Christian, du kör Scott Scale fortfarande eller?
/ea
Redigerat av Unregistered5bb908bc, 31 July 2012 - 22:05.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 31 July 2012 - 22:04
Funderar på en MTB för att ha som lite variation till löpningen. Har väl mest koll på Scotts serie och är väl "Scale 60" som jag kikat mest på men vad tycker ni det finns för sjyssta alternativ till en sådan?
Christian, du kör Scott Scale fortfarande eller? /ea Redigerat av Unregistered5bb908bc, 31 July 2012 - 22:05. Postad 31 July 2012 - 22:10
Skulle jag köpa en ny idag så skulle jag satsa på att handla från Tyskland. Kolla in Canyon eller min favorit, Rose
Www.rosebikes.se tror jag. Där kan man modda modellerna och få dom precis som man vill Jag kör en Scott Scale 70 som är den "sämsta" i nivån för bättre cyklar. För samma pengar får du säkert 30% bättre cykel från Tyskland. I Sverige tar man rätt bra betalt för att det ska stå Scott på dem. Säg till om du vill ha mer tips. Vad ska du köra exakt? Stigar? Grusvägar? /G Postad 31 July 2012 - 22:16
Stigar/grusvägar lär det bli, mest att ha som lite "rolig/varierande" motion mellan löppassen. Skall kika på Tyskland. Tackar.
Jo man har ju förstått att det som vanligt kostar extra i Sverige. Samma med löpskor, till exempel, där ALLA modeller kostar 300-1000kr från UK till skillnad från Sverige där det mesta ligger mellan 1000-2000... /ea Postad 31 July 2012 - 22:23 Tack för tipset om skorna! Både jag och tjejen ska ha nya springdojor. /G Postad 31 July 2012 - 22:25
Startfitness.co.uk köper jag mina från. Mycket bra. Billigt och snabb leverans. wiggle.co.uk är också bra. Lite dyrare men lite andra märken/modeller också. Redigerat av Unregistered5bb908bc, 31 July 2012 - 22:26. Postad 13 August 2012 - 01:38
www.blystigen13e.wordpress.com
Uppdaterad med Cykelvasan och cykelturer i Norge /G Postad 13 August 2012 - 08:35
Åh, så vackert och härligt! Helt fantastiskt!
Kul med cykelvasan också. Jag är grymt sugen på att köra, men jag har inte en MTB utan en cross. Skall det köras så vill man ju köra under 3h. Är det mycket teknisk terräng? Själv blev det Klubbmästerskap i helgen. Tempo; http://connect.garmi...09588086<br />Ingen bra känsla under tempot, svårt att hålla fokus och tryck i pedalerna.. bra motivation är ett måste. Kom tvåa, men inte alls nöjd. Det var inte så många duktiga med. Vinnaren vann med ca 3minuter över mig. Linje; http://connect.garmi...ivity/209588072 En del duktiga med, det gick väldigt fort från start. Många stenhårda attacker. Inte från min sida, jag satt och bevakade de favorittippade vinnarna, täppte luckor och försökte köra smart. Inga lyckades komma iväg och var redo på att spurta i sista backen. Jag höll Staffans hjul (han som vann tempot) stark elitjävel. :-D Han drog igång de sista 200metrarna och jag hade rätt bra ben så jag låg kvar och försökte gå om på slutet, men nej, det var nära... Riktigt nöjd som tvåa. Riktigt kul. Redigerat av Unregistered9282241e, 13 August 2012 - 08:36. Postad 13 August 2012 - 12:43
Ojdå siktar du alltså mot att bli en av de snabbaste? I år cyklade vinnaren på 2h och 47min...Kom gärna tillbaka efter att du har cyklat cykelvasan och berätta vilken tid du fick Redigerat av Unregisteredd51b7e75, 13 August 2012 - 12:46. Postad 13 August 2012 - 16:04
Det sade jag inte! Skulle vara kul att hänga med huvudgruppen, dock splittras det väl rätt lätt. Det var inte menat att låta "kaxigt" på något sätt. :-)
Hur gick det för dig, cyklade du? Redigerat av Unregistered9282241e, 13 August 2012 - 16:08. Postad 13 August 2012 - 16:06
Ja, jag kan ju säga att jag är riktigt nöjd med mitt Continental Double Fighter II däck som jag köpte för någon vecka sedan. Håller tätt än så länge och rullar mycket bättre än mitt gamla däck. Aningen tystare också.
