* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34862 svar till detta ämne
Postad 15 December 2009 - 11:04
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2534 inlägg
skulle ni inte kunna skriva ihop en bugglista samt med åtgärder som skall eller har gjort så man vet vad som finns å vad som kommer avhjälpas.
Det är inte så enkelt som det låter kan jag säga. Det finns flera förändringar som är till för att lösa flera av problemen som några kunder har haft, men då felen är svåra at reproducera för utvecklarna kan man inte med 100% säkerhet säga att det löser problemet för samtliga. Jag tror dock att de allra flesta problemen som medför att tjänsten inte fungerar som den ska kommer att lösas men ”kosmetiska” fel såsom att boxen inte lyser rött på framsidan och att hårddisken inte stängs av vid vissa tidpunkter kommer att få vänta ett tag. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 15 December 2009 - 11:09
doppko
-
doppko
-
Användare
-
-
175 inlägg
Beställde min 1963 box för tre veckor sedan. I dag ser jag att svt HD kommer sända trekonors hockeymatch på torsdag, men till det duger inte min 1510 box. Jag har väntat 2.5 år på att kunna kolla på HD hockey tv på min 52" Sharp. Problemet är att jag inte fått min box ännu. Ringde supporten precis och fick till svar att de minsann inte kunde se att någon beställning ar lagd. arghh. blir så trött. Tjejen var dock trevlig och lovade att skicka med prioritet sp boxen borde vara framme på torsdag eller fredag. Snyggt löst av supporten, men jag kan inte förstå hur en beställning bara kan försvinna..
Postad 15 December 2009 - 11:10
Göran J
-
Göran J
-
Amatör
-
-
50 inlägg
Har en fråga till Er som tittar på Telia digital-TV med en widescreen skärm! Samt låter TV-n visa och välja 16x9 när det är det OCH 4x3 NÄR DET ÄR DET! Vad händer på SVT 2 när ni ser något som är 4x3 format då (t.ex. på fredagskvällarna när Fassbinder's Berlin Alexanderplatz) går er bild automatiskt till 4x3 läget då?
Det är så att jag har sedan feb. Telia digital-TV med fiber och en wide-screen TV. Har ett problem att när det är 4x3 så går alla mina ca. 40 kanaler i rätt läge UTOM SVT 2!! Den visar bilden utdragen i 16x9 läge ( - förskräckligt!! - ) så jag måste manuellt ställa om den till 4x3 läge! Jag har två digitalboxar inkopplade och det blir samma fel på båda! Har flera gånger varit i kontakt med TELIA men de hittar inget fel hos sej! Vad är det som är fel? Ärdet båda mina digitalboxar eller kan felet ligga någon annanstans?
Undrar Göran J
Hej! Jag har väntat på att Du som jobbar inom Telia skulle svara på mitt inlägg (7290) och komma med ett bra svar!
Undrar vänligen Göran J
Till slut kom det ett svar:
Beklagar om du inte fått svar tidigare, men det i inlägg 7290 beror på att vi får fel information om kanalen av SVT och man jobbar på att lösa det,
Markus Johansson Telia Kundservice
Nu i fredags (11/12) fick jag hem den nya 1963 boxen. På lördagen var en kompis och installerade den åt mej (jag är lite rörelsehindrad). Och vi fick igång den utan problem! + Skarpare bild övelag tycker jag + Snabbare menyer! + Fick även SVT HD. Vilken bild!!! + Inspelning och kunna se på en annan kanal! Bra. Spelade in några filmer på natten mellan lördag och söndag - Nu är det BARA bredbild på alla kanaler förutom kanal 17 SVT HD - Alltså nu blir en bild som ska vara i 4X3 utdragen till 16x9 format (såg det på Woodstock dokumentären på lördagskvällen på SVT2, Eurosport 1, såg på snooker sändningen) Markus! Varför har ni inte fixat detta ännu!!! - På söndagskvällen skulle jag göra två inspelningar, de misslyckades och sedan har jag ej kunnat spela in alls!!! Jag blir såå irriterad!!! Göran J
Postad 15 December 2009 - 11:12
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3281 inlägg
Det är inte så enkelt som det låter kan jag säga. Det finns flera förändringar som är till för att lösa flera av problemen som några kunder har haft, men då felen är svåra at reproducera för utvecklarna kan man inte med 100% säkerhet säga att det löser problemet för samtliga. Jag tror dock att de allra flesta problemen som medför att tjänsten inte fungerar som den ska kommer att lösas men ”kosmetiska” fel såsom att boxen inte lyser rött på framsidan och att hårddisken inte stängs av vid vissa tidpunkter kommer att få vänta ett tag.
Håller inte med om att inspelningsindikatorn (röd lysdiod) är ett kosmetiskt problem. Utan att gå in i menyn finns det inget sätt att se om inspelning pågår annat än vid kanalbyte. En indikator på frontpanelen är väl det minsta man kan begära. Har aldrig haft en inspelningsapparat av något slag som inte indikerar att inspelning pågår. Utom 1963... Även HDD'n borde enkelt kunna styras att slå av efter viss tids overksamhet.
