Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Skillnad på dyra och billiga kablar?

2355 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 October 2012 - 13:46

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Det ligger förstås något i det du säger, men att per automatik koppla ihop detta med "dyrare" anlägningar är inte korrekt. Jag har i mitt hem två högtalare i klassen 2500 till 4000 kr. Båda dessa klarar mycket bra att återge detaljer i ljudet redan vid mycket låga nivåer. Faktum är att de SA Saxo 1 vi hade hemma på prov förmodligen är det bästa jag någonsin hört på just detta.
Vad jag vill säga med detta är att det inte behöver kosta skjortan att få mycket fina musikupplevelser, vilket man kan få intrycket av i ditt inlägg.

Har också den upplevelsen att det finns en del guldkorn bland billigare högtalare där man sätter kvaliten före kvantitet. Ett par SA1 och en bra subwoofer eller fler, skulle bli en fullgod återgivning utan att kosta skjortan.

Postad 04 October 2012 - 14:04

squiz
  • squiz
  • Forumräv

• 595 inlägg
  • 0
Leif B; vilka kablar anser du vara något att satsa på? Kan du ge exempel? Uppskattar om du kunde lämna exempel på både signal (analog/digital) och högtalarkabel.

Postad 04 October 2012 - 14:19

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0
Jag är också intresserad av vad en anläggning består av för delar som gör att en halvdöv person hör skillnad på olika kablar...

Postad 04 October 2012 - 14:25

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 1

Det som skiljer agnarna från vetet är just efterklangen och de "små" ljuden som hjärnan sätter ihop till information om hur det akustiska rummet "ser" ut. Prova att dra ner ljudnivån på "klockradion" eller en enklare anläggning. Informationen minskar direkt och det är svårare att få en uppfattning av rummet. På en bättre (och dyrare) anläggning minskar inte informationsnivån utan man kan fortfarande uttolka akustiken på mycket låga ljudnivåer. Att många vill s.a.s "dra på" är just ett tecken på att man undermedvetet saknar en tillräcklig informationsnivå i ljudet. Det som vissa här kallar upplösning ska inte minska nämnvärt (ej heller öka) om ljudvolymen ändras. Ett signum för hi-end.

Ett ganska intressant försök att förklara det oerhört luddiga, onödiga och i ljudsammanhang missvisande begreppet "upplösning".

Skillnader när det gäller de "små" ljuden återgivna vid olika nivå och med specifik utrustning har oerhört mycket mer med frekvensgång och Fletcher-Munsons kurvor att göra än "bättre/dyrare" anläggningar.

Något "signum för hi-end" är det inte tal om här, utan mest enkel fysik som missförstås...

Postad 04 October 2012 - 14:37

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 1

Har också den upplevelsen att det finns en del guldkorn bland billigare högtalare där man sätter kvaliten före kvantitet. Ett par SA1 och en bra subwoofer eller fler, skulle bli en fullgod återgivning utan att kosta skjortan.

Jo tror faktiskt man skulle sakna väldigt lite med en sådan kombination. Skulle väl vara att man inte kan spela så väldigt högt med så små burkar kanske. :)

Postad 04 October 2012 - 14:44

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 1

Ett ganska intressant försök att förklara det oerhört luddiga, onödiga och i ljudsammanhang missvisande begreppet "upplösning".

Skillnader när det gäller de "små" ljuden återgivna vid olika nivå och med specifik utrustning har oerhört mycket mer med frekvensgång och Fletcher-Munsons kurvor att göra än "bättre/dyrare" anläggningar.

Något "signum för hi-end" är det inte tal om här, utan mest enkel fysik som missförstås...

Tror verkligen att en billig förstärkare och en dyr förstärkare jobbar i samma liga?
Kan man med lite pengar skapa något bättre än en betydligt dyrare?
T.ex en för 5000 kr kontra en för 20000kr.

Redigerat av Leif B, 04 October 2012 - 14:45.

Postad 04 October 2012 - 15:02

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 1

Det som skiljer agnarna från vetet är just efterklangen och de "små" ljuden som hjärnan sätter ihop till information om hur det akustiska rummet "ser" ut. Prova att dra ner ljudnivån på "klockradion" eller en enklare anläggning. Informationen minskar direkt och det är svårare att få en uppfattning av rummet. På en bättre (och dyrare) anläggning minskar inte informationsnivån utan man kan fortfarande uttolka akustiken på mycket låga ljudnivåer. Att många vill s.a.s "dra på" är just ett tecken på att man undermedvetet saknar en tillräcklig informationsnivå i ljudet. Det som vissa här kallar upplösning ska inte minska nämnvärt (ej heller öka) om ljudvolymen ändras. Ett signum för hi-end.

