Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Regas skivspelare

1278 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Rega P2 (Skivspelare) 1 8.833332 (5) Inga priser
Rega P9 (Skivspelare) 2 (0) Inga priser
Rega P7 (Skivspelare) 1 8.333332 (2) Inga priser
Rega P5 (Skivspelare) 1 7.5 (1) Inga priser
Rega Planar 3 (Skivspelare) 9 8.599998 (14) 6 600:-
Rega P1 (Skivspelare) 1 8.722222 (17) Inga priser
Rega P3-24 (Skivspelare) 1 9.124998 (7) Inga priser
Rega RP1 (Skivspelare) 7 8.277776 (17) Inga priser
Rega RP3 (Skivspelare) 5 8.6 (4) Inga priser
Rega RP6 (Skivspelare) 9 (0) Inga priser
Rega RP8 (Skivspelare) 7 7.5 (1) Inga priser
Rega Planar 2 (2016) (Skivspelare) 9 8.384614 (12) 6 990:-
4 relaterade trådar

Postad 17 December 2013 - 22:51

Boombuster
  • Boombuster
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Hej!
Det finns ju ett Rega alternativ till nämnligen deras 40 års jubileumspaket. I grunden rp3 men med lite bättre pu, rem och så ttpsu, röd matta också... 1000 euro vad det nu blir i kronor. Om den nu går att hitta i Sverige.
Såg att RP 10 var i faggorna nu.....3600£ bara att beställa!

Jag tycker helt klart att du skall lägga dig på Rp3:an. Själv levde jag med P1 ganska länge bytta till lite bättre puppa (rega bias2). Bytte för ett tag sedan upp mig till Rp3:an och visst är det skillnad men inte groteskt mycket.

Den stora uppgraderingen för mig blev när jag bytte Riaa från Projects Riaabox (995kr) till Heed Audio Questar (2995kr). Så lägg ca 7kkr som du tänkt och lägg mellanskillnaden till Rp6 på ett bra riaa istället.

Rp3:an är uppgraderingsbar med diverse grejer som redan sitter på Rp6:an. På sådan sätt finns det lite när (inte om) uppgraderingsjävulens klor biter i dig.

// Sat

Jag har skrivit några inlägg om liknande frågor.

Visst har jag fått mothugg för detta, men jag skriver det inte för att provocera. Det är inte skivspelaren som är den svagaste länken. Alla hifi-distributörer behöver ett incitament för att kunna kränga produkter. Skillnaden mellan min förra Rega P2 och min fullt utrustade P3-24 finns där, men det är inte så enorma skillander så det är värt pengarna.

Källmaterialet i gravyren från LP:n förändras inte, utan den är baserad på samma master som trycks för cd-skivorna. Jag prioritera vinyl för: ritualen, pysslet och det mekaniska. Rent estetiskt så så tycker jag LP-spelare är väldigt fina.

Jag har jämfört en Rega P1 brevid en Rega P3-24 med lite finare pickup, och skillnaden hörs i basåtergivning och timing i musiken, men det är ganska lite som skiljer.

Tack för alla svar och tips. Måste säga att RP3 låter som en klar favorit i mina öron från vad ni hittills beskrivit. Men ska på en lyssningsrunda under mellandagarna för att lyssna på båda, ska bli riktigt spännande och se vad dom kan leverera!

Postad 18 December 2013 - 16:24

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0

Tack för alla svar och tips. Måste säga att RP3 låter som en klar favorit i mina öron från vad ni hittills beskrivit. Men ska på en lyssningsrunda under mellandagarna för att lyssna på båda, ska bli riktigt spännande och se vad dom kan leverera!

Hej - om du väljer 3an eller 6an beror på vad du vill spendera - har själv P7 och vill ge dessa tips:

*TT PSU gör klar skillnad - Köp denna samtidigt som spelaren, samt också PU - kanske en Rega Exact el. likvärdig.

*Hitta en bra butik som kan ge dig pktpris. 10-15% ska väl inte va omöjligt.

*Vita remmen förstärker PSU´n effekt ytterliggare ( Som att få bra, nya däck på bilen) - köpes nog billigast på nätet ( analogueseduction / UK)

*Tänk på att ha lite pengar kvar, så att du på sikt kan köpa riaasteg - går utmärkt att köpa beg. Skulle tro att du för 3000-5000:- hittar ett riktigt bra beg. riaa, som lyfter ditt vinylljud ordentligt. Helst riaa som hanterar både MM och MC - så är du fri att köpa vilken PU du vill i framtiden.

Min erfarenhet säger att de olika delarna: PU, Verk/arm samt riaasteg, alla har stor betydelse för ljudet. Bättre att lägga alla delar på en hyfsat jämn nivå, än att köpa en dyrare del - och snåla med resten.
Lycka till!

Redigerat av Jörgen A., 18 December 2013 - 17:37.

Postad 18 December 2013 - 18:18

Boombuster
  • Boombuster
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Hej - om du väljer 3an eller 6an beror på vad du vill spendera - har själv P7 och vill ge dessa tips:

*TT PSU gör klar skillnad - Köp denna samtidigt som spelaren, samt också PU - kanske en Rega Exact el. likvärdig.

