Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Asus Eee PC 901 *

1766 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Asus Eee PC 900 - 900MHz 1GB 16GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 5 8.612902 (30) Inga priser
Asus Eee PC 901 - 1,6GHz 1GB 8,9" Atom N270 20GB SSD (Laptops (Bärbara datorer)) 6 9.208332 (23) Inga priser
Asus Eee PC 901 - 1,6GHz 1GB 12GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 4 9.181818 (10) Inga priser
Asus Eee PC 901GO - 1,6GHz 1GB 16GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 1 9.222222 (8) Inga priser
4 relaterade trådar

Postad 18 September 2008 - 12:13

phiber
  • phiber
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Nu har jag skrivit en hel del på min nya 901. Jag kan säga att mig passar den perfekt! Jag har stora händer (storlek 10 på handskar) och feta fingrar men det gick snabbt att lära sig hur litet tangentbordet var och anpassa sig efter det. Efter att skrivit en a4-sida så var jag "van" och nu fungerar det felfritt. Tilläggas bör att jag skriver "riktigt" med min vänsterhand men använder mer eller mindre bara 3-4 fingrar på högerhanden när jag skriver vilket gör att jag får lite extra plats. Men som sagt inga problem när man väl vant sig och vinsterna är stora när man ser till hur portabel och lätt den är.

Den absolut största fördelen är det otroliga batteriet. Jag skriver med "powersaving" på och nätverkskort och sådant avstängt. Trots det kan jag köra på full belysning på skärmen och ändå få ut 8 timmar på batteriet. Dessutom är den helt tyst på powersaving då inte fläkten går igång och den blir inte varm heller. Kort sagt, laddar den över natten och sen håller den hela dagen i skolan utan att behöva släpa med sladden!

Tack för det, kul med någon som även skriver i denna tråd efter de fått sin dator.

Postad 18 September 2008 - 13:16

westmark
  • westmark
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Beställde en svart 20gb från Multitronic igår, fick svar imorse om att den levereras i nästa vecka, men att den vita kan levereras i morgon. Jag skriver att jag väljer att vänta. Knappt tre timmar senare får jag mail igen där dom berättar att min dator kommer att skickas idag. Jag blir förstås väldigt fundersam och skriver och frågar om det verkligen är den svarta versionen som skickas. Svaret jag får..

Stämmer bra att det är den svarta som skickas, glädjande nog har vi redan fått in ett parti, fast den enligt senaste infon skulle komma först i nästa vecka. Kul att det för omväxlings skull kommer ett parti snabbare än beräknat, det hör tyvärr inte till det vanliga, har jag märkt...

Så.. in på Multitronic och fynda! :)

Edit: Har fått mail med kollinr nu, så den är def. på gång.

Redigerat av westmark, 18 September 2008 - 14:15.

Postad 18 September 2008 - 14:25

misse88
  • misse88
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Hej,

Är det någon som har fått hem någon eee från multitronic? Är nyfiken på om den serien har ZIF-kontakt på sig. :)

Postad 18 September 2008 - 14:44

Unregistered182bab5d
  • Unregistered182bab5d
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
Kollar man hos Mulitronic så står det att det är finsk linux installerad. På den tiden jag körde Linux var den på engelska men frågan är hur svårt det är att ändra från Finsk till Svensk linux?

Postad 18 September 2008 - 14:52

westmark
  • westmark
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Kollar man hos Mulitronic så står det att det är finsk linux installerad. På den tiden jag körde Linux var den på engelska men frågan är hur svårt det är att ändra från Finsk till Svensk linux?

Om man är intresserad av Linux är mitt förslag att installera Ubuntu 8.04 på den istället. Det finns utförlig information om hur man gör detta här:

http://www.ubuntu-ee...=Get_Ubuntu_Eee
http://www.ubuntu-ee...title=EeePC_901

Postad 18 September 2008 - 14:55

Magnus909
  • Magnus909
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

PsyDuck, vart fick du tag på 1000H modellen? Jag är betydligt mer intresserad av den modellen FRÄMST på grund av dess någorlunda större tangentbord. Den primära funktionen min laptop/notebook kommer att vara för studier. Skriva längre uppsatser lär vara en realitet så för mig är det väldigt viktigt att den inte är FÖR liten (irritationen av att sitta ett par timmar med ett för "litet" tangentbord).

