Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - HTC Touch Cruise I & II *

1400 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
HTC Touch Cruise (Mobiltelefoner) 3 8.687498 (15) Inga priser
HTC Touch Cruise II (Mobiltelefoner) 1 6.333332 (2) Inga priser
2 relaterade trådar

Postad 03 March 2008 - 13:59

Unregistered943376ae
  • Unregistered943376ae
  • Lärjunge

• 257 inlägg
  • 0

Hur var det nu. Skulle man ladda mobilen eller inte före användning? är det ok att använda den på en gång?

En till fråga. Hur var det med extraprogram osv, behövde man flasha mobilen för att kunna installera egna program? eller hur var det nu igen?

Nej.
Nej.
Bara tuta och köra ;)
//Johan

Postad 03 March 2008 - 14:34

Unregistered83f88932
  • Unregistered83f88932
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

Hur var det nu. Skulle man ladda mobilen eller inte före användning? är det ok att använda den på en gång?

En till fråga. Hur var det med extraprogram osv, behövde man flasha mobilen för att kunna installera egna program? eller hur var det nu igen?

Nej.
Nej.
Bara tuta och köra ;)
//Johan

Man blir ju nästan tårögd!! ;) Får min telefon prick 16.00 idag. Har köpt en 8gb kort och Jay lurar till den. Jag LÄNGTAR så!!! ;)

Postad 03 March 2008 - 15:21

Unregistered943376ae
  • Unregistered943376ae
  • Lärjunge

• 257 inlägg
  • 0
Jag har just installerat Microsoft Reader. Tyvärr så fick jag ingen genväg i startlistan till programmet, misstänker att det är pga att jag installerade det till minneskortet. Är inte så sugen på att installera om, så är det någon som vet hur jag skapar en ny genväg till programmet?

//Johan

Postad 03 March 2008 - 15:49

Big_Fred
  • Big_Fred
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Jag har hittat en 12v USB-laddare på Clas Ohlsson. Någon som vet om den går att använda med TC? Tänkte använda min TC till att hålla koll på fartkamerorna på vägen till Sälen på torsdag, jag är därför i behov av en snabb lösning så jag kan ladda den i bilen.

Postad 03 March 2008 - 18:03

mmohaddes
  • mmohaddes
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Jag har hittat en 12v USB-laddare på Clas Ohlsson. Någon som vet om den går att använda med TC? Tänkte använda min TC till att hålla koll på fartkamerorna på vägen till Sälen på torsdag, jag är därför i behov av en snabb lösning så jag kan ladda den i bilen.

Borde kunna funka. Annnars ska den här funka. Ha det så kul i Sälen, det sägs vara bra med snö. :)

Postad 03 March 2008 - 18:47

Unregistered83f88932
  • Unregistered83f88932
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Hmm PocketPlayer vill inte installeras på min TC :) Den säger bara att det inte är en pocketpc program. Jag tar hem den som är tillför telefone rmed touchscreen ;)

Postad 03 March 2008 - 19:20

Chippah
  • Chippah
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0

Celeborn,

Jag tror jag har hittat min själsfrend. Jag lyssnar också på di.fm!
Det är typ den primära anledningen till att jag ska tjacka en touch cruise me obegränsat internet.
di.fm är livet!

Jo jag tror jag läste ditt tidigare inlägg med hacket, nått med 64 bitar?
Tänkte använde bluetooth för att lyssna på musik. Rätt inne på att tjacka nån av dem där headseten
där man kan plugga in sina egna hörlurar i. Htc och Jos har såna. Använder du nån av dem?
I såna fall hur lång är batteritiden på bt headsetet, hur många timmar går det att lyssna på musik i sträck
innan bt'n dör?

Efter att ha hört det här så lär det ju bli o köpa touch cruise nästa vecka eller i helgen.
Du kanske kan hålla mig/oss uppdaterade om tre skulle fula sig med räkningen?
Jag kommer nog skaffa det i vilket fall som helst.

Jag har ett HBH-DS980 från Sony Ericsson, och det har grymt bra ljud! När jag hade det kopplat till min W850i så hade det en tendens att skicka lite väl mycket diskant, vilket säkert hade kunnat kompenseras med W850'ns EQ, men av någon anledning så sket headsetet fullkomligt i EQ'n...
Men när jag kopplade in det i TC'n så var det banne mig perfekt ljud från start! Den inbyggda EQ'n i TC kräver att du har hörlurar inkopplade med sladd, och jag har inte fått SRS WOW-programmet att funka heller, men jag har ärligt talat inget behov. Jag har en tendens att dra på för mycket bas, och stundom så sitter jag och stör mig på att det är lite för mycket bas, men nu kommer jag istället på mig själv med att tänka "fan vilken bra nivå det är på basen!" :)

Det måste ju påpekas igen dock att Windows och bluetooth aldrig har funkat särskillt bra ihop!
Problemen jag stöter på dagligen är t.ex. att om batteriet i headset'et tar slut så fortsätter den spela musiken i högtalarna... skitkul när man sitter på t-banan.
En annan rolig feature är att om headset'et har kopplats bort (om man har gått för långt bort från telefonen t.ex.) så kommer den fortfarande att skicka ljudet till headset'et när man ska ringa ett samtal. Även fast det inte längre finns något headset uppkopplat...
Mao saknas det en hel del finess när det gäller Windows's bluetoothhantering.
Men trots alla små missöden så är det helt klart värt att slippa sladdar!
Och med tiden så lär man sig förutse problemen och kan undvika dem innan de händer, märker själv att jag får färre och färre missöden.

Batteritiden på HBH-DS980'n ska ligga på 6tim samtalstid och 300tim passningstid enl Sony Ericsson.
Passningstiden vågar jag inte säga något om eftersom jag lyssnar så mycket på musik, men 300tim känns smått överdrivet. Generellt skulle jag estimera att det håller för 5 timmars konstant musikuppspelning alt. telefonsamtal. Jag måste ladda det varje natt och lyssnar jag på mycket musik på jobbet så måste jag ladda det där med.

