Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Börja gymma

10618 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Beurer BF 800 (Personvågar) 1 3.571428 (6) Inga priser
Apple Watch Sport 42mm with Sport Band (Smartwatch) 9 7.571428 (20) Inga priser

Postad 03 November 2015 - 19:35

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

... då kanske jag kan sätta upp som livsmål att klå dig i bänkpress *asg*

Postad 03 November 2015 - 19:43

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Sjukt bra övning, var mör i hela ryggen dagen efter! Sittande rodd i maskin är riktigt najs med, den med en lång vajer som låses på en latsmaskin!

Aa, sittande kabelrodd är också en av mina favoritövningar. Brukar köra smalt grepp och ro ganska lågt och tänka på att pressa ner axlarna och brygga upp överkroppen när jag drar mot bröstet, allt för att få maximal rörelselängd.

Förresten, kommer kanske behöva gå på en till kur med isotretinioin. Har märkt att jag har börjat få lite finnar och så på ryggen igen och även lite i ansiktet. Ska ringa hudkliniken någon dag nu i veckan när jag har tid. Hoppas ju såklart att jag får någon annan medicin som inte är lika jobbig att ta men tror dom att det behövs isotretinoin så tänker jag inte tveka. Och om jag ska ta några blodprover så ska jag passa på att fråga om dom kan kolla hormonnivåerna också.

Postad 03 November 2015 - 20:32

Unregistered295546cf
  • Unregistered295546cf
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0

... då kanske jag kan sätta upp som livsmål att klå dig i bänkpress *asg*

Haha! :) Go for it!

Aa, sittande kabelrodd är också en av mina favoritövningar. Brukar köra smalt grepp och ro ganska lågt och tänka på att pressa ner axlarna och brygga upp överkroppen när jag drar mot bröstet, allt för att få maximal rörelselängd.

Förresten, kommer kanske behöva gå på en till kur med isotretinioin. Har märkt att jag har börjat få lite finnar och så på ryggen igen och även lite i ansiktet. Ska ringa hudkliniken någon dag nu i veckan när jag har tid. Hoppas ju såklart att jag får någon annan medicin som inte är lika jobbig att ta men tror dom att det behövs isotretinoin så tänker jag inte tveka. Och om jag ska ta några blodprover så ska jag passa på att fråga om dom kan kolla hormonnivåerna också.

Be dem skriva ut alla värden med så du har det på papper. Kan vara bra att ha och följa upp vid senare tillfälle när du har tränat en tid.

Postad 03 November 2015 - 22:20

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0

Körde lättare KB-pass idag efter jobbet idag. Fick bekräftat att ryggen redan är bättre. Ryggen höll alltså. :)

Skönt.

Sedan insåg jag att den jag skulle samåka med från jobbet redan hade åkt. Yay.

Fick istället bli en rask promenad på 11km i solskenet (slutade till lunch), så det var tur att jag hade löpardojorna på mig till jobbet. Tog typ 93 minuter att gå 11km. 

Otroligt härligt väder att gå på grusväg och i skog och mark; riktigt skönt att sträcka ut benen lite. Känns dock nu att man inte är van att gå...

Postad 04 November 2015 - 00:14

JonnyVT
  • JonnyVT
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0

Ja, bara för att bygga på den dåliga ryggen så har jag lagt till mig med Kristallsjukan också.

Ska re va,  så ska reväl....

Magnetröntgen beställd, får väl se hur länge man får vänta på att åka karusell.

Postad 04 November 2015 - 00:41

Unregistered2109
  • Unregistered2109
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Ja, bara för att bygga på den dåliga ryggen så har jag lagt till mig med Kristallsjukan också.

Ska re va,  så ska reväl....

Magnetröntgen beställd, får väl se hur länge man får vänta på att åka karusell.

Ja hade va vårdcentralen trodde va kristalsjukan. Vaknade en morgon o kunde inte stå på benen, allt snurra o ja spydde som en gris lilla minsta ja rörde mig. Kunde inte kolla på film ens, inga rörliga bilder. Men så kunde ja inte gå ens för balansen va helt borta. Men mitt bara fortsatte, så ja hade nog inflammation på balansnerven eller nått sånt. Kunde börja gå promenader efter kanske en månad. O efter  3 månader kunde ja börja cykla försiktigt. Men cyklade omkull rätt ofta. Under ett par månader hade ja mest cykeln som en rullator för att inte stupa i backen.. Över ett år innan min balans va tillbaks o yrseln borta. Innan dess han ja ramla både på berg och dundra ner för bergen rätt ner i vattnet när ja va o fiska. Värsta ja vart med om, men så fick ja ingen vettig hjälp av vården heller.