Redigerat av tomano58, 15 December 2009 - 11:28.
Postad 15 December 2009 - 11:16
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3281 inlägg
Nu i fredags (11/12) fick jag hem den nya 1963 boxen. På lördagen var en kompis och installerade den åt mej (jag är lite rörelsehindrad). Och vi fick igång den utan problem! + Skarpare bild övelag tycker jag + Snabbare menyer! + Fick även SVT HD. Vilken bild!!! + Inspelning och kunna se på en annan kanal! Bra. Spelade in några filmer på natten mellan lördag och söndag
- Nu är det BARA bredbild på alla kanaler förutom kanal 17 SVT HD - Alltså nu blir en bild som ska vara i 4X3 utdragen till 16x9 format (såg det på Woodstock dokumentären på lördagskvällen på SVT2, Eurosport 1, såg på snooker sändningen) Markus! Varför har ni inte fixat detta ännu!!! - På söndagskvällen skulle jag göra två inspelningar, de misslyckades och sedan har jag ej kunnat spela in alls!!!
Jag blir såå irriterad!!!
Göran J
Jag har boxen inställd på Widescreen - Pillarbox och Tv'n på Auto. Fungerar till 99,9%. Verkar som att i en del fåtal fall så skickar inte boxen rätt signal (eller fel på källan) och man får ändra på TV'n men det har varit vid mycket få tillfällen.
Redigerat av tomano58, 15 December 2009 - 11:21.
Postad 15 December 2009 - 11:17
Bergan
-
Bergan
-
Veteran
-
-
2231 inlägg
- Nu är det BARA bredbild på alla kanaler förutom kanal 17 SVT HD - Alltså nu blir en bild som ska vara i 4X3 utdragen till 16x9 format (såg det på Woodstock dokumentären på lördagskvällen på SVT2, Eurosport 1, såg på snooker sändningen) Markus! Varför har ni inte fixat detta ännu!!!
Detta är en inställningsfråga i boxen. Nu har jag inte menyalternativet så jag kan tyvärr inte guida dig till ändring.
Postad 15 December 2009 - 11:26
Vrålapan
-
Vrålapan
-
Lärjunge
-
-
343 inlägg
Beställde min 1963 box för tre veckor sedan. I dag ser jag att svt HD kommer sända trekonors hockeymatch på torsdag, men till det duger inte min 1510 box. Jag har väntat 2.5 år på att kunna kolla på HD hockey tv på min 52" Sharp. Problemet är att jag inte fått min box ännu. Ringde supporten precis och fick till svar att de minsann inte kunde se att någon beställning ar lagd. arghh. blir så trött. Tjejen var dock trevlig och lovade att skicka med prioritet sp boxen borde vara framme på torsdag eller fredag. Snyggt löst av supporten, men jag kan inte förstå hur en beställning bara kan försvinna..
Samma sak hände mig. Beställde box via telefon 23/11 och upptäckte den 8/12 att det aldrig blev någon beställning. Beställde igen 8/12 och fick nyss veta att boxen nog kommer fram idag. Jag gissar att handläggaren som tog emot min beställning gjorde något fel vid registreringen av beställningen. Sånt kan ju hända (första dagen på kampanjen och allt är nytt för handläggarna) men det är oerhört irriterande.
Postad 15 December 2009 - 11:32
blackburn_
-
blackburn_
-
Lärjunge
-
-
460 inlägg
Samma sak hände mig. Beställde box via telefon 23/11 och upptäckte den 8/12 att det aldrig blev någon beställning. Beställde igen 8/12 och fick nyss veta att boxen nog kommer fram idag. Jag gissar att handläggaren som tog emot min beställning gjorde något fel vid registreringen av beställningen. Sånt kan ju hända (första dagen på kampanjen och allt är nytt för handläggarna) men det är oerhört irriterande.
Exakt samma sak hände mig. Beställde boxen via telefon den 30/11. Ringde häromdagen för att kolla när den kommer men det fanns inte ett spår av beställningen i systemet. Antar att dom haft ett större problem med beställningssystemet hos Telia. Boxen ligger på posten nu iaf.
Postad 15 December 2009 - 12:37
Unregistered79ea5573
-
Unregistered79ea5573
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Det vore bra om du skrev vad det var för TV och reciver du använder.
Jag har aldrig varit med om texten "Starting the software" vid den pricken dock, så jag blir lite funderad över vad du skriver dock.
Teven är en Dantax 32LCDV7 och recievern är en Sony STR-KG800. En lustig grej är att allt funkade direkt ut ur lådan, förutom att ljudet försvann då och då. Så jag tänkte då att en omstart skulle fixa ljudet för så har det funkat tidigare. Och då lyckades jag aldrig få bild igen via hdmi.
Postad 15 December 2009 - 13:42
jonola
-
jonola
-
Rookie
-
4 inlägg
Har precis beställt en Motorola VIP 1963 på vinst och förlust.
