Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Acer Aspire One *

1101 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Acer Aspire One A110-A - 1,6GHz 512MB 8GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 1 8.777776 (26) Inga priser
Acer Aspire One A150-B - 1,6GHz 1GB 120GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 5 9.413792 (28) Inga priser
Acer Aspire One A150-B - 1,6GHz 1GB 160GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 2 6.899998 (9) Inga priser
Acer Aspire One D150-1B - 1,66GHz 1GB 160GB 10" (Laptops (Bärbara datorer)) 1 7.666666 (2) Inga priser
Acer Aspire One D150-1B - 1,6GHz 1GB 160GB 10" (Laptops (Bärbara datorer)) 1 (0) Inga priser
Acer Aspire One D150-1BG - 1,66GHz 1GB 160GB 10" (Laptops (Bärbara datorer)) 0 (0) Inga priser
Acer Aspire One D250-1B - 1,6GHz 1GB 160GB 10" (Laptops (Bärbara datorer)) 0 8.833332 (5) Inga priser
Acer Aspire One D250-0B - 1,6GHz 1GB 160GB 10" (Laptops (Bärbara datorer)) 1 (0) Inga priser
3 relaterade trådar

Postad 25 January 2009 - 14:45

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Om jag installerar om windows eller slänger in windows 7. Fungerar den här recovery funktionen ändå och gör så allt blir till fabrik inställningar? Den informationen måste sparas någonstans, kanske på en osynlig partion? Skulle även vilja göra så jag får 2 partioner, men om recovery datan finns på en extra partion, så vill jag inte ta bort den...

Recovery partitionen finns kvar med WinXP installationen. Men jag vet att många som intallerat Vista fått problem när dom sedan skulle göra en återställning. Vista installationen gjorde så att datorn inte hittar recovery partitionen. Så det kan ju bli lika om man installerar Win7.

Jag gjorde så att jag gjorde en återställning och sedan gjorde jag en ghost kopia av hela hårddisken alltså även av recovery delen. Sedan installerade jag Vista ( det var det jag skulle prova då). När den installationen var klar så gjorde jag en ny ghost av hela hårddisken. När jag nu sedan skulle prova Win7 var det bara att rensahårddisken och installera Win7. Efter det gjorde jag en ny ghost av hela disken.

Så nu kan jag snabbt gå tillbaka till villket av dessa operativ som helst. Smidigt tycker jag.

Postad 25 January 2009 - 15:06

Unregistered9f905f31
  • Unregistered9f905f31
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Men recovery partionen lär väl inte försvinna om jag gör en till partion? t ex en partion för operativ systemet, och en annan partion för dokument, bilder, musik, filmer etc...

Postad 25 January 2009 - 15:16

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Men recovery partionen lär väl inte försvinna om jag gör en till partion? t ex en partion för operativ systemet, och en annan partion för dokument, bilder, musik, filmer etc...

Nej, då försvinner den inte.

Postad 25 January 2009 - 15:18

fanimej
  • fanimej
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0

Ja tyvärr, om man har linux så får man göra det via USB-minne.
Iochförsig så föredrar jag att göra det via USB, känns stabilare att göra det den vägen.

Ni som har Linux och tycker att fläkten låter för mycket kan även testa detta:
http://aspireoneblog...fan-more-quiet/

Men tror ni att det funkar med det sd-kort med inbyggd usb-kontakt som jag har? För det är väl mer eller mindre ett usb-minne? Eller är det någon skillnad mellan mitt kort och ett vanligt minne som gör att det inte ska funka?

Postad 25 January 2009 - 15:20

Huskys
  • Huskys
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Någon som testat en AA1 150 med inbyggt 3g modem och Windows Vista/ Windows 7 ??
Fundera på om det funka då jag är väldigt sugen på att köpa en.

/Husky

Postad 25 January 2009 - 15:37

fanimej
  • fanimej
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0
Funderar på om jag ska lämna tillbaka min A110 och ta en A150 och köra windows istället, känns lite som att jag tagit mig vatten över huvudet med det här med linux :-) Plus att jag blir galen på fläkten.

