Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Sony Ericsson Xperia X1 *

7080 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 October 2008 - 07:59

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Veritas

Nu har jag ju läst rätt många som beta testat telefonen på många olika ställen på nätet och istort sett alla tycker att xperias tangentbord är ok men att Touch Flo är bättre.

Men nu är de ju inte alls säkert att det är så för dig.

Postad 07 October 2008 - 08:32

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0
Jag har klämt lite på Touch Pro (Flo?) och jag tyckte också att tangenterna har blivit välfigt små när de har klämt en en rad till. Jag har inte haft samma känsla på tidigare HTC-telefoner. Det ska bli intressant att se hur jag upplever Xperia. (Btw: M3:s pressträff är riktigt intressant!)

Postad 07 October 2008 - 09:00

tommydl
  • tommydl
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0
Jag har troligen missat något, men vad är grejen med panelinterfacet egentligen? Desto mer man läser om det desto sämre verkar det. Vad jag förstått är de inte igång i minimerat läge, utan det är bara som en samling shortcuts, vars ikoner ser ut som en liten skärmdump av programmet de startar, är det verkligen allt?

Postad 07 October 2008 - 09:26

apanoladotcom
  • apanoladotcom
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0
M3 packar upp telefonen efter pressvisningen:

http://m3.idg.se/2.1...xperia-unboxing

Postad 07 October 2008 - 10:02

Supersmurfen
  • Supersmurfen
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Det måste jag säga var den värsta videon i mannaminne. Kunde de inte ha redigerat bort en stor del av den?

Postad 07 October 2008 - 10:13

Unregisteredf8d251da
  • Unregisteredf8d251da
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Videon är från vår live-rapportering...

Nu ligger första testet av Xperia uppe på vår sajt!

Postad 07 October 2008 - 10:22

henel321
  • henel321
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Videon är från vår live-rapportering...

Nu ligger första testet av Xperia uppe på vår sajt!

....och som väntat så var Xperian superseg... Det enda som en affärsmobil inte får vara enligt mig. (Jag avskydde P1:an p.g.a det.) :D Hoppas de fixar det med en mjukvaruppdatering väldigt kvickt.

Det positiva är ju att jag kan vara nöjd med mitt val av Touch Pro så här i efterhand. (Eller val och val, jag beställde en innan den fanns en review på den, så det var ren tur snarare än ett aktivt val.)

//H

Postad 07 October 2008 - 10:33

tedjohansson
  • tedjohansson
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

....och som väntat så var Xperian superseg... Det enda som en affärsmobil inte får vara enligt mig. (Jag avskydde P1:an p.g.a det.) :P Hoppas de fixar det med en mjukvaruppdatering väldigt kvickt.

Det positiva är ju att jag kan vara nöjd med mitt val av Touch Pro så här i efterhand. (Eller val och val, jag beställde en innan den fanns en review på den, så det var ren tur snarare än ett aktivt val.)

//H

Ja, det var tråkigt att läsa i recensionen, dock kanske inte oväntat som sagt...

Hoppas de tar och snabbar upp denna lur asap, tills vidare avbeställer jag mitt ex. :D

Postad 07 October 2008 - 10:34

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

• 1349 inlägg
  • 0
Vänta på nya versioner av panelerna och panel hanteraren innan ni sågar luren : )

Postad 07 October 2008 - 10:34

miskomarko
  • miskomarko
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
jaha vad fan ska man göra nu då närman har gått o väntat på den härmobilen och så är den seg som fan :S det sista en mobilska varaärjuh seg.. kanske dags att tänka ut en ny mobil somman vill ha.. pajjas SE

Postad 07 October 2008 - 10:43

miki2
  • miki2
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

....och som väntat så var Xperian superseg... Det enda som en affärsmobil inte får vara enligt mig. (Jag avskydde P1:an p.g.a det.) :D Hoppas de fixar det med en mjukvaruppdatering väldigt kvickt.

