* Officiell tråd - D-link Dir-655 *
D-Link DIR-655
(Routrar)
|
1
|
(292)
|
1 090:- |
Wifi router med MCS transmission rate control (11 inlägg)
|
10 år sedan |
NAS-lösning (3 inlägg)
|
12 år sedan |
*TIPS* ComHem OnDemand genom annan router än ComHems (6 inlägg)
|
15 år sedan |
vilken trådlös router? (18 inlägg)
|
16 år sedan |
Snabbaste routern för oss med 100mbit? (83 inlägg)
|
16 år sedan |
D-Link DIR-825 (19 inlägg)
|
16 år sedan |
Val av trådlös router (0 inlägg)
|
17 år sedan |
Trådlös router och USB-hårddisk (6 inlägg)
|
17 år sedan |
Gigabit router eller inte (5 inlägg)
|
17 år sedan |
Trådlös router - köptips efterlyses (19 inlägg)
|
17 år sedan |
QNAP TS-209 (51 inlägg)
|
17 år sedan |
En nygammal router-fråga (0 inlägg)
|
18 år sedan |
bra och billig router (3 inlägg)
|
18 år sedan |
Postad 18 February 2010 - 19:16
Postad 19 February 2010 - 01:58
Postad 19 February 2010 - 09:27
varför då? hur gjorde du?Jag har också en Dreambox 600-S och aldrig haft några problem. Men jag har stängt av DHCP i routern och satt fast IP-adress på Dreamboxen liksom på allt annat i mitt nätverk.
vad är skilnaden mellan port forward, virtual server och rules eller vad det nu var ?
Postad 19 February 2010 - 09:33
Intressant att du nämner det där, jag har en dreambox 800-s och den är inkopplad till routern, men det verkar som det blir något strul med stationära datorn som också är inkopplad där. Så nu har jag kopplat stationära in i mitt BBB modem. Men i veckan som kommer får jag fiberoptik installerat i huset och då är det ju bara mellan väggen och routern jag har, alltså inget BBB modem. Jag har ju tvix, stationär dator, dm800-s osv som måste vara kopplade till nätverket. Verkar som om dreamboxen fungerar som en tyrann för att jag får IP-adress erhålls, sen står det Begränsad anslutning, som om dm800 vill stöter bort allt och krockar med dem andra enheterna, och jag kan inte pinga någonting och får inte kontakt med routern eller liknande med stationära. Står även någon konstig IP-adress i cmd om jag skriver ipconfig /all
Det kan fungera fläckfritt ett tag, internet är snabbt och allt men det är max i 2h sedan dör det. Men oftast fungerar det inte alls. Så jag förstår verkligen inte vad jag gör för fel!?
Vill verkligen få hjälp med det här och är rätt grön på nätverk osv. Måste verkligen få detta att fungera:)
Tack på förhand
Redigerat av Unregistered319c9ecb, 19 February 2010 - 09:38.
Postad 19 February 2010 - 12:08
Sen så har jag också en WD HD TV Live mediaspelare som också ska kopplas till router, ska jag ändra några inställningar? sen så har jag ju också IP-telefoni från megaphone och undrar ifall jag ska ändra något där med?
vad är skillnaden mellan portforwarding, virtual server och application rules?
tack
Postad 19 February 2010 - 12:24
Då brukar det inte vara nåt problem att hitta boxen i nätverket. Du behöver inte öppna några portar i routern för detta.
Gemensam nämnare för er med problem verkar annnars vara modem från BBB.
Postad 19 February 2010 - 13:34
ja, hittade nu DHCP rutan som man kan avmarkera, men vad ska jag skriva i ip-adress fältet? kn jag hitta på ett ip nummer liksom ? varför gör man så?I Deramboxens nätverksinställningar tar du bort bocken i rutan DHCP och skriver sedan in den Ip-adress du vill ha på boxen, brukar var 192.1268.0.xxx.