Undrar lite över maskinens specifiktationer. Hittar inte det någonstans. Kan man spela in på flera kanaler samtidigt som man kan på Boxer modellerna? Är den HD kompatibel? All fakta eller en manual att läsa på lite skulle vara intresant.
Postad 15 December 2009 - 13:50
Mops
-
Mops
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Har precis beställt en Motorola VIP 1963 på vinst och förlust.
Undrar lite över maskinens specifiktationer. Hittar inte det någonstans. Kan man spela in på flera kanaler samtidigt som man kan på Boxer modellerna? Är den HD kompatibel? All fakta eller en manual att läsa på lite skulle vara intresant. http://www.telia.se/...ia_digitalboxar
Postad 15 December 2009 - 14:00
jonola
-
jonola
-
Rookie
-
4 inlägg
http://www.telia.se/...ia_digitalboxar
Ok, men att kunna spela in på ett annat program en det man ser på är ju självklart i daxläget. Jag antar då att man bara kan spela in på en kanal samtidigt och inte flera som man kan på Boxer/Com Hem. Någon som vet något om hur många program man kan programera i förväg? Verkar inte vara någon high tech product.
Postad 15 December 2009 - 14:09
Valken
-
Valken
-
Användare
-
-
111 inlägg
Ok, men att kunna spela in på ett annat program en det man ser på är ju självklart i daxläget. Jag antar då att man bara kan spela in på en kanal samtidigt och inte flera som man kan på Boxer/Com Hem. Någon som vet något om hur många program man kan programera i förväg?
Verkar inte vara någon high tech product.
Det stämmer att man enbart kan spela in en kanal åt gången. Det är inte Motorolaboxen som sätter begränsningarna som jag förstår det utan Telias lösning. Boxer, som använder en äldre version av Motorolas box med PVR, har precis som du skriver möjlighet att spela in två kanaler samtidigt (och dessutom samtidigt titta på en tredje redan inspelad kanal vilket man kan tycka är basic-funktionallitet nuförtiden). Så din slutsats är korrekt, det verkar inte vara någon high tech produkt, tyvärr.
Postad 15 December 2009 - 15:40
hagoran
-
hagoran
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Håller inte med om att inspelningsindikatorn (röd lysdiod) är ett kosmetiskt problem. Utan att gå in i menyn finns det inget sätt att se om inspelning pågår annat än vid kanalbyte. En indikator på frontpanelen är väl det minsta man kan begära. Har aldrig haft en inspelningsapparat av något slag som inte indikerar att inspelning pågår. Utom 1963...
Även HDD'n borde enkelt kunna styras att slå av efter viss tids overksamhet.
Har en tre-fyra år gammal Panasonic DVD med hårddisk som efter en viss tid låter hårddisken gå ner i "sleeping mode" och som sedan startar när det är dags för inspelning / avspelning. Att Telia har en box utan denna funktion 2009 är ganska skralt! En hårddisk som snurrar hela tiden kommer ju att slitas mer än nödvändigt. Ni måste väl kunna implementera detta i program varan? /Hans
Postad 15 December 2009 - 16:13
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Ok, men att kunna spela in på ett annat program en det man ser på är ju självklart i daxläget. Jag antar då att man bara kan spela in på en kanal samtidigt och inte flera som man kan på Boxer/Com Hem. Någon som vet något om hur många program man kan programera i förväg?
Verkar inte vara någon high tech product.
När du jämför med Boxer och Com Hem, vilken teknologi jämför du med då? VIP-1963 är så mycket high-tech man kan få när man pratar om IP-TV, men om man jämför med DVB-x standarderna så kan dessa mer just nu. Den största skillnaden mellan teknologierna är ju att DVB är en broadcast vilket inte IP-TV är. Dvs i DVB tar ju boxen emot alla kanaler samtidigt och antalet simultana kanaler beror på hur många mottagare man fysiskt stoppar in i boxen. När det gäller IP-TV skickas ju bara den (eller de) strömmar du för närvarande valt till boxen och skall man kunna hantera flera strömmar måste också förbindelsen kunna hantera det antalet strömmar bandbreddsmässigt, vilket är en begränsande faktor för t ex ADSL-kunderna. Varför Boxers IP-TV-lösning verkar klara två inspelningar (men då utan att kunna titta på tv "live"), medan Telia har valt att man kan spela in en och titta på en annan vet jag inte, men det går kanske att förändra. /A
Postad 15 December 2009 - 16:23
apanoladotcom
-
apanoladotcom
-
Användare
-
-
165 inlägg
Har en tre-fyra år gammal Panasonic DVD med hårddisk som efter en viss tid låter hårddisken gå ner i "sleeping mode" och som sedan startar när det är dags för inspelning / avspelning. Att Telia har en box utan denna funktion 2009 är ganska skralt! En hårddisk som snurrar hela tiden kommer ju att slitas mer än nödvändigt. Ni måste väl kunna implementera detta i program varan?
