Den respektfulla tråden om konkurrensen mellan konsolerna.
5639 svar till detta ämne
Postad 20 August 2013 - 14:07
SejLax
-
SejLax
-
Beroende
-
-
1495 inlägg
Kinect gör ju funktionen möjlig tillsammans med den nya handkontrollen, men det måste ju även implementeras i spelet. Och vad jag vet är det bara Killer Instinct som gjort detta. Det jag menar är att funktionen borde vara obligatorisk för Xbox One så att alla spel har detta.
Men det var det jag trodde det var. Att Kinecten håller koll på er som sitter i soffan och när din kompis skickar över kontrollen till dig så ser Kinecten det och byter vilken profil som är inloggad på kontrollen i fråga. Alltså att det är samma sak som att du manuellt tar över kontrollen, loggar ut den gamla profilen och loggar in din egen. Fast Kinect gör det automatiskt. Fast jag kan fortfarande vara lurad och bedragen. Är inte alls säker på detta, det var bara så jag förstod det i mitt eget huvud.
Redigerat av SejLax, 20 August 2013 - 14:07.
Postad 20 August 2013 - 14:09
Bergan
-
Bergan
-
Veteran
-
-
2231 inlägg
Det är så som du tänker som det kommer att fungera.
Postad 20 August 2013 - 14:10
letmefly
-
letmefly
-
Veteran
-
-
2258 inlägg
Av ren nyfikenhet, vad är det för exklusiva spel till X360 och X1 som lockar er?
Forza 5, Fable och Titanfall. Trials iom att du nämnde 360. Men Forza 5 är klart den övervägande faktorn. Sen tror jag iofs att mjukvaran kommer vara väsentligt mycket vassare på ONE men det kommer man ju märka tids nog. Kommer som sagt inte bestämma mig "fullt ut" förrän närmare släpp.
Redigerat av letmefly, 20 August 2013 - 14:11.
Postad 20 August 2013 - 14:10
zxcv
-
zxcv
-
Forumräv
-
-
750 inlägg
Jag fattade som att det var en Xbox One funktion. Att det fungerar på det sättet med alla spel, om man så vill. Men jag kan ha missförstått.
I genomgången av nya xone-kontrollen sa ingengören som snackade med Mjr Nelson att det var en funktion som alla spelen ska kunna utnyttja.
Postad 20 August 2013 - 14:12
SejLax
-
SejLax
-
Beroende
-
-
1495 inlägg
Det är så som du tänker som det kommer att fungera. 
Ok, vad bra för det känns som en bekväm funktion.  Men du sa ju att du trodde det krävdes stöd i spelet också. Jag ser inte varför det måste finnas stöd i spelet för att Kinect automatiskt ska göra precis samma sak som man ändå kan göra manuellt? Det jag menar är att jag tar för givet att den funktionen kommer finnas till fler spel, antagligen till alla?
Redigerat av SejLax, 20 August 2013 - 14:13.
Postad 20 August 2013 - 14:14
Bergan
-
Bergan
-
Veteran
-
-
2231 inlägg
Är bara jag som har tolkat att spelet kräver stöd för det för mappningen av handkontrollen.
Men det återstår att se. För vi har ju inte hört talas om detta på något annat håll än från just Killer Instinct-gänget.
Postad 20 August 2013 - 14:20
SejLax
-
SejLax
-
Beroende
-
-
1495 inlägg
Okej, ja du har nog rätt. Det är nog bara Killer Instict, plus då den där handkontrolls-indiern som sa att tekniken är tillgänglig för alla spel. Det kan ju betyda att det är ett val för varje spel eller att det ligger högre i OSet, men det visar sig.
Postad 20 August 2013 - 14:27
Unregistered5deb0b1d
-
Unregistered5deb0b1d
-
Guru
-
-
4329 inlägg
Nu pratade jag om att "bundla" ett spel gratis. Och jo folk bryr sig om priset, speciellt om det skiljer 100$/€, det är gamers som inte bryr sig om priset.
Ja? Jag skrev Kul att se MS slår på stora trumman. Intressant att se hur Sony svarar. Sådant här kan bara bli positivt för oss gamer.
Du svarade Varför ska Sony svara för? PS4+FIFA14 kommer ändå att vara 500kr billigare än X1+FIFA14
Jag diskuterade gamers vilket jag trodde framgick av mitt första inlägg.
