Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ino Audio vållar debatt, Varför?

1067 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Har du hört Ino Audio? (460 medlem(mar) har röstat)

Rösta Gäster kan inte rösta

Postad 18 May 2008 - 17:24

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

• 721 inlägg
  • 0
Ni ska inte ha så "dåligt självförtroende" grabbar. Om Ni tycker diskanten har bättre upplösning och "skimmrar" mer, behöver det inte vara en färgning! :)

Postad 18 May 2008 - 17:44

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
Finns folk som inte alls gillar såna här a+b tester jag beskrivit i mitt galleri i albumet blandat,men då ställer jag en motfråga,hur ska man kunna avgöra vilka högtalare man föredrar om paren inte skiljer sig mycket åt, ock sen står i 2 olika rum med olika elektronik,helt omöjligt enligt mig om man inte har möjlighet att lyssna på dom samtidigt på samma plats med samma elektronik ock har möjlighet att växla mellan paren,för ljudminnet är kort om nu inte det är jätteskillnad förståss.

Postad 18 May 2008 - 18:00

Glen Benton
  • Glen Benton
  • Lärjunge

• 371 inlägg
  • 0

Finns folk som inte alls gillar såna här a+b tester jag beskrivit i mitt galleri i albumet blandat,men då ställer jag en motfråga,hur ska man kunna avgöra vilka högtalare man föredrar om paren inte skiljer sig mycket åt, ock sen står i 2 olika rum med olika elektronik,helt omöjligt enligt mig om man inte har möjlighet att lyssna på dom samtidigt på samma plats med samma elektronik ock har möjlighet att växla mellan paren,för ljudminnet är kort om nu inte det är jätteskillnad förståss.

Tycker det låter mycket vettigt det du säger.

Mvh
/GB

Postad 18 May 2008 - 21:52

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0
Mycket bra inlägg Damocles.

Vad man föredrar är ju en smaksak och det kan vara svårt att verkligen gå på djupet med en högtalare vid en snabbare lyssning. Det är ju när man använder massa olika musik som man verkligen kan se styrkorna hos högtalaren. Då kan det faktiskt hända att det man föredrog är något som mn kan störa sig på i slutändan.

DVD-ai, Kul jämförelse. Testade ni även båda högtalarna i samma rum? :)
Är det denna? http://www.madisound.com/thor.html

Mvh
Ljudkvalite

Redigerat av Unregistered1412, 18 May 2008 - 22:00.

Postad 18 May 2008 - 22:44

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Mycket bra inlägg Damocles.

Vad man föredrar är ju en smaksak och det kan vara svårt att verkligen gå på djupet med en högtalare vid en snabbare lyssning. Det är ju när man använder massa olika musik som man verkligen kan se styrkorna hos högtalaren. Då kan det faktiskt hända att det man föredrog är något som mn kan störa sig på i slutändan.

DVD-ai, Kul jämförelse. Testade ni även båda högtalarna i samma rum? :)
Är det denna? http://www.madisound.com/thor.html

Mvh
Ljudkvalite

Ja i samma rum och med samma elektronik och samtidigt, ett så kallat a/b test alltså B)
det är Seas Thor jag pratar om ja, dom som finns att se i mitt galleri men mina thor har lite finare filterkomponenter än original också + att dom sitter utanför högtalarna i separata lådor för att inte störa TL konstruktionen som man annars gör.
Jag ska också bygga nya lådor till dom helt i MDF, inte för att det är något problem med resonanser utan bara för att det känns bättre. :)

Postad 18 May 2008 - 23:44

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0
Men ni borde hört en hel del skillnad i basen? Enligt mätningarna på sidan så faller dom redan runt 100 hz. Vore kul och höra dessa, du är välkommen med dom till mig om du vill. :)

Mvh
Ljudkvalite

Postad 19 May 2008 - 09:15

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Men ni borde hört en hel del skillnad i basen? Enligt mätningarna på sidan så faller dom redan runt 100 hz. Vore kul och höra dessa, du är välkommen med dom till mig om du vill. :)

Mvh
Ljudkvalite

Har för mig att mätningarna i ett 25m^2 stort rum visar på ett F3 på ca 22-30Hz ( beroende på placering i rummet ), jag tror att den mätningen som du tittat på visar utan rums-stöd eller så har dom gjort något fel B)
När man sitter och lyssnar på elektronisk musik så kan man tydligt höra frekvenser som måsste vara runt 20-25Hz och man känner ljudet ibland utan att man direkt hör det, du är det inga SPL monster, men man kan spela tillfredställande högt med dom i alla fall. :D Jag har alldrig lyckats få dom att låta dåligt eller ansträngt, men jag har fått ge mig när jag tycker att konarna är lite väl ivriga, man vill ju inte råka spela sönder något :unsure:
Om jag inte minns helt galet så va basprestandan ganska lika dessa två högtalare i mellan, men PI60s hadde lite mer djup än vad mina Thor hadde. Men dom hadde i stället lite svårare att hänga med i den snabba men ändå super exakta och helt resonansfria återgivningen från TL lådorna.
Det är jusst det som är det speciella med TL konstruktionen, man kan få ett rikitgt bra djup, en mycket snabb och puls snabb bas med grymm dynamik på samma gång utan att man tappar i ljudtryck för mycket.

Skulle vara intressant, hehe jusst nu ligger dom i delar i mitt rum igen, jag håller på och leker lite med olika placering och sorters dämpningar i lådan samt internkablar :blush:

Redigerat av DVD-ai, 19 May 2008 - 09:18.

Postad 19 May 2008 - 12:21

micke5721
  • micke5721
  • Forumräv

• 729 inlägg
  • 0

Hur djupt går Pi60 i basen? Mina Canton RC-L spelar ner till 18 Hz och om jag bytte högtalare skulle jag inte vilja byta bort den egenskapen.

Angående hur rent och högt man kan spela så beror det väldigt mycket på vad slutsteget kan prestera. Canton RC-L är relativt lättdrivna med sina 89 dB/watt men behöver ändå effekt för att hålla elementen på plats när man drar på.

