Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Acer Aspire One *

1101 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Acer Aspire One A110-A - 1,6GHz 512MB 8GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 1 8.777776 (26) Inga priser
Acer Aspire One A150-B - 1,6GHz 1GB 120GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 5 9.413792 (28) Inga priser
Acer Aspire One A150-B - 1,6GHz 1GB 160GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 2 6.899998 (9) Inga priser
Acer Aspire One D150-1B - 1,66GHz 1GB 160GB 10" (Laptops (Bärbara datorer)) 1 7.666666 (2) Inga priser
Acer Aspire One D150-1B - 1,6GHz 1GB 160GB 10" (Laptops (Bärbara datorer)) 1 (0) Inga priser
Acer Aspire One D150-1BG - 1,66GHz 1GB 160GB 10" (Laptops (Bärbara datorer)) 0 (0) Inga priser
Acer Aspire One D250-1B - 1,6GHz 1GB 160GB 10" (Laptops (Bärbara datorer)) 0 8.833332 (5) Inga priser
Acer Aspire One D250-0B - 1,6GHz 1GB 160GB 10" (Laptops (Bärbara datorer)) 1 (0) Inga priser
3 relaterade trådar

Postad 11 January 2009 - 21:43

jimel
  • jimel
  • Mästare

• 3057 inlägg
  • 0
Har beställt en sata kontakt som jag ska löda in i frugans AAO 110 :) återkomer med resultat.

Postad 12 January 2009 - 18:50

RoosterX
  • RoosterX
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Har beställt en sata kontakt som jag ska löda in i frugans AAO 110 :) återkomer med resultat.

Har du länk till kontakten? :wub:

Postad 12 January 2009 - 20:22

jimel
  • jimel
  • Mästare

• 3057 inlägg
  • 0
Dom flesta verkar köpt denna http://se.farnell.co...jsp?SKU=1519812
Beställde även denna då det va någon som sa att den byggde ut lite mer så den kanske passade bättre, kostar ju inte så mycket http://se.farnell.co...jsp?SKU=1519813
Dom har dock inte skickat mina grejjor än :)

Redigerat av jimel, 12 January 2009 - 20:23.

Postad 12 January 2009 - 21:42

Beagleux
  • Beagleux
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Hade varit fint med fotodokumentation om du orkar =)

Postad 12 January 2009 - 22:00

lelkes
  • lelkes
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Söker efter liten och smidig projektor till min AAO 150.
Vet ni om det finns ng?

Postad 12 January 2009 - 23:19

jimel
  • jimel
  • Mästare

• 3057 inlägg
  • 0

Hade varit fint med fotodokumentation om du orkar =)

Jo om jag kommer ihåg så, brukar bli så uppspelt när jag får plocka fram lödkolven så jag missar sådana saker :)

Postad 13 January 2009 - 11:13

jimel
  • jimel
  • Mästare

• 3057 inlägg
  • 0

Dom flesta verkar köpt denna http://se.farnell.co...jsp?SKU=1519812
Beställde även denna då det va någon som sa att den byggde ut lite mer så den kanske passade bättre, kostar ju inte så mycket http://se.farnell.co...jsp?SKU=1519813
Dom har dock inte skickat mina grejjor än :)

Dom sålde inte till privatkunder, hade ju varit bra om dom skrev ut på hemsidan ;)
Kunde dock beställa genom http://www.microkit.se/ fick ringa upp dom dock då jag inte hittade produkterna på deras hemsida, sa då att det va från farnells sortiment och gav dom deras artikelnummer.

Postad 13 January 2009 - 13:25

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Söker efter liten och smidig projektor till min AAO 150.
Vet ni om det finns ng?

Dom kostar ju en slant när dom blir "små och fina".
Kolla t.ex på:
Optomo EW330 (1,2kg)
Infocus IN1100 eller 1102 (1,25kg)
NEC LT20 (under 1kg)

Redigerat av TomasL, 13 January 2009 - 13:28.

Postad 13 January 2009 - 19:48

quackpack
  • quackpack
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Fick migg 9-cells batteri från HK idag!
Skickades i Torsdags så jag är verkligen överraskad att det gick så fort, trodde inte jag skulle hinna få det innan vi sticker till Thailand.

Men nu står det på laddning ska bli spännande att se hur mycket kräm man kan få ur det ska köra lite tester och stressa det.

Liter bilder om någon som jag funderat mellan 6-cell eller 9-cell.
Bifogad fil  IMG_1659.jpg   96.34K   1 Antal nerladdningar

Bifogad fil  IMG_1661.jpg   101.96K   2 Antal nerladdningar

Bifogad fil  IMG_1662.jpg   278.59K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av quackpack, 13 January 2009 - 19:49.

Postad 13 January 2009 - 20:13

jimel
  • jimel
  • Mästare

• 3057 inlägg
  • 0
Grymt, ska man köpa större kan man ju lika bra passa på å ta det där, får återkomma med hur det funkar sen, hur mycket gick det på totalt och vart ifrån beställde du?

Edit: själv håller jag på å löder för fullt, hoppas kunna säga ikväll hur BRA det funkar :P

Redigerat av jimel, 13 January 2009 - 20:14.

Postad 13 January 2009 - 20:24

quackpack
  • quackpack
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Grymt, ska man köpa större kan man ju lika bra passa på å ta det där, får återkomma med hur det funkar sen, hur mycket gick det på totalt och vart ifrån beställde du?

Edit: själv håller jag på å löder för fullt, hoppas kunna säga ikväll hur BRA det funkar :P

Spännande, återkommer med bilder hoppas jag B)

Det gick på 75 dollar (~620kr) ink frakt så det tycker jag var helt ok, speciellt med tanke på att onoff tog 800-900kr för ett 6-cell.

Batteriet ser ut och känns väldigt gediget hade förväntat mig nå väldigt skum blå färg och plastigt.
Men nöjd ännu återstår att se vad det klarar av att köra nu, vet ju 3-cellarn ligger på runt 2.5-3h.

Beställde från Ebay.com en säljare i hongkong, finns massa men hitta en lite dyrare +10-15dollar kanske men då var det 7200mAh, såg det fanns bara vanliga svarta och 4400mAh men ville ha maximalt med kräm så :wacko:

Postad 13 January 2009 - 22:42

lelkes
  • lelkes
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

Dom kostar ju en slant när dom blir "små och fina".
Kolla t.ex på:
Optomo EW330 (1,2kg)
Infocus IN1100 eller 1102 (1,25kg)
NEC LT20 (under 1kg)

det var grymt svettiga priser.. finns inte det billigare projektorer som man kan ansluta till AAO 150?

Postad 14 January 2009 - 09:27

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

det var grymt svettiga priser.. finns inte det billigare projektorer som man kan ansluta till AAO 150?

Jo det gör det men då uppfyller dom inte det andra "kravet" du hade, att den skulle vara "liten och smidig".

Postad 14 January 2009 - 09:56

lelkes
  • lelkes
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

Jo det gör det men då uppfyller dom inte det andra "kravet" du hade, att den skulle vara "liten och smidig".

ngra förslag på inte så små och smidiga, men man kan fortfarande ta med utan en "dra maten" och passar till datorn?

Postad 14 January 2009 - 13:48

jimel
  • jimel
  • Mästare

• 3057 inlägg
  • 0

själv håller jag på å löder för fullt, hoppas kunna säga ikväll hur BRA det funkar :(

Gick inge vidare, hade för stor lödkolv så fick avbryta ;)

Postad 14 January 2009 - 14:05

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

ngra förslag på inte så små och smidiga, men man kan fortfarande ta med utan en "dra maten" och passar till datorn?

Villken prisklass och vad ska du använda den till?
Datorbild, film eller kanske både och?
Ovan är ju intressant om man ska välja en 4:3 eller 16:9 projektor.
16:9 blir nog iochförsig bäst till både och då den även klarar widescreen upplösningar på VGA utgången.

Redigerat av TomasL, 14 January 2009 - 21:07.

Postad 14 January 2009 - 16:55

quackpack
  • quackpack
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Lite nyfiken bara, ni som kör/testat Vista på acer, hur fungerar det tycker ni? Är det segt? Kräver ju rätt mycket ram + grafik väl?

Postad 14 January 2009 - 18:38

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Lite nyfiken bara, ni som kör/testat Vista på acer, hur fungerar det tycker ni? Är det segt? Kräver ju rätt mycket ram + grafik väl?

Jag kör vista på min. Har uppgraderat till 1,5Gb RAM och kör också med 2Gb readyboost.
Tycker att det flyter på förvånandsvärt bra. Lite segt i uppstarten, men det är ju inte ovanligt för en vista maskin.
Men i det stora hela måste jag säga att det flyter på bra. Kan vara lite krångligt att få till rätt drivrutiner.
Har även Aero Glass aktiverat och det är inga problem.

Postad 14 January 2009 - 18:56

quackpack
  • quackpack
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Jag kör vista på min. Har uppgraderat till 1,5Gb RAM och kör också med 2Gb readyboost.
Tycker att det flyter på förvånandsvärt bra. Lite segt i uppstarten, men det är ju inte ovanligt för en vista maskin.
Men i det stora hela måste jag säga att det flyter på bra. Kan vara lite krångligt att få till rätt drivrutiner.
Har även Aero Glass aktiverat och det är inga problem.

Ok! intressant, lite följdfrågor:
Vad kostar 512mb extra ram? hur jobbigt är det att sätta i? Läste något om att datorn måste lämnas in?! Jag är inte helt nollad när det gäller datorer skruvat sen jag var liten fis :( men garantin gäller inte längre eller något sånt va?

Sen hur får man över vista install filer? funkar USB minne eller måste man ha extern DVD läsare?

Postad 14 January 2009 - 21:04

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Ok! intressant, lite följdfrågor:
Vad kostar 512mb extra ram? hur jobbigt är det att sätta i? Läste något om att datorn måste lämnas in?! Jag är inte helt nollad när det gäller datorer skruvat sen jag var liten fis :) men garantin gäller inte längre eller något sånt va?

Sen hur får man över vista install filer? funkar USB minne eller måste man ha extern DVD läsare?

Du får köpa till en 1Gb's modul då det sitter 512Mb "fastlött" på moderkortet och om du har en 1Gb's Aspire One så sitter det en 512Mb's modul i expansions platsen. Den får du byta ut mot en 1Gb. Minnet ska vara av typen:
SDRAM PC2-4200 - 533MHz. Jag köpte detta: minne

Vad gäller bytet så är det inte så besvärligt bara man vet villka skruvar man ska lossa. Det finns bilder i början av denna tråd, tror det är på sidan 3, och det finns även fina instructionsfilmer på youtube.

Mycket riktigt så upphör garantin att gälla. Det finns dock ingen plobering så är man försiktig när man byter så går det inte att se att man varit inne i den. Skulle en sedan gå sönder så är det bara att byta tillbaka till ursprungsminnet och lämna in den.

Postad 15 January 2009 - 09:13

jimel
  • jimel
  • Mästare

• 3057 inlägg
  • 0
Jahopp, min feta lödkolv fixade en kortslutning verkar det som, datan startar inte längre utan blinkar bara oranget, värst var at det va frugans data så fick köpa en ny åt henne, blev en rosa 150 denna gång :)
Så någon som behöver reservdelar, tangentbord, skärm, 512mb minne (hade satt i extra minne) 8gb ssd mm mm så skicka ett PM :)

Postad 16 January 2009 - 18:02

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0
Nu finns även bios version 0.3309 på den Europeiska hemsidan att ladda ner.
Jag laddade ner den ifrån den amerikanska hemsidan för några veckor sedan. Fungerade fint första dagarna sedan vägrade dator att starta. Då var det bara att köra igån BIOS recovery läget och gå tillbaka till 3308.

Så jag får se om jag testar den igen.
Releasenotes finns bifogat i detta inlägg.

Postad 16 January 2009 - 20:01

Patman
  • Patman
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Köpte min AA one den 11 dec 08 och nu har batteriet stendött. Laddat den i 7 timmar ändå står batteriet på 0%. Nån mer som råkat ut för samma sak. Har inte använt datorn och batteriet på ca 2 1/2 vecka, det kanske är orsaken till att batteriet slutat fungera?

Postad 16 January 2009 - 21:56

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Köpte min AA one den 11 dec 08 och nu har batteriet stendött. Laddat den i 7 timmar ändå står batteriet på 0%. Nån mer som råkat ut för samma sak. Har inte använt datorn och batteriet på ca 2 1/2 vecka, det kanske är orsaken till att batteriet slutat fungera?

Testa att upgradera BIOS till senaste, 0.3309.
I releasnoten till den uppdateringen står det följande:
Fix battery can't charge after battery in OCP.
Vet inte riktigt vad dom menar med det men det kan ju vara värt att prova.
Värt att notera är dock att det är en del som haft problem med denna senaste biosen bl.a jag själv.
Så uppdatering kan vara lite riskartat.
Men det finns ju en inbyggd bios recovery funktion.

Edit: Tydligen betyder OCP: overcharge protection.
Läste detta ang. bios uppdatering 3309:
A minor version bump with a few changes. Support for System Locked Preinstallation for Windows Vista has been added to the BIOS, and an issue with the battery being locked into overcharge protection and failing to charge has been fixed. Also mentioned is an update to the video BIOS related to a problem with external displays.

Känns ju som att det är just detta som hänt med ditt batteri.

Redigerat av TomasL, 16 January 2009 - 22:04.

Postad 17 January 2009 - 17:33

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0
Nu har jag uppgraderat till bios 3309.
Installerade också Windows 7.
Måste säga att det fungerar mycket bra på denna maskin.
Mycket bättre än Vista, inte för att vista fungerade dålig.
Prestandan blir mycket bättre med Win7.
Tog ca 10min att installera.

Postad 19 January 2009 - 11:57

quackpack
  • quackpack
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Jahopp, min feta lödkolv fixade en kortslutning verkar det som, datan startar inte längre utan blinkar bara oranget, värst var at det va frugans data så fick köpa en ny åt henne, blev en rosa 150 denna gång :)
Så någon som behöver reservdelar, tangentbord, skärm, 512mb minne (hade satt i extra minne) 8gb ssd mm mm så skicka ett PM :D

Min backspace tangent har pajat :( Måste ringa Acer support enligt netonnet måste man alltid skicka iväg datorn för service hos dem. För mig helt idiotiskt och kostsamt att behöva skicka iväg en hel dator för en tangent borde gå att på i brev.. får se hur det går..

Men annars Jimel, är det samma tangentbord som till A150 så är jag intresserad av att köpa en tangent för en 10:- :)

Nu har jag uppgraderat till bios 3309.
Installerade också Windows 7.
Måste säga att det fungerar mycket bra på denna maskin.
Mycket bättre än Vista, inte för att vista fungerade dålig.
Prestandan blir mycket bättre med Win7.
Tog ca 10min att installera.

Windows 7, bara beta stadiet än eller har de släppt det officiellt?

Postad 19 January 2009 - 13:30

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Windows 7, bara beta stadiet än eller har de släppt det officiellt?

Ja, det är bara Beta närmare bestämt Beta 2 build 7000.
Den fungerar kanonbra. Måste vara den bästa betan som Microsoft släppt.
Inget problem alls med den och den fungerar hur bra som hellst med min A150.
Måste säga att windows 7 vekar mycket lovande.

Postad 19 January 2009 - 15:42

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Min backspace tangent har pajat :D Måste ringa Acer support enligt netonnet måste man alltid skicka iväg datorn för service hos dem. För mig helt idiotiskt och kostsamt att behöva skicka iväg en hel dator för en tangent borde gå att på i brev.. får se hur det går..
Men annars Jimel, är det samma tangentbord som till A150 så är jag intresserad av att köpa en tangent för en 10:- :)

Tangetborden på A110 och A150 är fullt kompatibla.
Här kan du själv beställa reservdelar till din A110: http://www.zandparts.com/
Ett tangetbord är dock ganska dyrt.

Postad 19 January 2009 - 21:49

clarkbones
  • clarkbones
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Jag vill lägga in Win XP Pro på min Acer Aspire One A150:
Jag har haft lite problem med att skapa ett bootbart USB-minne.

Men efter att ha följt följande länk
http://files.extreme.../file.php?f=197 så lyckades jag skapa ett sådant. Jag fick in win98s bootfiler. Jag la där efter över alla win xp-filer på usb-minnet. När jag bootar från USB så får jag upp en dosprompt, men jag ve inte hur jag kan starta installationen av XP. Försöker jag köra setup.exe eller I386/Winnt32.exe så får jag felmeddelande "This program cannot be run in dos mode"

Jag såg en länk tidigare i tråden som skulle förklara en alternativ lösning, http://kurtsh.spaces.live.com/blog/cns!...!1665.entry
men när jag följer guiden och kör "list disk" hittas inte mitt usb-minne?

Postad 20 January 2009 - 07:22

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Jag vill lägga in Win XP Pro på min Acer Aspire One A150:
Jag har haft lite problem med att skapa ett bootbart USB-minne.

Men efter att ha följt följande länk
http://files.extreme.../file.php?f=197 så lyckades jag skapa ett sådant. Jag fick in win98s bootfiler. Jag la där efter över alla win xp-filer på usb-minnet. När jag bootar från USB så får jag upp en dosprompt, men jag ve inte hur jag kan starta installationen av XP. Försöker jag köra setup.exe eller I386/Winnt32.exe så får jag felmeddelande "This program cannot be run in dos mode"

Jag såg en länk tidigare i tråden som skulle förklara en alternativ lösning, http://kurtsh.spaces.live.com/blog/cns!...!1665.entry
men när jag följer guiden och kör "list disk" hittas inte mitt usb-minne?

Jag följde denna enkla instruktion när jag skapade ett bootbart USB minne med Windows 7 installationen på.
Ska fungera med WinXP också:
Grab yourself a 4GB (or bigger) USB 2.0 thumbdrive, reformat it as FAT32, and simply copy the contents of the Windows 7 Beta ISO image to the memory stick using xcopy e:\ f:\ /e /f (where e: was the DVD drive and f: was the removable drive location).

Istället för image filen det hänvisas till så stoppar du i WinXP skivan i din cd-läsare.

Postad 23 January 2009 - 19:41

quackpack
  • quackpack
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Har haft lill datorn på jobbet idag kört serier i en loop sedan kl 8 på morgonen och den rullade ganska precis ända fram till kl 15.
Så 9-cell med ljusstyrkan på lägsta och inaktiverat wlan ger 7h batteritid under video visning!

Ska testa imorgon att köra samma grej fast under Ubuntu om det gör någon skillnad i batteritid.

Postad 23 January 2009 - 20:37

Unregistereded638162
  • Unregistereded638162
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Tjena.
har ett problem med pekplattan på min aspire one 3g (xp, 160gig)...
den är ständigt "nedtryckt" dvs att jag kan inte vänsterklicka,
inte på pekplattan och inte på vänster "musknapp",
den lilla ikonen länst ner till höger visar en grön färg på vänster knapp,
vilket borde innebära att den är nertryckt...
har inte ens haft datorn 1 vecka, använt den ca 5 timmar totalt...

någon som har ett bra förslag?

om ni nu säger att jag ska skruva isär den... sabbar jag garantin då? och har ni nån bra länk som förklarar detta på ett bra sätt?

Eller måste man iväg till OnOff-butiken där jag köpte den?

uppskattar ett snabbt svar

/Henke

Postad 23 January 2009 - 20:59

fanimej
  • fanimej
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0
Har äntligen köpt mig en AAO, en A110 närmare bestämt. Har dock en liten fundering angående hårddisken (eller vad man nu ska kalla den) den låter konstant. Vet ju inte säkert att det är just den men misstänkrer det, låter extra mycket om jag lyssnar från undersidan. Är det andra som upplever samma konstanta brummande? Låter ju inte som en fläkt direkt heller.

Kanske måste lämna tillbaka den och ta en ny, blir ju galen om jag ska behöva höra detta brummande hela tiden.

Postad 24 January 2009 - 06:24

ljs-s
  • ljs-s
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

Har äntligen köpt mig en AAO, en A110 närmare bestämt. Har dock en liten fundering angående hårddisken (eller vad man nu ska kalla den) den låter konstant. Vet ju inte säkert att det är just den men misstänkrer det, låter extra mycket om jag lyssnar från undersidan. Är det andra som upplever samma konstanta brummande? Låter ju inte som en fläkt direkt heller.

Kanske måste lämna tillbaka den och ta en ny, blir ju galen om jag ska behöva höra detta brummande hela tiden.

Disken i AAO 110 är en SSD disk = knäpptyst eftersom det inte finns några rörliga delar i den.
Allt som låter är fläkten.
Finns applikationer som du kan kontrollera när fläkten ska gå igång. En heter aa1ctrl (för windows) tex. Inte testat den själv än.

Redigerat av ljs-s, 24 January 2009 - 06:25.

Postad 24 January 2009 - 10:45

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Precis som ljs-s säger så har du en SSD (solid state drive) i din dator och inte en hårddisk.
Detta betyder inga rörliga delar, flashminne = knäpptyst. Så det är fläkten du hör.
Vad har du för BIOS version i den?

Postad 24 January 2009 - 13:29

fanimej
  • fanimej
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0
Har v0.3114

Tycker det är lite underligt att fläkten ska behöva gå verkligen hela tiden. Har aldrig varit med om en bärbar dator som gör det. Visst om den drar på när man har använt datorn ett tag, kanske kört en del tunga program, men att den börjar direkt när datorn slås på är lite ovant Men det kanske är en vanesak?

Postad 24 January 2009 - 13:36

fanimej
  • fanimej
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0
Har förresten märkt en annan konstig sak också, en massa inställningar försvinner så fort datorn startas om / startas upp på nytt. Har t.ex. ändrat i Firefox så att sökmotorn är Google istället för Yahoo, har även ändrat i mailklienten så att det visas en s.k. förhandsgranskning när man tittar i inkorgen. När jag startar om datorn är dock dessa inställningar borta och det är precis som det var innan jag ändrade. Någon som vet vad jag kan göra åt detta?

Postad 24 January 2009 - 16:26

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Har v0.3114
.......

Uppgradera till den senaste bios versionen 0.3309.
Du har den absolut första versionen i din.
Förändringar har bl.a med "fläktschemat att göra.

Har förresten märkt en annan konstig sak också, en massa inställningar försvinner så fort datorn startas om / startas upp på nytt. Har t.ex. ändrat i Firefox så att sökmotorn är Google istället för Yahoo, har även ändrat i mailklienten så att det visas en s.k. förhandsgranskning när man tittar i inkorgen. När jag startar om datorn är dock dessa inställningar borta och det är precis som det var innan jag ändrade. Någon som vet vad jag kan göra åt detta?

Det kan jag tyvärr inte hjälpa dig med. Kör A150 med Win7. Ingen Linux för min del!

Postad 24 January 2009 - 18:16

fanimej
  • fanimej
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0
Låter som en bios-uppdatering skulle kunna hjälpa mig med min fläktgalna dator. Har dock inget usb-minne vilket, vad jag förstår, är en förutsättning för att uppdatera bios?

Har dock ett SD-kort med inbyggd usb-anslutning (som en liten flärp i kortet som man fäller ut) tror ni att det kan fungera som ett usb-minne?

Postad 24 January 2009 - 20:23

Dekes
  • Dekes
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Stör mig även jag på fläktljudet från min Acer Aspire One A110 ssd, är väl inte direkt något jättehögt fläktljud oftast, men den går konstant och varvar upp till högre nivåer ibland. Har upgraderat biosen från 0.3114 till 0.3309 men märker ingen större skillnad. Har även prövat acer aspire one fan control program och det funkade i 20 sek, sen stängde datorn av sig, prövade sen a1ctl som även den gav liknande resultat. Måste tillägas att jag kör med windows 7 betan vilket kan göra att dessa program är ostabila? Någon som kör med windows 7 med något av dessa program med lyckat resultat? har även funderar på om det kan vara den nya biosen som spökar med programmen....

Ja hur som helst hade jag nog föreställt mig en tystare dator men det blir ju väldigt sällan helt som man föreställer sig när det gäller elektronik ;)

Postad 24 January 2009 - 22:25

fanimej
  • fanimej
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0
Funkar windows 7 på en A110? Måste man utöka till 1,5gb ram kanske? Vore ju annars skoj att prova köra lite windows, särskilt som jag känner mig lost i linux.

Postad 24 January 2009 - 23:08

Dekes
  • Dekes
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Windows 7 beta fungerar mycket bättre än vad jag trodde på en A110 ssd, laggar till ibland men det beror nog mycket på att jag bara har 512mb ram (har 1 gig ram liggandes som ska stoppas in sen, vill inte förlora garatin försän jag vet att den funkar helt som den ska bara) För att installera windows 7 använde jag mig av denna guide: http://www.multimolt...eee-pc-4gb-sdd/

Postad 25 January 2009 - 00:14

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Stör mig även jag på fläktljudet från min Acer Aspire One A110 ssd, är väl inte direkt något jättehögt fläktljud oftast, men den går konstant och varvar upp till högre nivåer ibland. Har upgraderat biosen från 0.3114 till 0.3309 men märker ingen större skillnad. Har även prövat acer aspire one fan control program och det funkade i 20 sek, sen stängde datorn av sig, prövade sen a1ctl som även den gav liknande resultat. Måste tillägas att jag kör med windows 7 betan vilket kan göra att dessa program är ostabila? Någon som kör med windows 7 med något av dessa program med lyckat resultat? har även funderar på om det kan vara den nya biosen som spökar med programmen....

Ja hur som helst hade jag nog föreställt mig en tystare dator men det blir ju väldigt sällan helt som man föreställer sig när det gäller elektronik ;)

Ja, det är mest dom nya bios versionerna som spökar i kombination med fan controll programmen.
Då dom i nyare versioner ändrat i "fläkt-schemanen".

Låter som en bios-uppdatering skulle kunna hjälpa mig med min fläktgalna dator. Har dock inget usb-minne vilket, vad jag förstår, är en förutsättning för att uppdatera bios?

Har dock ett SD-kort med inbyggd usb-anslutning (som en liten flärp i kortet som man fäller ut) tror ni att det kan fungera som ett usb-minne?

Du behöver inte USB-minne till dom nyaste versionerna (3308 & 3309). Där följer det med ett Windows flashprogram.

Postad 25 January 2009 - 01:11

quackpack
  • quackpack
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Ja, det är mest dom nya bios versionerna som spökar i kombination med fan controll programmen.
Då dom i nyare versioner ändrat i "fläkt-schemanen".

Du behöver inte USB-minne till dom nyaste versionerna (3308 & 3309). Där följer det med ett Windows flashprogram.

Jag måste vara blind eller något, men vilken fil är det man skall köra?

Postad 25 January 2009 - 09:54

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Jag måste vara blind eller något, men vilken fil är det man skall köra?

Ladda ner zip-filen v.3309 och packa upp den.
Sedan klickar du dig fram till mappen "Winflash". I den mappen finns det en del filer.
Bl.a en som heter 3309.fd som är själva bios imagen.
Programfilen som du ska köra heter InsydeFlash.exe
Dessa båda filer som jag nämner ovan måste ligga i samma mapp för att det ska fungera.

Postad 25 January 2009 - 10:46

fanimej
  • fanimej
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0
Och för oss som kör linux? Har visserligen Wine installerat men antar att det kanske inte är tillräckligt för att uppgradera bios utan usb-minne?

Postad 25 January 2009 - 11:28

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Och för oss som kör linux? Har visserligen Wine installerat men antar att det kanske inte är tillräckligt för att uppgradera bios utan usb-minne?

Ja tyvärr, om man har linux så får man göra det via USB-minne.
Iochförsig så föredrar jag att göra det via USB, känns stabilare att göra det den vägen.

Ni som har Linux och tycker att fläkten låter för mycket kan även testa detta:
http://aspireoneblog...fan-more-quiet/

Postad 25 January 2009 - 11:36

Dekes
  • Dekes
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Är lite sugen på att pröva en tidigare bios version typ 0.3304 och se om fan controll programmen fungerar bättre, men nu är frågan om det är "safe" att flasha om och nergradera bios versionen? ?

Postad 25 January 2009 - 12:36

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Är lite sugen på att pröva en tidigare bios version typ 0.3304 och se om fan controll programmen fungerar bättre, men nu är frågan om det är "safe" att flasha om och nergradera bios versionen? ?

Tror att du får gå så långt tillbaka som version 3114 för att det ska fungera bra.
Det är inga problem att nedgradera bios'en, själva prosseduren alltså.
Sen finns det ju saker i dom tidigare versionerna som inte är bra.
Den första bios versionen, 3314, hade ju t.ex den lilla egenheten att dator helt plötsligt inte gick att starta.
Mänga råkade ut för detta. Man fick då använda den inbyggda bios recovery funktionen för att få igång den igen.

Postad 25 January 2009 - 12:39

Unregistered9f905f31
  • Unregistered9f905f31
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Om jag installerar om windows eller slänger in windows 7. Fungerar den här recovery funktionen ändå och gör så allt blir till fabrik inställningar? Den informationen måste sparas någonstans, kanske på en osynlig partion? Skulle även vilja göra så jag får 2 partioner, men om recovery datan finns på en extra partion, så vill jag inte ta bort den...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.