* Officiell tråd - Western Digital TV HD *
3005 svar till detta ämne
Postad 30 januari 2009 - 23:53
Henrikgud
-
Henrikgud
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Undrar lite om man ska åka och byta sin WD i helgen?! Är less på att det inte går att sätta på den via fjärren. Det är säkert 50% av gångerna som jag måste resa mig, gå fram och dra ur sladden för att det ska funka.
Ringde onoff där jag köpte den och de sa att den inte byts ut utan ska repareras. Glöm det sa jag och tjejen blev osäker på om hon kunde lova mig en ny maskin. Få se hur jag gör... Synd på en maskin som annars är så klockren.
om du har fel på en vara inom 6månader så har du rätt att häva köpet(90% säker) enligt konsumentköpslagen. så säg det eller att du vill ha den utbytt. å 99.9% säker på att dessa ej repas utan att dom bara skickas tillbaka till WD för utbyte dom lägger ej en tekniker ca500:- timmen och frakt på det 360:- tur och retur på en produkt som kostar från 1000:-
Postad 31 januari 2009 - 00:47
henke88
-
henke88
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Efter två månader så la min av. Nja la av men den tar inte emot signalerna från fjärren längre, antingen fel på fjärren eller på mottagaren, kan ju inte göra något då de inte finns några knappar på wd tv:n så jag skicka tillbaks den.
Det jag tycker är konstigt är att den fungerade som vanligt dagen innan men sen så bara funkade det inte. Ja, ja har bytt batterier i fjärren  och dragit ur sladden, brutit strömmen mm. Hade senaste firmware också men hade ändå inte kunnat uppgradera eftersom fjärren inte funkar så blev att reklamera. Nu får vi se hur lång tid det tar innan jag får en ny/får tillbaka den. Men jag klarar mig nog några dagar utan den.
Postad 31 januari 2009 - 08:49
bonq
-
bonq
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
On Off har 30dagars öppet köp, även om du har använt produkten, så säg att du vill lämna tillbaka den isf, det kommer ju krångla rätt bra med att den är trasig, sen är fighten igång, gå när det är mycket folk, och va lite extra högljudd så kommer nog dom känna att det bästa är att ge dig en ny, hehe. Har den varit "pajj" sen du fick den är det ju dessutom en DOA.
Postad 31 januari 2009 - 10:45
Snäcke
-
Snäcke
-
Rookie
-
6 inlägg
Hej, Du verkar ha ungefär samma problem som jag. För ett par veckor sedan köpte jag en WD, jag kopplade den till LCD TV:n med HDMI men det gick knappt och navigera bland menyerna och den låste sig hela tiden med "hårdreset" som följd. Den kunde även få för sig och bläddra bland menyerna själv, jag räknade till c:a 100 bläddringar innan jag fick stänga av. Den reklamerade jag och fick en ny som inte fungerade något bättre, även den reklamerade jag. Så nu är jag inne på min 3:e. När inte heller den funkade så misstänkte jag att något annat måste vara fel. Det har visat sig att när jag kopplar den till tjock TV med composit som står i sovrummet så funkar den klockrent. Men när jag ansluter den på exakt samma sätt till LCD TV i vardagsrummet så funkar den inte alls. Det verkar som LCD TVn stör WD så den slutar fungera. Jag har testat och slagit av och på WD med placering 1-1,5m från TVn och då funkar den inte men om jag flyttade den runt hörnet på en bokhylla så var den inga problem. Nu har jag den c:a 2,5m ifrån men har ingen kabel som räcker till TVn så jag kan inte se någon bild. Ska köpa en längre kabel imorgon och testa vidare.
Det verkar jätte märkligt att TVn kan störa ut WD Hör av er ni som har problem om det blir bättre om ni flyttar WD bort från TVn.
Det är många som tycker att fjärren slutar och fungera, mina problem ser ut på samma sätt. Man vet inte om det är frärren som är dålig eller om WDn inte tar emot signalerna. Jag har provat och programmerat en annan fjärr som jag vet fungerar bra och när det strular med WD kontrollen provade jag med den andra men det blir ingen skillnad så det måste vara enheten som låser sig. Jag har nu provat vidare med en längre compositkabel så jag kan se på TVn vad som händer. När WD står snett framför TVn så tar det inte mer än någon minut så slutar den fungera, flyttar den sedan en halv meter runt hörnet på en bokhylla och den fungerar utmärkt igen. Har flyttat fram och tillbaka flera gånger och det blir samma sak varje gång. Har nu placerat den c:a 2,5m på sidan om TVn där den skyms lite av hyllan den står på, där verkar den fungera hela tiden. Ska nu sticka iväg och köpa en 5m HDMI kabel och kolla så det också fungerar. Ni som har problem med att den låser sig så det inte går och sätta på eller stänga av enheten, testa och flytta bort den långt från TVn.
Postad 31 januari 2009 - 11:22
Wiberg_D
-
Wiberg_D
-
Forumräv
-
-
580 inlägg
konstiga fel ni har:P
min erfarenhet av fjärren är att den är grymt bra:) har bra räckvidd så man kan ligga i soffan och rikta fjärren hur man vill och ändå så funkar den. möjligen lite sega knappar.
min wd sår under tvn, och jag har 1m lång hdmi kabel och det funkar utmärkt.
tråkigt att det inte funkar lika bra för alla...
Postad 31 januari 2009 - 11:47
bonq
-
bonq
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Det där låter ju som den verkar störas av nått magnetfält? testa att ställa den tex "nära" en högtalare och se om det blir samma fel, se bara till att inte ha HD'n för nära högtalaren, det kan vara onödigt dumt, hehe.
...just ja, en ickeskärmad högtalare då förslagsvis annars händer nog inte så mycket.
Redigerat av bonq, 31 januari 2009 - 11:53.
Postad 31 januari 2009 - 13:45
Tobyponken
-
Tobyponken
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
om du har fel på en vara inom 6månader så har du rätt att häva köpet(90% säker) enligt konsumentköpslagen. så säg det eller att du vill ha den utbytt. å 99.9% säker på att dessa ej repas utan att dom bara skickas tillbaka till WD för utbyte dom lägger ej en tekniker ca500:- timmen och frakt på det 360:- tur och retur på en produkt som kostar från 1000:- 
Frågan är om det är något som alla produkter är drabbade av?! Då blir det knappast bättre med en ny och inte värt ev. tjafs med personalen. Konsigt nog så har den funkat kanon sedan igår, startade om den på dan igår och sedan har jag testat att slå på och av så ofta jag går förbi och inte ett problem... skumt detta!!
Postad 31 januari 2009 - 13:50
Unregistered93edb1ba
-
Unregistered93edb1ba
-
Användare
-
-
198 inlägg
konstiga fel ni har:P min erfarenhet av fjärren är att den är grymt bra:) har bra räckvidd så man kan ligga i soffan och rikta fjärren hur man vill och ändå så funkar den. möjligen lite sega knappar. min wd sår under tvn, och jag har 1m lång hdmi kabel och det funkar utmärkt.
tråkigt att det inte funkar lika bra för alla...
samma sak för mig... fungerar felfritt... under tvn med 1 m hdmi kabel... tråkigt att vissa har problem... än så länge jag har inte haft nå problem alls sen uppdateringen av fw...
Postad 31 januari 2009 - 14:04
Unregistered3fe1e3ce
-
Unregistered3fe1e3ce
-
Amatör
-
-
93 inlägg
Om jag har WD´n på och skiftar ingång på LCD´n för att titta på vanlig tv ett tag, när jag efter ett tag byter tillbaka har WD´ns skarpa bild försvunnit (sker ca 2 av 3 tillfällen) och visar istället en något suddig och pixlig bild (svårt att urskilja vad som står på filerna). För att få tillbaka den normala bilden räcker det med att stänga av och sätta på den med fjärren, någon som har samma problem och vad kan det bero på? Är än så länge fruktansvärt nöjd med denna lilla "leksak"
Postad 01 februari 2009 - 03:22
musikvante
-
musikvante
-
Rookie
-
9 inlägg
Tjenare!
Är fruktansvärt ny på denna djungel med mediaspelare.
Jag har dock kommit fram till att det förmodligen blir den här lilla prylen till slut.
Min fråga är den att måste man ha någon speciell typ av hårddisk eller fungerar det med vilken extern disk som helst?
Behövs det något "program" i hårddisken, eller är det bara att lägga in filer på disken och sen koppla in den i spelaren och sedan köra igång?
Jag har nämligen bara sett att folk använder My Passport-hårddiskar från WD.
/Pierre
Postad 01 februari 2009 - 08:42
Tobyponken
-
Tobyponken
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
samma sak för mig... fungerar felfritt... under tvn med 1 m hdmi kabel...
tråkigt att vissa har problem... än så länge jag har inte haft nå problem alls sen uppdateringen av fw...
Alltså, fjärren fungerar klockrent vid alla tillfällen, utom just när den ska sättas på. Det är inga som helst problem med räckvidd eller att den är känslig för var jag riktar den. Bara problem vid påslagning...