Tror verkligen att en billig förstärkare och en dyr förstärkare jobbar i samma liga?
Kan man med lite pengar skapa något bättre än en betydligt dyrare?
T.ex en för 5000 kr kontra en för 20000kr.

En bättre stärkare är alltid bättre än en sämre, och detsamma gäller givetvis även andra typer av grejor, men det finns INGENTING som säger att det alltid nödvändigtvis har någon koppling till priset. Det finns som du vet gott om exempel på ljudgrejor som kostar skjortan och inte är ett dugg bättre än mer moderat prisssatta.

Emellertid var nu inte detta ämnet på tapeten, men du bekräftade precis att det är lätt att missförstå även ganska enkla faktum.

Lyssnar man på lägre volym ger Fletcher-Munsons kurvor per automatik att detaljer (främst i lågbas och diskant) "drunknar" i omgivningens och örats brus, och samma sak gäller anläggningar med begränsat frekvensomfång.

"982jan" missförstår precis som du ovanstående och tror att det har en direkt koppling till "hi-end" eller högt pris, vilket inte riktigt är fallet.

Redigerat av Unregistered277056c3, 04 October 2012 - 15:04.

Postad 04 October 2012 - 15:57

Gäst_982jan_*
  • Gäst_982jan_*
  • 0

Jag försökte inte förklara fysiken utan totalupplevelsen. Det du skriver är givetvis sant som en del av förklaringen. Många kan nog t.ex tycka att diskantrika högtalare ger mer "information" dvs är "tydligare" utan att de egentligen är det. Jag slås nästan alltid av hur lite av diskant"piff" det är i livemusik men ändå uppfattar man vad som händer. Men nu har vi hamnat O/T.....
Jag anser alltså att dyrare kablar har väldig lite att tillföra om man redan har en anläggning som kan återge lågnivå-information på ett trovärdigt sätt. Det finns andra saker man bör prova först. På detta forum vill många satsa på rummet eller högtalarna - som förstås är viktigt. Jag håller mig dock till den brittiska ljudfilosofin som prioriterar ljudkällan först. Det blir lättare att så småningom uppgradera resten då. (Någon här pekade ut SA-högtalare för 2-4000 kr som fullgoda kandidater i ett bra system. Tror det är helt rätt tänkt). Höll själv fast vid ett par tvåvägs Monitor Audio från slutet av 80-talet och bytte dem inte förrän jag inte längre hörde någon skillnad - till det bättre, när jag provade bättre komponenter tidigare i kedjan.

Postad 05 October 2012 - 08:57

Vapo
  • Vapo
  • Lärjunge

• 446 inlägg
  • 4

Ta fram de där sista detaljerna som t.ex. att kunna höra om inspelningen är gjord i en studio eller i en större arena.

Kan du inte urskilja om en spelning är gjord i studio eller på arena har du nog större problem än vad för tillverkare som satt sitt märke på utrustningen...eller dess prislapp.
Till och med jag - med halvdefekt hörsel och högtalarkablar tunna som sytråd kan utan problem särskilja dessa :huh:

Postad 05 October 2012 - 09:56

squiz
  • squiz
  • Forumräv

• 595 inlägg
  • 0

Leif B; vilka kablar anser du vara något att satsa på? Kan du ge exempel? Uppskattar om du kunde lämna exempel på både signal (analog/digital) och högtalarkabel.

Inte? Så svårt kan det ju inte vara?

Postad 05 October 2012 - 10:07

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 1

Inte? Så svårt kan det ju inte vara?

Det är en smaksak, man måste lyssna sig fram.
Mvh

Postad 05 October 2012 - 10:08

squiz
  • squiz
  • Forumräv

• 595 inlägg
  • 0

Det är en smaksak, man måste lyssna sig fram.
Mvh

Det tvivlar jag inte en sekund på....men det kan ju inte hindra dig från att ge exempel på de du tycker är bra?

