HIFI-Kabelutmaning, 5.000 - 30.000 kr gÀller alla hifi-kablar!
2043 svar till detta Àmne
Postad 07 April 2016 - 19:32
johan b-lund
-
johan b-lund
-
MĂ€stare
-
-
3447 inlÀgg
GuessWho, den 07 Apr 2016 - 19:35, skrev:
Det Àr av denna anledning som jag efterlyser lite mer respekt för de som Àr av Äsikten att skillnader faktiskt Àr hörbara.
Respekt fÄr de som visar och gör vad dom pÄstÄr sig kunna.
För övrigt Àr respekt nÄgot man inte kan krÀva eller tvinga sig till, det Àr nÄgot man förtjÀnar.
KÀnns vÀldigt kallt och osunt att hÄlla det Svart eller Vitt.
Det Àr en milsvid skillnad mot att respektera nÄgons Äsikt mot att inte respektera en person.
Postad 07 April 2016 - 19:39
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlÀgg
GuessWho, den 07 Apr 2016 - 19:35, skrev:
KÀnns vÀldigt kallt och osunt att hÄlla det Svart eller Vitt.
Det Àr en milsvid skillnad mot att respektera nÄgons Äsikt mot att inte respektera en person.
Inte alls, för jag menar personen sÄklart.
Och vad en person Àr innefattar Àr bla ens Äsikter, kunskaper och allt som gör en person..
Redigerat av masse70, 07 April 2016 - 19:40.
Postad 07 April 2016 - 19:41
johan b-lund
-
johan b-lund
-
MĂ€stare
-
-
3447 inlÀgg
Inte alls, för jag menar personen sÄklart.
Och vad en person Àr innefattar Àr bla ens Äsikter, kunskaper och allt som gör en person..
Vilket inte var det som GuessWho efterlyste
*edit*
Ăr det inte mĂ€nskligt och humant att respektera andras Ă„sikter, smak och tycke?
Redigerat av johan b-lund, 07 April 2016 - 19:44.
Postad 07 April 2016 - 20:12
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
ForumrÀv
-
-
785 inlÀgg
Försöker man dessutom försöker försvara sin hÄnfulla attityd gentemot de som tycker sej höra skillnader mellan olika kablar,
genom att hÀnvisa till vetenskap och logik, sÄ Àr det svÄrt att inte bli provocerad, eftersom vetenskap och logik faktiskt stödjer pÄstÄenden om att kablar kan ge upphov till hörbara skillnader och inte tvÀrtom!!!
Jag vet inte om det kan vara riktat till mig direkt eller indirekt.
Men om jag Äterknyter till Zartoks utmaning, tycker du det Àr rimligt att dom som sÀger sig höra skillnad mellan kablar ocksÄ har bevisbördan för visa det? Om nu nÄgot absolut mÄste visas ?
Med mitt resonemang sÄ kan nÀmligen inte "det andra lÀgret" bevisa sin tes. Min personliga Äsikt spelar inte sÄ stor roll för resonemanget. Det handlar egentligen bara om forskningsmetodik. Om nÄgot jag skrev uppfattades som hÄnfullt sÄ var det inte avsikten.
Redigerat av Mr_Tom, 07 April 2016 - 20:13.
Postad 07 April 2016 - 21:01
Lyfali
-
Lyfali
-
LĂ€rjunge
-
-
344 inlÀgg
Vart Àr det hÀr med respekten gent imot zartoks trÄd dÄ? om jag fÄr frÄga? han har ju flertalet gÄnger hÀnvisat till en kabeltrÄd att diskutera offtopic i?
Annars kan jag hÀnvisa till att alla som fortsÀtter diskutera massa ointressant dravell i denna trÄd kan hosta upp med 30 000kosing var och börja visa vad öronen gÄr för?
Postad 07 April 2016 - 21:17
johan b-lund
-
johan b-lund
-
MĂ€stare
-
-
3447 inlÀgg
Vart Àr det hÀr med respekten gent imot zartoks trÄd dÄ? om jag fÄr frÄga? han har ju flertalet gÄnger hÀnvisat till en kabeltrÄd att diskutera offtopic i?
Annars kan jag hÀnvisa till att alla som fortsÀtter diskutera massa ointressant dravell i denna trÄd kan hosta upp med 30 000kosing var och börja visa vad öronen gÄr för?
RÀtt, rensa trÄden pÄ alla inlÀgg och lÄt admin lÄsa den och klistra fast den sÄ alla kan lÀsa.
SjÀlva upplÀgget och andra frÄgor tas med lÀtthet via pm.

Postad 09 April 2016 - 07:19
Zartok
-
Zartok
-
Ălskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlÀgg
Hur ska du ha det?
Var det en vadslagning eller ett seriöst test?
Vore det ett seriöst test grundat pÄ ett genuint intresse av att bli klokare, sÄ Àr det direkt kontraproduktivt att hota testpersonerna med dryga ekonomiska konsekvenser.
Ăr det vadslagning det handlar om sĂ„ förstĂ„r jag upplĂ€gget, men dĂ„ Ă€r det inte frĂ„gan om nĂ„got seriöst test.
BestÀm dej!
Du har faktiskt fel!
...och inte lite heller.
Det finns en hel yrkeskÄr som sysslar med att t.ex. stÀmma pianon och som med sin erfarenhet och trÀning hör nÀr deltonerna inte lÀngre Àr perfekt matchade. Den precisionen fÄr du defintivt inte med nÄgot 200kronors instrument frÄn kjelles eller liknande.
Det Àr faktiskt bara en brÄkdel som Àr mÀtbart och dÄ behövs det tydligen pÄminnas om att en mÀtning sÀllan ger nÄgra direkta svar utan bara ett underlag som mÄste "tolkas" och som kan ligga till grund för olika slutsatser.
Ta bara en sÄ simpel sak som temperaturmÀtning. Jag gissar pÄ att 99.9% av alla mÀnniskor tror att termometern visar det kokande vattnets temperatur nÀr dom mÀter i en gryta med kokande vatten.
Detta Àr naturligtvis fel, eftersom det enda termometern visar Àr sin egen kÀnselkropps temperatur (i bÀsta fall) och den Àr ALDRIG samma som vattnets!