Postad 04 November 2015 - 00:45

JonnyVT
  • JonnyVT
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0

Ajmenfyfan, detta hände under vår semester på Maldiverna.

Har fått lite övningar å göra, hoppas det hjälper en del iaf.

Postad 04 November 2015 - 00:49

Unregistered2109
  • Unregistered2109
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Ok. Kristallsjukan ska ju gå över rätt snabbt som tur är. Ja fick tips om en läkare som hade kommit på egna övningar.

Ska tydligen funka bra för många. Bar söka på youtube efter 

Carol Foster, MD Vertigo Treatment

Postad 04 November 2015 - 01:00

JonnyVT
  • JonnyVT
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0

Jodå, har gjort några övningar. det tråkiga är att jag snart har haft det i 2 veckor.

Tycker det känns länge. Men tack för tips, skall kollas.

Postad 04 November 2015 - 03:51

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2941 inlägg
  • 0

Min bror har en polare som har haft det hur länge som helst. I flera år tror jag det är. Det är just kristallsjukan. Dom kan tydligen inte göra något åt det. Han får leva med det sa dom. Han mår piss. Om jag inte minns fel så är han idrottsman dessutom. Tror inte han utövar den sporten längre han höll på med. Hoppas att det går över för dig. Finns inget värre än den sjukan. Om du kan lyssna på musik så är det bra. Musik är j_vligt bra på så sätt. Det sägs att det hjälper mot allt men om det hjälper mot detta har jag mindre koll på.

Mvh

Redigerat av Unregistered2294, 04 November 2015 - 04:32.

Postad 04 November 2015 - 14:20

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Be dem skriva ut alla värden med så du har det på papper. Kan vara bra att ha och följa upp vid senare tillfälle när du har tränat en tid.

Bra idé! Ska be dom göra det ifall det blir av.

Postad 04 November 2015 - 17:08

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Fick precis veta att polarn blivit uttagen till juniorlandslaget för att tävla på nordiska mästerskapen i Katrineholm i Februari. Det ska bli kul, det ligger ju bara fem mil härifrån så jag borde kunna åka och kolla.

Postad 04 November 2015 - 17:55

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Jag satte 130*2 idag. Sist gjorde jag 120*2. Detta med min tennisarmbåge.

Måste älska riktiga bänkar och styrkelyftsstänger som inte sviktar en millimeter :D det går att köra tungt helt utan smärta i armbågen, det gick det inte med dom vanliga stängerna.

Postad 04 November 2015 - 19:46

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0

10x10 bänk idag, samt lite annat som uppvärmning och nedskräpning... 45-50 s vila mellan seten. Kortare vila än normalt alltså. Brukar ligga på 45-65s vila när jag kör 10x10.

blev tungt och segt redan efter 3:e setet. "Yes! Blir härligt idag...." tänkte jag sarkastiskt för mig själv...

Nåväl. Körde på, och vips så var jag på 9:e setet och fixade 10st, dock sista två utan att få full sträckning i framförallt högerarmen. Hrmpf. Klarade iallafall 10st. Under tiden har en kollega ramlat in och satt sig på träningscykeln och funderar på varför jag ser så ansträngd ut?

Förklarar vad jag håller på med och han fortsätter roat att trampa på cykeln.

Dags för 10:e setet. Jag är heeeeeeeelt slut när jag ska börja, så jag tvekar lite innan avlyftet. Nåväl. Lyfter ändå av och får upp tre snygga, snabba; tänker "YES! det här går fan ändå"; fyran går upp någorlunda lätt och snyggt... femman går upp, men börjar bli slitet och får sega upp den... isch.. fem kvar? Urgh...

