http://www.jouwmobie...0-cc1fecb3532b/
Kört i Google translator: http://66.102.9.104/...hb0c7E0CDuMy2NQ
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
* Officiell Tråd - Sony Ericsson Xperia X1 *
Startad av
Scrapanatchi
, Feb 10 2008 19:57
7080 svar till detta ämne
4 relaterade trådar
Postad 06 October 2008 - 13:18
En hollänsk recension av retailversionen av Xperia:
http://www.jouwmobie...0-cc1fecb3532b/ Kört i Google translator: http://66.102.9.104/...hb0c7E0CDuMy2NQ Postad 06 October 2008 - 13:47
Mitt bidrag till villervallan om leveransdatum: Pratade precis med Dialect. Tidigare hade de fått ett leveransdatum från SE satt till 10 Okt. Denna vecka började med att SE dragit tillbaka detta datum och i dagsläget säger de ingenting. SE skall även annonserat att man inte kan få ut lika många telefoner som man först planerat.
Försöker sen bringa reda i minneskortdjungeln.. tänkte köpa ett 8GB-kort men förstår inte skillnaden mellan MicroSD och Micro SD(SDHC)?? Frågan gäller helt enkelt om jag vågar beställa detta kort: http://www.webhallen...od.php?id=82279 Postad 06 October 2008 - 14:05
Den ska klara microSD, microSDHC, TransFlash, SDIO..
Köp denna https://www.prisjakt...kt.php?p=342678 16 gig Postad 06 October 2008 - 14:11
Releasedatum: 2008-11-07 , står det på cdon.com Postad 06 October 2008 - 14:11
Var inne på en 3Butik och jag kunde förbeställa där,, men dom visste inte alls något om när den skulle komma in men den skulle komma snart Förvirring.
Postad 06 October 2008 - 14:22
kanske de anställda som får sina tidigare Redigerat av barkbiten, 06 October 2008 - 14:22. Postad 06 October 2008 - 14:24
Och det är väl ingen ide att maila Sonyericsson? man får väl standardsvaret
"Tack för att du kontaktade Sony Ericsson Call Center. Tyvärr har vi inga uppgifter om Sony Ericsson X1 då den ännu inte lanserats. Vi hänvisar till vår produktsida för mer information om denna telefon. Länk bifogas nedan." på vad man än frågar misstänker jag. Skit samma, jag kommer ändå vänta..jag SKALL ha denna telefonen. Redigerat av King Cobra, 06 October 2008 - 14:26. Postad 06 October 2008 - 14:27
Bara för att göra en irriterande kommentar till svart/silver diskussionen så måste jag säga att min favorit är svart device med silver lucka : )
Det kan vara för att jag vant mig vid helsvart och helsilver så att det känns nyare och fräschare med blandning. Men kombinationen är riktigt läcker : ) Postad 06 October 2008 - 14:54
Nej man får det här svaret Hej Henrik! Tack för att du kontaktade Sony Ericsson Call Center. Sony Ericsson X1 kommer att lanseras fredag den 10'e oktober. Vi har ej gått ut med någon information gällande vilken/vilka färger som kommer att lanseras. För mer information, vänligen kontakta er återförsäljare. Med vänliga hälsningar, /Samuel Sony Ericsson Call Center Postad 06 October 2008 - 15:13
Oj jäklar! du fick ett svar som inte ser ut som en bot automatiskt svarar dig
Bra!! Då vet vi att release datumet inte är uppskjutet för Xperia iallafall, bara Svart färg då kanske? Postad 06 October 2008 - 15:51
Killarna på Xda-developers jobbar på ..
Manila 2d på en Xperia
screen01xa6.jpg 69.09K
2 Antal nerladdningar
screen03gg9.jpg 78.09K
1 Antal nerladdningar Citat I have a 256 MB RAM-prototype..obviously I love it, wonderful phone! Even better now with the Manila2D up and running! http://forum.xda-dev...ad.php?t=431433 Postad 06 October 2008 - 16:15
Ja det lutar väl åt Manilla eller så försöker man få ihop nåt med SPBs mobile shell.