Har man inte den grundlÀggande förstÄelsen för mÀtteknik och vad den kan anvÀndas till (och framförallt vad den INTE kan anvÀndas till) sÄ ska man inte ge sej pÄ att dra en massa amatörmÀssiga slutsatser.
Jag har gott om teorier. En av dom frÀmsta Àr att pÄstÄendet helt enkelt Àr fel och att skillnader har konstaterats vid blindtester...
Men som sagt sÄ Àr förnekelse nÄgot som varken ena eller den andra sidan gynnas av...
Testet Àr seriöst och innehÄller en vadslagning. Det ena utesluter inte det andra.
Varför det? Det Àr ju en utmaning. Folk har ju sagt att dom hör skillnad hur lÀtt som helst, varför Àr det dÄ sÄ svÄrt? Jag har sagt det förr och jag kan sÀga det igen, om nÄgon vill testa mig pÄ att bÀnkpressa 100 kilo sÄ tar jag den utmaningen med oÀndlig insats eftersom jag vet att jag kan det. Inte svÄrare Àn sÄ. Tycker du att det Àr rimligt att jag ska betala 5000 för varje person som tror pÄ medier, slagrutor, magi, hokus pokus, andar, spöken och andra pÄhitt?
Du kan uttala sig tvÀrsÀkert, men det Àr precis som med kÀnsligheten som jag förklarade för dig i en annan trÄd. I sida efter sida sÄ stÀllde du upp miljoner algoritmer för kÀnslighet fram tills att jag kunde ge dig ett exempel som fick dig att erkÀnna att du hade fett fel.
Du var dock oÀndligt envis med att erkÀnna ditt fel, och jag vet att du inte kommer göra det tvÄ gÄnger om.
Nej, du har otroligt fel i det du talar om och det pÄvisar ju v bara att du inte vet vad du talar om. Jag har gjort ett arbete om absolut gehör pÄ avancerad nivÄ pÄ UmeÄ universitet för tvÄ-tre Är sedan, dÀr jag lÀste information om allt nödvÀndigt för sÄnt hÀr.
Ehm enkel frÄga, varför fÄr ens mÀnniskor absolut gehör?
Nej, ditt exempel felar eftersom det beror pÄ vart man kokar vattnet. I Kiruna, min hemstad sÄ kokar vattnet vid 96.5 grader, pÄ everest vid 60 osv. Det Àr bara vid havsytan vatten kokar vid 100.
Om ditt syfte Àr att vara hÀr och brÄka sÄ Àr du inte vÀlkommen. Hör du skillnad, anta utmaningen. Hör du inte skillnad, hitta inte pÄ att du gör det. Du har bevisligen haft fel förut, och erkÀnt det (trots alla dina matematiska berÀkningar som du gjorde fel) och du har fel igen.
Den hÀr trÄden Àr till för att göra testet, nu Àr det slut pÄ glappandet i kakhÄlet. Det stÄr pÄ sida ett. Spelar ingen roll vad du sÀger, du kan inte visa sin förmÄga.
Jag kan flyga utan vingar. Bara med min tankekraft. Men jag vill inte bevisa det. Men jag kan. Sluta smutsa ner trÄden.
Postad 09 April 2016 - 07:30
Zartok
-
Zartok
-
Ălskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlÀgg
För att lyfta fram vetenskapsteorin i det hela sÄ Àr det h helt enkelt sÄ att jag kör enligt poppers falsifieringsteori. Som nÄgon skrev ovan sÄ kan vi inte bevisa det negativ, det gÄr bara att pÄvisa att nÄgot Àr extremt osannolikt. DÀrför mÄste hypotesen göras om och falsifierieras frÄn det andra hÄllet.
Jag kan inte bevisa att det inte Àr nÄgon skillnad pÄ kablar, eftersom det Àr att bevisa det negativ. DÀremot sÄ fuferar vetenskapen enligt följande: 1000 tester har gjorts, noll har prickat rÀtt. Vetenskapen formar teorin att det inte Àr skillnad pÄ kablar. Det Àr ett vetenskapligt pÄstÄende och det kan i sin tur falsifierieras.
HĂ€nger ni med?
Jag kan inte bevisa att det inte Àr skillnad pÄ kablar, men jag kan bevisa att det Àr det. Genom en enda korrekt observation som inte Àr ett mÀtfel gÄr det att bevisa att det Àr skillnad pÄ kablar. Hur lÀtt som helst.
Finns INGEN sÄn observation. Finns 1000 som inte funnit skillnad. DÀrför Àr det mycket enkelt, den rÄdande hypotesen, oavsett vad folk tror pÄ, Àr att det inte Àr nÄgon skillnad pÄ kablar. Det Àr mycket lÀtt att falsifieriera den teorin, vÀlkommen.
Ni fÄr gÀrna diskutera skillnaden mellan kablar, men hÀr gör vi inte det, gör en ny trÄd om det
HÀr ska pengarna fram dÀr kakgluggen finns. Enkelt och lÀttförstÄeligt.
Redigerat av Zartok, 09 April 2016 - 07:34.
Postad 09 April 2016 - 08:00
Unregistered242b20f0
-
Unregistered242b20f0
-
ForumrÀv
-
-
686 inlÀgg
Visst Àr det skillnad pÄ kablar..man mÄste vara fÀrgblind i sÄ fall ..en Àr blÄ en annan Àr vit sÄ har vi svart och sÄ vidare..:-)
Postad 09 April 2016 - 08:08
Zartok
-
Zartok
-
Ălskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlÀgg
Visst Àr det skillnad pÄ kablar..man mÄste vara fÀrgblind i sÄ fall ..en Àr blÄ en annan Àr vit sÄ har vi svart och sÄ vidare..:-)
MÀhh, mÄste man skriva till hörbar skillnad varje gÄng?
Postad 09 April 2016 - 12:21
Klonkyo
-
Klonkyo
-
Rookie
-
7 inlÀgg
Hör man inte skillnad mellan vanliga kopparkablar och riktigt bra kablar Àr man sannolikt tondöv. Folk anvÀnder vÀl de kablar de har rÄd med och intresse för. Om inte det rÀcker sÄ skaffa nÄgon annan fritidsaktivitet och bli lycklig över.