Finns det något enkelt sätt att nollställa allt? Tänkte så jag inte lämnar några filer, lösenord etc. Har ju en recovery dvd men ingen extern dvd-läsare, plus att det vore ju fint att slippa bryta den förpackningen om jag ska lämna tillbaka den. Alternativet kanske är att snacka med dom på Onoff och kolla om dom kan nollställa den?

Postad 25 January 2009 - 23:43

Beagleux
  • Beagleux
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Funderar på om jag ska lämna tillbaka min A110 och ta en A150 och köra windows istället, känns lite som att jag tagit mig vatten över huvudet med det här med linux :-) Plus att jag blir galen på fläkten.

Finns det något enkelt sätt att nollställa allt? Tänkte så jag inte lämnar några filer, lösenord etc. Har ju en recovery dvd men ingen extern dvd-läsare, plus att det vore ju fint att slippa bryta den förpackningen om jag ska lämna tillbaka den. Alternativet kanske är att snacka med dom på Onoff och kolla om dom kan nollställa den?

På "recovery dvd" så kan du köra in över recoryn till usb om jag inte minns fel. Så har du en usb-sticka och en dator med dvd-spelare så kan du boota från dvd:n på den och köra över de på usb och sen trycka in usb-stickan i aspire one 110 boota från usb på den.

Postad 26 January 2009 - 00:43

Unregistered9f905f31
  • Unregistered9f905f31
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Tänkte installera om xp så jag får in XP pro och även får in de program jag vill ha från början och inte massa onödigt trams från acer.
Har kommit så långt att jag gjorde ett boot USB minne och la över alla Win XP PRO filerna från cdn. När jag sen starta genom usb minnet kommer jag till dos. Men när jag väl är där så går det itne att köra setup eftersom det itne går att köra det i dos miljö. Hur ska jag göra då?

Postad 26 January 2009 - 12:42

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Tänkte installera om xp så jag får in XP pro och även får in de program jag vill ha från början och inte massa onödigt trams från acer.
Har kommit så långt att jag gjorde ett boot USB minne och la över alla Win XP PRO filerna från cdn. När jag sen starta genom usb minnet kommer jag till dos. Men när jag väl är där så går det itne att köra setup eftersom det itne går att köra det i dos miljö. Hur ska jag göra då?

Är du säker på att du fått med alla filer ifrån XP skivan till USB minnet?
Det finns väl lite dolda filer på skivan har jag för mig.
Jag körde me xcopy kommandot i kommandoprompten när jag kopierade filerna från Win7 installationen till ett USB-minne.

Redigerat av TomasL, 26 January 2009 - 12:55.

Postad 26 January 2009 - 13:28

Unregistered9f905f31
  • Unregistered9f905f31
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Jag tog visa även dolda filer i utforskaren o kopierade över. Men det var ju setup.exe som itne går att köra i dos miljlö. Hur kommer man runt den? Läste på någon sida att man kan gå in i i386 mappen och sen köra winnt så går det. Håller på o provar det nu. Får se om det går. Annars får jag helt enkelt köra PeToUSB eller nått. Men den metodne verkar inte optimal i mina ögon. Borde ju gå att köra rakt av via usb. Men som sagt, setupen vill inte köra i dos mode. Kanske win7 setupen är konfiguerad att fungera i dos?

Postad 26 January 2009 - 15:49

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Jag tog visa även dolda filer i utforskaren o kopierade över. Men det var ju setup.exe som itne går att köra i dos miljlö. Hur kommer man runt den? Läste på någon sida att man kan gå in i i386 mappen och sen köra winnt så går det. Håller på o provar det nu. Får se om det går. Annars får jag helt enkelt köra PeToUSB eller nått. Men den metodne verkar inte optimal i mina ögon. Borde ju gå att köra rakt av via usb. Men som sagt, setupen vill inte köra i dos mode. Kanske win7 setupen är konfiguerad att fungera i dos?

Nej, win7 setupen går inte heller att köra i dos.
Hur gjorde du minnet boot-bart?
Jag följde denna guide när jag gjorde mitt bootbara USB-minne med win7,
fungera med WinXP också.
http://garyshortblog...re-one-netbook/

Redigerat av TomasL, 26 January 2009 - 16:28.