//H

Kanske dags att försvara Xperian lite. Den är rätt långt ifrån seg. Vet inte om det finns något snabbare på marknaden idag. Det är panelerna. Det dom laddar varje gång man klickar på dom är vad man med andra telefoner laddar när man sätter på telefonen. Att helt och hållet byta gränssnitt hela tiden är inte en super smart lösning.
Det är fint att man kan göra det men så fort man förstår att det är rätt mycket data som ska in och ut så kanske man lugnare sig lite med att flippa runt bland panelerna och sätter upp en eller två efter det man använder istället.
Vissa paneler som bara är rena länkningar till program bör gå fort eller inte ta mer tid än vad det tar på en annan telefon att starta. Men att hoppa mellan en SPB Mobile Shell panel och fiskpanelen, det kommer nog aldrig att gå blixtsnabbt. Även om minnet skulle räcka till att temporärt lagra hela desktoppen som panelen länkar till så kanske inte alla data lagras så smart, väder data från en full väder panel kanske inte direkt förs över till väderdatan där den ligger lite snyggt minimerad i en annan panel. Vad händer då, ja då ska den koppla upp sig leta efter aktuell data etc. etc. Ganska givet att vissa funktioner i vissa paneler kommer slöa ner växlandet.
Ge det en månad, låt folk som tycker det är kul att pilla få bort de värsta bromsklossarna, låt SE få ut en uppdatering, och var ärlig mot dig själv med vad du verkligen behöver ha på skrivbordet. Då kommer du nog känna att det nu inte finns en bättre telefon på marknaden.

/Miki

Postad 07 October 2008 - 10:52

tedjohansson
  • tedjohansson
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Såg förresten på en sida att SAR-värden var mkt högt också, hoppas detta inte stämmer.

"SAR value: Venus max SAR value (of use case of UMTS+ BT turned on) is 1.47w/kg"
Source: http://xperiancers.c...q-and-a-part-2/

På SE's site finns det inte så mkt mer information heller tyvärr, man möts av HTTP Error code 404 när man försöker accessa SAR documentation för X1 via URLen
http://www.sonyerics...021_1_EN_12.pdf

Postad 07 October 2008 - 10:56

jhenrikj
  • jhenrikj
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Computer sweden verkade inte tycka den var seg

Telefonen är byggd kring en 528 MHz-processor från Qualcomm och ger ett ganska piggt första intryck utan särskilda fördröjningar i växlingen mellan olika program.

Postad 07 October 2008 - 10:58

Nallee
  • Nallee
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Jag har slutat lyssna på M3 och deras tester. Ointressant vad dom skriver om x1an. Dom avgudar apple och då gillar man inte WM.

Postad 07 October 2008 - 10:59

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
En sån här telefon är inte blixtsnabb...

Men det kommer garanterat att bli bättre.
Stor skillnad på min Htc nu motför när ja köpte den i snabbhet

Postad 07 October 2008 - 10:59

Unregistered6ee38357
  • Unregistered6ee38357
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0

Jag synar det för jag gillade inte alls Touch Pro:s tangentbord, mycket av kritiken i den holländska recensionen gäller även Touch Pro. TP har ju ett fler rader och ett slätt tangentbord som helt saknar definierade tangenter vilket gör att man, även om man har små händer/fingrar, inte riktigt vet var man sätter ned fingret.

Nu är det nog svårt att få till en bra tangentbord i den här storleken och jag tror man vänjer sig (dvs anpassar tekniken).

Jag förstår inte riktigt vad du menar? Menar du att touch pros knappar är släta för det är de då inte på det exet jag har till låns. Jag har inga problem att känna när mina tummar går från en knapp till en annan. Nu har man iofs inga smednävar... Förutom att åäö saknas tycker jag touch pros tangentbord är helt okej!