Postad 05 October 2012 - 10:12

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 1

Jag försökte inte förklara fysiken utan totalupplevelsen. Det du skriver är givetvis sant som en del av förklaringen. Många kan nog t.ex tycka att diskantrika högtalare ger mer "information" dvs är "tydligare" utan att de egentligen är det. Jag slås nästan alltid av hur lite av diskant"piff" det är i livemusik men ändå uppfattar man vad som händer. Men nu har vi hamnat O/T.....
Jag anser alltså att dyrare kablar har väldig lite att tillföra om man redan har en anläggning som kan återge lågnivå-information på ett trovärdigt sätt. Det finns andra saker man bör prova först. På detta forum vill många satsa på rummet eller högtalarna - som förstås är viktigt. Jag håller mig dock till den brittiska ljudfilosofin som prioriterar ljudkällan först. Det blir lättare att så småningom uppgradera resten då. (Någon här pekade ut SA-högtalare för 2-4000 kr som fullgoda kandidater i ett bra system. Tror det är helt rätt tänkt). Höll själv fast vid ett par tvåvägs Monitor Audio från slutet av 80-talet och bytte dem inte förrän jag inte längre hörde någon skillnad - till det bättre, när jag provade bättre komponenter tidigare i kedjan.

Ljudkällan är viktigast. Skit in skit ut även med bra kablar. Är så viktigt att understryka detta faktum.
Kan aldrig bli bättre än källan. Ni som har varit på mässor, audioactive brukar köra bra källa och "billiga" högtalare. Låter fantastiskt. Lyssna och lär!

Postad 05 October 2012 - 10:15

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 1

Det tvivlar jag inte en sekund på....men det kan ju inte hindra dig från att ge exempel på de du tycker är bra?

Smaksak som sagt, olika kablar ger olika resultat i olika anläggningar. Låna hem en bunt från en seriös hifihandlare och lyssna aktivt över en helg. Den som söker finner.

Postad 05 October 2012 - 10:18

squiz
  • squiz
  • Forumräv

• 595 inlägg
  • 0

Smaksak som sagt, olika kablar ger olika resultat i olika anläggningar. Låna hem en bunt från en seriös hifihandlare och lyssna aktivt över en helg. Den som söker finner.

...

Om jag omformulerar mig då: Vilka kablar anser Du i Dina öron låta bättre/sämre?

Postad 05 October 2012 - 11:08

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3989 inlägg
  • 0

Ljudkällan är viktigast. Skit in skit ut även med bra kablar.

Så en fantastisk ljudkälla i en tom ekande hangar är mao bättre än skitdålig ljudkälla i ett fantastiskt bra (ljudmässigt) rum?
I beg the differ.

Postad 05 October 2012 - 11:49

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 1

Så en fantastisk ljudkälla i en tom ekande hangar är mao bättre än skitdålig ljudkälla i ett fantastiskt bra (ljudmässigt) rum?
I beg the differ.

Ingen som nämt rummet men det påverkar så klart. Men det handlar mest om reflexer och andra faktorer. Ett normalt möblerat rum med matta, bokhylla, tavlor, möbler och gardiner räcker gott för oss flesta.

...

Om jag omformulerar mig då: Vilka kablar anser Du i Dina öron låta bättre/sämre?

Kablar låter inget utan en källa.
Jag kan inte tala om vad du ska ha för några kablar. Testa själv.

Postad 05 October 2012 - 11:52

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3989 inlägg
  • 1

Är så viktigt att understryka detta faktum.

Mina erfarenheter (då det knappast är ett faktum) är att rummet och högtalarna är i normala fall viktigare än ljudkällan.

Postad 05 October 2012 - 11:55

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 1

Ingen som nämt rummet men det påverkar så klart. Men det handlar mest om reflexer och andra faktorer. Ett normalt möblerat rum med matta, bokhylla, tavlor, möbler och gardiner räcker gott för oss flesta.

Så du är alltså inte en Audiophil ändå?

Postad 05 October 2012 - 12:01

squiz
  • squiz
  • Forumräv

• 595 inlägg
  • 0

Kablar låter inget utan en källa.
Jag kan inte tala om vad du ska ha för några kablar. Testa själv.

Nu har ju inte jag bett dig tala om för mig vad jag ska ha för kablar. Jag är helnöjd med de kablar jag har.
Tycker bara att det hade varit intressant med information från dig över vilka kablar du testat som du anser vara bättre/sämre utifrån den rigg du kör med.