Det finns säkert bra stereoheadset som har bättre batteritid än det här, Sony Ericsson har nyligen släppt en motsvarighet till DS980'n som man kan koppla sina egna lurar till. http://www.sonyerics...a...&pid=333067
Väldigt ont om info på SE's site men vad jag har läst mig till på olika forum så ska den vara tänkt som en motsvarighet till DS980, inkl skärm som visar telefonnummer och batteritid och annat gojs. (det finns andra liknande SE produkter men som inte har skärm osv) Batteritiden vet jag inget om däremot men SE hävdar 8tim samtalstid.

Angående DS980 så fick jag ej svar förut! Men har ni råkat ut för att ljudet hackar? räcker med att en arm kommer imellan och ljudet hackar som tusan.

En till roman, grattis!

Postad 03 March 2008 - 19:55

Celeborn
  • Celeborn
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Angående DS980 så fick jag ej svar förut! Men har ni råkat ut för att ljudet hackar? räcker med att en arm kommer imellan och ljudet hackar som tusan.

Spana in http://touchcruise.p...wtopic.php?t=19

Postad 03 March 2008 - 19:55

Unregistered83f88932
  • Unregistered83f88932
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Hmm.. jag har installerat tomtom men den vill att jag ska välja GPS enhet. Finns tre st olika bluetooth enheter och en "NFSA" eller någe sånt. Har ju ingen aning vilken jag ska välja, och vilken jag än väljer så funkar det inte :)

Jag är ju jääävligt newbie vad gäller WM och jag känner mig verkligen helvilsen :-/

Kan man på nåt sätt göra så att "my documents" och dylikt alltid hamnar i mineskortet istället?

Postad 03 March 2008 - 20:44

Unregistered83f88932
  • Unregistered83f88932
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
börjar som småfatta hur det funkar nu :) Är PocketPLayer ett köpesprogram dock?

Redigerat av Unregistered83f88932, 03 March 2008 - 20:52.

Postad 03 March 2008 - 22:05

mmohaddes
  • mmohaddes
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Hmm.. jag har installerat tomtom men den vill att jag ska välja GPS enhet.

Ställ dig så att du GPS:en kan hitta satelliterna (läs utomhus!) Other NMEA GPS reciever, Baud rate 4800, och klicka sedan på com 4. Vänta 20-40 sec och GPS:en ska fungera då.

Ps! Ha inte så bråttom. Det tar lång tid innan man förstår sig på telefonen fullt ut :) Ds

God natt

Postad 03 March 2008 - 22:08

Chippah
  • Chippah
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0

Jag hittade just lösningen på mitt problem med hack i ljudet när jag lyssnar på musik via Bluetooth Stereo!

Mha det förträffliga programmet Schaps Advanced Config 2.1 som Moparman tipsade om så kunde jag ställa in vilken bitrate telefonen skall använda när den spelar upp ljud via bluetooth. Standardvärdet visade sig vara 64 bit(!!) vilket är ganska högt med tanke på att en vanlig CD-skiva är kodad i 16 bit 44.1kHz.
Nu finns det ju mp3-filer som har högre bitrate än så men jag drog ned värdet till 48 och nu spelar den musik både i aktivt och viloläge utan ett enda hack! :)

Nu känner jag verkligen att jag kan rekomendera den som musikspelare! (trist att den inte kom förinställd med vettigare standardvärden bara!)

Ytterligare info här: http://forum.xda-dev...mp;postcount=13

Senaste versionen av Schaps Advanced Config hittar man här: http://forum.xda-dev...ad.php?t=317070

Hur tusan fick du ned filen? jag skapade en använder men jag får ej tillgång till filen!!

Postad 03 March 2008 - 22:10

Celeborn
  • Celeborn
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Jag hittade just lösningen på mitt problem med hack i ljudet när jag lyssnar på musik via Bluetooth Stereo!

Mha det förträffliga programmet Schaps Advanced Config 2.1 som Moparman tipsade om så kunde jag ställa in vilken bitrate telefonen skall använda när den spelar upp ljud via bluetooth. Standardvärdet visade sig vara 64 bit(!!) vilket är ganska högt med tanke på att en vanlig CD-skiva är kodad i 16 bit 44.1kHz.
Nu finns det ju mp3-filer som har högre bitrate än så men jag drog ned värdet till 48 och nu spelar den musik både i aktivt och viloläge utan ett enda hack! :)

Nu känner jag verkligen att jag kan rekomendera den som musikspelare! (trist att den inte kom förinställd med vettigare standardvärden bara!)

Senaste versionen av Schaps Advanced Config hittar man här: http://forum.xda-dev...ad.php?t=317070

Hur tusan fick du ned filen? jag skapade en använder men jag får ej tillgång till filen!!

Jag klickar på länken under "Attachments", så laddar den filen. Vad händer för dig?

Postad 03 March 2008 - 23:28

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

Borde kunna funka. Annnars ska den här funka. Ha det så kul i Sälen, det sägs vara bra med snö. :)

Var försiktiga med att välja laddare.
Såvitt jag vet så sitter det ett Litium-polymer batteri i T.C.'n viket innebär explosions-risk om man ansluter fel sorts laddare till den!!!

Använder man laddare för "vanliga" laddningsbara batterier (typ NiCa/NiMH) så kan man alltså orsaka en väldigt eldfängd brasa av sin T.C....

Oopps...
Det var visst inte ett Litium Polymer batteri utan ett Litium Ion batteri, men jag tror att riskerna är desamma ändå. Vi har väl alla hört talas om mobiler som har "exploderat" (egentligen brunnit häftigt)...

ClaesOhlsson-laddaren hade jag m.a.o. undvikit. Det går inte att hitta någon som helst information eller ens en antydan om att denna laddare kan ladda litium batterier...
Kolla här vad som kan hända med fel laddare

Redigerat av Unregistered959, 03 March 2008 - 23:31.