Postad 07 October 2008 - 11:01

henel321
  • henel321
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Jag har slutat lyssna på M3 och deras tester. Ointressant vad dom skriver om x1an. Dom avgudar apple och då gillar man inte WM.

Så du menar att det var därför man gav Apple Touch Pro väldigt bra betyg? :D

7 är fortfarande ganska bra för övrigt.

Postad 07 October 2008 - 11:03

Preed
  • Preed
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0
Eller installera TouchFlo3D när någon portar det till XPerian.. <_< Det kommer nog jag göra iaf.. Det är ju samma hårdvara i touchpron som xperia, förutom mera ram i x1an, så kör man bara rätt interface så blir den nog bättre än touchpro.. :D Det där sega tröga paneltjafset klarar jag mig nog utan.. Skulle vara najs med touchflo3d istället, så kan man conffa om den där Panel knappen på framsidan till att tilta skärmen till sidoläge istället.. Men för det krävs antagligen något romhack?

Lustigt att den landade en poäng lägre totalt sett än Touch Pro i testet.. När TouchPro hade samma poäng förutom 1p lägre på Ljudkvalitet och Bildkvalitet, borde inte då X1an ha högre?.. M3 verkar inte kunna räkna hehe.. :P

Redigerat av Preed, 07 October 2008 - 11:05.

Postad 07 October 2008 - 11:04

henel321
  • henel321
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

låt SE få ut en uppdatering

Men snälla nån, som gammal S-E användare har man väl vid det här laget lärt sig att lurarna inte blir mycket bättre med deras uppdateringar. Jag har sammanlagt väntat i fem år på att P990/M600/P1i skulle börja fungera som de skulle.

Men jag hoppas verkligen att du har rätt, jag menar HTC Diamond var ju en riktig slö tegelsten när den kom ut, och HTC har ju fixat till den nu i efterhand, så varför ska inte S-E klara det.

Sen tycker jag personligen att det är vederverdigt hur vi kunder kan acceptera halvfärdiga produkter...

Postad 07 October 2008 - 11:07

Nallee
  • Nallee
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Så du menar att det var därför man gav Apple Touch Pro väldigt bra betyg? :D

7 är fortfarande ganska bra för övrigt.

Såg du vad dom gav diamond?

Postad 07 October 2008 - 11:09

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Det är trist att de släpps halvfärdiga produkter..

Men det fina är ju att det bara är att flasha den med ett bättre/snabbare ROM så har man en telefon som är kanon :D

Postad 07 October 2008 - 11:11

miki2
  • miki2
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

Men snälla nån, som gammal S-E användare har man väl vid det här laget lärt sig att lurarna inte blir mycket bättre med deras uppdateringar. Jag har sammanlagt väntat i fem år på att P990/M600/P1i skulle börja fungera som de skulle.

Men jag hoppas verkligen att du har rätt, jag menar HTC Diamond var ju en riktig slö tegelsten när den kom ut, och HTC har ju fixat till den nu i efterhand, så varför ska inte S-E klara det.

Sen tycker jag personligen att det är vederverdigt hur vi kunder kan acceptera halvfärdiga produkter...

Det kanske inte är SE som gör själva uppdateringen... Men det är där ifrån vi laddar hem den.
Man kan inte blanda ihop den här telefon med tidigare SE lurar.

/Miki

Postad 07 October 2008 - 11:11

henel321
  • henel321
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Såg du vad dom gav diamond?

Jupp, fem tror jag. Med tanke på hur första firmwaren för den var map stabilitet/prestanda så tycker jag det betyget var ganska ok..

//H

Postad 07 October 2008 - 11:13

apanoladotcom
  • apanoladotcom
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0

Det är knappast någon som tvingar dig att köpa X1. Om du hellre vill ha din HTC är du välkommen att använda den.

Postad 07 October 2008 - 11:13

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3071 inlägg
  • 0
Vi får vänta på uttalande av phoric.. han får ju sin idag :D

Redigerat av Majorglenn, 07 October 2008 - 11:13.