*Hitta en bra butik som kan ge dig pktpris. 10-15% ska väl inte va omöjligt.

*Vita remmen förstärker PSU´n effekt ytterliggare ( Som att få bra, nya däck på bilen) - köpes nog billigast på nätet ( analogueseduction / UK)

*Tänk på att ha lite pengar kvar, så att du på sikt kan köpa riaasteg - går utmärkt att köpa beg. Skulle tro att du för 3000-5000:- hittar ett riktigt bra beg. riaa, som lyfter ditt vinylljud ordentligt. Helst riaa som hanterar både MM och MC - så är du fri att köpa vilken PU du vill i framtiden.

Min erfarenhet säger att de olika delarna: PU, Verk/arm samt riaasteg, alla har stor betydelse för ljudet. Bättre att lägga alla delar på en hyfsat jämn nivå, än att köpa en dyrare del - och snåla med resten.
Lycka till!

Tjena Jörgen,

Tackar för tipset och för kloka ord. Kommer som ett första steg försöka bilda mig en uppfattning om vad man får i ljudväg (ljudkvalitet i brist på annat ord) för en spelare på ca 7 papp (då jag är ny i vinylvärlden) och sedan ta det därifrån. Vinyl ser jag mer som ett komplement till CD i min anläggning. Men jag ska definitivt ha dina tips i åtanke när jag beger mig ut på min lyssningsturne'.

Tack igen

/Boombuster

Postad 18 December 2013 - 19:08

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0
Hej Boombuster

Om du åker och kollar in RP3 - lyssnar utan och med TT PSU, lovar jag att du kommer tycka MED låter klart bättre - tightare, stabilare -svängigare! Ett solklart val om du frågar mig.

Ett RP6 inkl. PSU´n kostar 9900:- säljs i paket för 12.400:- inkl Rega Exact (3400:-)
En RP3 med PSU och Exact hamnar på samma pris!
Skulle du kunna få till pkt-rabatt är detta intressant - annars är RP6 paketet en bättre affär.

Ett alt. är om du hittar en beg P3 /24 inkl PSU ( och kanske t o m med PU) - då lär du få allt du behöver, och kanske inte ens behöver lägga ut 6000:-

Postad 19 December 2013 - 08:59

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0
Hej Boombuster!

Håller med Jörgen om att det absolut är värt att satsa på PSU/motorstyrning till den skivspelare du så småningom kommer att slå till på. Köpte en gång i tiden min GyroDec SE i grundutförande utan motorstyrning till, när jag senare skaffade motorstyrningsenheten så föll bitarna verkligen på plats med bl.a. förbättrad basåtergivning, generellt tightare ljudåtergivning samt förbättrad dynamik och attack. Att motorn går absolut jämnt och att skivtallriken snurrar med jämn hastighet sätter tydliga avtryck i ljudåtergivningen- utifrån egna erfarenheter så kan jag meddela detta viktiga område inte ska underskattas.

Redigerat av GyroSE, 19 December 2013 - 09:07.

Postad 19 December 2013 - 13:07

LYD
  • LYD
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Jag håller med om att TT-PSU gör stor skillnad på Rega. Tycker dock att det är värt att poängtera att man tappar lite av Regas driv till förmån för renare och snyggare återgivning.

Postad 19 December 2013 - 19:31

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Ljudmakarn skriver den utgått? Antar det kommer en ersättare i så fall. Har själv bytt från en RP-1 till RP-3 nu (Distributören hävdade motorbrummet (som i videon ovan) var enligt Regas specar och jag orkar inte krångla...). Jag tycker man skyller väl mycket problem på att det är deras billigaste modell (brummande motor, vobblande plattor osv). Jag kan ju köpa en Pioneer för 100kr på Tradera som låter och vobblar mindre.. nå väl. Hoppas jag blir nöjd med RP-3 nu :unsure:

http://www.ljudmakar..._id=1616&menu=2

Redigerat av Drobbo, 19 December 2013 - 19:33.

Postad 19 December 2013 - 21:43

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0

Ljudmakarn skriver den utgått? Antar det kommer en ersättare i så fall. Har själv bytt från en RP-1 till RP-3 nu (Distributören hävdade motorbrummet (som i videon ovan) var enligt Regas specar och jag orkar inte krångla...). Jag tycker man skyller väl mycket problem på att det är deras billigaste modell (brummande motor, vobblande plattor osv). Jag kan ju köpa en Pioneer för 100kr på Tradera som låter och vobblar mindre.. nå väl. Hoppas jag blir nöjd med RP-3 nu :unsure:

http://www.ljudmakar..._id=1616&menu=2

Det är denna du ska ha:

http://www.ljudmakar..._id=2315&menu=2

Länken leder till den nya uppdaterade PSU´n - den du länkade till är den gamla ( som faktiskt kostade 3500:- när den släpptes...)

Postad 20 December 2013 - 19:23

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Fått min Rega RP-3 nu. Även denna hade missljud från motorn men lägre (samma som i videon). Men i ren frustration så petade jag till direkt på motorn och då tystnade den och sen dess tyst. Det är som om motorn ligger emot något eller inte sitter rätt och belastas fel. Är inte direkt jätteimpad av kvalitén men hoppas det lirar på bra nu.

