* Officiell Tråd - Squeezebox™ Duet *
1152 svar till detta ämne
Postad 20 April 2009 - 16:59
Pompen
-
Pompen
-
Lärjunge
-
-
286 inlägg
Jag vet att controllen på duet kör trådlöst men kan man stänga av controllen efter man har spelat klart? även här menar jag totalt avstängd. Samt går det att stänga ner receivern på duet från att sända trådlöst på ett enkelt sätt typ avstängningsknapp efter man har spelat klart eller får man problem vid nästa uppstart då?
Du stänger av Controllern med samma knapp som du sätter på den. Då stängs den av helt. När det gäller recievern kan den stängas av genom att välja det i Controllern så länge din dator är igång. Om datorn stängs av startas recievern upp igen och verkar leta efter nätverk... i alla fall lyser min reciever när min datorn är avstängd. Kanske någon annan vet om det går att stänga både reciever och dator utan att helt bryta strömmen (dra ut kontakten).
Postad 20 April 2009 - 17:17
skane
-
skane
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
Du stänger av Controllern med samma knapp som du sätter på den. Då stängs den av helt.
När det gäller recievern kan den stängas av genom att välja det i Controllern så länge din dator är igång. Om datorn stängs av startas recievern upp igen och verkar leta efter nätverk... i alla fall lyser min reciever när min datorn är avstängd. Kanske någon annan vet om det går att stänga både reciever och dator utan att helt bryta strömmen (dra ut kontakten).
Ok bara för att klargöra jag tänker ha dueten ansluten med kabel och endast använda trådlöst när jag använder spelaren och controllern, sen vill jag att allt trådlöst släcks ner. Jag kommer att ha en tunn klient ansluten dygnet runt med squeezecenter programmet installerat, då borde det fungera? utan att receivern startar om och söker efter nätverk?
Postad 01 May 2009 - 18:07
Danne
-
Danne
-
Forumräv
-
-
515 inlägg
Precis packat upp min Duet och ska installera allt. Min första reaktion på Controllern var att man inte kände några "hack" på den. Snurrar helt fritt. Ska det va så? Va så inställd på att man snurra ett hack i taget. Är det inte väldigt lätt att snurra alldeles för mycket bara man ska ner ett steg?
Sen undrar jag hur folk har taggat sina samlingsalbum?
Även den mapp jag har med diverselåtar(inte så många dock), smidigast sätt att göra med dom? Skulle väl helst vilja ha så man kan bläddra mappvis bara med dom. Så don inte är inlagda i biblioteket och förstör.
Har nu lyckats få ordning på den mesta musiken. Dock så får jag på ett par artister och album med dubbla omslag. Så det ser ut som att det är två precis likadana skivor. Kollat taggarna flera gånger som ser rätt ut.Samt kört rensa bibliotek o scanna nytt.
Vad har folk för inställningar under musikbibliotek?
Redigerat av Danne, 02 May 2009 - 00:33.
Postad 13 May 2009 - 15:55
exiz
-
exiz
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Nu har även jag köpt denna maskin och trivs som fan, har en tvix 6500 sen innan men för musik är den ingen höjdare. Men det jag undrar över nu är:
När jag lägger til ny musik i iTunes måste jag scanna om biblioteket eller gör han det automatiskt?
Sen kan man lägga in egna radio kanaler så som P3 och så?
Postad 13 May 2009 - 16:06
what17ever
-
what17ever
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
Nu har även jag köpt denna maskin och trivs som fan, har en tvix 6500 sen innan men för musik är den ingen höjdare. Men det jag undrar över nu är:
När jag lägger til ny musik i iTunes måste jag scanna om biblioteket eller gör han det automatiskt? Sen kan man lägga in egna radio kanaler så som P3 och så?
SR alla kanaler fins redan. Den skannar då och då, tror man kan ställa in hur ofta. Annars finns en "updater nu " knapp i server programmet.
Postad 13 May 2009 - 16:08
exiz
-
exiz
-
Amatör
-
-
90 inlägg
SR alla kanaler fins redan. Den skannar då och då, tror man kan ställa in hur ofta. Annars finns en "updater nu " knapp i server programmet.
Hittade radio kanalerna nu men tänkte om man kan lägga till egna ? Jo det har jag ju hittat menn tänkte om den gjorde det automatiskt men jag får kika lite..
Postad 16 May 2009 - 19:50
jasell
-
jasell
-
Användare
-
-
181 inlägg
Hittade radio kanalerna nu men tänkte om man kan lägga till egna ? Jo det har jag ju hittat menn tänkte om den gjorde det automatiskt men jag får kika lite..
Jag skrev om det tidigare se Inlägg #705. Hantering av egna radiostationer har gjorts om flera gånger, men du hittar länkar till plugin i inlägget.
Postad 16 May 2009 - 19:53
jasell
-
jasell
-
Användare
-
-
181 inlägg
Någon som kan rekomendera en liten förstärkare att koppla mellan en Reciever och ett par högtalare (för utomhus bruk). Det fanns en liten fin förstärkare i denna tråd tidigare men den verkar ha tagits bort.
Postad 16 May 2009 - 20:00
jasell
-
jasell
-
Användare
-
-
181 inlägg
Nån som får samma problem med att spelare som är pausade börjar spela av sig själv?
Detta händer bara spelare som är synkade och är påslagna, men ändå ganska irriterande.
Jag kör SC 7.3.2 på en QNAP TS-209 IIpro men en blanding av SB3, Duets och Boom.
Redigerat av jasell, 16 May 2009 - 20:01.
Postad 16 May 2009 - 20:15
PojPoj
-
PojPoj
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Någon som kan rekomendera en liten förstärkare att koppla mellan en Reciever och ett par högtalare (för utomhus bruk). Det fanns en liten fin förstärkare i denna tråd tidigare men den verkar ha tagits bort. Den här är rätt poppis, nått sånt du tänkte dig eller?
Postad 17 May 2009 - 07:47
Spider Truck
-
Spider Truck
-
Rookie
-
5 inlägg
Nu ska det investeras. Kan dock inte bestämma mig för Duet eller Classic?
* Fungerar duet om man placerar lådan inne i ett skåp dvs jag vill inte ha den framme. Fungerar mottagningen eller är den känslig?
* Har även läst att jag behöver en förstärkare till dessa två. Själv hade jag tänkt att bara koppla in mina små Audioengine 2 (A2) direkt i Classis eller Duet (vilket det nu blir...)
* Iphone 3g, synkar den bra med både Classic och Duet?
Tacksam för svar.
Postad 17 May 2009 - 08:30
jasell
-
jasell
-
Användare
-
-
181 inlägg
Den här är rätt poppis, nått sånt du tänkte dig eller?
Precis! Tack, undrar varför nån raderat inlägget...
Postad 17 May 2009 - 11:11
Unregistered1496
-
Unregistered1496
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Nu ska det investeras. Kan dock inte bestämma mig för Duet eller Classic?
* Fungerar duet om man placerar lådan inne i ett skåp dvs jag vill inte ha den framme. Fungerar mottagningen eller är den känslig?
* Har även läst att jag behöver en förstärkare till dessa två. Själv hade jag tänkt att bara koppla in mina små Audioengine 2 (A2) direkt i Classis eller Duet (vilket det nu blir...)
* Iphone 3g, synkar den bra med både Classic och Duet?
Tacksam för svar.
om du har tänkt att ha mottagaren i ett skåp så är det helt klart duet du ska ha, annars har du ju ingen display som du kan se. blir väldigt opraktiskt att välja musik mm. * Mottagningen fungerar alldeles utmärkt på duet, det kommer inte vara några problem alls att ha den i ett skåp. * Det är redan en förstärkare i dina högtalare så du behöver inte köpa förstärkare * Iphone vet jag inget om så det får någon annan svara på.
Postad 17 May 2009 - 11:23
Spider Truck
-
Spider Truck
-
Rookie
-
5 inlägg
om du har tänkt att ha mottagaren i ett skåp så är det helt klart duet du ska ha, annars har du ju ingen display som du kan se. blir väldigt opraktiskt att välja musik mm.
* Mottagningen fungerar alldeles utmärkt på duet, det kommer inte vara några problem alls att ha den i ett skåp. * Det är redan en förstärkare i dina högtalare så du behöver inte köpa förstärkare * Iphone vet jag inget om så det får någon annan svara på. 
Tackar för svar  , ska bara bestämma nu om om det är värt en tusenlapp extra för duetten eller det blir en classis....? Vad jag har förstått efter att ha läst tidigare i tråden så det enda som skiljer är handkontrollen med display. Vad gäller mottagning är väl båda lika starka. Har inbillat mig själv att SB classis är mer prisvärd...
Postad 17 May 2009 - 11:42
Unregistered1496
-
Unregistered1496
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Tackar för svar , ska bara bestämma nu om om det är värt en tusenlapp extra för duetten eller det blir en classis....? Vad jag har förstått efter att ha läst tidigare i tråden så det enda som skiljer är handkontrollen med display. Vad gäller mottagning är väl båda lika starka. Har inbillat mig själv att SB classis är mer prisvärd...
dueten är lite mer lättnavigerad, man har lite bättre överblick över musiken och det är riktigt snyggt gränssnitt med albumart och allt. Trevligt att kunna styra musiken från ett annat rum också.
Postad 17 May 2009 - 12:45
Unregistered862a88dc
-
Unregistered862a88dc
-
Användare
-
-
185 inlägg
dueten är lite mer lättnavigerad, man har lite bättre överblick över musiken och det är riktigt snyggt gränssnitt med albumart och allt. Trevligt att kunna styra musiken från ett annat rum också.
... sen kan man tjacka extra receivers för bara 1300 kr till andra rum!
Postad 17 May 2009 - 16:39
Mr_Empa
-
Mr_Empa
-
Veteran
-
-
1742 inlägg
Styr du Squeezeboxen med din iPhone spelar det ingen roll om du stänger in en Classic eller Duet i skåpet
(Ang. mottagningen med iPhone så räcker det med att du kommer åt ditt trådlösa nät så kan du kontrollera.)
Postad 20 May 2009 - 07:58
exiz
-
exiz
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Hej!
Nu har jag köpt en ReadyNAS Duo och har även duetten.
Det jag gjorde var att flytta hela min iTunes mapp till nas:en för att komma åt biblioteket och det funkar perfekt men problemmet ligger i att jag inte fick med alla covers. Någon som har ett tips?
Postad 22 May 2009 - 09:48
jasell
-
jasell
-
Användare
-
-
181 inlägg
Hej! Nu har jag köpt en ReadyNAS Duo och har även duetten. Det jag gjorde var att flytta hela min iTunes mapp till nas:en för att komma åt biblioteket och det funkar perfekt men problemmet ligger i att jag inte fick med alla covers. Någon som har ett tips?
Flyttat? Har du flytta hela hela biblioteket och sedan "pekat" om iTunes? Eller har du tömt iTunes, pekat om och importerat in allt på nytt? iTunes är riktigt eländigt när man vill tagga musik (inkl album arts) och sedan använda andra spelare (SC tex), det finns flera olika format att tagga på, och iTunes verkar bara stödja ett, vilket gör att taggarna kan se olika ut beroende på vilken "spelare" man använder. För att fixa och "städa" iTunes använder jag iTSFv, den bakar in album arts i mp3-taggen blandannat, vet inte om den kan hämta missing album art dock. Sedan använder jag Foobar2000 för att fixa till taggar som krånglar och för att granska att det verkligen blev rätt.
Postad 22 May 2009 - 22:16
Unregistereddae7cbc8
-
Unregistereddae7cbc8
-
Forumräv
-
-
856 inlägg
Går det att använda en Squeezebox som ett alternativ till Apple Aiport Express för att föra över ljud trådlöst från datorn (t.ex spotify...dvs ej musikfiler i sig utan bara själva ljudet)
Står i valet vad jag ska köpa nu.
Mvh
Andreas
Postad 23 May 2009 - 08:40
jasell
-
jasell
-
Användare
-
-
181 inlägg
Går det att använda en Squeezebox som ett alternativ till Apple Aiport Express för att föra över ljud trådlöst från datorn (t.ex spotify...dvs ej musikfiler i sig utan bara själva ljudet)
Står i valet vad jag ska köpa nu.
Mvh Andreas
Det finns ingen "bra" lösning för just spotify, det finns diverse hack. Mest beroende på begränsningar i Spotifys API (begränsat till en platform och full licens, enligt diskussionerna på Slimdevices forum).
Postad 23 May 2009 - 08:45
jasell
-
jasell
-
Användare
-
-
181 inlägg
Den här är rätt poppis, nått sånt du tänkte dig eller?
Nu är den på plats! Otroligt liten!! Jag bygglade den till full effekt (= effektförstärkare), den räcker bra till bakgrundslysning, men den är ingen party förstärkare. Jag tror dock grannarna uppskattar att den inte kan spela högre, för högtalarna sitter ute...
Postad 24 May 2009 - 17:37
Unregistereddc27f70e
-
Unregistereddc27f70e
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Hej hopp!
Finns det någon förstärkare som startar upp via lågnivå / digital signal? Har dolt min installation och nu står flera förstärkare påslagna 24timmar om dygnet vilket inte känns optimalt... Typ som min sub som går ner i standby efter några minuter utan lågnivåsignal och hoppar igång så fort man drar igång musiken.
Postad 24 May 2009 - 19:29
kalman
-
kalman
-
Användare
-
-
150 inlägg
Det finns ingen "bra" lösning för just spotify, det finns diverse hack. Mest beroende på begränsningar i Spotifys API (begränsat till en platform och full licens, enligt diskussionerna på Slimdevices forum).
Men det är på gång https://www.minhembi...s...t&p=2440426
Postad 25 May 2009 - 15:04
Unregisteredda254153
-
Unregisteredda254153
-
Veteran
-
-
2268 inlägg
Nu har jag fått problemet med strömförsörjningen till receivern som jag har läst att flera har fått här. Lampan lyser inte och jag kan inte få kontakt med den genom fjärrkontrollen. Hitta ni andra någon lösning eller är det ett byte som gäller?
Tänkt starta om routern och se om det funkar, det är det enda jag ännu inte har testat.
Postad 26 May 2009 - 16:07
Unregistered01212181
-
Unregistered01212181
-
Lärjunge
-
-
391 inlägg
Det kan vara så att jag har missförstått konceptet helt men kan man lägga in SqueezeCenter på sin dator, använda iPhone med iPeng och köra den som man kör iTunes?
Varför jag undrar beror på att jag är inte så förtjust i iTunes och vill test något annat och alla här verkar ju gilla SqueezeCenter... eller?
En annan anledning att gå över till slimdevices skulle kunna vara att när man sen bygger ut systemet så verkar en Receiver vara bättre hifi-mässigt än airport express (eller?)
Men för att börja någonstans, kan man lägga in SqueezeCenter på datorn och styra det med iphone (eller en controler men jag hade tänkt slippa köpa en)?
Postad 26 May 2009 - 16:26
Karl-Johan
-
Karl-Johan
-
Forumräv
-
-
872 inlägg
Nu har jag fått problemet med strömförsörjningen till receivern som jag har läst att flera har fått här. Lampan lyser inte och jag kan inte få kontakt med den genom fjärrkontrollen. Hitta ni andra någon lösning eller är det ett byte som gäller? Tänkt starta om routern och se om det funkar, det är det enda jag ännu inte har testat.
Hade samma problem på en "sprillandes ny" Squeezebox. Slutade med att jag fick en ny på garanti.
Postad 26 May 2009 - 17:49
Unregistered985
-
Unregistered985
-
Användare
-
-
118 inlägg
Det kan vara så att jag har missförstått konceptet helt men kan man lägga in SqueezeCenter på sin dator, använda iPhone med iPeng och köra den som man kör iTunes?
Varför jag undrar beror på att jag är inte så förtjust i iTunes och vill test något annat och alla här verkar ju gilla SqueezeCenter... eller?
En annan anledning att gå över till slimdevices skulle kunna vara att när man sen bygger ut systemet så verkar en Receiver vara bättre hifi-mässigt än airport express (eller?)
Men för att börja någonstans, kan man lägga in SqueezeCenter på datorn och styra det med iphone (eller en controler men jag hade tänkt slippa köpa en)?
Om du har tänkt spela upp ljudet via datorns ljudkort måste förutom squeezecenter också softsqueeze installeras, den emulerar en squeezebox. Det går bra att styra med iphone...
Postad 26 May 2009 - 19:44
Unregistered01212181
-
Unregistered01212181
-
Lärjunge
-
-
391 inlägg
Aha, så det går alltså, bra. Kanske fel tråd att fråga i, men är Squeezecenter/softsqueeze det bästa alternativet för "tvåvägs musikuppspelning"? (finns det något namn på konceptet med mediaspelare + en kontroll som både skickar och tar emot info?)
Postad 26 May 2009 - 20:31
Unregistered985
-
Unregistered985
-
Användare
-
-
118 inlägg
Jag tycker nog att sqeezecenter har flest funktioner och flexibilitet jämfört med tex itunes+ remote appen. Det ska också finnas en app som styr winamp, har ej provat denna.
Postad 27 May 2009 - 07:09
Unregisteredda254153
-
Unregisteredda254153
-
Veteran
-
-
2268 inlägg
Hade samma problem på en "sprillandes ny" Squeezebox. Slutade med att jag fick en ny på garanti.
Okej! Det verkar som att det blir fallet för mig med. Jag har inte lyckars få igång den
Postad 27 May 2009 - 10:18
Unregistered01212181
-
Unregistered01212181
-
Lärjunge
-
-
391 inlägg
Jag tycker nog att sqeezecenter har flest funktioner och flexibilitet jämfört med tex itunes+ remote appen. Det ska också finnas en app som styr winamp, har ej provat denna.
Låter ju bra. Men min fru hade en poäng när hon sa att hur fnn ska hon kunna spela musik när inte jag är hemma (har ju med mig iphonen såklart). Går det att ha dubbla Controlers/Iphones till samma SqueezeCenter? I sådana fall få man väl köpa en Duet och då blir det inte lika billigt längre... (men frugan blir nog nöjd och det kan ju vara värt en slant...). Finns det någon annan remote app än Controler och Iphone? antar att även en Ipod Touch fixar det men den kostar ju också en slant.
Postad 27 May 2009 - 14:16
Unregistered3b62662b
-
Unregistered3b62662b
-
Rookie
-
2 inlägg
Finns det någon annan remote app än Controler och Iphone? antar att även en Ipod Touch fixar det men den kostar ju också en slant.
Du kan använda vilken mobil/PDA som helst bara den har WLAN och någon browser. Det finns ett speciellt gränssnitt man kan surfa in till för browsers med små skärmar.
Redigerat av Unregistered3b62662b, 27 May 2009 - 14:38.
Postad 27 May 2009 - 16:01
Unregistered01212181
-
Unregistered01212181
-
Lärjunge
-
-
391 inlägg
Du kan använda vilken mobil/PDA som helst bara den har WLAN och någon browser. Det finns ett speciellt gränssnitt man kan surfa in till för browsers med små skärmar.
Låter bra men vad menar du med "ett speciellt gränssnitt man kan surfa in till för browsers med små skärmar"? Är det något man ska installera eller? Till Iphone finns ju iPeng men vad använder man till andra mobiler?
Postad 02 June 2009 - 08:25
Unregistered3b62662b
-
Unregistered3b62662b
-
Rookie
-
2 inlägg
Låter bra men vad menar du med "ett speciellt gränssnitt man kan surfa in till för browsers med små skärmar"? Är det något man ska installera eller? Till Iphone finns ju iPeng men vad använder man till andra mobiler?
Det är ingen programvara som behövs, man styr bara mot ett speciellt anpassat "skin" när man använder webgränsnittet. För att använda det vanliga webbgränsnittet browsar man till http://serverhostname:9000 då får man ett "fullvärdigt" gränssnitt beräknad på en stor skärm. Om du istället browsar till http://serverhostname:9000/handheld styr du mot ett speciellt "skin" som är anpassad för små skärmar. Jag använder detta för att kontrolera mina boxar från min Nokia E51.
Postad 07 June 2009 - 13:33
Kullre
-
Kullre
-
Användare
-
-
209 inlägg
Hej!
Har en liten nybörjarfråga som jag misstänker inte är direkt relaterad till produkten, men jag misstänker att några av er varit/är i samma situation.
Jag håller på att rippa CD-samlingen (puh). Jag (Mediaplayer) placerar filerna i följande struktur:
C:\musik\artist\albumnamn
Det blir i min mening riktigt bra. Nu till problemet. Jag skulle vilja bläddra i min musik på samma sätt när jag använder min SB Duet. Antingen väljer jag artist och därefter album, alternativt bläddrar jag bland tillgängliga album direkt. Jag laddar upp min musik till mp3tunes.
Är det någon inställning jag missat vid rippning, eller finns det andra inställningar någon annanstans?
Förslag och tips emottages varmt.
Postad 07 June 2009 - 16:31
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Hur ser taggarna ut i filerna? Hur dom ligger är egentligen helt oväsentligt .
Postad 07 June 2009 - 17:21
Kullre
-
Kullre
-
Användare
-
-
209 inlägg
Hur ser taggarna ut i filerna? Hur dom ligger är egentligen helt oväsentligt .
Ja, där har vi ju ägget, sa hönan. Vissa av taggarna är lite märkliga. Däremot ser det ju ok ut i Mediaplayers egna bibliotek. Vad tittar mp3tunes på egentligen? Och om det nu är taggarna antar jag att det bara är att editera manuellt...
Postad 08 June 2009 - 14:11
Pompen
-
Pompen
-
Lärjunge
-
-
286 inlägg
Och om det nu är taggarna antar jag att det bara är att editera manuellt...
Två tips: 1) Rippa med programmet dBpoweramp. Då taggas allt perfekt. Gratisversion i 3-4 veckor. (Tack för tipset Martin.) 2) Om du redan rippat färdigt, använd Winamp (gratis) för att auto-tagga. (Öppna Winamp, markera artist/skiva, högerklicka, välj Send to: auto-tag.) Lycka till!
Postad 08 June 2009 - 18:01
Kullre
-
Kullre
-
Användare
-
-
209 inlägg
Två tips:
1) Rippa med programmet dBpoweramp. Då taggas allt perfekt. Gratisversion i 3-4 veckor. (Tack för tipset Martin.) 2) Om du redan rippat färdigt, använd Winamp (gratis) för att auto-tagga. (Öppna Winamp, markera artist/skiva, högerklicka, välj Send to: auto-tag.)
Lycka till!
Ah, tack för tipset. Jag har använt WMP och mediainformationen har varit av varierande kvalitet. Nu blir det att prova lite annat. Tack igen, Pompen och Martin.
Postad 08 June 2009 - 18:39
Kullre
-
Kullre
-
Användare
-
-
209 inlägg
...och när jag ändå är igång...
Är det någon här som använder mp3tunes locker? Har precis börjat testa det och är än så länge nöjd, med undantaget att det går långsamt att ladda upp.
Postad 10 June 2009 - 13:54
Unregistered862a88dc
-
Unregistered862a88dc
-
Användare
-
-
185 inlägg
Har väldigt ofta problem med att få min Duet att fungera i nätverket + squeezenetwork ... ofta klagar Controllern på att den inte får kontakt med SN eller SC på stationära datorn?
HUR ställer man bäst in Dueten i nätverket?
# Har haft fippel med att receivern hoppat in på samma IP som en bärbar, tänkte lösa det mha att lägga in allt på statisk DHCP på routern men det strular.
- Vilken lösning är bäst?
- Går det med statisk DHCP?
# Efter ett antal fabriksåterställningar så har nu receivern helt tappat bort sitt "computer name" på nätverket, har följt manualen och bytt namn på receivern men enligt routern så är nu receivern utan computer name (controllern har kvar sitt: SqueezeboxController).
- Spelar det någon roll att computer name saknas?
- Går det att ställa in alls mha Squeezecenter eller på ngt annat sätt?
Receivern är kopplad med sladd så inget fippel beror på trådlös kontakt ...
/ Sort of newbie
Postad 11 June 2009 - 07:47
Danne
-
Danne
-
Forumräv
-
-
515 inlägg
Har väldigt ofta problem med att få min Duet att fungera i nätverket + squeezenetwork ... ofta klagar Controllern på att den inte får kontakt med SN eller SC på stationära datorn? 
HUR ställer man bäst in Dueten i nätverket?
# Har haft fippel med att receivern hoppat in på samma IP som en bärbar, tänkte lösa det mha att lägga in allt på statisk DHCP på routern men det strular. - Vilken lösning är bäst? - Går det med statisk DHCP?
# Efter ett antal fabriksåterställningar så har nu receivern helt tappat bort sitt "computer name" på nätverket, har följt manualen och bytt namn på receivern men enligt routern så är nu receivern utan computer name (controllern har kvar sitt: SqueezeboxController). - Spelar det någon roll att computer name saknas? - Går det att ställa in alls mha Squeezecenter eller på ngt annat sätt?
Receivern är kopplad med sladd så inget fippel beror på trådlös kontakt ...
/ Sort of newbie
Jag kan rekommendera att köra DHCP men att reservera ett IP för varje enhet. Det löste det mesta för min del då jag hade en del problem tidigare med att en del enheter på nätverket inte hittade ätverket eller fick någon IP.
Postad 11 June 2009 - 16:05
undret
-
undret
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Har någon någon erfarenhet av att köra Squeezebox över Telia smarts trådlösa nät? Är det någon aspekt man ska tänka på? Jag har inte smart (än). Dock beställde jag Smart, under förutsättning att det går att ångra sig om vissa saker inte går att konfigurera som jag vill.
/Stefan
Postad 11 June 2009 - 22:32
Unregistered862a88dc
-
Unregistered862a88dc
-
Användare
-
-
185 inlägg
Jag kan rekommendera att köra DHCP men att reservera ett IP för varje enhet. Det löste det mesta för min del då jag hade en del problem tidigare med att en del enheter på nätverket inte hittade ätverket eller fick någon IP.
Vad är skillanden på "reserverad IP på DHCP" och statisk DHCP?
Postad 12 June 2009 - 09:33
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Vad är skillanden på "reserverad IP på DHCP" och statisk DHCP?
med statisk måste du skriva in allt manuellt på alla datorer som ansluts.
Postad 14 June 2009 - 13:46
Ka11e
-
Ka11e
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Funderar på en Squeezebox, som ska styras via min Touch Diamond med programmet SlimControl. Vad jag förstår så kommer jag billigast undan om jag köper en Logitech Squeezebox Receiver (alltså den utan kontroll som egentligen används om ska bygga ut systemet). Enheten kan egentligen bara konfas via fjärr men tydligen ska det finnas ett program som heter UDAP för att lösa detta. Någon som tänkt i samma banor som jag? Dvs komma billigt undan och köra med egen kontroll. Recievern är väl egentligen samma enhet som duet fast utan fjärr?
Postad 14 June 2009 - 14:25
Unregistered985
-
Unregistered985
-
Användare
-
-
118 inlägg
Har inte provat själv, men det ska fungera att konfigurera recievern med net-udap. Recievern är samma enhet som ingår i duetten.
Postad 04 July 2009 - 17:23
carlcamper
-
carlcamper
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
hej
jag har 2 frågor!
SD platsen, på min duet controller så är den inte öppen, är den inte det på alla eller?! Eller är det bara dem senare som har öppen kortplats i controllen!?
Vore tacksam för hjälp!
fortsatt trevlig helg
Redigerat av carlcamper, 05 July 2009 - 11:03.
Postad 06 July 2009 - 13:56
Unregisteredab9a53ca
-
Unregisteredab9a53ca
-
Användare
-
-
132 inlägg
Hej!
Jag har en Squeezebox Duet, inköpt i USA, sen lite drygt 1 år tillbaka. Den har fungerat utmärkt men nu har jag fått problem med batteriet. Det har varit en mycket snabb försämring, allt från "normal" kapacitet på 4-5 timmar till nu att vara nere, som värst på 2-3 minuter.
Misstänker att det är något fel på mitt batteri men jag orkar inte reklamera skiten. Däremot är jag intresserad av att veta om det går att göra något åt det alternativt var man skulle kunna köpa ett nytt. Jag har förstått att Logitech Harmony 1000 fjärren använder sig av samma batteri men har inte hittat någon som säljer (i Sverige).
Använder senaste version av Squeezecenter på ReadyNas Duo.
Tack på förhand,
Fredson
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|