Postad 03 March 2008 - 23:47

Big_Fred
  • Big_Fred
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Var försiktiga med att välja laddare.
Såvitt jag vet så sitter det ett Litium-polymer batteri i T.C.'n viket innebär explosions-risk om man ansluter fel sorts laddare till den!!!

Använder man laddare för "vanliga" laddningsbara batterier (typ NiCa/NiMH) så kan man alltså orsaka en väldigt eldfängd brasa av sin T.C....

Oopps...
Det var visst inte ett Litium Polymer batteri utan ett Litium Ion batteri, men jag tror att riskerna är desamma ändå. Vi har väl alla hört talas om mobiler som har "exploderat" (egentligen brunnit häftigt)...

ClaesOhlsson-laddaren hade jag m.a.o. undvikit. Det går inte att hitta någon som helst information eller ens en antydan om att denna laddare kan ladda litium batterier...
Kolla här vad som kan hända med fel laddare

Damn! Det där vill man ju inte ska hända i bilen, får köra på batterikraft m.a.o. Någon som kört någon längre sväng med GPS igång på endast batterikraft? Slukar den batterier eller?

Postad 04 March 2008 - 00:11

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Va!?
Ingår det inte en billaddare i paketet?
Det trodde jag alltid ingick i sådana här paket, för det gjorde det när jag beställde min Mio A701'a. Både billaddare, hemmaladdare, headset m.m...

Ja en hel massa prylar fick jag med i boxen, t.o.m. en sådan där bältesväska för telefonen...

Det var ju lite snopet att HTC inte ens kunde skicka med en billaddare till en gps-telefon!

Postad 04 March 2008 - 07:16

nacud
  • nacud
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Nu vill jag se om jag har rätt ang 12v usb-laddare. Vad jag uppfattar det så är inte en "12v usb-laddare" någon laddare utan bara en konverterare från 12v till 5v samt antal ampere, inget annat! Själva laddningen styrs av enheten själv, i det här fallet htc tc! Tanke på att enheten laddas även när man kopplar in den i datorns usb så borde d inte spela nån roll. Nån som är elektriker här som kan rätta mig? Vill inte ha gissningar här utan ren fakta ;).

Postad 04 March 2008 - 08:13

Unregistered83f88932
  • Unregistered83f88932
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
provat med Other NMEA GPS reciever och även installerat den riktiga tomtom (som följer med på skiva) där man kan välja inbyggd gpsmottagare. Stått 5 minuter utomhus och väntat på att få signal i kungsholmen och ingenting händer ;)

Postad 04 March 2008 - 08:23

euf0ria
  • euf0ria
  • Användare

• 220 inlägg
  • 0
Någon som vet hur man tar bort ord ur XT9 ordlistan!??
Varje gång jag skriver meddelanden så får jag "ka" istället för "ja" och det är otroligt störande. Mobilen skiter ju fullständigt i att jag använder ja oftare än ka. Går det få den att fatta rangordningen eller ta bort ord?!

Postad 04 March 2008 - 08:53

Unregistered83f88932
  • Unregistered83f88932
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

Varje gång jag skriver meddelanden så får jag "ka" istället för "ja" och det är otroligt störande. Mobilen skiter ju fullständigt i att jag använder ja oftare än ka. Går det få den att fatta rangordningen eller ta bort ord?!

bra fråga. Sen en till fråga angående sms. Kan man få in smileys? :P Jag blir ju deprimerad av att inte ha smileys ;)

Postad 04 March 2008 - 08:56

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

Nu vill jag se om jag har rätt ang 12v usb-laddare. Vad jag uppfattar det så är inte en "12v usb-laddare" någon laddare utan bara en konverterare från 12v till 5v samt antal ampere, inget annat! Själva laddningen styrs av enheten själv, i det här fallet htc tc! Tanke på att enheten laddas även när man kopplar in den i datorns usb så borde d inte spela nån roll. Nån som är elektriker här som kan rätta mig? Vill inte ha gissningar här utan ren fakta ;).

Det kan vara så också. Jag har sett exempel på denna konstruktion tidigare, men eftersom jag inte vet hur det ligger till med T.C. så känns det säkrare att varna för effekterna av felaktig laddström istället för att nonchalera riskerna. Vill du ha fakta om hur just T.C. funkar så får du nog vända dej till HTC's support-sidor, eftersom det är dom sitter inne med alla fakta. Huruvida de är sugna på att berätta om en sak som innebär att man inte behöver köpa deras egna laddare eller ej, kan man bara spekulera i så länge man inte har frågat dom.

Den tekniska skillnaden mellan laddare avsedda för LiPo-batterier och vanliga nickel-baserade batterier är att LiPo-batterier måste laddas med en konstant ström, till skillnad från de vanliga batterierna som laddas med konstant spänning. Detta innebär att LiPo-laddare helt enkelt varierar laddnings-spänningen så att strömmen blir konstant. Vid helt tomt batteri så är laddnings-spänningen låg, för att sedan öka allteftersom batteriets kapacitet byggs upp. Lipo-batterier brukar man kunna ladda med 10c som mest, vilket betyder 10 gånger kapaciteten, men vanligtvis laddas dom med bara 1c (om kapaciteten är 1,35 A så är detta också den ström batteriet laddas med). Hur det ligger till med Litium Ion batterier vet jag inte, men konstruktionen är väldigt snarlik LiPo-batteriernas så jag gissar på att det funkar likadant med Litium Ion batterier (framförallt med tanke på att de reagerar likadant vid felaktig laddning).

Som synes så tog jag mej friheten att gissa och spekulera lite iallafall, fast att du bad om fakta!

Hoppas att det inte gjorde alltför mycket. När du har konsulterat HTC så får du gärna meddela oss andra i denna tråden hur det ligger till med just T.C.'s eventuella inbyggda laddare. Det kan ju onekligen vara bra att veta.

Postad 04 March 2008 - 09:17

johncj
  • johncj
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Angående laddare i bilen så kan jag säga att jag kör med en av den typen från ClasOhlson. Både till min gamla Qtek9100 och till min TC, och det har fungerat klockrent.