Mvh
/GB

RC-A är väl en bättre högtalare på alla punkter än RC-L? Jag har i varje fall jämfört RC-A mot pi60 i ett väldämpat rum :) . pi60 går djupare, men RC-L klarar av betydligt mer ljudtryck i basen. pi60 låter rent och obesvärat i det dämpade rummet, men RC-A låter odynamiskt och skitigt i jämförelse med pi60. Både ägaren till pi60 och RC-A är överens om detta. Kan ju var något att tänka på för dig som verkar vara intresserade av pi60 och har RC-L för nuvarande.

Att spela djupt vid låga ljudtryck kräver inte stora basar, speciellt inte om högtalarna är av basreflexmodell och att avstämning ligger lågt ner i frekvens vilket är fallet för exempelvis pi60 B)

VH Micke

Redigerat av micke5721, 19 May 2008 - 12:22.

Postad 19 May 2008 - 13:56

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
En jag känner har ett par jmlab electra 936 ock profondus x-4,spelar han enbart med electrorna så är jag inte speciellt imponerad,dom låter rent men i mitt tycke lite väl mkt mellanregister ock tunn bas.Tillsammans med profondus x-4 däremot låter det suveränt bra,dom funkar mkt bra tillsammans med dessa ino subbar ,som i sin tur verkligen går djupt med bibehållen kontroll.Mvh

Redigerat av sollerön, 19 May 2008 - 14:19.

Postad 19 May 2008 - 21:39

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Ino vållar debatt för att tillverkaren vill det.

Öhmans sätt att begränsa tillgången och göra det krångligt att köpa Ino liknar ganska mycket Ferraris sätt att ta emot ansökningar om att få köpa deras bilar.

På detta sätt kommer högtalaren i första hand att säljas till de redan frälsta - Öhman vägrar ju att sälja till kritiker, skeptiker, nyfikna eller folk som han inte gillar.

Detta skapar en känsla av utvaldhet som i sin tur ger upphov till ett irriterande predikande av ägarna.

Om Öhman vågade sälja högtalarna på vanligt sätt över disk skulle världens hemsidor säkerligen översvämmas av lika många negativa omdömen som positiva omdömen, liksom gäller för alla andra högtalare.

Nu lyckas han ändå hålla mystikens sken uppe.

Psst. Snälla nämn inte Guru, det är inte samma högtalare och alla recensioner är inte positiva.

Redigerat av Unregistered1197, 19 May 2008 - 21:40.

Postad 19 May 2008 - 22:45

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0

Nej, varför skulle han vilja det? Det som vållar debatt är flertalet högljuda personer som inte ens hört dom. Så har det alltid varit.

Öhmans sätt att begränsa tillgången och göra det krångligt att köpa Ino liknar ganska mycket Ferraris sätt att ta emot ansökningar om att få köpa deras bilar.

Det är Öhmans företag och jag hoppas verkligen du håller med om att han får driva det precis som han vill. Det är ju knappast du eller någon annan som ska bestämma hur det ska drivas.

På detta sätt kommer högtalaren i första hand att säljas till de redan frälsta - Öhman vägrar ju att sälja till kritiker, skeptiker, nyfikna eller folk som han inte gillar.

Källa för detta? Eftersom det inte stämmer, för det har varit många personer där och lyssnat som bråkat med Öhman innan så det stämmer icke. Sen vill jag ha källor till vilka han har vägrat sälja till.

Detta skapar en känsla av utvaldhet som i sin tur ger upphov till ett irriterande predikande av ägarna.

Känner inte mig mer utvald än en ägare av B&W högtalare. Vart har du fått detta ifrån?

Om Öhman vågade sälja högtalarna på vanligt sätt över disk skulle världens hemsidor säkerligen översvämmas av lika många negativa omdömen som positiva omdömen, liksom gäller för alla andra högtalare.

Psst. Snälla nämn inte Guru, det är inte samma högtalare och alla recensioner är inte positiva.

Såklart man ska nämna Guru eftersom det ÄR samma högtalare som studio versionen av piP, förutom annorlunda yttre. Ljudmässigt så är det samma sak. Så vet inte vart du får dina påstående ifrån, för dom är ju inte sanna och det du precis gjorde är anledningen varför det vållar debatt; att folk sprider vidare rykten och osanningar och till råga på det inte ens hört högtalarna.

Postad 19 May 2008 - 22:47

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Någon annan än den bannade nin ("Ljudkvalite") som har några synpunkter?

Postad 19 May 2008 - 22:50

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Jag håller med honom i det mesta han skriver i sitt inlägg.

Jag undrar var du fått din information ifrån? Egna erfarenheter eller saker du hört?

Och ang Guru-högtalarna har du helt fel, ring själv till Öhman och få det konfirmerat om du vill.

Postad 20 May 2008 - 00:29

The Master
  • The Master
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Debatten skapas väll inte av Ino/Öhman utan det är väll snarare vi (alla som äger eller inte äger något från Ino) som skapar den! eller?

Hur Öhman driver sitt företag har varken du, jag eller någon annan med att göra.

Jag var både kritisk, skeptisk och nyfiken och det var då inga problem för mig att få handla!

Den "irriterande predikande" kanske beror på hur man som person vill tolka/höra det som ägarna predikar!
Likväl som hur Ino ägarna tolka/hör det som kritikerna "predikar"!

Öhman säljer ju högtalarna på "vanligt sätt över disk" men med vissa reservationer.

Det är väll bra det!

Snacka om mystik...

Postad 20 May 2008 - 00:48

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Chris Lymme - Om något borde du vara glad att Guru finns, för det minskar om något mystiken med tanke på att den recenseras i de vanliga forumen som även recenserar andra högtalare, och på samma villkor som de övriga.