Postad 20 August 2013 - 15:15
zxcv
-
zxcv
-
Forumräv
-
-
750 inlägg
Postad 20 August 2013 - 15:55
beat_strandh
-
beat_strandh
-
Mästare
-
-
3846 inlägg
Känns inte som en 4k tjänst ligger så nära i tiden, hur många har en sådan TV apparat, 0,1% ? Har själv nyligen blivit med 1080p och 3D 
http://www.flatpanel...l&id=1376977424jag pratade inte om närmsta året utan kanske om 2-3år. då lär iaf jag titta efter en ny TV och då ska jag garanterat köpa en 4K.
Postad 20 August 2013 - 16:20
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
EAs Gamescom-konfa är igång.
http://live-event.ea.com/gamescom/
Bra konferens av EA. Impad av Titanfall och BF4.
Postad 20 August 2013 - 16:22
zxcv
-
zxcv
-
Forumräv
-
-
750 inlägg
Bra konferens av EA. Impad av Titanfall och BF4.
Samma här, nya bf-banan såg mycket bättre ut än den de har haft i alphan.
Postad 20 August 2013 - 16:35
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Dragon Age såg riktigt bra ut!
Postad 20 August 2013 - 16:44
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Dragon Age såg riktigt bra ut!
Var väl inget gameplay?
Postad 20 August 2013 - 16:49
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Det var några snuttar inengine iaf, det lilla man såg verkade bra. Som när draken landade vid vattenhålet och djuren springer iväg. Här: Edit: Nu kom en GIF också, undrade varför det tog sån tid för dem att göra den =P  Looking good!
Redigerat av Zoiler, 20 August 2013 - 17:26.
Postad 20 August 2013 - 17:50
zxcv
-
zxcv
-
Forumräv
-
-
750 inlägg
Postad 20 August 2013 - 17:56
andersos
-
andersos
-
Mästare
-
-
3199 inlägg
Just ja, deras ustream brukar vara bra.
Postad 20 August 2013 - 17:58
zxcv
-
zxcv
-
Forumräv
-
-
750 inlägg
Just ja, deras ustream brukar vara bra.
Har du ngt bättre alternativ får du gärna hosta upp det...
Postad 20 August 2013 - 17:59
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10551 inlägg
Vad är det för event de kör nu då?
Redan vart antar jag?
Angående input lag jo det går nog inte få bort helt även om jag är säker på att nya Kinect är bättre. Sedan plussas ju tv apparaterna på det hela också men det är ju samma med vanliga kontroller så där gör det ju ingen skillnad.
Postad 20 August 2013 - 18:00
Freddusen
-
Freddusen
-
Lärjunge
-
-
274 inlägg
Postad 20 August 2013 - 18:02
zxcv
-
zxcv
-
Forumräv
-
-
750 inlägg
Vad är det för event de kör nu då? Redan vart antar jag?
Angående input lag jo det går nog inte få bort helt även om jag är säker på att nya Kinect är bättre. Sedan plussas ju tv apparaterna på det hela också men det är ju samma med vanliga kontroller så där gör det ju ingen skillnad.
Det är live från Gamescom, Europas största spelmässa.
Postad 20 August 2013 - 20:35
Unregistered6810b893
-
Unregistered6810b893
-
Guru
-
-
6702 inlägg
Så jäkla surt, sitter i Bonn hela veckan. Så nära men ändå så långt borta....
Postad 20 August 2013 - 21:10
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Next Gen=Oculus Rift. Resten är current gen 1.1.
Postad 21 August 2013 - 07:00
jayreso
-
jayreso
-
Beroende
-
-
1115 inlägg
Varför ska Sony svara för? PS4+FIFA14 kommer ändå att vara 500kr billigare än X1+FIFA14
Och det förutsätter att man är intresserad av Fifa överhuvudtaget.  Men visst håller jag med om att det är kul att MS kör hårt. Men samtidigt saknar jag fortfarande exklusiva titlar till att båda konsolerna som är intressanta nog för att jag ska känna mig manad att köpa någon av dem.