Postad 07 October 2008 - 11:17

Nallee
  • Nallee
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Jupp, fem tror jag. Med tanke på hur första firmwaren för den var map stabilitet/prestanda så tycker jag det betyget var ganska ok..

//H

Varför sitter du och diskuterar emot en telefon du inte ens vill köpa? Ingen tvingar dig. M3 är emot windowsmobiler. de har dom varit i alla år och de vet du. Och dom hyllar Apple för allt dom gör. Det är FAKTA.

Postad 07 October 2008 - 11:24

henel321
  • henel321
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Varför sitter du och diskuterar emot en telefon du inte ens vill köpa? Ingen tvingar dig. M3 är emot windowsmobiler. de har dom varit i alla år och de vet du. Och dom hyllar Apple för allt dom gör. Det är FAKTA.

Diskuterar emot? Jag trodde det var hela tanken med ett forum att få uttrycka sina åsikter för och emot. Jag hade en order liggande på Xperian men Touch Pro kunde levereras den 1/9 när jag började nytt jobb och således är det väldigt intressant i kontexten "borde jag ha väntat".

...och nej, jag håller faktiskt inte med dig om att M3 hyllar Apple för allt de gör. Med all rätt har t.ex. Apple TV och flera Itunes-relaterade produkter totalsågats. (Vad är "de har dom varit i alla år och de vet du" för sätt att argumentera förresten?)

Dessutom ska man väl komma ihåg att M3 har ett underhållningsperspektiv när de testar produkter, knappast något som HTC och Xperian ska användas för primärt. Som arbetsredskap har man ju helt andra kravställningar på produkterna.

Min rädsla är att Xperian kommer sluta som P1:an, underbar hårdvaruplatform som aldrig blev riktigt färdig på mjukvarusidan, jag hoppas som sagt att jag har fel om ett par månader....

Postad 07 October 2008 - 11:47

Unregisteredaa85384d
  • Unregisteredaa85384d
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
Hur går det nu med leveranser av den svarta X1 på fredag, någon som hört något nytt? Rimligtvis borde den ha hamnat hos distributörer och återförsäljare runt idag, kanske imorgon?

Postad 07 October 2008 - 12:15

Pillowman
  • Pillowman
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Hur går det nu med leveranser av den svarta X1 på fredag, någon som hört något nytt? Rimligtvis borde den ha hamnat hos distributörer och återförsäljare runt idag, kanske imorgon?

Pratade med min "kran" för en stund sedan, han har inte hört om några förseningar och är ff inställd på att hämta deras skeppning av X1:an tidigt tidigt på fredag morgon.

F ö tycker jag att gnället på X1:an är tämligen roande att läsa. Domedagsprofeter som dömer ut paneler, gränssnitt och för lite RAM-minne, kommentarer som "Iphone är bättre än X1 men HTC är bäst" är fan humor på hög nivå.

Lyxproblem kan verkligen rubba hela ens tillvaro, va? Jag kommer förmodligen att bli skitglad över att få byta upp mig från min c702, och om inte, så .... vadårå? Det e ju bara en telefon liksom.. Inte en Rymdmodul som skall förväntas hålla astronauter vid liv t/r till Mars. DÅ hade jag kanske förstått engagemanget över förmodade bristande funktioner.

Postad 07 October 2008 - 12:23

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0
Man kanske ska se till att testa den själv och ha lite mer på fötterna innan man sprider sina "åsikter"?
Bara en tanke...

Redigerat av Tomas L, 07 October 2008 - 12:23.

Postad 07 October 2008 - 12:25

Chiliwise
  • Chiliwise
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Pratade med min "kran" för en stund sedan, han har inte hört om några förseningar och är ff inställd på att hämta deras skeppning av X1:an tidigt tidigt på fredag morgon.

F ö tycker jag att gnället på X1:an är tämligen roande att läsa. Domedagsprofeter som dömer ut paneler, gränssnitt och för lite RAM-minne, kommentarer som "Iphone är bättre än X1 men HTC är bäst" är fan humor på hög nivå.

Lyxproblem kan verkligen rubba hela ens tillvaro, va? Jag kommer förmodligen att bli skitglad över att få byta upp mig från min c702, och om inte, så .... vadårå? Det e ju bara en telefon liksom.. Inte en Rymdmodul som skall förväntas hålla astronauter vid liv t/r till Mars. DÅ hade jag kanske förstått engagemanget över förmodade bristande funktioner.

HeHe! ett av dom bästa inlägg jag sett på länge!

Håller med totalt! Det är en telefon och arbetsredskap, visst skall den funka så bra som möjligt. Men allvarligt! Vilken processor? vilket minne, vilket operativ skulle egentligen behövas för att göra en mobil som verkligen kan allt??? Man måste ju vara realist, och man måste se vilket användningsområde som man skall ha sin mobil till, och därmed välja en mobil som ligger närmast.

För mig så är det en bra skärm, då blir HTC HD och Xperia kvar, sen vill jag ha ett tangentbord! och då blir bara Xperia kvar.

Postad 07 October 2008 - 12:47

miki2
  • miki2
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

Hehe, Jo så kan man väl se det.
Men tänk på att detta är ett forum för just denna mobil. Det du skriver är väl lite att jämföra med att gå in på ett modeforum och skriva att huvudsaken är väl att man inte fryser. Du är ju bara ute efter att retas!
Jag använder min mobil varje dag på en mängd olika sätt. Jag har sett fram emot den här luren sen den annonserades för typ ett år sedan eller vad det var. Låt oss tekniknördar hållas och njut av den ibland underhållande läsningen, men klanka inte nere på folket.

/Miki

Postad 07 October 2008 - 12:53

apanoladotcom
  • apanoladotcom
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0
M3 kör en genomgång av telefonen:

http://www.idg.se/17...mgang-av-xperia

"Trots Windows Mobile så tycker vi att Xperian är en ganska bra telefon."

Kan ni gissa vad M3 har för uppfattning om Windows Mobile? :D

Postad 07 October 2008 - 13:07

Unregisterede3486815
  • Unregisterede3486815
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Sådär, nu har jag fått min X1:a och jag kan bekräfta att ja den har svenskt tangentbord med dedikerade ÅÄÖ knappar, det är siffrorna som hamnar som fn-knappar.

Enheter känns otroligt välbyggd, skärmen är verkligen att dö för!

Nu måste jag jobba på här, men lite first impressions av mjukvaran dyker upp ikväll!

ps. kan väl säga att den verkar rätt snabb i menyerna, det enda jag bara noterat lite snabb är att den inte är superkvick på att byta från liggande till stående - Däremot har jag bara gjort det direkt efter start av telefonen, möjligt är att den håller på med massa bakgrundskonfigurationer av mina operatörsinställningar etc samtidigt, så låt inte detta bli någon final verdict.

Redigerat av Unregisterede3486815, 07 October 2008 - 13:13.

Postad 07 October 2008 - 13:08

Qramohn
  • Qramohn
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
haha. jepp. Där försvann trovärdigheten med den kommentaren.

Postad 07 October 2008 - 13:12

Unregisteredaa85384d
  • Unregisteredaa85384d
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Sådär, nu har jag fått min X1:a och jag kan bekräfta att ja den har svenskt tangentbord med dedikerade ÅÄÖ knappar, det är siffrorna som hamnar som fn-knappar.

Enheter känns otroligt välbyggd, skärmen är verkligen att dö för!

Nu måste jag jobba på här, men lite first impressions av mjukvaran dyker upp ikväll!

Kul, grattis! Svart eller silver?