Postad 05 October 2012 - 12:06

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 1

...Jag håller mig dock till den brittiska ljudfilosofin som prioriterar ljudkällan först. Det blir lättare att så småningom uppgradera resten då...

Att det skulle vara någon generell brittisk filosofi är en smula tramsigt, men jag förstår referensen.

Sen är din slutsats ganska knasig. Vi vet nämligen alla att det som ger absolut störst lyssningsmässig skillnad, oavsett rum, förstärkare och annat jox är just högtalarna. De har både dist och avvikelser i frekvensgång som är tio- eller hundrafalt större än hos de allra flesta fungerande spelare och förstärkare...

Postad 05 October 2012 - 12:15

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0
Utan någon form av källa så blir det inget ljud alls (som man vill lyssna på några längre stunder, ev lite brus ur slutsteg motsv) :P

Postad 05 October 2012 - 12:20

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0

Ljudkällan är viktigast. Skit in skit ut även med bra kablar. Är så viktigt att understryka detta faktum.
Kan aldrig bli bättre än källan. Ni som har varit på mässor, audioactive brukar köra bra källa och "billiga" högtalare. Låter fantastiskt. Lyssna och lär!

Korrelationen mellan pris och kvalitet är minst sagt tveksam när det gäller HiFi. Dvs, högtalare för 20K låter inte dubbelt så bra som högtalare för 10K... Gällande källans kvalitet... Det finns väldigt få på det här forumet som konsekvent lyckas höra skillnad på lossless och 320 kbps, så det finns en gräns för hur mycket krut man bör lägga där.

Postad 05 October 2012 - 13:21

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 1

Så du är alltså inte en Audiophil ändå?

Jag har själv gjort akustika åtgärder, men ett normalmöblerat rum brukar oftast vara rätt ok.

Nu har ju inte jag bett dig tala om för mig vad jag ska ha för kablar. Jag är helnöjd med de kablar jag har.
Tycker bara att det hade varit intressant med information från dig över vilka kablar du testat som du anser vara bättre/sämre utifrån den rigg du kör med.

Jag föredrar silverkablar eller 4 flätade från silk.

Postad 05 October 2012 - 13:40

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 1

Korrelationen mellan pris och kvalitet är minst sagt tveksam när det gäller HiFi. Dvs, högtalare för 20K låter inte dubbelt så bra som högtalare för 10K... Gällande källans kvalitet... Det finns väldigt få på det här forumet som konsekvent lyckas höra skillnad på lossless och 320 kbps, så det finns en gräns för hur mycket krut man bör lägga där.

Nej högtalare kan vara sämre i dina öron som kostar mångdubbelt mer. Om man nu gillar ett visst ljud så att säga.
Du var mig den förste som inte tycker att det aldrig kan bli bättre än vad källan kan förmedla.

Postad 05 October 2012 - 15:36

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 1

Nej högtalare kan vara sämre i dina öron som kostar mångdubbelt mer. Om man nu gillar ett visst ljud så att säga.

Det är tämligen självklart att dubbelt så dyra högtalare inte per automatik är dubbelt så bra, och lika uppenbart att det finns en del högtalare som även rent objektivt är sämre än vissa som kostar mindre. Det behöver givetvis inte heller ha med personliga preferenser att göra.

Du var mig den förste som inte tycker att det aldrig kan bli bättre än vad källan kan förmedla.

Den där frågan är helt fel ställd. Begriper du verkligen inte vad han menar?

Postad 05 October 2012 - 16:46

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Det är tämligen självklart att dubbelt så dyra högtalare inte per automatik är dubbelt så bra, och lika uppenbart att det finns en del högtalare som även rent objektivt är sämre än vissa som kostar mindre. Det behöver givetvis inte heller ha med personliga preferenser att göra.

Den där frågan är helt fel ställd. Begriper du verkligen inte vad han menar?

Du har rätt, men oftast tror jag att många går till en affär och ber att lyssna på lite högtalare. Man jämför och ofta fastnar man för ett märke. Dvs ett ljud som passar in i hans smak. En del kanske är för ljusa en del för mörka. Många tycker den ljusare låter bäst i första lyssningen men de kan bli tröttsama i längden. I allafall så bestämmer man sig för ett visst märke. Sen om det finns möjlighet så lyssnar man på fler högtalare i detta märket och oftast låter det bättre desto mer man betalar eller hur?