Panelerna tror jag inte mycket på, visst kan de vara bra för att växla mellan appikationer men det kan man ju göra på andra sätt. Tror tyvärr inte det går att avinstallera panelerna, så man får väl vänta tills en ny rom är ihopkokad. Fattar inte att inte SE gjort ett riktigt gränssnitt med tanke på att många av deras kunder förmodligen kommer ifrån icke WM telefoner. Blir också besviken efter att ha sett lite bilder tagna med X1an, inge vidare och helt klart inte ett dugg bättre en diamond. T-bordet verkar också vara en besvikelse och sen verkar dom ha skippat "rotera vyn" knappen. Vi får se hur länge den här luren håller. Kommer HTC med en TouchProHD med t-bord så byter nog jag. /Miki Postad 06 October 2008 - 16:20
Mm..Av det jag läst så är tangentbordet ok men inte bättre än Touch Pro konstigt nog.
Panelerna var inge vidare..Men det kan ju ändras Bra batteritid. Postad 06 October 2008 - 16:27
svar från katsching ang svarta:
Hej! Den ska förhoppningsviss komma in på lager på torsdag, men det är endast preliminärt än så länge så mer än så kan vi inte bekräfta. Så fort din order är leveransklar så kommer du även få en bekräftelse via din mail. Med Vänlig Hälsning Helga Einarsdottir Postad 06 October 2008 - 16:35
Japp, batteritiden och byggkvaliten verkar vara X1ans starka sidor.
När det gäller t-bordet så tror jag nog att jag kan överleva att det saknar en riktig känsla vid knapptryckning men jag gillar inte att det bara är 4 rader. Jag har 6 rader idag och har ändå inte ÅÄÖ, vet redan nu att jag kommer sakna piltangenterna och egna knappar för siffrorna. Hoppas att jag beställt itid och får telefonen i veckan. /Miki Postad 06 October 2008 - 16:53
Ur dagens Aftonblad:
Sony Ericsson varslar 230 anställda i Lund. Det är en del av personalminskningen på 2 000 personer som företaget genomför globalt. I Kista har 550 personer varslats och där förlorar dessutom majoriteten av de 200 konsulterna jobbet. Enligt Ericsson sitter dock konsulterna i Lund något säkrare. Tidigare har Sony Ericsson meddelat att man helt lämnar Hässleholm. Där berörs ett 90-tal anställda. Publicerad: 2008-10-06 Postad 06 October 2008 - 16:57 Vad har det med X1:an att göra? Postad 06 October 2008 - 18:04
Verkar som att de ska offentliggöra något imorgon. Det skumma är att det inte nämns något om det på deras egen IR-sida.
2008_10_06_18_55_14.jpg 95.73K
0 Antal nerladdningarEller så är det detta samarbete med Saab som avses. Dök precis upp på deras sida. http://www.sonyerics..._smart-20081006 Postad 06 October 2008 - 18:46
Äntligen ett officiellt svar på en fråga jag ställt - kan man ändra orientationen av skärmbilden med en knapp, utan att behöva öppna tangentbordet?
Svaret är :" Screen Orientation: there is no button officially assigned to change the screen orientation but it is possible to assign one of the soft keys to do this is you want to." Länk: http://xperiancers.c...ements/x1-news/ Postad 06 October 2008 - 18:56
Detaljerade tekniska specifikationer på X1 hittar ni på sidan
http://pdadb.net/ind...&id=1117&view=1 Redigerat av Supersmurfen, 06 October 2008 - 18:58. Postad 06 October 2008 - 19:24
Wow, den recensionen gjorde mig helt klart tveksam till om jag ens vill ha en X1 längre. Dom sågade panel-konceptet (eller snarare genomförandet) rätt rejält, dåligt tgb, halvdan kamera för liten text i menyer m.m. Lutar nog mer mot Touch HD nu... Postad 06 October 2008 - 19:32
Det där är bara en slapp lösning. Dom två knapparna används till en mängd funktioner i själva WM och man vill inte lägga något annat på dom. Det jag ser som en möjlig lösning är om man kan assigna volymknappen till att bli en rotations knapp. Jag använder aldrig volymknappne på min lur. /Miki Postad 06 October 2008 - 19:39
Läste på xda och fontstorleken ska tydligen gå att ändra.