Postad 21 August 2013 - 13:12
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Although AMD hardware is in both next game consoles Xbox One and PlayStation 4, only the Playstation 4 will support hUMA technology for shared memory access. This explained AMD's senior product marketing manager Marc Diana opposite c't at Gamescom. This is likely the 3D performance of the Playstation 4 is still much more put on the Xbox One, as adopted at the current level. AMD finally sees the heterogeneous uniform memory access as the key to the tremendous increase in performance of composite processors. AMD's future desktop processors combined the Kaveri series set on Huma.
Behind the scenes c't could also capture developers unofficial voices that see the 3D performance of the Playstation 4 very far from that of the Xbox One.
Back in April, AMD said manager Phil Rogers opposite c't that Huma specifically designed to accelerate 3D rendering performance, "game developers wanted to use extremely large textures for some years, but until now had to be a whole lot of tricks use, parts large textures to pack into smaller textures. because today must first be in a separate area of physical memory a texture before the GPU can process them. Huma with applications can deal more efficiently with textures. "More details to HUMA want to reveal to its developers conference in November AMD. (MFI) http://www.neogaf.co...ad.php?t=657221(inte för att vi sett nått direkt bevis för det i praktiken än dock - att PS4 skulle vara bitigare än One alltså)
Redigerat av pacman, 21 August 2013 - 13:14.
Postad 21 August 2013 - 13:40
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
De kunde inte låta bli en gliring till...  While others has shifted their message and changed their story, we were consistent in maintaining a message that is fair and in tune with consumer desires, We strove to deliver a platform that delivers both power and great value. And the response we’ve received has been nothing short of incredible.
Postad 21 August 2013 - 14:30
letmefly
-
letmefly
-
Veteran
-
-
2258 inlägg
Fast när jag läser det där kommer jag att tänka på Henry Ford's:
"If I had asked customers what they wanted, they would have said "a faster horse"."
Postad 21 August 2013 - 14:46
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Tänker snarare på"If I had asked customers what they wanted, they wouldnt put a horse head in my bed"
Postad 21 August 2013 - 14:50
letmefly
-
letmefly
-
Veteran
-
-
2258 inlägg
Postad 21 August 2013 - 15:05
Unregistered5deb0b1d
-
Unregistered5deb0b1d
-
Guru
-
-
4329 inlägg
I slutändan så är det kunden upplevelse av produkten som avgör om den kommer att sälja, oavsett vad för hårdvara som sitter i. Det lärde vi väl oss med Wii?
Sony spelar ett lite högt spel tycker jag, lite för mycket gliringar och självbelåtenhet över hur man lyssnar på sina kunder kan väldigt lätt slå snett om kundens upplevelse sedan inte lever upp till förväntningarna. Sedan har väl MS inte heller direkt lyckas med sin pr-försök att övertyga den stora massan.
Postad 21 August 2013 - 17:54
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Det är ju lätt att följa det man säger, när man knappt säger något...
Postad 21 August 2013 - 18:15
Unregistered5deb0b1d
-
Unregistered5deb0b1d
-
Guru
-
-
4329 inlägg
Humor på hög nivå.
Postad 21 August 2013 - 19:08
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Ja nu börjar också världen inse att EA förändras, jag var den enda på forumet som sa det redan när de slopade onlinepassen. Men alla här inne... näää, vi har lärt oss hur EA fungerar dummer, finns inte en chans att de ändrar sig, helt otroligt. Jag förtjänar kudos era snikna bastards...
Postad 21 August 2013 - 19:39
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Ea ändras inte. Dom har nog någon lömsk baktanke med det hela...
Postad 22 August 2013 - 00:30
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Tragiskt att se Sonys syn på konkurrenterna fortfarande är på sandlådenivå. Tydligen är deras minne alltid kort: "While others have shifted their message and changed their story, we were consistent in maintaining a message that is fair and in tune with consumer desires," House confidently stated, right before revealing the date that the PlayStation 4 will launch."Undrar vad deras Fair and in Tune var när: "Now, rumble I think was the last generation feature; it's not the next-generation feature. I think motion sensitivity is. And we don't see the need to do that. "Kul att Sony gör rätt men tramsigt att peka finger när de själva har samma lik i bilen.
Redigerat av PalmiNio, 22 August 2013 - 00:30.
Postad 22 August 2013 - 06:14
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Ja det där blev bara pinsamt men det är ganska vanligt i USA att man i reklam jämför sig med konkurrenter så det kanske är en ovana därifrån.
Postad 22 August 2013 - 06:45
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Kul att Sony gör rätt men tramsigt att peka finger när de själva har samma lik i bilen.
Tramsigt absolut, men det är iofs än mer tramsigt att gräva fram ett 8(?) år gammalt citat, time to move on. Nya tider och nya individer vid rodret på Sony (och MS, tydligen...). Lite humor är det dock, eftersom citatet kommer från Phil Harrison och var jobbar han nu?
Redigerat av pacman, 22 August 2013 - 07:30.
Postad 22 August 2013 - 06:51
Unregistered6810b893
-
Unregistered6810b893
-
Guru
-
-
6702 inlägg
Ja nu börjar också världen inse att EA förändras, jag var den enda på forumet som sa det redan när de slopade onlinepassen. Men alla här inne... näää, vi har lärt oss hur EA fungerar dummer, finns inte en chans att de ändrar sig, helt otroligt. Jag förtjänar kudos era snikna bastards...
Har inte sagt att de inte försöker. Men det svänger snart igen. Det var inte många år sen när EA såg sin chans att spela good guys för att Activision hade gjort något korkat. De levde på det ett par månader sen införde de online pass och började branda allt som BioWare. Edit: Har för mig att jag skrev mer utförligt någon annanstans, men 2011 var typ när pendeln svängde tillbaks för EA: Efter detta, och deras Origin 'vi säljer all din data', får mig till att börja fundera på om EA har hittat tillbaks till sin gamla position av att vara det värsta j*vla bolaget i spelbranchen. Trodde de lugnat ner sig efter att Activision började visa framfötterna på det området...
Redigerat av Unregistered6810b893, 22 August 2013 - 06:59.
Postad 22 August 2013 - 06:55
letmefly
-
letmefly
-
Veteran
-
-
2258 inlägg
Fast det var ju åtta år sedan senaste "nya" generationen släpptes så jag ser inte hur åldern skulle göra det irrelevant eller fånigt.
Postad 22 August 2013 - 07:13
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Hehe - sant
Vill dock ge dig helt rätt, det är när man inte frågar och tänker i helt nya banor som de riktigt stora idéerna kommer. Så det är synd att vissa delar av MS vision inte överlevde fullt ut. Crazy internet dödade en del... Läste runt 2005 nånstans om MS vision (signerad Amir Majidimehr, känd profil under BD vs HDDVD fajten) om en DRM-baserad filmtjänst. Den lät helt fantastisk! Blev inte mkt av den då och kanske lika bra det för det hade säkert blivit hästhuvuden en masse, krävde DRM och internetuppkoppling, farliga saker... Idag finns filmtjänster som delar drag av den Amir föreslog, fast mkt mer begränsade. Och "alla" använder dem med glädje. Sorgligt... Fast det var ju åtta år sedan senaste "nya" generationen släpptes så jag ser inte hur åldern skulle göra det irrelevant eller fånigt.
Vad som hände under last-gen är rätt irrelevant för pre-launch next-gen. Eller mer konkret, det är skillnad på vad som händer nu och vad som hände för evigheter sen. Är du fortfarande sur på tyskarna oxå?  Men ja, det är kanske talande att Phil sedan länge lämnat Sony och hämtar ut lön nånannanstans...
Redigerat av pacman, 22 August 2013 - 07:21.
Postad 22 August 2013 - 07:28
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Jag håller nog lite med er som tycker att ps4-delen i sonykoncernen lät lite väl självgoda, i alla fall sett till vad dom presenterade på gamescom. Ok, folket sa att man inte skulle ha några förväntningar, men killzone, ett watch dogs som bara blir fulare med tiden och en till av alla j*vla assassins creed-spel, som börjar rulla utför nu.
Postad 22 August 2013 - 09:37
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
http://www.neogaf.co...ad.php?t=657221
Snygg sammanfattning av läget av en gaf-användare: To summarize the evidence so far: we have an article from a respected source, echoing Senior Product Marketing Manager Marc Diana in saying that PS4 implements their hUMA architecture while the XB1 does not. This is followed by the deduction that PS4 will have a significant performance boost over XB1 because of that. It remains unclear what the AMD representative said verbatim. We can only say that c't is as reputable as it gets in the space of German IT publications; that does not make them infallible, of course.