Och QM10 är de fakto en piP ekvivalent. Sen att den version av piP som syns mest är den vanliga varienten och inte den studioekvivalenten kallad pr10k är en annan femma. Och ja den ligger väldigt nära QM10an i utseende då konstruktioen är gjord för att ställas stadigt ovanpå mixerkonsoler, etc. Än mer intressant blir det nog när QM60 kommer som är Guru-versionen av pi60. QM10 är trots allt en liten högtalare gjord för inte så tämligen oaggresiva nivåer.

Redigerat av Damocles, 20 May 2008 - 00:50.

Postad 20 May 2008 - 10:03

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0

Jag håller med om att en trolig anledning till att ino vållar debatt är flera av dessa punkter som chris tar upp här.

Huruvida ägaren vill ha debatt eller inte vet jag inte men han har ju en annorlunda inställning till sina högtalare
jämfört med alla andra högtalartillverkare måste man ju hålla med om.

Den (mycket!) begränsade tillgången bidrar såklart, och leder (självklart) till att de som upptäcker
och köper ino är "utvalda" i någon mening. Många som har ino känner sig nog utvalda också
(medvetet eller omedvetet) speciellt med tanke på säljarens ambitiösa kundutbildning vid
demotillfällen, vilket faktiskt är en trevlig del av högtalarköpet som gärna andra säljare får ta
till sig mer än dom redan gjort.

Inoägare är också väldigt benägna att framhäva ino som den ultimata högtalaren. Det som
de inte tänker på (vilket även jag själv missade när jag höll på att nästan skaffa ett inosystem
själv) är att Inos högtalare troligtvis är den ultimata högtalaren, för dom som vill ha transparens från
cd-skivan och framåt i anläggningen, dvs återskapa det som finns på mediet.

Jag vill inte det, och jag vet inte hur många som vill det. Allra helst skulle jag vilja ha transparens från
själva musiken, dvs från inspelningstillfället, men då jag inte har kontroll över hela kedjan så är det i
princip en omöjlighet, utom i de fall som de som spelade in eftersträvar transparens (dvs inte så ofta
nu för tiden, tyvärr). Jag vill hellre att min aboluta favoritmusik, kärnan i min musiksamling, den
musiken som verkligen betyder något, låter så bra som möjligt och så nära "live" som möjligt. Och
då strävar jag mot det, och det innebär INTE transparens. Och då är inte ino rätt väg.

Jag har fått uppfattningen att många inoägare konsumerar musik som andra konsumerar film.
De är "nyfikna på musiken" och vill lyssna på mycket olika musik, gärna skaffa ny musik hela tiden
för att uppleva nya inspelningar och låtar hela tiden. Sådan är inte jag (och säkerligen många fler med mig).
Jag stannar hellre kvar vid min "musikkärna" och återgår till den om och om igen. Självklart lyssnar jag
även på ny musik men för att den ska in i kärnan så krävs det mycket av den.
Om det kommer in ny musik så kan dock det leda till ändrade krav på hifianläggningen men det sker sällan,
men är en kul process som är en del av hifiintresset för mig.

SÅ: Inoägare är mängdkonsumenter av musik som letar transparenta inspelningar. Alla är inte sådana
och därför är inte ino den optimala högtalaren. Ino är bra för transparens mot mediet, inget mer. Dom största
musikupplevelserna ligger inte i perfekt transparens mot mediet. Punkt slut!

Mvh Håkan

Postad 20 May 2008 - 10:15

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3037 inlägg
  • 0

Vad tycker du att detta inlägg tillför debatten?

Postad 20 May 2008 - 10:21

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3037 inlägg
  • 0

SÅ: Inoägare är mängdkonsumenter av musik som letar transparenta inspelningar. Alla är inte sådana
och därför är inte ino den optimala högtalaren. Ino är bra för transparens mot mediet, inget mer. Dom största

Mvh Håkan

Det är helt otroligt hur man kan dra alla över en kam :blink:
Jag är glad över att jag har hitta en produkt som uppfyller mina krav. Jag lyssnar dock på mer musik idag tack vara att mina högtalare kan spela i princip all musik utan att låta illa.

Dock så är jag väldigt förtjust i Ozzy och Black Sabbath så det blir många härliga lyssningar med denna typ av musik :)

MVH Kribban

Postad 20 May 2008 - 10:29

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0

Det är helt otroligt hur man kan dra alla över en kam :blink:
Jag är glad över att jag har hitta en produkt som uppfyller mina krav. Jag lyssnar dock på mer musik idag tack vara att mina högtalare kan spela i princip all musik utan att låta illa.

Dock så är jag väldigt förtjust i Ozzy och Black Sabbath så det blir många härliga lyssningar med denna typ av musik :)

MVH Kribban

Självklart kan man dra alla över en kam, det behöver inte betyda att man har rätt :D
Det är bara uppfattningen jag har fått, att inoägare börjar leta annan musik än den
dom lyssnat på innan. Varför det blir så vet jag inte, men det blir så i många fall (har jag fått intrycket av).

Jag offrar hellre viss musik till illaljudets halvgudar mot att min musik låter fantastisk än att
all musik låter bra men den speciella musiken inte låter så bra som den skulle kunna på en för
ändamålet utvald anläggning.

Postad 20 May 2008 - 11:12

cbjorkman
  • cbjorkman
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0
Några saker som kanske inte skapar debatt men som jag tycker är problematiskt är:

- Det är svårt att provlyssna, det är inte att bara sticka in på hifiaffären.
- Lång leveranstid
- Vad kostar dom?

Såna saker kan säkert skapa en del frustration. Jag skulle gärna lyssna på Ino högtalare själv men vet inte om det finns nån i Umeå som sitter med såna?

Postad 20 May 2008 - 11:39

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
För det första vill jag bara meddela att jag inte tar åt mig personligen av att de "utvalda" ger mig mothugg. Jag har medvetet valt att ta avstånd från Ino-cirkusen på grund av det beteende som både Öhman och hans anhängare uppvisar. Att den kretsen blir sur på mig är en naturlig konsekvens av mitt beslut att inte hoppa på deras karusell.