Då brukar det inte vara nåt problem att hitta boxen i nätverket. Du behöver inte öppna några portar i routern för detta.
Gemensam nämnare för er med problem verkar annnars vara modem från BBB.
blir kanalbyten snabbare förresten?
Redigerat av Grezo, 19 February 2010 - 13:38.
Postad 19 February 2010 - 19:53
Hur menar du då Grezo? Kanalbyten snabbare? Mitt flyter på hur bra som helst och är osäker på om det har att göra med internet..
Inte varit så här nöjd med ett boxerköp någonsin och kan aldrig tänka mig ha något annat än en dreambox. Nu måste bara någon hitta på nåt för att komma förbi pairingen för viasat och så småningom canaldigital för känns ganska onödigt att ha två abbonemang men att jag måste gå ända till källaren för att kunna kolla på viasat hd:)
Postad 19 February 2010 - 20:12
ne strunt i det jag sa om kanalbyten, jag är dum i huvudet, finns inget sådant.Sant det du säger JockeGBG. Hoppas det är så då jag slopar BBB modemet vilken dag som helst nu:)
Hur menar du då Grezo? Kanalbyten snabbare? Mitt flyter på hur bra som helst och är osäker på om det har att göra med internet..
Inte varit så här nöjd med ett boxerköp någonsin och kan aldrig tänka mig ha något annat än en dreambox. Nu måste bara någon hitta på nåt för att komma förbi pairingen för viasat och så småningom canaldigital för känns ganska onödigt att ha två abbonemang men att jag måste gå ända till källaren för att kunna kolla på viasat hd:)
vad för abonnemang har du tecknat ? vadå källaren? har du öppnat några specifika portar i din router? vilka ska jag öpnna isåfall?
sen så har jag öppnat youtube portarna(8080,3128,80) till min stationära dator. men jag vill göra det ill min bärbara och de andra två stationära datorerna också, mpåste jag då göra exakt samma sak igen? känns väldigt onödigt, finns det ingen lättare lösning? allt känns så krångligt med virtual server och portforward, vad är skillnaden?
sist men inte minst, vilken firmwareversion är den senaste?
jag har tankat ner denhär från dlinks hemsida: DIR-655 Firmware 1.30EUb08
http://www.dlink.se/.....-SE/DLWrapper
Redigerat av Grezo, 19 February 2010 - 20:50.
Postad 19 February 2010 - 22:36
Postad 19 February 2010 - 22:46
Jag har alltid haft dreambox och IP-telefonin samt en stationär och en bärbar dator kopplat till routern utan problem. internet har alltid fungerat. jag har gjort portforward men vet inte ifall de hjälper. har öppnat port 8080,3128,80 till youtube. samt till IP-telefonin. får se vad som händer, man lär sig med tiden.Nej i källaren har jag en viasat hd box och kan ta kortet dit. Alltså jag har inte fått fiberoptiken än och jag har inte ändrat något i routern. Kommer väl göra det när jag får fibern, men som sagt kanske det är BBB modemet som är problemet och inte routern. Tror på denna router starkt och hoppas verkligen det löser sig med Begränsad anslutning. Vad är det för problem du får egentligen Grezo? Mitt problem är bara att det funkar MAX 2h på stationära datorn när jag har den i routern sedan står det IP-adress erhålls, sen begränsad anslutning så har jag absolut ingen kontakt med internet längre.... Men dreamboxen är alltid uppkopplad, utan problem.
Postad 21 February 2010 - 14:47
Det finns en manual att läsa på den medföljande cd:n, men att komma åt de punkterna som beskrivs i manualen har de inte lyckats med att redovisa!!??
Sökte lite på Youtube och hittade ett klipp om "online-setup". Man skulle gå till adressen 192.168.02.