Cykeln upplevdes som lite mindre stabil men antar att det är för att mitt gamla däck var 2.1" och det nya är 1.9" om jag minns rätt. Postad 13 August 2012 - 16:24
Continental Race King Race Sport med Black Chili var riktigt bra. Grymt grepp och riktigt snabba. Det kommer dröja länge innan jag vill köra med något annat däck
Postad 18 August 2012 - 16:24
nu är radon zr race 6.0 nedsatt till ca: 7400kr....bättre cykel kan man väl knappast få för dessa pengar,eller?
http://www.bike-disc...r-race-6-0.html men jag är lite osäker på storleken...tabellen säger 18...(är 173cm lång,grenmått 79cm)...men det känns som om 16 är bättre.. vad tror ni..vilket passar bäst 16 eller 18? Postad 18 August 2012 - 17:51
Spontant skulle jag säga 16" till en som mig som ligger på gränsen (170cm), framförallt om man ska använda den i skog och mark. Ska man bara köra landsvägsstuket kan man kanske hellre gå upp en storlek. Typ.
edit: precis det stod ju även på deras hemsida. Har du ingen hemmacykel att jämföra med? Postad 18 August 2012 - 18:43
nej....men jag har provat en "white cykel" på xxl...å på den tyckte jag att jag satt bra...det var en "smal"...överrör 570 å sadelrör 460....
radon 16....har överrör 572...sadelrör 410... radon 18....har överrör 594...sadelrör 460... så jag vet inte riktigt vilken som är "mest" lik white 16 eller 18... kanske passa denna bättre mig.. http://www.bike-disc...r-team-7-0.html den har samma mått på 18 ramen som white cykeln... jag ska väl inte cykla så mycket i skogen...mer på grusväger/asfalt/lite stigar å sånt..kanske passar en team mig bättre..man sitter väl mer upprätt på en sån,å det är väl bättre om man ska cykla lite längre,eller? Redigerat av Unregistered8244c3d5, 18 August 2012 - 18:47. Postad 22 August 2012 - 00:58
Vilket svenskt märke skulle ni rekommendera om man önskar en vardagscykel?
Kronan, som tidigare fått mycket dålig kritik, är jag intresserad av om de åtgärdat alla fel. Kan man tvätta cykel med högtryck? Redigerat av Unregistered1659, 22 August 2012 - 01:00. Postad 22 August 2012 - 05:08 Det finns ingen anledning att tvätta en cykel med högtryck. Bilschampo och en svamp och spola sedan av med en vanlig trädgårdsslang. Iofs kör jag med diskmedel, men det ska visst matta ut lacken. Men på min MTB spelar det mindre roll. Har du någon grov fettfläck kan du torka bort den med en trasa med lte avfettning på. /G Postad 22 August 2012 - 08:21 Högtryck kan vara döden för kullagren på cykeln och något behov finns inte egentligen. Jag iofs roat mig med att tvätta kedjan med högtryck en tid men det är enda delen som kan behöva/tåla det. Svenska cyklar? Finns det så många att välja på? Skeppshult, kronan. Nishiki har viss produktion i Sverige men svenska är de inte... Crescent och Monark kan man väl iofs kalla för svenska... Postad 22 August 2012 - 11:15
Vad har du tänkt att ge för en cykel Ea? Jag var inne på att ha en all mountain-cykel och då är det, enligt mig, en heldämpad man ska ha. En ny bra sådan ligger på runt 15k skulle jag säga. Med den lilla tid jag har för cykling så valde jag att köpa en bättre begagnad för 2500:- som var ett riktigt kap. Kolla på www.happymtb.org och "Köp&Sälj" eller lägg ut en Köpesannons där. Mitt tips. Om du nu inte har tänkt cykla jättemycket och har ca 15-20k att lägga på en cykel d v s. Ser nu att, utifrån det du skriver, en hardtail ( dvs endast dämpad framgaffel ) passar dina behov bättre. Dock kan ju det fortfarande vara aktuellt med en begagnad för att komma billigare undan, med tanke på att du främst håller på med löpning. Det svårare är att man helst vill provköra cykeln x antal meter innan man köper den. Jag hade turen att få låna min cykel i ett halvår innan jag bestämde mig. Både Rose och Canyon är definivt bra cyklar men dom är lite dyrare än t ex Radon. Om man vil ha riktigt bra grejer från start så blir dock prisskillnaden mindre då det oftast sitter sämre bromsar, växlar och dämpare som original på Radon-cyklarna. Hur gick det på Cykelvasan förreseten Chris? Jag hoppade den då det inte riktigt fanns tid och 90% grusväg inte tilltalade mig. Sen hade jag säkert haft skitkul ändå men fick prioritera annat det här året. EDIT: Ska man bli riktigt duktig på stigcykling så ska man köra odämpat. Då blir man riktigt duktig rent tekniskt, sjukt jobbigt dock. Så det är just jag för lat för. Redigerat av BrittBastard, 22 August 2012 - 11:22. Postad 22 August 2012 - 11:57
Jag har väl tänkt 10-12k ungefär. Är väl mest inne på Canyon i nuläget men avvaktar lite reor i de lokala butikerna först. En prissänkt Scott Scale kan ju fortfarande vara intressant.
