Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Officiell Tråd - Acer AT3705W

1491 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 februari 2006 - 12:13

MGK
  • MGK
  • Beroende

• 1 015 inlägg
  • 0

Var och kollade på denna hos en bekant igår och det var några saker, förutom allt annat som folk har skrivit här, jag blev lite fundersam över.

1. Han spelade en dvd och det såg randigt ut tyckte jag, nästan som att deinterlacingen var dålig, är det nått som folk har upplevt?

2. Letterbox 2 inställningen beskar inte bilden jämt utan sträckte ut den höjden så att allt blev långsmalt, är det nått som andra har upplevt?

Sen så är min kommentar till svärtan att den är ju ganska dålig ändå ... han hade ljusstyrkan på lägsta  och kontrasten i mitten men det såg ganska blaskigt ut fast jag satt mitt framför och det var halvljust i rummet

<{POST_SNAPBACK}>

Det är en LCD!!.... just nu har ingen LCD prefekt svärta. På den punkten är Plasma bättre. Vänta på OLED.

Randigt beror antagligen på en dålig DVD-spelare. Långsmal bild beror nog på att både DVD och TV:n är felinställda.

Postad 17 februari 2006 - 13:04

Unregisteredd32369bb
  • Unregisteredd32369bb
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Var och kollade på denna hos en bekant igår och det var några saker, förutom allt annat som folk har skrivit här, jag blev lite fundersam över.

1. Han spelade en dvd och det såg randigt ut tyckte jag, nästan som att deinterlacingen var dålig, är det nått som folk har upplevt?

2. Letterbox 2 inställningen beskar inte bilden jämt utan sträckte ut den höjden så att allt blev långsmalt, är det nått som andra har upplevt?

Sen så är min kommentar till svärtan att den är ju ganska dålig ändå ... han hade ljusstyrkan på lägsta  och kontrasten i mitten men det såg ganska blaskigt ut fast jag satt mitt framför och det var halvljust i rummet

<{POST_SNAPBACK}>

Det är en LCD!!.... just nu har ingen LCD prefekt svärta. På den punkten är Plasma bättre. Vänta på OLED.

Randigt beror antagligen på en dålig DVD-spelare. Långsmal bild beror nog på att både DVD och TV:n är felinställda.

<{POST_SNAPBACK}>

Jo men jag tänkte bara så att vi inte lurar nån att osvärtan bara märks när man har becksvart i rummet. :-)

Bästa rådet för nån som vill ha bra svärta just nu tror jag är att välja en LCD TV med justerbar backlight.

Just det där med letterbox problematiken var nått som jag upptäckte när vi kollade på TV.

Postad 17 februari 2006 - 13:37

Swann
  • Swann
  • Användare

• 232 inlägg
  • 0
Appropå randigt så har jag stött på det också via s-video från laserdisc-spelaren, men kunde minimera (=få bort det) det genom att pilla på bildinställningarna.
Svärtan är rejält skillnad på beroende på om man kör via s-video och analog tuner eller hdmi och digital tuner. Hur hade han dvd-spelaren inkopplad, s-video?, å var det tv via digital eller analog tuner?

Har nog sett lika dålig svärta på andra moderna lcd tv's också, men visst det finns bättre, allt beror på om man är ute efter alla dess features eller bildkvalité.... (kan vi inte släppa detta nu förresten, har ju upprepats flera gånger om i tråden nu...)

Jupp, letterbox-lägena är skumma, är mera som en slags zoom funktion (för den som inte bryr sig om att tappa lite bildinformation i sidorna), finns egentligen bara två lägen som jag kör; 4:3 å 16:9...

Redigerat av Swann, 17 februari 2006 - 13:41.

Postad 17 februari 2006 - 13:42

Slangare
  • Slangare
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0
Skickar ut frågan igen..

Är det någon annan som inte får med riktigt hela PC displayen när den visas via DVI i 1920*1080 / 30?
Det saknas några cm på sidorna så att man måste "scrolla" Windows i sidled..

Tacksam för ledtrådar..

/Jonas

(Kan det vara så att min Acer Laptop 6004 LMi bara klarar att visa 1900 pixlar brett trots att det finns upp till 2048*1536 i 60 Hz att välja i displayen.. Det trodde killen på Acer)

Redigerat av Slangare, 17 februari 2006 - 14:06.

Postad 17 februari 2006 - 14:24

Unregisteredd32369bb
  • Unregisteredd32369bb
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Swann:
Han hade DVd:n på SCART 1 alltså en med RGB.

Postad 17 februari 2006 - 16:14

henke s
  • henke s
  • Lärjunge

• 319 inlägg
  • 0
Hmmm, hur e d me betraktningsvinkeln på denna godbit - både horisontellt och vertikalt?
Och då menar jag inte den specade infon som egentligen inte ger nåt, utan vid vilka vinklar man faktiskt upplever att bilden blir sämre!