Postad 09 April 2016 - 13:25
MIIKE888
-
MIIKE888
-
ForumrÀv
-
-
807 inlÀgg
Hör man inte skillnad mellan vanliga kopparkablar och riktigt bra kablar Àr man sannolikt tondöv. Folk anvÀnder vÀl de kablar de har rÄd med och intresse för. Om inte det rÀcker sÄ skaffa nÄgon annan fritidsaktivitet och bli lycklig över.
Àr du seriös eller?
Ăr du ocksĂ„ en av dom som lĂ€tt hör skillnad men inte vill ha 30.000kr:)?
eller 1 miljon dollar för den delen.
//MIcke
Postad 09 April 2016 - 14:17
Loco.spk
-
Loco.spk
-
MĂ€stare
-
-
3407 inlÀgg
Hör man inte skillnad mellan vanliga kopparkablar och riktigt bra kablar Àr man sannolikt tondöv.
Hmm, och vad för magiskt material Àr det i "riktigt bra kablar" ? 
Och nu antar jag att det Àntligen dök upp nÄgon som antar Zartoks utmaning. För du Àr vÀl inte tondöv?
Redigerat av Loco.spk, 09 April 2016 - 14:18.
Postad 09 April 2016 - 17:00
Zartok
-
Zartok
-
Ălskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlÀgg
Tonerna förĂ€ndras sjĂ€lvfallet inte av kablar. Ăr du intresserad att pĂ„visa detta sĂ„ kan du tjĂ€na en ordentlig hacka pĂ„ det
Postad 09 April 2016 - 17:13
Unregisteredb2bcb2c1
-
Unregisteredb2bcb2c1
-
Beroende
-
-
1393 inlÀgg
Jag tycker renheten i tonerna och tajmingen blir bÀttre i proportion till priset. DÀrför sÄlde jag mina kablar till en kompis svindyrt för att sedan köpa tillbaka dem för samma pris. Klar förbÀttring.
Postad 09 April 2016 - 18:22
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlÀgg
Àr du seriös eller?
Ăr du ocksĂ„ en av dom som lĂ€tt hör skillnad men inte vill ha 30.000kr:)?
eller 1 miljon dollar för den delen.
//MIcke
För mig Àr det solklart att han antingen Àr en gammal bannad profil eller en ny som enbart Àr ute efter att trolla.
Postad 09 April 2016 - 18:24
Peterrrrr
-
Peterrrrr
-
Beroende
-
-
1243 inlÀgg
Tonerna förĂ€ndras sjĂ€lvfallet inte av kablar. Ăr du intresserad att pĂ„visa detta sĂ„ kan du tjĂ€na en ordentlig hacka pĂ„ det 
Vi fÄr vÀl bjuda in kabeltroende till VOF's fb-sida och sÄ fÄr det lÀgga fram sina belÀgg 
Postad 09 April 2016 - 19:28
Zartok
-
Zartok
-
Ălskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlÀgg
Vi fÄr vÀl bjuda in kabeltroende till VOF's fb-sida och sÄ fÄr det lÀgga fram sina belÀgg 
I LOL'd đ
Vi fÄr se vad han sÀger först, om han antar utmaningen
Postad 09 April 2016 - 20:05
Unregistered79206920
-
Unregistered79206920
-
LĂ€rjunge
-
-
443 inlÀgg
Klart det Àr skillnad jag kör med guldplÀtterad silverledare 400mm2 till basen och ademantiumledare till mellanregister och diskant
Postad 09 April 2016 - 21:14
Zartok
-
Zartok
-
Ălskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlÀgg
Klart det Àr skillnad jag kör med guldplÀtterad silverledare 400mm2 till basen och ademantiumledare till mellanregister och diskant
Hör du den skillnaden i ett blindtest? LÀs första sidan och fundera pÄ om det kan vara nÄgot för dig
Postad 09 April 2016 - 21:35
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4142 inlÀgg
... jag kör med guldplÀtterad silverledare 400mm2 till basen...
Man skall inte ha för tunn kabel, men detta var vÀl i grövsta laget...?
Postad 09 April 2016 - 21:44
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlÀgg
HÀrligt, sÄ nÀr antar du testet?
Postad 09 April 2016 - 21:51
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlÀgg
SÄ nÀr antar du testet?
Postad 09 April 2016 - 22:40
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
ForumrÀv
-
-
785 inlÀgg
Kablar i Adamantium skulle vara en vÀldigt spÀnnande utmaning .
Redigerat av Mr_Tom, 09 April 2016 - 23:20.
Postad 10 April 2016 - 11:13
Ageve
-
Ageve
-
Ăber-Guru
-
-
12522 inlÀgg
Pudelns kĂ€rna. Nej, allt som Ă€r "hörbart" Ă€r INTE mĂ€tbart. MĂ€nniskan Ă€r ingen voltmeter eller mikrofon. Det gĂ„r att TRĂNA sina sinnen och olika personer har olika förmĂ„ga precis som i allting annat. Eller skulle ni vĂ„ga utmana en Radiolog att kolla pĂ„ detaljer i bilder? Dom ser saker som ingen vanlig dödlig ser. INGEN har lyckats mĂ€ta vad dom egentligen ser. INGEN har lyckats simulera med bildavlĂ€sande mjukvaror att ge samma trĂ€ffsĂ€kerhet som en Radiolog.
VÀldigt mÀrklig liknelse. Eftersom radiologer varje dag gör korrekta diagnoser sÄ finns dÀr ju bevis för att det fungerar.
Det finns dÀremot inga seriösa blindtester som har kunnat göra det samma för er fantastiska kabelhörsel.
Du verkar istÀllet diskutera mjukvara för igenkÀnning av bilder, ungefÀr som om man skulle anvÀnda mjukvara för att detektera vilka instrument som ingÄr i orkestern pÄ en inspelning.