För det andra kan man bara påsta att guru är samma högtalare som pip om man anser att kabinettet inte är en del av högtalarkonstruktionen. Ni kanske har märkt att lådan har andra dimensioner och en annan port?

För det tredje tycker jag att det är en onödig begränsning att Ino/Guru måste ta stöd av väggen för att spela korrekt. Detta medför ju att man med nödvändighet måste dämpa bakväggen för att få ett rimilgt ljud. Det finns andra högtalare som låter utmärkt och som tål att placeras ute i rummet så att man kan elimnera behovet av akustikreglering i ganska stor utsträckning.

Hursomhelst ser jag inget fel i att välja Ino om det absolut är det man vill ha och trivs bäst med. Det är korståget mot resten av världen som är både irriterande och onödigt.

Det finns faktiskt mängder av människor som har fantastiskt fint ljud utan att äga ett par Ino eller följa LTS lista över rekommenderade produkter. Personligen har jag större respekt för en hifientusiast som har valt ut sin anläggning själv än en copy cat som bara har slängt ihop Ino pi60, NAD208 och Pioneer 668 bara för att Öhman säger att det är bäst.

En människa som inte söker sin egen sanning utan bara följer andra är knappt en människa i mina ögon.

Redigerat av Unregistered1197, 20 May 2008 - 11:44.

Postad 20 May 2008 - 11:45

miha04
  • miha04
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Till chris ! bästa inlägget hitills i denna tråd .
Det är väl inte meningen att kasta dynga hit och dit !

Postad 20 May 2008 - 12:11

t93pan
  • t93pan
  • Beroende

• 1117 inlägg
  • 0
Haha, ja, jag vet inte vad man ska säga om ditt inlägg...Chris..
TIll en början helt ok som åsikt, men på slutet blir det något helt annat...vad menar du egentligen?

Jag har hört massor av högtalare och det finns många som låter bra, dock har jag inte hört ngt som låter bättre än pi60 hos min polare i normala lyssningsrum, dvs vardagsrum. Ingen dämpad bakvägg, betongväggar och inte optimal placering enligt Öhman.

Har du hört Ino? Annars kanske du skulle göra det ist f att döma ut dem för att vissa anhängare kanske beter sig lite åt fanatikerhållet? :)

Postad 20 May 2008 - 12:44

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0

Har du hört Ino? Annars kanske du skulle göra det ist f att döma ut dem för att vissa anhängare kanske beter sig lite åt fanatikerhållet? :D

Det där är också en grej som bidrar till den infekterade debatten :)
"har du hört ino?, annars får du inte uttala dig"

Det har man läst mååånga gånger vid det här laget :blink:

och har man hört ino men inte tyckt om dom så har man inte hört dom i ett "korrekt" rum
och får därför inte heller uttala sig :)

och svårtillgängligheten av inohögtalare gör ju inte saken lättare (även om en del
inoägare är mycket gästvänliga och erbjuder sina hem som provlyssningsställen, vilket är hedervärt.)

edit: kom på en sak till som bidrar till debatten: "bäst oavsett pris" känns lite giftigt att säga för en högtalare för 25000 (pi60) vilket nämns ofta. När det finns system för 6 miljoner som ingen här har lyssnat på.

Mvh Håkan

Redigerat av snowspace, 20 May 2008 - 12:47.

Postad 20 May 2008 - 13:06

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3037 inlägg
  • 0

Hursomhelst ser jag inget fel i att välja Ino om det absolut är det man vill ha och trivs bäst med. Det är korståget mot resten av världen som är både irriterande och onödigt.

instämmer till viss del

Personligen har jag större respekt för en hifientusiast som har valt ut sin anläggning själv än en copy cat som bara har slängt ihop Ino pi60, NAD208 och Pioneer 668 bara för att Öhman säger att det är bäst.

En människa som inte söker sin egen sanning utan bara följer andra är knappt en människa i mina ögon.

Då hoppas jag att jag har din respekt fast jag har Ino :)

MVH Kribban

Postad 20 May 2008 - 13:10

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
Klart ino är bra grejer,men ljudkaraktären i dom behöver ju inte passa alla.Jag tex föredrog ju mina luxor 8071 vid ett a/b test mot pi60.

Postad 20 May 2008 - 14:19

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
som sagt, man måsste försöka skilja åt på karaktär och kvalitet.
Men det är inte lätt då dom båda gå hand i hand och kvalitet kan också uppfattas som karaktär och tvärtom, därför är det otroligt svårt att säga att någon högtalare är bässt eller sämst, det hänger helt på vem som lyssnar och vad man har för ideal.
Kvaliteter som detaljering, renhet, öppenhet, 3D djup, dynamik m.m. är sådant som man kan tycka är ganska självklart att detta enbart ses som kvalitets skildnader. men dessa bridrar också till karaktärsdrag hoss gögtalaren och det är dom karaktärsdrag som tilltalar olika mäniskor och det är bara så det är.
Jag tillexempel föredrar mina Thors "färgade" ljud framför PI60s "ofärgade", men jag tycker fortfarande att PI60s är grymmt bra och detta för att dom har kvaliteter som tilltalar mig och dom, presis som mina Thor, "spelar musik" och inte bara "spelar upp ljud"
För det ska väll vara så att PI60s är helt ofärgade, men hur avgör man det ?!
Och vad finns det för tester som avgör villka högtalare som är minnst färgade ?! vore bara kul att veta :)

Redigerat av DVD-ai, 20 May 2008 - 14:21.

Postad 20 May 2008 - 17:44

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0
Min (subjektiva) åsikt är att Ino Audio vållar en debatt pga av att människor känner sig kränkta av det upplevda bemötandet som kan urskiljas mellan varven, dels från konstruktören själv och dels av de som äger produkter från företaget.

Att folk försvarar sina val med hugg och slag är inget nytt, det gör mer eller mindre ALLA oavsett vad det står för logga på apparaten eller högtalaren. Det är alltid lika kul att se folk säga: "jag föredrar MINA högtalare framför Inos" precis som det skulle vara något att höja på ögonbrynen över.

Tyvärr tycker jag att de som känner sig kränkta i de flesta fall visar upp stor avsaknad av självdistans, och tyvärr också okunskap. Argumenten som framförs är sällan direkt sakliga, för där finns det inte många som kan rå på Ingvar, utan det blir mest pajkastning och roliga konspirationsteorier.

Personligen äger jag inget alls från Ino Audio, men har inga problem med att vara sig företaget eller personen bakom. Tvärt om tror jag Ingvar i stor utsträckning bidragit med att sprida kunskap om ljud och HiFi ur ett vetenskapligt persektiv (även om det uppenbarligen retar gallfeber på många), snarare än ett som så vanligt Hi-fi & Musik-perspektiv med total avsaknad av kunskap i bagaget.

Att Ino har bivit populärt, och kanske till och med lite "mainstream" tycker jag bara är kul. Det är kul med folk som sticker ut hakan och säger vad de tycker.

MVH
/Chuck

Postad 20 May 2008 - 18:02

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0

Har du hört Ino? Annars kanske du skulle göra det ist f att döma ut dem för att vissa anhängare kanske beter sig lite åt fanatikerhållet? :)

Tja, jag har ju inte testat tung narkotika heller men jag vet hur de flesta narkomaner beter sig så jag bedömer att det inte är något för mig :blink:

Dessutom är jag extremt nöjd med min anläggning som ger ett hyperdetaljerat, transparent ljud med otrolig definition i alla dimensioner (x,y,z). Dessutom är den ganska elegant. Så varför skulle jag åka till Öhman och ställa in en ful kloss i vardagsrummet?

Redigerat av Unregistered1197, 20 May 2008 - 18:05.

Postad 20 May 2008 - 18:03

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

• 721 inlägg
  • 0
Vad är det som säger Ino Audios högtalare är extremt neutrala och "transparanta"? Tror jag inte alls de är.

Postad 20 May 2008 - 18:07

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3037 inlägg
  • 0

Vad är det som säger Ino Audios högtalare är extremt neutrala och "transparanta"? Tror jag inte alls de är.

Du är fri att tro vad du vill :P

Postad 20 May 2008 - 18:07

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Tycker också det är kul att en liten svensk tillverkare har fått ett gott rykte och nu också lanserats utomlands.

Det som är mindre kul är de som köper dessa högtalare bara för att någon annan säger att de är bäst i världen, och
sen slår det i huvudet på alla som inte har Ino :P

Postad 20 May 2008 - 18:09

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Så varför skulle jag åka till Öhman och ställa in en ful kloss i vardagsrummet?

Om du ber någon att komma och demonstrera dom hemma hos dig så förstår du :P

1. Lyssna själv
2. Läs hans förklaringar i manifestet.
2. Ring till Öhman och be honom förklara det tekniska om det är något du inte förstår (070 - 523 32 32)

Inte som någon pik alltså, jag förstår knappt något han säger, han ligger några nivåer över mig i kunskap om vi säger det snällt.

Tycker också det är kul att en liten svensk tillverkare har fått ett gott rykte och nu också lanserats utomlands.

Det som är mindre kul är de som köper dessa högtalare bara för att någon annan säger att de är bäst i världen, och
sen slår det i huvudet på alla som inte har Ino ;)

Jag tror ingen köper dom olyssnade för att någon annan säger det, går ju inte ens att köpa dom olyssnade :)
Det vore om man hittade ett par på hifimagasinet.

Ska iaf bli kul sen när QM60 lanseras som är samma sak som pi60 och se vad som skrivs om dom.

Redigerat av Martin, 20 May 2008 - 18:12.

Postad 20 May 2008 - 18:12

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0

Om du ber någon att komma och demonstrera dom hemma hos dig så förstår du :P

Nja, men jag har ju elektrostatpaneler eftersom de ger ett ljud som ingen traditionell elementbestyckad lådhögtalare ger. Varför ska jag då intressera mig för den fulaste lådhögtalaren som finns?

Postad 20 May 2008 - 18:14

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Nja, men jag har ju elektrostatpaneler eftersom de ger ett ljud som ingen traditionell elementbestyckad lådhögtalare ger. Varför ska jag då intressera mig för den fulaste lådhögtalaren som finns?

Du verkar onekligen väldigt intresserad eftersom du skriver så mycket här :P

Kul att du hittat dina drömhögtalare också, känns ju skönt att aldrig behöva tänka på uppgraderingar mer utan bara njuta !

Postad 20 May 2008 - 18:16

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Faktisk är det en helt ny epok. Uppgraderingsdjävulen har äntligen fått stryka på foten.

Sedan tycker jag inte att mina 3 inlägg i en tråd med över 900 inlägg visar på ett överdrivet intresse :P

Redigerat av Unregistered1197, 20 May 2008 - 18:19.

Postad 20 May 2008 - 18:38

sossen
  • sossen
  • Forumräv

• 718 inlägg
  • 0
Själv verkar jag vara den enda här på forumet som äger ett par Triangle.

Jag är mycket nöjd med dem, det var "kärlek" vid första ögonkastet.

Men att framhäva dem som världens bästa högtalare skulle jag aldrig göra. Däremot

rekommenderar jag gärna dem till folk som letar högtalare och ställer upp om någon vill

provlyssna.

Tycker hela den här diskussionen är ganska löjlig. Ino är säkert bra högtalare, men

varför dessa oändliga diskussioner? Huvudsaken är väl att man själv är nöjd med

sitt högtalarval.

Redigerat av sossen, 20 May 2008 - 18:39.

Postad 20 May 2008 - 18:48

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

• 721 inlägg
  • 0
Jag har läst "manifestet" för flera, flera år sedan, och hört han tala live också. Men jag förstår inte varför alla tror Ino Audio låter extremt neutrala och transparenta faktiskt.

Vilka här kan bevisa eller visa fakta (vanligt krav) på att Ino Audio är just detta?