Postad 26 January 2009 - 19:29

Unregistered9f905f31
  • Unregistered9f905f31
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0

Nej, win7 setupen går inte heller att köra i dos.
Hur gjorde du minnet boot-bart?
Jag följde denna guide när jag gjorde mitt bootbara USB-minne med win7,
fungera med WinXP också.
http://garyshortblog...re-one-netbook/

Jag satte igång installation med winnt i I386 mappen. När jag körd eo jobbade vid 2 så började den kopiera över filer från USB minnet (alltså isntallationen), nu när jag kom hem vid kvart över 7 har den hunnit 50%. FY F*N vad d måste ta tid då. Ska prova den guiden som verkade enkel. Har för mig att jag provade list disk men att den då bara hittade mina HD och inget USB minne där. Mysko....

Postad 26 January 2009 - 19:50

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Jag satte igång installation med winnt i I386 mappen. När jag körd eo jobbade vid 2 så började den kopiera över filer från USB minnet (alltså isntallationen), nu när jag kom hem vid kvart över 7 har den hunnit 50%. FY F*N vad d måste ta tid då. Ska prova den guiden som verkade enkel. Har för mig att jag provade list disk men att den då bara hittade mina HD och inget USB minne där. Mysko....

Det verkar som man måste ha Vista versionen av diskpart för att guiden som jag hänvisade till ska fungera.
Så om du har tillgång till en Vista dator så kör guiden därifrån.

Redigerat av TomasL, 26 January 2009 - 19:51.

Postad 26 January 2009 - 19:59

fanimej
  • fanimej
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0
Har på något mirakulöst vis lyckats uppdatera bios till senaste versionen (v3309) Fläkten verkar dock gå precis lika mycket som förut. Suck.

Är lite sugen på att installera Windows 7, har kollat guiden ni länkar till men förstår inte riktigt när det står "Open a command prompt as administrator" Hur gör man det i linux? Testade terminalen men antar att det är något annat jag bör öppna?

Och hur gör man för att "mounta" Windows 7? Vad använder man istället för Daemon Tools i linux?

Fungerar förresten allt som det ska i Windows 7? Tänkte typ nätverk etc?

Redigerat av fanimej, 26 January 2009 - 20:01.

Postad 26 January 2009 - 22:08

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Har på något mirakulöst vis lyckats uppdatera bios till senaste versionen (v3309) Fläkten verkar dock gå precis lika mycket som förut. Suck.

Är lite sugen på att installera Windows 7, har kollat guiden ni länkar till men förstår inte riktigt när det står "Open a command prompt as administrator" Hur gör man det i linux? Testade terminalen men antar att det är något annat jag bör öppna?

Och hur gör man för att "mounta" Windows 7? Vad använder man istället för Daemon Tools i linux?

Fungerar förresten allt som det ska i Windows 7? Tänkte typ nätverk etc?

Den guiden jag länkar till är till om man har en dator med Vista på. Fungerar inte till Linux.
Vet ej hur man gör samma sak med en Linux burk.

Kan säga att altt fungerar klockrent i Win7. Det mesta fungerade direkt efter installationen förutom kortläsaren och det trådlösa nätverkskortet. Detta var dock inget problem att få ordning på. Drivrutiner till Vista fungrar fungerar bra även i Win7.

Postad 26 January 2009 - 22:42

fanimej
  • fanimej
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0
Någon som vet om en enkel och tydlig guide till hur man installerar Windows 7 på en A110 med Linux? Har sökt på Aspireone forumet men tyvärr inte hittat någon guide.

Postad 27 January 2009 - 07:55

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Någon som vet om en enkel och tydlig guide till hur man installerar Windows 7 på en A110 med Linux? Har sökt på Aspireone forumet men tyvärr inte hittat någon guide.

Har du inte tillgång till någon dator med Vista på då?
Då kan du ju göra iordning minnet i den med hjälp av den guiden jag länkar till sen kan du boota upp A110'an på USB-minnet.

Postad 27 January 2009 - 10:09

fanimej
  • fanimej
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0

Har du inte tillgång till någon dator med Vista på då?
Då kan du ju göra iordning minnet i den med hjälp av den guiden jag länkar till sen kan du boota upp A110'an på USB-minnet.

Tyvärr inte! Kör OS X på min ordinarie dator. Hmm, tycker ju att det borde finnas ett sätt att installera Windows på en A110 utan hjälp från en annan Windows-dator.

Postad 27 January 2009 - 10:12

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Tyvärr inte! Kör OS X på min ordinarie dator. Hmm, tycker ju att det borde finnas ett sätt att installera Windows på en A110 utan hjälp från en annan Windows-dator.

Extern DVD-läsare via USB går fint om du har tillgång till en sådan.

Postad 29 January 2009 - 11:20

level2
  • level2
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Tjena Alla Aspire One älskare.

Jag tänkte vi kan sammanställa PROGRAM som är vettiga för just Acerns (så väl SSD disks versionen och A150 med mekanisk HDD).

Jag personligen kör dessa program:

aMSN (tar mindre minne än livemsn, är nöjd med funktioner, gillar man inte teman man får till finns msn liknande windows tema att tanka).
VLC (bäst tycker jag när de gäller filmvisning).
Openoffice.org 3(tycker nya office blir lite småsegt med allt man får till, OpenOffice är nätt och gör precis det de ska)
Webbläsare Chrome (använder standardinstallation på acern och tycker Chrome är väldigt mkt snabbare än FF3 och IE7)
uTorrent som bittorrentklient.
Winrar - uppackningsprogram (kanske 7 zip är mindre krävande?)
Antivirus AVG free (vet inte om detta är optimalt, någon som vet bättre gratis antivirus program som tar lite minne och har bra betyg?)
Winamp (utan massa joks som är standard)
FoxIT PDF reader (mkt mindre krävande än adobe reader 9)

Några som kan vara intressanta som jag ej provat är:

Startup Delayer 2.3 (du kan ställa in program att starta lite senare än bootup, kan vara smidigt med program som du inte använder ofta, typ bankid program osv.

Postad 29 January 2009 - 21:15

fanimej
  • fanimej
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0

Ni som har Linux och tycker att fläkten låter för mycket kan även testa detta:
http://aspireoneblog...fan-more-quiet/

Har försökt följa den där guiden men när jag kommer till steget där man ska flytta filerna till usr/local/bin så går det inte. Det är precis som att mappen är låst, jag kan inte dra några filer dit eller till någon annan mapp i usr/ för den delen. Vad kan jag göra? Försökte med"chmod 755 /usr/local/bin/" i terminalen men då stod det att jag inte får göra det. Är precis som att jag inte är behörig som administratör. Någon som vet vad som är fel?

Postad 30 January 2009 - 08:27

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Har försökt följa den där guiden men när jag kommer till steget där man ska flytta filerna till usr/local/bin så går det inte. Det är precis som att mappen är låst, jag kan inte dra några filer dit eller till någon annan mapp i usr/ för den delen. Vad kan jag göra? Försökte med"chmod 755 /usr/local/bin/" i terminalen men då stod det att jag inte får göra det. Är precis som att jag inte är behörig som administratör. Någon som vet vad som är fel?

Du måste ha "root" rättigheter tror jag.
Jag är dock ingen Linux expert men du måste logga in som root.

Postad 30 January 2009 - 08:31

Zunk
  • Zunk
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0

kanske "sudo mv /sökväg/namn /usr/local/bin/namn"

Vet inte ens vilket operativ som kör, men är det ubuntu så ska det väl funka.

Postad 03 February 2009 - 12:28

Huskys
  • Huskys
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Någon som har inbyggt modem och kör med Windows 7 och har fått detta att fungera?
Gärna med ett 3 Abbonemang.
Om det är så skriv gärna en lite guide till mig håller på att bli knäpp på att det inte funka.

Postad 03 February 2009 - 13:53

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Någon som har inbyggt modem och kör med Windows 7 och har fått detta att fungera?
Gärna med ett 3 Abbonemang.
Om det är så skriv gärna en lite guide till mig håller på att bli knäpp på att det inte funka.

Vad exakt är det som inte fungerar?
Spökar det med drivrutiner eller?

Har inte själv 3G varianten men är det inte ett Option GTM380 kort som sitter i?