Mvh Henke

Postad 17 februari 2006 - 16:39

Pållen
  • Pållen
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0

Hmmm, hur e d me betraktningsvinkeln på denna godbit - både horisontellt och vertikalt?
Och då menar jag inte den specade infon som egentligen inte ger nåt, utan vid vilka vinklar man faktiskt upplever att bilden blir sämre!

Mvh Henke

<{POST_SNAPBACK}>

Inga problem med att sitta lite från sidan. Vet inte grader o.dyl men en vanlig 3-4sits soffa från 3m är inga problem som jag upplevt det.

Sedan röstar jag också för att vi släpper det där tjatet med svärtan nu. Den är inte bra men det finns sämre PUNKT (?!)

Eftersläpningar i form av seg uppdatering på skärmen har jag inte upptäckt. Däremot tror jag min analoga ComHem sändning ger sämsta tänkbara bild som ju såklart märks vid OS-hockeyn.

Sedan uppmanar jag alla ännu en gång att dra iväg ett mail till Acer ang. firmware. Låter vi inte så vet de inte heller att det finns saker vi är missnöjda med.
Gör din plikt :huh:

Postad 17 februari 2006 - 16:57

cosmicp
  • cosmicp
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

jag vill passa på att tipsa om Maxtor Shared Storage, extern hårddisk med lan-interface som har inbyggd UPnP-server. funkar hur bra som helst med acern och jag slipper ha datorn igång - har ändå tillgång till 500gig material (plus att man kan koppla in 2st usb-diskar i den om man har sen tidigare)

<{POST_SNAPBACK}>

Som sagt, med risk för att bli tjatig... Skulle uppskattas om du vill utveckla det lite.
Hur funkar det? Hittar Acerns MGW själv materialet på disken? Kan du streama film/bild/ljud direkt via MGW? Vad har Maxtorn som inte andra lan-diskar har? Synd att stillbilder verkar bli dåliga via MGW bara.

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 17 februari 2006 - 22:13

slowmove
  • slowmove
  • Veteran

• 1 691 inlägg
  • 0

Mvh Henke

<{POST_SNAPBACK}>

Inga problem med att sitta lite från sidan. Vet inte grader o.dyl men en vanlig 3-4sits soffa från 3m är inga problem som jag upplevt det.

Sedan röstar jag också för att vi släpper det där tjatet med svärtan nu. Den är inte bra men det finns sämre PUNKT (?!)

Eftersläpningar i form av seg uppdatering på skärmen har jag inte upptäckt. Däremot tror jag min analoga ComHem sändning ger sämsta tänkbara bild som ju såklart märks vid OS-hockeyn.

Sedan uppmanar jag alla ännu en gång att dra iväg ett mail till Acer ang. firmware. Låter vi inte så vet de inte heller att det finns saker vi är missnöjda med.
Gör din plikt :huh:

<{POST_SNAPBACK}>

eftersläpningar finns inte längre hos lcd'er mer i den benämning att bildbehandlingen segar p.g.a. dålig signal...så är det i säkert mer än 99% av fallen...släpar det itne när du ser dvd med hdmi så är det inte uppdateringstiden som felet ligger utan i att den signalen du får via analog tv och sådant är för dålig för att bildbehandlingskretsarna ska kunna behandla bilden på ett vettigt sätt

Postad 18 februari 2006 - 11:38

Pållen
  • Pållen
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Någon mer än jag som har problem med att spela upp WMV 720p-material via MGWn?
Jag klarar de som finns här http://www.wmvhd.com/ men inte en version av Femte elementet som jag har hemma :/

Tror ni den kan vara annorlunda kodning på den eller? fattar bara inte.. :/

Postad 18 februari 2006 - 11:39

Unregisteredf3d43c18
  • Unregisteredf3d43c18
  • Användare

• 249 inlägg
  • 0
Vad för slimmat väggfäste skall man beställa till denna skärm?

Såg denna på Dustin Home, den verkar inte bygga ut för mycket från väggen, men får alla kablar plats? Men det borde väl Dustin Home testat då dom har det som tillbehör till den!?

http://www.dustinhom...odID=5010091628

Postad bild

Postad 18 februari 2006 - 12:10

Unregisteredf3d43c18
  • Unregisteredf3d43c18
  • Användare

• 249 inlägg
  • 0
Fast nu såg jag denna tråd som en kille startat ang det väggfästet. Får kanske bli något annat så man kan sova gott om natten.

https://www.minhembi...howtopic=112968

Postad 18 februari 2006 - 13:13

MGK
  • MGK
  • Beroende

• 1 015 inlägg
  • 0

Fast nu såg jag denna tråd som en kille startat ang det väggfästet. Får kanske bli något annat så man kan sova gott om natten.

https://www.minhembi...howtopic=112968

<{POST_SNAPBACK}>

Det är nog lika stor säkerhet att pluggarna lossnar från väggen!