/Hans
Som med det mesta finns det två sätt att se på den saken. Det sliter även på en hårddisk av varva upp och ner ofta. För att citera Wikipedia gällande hybriddiskar: "A hard drive, once spinning, suffers almost no wear. A significant proportion of wear arises during the spin-up and spin-down processes. Indeed, the number of spin-ups is often given as the indication of the lifetime of a hard drive." Jag föredrar en hårddisk som snurrar hela tiden.
Redigerat av apanoladotcom, 15 December 2009 - 16:26.
Postad 15 December 2009 - 16:39
Valken
-
Valken
-
Användare
-
-
111 inlägg
När du jämför med Boxer och Com Hem, vilken teknologi jämför du med då?
VIP-1963 är så mycket high-tech man kan få när man pratar om IP-TV, men om man jämför med DVB-x standarderna så kan dessa mer just nu. Den största skillnaden mellan teknologierna är ju att DVB är en broadcast vilket inte IP-TV är. Dvs i DVB tar ju boxen emot alla kanaler samtidigt och antalet simultana kanaler beror på hur många mottagare man fysiskt stoppar in i boxen. När det gäller IP-TV skickas ju bara den (eller de) strömmar du för närvarande valt till boxen och skall man kunna hantera flera strömmar måste också förbindelsen kunna hantera det antalet strömmar bandbreddsmässigt, vilket är en begränsande faktor för t ex ADSL-kunderna.
Varför Boxers IP-TV-lösning verkar klara två inspelningar (men då utan att kunna titta på tv "live"), medan Telia har valt att man kan spela in en och titta på en annan vet jag inte, men det går kanske att förändra.
/A
Visst, motorolaboxen är kanske high-tech men produkten inspelningsbar box från Telia är det inte. Att enbart kunna spela in en kanal åt gången var ok för några år sedan men kan man inte spela in två kanaler samtidigt (samtidigt som man tittar på en tidigare inspelning) så blir det inte high-tech. Jag förstår begränsningarna om man har adsl men för fiber borde man ha tagit fram en bättre produkt. Jag trodde från början inte att det var sant när jag hörde talas om den begränsningen, särskilt inte efter att jag fått bekräftat att man med Boxers IP-TV-tjänst inte har den begränsningen.
Postad 15 December 2009 - 16:46
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Visst, motorolaboxen är kanske high-tech men produkten inspelningsbar box från Telia är det inte. Att enbart kunna spela in en kanal åt gången var ok för några år sedan men kan man inte spela in två kanaler samtidigt (samtidigt som man tittar på en tidigare inspelning) så blir det inte high-tech. Jag förstår begränsningarna om man har adsl men för fiber borde man ha tagit fram en bättre produkt. Jag trodde från början inte att det var sant när jag hörde talas om den begränsningen, särskilt inte efter att jag fått bekräftat att man med Boxers IP-TV-tjänst inte har den begränsningen.
Visst, det kan man tycka. Själv har jag hellre möjligheten att faktiskt vid varje tillfälle kunna titta på en valfri kanal istället för att boxen är upplåst i dubbla inspelningar, men man kan ju lämna det valet åt kunden. Jag vet faktiskt inte varför man gjort den begränsningen, men det kan ju vara så att möjligheten ändras. Eftersom 1963-boxen är ny och det fortfarande är buggar avseende både firmware och inspelningar så kanske det är lika bra att inte stödja dubbla inspelningar tills vidare. /A
Postad 15 December 2009 - 16:51
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Någon som vet något om hur många program man kan programera i förväg?
Jag har inte hört talas om att det finns någon begränsning avseende detta. /A
Postad 15 December 2009 - 16:52
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2534 inlägg
Exakt samma sak hände mig. Beställde boxen via telefon den 30/11. Ringde häromdagen för att kolla när den kommer men det fanns inte ett spår av beställningen i systemet. Antar att dom haft ett större problem med beställningssystemet hos Telia. Boxen ligger på posten nu iaf.
Antar att du med beställde den via telefon? Jag tror inte det är ett problem med beställningssystemet utan det snarare är den mänskliga faktorn då det var lite nya rutiner för att beställa boxen. Det är bara att beklaga och vi kan ju hoppas att de kommer att införa en funktion så man kan se orderstatus på mina sidor snart, precis som flera av er har lämnat förslag om. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 15 December 2009 - 16:59
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2534 inlägg
Håller inte med om att inspelningsindikatorn (röd lysdiod) är ett kosmetiskt problem. Utan att gå in i menyn finns det inget sätt att se om inspelning pågår annat än vid kanalbyte. En indikator på frontpanelen är väl det minsta man kan begära. Har aldrig haft en inspelningsapparat av något slag som inte indikerar att inspelning pågår. Utom 1963...
Även HDD'n borde enkelt kunna styras att slå av efter viss tids overksamhet.
Nu kanske jag använde fel ord, vad jag ville ha fram är att jag tror man prioriterar att åtgärda problem med att spela in program högre än att få en lysdiod på framsidan att lysa. Detta var alltså min egen uppfattning eftersom att jag inte fått en komplett lista på vilka saker som åtgärdas i den uppdatering som kommer imorgon. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 15 December 2009 - 18:30
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3281 inlägg
Ledsen men den matchen är iofs med i tablån men ser inte ut att vara en HD-sändning. Allt på SVT HD är inte HD-sändningar som man ju lätt kan tro.