En mer intressant liknelse skulle kanske vara om radiologen bytte till en highend DVI-kabel för att se bilderna bÀttre, istÀllet för att byta ut en skÀrm med TN-panel till en med IPS-panel 
Postad 10 April 2016 - 12:16
boombaaz
-
boombaaz
-
Beroende
-
-
1174 inlÀgg
En mer intressant liknelse skulle kanske vara om radiologen bytte till en highend DVI-kabel för att se bilderna bÀttre, istÀllet för att byta ut en skÀrm med TN-panel till en med IPS-panel 
Glöm inte high end nÀtverkskablar som Àr riktningskÀnsliga för 4-5000:-/m sÄ bilden överförs korrekt frÄn lagringsservern 
Redigerat av boombaaz, 10 April 2016 - 12:17.
Postad 10 April 2016 - 13:07
Unregistered79206920
-
Unregistered79206920
-
LĂ€rjunge
-
-
443 inlÀgg
Trodde det va uppenbart att jag inte va seriös nĂ€r jag skrev ademantium osv đ
SĂ„lĂ€nge det Ă€r bra kontakt i Ă€ndarna kan man ha det mesta som högtalarkabelđ
Postad 10 April 2016 - 13:29
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4142 inlÀgg
Trodde det va uppenbart att jag inte va seriös nÀr jag skrev ademantium osv
SÄlÀnge det Àr bra kontakt i Àndarna kan man ha det mesta som högtalarkabel
Det var uppenbart..
Postad 10 April 2016 - 14:03
Ageve
-
Ageve
-
Ăber-Guru
-
-
12522 inlÀgg
Jag tycker renheten i tonerna och tajmingen blir bÀttre i proportion till priset. DÀrför sÄlde jag mina kablar till en kompis svindyrt för att sedan köpa tillbaka dem för samma pris. Klar förbÀttring.
En bÀttre, och enklare metod Àr att köra kablarna i en Furutech UCC (Ultrasonic Cable Cleaner):
To achieve a clean signal transmission, you need clean cables. Microscopic impurities or corrosion on the conductors will increase the resistance over time. By cleaning your cables in the Furutech UCC on a regular basis, you will increase the lifespan of the cables, and make sure they perform to their full potential.
After the cleaning process is complete, use the Furutech SKIII ASCB (Anti Static Cleaning Brush) on the cables before connecting them to your system.
Furutech Cable Cleaner small.png 296.45K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Ageve, 10 April 2016 - 14:27.
Postad 10 April 2016 - 14:14
jaQoB
-
jaQoB
-
Veteran
-
-
1691 inlÀgg
En bÀttre, och enklare metod Àr att köra kablarna i en Furutech UCC (Ultrasonic Cable Cleaner):
To achieve a clean signal transmission, you need clean cables. Microscopic impurities or corrosion on the conductors will increase the resistance over time. By cleaning your cables in the Furutech UCC on a regular basis, you will increase the lifespan of the cables, and make sure they perform to their full potential.
Furutech Cable Cleaner small.png
Det finns enormt mycket att göra sig lustig över i HiFi-sammanhang, men att köra kontakter i en ultraljudstvÀtt dÄ och dÄ för att tvÀtta bort belÀggningar (och korrosion?) kan vÀl inte vara helt dumt..?
Sen lÀr nog furutech ta lite mer betalt Àn kell&co.
Postad 10 April 2016 - 14:25
VÀldigt mÀrklig liknelse. Eftersom radiologer varje dag gör korrekta diagnoser sÄ finns dÀr ju bevis för att det fungerar.
Det finns dÀremot inga seriösa blindtester som har kunnat göra det samma för er fantastiska kabelhörsel.
Du verkar istÀllet diskutera mjukvara för igenkÀnning av bilder, ungefÀr som om man skulle anvÀnda mjukvara för att detektera vilka instrument som ingÄr i orkestern pÄ en inspelning.
Nej, jag hÀvdar att man aldrig testar "kablar". Man lyssnar efter ev. förÀndringar i ljudet med olika kablar och det Àr en holistisk process som inte gÄr att mÀta. Jag hÀvdar att det inte objektivt gÄr att bevisa att det Àr en skillnad eftersom den dels Àr beroende av hela ljudsystemet, lokalen och framförallt av individen som lyssnar. Ett trÀnat öra hör mer och uppfattar nyanskillnader bÀttre (egentligen hjÀrnans processning som Àr bÀttre - frÄga en blind). Speciellt om man Àr trÀnad med sÄdan musik dÀr nyansskillnader spelar roll. Hör man t.ex inte vilken flygel det spelas pÄ spelar ju ett kabelbyte förmodligen en mindre roll (om man nu kan skillnaden mellan flyglar sen tidigare menar jag. T.ex genom att lyssna mycket live. Det kan ju vara vilket instrument som helst).
Alla anlÀggningar har en egen signatur. Ju högre kvalitet desto svÄrare att uppfatta den men ocksÄ lÀttare att höra nÀr nÄgot har Àndrats tidigare i kedjan (innan högtalarna). T.ex dÄ en kabel. Att "lÀra" sig en högkvalitativt systems signatur kan ta mÄnader. Det Àr den period som hjÀrnan behöver för programmeras pÄ systemet.
En radiolog behöver f.ö. mÄnga mÄnga Är för att trÀna upp sin trÀffsÀkerhet. Och jo, dom gör visst fel. Ganska ofta t.o.m, men Àr ÀndÄ bÀttre Àn vanliga dödliga eller mjukvaror som försöker hÀrma mÀnskligt beslutsfattande. Att inte se nÄgot i en röntgenbild betyder inte att det inte finns nÄgot sjukligt dÀr. Ofta hÀnder det att man fÄr reda pÄ med hjÀlp av annan teknik att det fanns nÄgonting och med den kunskapen kan man gÄ tillbaka och tydligare se det maligna i bilden. Ingen skulle drömma om att kalla det "placebo" eller att "man ser det man vill se". PoÀngen med det Àr att Àven om ett guldöra INTE skulle höra skillnad sÄ bevisar det faktiskt ingenting.