Postad 18 februari 2006 - 13:14

MGK
  • MGK
  • Beroende

• 1 015 inlägg
  • 0
Ni som har Acern vilket väggfäste använder ni ???

Postad 18 februari 2006 - 16:53

Altheus
  • Altheus
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
måste bara fråga igen, är en aning noob när dessa 30 - 60 mhz kommer in i bilden..kan denna tv inte vissa normal 1080p ? eller bara 1080i ? ..har försökt följa tråden men blir lite smått förvirrad : )

den kan inte vissa en apple trailer i 1080p format ? ser det konstigt ut då ?

Postad 18 februari 2006 - 18:37

Unregisteredf3d43c18
  • Unregisteredf3d43c18
  • Användare

• 249 inlägg
  • 0

Ni som har Acern vilket väggfäste använder ni  ???

<{POST_SNAPBACK}>

Tänkte att man kanske skulle köpa detta från SIBA för 699:-
Vad tror ni om detta, borde väl fungera...

Postad bild

Universalt väggfäste för skärmar upp till 100kg. Bygger ut endast 23mm från väggen. Ej tiltbart. Passar skärmar med max hålbild 500mm i höjdeled, vertikalt inga begränsningar. Samt skämar med VESA-standard 200x200/ 400x200/ 600x400 och 800x400.
-Mått på skenor (BxHxD): 80x520x23mm
-Färg: Silver

Postad 18 februari 2006 - 20:54

cosmicp
  • cosmicp
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Ursäkta om det här är lite OT...
Någon skrev om en Maxtor Storage lan-hårddisk för några dar sen. Jag kan inte se hur den ska kunna anslutas direkt till Acern utan att blanda in datorn. Den disken är väl bara en dum hårddisk med USB och LAN?

Men... jag har snokat lite mer och upptäckt mer intelligenta hårddisklösningar. Eller ska vi kalla dom mediaservrar. Nu var ju Acerns inbyggda MGW en av poängerna med den här skärmen, men inte så länge bildvisning blir kattsk*t.

Jag har några frågor som kan få illustrera min relativa okunnighet på området :)
Har kollat in Freecom (http://www.webhallen...od.php?id=50227, http://www.freecom.com/) och Tvix HD M-5000U (http://www.mediamania.se/). Intressanta produkter, men lite oklara uppgifter ang. upplösning. Har lan, USB, komponentutgång resp. HDMI för anslutning direkt till teven, plus fjärris. Klarar nån av dessa verkligen äkta 1080i utan uppskalning? Jag vill kunna visa stillbilder, JPEG, 4-5 MB stora, med full upplösning. Freecom säger: JPEG, maximum resolution on screen 2048x1532 pixel. Hmmm, vad händer om bilderna är större då? Får jag sämre bildkvalitet med Freecom som att koppla DVI-kabel direkt från datorn? Tvix verkar mest kompetent, men är dubbelt så dyr dom Freecom

Andra förslag om jag är mer intresserad av visning av stillbilder från datorn än film?

Mycket att tänka på...

Postad 18 februari 2006 - 22:50

rbt
  • rbt
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Lite fler svar och en ny upptäckt gällande 1920P i 60Hz.

Inte fullständig bild utan att scrolla i sidled -
Sa verkligen skärmen att det var 1920 du anslutit? Man brukar missa en bit på bilden men inte kunna scrolla om man kör med överscanning (högre Hz än TVn klarar). Om det går att scolla bilden så är det windows som är inne och förstör. Testa att byta runt bland upplösningarna, jag rekomenderar "Advanced Timings" om du har ett nVidia-kort.

SupraEnd; Väggfästet från Siba ser riktigt bra ut. Är man förtjust i Scart får man dock hitta nån form av lågprofil, då de normala bygger ut runt 4cm. Normala komponentkontakter går nog om man sätter i dem innan man hänger upp, men det kan juh vara lite irriterande att ta ner för att koppla om.

Bilder via MGW
Håller med om att det ser helt värdelöst ut, men det här borde gå att lösa med lite nya omskalningsrutiner, det är knappast något som görs i hårdvara så det är nog bara att vänta på en uppgraderad firmware. Själv är jag nästan 0% intresserad av denna funktion då jag ändå har datorn kopplad.

Nu till gottiset för de som vill ansluta sig för spel eller filmvisning i 1080P.
Jag va och köpte en DVId > HDMI-kabel och med den får jag stabil och snygg bild i 1920x1080@60Hz, dyker upp i infon på TVn som 1080P bara, inget om Hz. Dock försvinner lite uppe och nere (överscannning kanske), så jag tänkte ähh vafan; 1936x1089 måste visa alla pixlar och ta mig katten, 60Hz funkar klockrent (heter 1936x1089@60Hz på TVn). Nu ska det spelas i 1080P60 ;D (vet inte hur det är med stöd för detta format i PC-spel dock, kanske går att tvinga)

// rbt

Edit: om UPnP från externa hårddiskar
Man kan säga att disken är stendum, men den har möjlighet att köra små program för skrivardelning, samba (windowsfildelning) osv. så det går även att köra en UPnP-server (som en liten webserver närmast) vilket gör att TVn kan hitta de filer som ligger på disken + 2 ev. USB-diskar.