Sexan går inte upp alls. Det är sopstopp; finns inte på kartan att få upp skiten. Kollegan ser roat på från sin plats på träningscykeln. Byter grepp nere vid bröstet och tänker att jag tricepspressar upp stångjäveln. Gick inte det heller. Försökte några gånger till. Fick till slut rulla ner stången på magen och sedan sätta mig upp och lyfta av. Fint sådant. Allra helst som kollegan fnissar högt åt mina åthävor :)

55kg var vikten, så det var ju aldrig nån fara på taket, rent säkerhetsmässigt. Nästa gång. :)

Är mycket förtjust i 10x10 som träningssätt, framförallt just i bänkpress.

Postad 04 November 2015 - 19:59

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

visst är det jävligt fräckt att man riktigt känner hur lätt det är dom första två-tre seten för att sen... ja, sen blir det riktigt jädrans tungt :D

Postad 04 November 2015 - 21:46

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Jag satte 130*2 idag. Sist gjorde jag 120*2. Detta med min tennisarmbåge.

Måste älska riktiga bänkar och styrkelyftsstänger som inte sviktar en millimeter :D det går att köra tungt helt utan smärta i armbågen, det gick det inte med dom vanliga stängerna.

Härligt! Ja riktig utrustning är a och o i bänken. Gör en enorm skillnad.

Mark idag för mig. Sov dåligt och suttit stilla på skolan från 8 till 5 idag så lite seg i skallen men kroppen ville vara med ändå. Ville hålla nere volymen så körde femma på 140, två treor på 160 och sen tre treor på 180. Styrkan och tekniken kändes förvånansvärt bra med tanke på att jag inte lyft tungt på länge, hade nog kunnat sätta en etta på 200 om jag hade provat. Blev dock lite irriterad på en kille. Han kom fram till mig innan mitt sista set och frågade om jag hade mycket kvar. Jag sa att jag ska precis köra mitt sista set och han kan ta över efteråt om han vill. Jag kör mitt set och jag frågar om han vill ha hjälp att lasta om vikterna och han säger att nej det är lugnt, han går in på 180 direkt. Visst, han var en rätt stor kille, typ 190 lång och 120kg mycket muskler. Såg honom dra en riktigt ful etta på 180 innan jag gick till en annan del av gymmet för att fortsätta mitt pass. Jag antog att han skulle köra en del och att han sen plockar undan efter sig. Typ en timme senare kommer jag tillbaka till den delen av gymmet och ser att där ligger stången helt ensam med 180kg lastat. Jag frågar runt om det är någon som kör med den men det är ingen som använder den. Jahapp, så den där killen sa att han skulle ta över efter mig men han gav fan i att plocka undan efter sig. Jag börjar plocka av då såklart och får hjälp av en gubbe som tyckte synd om mig.

Rent allmänt ett bra pass styrkemässigt men uthålligheten fanns verkligen inte där. Hade med mig måttband i väskan också. Min högra överarm mäter 41.5cm med pump direkt efter typ fyra bicepsövningar. Tändstickor...

Postad 05 November 2015 - 03:50

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2941 inlägg
  • 0

En fråga: 

Hur mäter ni era armar när ni mäter era arm-muskler?

Man kan ju mäta när man spänner sig eller när musklerna är i vila. Vinkla armen ett antal grader osv. Vilket sätt bör man gå efter? 

Tacksam för svar! :)

Mvh

Redigerat av Unregistered2294, 05 November 2015 - 03:53.

Postad 05 November 2015 - 07:58

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Mät i det läget som armen är som störst, rakt över armen och muskelkroppen :)

Postad 05 November 2015 - 08:30

Unregistered1470cd9f
  • Unregistered1470cd9f
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0

Vid vilka vikter kör ni bälte i knäböj och marklyft?

Postad 05 November 2015 - 08:44

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Min slingshot kom igår. Det måste ha varit därför bänken gick bra :D nu väntar jag bara på mina stasband!

(nej, slingshoten är inte uthämtad, men dess närvaro i stan bidrog nog med lite :D

Redigerat av Zartok, 05 November 2015 - 08:45.

Postad 05 November 2015 - 08:48

Unregistered1470cd9f
  • Unregistered1470cd9f
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0

Min slingshot kom igår. Det måste ha varit därför bänken gick bra :D nu väntar jag bara på mina stasband!