Ska man göra detta kabeltest pÄ riktigt (det Àr inget "kabel"test) sÄ ska det vara i ens eget system av hög kvalitet. Under mycket lÄng tid. Inte i en butik under nÄgra timmar. Det finns nog tillrÀckligt mÄnga "kabeltroende" som Àr kritiska och Àrliga mot sig sjÀlva som skulle kunna stÀlla upp pÄ det om det nu inte gÀllde pengar ocksÄ. Det gÄr sÀkert att rent tekniskt arrangera ett hemmablindtest. Men nu var det inte ett objektivt resultat man var ute efter eller hur? Och Àven om nÄgon prickade rÀtt sÄ skulle det iallafall inte bevisa nÄgot dÀrför att i ett annat system med andra öron(+hjÀrna) fÄr man sÀkert ett annat resultat Àven med samma kablar.
Postad 10 April 2016 - 14:42
Ageve
-
Ageve
-
Ăber-Guru
-
-
12522 inlÀgg
Nej, jag hÀvdar att man aldrig testar "kablar".
Ja, eftersom kablarna inte stÄr för nÄgon ljudmÀssig skillnad* sÄ har du rÀtt. Det Àr svÄrt att "testa" kablar. Att göra det under nÄgra andra omstÀndigheter Àn ett blindtest gÄr bort direkt, eftersom förvÀntanseffekten/placebo, eller en centimeters flytt i sidled gör sÄ enormt mycket mer Àn en eventuell pÄverkan frÄn en kabel.
SÄ ja, nÀr folk sÀtter sig ner och "lyssnar" pÄ olika kablar, sÄ Àr det ingen kabeltest. AngÄnde lÄng lyssningstid och tillvÀnjning sÄ hÄller jag med nÀr det gÀller högtalare. Det gÄr inte att dra en seriös slutsats efter fem minuters lyssning, inte ens om man stÀller upp högtalarna i sitt egna lyssningsrum.
Skillnaden Àr att olika högtalare har stora variationer i Ätergivningen, medans kablar bara överför en lÄgfrekvent elektrisk signal ett fÄtal meter. Inte direkt rocket science...
* Kablar, inte filter som har monterats pÄ en kabel.
En radiolog behöver f.ö. mÄnga mÄnga Är för att trÀna upp sin trÀffsÀkerhet. Och jo, dom gör visst fel. Ganska ofta t.o.m, men Àr ÀndÄ bÀttre Àn vanliga dödliga eller mjukvaror som försöker hÀrma mÀnskligt beslutsfattande.
Ja, fast nu var det inte jag som kommenterade radiologers trÀffsÀkerhet. Jag skrev bara att radiologer varje dag gör korrekta diagnoser, medans ingen nÄgonsin har kunnat urskilja en kabel i ett kontrollerat blindtest.
Redigerat av Ageve, 10 April 2016 - 14:46.
Postad 10 April 2016 - 14:45
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
MĂ€stare
-
-
3205 inlÀgg
Jag kan visserligen förstÄ 982jans poÀng gÀllande att fÄ erfarenhet av en anlÀggning och dess anpassning, dÄ man alldeles för lÀtt fokuserar pÄ skillnader hellre Àn den faktiska kvalitén nÀr man t.ex. gör A/B-tester. Heller Àr det inte sÀrskilt ovanligt enligt egen erfarenhet att man mÀrker av flertalet (ofta bristande) egenskaper i ett system först efter en tids anvÀndning.
DÀremot Àr jag fortfarande inte sÀker pÄ exakt vad det Àr för hörbara (eller för den delen tekniska) skillnader som finns mellan kablar som spelar roll nÀr det kommer till kritan. Eller för den delen hur de enligt somliga sÄ uppenbarligen finns men aldrig bevisas. Givetvis spÀnnande att folk har olika uppfattningar och Àr villiga att utveckla sina Äsikter (vilket 982jan förtjÀnar viss cred för kan jag tycka) men det kÀnns ÀndÄ som att diskussionen gÄr runt i cirklar...
Postad 10 April 2016 - 14:45
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4142 inlÀgg
Nej, jag hÀvdar att man aldrig testar "kablar". Man lyssnar efter ev. förÀndringar i ljudet med olika kablar och det Àr en holistisk process som inte gÄr att mÀta. Jag hÀvdar att det inte objektivt gÄr att bevisa att det Àr en skillnad eftersom den dels Àr beroende av hela ljudsystemet, lokalen och framförallt av individen som lyssnar. Ett trÀnat öra hör mer och uppfattar nyanskillnader bÀttre (egentligen hjÀrnans processning som Àr bÀttre - frÄga en blind). Speciellt om man Àr trÀnad med sÄdan musik dÀr nyansskillnader spelar roll. Hör man t.ex inte vilken flygel det spelas pÄ spelar ju ett kabelbyte förmodligen en mindre roll (om man nu kan skillnaden mellan flyglar sen tidigare menar jag. T.ex genom att lyssna mycket live. Det kan ju vara vilket instrument som helst).
Alla anlÀggningar har en egen signatur. Ju högre kvalitet desto svÄrare att uppfatta den men ocksÄ lÀttare att höra nÀr nÄgot har Àndrats tidigare i kedjan (innan högtalarna). T.ex dÄ en kabel. Att "lÀra" sig en högkvalitativt systems signatur kan ta mÄnader. Det Àr den period som hjÀrnan behöver för programmeras pÄ systemet.
En radiolog behöver f.ö. mÄnga mÄnga Är för att trÀna upp sin trÀffsÀkerhet. Och jo, dom gör visst fel. Ganska ofta t.o.m, men Àr ÀndÄ bÀttre Àn vanliga dödliga eller mjukvaror som försöker hÀrma mÀnskligt beslutsfattande. Att inte se nÄgot i en röntgenbild betyder inte att det inte finns nÄgot sjukligt dÀr. Ofta hÀnder det att man fÄr reda pÄ med hjÀlp av annan teknik att det fanns nÄgonting och med den kunskapen kan man gÄ tillbaka och tydligare se det maligna i bilden. Ingen skulle drömma om att kalla det "placebo" eller att "man ser det man vill se". PoÀngen med det Àr att Àven om ett guldöra INTE skulle höra skillnad sÄ bevisar det faktiskt ingenting.