Köpt en Nagaoka MP-110 som åker på i helgen. Återkommer med rapport.

Postad 21 December 2013 - 14:11

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Önskar nästan att jag upplevde alla skillnader som folk pratar om.

Jag har haft en P1:a hemma, P2 samt numera P3-24. Jag tycker personligen att motorstyrningen är överreklamerad, det är inte så stor skillnad - har både prövat med och utan. Vad jag kan skriva under på enligt listan nedan, är uppgraderingar som faktiskt genererat skillnader.

1. Ny bättre puppa
2. RIAA
3. Korrigering av VTA
4. Ny subplatta.

Men det är på detta sätt som jag rangordnar mina uppgraderingar, och där jag upplevt vissa skillnader. Men det blir sannolikt inte så många fler förändringar, just för att jag inte vill att jakten på ljudet skall skymma musikintresset.

Postad 21 December 2013 - 15:25

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Har monterat en Nagaoka MP-110 på Rega RP-3 nu. Har läst att de flesta struntar i att höja armen för det funkar bra ihop. Men känns det inte lite baktungt? Armen är i våg när den spelar. Risker? Det spelar på nedrans bra i alla fall :)

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  bild.JPG   88.88K   3 Antal nerladdningar

Redigerat av Drobbo, 21 December 2013 - 15:25.

Postad 21 December 2013 - 15:34

Boombuster
  • Boombuster
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Hej Boombuster

Om du åker och kollar in RP3 - lyssnar utan och med TT PSU, lovar jag att du kommer tycka MED låter klart bättre - tightare, stabilare -svängigare! Ett solklart val om du frågar mig.

Ett RP6 inkl. PSU´n kostar 9900:- säljs i paket för 12.400:- inkl Rega Exact (3400:-)
En RP3 med PSU och Exact hamnar på samma pris!
Skulle du kunna få till pkt-rabatt är detta intressant - annars är RP6 paketet en bättre affär.

Ett alt. är om du hittar en beg P3 /24 inkl PSU ( och kanske t o m med PU) - då lär du få allt du behöver, och kanske inte ens behöver lägga ut 6000:-

Hej Boombuster!

Håller med Jörgen om att det absolut är värt att satsa på PSU/motorstyrning till den skivspelare du så småningom kommer att slå till på. Köpte en gång i tiden min GyroDec SE i grundutförande utan motorstyrning till, när jag senare skaffade motorstyrningsenheten så föll bitarna verkligen på plats med bl.a. förbättrad basåtergivning, generellt tightare ljudåtergivning samt förbättrad dynamik och attack. Att motorn går absolut jämnt och att skivtallriken snurrar med jämn hastighet sätter tydliga avtryck i ljudåtergivningen- utifrån egna erfarenheter så kan jag meddela detta viktiga område inte ska underskattas.

Jag håller med om att TT-PSU gör stor skillnad på Rega. Tycker dock att det är värt att poängtera att man tappar lite av Regas driv till förmån för renare och snyggare återgivning.

Hej alla,

Verkar vara lite delade meningar om vad som tillför välljud och inte (såsom sig bör kanske :) )! Kul dock för en glad (och förhoppningsvis blivande) vinylamatör att läsa och höra om era erfarenheter. Tackar och bockar. Blir förhoppningsvis en egen provlyssning i mellandagarna.

@lyd: Har Umeåbutiken öppet i mellandagarna för en RP3 och RP6 provlyssning?

Trevlig (vinyl)Jul alla! Återkommer med intryck efter min provlyssning! =)

/Boombuster

Postad 22 December 2013 - 07:12

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Önskar nästan att jag upplevde alla skillnader som folk pratar om.

Jag har haft en P1:a hemma, P2 samt numera P3-24. Jag tycker personligen att motorstyrningen är överreklamerad, det är inte så stor skillnad - har både prövat med och utan. Vad jag kan skriva under på enligt listan nedan, är uppgraderingar som faktiskt genererat skillnader.

1. Ny bättre puppa
2. RIAA
3. Korrigering av VTA
4. Ny subplatta.

Men det är på detta sätt som jag rangordnar mina uppgraderingar, och där jag upplevt vissa skillnader. Men det blir sannolikt inte så många fler förändringar, just för att jag inte vill att jakten på ljudet skall skymma musikintresset.

Beror säkerligen mycket på vilken skivspelare man har när det gäller skillnaderna med/utan motorstyrning. Jag anser att man bör prova innan man dömer ut denna komponent helt- själv upplevde jag stora skillnader i positiv riktning. I mitt fall så anser jag inte att användning av en PSU är något som kan ses som överreklamerat- tvärtom kommer jag aldrig gå tillbaka till den enkla väggbulan som följde min Gyro när jag en gång köpte den...

Så Boombuster; ge TT-PSU en chans innan du dömer ut den- lika bra att dina egna öron får avgöra vad du tycker är bäst. Lycka till!

Postad 22 December 2013 - 18:38

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Så klart folk skall pröva själva. Men jag tror mer på RIAA och puppor.

Redigerat av Glidtassen, 22 December 2013 - 19:39.