Redigerat av rbt, 18 februari 2006 - 22:56.

Postad 18 februari 2006 - 23:16

Slangare
  • Slangare
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0

Lite fler svar och en ny upptäckt gällande 1920P i 60Hz.

Inte fullständig bild utan att scrolla i sidled -
Sa verkligen skärmen att det var 1920 du anslutit? Man brukar missa en bit på bilden men inte kunna scrolla om man kör med överscanning (högre Hz än TVn klarar). Om det går att scolla bilden så är det windows som är inne och förstör. Testa att byta runt bland upplösningarna, jag rekomenderar "Advanced Timings" om du har ett nVidia-kort.

Tackar,

Jag har som sagt en Acer Laptop och tydligen klarar den bara att köra ut 1900 brett trots att jag valt 1920.. Har testat med annan PC som funkade perfekt..

Någon som fått det att lira med krypterat WLan?
Har fixat MAC-filter men den vill inte köpa WEP 64-bitars hex med 10 tecken..

Någon?

Att boota om tv'n funkar när det hänger sig i nätverksanslutningarna..

/Jonas

Redigerat av Slangare, 19 februari 2006 - 00:37.

Postad 19 februari 2006 - 02:17

Unregisteredd2bf7634
  • Unregisteredd2bf7634
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0

måste bara fråga igen, är en aning noob när dessa 30 - 60 mhz kommer in i bilden..kan denna tv inte vissa normal 1080p ? eller bara 1080i ? ..har försökt följa tråden men blir lite smått förvirrad : )

den kan inte vissa en apple trailer i 1080p format ? ser det konstigt ut då ?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag är också relativ nybörjare, men jag är ganska säker på att du undrar om den kan visa 1080p50 eller 1080p60 - problemet är att dessa inte finns specificerade som standard, bara som koncept i huvudet på hembio-fanatiker.

De 1080p 'som finns i verkligheten' är 1080p24, 1080p25 eller 1080p30, och de klarar TVn av.

Korrigera mig gärna om jag har fel - jag är som sagt relativ nybörjare...

Postad 19 februari 2006 - 09:58

Swann
  • Swann
  • Användare

• 232 inlägg
  • 0
Appropå vägg fäste så använder jag det tiltbara från Dustin, visst tv'n kommer ut lite från väggen, fördelen med detta är att där finns plats för kablage, ventillation å så klart då tiltningen (lutar neråt det något så att det känns mera naturligt när man ligger i soffan).

En annan bra sak med det tiltbara är att när man skall komma åt kablage så är det bara till att tilta det maximalt det för att lättare komma åt. :)

Men visst den som bara är ute efter tight med väggen, då är det ju inte det rätta...

Postad 19 februari 2006 - 11:03

Unregisteredcc9b7b56
  • Unregisteredcc9b7b56
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Det stämmer Flodis.

1080p60 är egentligen bara intressant om man ska koppla in datorn till tv´n och spela snabba fps spel och liknande. då är det är fördel med en högre uppdateringsfrekvenz för att förhindra "lagg". Men om man bara ska kolla på 1080p film så räcker 1080p30 gott och väl.

Postad 19 februari 2006 - 13:32

Altheus
  • Altheus
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Ah okaj, tack för svaren allihop! Då är denna skärm högst på listan igen..bara att vänta på att priset får gå ner lite : )

Postad 19 februari 2006 - 14:06

rbt
  • rbt
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Jag kör med 128bit HEX och det fungerar utmärkt. :)

// rbt

Postad 19 februari 2006 - 14:09

jsl_80
  • jsl_80
  • Lärjunge

• 483 inlägg
  • 0

Det stämmer Flodis.

1080p60 är egentligen bara intressant om man ska koppla in datorn till tv´n och spela snabba fps spel och liknande. då är det är fördel med en högre uppdateringsfrekvenz för att förhindra "lagg". Men om man bara ska kolla på 1080p film så räcker 1080p30 gott och väl.

<{POST_SNAPBACK}>

Det har ju också börjat komma ett antal 1080p-uppskalande DVD-spelare, t ex Denon DVD-A1XVA. Nu vet jag inte hur det är med övriga men att döma av specen för Denonen stödjer den enbart 1080p @50/60 Hz.