Ska man göra detta kabeltest pÄ riktigt (det Àr inget "kabel"test) sÄ ska det vara i ens eget system av hög kvalitet. Under mycket lÄng tid. Inte i en butik under nÄgra timmar. Det finns nog tillrÀckligt mÄnga "kabeltroende" som Àr kritiska och Àrliga mot sig sjÀlva som skulle kunna stÀlla upp pÄ det om det nu inte gÀllde pengar ocksÄ. Det gÄr sÀkert att rent tekniskt arrangera ett hemmablindtest. Men nu var det inte ett objektivt resultat man var ute efter eller hur? Och Àven om nÄgon prickade rÀtt sÄ skulle det iallafall inte bevisa nÄgot dÀrför att i ett annat system med andra öron(+hjÀrna) fÄr man sÀkert ett annat resultat Àven med samma kablar.
En roman vinner inget blindtest.
Postad 10 April 2016 - 14:50
Ageve
-
Ageve
-
Ăber-Guru
-
-
12522 inlÀgg
Det finns enormt mycket att göra sig lustig över i HiFi-sammanhang, men att köra kontakter i en ultraljudstvÀtt dÄ och dÄ för att tvÀtta bort belÀggningar (och korrosion?) kan vÀl inte vara helt dumt..?
Sen lÀr nog furutech ta lite mer betalt Àn kell&co.
Kontakter, jadÄ, men hela kablar? Troligtvis inte 
Produkten existerar inte, det var bara ett skÀmt. Den antistatiska penseln finns dock, och bestÄr av bland annat gethÄr 
http://www.furutech....014/08/06/9773/
Den förbÀttrar bÄde ljud och bild, men de fina gethÄren som anvÀnds Àr vÀldigt svÄra att fÄ tag pÄ, dÀrav priset.
The SK-III uses a combination of the finest goat hair and Corona discharge fibers. Hard to come by and extremely soft, the goats hair used on the SK-III is perfect for cleaning dust out of those precious LPs and will not leave the slightest mark on CDs, DVD or projector lenses.
Redigerat av Ageve, 10 April 2016 - 15:01.
Postad 10 April 2016 - 15:07
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4142 inlÀgg
Jag rekommenderar att lÀsa detta av Roger Russel.
http://www.roger-rus...m/wire/wire.htm
Postad 10 April 2016 - 17:36
stormagen
-
stormagen
-
AnvÀndare
-
-
144 inlÀgg
Ska man göra detta kabeltest pÄ riktigt (det Àr inget "kabel"test) sÄ ska det vara i ens eget system av hög kvalitet. Under mycket lÄng tid.
Det stÄr i trÄden att man fÄr göra testet hemma hos sig med sin egen utrustning om man vill 
Lite off kanske men, om man nu mÄste lyssna pÄ en kabel "under mycket lÄng tid" för att höra nÄgon som helst skillnad vad Àr dÄ poÀngen? MÄste ju vara bÀttre att lÀgga den pengen pÄ nÄgon del i systemet som gör skillnad som man faktiskt kan höra....
PoÀngen med det Àr att Àven om ett guldöra INTE skulle höra skillnad sÄ bevisar det faktiskt ingenting.
Det hÀr var det roligaste jag lÀst pÄ sjukt lÀnge. SÄ du menar att det Àr omöjligt för ett "guldöra" att ha fel... Àven om han har fel?!
Postad 10 April 2016 - 17:58
Loco.spk
-
Loco.spk
-
MĂ€stare
-
-
3407 inlÀgg
Det hÀr var det roligaste jag lÀst pÄ sjukt lÀnge. SÄ du menar att det Àr omöjligt för ett "guldöra" att ha fel... Àven om han har fel?!
Jag tror Jan Àr inne pÄ det filosofiska/religösa spÄret: "inget gÄr att bevisa" och dÀrför har han "rÀtt" i vad han Àn tror.
Postad 10 April 2016 - 19:38
Zartok
-
Zartok
-
Ălskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlÀgg
Det gÄr inte att bevisa ett negativ. DÀremot gÄr det att bevisa att det Àr hörbar skillnad pÄ kablar. Ingen i vÀrlden har hittills gjort det. Det Àr lika rimlig som att det enkelt gÄr att bevisa att mÀnniskor kan flyga. Men ingen i vÀrlden har hittills gjort det.
Men det Àr vÀldigt mycket prat hÀr inne. Om nÄgot guldöra Àr intresserad av att visa sin förmÄga och tjÀna bra pengar pÄ det, skriv 
Rena kabeldiskussioner och deras pÄverkan fÄr ni gÀrna starta en ny trÄd om. HÀr Àr det tÀnkt att pengarna ska sÀttas dÀr kakgluggen finns. Ingen frÄn guldsidan har hittills kunnat göra det, medan vi har nÄgon frÄn skeptikersidan som gjort det. I ett och ett halvt Är.
Postad 11 April 2016 - 10:25
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlÀgg
Precis!
Jag har ingen direkt koll pÄ vad kabeltroende sÀger om hur skillnader ska synas eller inte synas.
Vad jag vill Ät med mitt ex Àr att vi kan höra skillnader mellan olika strÀngmÀrken men fÄr det svÄrt verifiera det med mÀtningar.
Bara en sÄdan skillnad med hur hÄrt anslaget Àr kommer ge ett annat mÀtresultat medans vÄra öron direkt hör att det Àr strÀng X.
SÄ ja det handlar om att kunna tyda en mÀtning, jag vill inte sÀga att det Àr omöjligt men det Àr inget man fixar i handvÀndning.
VÄra öron Àr i det hÀr fallet lÄngt bÀttre Àn nÄgot mÀtinstrument med att tyda skillnaderna.
SÄ med 2 olika stÀrkare som mer eller mindre mÀter identiskt sÄ har vi pÄ pappret en skillnad, mÀter vi vad som kommer ut frÄn högtalarna sÄ ser det med största sannolikhet likadant ut oberoende vilken av dessa tvÄ vi vÀljer.
Hur kan det dÄ komma sig att vi kan höra skillnad mellan dessa tvÄ stÀrkar?
Sen tar vi en Litz-kabel och en grövre-kabel o mÀter kablarna, aj fan vi kan ju inte uppfatta dom skillnaderna vi ser sÀger dom.
AlltsÄ pÄverkar dom inte?
*edit* Jag Àr inte ute efter att kasta ved pÄ elden eller att pÄvisa att det visst kan vara skillnader bara att vÄra öron Àr lÄngt bÀttre pÄ att dektektera förÀndringar Àn vad vi tror.
Har du testat detta, att mÀta olika strÀngar och se om det skulle gÄ att se vilken som Àr vilken? Jag Àr inte helt övertygad om att det Àr sÄ svÄrt som du lÀgger fram det nÀmligen. Dessutom sÄ Àr jag inte helt övertygad, beroende pÄ vilka strÀngar som anvÀnds, att det Àr sÄ superlÀtt att bara med hjÀlp av hörseln kunna sÀga vilka strÀngar det Àr. DÀremot sÄ kan du ju med mÀtningen fÄ uppgifter som örat aldrig skulle kunna fixa att fÄ fram pÄ egen hand. Exakta tonhöjden, styrkan etc. VÄra öron Àr inte lÄngt bÀttre Àn nÄgot mÀtinstrument i det hÀr fallet. Det handlar mer om att ingen satt sig ner och programmerat nÄgon utrustning att tyda dessa skillnader. Om nÄgon gör det sÄ fixar ett mÀtverktyg att skilja pÄ skillnaderna direkt. Det handlar inte om att vÄra öron Àr överlÀgsna. Det jag opponerade mig emot frÄn början var ju att örat skulle vara ett bÀttre precisionsverktyg Àn att mÀta och det stÄr jag fortfarande fast vid. Visst, örat Àr ett fantastiskt instrument. Att det ska finnas parametrar i kablar som inget mÀtinstrument i vÀrlden kan uppfatta men örat fixar, det Àr jag oerhört tveksam till.
I ditt förstÀrkare-exempel sÄ Àr jag Àr inte helt övertygad om att man i ett blindtest kan höra skillnad pÄ dom nÀmnda förstÀrkarna. Dock Àr nog detta nÄgot som vi fÄr enas om att vara oense i. 
AngÄende litz och grövre kablar sÄ Àr det vad jag vet ingen som sagt att man inte kan höra skillnad pÄ kablar som pÄverkar pÄ det viset. För tunna eller har filter etc. I dessa fall Àr nog alla rörande överens om att kablar kan pÄverka ljudet.
Postad 11 April 2016 - 11:08
johan b-lund
-
johan b-lund
-
MĂ€stare
-
-
3447 inlÀgg
Har du testat detta, att mÀta olika strÀngar och se om det skulle gÄ att se vilken som Àr vilken? Jag Àr inte helt övertygad om att det Àr sÄ svÄrt som du lÀgger fram det nÀmligen. Dessutom sÄ Àr jag inte helt övertygad, beroende pÄ vilka strÀngar som anvÀnds, att det Àr sÄ superlÀtt att bara med hjÀlp av hörseln kunna sÀga vilka strÀngar det Àr. DÀremot sÄ kan du ju med mÀtningen fÄ uppgifter som örat aldrig skulle kunna fixa att fÄ fram pÄ egen hand. Exakta tonhöjden, styrkan etc. VÄra öron Àr inte lÄngt bÀttre Àn nÄgot mÀtinstrument i det hÀr fallet. Det handlar mer om att ingen satt sig ner och programmerat nÄgon utrustning att tyda dessa skillnader. Om nÄgon gör det sÄ fixar ett mÀtverktyg att skilja pÄ skillnaderna direkt. Det handlar inte om att vÄra öron Àr överlÀgsna. Det jag opponerade mig emot frÄn början var ju att örat skulle vara ett bÀttre precisionsverktyg Àn att mÀta och det stÄr jag fortfarande fast vid. Visst, örat Àr ett fantastiskt instrument. Att det ska finnas parametrar i kablar som inget mÀtinstrument i vÀrlden kan uppfatta men örat fixar, det Àr jag oerhört tveksam till.
I ditt förstÀrkare-exempel sÄ Àr jag Àr inte helt övertygad om att man i ett blindtest kan höra skillnad pÄ dom nÀmnda förstÀrkarna. Dock Àr nog detta nÄgot som vi fÄr enas om att vara oense i. 
AngÄende litz och grövre kablar sÄ Àr det vad jag vet ingen som sagt att man inte kan höra skillnad pÄ kablar som pÄverkar pÄ det viset. För tunna eller har filter etc. I dessa fall Àr nog alla rörande överens om att kablar kan pÄverka ljudet.
Nu har jag inte spelat pÄ ett gÀng Är och har inte ens nÄgon gitarr kvar sÄ jag kan inte ge exempel men jo det Àr ganska stora klangskillnader.
Ănnu större skillnad blir det om man jĂ€mför sprillans mot dom som har anvĂ€nts nĂ„gon vecka.
Och givetvis Àr god mÀtutrustning bÀttre Àn vÄra öron men vi kan tyda/uppfatta förÀndringar pÄ ett bÀttre sÀtt i vissa fall.
SlÄ an pÄ en strÀng 3 ggr med olika styrka o mÀt, byt till ett annat mÀrke o upprepa proceduren.
Jag tror du kommer att fÄ problem att kunna plocka ut vad som Àr vad rent mÀtmÀssigt, med örat kan du fÄnga upp det ganska enkelt.
(givetvis gÀller det inte alla strÀngar för mÄnga Àr ganska lika varandra men anvÀnda strÀngar gÄr aldrig att missa)
Om man skulle ge sig pÄ att skapa ett redskap för att mÀta strÀngar sÄ hade det med sÀkerhet blivit skitbra 
Exemplet var inte menat för att det finns dolda parametrar i en kabel utan mer att öronen kan i vissa fall vara överlÀgsna.
FörstÀrkar exemplet Àr ocksÄ lite skrivet med en twitch 
En förstÀrkare Àr komplex, mycket olika mojÀnger i dom och dÄ tycks folk i allmÀnhet acceptera att mindre skillnader i mÀtdata visst kan höras och ganska tydligt med.
Men en kabel, det Àr ju bara en simpel kabel, helt okomplicerad alltsÄ ohörbar.
Och det Àr dÀr Litz eller liknande kommer in.
Min tes Àr att vissa kablar kan stÀlla till det för högtalar-filterna och Àven för slutsteget och dÄ kan vi uppfatta att nÄgot hÀnder.