Postad 07 October 2008 - 13:17

Supersmurfen
  • Supersmurfen
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Computer Sweden skriver bl.a.:

"Xperia X1 har en bra skärm, tangentbord med bra känsla och ett gränssnitt med paneler som gör att den sticker ut från mängden. Computer Sweden gör tummen upp."

"Det man direkt kan notera är att skärmen är ovanligt högupplöst (800x480 punkter) och att det utdragbara tangentbordet fungerar utmärkt att skriva på med flera fingrar trots det lilla formatet."

"Telefonen är byggd kring en 528 MHz-processor från Qualcomm och ger ett ganska piggt första intryck utan särskilda fördröjningar i växlingen mellan olika program."

Så alla håller inte med M3 i deras kritik.

Postad 07 October 2008 - 13:18

Unregisterede3486815
  • Unregisterede3486815
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0

Kul, grattis! Svart eller silver?

Det blev en Solid Black, mycket stilig, tror det är en smaksak vilken man gillar, jag tror nog att jag hade gillat Silver med!

Postad 07 October 2008 - 13:23

Unregisteredaa85384d
  • Unregisteredaa85384d
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Det blev en Solid Black, mycket stilig, tror det är en smaksak vilken man gillar, jag tror nog att jag hade gillat Silver med!

Mina motiv för att fråga var rent egoistiska. Då vet vi i alla fall att den svarta finns i Sverige :D

Postad 07 October 2008 - 13:32

Unregisterede3486815
  • Unregisterede3486815
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0

Mina motiv för att fråga var rent egoistiska. Då vet vi i alla fall att den svarta finns i Sverige :D

Förstod det :P Ja den svarta finns i Sverige!

Postad 07 October 2008 - 14:19

Supersmurfen
  • Supersmurfen
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Förstod det :D Ja den svarta finns i Sverige!

Åtminstone en då... :P

Postad 07 October 2008 - 14:54

King Cobra
  • King Cobra
  • Forumräv

• 725 inlägg
  • 0

Ajajajajajajaj...det skär i mig när han trycker ner Xperian i den trånga jeansfickan med en stor jäkla kätting istoppad där :X Kan slå vad om att han har en nyckelknippa på en halvkilo i änden med X(

Sen skulle jag viljat se vilka software som förjer med (ligger i den lådan han inte öppnar)

Sen en snabb fråga till, är det bara jag som tycker Prisjakts hemsida har blivit jobbigare efter uppdateringen? Auto popups ÖVERALLT när man kollar priser (blev irriterande efter 2 minuter) ..och bortagen länk till forumet på hemsidan :P

EDIT2:
Auto popupsen är borta nu :D men fortfarande saknar jag länken till forumet.

Redigerat av King Cobra, 07 October 2008 - 15:12.

Postad 07 October 2008 - 15:44

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

• 1349 inlägg
  • 0
funktioner - diskussionsforum

Postad 07 October 2008 - 16:24

P@itor
  • P@itor
  • Lärjunge

• 424 inlägg
  • 0
Lite udda ställe att lägga åäö på bara

Bifogad fil  1398188778.jpg   153.82K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av P@itor, 07 October 2008 - 16:25.

Postad 07 October 2008 - 17:20

GBGRiPE
  • GBGRiPE
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Jäkligt gött att ÅÄÖ kom med som egna knappar.. sovit lite dåligt över det =)

väntar med spänning på phoric´s hands on review...

Redigerat av GBGRiPE, 07 October 2008 - 17:22.

Postad 07 October 2008 - 17:34

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3071 inlägg
  • 0

Ajajajajajajaj...det skär i mig när han trycker ner Xperian i den trånga jeansfickan med en stor jäkla kätting istoppad där :X Kan slå vad om att han har en nyckelknippa på en halvkilo i änden med X(

Sen skulle jag viljat se vilka software som förjer med (ligger i den lådan han inte öppnar)

Sen en snabb fråga till, är det bara jag som tycker Prisjakts hemsida har blivit jobbigare efter uppdateringen? Auto popups ÖVERALLT när man kollar priser (blev irriterande efter 2 minuter) ..och bortagen länk till forumet på hemsidan :D

EDIT2:
Auto popupsen är borta nu :P men fortfarande saknar jag länken till forumet.

