Postad 10 May 2014 - 23:32
Kan säga att det har blivit jävligt skönt efter att min son fick tv på rummet, nu ropar han framåt 9-rycket att han är hungrig
Postad 12 May 2014 - 11:36
Nåväl, Ellen fick sin mat och , tänkte pappa. Nu skall det bli film!!! Hann bara tänka den tanken innan bajsa-grimasen kom fram I Ellens ansikte. Vänta en stund och sedan byta blöja. Vilket kalas!!!!!!!. hela ryggen, benen och allt man kan tänka sig var fullt med bajs. Tog säkert en kvart att få rent Ellen, skötbord samt hitta nya kläder. NU skall det i alla fall bli film!!!!!. Gallskrik igen, hon var tydligen inte mätt. En timma efter att mamma lämnat huset kunde jag tillslut sjunka ned i soffan med en trött Ellen. Fick välja en kort film "Gravity" på 90 minuter måste ju funka.
Tror att Ellen somnade under förtexten och sov sedan tryggt hela filmen och tills mamma kom hem igen. tur att det blev ett lyckligt slut i alla fall.
Postad 12 May 2014 - 12:16
Du låter lite ovan, he, he...Mamma skulle åka bort några timmar förra veckan så Pappa tänkte naturligtvis att "äntligen kan jag se en film". Sedan Ellen kom för 5 veckor sedan har det blivit väldigt tunnt av den varan. Så fort mamma stängde dörren började Ellen gallskrika. -Huuuuuuuungrig!. Börja koka vatten ackompanjerad av en kvarts gallskrik är ingen höjdare.
Nåväl, Ellen fick sin mat och , tänkte pappa. Nu skall det bli film!!! Hann bara tänka den tanken innan bajsa-grimasen kom fram I Ellens ansikte. Vänta en stund och sedan byta blöja. Vilket kalas!!!!!!!. hela ryggen, benen och allt man kan tänka sig var fullt med bajs. Tog säkert en kvart att få rent Ellen, skötbord samt hitta nya kläder. NU skall det i alla fall bli film!!!!!. Gallskrik igen, hon var tydligen inte mätt. En timma efter att mamma lämnat huset kunde jag tillslut sjunka ned i soffan med en trött Ellen. Fick välja en kort film "Gravity" på 90 minuter måste ju funka.
Tror att Ellen somnade under förtexten och sov sedan tryggt hela filmen och tills mamma kom hem igen. tur att det blev ett lyckligt slut i alla fall.
Postad 12 May 2014 - 13:05
Du låter lite ovan, he, he...
Har ju bara varit pappa i 5 veckor. Rom byggdes inte på en dag.
Postad 12 May 2014 - 13:44
Postad 12 May 2014 - 13:46
...varför vaknar barn tidigare på helgen än på vardagar?
Hehe, så va det för oss också förr!
Idag följde ungarna varann hem från skolan,. 7 och 11 år... gick jättebra... man börjar se ljuset nu! hä hä
Samtidigt börjar man känna med den store att hon blir mer och mer oberoende av oss, och sköter det mesta själv... rätt så det är behövs man väl inte alls längre...
Postad 13 May 2014 - 12:53
Postad 13 May 2014 - 13:00
Ännu sjukare är att man efter flera år med småttingar vaknar kl 5 på morgonen av sig själv även när barnen är bortlånade. Somnar jag sedan om så är det till max kl. 7. Ständigt trött är ordet!Undrar vad jag hade sagt till mig själv för 10 år sen om jag sagt att sova till 7 är sovmorgon. Troligen hade jag bara skrattat, nu är de lätt att hålla sig
Postad 13 May 2014 - 13:07
Ännu sjukare är att man efter flera år med småttingar vaknar kl 5 på morgonen av sig själv även när barnen är bortlånade. Somnar jag sedan om så är det till max kl. 7. Ständigt trött är ordet!
Tycker inte det är så farligt att gå upp... kan gå upp runt 6 en lördagsmorgon och dricka kaffe och ha egentid, kolla ett avsnitt eller två innan dom andra vaknar 2h senare... DET är kvalitetstid!
Värre nu när man jobbar natt vart tredje vecka... sover ca 4h per dygn från söndag till fredag... då går humöret ut över andra här ibland...
Redigerat av Garrett, 13 May 2014 - 13:08.
Postad 13 May 2014 - 14:08
Tip of the day: Vattenkokare med temperaturinställning.Börja koka vatten ackompanjerad av en kvarts gallskrik är ingen höjdare.