Postad 05 October 2012 - 17:01

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3989 inlägg
  • 0

och oftast låter det bättre desto mer man betalar eller hur?

Visst är det så och det finns flera förklaringar till att man upplever detta varav en är att det faktiskt låter bättre medans en annan är att det bara låter annorlunda och inte att förglömma den självklart vanligaste förklaringen som är placeboeffekten.

Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 05 October 2012 - 17:03.

Postad 05 October 2012 - 18:51

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 1

Visst är det så och det finns flera förklaringar till att man upplever detta varav en är att det faktiskt låter bättre medans en annan är att det bara låter annorlunda och inte att förglömma den självklart vanligaste förklaringen som är placeboeffekten.

Låt säga att deb billigare högtalaren har 2 element modell mindre och den dyrare har större element och tom flera. En golvare mot en stativare. Golvaren har ett bredare frekvensområde. Men golvaren kostar dubbelt så mycket. Hur bedömmer man att en högtalare är dubbelt så bra?

Postad 06 October 2012 - 10:48

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3989 inlägg
  • 0

Låt säga att deb billigare högtalaren har 2 element modell mindre och den dyrare har större element och tom flera. En golvare mot en stativare. Golvaren har ett bredare frekvensområde. Men golvaren kostar dubbelt så mycket. Hur bedömmer man att en högtalare är dubbelt så bra?

Tror inte man kan bedöma huruvida en högtalare är dubbelt så bra eller 10ggr bättre varken objektivt eller subjektivt.

Postad 06 October 2012 - 16:00

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 1

Tror inte man kan bedöma huruvida en högtalare är dubbelt så bra eller 10ggr bättre varken objektivt eller subjektivt.

Håller med, väldigt svårt. En del nöjer sig med billiga en del är mer kräsna och vill ha de "bästa".
Ekonomin styr i stor grad de kräsna. Kablar, billiga resp. dyra är ju lite överkurs. Nyanser, är vad det handlar om.

Postad 08 October 2012 - 15:15

Gäst_982jan_*
  • Gäst_982jan_*
  • 0

Håller med, väldigt svårt. En del nöjer sig med billiga en del är mer kräsna och vill ha de "bästa".
Ekonomin styr i stor grad de kräsna. Kablar, billiga resp. dyra är ju lite överkurs. Nyanser, är vad det handlar om.

Om man tänker sig prestanda - prisförhållande på en anläggning enligt bifogad figur så kan man dra några slutsatser:
Bifogad fil  hifi.JPG   48.56K   44 Antal nerladdningar
Bifogad fil  hifi.pdf   52.55K   10 Antal nerladdningar
1. Man når aldrig prestanda som kan återge verkligheten. Man kan alltid uppfatta en skillnad mot verkligheten.
2. Pris/prestanda är inte linjärt utan ökar mest i början för att plana ut ordentligt på "hi-end"-nivåer.
3. Skillnaderna på högre prestanda OCH prisnivåer är mycket små. Man får betala mycket för mycket små förbättringar.
4. Kurvan är individuell där förmodligen de flesta inte kan höra förbättringsskillnader på anläggningar som kostar 50 kkr och 500 kkr.

OBS! Detta är inte en uppmätt kurva utan ska ses som en kvalitativ uppskattning hur faktorerna korrelerar med varandra. Dvs. man ska vara medveten om vilken nivå man diskuterar skillnader på.

Postad 08 October 2012 - 16:35

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0
Prestanda
. .
. .
. .
. .
. .
. .
. .
. .
._. Och alla andra lika dant ;)______________________________ Pris/m
5kr 500kr 30.000kr 50.000kr 220.000kr

Så lite ironi samtidigt som det är just så jag anser det, är kablen hel och utan fel så kvittar det om den kostar 5kr eller 220.000kr/m.

Postad 08 October 2012 - 16:54

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 3

Om man tänker sig prestanda - prisförhållande på en anläggning enligt bifogad figur så kan man dra några slutsatser:

1. Man når aldrig prestanda som kan återge verkligheten. Man kan alltid uppfatta en skillnad mot verkligheten.
2. Pris/prestanda är inte linjärt utan ökar mest i början för att plana ut ordentligt på "hi-end"-nivåer.
3. Skillnaderna på högre prestanda OCH prisnivåer är mycket små. Man får betala mycket för mycket små förbättringar.
4. Kurvan är individuell där förmodligen de flesta inte kan höra förbättringsskillnader på anläggningar som kostar 50 kkr och 500 kkr.