Postad 22 December 2013 - 18:46

patternmaster
  • patternmaster
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

Har monterat en Nagaoka MP-110 på Rega RP-3 nu. Har läst att de flesta struntar i att höja armen för det funkar bra ihop. Men känns det inte lite baktungt? Armen är i våg när den spelar. Risker? Det spelar på nedrans bra i alla fall :)

Hej Drobbo,
ja det ser lite "hängigt" ut! Du bör nog shimsa under armfästet 4 mm, för att kompensera för skillnaden i pu höjd. Regas egna pu är 14 mm ,de flesta andra är 18 mm. VTA vinkeln som detta gäller är ju viktig för att få ut mesta möjliga. Kan inte uttala mig om slitaget blir större. Du kan antagligen tillverka shimsen själv. Jag skulle shimsat utan tvekan.

Postad 22 December 2013 - 19:21

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Hej Drobbo,
ja det ser lite "hängigt" ut! Du bör nog shimsa under armfästet 4 mm, för att kompensera för skillnaden i pu höjd. Regas egna pu är 14 mm ,de flesta andra är 18 mm. VTA vinkeln som detta gäller är ju viktig för att få ut mesta möjliga. Kan inte uttala mig om slitaget blir större. Du kan antagligen tillverka shimsen själv. Jag skulle shimsat utan tvekan.

Rega verkar tycka att så länge det inte tar i så är nackdelarna med höjning fler dvs man ska undvika det.

Arm Height or V.T.A adjustment can be a controversial subject. Rega believes that the integrity of the arm fixing onto the arm mounting board is much more important than the questionable facility of arm adjustment: The arm should be reasonably parallel to the record surface or slightly lower at the mounting. The only time a spacer is necessary to raise the arm height is if the rear of a cartridge is hitting the record whilst playing.

http://www.rega.co.u... adjustable.htm

Postad 22 December 2013 - 19:26

patternmaster
  • patternmaster
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

Hej alla,

Verkar vara lite delade meningar om vad som tillför välljud och inte (såsom sig bör kanske :) )! Kul dock för en glad (och förhoppningsvis blivande) vinylamatör att läsa och höra om era erfarenheter. Tackar och bockar. Blir förhoppningsvis en egen provlyssning i mellandagarna.

@lyd: Har Umeåbutiken öppet i mellandagarna för en RP3 och RP6 provlyssning?

Trevlig (vinyl)Jul alla! Återkommer med intryck efter min provlyssning! =)

/Boombuster

Hej Boombuster,
håller med Gyro, testa psu, rytm, driv och timing som man snackar om har med drivningen att göra. Jag bytte rem och märkte skillnad till det bättre.(Slagverk bl.a.) Har lagt till några bilder i mitt album för att höja din Rega-feber! Ha en bra jul själv!
Tja alla har väl sett det, men iallafall- nu presenteras RP10 på Regas webbsida!

Redigerat av patternmaster, 22 December 2013 - 23:07.

Postad 27 December 2013 - 20:08

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
När jag ska ställa VTA på min RP-3 och börjar med att försöka få armen i våg så vill armen hela tiden tillbaka till sin hållare trots att bias/antiskate är satt till 0 (spaken utdragen). På videos med andra spelare så verkar armen oftast sväva där den släpps om det så är mitt på plattan. Skivspelaren står exakt i våg. Normalt?

Postad 11 January 2014 - 15:49

Unregistered4ea4ec52
  • Unregistered4ea4ec52
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Hej på er alla!

Jag har nu äntligen fått igång min Rega rp1 efter att ha behövt bytt pu samt ett ett trasigt riaa-steg. Jag måste säga att jag är mycket nöjd med köpet och jag känner på mig att vinylintresset kommer bli långvarigt.

En sak jag lagt märke till nu när jag äntligen fått börja spela är att jag verkar ha lyckats få en aningen wobblande tallrik. Efter att ha läst igenom tråden här förstår man att detta inte är något ovanligt för regas billigare spelare. Det jag nu undrar över är vad ni tycker man borde göra åt det.

För det första måste jag säga att jag inte märker något missljud pga detta. Tvärtom låter det bra, men å andra sidan så är detta den första "riktiga" uppsättning jag ägt så jag har ju inget att jämföra med. Har hört skräckhistorier här med hur illa deras spelare blivit behandlade under reparation (och långa väntetider) så man undrar ju om det är värt det.

Så jag skulle gärna ta emot lite tips från er kunniga här hur ni skulle gjort. Alternativen är väl, reparation, byta till en ny skivtallrik, sälja och satsa på en pro-ject, eller leva med det? Hur skulle ni gjort?

Postad 11 January 2014 - 16:15

Draj
  • Draj
  • Lärjunge

• 306 inlägg
  • 0
Tråkigt att så många verkar ha drabbats av wobblande skivtallrik på RP1an, trodde jag va något av ett undantag.

Du är inte den första jag tipsar om detta, men Acrylteller gör en väldigt fin skivtallrik i akryl som är både en estetisk och ljudmässig uppgradering som jag tycker är prisvärd, och i fall av wobblande skivtallrik, nödvändig. Den har samma tjocklek som originaltallriken + matta så man slipper tänka på VTA och kan kasta mattan då akryl resonerar på en väldigt snarlik frekvens som vinyl. Alternativt går det ju såklart köpa glastallriken som sitter på P3an m.fl men personligen föredrar jag akryl.