Redigerat av TomasL, 03 February 2009 - 19:35.

Postad 03 February 2009 - 21:14

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Vad exakt är det som inte fungerar?
Spökar det med drivrutiner eller?

Har inte själv 3G varianten men är det inte ett Option GTM380 kort som sitter i?

Har fått det bekräftat att det sitter ett Option GTM380 kort i.
Testa att ladda ner den senaste versionen av Globetrotter Connect:
http://www.option.co...0-866.25484.zip
Installera och där finns drivrutiner till Vista som även ska fungera bra till Win7.

Postad 03 February 2009 - 21:31

Huskys
  • Huskys
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Har fått det bekräftat att det sitter ett Option GTM380 kort i.
Testa att ladda ner den senaste versionen av Globetrotter Connect:
http://www.option.co...0-866.25484.zip
Installera och där finns drivrutiner till Vista som även ska fungera bra till Win7.

Okej skall testa detta, har efter ominstallation av drivisarna som följde med fått det att funka men dock bara ibland. Detta är ju en helt underbar lite maskin som funka hur bra som helst med windows 7. Vet i och försig inte hur den funka med XP då jag aldrig kör dem med det os. slängde ute det så fort jag testat att allt funka.

Postad 04 February 2009 - 18:31

Dekes
  • Dekes
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Är det någon som har något mer "fysiskt" knep för att lugna ner fläktljudet på datorn? går det att modda den på något sätt? läste det här knepet på acer aspire one user forum

"my aao just starting the annoying noise again, i took out the fan and pull out the fan blade and dip a drop of engine oil into the hole where holds the shaft wow back to nearly silence now :)"

Undra hur pass bra det kan funka ....

Har prövat fläkt program men tycker datorn blir på tok för varm

Postad 04 February 2009 - 19:54

Huskys
  • Huskys
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Är det någon som har något mer "fysiskt" knep för att lugna ner fläktljudet på datorn? går det att modda den på något sätt? läste det här knepet på acer aspire one user forum

"my aao just starting the annoying noise again, i took out the fan and pull out the fan blade and dip a drop of engine oil into the hole where holds the shaft wow back to nearly silence now :)"

Undra hur pass bra det kan funka ....

Har prövat fläkt program men tycker datorn blir på tok för varm

hrm det där med fälktljudet verkar vara ett väldigt induviduellt problem??
Jag har inte gjort något åt min och tycker det den väsnas mer än man kan förvänta sig.

Postad 04 February 2009 - 22:01

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0
Som sagt, fläkt ljud verkar vara väldigt indviduellt. Jag hör knappt min.
Att smörja fläkten är en temporär lösning. Har man ojud så kommer det att komma tillbaka.
Det man kan göra är att byta ut fläkten mot en annan. Man kan ju kosta på sig en dyrare/bättre fläkt.

Redigerat av TomasL, 04 February 2009 - 22:29.

Postad 06 February 2009 - 09:00

Huskys
  • Huskys
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Drivrutiner som fungera med (Windows 7 / Wista)?
Vad kan jag hitta detta främst till Nätverksprylarna.
Jag har det problemet att de vill koppla ner vi överföring av stora filer eller
väldigt hög användning av dem. Då slutar de fungera och sedan får man starta
om dem eller i värsta fall installera om dem. Några tips, mer än jag som har dessa
problem med sin lilla ögonsten?

Postad 06 February 2009 - 09:46

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Drivrutiner som fungera med (Windows 7 / Wista)?
Vad kan jag hitta detta främst till Nätverksprylarna.
Jag har det problemet att de vill koppla ner vi överföring av stora filer eller
väldigt hög användning av dem. Då slutar de fungera och sedan får man starta
om dem eller i värsta fall installera om dem. Några tips, mer än jag som har dessa
problem med sin lilla ögonsten?

Jag körde windows update i win7 och fick då ner alla drivrutiner.
Den ända jag behövde installera separat för att det skulle fungera var drivrutiner för wlan'et.
Ladda ner drivrutin v7.6.1.194 för Atheros w-lan kortet och installera drivarna manuellt
ändra filändelsen från .txt till .exe

Postad 06 February 2009 - 18:21

Huskys
  • Huskys
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Jag körde windows update i win7 och fick då ner alla drivrutiner.
Den ända jag behövde installera separat för att det skulle fungera var drivrutiner för wlan'et.
Ladda ner drivrutin v7.6.1.194 för Atheros w-lan kortet och installera drivarna manuellt
ändra filändelsen från .txt till .exe

Det verkar funka bättre och bättre nu, testat med att leta på det flesta tillverkarnas hemsidor efter drivsar
och till de jag hittat så har det bara blivit bättre och bätttre.

Postad 06 February 2009 - 20:30

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Det verkar funka bättre och bättre nu, testat med att leta på det flesta tillverkarnas hemsidor efter drivsar
och till de jag hittat så har det bara blivit bättre och bätttre.

Fick du fart på 3G kortet?

Postad 08 February 2009 - 19:07

Huskys
  • Huskys
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Fick du fart på 3G kortet?

Japp allt funka som det skall nu!

Postad 10 February 2009 - 08:59

quackpack
  • quackpack
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Tjena Alla Aspire One älskare.

Jag tänkte vi kan sammanställa PROGRAM som är vettiga för just Acerns (så väl SSD disks versionen och A150 med mekanisk HDD).

Jag personligen kör dessa program:

aMSN (tar mindre minne än livemsn, är nöjd med funktioner, gillar man inte teman man får till finns msn liknande windows tema att tanka).
VLC (bäst tycker jag när de gäller filmvisning).
Openoffice.org 3(tycker nya office blir lite småsegt med allt man får till, OpenOffice är nätt och gör precis det de ska)
Webbläsare Chrome (använder standardinstallation på acern och tycker Chrome är väldigt mkt snabbare än FF3 och IE7)
uTorrent som bittorrentklient.
Winrar - uppackningsprogram (kanske 7 zip är mindre krävande?)
Antivirus AVG free (vet inte om detta är optimalt, någon som vet bättre gratis antivirus program som tar lite minne och har bra betyg?)
Winamp (utan massa joks som är standard)
FoxIT PDF reader (mkt mindre krävande än adobe reader 9)

Några som kan vara intressanta som jag ej provat är:

Startup Delayer 2.3 (du kan ställa in program att starta lite senare än bootup, kan vara smidigt med program som du inte använder ofta, typ bankid program osv.

Håller med om litan ovanstående men jag är lite så där till VLC efter att ha haft problem att spela upp 720p material med det, körde in Media Player Classic och då flöt 720p filmer/avsnitt riktigt bra, jag tyckte mig även märka viss skillnad i CPU använding överlag när Media Player Classic använders som spelare kanske lite bättre batteritid? Det kan kanske bero på mina codec´s men jag brukar i alla andra lägen gilla VLC men nu verkar MPC bättre ;)

Postad 10 February 2009 - 09:44

Huskys
  • Huskys
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Har ett litet skumt problem i Windows 7, ibland så avinstallera den drivrutinerna till det trådlösa nätverkskoret?
DVS: Hela enheten försvinner och syns inte i devicemanger. För att få det att funka igen måste jag installera drivrutinerna igen och starta om datorn 1-2 gånger så den fattat att den maskinvaran finns.
Detta har hänt ett par gånger någon som upplevet detta?
Om jag skall byta till Vista i stället kommer jag märka mycket prestandard försämringar?
Vilken version skall jag isådant fall använda?

Postad 10 February 2009 - 12:49

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Har ett litet skumt problem i Windows 7, ibland så avinstallera den drivrutinerna till det trådlösa nätverkskoret?
DVS: Hela enheten försvinner och syns inte i devicemanger. För att få det att funka igen måste jag installera drivrutinerna igen och starta om datorn 1-2 gånger så den fattat att den maskinvaran finns.
Om jag skall byta till Vista i stället kommer jag märka mycket prestandard försämringar?

Kör du med de senaste drivrutinerna då?
Hört talas om detta problem i win7 om man kör med de drivarna som man får via windows update.
Jag har aldrig haft detta problem. Hur stabilt som hellst.
Jag kör med version: v7.6.1.194

Postad 10 February 2009 - 12:51

Huskys
  • Huskys
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Kör du med de senaste drivrutinerna då?
Hört talas om detta problem i win7 om man kör med de drivarna som man får via windows update.
Jag har aldrig haft detta problem. Hur stabilt som hellst.
Jag kör med version: v7.6.1.194

Jag kör också med den drivisen , det ahr blivit avservärt bättre men det händer fortfrande tyvärr. Kanske får vänta på att det skall komma en ännu bättre drivis.

Postad 10 February 2009 - 12:58

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0

Är du säker på att det är en Win 7 bugg? Har haft samma problem på gummans A150 med XP, dock brukar det räcka med att man stänger av datorn och sätter på den igen för att få det att funka (Det funkar inte med att bara starta om, man måste stänga av den)

Oftast händer det när man haft datorn igång i några timmar.

Postad 10 February 2009 - 15:13

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Är du säker på att det är en Win 7 bugg? Har haft samma problem på gummans A150 med XP, dock brukar det räcka med att man stänger av datorn och sätter på den igen för att få det att funka (Det funkar inte med att bara starta om, man måste stänga av den)

Jag har aldrig haft detta problem på min. Därimot har jag läst om just detta problem i kombination med win7.
Den senaste drivrutinen ska dock råda bot på detta. Kör man Win7 ihop med den drivritinen man får via windows update så brukar man få just detta problem.

Postad 10 February 2009 - 16:25

Huskys
  • Huskys
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Känner igen det där fenomenet, men jag trodde det hade med Win 7 att göra, då jag inte använt den med Windows XP. Ja det kommer ju inte förens efter flera timmars användning, så det är ingentligen inte stort problem med det hade varit bra att veta varför.

Postad 10 February 2009 - 16:28

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0

Känner igen det där fenomenet, men jag trodde det hade med Win 7 att göra, då jag inte använt den med Windows XP. Ja det kommer ju inte förens efter flera timmars användning, så det är ingentligen inte stort problem med det hade varit bra att veta varför.

Vet inte om det är nån mjukvarubugg eller om det är hårdvaran som strular, men det känns ju inget kul att behöva lämna in den ;)

Postad 10 February 2009 - 16:37

Huskys
  • Huskys
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Vet inte om det är nån mjukvarubugg eller om det är hårdvaran som strular, men det känns ju inget kul att behöva lämna in den ;)

Nej det gör det inte, för min del blir det nog inte aktuellt att lämna in den om det inte blir ett störande problem. Fick tag i den ganska billigt så kanske blir det istället så att jag skaffa en ny när den modellen kommer i sådant fall.
Men vill gärna veta vad det är som strular. Om det är så att det är hårdvaran som stänger av sig så borde det tyda på att den inte får tillräkligt med kylning. Detta kanske man skulle kunna åtgärda?
Tycker det borde vara mjukvaran som flippar av någon anledning, på min blev det betydligt bättre med nya drivisar.
I början var det helt hopplöst då gjorde den så efter kanske 5-10 min användning.
Då var ja inte glad, men med nya drivisar tar det betydligt längre tid flera timmar. Ofta så tar det väl så lång tid att jag inte hinner märka det eftersom jag redan stängt av datorn då. Sedan verkar det som det bara kommer
när jag har mycket dataöverföringar på G (tex torrents) har aldrig märk det vid vanligt surf.

Sedan har jag ett litet problem till, i början gick windows 7 prefekt men nu har jag börjat märka lite prestandard försämringar. Så min fråga är vilka inställningar skall man köra med för att optimera systemet?

Hur rensar man smidigast systemet på onödiga filer/nycklar - tänker främst på registret tror det ligger kvar mycket skit där trots att jag avinstallerar det mesta som jag tror sög på systemkraften.

Redigerat av Huskys, 11 February 2009 - 15:49.

Postad 11 February 2009 - 20:20

Alter Ego
  • Alter Ego
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Letar billig netbook i present till min lillebror och eftersom han är besatt av spelet Grand Theft Auto: Vice City så måste datorn jag köper klara av detta utan problem. Har läst att Acern gör det. Har även sett på en del filmklipp, bl.a. detta, och det ser ju helt stabilt ut. Vad säger ni som äger den, stämmer detta?

Edit: Hur står det egentligen till med kvaliteten på denna? Acer har ju inget vidare rykte när det gäller just detta.

Redigerat av Alter Ego, 11 February 2009 - 21:01.

Postad 11 February 2009 - 21:43

Huskys
  • Huskys
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Letar billig netbook i present till min lillebror och eftersom han är besatt av spelet Grand Theft Auto: Vice City så måste datorn jag köper klara av detta utan problem. Har läst att Acern gör det. Har även sett på en del filmklipp, bl.a. detta, och det ser ju helt stabilt ut. Vad säger ni som äger den, stämmer detta?

Edit: Hur står det egentligen till med kvaliteten på denna? Acer har ju inget vidare rykte när det gäller just detta.

Hur det står till med att det går att spel eller inte vet jag ej. Men det som avgör val av netbook är nog priset för det kommer många nya som säkerligen klarar av det. Men då med en bra prislapp på. Själv spelar jag ju inte utan använder den till surf, film och musik samt en del jobb. Detta klarar den helt okej. Men vem du än frågar så finns det ju alltid bättre saker att få tag i. Man kan enkelt säga att man får vad man betalar för. Men man blir ofta förundrad hur bra det man inte trodde skulle gå funka på denna lilla maskin.

Edit tillägg: Någon som vet hur man får bort IE ur Win 7?

Redigerat av Huskys, 12 February 2009 - 09:02.

Postad 12 February 2009 - 09:22

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Vad gäller spel på denna maskin så kan jag inte utala mig om det då jag aldrig testat.
Kvalitetmässigt tycker jag att den är bra. Känns mera gedigen och mera välbyggd än t.ex de EEE och MCI wind jag kännt på. Tycker att man med Aspire One 3G får mycket dator för pengen.
Den presterar mycket bra. Körde Vista på min förut och till och med det fungerade bra. Har iochförsig uppgraderat ram-minnet till max. Kör Win7 nu och det flyter på och fungerar som en dröm.

Sedan har jag ett litet problem till, i början gick windows 7 prefekt men nu har jag börjat märka lite prestandard försämringar. Så min fråga är vilka inställningar skall man köra med för att optimera systemet?

Testa att stoppa i ett snabbt SD Ultra kort i den vänstra kortläsaren och kör readyboost.

Postad 12 February 2009 - 09:27

Huskys
  • Huskys
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Vad gäller spel på denna maskin så kan jag inte utala mig om det då jag aldrig testat.
Kvalitetmässigt tycker jag att den är bra. Känns mera gedigen och mera välbyggd än t.ex de EEE och MCI wind jag kännt på. Tycker att man med Aspire One 3G får mycket dator för pengen.
Den presterar mycket bra. Körde Vista på min förut och till och med det fungerade bra. Har iochförsig uppgraderat ram-minnet till max. Kör Win7 nu och det flyter på och fungerar som en dröm.

Testa att stoppa i ett snabbt SD Ultra kort i den vänstra kortläsaren och kör readyboost.

Kör redan med ett 2GB Extrem SD-kort där.
Kan man öka minnet till 1.5GB på en AA1 med 3G modulen, trodde det satt på samma ställe?

Redigerat av Huskys, 12 February 2009 - 09:33.

Postad 12 February 2009 - 10:23

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Kör redan med ett 2GB Extrem SD-kort där.
Kan man öka minnet till 1.5GB på en AA1 med 3G modulen, trodde det satt på samma ställe?

Det är inget problem att utöka minnet till 1,5Gb i en ONE med 3G.
Det är inte samma port. 3G kortet sitter i en PCI Express minicard plats.
(Det finns en PCI Expresscard plats ledig i de AA1 utan 3G. Den är dock tyvärr inte aktiverad på moderkortet)
Det finns en expansionsplats för RAM-minne i den och där sitter det en 512Mb modul som du får byta ut mot en 1Gb modul.

Redigerat av TomasL, 12 February 2009 - 10:25.

Postad 12 February 2009 - 15:53

quackpack
  • quackpack
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Vänstra, kortläsaren sitter väl till höger? =)
Så win7 funkar bra alltså? Är det några problem att köra install från USB minne? har ingen DVD läsare till lillfisen..

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.