OBS! Detta är inte en uppmätt kurva utan ska ses som en kvalitativ uppskattning hur faktorerna korrelerar med varandra. Dvs. man ska vara medveten om vilken nivå man diskuterar skillnader på.

Instämmer, och det bör inflikas att din väldigt tydliga illustration gäller anläggningen som helhet, eller vissa enskilda komponenter.

För ändamålsenligt kablage i längder passande de flesta hem gäller följande kurva:

Bifogad fil  kabel.jpg   54.5K   6 Antal nerladdningar

Postad 08 October 2012 - 17:05

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 1
Din var bättre gjord än min :D

Postad 08 October 2012 - 20:52

Vapo
  • Vapo
  • Lärjunge

• 446 inlägg
  • 1
Vad FF och XYZ sa...

Vidare antar jag att alla sanna Audiofilister som lägger ovanligt mycket pengar på overkligt överprisade produkter alltid använder sitt Bionicband.

BIONICBAND skyddar dig mot strålning!
Det absolut senaste inom hälsa och välmående. Bygger på kvantfysiken. Tanken är att vi alla består i grunden av atomer som rör sig med en viss frekvens och på ett förutbestämt sätt. När vi utsätter oss för mobiltelefoner, lysrör, datorer mm så störs dessa atomer och de kommer i total obalans och kan inte kommunicera med varandra vilket orsakar störningar i organ, hjärna mm. Se dessa videosnuttar som enkelt visar hur du DIREKT får en ökad balans och styrka med hjälp av Bionic Band (ett enkelt armband med en platta av kirurgiskt stål som är programmerat med en viss frekvens. När denna platta ligger an mot huden anpassar sig kroppens subatomer och kommer i balans och påverkas inte av EMF).

Finns säkert en drös med 'produkter' för den som är beredd att pröva allt för att nå sitt audio-nirvana. Svalander har ju ett par bra.... B)

Postad 09 October 2012 - 09:25

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0
Istället för att lägga 20K på kabel i onödan blir det en semester till USA nästa höst för vår del. Det höjer dessutom WAF ganska mycket om man vill uppgradera i HiFi-hörnan sen :)

Postad 09 October 2012 - 11:03

Gäst_982jan_*
  • Gäst_982jan_*
  • 0

Instämmer, och det bör inflikas att din väldigt tydliga illustration gäller anläggningen som helhet, eller vissa enskilda komponenter.

För ändamålsenligt kablage i längder passande de flesta hem gäller följande kurva:

Bifogad fil  kabel.jpg   54.5K   6 Antal nerladdningar

Ur "kabelkurvan": ser ut som att det är onödigt att lägga pengar på en kabel över c:a 7-800 kr då maxilmal-prestanda redan är uppnådda. Är benägen att hålla med. Mina silverkablar ligger i denna prisklass (ok, något högre då ~ 800-1000 kr)

Postad 09 October 2012 - 11:05

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 1

Ur "kabelkurvan": ser ut som att det är onödigt att lägga pengar på en kabel över c:a 7-800 kr då maxilmal-prestanda redan är uppnådda. Är benägen att hålla med. Mina silverkablar ligger i denna prisklass (ok, något högre då ~ 800-1000 kr)

För de pengarna bör man få mer rejäla kontaktdon än på de billigaste (fungerande) alternativen, men så länge man slipper glapp är skillnaden oftast noll.

Redigerat av Unregistered277056c3, 09 October 2012 - 11:06.

Postad 09 October 2012 - 23:32

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Ur "kabelkurvan": ser ut som att det är onödigt att lägga pengar på en kabel över c:a 7-800 kr då maxilmal-prestanda redan är uppnådda. Är benägen att hålla med.

Det där var intressant med tanke på tidigare uttalanden i tråden.