(nej, slingshoten är inte uthämtad, men dess närvaro i stan bidrog nog med lite :D

Det gick fort, vart köpte du de i från? Eller de kanske bara går att köpa från deras egna butik

Postad 05 November 2015 - 08:52

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Sök slingshot bänkpress, karfo sport tror jag dom heter, svensk sida. Från 700 och uppåt, vilket jag kan tycka är ok ändå. 50 dollar och uppåt kostar dom i usa.

Postad 05 November 2015 - 09:57

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Angående bänk i brygga så hittade jag detta https://www.youtube....eature=youtu.be

Om ni inte vet vem Chad Wesley Smith är så kan jag säga att han är en VÄLDIGT duktig styrkelyftare, bara att googla och se.

Postad 05 November 2015 - 10:18

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

Det var dock inte riktigt svar på min frågeställning. Om vi vänder på det så här istället. Person A och B är likadant byggda förutom möjligheten att brygga. A kan få grym brygga, A behöver bara lyfta stången 5 cm och böjer knappt på armbågarna och lyfter därför tyngre. Person B kan inte få lika kraftig brygga (dock få till en brygga) och lyfter stången 35 cm där armbågens vinkel är under 90 grader i slutläget. Får A och B ut lika mycket av träningen? Vore det fördelaktigt för B att lägga några brädor på bröstet för att lyfta kortare och således kunna lyfta tyngre?

Observera att jag inte jämför ligga platt mot brygga.

Redigerat av Stefan - Ölsvammel, 05 November 2015 - 10:21.

Postad 05 November 2015 - 10:40

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 0

Det var dock inte riktigt svar på min frågeställning. Om vi vänder på det så här istället. Person A och B är likadant byggda förutom möjligheten att brygga. A kan få grym brygga, A behöver bara lyfta stången 5 cm och böjer knappt på armbågarna och lyfter därför tyngre. Person B kan inte få lika kraftig brygga (dock få till en brygga) och lyfter stången 35 cm där armbågens vinkel är under 90 grader i slutläget. Får A och B ut lika mycket av träningen? Vore det fördelaktigt för B att lägga några brädor på bröstet för att lyfta kortare och således kunna lyfta tyngre?

Observera att jag inte jämför ligga platt mot brygga.

Det är ju också en definitionsfråga på vad som menas med "få ut lika mycket av träningen" men jag antar att du menar rent muskelbyggande. I det fallet skulle jag säga att person B får mer muskelstimulans men i och med att person A tar mer så kommer styrkeaspekten ligga till fördel för honom.

Styrkelyftare kör dock inte bara ren styrka utan blandar in hypertrofi i sina program och utsätter sig för övningar som förlänger/försvårar rörelseomfånget t.ex. smalbänk, OHP, golvpress mm.

Postad 05 November 2015 - 13:57

JonnyVT
  • JonnyVT
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0

Varför kör man med slingshot?

Postad 05 November 2015 - 13:59

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Den hjälper till att överbelasta området som ska tränas samt att den skyddar axlar och armbågar genom att den tvingar en att ha bättre form med armbågarna mer mot kroppen.

Dock så ska den inte användas hela tiden, utan är bara ett tillägg.

Postad 05 November 2015 - 14:07

JonnyVT
  • JonnyVT
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0

Okok, men den känns som en lightmodell av bänkpresströja, men det är väl kanske det den ska vara åxå?

Postad 05 November 2015 - 14:13

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 0

Okok, men den känns som en lightmodell av bänkpresströja, men det är väl kanske det den ska vara åxå?

Stämmer.

Postad 05 November 2015 - 14:28

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Jag vill säga ja, ungefär så. Den skyddar axlar och armar på samma sätt. Vet dock inte om det är korrekt att jämföra så ska sägas, det är upp till kunniga att säga :)

Jag kan tänka att den här drar ihop armarna mer, plus att den inte hjälper lika mycket med vikter, varpå det är en lite felaktig jämförelse, men jag har dålig koll på sån utrustning.

Postad 05 November 2015 - 14:30

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 0

Jag vill säga ja, ungefär så. Den skyddar axlar och armar på samma sätt. Vet dock inte om det är korrekt att jämföra så ska sägas, det är upp till kunniga att säga :)

Jag kan tänka att den här drar ihop armarna mer, plus att den inte hjälper lika mycket med vikter, varpå det är en lite felaktig jämförelse, men jag har dålig koll på sån utrustning.