Postad 19 februari 2006 - 16:09

pl1sk3n
  • pl1sk3n
  • Lärjunge

• 399 inlägg
  • 0
@ rbt

Fick inte du dom 2 första tecknen utbytta till punkter när du skrev in dom 2 sista??
Prövade x antal ggr med samma resultat B) gick slutligen på 64 bitar, funkar perfekt :)

1 fråga till er därute, har ni några problem att öppna MGW??
Själv kan jag få trycka bra många ggr innan den öppnar :D

Vi hörs B)

Postad 19 februari 2006 - 20:18

Unregisteredd2bf7634
  • Unregisteredd2bf7634
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0

Det har ju också börjat komma ett antal 1080p-uppskalande DVD-spelare, t ex Denon DVD-A1XVA. Nu vet jag inte hur det är med övriga men att döma av specen för Denonen stödjer den enbart 1080p @50/60 Hz.

<{POST_SNAPBACK}>

från http://www.answers.com/topic/1080p
--
Due to bandwidth limitations of broadcast frequencies, the ATSC and DVB have standardized only the frame rates of 24, 25, and 30 frames per second (1080p24, 1080p25, 1080p30). 1080p30 is currently the most bandwidth-intensive video mode supported by the ATSC. If ATSC's standard MPEG-2 compression is used, higher-framerate versions such as 1080p50 and 1080p60 can only be sent over higher-bandwidth channels; to send these over lower-bandwidth channels, a more modern codec such as the H.264/MPEG-4 AVC codec must be used. Higher frame rates such as 1080p50 and 1080p60 are currently for private or internal use only, and are not part of the broadcasting standard.

The ATSC is considering amending its standard to allow the incorporation of the newer codecs for optional usage; however, this is not expected to result in widespread consumer availability of broadcast 1080p programming, since most of the existing television sets would still only be capable of decoding the older, less-efficient MPEG-2 codec while the bandwidth limitations do not allow for broadcasting two simultaneous streams (i.e. both a 1080i or 720p MPEG-2 stream alongside a 1080p MPEG-4 stream) on the same broadcast channel.
--

... så eftersom det inte är del av nån sändningsstandard gissar jag att den kommer till sin rätt först om köp/hyrfilmer börjar spelas in med dubbla antalet bilder per sekund. Min personliga gissning är att det är helt bortkastat på en DVD-spelare, men att det i framtiden kan komma till sin rätt på en HD-DVD eller BluRay-spelare.

Postad 20 februari 2006 - 09:04

Swann
  • Swann
  • Användare

• 232 inlägg
  • 0
pl1sk3n: Ja, jag tycker också det är en skum knapp, har inte riktigt pejl på hur man skall trycka för att säkerställa att man kommer direkt in i menyn istället för till kortläsaren...

Postad 20 februari 2006 - 11:16

Anders Lindquist
  • Anders Lindquist
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Hej,

Har varit en del frågor om den gateway som sitter i denna TV.. Har tagit det med Acer och fick följande svar:

"Tyvärr så är det en begränsningar av bildkvaliten via Media gatewayen vilket märks främst
vid visning av bilder. Då är det mycket bättre att mata TV'n via en dator.

Om TV'n har internetanslutning så kan man ladda ner uppdateringar, de uppdateringar
som släpps gäller utökning av stöd för olika filformat (AVI, MPEG4, Dix X etc).

Hur mycket den generella bildkvaliten kan förbätras är inte så lätt att svara på, men det
kommer inte vara möjligt att få "monitor" kvalitet via media gatewayen utan då får man
mata TV'n via DVI, HDMI, VGA och komponent ingångarna"

mvh
Anders

Postad 20 februari 2006 - 13:09

BortCom
  • BortCom
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Hej,

Har varit en del frågor om den gateway som sitter i denna TV.. Har tagit det med Acer och fick följande svar:

"Tyvärr så är det en begränsningar av bildkvaliten via Media gatewayen vilket märks främst
vid visning av bilder. Då är det mycket bättre att mata TV'n via en dator.

Om TV'n har internetanslutning så kan man ladda ner uppdateringar, de uppdateringar

Hur mycket den generella bildkvaliten kan förbätras är inte så lätt att svara på, men det
kommer inte vara möjligt att få "monitor" kvalitet via media gatewayen utan då får man
mata TV'n via DVI, HDMI, VGA  och komponent ingångarna"

mvh
Anders

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Anders,
Tack för att du håller oss uppdaterade och synd att ingen från Acer själv kan komma in här på forumet och svar på våra frågor.

Jag måste säja att det där va ett väldigt konstigt svar då MGW ju stödjer 1080i och att man absolut inte ser några skalningsproblem då man kör vidio i 1080 eller för den del mer lågupplösmaterial, är ju bara pausa en film så ser man ju att man inte alls får samma effekter som man får med stillbilder.

Att MGWn inte skulle klarar att visa stillbilder i 1920x1080 låter ju hel snurrigt för det ör ju precis vad den gör sen att den är usel på att skala om bilder till den upplösningen är ju en annan sak.

Redigerat av BortCom, 20 februari 2006 - 13:09.