Passa på och passa på...ungefär som att man har nått annat val.Jag hade noll fokus på annat än barnet i början
Tror jag glömde bort både vänner och "roligheter" ett bra tag efter födseln...men det var det värt! Passa på och njut
Och njut? Sanningen är den att förutom många bra stunder så är det rätt ofta småbarnslivet är rätt pissigt så varför folk envisas med att skönmåla det hela är en gåta.
Postad 13 May 2014 - 14:19
Barn är ju jävligt roliga utan att veta om det också, skulle man skriva upp allt kunde man ge ut böcker titt som tätt
Postad 13 May 2014 - 14:21
Jag njöt iallafall bra länge av att ha blivit pappa, sen har jag fått 12h sömn varje natt sen hon föddes fram till nu (snart 3år) så det har väl varit bidragande till att jag kunnat njuta mer.Tip of the day: Vattenkokare med temperaturinställning.
Passa på och passa på...ungefär som att man har nått annat val.
Och njut? Sanningen är den att förutom många bra stunder så är det rätt ofta småbarnslivet är rätt pissigt så varför folk envisas med att skönmåla det hela är en gåta.
Att det är slit får man ju ta, men att det är 1% njutning håller jag inte med om
Postad 13 May 2014 - 14:29
Har iaf lite svårt att se vad som är så facinerande med att sitta med ett spädbarn dag ut och dag in så att man glömmer bort "roligheter" och vänner. Tvärtom är det rätt najs att bryta av med mer "normalt" vuxenliv.
Haha, 1% är klart mer neg än mig men med tanke på vilken uppgift hassesolo står för varje dag så kan det förstås.
Redigerat av pacman, 13 May 2014 - 14:39.
Postad 13 May 2014 - 14:34
Sen att slippa blöjor och sånt är ju skönt!
Postad 13 May 2014 - 15:43
Postad 13 May 2014 - 15:59
Å guuuuuud va skönt det skulle vara att slippa blöjbyten, det borde vara nära nu.....men men just nu är det tungt. Våran snart 3 åriga dotter har svårt att bajsa (spänner sig) så det brukar sluta med en 3-4 blöjbyten efter läggdax :-( Annars brukar jag sammafatta föräldraskapet såhär: det är antingen roligt eller jobbigt, tråkigt har jag sällan nuförtiden. 1% njutning var väldigt lite....tur jag inte håller med där :-)Ja alltså det är klart hon blivit roligare med tiden, nu umgås man ju på ett helt annat sätt och hon har ju ett stort ordförråd.
Sen att slippa blöjor och sånt är ju skönt!
Postad 13 May 2014 - 22:09
Har en grabb på 7 1/2 år och en på 6 månader. Ibland har man lust att strypa dem, men största delen av tiden är bara positiv (säger jag som inte är hemma med pyret...)
Postad 14 May 2014 - 09:47
Kan vara tufft med en 2-åring också, som är dödstrött efter dagis och fortfarande vill hänga fast som en apa på en när man ska försöka få till kvällsmaten. Särskild de kvällar då modern jobbar och man både måste hämta och få till hemtjänsten själv.De stora barnen är kul (8 och 13). Det är de två ettåringarna som sliter på mig....
Postad 14 May 2014 - 10:11
Kan vara tufft med en 2-åring också, som är dödstrött efter dagis och fortfarande vill hänga fast som en apa på en när man ska försöka få till kvällsmaten. Särskild de kvällar då modern jobbar och man både måste hämta och få till hemtjänsten själv.
Tänk då när de är två som vill klänga på dig samtidigt som de försöker putta bort varandra och båda har bajsat i blöjan och hällt ut sin dricka på golvet. Vardag.
Postad 14 May 2014 - 10:24
Jo, jag är rätt tacksam att ingen av dem är tvillingar.Tänk då när de är två som vill klänga på dig samtidigt som de försöker putta bort varandra och båda har bajsat i blöjan och hällt ut sin dricka på golvet. Vardag.
![]()
Tillräckligt gått om småttingar när det bara är 1.5 år mellan de 3 yngsta.
Postad 14 May 2014 - 10:29
En helt annan sak då. Jag har rätt ofta "visualiseringar" och tankar på olyckor och hemskheter som kan hända min dotter. Är riktigt jobbigt! Man läser ju om otäcka typer som antastat barn på dagis och såna saker, blir så inni**** arg då jag visualiserar att något liknande hänt min dotter och vad jag skulle göra mot den personen.
Som min pappa sa när jag fick barn "nu kommer du vara orolig resten av livet".