HAHA.. jag känner han som packar upp luren där. Messade honom idag å frågade vad han egentligen tyckte. Hn sa att han precis köpt en HTC touch pro och inte ångrade det köpet. Dock menade han på att det fortfarande är en bra telefon fast lite sömnig.

Postad 07 October 2008 - 18:42

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

funktioner - diskussionsforum

...eller helt enkelt bara klicka på rubriken "Diskussionsforum - senaste inlägg"! :P

Postad 07 October 2008 - 19:15

King Cobra
  • King Cobra
  • Forumräv

• 725 inlägg
  • 0
Jahopp, nu har även den silverfärgade fått framflyttat datum 2008-10-21 på katching. Jag skall ringa imorgon, är det så att ALLA får vänta till det datumet, så avbeställer jag direkt och beställer från något annat ställe där dom kan leverera telefonen.
Någon som kontaktat andra butiker och vet att dom får in silverfärgade i slutet på veckan?

Redigerat av King Cobra, 07 October 2008 - 19:33.

Postad 07 October 2008 - 19:41

Unregisterede3486815
  • Unregisterede3486815
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Jaha dags för lite mer impressions efter ytterligare ett par timmars hands-on.

Hårdvaran är ju het som tusan, finns inget snack om den saken, skärmen syns fint även ute i solljus, något som jag tycker tidigare G och P-serier haft stora problem med, skönt!

Mjukvaran är väl det som de flesta undrar över och jag har väl ett par noteringar och lite funderingar.

Först och främst, dessa paneler.. Jag har inte riktigt än förstått men det verkar ju som att SE lagt med totalt 3 stycken paneler som på ett sätt eller annat är likadana, fast med lite anorlunda utseende. Den första är väl den lite mer "standard Windows Mobile 6.1 skärmen" fast snyggt omgjord med Xperia-färger och logga. Denna panel visar ganska standard dag och tid, eventuellt olästa meddelanden, aktiva uppgifter samt kommande kalenderbokningar. Funktionellt, minimalt och snyggt!

Här finns även snabbknappar till Meddelanden och Kontakter - Lite som man är van vid kanske!

Panel nummer två känns som en mer grafiskt utformad variant av den jag just sa, mitt på panelen återfinner vi en analog klocka och diverse snabbknappar på skärmen för att slå på flight mode, stänga av ljudet etc. Här ser man längst ner till höger en kort summering kring två kommande mötsbokningar och det dyker även upp ikoner som visar om man har missade samtal eller nya olästa meddelanden.

Panel nummer tre är då den tredje och sista varianten som visar möten etc. Denna tas upp av en ganska stor kalender som visar den aktuella månaden, samma ikoner för flight mode etc som på förra och två kalenderbokningar samt tillskottet av en sista rad med snabbstartsikoner för lite olika program (typ Internet Explorer etc). OTROLIGT irriterande är att kalendern som man får se i månadsvy inte låter dig med en gång välja ett annat datum än det aktuella - Dvs när du tror du klickar på låt säga den 17:e oktober så tar den dig direkt ner till Windows Mobile nivå och displayar dagens datum, SEDAN får man bläddra till den 17:e manuellt. Mao den kalender som visas är bara en ikon, inte den faktiska kalendern, jäkla underligt?

Ytterligare tre paneler hittar vi i telefonen, en med fiskar och klocka på som känns jäkligt gammal (hade inte LG Viewty en sådan för 6-7 månader sen?), och framförallt totalt värdelös, vad hände här, tankevurpa?

