Nexa-uttag och andra prylar som ligger på 433 MHz. Sändaren har även "IR through" vilket gör att man inte "slösar" bort det IR-uttag man kopplar in den på och eftersom den har egen 5V-matning (via USB-kontakt) så klarar den att driva en blaster också.

Summa summarum så lirar jag numera det mesta från min iPhone (iPad eller iPod touch funkar också), vilket är väldigt bekvämt samtidigt som det har viss imponansfaktor :D

Om någon är intresserad av RF-sändaren, skicka mig ett mail på hanzibal_at_gmail.com så kanske jag bygger en åt dig till självkostnadspris.

Ha det gött!


Tjena, så nu var man här och måste börja sätta mig in i ett sånt här forum. Förresten var det jag som skickade mail.

Ska vi se. Vill köra tv tja hela bion från en fjärris. Menar allt. Tända släcka txt osv.
Kanske är rätt, jag behöver bara iTach Flex-IP och en IR-adapter för styra tv. Sen finns väl många massa roliga sladdar o förgreningar så man kan koppla in fler apparater osv.......sen sen sen kanske börja bygga ut med TX-433 för mer roligt

Simma lugnt

#896

Postad 27 mars 2014 - 23:16

Ecis
  • Ecis
  • Lärjunge

  • 451 inlägg
  • 0
Ska du inte använda IP utan bara ir och rf räcker en itach trådar eller trådlös och TX-433. Sladdar och förgreningar kan du skippa (i alla fall för styrning)

#897

Postad 30 mars 2014 - 14:19

Unregisteredfa1e1207
  • Unregisteredfa1e1207
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Då va det hög tid att ta tag i detta projektet igen..
Jag har två htpcs som kör windows 7 och en som kör OSX.
Det jag är ute efter är följande:
Styra Plex
Tvångsavsluta och starta om Plex (vi eventuella problem som jag upplevt både med XBMC och Plex)
Starta/stänga av respektive dator
Öppna Chrome > Viaplay > Nhl Game Center > välja match 1-8 (kräver mer eller mindre någon trigger som styr musen i olika steg)
Skriva med tangentbord

Några tips på hur jag kan uppnå detta? Misstänker att det blir två olika program för mac respektive pc.


Jag kör själv mac o använder llsoft och deras Remotemapper som jag tycker funkar bra.. har den för att starta safari och lite streamsidor till hockey.. vet inte hur det är med windowsburkar men tror det är eventghost som används mest.. lycka till!

#898

Postad 31 mars 2014 - 08:04

kalvhund
  • kalvhund
  • Användare

  • 168 inlägg
  • 0

Jag kör själv mac o använder llsoft och deras Remotemapper som jag tycker funkar bra.. har den för att starta safari och lite streamsidor till hockey.. vet inte hur det är med windowsburkar men tror det är eventghost som används mest.. lycka till!


Tack för tipset, funkade verkligen kalas att komma igång. Har du lyckats styra musen också eller hur navigerar du dig på streamsidorna?

#899

Postad 03 april 2014 - 17:14

Unregisteredfa1e1207
  • Unregisteredfa1e1207
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Tack för tipset, funkade verkligen kalas att komma igång. Har du lyckats styra musen också eller hur navigerar du dig på streamsidorna?


Gött! Har tyvärr ingen lösning för musen i irule så länkar mig till rowmote. Men hittar du något så hojta.

#900

Postad 09 april 2014 - 11:16

Kubiken1891
  • Kubiken1891
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Mossning.

Nu när min Logitech är på väg att lämna in så har jag börjat titta runt efter nån ersättare och irule lösningen känns helt klart intressant.

Jag har fixat konto så jag kan leka lite med trial versionen av buildern och fick lite problem direkt, jag har vissa problem med att hitta mina prylar i databasen.

Det jag tänkte styra till en början är: / Det jag hittat i Buildern är:

TV: LG 60PK550N / LG TV Code Group 2 (verkar inte ha nån HDMI port)
Förstärkare: Marantz SR6007 / Marantz Receiver/Preamp SR/NR Series Main Zone all Models
DigitalBox: Humax HDPVR-1000c / Hittar inget alls på den
Blåstråle: LG BD370 / LG Blu Ray all Models


Har någon koll på om det kommer att gå att styra dom här prylarna utan problem?
Är trial versionen bantad i databasen?
Iom att jag inte skaffat IP2IR än så kan jag inte testa nåt själv än så länge.
TX-433 är väl bara för att styra dimmer och sånt el behövs den för mina prylar också?

Redigerat av Kubiken1891, 09 april 2014 - 11:16.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Tomme
    2024-09-12 21:31:54
  • Tomme
    2024-09-12 21:30:43
  • Elias
    2024-09-04 17:31:02
  • Elias
    2024-09-04 17:29:09
  • Elias
    2024-09-04 17:25:32
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.