Postad 20 februari 2006 - 13:44

Unregistered573b3227
  • Unregistered573b3227
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Jag har inte sett någon som skrivit något om bild-i-bild funktionen? Ser på specarna att det ska finnas något åtminstone...

Gärna mer bilder, i dagsljus :-)

Postad 20 februari 2006 - 14:10

Slangare
  • Slangare
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0

Hej,

mvh
Anders

<{POST_SNAPBACK}>

Tackar Anders..

Vad heter denna versionen på mjukvaran?
När släpptes/släpps den?
Laddas den enligt den vanliga uppdateringsmenyn i MGW?

/Jonas

Redigerat av Slangare, 20 februari 2006 - 14:47.

Postad 20 februari 2006 - 14:29

Anders Lindquist
  • Anders Lindquist
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

Hej,

mvh
Anders

<{POST_SNAPBACK}>

Tackar Anders..

Vad heter denna verionen på mjukvaran?
Nä släpptes/släpps den?
Laddas den enligt den vanliga uppdateringsmenyn i MGW?

/Jonas

<{POST_SNAPBACK}>

Vet inte riktigt när den kommer eller vad den kommer heta.. Gissar att man får checka Acers webb regelbundet... Får jag nån info om det postar jag det här isf..

mvh
Anders

Postad 20 februari 2006 - 15:27

Unregistered8c36c967
  • Unregistered8c36c967
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
jato:

Bild-i-bild fungerar perfekt för mig. Brukar köra med TV (analog kabel-tv) och i fönstret jämte kör jag databilden från DVI. Har inga bilder att visa men det fungerar perfekt. Kan välja vilka källor du vill.

En fråga till er andra som kopplar datorn till TVn. Är det möjligt att köra ut 1024x768 på ens CRT-monitor (på VGA-porten) och sedan på DVI-utgången köra ut en högre upplösning till TVn?

Jag har inte fått det att fungera. Har ett PCI-Express Geforce 6600 GT. Så fort jag ändrar till en högre upplöning som skall skickas ut till TVn så får jag även den upplösningen till CRT-skärmen vilket inte är så kul...

Postad 20 februari 2006 - 15:34

rbt
  • rbt
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Gällande att fylla i krypteringen så tror jag inte att min TV "blankade" något under de att jag fyllde i. Men så länge det fungerar när man är klar så ska man väl vara nöjd? :angry:

Gällande Acers svar om bildkvalite från MGW så tror jag tyvärr att det sitter lite för mkt "slipsnissar" i Sverige som inte får så mkt teknisk info från Acer global. Självklart måste det gå att uppgradera omskalningsrutinerna med mjukvarauppgradering. Sen att kvaliten från MGWn kanske inte är toppen då den troligen är kopplad på komponenvideo är en annan sak, men från min xbox på komponent ser bilder guld ut.

Angående att "starta" MGWn så trycker jag bara snabbt 2ggr på knappen och lyckas för det mesta komma direkt dit. Som någon föreslog tidigare att man kunde spärra vissa ingångar vore toppen då jag använder HDMI som är sista på AV som innehåller 5 val.

// rbt

Postad 20 februari 2006 - 17:16

MGK
  • MGK
  • Beroende

• 1 015 inlägg
  • 0
Inbyggda DVB-T mottagaren är kanon bra på färger och svärta. Mottagingens känsligheten är kanon!

....men hur jag än pillrar så blir DVI eller VGA anslutning aldrig i samma klass på färg och svärta. En annan grej som jag börjat se är lite förhögt ljus från lamporna i varje hörn. Är det en normal film, Tv-program eller Windowsprogram som körs så sysn det inte alls.

Annars jag är grymt nöjd!!

Postad 20 februari 2006 - 20:22

Swann
  • Swann
  • Användare

• 232 inlägg
  • 0
MGK: Det dära med att panelen inte belyser jämt utan starkare i hörnen hade jag i början hela tiden, det har lagt sig nu. Nu är det obetydligt... men jag märker att så fort jag rör tv'n (tiltar) så kommer det igen (för att efter några dagar försvinna)... en aningen känsligt/märkligt...

Jato: Angående bild i bild så kör jag digital mottagare å analog mottagare för att få bild å text-tv samtidigt.

Appropå spärra ingångar, fungerande omflyttning av digital-tv kanaler å flera minnen för bildinställningarna, tja då behövs det väl en uppgradering av tv'ns programvara (å det vill vi ha!), finns det någon service-port? (För tyvärr är väl online upgraderingarna enbart för media-gateway modulen?

Postad 20 februari 2006 - 21:24

Unregistered8c36c967
  • Unregistered8c36c967
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Swann:

Så det fungerar att få fram text-tv om man kör bild-vid-bild (lika stora rutor) med både analog och digital-tv...

Jag har försökt att få texttv (analog tv-signal) i liten ruta vid bild-i-bid/bild-vid-bild utan att få igång det.