Panelen för mediaspelaren älskar jag, den är perfekt gjord med samma menyer som på Walkman-telefoner som i sin tur påminner mycket om interfacet på en Playstation 3 - Härligt att de sett till att få in detta!

Radio-panelen är kanske bra om man lyssnar på radio, något som jag aldrig gör, bra eller dålig, jag vet inte?

Sist men inte minst hittar vi en Google-panel som låter dig söka direkt på Google eller gå till Google-applikationer som Maps, Bilder, Gmail och Kalender. De i sin tur launchar enbart Internet Explorer som tar dig till respektive Google-funktion. Rätt ytligt men ändå "ok". Hade gärna sett mer integrerade applikationer än webblänkar.

Jag har inte ens börjat kolla på att konfa dessa paneler, något som troligen kan göra rätt mycket på de 3 första panelerna som jag beskrev.

Vad mer kan man säga? Hastigheten är ju många intresserade av och det känns som att få fram alla paneler samt byta från liggande till stående läge går rätt segt, iaf till en början, efter man gjort det en stund så känns det faktiskt som det går snabbare. Om den har laddat allt i minnet eller om det bara är en psykologisk effekt kan jag inte avgöra just nu, men jag gissar på det första.

Nu till troligen det mest negativa jag märkt av i telefonen. Alla 6 default-paneler ligger hela tiden som statiska ikonbilder, dvs de förändras aldrig om du förändrar panelen, detta handlar alltså om det läget när du bläddrar mellan panelerna. Det värsta är att när du trycker på en panel så visar den i 1-2 sekunder detta ikon/screenshot (lågupplöst då när den förstorar det) innan den sedan laddar den "riktiga" panelen. Känns sjukt underligt och troligen så har någon programmerare på Sony Ericsson försökt göra en fuskis eller så är det bara inkompetens bakom denna "funktion". Skärpning SE, detta är 2008 och inte 1998!

Jag har även noterat ett par snygga effekter där ett är att man har LED-lampor på utvalda delar av telefonen som lyser om man har missade samtal, olästa mail eller dylikt. Snyggt och nästan sådär lite mysigt på kvällen :P

Tangentbordet har som ni sett dedikerade ÅÄÖ-tangenter, äntligen säger jag bara, äntligen! Jag har inte världens största händer och jag tycker tangentbordet är kanon att skriva på, tror det är väldigt individuellt.

Kameran har jag inte gett mig på än, mer om det följer!

En sista punkt - Att telefonen skulle vara så seg som M3 skriver håller jag inte alls med om (sällan jag håller med om vad M3 tycker, detta bottenskrap inom journalistiken och pinsamhet för pryl-entusiaster!).

Visst det är inte blixtrande iphone-hastigheter (som i vissa fall även har sina egna problem med lite lagg etc) men inget jag tycker man bör klanka ner på så mycket som M3. Telefonen är ju däremot inte alls så blixtrande snabb som i alla animerade demo-videos som finns av telefonen.

Min status just nu - Gillar verkligen telefonen även om det finns utrymme för förbättring, men i ärlighetens namn, vilken telefonen har inte det?

ps. Sony Ericsson, när ska ni lära er att göra lite schyssta förpackningar till era telefoner, ni har ju verkligen gjort ett bottennapp med X1-lådan, blått och vitt, känns det inte ruskigt 1996?

Redigerat av Unregisterede3486815, 07 October 2008 - 20:05.

Postad 07 October 2008 - 19:52

Chiliwise
  • Chiliwise
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Min status just nu - Gillar verkligen telefonen även om det finns utrymme för förbättring, men i ärlighetens namn, vilken telefonen har inte det?

Vilken bra summering! Synd bara att Panelerna är statiska och inte live...

längtar så in i helv.... på att få börja pilla på min Xperia....

Tack för en bra rapport

Redigerat av Chiliwise, 07 October 2008 - 20:22.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.