In addition, Sony is part of the HSA consortium while Microsoft is not. Of course, we don't know the political implications of such a membership which may play a significant role along purely technological reasons.
Technology-wise, we can say with certainty that PS4 indeed is a hUMA architecture. Everything we have heard since the release from official sources, especially PS4's Onion/Garlic memory bus layout and the volatile tag on cache lines, confirms that. In addition, Sony has actually advertised this fact quite aggressively, beginning with the Havok GPGPU demo at the PS4 reveal.
We don't know much what the Xbox One does beyond what the leaked documents tell us. And those are ambiguous and not very detailed. At first, it sounds unexpected for it to not support hUMA. Microsoft certainly has implemented a more custom memory system than Sony to manage its DDR3/ESRAM layout, including its DMEs. There is no clear indication about which features of a hUMA architecture might be lacking. Maybe not all memory clients and pools are cache-coherent system wide. The GPU does seem to have to flush its caches when it synchronizes with other clients. However, the article on vgleaks is neither very detailed nor clear, nor do we know if its author recited the original sources correctly. So the relationship between a hUMA feature set and the XB1 is unclear.
Politics-wise, AMD certainly wants to push hUMA since it is part of its own upcoming end-customer products. This would be reason alone to champion the PS4 independent of what the XB1 does, since AMD won't profit from what Microsoft has done with its memory subsystem.
Apart from that, developers at gamescom seem to acknowledge anonymously that the PS4 has a clear 3D-performance advantage over the Xbox One which is certainly a result of many factors, not least because of its beefier GPU and its straight-forward, high-bandwidth GDDR5 setup.
Arkitekturen tycks skilja mao mellan One och PS4, något många tycks glömma ("x86 och GCN, ok de är samma", eller ännu värre "de är som en [traditionell] pc"...). Återstår att se vari styrkorna i resp arkitektur finns och hurvida tredjeparts-spel kommer favorisera den ena eller den andra. Inte för att jag tror det spelar nån nämnvärd roll i praktiken, båda är tillräckligt lika för att erbjuda snarlika användarupplevelser (Kinect specifikt stuff borträknat) utan det är mera på ett nerd-plan det är intressant.
Postad 22 August 2013 - 10:06
Unregistered6810b893
-
Unregistered6810b893
-
Guru
-
-
6702 inlägg
Jo, det är väl som att jämföra ringen-tiderna för GT-R och Corvetten. Otroligt viktig siffra tills man förstår lite om det och inser hur meningslös den är.
Postad 22 August 2013 - 10:22
letmefly
-
letmefly
-
Veteran
-
-
2258 inlägg
Vad som hände under last-gen är rätt irrelevant för pre-launch next-gen. Eller mer konkret, det är skillnad på vad som händer nu och vad som hände för evigheter sen. Är du fortfarande sur på tyskarna oxå? 
Alltså det betyder ju ingenting för nuvarande släpp men det gör ju Sonys utspel och utpekande av MS som kappvändare ganska komiskt vilket var det som Palm syftade på. Skulle man lägga värde vid vad som sagts vid tidigare släpp hade man ju behövt dela allt Sony säger nu med två  Inte är man sur på tyskarna men visst tusan skämtar man med dem om nazister och världskrig när tillfället ges...  Jo, det är väl som att jämföra ringen-tiderna för GT-R och Corvetten. Otroligt viktig siffra tills man förstår lite om det och inser hur meningslös den är. 
Haha - vilka blev egentligen snabbast där i slutändan? Låg bakom en ZR-1 på väg till jobbet förra veckan och som tidigare C6-ägare måste jag säga att ljudet var smått fantastiskt...
Postad 22 August 2013 - 10:57
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Jo, det är väl som att jämföra ringen-tiderna för GT-R och Corvetten. Otroligt viktig siffra tills man förstår lite om det och inser hur meningslös den är. 
Det är ju det forum är till för. Diskutera skitsaker som i det verkliga livet egentligen är fullständigt skitsamma. Man kan lugnt säga att trådens topic ingår i den kategorin.
Postad 22 August 2013 - 11:03
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Alltså det betyder ju ingenting för nuvarande släpp men det gör ju Sonys utspel och utpekande av MS som kappvändare ganska komiskt vilket var det som Palm syftade på.