Sen att panelerna kanske inte är super nu kvittar nog...kommer säkert mer och vill man inte köra med det så lär det gå att installera en annan plugin tex spb pocket plus eller när kockarna på xda trollat lite touch flo 3d.. Redan nu funkar det med manila 2d om du läst mitt tidigare inlägg...Det som är bra om wm är att om det nå man inte gillar så är det oftast nån som fixar en lösning... Så allt me mjukvara skulle ja ta med ro...Ser man det positiva med byggkvalitet..hög upplösning.Bra batteritid och ett ok tangentbord ..kunna plugga in riktiga lurar..gps..stoppa in 16 gig minneskort.så tycker jag den verkar djäkligt bra Tangentbordet tror jag är rätt mycket vanesak. Men är tangentbordet verkligen det viktigaste så är tydligen Touch Pros tangentbord i en klass för sig. Redigerat av moparman, 06 October 2008 - 20:17. Postad 06 October 2008 - 19:50
Jag fattar inte riktigt vad ni ser i panel-konceptet. Det är ju bara knappar!!! Knappar till olika konfigurerade skrivbord eller knappar direkt till applikationer. Vad är skillnaden mellan en knapp med en Google logga och en panel med en förminskad bild av en Google sida. Jag blir så fruktansvärt trött på att dom ens har valt att använda detta koncept som en del av marknadsföringen. WOW man kan få dom att rada upp sig som ett gäng spelkort - otroligt användbart! I mina ögon är utvecklarna på SE clowner. Att man på en telefon som den här, som utan tvekan har högst upplösning i förhållande till skärmstorlek, att man då inte gjort något åt gränssnittet, det är helt otroligt. Panelerna är ju bara länkar, så fort du kommer till internetexplorern (som för övrigt verkar vilja öppna oftare än Opera), eller till kalendern, eller till lägga till nya kontakter eller vad som helst där dom bara kört rakt av på original gränssnittet som inte har förändrats ett dugg på 5 år, då måste du ta fram pennan. Du har inte en chans att göra något sådant samtidigt som du kör bil. Nu kanske man inte ska göra sånna saker när man kör bil men ni kanske förstår vad jag är ute efter. Oj vad jag låter bitter men jag tycker det är synd när ett fint företag som SE gör idiot val och förmodligen tappar ännu mer i värde och marknadsdelar. /Miki Postad 06 October 2008 - 19:52
jag tycker att det funkar bra att köra på en av knapparna när jag vrider skärm bilden , har en tidig prototyp med lite mindre minne och sämre cpu.
/esko Postad 06 October 2008 - 20:01
[quote name='moparman' date='Oct 6 2008, 20:39 ' post='2105202']
Läste på xda och fontstorleken ska tydligen gå att ändra. Sen att panelerna kanske inte är super nu kvittar nog...kommer säkert mer och vill man inte köra med det så lär det gå att installera en annan plugin tex spb pocket plus eller när kockarna på xda trollat lite touch flo 3d.. Redan nu funkar det med manila 2d om du läst mitt tidigare inlägg...Det som är bra om wm är att om det nå man inte gillar så är det oftast nån som fixar en lösning... Så allt me mjukvara skulle ja ta med ro...Ser man det positiva med byggkvalitet..hög upplösning.Bra batteritid och ett ok tangentbord ..kunna plugga in riktiga lurar..gps..stoppa in 16 gig minneskort.så tycker jag den verkar djäkligt bra Tangentbordet tror jag är rätt mycket vanesak. Men är tangentbordet verkligen det viktigaste så är tydligen Touch Pros tangentbord i en klass för sig. Jo absolut går det att ändra, problemet är att det i vissa program sätts storlekar som inte lyssnar på vad du valt. Så vad du än gör så kommer storlekar att vara lite olika i program. När det gäller Manilla så tror jag också på det men det står hela tiden om folk som har problem, kameror som slutar funka, navprogram som inte startar. Det här är inte en lösning för den vanliga användaren, inte på ett tag ivillket fall. Det första jag kommer att installera är ett bra backupprogram. Sen är det bara att sätta igång och prova och återställa, prova och återställa. Jag har tålamod, annars hade jag inte haft kvar min Qtek i 3 år! /Miki Postad 06 October 2008 - 20:03
Men grejen med Panelerna är ju att man kan göra vad för paneler som helst. Så om du inte tycker om hur Windows Mobile hanterar kontakter eller kalendern gör en panel där man kan göra det på ett enkelt sätt (varför inte med röstinmatning, det hade varit nåt).