Postad 04 March 2008 - 09:23

nacud
  • nacud
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Det kan vara så också. Jag har sett exempel på denna konstruktion tidigare, men eftersom jag inte vet hur det ligger till med T.C. så känns det säkrare att varna för effekterna av felaktig laddström istället för att nonchalera riskerna. Vill du ha fakta om hur just T.C. funkar så får du nog vända dej till HTC's support-sidor, eftersom det är dom sitter inne med alla fakta. Huruvida de är sugna på att berätta om en sak som innebär att man inte behöver köpa deras egna laddare eller ej, kan man bara spekulera i så länge man inte har frågat dom.

Den tekniska skillnaden mellan laddare avsedda för LiPo-batterier och vanliga nickel-baserade batterier är att LiPo-batterier måste laddas med en konstant ström, till skillnad från de vanliga batterierna som laddas med konstant spänning. Detta innebär att LiPo-laddare helt enkelt varierar laddnings-spänningen så att strömmen blir konstant. Vid helt tomt batteri så är laddnings-spänningen låg, för att sedan öka allteftersom batteriets kapacitet byggs upp. Lipo-batterier brukar man kunna ladda med 10c som mest, vilket betyder 10 gånger kapaciteten, men vanligtvis laddas dom med bara 1c (om kapaciteten är 1,35 A så är detta också den ström batteriet laddas med). Hur det ligger till med Litium Ion batterier vet jag inte, men konstruktionen är väldigt snarlik LiPo-batteriernas så jag gissar på att det funkar likadant med Litium Ion batterier (framförallt med tanke på att de reagerar likadant vid felaktig laddning).

Som synes så tog jag mej friheten att gissa och spekulera lite iallafall, fast att du bad om fakta!

Hoppas att det inte gjorde alltför mycket. När du har konsulterat HTC så får du gärna meddela oss andra i denna tråden hur det ligger till med just T.C.'s eventuella inbyggda laddare. Det kan ju onekligen vara bra att veta.

Bra skrivet krasse! Nu får man lite mer perspektiv av dessa laddningsbara batterier. Jag som du, tror knappast att htc e så pigga på att lämna ut sådana uppgifter ang hur laddningen funkar! Men man tycker ju att d borde funka med alla strömkällor som ger ut konstanta 5v då en dators usb oxå gör d. Där med att olika 12v usb har olika mA, står väl egentligen bara hur snabbt/långsamt det tar att ladda upp.....eller? Alla spekulationer är välkomna :P

Postad 04 March 2008 - 09:54

Chippah
  • Chippah
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0

Nu finns det ju mp3-filer som har högre bitrate än så men jag drog ned värdet till 48 och nu spelar den musik både i aktivt och viloläge utan ett enda hack! ;)

Jag klickar på länken under "Attachments", så laddar den filen. Vad händer för dig?

Jadu..först lär man logga in och sedan har jag ej tillstånd pga "........osvv" Men nu har jag fått tag på den på annat håll.

Postad 04 March 2008 - 11:08

euf0ria
  • euf0ria
  • Användare

• 220 inlägg
  • 0

bra fråga. Sen en till fråga angående sms. Kan man få in smileys? :P Jag blir ju deprimerad av att inte ha smileys ;)

Smileys och andra skumma tecken kommer du åt genom att trycka på kameraknappen när du skriver sms.

Ang ordlistan som används så måste den ju finnas sparad nåntans så man kan editera den själv. Frågan är bara vad den heter och vart den ligger!?

Postad 04 March 2008 - 11:41

euf0ria
  • euf0ria
  • Användare

• 220 inlägg
  • 0
Found it! tänkte dela med mej av kunskapen.
xT9 ordlistan sparas i eT9Cdb.Cdb och eT9Rudb.Rdb som ligger i Windowsmappen.

Har inte testat att redigera dom än, men öppnas dom i notapad så finns alla ord där iaf.=) Hoppas det är så enkelt att man kan redigera dessa och se nöjd ut. Risken finns väl att dessa hänger samman med andra filer och att det blir vissa konflikter... Men som sagt, jag har inte testat än!

Postad 04 March 2008 - 12:33

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

Bra skrivet krasse! Nu får man lite mer perspektiv av dessa laddningsbara batterier. Jag som du, tror knappast att htc e så pigga på att lämna ut sådana uppgifter ang hur laddningen funkar! Men man tycker ju att d borde funka med alla strömkällor som ger ut konstanta 5v då en dators usb oxå gör d. Där med att olika 12v usb har olika mA, står väl egentligen bara hur snabbt/långsamt det tar att ladda upp.....eller? Alla spekulationer är välkomna ;)

Om man kan vara säker på att den medföljande usb-sladden inte innehåller några strömbegränsande komponenter, så betyder det ju att man matar nallen med den ström och spänning som usb-porten förmår att leverera och att det i sin tur är telefonen som kontrollerar laddningen av batteriet.

I såfall så kan man lugnt mata telefonens inbyggda laddare med ström från vilken källa som helst som också kan leverera samma standardmässiga spänning som USB-portarna på en dator ger.

Är man osäker på om det finns några sådan komponenter i den medföljande USB-kabeln så är det ju bara att sätta igång och slakta den/röntga den.

Jag tror dock inte att det behövs. Det är inte troligt att HTC meckar med det standardiserade USB-gränssnittet och stoppar in strömbegränsande komponenter på det viset. Då är det mer troligt att det finns inbyggda laddare direkt i telefonerna som bara behöver en "reguljär" strömförsörjning.

Jag känner mej dock lite fundersam ändå, med tanke på de "telefon-olyckor" som inträffat p.g.a. piratkopior av laddare. Är det så ovanligt att "vanliga" mobiler också har laddarna inbyggda i telefonerna?

Postad 04 March 2008 - 13:21

Always
  • Always
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

Found it! tänkte dela med mej av kunskapen.
xT9 ordlistan sparas i eT9Cdb.Cdb och eT9Rudb.Rdb som ligger i Windowsmappen.