Postad 01 februari 2009 - 08:54
cpt
-
cpt
-
Användare
-
-
162 inlägg
Den kunde även få för sig och bläddra bland menyerna själv, jag räknade till c:a 100 bläddringar innan jag fick stänga av.
Min spelare står precis under tvn, bredvid bordsstativet, och om den står rakt under eller lite framför tvn så har det ibland blivit lite problem med fjärren och att den bläddrar själv. Om jag däremot flyttar bak den lite, så den alltså är under och strax bakom tvn, så funkar det bra. Lite udda kanske men du kan ju alltid testa.
Postad 01 februari 2009 - 10:26
wilhelmrama
-
wilhelmrama
-
Användare
-
-
105 inlägg
Tjenare! Är fruktansvärt ny på denna djungel med mediaspelare. Jag har dock kommit fram till att det förmodligen blir den här lilla prylen till slut. Min fråga är den att måste man ha någon speciell typ av hårddisk eller fungerar det med vilken extern disk som helst? Behövs det något "program" i hårddisken, eller är det bara att lägga in filer på disken och sen koppla in den i spelaren och sedan köra igång?
Jag har nämligen bara sett att folk använder My Passport-hårddiskar från WD.
/Pierre
Det funkar fint med andra diskar, jag använder lacie diskar 2 st en på 320gb och en på 1tb´. Det räcker med att koppla in den och köra, inget program behövs till hårddisken, jag har formaterat båda i ntfs.
Postad 01 februari 2009 - 11:34
musikvante
-
musikvante
-
Rookie
-
9 inlägg
Det funkar fint med andra diskar, jag använder lacie diskar 2 st en på 320gb och en på 1tb´. Det räcker med att koppla in den och köra, inget program behövs till hårddisken, jag har formaterat båda i ntfs.
Kanon, då blir det nog till att åka och köpa en idag =) tack för svar!
Postad 01 februari 2009 - 17:22
musikvante
-
musikvante
-
Rookie
-
9 inlägg
Än så länge älskar jag den lilla krabaten. Sjukt nöjd, hoppas att det håller sig så =)
Postad 01 februari 2009 - 17:23
Dennis_86
-
Dennis_86
-
Användare
-
-
106 inlägg
Än så länge älskar jag den lilla krabaten. Sjukt nöjd, hoppas att det håller sig så =)
Kan inte mer än hålla med dig.  Nu önskar jag bara att fjärren till TVn va lika smidig.
Postad 01 februari 2009 - 17:26
Unregistered25afe1a3
-
Unregistered25afe1a3
-
Veteran
-
-
1 919 inlägg
Vet ej ifall jag vågar köpa den ännu, för många fel som dyker upp känns det som. Men den står på önskelistan, snygg och lagom stor.
Postad 01 februari 2009 - 18:25
Unregistered93edb1ba
-
Unregistered93edb1ba
-
Användare
-
-
198 inlägg
Vet ej ifall jag vågar köpa den ännu, för många fel som dyker upp känns det som. Men den står på önskelistan, snygg och lagom stor.
Notera att inte alla har fel... Själv har jag inte haft ett enda fel sedan uppdateringen... Spelar mest .mkv, .iso och mp3 ibland... Har även testat xvid filmer utan några som helst problem... Helnöjd med denna lilla apparat... Det enda jag har att anmärka på är att det vore "roligt" med dvd menyer... Nu spelas filmen automatiskt istället för att den går in till menyerna... Dom andra mediaspelarna har ju också sina problem... dom är också betydligt dyrare... Är glad att jag valde wd hdtv och inte popcorn t ex... Men det är min åsikt =)
Redigerat av Unregistered93edb1ba, 01 februari 2009 - 18:27.
Postad 01 februari 2009 - 21:05
Tobyponken
-
Tobyponken
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Onoff har INTE öppet köp om man använt produkten. Står på kvittot jag fick när jag köpte den.
Hur som helst så börjar jag bli vidskeplig tror jag... Det har inte varit ett enda problem att starta den sedan i fredags och jag har testat mååååånga gånger. Inte normalt användande utan har slagit av och på den flera ggr per dag (minst 10). Började fundera på om jag gjort något omedvetet som skulle ha någon betydelse men inte ett dugg. Frågade min flickvän om hon gjort något och hon sa att hon lagt en duk framför den på tvbänken och undrade lite surt om jag inte märkt det?! Jo självklart sa jag och ljög.  Rullade försiktigt bort duken och testade ett par ggr och då började strulet igen. Är jag galen???