Postad 20 May 2008 - 19:14

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Vilka här kan bevisa eller visa fakta (vanligt krav) på att Ino Audio är just detta?

Det finns en mätning på pi60 som visar att den har rak frekvensgång, men mätningen är inte jämförbar med
andra eftersom Öhman har kompenserat för rum, baffeleffekt osv, som många andra struntar i när de mäter.

Annars är det ju en aning svårt att bevisa att en högtalare är helt transparent.

Postad 20 May 2008 - 19:15

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3037 inlägg
  • 0
Vad menar du med alla????? Jag säger inte att de är neutrala och transparanta. Jag köpte mina efter en lyssning hos Nattlorden i Skåne och jag var övertygad om att dessa var någonting för mig. Jag har gjort mitt val baserat på lyssning och jag är mer en nöjd. Jag behöver inte bevisa något. jag vill bara dela med mig av mina erfarenheter, precis som alla andra gör med sina högtalare som de är nöjda med :P

Jag kan dock hålla med er om att superlativen haglar ibland och jag kanske var en del av dem för länge sedan men jag föredrar en mer ödmjuk inställning idag ;) därför annars så blossar debatten igång :)

MVH Kribban

Postad 20 May 2008 - 19:23

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0

Den (mycket!) begränsade tillgången bidrar såklart, och leder (självklart) till att de som upptäcker
och köper ino är "utvalda" i någon mening. Många som har ino känner sig nog utvalda också
(medvetet eller omedvetet) speciellt med tanke på säljarens ambitiösa kundutbildning vid
demotillfällen, vilket faktiskt är en trevlig del av högtalarköpet som gärna andra säljare får ta
till sig mer än dom redan gjort.

Vad då begränsad tillgång? Vem som helst kan åka på en demo och när gäller dom flesta andra high-end märken så finns dom inte heller att lyssna på vid ICA i sysslebäck. Så det handlar inte om att man känner sig utvald alls, det är något du har hittat på själv.

Inoägare är också väldigt benägna att framhäva ino som den ultimata högtalaren. Det som
de inte tänker på (vilket även jag själv missade när jag höll på att nästan skaffa ett inosystem
själv) är att Inos högtalare troligtvis är den ultimata högtalaren, för dom som vill ha transparens från
cd-skivan och framåt i anläggningen, dvs återskapa det som finns på mediet.

Ja, just därför jag skaffa dom, eftersom min erfarenhet är att dom är det närmaste jag hört som ta fram alla detaljer på skivan.

Jag vill inte det, och jag vet inte hur många som vill det. Allra helst skulle jag vilja ha transparens från
själva musiken, dvs från inspelningstillfället, men då jag inte har kontroll över hela kedjan så är det i
princip en omöjlighet, utom i de fall som de som spelade in eftersträvar transparens (dvs inte så ofta
nu för tiden, tyvärr). Jag vill hellre att min aboluta favoritmusik, kärnan i min musiksamling, den
musiken som verkligen betyder något, låter så bra som möjligt och så nära "live" som möjligt. Och
då strävar jag mot det, och det innebär INTE transparens. Och då är inte ino rätt väg.

Det är ju ditt eget val, jag hade liknande för några år sedan. Dock så håller jag inte med om det eftersom 100 000-tals olika "fel" på skivor går inte att åtgärda med ETT anti-fel via anläggningen. Men om du tycker det funkar så är det bra för dig.

Jag har fått uppfattningen att många inoägare konsumerar musik som andra konsumerar film.
De är "nyfikna på musiken" och vill lyssna på mycket olika musik, gärna skaffa ny musik hela tiden
för att uppleva nya inspelningar och låtar hela tiden. Sådan är inte jag (och säkerligen många fler med mig).
Jag stannar hellre kvar vid min "musikkärna" och återgår till den om och om igen. Självklart lyssnar jag
även på ny musik men för att den ska in i kärnan så krävs det mycket av den.
Om det kommer in ny musik så kan dock det leda till ändrade krav på hifianläggningen men det sker sällan,
men är en kul process som är en del av hifiintresset för mig.

Jag lyssnar på massa ny musik och gammal musik jag lyssnat på i 25 år. Det som är trevligt är att höra skivor man tyckte lät rätt så lika låta mer olika. Sånt är kul.

Mvh Håkan

Totalt felaktigt.
För det första, vart har du din källa över vad inoägare lyssnar på för musik?
För det andra, dom största musikupplevelserna jag får är att verkligen HÖRA skivan istället för höra EXAKT samma färgning på alla skivor. Det är en STOR lättnad nu mot tidigare kan jag lova.
För det tredje, hur kan dina färgning påverka alla skivor rätt?

Mvh
Ljudkvalite

Redigerat av Unregistered1412, 20 May 2008 - 19:42.

Postad 20 May 2008 - 19:31

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0

Några saker som kanske inte skapar debatt men som jag tycker är problematiskt är:

- Det är svårt att provlyssna, det är inte att bara sticka in på hifiaffären.
- Lång leveranstid
- Vad kostar dom?

Såna saker kan säkert skapa en del frustration. Jag skulle gärna lyssna på Ino högtalare själv men vet inte om det finns nån i Umeå som sitter med såna?

Hejsan.
-Jag bor i en relativt stor stad, Karlstad. Men om jag vill lyssna på Wilson så får jag allt åka en 30-40 mil för det. Fördelen med demo hos Öhman är ju att man får direktkontakt med konstruktören och kan ställa precis ALLA frågor man vill. Knappast något som är vanligt med andra högtalare. Dock så är det ju synd att det inte fanns fler ställen att lyssna på, även för andra högtalare.

-Leveranstiden är helt klart ett bekymmer som man bör ta med i beräkningarna.

-Priset är ju olika beroende på vilken högtalare man köper. Dock så anser jag dom är extremt prisvärda om man jämför med vanliga högtalare.

Mvh
Ljudkvalite

Det finns en mätning på pi60 som visar att den har rak frekvensgång, men mätningen är inte jämförbar med
andra eftersom Öhman har kompenserat för rum, baffeleffekt osv, som många andra struntar i när de mäter.