Postad 14 May 2014 - 10:46
Så är det, oron blir ett normalstatus.Men ändå så väger ju + sidan betydligt mer än -
En helt annan sak då. Jag har rätt ofta "visualiseringar" och tankar på olyckor och hemskheter som kan hända min dotter. Är riktigt jobbigt! Man läser ju om otäcka typer som antastat barn på dagis och såna saker, blir så inni**** arg då jag visualiserar att något liknande hänt min dotter och vad jag skulle göra mot den personen.
Som min pappa sa när jag fick barn "nu kommer du vara orolig resten av livet".
Det du nämner är ju dock trots allt extremt ovanligt och kanske händer någon gång per år på något dagis i detta land. Det finns dock så mycket annat som kan hända dagtid. Blåmärken och skrubbsår är nästan vardagsmat när det gäller dagis. Man är alltid orolig att de ska råka ut för något allvarligare och då är väl det som stör mig mest att barn faktiskt kan skada varandra när de härjar runt 30 ungar med kanske 3-4 personal.
Postad 14 May 2014 - 11:45
Ja nu tog jag bara ett exempel på saker som man läst om. Rakblad som limmats fast flera ställen på en lekplats i USA gör också att blodet kokar.Så är det, oron blir ett normalstatus.
Det du nämner är ju dock trots allt extremt ovanligt och kanske händer någon gång per år på något dagis i detta land. Det finns dock så mycket annat som kan hända dagtid. Blåmärken och skrubbsår är nästan vardagsmat när det gäller dagis. Man är alltid orolig att de ska råka ut för något allvarligare och då är väl det som stör mig mest att barn faktiskt kan skada varandra när de härjar runt 30 ungar med kanske 3-4 personal.
Tack o lov är såna saker ovanliga...
Har ett flertal gånger åkt på förskolan för hon slagit sig eller ramlat på nåt vis. En gång ringde dom och sa att en i personalen hade hållt min dotter i famnen och ramlat ute på isen så hon gjort illa läppen. Då blev jag tvärarg och fick sansa mig innan jag åkte dit så jag inte skulle skälla ut personalen totalt.
Postad 20 May 2014 - 19:55
Ikväll fick vi barnvakt och åkte iväg och åt ute, bara jag och sambon. Solen sken, Staropramen och underbar mat.
Kan inte påtala det nog hur viktigt det är att ta hand om varandra - mammor och pappor där ute! Barnen går före allt, det gör de - men glöm inte av varandra.
Postad 20 May 2014 - 20:36
Det är lite olika aktiviteter som ska hinnas med på kvällar och helger. Ridning, fotboll och streetdance och lite läxor oxå.
Men det är bara en kort tid i livet dom är små, det gäller att passa på och ta vara på tiden. Jag hade möjligheten att vara ledig med dottern tills hon var 2år.. Hade lite tid att ta ut.. Samma med grabben där var jag hemma 1år.
Det är något jag tyckte var riktigt gott..
Postad 21 May 2014 - 08:08
Spontant så tycker jag det ser ut som du haft endel tid över ändå...Men man har inte mycket tid över till annat.
Fråga: När väl 5-års trots är över - är det inte en tämligen najs period som tar vid då? (tills de tokar ur i tonåren
Redigerat av pacman, 21 May 2014 - 08:10.
Postad 21 May 2014 - 08:21
Postad 21 May 2014 - 08:43
Postad 21 May 2014 - 09:05
Fråga 2: Hur mkt av den personlighet man märker upp till säg ett års ålder återspeglar sig under senare år (säg 5-6 år och framåt)?
Redigerat av pacman, 21 May 2014 - 09:07.
Postad 21 May 2014 - 09:29
Tonåren ja. Själv var jag lätt att ha att göra med (förutom att man aldrig var hemma då, möjligen...) men syrran spunka ur tämligen ofta. Anar oxå att "spunket" är vanligare bland tjejer än killar.
Fråga 2: Hur mkt av den personlighet man märker upp till säg ett års ålder återspeglar sig under senare år (säg 5-6 år och framåt)?
Rätt mycket, men mycket beror också på självkänsla och självförtroende vilket kan vara ganska miljöberoende gissar jag. Dvs en blyg men smart unge kan antingen blomma ut och bli trygg eller gömma sig beroende på uppväxtmiljö.
Postad 21 May 2014 - 10:21
Vi närmare eftertanke så är det nog så att i bekantsskapskretsens barn så är det som regel så att de som var sjövilda dag 1 fortsätter att vara det medans de som var mer laid back från början har den tendensen senare med. I stort då. Men har mest <= 5 år att gå på som underlag.