Detta MÅSTE bero på slumpen!!!
Postad 01 februari 2009 - 21:50
Unregistered93edb1ba
-
Unregistered93edb1ba
-
Användare
-
-
198 inlägg
Onoff har INTE öppet köp om man använt produkten. Står på kvittot jag fick när jag köpte den.
Hur som helst så börjar jag bli vidskeplig tror jag... Det har inte varit ett enda problem att starta den sedan i fredags och jag har testat mååååånga gånger. Inte normalt användande utan har slagit av och på den flera ggr per dag (minst 10). Började fundera på om jag gjort något omedvetet som skulle ha någon betydelse men inte ett dugg. Frågade min flickvän om hon gjort något och hon sa att hon lagt en duk framför den på tvbänken och undrade lite surt om jag inte märkt det?! Jo självklart sa jag och ljög. Rullade försiktigt bort duken och testade ett par ggr och då började strulet igen. Är jag galen???
Detta MÅSTE bero på slumpen!!!
hahaha... dålig mediaspelare eller väldigt speciell duk =) skämt åsido så finns det ju chans att ir-vågorna kan förändras men chansen är väl minimal om man bara lägger fram en duk... =) Jag har min mediaspelare i en sluten tv-bänk och allting styrs via Digiality IR-bender... Fungerar klockrent med allting förutom tv-boxen... Måste sikta väldigt noga när man ska byta kanal... har du provat flytta omkring mediaspelarn ? jag hade samma problem innan uppdateringen, men då fick jag inte igång den alls med fjärren, var tvungen att dra ur strömmen varje gång för att starta... som tur var så hjälpte uppdateringen för mig....
Redigerat av Unregistered93edb1ba, 01 februari 2009 - 21:50.
Postad 01 februari 2009 - 21:55
Unregistered93edb1ba
-
Unregistered93edb1ba
-
Användare
-
-
198 inlägg
Ville bara citera lite från konsumentverket... Fel på varan Är det fel på en vara du köpt kan du enligt konsumentköplagen ha rätt att: * kräva att felet avhjälps * kräva omleverans av en ny, felfri vara * få prisavdrag * få ersättning för reparation * häva köpet och få pengar tillbaka * hålla inne betalning * få skadestånd Men du kan inte kräva alla alternativen vid ett och samma tillfälle. Det är egentligen bara kravet på skadestånd som går att kombinera med något av de andra. Du har rätt att reklamera en vara upp till tre år efter köpet. Länk till konsumentverketSå om man verkligen är missnöjd så har man all rätt att få det åtgärdat eller hävt...
Postad 01 februari 2009 - 21:59
Tobyponken
-
Tobyponken
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
hahaha... dålig mediaspelare eller väldigt speciell duk =)
skämt åsido så finns det ju chans att ir-vågorna kan förändras men chansen är väl minimal om man bara lägger fram en duk... =)
Jag har min mediaspelare i en sluten tv-bänk och allting styrs via Digiality IR-bender... Fungerar klockrent med allting förutom tv-boxen... Måste sikta väldigt noga när man ska byta kanal...
har du provat flytta omkring mediaspelarn ? jag hade samma problem innan uppdateringen, men då fick jag inte igång den alls med fjärren, var tvungen att dra ur strömmen varje gång för att starta... som tur var så hjälpte uppdateringen för mig....
Jag vet, det är ju helt sjukt... Jag har inte testat att flytta den, hdmi-kabeln är för kort. Ska göra några tester till med och utan duk så får vi se. Den är ganska snygg så om det hjälper så får den stanna kvar, duken alltså!!
Postad 01 februari 2009 - 22:49
Alter Ego
-
Alter Ego
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Jag har haft denna spelaren ett tag nu och är kluven. Gillar hur den presterar när det gäller prestanda och filformat men inte när det gäller avsaknaden av grundläggande information så som t.ex. filmbilder och handling, att den inte heller kan streama är ett minus. Det sistnämnda visste jag innan köpet men inte att den saknade det andra grundläggande egenskaperna jag nämnt ovan. Sneglar därför lite på Apple TV, trots att den bara klarar 720p i max 5 Mbit/s, samt Popcorn Hour A-110 + Popcorn Hour WN-100.
Postad 02 februari 2009 - 00:08
rjakobsson
-
rjakobsson
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Är det någon utav er som stött på att maskinen ibland inte visar nytillagda filer, och att den ibland saktar av mitt i en film (dvs, visar aktuell film i slow motion, helt plötsligt)?