Annars är det ju en aning svårt att bevisa att en högtalare är helt transparent.

Det går ju att jämföra högtalare mot varandra. Det har gjort flera gånger.

Nja, det kan man göra rätt så bra. Om disten är lägre än hos andra, om man upplever en hög renlighet, mer detaljer och framförallt större skillnader mellan olika inspelningar så lär högtalaren vara mer transparent än en som inte har dessa egenskaper. Sen kan man ju ha kända refernser som är rent inspelade utan fix efteråt.

Mvh
Ljudkvalite

För det första vill jag bara meddela att jag inte tar åt mig personligen av att de "utvalda" ger mig mothugg. Jag har medvetet valt att ta avstånd från Ino-cirkusen på grund av det beteende som både Öhman och hans anhängare uppvisar. Att den kretsen blir sur på mig är en naturlig konsekvens av mitt beslut att inte hoppa på deras karusell.

Har du hört högtalarna som du kritiserar?

Mvh
Ljudkvalite

Postad 20 May 2008 - 19:40

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0

Min (subjektiva) åsikt är att Ino Audio vållar en debatt pga av att människor känner sig kränkta av det upplevda bemötandet som kan urskiljas mellan varven, dels från konstruktören själv och dels av de som äger produkter från företaget.

Att folk försvarar sina val med hugg och slag är inget nytt, det gör mer eller mindre ALLA oavsett vad det står för logga på apparaten eller högtalaren. Det är alltid lika kul att se folk säga: "jag föredrar MINA högtalare framför Inos" precis som det skulle vara något att höja på ögonbrynen över.

Hejsan Chuck. Du är välkommen att lyssna på lite Ino saker hos mig om du vill.
Det största problemet med "debatten" runt Ino är till 80% av folk som inte HÖRT dom. Det har varit så under alla år, vilket visar att vissa är bara ute efter bråk.
Sen brukar Ino ägare beskyllas att försvara sina högtalare, men titta vad som händer om man skriver något som kan uppfattas om negativt om B&W och se vad som händer då. :P

Mvh
Ljudkvalite

Du är välkommen med dina högtalare och ställa dom brevid mina så kan vi jämföra.

Mvh
Ljudkvalite

sen slår det i huvudet på alla som inte har Ino :)

Hejsan Ageve. Ja, för du försvarar inte dina B&W med näbbar och klor?
Har du hört några Ino högtalare?

Mvh
Ljudkvalite

Postad 20 May 2008 - 19:55

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

• 721 inlägg
  • 0
Ja, det är det som är poängen med det jag säger. Om jag tar en annan högtalare och sätter bredvid pi60, hur vet du att det är exakt så att den inspelningen (eller flera olika) låter neutralt och transparent på pi60? Är den verkligen facit?

Jag tror säkert de låter olika, vilket mina och andra märken också gör, och jag tror säkert jag tycker mina "låter bättre", eller att jag tycker pi60 låter bättre. Det är ju lite smakfråga. Men hur vet du att pi60 är facit? Och referens då?

Låg distorsion och bra mätvärden uppvisar många högtalare.

Postad 20 May 2008 - 19:59

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Sen brukar Ino ägare beskyllas att försvara sina högtalare, men titta vad som händer om man skriver något som kan uppfattas om negativt om B&W och se vad som händer då. :P

Det händer inte ett dugg på faktiskt.se.

Om man däremot skulle kritisera Ino, då kommer hela Ino-ligan efter en.

Du är välkommen med dina högtalare och ställa dom brevid mina så kan vi jämföra.

Min pappa är starkare än din :)

Ja, jag vet, frågan var inte ställd till mig. Kunde inte låta bli.

Hejsan Ageve. Ja, för du försvarar inte dina B&W med näbbar och klor?
Har du hört några Ino högtalare?

Hej på dig.

Nej, jag reagerar bara när folk fäller kommentarer som jag tycker är helt åt skogen.

Jag har lyssnat på Pip vid två tillfällen. Första gången var det en stor besvikelse, andra gången lät det bra (olika
rum). Den extrema djupbasen som en del pip-anhängare pratar om fanns dock inte, men det hade jag inte förväntat
mig heller.

Postad 20 May 2008 - 20:09

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Hejsan Chuck. Du är välkommen att lyssna på lite Ino saker hos mig om du vill.
Det största problemet med "debatten" runt Ino är till 80% av folk som inte HÖRT dom. Det har varit så under alla år, vilket visar att vissa är bara ute efter bråk.

Mvh
Ljudkvalite

Tack för inbjudan.

Problemet med att folk kritiserar något de inte hört, eller under "rätt" förutsättningar tycker jag inte är specifikt för Inos antagonister. Det tycker jag är ganska universellt.

Ska man jämföra högtalare och säga att X är bättre än Y så tycker jag personligen att det endast kan göras på samma sätt som andra objektiva tester, dvs blint och med jämförbara förutsättningar. Att ställa 2 par bredvid varandra och bara "lyssna" är lika fel som att göra den med CD-spelare, förstärkare eller kablar.

MVH
/Chuck

Postad 20 May 2008 - 20:38

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0

Vad då begränsad tillgång? Vem som helst kan åka på en demo och när gäller dom flesta andra high-end märken så finns dom inte heller att lyssna på vid ICA i sysslebäck. Så det handlar inte om att man känner sig utvald alls, det är något du har hittat på själv.

Vem som helst kan åka på demo knappt en gång i månaden om man först ringer och föranmäler sig
ett par månader innan rättare sagt :)
Om jag vill lyssna på TAD så får jag minsann åka till vimmerby men dom har öppet minst
5 dagar i veckan i alla fall. B&W 800D finns som närmast i stockholm tror jag men dom
har också öppet minst 5 dagar i veckan.
B&W Nautilus ("snäckan") finns att lyssna på i england...
Hur gör jag om jag vill lyssna på i68es med profundus Z8? Finns det ens på riktigt?