Mark Bell som utvecklat den tog idén efter att han själv skadat sig och ville känna samma säkerhet som med en bänktröja fast mer lättillgänglig för medelsvensson.

Postad 05 November 2015 - 14:35

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Mark Bell som utvecklat den tog idén efter att han själv skadat sig och ville känna samma säkerhet som med en bänktröja fast mer lättillgänglig för medelsvensson.

Precis, finns ett klipp på youtube där han pratar om hur han kom på slingshot. Som du säger så skadade han sig och han använde en för stor bänkpresströja som ändå gav honom stöd och hjälp i pressen så han kunde träna runt sin skada. Han gjorde en slingshot-prototyp som var tänkt att fungera på samma vis fast vara lite smidigare att ha med sig och använda, samt billigare, än en för stor bänkpresströja.

Postad 05 November 2015 - 14:51

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Jag köper att han vet det om sin produkt :)

Det är en bänkpresströja light :D

Postad 05 November 2015 - 15:14

JonnyVT
  • JonnyVT
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0

:D

Postad 05 November 2015 - 19:33

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

jag kollade just igenom videon där och banne mig att dom säger samma sak som jag sa igår när vi hade en ny kille som skulle bänka med oss. det första jag lärde ut, det viktigaste med bänkpress är att dra ihop skulderbladen för att stabilisera axlarna. jag säger dock att man "sätter axlarna i en ficka" eftersom det blir så immobiliserat när man väl ligger rätt. det är imo viktigare än att få en båge på ryggen eftersom axlarna är det som tar mest stryk under pressen.

steg två är att lära sig en brygga, men bryggan är ju egentligen bara till för att stabilisera och pressa mer. visst, stabiliseringen är viktigt, men för en nybörjare som kanske ligger på 50-60 kilo så är det mycket viktigare att kunna sätta in axlarna och skulderbladen i fickan. själv så är jag troligtvis rätt duktig på den tekniken, det baserar jag på att jag är osäker om jag ens bänkar 100 utan brygga och axlarna bakåt :D

Postad 05 November 2015 - 20:50

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0
Tycker fortfarande att det är svårt att sätta fast axlarna i bäbkpressen. Gpr nättre ju tyngre det är dock, eftersom jag då kan använda tyngden för att hålla dem på plats

Postad 05 November 2015 - 21:09

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 0

Tycker fortfarande att det är svårt att sätta fast axlarna i bäbkpressen. Gpr nättre ju tyngre det är dock, eftersom jag då kan använda tyngden för att hålla dem på plats

Svett är din vän ;)

Postad 05 November 2015 - 21:25

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Drar du ihop dom bakåt och neråt? Någon borde kunna hjälpa dig med det tycker jag :/

Postad 05 November 2015 - 21:39

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0

Nja, alltså, jag får ju till det numer; den där iden om att lyfta ner med arslet uppe hjälpte, samt den där videon där han lägger fast axlarna med hjälp av vikterna.

Sitter mer psykologiskt och kanske muskelminnesmässigt iom att jag haft problem med att jag viker fram axeln när det går lite tungt.

Problemet är inte att sätta fast dem; problemet ligger snarare i att inte lyfta fram dem i toppläget.

Postad 05 November 2015 - 23:02

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2941 inlägg
  • 0

Mät i det läget som armen är som störst, rakt över armen och muskelkroppen :)

Tackar! Ska testa det! :D

Postad 05 November 2015 - 23:13

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Har märkt att bänken i bänkpresställningen är jäkligt hal. Har haft problem länge med att skulderbladen glider ut och att jag helt tappar ställningen i bänkpressen. Körde lite lätt smalbänk idag och 50 och 70. Jag var ganska svettig för jag hade kört i en timme redan, jag hade en t-shirt med stort "kladdigt" tryck på övre ryggen och jag hade smort in både bänk och tröja med rikligt med magnesium. Trots det så kände jag redan på första repetitionen när jag sänkte ner vikten hur min rygg bara flöt ut på bänken. Körde lite senare några skull crushers på en annan vanlig sån där flyttbar och ställbar bänk. Trots att jag hade borstat av det mesta av magnesiumet från min tröja och jag var inte lika svettig längre så satt min rygg som fastklistrad på den bänken utan att jag ens hade nå mycket vikt i händerna (20kg + en ez-stång). Nästa bänkpass ska jag prova att lyfta bort bänken som hör till ställningen och sen ställa dit en sån där annan bänk och se om det går bättre då.