Betyder det alltså att kablar som denna är meningslösa? :(
Bifogad fil  3378l.jpg   27.35K   3 Antal nerladdningar

Pris med nuvarande valutakurs: ~ 207 000 kr

De skriver ju trots allt: "Listening confirms that they are significantly better"

http://www.russandre...MLIVKMGLZQYVKCE

Postad 10 October 2012 - 06:41

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Det där var intressant med tanke på tidigare uttalanden i tråden.

Betyder det alltså att kablar som denna är meningslösa? :(
Bifogad fil  3378l.jpg   27.35K   3 Antal nerladdningar

Pris med nuvarande valutakurs: ~ 207 000 kr

De skriver ju trots allt: "Listening confirms that they are significantly better"

http://www.russandre...MLIVKMGLZQYVKCE

Ja det tycks möjligt.
Att lyssna på stereo tycks onödigt.
Live musik är att föredra. Unplug bör vara det optimala.
Mvh

Postad 10 October 2012 - 08:51

squiz
  • squiz
  • Forumräv

• 595 inlägg
  • 1

Ja det tycks möjligt.
Att lyssna på stereo tycks onödigt.
Live musik är att föredra. Unplug bör vara det optimala.
Mvh

Sälj allt vad anläggning heter och köp konsertbiljetter för pengarna! ;)

Postad 11 October 2012 - 21:40

Vapo
  • Vapo
  • Lärjunge

• 446 inlägg
  • 0

Sälj allt vad anläggning heter och köp konsertbiljetter för pengarna! ;)

Men....passar sig verkligen PA-system med långa högtalarkablar av koppar och märkligt placerade högtalarpelare för återgivning av musik? B)

Postad 12 October 2012 - 09:35

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 1

Men....passar sig verkligen PA-system med långa högtalarkablar av koppar och märkligt placerade högtalarpelare för återgivning av musik? B)

Det kan man ju undra. :)

I allmänhet placerar man slutstegen ganska nära högtalarstackarna och med hyfsat grovt kablage, så förlusterna blir i praktiken minimala.
Avståndet mickar - mixer - slutsteg kan dock vara flera hundra meter, men inte heller där är det något större problem, precis som hemma i vardagsrummet.

Postad 08 December 2012 - 20:50

_marantz_
  • _marantz_
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 1
hej....

suttit å små fnissat åt en del komentarer .....jo ang kablar man kan mäta upp skilnader på dem

men när det gäller att höra så beror de ju på om man kan eller inte höra skillnad d.v.s. man måste ha lärt sig höra skillnaden mellan olika kablar i slutänden så är de du som lyssnar som vet om de är en bra kabel.

Postad 08 December 2012 - 22:07

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

• 3637 inlägg
  • 0

hej....

suttit å små fnissat åt en del komentarer .....jo ang kablar man kan mäta upp skilnader på dem

men när det gäller att höra så beror de ju på om man kan eller inte höra skillnad d.v.s. man måste ha lärt sig höra skillnaden mellan olika kablar i slutänden så är de du som lyssnar som vet om de är en bra kabel.

Kontakta James Randi och hämta dina pengar för ingen har väl lyckats hittills vad jag vet eller hur slutade den historian?

Skål på er! :)

Postad 08 December 2012 - 22:34

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0

Kontakta James Randi och hämta dina pengar för ingen har väl lyckats hittills vad jag vet eller hur slutade den historian?

Skål på er! :)

+1

Skål!

Postad 09 December 2012 - 13:19

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

hej....

Visst är det skillnad på kablar, och visst kan man mäta dessa skillnader. Helt riktigt.
Och visst kan man höra skillnad på kablar också, det råder det absolut ingen tvekan om.

Pudelns kärna är dock att för det mesta funkar en "tillräckligt bra" kabel exakt lika bra som en ideal.
Nötterna begriper givetvis ingenting av det där...

Postad 09 December 2012 - 14:39

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Det är rätt kul att kablar som fungerar utmärkt i alla andra sammanhang plötsligt inte räcker till när en simpel* signal ska skickas en meter (hifi).

Har mätt på en del kablar, och det är relativt sällan de påverkar något över -100dB.

* Jämfört med t ex HD-upplöst videosignal som ställer enormt mycket högre krav på kablaget.

Postad 09 December 2012 - 14:49

Gubbas83
  • Gubbas83
  • Lärjunge

• 315 inlägg
  • 0
Men en sak kan iaf enas om inför julen, Kablar är viktigt, Så viktigt att utan dom blir det inget ljud i huvudtaget.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.