Släng ett öga på mitt album om du är nyfiken på fler eventuella uppgraderingar till skivspelaren. Här är en länk till tallriken jag pratar om: http://www.acryltell...Products/222440

Såg precis att jag redan haft en replik med dig i mitt album, tyckte väl jag kände igen ditt namn :P

Redigerat av Draj, 11 January 2014 - 16:20.

Postad 11 January 2014 - 17:45

Unregistered4ea4ec52
  • Unregistered4ea4ec52
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Ja det är tråkigt med ett så simpelt fel när man lägger sådana pengar. Visserligen inte mycket i vinylsammanhang men för en studerande är det ändå en liten slant.

Jag har spanat in akryltallriken och måste säga att jag är väldigt sugen på att lägga en beställning. Tror ni spelaren, främst nålen kan ta skada av en så wobblande tallrik?

Det som bara oroar mig lite om man skulle lägga en beställning dock, kommer det bli helt bra eller bara bättre? Sålänge en akryltallrik löser problemet så är det ju helt klart värt pengarna.

Haha ja, som Rega ägare har man självklart besökt ditt album och kollat in dina fina uppgraderingar, farligt för plångboken.

Redigerat av Unregistered4ea4ec52, 11 January 2014 - 17:48.

Postad 11 January 2014 - 18:02

Draj
  • Draj
  • Lärjunge

• 306 inlägg
  • 0

Ja det är tråkigt med ett så simpelt fel när man lägger sådana pengar. Visserligen inte mycket i vinylsammanhang men för en studerande är det ändå en liten slant.

Jag har spanat in akryltallriken och måste säga att jag är väldigt sugen på att lägga en beställning. Tror ni spelaren, främst nålen kan ta skada av en så wobblande tallrik?

Det som bara oroar mig lite om man skulle lägga en beställning dock, kommer det bli helt bra eller bara bättre? Sålänge en akryltallrik löser problemet så är det ju helt klart värt pengarna.

Haha ja, som Rega ägare har man självklart besökt ditt album och kollat in dina fina uppgraderingar, farligt för plångboken.

Finns säkert andra som kan ge bättre svar på vad en wobblande tallrik resulterar i men givetvis är det en onödig slitning på pickupen, sannolikt blir väl ljudåtergivningen inte helt jämn heller. Men det är tallriken som ger upphov till fenomenet, när jag fick min akryltallrik kunde jag inte avgöra om tallriken snurrade eller inte på 1 meters avstånd efter att jag satt på spelaren.

Postad 11 January 2014 - 20:19

patternmaster
  • patternmaster
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

Jag tycker att du ska köpa tallriken, om inte annat så för "peace of mind"! Jag tror att ljudkvaliten kommer att höjas, du får ju aningen jämnare gång med tyngre tallrik som dessutom inte kastar. Känns som att det är värt pengarna. Ett annat alternativ är ju Groovetracers tallrikar, akryl $199, Delrin $235 (den skulle jag gärna vilja ha!) men här tillkommer ju förstås dyrare frakt o tull o moms o sånt tråkigt!

Postad 11 January 2014 - 20:32

Draj
  • Draj
  • Lärjunge

• 306 inlägg
  • 0

Jag tycker att du ska köpa tallriken, om inte annat så för "peace of mind"! Jag tror att ljudkvaliten kommer att höjas, du får ju aningen jämnare gång med tyngre tallrik som dessutom inte kastar. Känns som att det är värt pengarna. Ett annat alternativ är ju Groovetracers tallrikar, akryl $199, Delrin $235 (den skulle jag gärna vilja ha!) men här tillkommer ju förstås dyrare frakt o tull o moms o sånt tråkigt!

Groovetracer gör fina saker så deras tallrik är såklart ett bra alternativ om man vill köpa en bättre tallrik, jag har själv deras motvikt och det ett fint hantverk. Men som Patternmaster säger så är de aningen dyra och med importkostnader + frakt kan det va lite saftigt då de är baserade i USA. Acrylteller är tyskt och har bra priser och snabb frakt.

Postad 11 January 2014 - 21:27

Unregistered4ea4ec52
  • Unregistered4ea4ec52
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Tack för dom snabba svaren! Det blir nog mycket väl en akryl från tysken inom en snar framtid. Ska bara se över studentbudgeten först!

Postad 11 January 2014 - 22:18

patternmaster
  • patternmaster
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

Groovetracer gör fina saker så deras tallrik är såklart ett bra alternativ om man vill köpa en bättre tallrik, jag har själv deras motvikt och det ett fint hantverk. Men som Patternmaster säger så är de aningen dyra och med importkostnader + frakt kan det va lite saftigt då de är baserade i USA. Acrylteller är tyskt och har bra priser och snabb frakt.

Tror knappast att G T tallrikarna är bättre, tyskarna vet nog också hur man svarvar acryl! Ett alternativ bara.

Postad 11 January 2014 - 22:27

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0
När det gäller RP1 så får den generellt högt betyg i olika hifi- blaskor. Man ställer sig frågan om man från hifi- tidningarnas håll kollar av vad de entusiaster som redan har köpt sig en RP1 anser? Detta med den vobbliga skivtallriken har funnits med ett tag nu och poppar fortfarande upp efter 1 år eller t.o.m. mer. Någon som vet om man har fått ordning på detta problem hos Rega eller om det kvarstår? Får känslan av att värsta konkurrenten Pro- Ject bara förtjust kan gnugga händerna då de inte har några liknande problem med sina instegsspelare...

Redigerat av GyroSE, 11 January 2014 - 22:28.

Postad 11 January 2014 - 23:30

Unregistered4ea4ec52
  • Unregistered4ea4ec52
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Man kan ju ställa sig frågan varför man borde satsa på en rega istället för en pro-ject i instegs-klassen. Har rega några tydliga fördelar gentemot pro-ject?

Postad 12 January 2014 - 07:44

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0
Jag vet inte, har bara fått chansen att lyssna på RP1 och några av Pro-Jects modeller i Debut- serien dock ingen av Essential- spelarna som borde vara de som ligger närmast RP1 i pris och prestanda. Någon annan härinne som har gjort en jämförelse?

Postad 12 January 2014 - 10:06

Boombuster
  • Boombuster
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
Provlyssnade RP1 och Pro-ject debut carbon espirit under mellandagarna... föredrog Pro-ject då man fick mer av "allt". Pro-ject ligger dock i en högre prisklass, så som Gyro är inne på så ger nog essential eller RPM en mer rättvis jämförelse.

Postad 14 January 2014 - 10:49

ljudpuff
  • ljudpuff
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Jag har lite problem med min RP1´a. Om5e pickupen släpar i bakkanten, jag har lättat på vikten ifrån det Rega säger (att vikten ska skjutas ända in)
Nu har jag mätt upp vikten till 1,53 g vilket jag tror ska vara okej enligt ortofon och nu är det klart mycket bättre, men då tallriken även wobblar lite som jag har sett fler ha problem med.
Så händer det att pickupen studsar till ibland, vilket inte låter så bra...På tunnare vinyl funkar allt oftast bra, men dom tjockare blir det detta fenomen :( Ska man behöva köpa ny tallrik eller pickup? har läst om spacers någonstans?

Postad 14 January 2014 - 16:04

LYD
  • LYD
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Jag har lite problem med min RP1´a. Om5e pickupen släpar i bakkanten, jag har lättat på vikten ifrån det Rega säger (att vikten ska skjutas ända in)
Nu har jag mätt upp vikten till 1,53 g vilket jag tror ska vara okej enligt ortofon och nu är det klart mycket bättre, men då tallriken även wobblar lite som jag har sett fler ha problem med.
Så händer det att pickupen studsar till ibland, vilket inte låter så bra...På tunnare vinyl funkar allt oftast bra, men dom tjockare blir det detta fenomen :( Ska man behöva köpa ny tallrik eller pickup? har läst om spacers någonstans?

Jag skulle nog satsa på en ny pickup. Rega Carbon, som följer med RP1 idag, är ett mycket bättre alternativ än OM5E för den spelaren. Du får bort problemen och en ljudförbättring för vettig peng.

Postad 14 January 2014 - 18:02

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Rega Carbon är en brandad/moddad AT91. Jag skulle satsat på en AT95 för under 300kr inkl frakt om du vill hålla priset lågt.

http://www.ebay.com/...=item27dcd82e61

Postad 15 January 2014 - 07:03

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Har haft både Goldring och Ortofon

Goldring 2200 var min första riktiga puppa, den jag hade dessförinnan var en Rega Super Bias 2. Super Bias var ganska fadd och onyanserad i ljudet.

Golring 2200 har ett ljusare ljud med fin diskant, aningen vassare. Men det passade ändå ganska bra till mina mörka Dynaudio. På prov skulle jag kolla nålhuset på den puppan, bara för att se om det var en lätt manöver att sätta dit en ny nål. Well, jag fick av nålen men inte dit den igen. Jag lyckades sabba nålröret och fick därför köpa ny puppa.

Min senaste Ortofon 2M Blue har ändå varit min favorit. Den är inte alltför dyr, men spelar underbart ändå. Ljudet är fylligt och lite rundare än med Goldring, utan för den skull tappa detaljer. Jag måste även säga att jag hört fina saker om den billigare 2M Red.

Bifogad fil(er)

Redigerat av Glidtassen, 15 January 2014 - 07:04.

Postad 18 January 2014 - 08:53

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Rega RP8 RP10 och slutligen Naiad

Märk väl, jag älskar Regas produkter, men när tar det stopp. Finns det inga begränsningar för hur mkt Regas tekniska innovationer tar fram ur skivtallriken? Att det finns glapp mellan en Rega RP1 och RP8 har sina naturliga förklaringar, men jag känner att redan efter Rega P3-24 med en bra puppa torde väl inte skivspelaren sätta begränsningarna?

Vi är nere på så små micro-detaljer nu: i så fall vore det lika relevant att ställa sig frågan: kan man spela vinyl när vardagsrumsfönstret står öppet? Skall jag dra ur strömmen till kylskåpet innan varje lyssnings-session?

Rega RP10

Bifogad fil(er)

Redigerat av Glidtassen, 18 January 2014 - 08:55.

Postad 18 January 2014 - 09:14

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Rega RP8 RP10 och slutligen Naiad

Märk väl, jag älskar Regas produkter, men när tar det stopp. Finns det inga begränsningar för hur mkt Regas tekniska innovationer tar fram ur skivtallriken? Att det finns glapp mellan en Rega RP1 och RP8 har sina naturliga förklaringar, men jag känner att redan efter Rega P3-24 med en bra puppa torde väl inte skivspelaren sätta begränsningarna?

Vi är nere på så små micro-detaljer nu: i så fall vore det lika relevant att ställa sig frågan: kan man spela vinyl när vardagsrumsfönstret står öppet? Skall jag dra ur strömmen till kylskåpet innan varje lyssnings-session?

Rega RP10

Den där spelaren har ett inre av hård foam (skumplast) som är synligt runt om. Lite tveksam. Det kändes inte alls premium för min del. Extremt lätt är den. Såg den på CES i Vegas.

När dyrt blir omotiverat dyrt så handlar det nog mer att stilla sin inre hunger och att man köper en känsla snarare än lyssningsbara/mätbara skillnader i akustik.

Redigerat av Drobbo, 18 January 2014 - 09:17.

Postad 18 January 2014 - 09:26

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
När jag klev upp från Rega P2 till Rega P3-24 så handlade det om någonting annat.

För mig handlade det om en respekt för hantverk, en vackert designad möbel. Givetvis låter även Rega P3 suveränt med musik, men för mig blev min hunger stillad när det kom till design.

Regas senare skivspelare handlar mindre om vacker design, utan mer om teorier kring vad lättare plintar kan tillföra?
Flaskhalsen har dock aldrig suttit där efter Rega P3, utan handlar mer om mediets egna begränsningar. Jag skulle förmodligen kunna betala mellan 10 000:- till 15 000:- för en Rega, men inte pga. tekniska innovationer, för att där blir jag för skeptisk.

Men om man betraktar deras spelare som enskilda konstverk, som skulpturer så kan jag tänka mig att lägga mer pengar. Som det är nu tycker jag fortfarande att deras Rega RP6 ser mkt bättre ut än den kommande Naiad. Deras äldre spelare som Rega P5 och P25 har fortfarande större estetiska företräden än de modernare spelarna.

Bifogad fil(er)

Redigerat av Glidtassen, 18 January 2014 - 09:26.

Postad 18 January 2014 - 09:32

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
@Glidtassen Jag tycker träbiten osar för mycket brittiskt 50/60-tal och och Regas RP3 osv är fantastiskt fina :) Det kokas väl som oftast ner till personlig smak och det är väl tur man tycker olika. Trodde dock aldrig jag skulle gå igång på en arm men herregud armen på RP-10. Den är ett riktigt as :D

Postad 18 January 2014 - 09:36

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Yeah, armen på RP10 är riktigt fin. Personligen gillar jag den lite bulkigare/biffigare RB700 nedan.

Rega RB2000 kostar mer än hela min vinylrigg, dvs. 13 000:-

Bifogad fil(er)

Redigerat av Glidtassen, 18 January 2014 - 09:39.

Postad 18 January 2014 - 14:40

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0
Jag vet inte om jag håller med om att "bara" micro- detaljer skiljer en Rega P3-24 från en RP10. Kolla bara på hur en RP10 är uppbyggd runt motor och drivning- tydlig klasskillnad mot de billigare P3-24 och RP3 som i de delarna ter sig betydligt "plastigare" och klenare! Sen har vi det redan omnämnda kapitlet tonarmen som verkligen ser ut att vara något alldeles extra om man kikar på bilden ovan. Sist men inte minst; glöm för guds skull inte skivtallriken på RP10 som bara den kostar nära nog lika mycket att framställa som 2 st kompletta RP3 tillsammans! Bara smådetaljer kan vissa hävda men jag vågar påstå att ren kvalitetsskillnad skiljer dessa mycket viktiga områden från de billigare modellerna. Snävare toleranser som sen givetvis avspeglar sig i ljudåtergivningen...

I övrigt djärvt av Rega att lämna den inslagna vägen med "tavelrams"- plintarna- först RP8 och nu senast RP10 har rört upp del känslor hos Rega- fansen.

Redigerat av GyroSE, 18 January 2014 - 15:14.

Postad 18 January 2014 - 15:25

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Postad bild
Postad bild
Postad bild

RP10-arm. Här syns inre foamen ganska bra med. Är själv tveksam till den. Ingen premiumkänsla.

Redigerat av Drobbo, 18 January 2014 - 15:27.

Postad 06 February 2014 - 19:58

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Fråga. När man spelar upp musiken så hör man typ ett snurrande mekaniskt ljud mellan låtarna när det är tyst. Som man kan tänka sig att tallriken låter mot sitt lager. Lite som att något släpas lite lite mot något. Förstår ni? :)

Vilka delar är det som påverkar styrkan av detta snurrande ljud om man vill jobba ner nivån på det?

Rega RP3.

Postad 09 February 2014 - 11:54

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Överväger att ge mig på en höjning av armen på min RP3 med en Michell VTA 3-point adjuster.
http://www.michell-e...t-vta-adjuster/
  • Är det bara att skruva ur de 3 skruvarna för armen på Regan, dra ur RCA kabeln ur hålet, sätta på Michell, dra igenom kabel och skruva allt på plats igen?
  • Skruvarna drar i nedsänkta metallgängor antar jag dvs inte direkt i MDF:en?
  • Det verkar som 4mm höjning är "standard" när man monterar PU's utöver Regas egna. Vad har ni höjt med och mot vilka PUs?
  • Vågar man köpa från Ebay så det inte är en billig kopia? Det är ju ändå Analogue seduction. http://www.ebay.co.u...984.m1438.l2649

Redigerat av Drobbo, 09 February 2014 - 11:54.

Postad 09 February 2014 - 12:04

patternmaster
  • patternmaster
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

Överväger att ge mig på en höjning av armen på min RP3 med en Michell VTA 3-point adjuster.
http://www.michell-e...t-vta-adjuster/

• Är det bara att skruva ur de 3 skruvarna för armen på Regan, dra ur RCA kabeln ur hålet, sätta på Michell, dra igenom kabel och skruva allt på plats igen?
  • Skruvarna drar i nedsänkta metallgängor antar jag dvs inte direkt i MDF:en?
  • Det verkar som 4mm höjning är "standard" när man monterar PU's utöver Regas egna. Vad har ni höjt med och mot vilka PUs?
  • Vågar man köpa från Ebay så det inte är en billig kopia? Det är ju ändå Analogue seduction. http://www.ebay.co.u...984.m1438.l2649

Om det inte finns gänginsatser av metall i plinten, kan man förstärka gängan med ett par droppar tunnflytande cyanoakrylatlim(superlim o allt vad det heter!) Men låt limmet härda innan du drar i skruven igen! Så här gör vi ofta inom modellflygeriet.

Postad 09 February 2014 - 14:06

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Det är vanliga träskuvar som går direkt ned i plinten. Men se till att du pressar ned VTA-fästet mot tonarmens bas, innan du börjar att skuva. Sedan kan du ta en vanlig linjal och mäta avståndet mellan tonarm och tallrik över hela armen för att se att den ligger horizontellt.

De medföljande ringarna är avsedda för att justera höjd.

Redigerat av Glidtassen, 09 February 2014 - 14:08.

Postad 09 February 2014 - 14:14

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Det är vanliga träskuvar som går direkt ned i plinten. Men se till att du pressar ned VTA-fästet mot tonarmens bas, innan du börjar att skuva. Sedan kan du ta en vanlig linjal och mäta avståndet mellan tonarm och tallrik över hela armen för att se att den ligger horizontellt.

De medföljande ringarna är avsedda för att justera höjd.

Säker på det med skruvarna? Du har inte 3-point på din vad jag förstått så det kanske annorlunda mot nyare 3-point-armen? På bilden från Michell ser det ut som metallskruv, inte träskruv och tror mig ha läst att en del sagt gängorna inte varit identiska med Regans och då måste ju skruven dra i en nedsänkt metalldel. Låter märkligt att ha skruv som drar direkt i MDF? MDF blir ju lät mosigt.. I så fall tänker jag absolut inte röra dom.

Postad 09 February 2014 - 23:25

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Jag har 3-point fäste på min svarv. Om jag inte minns fel har jag en Rega RP301 arm.

Postad 10 February 2014 - 07:10

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Stod just och blickade ned på min Rega P3-24

Jag är rätt säker på att jag inte behövde använda andra skruvar. Man använder nog inte gängorna i själva VTA-Fästet, utan fästet hålls plats av att gängorna tar tag i plinten.

Tycker att du skall hugga en VTA-adjuster, och av att döma av din bild så har jag tillgång till två st ringar på min VTA-adjuster, men använde mig av den större tror jag? Det mest kostnadseffektiva, och estetiska tweak jag gjort var med min VTA: skivspelaren låter bättre, och är klart snyggare.

Min Rega P3-24 lade av igår kväll. Kopplade ur PSU, och kopplade in igen. Det verkade som om motorn slirade lite. Jag satte fingret på det lilla drivhjulpet, och efter en stund hoppade det igång. Har lämnat in min PSU förut när den hade ett glapp. Jag vill inte ha fler missöden nu med tanke på att jag fortfarande väntar på min Hegel som fortfarande är på reparation.

:(

Redigerat av Glidtassen, 10 February 2014 - 07:16.

Postad 12 February 2014 - 18:06

Vikotnik
  • Vikotnik
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Läst allt i denna tråd innan jag bestämde mig att uppgradera från en Pro-Ject rpm 1.3 till denna skönhet. En rp3a med goldring 2100 pu. Nu ska den bara kopplas in och lyssnas på :)

Bifogad fil(er)

Postad 12 February 2014 - 19:05

patternmaster
  • patternmaster
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

Läst allt i denna tråd innan jag bestämde mig att uppgradera från en Pro-Ject rpm 1.3 till denna skönhet. En rp3a med goldring 2100 pu. Nu ska den bara kopplas in och lyssnas på :)

Super! Den blir du nöjd med. Ha de så kul med med nykomlingen!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.