Postad 21 februari 2006 - 08:16

Pållen
  • Pållen
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0

Swann:

Så det fungerar att få fram text-tv om man kör bild-vid-bild (lika stora rutor) med både analog och digital-tv...

Jag har försökt att få texttv (analog tv-signal) i liten ruta vid bild-i-bid/bild-vid-bild utan att få igång det.

<{POST_SNAPBACK}>

mm, jag med men det tror jag inte är möjligt med bara en analog tuner.

Eller?!?

Sedan har även jag upptäckt de ljusare fält som uppträder i hörnen. Faktum är att jag flyttade teven lite förrgår också så det kanske försvinner om ngn dag får vi hoppas för jag har inte märkt det innan.

Postad 21 februari 2006 - 09:29

BondeBash
  • BondeBash
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Är det sunkig svärta och eftersläpningar på vanlig TV? Jag har inte så bra koll på DV-B och sånt utan ska använda den at se på nyheterna och sport...jag har beställt den och ska betalas idag :D , så jag har tråkig besluts ångest :angry: HJÄLP!

Postad 21 februari 2006 - 10:56

MGK
  • MGK
  • Beroende

• 1 015 inlägg
  • 0

Är det sunkig svärta och eftersläpningar på vanlig TV? Jag har inte så bra koll på DV-B och sånt utan ska använda den at se på nyheterna och sport...jag har beställt den och ska betalas idag :D , så jag har tråkig besluts ångest :angry:    HJÄLP!

<{POST_SNAPBACK}>

Inte alls ! Den är mycket bättre än mina tidigare paneler på detta område.

Postad 21 februari 2006 - 11:01

t93pan
  • t93pan
  • Beroende

• 1 117 inlägg
  • 0

Inte alls ! Den är mycket bättre än mina tidigare paneler på detta område.

<{POST_SNAPBACK}>

Vilka paneler jämför du med, alltså vilka har du haft tidigare?

Postad 21 februari 2006 - 11:03

rbt
  • rbt
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

En fråga till er andra som kopplar datorn till TVn. Är det möjligt att köra ut 1024x768 på ens CRT-monitor (på VGA-porten) och sedan på DVI-utgången köra ut en högre upplösning till TVn?

Jag har inte fått det att fungera. Har ett PCI-Express Geforce 6600 GT. Så fort jag ändrar till en högre upplöning som skall skickas ut till TVn så får jag även den upplösningen till CRT-skärmen vilket inte är så kul...

<{POST_SNAPBACK}>

Jodå den funktionen finns i nVidia-korten. Funktionen heter Dual-view istället för cloning eller expandera skrivbordet som du säkert har valt nu. Testa att starta om med alla kablar i och allt påslaget så ska det nog dyka upp.

Är det sunkig svärta och eftersläpningar på vanlig TV? Jag har inte så bra koll på DV-B och sånt utan ska använda den at se på nyheterna och sport...jag har beställt den och ska betalas idag  , så jag har tråkig besluts ångest  HJÄLP!

Jag skulle inte säga att det är sunkigt, men det är nog inte ens lika bra som på en CRT i upplevelse, ev. att större bild än en "vanlig" 28" gör det något bättre, men bilden är klart sämre.

Om du vet att du bara ska kolla på analog TV och framförallt sport tror jag du lägger för mycket pengar på något du inte behöver, för samma pengar får du en riktigt bra plasma som klarar färger, svärta osv. bättre. Köpa en tävlingsgocart, när man går och funderar över en familjebil.

// rbt

Edit: quotetrassel

Redigerat av rbt, 21 februari 2006 - 11:11.

Postad 21 februari 2006 - 12:24

BondeBash
  • BondeBash
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
OK tack grabbar för hjälpen.. men jag börjar undra nu om inte inte Acern är mer av en bättre framtids investering om jag nu lär mig använda av alla dess funktionaliteter. Jag har också tittat på Amoi 37" som verkar vara snäppet bättre när dte gäller bildbehandlingen, fast den är ju dyrare oxå..
vad hade ni valt: Acer +Xbox 360 eller Amoi om ni vore i min sits? :angry:

Postad 21 februari 2006 - 12:43

MGK
  • MGK
  • Beroende

• 1 015 inlägg
  • 0

OK tack grabbar för hjälpen.. men jag börjar undra nu om inte inte Acern är mer av en bättre framtids investering om jag nu lär mig använda av alla dess funktionaliteter. Jag har också tittat på Amoi 37" som verkar vara snäppet bättre när dte gäller bildbehandlingen, fast den är ju dyrare oxå..
vad hade ni valt: Acer +Xbox 360 eller Amoi om ni vore i min sits? :angry:

<{POST_SNAPBACK}>

Sharp är bättre!! Amoi .... nja tror inte den är bättre än Acern.

Philips 37" är grymt fin i bilden och i flitren... men >30000kr är lite för mycket.

Postad 21 februari 2006 - 13:55

Slangare
  • Slangare
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0
Några funderingar..

Någon annan än jag som testat att spela en DVD via MGW?
Servern/MGW verkar spela VOB'arna, men sätter inte ihop dem till en hel film. (Ungefär som jag tror att VLC gör).
Funkar dettta hos er? Har sett att man kan köra med andra servrar än Console som följer mé..

Om man nu vill hämta hem lite mer i HD från tex TPB. Vad är då lämpliga format?
Funkar tex DivX med text i MGW, el var det detta Anders snackade om skulle komma?

Tycker inte heller att MGW spelar .mpg filer som det står att den skall göra.
Har iofs bara testat med egna filmer gjorda i Premiere..

Är det en speciell externa HD från Maxtor sm skulle kunna vara server, el går det generellt med de som har nätverkskort?

Får fortfarande inte min Dlink DI-624 och MGW att ta VEP 64-hex, trots ny firmware i D-Linken.
Någon som har denna konfiguration och lyckats?

/Jonas

Postad 21 februari 2006 - 14:17

BondeBash
  • BondeBash
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
jag slår till på den här ändå, hoppas att jag kan lära mig att alla dess funktioner :angry:
är det en sån stor skillnad bara mellan analog och digitalt? på vanliga crt tv ser jag inte en sån stor skillnad men det kanske blir annorlunda på lcd tv? :D

Postad 21 februari 2006 - 15:54

rbt
  • rbt
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Några funderingar..

Någon annan än jag som testat att spela en DVD via MGW?
Servern/MGW verkar spela VOB'arna, men sätter inte ihop dem till en hel film. (Ungefär som jag tror att VLC gör).
Funkar dettta hos er? Har sett att man kan köra med andra servrar än Console som följer mé....

<{POST_SNAPBACK}>

Kan kolla detta när jag kommer hem. Gissningen är att det tar nån/några sec innan den spelar "nästa fil".

Om man nu vill hämta hem lite mer i HD från tex TPB. Vad är då lämpliga format?
Funkar tex DivX med text i MGW, el var det detta Anders snackade om skulle komma?

Tycker inte heller att MGW spelar .mpg filer som det står att den skall göra.
Har iofs bara testat med egna filmer gjorda i Premiere..

<{POST_SNAPBACK}>

Beroende på vad du menar med HD så ska MPEG-strömmar fungera att titta på i TVn. Sen om det är kodat som .avi .mpg .qt eller något annat ska inte spela så stor roll. Om du med HD menar 1080-material så är min erfarenhet att det fungerar för knackigt för att vara tittbart. Jag kollar direkt från datorn via HDMI, min Xbox1'a klarar inte heller 1080 100%.

Är det en speciell externa HD från Maxtor sm skulle kunna vara server, el går det generellt med de som har nätverkskort?

<{POST_SNAPBACK}>

Det finns ett flertal externa diskar som klarar detta men långt ifrån alla. Lite hints finns på http://twonkymedia.com/UPnP/nas.html

Får fortfarande inte min Dlink DI-624 och MGW att ta VEP 64-hex, trots ny firmware i D-Linken.
Någon som har denna konfiguration och lyckats?

/Jonas

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har en Netgear så det är inte till mkt hjälp för att säkerställa att det fungerar med din D-link, men finns det något som gör att du föredrar 64-bit och inte 128 som jag med flera fått att fungera?

// rbt

Redigerat av rbt, 21 februari 2006 - 15:59.

Postad 21 februari 2006 - 16:05

rbt
  • rbt
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

jag slår till på den här ändå, hoppas att jag kan lära mig att alla dess funktioner :angry:
är det en sån stor skillnad bara mellan analog och digitalt? på vanliga crt tv ser jag inte en sån stor skillnad men det kanske blir annorlunda på lcd tv?  :D

<{POST_SNAPBACK}>

Grattis! Det är en kanonprodukt. Utökar du ditt användningsområde från analogTV till digital och att du tittar på film via MGWn så har du hittat helt rätt. Den lyfter dock först när man kollar på 1080-material vilket är GRYMT.

ps. Det finns en Benq 1920x1080 som jag inte sett tidigare i samma prisklass. Tror helt klart mer på Acer som jag även har en laptop från som sköter sig suveränt.

// rbt

Postad 21 februari 2006 - 16:14

Unregisteredcc9b7b56
  • Unregisteredcc9b7b56
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Verkar inte som att Benq skärmen är i samma klass som Acer´s.

"1920 x 1080 (Panel Native Resolution)
PC (16:9) Max. Resolution: 1366x768"

max 1366x768 via dator! då är den inte alls intressant för mig iaf... hade knappast vart det annars heller då jag redan har Acer skärmen så... :angry:

Men för dom som vill se högupplöst HDTV och blueray/hd-dvd och inte har någon användning för dator upplösningen så kanske den är ett alternativ.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.