Dom ikke troende sÀger dÄ, Ja men det kablen Àr inte gjord för Hifi!!
Jo men den sÀljs som Hifi kabel, var sÀtter kriteriet för att det ska fÄ kalla Hifi-kabel?
Den ikke troende sÀger dÄ, Jo men det pÄverkar utrustningen negativt, Helt ovidkommande om du fragÄr mig, det var hörbar skillnad det gÀllde.
Jag blev sjÀlv sÄgad ang Litz ett gÀng sidor tillbaka o jag kan bjuda pÄ det.
Ămnet Ă€r inte sĂ„ viktigt för mig och jag bryr mig inte alls om kablar, vissa sĂ€ljs för horribla priser eller sĂ„ nĂ€mns det en massa hokus pokus som försĂ€lningsargument 
DÀremot ogillar jag sÀttet som ikke troende bemöter kabeltroende i vissa avseende.
Postad 11 April 2016 - 11:21
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4142 inlÀgg
DÀremot ogillar jag sÀttet som ikke troende bemöter kabeltroende i vissa avseende.
Som att dom blir bemötta med skepsis nÀr dom pÄstÄr sig kunna saker som ingen annan kunnat hittills?
Postad 11 April 2016 - 11:38
johan b-lund
-
johan b-lund
-
MĂ€stare
-
-
3447 inlÀgg
Som att dom blir bemötta med skepsis nÀr dom pÄstÄr sig kunna saker som ingen annan kunnat hittills?
Skepsis Àr nÄgot som mÄste fÄ finnas, nedlÄtenhet, att man driver med personen eller liknande kan jag vara utan.
Som jag har nÀmnt Innan handlar det mycket om hur man lÀgger fram.
Hej jag heter Johan och tycker att jag fick en förÀndring nÀr jag bytade kabel
eller
Hej jag heter Johan, ni ikke troende Àr ena tondöva fjantar som inte tror eller hör skillnad pÄ kablar. Ni ska veta att nÀr jag köpte mina xXx öppnade sig en helt ny vÀrld! Aldrig att jag kommer gÄ tillbaka till what ever det gamla nu var för nÄgot.
Köp revaxsör och sÄ vidare i samma stil.
Jag tror du förstÄr vad jag menar.
Sen att ingen lyckats hittills hÄller jag inte med om och det Àr dÀr Litz kommer in 
Postad 11 April 2016 - 14:00
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4142 inlÀgg
Hej jag heter Johan och tycker att jag fick en förÀndring nÀr jag bytade kabel
Och dÄ skulle jag frÄgat vad han trodde det berodde pÄ.
Postad 11 April 2016 - 15:28
johan b-lund
-
johan b-lund
-
MĂ€stare
-
-
3447 inlÀgg
Och dÄ skulle jag frÄgat vad han trodde det berodde pÄ.
Ja vem kan svara pÄ?
UngefÀr som varför vissa stÀrkare Äker 8 runt andra oavsett vilken av dom som pÄ papper Àr den bÀttre.
FrÄgestÀllningen börjar bli lÄngrandig och om du Àr den som "trycker upp nÄgon mot vÀggen" och krÀver bevis för att den andra har hört rÀtt sÄ kör sÄ det ryker
Postad 11 April 2016 - 15:52
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4142 inlÀgg
Ja vem kan svara pÄ?
UngefÀr som varför vissa stÀrkare Äker 8 runt andra oavsett vilken av dom som pÄ papper Àr den bÀttre.
FrÄgestÀllningen börjar bli lÄngrandig och om du Àr den som "trycker upp nÄgon mot vÀggen" och krÀver bevis för att den andra har hört rÀtt sÄ kör sÄ det ryker 
Det som Àr lÄngrandigt Àr alla som sÀger att skillnad finns men inte vÄgar att stÀlla upp. 
Postad 11 April 2016 - 16:13
johan b-lund
-
johan b-lund
-
MĂ€stare
-
-
3447 inlÀgg
Det som Àr lÄngrandigt Àr alla som sÀger att skillnad finns men inte vÄgar att stÀlla upp. 
Ligger nÄgot i det, placebo Àr gÄtt för sjÀlen.
Det utesluter fortfarande inte att vissa kablar stÀller till det för en del utrustningar o det sker saker.
Oh well....,
Postad 11 April 2016 - 16:39
Zartok
-
Zartok
-
Ălskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlÀgg
Nu tycker jag att vi Àr lite lÄngt borta frÄn testet och syftet. Vill ni prata skillnader sÄ kan vi skapa en trÄd för det, hÀr Àr det bara det som rör testet som ska diskuteras. Lite ot dÄ och dÄ Àr ju ok, men nu har det blivit rÀtt mycket sÄnt tycker jag
Postad 11 April 2016 - 17:34
johan b-lund
-
johan b-lund
-
MĂ€stare
-
-
3447 inlÀgg
Nu tycker jag att vi Àr lite lÄngt borta frÄn testet och syftet. Vill ni prata skillnader sÄ kan vi skapa en trÄd för det, hÀr Àr det bara det som rör testet som ska diskuteras. Lite ot dÄ och dÄ Àr ju ok, men nu har det blivit rÀtt mycket sÄnt tycker jag 
Ska hÄlla mitt skrivande pÄ minimala nivÄer sÄ det inte kommer en massa svar som jag i sin tur svarar pÄ 
Postad 11 April 2016 - 18:21
Klonkyo
-
Klonkyo
-
Rookie
-
7 inlÀgg
Intressant att tondövas förening försöker genomföra pseudovetenskapligt test. För att bevisa nÄgot överhuvud taget behövs en ordentligt genomförd kontrollerad studie. Flosklerna som haglar i trÄden visar att sÄdan kompetens saknas.
1 anvÀndare lÀser detta Àmne
0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar
Svara pÄ citerade inlÀgg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Tillbehör
-
→
Kablar
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
LFE reference och Center ch
johan b-lund
2026-09-02 18:43:15
-
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas hÀr?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna sjĂ€lva tagit. För att bilder ska listas krĂ€vs att albumet Ă€r synligt samt att det inte Ă€r av typen "Historik", "Ănskelista", "Ăvriga byggbilder" eller "Ăvrigt".
|