Att kalla det genvägar som öppnar program är helt fel. Panelerna är till för att göra saker man gör ofta snabbt tillgängliga utan att behöva öppna ett program. Men X1 är den bästa mobil som jag har haft. Batteritiden, skärmen, panelerna med SDKn plus allt annat i den gör den till en vinnare. Postad 06 October 2008 - 20:20
Härliga nyheter, jag kommer få min retail-boxade Xperia X1 Solid Black imorgon tisdag!
Nu mår man sådär riktigt mysigt igen! Dags att avboka Katshing... Postad 06 October 2008 - 20:27
Hehe, "göra en panel"... nu är inte jag en hejjare på C++, så det lär dröja innan jag gör en egen panel. Om det nu vore så lätt så måste jag ju ställa frågan, varför har inte SE gjort en bra panel för kontakter, kalender mm. Nu har inte jag haft någon telefon så allt jag skriver är baserat på det jag läst och sett på nätet. Självklart kan jag ha helt fel. Jag tror dock att man kommer använda program som är bra före program som är utvecklade för att vara en panel. En bra utforskare är tillexempel Rescos Explorer, med en registry editor, ftp program, och ett lätt sätt att hitta och flytta filer i telefon och minneskort. Jag kommer inte orka vänta tills en likvärdig produkt kommer som en panel. Och om den gör det så kommer skillnaden ifån att öppna programmet att vara minimal. Så vad är vitsen? Jag anser att anledningen att man väljer en WM telefon är att det finns enormt mycket program. Det är dessa som gör telefonen till ett riktigt verktyg. Kolla på SPBs Mobil Shell, det är ju ett mycket snyggare sätt att navigera runt på telefonen, att hitta program, att få information om väder, kontakter, tider och alarm. Jag tycker det hade varit klart bättre om SE köpt gränssnittet direkt ifrån dom och skippat hela sin egen utveckling. Dom hade gärna kunnat skippa Jonny X med, känns som 500:- av telefonens pris är för att täcka denna idiot utgift. Den produktionen har lugnt kostat 10 miljoner, slå ut det på antalet sålda X1or... /Miki Postad 06 October 2008 - 20:29
Självklart är det inte alla användare som gillar att tweaka sina telefoner men bra att möjligheten finns iaf.
Just angående program å upplösning så har de väl lite att göra med att xperia har en "udda" upplöning gissar jag. Vill man sköta allt me fingrarna får man välja en annan mobil..Iphone Men mycket fixar man utan penna. Det finns plugins som är riktigt bra där du istort sett inte behöver använda pennan nå.. Ytterst sällan jag verkligen behöver ta fram pennan på min TyTn II Postad 06 October 2008 - 20:30
Men om jag säger att det finns en panel som är SPB Mobile Shell, vad sägs om det?
Postad 06 October 2008 - 20:36
Jupp, har läst det med. Du kanske kan svar på om det är en cripplad version eller om det är en fullversion? Men är det inte lite kaka på kaka att ha ett gränssnitt som öppnar ett annat gränssnittsprogram! /Miki Postad 06 October 2008 - 20:36
Men herregud Miki2, du kan ju göra en egen panel direkt i mobilen ju, med vad du vill tex väder, kalender osv. Du kan lägga in precis vad du vill i en panel, efter ditt behov.
Postad 06 October 2008 - 20:41
Panelerna är nog SE sätt att försöka skapa en hype om X1an. Personligen så tror jag att de förmodligen kommer att kännas som lite mer än bara ikoner.. men har tidigare flaggat att de skulle kunna gjort så mycket mer om de låtit panelerna bära levande info även i minimerat läge.. nu tycker jag det verkar som panelen med klockan ställer sig i 10 i 10 läge så fort den minimeras och inte alls visar vad klockan egentligen är och mediaspelaren blir bara en stor dubbelnot.
Det skulle väl vara kul om mediaspelaren kunde visa vilken låt som spelas i minimerat läge eller kört en slideshow med bilder. Tänk er en MSN-panel där man kan ana hur många av ens polare som är online och som lägger upp namnet på polaren om någon startar en chat. Eller så enkelt som en klocka som faktiskt visar hur mycket klockan är! Eller låt fiskarna simma omkring i fiskpanelen även i minimerat läge. Skulle det bli problem med minne och processorkraft skulle man helt enkelt kunna ha tre lägen på panelen - avstängd, minimerad men igång, fullskärm. Men misstolka mig rätt.. jag ser fortfarande fram mot X1an. Har tittat på ett antal mobiler: HTC, Iphone, Blackberry, E71 osv och X1an har i min värld slagit ut dessa Redigerat av Whopper, 06 October 2008 - 20:45. Postad 06 October 2008 - 20:45
Det enda positiva jag ser med panelerna, det är att det verkar ha sugit åt sig så mycket minne att man valt att förse telefonen med mer ram!