Postad 15 December 2009 - 19:26
EmilHemma
-
EmilHemma
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Samma sak hände mig, fast det var innan kampanjen på 1963, typ 2 veckor innan. Jag hade beställt (vanlig 1903) och när jag skulle ringa o kolla om det fanns ny info om när 1963 skulle komma ut så fanns inte min beställning kvar alls... Blev måttligt road då.
Postad 15 December 2009 - 20:00
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Som med det mesta finns det två sätt att se på den saken. Det sliter även på en hårddisk av varva upp och ner ofta.
För att citera Wikipedia gällande hybriddiskar:
"A hard drive, once spinning, suffers almost no wear. A significant proportion of wear arises during the spin-up and spin-down processes. Indeed, the number of spin-ups is often given as the indication of the lifetime of a hard drive."
Jag föredrar en hårddisk som snurrar hela tiden.
Det är väl ingen hybrid hårddisk (HHD) som sitter i Motorola 1963 eller? En hybrid hårddisk fungerar på ett helt annat sätt än en vanlig hårddisk. "The HHD spins-up, dumps data from the buffer, then spins-down straight away. This equates to more spin-ups and spin-downs, increasing wear and decreasing the life of the HHD (compared to the normal HD), although the amount is probably quite small. "Dagens normala hårddiskar har inga problem med att gå i vila och startas några gånger per dag. Så frågan är vad som är bäst? Alltid vara på 24 tim alla dagar jämfört med endast några timmar vid inspelning eller uppspelning.
Redigerat av Unregistered29650, 15 December 2009 - 20:12.
Postad 15 December 2009 - 20:15
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Är det bara jag som har problem med textning generellt vid vanligt TV tittande just nu? Inte haft några problem tidigare (förutom vid inspelning och time shift). Några kanaler är värre än andra. Textningen kommer och går, släpar efter samt hänger sig.
Redigerat av Unregistered29650, 15 December 2009 - 20:15.
Postad 15 December 2009 - 20:20
HDfan
-
HDfan
-
Rookie
-
4 inlägg
Jag är som ex-kund hos Comhem van vid att spela in 3 kanaler samtidigt som jag tittar på en 4:e kanal så att få hem den otroligt fula digitalboxen med sin plastiga fjärrkontroll från Telia där man bara kan spela in 1 kanal medan man tittar på en 2:a känns som ett riktigt nerköp. Jag har ännu inte stött på några problem med den inspelningsbara digitalboxen, har dock bara spelat in någon minut och ännu inte använt vare sig time shift eller schemalagd inspelning, ska göra detta ikväll och se vad som sker. Att man ännu inte kan sköta inspelningar via hemsidan är riktigt dåligt. Att det snart har gått 1 mån visar att det är ett allvarligt fel. Varför har man inte grundligt testat detta och digitalboxen som många verkar ha problem med innan boxen släpptes? Det finns något positivt med Telia och det är att GUI:t som är helt okej med kanalloggor och liknande. Dock är inte GUI:t helt logiskt i sitt utförande så allt är inte bara positivt här. Man måste knappa på en hel del knappar för att komma till saker som borde vara självklara att komma till på ett eller max två knapptryck. TV-guiden är under all kritik, ser gärna en helt ny sådan. Något som jag gärna ser åtgärdat färutom en helt ny och omarbetad TV-guide är att hårddisken inte står och snurrar när boxen är i standby då detta sliter på hårddisken. Andra tillverkare har åtgärdat detta via firmware så det går, om bara Telia och Motorola vill. Samma sak med dioden som visar att boxen spelar in. Som andra har skrivit så är det vi kunder som får agera betatestare och detta är helt oacceptabelt.
Postad 15 December 2009 - 20:22
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Håller helt med om ovanstående.
Postad 15 December 2009 - 20:26
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Jag antar att du menar att sökfunktionen alltid söker i alla olika programbibliotek. Att felmeddelandet visar en text beroende på vilket programbibliotek man står i vid sökningstillfället istället för vilket bibliotek det aktuella programmet tillhör borde dock vara en bug.
Ett annat förslag är att man bara kan söka i och se de programbibliotek som man har tillgång till.
Redigerat av Unregistered29650, 15 December 2009 - 21:01.
Postad 15 December 2009 - 20:42
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Är det bara jag som har problem med textning generellt vid vanligt TV tittande just nu? Inte haft några problem tidigare (förutom vid inspelning och time shift). Några kanaler är värre än andra. Textningen kommer och går, släpar efter samt hänger sig.
@ Telia Kundservice Har jätte problem med texten på en TV kanal just nu när samtidig inspelning pågår av en annan kanal. Kan en inspelning verkligen påverka visningen av texten på en annan TV kanal. Eller är det något annat allmänt känt fel just nu?