Där skulle man slå in ett lösenord! Vilket då? Jag har inte "tillverkat" något lösenord, annat än SSID namnet samt WPA lösenordet. Jag har testat båda dessa utan att komma in på sidan. VAD ÄR FEL? Hmm..
Postad 21 February 2010 - 15:19
Postad 21 February 2010 - 17:43
Testa 192.168.0.1 .. första setupen körs med fördel med kabelanslutning också.
Har testat den adressen, men de vill ha ett lösenord som jag inte har :-(
Postad 21 February 2010 - 17:45
Om du nu råkat skriva in något själv du inte kommer ihåg kan du göra en reset på hela burken.
Har för mig default är admin . inget lösenord
Redigerat av Martin, 21 February 2010 - 17:47.
Postad 21 February 2010 - 22:55
Titta på undersidan av routern, där står det
Om du nu råkat skriva in något själv du inte kommer ihåg kan du göra en reset på hela burken.
Har för mig default är admin . inget lösenord
Tackar tackar! Det funkade.
Postad 23 February 2010 - 19:43
Och hur stor risk är det att routern och mina Ericsson Dect-telefoner kommer att störa varandra, som det är nu kommer basenheten för Dect och den förmodligen snart inköpta routern att komma att stå väldigt nära varandra?
Postad 23 February 2010 - 21:37
jag testade nyss med tt koppla ett usb-minne till routern, sen så kopplade jag upp mig via en bärbar dator och det fungerade klockrent. men du måste först ladda ner programet shareport från dlinks hemsida.Kan man koppla in en USB-hårddisk på USB-anslutningen på routern, en USB HD som inte har någon egen strömförsörjning utan tar ström via USB'n? Pallar routern det?
Och hur stor risk är det att routern och mina Ericsson Dect-telefoner kommer att störa varandra, som det är nu kommer basenheten för Dect och den förmodligen snart inköpta routern att komma att stå väldigt nära varandra?
En annan fråga till er alla, kan man göra portforward på usb-minnet så jag kan komma åt den från t.ex skolan ?
hur gör jag då? vilken port använder usb-minet så att säga...tänkte göra det på virtual server.
Postad 24 February 2010 - 09:42
Postad 25 February 2010 - 17:11
jag kan inte ansluta till router via de trådlösa? bara dom sakerna som redan är i nätverket, har testat med dator å men min iphone men får bara upp
kan inte ansluta
kör med WPA2
Postad 26 February 2010 - 23:16
Flera D link modeller i fara för hackers..
Models affected are the DIR-855 (version A2), DIR-655 (versions A1 to A4) and DIR-635 (version. Three discontinued models -- DIR-615 (versions B1, B2 and B3), DIR-635 (version A) and DI-634M (version B1)
Taiwanese firm says flaw could allow hackers to access administrative settings
http://www.computerw...s?taxonomyId=80
Någon som vet mer?
MVH
/3DBlaster
Blev själv smått oroad, då jag sitter på en DIR-635.
Brukar hålla koll efter firmware på:
ftp://ftp.dlink.se/Products/dir-products/...ivers_firmware/
Dock har dom inte uppdaterat. Utgick nästan blint från att samtliga ftp.dlink.xx var speglar, men inte då. På ftp.dlink.de fanns tydligen uppdateringar.
ftp://ftp.dlink.de/dir/dir-635/driver_software/ (länk för min modell)
Hela DIR-sortimentet:
ftp://ftp.dlink.de/dir/
Lite knepigt bara, tror jag har bland de äldre hårdvaruversionerna.
"Hardware Version: B1" står att läsa via http-interface.
Kan inte tyska fast har vibben av att uppdateringarna är gjorda för B2/B3 :/
ftp://ftp.dlink.de/dir/dir-635/driver_sof...115_fixHNAP.zip
Den har ju fräschast datestamp så fett sugen på den, bara inget kejkar ihop.
Redigerat av Gew, 26 February 2010 - 23:18.
Postad 27 February 2010 - 00:49
Min fråga är, finns det någon ny updatering? så att garantin inte går ut. vilken är den senaste firmwaren
Postad 28 February 2010 - 11:12
Postad 28 February 2010 - 14:17
har brandväggen PÅ i både windows och routernNi som kör med D-link Dir-655, använder ni den inbyggda brandväggen och brandvägg i datorn (som windows egna, eller till ex. Nortons/F-Secure), eller blir det kaka på kaka?
Postad 03 March 2010 - 18:56
hade en uptid på drygt ett år utan större problem.
Jag åkte på semester i 2 månader och drog strömmen i lägenheten.
Nu när jag ska sätta på den startar den bara om konstant, har försökt reseta, förnya ip i datorn osv.
Hur gäller d-links garanti? går de bara att traska in med den på ex siba o få en ny?
Postad 03 March 2010 - 20:21
ifall du har kvittot kvar så.. men jag har för mig att det är typ 11 års garanti på dem, kanske du kan vända dig till D-link direkt men jag är inte säker, rätta mig om jag har fel någon.Min router har fått fnatt..
hade en uptid på drygt ett år utan större problem.
Jag åkte på semester i 2 månader och drog strömmen i lägenheten.
Nu när jag ska sätta på den startar den bara om konstant, har försökt reseta, förnya ip i datorn osv.
Hur gäller d-links garanti? går de bara att traska in med den på ex siba o få en ny?
Postad 04 March 2010 - 16:17
Var inte så första halv året! Utan det har kommit nu. Tänkte mig verkligen för massor med ggr innan jag köpte denna för har alltid tyckt att D-link gör skitkvalitet men efter man läst så mycket gott om denna så slog jag till! Men nu verkar det alltså som även denna är "crap"!!!
Postad 04 March 2010 - 19:13
jag har inga alls problem med min. köpte den för ca 2 veckor sedan och är nöjd än så länge.Är det fler än jag som har problem med att det trådlösa sluta funka då och då? Börjar funka igen om jag rebootar routern men ibland måste jag reboota ett par ggr för att det ska funka igen
![]()
Var inte så första halv året! Utan det har kommit nu. Tänkte mig verkligen för massor med ggr innan jag köpte denna för har alltid tyckt att D-link gör skitkvalitet men efter man läst så mycket gott om denna så slog jag till! Men nu verkar det alltså som även denna är "crap"!!!
har du uppdaterat till nya firmware?
Postad 04 March 2010 - 20:33
jag har inga alls problem med min. köpte den för ca 2 veckor sedan och är nöjd än så länge.
har du uppdaterat till nya firmware?
Vilken är nyaste? När jag provar söka efter nya så står det bara att jag har nyaste!
Postad 05 March 2010 - 00:56
Ja, så står det på mig också. Jag har 1.30EUb08 http://www.dlink.se/.....-SE/DLWrapperVilken är nyaste? När jag provar söka efter nya så står det bara att jag har nyaste!
Postad 06 March 2010 - 00:41
Jag har lyckats med att koppla in usb minnet samt testat en skrivare det fungerade klockrent, var bara tvungen att installera "shareport" programmet och skrivarens drivutin på alla datorer
Redigerat av Grezo, 06 March 2010 - 01:25.
Postad 06 March 2010 - 22:17
Postad 09 March 2010 - 18:26
Postad 13 March 2010 - 14:17
Uppdaterade i veckan DIR-655's firmware till senaste version, 1.08. (Från 1.05)
I processen fick jag en varning om att spara alla inställningar innan uppgraderingen eftersom de annars kan försvinna. Så det gjorde jag - ännu en gång. Har sparat två gånger tidigare i samband med konfiguration.
MEN efter uppdatering går det inte att läsa in den sparade filen!!!
Provade även med de två tidigare, inte heller de funkar.