Jag kanske låter mer "anti panel" än vad jag egentligen är. Jag använder idag SPB Pocket +, och har där konfiggat 4 flikar för saker jag använder ofta, en väderflik, en favoritflik med knappar till de vanligaste programmen, en för spel och en för kofigurering och kommunikation. Detta fungerar ju lite som paneler så på så vis är det inte fel men det är ju inte direkt unikt. Jag har haft det i 4år. /Miki Postad 06 October 2008 - 20:54
Jag kommer att ha väder, favoriter, klocka, missade samtal, SMS, mediaspelaren osv på SAMMA panel iaf, precis som SPBs Mobil Shell eftersom det går att configa en sån panel i Xperian.
![]() Fast kanske med annan bakgrund osv. Eller missförstår jag allting nu? Redigerat av King Cobra, 06 October 2008 - 20:59. Postad 06 October 2008 - 21:07
Hehe, precis.... men det är ju det som är mobile shell! Behövs ingen panel för det. Man hade ju lika gärna bara kunnat köra mobile shell. Tror Magnus själv säger det i release videon, att han använder två paneler. Det är nog så de flesta kommer använda panelerna. Man konfiggar en som man gillar sen kanske man har en eller två till för saker man inte använder så ofta. Fiskarna har man väl mest för att det är kul att visa polarna första gången. Det är jätte bra att man på ett enkelt sätt kan nå ett skrivbord med tillgång till den infon man vill ha och genvägar till favoritprogram. Jag tror ändå att det hade varit bättre investerade utvecklingspengar om man gjort så många program som möjligt anpassade för att kunna användas med tummen. Eller kanske bara snyggat till det grymt fula WM gränssnittet som ständigt syns. För alla er som inte riktigt vet vad Mobile Shell är, gå in på http://www.spbsoftwarehouse.com/?en klicka på mobile shell och kolla filmen. Klart snyggaste och enklaste gränssnittet jag har sett. /Miki Redigerat av miki2, 06 October 2008 - 21:27. Postad 06 October 2008 - 21:14
Oj det låter najs.. Var har du beställt från som fått hem dom så snabbt? Postad 06 October 2008 - 21:17
Har Inwarehouse skickat paketet? Eller bokade du upp på fler ställen Postad 06 October 2008 - 21:50
Jag kunde inte hålla mig utan plockade hem Sony Ericssons auktion på Tradera på "Sveriges Första Xperia X1". Blev inte så farligt dyrt och hela beloppet går ju faktiskt till Unicef!
Postad 06 October 2008 - 21:52
Nice, vi i forumet tar gärna emot synpunkter om ditt första intryck sen =) Postad 06 October 2008 - 21:57
Grattis till sveriges första X1a.. passa på att njuta de få dagar du får vara ensam ägare
(lite avis är man ju) Postad 06 October 2008 - 22:01
Ska försöka dela av mig så mycket som möjligt om första intryck etc, jag har laddat EOS:en för lite unboxing pics
Postad 07 October 2008 - 00:11
Stämmer det att X1 för Sverige kommer ha separata knappar för ÅÄÖ eller kommer de ligger som Fn knappar tillsammans med 123.
Jag såg på den relasevideocasten & de sa ju att den skulle förses med nordic letters. Nån som vet definitivt ? phoric - Du får kolla de i din upppacknings precedur.. var bor du man skulle komma & hjälp till to reveal it Postad 07 October 2008 - 07:14
Jag synar det för jag gillade inte alls Touch Pro:s tangentbord, mycket av kritiken i den holländska recensionen gäller även Touch Pro. TP har ju ett fler rader och ett slätt tangentbord som helt saknar definierade tangenter vilket gör att man, även om man har små händer/fingrar, inte riktigt vet var man sätter ned fingret. Nu är det nog svårt att få till en bra tangentbord i den här storleken och jag tror man vänjer sig (dvs anpassar tekniken). Redigerat av Veritas, 07 October 2008 - 07:15. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |