Kameraexperten - prissänkningar men inga leveranser
1053 svar till detta ämne
Postad 19 december 2008 - 19:45
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
Vad skulle de göra menar du?
Det undrar jag också faktiskt? Jag kan förstå att ni som torskat pengar är arga, men ta inte ut er missriktade ilska på Prisjakt, bankerna eller nån annan som faktiskt inte har nåt med saken att göra. Skulle vara kul helt ärligt att få ta del av den stäning Ö-kalix via sin advokat tänkt göra och hur den skulle vara formulerad
Postad 19 december 2008 - 19:47
Tejmo_M
-
Tejmo_M
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Jag kan inte fatta att folk är så korkade att de pratar om stämningar mot banker, pricerunner och prisjakt. Har man sett för mycket amerikansk TV? Jag säger bara - kontakta advokaterna. Se bara till att ha en del extra på kontot först ... för de enda som får pengar på det är juristerna ..
Nyfiken fråga - är det tecken på tiden att folk läser rubriker, men aldrig villkor och sedan klagar TROTS att det i förutsättningarna som ange tydligt framgår att utfallet kan bli som i detta fall? Är det för att man passerat 30 som man lärt sig att man inte bara kan läsa några rubriker och sedan dra egna slutsatser utan att läsa de kompletta förutsättningarna? Läser man tidningar på samma sätt så får man en rätt intressant världsuppfattning ... ... och jäklar vad många man kommer att få stämma om man ser på reklamen en vanlig kväll på TV och direkt drar motsvarande slutsatser ... och TV-shop ....
Som så många sagt - otroligt långsiktigt planerad och "snygg" scam. 
Hm... Jag sitter och fundera på några saker. Ser många kommentarer om att folk är dumma i huvudet och att en del tycker att det hela är en fantastiskt affärside. Men tro mig, det kan bli en ###### "Flashback" för dom som är delaktiga / medhjälpliga / medverkande i det här bedrägeriet. Många väletablerade företags goodwill och goda namn kan komma att skadas kraftigt. Besök kameraexpertens hemsida och se själva vilka fantastiskt säkra betalningslösningar dom har m.m. Hur kan dom, företag som Posten Betalväxel, Auriga Epaymnet, KPMG Bohlins, + några fler, har dom ingen som helst koll på vilka dom erbjuder sina tjänster till? Gör dom ingen kundkontroll över huvud taget? Seriöst!? Ansvar? Seriösa? Trovärda? Några att hoppas på i framtiden? Tja, dags att vakna snart eller hur? Konsumenterna tappar förtroendet... Satsar personligen på Polisen och önskar dom all lycka i jakten på dom kriminella individerna.
Postad 19 december 2008 - 19:52
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
Det som från början gäckat mig är alla dessa argument att "dom verkade seriösa enligt deras hemsida" eller "dom hade bra ömdömen" osv.
Sen när slutade folk lita på sina egna omdömen undrar jag?
Speciellt då det från början rörde sig om den ökända varningskombinationen av misstänkt låga priser samt enbart förskottsbetalning. Bara det faktumet i sig borde få de flesta normalbegåvade människor att dra öronen åt sig och fundera på om allt står rätt till.
Jag vet bara att jag aldrig i min vildaste fantasi skulle handla nåt under såna förhållanden, även om priserna var fantastiskt lockande. Men jag antar att många blir helt förblindade och förtrollade av det och blir villiga att bortse från alla risker och varningssignaler bara för att kanske göra ett klipp?
Sen spelar alla andra ev faktorer som listad av PJ, PR, bra omdömen mm inte nån som helst roll i sammanhanget. Bara det första faktumet i sig borde vara skäl nog att inse att det finns risk för att man kan bli blåst på sina pengar.
Med tanke på vad som skrivits här kan man ju bara tyvärr dra slutsatsen att detta lär upprepa sig även nästa jul, och nästa jul efter det och dessutom med stor framgång för skojarna, tyvärr.....
Redigerat av masse70, 19 december 2008 - 20:01.
Postad 19 december 2008 - 19:59
Tejmo_M
-
Tejmo_M
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Det som från början gäckat mig är alla dessa argument att "dom verkade seriösa enligt deras hemsida" eller "dom hade bra ömdömen" osv.
Sen när slutade folk lita på sina egna omdömen undrar jag?
Speciellt då det från början rörde sig om den ökända varningskombinationen av misstänkt låga priser samt enbart förskottsbetalning. Bara det faktumet i sig borde få de flesta normalbegåvade människor att dra öronen åt sig och fundera på om allt står rätt till.
Sen spelar alla andra ev faktorer som listad av PJ, PR, bra omdömen mm inte nån som helst roll i sammanhanget. Bara det första faktumet i sig borde vara skäl nog att inse att det finns risk för att man kan bli blåst på sina pengar.
Med tanke på vad som skrivits här kan man ju bara tyvärr dra slutsatsen att detta lär upprepa sig även nästa jul, och nästa jul efter det.....
Det lär det nog göra! Om inte konsumenterna kan ta det egna ansvaret, borde inte företagen som erbjuder dom fantatiskt smidiga betalningslösningar ta något ansvar? Ha lite kontroll på vilka dom erbjuder och inleder samarbete med. Ska dom uppfattas som seriösa och trovärdiga bör dom väl ha en liten kontroll över vad dom håller på dem, eller hur? Tro de....
Postad 19 december 2008 - 20:00
sandersf
-
sandersf
-
Rookie
-
1 inlägg
Beställde Sony Ericsson Xperia X1 i början på december
fick först ingen betalningsbekräftelse men pengarna var dragna från kontot
Skickade mail och frågade efter bekräftelse och leverans efter en vecka då svarade på mail efter ett dygn med betalningsbekräftelse - kvitto men inget om leveransen. Jag tänkte då att då är det väl på g med leverans.
Efter ytterliggare en vecka fredag den 12 december frågade jag igen om leverans då svarade de att telefonen skulle komma på tisdag plus en kompensation. Nu i dag fredag den 19 december frågade jag igen "Vilken tisdag avser ni?"
Har inte fått svar på det när jag ser att de dyker upp på TV4 nyheterna på kvällen samma dag som mitt senaste mail.
Vet inte hur jag ska gå vidare?
Postad 19 december 2008 - 20:06
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
Det lär det nog göra! Om inte konsumenterna kan ta det egna ansvaret, borde inte företagen som erbjuder dom fantatiskt smidiga betalningslösningar ta något ansvar? Ha lite kontroll på vilka dom erbjuder och inleder samarbete med. Ska dom uppfattas som seriösa och trovärdiga bör dom väl ha en liten kontroll över vad dom håller på dem, eller hur?
Tro de....
Här har vi återigen grundproblemet med vad som hänt här. Folk vill gärna tro och vilja att alla andra ska ta det ansvar dom själva borde ha iaf för att försäkra sig om att sånt här inte inträffar. Visst kan man i en perfekt värld tycka att företag borde ta mer ansvar kanske. Men när vi vet hur världen ser ut så borde det inte komma som en överraskning att det till sist och syvende rinner ner till det egna ansvaret. Det är du och bara du som ser till dina egna bästa intressen, att tro att andra gör det åt dig gör bara att du blir lurad eller besviken.
Postad 19 december 2008 - 20:08
Nash_onlyone
-
Nash_onlyone
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Nej, det hänvisas inte till transaktion. De skriver inget om transaktion eller överföring. De skriver bara att jag som kund kan känna mig "fullkomligt trygg". Du tycker som du tycker och jag tror inte vi kommer längre. Det här är ju egentligen inte en diskussion för den här tråden så jag lägger ned nu. Jag har sagt vad jag anser att banken ta ansvar för, sin missledande information. Jag har varit i kontakt med Bankföreningens chefsjurist som håller med mig om precis det jag säger, att det är uppåt väggarna och att de här missförhållandena ska ses över för att kunder ska få rätt information. Tyvärr lär inte det hjälpa mig och andra med mig i den här soppan. Ja med hänvisning till att direktöverföring ÄR säkrare sätt att göra transaktion med jämfört med kort. Vad är det med den infon du inte vill förstå?
Att kortköpare får nåt har ingenting överhuvutaget att göra med banken och vad deras kunder får. Du jämför äpplen och päron här och försöker få dem till en och samma frukt.
Så ur en transaktionssynpunkt är det helt korrekt att banken uppmanar dig och alla andra till att använda direktöverföring istället för kort.
Hur du sen kan få det till att du kräver att banken skall ersätta dig bara för att kortföretagen gör det i vissa fall via deras egna försäkringar förstår jag heller inte?
Banken är banken, Visa är Visa.
Att banken uppmanar till en sak innebär inte att du kan kräva att dom gör som ett annat företag för deras tjänst.
Postad 19 december 2008 - 20:09
Tejmo_M
-
Tejmo_M
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Det undrar jag också faktiskt?
Jag kan förstå att ni som torskat pengar är arga, men ta inte ut er missriktade ilska på Prisjakt, bankerna eller nån annan som faktiskt inte har nåt med saken att göra.
Skulle vara kul helt ärligt att få ta del av den stäning Ö-kalix via sin advokat tänkt göra och hur den skulle vara formulerad 
Ursäkta, vilka har inte med saken att göra? Företagen som erbjuder dom utsökta betalningslösningarna? Granskande revisorer? Banken som rekommenderar direktbetalningar istället för kortbetalningar? Webbsajter som topplistar bedragarföretag trots varningar? Man bara undrar... hur Du tänker.
Postad 19 december 2008 - 20:11
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
Det som gör mig mest förvånad över det som hänt är hur alla drabbade tycks vilja peka och skylla på i stort sett alla andra än på det egna misstaget. Stämma ditten och datten och hålla samhället ansvarigt över vad som skett istället för att kanske lära sig nåt av det som hänt så det inte kan ske igen.
Kanske låter hårt jag vet, men det blir inte mindre sant för det.
Tråkigt dock att det är människor som blir av med pengar såhär i juletid och allt.
Men det måste ju belysas med lite objektivitet om detta skall kunna vändas till nåt konstruktivt.
Och med det menar jag nåt som gör att de som blivit drabbade och de som läser om det inte går på samma nit igen. För det lär inte vara sisa gången nåt sånt här händer.
Postad 19 december 2008 - 20:11
RalphA
-
RalphA
-
Lärjunge
-
-
261 inlägg
Beställde Sony Ericsson Xperia X1 i början på december fick först ingen betalningsbekräftelse men pengarna var dragna från kontot Skickade mail och frågade efter bekräftelse och leverans efter en vecka då svarade på mail efter ett dygn med betalningsbekräftelse - kvitto men inget om leveransen. Jag tänkte då att då är det väl på g med leverans. Efter ytterliggare en vecka fredag den 12 december frågade jag igen om leverans då svarade de att telefonen skulle komma på tisdag plus en kompensation. Nu i dag fredag den 19 december frågade jag igen "Vilken tisdag avser ni?" Har inte fått svar på det när jag ser att de dyker upp på TV4 nyheterna på kvällen samma dag som mitt senaste mail. Vet inte hur jag ska gå vidare?
Ursäkta, men jag måste bara fråga. Har du köpt en TV för över nio tusen och betalat i förskott? om så är fallet, varför? Ta nu inte detta som någon kritik, jag vill bara förstå hur man resonerar.
Redigerat av RalphA, 19 december 2008 - 20:13.
Postad 19 december 2008 - 20:13
Nash_onlyone
-
Nash_onlyone
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Så bra då, men jag vill gärna fatta.  Menar du att KE skulle använda e-betalning och sedan kräva tillbaka? Det fungerar ju inte uppenbarligen idag. Men det skulle fungera att KE fick bekanta att betala med kortköp och sen kräva tillbaka pengarna från kortservice. Lite omständligt och osäkert kanske... Jag tror att dom andra fattade iaf....
Postad 19 december 2008 - 20:14
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
Ursäkta, vilka har inte med saken att göra? Företagen som erbjuder dom utsökta betalningslösningarna? Granskande revisorer? Banken som rekommenderar direktbetalningar istället för kortbetalningar? Webbsajter som topplistar bedragarföretag trots varningar?
Man bara undrar... hur Du tänker.
Då förslår jag att du faktiskt LÄSER alla inlägg jag skrivit och sen gör ett försök till att också förstå innehållet så får du sen en väldigt bra inblick hur JAG tänker. För med tanke på dina frågor kan du omöjligen ha läst nåt av det jag skrivit, eller inte velat förstå? Det handlar återigen inte om de du pekar på oavsett huruvida dom gjort misstag elelr inte i sitt sätt att agera. Detta hade aldrig hänt från första början om man tänkt själv och använt sitt eget ansvar och omdöme, däri ligger kärnan i budskapet. Men det är ju alltid mer bekvämt att peka finger och skylla på alla andra.
Redigerat av masse70, 19 december 2008 - 20:17.
Postad 19 december 2008 - 20:17
Tejmo_M
-
Tejmo_M
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Det som gör mig mest förvånad över det som hänt är hur alla drabbade tycks vilja peka och skylla på i stort sett alla andra än på det egna misstaget. Stämma ditten och datten och hålla samhället ansvarigt över vad som skett istället för att kanske lära sig nåt av det som hänt så det inte kan ske igen.
Kanske låter hårt jag vet, men det blir inte mindre sant för det.
Tråkigt dock att det är människor som blir av med pengar såhär i juletid och allt.
Men det måste ju belysas med lite objektivitet om detta skall kunna vändas till nåt konstruktivt.
Och med det menar jag nåt som gör att de som blivit drabbade och de som läser om det inte går på samma nit igen. För det lär inte vara sisa gången nåt sånt här händer.
Vi som har blivit blåsta denna gång, vi har lärt oss. Men alla dom andra som kommer efter oss, ska dom också gynna drägget / bedragarna, utan någon som helst varning / hjälp / ansvar från företag som fixar betalningslösningar?
Postad 19 december 2008 - 20:19
Nash_onlyone
-
Nash_onlyone
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
 Vad bra och kärnfullt!!! Ursäkta, vilka har inte med saken att göra? Företagen som erbjuder dom utsökta betalningslösningarna? Granskande revisorer? Banken som rekommenderar direktbetalningar istället för kortbetalningar? Webbsajter som topplistar bedragarföretag trots varningar?
Postad 19 december 2008 - 20:23
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
Vi som har blivit blåsta denna gång, vi har lärt oss. Men alla dom andra som kommer efter oss, ska dom också gynna drägget / bedragarna, utan någon som helst varning / hjälp / ansvar från företag som fixar betalningslösningar?
Med tanke på det du skriver verkar du nog inte lärt dig iaf vad jag menar att du borde lärt dig. Dvs att INTE lita på att alla andra tar ditt eget ansvar över dina pengar, det är bara du själv som kan göra. Varningarna fanns där redan från början som nämnt så många ggr tidigare. Ansvaret för betalningen ligger enbart i själva överföringen och inte vem du väljer att ge dom till. Detta har tjatats till leda nu. De som däremot använt kortföretag kan luta sig mot de ev försäkrningar som erbjuds därifrån. Att tro att de som fixar betalningsslösningar (vilka du nu egentligen menar) tar mer ansvar än att se till att den summa du vill föra över utförs på rätt sätt till den motpart du angivit är ju bara rent naivt. Vad många borde göra är att faktiskt sätta sig in i vilka regler som gäller och faktiskt läsa sina ingångna avtal, då hade man vetat vad ens rättigheter och skyldigheter varit från första början.
Postad 19 december 2008 - 20:29
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
Då kan ju jag kontra med att undra hur DU tänker som betalar ut pengar i förskott för en vara som du inte har fått till ett pris som är ett uppenbart fantasipris hos en nätbutik som av någon anledning enbart accepterar förskottsbetalning och sen tycka att det vore en bra idé? Och att sen dessutom välja att lägga skulden och ansvaret över det som hänt på i princip alla andra parter i den kedjan utom dig själv? Det undrar jag faktiskt.
Redigerat av masse70, 19 december 2008 - 20:31.
Postad 19 december 2008 - 20:31
RalphA
-
RalphA
-
Lärjunge
-
-
261 inlägg
Det är ju man själv som väljer vilka risker man vill ta med sina pengar. Om du inte har råd att förlora pengarna utan att det känns, ta inga risker!
Är det en risk att ge bort sina pengar till någon man inte känner och hoppas att man får tillbaka en pryl?... ja vad tror ni själv.
Klart att det känns bittert att stå med dumstruten utan pengarna, men sluta skylla på någon annan än er själv, patetiskt!
Postad 19 december 2008 - 20:36
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
Det som däremot är tragiskt är de man nu sett som tom gått ut med namn och bild i pressen och gråter ut över att dom lagt alla sina sparpengar, och rätt stora belopp dessutom i förskott till KE trots de uppenbara varningstecken som fanns. Man blir faktiskt mörkrädd.
Postad 19 december 2008 - 20:40
Unregistered421f5d40
-
Unregistered421f5d40
-
Beroende
-
-
1 364 inlägg
Satt & funderade lite på hur prisjakt skulle kanske kunna flagga för misstänkta oseriös handlare eller låta bli att lista dom .
Skulle inte prisjakt kunna ställa vissa krav på företag som vill vara listade på sidan så som exempel
Kontakt info
Att företaget skall ha flera olika betalnings alternativ
Finns säkert fler krav man skulle kunna ställa för att göra det säkrare .
Företag som inte uppfyller vissa krav skulle markeras med en varnings triangel som markerar att företaget inte uppfyller prisjakts krav .
Detta skulle göra att så fort ett företag som nu kameraexperten kan listas som ett företag man bör se upp för & att det inte hinner ta över 2 veckor innan det händer någe . För tyvärr så litar många på prisjakt & pricerunner till 100 % & när man skall handla någe så går man in här & tittar & köper från billigaste stället utan att göra några egna efterforskningar själv .
Tycker prisjakt gör ett kanon jobb men det finns alltid någe att slipa på för att bli bättre .
Postad 19 december 2008 - 20:44
RalphA
-
RalphA
-
Lärjunge
-
-
261 inlägg
Satt & funderade lite på hur prisjakt skulle kanske kunna flagga för misstänkta oseriös handlare eller låta bli att lista dom . Skulle inte prisjakt kunna ställa vissa krav på företag som vill vara listade på sidan så som exempel
Kontakt info Att företaget skall ha flera olika betalnings alternativ Finns säkert fler krav man skulle kunna ställa för att göra det säkrare .
Företag som inte uppfyller vissa krav skulle markeras med en varnings triangel som markerar att företaget inte uppfyller prisjakts krav .
Detta skulle göra att så fort ett företag som nu kameraexperten kan listas som ett företag man bör se upp för & att det inte hinner ta över 2 veckor innan det händer någe . För tyvärr så litar många på prisjakt & pricerunner till 100 % & när man skall handla någe så går man in här & tittar & köper från billigaste stället utan att göra några egna efterforskningar själv .
Tycker prisjakt gör ett kanon jobb men det finns alltid någe att slipa på för att bli bättre .
Det är ju bara att lista butiker med och utan möjlighet till postförskott, faktura och eventuella andra betalningar där man inte betalar innan man har fått grejorna...
Postad 19 december 2008 - 20:45
Nash_onlyone
-
Nash_onlyone
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Men snälla. Sluta skyll på alla individer att de är idioter som handlat och att det fanns så många fantastiska uppenbara varningstecken. Det fanns det inte. Som sagt, alla företag är unga någongång. Det skulle kunna vara du och jag (nåja kanske inte just vi...  ), som försökt med ett företag av denna sort (nätföretag, inte bedräger alltså) och ta upp kampen med de stora jättarna, men inte har råd med en flashig lokal. Företaget har faktiskt skött sig upp till nu och har seriösa betalningstjänster och en välkänd revisorsfirma. Man kanske inte är sanslöst försiktig och kniper om sina pengar under madrassen, men det betyder inte att man ska skylla sig själv. Jag känner starkt med alla människor som är ledsna över att förlora sina julklappar och pengar. Och de ska definitivt inte skylla sig själva. Det som däremot är tragiskt är de man nu sett som tom gått ut med namn och bild i pressen och gråter ut över att dom lagt alla sina sparpengar, och rätt stora belopp dessutom i förskott till KE trots de uppenbara varningstecken som fanns. Man blir faktiskt mörkrädd.
Redigerat av Nash_onlyone, 19 december 2008 - 20:46.
Postad 19 december 2008 - 20:53
Mange_L
-
Mange_L
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
Vad skulle de göra menar du?
Att ha nån form av kontroll som innebär att man håller lite koll på företagen som annonserar. Det är ju via Pricerunner och Prisjakt bedragarna har spridit sina lockpriser. Om ett företag byter ägare ett par gånger, har samma postboxadress som en strippklubb och lockar med varor till extremt låga priser och från tillverkare som de överhuvudtaget inte har avtal med så kan man ju tycka att även Prisjakt borde reagera. Speciellt med tanke på hur många det var som reagerade på det redan i ett tidigt skede. Om man nu driver tesen att Prisjakt inte har det minsta ansvar för att maffian med hjälp av Prisjakts prisjämförelser lurar folk på miljontals kronor så kan man kanske tycka att de borde ha ett visst ansvar gentemot de seriösa aktörerna och tillverkarna som faktiskt betalar pengar till Prisjakt för reklam och länkar. Det är inte bara privatpersoner som drabbas pga sin dumhet utan hela branchen och i slutändan Prisjakts trovärdighet. Att bara köra med det här "Folk för skylla sig själva" är att göra det väldigt enkelt för sig. Därför har jag en fråga till er som försvarar Prisjakt och tycker att folk enbart har sig själva att skylla. Tycker ni inte att Prisjakt borde vidta vissa åtgärder för att försöka förhindra att detta händer igen eller är det ok att sajten utnyttjas av kriminella för miljonbedrägerier? I så fall kommer det garanterat att hända igen och i slutändan så kommer ingen våga använda sig av Prisjakt.
Postad 19 december 2008 - 21:11
RalphA
-
RalphA
-
Lärjunge
-
-
261 inlägg
Att ha nån form av kontroll som innebär att man håller lite koll på företagen som annonserar. Det är ju via Pricerunner och Prisjakt bedragarna har spridit sina lockpriser. Om ett företag byter ägare ett par gånger, har samma postboxadress som en strippklubb och lockar med varor till extremt låga priser och från tillverkare som de överhuvudtaget inte har avtal med så kan man ju tycka att även Prisjakt borde reagera. Speciellt med tanke på hur många det var som reagerade på det redan i ett tidigt skede. Om man nu driver tesen att Prisjakt inte har det minsta ansvar för att maffian med hjälp av Prisjakts prisjämförelser lurar folk på miljontals kronor så kan man kanske tycka att de borde ha ett visst ansvar gentemot de seriösa aktörerna och tillverkarna som faktiskt betalar pengar till Prisjakt för reklam och länkar. Det är inte bara privatpersoner som drabbas pga sin dumhet utan hela branchen och i slutändan Prisjakts trovärdighet.
Att bara köra med det här "Folk för skylla sig själva" är att göra det väldigt enkelt för sig. Därför har jag en fråga till er som försvarar Prisjakt och tycker att folk enbart har sig själva att skylla. Tycker ni inte att Prisjakt borde vidta vissa åtgärder för att försöka förhindra att detta händer igen eller är det ok att sajten utnyttjas av kriminella för miljonbedrägerier? I så fall kommer det garanterat att hända igen och i slutändan så kommer ingen våga använda sig av Prisjakt.
Du har helt rätt att Prisjakt "måste värna om sin produkt", om de listar bluff-företag så blir det värsta att man inte kan lita på priserna i listorna. Då kommer deras förtroende att bli lidande och blir det som du säger, ingen kommer att använda sig av dem. Men mer ansvar än så har inte prisjakt. Man kan inte lägga över ansvaret av ett köp på dem. Där är det ALLTID du som konsument som har det yttersta ansvaret i vilket avtal du väljer att ingå. Prisjakt är en gratistjänst, ingen myndighet.
Postad 19 december 2008 - 21:31
Mange_L
-
Mange_L
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
Nej, naturligtvis har Prisjakt inte nåt ansvar för vad du gör med dina pengar, men det som har hänt skadar naturligtvis ändå Prisjakt. Visst är Prisjakt en gratistjänst för konsumenterna, men inte för seriösa butiker och tillverkare som betalar för att nå ut med reklam och länkar. Dessa drabbas ju såklart indirekt och hela konceptet med näthandel och prisjämförelser lär ju ha fått sig en törn av det inträffade. Det är därför jag hoppas att Prisjakt tar lite allvarligare på det inträffade än diverse folk i detta forum som tycker att folk får skylla sig själva. Om jag vore annonsör på Prisjakt så skulle jag vara måttligt imponerad av det resonemanget.
Postad 19 december 2008 - 21:39
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
Men snälla. Sluta skyll på alla individer att de är idioter som handlat och att det fanns så många fantastiska uppenbara varningstecken. Det fanns det inte. Som sagt, alla företag är unga någongång. Det skulle kunna vara du och jag (nåja kanske inte just vi... ), som försökt med ett företag av denna sort (nätföretag, inte bedräger alltså) och ta upp kampen med de stora jättarna, men inte har råd med en flashig lokal. Företaget har faktiskt skött sig upp till nu och har seriösa betalningstjänster och en välkänd revisorsfirma. Man kanske inte är sanslöst försiktig och kniper om sina pengar under madrassen, men det betyder inte att man ska skylla sig själv. Jag känner starkt med alla människor som är ledsna över att förlora sina julklappar och pengar. Och de ska definitivt inte skylla sig själva.
Jag vet inte hur mer tydlig jag ska behöva vara i det jag skriver, men jag skriver det väl en gång till då du inte tycks förstått något av det jag skrivit. För det första har jag inte kallat någon för idiot, det får stå för dig. Däremot kan jag med all rätt tycka att många här har använt dåligt omdöme och bristande självrannsakan över det som hänt. Speciellt då man läser hur vissa här resonerar och vilka argument som används. Inget av det du säger har någon egentlig betydelse i sammanhanget. Du bortser fortfarande från det grundläggande och uppenbara faktum att butiken oavsett sin tidigare historia eller andra omständigheter helt plötsligt börjar saluföra produkter de inte tidigare salufört. Detta till priser som ligger långt under i stort sett alla andras nivåer. Sen som grädde på moset har dom valt att enbart erbjuda betalning i förskott. Om inte det är varningstecken nog för att tveka på köpknappen vet inte jag vad som är? De mest klassiska och säkra tecknen på risken för att bli lurad som nånsin funnits. Då spelar alla andra faktorer som du nämner ingen roll längre. Så jag fortsätter gärna att hellre skylla på de indvivider som uppenbarligen gjort dåliga val och egna omdömen än att se dom skylla på Prisjakt eller bankerna som är utan skuld i denna soppa. Som jag sagt tidigare, ta ert eget ansvar och sluta skyll på alla andra för era misstag så kanske det inte sker igen. Lågt lockpris+förskottsbetalning= världens äldsta sätt att lura av folk pengar oavsett vart när eller hur. När ska folk förstå denna enkla sanning?
Redigerat av masse70, 19 december 2008 - 21:51.
Postad 19 december 2008 - 21:41
RalphA
-
RalphA
-
Lärjunge
-
-
261 inlägg
Nej, naturligtvis har Prisjakt inte nåt ansvar för vad du gör med dina pengar, men det som har hänt skadar naturligtvis ändå Prisjakt. Visst är Prisjakt en gratistjänst för konsumenterna, men inte för seriösa butiker och tillverkare som betalar för att nå ut med reklam och länkar. Dessa drabbas ju såklart indirekt och hela konceptet med näthandel och prisjämförelser lär ju ha fått sig en törn av det inträffade. Det är därför jag hoppas att Prisjakt tar lite allvarligare på det inträffade än diverse folk i detta forum som tycker att folk får skylla sig själva. Om jag vore annonsör på Prisjakt så skulle jag vara måttligt imponerad av det resonemanget.
Jag håller med dig, prisjakt måste förvalta sitt koncept. Trots allt så står och faller deras produkt (reklamintäkter) med förtroendet för deras tjänster. När det gäller just problemet med bluffbutiker så tror jag att listningen av postförskott mm, som jag skrev om innan, löser problemet. Om folk väljer butiker som har dessa betaltjänster så försvinner problemet. En bluffbutik kan inte fungera utan förskottsbetalningar.
Postad 19 december 2008 - 21:57
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
Att bara köra med det här "Folk för skylla sig själva" är att göra det väldigt enkelt för sig. Därför har jag en fråga till er som försvarar Prisjakt och tycker att folk enbart har sig själva att skylla. Tycker ni inte att Prisjakt borde vidta vissa åtgärder för att försöka förhindra att detta händer igen eller är det ok att sajten utnyttjas av kriminella för miljonbedrägerier? I så fall kommer det garanterat att hända igen och i slutändan så kommer ingen våga använda sig av Prisjakt.
Visst kan väl alla i denna historia säkert lära sig både ett och annat samt som i Prisjakts del förbättra vissa saker med deras tjänst, vilket säkert är jättebra! Men det är ju inte riktigt det jag menat med det jag skrivit. Jag opponerar mig bara på de som anser att detta är lösningen på problemet och att PJ ska erbjuda något som gör att detta aldrig kommer kunna drabba någon igen. Då är man fel ute och försöker skjuta över skulden och problematiken till fel ställe. Det spelar ingen rol hur många säkerhetsfunktioner PJ inför. Folk kan alltid råka ut för scams iaf. Grundproblemet är att man vill få folk att till 100% lita blint på andra att de val dom gör är rätt. Däri ligger grundfelet. Det skapar bara en falsk trygghetskänsla och gör att fler blir lurade. ÄR det då inte bättre att kväva detta i sin linda genom att informera individen, se till att alla tar mer eget ansvar och lär sig att tänka till och vara försiktiga oavsett om dom går via tjänster som PJ eller annat. Det finns aldrig några garantier. Det kallas för egenkritiskt granskande och ansvarstagande över sig själv och över sina tilggångar. Ingen går att lita blint på, man kan bara se tjänster som PJ som vägledenade och källa till info. Men sen är det upp till en själv att fatta besluten om vart det är säkrast att handla med sina pengar. Jag tycker vi sitället ska vara oerhört glada att just Prisjakt finns helt konstnadsfritt för oss vanliga kosnumenter med ala info de tillhandahåller och lär oss. Men jag tror att en del förväntar sig att PJ likt en ankmamma skall ta dom under sina vingar och göra alla beslut åt dom och skydda dom på hela resan. Och när nåt går snett blir det hlet plötligt PJs fel att dom inte tog bättre hand om en. Nä tillbaka till det egna ansvaret och tänkadet och omdömet tack. Alla annat är bara en bouns och en hjälp på vägen, inte tvärtom!
Redigerat av masse70, 19 december 2008 - 22:05.
Postad 19 december 2008 - 22:34
Mange_L
-
Mange_L
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
masse70:
Jag tycker fortfarande att du gör det lite väl enkelt för dig. Hela konceptet med Prisjakt bygger ju på att man ska kunna göra prisjämförelser och kunna bilda sig en uppfattning om företaget man köper från. Om en ren bedragarsajt kan nästla sig in och erbjuda guld och gröna skogar så skadar det 1: Den enskilde konsumenten 2: De seriösa företag som använder sig av sidan för reklam. 3: Tilltron till hela konceptet med näthandel och 4: Tilltron till prisjakt som en pålitlig prisjämförelsesajt.
Jag skulle personligen ALDRIG i dessa tider pytsa iväg tusentals kronor i förskottsbetalning till nåt företag överhuvudtaget, men folk är naiva. Det faktum att hundratals har lurats talar ju sitt eget språk och hur tror de upptäckte Kameraexpertens fantastiska priser? Garanterat via Prisjakt och Pricerunner! Därför får vi väl hoppas att Prisjakt åtminstone vidtar vissa åtgärder så att inte rena blufföretag använder sig av sidan för att lura kunder. Eller håller du inte med? Det är betydligt fler än bara de enskilda kunderna som pga sin naivitet drabbas av det här. Prisjakt är en kommersiell sajt och om de nu inte har ett ansvar gentemot oss vanliga konsumenter så lär de ju ha det gentemot sina kunder, dvs de seriösa företagen.
Prisjakt kunde och borde ha gjort mer. Framförallt borde de ha agerat snabbare. En läxa för dem. Konsumenternas läxa blir väl dessvärre att inte lita på prisjämförelsesajter och näthandel.
Redigerat av Mange_L, 19 december 2008 - 22:40.
Postad 19 december 2008 - 22:50
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
masse70:
Jag tycker fortfarande att du gör det lite väl enkelt för dig. Hela konceptet med Prisjakt bygger ju på att man ska kunna göra prisjämförelser och kunna bilda sig en uppfattning om företaget man köper från. Om en ren bedragarsajt kan nästla sig in och erbjuda guld och gröna skogar så skadar det 1: Den enskilde konsumenten 2: De seriösa företag som använder sig av sidan för reklam. 3: Tilltron till hela konceptet med näthandel och 4: Tilltron till prisjakt som en pålitlig prisjämförelsesajt.
Jag skulle personligen ALDRIG i dessa tider pytsa iväg tusentals kronor i förskottsbetalning till nåt företag överhuvudtaget, men folk är naiva. Det faktum att hundratals har lurats talar ju sitt eget språk och hur tror de upptäckte Kameraexpertens fantastiska priser? Garanterat via Prisjakt och Pricerunner! Därför får vi väl hoppas att Prisjakt åtminstone vidtar vissa åtgärder så att inte rena blufföretag använder sig av sidan för att lura kunder. Eller håller du inte med? Det är betydligt fler än bara de enskilda kunderna som pga sin naivitet som drabbas av det här. Prisjakt är en kommersiell sajt och om de nu inte har ett ansvar gentemot oss vanliga konsumenter så lär de ju ha det gentemot sina kunder, dvs de seriösa företagen.
Prisjakt kunde och borde ha gjort mer. Framförallt borde de ha agerat snabbare. En läxa för dem. Konsumenternas läxa blir väl dessvärre att inte lita på prisjämförelsesajter och näthandel.
Tvärtom tycker jag själv att jag gör det allt annat än lätt för mig här. Jag skriver mig blå och istället för att bara skirva att alla är lättlurade idioter vilket vore att göra det lätt belyser jag hellre det som jag anser vara det som är i grunden fel här. Men att en butik råkar ligga med här och ha väldigt låga priser betyder ju inte sen nånsin att den för den delen skulle vara seriös på nåt sätt. skulle de dessutom börja lova guld och gröna skogar borde det väl vara uppenbart för de flesta att det är nåt skumt i görningen? Vad jag menar är att även om en butik finns med på nåns lista kan man ju bara inte trots det lite blint på att den är 100% seriös bara därför. Det är väldigt svårt för någon att garantera, även PJ. Jag tror snarare att många väljer att se bort från varningstecknen så fort en vara dom gärna vill ha säljs till ett pris som inte går att motstå, människans natur. Jag skulle heller aldrig pytsa iväg tusenlappar på något i förskott om jag inte visste med säkerhet att allt var ok av egen erfarenhet, men även då hade jag aldrig gått med på förskott. Där går min gräns, och borde vara flera andras också nu efter allt man läst. Tyvärr är det ju inte så och många är naiva och tror på det. Men jag kan tycka att det är ett grundfel att PJ ska bli "drabbade" att bli tvugna till åtgärder pga av folks naivitet och dåliga omdöme. Vilket då aldrig skulle ha ens blivit en sak av om folk inte gått på såna nitar från början. Man har här alltså en grundproblem som i sitt uttryck och kölvatten skapar problem för de parter som egentligen inte borde ta ansvar för det. Skojare har alltid funnit, kommer alltid finnas och kommer alltid lyckas lura människor som är godtrogna och naiva, så är det bara. Men huvudfrågan är vart man tycker skulden bör ligga här, hos individen eller de företag individen väljer att göra sina mindre genomtänkta affärer via och med? Om du frågar mig så spelar det faktiskt inger roll alls huruvida en butik har ditten eller datten omdömen här eller att den råkar finnas med på listan ens. Bara det är aldrig en garanti för att det inte är en skojare bakom, sånt är oftast omöjligt att veta. Vad det hela kokar ner till oavsett hur många ggr man säger det eller på vilket sätt man säger det är att det inte spelar roll vart en butik listas nånstans, vilka omdömen den får eller vilka företag som verkar vara anknutna till den. Det handlar alltid om individens egna omdöme, kritiskt och logiska tänkade och sina egna slutsatser man drar efter att ha bearbetat all fakta man kan komma över om det. Jag skiter tex heligt i om 100 personer skrivit att en butik är bra, om jag ser tecken som jag inte gillar med butiken kommer jag aldrig riskera mina pengar över den. Dvs alla de argument om förbättringar osv för PJ är väl bra, men ingen lösning på grundproblemet enligt mig. En bra liten jämförelse här är ju det problem vi på PJ haft sen en tid tillbaka med NetSuperStore och deras irriterande toklåga priser som alltid dyker upp först i alla listor och sökningar. Men man lärde sig snabbt att det inte var seriös verksamhet bakom denna taktik och det är sånt man själv måste lära sig att kunna se och dra egna slutsatser om. Är detta jag ser rimligt?
Redigerat av masse70, 19 december 2008 - 23:04.
Postad 19 december 2008 - 23:03
Perjos
-
Perjos
-
Rookie
-
4 inlägg
Kan bara ställa mig i raden av naiva och lättlurade personer som gått på en nit här. 3900:- i sjön.
Pratade med banken idag (handelsbanken) och har fått tillbaka pengarna. Men bara till låns typ. Gjort en kortköpsreklamation. Banken ska kolla hur det ser ut och hur det gått till. Kan vara så att de tar tillbaks pengarna om allt stämmer. Så man törs ju ändå inte handla upp dem, även om det lät ganska hoppfullt på banken. Betalade med Visakort (ej kredit).
Till er som tycker att vi som handlat bara är dumma i huvet, det tycker nog vi med. Salt i såren har aldrig gjort nåt bättre...
/// Perjos
Postad 19 december 2008 - 23:06
hd921
-
hd921
-
Rookie
-
2 inlägg
Ja, man borde ha kollat kameraexperten.se hos iis.se först. (Hittade namn och ett annat tele.nr).
Sedan eniro. (Hittade mob.nr och hem?adress).
Därefter birthday.se. (Hittade födelsedata).
(Jag kan ju dock inte vara 100% säker, så jag har inte tänkt campa utanför hans dörr).
Såg på ABC att polisen anhållit en person i sin frånvaro och fått över 400 anmälningar nu.
Redigerat av hd921, 19 december 2008 - 23:07.
Postad 19 december 2008 - 23:11
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
Kan bara ställa mig i raden av naiva och lättlurade personer som gått på en nit här. 3900:- i sjön.
Pratade med banken idag (handelsbanken) och har fått tillbaka pengarna. Men bara till låns typ. Gjort en kortköpsreklamation. Banken ska kolla hur det ser ut och hur det gått till. Kan vara så att de tar tillbaks pengarna om allt stämmer. Så man törs ju ändå inte handla upp dem, även om det lät ganska hoppfullt på banken. Betalade med Visakort (ej kredit).
Till er som tycker att vi som handlat bara är dumma i huvet, det tycker nog vi med. Salt i såren har aldrig gjort nåt bättre...
/// Perjos
Det är bara att beklaga i dit fall, faktiskt. JAg har heller aldrig kallat dig eller de adra för varken idiot eller dumma i huvet. Däremot så måste ni ju hålla med om att ni kanske gjort bättre val i livet än just detta, eller hur? Så hur tråkigt det än är för er så finns det ju trots allt fakta i denna story och sen det som inte är fakta som en del här vill försöka skylla på. Det är det som hela min "kampanj" här gått ut på, att nyansera vart felet faktiskt ligger och vem som är ansvarig. För det blir lätt fel när ilska eller annat får styra över förnuftet. Så jag vill inte strö salt i såren alls, men tycker det är fel att skulden vill skjutas på fel ställe av många här. Upplysning, utbildning och självrannsakan brukar vara bästa sättet att lära sig av sina misstag, vilket vi alla gör. Det gäller bara att erkänna dom och stå för dom så brukar det lösa sig.
Postad 19 december 2008 - 23:11
Lisa91
-
Lisa91
-
Lärjunge
-
-
421 inlägg
Så bra då, men jag vill gärna fatta. Menar du att KE skulle använda e-betalning och sedan kräva tillbaka? Det fungerar ju inte uppenbarligen idag. Men det skulle fungera att KE fick bekanta att betala med kortköp och sen kräva tillbaka pengarna från kortservice. Lite omständligt och osäkert kanske...
Jag menade att OM det var som DU tolkar det att man ska få tillbaka pengarna vid direktköp,vilket INTE är fallet! Så skulle K-E kunna säga till sina kumpaner att köpa sig lyckliga och sen kräva tillbaka pengarna från banken,för att sedan dela!!. Det är 25% ränta var på satsade pengar! Alltså skulle det bli en scam i sig som säkert skulle bli ett gigantiskt problem för bankerna.Därför kommer bankerna hellre införa normala öppetider än att ens tänka tanken på någon form av återbetalning.....
Postad 19 december 2008 - 23:12
Mange_L
-
Mange_L
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
masse70: Men jag kan tycka att det är ett grundfel att PJ ska bli "drabbade" att bli tvugna till åtgärder pga av folks naivitet och dåliga omdöme. Vilket då aldrig skulle ha ens blivit en sak av om folk inte gått på såna nitar från början.
Men snälla du! Prisjakt och Pricerunner var ju för sjutton själva förutsättningen för att ett bedrägeri i den här omfattningen överhuvudtaget kunde genomföras. Sajterna har ju utnyttjats av bedragarna. Naturligtvis måste de ansvariga då försöka lära av detta och åtminstone minska risken för att det händer igen annars kommer ju hela konceptet med prisjämförelsesajter att dö framöver i takt med att bedragare tar över sajterna. Det är definitivt inte ett grundfel att Prisjakt tar ett ansvar för att hålla rent kriminella element borta från sajten. Vad det hela kokar ner till oavsett hur många ggr man säger det eller på vilket sätt man säger det är att det inte spelar roll vart en butik listas nånstans, vilka omdömen den får eller vilka företag som verkar vara anknutna till den. Det handlar alltid om individens egna omdöme, kritiskt och logiska tänkade och sina egna slutsatser man drar efter att ha bearbetat all fakta man kan komma över om det.
Jag skiter tex heligt i om 100 personer skrivit att en butik är bra, om jag ser tecken som jag inte gillar med butiken kommer jag aldrig riskera mina pengar över den.
Med andra ord så menar du att Prisjakt överhuvudtaget inte fyller nån funktion? Nyss skrev du att du var tacksam över att de finns och nu dissar du hela konceptet.
Redigerat av Mange_L, 19 december 2008 - 23:16.
Postad 19 december 2008 - 23:24
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
masse70: Men snälla du! Prisjakt och Pricerunner var ju för sjutton själva förutsättningen för att ett bedrägeri i den här omfattningen överhuvudtaget kunde genomföras. Sajterna har ju utnyttjats av bedragarna. Naturligtvis måste de ansvariga då försöka lära av detta och åtminstone minska risken för att det händer igen annars kommer ju hela konceptet med prisjämförelsesajter att dö framöver i takt med att bedragare tar över sajterna.
Det är definitivt inte ett grundfel att Prisjakt tar ett ansvar för att hålla rent kriminella element borta från sajten.
Med andra ord så menar du att Prisjakt överhuvudtaget inte fyller nån funktion alls? Nyss skrev du att du var tacksam över att de finns och nu dissar du hela konceptet. 
Att bedragare försöker utnyttja alla runt omkring sig, både annonsörer och även dig som kund är väl inget unikt eller nytt? Men bara för att deras priser legat indexerade här och varit exponerade här ger väl fortfarande ingen ursäkt till att du som köpare inte skulle kunna se de varningstecken som funnits för det? Återigen är vi till baka till grundproblemet här som alla har som mantra "ja men dom fanns ju listade av PJ och utnyttjade dom!". Ja det kanske stämmer men det är ju en sak som alltid kan inträffa. Den stora skillnaden är ju att om man väljer att läsa information som fan läser biblen kommer man alltid gå på nitar. Men väljer man att oavsett hur bra allt ser ut på ytan själv välja att ta reda på hur saker förhåller sig så går det att undvika. Så nä det var inte PJ som var själva förutsättningen till att bedragarna kunde lyckas, det var de individer som lyckades gå på det dom utlovade och som valde att bortse från varningsklockorna. Sen att dom råkade synas här är faktiskt av mindre betydlese. Det är ju alltid vad du som individ väljer att göra med den info du besitter som är avgörande. Inte vart du hittar den. Självklart fyller PJ en väldigt stor funktion för mig. Jag väljer dock att trots det använda min eget omdöme och egna slutsatser om vad som sen verkar vara vettigt att göra med. DVS jag ser PJ som en hjälp på vägen precis som Google, dock tror jag inte på alla ord som skrivs och alla skogar som utlovas, det är den stora skillnaden. Men ok jag skriver väl det en gång till då......ANDVÄND DITT EGET ANSVAR OCH EGNA OMDÖMEN. Oavsett vad du läser så ska du se att du kan snabbt och lätt sålla bort information som är för dig ovesäntlig samt för dig potentiellt farlig.
Redigerat av masse70, 19 december 2008 - 23:30.
Postad 19 december 2008 - 23:33
Perjos
-
Perjos
-
Rookie
-
4 inlägg
Det är bara att beklaga i dit fall, faktiskt. JAg har heller aldrig kallat dig eller de andra för varken idiot eller dumma i huvet. Däremot så måste ni ju hålla med om att ni kanske gjort bättre val i livet än just detta, eller hur?
Så hur tråkigt det än är för er så finns det ju trots allt fakta i denna story och sen det som inte är fakta som en del här vill försöka skylla på.
Det är det som hela min "kampanj" här gått ut på, att nyansera vart felet faktiskt ligger och vem som är ansvarig. För det blir lätt fel när ilska eller annat får styra över förnuftet.
Så jag vill inte strö salt i såren alls, men tycker det är fel att skulden vill skjutas på fel ställe av många här.
Upplysning, utbildning och självrannsakan brukar vara bästa sättet att lära sig av sina misstag, vilket vi alla gör. Det gäller bara att erkänna dom och stå för dom så brukar det lösa sig.
Ja visst var det ett lite knepigt val. Det håller jag med om. Naturligtvis kan ingen av oss som faktiskt betalat i förskott beskylla PR eller PJ eller Google eller vår moster för det som hänt heller. Isåfall ska jag kanske stämma sambon också, eftersom hon sa att om jag nu skulle beställa ett TV-spel skulle det vara på det billigaste stället... Visst är man väl lite sur på henne, men en stämning vete fasen. Det är ju bara att hålla tummarna och hoppas att det löser sig på nåt sätt. / Perjos
Postad 19 december 2008 - 23:38
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
Ja visst var det ett lite knepigt val. Det håller jag med om. Naturligtvis kan ingen av oss som faktiskt betalat i förskott beskylla PR eller PJ eller Google eller vår moster för det som hänt heller. Isåfall ska jag kanske stämma sambon också, eftersom hon sa att om jag nu skulle beställa ett TV-spel skulle det vara på det billigaste stället... Visst är man väl lite sur på henne, men en stämning vete fasen.
Det är ju bara att hålla tummarna och hoppas att det löser sig på nåt sätt.
/ Perjos
Gratulerar till din mogna självinsikt och beklagar sorgen samtidigt! Tänk om de flesta drabbade kunde haft samma inställningt till det hela som ni, då hade mycket sett annorlunda ut här i tråden och i övrig media. Låt detta bli en vägledare för de andra som inte är lika insiktsfulla över vad som skett. Bra och modigt sagt! Billigt är bra, men inte alltid bäst...
Redigerat av masse70, 19 december 2008 - 23:38.
Postad 19 december 2008 - 23:42
Mange_L
-
Mange_L
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
masse70: Så nä det var inte PJ som var själva förutsättningen till att bedragarna kunde lyckas, det var de individer som lyckades gå på det dom utlovade och som valde att bortse från varningsklockorna. Sen att dom råkade synas här är faktiskt av mindre betydlese. Det är ju alltid vad du som individ väljer att göra med den info du besitter som är avgörande. Inte vart du hittar den.
Så du menar att om en firma med okänt namn hade slagit upp en sida på nätet och erbjudit billig hemelektronik så hade de hunnit lura lika mkt folk som nu blev fallet med den tidigare seriösa butiken Kameraexperten som listades som billigaste butik på de två största prisjämförelsesajterna i Sverige. Sorry, men det håller inte. Hur du än vrider och vänder på det så var det pga Prisjakt och PR som folk hittade deras varor och fina priser. Det var också tack vare Prisjakt och PR som de fick intryck av att det var en seriös butik. Det är väl bara att fråga rakt ut här? Ni som blev lurade? Hur hittade ni till Kameraexperten? Vad var det som fick er att tro att det handlade om en seriös butik? Därmed inte sagt att skulden är Prisjakts, men om ens företag utnyttjas av kriminella för att blåsa folk så försöker man väl rimligtvis förhindra det? Eller tycker du att det är helt ok att Prisjakt utnyttjas av kriminella?????? Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter..
Redigerat av Mange_L, 19 december 2008 - 23:44.
Postad 20 december 2008 - 00:04
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
masse70:
Så du menar att om en firma med okänt namn hade slagit upp en sida på nätet och erbjudit billig hemelektronik så hade de hunnit lura lika mkt folk som nu blev fallet med den tidigare seriösa butiken Kameraexperten som listades som billigaste butik på de två största prisjämförelsesajterna i Sverige. Sorry, men det håller inte. Hur du än vrider och vänder på det så var det pga Prisjakt och PR som folk hittade deras varor och fina priser. Det var också tack vare Prisjakt och PR som de fick intryck av att det var en seriös butik.
Det är väl bara att fråga rakt ut här? Ni som blev lurade? Hur hittade ni till Kameraexperten? Vad var det som fick er att tro att det handlade om en seriös butik?
Därmed inte sagt att skulden är Prisjakts, men om ens företag utnyttjas av kriminella för att blåsa folk så försöker man väl rimligtvis förhindra det? Eller tycker du att det är helt ok att Prisjakt utnyttjas av kriminella?????? Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter..
Så du har inget minne alls av förra årets repris på detta som hette E-outlet eller andra både innan och efter det?? Så ja svaret på din första fråga är redan besvarad. Sen verkar du återigen ha valt att inte läsa det jag skrivit kontigt nog. Det spelar ingen roll i detta fall att det råkar vara ett "känt" namn och att den fanns listad hos PJ och PR och fanns omdömen sedan tidigare osv, etc, mm. Bara det faktumet i sig att dom böt skepnad över en natt, vad gäller både utbud, prisnivåer och sen i kombiantion ENBART förskottsbetalningar gör ju att iaf jag och alla andra jag känner och alla som besitter nån form av kritiskt tänkande ocgh normalbegåvning inser att här ligger en tänkbar katt begravd. Om så inte vore fallet vill jag iaf inte riskera att bli lurad. Vad jag är "ute" efter är att få folk att inse att dom kanske borde börja skylla sina misstag på rätt ställe, har du inte förstått det vid detta laget kommer du nog inte förstå det framöver heller. Det framgår med brutal tydlighet i mina inlägg. Och nej jag tycker inte det är ok att skojare drar nytta av varken PJ eller andra. Men faktum kvarstår är att det är er som köpt varor där dom lurat inte PJ i den bemärkelsen. Men det kanske är därför ni så gärna vill skylla altt på PJ? Dom är inte mer "utnyttjade" än att butikens priser råkat ligga indexerade här under en tid. Sorry men hur DU än vrider och vänder på det så är det folks eget fel att dom valde att ge KE sina pengar i förskott för en vara dom aldrig fått, detta trots de misstänkt låga priserna osv. så det håller inte heller. Hade samma personer haft förstånd nog att inse att allt kanske inte stod rätt till och att även inte lita blint på allt som står på nätet hade detta aldrig skett. Förstår du inte grundproblemet här?
Redigerat av masse70, 20 december 2008 - 00:10.
Postad 20 december 2008 - 00:19
digitaltvexpertense
-
digitaltvexpertense
-
Lärjunge
-
-
305 inlägg
Jag tänkte att Ni skulle få se den här härvan ur en webhandlares perspektiv. Hela den här härvan har drabbat näthandeln oerhört negativt. Det är inte bra, vare sig för näthandlare, konsumenter eller Sverige i stort i dagens läge. Vi behöver all konsumtion vi kan få för att hålla hjulen rullande. Vad vi inte behöver är svindlare som lurar av folk pengar på vilket sätt det må vara. Att bedriva näthandel är inte lätt, i alla fall inte om man vill vara seriös. Man jämförs hela tiden med den som alltid är billigast, även om de inte kan leverera, eller om de inte har ens en gnutta support eller kundtjänst. För att hjälpa alla så finns det företag som prisjakt och pricerunner som sammanställer alla (eller i alla fall nästan alla) erbjudanden som finns på nätet. De förser oss/Er med en massa matnyttig information om produkterna och vägleder oss/Er till det ”bästa” köpet. Det bästa köpet innebär inte alltid det billigaste. En del kunder värdesätter andra saker; Någon att prata med och att få vettiga svar på sina frågor, möjlighet att på ett enkelt sätt returnera sin vara utan tjafs om det inte fungerar eller andra saker. Att bedriva en verksamhet med de lägsta priserna, den bästa och mest kompetenta personalen, den snabbaste kundtjänsten, de riskfria betalningsalternativen, de glimrande kundomdömena och de snabbaste leveranserna är helt enkelt inte möjligt. Allt här i livet är en kompromiss! Antingen är man billigast, eller så är man bäst på någon/några andra variabler. Därför måste alla som är på väg att genomföra ett köp på nätet fundera över; Var är min kompromiss? Är jag beredd att kompromissa om priset, säkerheten, leveranstiden, supporten, svarstiderna, betalningsalternativen. Det som hänt är oerhört tragiskt, dels för branschen men i synnerhet för de stackare som blivit av med en massa pengar precis innan jul, även annars med för den delen. Pengar som de förmodligen vänt ut och in på plånboken ett par gånger för att skaka fram i dagens läge. Och det hjälper inte att skylla på någon. Visst kan man tycka att de borde ha kollat bättre, eller att någon borde ha tagit mer ansvar, men det har aldrig hjälpt att strö salt i sår. DET SVIDER BARA MER! Det finns bara en som verkligen bär skulden i detta: Kameraexperten och de som står bakom den! Som uppsåtligen med smarta och finurliga och långsiktiga metoder utarbetat det här gigantiska bedrägeriet. Time to move on! Vi måste försöka tillsammans att se till att detta inte händer igen. Både för köparnas men också för seriösa näthandlares skull och även för prisjämförarna som faktiskt gör konsumenterna en tjänst. Alldeles gratis. Om du förra veckan sparade 5000 på en plasma genom prisjakts hjälp så klagade du inte, eller frågade om de ville ha del i ”förtjänsten”? Vad skall man göra då? Upplysa! Förebygga! Hjälpa! Jag har alltid varit och är en misstänksam konsument, jag handlar som alla Er andra av de flesta varor, både på nätet och i butiker. När vi började med näthandel så försökte jag se båda sidor av myntet och skapa lösningar som funkar både för kunden och säljaren. Det finns trygga betalningslösningar om man bara letar. Och det finns uppenbara varningsklockor. Men tyvärr är nätet en förblindande faktor. Man ”drömmer om det stora klippet” och glömmer bort ibland när det verkar såååå bra! Prisjakt har en mycket bra guide över vad man bör tänka på när man handlar på nätet, men den känns tyvärr lite lång. Många av dem som blivit lurade nu var nog förstagångsköpare på nätet och de orkar inte traggla sig igenom detta. Jag har därför försökt att ge min bild av hur det skall gå till att handla på nätet i korta drag och vad man behöver titta efter. Även en mycket överskådlig och pedagogisk snabbguide. Lathund för nätköpare. SnabbguideHoppas någon kan ha nytta av det. Avslutningsvis vill ja önska alla Er som befinner er i fighten lycka till. Och en så GOD JUL som det är möjligt i rådande läge. /Göran
Postad 20 december 2008 - 00:50
robbans1
-
robbans1
-
Rookie
-
1 inlägg
Det jag reagerar på då man läst denna tråden,OBS inget försvar av firman men ni måste väl ha läst köpe villkoren innan ni genomförde betalningen där finns en punkt som jag reagerade starkt på om leverans förseningar: 4. Leveransförsening Kunden får genom skriftligt meddelande till Kameraexperten häva avtalet avseende försenade produkter om leveransförsening som beror på Kameraexperten eller något förhållande på Kameraexpertens sida pågår mer än 45 dagar. Där det står om förseningar på upp til 1,5 månad där skulle jag backat. Detta med återbetalningen så verkar det som de försöker utnyttja ångerrättens 14 dagars frist genom att ej låssas om att de fått någon ånger bekräftelse från kunden då står ord mot ord om det sagts upp eller ej o pengarna kan gå förlorade. Nu är ju detta inte rent mjöl i deras fickor så anonyma som de är.
Postad 20 december 2008 - 01:23
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5 548 inlägg
Satt & funderade lite på hur prisjakt skulle kanske kunna flagga för misstänkta oseriös handlare eller låta bli att lista dom . Skulle inte prisjakt kunna ställa vissa krav på företag som vill vara listade på sidan så som exempel
Kontakt info Att företaget skall ha flera olika betalnings alternativ Finns säkert fler krav man skulle kunna ställa för att göra det säkrare .
Välkommen in i debatten Cosmoz 08 om än lite sent...i denna tråd som nu är totalt oöverskådlig finns redan de tips du ger + många fler tips på hur t ex PJ kan öka säkerheten för att minska risken att detta händer igen. Men tyvärr verkar PJ:s medarbetare ha satt julgrisen i halsen på julfesten för snacka om passiv hållning från våra kära moderatorer m.fl? VARFÖR INTE plocka ut de tips som kommit och lägga den i en egen tråd, så vi slipper att det försvinner i detta ältande om vems skulden är. Även detta förslag har kommit långt tidigare i denna tråd. Vet PJ mer än alla vi medlemmar och t o m polisen? Nu får ni faktiskt säga komma med någon kommentar. Varför så tysta PJ?Tack digitaltvexperten för ett av få vettiga inlägg på de senaste tio sidorna - ett inlägg som sprider lite nytt ljus på denna problematik..om än vill jag poängatera att prioriteringar av pris, service, leveranser, support, betalningsmöjligheter m.m. inte är något nytt bara för att näthandeln uppstått. Så har man fått prioritera även innan webbutikernas uppståndelse. Det fanns t o m distans mellan köpare och säljare tidigare, i alla fall jag som bodde i norra delan av Sverige använde ibland telefonen för att beställa varor från en butik som inte låg på min ort. Som boende i norrland har man aldrig varit bortskämd med det lokala utbudet och på prispress på hemelektronik, jag lovar. Och då valde jag ibland att ringa till en butik och beställa från en butik jag visste fanns och litade på och hade betalningssätt JAG litade på för scams är inget nytt som företeelse. I grunden är KE:s misstänkta bedrägeri otroligt väl planerad, men trots det fanns det flera klara varningstecken som dock inte alla upptäckte, eller inte ville inte upptäcka tack vare de låga priserna. För visst är det många kunder som har tagit större risker än de skulle ha gjort om priserna inte varit lika låga. Faktiskt otroligt att höra intervjuer med personer i tidningar och på TV som berättar att "detta är första gången jag handlar på nätet" och då skickat iväg summor uppåt 20 000 kr i förskott....när de tidigare valt att INTE handla över nätet för att de känt sig oroliga över säkerheten på Internet. Visst bör PJ ställa hårdare krav på de butiker de listar, men vi konsumenter måste också ställa hårdare krav på de butiker vi väljer att beställa ifrån för att slippa se liknande scams igen. Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 20 december 2008 - 02:11.
Postad 20 december 2008 - 02:09
umehume
-
umehume
-
Användare
-
-
139 inlägg
Angående hårdare krav på de företag som listas på Prisjakt så finns det massor med mer eller mindre skumma företag som jag inte skulle handla från, skillnaden den här gången var dock att KE hade väldigt bra omdömen och sådant är väldigt svårt att skydda sig från. Hade Prisjakt spärrat dem den 10:e hade det inte spelat någon roll eftersom de flesta beställde väldigt tidigt.
Jag följde debatten angående KE från början och fram till den 14-15:e så var det ganska osäkert hur det egentligen låg till med företaget. Särskilt som folk fick svar på frågor och pengarna tillbaka. Hade de bara haft leveransproblem/underbemanning under en dryg vecka och Prisjakt spärrat dem hade det också blivit en jäkla massa rabalder. Prisjakt gjorde ju en ganska omgående analys av företaget och kollade upp med diverse instanser att allting stod rätt till.
Förövrigt har Onoff på en dryg vecka fortfarande inte levererat det jag beställt, trots att det ska finnas i lager. Dags att spärra tycker jag, de har dessutom ganska dåliga omdömen...
PS. En liten not, i dessa dagar skulle jag inte handla med postförskott ens mot de stora drakarna, de har problem och att någon av dem går i graven är inte omöjligt.
Redigerat av umehume, 20 december 2008 - 02:11.
Postad 20 december 2008 - 02:20
kudos
-
kudos
-
Rookie
-
8 inlägg
Så du har inget minne alls av förra årets repris på detta som hette E-outlet eller andra både innan och efter det??
Så ja svaret på din första fråga är redan besvarad.
Sen verkar du återigen ha valt att inte läsa det jag skrivit kontigt nog.
Det spelar ingen roll i detta fall att det råkar vara ett "känt" namn och att den fanns listad hos PJ och PR och fanns omdömen sedan tidigare osv, etc, mm.
Bara det faktumet i sig att dom böt skepnad över en natt, vad gäller både utbud, prisnivåer och sen i kombiantion ENBART förskottsbetalningar gör ju att iaf jag och alla andra jag känner och alla som besitter nån form av kritiskt tänkande ocgh normalbegåvning inser att här ligger en tänkbar katt begravd. Om så inte vore fallet vill jag iaf inte riskera att bli lurad.
Vad jag är "ute" efter är att få folk att inse att dom kanske borde börja skylla sina misstag på rätt ställe, har du inte förstått det vid detta laget kommer du nog inte förstå det framöver heller. Det framgår med brutal tydlighet i mina inlägg.
Och nej jag tycker inte det är ok att skojare drar nytta av varken PJ eller andra. Men faktum kvarstår är att det är er som köpt varor där dom lurat inte PJ i den bemärkelsen. Men det kanske är därför ni så gärna vill skylla altt på PJ? Dom är inte mer "utnyttjade" än att butikens priser råkat ligga indexerade här under en tid.
Sorry men hur DU än vrider och vänder på det så är det folks eget fel att dom valde att ge KE sina pengar i förskott för en vara dom aldrig fått, detta trots de misstänkt låga priserna osv. så det håller inte heller.
Hade samma personer haft förstånd nog att inse att allt kanske inte stod rätt till och att även inte lita blint på allt som står på nätet hade detta aldrig skett.
Förstår du inte grundproblemet här?
Jag resonerar precis som du när jag ger mig ut och e-handlar, men jag anser inte att det ger mig rätt att raljera in absurdum om min egen förträfflighet. Hur mycket du än predikar kan du inte komma ifrån att människor är väldigt olika och medan vissa knappt begriper hur man tar sig ut på internet kan andra hacka sig in i Pentagons datorer och leva rövare. Att handla på internet befinner sig någonstans mittemellan vad avser svårighetsgrad. Det är faktiskt en hel vetenskap, åtminstone för den oinvigde. Men det är ändå något som i princip alla förväntas både klara av och vilja. Prisjakt och PR fyller en viktig funktion, men eftersom de båda betraktas som seriösa "portalsajter" så är det föga förvånande att många användare litar mer än de borde på de sajter som de länkas till. I någon utsträckning har både Prisjakt och PR ett vinstintresse vilket också är något man måste ha i åtanke. Ingen av dem lär plocka bort e-handlare från sökresultaten innan det med visshet kan sägas att fuffens pågår och då har en stor mängd kunder redan hunnit drabbas. Snabbare åtgärder grundade på vaga misstankar skapar dessutom en ohållbar situation för såväl e-handlarna som de potentialla kunderna. Prisjakt och PR är rent krasst utmärkta verktyg för bedragare, men de är samtidigt väldigt användbara för att bedöma huruvida en e-handlare är seriös eller inte. Om man vet vad man ska titta efter vill säga. Två sidor av samma mynt. Du kan med andra ord inte räkna med att varenda människa ska kunna analysera en e-handlare utifrån allehanda kriterier för att kunna sluta sig till om det är "säkert" att handla därifrån, i synnerhet inte när denne har orienterat sig fram till e-handlaren genom välrenommerade sajter som Prisjakt och PR. Prisjakt och PR kan svårligen betraktas som medansvariga för att folk blir lurade. Jag har dock full förståelse för att folk riktar sin ilska mot de här sajterna och det hoppas jag att du också har. Fast det verkar ju inte så eftersom du upprepat ditt så kallade budskap jag vet inte hur många gånger och egentligen bara lyckats med att framställa dig själv som en rätt självgod typ. Kan nämna att jag inte drabbats av den här härvan. Var nära att drabbas för några år sedan när den där bluffsajten (minns ej namnet) dök upp med väldigt bra priser och annonser i tunnelbanor och tidningar, men då reagerade en kompis. I efterhand framstod det som så himla uppenbart att det var en bluff, men man kan förblindas. God helg edit: teknikboom, så hette sajten.
Redigerat av kudos, 20 december 2008 - 02:42.
Postad 20 december 2008 - 02:25
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5 548 inlägg
Angående hårdare krav på de företag som listas på Prisjakt så finns det massor med mer eller mindre skumma företag som jag inte skulle handla från, skillnaden den här gången var dock att KE hade väldigt bra omdömen och sådant är väldigt svårt att skydda sig från. Hade Prisjakt spärrat dem den 10:e hade det inte spelat någon roll eftersom de flesta beställde väldigt tidigt.
Jag följde debatten angående KE från början och fram till den 14-15:e så var det ganska osäkert hur det egentligen låg till med företaget. Särskilt som folk fick svar på frågor och pengarna tillbaka. Hade de bara haft leveransproblem/underbemanning under en dryg vecka och Prisjakt spärrat dem hade det också blivit en jäkla massa rabalder. Prisjakt gjorde ju en ganska omgående analys av företaget och kollade upp med diverse instanser att allting stod rätt till.
Förövrigt har Onoff på en dryg vecka fortfarande inte levererat det jag beställt, trots att det ska finnas i lager. Dags att spärra tycker jag, de har dessutom ganska dåliga omdömen...
PS. En liten not, i dessa dagar skulle jag inte handla med postförskott ens mot de stora drakarna, de har problem och att någon av dem går i graven är inte omöjligt.
Tyvärr gjorde PJ inte den viktigaste kontrollen med att göra en ny helhetsbild av KE efter allt som hände just innan månadsskiftet och kolla upp butikens "säte" - en postbox i en källare i kombination med alla dessa varor de listade i lager gick absolut inte ihop, särskilt inte när KE också sänkte priserna och började annonsera i tidningar runt hela Sverige. Att detta lilla företag skulle klara av att leverera allt i tid i julrushcen och göra sina kunder nöjda/prisjakts användare nöjda gick aldrig ihop för mig, därför valde jag att INTE beställa min BD-spelare från KE och istället varna för KE redan den 2 december i denna tråd. Men det är alltid svårt att ha rutiner för något sådant omfattande när det aldrig hänt förut. Men för PJ är det naturligtvis inte lika enkelt att gå ut med en varning eller bara plocka bort en "misstänkt" butiks sortiment från sajten bara för leveransförseningar, vilket jag också skrivit flera gånger i denna tråd. För som du skriver skulle då även t ex Onoffs nätbutik ligga rätt risigt till. Så återigen - vi kan inte lägga vårt eget risktagande i andras händer, t ex PJ eller Pricerunner - det är i slutet DU som konsument som tar risken och måste då granska både butik och de källor du får informationen ifrån, för det finns ingen informationtionskälla som kommer att vara 100% säker att lita på, inte ens PJ eller PR. Om ladorna, ja visst kommer de att få det tufft 2009, men de finns ju åtminstone på en hel del platser i landet så här är det lite enklare att handla direkt över disk och få sin vara i handen redan vid köpet. Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 20 december 2008 - 02:48.
Postad 20 december 2008 - 02:40
Mange_L
-
Mange_L
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
Vad jag är "ute" efter är att få folk att inse att dom kanske borde börja skylla sina misstag på rätt ställe, har du inte förstått det vid detta laget kommer du nog inte förstå det framöver heller. Det framgår med brutal tydlighet i mina inlägg.
Och nej jag tycker inte det är ok att skojare drar nytta av varken PJ eller andra. Men faktum kvarstår är att det är er som köpt varor där dom lurat inte PJ i den bemärkelsen. Men det kanske är därför ni så gärna vill skylla altt på PJ? Dom är inte mer "utnyttjade" än att butikens priser råkat ligga indexerade här under en tid.
Sorry men hur DU än vrider och vänder på det så är det folks eget fel att dom valde att ge KE sina pengar i förskott för en vara dom aldrig fått, detta trots de misstänkt låga priserna osv. så det håller inte heller.
Hade samma personer haft förstånd nog att inse att allt kanske inte stod rätt till och att även inte lita blint på allt som står på nätet hade detta aldrig skett.
Förstår du inte grundproblemet här?
Jag har aldrig påstått nåt annat än att folk borde vara mer kritiska, men nu är det ju som det är. Dvs hundratals människor har betalt in en massa pengar till rent kriminella människor och då är frågan om Prisjakt kan bidra till att förhindra att det händer igen? Precis som digitaltvexperten som själv är en handlare skrev så skadar ju detta branchen nåt enormt. Det skadar också Prisjakt nåt enormt. Det är grundproblemet som du inte verkar förstå. Du har helt snöat in på det faktum att du tycker att folk får skylla sig själva, men det är fler som blir lidande av den här härvan och därför så är problemet lite större än att det bara handlar om personlig dumhet. Prisjakt är på många sätt en jättebra sajt, men i det här fallet så utnyttjades konceptet med prisjämförelse och butiksomdömen till fullo av bedragare som hade "kapat" en butik och då är det nog läge för viss självkritik och en viss förändring av rutinerna. Det är faktiskt helt obegripligt att Kameraexperten kunde finnas kvar i prisjämförelserna i över två veckor efter att den här tråden startades. Och jag förstår inte varför det ena skulle utesluta det andra? Att folk får klart för sig att det finns risker med näthandel och att de borde vara mer försiktiga utesluter väl inte att Prisjakt försöker förhindra rent kriminella att utnyttja deras sajt för bedrägerier? Jag tycker absolut inte att folk gör rätt om de skyller på Prisjakt, men det som har hänt skadar ändå Prisjakts trovärdighet som prisjämförelsesajt. Och sen undrar jag varför du är så ivrig att försvara Prisjakt samtidigt som du skriver att Prisjakt ändå inte är nåt att lita på? Nej, du har kanske rätt. Det kryllar kanske av tvivelaktiga handlare och bedragare på Prisjakt, men i så fall så skulle jag nog vilja hävda att det är ett ganska allvarligt problem. Trist att det är så tyst från Prisjakts håll i den här härvan. Jag antar att de ansvariga är lite chockade över att ha utnyttjats på det här sättet, men jag tror faktiskt inte att de flesta här är förbannade på Prisjakt eller att folk lägger skulden på dom. Däremot så tror jag att många vill veta vad som görs så att det här inte upprepas.
Redigerat av Mange_L, 20 december 2008 - 03:03.
Postad 20 december 2008 - 02:59
Joakim
-
Joakim
-
Mästare
-
-
3 956 inlägg
Det har antagligen försvunnit i mängden, så jag vill därför uppmärksamma om att Prisjakt har uttalat sig tidigare i tråden. Inlägget hittar ni här: Länk
Postad 20 december 2008 - 06:22
Benkke
-
Benkke
-
Mega-Guru
-
-
7 289 inlägg
Eller snarare hittade jag det här: https://www.minhembi...s...7734&st=630EDIT Inlägg #648
Redigerat av Benkke, 20 december 2008 - 06:33.
Postad 20 december 2008 - 06:46
Mange_L
-
Mange_L
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
Såg inget där. Vilket inläggsnummer?
EDIT: Tack för rättelsen!
Jag tycker dock ändå att kommentaren från Franz är en något tunn ursäkt, med tanke på de rätt extrema omständigheterna. Om man kan nåt om branchen så måste man ju ha förstått att nåt var galet med Kameraexpertens utbud och priser från första stund. Det hade man väl knappast behövt provbeställa för att inse? Även om man inte kan gå på hörsägen så kan man väl gå på vanligt sunt förnuft? Bara den första dagen för den här tråden (1 dec) så grävde ju medlemmarna fram hur mkt info som helst och allt pekade på nån form av bedrägeri. Jag förstår ju om man gör provbeställningar när det handlar om leveransproblem osv, men när det handlar om en total scam så måste man ju agera snabbt. Undrar hur många miljoner bedragarna drog in under de två veckor som sajterna trots minst sagt alarmerande varningar låg kvar på Prisjakt och PR.
Redigerat av Mange_L, 20 december 2008 - 07:19.
Postad 20 december 2008 - 08:56
jonasbonde
-
jonasbonde
-
Master of Who?
-
-
1 832 inlägg
Naturligtvis läser vi igenom tråden och lider med er som har blivit lurade av KE. Vi har också blivit lurade, de har betalt alla sina räkningar i tid och skött sig exemplariskt innan prissänkningarna. Att varna för ett sådant bolag innan ens deras utlovade leveranstid ens har tagit slut är väldigt svårt. Vad vi kolla ser ni här: https://www.prisjakt...het.php?id=1755När vi kontaktade polisen så såg de inget skumt och kunde inte säga något alls, samma sak med alla andra myndigheter. Vi kollade också deras priser och de kunde vara rimliga om de köpte från Tyskland och USA. Deras egen förklaring var att de väntade på en stor leverans från Tyskland. Hade de bara kört förskottsbetalning hade vi också kunnat reagera. Betalar man med kort kan man som konsument få tillbaka sina pengar, vilket naturligtvis är ett dumt sett ur en bedragares ögon. Vi har också en funktion som butiker frivilligt kan sätta igång som visar om bolaget har skulder hos kronofogden. Den hade inte KE satt igång men de hade inte heller några skulder hos kronofogden eller betalningsanmärkningar. Vad vi kommer att göra är att starta en tråd där vi diskuterar hur vi kan undvika bedragare, här finns en del bra tips i den här tråden men jag tycker de tipsen förtjänar bättre än att dränkas i den här tråden. //Jonas
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Köp & Sälj
-
→
Butiker & Import
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|