/ea edit. jag håller lite koll på Happy köp/sälj också. Redigerat av Unregistered5bb908bc, 22 August 2012 - 11:58. Postad 22 August 2012 - 12:17
Efter att ha läst på lite så blir det (lätt) en Monark Oscar 220.
Fast jag skulle vilja läsa en recension/test, finns det? Tack för hjälpen. Bifogad fil(er)Postad 22 August 2012 - 14:28 Ja, det måste vara kvalitetstestat och godkänt ur säkerhetssynpunkt. - Det är ju det viktigaste. Också intressant att läsa annat vad de tycker om cykeln. Redigerat av Unregistered1659, 22 August 2012 - 14:48. Postad 22 August 2012 - 14:50
Om man pratar kvalité finns det ett antal olika aspekter. Men mycket bygger på de komponenter som används samt hur mycket du tänker cykla.
En sådan där cykel håller säkerligen längre tid än du orkar använda den, det är robusta delar och helt utan växlar finns det egentligen inget som kan gå sönder på den. Okej, en vajer till frambromsen, den kan gå av, bromsklossar bli slitna. Visst, trampnav kan gå sönder men de håller normalt sett några tusen mil och så mycket cyklar du inte på en sådan cykel. Och om de går sönder kostar de bara några hundralappar att byta. Standardkomponenter som sagt, ingen del på den där kostar mer än 700 kr att byta om nu värsta skulle inträffa. Det är en annan sak om man köper en MTB och verkligen tänk cykla i skogen. Det finns snikcyklar på exempelvis cykelringen där personalen rakt ut erkänner att ramen och dämpare inte är lämpade för skogsbruk. Postad 29 August 2012 - 16:03
Idag är det väl endast Skeppshult och Pilen som man kan kalla svenska ? Pilen importerar sina ramar från asien men blästrar och lackar i sverige. http://www.pilencykel.se Postad 30 August 2012 - 07:44
Nishiki är svenskt och de monteras i Sverige men delarna är japanska
Redigerat av CyberVillain, 30 August 2012 - 07:58. Postad 30 August 2012 - 12:40 Nog för att det var 90% grusväg, men det låter värre än det var. Eller egentligen så var det värre än det lät menar jag. Det är inte mycket grusväg alá cykelväg. Sen var det inga 90% grusväg. Tycker blandningen var perfekt och väldigt rolig att köra. Hur gick det för mig då? Skit rent ut sagt. Sjuk hela maj-juni och sen kanske 15mil cykling under juli bäddade för en skittävling. Mina knän pajjade efter Evertsberg. Så jag funderade på att bryta ett tiotal gången men tog mig i mål med gråten i halsen. Den värken jag hade var utom denna värld. Men det var ändå så jävla roligt! Så nästa år blir det revansch och då jävlar. Jag har redan nu börjat träna hårdare för att klå tiden med en timme ungefär. Men som sagt, funderar ni på att köra så kör! Det var en sjukt trevlig tillställning med mycket glada människor. Alla var så himla trevliga /G Tillägg: Jag fick en så jävla kick av alla nerförsbackar. Det spelade ingen roll hur dåligt underlag det var så plockade jag placeringar nerför varje gång. Det gick så jävla fort jämfört med dom runt om mig. Sen tog dom ikapp det på rakorna och uppför... men det känns bra att om fysiken finns där nästa år så kommer jag vinna massor av tid nerför, och sen behålla den. Beroende på hur mycket du ska köra så kan jag ändå rekommendera Scotts instegsmodell Scale 70. Inga jättebra komponenter men fruktansvärt skön att cykla på. Provade en Scale 10 (+40'000:-) och den var helt klart skön, men med helt andra egenskaper. Den kändes väldigt snabb medan Scale 70 känns med "Downhill" fast utan tyngd. Lite mer lättmanövrerad. Men mycket är ju en vanesak Redigerat av Unregistered1331, 30 August 2012 - 12:48. Postad 30 August 2012 - 12:46
Efter att ha jagat runt i halva länet så hittade jag äntligen däck till min gamla bettan (på Classes beställnings-sortiment av alla ställen), så nu är jag med i gejmet igen...