Postad 15 December 2009 - 20:59
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Tänkte på en annan sak. Varför sänder vissa kanaler så många program i 4:3 format fortfarande. Detta gäller främst amerikanska TV serier. T ex så sänder TV6 vissa serier i 4:3 medan TV3 sänder samma serier i 16:9.
Postad 15 December 2009 - 21:25
apanoladotcom
-
apanoladotcom
-
Användare
-
-
165 inlägg
Det är väl ingen hybrid hårddisk (HHD) som sitter i Motorola 1963 eller? En hybrid hårddisk fungerar på ett helt annat sätt än en vanlig hårddisk.
"The HHD spins-up, dumps data from the buffer, then spins-down straight away. This equates to more spin-ups and spin-downs, increasing wear and decreasing the life of the HHD (compared to the normal HD), although the amount is probably quite small. "
Dagens normala hårddiskar har inga problem med att gå i vila och startas några gånger per dag. Så frågan är vad som är bäst? Alltid vara på 24 tim alla dagar jämfört med endast några timmar vid inspelning eller uppspelning.
Jag påstod aldrig att det var en hybriddisk i boxen. Faktum kvarstår dock att upp- och nedvarvningar sliter på hårddisken, även om du anser att slitaget är litet precis som jag anser att slitaget genom att en hårddisk snurrar är litet. Skillnaden mellan en hybriddisk och en vanlig hårddisk är mindre än du verkar tro. Att den har en SSD inbyggd påverkar mest när samma data läses upprepade gånger eller vid uppstart av Vista eller 7. Det är dock en annan diskussion. När det gäller slitage på en hårdisk som snurrar är läs- och skrivoperationer boven i dramat, inte att disken snurrar. Läs- och skrivoperationerna blir lika många oavsett om hårddisken ständigt snurrar eller bara snurrar när den aktivt används. Nedvarvningar leder även till lägre temperatur i hårddisken vilket enligt Googles studie av hårddiskar ökar risken för fel. "Lower temperatures are associated with higher failure rates" heter det där.
Redigerat av apanoladotcom, 15 December 2009 - 21:25.
Postad 15 December 2009 - 21:29
apanoladotcom
-
apanoladotcom
-
Användare
-
-
165 inlägg
Ett annat förslag är att man bara kan söka i och se de programbibliotek som man har tillgång till.
Jag tror att både Telia och programleverantörerna vill att vi ska kunna se allt i biblioteken. Vissa gånger blir jag till exempel sugen på att köpa TV1000 när jag ser vilka filmer de har som inte Canal+ har.
Postad 15 December 2009 - 22:26
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Jag påstod aldrig att det var en hybriddisk i boxen. Faktum kvarstår dock att upp- och nedvarvningar sliter på hårddisken, även om du anser att slitaget är litet precis som jag anser att slitaget genom att en hårddisk snurrar är litet.
Skillnaden mellan en hybriddisk och en vanlig hårddisk är mindre än du verkar tro. Att den har en SSD inbyggd påverkar mest när samma data läses upprepade gånger eller vid uppstart av Vista eller 7. Det är dock en annan diskussion.
När det gäller slitage på en hårdisk som snurrar är läs- och skrivoperationer boven i dramat, inte att disken snurrar. Läs- och skrivoperationerna blir lika många oavsett om hårddisken ständigt snurrar eller bara snurrar när den aktivt används.
Nedvarvningar leder även till lägre temperatur i hårddisken vilket enligt Googles studie av hårddiskar ökar risken för fel. "Lower temperatures are associated with higher failure rates" heter det där.
Din första referens var ifrån en diskussion om hybrid hårddiskar där detta har betydelse pga de många start och stopp som sker hela tiden om än liten betydelse idag. Mitt citat var ifrån en av referenserna till samma Wikipedia artikel. Så man kan hitta stöd för båda åsikterna där beroende på argumenten. Det finns både plus och minus. Fakta är att dagens hårddiskar är konstruerade för att kunna gå i vila så ett antal gånger per dag har ingen som helst betydelse för livslängden i en vanlig konsument produkt. Googles studie av hårddiskar visar också att modellen av hårddisk samt tillverkare har än större betydelse för driftsäkerheten. Vad sitter det i 1963 boxen? Jag vet ingen annan digital box eller HD inspelare på marknaden där inte hårddisken går i vila i stand by läge. Låt oss vara överens om att vi inte är överens i denna fråga!
Postad 15 December 2009 - 23:54
HDfan
-
HDfan
-
Rookie
-
4 inlägg
Jag har ännu inte stött på några problem med den inspelningsbara digitalboxen, har dock bara spelat in någon minut och ännu inte använt vare sig time shift eller schemalagd inspelning, ska göra detta ikväll och se vad som sker.