Postad 21 May 2014 - 10:28
Tydligen går det ofta dåligt för överbegåvade också. Genier som räknar gymnasiematte på lågstadiet blir ofta understimulerade i högre ålder och skiter i skolan helt (såg en dokumentär om ett gäng sådana). Enda sättet att få dem att behålla intresset var att låta dem börja med privatlärare från universitet i tidig ålder.
Postad 21 May 2014 - 11:04
Hoppas dock att ett Lego-intresse tar vid - så pappa slipper hitta på svepskäl för att köpa de där riktigt feta byggsatserna...
Redigerat av pacman, 21 May 2014 - 11:06.
Postad 21 May 2014 - 17:33
Lillan har mer än fullt upp med sina Duplo-bitar så det sistnämda behöver jag nog inte oroa mig för...
Hoppas dock att ett Lego-intresse tar vid - så pappa slipper hitta på svepskäl för att köpa de där riktigt feta byggsatserna...
Perfekt när man göra "dolda" inköp till sig själv via kidsen. :oD
Redigerat av Crabban, 21 May 2014 - 17:33.
Postad 22 May 2014 - 07:46
Postad 22 May 2014 - 13:48
Sen gillar han att hjälpa till i köket och får nästan alltid fixa något till maten el. det som görs och man märker vad det utvecklar, nu kan man be honom mäta upp en dl mjölk el. mjöl, skära saker och det är både motorik och mattematik iolika former som sätter sig.Som sagt det finns olika sidor av vardagen med de små liven :-D
Postad 22 May 2014 - 14:41
Precis. "Klart lillan ska ha en Imperial Destroyer byggsats - bra för hennes utveckling"
Helt rätt! :oD
Postad 29 July 2014 - 08:07
Postad 29 July 2014 - 09:49
Postad 29 July 2014 - 21:11
Se till att lägga snabbt och effektivt i god tid. Bebisar skall somna senast 19.30 och de behöver ingen dricka på natten om de inte är sjuka. Ta inte upp dem på natten utan söv om dem på ett lugnt och sakligt sätt i spjälsängen när de vaknar (typ gå in och säg god natt på ett lugnt och neutralt sätt några ggr). Ta ALDRIG upp dem på natten om de inte är svårt sjuka. Att de är pissed off är ingen anledning att ta upp dem mitt i natten. Snart sover de hela natten (för det mesta) och du kan ägna kvällarna åt något trevligt. Ta upp dem tidigast 06 även om de är vakna. Gå in och säg god natt bara så att de vet att du finns där och så att de känner att du är lugn och ångestfri. Då kommer de att slappna av när de vänjer sig och sover lugnt och tryggt.
Så här gick det för oss:
Första barnet katastrof med oändliga läggningar...
Andra barnet skötte sig bra av sig själv.
Tvillingarna (trean och fyran) har vi styrt in i ett bra sovande med fast hand (annars hade vi gått under).
Postad 12 August 2014 - 18:32
Tänker inte ge er några råd som ska bli föräldrar...ni får gå den hårda vägen och lära er själva
Postad 12 August 2014 - 21:23
Postad 13 August 2014 - 06:09
Har själv 5 varav 2 bor hos mitt ex. Därtill 3 styvbarn, så 6 hemmaboende barn blir det här. Yngsta är 2 och äldsta 16. Själv är jag 47 och det enda men jag har fått är att jag dricker oerhörda mängder kaffe för att hålla mig vaken på jobbet.Är 6 barnspappa och min äldsta dotter är mamma med så jag är visst morfar med =)
Tänker inte ge er några råd som ska bli föräldrar...ni får gå den hårda vägen och lära er själva
Postad 13 August 2014 - 18:15
Redigerat av pacman, 13 August 2014 - 18:16.
Postad 13 August 2014 - 18:23
Har själv 5 varav 2 bor hos mitt ex. Därtill 3 styvbarn, så 6 hemmaboende barn blir det här. Yngsta är 2 och äldsta 16. Själv är jag 47 och det enda men jag har fått är att jag dricker oerhörda mängder kaffe för att hålla mig vaken på jobbet.
Ofan...då har du att göra. Ständigt pass till uppfostran av en neandertalare om din äldsta är en grabb eller till en pubertetsstind tjej som vet hur allt fungerar efter 16 snurrar.
Själv har jag barnen varannan vecka nu så jag har börjat hitta tillbaka till mitt Hifi och Hemmbiointresse. Min dvd och receiver gick sönder för ett tag sedan och jag har inte orkat att bry mig men när sambon och jag flyttade isär så åkte dom in till verkstaden bums. Nu njuter man igen =) har lite strul med dvd ännu men det ordnar sig.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
32 bilder
1544 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?