Funderar på att åka till MediaMarkt här i Stockholm och känna/klämma lite på den och testa skriva några rader (fördelen med att dra till MediaMarkt, datorerna är påslagna).

Hade jag varit dig så hade jag allvarligt kastat en titt på EEE 904-h. Den har samma stora tangentbord som EEE 1000, men i övrigt så är den som en EEE900 med skillnaden att den har ett 6 cells kraftigare batteri. Det bästa med den är att den kostar strax under 3000 kronor just nu! Den ligger någonstans mittemellan EEE 900 och EEE 901 i batterilivslängd, men då finns det en smart grej du kan göra: Köpa ett kraftigt batteri till den för 790 kr(kommer inte ihåg var jag såg det, var på en av de större butkerna dock). Totalpriset blir detsamma, men då får du två batterier (ett kraftigt att ta med och byta med vid behov) och en 80 GB hårddisk (som du kan behöva för studierna, den gör att prestandan vid vardaglig användning blir högre, det finns ett test som visar att det är så trots att den inte har atomprocessorn).

Sen tappar du saker som bluetooth, n-varianten vid wlan, sämre webkamera och portabiliteten jfrt med 901, men det är kanske inte några jätte viktiga grejer, såvida den inte absolut måste vara hyperportabel.

Jag står själv just nu i valet och kvalet mellan en 901;a som aldrig verkar komma till Sverige och en 901h+batteri.
Dock så står min beställning på 901 kvar tills vidare. Får se om den dröjer. Bättre tangentbord lockar mig också(även om den inte ska användas som på ditt sätt).

Postad 18 September 2008 - 15:18

mochw
  • mochw
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Beställde en svart 20gb från Multitronic igår, fick svar imorse om att den levereras i nästa vecka, men att den vita kan levereras i morgon. Jag skriver att jag väljer att vänta. Knappt tre timmar senare får jag mail igen där dom berättar att min dator kommer att skickas idag. Jag blir förstås väldigt fundersam och skriver och frågar om det verkligen är den svarta versionen som skickas. Svaret jag får..

Så.. in på Multitronic och fynda! :)

Edit: Har fått mail med kollinr nu, så den är def. på gång.

Har 901:an från Multitronic den snabba SSD:n (eller är alla snabba) och hur var det nu med garantin för en 901:a som är inköpt "utomlands"?

Eftersom det är Finska Linux går det lätt att "format c:" & "boot" från "minnespinne"?

Postad 18 September 2008 - 16:22

adress
  • adress
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

PsyDuck, vart fick du tag på 1000H modellen? Jag är betydligt mer intresserad av den modellen FRÄMST på grund av dess någorlunda större tangentbord. Den primära funktionen min laptop/notebook kommer att vara för studier. Skriva längre uppsatser lär vara en realitet så för mig är det väldigt viktigt att den inte är FÖR liten (irritationen av att sitta ett par timmar med ett för "litet" tangentbord).

Funderar på att åka till MediaMarkt här i Stockholm och känna/klämma lite på den och testa skriva några rader (fördelen med att dra till MediaMarkt, datorerna är påslagna).

Var på Mediamarkt igår, då fanns inte 1000 modellen där. Endast 900. Kan ju ha ändrat sig.
Påslagna är dom dock, vilket jag tycker är toppen.

Postad 18 September 2008 - 17:13

Swe.Stars
  • Swe.Stars
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Var på Mediamarkt igår, då fanns inte 1000 modellen där. Endast 900. Kan ju ha ändrat sig.
Påslagna är dom dock, vilket jag tycker är toppen.

Det är fördelen med MediaMarkt =)
Plus att det har en hel billiga teknikprylar ^^

Redigerat av Swe.Stars, 18 September 2008 - 17:13.

Postad 18 September 2008 - 18:51

phiber
  • phiber
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Ni som köpt från Multitronic går det att ändra språk i OSet till svenska eller måste man installera om?

Postad 18 September 2008 - 19:05

Shox
  • Shox
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Har inte fått min ännu, ser ut att komma under morgondagen.
Men det bör gå att byta språk ganska lätt, som jag skrev tidigare i tråden.

http://wiki.eeeuser....erface_language

Postad 19 September 2008 - 02:22

Magnus909
  • Magnus909
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Började tröttna på att vänta på EEE-901 och se efter andra alternativ. Eftersom tangentbordet verkar lite väl litet (har mätt och försökt hålla mina grova fingrar med rätt fingersättning inom tgtbordets bredd för 901, men det går inte, i alla fall om jag inte ska knöla ihop fingarna helt. Då var först alternativet 904;an som vid första anseendet är billig (runt 3000 kr) och ju har både större tgtbord och en 80 gb hd, precis som 1000-modellen.
Men batteridriftstiden är tydligen inte alls så bra enligt en jämförande recension mellan alla e-seriens modeller. Visserligen bättre än 900 men ca hälften av vad 901 klarar. Det finns dock ett tillägsbatteri, men det kostar ca 800 kronor och då blir skillnaden inte så stor, dock har man då två batterier att byta med (brukar iofs glömma att ladda såna här extra batterier till digitalkameran tex)
Fick också se att EEE 1000h börjar dyka upp i Sverige nu och att den inte alls kostar så mycket. 4295 kr på webhallen som påstår sig ha den den 1;a oktober. Är ju bara 276 kronor mer än kompletts hämtbutik om man hämtar den i webhallens hämtbutik(bor nära Göteborg). Inte så mycket att bråka om då man får både större tgtbord, större skärm(10 tum) och en fet 160 GB hårddisk och näst intill samma batterilivslängd som 901. Storleken? Har inte så stor betydelse ändå tycker jag. Den extra tummen gör väl varken till eller från när jag ändå kommer att ha den i min lilla ryggsäck för det mesta. Eller nedpackad vid längre resor. Batterilivslängd och pris viktigast på dessa netbooks tycker jag, efter att ha tänkt efter lite. Varför ska det vara så jäkla smått allting? Hatar tex mobiltelefoner (tex min nokia n70) där man konsant trycker fel av misstag. Bara min tumme täcker ju hela knappsatsen på den! Enda tänkbara nytta med portabiliteten förutom "va liten den 'e"-häftighetsfaktorn kan väl vara om man ska köra med webkameran utomhus och filma av omgivningen genom att hålla upp den och göra en "panorering". Föresten så är den väsentligt mindre än normala 15-tummare än då, så prismässigt och storleksmässigt så tycker jag den hamnar helt rätt! Precis så liten så att den fortfarande är användbar!

Postad 19 September 2008 - 02:27

Magnus909
  • Magnus909
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Så för att göra min föregående lång historia kort så avbeställde jag min 901 från komplett och beställde istället en (svart) EEE 1000H från webhallen. Dvs förhandsbokade dom som preliminärt ska komma 1 oktober. Peppar, peppar...

Tror dock att dom kommer kunna hålla det nu. Bristen var ju på atomprocessorer som mycket riktigt skulle komma i slutet av september som intel förutsade någon gång i slutet av juli/början av augusti. Man så också sen att det skulle vara en stor produktion från och med släppet då i september (Dvs från och med nu) och att det inte skulle vara någon brist på atom-processorerna under resten av hösten, så jag hoppas och tror att det inte blir liknande problem som tidigare i år med olika släpp (Geforce 8800 GT, intels penrynprocessorer speciellt quadcoremodellerna och EEE-701).

Postad 19 September 2008 - 07:31

MultiMike
  • MultiMike
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Nu står det 2008-10-25 som nästa leverans av 1000H på webhallen...
(Det var bara releasedatum som var 2008-10-01.)

Postad 19 September 2008 - 07:48

Unregisteredce83fef5
  • Unregisteredce83fef5
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
I går bytte jag ut original-OS i min 901:a mot Ubuntu Eee + kärnan från http://www.array.org/ubuntu/index.html. Det gick hur smidigt som helst och efter en snabb test så verkar det fungera fint, förutom att datorn hängde sig när jag stängde av det trådlösa näterket med Fn+F2. Jag har inte hunnit leta efter någon lösning på det problemet än, men någon annan kanske har något tips?

Postad 19 September 2008 - 08:00

Swe.Stars
  • Swe.Stars
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
En totalidiotisk fråga men som jag måste ha svar på:
Varför använda det här Ubuntu? Vari ligger fördelarna mot t ex Windows XP? Speciellt för en som är så n00bs som bara kan mainstream program?

Tacksam för svar ^^

Postad 19 September 2008 - 08:01

PsyDuck
  • PsyDuck
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
För att det är gratis?

Postad 19 September 2008 - 08:02

Swe.Stars
  • Swe.Stars
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Det "är" Windows XP också :)
Du får nog komma med starkare argument om man ska använda det.

Redigerat av Swe.Stars, 19 September 2008 - 08:02.

Postad 19 September 2008 - 08:17

Travolta
  • Travolta
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

Ganska trött på mentaliteten att olagligt = gratis. En Piratebay-version eller en gammal OEM-licens som blivit liggande är inte ok att använda. Eee PC kommer i två versioner, en med XP och en med Linux. Vill man köra XP finns det väl inget lättare än att köpa den med laglig licens, vad är problemet?

Postad 19 September 2008 - 08:36

westmark
  • westmark
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Varför använda det här Ubuntu? Vari ligger fördelarna mot t ex Windows XP? Speciellt för en som är så n00bs som bara kan mainstream program?

Bägge operativen har sina fördelar och nackdelar så klart. Själv kommer jag att använda min 901a för programmering och utveckling. Jag väljer Ubuntu av flera olika anledningar:

• Jag vill få så gott som fullständig kontroll över min utvecklingsmiljö
  • Jag vill inte ha ett OS som envisas med att installera en massa funktionalitet som jag inte vill ha/behöver
  • Genom att köra någon form av Linux slipper man undan många av de säkerhetshål som finns i XP. Virusmakare och annat löst, smutsigt folk är inte dumma; dom riktar in sig på att hitta svagheter i produkter som majoriteten använder(XP, Internet Explorer)
Jag kör dock inte Ubuntu/Linux på min stationära dator eftersom att jag vill kunna spela vilket spel jag vill utan att behöva krångla allt för mycket. Det går att få igång många spel i Linux också, men det krävs en del know-how och jobb, och jag är på tok för lat för det :)

En annan fördel med Linux är att det generellt tar mindre plats på hårddisken än XP. Det finns också en uppsjö olika program som är gratis och minst lika kraftfulla, om inte bättre, än de kommersiella alternativen. Och när man väl har lärt sig hur man administrerar Ubuntu så tycker jag nog att det är lättare och snabbare att installera nya program på Ubuntu än XP. Men det finns så klart en tröskel man måste komma över som nybörjare.

Så med andra ord, installera det OS som fyller din syften bäst, men väg in hur pass mycke jobb du är beredd på att lägga ut för att få det att fungera. Linux kräver helt klart lite mer jobb än XP, men då får man precis det system man vill ha också.

Ja och så var det där med gratis. Ubuntu är gratis på riktigt. :P

Redigerat av westmark, 19 September 2008 - 08:38.

Postad 19 September 2008 - 08:44

Termos
  • Termos
  • Forumräv

• 732 inlägg
  • 0

Jag är ganska noob på ubuntu och har märkt följande fördelar:
1) Allt är gratis och enkelt att ladda ner via ett nedladdningsprogram, man bara bockar i vad man vill ha och sen fixa ubuntu resten
2) Det går mycket snabbare och är säkrare generellt
3) Om ett program hänger sig påverkas inte hela datorn av detta som med winvista
4) Man kan köra windows specifika program i ubuntu med WINE

Nackdelar däremot är att om man vill göra lite mer avancerade saker i linux kan det lätt bli yxigt och bökigt om man inte har lite koll på saker och ting.
Detta är iaf vad jag kommit fram till den senaste veckan jag använt ubuntu.
Summa kardemumma: Om du inte saknar något i win eller tycker det funkar fint med det, kör på det så enkelt är det, varför byta ett koncept som funkar. Jag testar ubuntu för jag är så j*vla trött på windows krascherna och hängningarna som slutar med omboot.

Å andra sidan kanske vi inte skall diskutera ubuntu vs windows i detta forumet, det finns väl andra forum för detta?

/Termos

Postad 19 September 2008 - 08:53

westmark
  • westmark
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

3) Om ett program hänger sig påverkas inte hela datorn av detta som med winvista

Hur kunde jag missa den punkten i min post..? Tack Termos. :) Det är betydligt enklare att slå ihjäl ett program i Linux än vad det är i Windows. En annan stoooor fördel enligt min åsikt är att Linux inte låser filer på samma sätt som Windows. Du har säkert varit med om att Windows vägrar ta bort en fil eftersom den "används" av något program. Fruktansvärt irriterande. Detta inträffar aldrig i Linux.

Redigerat av westmark, 19 September 2008 - 08:53.

Postad 19 September 2008 - 09:57

heol
  • heol
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Hej,

Är det någon som har fått hem någon eee från multitronic? Är nyfiken på om den serien har ZIF-kontakt på sig. :)

Jag är också nyfiken på ZIF kontakten, någon som fått & öppnat sin 901a ännu?

Postad 19 September 2008 - 10:09

westmark
  • westmark
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Jag är också nyfiken på ZIF kontakten, någon som fått & öppnat sin 901a ännu?

Återkommer när jag fått och unboxat min, om ingen hinner före mig.

Postad 19 September 2008 - 10:14

Swe.Stars
  • Swe.Stars
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Tack för svaren Westmark och Termos!
By the way. Vad är en ZIF-kontakt? Verkar viktig eftersom många "vill ha den". =S

Postad 19 September 2008 - 11:31

Termos
  • Termos
  • Forumräv

• 732 inlägg
  • 0

Tack för svaren Westmark och Termos!
By the way. Vad är en ZIF-kontakt? Verkar viktig eftersom många "vill ha den". =S

Om jag inte är helt ute och cyklar är det en kontakt för att kunna koppla ssd till. D.v.s. finns kontakten kan man byta den interna ssd:n enkelt själv annars har dom lött på disken på kortet och det är betydligt svårare att uppgradera ssd:n.
Om jag har helt fel får någon gärna rätta mig.

Postad 19 September 2008 - 11:44

Ewl][Spirit
  • Ewl][Spirit
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Om jag inte är helt ute och cyklar är det en kontakt för att kunna koppla ssd till. D.v.s. finns kontakten kan man byta den interna ssd:n enkelt själv annars har dom lött på disken på kortet och det är betydligt svårare att uppgradera ssd:n.
Om jag har helt fel får någon gärna rätta mig.

Om inte jag är helt ute och cyklar så är ZIF-kontakten på eee901 till för inte bara ssd utan kanske främst vanlig mekanisk disk på 1,8".

Sen ska det väl tilläggas att det finns 2st ssd-diskar på eee901. Den ena på 4GB fastlödd och 8/16GB (XP/Linux) som går att byta ut..

Redigerat av Ewl][Spirit, 19 September 2008 - 11:46.

Postad 19 September 2008 - 12:10

Swe.Stars
  • Swe.Stars
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Hörde av PsyDuck att 1000H modellen (som jag först INTE ville ha) har den här kontakten. Fast iofs snackade han om något SATA-kontakt... maybe it's not the same eller finns det olika benämningar på den? SATA-kontakt = ZIF-kontakt?

Postad 19 September 2008 - 12:27

misse88
  • misse88
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Hm, Ja 1000H har ju en gammal snurrdisk på sig så den är ju tvungen att ha någon sån kontakt, men jag hade för mig det var sata? ZIF vad jag har förstått är en mindre version av IDE?

Hur som helst så tror jag inte att 1000H har ZIF, utan sata. Men psyduck som vet bättre kanske kan upplysa oss :)

Postad 19 September 2008 - 12:30

Swe.Stars
  • Swe.Stars
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Det är säkert jag som bara missförstått. Vad är bättre, ZIF eller SATA?

Postad 19 September 2008 - 13:40

Walo
  • Walo
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Jag måste faktiskt hålla med om att Windows är gratis! - nästan i alla fall. :P
Köper man Windowsversionen av 901:an så är den ju licensen med vid köpet.
Du får lite mindre SSD, men å andra sidan får du Windows med för samma pengar.
Du kan ju sedan om du vill ladda i Linux i den.
Jag har 5 datorer i gång här hemma, det är bärbara och stationära, ungarna har en varsin osv.
Jag har faktisk licens på samtliga, det känns ganska bra om det krånglar.
Man behöver inte leta crackar för att slippa WGA skärmar som poppar upp.
Det har jag flertalet bekanta som haft problem med, dom kör med BT-versioner av Windows.
Detta krångel slipper jag :-)
Att det sedan kostar pengar, tja det är ett val jag gjort! Jag personligen tycker att det är värt det.
Senaste licensen på XP kostade tror jag 1400:- för 64-bitars PRO OEM. Inget krångel alls, det bara snurrar på med uppdateringar osv.
Det är värt en liten slant - tycker jag.

// Tony

Postad 19 September 2008 - 13:50

Ewl][Spirit
  • Ewl][Spirit
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Det är säkert jag som bara missförstått. Vad är bättre, ZIF eller SATA?

SATA är 'bättre'. De lyckats få dit en vanlig 2,5" disk.. högre prestanda än en 1,8" ATA(/ZIF)-disk men å andra sidan tar den mer utrymme fysiskt och väger mer.

Jag känner personligen att jag ändå inte ska använda min eee till att lagra nåt mer än några hundra mp3-låtar och lite dokument så jag offrar gärna den större lagringskapaciteten och prestandan och istället få en mindre och lättare dator. Därför kommer jag troligen skita i att använda ZIF-kontakten vilket som den finns på min dator eller inte. 16GB för lagring är fullt tillräckligt för vad jag ska använda den till. Dessutom går det lätt att vid behov trycka i ett lika stort eller det dubbla av antingen SDHC eller USB-minne.

Postad 19 September 2008 - 14:25

Swe.Stars
  • Swe.Stars
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
I agree.
Mer minne kommer inte jag heller behöva (studie-dator, that's it). En uppsatts eller dylikt tar upp 0,000000000000000001%.
Typ.
Men fortfarande så förstod jag det som att med en ZIF kontakt så kan du inte byta till SSD (t ex COZ Core, när de väl sjunker i priser) medan det är exakt vad du kan göra med modellen (1000H) som har HDD. Tyngden skiljer ca. 200 g så det är inte ens ett argument. Att den däremot inte låter lika mycket och att den inte blir lika varm (med en SSD) är däremot schyssta.

Däremot VILL jag ha en VIT och dem finns bara på ebay :'(

Postad 19 September 2008 - 14:54

darknessviking
  • darknessviking
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0

Jag har 5 datorer i gång här hemma, det är bärbara och stationära, ungarna har en varsin osv.

haha... och sen försöker politiker och världssamfund ge en dåligt samvete och vill att man ska spara in på el och energi för att rädda världen
:)

Postad 19 September 2008 - 14:58

Ewl][Spirit
  • Ewl][Spirit
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

I agree.
Mer minne kommer inte jag heller behöva (studie-dator, that's it). En uppsatts eller dylikt tar upp 0,000000000000000001%.
Typ.
Men fortfarande så förstod jag det som att med en ZIF kontakt så kan du inte byta till SSD (t ex COZ Core, när de väl sjunker i priser) medan det är exakt vad du kan göra med modellen (1000H) som har HDD. Tyngden skiljer ca. 200 g så det är inte ens ett argument. Att den däremot inte låter lika mycket och att den inte blir lika varm (med en SSD) är däremot schyssta.

Däremot VILL jag ha en VIT och dem finns bara på ebay :'(

Skillnaden i vikt mellan 1000H och 901 är ju ungefär 350g och det blir ju ändå 1/3 påslag på 901.
Poängen med en ZIF-kontakt är ju att byta ut den långsamma lagringsdisken mot en större 1,8" 'vanlig' hdd. Den 4GB ssd som du har operativet på finns ju kvar. På 1000H byter du ju ut hela disken. Visst finns det en poäng med att byta till en riktigt snabb ssd i 2,5" sata-format.. men om du frågar mig så tror jag det handlar om för lång tid innan de diskarna finns att få tag i till rätt pris.

Redigerat av Ewl][Spirit, 19 September 2008 - 15:02.

Postad 19 September 2008 - 15:18

Walo
  • Walo
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

haha... och sen försöker politiker och världssamfund ge en dåligt samvete och vill att man ska spara in på el och energi för att rädda världen
:)

Alla är inte i gång dygnet runt, strömmen är tom bryten till datorerna när de inte används!
Visste ni att en stationär dator kan dra upp emot 20 Watt fast den är avslagen,
dvs. strömmen till nätaggregatet inte bryten utan kopplad i uttaget...
De bärbara datorernas nätaggregat drar ca 5 W bara nätsladden sitter i...

// T

Postad 19 September 2008 - 17:47

p3515
  • p3515
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Då har jag äntligen fått hem min 901. Jag köpte en med Linux förinstallerad men tänker installera xp.
Vi installationen finns det två enheter att välja att installera på en på 4 gb och en på 16 gb. Är lite osäker om det räcker att installera på den mindre.

Några funderingar.

/P

Postad 19 September 2008 - 19:45

misse88
  • misse88
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Då har jag äntligen fått hem min 901. Jag köpte en med Linux förinstallerad men tänker installera xp.
Vi installationen finns det två enheter att välja att installera på en på 4 gb och en på 16 gb. Är lite osäker om det räcker att installera på den mindre.

Några funderingar.

/P

Yes; do your machine have a zif connector? :]

Den borde isf finnas ungefär på samma ställe som den större ssd-disken. D.v.s under minnesluckan.

http://jkkmobile.blo...int-future.html <-- lite bilder.

Postad 19 September 2008 - 21:06

Magnus909
  • Magnus909
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Fler nya EEE-modeller...

Tydligen ska det lanseras flera varianter igen (som om det inte räckte).

Först några dual-corevarianter av atomprocessorn och med 16:9 aspectskärm :
http://stuff.tv/News...eptember/10550/

"The new wee beasties will launch alongside new, so–called Pro Fashion, models. According to Asus head honcho Jerry Shen, specs will include the likes of 120GB HDDs, 32GB SSDs and dual core Atom processors"

Sen har man några ultratunna eee på gång:

http://stuff.tv/News...-by-Asus/10539/

"The S101 and S91, which fall into that category, are billed as “extremely slim and light”, suggesting we could be looking at Asus moving into territory currently occupied by the MacBook Air and Voodoo Envy"

Postad 19 September 2008 - 21:52

darknessviking
  • darknessviking
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0

Alla är inte i gång dygnet runt, strömmen är tom bryten till datorerna när de inte används!
Visste ni att en stationär dator kan dra upp emot 20 Watt fast den är avslagen,
dvs. strömmen till nätaggregatet inte bryten utan kopplad i uttaget...
De bärbara datorernas nätaggregat drar ca 5 W bara nätsladden sitter i...

// T

jo precis... det pratades på PLUS en gång i tiden att..det är inte själva tittandet på tv som drar mest ström hos folk i allmänhet..utan själva standby-elen..som i slutänden blir mer än "huvudkostnaden" för att titta på tv..
lite fascinerande..

Postad 19 September 2008 - 22:19

Unregistered9c595cc7
  • Unregistered9c595cc7
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0
Jag har aldrig haft Linux så jag har en fråga:
Kan man installera egna program så att det kommer nya ikoner?

Postad 20 September 2008 - 09:17

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

• 2420 inlägg
  • 0

Om man är intresserad av Linux är mitt förslag att installera Ubuntu 8.04 på den istället. Det finns utförlig information om hur man gör detta här:

http://www.ubuntu-ee...=Get_Ubuntu_Eee
http://www.ubuntu-ee...title=EeePC_901

Riskerna med Ubuntu Linux på din Asus Eee PC.

HÅRDDISKENS LIVSLÄNGD
Eee PC använder sig av solid state-hårddiskar (SSD). Dessa kan bara skrivas till ett begränsat antal gånger, sedan går de sönder, bit för bit skulle man kunna säga. Eftersom Linux-distributioner i allmänhet använder sig av swap-partitioner som standard, så betyder det att det skrivs en himla massa till disken hela tiden. Xandros, den förinstallerade Linux-distributionen från Asus (ibland kallad Eee OS), har ingen swap-partition och sparar på så sätt på SSD-disken, men sådan hänsyn tar inte alla Linux-system. Dessutom föreslår många dsitributioner journalbaserade system, såsom ext3 till exempel, vilket i sin tur betyder ännu fler skrivningar, och ännu kortare livslängd för hårddisken.

Hur löser man då detta? Jo, det finns en mängd inställningar man kan göra för att minimera antalet skrivningar till disken. Det bästa är om man installerar utan swap-partition helt och hållet, och väljer ett annat system än ext3 när man formaterar hårddisken. Är du riktigt rädd om din SSD-disk så kan du installera operativsystemet på ett SD-minneskort och starta datorn från det istället, eller en USB-sticka om du inte har något emot att den sticker ut.

Det viktiga är att du läser in dig på de här sakerna. Annars finns risken att du skriver sönder din SSD-disk i din Eee PC i förtid!

Postad 20 September 2008 - 10:22

Zeuz
  • Zeuz
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
När du pratar livslängd, exakt hur lång är den då? Om man installerar linux rakt av och sen använder den som normalt nördanvändande alltså.. :rolleyes:

Postad 20 September 2008 - 10:34

misse88
  • misse88
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Riskerna med Ubuntu Linux på din Asus Eee PC.

HÅRDDISKENS LIVSLÄNGD
Eee PC använder sig av solid state-hårddiskar (SSD). Dessa kan bara skrivas till ett begränsat antal gånger, sedan går de sönder, bit för bit skulle man kunna säga. Eftersom Linux-distributioner i allmänhet använder sig av swap-partitioner som standard, så betyder det att det skrivs en himla massa till disken hela tiden. Xandros, den förinstallerade Linux-distributionen från Asus (ibland kallad Eee OS), har ingen swap-partition och sparar på så sätt på SSD-disken, men sådan hänsyn tar inte alla Linux-system. Dessutom föreslår många dsitributioner journalbaserade system, såsom ext3 till exempel, vilket i sin tur betyder ännu fler skrivningar, och ännu kortare livslängd för hårddisken.

Hur löser man då detta? Jo, det finns en mängd inställningar man kan göra för att minimera antalet skrivningar till disken. Det bästa är om man installerar utan swap-partition helt och hållet, och väljer ett annat system än ext3 när man formaterar hårddisken. Är du riktigt rädd om din SSD-disk så kan du installera operativsystemet på ett SD-minneskort och starta datorn från det istället, eller en USB-sticka om du inte har något emot att den sticker ut.

Det viktiga är att du läser in dig på de här sakerna. Annars finns risken att du skriver sönder din SSD-disk i din Eee PC i förtid!

Vill bara påpeka här va att Windows XP och Vista också använder sig av swap, fast som en fil inuti den redan existerande partitionen, vilket är lika illa. Plus att Windows-varianterna använder sin swap mycket mer frekvent.

Postad 20 September 2008 - 11:02

riste
  • riste
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Hej

om ni är så oroade över era ssd kan jag meddela att vad jag har hört går att skriva minst 100.000 ggr till varje sektor och kluster!

För att minimera skrivandet till disk så stäng av växlingsfilen i windows. 1 GB ram räcker till allt det en eee901 "ska" pyssla med, det behövs inte att frigöras mer minne. Har ingen växlingsfil på min stationära går som tåget. Windows ska skriva i ramet!

Redigerat av riste, 20 September 2008 - 11:03.

Postad 20 September 2008 - 11:09

Cmart
  • Cmart
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

När du pratar livslängd, exakt hur lång är den då? Om man installerar linux rakt av och sen använder den som normalt nördanvändande alltså.. :rolleyes:

I värsta fall bara 25 år för en normalanvändare...

http://wiki.eeeuser....ssd_write_limit

Postad 20 September 2008 - 11:27

Swe.Stars
  • Swe.Stars
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Det... räcker och blir över :rolleyes:

Postad 20 September 2008 - 13:13

newberg
  • newberg
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Ni som beställde från multitronic, ni måste väl ha fått era? Hur gick det med språkändringar och så?

Postad 20 September 2008 - 14:06

Zeuz
  • Zeuz
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
http://wiki.eeeuser....ssd_write_limit

Gillar när det finns personer som tar saker lite längre...

Postad 20 September 2008 - 14:07

davrex
  • davrex
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Ni som beställde från multitronic, ni måste väl ha fått era? Hur gick det med språkändringar och så?

nej inte än :) enligt posten ska den ligga i Stockholm och ska till linköping :/ dom verkar inte frakt på lördagar.

Redigerat av davrex, 20 September 2008 - 14:07.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.