Jag har nu testat time shift, schemalagd inspelning direkt via boxen samt via den gömda länken på Telias hemsida utan problem. Hoppas detta inte var en engångsföreteelse. Jag ska se om det jag har spelat in blir svart i morgon, precis som det blivit för många andra. Är än så länge positivt överraskad. Några saker som Telia bör ändra/åtgärda/förbättra enligt mig: 1. Hårddisken bör gå i standby när boxen gör det. Nu är den aktiv och slits trots att den inte används. 2. TV-guiden är under all kritik. En nydesign är ett måste, vill ha överskådligt och enkelt. 3. Aktivera dioden på framsidan utav boxen som visar inspelning. 4. HD-kanaler. Ge oss HD. SVT HD räcker inte. 5. Textningen hänger efter på vissa kanaler medan den på andra ligger steget före. 6. Bitraten på barnkanalerna är under all kritik. Komprimeringsartefakter ses hela tiden och över hela bilden. 7. Bitraten på kanalerna överlag är låg med allt vad det medför. Höj bitraten så får ni nöjdare kunder. 8. Byt leverantör utav boxar. Båda tråkig att se på designmässigt, en fjärrkontroll som inte fungerar om man inte riktar den direkt mot boxen samt att hårddisken låter riktigt mycket när man ser på TV, spelar in, snabbspolar eller kör time shift. 9. Se till att ordna så man styr inspelningar via "Min TV" och inte den gömda länken. 10. Loggar man in på Telia och går till den gömda länken för att styra inspelningar finns det en kanallista som man kan redigera. När man loggar ut och sedan loggar in igen har kanallistan blivit tom så man får redigera den igen för att se alla kanaler man har. 11. Hårddisken låter konstant när boxen är på, det är väl för time shiftens skull? men väl irriterande.
Redigerat av HDfan, 16 December 2009 - 10:26.
Postad 16 December 2009 - 00:14
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Tänkte på en annan sak. Varför sänder vissa kanaler så många program i 4:3 format fortfarande. Detta gäller främst amerikanska TV serier. T ex så sänder TV6 vissa serier i 4:3 medan TV3 sänder samma serier i 16:9.
Och TV8 sänder widescreen bild i 4:3 format så att man får windowboxing. Lever vi i stenåldern fortfarande eller? Halva TV bilden är ju svart om man inte använder de inbyggda zoom funktionerna i TV:n. Inte konstigt att bild kvaliteten blir helt värdelös. Kan inte Telia få programmen i bättre format? Det är ju bättre kvalitet på reklamen än på programmen.
Redigerat av Unregistered29650, 16 December 2009 - 00:20.
Postad 16 December 2009 - 08:28
apanoladotcom
-
apanoladotcom
-
Användare
-
-
165 inlägg
Fakta är att dagens hårddiskar är konstruerade för att kunna gå i vila så ett antal gånger per dag har ingen som helst betydelse för livslängden i en vanlig konsument produkt.
Fakta är också att dagens hårddiskar är konstruerade för att kunna snurra på i många år utan att gå i vila eller stängas av. Låt oss vara överens om att vi inte är överens i denna fråga! 
Där är vi överens. Tillägg: Jag tror säkert att Motorola kommer att förändra beteendet för tyvärr måste de lyssna på kundernas önskan i vissa fall. Myten om att hårddiskar går sönder genom att snurra är tyvärr alldeles för utbredd.
Redigerat av apanoladotcom, 16 December 2009 - 08:52.
Postad 16 December 2009 - 08:57
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3281 inlägg
Och TV8 sänder widescreen bild i 4:3 format så att man får windowboxing. Lever vi i stenåldern fortfarande eller? Halva TV bilden är ju svart om man inte använder de inbyggda zoom funktionerna i TV:n. Inte konstigt att bild kvaliteten blir helt värdelös. Kan inte Telia få programmen i bättre format? Det är ju bättre kvalitet på reklamen än på programmen.
Problemet ligger väl i källan och inte hos Telia?
Postad 16 December 2009 - 09:11
Göran J
-
Göran J
-
Amatör
-
-
50 inlägg
Jag har boxen inställd på Widescreen - Pillarbox och Tv'n på Auto. Fungerar till 99,9%. Verkar som att i en del fåtal fall så skickar inte boxen rätt signal (eller fel på källan) och man får ändra på TV'n men det har varit vid mycket få tillfällen.
Tack för tipset! Jag hade ställt den fel. Men i Widescreen - Pillerbox blev det rätt! Så nu är det som vanligt igen. Bara fel på SVT 2 när de kör 4x3 i widescreen! MARCUS! När ska det problemet åtgärdas?? Sedan gjorde jag en omstart av boxen så nu fungerar inspelningen också Göran
Postad 16 December 2009 - 09:18
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Och som det verkar kommer alla kollektiva kunder få HDTV ganska så pronto
Postad 16 December 2009 - 09:23
jonola
-
jonola
-
Rookie
-
4 inlägg
Är detta ett alternativ?
Om det finns en utgång fortfarande till VCR/DVR så måste man kunna använda sin befintliga HDD spelare om man har någon och spela in den "andra" kanalen. Då kan man ju spela in två kanaler samt titta på ett inspelat program eller en DVD.
Om man kan detta så låter det lite bättre.
Postad 16 December 2009 - 09:53
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Är detta ett alternativ?
Om det finns en utgång fortfarande till VCR/DVR så måste man kunna använda sin befintliga HDD spelare om man har någon och spela in den "andra" kanalen. Då kan man ju spela in två kanaler samt titta på ett inspelat program eller en DVD.