Kolfiber, BAH !
10105_Torget_201005041723_8J88.jpg 37.81K
2 Antal nerladdningar(Inte min bild dock...) Postad 30 August 2012 - 15:36
Spelar väl ingen roll om man importerar eller inte för att avgöra om ett cykelmärke är svenskt?
Postad 30 August 2012 - 20:05 Jag synar med en bild från Norge
IMG_7004.JPG 1.91MB
2 Antal nerladdningar
Postad 08 September 2012 - 20:13
Fick tag på denna budgetsadel via Wiggle.com för 160:-
Sitt komforten är lite som gamla flight sadeln Bifogad fil(er)Postad 08 September 2012 - 23:00
Varför har jag alltid konstant för lågt tryck i mina däck?
Pumpade upp både fram och bak till ~3.5 bar för kanske 1-2 veckor sedan. Nu har jag betydligt mindre, inte kollat exakt men skulle tippa på ~2 bar. Detta händer mig hela tiden, men varför? Jag har inte punktering eller nåt. Efter att jag pumpat upp däcken så håller dom det höga trycket i kanske någon dag innan man märker att det minskat och sedan slutar det minska vid runt 2 bar. Postad 09 September 2012 - 08:56
Ala_95
Blås upp en vanlig ballong och se, efter en tid har den minskat i volym. Den som är så tät tänker man. Samma med däck. De är inte helt täta. Pumpar du upp dem i 3,5 bar ligger du på 3,5 gånger atmosfärens tryck och det är nog för att det ska sippra ut en liten molekyl här och en där. Men du borde inte behöva pumpa riktigt så ofta. Mina däck på 7,5 bar håller trycket över 6 bar i tre-fyra veckor normalt sett. Nya slangar kanske? Pyspunka? Postad 12 September 2012 - 23:39
Min kedja gick just av på cykeln och ligger nu på backen. Nu undrar jag om man brukar laga kedjan så att jag ska ta med den till cykelmekanikern, eller om han kommer att sätta dit en ny kedja?
Postad 13 September 2012 - 07:57
Det finns kedjelås att köpa som är enkla att sätta in. Alternativt kan man sätta in en helt ny länk.
problemet med att byta kedjan är att främst kassetten slits med kedjan. Om ens rullat 50-75 mil på din kedja måste du då byta även kassetten i praktiken. Med andra ord, troligen sätter han in en ny länk eller ett kedjelås. Postad 13 September 2012 - 10:46
En cykelmek sätter garanterat dit en ny kassett och kedja och predikar sedan hur båda slits gemensamt.....
Vad är det för cykel? Är det bara lite slöåking så är det ju rätt onödigt. Annars köper du en kedja på Biltema och monterar. /G Postad 13 September 2012 - 11:23
Eller så köper man en kedjebrytare
http://www.cyclecomp...re-compact.html och en kedja som passar (samma som man har helst) (behöver info om cykel/växlar för att ge exempel) Köper två extra nitar som passar till kedjan. tar loss en länk från nya kedjan (den är alltid för lång, den räcker även till ny kedja när det är dags) Tar loss trasiga länken från gamla kedjan och fogar in den nya. Eller så köper man kedjelås http://www.cyclecomp...l&artnr=BBB1542 men det gäller att ta rätt som passa på den kedja man har. Redigerat av Monshi, 13 September 2012 - 11:23. Postad 14 September 2012 - 21:17
Haha, helt rätt. 850 spänn gick det på. Men han sa först att han skulle laga den och jag sa då att det var problem att växla för att kedjan hoppade en hel del när jag växlade. Var förmodligen lika bra att byta allt. Jag borde lära mig att rengöra cykeln ordentligt också känner jag. Otroligt mycket gammalt klet som nu är borta. Monshi: Intressanta grejer. Jag ska läsa på lite om kedjelås och kedjebrytare. Redigerat av Unregistered74d4d0b1, 14 September 2012 - 21:20. Postad 15 September 2012 - 05:26
Läs lite om tvättning tidigare i tråden.