Totalt felaktigt.
För det första, vart har du din källa över vad inoägare lyssnar på för musik?
För det andra, dom största musikupplevelserna jag får är att verkligen HÖRA skivan istället för höra EXAKT samma färgning på alla skivor. Det är en STOR lättnad nu mot tidigare kan jag lova.
För det tredje, hur kan dina färgning påverka alla skivor rätt?

Mvh
Ljudkvalite

Vadå totalt felaktigt. Totalt felaktigt på dig själv. Min källa är vad jag läst inoägare skriva
efter det att dom skaffat ino:
"nu lyssnar jag på så mycket mer musik"
"nu köper jag mycket mer skivor än innan"
"Nu har jag upptäckt hur trevligt det är att lyssna på bluegrass"
"jag vill upptäcka ny musik och nya inspelningar"
osv. osv.
Detta är SJÄLVKLART inte något generellt, även om jag kanske uttryckte mig så :P

Hur du får dina största musikupplevelser är precis lika subjektivt som hur jag får
mina största upplevelser. En sak som jag måste poängtera är dock att jag verkligen
märker när musiken fångar mig. Det blir som en ström av välbehag genom kroppen när
det bara är sådär rätt. Och ALLA gånger det varit så har någon form av färgning varit
inblandad. Förvånansvärt ofta faktiskt färgningen av hörlurarna Philips HP890 (dvs
något hissad bas och väldigt mjuk diskant)
Mina färgningar påverkar ABSOLUT INTE alla skivor rätt, men dom påverkar dom skivor
som verkligen betyder något på rätt sätt, det är det som är strävan för mig.

Postad 20 May 2008 - 20:53

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0

Ja, det är det som är poängen med det jag säger. Om jag tar en annan högtalare och sätter bredvid pi60, hur vet du att det är exakt så att den inspelningen (eller flera olika) låter neutralt och transparent på pi60? Är den verkligen facit?

Om du ställer två projektorer brevid varandra och hoppar mellan dom så ser du att en ger blå tint genomgående på alla filmer, medans den andra inte gör det. Hur tolkar du det?

Låg distorsion och bra mätvärden uppvisar många högtalare.

Så bra, då väljer man det då.

Postad 20 May 2008 - 20:57

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0

Det händer inte ett dugg på faktiskt.se.

Om man däremot skulle kritisera Ino, då kommer hela Ino-ligan efter en.

På samma sätt som du och flera försvarar B&W. Så skillnaden är?

Min pappa är starkare än din :P

Ja, jag vet, frågan var inte ställd till mig. Kunde inte låta bli.

Nej, utan det är ju ett utmärkt tillfälle att jämföra, det håller du väl med om? Jag har gjort det själv och även om det inte är perfekt så är det riktigt bra sätt att jämnföra olika högtalare.

Nej, jag reagerar bara när folk fäller kommentarer som jag tycker är helt åt skogen.

Jag har lyssnat på Pip vid två tillfällen. Första gången var det en stor besvikelse, andra gången lät det bra (olika
rum). Den extrema djupbasen som en del pip-anhängare pratar om fanns dock inte, men det hade jag inte förväntat
mig heller.

Helt åt skogen enligt dig? Du verkar ju själv hört skillnaden mellan dåligt placerad piP och bättre placerad. Du är helt säker på att den inte kunde gå att placera ännu bättre?

Postad 20 May 2008 - 21:03

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0

Vem som helst kan åka på demo knappt en gång i månaden om man först ringer och föranmäler sig
ett par månader innan rättare sagt ;)
Om jag vill lyssna på TAD så får jag minsann åka till vimmerby men dom har öppet minst
5 dagar i veckan i alla fall. B&W 800D finns som närmast i stockholm tror jag men dom
har också öppet minst 5 dagar i veckan.
B&W Nautilus ("snäckan") finns att lyssna på i england...
Hur gör jag om jag vill lyssna på i68es med profundus Z8? Finns det ens på riktigt?

Varför hittar du på saker? Jag hörde av mig en tisdag och var där och lyssna 3-4 dagar senare. Visst, man kan ju inte lyssna om inte Öhman är hemma eller är upptagen med något men sitt inte och hitta på saker som inte stämmer, då framstår allt du säger sen som mindre trovärdigt. Ett tips.
i68es och Z-8 kan man nog få lyssna på hos någon som äger dom. Ja, om man är seriös och inte är en person som sprider lögner och bråkar det vill säga.

Vadå totalt felaktigt. Totalt felaktigt på dig själv. Min källa är vad jag läst inoägare skriva
efter det att dom skaffat ino:
"nu lyssnar jag på så mycket mer musik"
"nu köper jag mycket mer skivor än innan"
"Nu har jag upptäckt hur trevligt det är att lyssna på bluegrass"
"jag vill upptäcka ny musik och nya inspelningar"
osv. osv.
Detta är SJÄLVKLART inte något generellt, även om jag kanske uttryckte mig så :P

Du kan kolla vad jag har i min skivsamling, vad Almen (faktiskt) har, eller vad Pekka (LTS) har t ex. Det är några Ino ägare som antagligen har större variation på skivor än vad du har.
Att köper mer skivor efter man fått ett par högtalare som man gillar är väl knappast något som är dåligt? :)

Hur du får dina största musikupplevelser är precis lika subjektivt som hur jag får
mina största upplevelser. En sak som jag måste poängtera är dock att jag verkligen
märker när musiken fångar mig. Det blir som en ström av välbehag genom kroppen när
det bara är sådär rätt. Och ALLA gånger det varit så har någon form av färgning varit
inblandad. Förvånansvärt ofta faktiskt färgningen av hörlurarna Philips HP890 (dvs
något hissad bas och väldigt mjuk diskant)
Mina färgningar påverkar ABSOLUT INTE alla skivor rätt, men dom påverkar dom skivor
som verkligen betyder något på rätt sätt, det är det som är strävan för mig.

Har du testa samma skivor genom en rimligt transparent anläggning?

Mvh
Ljudkvalite

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.