Postad 06 November 2015 - 07:08

Garrett
  • Garrett
  • Mega-Guru

• 7007 inlägg
  • 0

Fan, dragit på mig ischias/falsk ischias, tack vare värk i foten,  haltar ju en del, sen operationen av fotleden... går knappt att sova heller... inga 8-9h här Ala... snarare 3-4,5 :P

Nån som haft ischias här? Glömde fråga kiropraktorn när jag va där om man kunde köra lätt benpress iaf för benen typ så man går ca 90 grader med benen... marklyft och knäböj va inte bra iaf just nu när den är inflammerad/irriterad... inte situps heller... det enda jag gjort är att cykla lite varje dag... ska ju "hållas" igång lite trots värken i rygg-skinka, baksida lår...

Inte roligt just nu, när det gäller gym/vardagsliv... operation av axeln i januari, tog bort brosk som blivit av utslitning... operation av fotleden vid midsommar, tog bort benpålagringar som bildats i fotleden, efter att ha brutit den brutalt för 10 år sen, så där finns inget naturligt brosk, så där har bildats skelett/benpiggar som inte ska va där, som började riva och skava ordentligt... och nu ischias, som "följdfel" av att jag haltat en del... :(

Redigerat av Garrett, 06 November 2015 - 07:42.

Postad 06 November 2015 - 18:29

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

tror inte att jag ska spänna åt benen mer. körde först mark, sen tunga shrugs. efter det så körde jag benpressar tills det inte gick att pressa mer, på lätta vikter och till max med benlindorna uppe i ljumskarna. därefter bensparkar.

när jag kom ner till omklädningsrummet så kändes det som att jag blev helt frånkopplad från verkligheten. jag kände mig inte anfådd som vanligt, utan kände tvärt om, att jag kunde hålla andan väldigt länge om jag behövde det. allt gick som långsamt. jag hörde vad andra sa, men det var som att jag var i en isolerad bubbla. jag förstod inte vad dom sa, även fast jag hörde dom. svårt att förklara.

allt rörde sig i slow motion och jag kände att jag var helt bedövad överallt i kroppen. dock inga stickningar eller något sånt. när jag cyklade hem så kände jag inte heller någon som helst trötthet, och det gör jag inte nu heller. jag har lite känningar av huvudvärk över hela huvudet och känner mig som att jag är lite inlindad i bomull. pulsen är regelbunden och slår bra och starkt. men kroppen och huvudet är färdigt. känner att det ska bli skönt att få gå och lägga mig, har sovit dåligt dom två senaste nätterna, så det kanske har blivit något överslag i kroppen på något vänster.

imorgon blir det iaf vilodag tror jag.

en annan märklig grej är att jag fått fett med träningsvärk i armarna efter det här passet, men jag tränade armarna igår. allt är bara suspekt. nej, jag får kanske ta det lite lugnare.

Postad 06 November 2015 - 20:17

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 0

Trevligt pass idag som inleddes med uppvärmning i form av bilputtning. Var en snubbe som hade problem med tändningen på sin bil som jag mötte på väg till gymmet. Puttade igång bilen och sen vidare till gymmet. Blev bänkpass och då hundran kändes bra så blev det ettor upp till eventuell maxning.

Blev en stabil etta med stopp på 115 så stannade där. Förra bästa var en studsetta på 110 så väldigt nöjd.

Nu blir det fryspizza och Blakk Åpps!

Postad 06 November 2015 - 21:28

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Trevligt pass idag som inleddes med uppvärmning i form av bilputtning. Var en snubbe som hade problem med tändningen på sin bil som jag mötte på väg till gymmet. Puttade igång bilen och sen vidare till gymmet. Blev bänkpass och då hundran kändes bra så blev det ettor upp till eventuell maxning.
Blev en stabil etta med stopp på 115 så stannade där. Förra bästa var en studsetta på 110 så väldigt nöjd.