Själv skrev jag lite om baklysen i min blogg... www.blystigen13e.wordpress.com /G Postad 15 September 2012 - 08:08 Ha, ja, om kedjan hoppade en del innan den gick av var det nog lika bra att byta.. 850 kr, överkomligt. Ny kassett 300-400 kr, ny kedja 150-250 kr. Resten arbete. 250 kr i arbete, hade kanske räckt för att köpa de verktyg du skulle behövt för att göra det själv Lämnade du en skitig cykel till cykelmek? Rengöring. Snackade lite med med cykelmek för en tid sedan. Shimanos rekommendation om kedjetvätt är enkla och koncisa idag: Gör det inte! Inte något rengöringsmedel tillåtet alls. Endast olja. Torka bort överskottet. Jaha, okej, det fungerar ju jättebra! Nä, jag kör med lacknafta på kedjan för tillfället. Återanvänder samma lacknafta så länge det går. Postad 19 September 2012 - 08:07
Då var man anmäld till Cykelvasan igen
Det är skitenkelt att anmäla sig. Allt du behöver är ditt namn, personnummer och mail-adress. Sedan får du ett bekräftelsemail direkt på att du har bokat en plats följt av ett nytt mail inom en vecka med betalningsinformation. Så att boka via en smartphone fungerar lika bra som på en dator! Go go go! Postad 19 September 2012 - 15:31
Grattis De var tydligen slut efter 27min enligt polaren som skulle beställa till oss, han var väl inne runt 09:28 misstänker jag. Postad 19 September 2012 - 17:39 26min och 46 sek Satt och tokuppdaterade sidan redan vid 08:58 Postad 25 September 2012 - 22:11
Börjar bli kallt ute, vilket snart innebär snö och sådant trams. Vill gärna cykla den här vintern också som jag gjorde förra vintern, men jag känner att ett par dubbdäck vore en bra investering. Snöprestandan duger nog med dom däck jag har men det är på våren när det börjar bli isigt som jag känner att ett par dubbdäck vore skönt att ha (var väldigt nära att vurpa flera gånger i våras).
Vilka "modeller" kan ni rekommendera? Har 26" hjul på cykeln tror jag. Antar att jag ska ha ~2", har en Scott Yz0 mountain bike. Postad 26 September 2012 - 07:44
Ala_95, var/hur cyklar du?
I stadstrafik, på cykelvägar, grusvägar, genom skog? imho duger "snikvarianten" bra om man håller sig lite lugn och kör mestadels på plogat. dvs Soumi Tyres W160 http://www.cyclecomp...60-26-x-19.html Inga dubbar utmed kanten, inte såvärst breda och därmed inte fullt lika tunga att cykla med som de lite bättre Soumi Tyres WXC3000 http://www.cyclecomp...00-26-x-21.html som har fler dubbar och även dubbar åt sidan. vad tycker ni andra om dubb? Jag har bara personlig erfarenhet av de förstnämnda och ärligt är skillnaden, på de flesta underlag, mot ett par fina terrängdäck, inte så värst stor. Där det är isigt är det en fördel med dubb dock. Ser gärna fler tankar kring ämnet. Postad 26 September 2012 - 07:55
Bor i en liten håla i dom medelpadska skogarna, har lite drygt en kilometer till skolan och sedan några hundra meter till till gymmet. Det är asfaltväg ungefär 95% av vägen, dock så brukar det variera hur bra den är plogad. Dom övriga 5% är grus.
Visst, jag har inte räknat med att få någon bättre "prestanda" i snö, men på våren så brukar det kunna vara isgata överallt och då är det inte kul att cykla. Ni vet när det har töat under dagen och sedan frusit på under natten igen så allt är snorhalt och jävligt. Det är då jag vill ha lite bättre prestanda, inte halka runt som bambi på hal is. 650kr/däck är lite mer än vad jag tänkt lägga, så isåfall blir det nog snikvarianten. Postad 26 September 2012 - 08:52
Snikvarianten är väl iofs inte så mycket snik. Det är ett bra däck det med. Mina höll i... 5-6 år. Dags att köpa nya i år.
Det är inte kul att cykla på isgata ens med dubbdäck, inte med W160 ivartfall. Man tar sig fram men om det är en isig, guppig grusväg vette tusan om det går med dem. Ah, med det sagt jag har tagit mig fram i alla väder utom nysnö med dem. Postad 26 September 2012 - 12:13
Jag har kört Biltemas vinterdäck för MTB nu två vintrar i rad. Hela, fina och bra grepp. Kostar väl 250:- styck.
/G Postad 26 September 2012 - 12:36
Jorå fick två biljtter Stuga redan bokad också 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |