* Officiell Tråd - HTC Touch Pro2 *
959 svar till detta ämne
Postad 07 april 2010 - 18:54
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Det är mycket möjligt att mitt strulande minneskort är en problemorsak - i.o.f är jag övertygad om det. Men haverierna har trots allt varit oroväckande, innan jag flashade TPC 8 upplevde jag inga problem direkt av den typ som sedermera uppstod.
Nu är i.a.f TPC 6.1 tillbaka igen och det fungerar som det skall nu. Nu kommer jag inte att uppgradera på ett bra tag - än en gång har det fått bli en retur till en äldre ROM.
Edit: Det finns även en del andra saker som jag tycker talar för TPC 6.1. Bl.a att Brian´s Taskbar fungerar.
Sedan tycker jag att hela dramat med TPC 8 igår och idag varit skumt från början till slut. I TPC 6.1 hade jag inga problem med bilder m.m, sedan efter flash av 8an började strulet. Precis som om "något" inträffade som sedan störde funktionen.
Edit 2: Nu formaterar jag minneskortet IGEN. Tydligen strul ännu en gång. Märkte att SoftMaker Office inte installerats korrekt och raderade därför den mappen. Därefter började nallen totalhänga sig så fort jag försökt spela musik.
Så nu blir det formatering på nytt och hjälper inte det - då är sannolikt minneskortet defekt och måste bytas ut. För det verkar precis som att data korrumperas på något vis. Det mystiska är dock att minneskortet monteras korrekt i t.ex Total Commander.
Redigerat av Unregistered43b822d3, 08 april 2010 - 11:50.
Postad 08 april 2010 - 17:02
kewe
-
kewe
-
Forumräv
-
-
570 inlägg
Tyvärr verkar många utav problemen man har härstammar till just minneskortet. Kan vara så att ex antal flashningar under en period kan påverka. Hade själv väldigt mystiska problem tills jag formaterade minneskortet och har inte sedan dess haft just de problemen.
Postad 14 april 2010 - 12:54
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Det har börjat dra i min flashnerv igen.
Grejen är att jag börjar märka att minnet skenar i TPC 6.1. Jag lyckas provocera fram minnesmängder på 13 MB så det känns som läge att ge mig på nallen igen.
Det är frågan om inte TPC 8 får återvända, inser att kontaktproblemen orsakades av minneskortet.
Jag litar inte riktigt på andra ROMar idag och måste säga att TPC 8 fungerade utmärkt ända tills kontaktlistan blev korrupt. Jag får dock se om jag gör något idag, troligare är att nallen flashas under morgondagen.
Hur verkar annars läget vara på ROM-fronten?
Postad 14 april 2010 - 16:50
jrj
-
jrj
-
Amatör
-
-
65 inlägg
TPC 8 snurrar fortfarande kvar i min nalle. Den är stabil och jag har inte märkt av några större konstigheter med den. Ett problem som nämns i XDA och som också stämmer är att det går inte ändra ordningen på tabbarna. Detta verkar bero på att tabben "Call History" har kommit till. Detta är något som jag inte stör mig nämnvärt på, så att det är värt att lämna TPC 8. Håller mig nog fast till denna tills nästa verion släpps.
Postad 14 april 2010 - 19:41
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Låter utmärkt. Då kan jag alltså avskriva mitt kontaktdatabasproblem som ROM-relaterat. Således grönt att flasha TPC 8.
I.s.f får det bli morgondagens projekt.
Postad 15 april 2010 - 19:53
kewe
-
kewe
-
Forumräv
-
-
570 inlägg
Ganska så lugnt med ROM fronten då jag inte tycker det händer så mycket just nu  Jag kör med AnthineOS och tycker den är klart bäst utav de jag provat!
Postad 16 april 2010 - 19:02
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Nu håller jag på att bli helt galen på TPC 8. Nu har det "klassiska" fenomenet med minneskortet börjat IGEN!
Dock tvivlar jag på att minneskortet i sig felar - detta då det trots allt fungerat bra med TPC 6.1. Snarare får jag misstanken om att det är någon kombination av välfyllt minneskort med många mappar kontra SYS-builden som ställer till det.
Jag har satt nallen på laddning nu för TPC 8 åker ut. Redan då jag flashat den märkte jag att det klassiska problemet dök upp men sedan efter några omstarter började den fungera. Men nu är det samma visa igen.
Frågan är vad jag skall flasha - TPC 6.1 är i stort sett en bra ROM men den lider av strulig minneshantering har jag märkt, den kan utan problem provoceras till katastrofal minnesbrist. Har vissa misstankar att Documentstaben kan ställa till det.
Som läget ser ut nu med strul jag inte gillar vilket resulterar i s.k oplanerad flash funderar jag på att lägga in stock ROM och köra med den ett tag. Vad som får TPC 8 att balla ur förstår jag ej men något är det och när det händer totalvägrar den att accessa minneskortet.
Det ser helt klart ut som att stock ROM får göra en insats - har även funderat på Rhodium AF 20091216 igen då det är den mest stabila ROMen jag haft - men jag ser gärna att landscape fungerar.
AthineOS är trevligt men jag är inte helt nöjd med utseendet - stock ROM med mina tweaks passar i.s.f bättre för min del. Således blir det stock ROM med 24 MB pagepool nu.
Edit: Strulet med minneskortet yttrar sig på följande vis - exakt samma båda gångerna med TPC 8:
*Det går inte att visa bilder. Totalvägran. Pictures and Videos klarar inte av att läsa in tumnaglar t.ex.
*Att öppna ett dokument resulterar i att nallen hänger sig. Med USB-läge kan exakt samma dokument öppnas av datorn från minneskortet.
*När dessa två saker börjat strula blir sedan resultatet att det inte går att spela musik heller. Totalvägran där också.
Den enda orsaken jag kan se är att TPC 8 har svårt att hantera stora välfyllda minneskort med avancerad katalogstruktur. Troligen är det en bugg i SYS-builden.
Edit igen: Nu plötsligt accessar den minneskortet igen. Tydligen något intermittent fel med TPC 8. Då blir det ingen flash just nu, dock är den instabiliteten oroväckande så det blir stock ROM trots allt fast senare. Laddar ner den asiatiska stock ROMen eftersom den är mer komplett avseende program än den europeiska.
Redigerat av Unregistered43b822d3, 16 april 2010 - 19:32.
Postad 16 april 2010 - 21:14
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Kanske dags att du skaffar en iPhone istället? Då kan du ju iaf köra SVT Play
Postad 17 april 2010 - 05:39
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Kanske dags att du skaffar en iPhone istället? Då kan du ju iaf köra SVT Play 
Aldrig i livet. SVT hatar jag mer än allt annat och dessa problem ligger snarare i att kockarna för tillfället är lite för glada att lägga in riktigt minneskrävande saker som nallen egentligen inte orkar driva. Hårdvaran hos TP2 är helt enkelt inte kraftfull nog. Stabil och pålitlig WM-drift har jag generellt haft med WM 6.5. Problemen med TPC 8 tror jag delvis beror på Extendir (fortfarande) och när det gäller TPC 6.1 är det framförallt Documentstaben som drar minne. Tar jag stock ROM som exempel har den fungerat stabilt och bra. Så någon Ajfån eller annan dum nalle blir det inte.  Och inte SVT Play heller.
Postad 17 april 2010 - 11:36
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
iPhonen är inte dum, men däremot är det ganska låst och begränsad, vilket är det jag tror du menar. Som "telefonnörd" så pendlar jag hela tiden mellan att stundtals reta mig på att allt är så låst, och stundtals vara glad över att det också innebär att det mesta faktiskt fungerar på ett sätt som det inte gjorde på Windows Mobile, i linje med det ni avhandlat på de senaste sidorna i denna tråd. Det senare är väl dock i många avseenden ganska självförvållat, och kan man ändra och pilla på något så måste man ju göra det, även om man vet att det ofta innebär problem
Jag tycker fortfarande det är märkligt att HTC inte släpper ut en TP3 med hårdvara som motsvarar HD2 men med fysiskt tangentbord, speciellt med tanke på att dom sprutar ut Androidmobiler i en takt som saknar motstycke. Den enda slutsats jag kan dra av detta är att HTC helt enkelt ser nuvarande Windows Mobile som en utdöende plattform, vilket väl även verkar vara den slutsats som Microsoft kommit fram till.
Postad 18 april 2010 - 18:45
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Android och MeeGo är utan tvekan de största "hoten" mot WM, dock beror det på segment. Vad Microsoft behöver är tveklöst att följa upp WP 7 med ett WM 7 riktat mot power users. Alltså en ersättare till 6.x-serien och som kan köra program för den (i värsta fall via någon form av applikationslager).
När det gäller ROM-strulet är det inte WM i sig som är problemet utan snarare att kockarna på TP2 övergått till att köra det senaste sena vilket resulterar i en mix av WM 6.5.5 - i vissa fall i rena testbuilds med timebombfunktion parat med tabar i Manila som egentligen är för krävande för hårdvaran i TP2. Resultatet av det är bl.a att minnesförbrukningen skenar iväg och att diverse buggar uppstår.
Går jag till ren driftsäkerhet har jag inget att invända mot när det gäller WM 6.5 i stabila versioner. Den mest driftsäkra ROMen till dags dato är stock ROM samt Rhodium AF 20091216/Manila 2.5.1921.
När det gäller "dumma" enheter är min uppfattning klar och tydlig: en låst enhet där tillverkaren bestämmer över användaren och där gränsnittet är strikt låst - det är en dum enhet. Eller rättare sagt - ett dumt OS.
Därför kan t.ex inte iPhone någonsin konkurrera med Windows Mobile för mitt användande. Då är i.s.f Android mer intressant eftersom det har större möjligheter till modifiering.
Det som däremot kan "döda" WM hos mig är den dag det finns en Communicatorliknande sak som integrerar telefoni med Windows XP eller Windows 7 och parar detta med ett format som ryms i fickan och där vikten ligger mellan 200-350 gram. Går det att köra ett stationärt OS i någon form i en produkt som ryms i fickan och som integrerar telefoni blir det tveklöst min nästa lösning.
Jag är helt ointresserad av att släpa på en laptop utan en integrerad UMPC är det som gäller - med telefondel inbyggd.
Ett krav jag aldrig kommer att vika en mm från är kravet på en fickdator. Därför kan aldrig en låst mobilplattform i stil med iPhone eller Windows Phone 7 konkurrera för min del.
Twobox solution för min del är i.s.f en UMPC (200-350 gram) + en mobiltelefon med vettig kamera.
Jag får väl se vad som får ersätta TP2 i framtiden. Som läget är idag lär det bli en Vivaz för kameran och TP2 som handdator. Detta i väntan på någon vettig fickdator - alltså inte en hyllad, hypad, dum enhet.
Postad 19 april 2010 - 10:25
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Android och MeeGo är utan tvekan de största "hoten" mot WM, dock beror det på segment. Vad Microsoft behöver är tveklöst att följa upp WP 7 med ett WM 7 riktat mot power users. Alltså en ersättare till 6.x-serien och som kan köra program för den (i värsta fall via någon form av applikationslager).
Väldigt OT, men jag köpte mig faktiskt en N900 för några dagar sedan i ett svagt ögonblick för att testa, och kan konstatera att det nog har möjlighet att bli något på sikt, det finns potential men känns inte riktigt färdigt, och antalet applikationer är fortfarande för begränsat. Överlag tycker jag "det man ser" av OS:et påminner en hel del om symbian. Min tanke är att jämföra det lite mot Windows Mobile för att se styrkor och svagheter, därav denna post i denna tråd, så TP2an och N900an annars känns ganska lika rent hårdvarumässigt, även om N900an känns väsentligt mkt rappare, speciellt med överklockad processor, men TP2an har å andra sidan ett klart bättre tangentbord....
Postad 19 april 2010 - 12:16
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Jag funderade på en N900 tidigare (innan jag valde TP2) men temporärt stoppades planerna av följande information etc:
1. Konstruktionen har en svaghet - stylushållaren är inte tät utan den är en väg för fukt att nå moderkortet. Åtminstone är det så enligt poster på My Symbian. D.v.s tar man ut stylusen och tittar in i hållaren syns moderkortet. Den detaljen har avskräckt mig eftersom jag betraktar det som en allvarlig konstruktionsmiss som kan förkorta produktens livstid.
2. Programutbudet till Maemo kräver mer puts för att kunna hota WM för mina användningsområden. Potentialen finns där men jag saknar fortfarande program. Dock är det lovande att desktop-Linux kan köras så på sikt lär det bli bättre.
3. Bara en enhet med systemet finns idag vilket delvis orsakar punkten 2.
Annars tror jag starkt på Maemo eller rättare sagt MeeGo i framtiden och släpps det en Communicator med den plattformen så är jag garanterad köpare. Att jag ö.h.t började med WM berodde på att Nokia inte behagat hantera Communicator-serien rätt. Efter undersökning av marknaden konstaterade jag, sedan UIQ dött, att WM var enda alternativet för mig.
Nu håller jag på att förbereda nallen för flash av den asiatiska stock-ROMen. Det får bli den ett tag framöver. Troligen kommer en WM 6.5.5-ROM till TP2 på sikt och då lär stabiliteten hos custom-ROMarna bli bättre igen. Men nu får det bli tweakad stock-ROM ett tag.
Edit: Håller nu på att flasha SEA-ROMen. Att jag faller tillbaka ända till stock ROM men med 24 MB pagepool är av det enkla skälet att jag insett att WM 6.5 är stabilast för tillfället. Har inte riktigt kraft att i längden hantera den skenande minnesförbrukning som TPC 6.1 haft även om ROMen i sig varit bra. När jag körde med Rhodium AF 20091216 hade nallen stabil minneshantering under 6.5. Inga minnesläckage kan jag minnas.
Redigerat av Unregistered43b822d3, 19 april 2010 - 12:32.
Postad 19 april 2010 - 15:10
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Jag är nu igång med att konfigurera SEA-ROMen. Jag måste säga att hittills är allting mycket bra. Nallen reagerar snabbt med 24 MB pagepool även under 6.5 och jag uppfattar en stabilitet som är trevlig.
Visserligen är det extra tweaks som behövs men denna stock ROM känns riktigt bra överlag - ännu bättre än den europeiska enligt mitt tycke.
Så det ser helt klart ut som att den får stanna ett bra tag i nallen så jag kan koppla av, köra en stabil konfiguration och sedan ge mig på custom ROM igen när det börjat bli stabilt igen där. Dock börjar jag känna mig tveksam till att köra med rena HD2-grejer innan minneshanteringen är löst. Även med TPC 8 har jag lyckats få minnesbrist - à la minnesläckage.
Postad 19 april 2010 - 20:10
kewe
-
kewe
-
Forumräv
-
-
570 inlägg
Har även jag nu ett tag varit på 218XX sidan då jag tyckte det var störande med alla dessa nyheter hela tiden. Visserligen uppdateras det friskt även på den sidan av builds men det vet man ju fungerar iaf. Har inte haft några som helst bekymmer den senaste tiden. Funderar däremot att prova den nya 21901 för att se om det är någon skillnad. Kan villig erkänna att saknaden av alla knappar i botten finns där men det är ju en vanesak.
Postad 19 april 2010 - 20:51
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Jag har nu fått ordning på SEA-ROMen i stort sett. Enda lilla strulet är svenskt mjukvarutangentbord, min cab för det fungerar inte. Men det får vara så - allt annat fungerar.
Mitt intryck med 24 MB pagepool är att den flyter bra. Något långsammare än TPC men det vägs upp av stabil minneshantering och att driftsäkerheten är klart bättre.
Även om jag också delvis saknar knapparna längst ner upplever jag att stabiliteten och driftsäkerheten uppväger det. Det känns också skönt att bl.a X2 Task Manager fungerar bra igen så det lutar nästan åt att jag avvaktar en 6.5.5-ROM från HTC nu innan jag börjar experimentera med custom ROM igen. Ett intryck jag har är att delar av minnesproblemen i 6.5.x är relaterat till konflikter mellan t.ex task managers och det nya systemet.
Jag har också konstaterat att minneskortet hanteras helt korrekt och inser nu att det troligen har varit TPC-strul som skapat problem. Även ActiveSync fungerar mycket stabilt - vissa problem med mitt minneskort är troligen relaterade till misslyckade filöverföringar via ActiveSync. D.v.s filerna har inte skrivits över korrekt vilket trasat sönder skivkatalogen fullständigt.
Som läget är nu är allting positivt och jag hoppas kunna ta semester från felsökning ett tag. Jag gillar att flasha nya ROMar - ingen tvekan om det. Men jag gillar inte att prova strul-ROMar där det ena eller andra krånglar. Nu känns det i.a.f lugnt med stock ROM.
Postad 20 april 2010 - 23:16
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Måste säga att varje gång jag testar min Touch Pro 2 så är det alltid 2 saker som slår mig, det första är hur otroligt välbyggd den är, och hur mkt jag faktiskt gillar Touch Flo 3D / Sense, det andra är att jag ständigt finner mig undrandes hur tusan den kan vara så otroligt långsam, i synnerhet när det gäller surfning.
Även över vanlig 3G så springer iPhone, Nokia N900 i åttor kring en Touch Pro 2 som kör över WLAN med senaste och bästa routern och jag kan bara inte fatta hur det är möjligt. Nog för att de har snabbare processorer, men så himla mkt snabbare kan de väl inte vara?? Och så mkt mer RAM minne kan de väl inte ha?
Måste säga att HD2an lockar av just dessa skäl, men avsaknade av tangentbord skrämmer rejält, för Touch Pro 2an har utan tvekan det bästa tangentbord jag provat på en mobil i modern tid. Inget annat kommer ens nära. Hade det dessutom haft svenska tecken hade lyckan varit total. Hur t.ex. Nokia gång på gång kan misslyckas med att göra ett bra tangentbord är en gåta, när facit redan finns
Postad 21 april 2010 - 13:35
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Nu skall jag komma med en bekännelse: för ungefär en månad sedan testade jag faktiskt en iPhone för surf. Jag åkte tåg och kom i samspråk med en resenär som hade en iPhone som jag fick låna för surfandet (skulle visa en del bilder från Postvagnen, SJKs forum).
Mitt intryck av den blev att den renderade sidan snabbt - dock märkte jag mycket att bilder etc objekt tog tid att rita upp. Så jag kan inte rakt av utnämna den som snabb - däremot plockar den snabbt fram en översiktsvy över sidan. Skärmupplösningen är dock för låg för min smak, jag föredrar att använda en WVGA-skärm - likaså upplevde jag att zoombehovet var lite för närvarande på iPhone för att få bra läsbarhet.
Jag får dock säga att den inte är oäven som surfmobil men ingenting jag hade valt personligen. Men för folk som tar steget från en QVGA-modell är det ett stort steg i rätt riktning.
När det gäller surf hos Touch Pro 2 är min uppfattning att snabbheten avgörs av webbläsaren. Dock skall vi inte sticka under stol med att Qualcomm 528 Mhz inte är någon raket i processorvärlden och en Nokia N900 överklockad har fullständigt överlägsna processorprestanda. Faktum är att Qualcomm-processorn är en felsatsning från HTC och dessutom är den gammal. De har använt den under lång tid och läget är förvärrat p.g.a dåliga/obefintliga drivrutiner för dess grafikaccelerator.
Det snabbaste man kan köra i webbläsarväg på en TP2 är Opera Mini (som nu är native WM) eller annan proxybrowser. Jag har dock inget emot vanliga Opera heller dock eftersom den pinnar på bra på de sidor jag använder.
När det gäller att köpa en HD2 är min uppfattning enkel: är man medveten om att den kör WM är det ett bra köp. Väntar man sig i någon mån en annan produkt än en WM-handdator får man köpa något annat. HD2 fungerar som en TP2 fast snabbare. Så är man missnöjd med upplägget och hanteringen hos mjukvaran i en TP2 blir man inte nöjd med HD2 heller.
För mig som inte har några problem med WM som plattform eller handhavande är HD2 en mycket bra modell. Enda minuset är avsaknad av tangentbord och 720p videoinspelning - dessa två ting håller mig tillbaka. Skärmtangentbordet på HD2 är dock mycket bra och jag tyckte det gick bra att skriva på det trots att jag inte är inövad alls. Sedan finns ju externa BT-tangentbord man kan använda och med tanke på den stora skärmen är det ingen dum kombination. Dock borde HD2 haft ett integrerat stöd i stil med N900. Ifråga om skrivkomfort är ett större, hopfällbart BT-tangentbord och en HD2 en trevlig kombination. Men då talar jag om handdatorbruk såsom att skriva in text, dokument etc i den.
Egentligen ser jag bara en invändning mot HD2 - att den saknar 720p videoinspelning. Det är ett problem för mig eftersom jag vill ha det på nästa nalle.
Iövrigt är den mycket trevlig med bra prestanda tack vare kraftfull processor och mycket minne.
Dock är jag inte helt övertygad om att HD2 är ett bra val om man är inkörd på iPhones programvaror eller väntar sig en telefon o.dyl. HD2 är en snabb handdator i klassiskt PocketPC-stuk (utan tangentbord) och är det inte en dylik man väntar sig är det bättre att avvakta. Risken är annars att den blir sågad precis som jag vet att X1 och TP2 blivit.
Edit: Eftersom steget tagits från Touch HD till X1 till TP2 till iPhone till N900 p.g.a att WM "inte är tillräckligt" har jag lite svårt att se hur WM i en HD2 plötsligt skall rädda situationen. Det är samma plattform om än i en enhet med snabbare processor och större skärm.
Personligen har jag inget emot handhavandet hos en HD2 men då det avverkats så pass många WM-lurar känner jag att då lär inte en till göra läget bättre. Även om processorn är snabbare så är WM WM s.a.s på samma vis som S60v3.1 i en E51 är som S60v3.1 i en N95. Då jag fått en känsla av att iPhone utropats som vinnare i kategorin "applikationer och innehåll" (p.g.a SVT Play bl.a enligt vad jag förstår) måste jag meddela att HD2 har exakt samma "applikationer och innehåll" som TP2. Så utgången är given på förhand.
Redigerat av Unregistered43b822d3, 21 april 2010 - 14:03.
Postad 21 april 2010 - 16:25
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Edit: Eftersom steget tagits från Touch HD till X1 till TP2 till iPhone till N900 p.g.a att WM "inte är tillräckligt" har jag lite svårt att se hur WM i en HD2 plötsligt skall rädda situationen. Det är samma plattform om än i en enhet med snabbare processor och större skärm.
Personligen har jag inget emot handhavandet hos en HD2 men då det avverkats så pass många WM-lurar känner jag att då lär inte en till göra läget bättre. Även om processorn är snabbare så är WM WM s.a.s på samma vis som S60v3.1 i en E51 är som S60v3.1 i en N95. Då jag fått en känsla av att iPhone utropats som vinnare i kategorin "applikationer och innehåll" (p.g.a SVT Play bl.a enligt vad jag förstår) måste jag meddela att HD2 har exakt samma "applikationer och innehåll" som TP2. Så utgången är given på förhand.
Lite osäker på vem du eg hänvisar till här, men jag tror det är mig, så jag känner att jag nog måste rätta dig. Jag har inte sågat några av de modellerna du räkar upp, däremot har jag påpekat för- och nackdelar hos båda, för de finns absolut hos all produkterna du nämner ovan. Fick jag bara välja en av ovanstående skulle det bli iPhonen, men det är absolut ingen jordskredsseger. På andraplats är det dött lopp mellan N900an och TP2an, fast av helt olika skäl, N900an är en kul leksak, medan TP2an är en seriös produkt som begränsas främst av dess prestanda (i detta sällskap) men som ändå på många sätt är en riktigt bra produkt. X1an däremot känns ju idag helt slagen av TP2an på alla fronter, med ett undantag, avsaknade av styrkorset, som jag faktiskt saknar rejält på TP2an, och som tvingar en att alltid köra allt med touch. T.ex. urskrivbordet i WM 6.1 gick ganska ok att använda med styrkors, men inte utan. Detta förklarar också varför jag intresserar mig för HD2an, för jag tycker att Windows Mobile är helt ok, så länge det i daglig användning döljs av HTCs Touch Flo 3D / Sense, som jag faktiskt tycker är ett av de absolut bästa skalen som finns, inkl. det man ser av iPhone OS.
Redigerat av Unregistered1413, 21 april 2010 - 16:30.
Postad 21 april 2010 - 17:17
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Frågan är bara vad du prioriterar för är det applikationer och innehåll i form av sådant du räknat upp till iPhone så är det ju lika "dåligt" på HD2 i.o.m WM.
Så jag tror inte att du kan göra dig av med iPhone än om det är SVT Play o.dyl som lockar.
Det är i.a.f trevligt att du gillar Sense, jag har också den uppfattningen att det är ett trevligare UI än det som iPhone har. För min del hade jag köpt HD2 utan att tveka - den är dessutom fingervänlig i riktigt hög grad tack vare skärmstorleken.
Men eftersom det är samma mjukvara och OS som TP2 får du exakt samma "nackdelar" hos HD2. Frågan som måste ställas är vilka egenskaper som iPhone har som lockar och jämföra dessa med Sense/WM. HD2 är en bra modell men ingen mirakelkur för de som anser att WM-plattformen skapar olika problem eller helt enkelt inte delar inriktningen hos den.
Postad 21 april 2010 - 17:34
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Jag har nu hittat lösningen när det gäller Nitrogen. Citerar från XDA:
Edit the following registry key:
[HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Contro l\Power\State\Unattended]
"wav1:"=dword:00000000
That will keep music playing when the phone is sleeping in any application, not just Nitrogen.
Har testat och det fungerar ypperligt. Håller nu på att konfigurera den europeiska stock ROMen. Har reducerat pagepool lite till 18 MB men upplever bra flyt ändå.
Postad 21 april 2010 - 20:28
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Återigen lite OT men hur lika är eg HTCs Sense för Windows Mobile och Android? Eg borde det ju inte vara mkt som hindrar att det i stort sett ser ut och fungerar väldigt lika då båda lär har de funktioner som krävs...
Postad 22 april 2010 - 07:42
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Sense för Windows och Android är tämligen olika. Du kan få en försmak av hur det fungerar genom att köra SPB Mobile Shell och lägga in MobileSense som är en "klon" av Android-Sense.
Kolla även YouTube.
Det enda jag kan säga är att Android kanske är något för dig, den är ju mer som en "mer öppen iPhone" i stil och funktion.
Edit: Sense är mig veterligen snarare ett koncept från HTC där sociala nätverk ingår. D.v.s det är integrationen med t.ex Facebook och Twitter som gör att det kallas Sense. Sedan har gränsnittet åkt med i namnet av bara farten. Men som sagt - Android-Sense och WM-Sense är helt olika saker men med kopplingen till sociala nätverk gemensam.
När det gäller för- och nackdelar hos produkter håller jag med, varken X1 eller TP2 är perfekta. Däremot upplever jag att med rätt ROM är TP2 den klart bästa handdatorn jag haft hittills, däremot är jag rent ut sagt inte nöjd med kameradelen i den. Men iövrigt gör den vad den skall för mina behov. Fast jag kan i.o.f när jag har mer tid skriva lite om vad jag anser vara styrkor och svagheter hos den samt X1.
När det gäller X1 får jag säga att jag tycker den är mycket bra idag. De ROMar som släppts sedan jag övergav den är klart snabbare och trevligare än då jag hade den som primärnalle. Största felet på X1 enligt mig är att skärmen är lite för liten för min smak samt att byggkvaliteten inte är helt bra (sprickbildning, flatkabel som slits ut med tiden). Däremot tycker jag att X1 är en perfekt "extranalle" och på det hela taget en mycket bra produkt. Jag är absolut inte missnöjd med att jag skaffade den - tvärtom.
Redigerat av Unregistered43b822d3, 22 april 2010 - 09:38.
Postad 22 april 2010 - 22:50
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Däremot upplever jag att med rätt ROM är TP2 den klart bästa handdatorn jag haft hittills, däremot är jag rent ut sagt inte nöjd med kameradelen i den.
övergav den är klart snabbare och trevligare än då jag hade den som primärnalle. Största felet på X1 enligt mig är att skärmen är lite för liten för min smak samt att byggkvaliteten inte är helt bra (sprickbildning, flatkabel som slits ut med tiden). Däremot tycker jag att X1 är en perfekt "extranalle" och på det hela taget en mycket bra produkt. Jag är absolut inte missnöjd med att jag skaffade den - tvärtom.
Men använder du X1an då? Handlar ju inte om huruvida den är dålig eller inte, utan om TP2an är bättre totalt sett, och där verkar vi vara eniga om att så är fallet, och då ligger den ju mest om samlar damm. Det som jag kan tycka kan vara fördelen med HD2an jmf med TP2 är just att den verkar vara betydligt snabbare, vilket jag tycker är största dilemat med TP2an. Detta blir väldigt uppenbar när man väl kört något snabbare, som iPhonen, man blir helt enkelt mkt mer kräsen och tycker inte längre det är ok att gränssnittet "laggar". iPhonens främst begränsningar i detta sammanhang är att businessfunktionerna, kalender osv känns ganska basala som bäst (t.ex. saknas tasks/uppgifter helt vad jag vet), och så saknar jag den aktiva startskärmen hos HTC TF3D/Sense.
Redigerat av Unregistered1413, 22 april 2010 - 22:51.
Postad 23 april 2010 - 06:34
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Andra hälften s.a.s använder X1an. Men jag har konfigurerat upp den och de ROMar som finns nu är betydligt bättre än de som fanns på "min tid" med den. Upplever klart bättre flyt.
När det gäller TP2 så upplever jag ingen större "seghet", däremot är mitt intryck av HD2 att den flyter märkbart smidigare. Processorn gör stor skillnad men jag anser inte att TP2 har för låga prestanda trots det. Jämfört med iPhone är min uppfattning att HD2 krossar den på alla punkter. Hela HD2 är en mycket inbjudande modell och trots att jag fått prova en iPhone är den utanför kartan hos mig. Vill jag ha en tangentbordslös lur med stor skärm tar jag en HD2. Den är praktiskt användbar för mig, skärmen gör också att den är en bra handdator och enkel att manövrera med fingrarna.
Editerar lite: När det gäller "lagg" kan jag hålla med om att iPhone har ett fint flyt i gränsnittet. Vilket i.o.f min gamla K750i också har.
Men för min del är funktionalitet alltid prio 1 - jag har den uppfattningen att iPhone lever på sina begränsningar vilket ökar flytet - på samma vis som t.ex en feature phone kan upplevas som snabb i gränsnittet.
Därför kan jag enbart imponeras av bra flyt som kombineras med god funktionalitet och flexibilitet - HD2 är därför betydligt mer imponerande än iPhone. Den har bra flyt i Sense, dock är jag inte helt säker på hur den beter sig med ett konfigurerat Sense med transparenscabar och egna bakgrunder. Har lärt mig att det drar ned prestandan delvis jämfört med att köra omodifierat. Självfallet är den snabb även i konfigurerat utförande men det kan bli nedlastat.
Ett absolut krav från min sida är att nallen skall spegla min grafiska preferenser - då jag en gång i tiden ägde feature phones mådde jag inte bra. Har nog aldrig känt sådan tristess som då. Därför kommer alltid en iPhone att stå i motsats till mina krav och som jag skrivit innan är hela tanken på att Apple allsmäktigt bestämmer över innehåll, program och distribution av dessa fullständigt emot mina principer.
Därför går "smidigt gränsnitt" bort hos mig om denna smidighet uppstår p.g.a begränsningar. Sedan gillar jag inte den teknostress som nallen orsakar. Forskning visar att en människa börjar uppleva stress vid en fördröjning på 10 sekunder. D.v.s det tar 10 sekunder från att åtgärd initieras tills stress börjar byggas upp. Därför får jag inte panik om min nalle behöver starta ett program på 5 sekunder.
Redigerat av Unregistered43b822d3, 23 april 2010 - 14:01.
Postad 26 april 2010 - 19:21
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Jag kan nu ge en liten rapport efter att ha kört med stock ROM 18 MB pagepool några dagar:
*Nallen fungerar stabilt och bra.
Även batteritiden upplever jag som förbättrad. Överlag hög driftsäkerhet och jag känner att flashningsnerven har lugnat ner sig. Även om jag fortfarande kan sakna TPCs eleganta glasikoner längst ner känner jag att stabiliteten och den bekymmersfria driften nu uppväger det. Minnet håller sig på mattan känner jag, hanteringen där flyter bra.
Jag känner mig helt enkelt nöjd med tweakad stock ROM för tillfället. Men kommer det en riktigt bra och stabil ROM med dokumenttab kanske jag ger mig på den i framtiden.
Postad 28 april 2010 - 13:04
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Har samma erfarenheter som dig gällande ROM, stock ROM känns klart bäst och stabilast.
En undran dock, kan man i TF3D få så att när man klicka på "E-post" i taskbaren så visas inkorgen direkt istället för den fåniga och enligt mig helt meningslösa bilden på ett papper i ett kuvertet där man kan ana texten till senaste mailet man fått? Gärna då även med en knapp där man direkt kan välja att skicka ny epost, utan att behöva gå in i menyn och välja det.
(När det gäller rena business funktioner tycker jag fortfarande TP2an känns som den är i en klass för sig, möjligtvis ihop med E72an, även om den gärna hade fått vara lite kvickare för har man vant sig med farten hos iPhone, HTC Desire etc. så känns det ofta rätt segt).
Redigerat av Unregistered1413, 28 april 2010 - 13:06.
Postad 28 april 2010 - 19:44
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Jag har min nalle konfigurerad så e-posttaben i Sense har Inbox på vänster valalternativ, således kommer jag direkt in i Pocket Outlook då jag trycker på den.
Detta fungerar bra och jag har inte forskat i själva previewbiten mer än att jag använder det ibland för att bläddra översiktligt bland breven.
Jag har också funderat en del över detta med "seghet". Med EU-ROM 18 MB pagepool upplever jag faktiskt ingen direkt seghet i min nalle. Den reagerar enligt min uppfattning tillräckligt snabbt för min del.
Det går ju dock, om man t.ex irriterar sig på Sense (vilket i.o.f flyter bra hos mig) att köra med SPB Mobile Shell 3.5.3 + MobileSense-temat. Då får man en Android-Sensevariant och SPB MS rullar generellt mycket snabbt och är responsivt. Vill man ha ett snabbt skal är det programmet väl värt att installera.
Jag kör idag SPB MS på X1 (och har det som alternativt UI på TP2) och måste säga att båda nallarna flyter mycket bra med det (kör MobileSense-temat i båda fallen). Faktiskt flyter nallarna så bra att jag för min del faktiskt inte upplevde den iPhone jag provade som snabbare i gränsnittet.
Däremot kan jag hålla med så mycket som att Sense + WM startmenyn inte flyter riktigt lika bra som Mobile Shell.
Postad 02 maj 2010 - 10:20
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Jag slänger in en fråga: hur är läget på ROM-fronten idag?
Stock ROM fungerar perfekt men jag måste ärligt erkänna att jag fortfarande känner att det drar i min flashnerv.
Jag tänker då på WM 6.5 build 219xx där det enligt uppgifter skall vara klart bättre prestanda, t.o.m snabbare än WM 6.5.5 235xx-serien.
Min tanke då är en bra ROM med 6.5/219xx ihop med Manila 2.5 med dokumenttab och gärna stabil minneshantering. Upplever inga minnesläckage idag med stock ROM utan den rullar på i samma klass som Rhodium AF 20091216.
Postad 02 maj 2010 - 11:22
jrj
-
jrj
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Jag väntar på TPC och en ny version där. Tycker det är ganska skönt när inte uppdateringarna duggar allt för tätt. Vad jag förstår så skall den nya versionen som kommer bl a en uppdatering av Extendir.
Förutom några småbuggar (som jag kunnat leva med) så tycker jag att V8 har fungerat säkert o bra.
Postad 02 maj 2010 - 12:11
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Extendir är big NO NO för mig. Har testat TPC 8 och det fungerar bättre än 7an men jag kan fortfarande inte ändra mina ikoner som jag vill. Kan jag inte använda mina egna ikoner i startmenyn faller allt bort för mig. Detta då jag ställer det minimikravet att nallen skall se ut som jag vill ha den. Sedan har det varit en del strul med Brian´s Taskbar i TPC 8 (modern konst från skyltskåpet) och underligheter med volymkontrollen.
Detta har gjort att alla ROMar med Extendir går bort hos mig även om grundkonceptet med Extendir är gott. Dock faller ju min kritik den gången följande fungerar:
1. Skapa egna mappar i Startmenyn.
2. Flytta ikonerna till dessa mappar.
3. Kör SK Tools och låt det plocka bort alla ogiltiga alias/genvägar.
4. Starta om nallen.
5. Starta hComber och byt ikoner på de nya mapparna.
6. Starta om nallen igen.
Om de nya ikonerna visas på alla mappar i Startmenyn har ROMen klarat provet och jag kan då installera den med gott samvete. I TPC 8 fungerar inte den proceduren annat än hos vissa mappar. Men ofta syns inte ens mapparna i hComber vilket gör att ikonbytet inte kan genomföras.
Postad 02 maj 2010 - 20:20
kewe
-
kewe
-
Forumräv
-
-
570 inlägg
Ja här har det varit ganska så dött ett tag  Men o andra sidan tycker jag inte det varit något speciellt tryck på ROM fronten på XDA heller utan de senaste som kommit har varit sådär. Flashade tillbaka till 218XX under en period men hade tyvärr redan vant på mig de större softkey knapparna längst ner så jag trivdes aldrig men den ROMen. Tyckte inte heller att de var speciellt mycket bättre så därför fick det bli en 23549 från AthineOS. Har nu kört med den ett tag o det har fungerat kanon men nu rycker det i flash nerven så nu håller jag på att ladda ner den nya Rhodium_AF 23568 för att testa  Tyvärr har inte Rhodium_AF hållit speciell hög klass det sista utan drabbats en del utav SOD enligt vissa men har beslutat att ändå ge den en chans då jag hittills endast råkat ut för en SOD en gång och det var i början av 23XXX ROMarna.
Redigerat av kewe, 02 maj 2010 - 20:21.
Postad 03 maj 2010 - 08:18
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Jag läste i en tråd att Task 29 skall ge bra bot åt SOD-problemet.
Blir intressant att läsa rapporter om hur det fungerar med Rhodium AF. Jag är lite avvaktande och lär troligen köra med WM 6.5 219xx - en observation jag gjort nu under min stock ROM-tid är att minneshanteringen helt klart är stabilare. Jag upplever inte att jag lyckas provocera nallen till stopp på det vis som kunde ske med TPC.
Postad 03 maj 2010 - 08:47
kewe
-
kewe
-
Forumräv
-
-
570 inlägg
Har alltid använt mig utav Task29 men har läst att även de som använt det med har fått SOD, men det kan ju vara annat som orsakat detta. Hittills verkar Rhodium_AF fungera bra. Har inte varit med om de minnesproblem som du har haft så jag har inte referenspunkt att hänvisa till på detta utan alla de ROMar jag provat har fungerar kanon utan stopp.
Postad 05 maj 2010 - 23:10
doskarsson
-
doskarsson
-
Amatör
-
-
86 inlägg
Hur tar man bort program som redan finns där så att säga..i "ta bort program" under inställningar finns ju bara dom jag installerat via CAB. Tex ta bort google maps?
Postad 06 maj 2010 - 09:57
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Systemprogram går inte att avlägsna den vanliga vägen. Alltså program som är inlagda i ROMen. Jag brukar plocka bort dem via fulvägen istället: radera programmappen i Program Files, radera genvägen i Startmenyn och slutligen: starta om nallen och låt SK Tools rensa systemet. Då upptäcker det SK Tools diverse ogiltiga filer (som hör till det raderade programmet) och tar bort dessa.
Bl.a CoPilot brukar jag radera på ovan beskrivet sätt.
Postad 09 maj 2010 - 11:36
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Då lyfter jag tråden igen.
Det drar i min flashnerv igen. Kollar HTCPedia och WildChild (klassiska kocken från X1-tiden) förefaller ha en intressant ROM baserad på WM 6.5/21903.
Visserligen fungerar stock ROM utmärkt men jag känner mig trots det manad att återgå till en trimmad ROM. Upplever stock ROM som bloated.
Som det ser ut nu kommer jag att flasha WCX ROM men jag får fundera en stund till.
Edit: Efter att ha kollat lite låter jag DeepShining X7 åka in först. Build 21903 blir det. Uppfattar den som lovande, peppar peppar ta i trä.
Vore nämligen skönt att köra en ROM som har alla tabar i Sense igen.
Edit 2: Nu flashar jag DeepShining X7.
Edit 3: DeepShining X7/21903 är nu flashad. 20 MB pagepool valde jag. Audio Manager har just plockat fram musiken och ActiveSync har synkat allting problemfritt.
Således förefaller de första två kritiska punkterna vara avklarade. Den flyter också bra i Sense, till skillnad mot äldre versioner av DeepShining. Första intrycket är således positivt och jag skall fortsätta processen.
Redigerat av Unregistered43b822d3, 09 maj 2010 - 16:59.
Postad 09 maj 2010 - 21:36
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Jag har nu i stort sett konfigurerat upp DeepShining X7 och kan inte annat än ge den godkänt. Enda anomalin har varit strejkande autoinställning av e-posten men det kan kanske bero på radio 88 som jag kör nu igen, å andra sidan har det även rapporterats om Exchange-strul har jag för mig. Något som kan påverka.
Undantaget det fungerar den mycket bra. ActiveSync har gjort vad det skall och prestandan är bra. Däremot upplever jag att den kräver mer distinkt tryck på skärmen för att reagera, troligen någon inställning i registret.
Manila flyter på fint och bra och jag kan bara konstatera att X7 är en oerhörd förbättring mot t.ex X2. Minneshanteringen verkar vara stabil och trots alla tabar etc som är inlagt är den betydligt mindre bloated än stock ROM. Med samma programuppsättning har jag lite drygt 100 MB ledigt på C-enheten jämfört med 35 MB med stock ROM.
Så jag kan varmt rekommendera DeepShining X7/21903.
Edit: Nu fungerade tydligen automatisk e-postinställning. Så då är den punkten OK.
Redigerat av Unregistered43b822d3, 09 maj 2010 - 21:41.
Postad 10 maj 2010 - 20:02
kewe
-
kewe
-
Forumräv
-
-
570 inlägg
Har varit på den sidan med 219XX men tyckte faktiskt att de var långsammare än 23XXX. Körde ett tag med 23568 men den innehöll ganska så många buggar och gick då tillbaka till 23549 som fungerade bra. Flashade igår 23569 Rhodium_AF och har inget att anmärka än så länge. Väldigt snabb och stabil.
Postad 10 maj 2010 - 20:05
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Jag har nu förövrigt hittat en lösning på gränsnittsväxling som äntligen löser alla problem: UI Panels för X1-panelhanterarenJag har installerat dessa ihop med den portade panelhanteraren för TP2 och det fungerar utmärkt. Kör nu Sense 2.5 som panel bl.a och det flyter på bra. Äntligen ett elegant och enkelt sätt att växla gränsnitt på. Iövrigt flyter DeepShining X7 på bra och jag känner mig nöjd med ROMen. Det enda jag märkt är att meddelandehanteringen kan vara lite långsam i starten, detta då den använder Arcsofts lösning istället för HTCs. Men efter första starten flyter det på bra.
Postad 10 maj 2010 - 20:22
kewe
-
kewe
-
Forumräv
-
-
570 inlägg
Tänkte kasta ut en liten fråga! Kan det vara någon som vet något bra sjökortprogram eller liknande till mobilen? Har ju varit häftigt att plocka fram vid vissa tillfällen när man är ute på okänt vatten.
Postad 10 maj 2010 - 20:28
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Jag hittade följande program när det gäller sjökort. Active Captain för Windows Mobile
Postad 10 maj 2010 - 20:34
kewe
-
kewe
-
Forumräv
-
-
570 inlägg
Jag hittade följande program när det gäller sjökort.
Active Captain för Windows Mobile
hahaha jag fattar verkligen inte hur du lyckas hitta allt  Har suttit nu i några timmar o sök o läst på olika forum men inget verkar vettigt. Ska prova o testa se hur det fungerar. TACK!
Postad 10 maj 2010 - 20:35
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Det krävdes en snabb sökning på "windows mobile" AND "marine navigation" så var saken klar.
Postad 31 maj 2010 - 13:16
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
En liten uppdatering och ett trådlyft: jag har nu kört DeepShining X7 oavbrutet och det har hela tiden fungerat perfekt. Stabiliteten är mycket god, dock använder jag för närvarande SPB Mobile Shell med MobileSense istället för HTC Sense. Sedan jag installerade panelhanteraren och UI-panelerna känns det trevligt att köra annorlunda ett tag.
Det jag kan konstatera är att DeepShining X7 är en ROM där allt faller på plats och som gör att jag faktiskt glömt bort Rhodium AF 20091216.
Postad 06 juni 2010 - 08:51
kewe
-
kewe
-
Forumräv
-
-
570 inlägg
Har nu haft ett uppehåll på flash fronten då 23569 versionerna har fungerat väldigt bra samt att det inte kommit något nytt under en längre period. Har nog inte använt en o samma ROM så här länge någongång sedan jag började flasha. MEN nu är det då dags igen att prova en annan. Inte för att Rhodium_AF´s ROM fungerar dåligt utan för att det suger lite grann i flashnerven. Den jag kommer att prova är: http://forum.xda-dev...ad.php?t=617142. Har tidigare använt mig utav hans ROMar o de har fungerat väldigt bra. Ska bli spännande!
Postad 25 juni 2010 - 18:41
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Då lyfter jag tråden igen.
Har nu kört DS X7 med perfekt resultat under lång tid. Det börjar dra i flashnerven igen för att uppgradera.
Frågan är bara till vad? DS X8 sägs ha en del problem enligt vad det verkar, uppfattar det som lite avskräckande. Nästa version sägs lösa dessa.
Jag är lite sugen på WCX med build 21907 men har inte heller helt släppt DS X8 21907. Enligt uppgifter är dessa builds snabbare än 21905.
När det gäller 6.5.x kanske jag provar men i.s.f vill jag absolut ha de transparenta knappar som TPC har erbjudit, men något sådant tema har jag inte riktigt hittat. Har troligen sökt för dåligt dock.
Det vore intressant med en liten uppdatering på ROM-fronten.
Edit: Har läst på mer om DS X8 och den verkar trots allt bra. En del issues verkar härstamma från build 23xxx medan 21907 fungerar bra.
Det lutar således åt en flash av X8, får dock se vad som händer framöver.
Redigerat av Unregistered43b822d3, 25 juni 2010 - 19:11.
Postad 28 juni 2010 - 16:42
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Jag gör en uppdatering i tråden.
Som läget ser ut lämnar jag snart TP2-landet till förmån för en HD2. Orsakerna är huvudsakligen det faktum att 1 Ghz Snapdragon innebär ett avsevärt prestandalyft för mitt användande, inte minst PDF etc förbättras.
Andra orsaker är mer RAM kombinerat med det faktum att XDA är mer aktivt på HD2-fronten, uppenbarligen fler kockar för den modellen.
Jag provade en HD2 mer ingående idag och resultatet blev fullt godkänt. Steget från fysiskt tangentbord till onscreen är stort för min del men de prov jag gjort har visat att HD2ans t-bord är lättskrivet.
Den större skärmen har också bidragit till beslutet, när jag testat med mina egna dokument har jag insett att steget uppåt i skärmstorlek är värt att göra. Uppfattar det ungefär som steget från X1 till TP2 i det avseendet.
En annan sak som påverkar mitt beslut är att microUSB införts på HD2 vilket gör att jag kan använda samma laddare och kablage som till Vivaz.
Jag är dock helt nöjd med TP2-tiden och den har tjänat mig väl. HD2 uppfattar jag (tyvärr) som den sista WM 6.5.x-modellen på ett tag (får se vad Windows Embedded Handheld kan erbjuda) och jag känner mig då angelägen att köra WM 6.5.x på den mest kraftfulla hårdvaran. Jag har inga planer på att kapitulera inför en iPhone eller Android utan enda steget jag ser nu är HD2 och så en mycket kompakt netbook från Sony. Vivaz tar hand om kamerabiten.
Postad 05 juli 2010 - 16:19
kewe
-
kewe
-
Forumräv
-
-
570 inlägg
Hej i tråden! Här var det ett tag sedan jag va. Har mest vart på xda o kikat in här någon gång men detta forum har tyvärr varit dött  . Även jag kommer nu att lämna ett fantastiskt år med TP2 men jag kommer däremot att prova Android. Har reserverat mig mot att om jag inte kommer att tycka om den så ska jag få byta och då kommer det att bli en HD2. Android telefonen jag kommer att ge mig i kast med är Samsung Galaxy S i9000 som i mina ögon verkar väldigt vettig. Det som gör att jag är tveksam är att det har ett gränssnitt som påminner alldeles för mycket IPhone och det tycker jag inte om alls. Men man måste ge det en chans innan man dömer ut det så därför kommer jag att prova.
Redigerat av kewe, 05 juli 2010 - 16:20.
Postad 05 juli 2010 - 19:02
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Trevligt med lite liv i tråden.
Jag har inte blivit direkt sugen på Android än, bl.a tack vare sådana saker som ickefungerande lösningar för betalapps i Android Market (för svensk del). Sedan uppfattar jag det som lite för mycket "öppen iPhone" - samtidigt som det drabbats av hype och just hype är jag allergisk emot.
Däremot tror jag att Android kan bli riktigt bra framöver men jag upplever inte att allting är på plats ännu. Men mitt krav på fickdator kvarstår så innan jag någon gång funderar på Android måste jag vara helt övertygad om att det går att använda som en laptop replacement. Det har jag inte uppfattat än - Windows Mobile däremot som det gärna klankas på sköter uppgiften med bravur.
Nu har jag i.a.f tänkt köra med HD2 som fickdator och Vivaz som kameramobil för lång tid framöver.
Edit: Lite fler tankar om Android: jag tror att det på sikt kan bli något men hittills har jag faktiskt inte hört några riktigt bra argument för det. Detta då det mest är svävande argument såsom "det andas framtid", "Viasat on Demand finns till det", "Google gör aldrig dåliga produkter", "det är snabbt" o.s.v. För min del är det funktion som går först och när jag grävt lite i Android har jag inte direkt fått uppfattningen att det slår övriga alternativ när det gäller den funktionalitet jag söker. Det gäller bl.a dokumenthantering o.dyl.
Sedan blir jag direkt negativt inställd när Android förs fram som frälsaren och det samtidigt gnälls och klankas på Windows Mobile precis som om WM är något "segt" och "svåranvänt" system som knappt fungerar utan bara krånglar. Läser man mellan raderna i alla "pro-Android-inlägg" uppfattar jag att fasaden har sprickor. I.a.f som PDA-OS.
Jag betraktar snarare Android som en korsning mellan S60 och iPhone - inte som ett handdatorsystem.
Under alla år jag kört sofistikerade nallar har det gnällts om seghet. När jag började min "karriär" med Ericsson T39m gnälldes det att den var "seg" och lösningen på det hette Nokia. Senare skaffade jag Nokia N90 och då gnälldes det att den var "seg" och lösningen hette Sony Ericsson. Nu kör jag WM och hör samma gnäll om "seghet" men nu är det iPhone och Android som är lösningen på "problemet".
Plattformar som marknadsförs med det luddiga argumentet "snabb" ger jag inte mycket för, tyvärr. Framförallt inte när jag uppfattar att fasaden har sprickor (som man gärna ignorerar).
Det som jag alltid uppfattat som ett problem inom mobilområdet är att vissa plattformar blir föremål för hype vilket i sin tur skapar en sorts masshysteri där det endast är dessa som "gäller". Nu är det antingen iPhone eller Android som är "politiskt korrekta" val. Symbian dör imorgon och Windows Mobile går i graven samtidigt. Köper man en Symbian OS- eller WM-baserad modell idag köper man enligt "förståsigpåarna" ett "döende system". För ett antal år sedan skällde man ut Apple och Mac OS med samma eländiga argument. Begravningsklockorna ringde i ett, Apple konkar imorgon, Mac OS är döende - man skall ha Windows.......
Därför vrider jag mig av skratt när Apple plötsligt är det finaste man kan äga - jag gillar deras datorer och var Applefan redan när man skällde på företaget och dess produkter. Dåtidens sanning var att en Mac behövde startas om 25 gånger/dag och Windows "krånglade aldrig" mer eller mindre. Av någon anledning behövde jag inte starta om min Mac 25 ggr/dag på den tiden så jag kunde aldrig identifiera mig med att jag använde en "dålig" plattform. Idag är det ombytta roller - iPhone och Android är paradiset och WM är "segt och krångligt". Återigen känner jag inte igen mig. Med alla frälsningshistorier borde jag rimligen hata WM och kasta nallen i väggen men nej, av någon anledning gör det vad jag vill att det skall göra. Tvärtom gillar jag faktiskt WM mycket mer än stationära Windows.
Tyvärr klarar jag inte att följa med mainstream utan går min egen väg. Android och iPhone har för mig blivit tveksamma alternativ mycket p.g.a att jag anser argumenten för dem vara undermåliga.
Redigerat av Unregistered43b822d3, 06 juli 2010 - 11:25.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|