Postad 02 februari 2009 - 00:22
Alter Ego
-
Alter Ego
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Är det någon utav er som stött på att maskinen ibland inte visar nytillagda filer, och att den ibland saktar av mitt i en film (dvs, visar aktuell film i slow motion, helt plötsligt)?
Aldrig.
Postad 02 februari 2009 - 00:37
grunken
-
grunken
-
Rookie
-
1 inlägg
Jag har provat det problemet kvarstår även när jag provar med en exterhårddisk blir resultatet desamma hd filmer fungerar hur bra som helst
Hade samma problem med .iso. Körde iso filen i nero reocde, och tog bort de "inbyggda undertexterna". Fick en _TS mapp där lade jag en .srt fil med samma namn som första .vob filen. Funkade för mig!
Postad 02 februari 2009 - 09:27
Unregistered2a484366
-
Unregistered2a484366
-
Rookie
-
9 inlägg
Har köpt Western Digital TV HD med en 250gb mypassport.
Första intryck är: kompetent liten burk det här.
Har haft problem med några 1080p filmer där jag får stora pixlar "vid röriga scener".
Dessa encodes är lite äldre. har dock tankat hem en sprillans ny encode vilken fungerade bra.
Vet inte om det kan ha betydelse.
Vore kul med input från fler ang. om de har haft problem med några 1080p filmer.
Visserligen tänker jag köra 720p pga av storlek och utbud. Men vill försäkra mig om att det inte är något fel på min burk!
/Joel
Postad 02 februari 2009 - 12:28
Alter Ego
-
Alter Ego
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Har haft problem med några 1080p filmer där jag får stora pixlar "vid röriga scener". Dessa encodes är lite äldre. har dock tankat hem en sprillans ny encode vilken fungerade bra. Vet inte om det kan ha betydelse.
Vore kul med input från fler ang. om de har haft problem med några 1080p filmer. Visserligen tänker jag köra 720p pga av storlek och utbud. Men vill försäkra mig om att det inte är något fel på min burk!
/Joel
Jag har en hel del filmer i både 720p och 1080p och har aldrig haft några problem.
Postad 02 februari 2009 - 12:45
Wiberg_D
-
Wiberg_D
-
Forumräv
-
-
580 inlägg
Har haft problem med några 1080p filmer där jag får stora pixlar "vid röriga scener". Dessa encodes är lite äldre. har dock tankat hem en sprillans ny encode vilken fungerade bra. Vet inte om det kan ha betydelse.
Vore kul med input från fler ang. om de har haft problem med några 1080p filmer. Visserligen tänker jag köra 720p pga av storlek och utbud. Men vill försäkra mig om att det inte är något fel på min burk!
/Joel
det låter som att du inte har uppdaterat spelaren...
Postad 02 februari 2009 - 13:03
Unregistered2a484366
-
Unregistered2a484366
-
Rookie
-
9 inlägg
det låter som att du inte har uppdaterat spelaren...
Jodå jag har uppdaterat spelaren. 1.01.02 tror jag det var jag fick in i den. Men som sagt det är bara två stycken 1080P som jag har haft problem med än så länge, kan vara att det kanske är för hög bitrate på dem? konstiga är att de spelar bra i en tvix 5100 som har ett lädre sigma chip va? /Joel
Postad 02 februari 2009 - 13:36
Alter Ego
-
Alter Ego
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Men som sagt det är bara två stycken 1080P som jag har haft problem med än så länge, kan vara att det kanske är för hög bitrate på dem? konstiga är att de spelar bra i en tvix 5100 som har ett lädre sigma chip va?
/Joel
Posta filminformationen.
Postad 02 februari 2009 - 14:02
Unregistered2a484366
-
Unregistered2a484366
-
Rookie
-
9 inlägg
Posta filminformationen.
Räcker detta? Format : x264 Source : BluRay Resolution : 1920x1040 Video Bitrate: 9207 kbit/s Audio : DTS 1536 kbit/s English Kan jag på något sätt få ut mer information? (det där är vad som stod på url där jag laddade ner filen)
Postad 02 februari 2009 - 14:07
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2 047 inlägg
/Joel
Hej och välkommen till forumet! De äldre filmerna har troligtvis "Format profile: [email protected]" och/eller för många reframes (Format settings, ReFrames). Tror att allt över 5 reframes kan strula till det, men [email protected] brukar fungera även om utvecklarna säger att det inte stöds. Ladda ner programmet Mediainfo och läs ut vad som finns i filerna som strular.
Postad 02 februari 2009 - 14:19
Unregistered2a484366
-
Unregistered2a484366
-
Rookie
-
9 inlägg
Hej och välkommen till forumet!
De äldre filmerna har troligtvis "Format profile: [email protected]" och/eller för många reframes (Format settings, ReFrames). Tror att allt över 5 reframes kan strula till det, men [email protected] brukar fungera även om utvecklarna säger att det inte stöds. Ladda ner programmet Mediainfo och läs ut vad som finns i filerna som strular.
Tack så mycket för info. Tar och kollar upp detta ikväll. /Joel
Postad 02 februari 2009 - 14:39
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2 047 inlägg
Tack så mycket för info. Tar och kollar upp detta ikväll.
/Joel
Jag har också en Tvix 5100 och den är bättre på alla punkter utom utseendemässigt i användargränssnittet. Den kostade nästan mig 4 ggr. så mycket, de har utvecklat den under nästan 2 år och har ännu fler år i mediaspelarbranschen innan dess. Lillen kommer att växa med nästa firmware.
Postad 02 februari 2009 - 17:26
Unregistered2a484366
-
Unregistered2a484366
-
Rookie
-
9 inlägg
Video ID : 1 Format : AVC Format/Info : Advanced Video Codec Format profile : [email protected]Format settings, CABAC : Yes Format settings, ReFrames : 8 framesMuxing mode : Container [email protected]Codec ID : V_MPEG4/ISO/AVC Duration : 2h 15mn Bit rate : 8 749 Kbps Nominal bit rate : 9 217 Kbps Width : 1 920 pixels Height : 1 040 pixels Display aspect ratio : 16/9 Frame rate : 23.976 fps Resolution : 24 bits Colorimetry : 4:2:0 Scan type : Progressive Bits/(Pixel*Frame) : 0.183 Writing library : x264 core 56 svn-667C Ja, det visade sig vara som du skrev ang profil och refreames, synd bara att man inte kan se detta innan man laddar ner
Postad 02 februari 2009 - 17:48
Snäcke
-
Snäcke
-
Rookie
-
6 inlägg
Det är många som tycker att fjärren slutar och fungera, mina problem ser ut på samma sätt. Man vet inte om det är frärren som är dålig eller om WDn inte tar emot signalerna. Jag har provat och programmerat en annan fjärr som jag vet fungerar bra och när det strular med WD kontrollen provade jag med den andra men det blir ingen skillnad så det måste vara enheten som låser sig.
Jag har nu provat vidare med en längre compositkabel så jag kan se på TVn vad som händer. När WD står snett framför TVn så tar det inte mer än någon minut så slutar den fungera, flyttar den sedan en halv meter runt hörnet på en bokhylla och den fungerar utmärkt igen. Har flyttat fram och tillbaka flera gånger och det blir samma sak varje gång. Har nu placerat den c:a 2,5m på sidan om TVn där den skyms lite av hyllan den står på, där verkar den fungera hela tiden. Ska nu sticka iväg och köpa en 5m HDMI kabel och kolla så det också fungerar. Ni som har problem med att den låser sig så det inte går och sätta på eller stänga av enheten, testa och flytta bort den långt från TVn.
Nu har jag testat med HDMI kabel men fick flytta den ytterligare 1m bort. Nu funkar den perfekt tills jag tänder en lampa (lågenergilampa) som står c:a 0,5m ifrån spelaren då slutar menyerna att reagera på fjärrkontrollen. Det är helt klart att den blir störd av andra ljuskällor. När den stod nära TV:n var det säkert ljuset från den som störde. Slutsats: Med WD 4m från TV:n och med släckt lampa så funkar den perfekt (än så länge). Om ni har problem med menyer som bläddrar av sig själva eller enheten låser sig eller att fjärren inte verkar fungera testa med och flytta den från TV:n och ställ den på en mörkare plats det har fungerat för mig.
Postad 02 februari 2009 - 18:07
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2 047 inlägg
Ja, det visade sig vara som du skrev ang profil och refreames, synd bara att man inte kan se detta innan man laddar ner 
Läs gärna igenom reglerna för forumet. Nedladdning är ett mycket omdebatterat ämne men fortfarande olagligt, så försök att hålla samtalen på en nivå som inte berör de olagliga delarna. I vissa fall fungerar filer som du klippte in från Mediainfo och man kan inte vara helt säker ens när siffrorna visar att det inte borde fungera. Men med över 5 reframes är risken större.
Postad 02 februari 2009 - 18:10
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2 047 inlägg
Nu har jag testat med HDMI kabel men fick flytta den ytterligare 1m bort. Nu funkar den perfekt tills jag tänder en lampa (lågenergilampa) som står c:a 0,5m ifrån spelaren då slutar menyerna att reagera på fjärrkontrollen. Det är helt klart att den blir störd av andra ljuskällor. När den stod nära TV:n var det säkert ljuset från den som störde.
Slutsats: Med WD 4m från TV:n och med släckt lampa så funkar den perfekt (än så länge). Om ni har problem med menyer som bläddrar av sig själva eller enheten låser sig eller att fjärren inte verkar fungera testa med och flytta den från TV:n och ställ den på en mörkare plats det har fungerat för mig.
Kanske inte helt konstigt med tanke på att det handlar om ljus som styr funktionen mellan fjärr och huvudenheten, men ändå konstigt eftersom jag inte kan påminna mig om att någon av de andra mediaspelarna har haft liknande problem. Möjligen har de lagt sig på en frekvens som lättare störs av vanligt ljus eller ljuset från vissa LCD-TV som man har förstått det hela.
Postad 02 februari 2009 - 18:58
Unregistered2a484366
-
Unregistered2a484366
-
Rookie
-
9 inlägg
Läs gärna igenom reglerna för forumet. Nedladdning är ett mycket omdebatterat ämne men fortfarande olagligt, så försök att hålla samtalen på en nivå som inte berör de olagliga delarna.
I vissa fall fungerar filer som du klippte in från Mediainfo och man kan inte vara helt säker ens när siffrorna visar att det inte borde fungera. Men med över 5 reframes är risken större.
5 reframes gäller det för High Profile @ 5.1 eller alla profiler?
Postad 02 februari 2009 - 19:29
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2 047 inlägg
5 reframes gäller det för High Profile @ 5.1 eller alla profiler?
Processorn ska inte ha stöd för 5.1 (tror det pratas om 4.0 som stöds egentligen), så det gäller nog alla profilerna. Men det verkar finnas en del andra saker som kan påverka saken eftersom jag har lyckats se filer som haft 5.1 och 8 reframes utan några som helst problem på Tvixen. Har ju inte haft WD'n så länge att jag har kunnat jämföra så mycket, men har råkat ut för någon fil som hade 5.1/2 reframes som inte funkade på WD, men väl på Tvixen.
Postad 02 februari 2009 - 20:11
Unregistered2a484366
-
Unregistered2a484366
-
Rookie
-
9 inlägg
Processorn ska inte ha stöd för 5.1 (tror det pratas om 4.0 som stöds egentligen), så det gäller nog alla profilerna. Men det verkar finnas en del andra saker som kan påverka saken eftersom jag har lyckats se filer som haft 5.1 och 8 reframes utan några som helst problem på Tvixen. Har ju inte haft WD'n så länge att jag har kunnat jämföra så mycket, men har råkat ut för någon fil som hade 5.1/2 reframes som inte funkade på WD, men väl på Tvixen.
vad jag egentligen menade var att om tex profilen är 4.1 är det då OK att det är mer reframes än 5? Förstår inte riktigt sambanden då jag inte är så insatt.
Postad 02 februari 2009 - 20:11
nimda80
-
nimda80
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Satt och läste den här tråden större delen av kvällen igår och efter det blev det en snabbcheck på prisjakt och en beställning lades direkt på cdon då dom var billigast. Verkar vara en prisvärd liten sak detta och jag längtar efter att få hem den nu. Frågan är dock om jag gjorde bort mig, att snålheten bedrog visheten där sent på natten (ang att beställa ifrån cdon). Den som lever får se
Postad 02 februari 2009 - 20:19
Alter Ego
-
Alter Ego
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Satt och läste den här tråden större delen av kvällen igår och efter det blev det en snabbcheck på prisjakt och en beställning lades direkt på cdon då dom var billigast. Verkar vara en prisvärd liten sak detta och jag längtar efter att få hem den nu. Frågan är dock om jag gjorde bort mig, att snålheten bedrog visheten där sent på natten (ang att beställa ifrån cdon). Den som lever får se
Jag har aldrig handlat elektronik från CDON men köper dock mycket film och det utan problem.
Postad 02 februari 2009 - 21:09
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2 047 inlägg
vad jag egentligen menade var att om tex profilen är 4.1 är det då OK att det är mer reframes än 5? Förstår inte riktigt sambanden då jag inte är så insatt.
Och jag svarade lite klumpigt att det nog inte finns någon som riktigt vet sambanden, så du är i gott sällskap. Det finns en kille på AVSForum som gör ganska grundliga tester med profiler och reframes, men det han får fram fungerar ju endast med hans testfiler eftersom det bevisligen finns annat som spelar in. Satt och läste den här tråden större delen av kvällen igår och efter det blev det en snabbcheck på prisjakt och en beställning lades direkt på cdon då dom var billigast. Verkar vara en prisvärd liten sak detta och jag längtar efter att få hem den nu. Frågan är dock om jag gjorde bort mig, att snålheten bedrog visheten där sent på natten (ang att beställa ifrån cdon). Den som lever får se
Så länge de har prylarna hemma så kan du vara lugn. Verkar vara ett seriöst företag. Problemen har varit när de inte har hemma och varan är restad... då brukar större elektronikföretag få in det först innan cdon får sina.
Redigerat av Unregistered2b81a10f, 02 februari 2009 - 21:10.
Postad 02 februari 2009 - 21:35
outdoor_miner
-
outdoor_miner
-
Beroende
-
-
1 470 inlägg
nope. sambandet har med storleken på bufferten för avkodad video att göra, och den storlek som är tillåten i l4.1 (profiler är något helt annat) ger de här antalen max reframes vid olika upplösningar: |-----------|---------|
|Resolution | no. ref |
|-----------|---------|
| 1280x544 | 12 |
| 1280x720 | 9 |
| 1920x800 | 5 |
| 1920x816 | 5 |
| 1920x1080 | 4 |
|-----------|---------| notera att en fil kan fungera även om den har för högt antal reframes, men det är stor sannolikhet att den kommer strula på något sätt. att bara ändra leveln ska inte göra någon skillnad, då det bara är en ledtråd till avkodaren, och själva videokodningen är gjord på ett sätt som gör att avkodaren behöver hålla mer data i minnet än vad den fysiskt klarar, och därför storknar den.
Postad 02 februari 2009 - 21:51
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2 047 inlägg
nope. sambandet har med storleken på bufferten för avkodad video att göra, och den storlek som är tillåten i l4.1 (profiler är något helt annat) ger de här antalen max reframes vid olika upplösningar:
|-----------|---------|
|Resolution | no. ref |
|-----------|---------|
| 1280x544 | 12 |
| 1280x720 | 9 |
| 1920x800 | 5 |
| 1920x816 | 5 |
| 1920x1080 | 4 |
|-----------|---------| notera att en fil kan fungera även om den har för högt antal reframes, men det är stor sannolikhet att den kommer strula på något sätt.
att bara ändra leveln ska inte göra någon skillnad, då det bara är en ledtråd till avkodaren, och själva videokodningen är gjord på ett sätt som gör att avkodaren behöver hålla mer data i minnet än vad den fysiskt klarar, och därför storknar den.
Där var den teoretiska tabellen som jag letade efter. Men det är inte bara det som avgör precis som du också antyder.
Postad 03 februari 2009 - 00:21
nimda80
-
nimda80
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Jag har aldrig handlat elektronik från CDON men köper dock mycket film och det utan problem.
Minns att jag handlat därifrån för många, många år sedan utan problem men enligt många av omdömena ang. cdon så verkar det som att många inte är så nöjda längre :/ ....Så länge de har prylarna hemma så kan du vara lugn. Verkar vara ett seriöst företag. Problemen har varit när de inte har hemma och varan är restad... då brukar större elektronikföretag få in det först innan cdon får sina.
Absolut, får hoppas dom är en butik som har överensstämmande lagersaldon som visas på sidan. Alltför många butiker är rätt dåliga på denna punkt Blir nog jättenöjd när jag väl får den, vill ju dock bara inte vänta 2v på den när dom visar att den finns i lager. Isåfall har jag bara mig själv att skylla på ändå, om jag nu inte läste omdömena innan. Oftast märker man ju hur bra en butik är att göra med när det just strular (reklamation osv). Ursäkta OT förresten, nu är det sluttjatat om detta!
Postad 03 februari 2009 - 03:20
Alter Ego
-
Alter Ego
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Minns att jag handlat därifrån för många, många år sedan utan problem men enligt många av omdömena ang. cdon så verkar det som att många inte är så nöjda längre :/
Missnöjda kunder hörs och syns mest. Jag har som sagt var aldrig haft problem med CDON under alla år som kund så jag tror inte att du behöver vara orolig. I värsta fall kan du alltid avboka och köpa från annan aktör om det nu skulle dra ut på tiden.
Postad 03 februari 2009 - 16:54
Snorresprätt
-
Snorresprätt
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
-
Ny surround JTR Noesis 110HT
mange87a
2025-05-14 12:44:27
-
Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
mange87a
2025-05-14 12:39:27
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|