Tjaa, skillnaden ligger i att MS kappvändande möjligen har relevans idag, Sonys har det inte. Det gör syftningen lite nödig/desperat. Allt har ett bäst före datum och man kan väl säga att MS kappvändande saknar relevans efter launch iaf, då om inte förr är det dags att move on.  Personligen tyckte jag det komiska låg i att exemplet på Sonys kappvändande var signerat en MS profil, nu som då.
Postad 22 August 2013 - 12:03
Rumpnisse
-
Rumpnisse
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
läste nånstans att ps4 har över 1 mille förhandsbokningar mer en dom sett på tjugo år... och att det kommer att bli utsålt... frågan hur länge det kommer vara brist på dom... Even Amazon’s Standard PS4 Editions are now Sold Out, Vita Sales Rise
Yes, even the PS4′s that aren’t even guaranteed for launch are sold out
Redigerat av Rumpnisse, 22 August 2013 - 12:16.
Postad 22 August 2013 - 12:07
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Ska den där texten inte förklaras och översättas till något längre än att arkitekturen skiljer? Vad är det där huma ex
Postad 22 August 2013 - 12:15
Unregistered5deb0b1d
-
Unregistered5deb0b1d
-
Guru
-
-
4329 inlägg
läste nånstans att ps4 har över 1 mille förhandsbokningar mer en dom sett på tjugo år... och att det kommer att bli utsålt... frågan hur länge det kommer vara brist på dom...
Räkna med både Sony och MS kommer att producera runt 700000 - 1000000 konsoler i månaden, i varje fall det första året-
Postad 22 August 2013 - 12:20
Rumpnisse
-
Rumpnisse
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Ska den där texten inte förklaras och översättas till något längre än att arkitekturen skiljer? Vad är det där huma ex 
Although each AMD hardware is in the next game consoles Xbox Playstation One and 4, only the Playstation 4 is the Huma technology support for a shared memory area. This explained AMD's senior product marketing manager Marc Diana opposite c't at Gamescom. This is likely the 3D performance of the Playstation 4 is still much more put on the Xbox One, asadopted under the previous level . AMD finally sees the heterogeneous uniform memory access as the key to the tremendous increase in performance of composite processors. AMD's future desktop processors combined the Kaveri series set on Huma. Behind the scenes c't could also capture developers unofficial voices that see the 3D performance of the Playstation 4 very far from that of the Xbox One. Back in April, AMD said manager Phil Rogers opposite c't that Huma specifically designed to accelerate 3D rendering performance, "game developers wanted to use extremely large textures for some years, but until now had to be a whole lot of tricks use, parts large textures to pack into smaller textures. because today must first be in a separate area of physical memory a texture before the GPU can process them. Huma With applications can deal more efficiently with textures. " More details to HUMA want to reveal to its developers conference in November AMD.On a classical system you have a RAM pool and a VRAM pool that are physically separated. Copying data from one pool to the other creates latency. The GPU is very good ad hiding latency. What it needs most is high bandwidth. The CPU on the other hand is extremely sensitive to latency. The CPU needs extremely low latency to work efficiently. Copying data from the RAM (CPU) to the VRAM (GPU) creates latency, but that's okay for the GPU. Copying data from RAM (CPU) to VRAM (GPU) and back to the RAM (CPU) creates even more latency. It's too much for the CPU. The copying alone takes longer than the computation wich makes this roundtrip highly ineffective.Xbox360 and older APUs have a unified RAM. This means that the RAM is no longer physically separated, but even though it's the same RAM chips, the system still distinct between memory partition for the different processors. You still need to copy the data between CPU partition and GPU partition, but this will be much more efficient than copying it between physically separated pools. But it's still too much latency for a CPU, GPU, CPU roundtrip. PS4 will have hUMA wich means that you no longer need a distinction between CPU partition and GPU partition. Both processors can use the same pieces of data at the same time. You don't need to copy stuff and this allows for completely new algorithms that utilize CPU and GPU at the same time. This is interesting since a GPU is very strong, but extremely dumb. A CPU is extremely smart, but very weak. Since you can utilize both processors at the same time for a single task you have a system that is extremely smart and extremely strong at the same time. It will allow for an extreme boost for many, many algorithms and parts of algorithms. On top of that it will allow for completely new classes of algorithms. This is a game changer.
Redigerat av Rumpnisse, 22 August 2013 - 12:24.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Spelkonsoler & PC-spel
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|