Har inte testat att redigera dom än, men öppnas dom i notapad så finns alla ord där iaf.=) Hoppas det är så enkelt att man kan redigera dessa och se nöjd ut. Risken finns väl att dessa hänger samman med andra filer och att det blir vissa konflikter... Men som sagt, jag har inte testat än!

Tror detta skulle funka annars för att ändra i ordlistorna.
T9Editor http://mobile-sg.com...or&platform=ppc
Fler liknande för andra listor http://mobile-sg.com...gr&platform=ppc
Inte provat dessa själv men borde vara det du söker antar jag.

Postad 04 March 2008 - 13:55

mana
  • mana
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Jag har idag fått min telefon och ska hämta den på posten ikväll. En kort fråga bara, klarar den av 4 - 6 - 8 GB minneskort, alltså sdhc?

Mathias

Postad 04 March 2008 - 14:04

dgordon
  • dgordon
  • Forumräv

• 671 inlägg
  • 0
GameBoy Advance-emulator...
http://www.sunbug.ne.../PocketGBA.html

Undrar om man vågar testa..

Postad 04 March 2008 - 14:27

Twim
  • Twim
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Någon som kör SE HBH-DS970 till sin touch cruise? Såg att Celeborn körde 980 men vill bara kolla
ifall någon kör detta headset och ifall det funkar att styra musiksamlingen från headset delen? D v s
byta spår, kanske rent av bläddra i musikmappen? Tycker detta headset verkar ha allt man kan önska sig
ifall nu allt skulle lira..Enda nackdelen är väl att man inte kan koppla på egna 3.5mm hörlurar, det hade jag
gärna sett...

Mvh
Micke

Postad 04 March 2008 - 14:47

nacud
  • nacud
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Jag har idag fått min telefon och ska hämta den på posten ikväll. En kort fråga bara, klarar den av 4 - 6 - 8 GB minneskort, alltså sdhc?

Mathias

JA! Men det rek att man inte kör 8gb då den drar adeles för mkt ström enlig vissa forum!

Själv kör jag på 4gb o det har funkat bra

Bra skrivet krasse! Nu får man lite mer perspektiv av dessa laddningsbara batterier. Jag som du, tror knappast att htc e så pigga på att lämna ut sådana uppgifter ang hur laddningen funkar! Men man tycker ju att d borde funka med alla strömkällor som ger ut konstanta 5v då en dators usb oxå gör d. Där med att olika 12v usb har olika mA, står väl egentligen bara hur snabbt/långsamt det tar att ladda upp.....eller? Alla spekulationer är välkomna ;)

Om man kan vara säker på att den medföljande usb-sladden inte innehåller några strömbegränsande komponenter, så betyder det ju att man matar nallen med den ström och spänning som usb-porten förmår att leverera och att det i sin tur är telefonen som kontrollerar laddningen av batteriet.

I såfall så kan man lugnt mata telefonens inbyggda laddare med ström från vilken källa som helst som också kan leverera samma standardmässiga spänning som USB-portarna på en dator ger.

Är man osäker på om det finns några sådan komponenter i den medföljande USB-kabeln så är det ju bara att sätta igång och slakta den/röntga den.

Jag tror dock inte att det behövs. Det är inte troligt att HTC meckar med det standardiserade USB-gränssnittet och stoppar in strömbegränsande komponenter på det viset. Då är det mer troligt att det finns inbyggda laddare direkt i telefonerna som bara behöver en "reguljär" strömförsörjning.

Jag känner mej dock lite fundersam ändå, med tanke på de "telefon-olyckor" som inträffat p.g.a. piratkopior av laddare. Är det så ovanligt att "vanliga" mobiler också har laddarna inbyggda i telefonerna?

Men kan det vara så att piratkopior har i många fall dålig isolering som spökar?

Postad 04 March 2008 - 15:08

Twim
  • Twim
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

Mathias

JA! Men det rek att man inte kör 8gb då den drar adeles för mkt ström enlig vissa forum!

Jag kör på 8gb. Dock vet jag inte om den för den sakens skull drar mer ström. De ggr som batteriet
försvinner snabbt är när man är uppkopplad till WLAN. Annars verkar det funka bra för min iaf, dock har
jag ju inte jämfört men kan nämna att min tel vart på batteriström sen 06.30, surfat en hel och tagit lite
kort och syncat lite med outlook, pratat lite i telefonen, tagit emot och skickat ett par sms och nu är mitt batteri på 85 % i skrivandets stund.

Mvh
Micke

Postad 04 March 2008 - 15:23

Unregistered83f88932
  • Unregistered83f88932
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
har hittat flera themes men allt verkar vara för wm6.1.Finns det verkligen inga skins för nuvarande wm?

Postad 04 March 2008 - 15:56

Big_Fred
  • Big_Fred
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Bra skrivet krasse! Nu får man lite mer perspektiv av dessa laddningsbara batterier. Jag som du, tror knappast att htc e så pigga på att lämna ut sådana uppgifter ang hur laddningen funkar! Men man tycker ju att d borde funka med alla strömkällor som ger ut konstanta 5v då en dators usb oxå gör d. Där med att olika 12v usb har olika mA, står väl egentligen bara hur snabbt/långsamt det tar att ladda upp.....eller? Alla spekulationer är välkomna :P

Sitter och tittar på min laddare till TC nu, där står det 5V 1000mA vilket det även står i produktbeskrivingen för USB-laddaren från Clas Ohlsson. Borde ju bara vara att köra eller? Fan att man sov under fysik-lektionerna i skolan!

Postad 04 March 2008 - 16:00

Twim
  • Twim
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
[/quote]

Sitter och tittar på min laddare till TC nu, där står det 5V 1000mA vilket det även står i produktbeskrivingen för USB-laddaren från Clas Ohlsson. Borde ju bara vara att köra eller? Fan att man sov under fysik-lektionerna i skolan!
[/quote]

Kolla inlägg #872. Verkar ju som det ska funka finemang med den.

Mvh
Micke

Postad 04 March 2008 - 16:00

nacud
  • nacud
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Jo, nu är ju tyvärr problemet hur laddaren som medföljde htc:n är! Om det skulle vara så att den har ett styrchip som oxå kan finnas i den synkkabeln som medföljer (inte trolig med chansen finns) så e vi tillbaka till ruta 1!

Postad 04 March 2008 - 16:10

Twim
  • Twim
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Nu eftersöker jag en htc mästare. Någon som har koll på ifall man kan editerar/ändra symbol sidorna till touch knappsatsen (den som liknad en "vanlig" telefons knappsats). Har nämligen fastnat för denna att skriva med men det enda jag hänger upp mig på i T9 läget är att utropstecken samt frågetecken finns på sida 2/11 bland symbol tecken. Fattar inte varför de inte finns på sidan 1. När jag skriver nu så får man välja på att antingen trycka på "knapp1" och sen bläddra med rullhjulet till antingen ! eller ?. Men jag märker att jag föredrar att gå via symbolknappen för att lägga till dessa tecken.

Eftersöker därför om ngn kan eller vet hur man ändrar på sid nr? Vill med andra ord göra sida 2 till sida 1 och vice versa.

Kom igen nu champs som är inne och luskar i telefonens inre!

Mvh
Micke

Redigerat av Twim, 04 March 2008 - 16:11.

Postad 04 March 2008 - 17:14

primeaniac
  • primeaniac
  • Lärjunge

• 271 inlägg
  • 0

Nu eftersöker jag en htc mästare. Någon som har koll på ifall man kan editerar/ändra symbol sidorna till touch knappsatsen (den som liknad en "vanlig" telefons knappsats). Har nämligen fastnat för denna att skriva med men det enda jag hänger upp mig på i T9 läget är att utropstecken samt frågetecken finns på sida 2/11 bland symbol tecken. Fattar inte varför de inte finns på sidan 1. När jag skriver nu så får man välja på att antingen trycka på "knapp1" och sen bläddra med rullhjulet till antingen ! eller ?. Men jag märker att jag föredrar att gå via symbolknappen för att lägga till dessa tecken.

Eftersöker därför om ngn kan eller vet hur man ändrar på sid nr? Vill med andra ord göra sida 2 till sida 1 och vice versa.

Kom igen nu champs som är inne och luskar i telefonens inre!

Mvh
Micke

Kan du inte bara trycka in kameraknappen istället? Känner igen din undran, har reagerat på det också att det ligger lite fel. Men prova kameraknappen (avtryckaren).

Postad 04 March 2008 - 18:08

Snurrbo
  • Snurrbo
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0
Var riktigt sugen på en TC men idag när jag skulle slå till visade säljaren upp helt nya Samsung SGH-i780 och jag valde den istället. Vet inte om jag gjorde rätt men Samsungen kändes betydligt mer gedigen och har bl.a inbyggd musplatta och tangentbord. Priset var ungefär detsamma. Kameran har något lägre upplösning men bilderna blir trots det bättre. Samsungen saknar radio som jag ju egentligen haft som krav att nya nallen skulle ha men den kändes i övrigt överlägsen TC så jag tog den trots den saknade radion.

Postad 04 March 2008 - 19:55

jwn73
  • jwn73
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Nu vill jag se om jag har rätt ang 12v usb-laddare. Vad jag uppfattar det så är inte en "12v usb-laddare" någon laddare utan bara en konverterare från 12v till 5v samt antal ampere, inget annat! Själva laddningen styrs av enheten själv, i det här fallet htc tc! Tanke på att enheten laddas även när man kopplar in den i datorns usb så borde d inte spela nån roll. Nån som är elektriker här som kan rätta mig? Vill inte ha gissningar här utan ren fakta :).

Bra skrivet krasse! Nu får man lite mer perspektiv av dessa laddningsbara batterier. Jag som du, tror knappast att htc e så pigga på att lämna ut sådana uppgifter ang hur laddningen funkar! Men man tycker ju att d borde funka med alla strömkällor som ger ut konstanta 5v då en dators usb oxå gör d. Där med att olika 12v usb har olika mA, står väl egentligen bara hur snabbt/långsamt det tar att ladda upp.....eller? Alla spekulationer är välkomna :)

Jo, nu är ju tyvärr problemet hur laddaren som medföljde htc:n är! Om det skulle vara så att den har ett styrchip som oxå kan finnas i den synkkabeln som medföljer (inte trolig med chansen finns) så e vi tillbaka till ruta 1!

Tror och jag säger tror, att de flesta om inte samtliga telefoner i dag har inbyggda laddningsövervakare. Detta eftersom batterier som används i dag är extremt känsliga för överladdning. Så borde det också vara på TC. Men detta lär knappast ngn på supporten kunna eller vara villig att svara på. Precis som att de i butiken säger att man ska låta kabeln sitta i extra länge första gången.. Detta var troligen mera sant för 20 år sedan då telefonerna inte hade ingyggd laddkontroll och rymdes i en mindre resväska och tog 14h att ladda...

Laddaren som följer med har en maxström på 1A, men som alla vet så går det utmärkt att också ladda vi USB porten på datorn, denna har en max ström på 0,5A. (Så möjligen tar det något längre tid att ladda via datorn). Jag har själv köpt en USB laddare 12V-5V för bilen på Teknikmagasinet den levererar precis som USB porten maxström på 0,5A. Så där borde det vara lugnt. Men även en kraftigare omvandlare borde också fungera. Enda risken som jag ser med "pirat" laddare skulle vara att de kanske inte håller spänningn kontinuerligt på rätt nivå, så att telefonen får för låg eller för hög spännning, även kan spikar förekomma då man startar motorn. Men detta resulterar mer troligt i att telefonen går sönder och inte i att laddningen av batteriet påverkas. Så är ni oroliga ha inte TC inkopplad när ni startar motorn...

Postad 04 March 2008 - 20:17

abrovink
  • abrovink
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0
Mors!
Någon som snabbt kan svara mig på hur man ändrar SMS-signal? Känns som att jag har bläddrat igenom samtliga menyer minst 3 gånger utan att hitta på det.

//Janne

*EDIT* Hittade på det efter att jag skrivit meddelandet =)

Redigerat av abrovink, 04 March 2008 - 20:27.

Postad 04 March 2008 - 20:28

Twim
  • Twim
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
[/quote]

Kan du inte bara trycka in kameraknappen istället? Känner igen din undran, har reagerat på det också att det ligger lite fel. Men prova kameraknappen (avtryckaren).
[/quote]

Testar precis nu men tycker tyvärr inte det funkar så bra då jag kör tum-valsen. Känns som man tappar lite momentum när man ska ner med tummen och trycka på kameraknappen. Tycker inte det borde vara så svårt om man nu kanske har lite koll på att ändra i registerfiler, men jag har ju själv ingen koll så kanske är ute och cyklar.

Någon som tror att det borde gå att fixa?

Postad 04 March 2008 - 20:55

nacud
  • nacud
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Nu vill jag se om jag har rätt ang 12v usb-laddare. Vad jag uppfattar det så är inte en "12v usb-laddare" någon laddare utan bara en konverterare från 12v till 5v samt antal ampere, inget annat! Själva laddningen styrs av enheten själv, i det här fallet htc tc! Tanke på att enheten laddas även när man kopplar in den i datorns usb så borde d inte spela nån roll. Nån som är elektriker här som kan rätta mig? Vill inte ha gissningar här utan ren fakta :).

Bra skrivet krasse! Nu får man lite mer perspektiv av dessa laddningsbara batterier. Jag som du, tror knappast att htc e så pigga på att lämna ut sådana uppgifter ang hur laddningen funkar! Men man tycker ju att d borde funka med alla strömkällor som ger ut konstanta 5v då en dators usb oxå gör d. Där med att olika 12v usb har olika mA, står väl egentligen bara hur snabbt/långsamt det tar att ladda upp.....eller? Alla spekulationer är välkomna :)

Tror och jag säger tror, att de flesta om inte samtliga telefoner i dag har inbyggda laddningsövervakare. Detta eftersom batterier som används i dag är extremt känsliga för överladdning. Så borde det också vara på TC. Men detta lär knappast ngn på supporten kunna eller vara villig att svara på. Precis som att de i butiken säger att man ska låta kabeln sitta i extra länge första gången.. Detta var troligen mera sant för 20 år sedan då telefonerna inte hade ingyggd laddkontroll och rymdes i en mindre resväska och tog 14h att ladda...

Laddaren som följer med har en maxström på 1A, men som alla vet så går det utmärkt att också ladda vi USB porten på datorn, denna har en max ström på 0,5A. (Så möjligen tar det något längre tid att ladda via datorn). Jag har själv köpt en USB laddare 12V-5V för bilen på Teknikmagasinet den levererar precis som USB porten maxström på 0,5A. Så där borde det vara lugnt. Men även en kraftigare omvandlare borde också fungera. Enda risken som jag ser med "pirat" laddare skulle vara att de kanske inte håller spänningn kontinuerligt på rätt nivå, så att telefonen får för låg eller för hög spännning, även kan spikar förekomma då man startar motorn. Men detta resulterar mer troligt i att telefonen går sönder och inte i att laddningen av batteriet påverkas. Så är ni oroliga ha inte TC inkopplad när ni startar motorn...

hmmm verkar som om du har läst mina tankar. För du har ju skrivit ner det här hehe!

Postad 04 March 2008 - 22:09

Unregistered149c56f8
  • Unregistered149c56f8
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Ska det vara helt omöjligt att lägga till en bluetooth-snabbikon på "skrivbordet" eller missar jag något. Har både HTC Home (startare) och PocketPlus. Det är liiite jobbigt att gå till ->"inställningar" -> "anslutningar" varje gång. Finns det en lösning där ute?

Postad 04 March 2008 - 23:12

mana
  • mana
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Mathias

Jag kör på 8gb. Dock vet jag inte om den för den sakens skull drar mer ström. De ggr som batteriet
försvinner snabbt är när man är uppkopplad till WLAN. Annars verkar det funka bra för min iaf, dock har
jag ju inte jämfört men kan nämna att min tel vart på batteriström sen 06.30, surfat en hel och tagit lite
kort och syncat lite med outlook, pratat lite i telefonen, tagit emot och skickat ett par sms och nu är mitt batteri på 85 % i skrivandets stund.

Mvh
Micke

Jag köpte mig ett 4 gb kort, det får räcka än så länge.

Nu till en annan fråga ang gps och kartor. Jag har fått "napp" ute i det fria som andra utrtycks sig tidigare men jag kan bara inte förstå hur i h.....e jag ska få in kartfilerna på minneskortet och dessutom att gps:en känner igen kartan. Jag kan ju kopiera in hela klabbet men sen då?

Hjälp, jag tror att jag blir tokig.

Mathias

Redigerat av mana, 04 March 2008 - 23:58.

Postad 05 March 2008 - 00:47

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

Tror och jag säger tror, att de flesta om inte samtliga telefoner i dag har inbyggda laddningsövervakare. Detta eftersom batterier som används i dag är extremt känsliga för överladdning. Så borde det också vara på TC.

Ju mer jag tänker på det, ju mer benägen är jag att hålla med dej, men jag skulle nog ändå inte våga övertyga någon annan om att det verkligen är så. Tänk om det råkar vara fel och en felaktig laddkabel orsakar en storbrand!

Ärligt talat så tycker jag nog inte att det är värt att snåla på en sådan sak när man redan har spenderat X antal tusenlappar för själva telefonen...

Precis som att de i butiken säger att man ska låta kabeln sitta i extra länge första gången.. Detta var troligen mera sant för 20 år sedan då telefonerna inte hade ingyggd laddkontroll och rymdes i en mindre resväska och tog 14h att ladda...

Detta är jag ganska säker på att man inte ska "tumma på". Jag missade själv den instruktionen när jag köpte min A701'a och det tog inte många veckor förrän standby-tiden hamnade på 20-30 timmar!!!

12 timmars laddning de första 2-3 gånger tror jag rekommendationen var och efter att precis ha köpt ett nytt batteri så har jag följt instruktionerna slaviskt och laddat telefonen MER än 12 timmar de första 3-4 gångerna (över natten och lite till. Nu har jag en standby tid även om jag leker lite med nallen på 3-4 dygn istället. Något som jag också lagt märke till är att kapaciteten verkar ha förbättrats för varje laddnings-tillfälle sedan jag köpte batteriet (har väl laddat det 7-8 gånger nu).

Jag är väl medveten om att Litium Ion batterier enligt uppgift inte alls ska vara lika känsliga för laddningsvanor som de gamla NiMh och NiCa batterierna, men det finns kanske all anledning att följa instruktionerna de första gångerna man laddar batterierna. Jag tror Litium Ion batteriernas fördelar inte framträder förrän efter de första laddningarna...

Kör så det ryker boy's.

Om inget annat så lär vi andra kunna dra nytta av era erfarenheter...

Postad 05 March 2008 - 08:23

jwn73
  • jwn73
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Tror och jag säger tror, att de flesta om inte samtliga telefoner i dag har inbyggda laddningsövervakare. Detta eftersom batterier som används i dag är extremt känsliga för överladdning. Så borde det också vara på TC.

Ju mer jag tänker på det, ju mer benägen är jag att hålla med dej, men jag skulle nog ändå inte våga övertyga någon annan om att det verkligen är så. Tänk om det råkar vara fel och en felaktig laddkabel orsakar en storbrand!

Ärligt talat så tycker jag nog inte att det är värt att snåla på en sådan sak när man redan har spenderat X antal tusenlappar för själva telefonen...

Precis som att de i butiken säger att man ska låta kabeln sitta i extra länge första gången.. Detta var troligen mera sant för 20 år sedan då telefonerna inte hade ingyggd laddkontroll och rymdes i en mindre resväska och tog 14h att ladda...

Detta är jag ganska säker på att man inte ska "tumma på". Jag missade själv den instruktionen när jag köpte min A701'a och det tog inte många veckor förrän standby-tiden hamnade på 20-30 timmar!!!

12 timmars laddning de första 2-3 gånger tror jag rekommendationen var och efter att precis ha köpt ett nytt batteri så har jag följt instruktionerna slaviskt och laddat telefonen MER än 12 timmar de första 3-4 gångerna (över natten och lite till. Nu har jag en standby tid även om jag leker lite med nallen på 3-4 dygn istället. Något som jag också lagt märke till är att kapaciteten verkar ha förbättrats för varje laddnings-tillfälle sedan jag köpte batteriet (har väl laddat det 7-8 gånger nu).

Jag är väl medveten om att Litium Ion batterier enligt uppgift inte alls ska vara lika känsliga för laddningsvanor som de gamla NiMh och NiCa batterierna, men det finns kanske all anledning att följa instruktionerna de första gångerna man laddar batterierna. Jag tror Litium Ion batteriernas fördelar inte framträder förrän efter de första laddningarna...

Kör så det ryker boy's.

Om inget annat så lär vi andra kunna dra nytta av era erfarenheter...

Jag håller med om att man ska vara försiktig när man laddar telefonen, men de bränder som uppmärksammats på senare tid har med ett tillverknings fel i batteriet att göra. Men jag vet också att vissa tillverkare anser att garantin är förverkad om man inte använder orginal laddare och orginal batteri, vet inte hur HTC ser på saken. Så visst är det lite upp till en själv, vad man vill riskera... Orginal tillbehör är alltid att föredra..

Vidare så har jag faktiskt inte lyckats hitta information från ngn batteri tillverkare att dagens batterier ska laddas längre första gången.. Det som är väldigt viktigt för batteriet är att det inte får långtidsförvaras urladdat, det är också därför batterierna levereras med minst 40% laddning. Normalt så sker laddningen på detta sätt.
Batteriet laddas med en väldigt hög ström under kort tid normalt 1-2h till 90% av batteriets kapacitet, sedan laddas batteriet med svag ström under c:a 1h till 100%, efter det så rekommenderar de flesta leverantörer att all laddning stoppas, men vissa snabbladdare fortsätter att underhållsladda batteriet.

Så är man minsta bit orolig, använd alltid orginal tillbehör, och ladda enligt bruksanvisningen.

Men jag kan tillägga att jag under de senaste 10 åren, aldrig haft några problem med batterier av typen Li-ion, och då har jag ALDRIG väntat med att pilla på min nya pryl, för att den ska laddas i 12-24h som de säger i butiken... Utan jag har pillat tills batteriets laddning som den var i förpackningen är slut, och sen laddat den, och då bara i max 1h, så jag kan pilla mera :) ... Men som sagt det är jag.

Postad 05 March 2008 - 08:48

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Precis..Finns det verkligen nån som klarar att lägga sin nya älskiling på laddning i 12 timmar utan at röra den :)

Postad 05 March 2008 - 10:00

cna
  • cna
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Har ni läst http://www.idg.se/2.1085/1.148501 ?

Killen testar TC och benämner den som en potentiell iPhonekiller... rubbish. Jag anser att telefonen fyller ett helt annat syfte i och med Exchangestödet, Turbo-3G, GPS etc etc. Sen är jag lite biased eftersom jag utvecklar i C# och då är det lite trevligare med en Win-mobil :)

Touch-gränssnittet är inte lika bra som på iPhone men good'nuff tycker jag... det fyller sitt syfte.

Aja... IDG's artikelförfattare blir f*n bara sämre och sämre...

Redigerat av cna, 05 March 2008 - 10:02.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.