Blir så j-a trött på sånt här strul!! Det är massor av inställningar gjorda, hur kan de vara så klantiga att de inte ser till att det fungerar när de uttryckligen varnar vid installationen!!?
Och sen deras support.... 39 kronor för att få reda på att det snart kommer en ny version av den fw man just laddat ner och kanske fungerar det bättre då...väldigt klen tröst.
Jag är nu riktigt trött på Dlinks inkompetenta programmerare - är det nån som vill köpa routern så ge ett bud! Den är som ny, i kartong, med alla handböcker etc. HW: A3, FW: 1.32EU, cirka sex månader gammal.
Jag tänker köpa en Apple Airport Extreme istället, allt jag har från dom inte bara funkar utan fungerar långt över förväntan.
Redigerat av Unregistered4200302c, 13 March 2010 - 14:20.
Postad 13 March 2010 - 15:54
Är det bara att logga in och ändra kanal?
Måste man ändra på datorerna också eller går det automatiskt?
Funkar vilken som helst mellan 1-13(förutom 11 då :-) )?
*tjingeling*
Postad 13 March 2010 - 16:14
Troligen nätadaptern, jättevanligt, köp en ny hos Classe eller Kjell
Kontaktade D-link efter det här och de skickade mig en ny nätadapter gratis på direkten utan några frågor.
Routern fungerar utan problem idag.
Skickades från London via DHL. Första paketet tappades bort av DHL så de skickade en ny som kom fram utan problem.
Efter någon vecka ringde DHL upp mig och sade att de hittat mitt paket, så nu har jag en extra nätadapter om det blir problem igen.
Riktig bra kundservice av D-link.
Postad 13 March 2010 - 17:16
Går det att köra 2 routrar?
DVS.
Telia bb jack - > dir 655 (gigabit portarna...
Postad 17 March 2010 - 10:55
Mitt nät går segt och jag funderar på det här med att byta kanal i 655:an. Har laddat ner inSSIDer (netstumbler funkar inte på min dator) och jag har 2 grannar som ligger på samma kanal (11)
Är det bara att logga in och ändra kanal?
Måste man ändra på datorerna också eller går det automatiskt?
Funkar vilken som helst mellan 1-13(förutom 11 då :-) )?
*tjingeling*
Skulle också behöva byta kanal, tror jag iaf. Men min fråga är var hittar jag vilken kanal jag kör på just nu? och hur bytar jag? har Firmware Version: 1.21EU
Edit: Hittade hur man gjorde på annat forum, kopierar in här så inte frågan kommer upp igen!
Bara du går in på din router
192.168.0.1
sen till Wireless settings
Manual Wireless Network Setup
Där bockar du av Enable Auto Channel Scan sen väljer du en kanal
Redigerat av niklas86, 17 March 2010 - 11:00.
Postad 17 March 2010 - 13:28
varför inte bara ha på "auto" så att den själv känner av vilken kanal som är ledig?Skulle också behöva byta kanal, tror jag iaf. Men min fråga är var hittar jag vilken kanal jag kör på just nu? och hur bytar jag? har Firmware Version: 1.21EU
Edit: Hittade hur man gjorde på annat forum, kopierar in här så inte frågan kommer upp igen!
Bara du går in på din router
192.168.0.1
sen till Wireless settings
Manual Wireless Network Setup
Där bockar du av Enable Auto Channel Scan sen väljer du en kanal
Postad 17 March 2010 - 18:55
Postad 17 March 2010 - 23:40
Kanal 1-13, 36-64 och 100-140 är godkända för användning i Japan
Kanal 1-13, 36-64, 100-112 och 132-140 är godkända för användning i Europa
Kanal 1-13, 36-64 och 149-165 är godkända för användning i Australien, Hongkong och Nya Zeeland
Källa: Apple
http://www.apple.com...sule/specs.html
Postad 19 March 2010 - 13:04
Ser att en del skriver att de kör Dreambox ihop med denna router. Jag köpte routern i tron att jag skulle kunna hänga på en USB-hårddisk på USB-porten och sen köra inspelning över nätverket från min DM-500+ till USB-disken- Dock har jag ju nu upptäckt att jag måste ha programvara installerat för att komma åt disken.