Nu blir det fryspizza och Blakk Åpps!

Lite olika sätt att träna på. Själv vet jag inte riktigt vad jag maxar om jag körde ettor. Kör fem femmor i femkilossteg och stannar då vid ca 90. Sedan kör jag en två, tre på 95 och en eller två på hundra beroende på dagsform. Tror du man maxar mer om man kör ettor jämfört mot hur jag kör? Och hur bör man värma upp innan man belastar såpass?

Postad 06 November 2015 - 21:49

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 0

Lite olika sätt att träna på. Själv vet jag inte riktigt vad jag maxar om jag körde ettor. Kör fem femmor i femkilossteg och stannar då vid ca 90. Sedan kör jag en två, tre på 95 och en eller två på hundra beroende på dagsform. Tror du man maxar mer om man kör ettor jämfört mot hur jag kör? Och hur bör man värma upp innan man belastar såpass?

Kör sällan ettor utan träningen är till största del runt 70-90% utav max och med varierande repstal. Lätta dagar fler reps mindre sets typ 5x5 och tyngre färre reps och mer sets t.ex. 3x8 osv. Går sällan över 6 reps i bänken men det är just för att jag vill bli starkare. Kör dock assistansövningar med mer hypertrofi.

Idag var upplägget 30 reps med tom stång där jag varierar greppbredd var 10:e. Sedan 50kgx10, 60kgx8, 70kgx8, 80kgx5, 90x4 och sen ettor från 100.

Hade jag varit inställd på maxdag från början så hade det nog blivit ettor från 90 eller liknande.

Postad 06 November 2015 - 21:52

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Fick precis veta att polarn blivit uttagen till juniorlandslaget för att tävla på nordiska mästerskapen i Katrineholm i Februari. Det ska bli kul, det ligger ju bara fem mil härifrån så jag borde kunna åka och kolla.

Bodde inte du långt upp? Ånge eller nåt sånt?
Jag bor i Katrineholm numera.

Postad 07 November 2015 - 04:16

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2941 inlägg
  • 0

Jag mätte höger armen fullt spänd igår kväll till 41 cm i omkrets med måttband. Bättre än en del andras armar kanske men där kommer inte jag att nöja mig. Biffiga ska dom bli men allt får ta sin tid ;)

Redigerat av Unregistered2294, 07 November 2015 - 06:16.

Postad 07 November 2015 - 04:39

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2941 inlägg
  • 0

Jag testade denna också nu och j_vlar vad den gav direkt. Blev ju spikrak i ryggen direkt. Ger faktiskt mer än situps, mycket mer.

https://www.youtube.com/watch?v=75vl-G4OSY0

Redigerat av Unregistered2294, 07 November 2015 - 05:26.

Postad 07 November 2015 - 09:40

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Bodde inte du långt upp? Ånge eller nåt sånt?
Jag bor i Katrineholm numera.

Jo, jag bodde där uppe förut. Pluggar dock nere i Norrköping nu.

Jag mätte höger armen fullt spänd igår kväll till 41 cm i omkrets med måttband. Bättre än en del andras armar kanske men där kommer inte jag att nöja mig. Biffiga ska dom bli men allt får ta sin tid ;)

Precis 41cm är större än folk som inte tränar men det är ändå inte speciellt stort på något sätt. 45cm och någorlunda lite kroppsfett på kroppen, då kan man säga att man har stora armar.

Det ger inte så mycket att hålla på att köra en massa tunga ettor och tvåor hela tiden. Som styrkelyftare finns det en viss mening att göra det någon gång sådär ibland men så länge du inte tävlar så kan du hålla dig över fem reps för det mesta. Maxa behöver du inte göra oftare än typ var tredje månad. Inför en maxning brukar jag förbereda i typ två-tre veckor genom att sänka arbetsvolymen men öka intensiteten, alltså säg att jag t.ex första veckan kör 3x8 på en relativt lätt vikt. Sedan nästa vecka kör jag 5x5 på en tyngre vikt. Sista veckan innan maxningen kör jag kanske 3x3 eller 3x2 på en väldigt tung vikt, nära mitt gamla max. Sedan när det är dax för maxning så ser jag till att vara väl utvilad inför dagen så CNS känns friskt och alert.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.