19x3-boxarna skall skicka signal på både HDMI och SCART samtidigt så om du kopplar HDMI till tv eller receiver så borde du kunna koppla SCART till din DVD-inspelare och på så sätt spela in den kanal du tittar på. /A
Postad 16 December 2009 - 09:54
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3281 inlägg
Är detta ett alternativ?
Borde fungera att spela in två kanaler på det viset men du lär inte kunna titta på en tredje. Den kanal du tittar på är också den du skickar till VCR-utgången så boxen måste stå inställd på den kanal du vill spela in externt.
Postad 16 December 2009 - 09:54
BioBerra
-
BioBerra
-
Guru
-
-
5773 inlägg
Det fungerar alltså att spela in och titta på en annan samtidigt kanal om man har ADSL ?
Alltså 2 strömmar samtidigt.
Har varit på semester 2 veckor nu och funderar på att beställa PVR boxen.
Postad 16 December 2009 - 09:55
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Postad 16 December 2009 - 10:20
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2534 inlägg
För några minuter sen har vi numera en ny version av programvaran i boxen.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 16 December 2009 - 10:33
BioBerra
-
BioBerra
-
Guru
-
-
5773 inlägg
Nej - en ström på ADSL
Okej, som jag trodde då. Då är valet givet att jag skaffar Canal Digital till sommaren då mitt abbenmang går ut hos Telia.
Postad 16 December 2009 - 10:45
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Okej, som jag trodde då. Då är valet givet att jag skaffar Canal Digital till sommaren då mitt abbenmang går ut hos Telia.
Sannolikt har väl bytet till MPEG4 genomförts innan sommaren och då skulle jag tro att två strömmar till ADSL också kommer att fungera. /A
Postad 16 December 2009 - 10:53
Unregisteredfa46ece3
-
Unregisteredfa46ece3
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
För några minuter sen har vi numera en ny version av programvaran i boxen.
Ok denna uppdatering gör vad? Vad är infört, vad är fixat osv?
Postad 16 December 2009 - 10:56
Volvis
-
Volvis
-
Forumräv
-
-
709 inlägg
Ok denna uppdatering gör vad? Vad är infört, vad är fixat osv?
Det finns några svar på det bakåt i tråden.
Postad 16 December 2009 - 11:05
HDfan
-
HDfan
-
Rookie
-
4 inlägg
Jag tryckte på REC-knappen för att spela in ett program, då startade boxen om sig och loggade in igen. Någon som råkat ut för liknande? Vad skönt att du med 2 inlägg inte verkar har läst hela tråden så du ser de bakomliggande problemen för ip-tv kontra dvb-t/s/c eller hur förhållandet mellan Telia och boxleverantörer (i detta fall Motorola) ser ut. Läs lite och förstå problematiken innan du går ut och kräver Telias huvud på ett fat.
Som ni alla vet är det rätt fullt i nätet för Telia, som under Q1 kommer göra en migrering till mpeg4 från nuvarande mpeg2 på SD-kanalerna. Detta ger öppningar i A, B och C-nod för ytterligare låt oss säga 6-7 HD-kanaler om jag räknat rätt.
Det är enkelt att gapa bitrate tills man blir blå MEN DET ÄR FULLT I NODERNA - efter mpeg4 migreringen kommer det finnas mer plats, men måste avvägas mellan bitrate på befintliga kanaler och fler kanaler.
Jag tror det kommer en rolig nyårspresent till er med kollektiva avtal.
Om du ska peka finger kan du väl se över vad du själv gör, att skrika på Internetforum är fult, sedan kan du göra det på rätt sätt genom att namnge personen du pekar på, nämligen mig. Tyvärr läser jag inte igenom över 300 sidor bara för att blida personer som du, som tycker att tråden tjänar på inlägg där det skrivs, "läs igenom tråden innan du skriver något". Vad ska Telia göra när noderna är fulla trots MPEG-4? Sänka bitraten ytterligare för att kunna få in fler kanaler? Det är dags för Telia att se över sin tekniska lösning för i längden går det inte. Det är Telia som har valt den tekniska lösningen och inte vi kunder. Ser inga fel i att man som kund klagar när man har det mycket sämre än hos andra leverantörer, oavsett teknisk lösning, som levererar digital-TV och inspelningsbar digitalbox. Det finns några svar på det bakåt i tråden.
Varför inte bara länka till sidan? Alla har inte tid att sitta och söka efter specifika inlägg. Alla är inte heller speciellt kunniga i hur man gör detta. Internetforum var bättre förr, då hjälpte folk varandra. Nu ska det mest klagas på att folk inte söker etc. Hade själv länkat om jag visste men vägrar att som sagt var att läsa igenom 300 sidor för att blida personer som du och Rebellion Instigator. Vill jag veta något frågar jag istället och hoppas att det finns någon forumräv som är villig att hjälpa till istället för att skriva, "svaret har redan skrivits" eller "sök innan du frågar".
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|