Min fråga är därför, går det att får detta att fungera alls?
Postad 19 March 2010 - 19:17
GRRRR.....och VARNING!
Uppdaterade i veckan DIR-655's firmware till senaste version, 1.08. (Från 1.05)
I processen fick jag en varning om att spara alla inställningar innan uppgraderingen eftersom de annars kan försvinna. Så det gjorde jag - ännu en gång. Har sparat två gånger tidigare i samband med konfiguration.
MEN efter uppdatering går det inte att läsa in den sparade filen!!!
Provade även med de två tidigare, inte heller de funkar.
Blir så j-a trött på sånt här strul!! Det är massor av inställningar gjorda, hur kan de vara så klantiga att de inte ser till att det fungerar när de uttryckligen varnar vid installationen!!?
Antar att du följde instruktionen och gjorde en fabriksåterställning av routern efter uppgraderingen. Eller?
Detta krävs tydligen för att man ska kunna lägga tillbaka sina inställningar.
Postad 22 March 2010 - 18:10
//Peter
Postad 22 March 2010 - 19:11
Jag har Telia 100/10 mbit/s och använder mig utav en 3m cat5e direkt från nätverksuttaget till routerns WAN-port
och från routern har jag en 7meters kabel till datorn. Jag använder ingen switch eller modem. visst fungerar det så?
har alltid haft såhär.
Postad 23 March 2010 - 10:57
Är det någon som vet var man kan ladda ner "Click 'n' Connect" installationen?
Har nämligen tappat bort skivan, och får inte routern att lira........
Mvh
Postad 23 March 2010 - 16:28
här har du denHej,
Är det någon som vet var man kan ladda ner "Click 'n' Connect" installationen?
Har nämligen tappat bort skivan, och får inte routern att lira........
Mvh
http://forums.whirlp...cfm/938017.html
Postad 23 March 2010 - 16:35
Har haft min DIR-655 ett par veckor nu, men den verkar inte helt frisk (eller så är det jag)?
Ibland när jag startar upp den och min dator så vill den inte, den startar om hela tiden och Windows XP visar att en kabel inte är ansluten. Men alla sladdar sitter som det ska, och jag får starta om Routern och datorn flera gånger, och efter ett längre tag så kommer den igång. Detta händer typ var 10 ggn jag startar upp systemet. Någon som har nått tips vad detta kan vara??
Se min fina animations-bilder:
Så här lyser dioderna, och det är ungefär en sekund mellan bilderna i verkligheten också
FOTO_ROUTERN.gif 220.95K
1 Antal nerladdningar...och så här ser det ut på skärmen
Meddelande_Windows_XP.gif 19.27K
2 Antal nerladdningar
Redigerat av Nicce70, 23 March 2010 - 16:42.
Postad 24 March 2010 - 08:18
Postad 24 March 2010 - 12:08
Ja den står lite tajt, den är placerad där tillfälligt, ska snart upp på en hylla.Testa och byt tp-kablarna. Ser lite tajt ut på bilden samt att den står på ett modem. Routern skall stå fritt annars blir den för varm och då kan du få konstiga problem...
Men när jag startar den så är ju alla grejer rumsvarma, har ju inte varit på. Fungerar fint när den väl kommit igång, och kan köra hela dagen lång utan problem. Det är bara vid uppstart som den resetar sig och startar om gång på gång, och som sagt, detta bara var 8-10 uppstart av allt (kan vara oftare också).
Har nu även kontaktat D-Link på deras ganska så krångliga felanmälnings-sajt, får se om de kommer med något tips.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Wifi router med MCS transmission rate control
12 bilder
1 film
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?