* Officiell Tråd - Sony Ericsson Xperia X10 *
9082 svar till detta ämne
Postad 15 January 2010 - 07:23
Unregisteredaa85384d
-
Unregisteredaa85384d
-
Lärjunge
-
-
251 inlägg
Från kommentarerna på http://blogs.sonyeri...idays/#comments"Hi all. Glad you like the pics. Regarding release-date we still only say Q1 as in the announcement. We of course always try to keep those promises and even though common perception is different from time to time there are to my knowledge actually very few models launched that were late compared to what was said in our announcements, at least in those 3 years I’ve been with Sony Ericsson. (It might of course depend on which market you’re on Ramzi since all markets aren’t launched at the same time) I can assure you that we do our very best Regarding Android versions I don’t have any other info than what’s available in the whitepaper – 1.6 that is. I’ll of course make sure your feedback is forwarded though. When it comes to browsing speed I’d say that the X10 is really fast, in my opinion probably the fastest browser I’ve tested thoroughly in a mobile phone. e.g. the example from Manish with android being 30-40 seconds slower above seems wrong. I just tested browsing to engadget.com (which has a very looong front page nowadays) over HSPA here and the progress bar indicating download went away, i.e. the page was fully loaded with all pictures etc, after around 30 seconds (being 30-40 seconds faster than that is rather impossible ). However it also seems to start page renderering from the top and the first articles, with pics, loaded in something like 5-7 seconds which in my view gives a very good browsing experience." Det blir nog mars  , får se om jag står ut så länge... Har dock blivit omvänd till att vilja ha den där 4"-skärmen.
Postad 15 January 2010 - 08:48
Unregistered80bc741c
-
Unregistered80bc741c
-
Användare
-
-
124 inlägg
Dom har redan gjort det när man gav Motorola förtur på 2.1 eller om det var 2.0.
Man kan se det på olika sätt. Jag ser det som Google HJÄLPTE Motorola och inte att Google STJÄLPTE andra. Sen kommer SE att komma efter även om de inte gör så.
Säg att google jobbar med 2.5 just nu och att den blir klar i Juni, då trycks den ut på min Nexus samtidigt som SE får tillgång till den och lämnar ner den till sina klåpartekniker som ska anpassa den till X10 och se till att timescape och sånt funkar och det tar 2-3 månader, minst.
Visst är det så. Men jag skrev ju ett långt utlägg om att det inte bör väga tungt hos många. Uppdaterar du till senaste linuxkärnan varje gång eller? Det är ett fåtal versionssucktare som vill ha det så ja men den reella nyttan är minimal. Visst några buggar här och några buggar där är rättade. Möjligtvis något nytt gränsnitt som man kan göra balla saker med. Har du sett listan på de buggar som brukar listas på nya kärnsläpp? Det är inte direkt några killerbuggs som de löser. Sedan behövs det utvecklare som skall göra de nya häftiga appsen till det nya OSet som har ett nytt häfigt gränssnitt. De appsen kommer inte dagen efter Google har uppdaterat din Nexus.. Det är ungefär som grafikkortsbranchen som gör gudomliga kretsar som inte ett spel stödjer förens 2år senare.. Nej. Det jobbigaste är att Nexusen är ute för 5.300:-. Det är 2 saker SE kommer faila på: leveranstid och leveranspris  /Robban
Postad 15 January 2010 - 12:02
fluxtv
-
fluxtv
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
inwarehouse får in 49 svarta och 47 vita den 30e jan (preliminärt) vet inte hur de brukar vara med lagersaldo dock!?
Postad 15 January 2010 - 13:33
ojva
-
ojva
-
Lärjunge
-
-
370 inlägg
inwarehouse får in 49 svarta och 47 vita den 30e jan (preliminärt) vet inte hur de brukar vara med lagersaldo dock!?
Jag tvivlar starkt på att det datumet stämmer... Tror X10 tidigast kommer i slutet av februari. 3 Anger ju mars nu tex...
Postad 15 January 2010 - 13:40
deezel
-
deezel
-
Användare
-
-
237 inlägg
Kan bara säga att man aldrig skall lita på inwarehouse/kompletts leveransdatum. Har tappat räkningen på hur många gånger det varit fel och uppskjutet. Senast på min windows 7 ultimate nu när det släpptes. Hade leveransdatum på min beställning 28 oct, kom i början av dec.
De är ju förvisso inte ensamma om att göra så, vet inte hur infon om leveransdatum kommer till dem. Kan ju lika gärna vara info från leverantörerna som är fel. Meningslöst att spekulera dock ^^
Postad 15 January 2010 - 15:21
Unregisteredaa85384d
-
Unregisteredaa85384d
-
Lärjunge
-
-
251 inlägg
Nu är t.o.m. HTC Bravo-tråden officiell. När blir denna det?
Postad 15 January 2010 - 15:46
Unregisteredc83518bd
-
Unregisteredc83518bd
-
Lärjunge
-
-
460 inlägg
Nu är t.o.m. HTC Bravo-tråden officiell. När blir denna det?
Jag har pmat en av modsen för ett tag sen, men han verkar inte bry sig ett smack... Någon annan får också pma...
Postad 15 January 2010 - 15:58
Unregisteredaa85384d
-
Unregisteredaa85384d
-
Lärjunge
-
-
251 inlägg
Jag har pmat en av modsen för ett tag sen, men han verkar inte bry sig ett smack... Någon annan får också pma...
Jag har nu gjort det också.
Postad 15 January 2010 - 17:29
Unregistered78820285
-
Unregistered78820285
-
Användare
-
-
204 inlägg
Visst är det så. Men jag skrev ju ett långt utlägg om att det inte bör väga tungt hos många. Uppdaterar du till senaste linuxkärnan varje gång eller? Det är ett fåtal versionssucktare som vill ha det så ja men den reella nyttan är minimal. Visst några buggar här och några buggar där är rättade. Möjligtvis något nytt gränsnitt som man kan göra balla saker med. Har du sett listan på de buggar som brukar listas på nya kärnsläpp? Det är inte direkt några killerbuggs som de löser. Sedan behövs det utvecklare som skall göra de nya häftiga appsen till det nya OSet som har ett nytt häfigt gränssnitt. De appsen kommer inte dagen efter Google har uppdaterat din Nexus..
Android har inte funnits länge på marknaden. Den har mycket utvecklingstid kvar, det kan skilja ganska mycket mellan varje version. Det kan komma någon riktigt trevlig funktion i t ex v. 2.5. Uppdateringen lär som sagt komma direkt till Nexus One, och samtidigt ska SE anpassa den till X10 vilket lär ta tid. Om de nu ens kommer att göra det, då kanske de släpper en ny lur med v. 2.5. Jag är en person som inte byter mobil flera ggr om året och vill då att telefonen ska funka ett bra tag. Säg att man har haft telefonen i drygt 1 år, google kommer med en fräck uppdatering som gör att sin mobil man kanske har tröttnat lite på får lite nytt liv. SE kanske skiter i att uppdatera, den blir alltså inte lika intressant på sikt. Ja, jag vet, jag funderar för mycket... Det känns som att det blir en Bravo/X10/N1 beroende på när de släpps i Sverige och vad de kommer kosta, även fast Nexus One verkar mest intressant. Jag har inget större problem att vänta tills i sommar, för det är främst då jag behöver byta mobil, även fast man helst vill ha en ny nu.
Postad 15 January 2010 - 20:52
ojva
-
ojva
-
Lärjunge
-
-
370 inlägg
Android har inte funnits länge på marknaden. Den har mycket utvecklingstid kvar, det kan skilja ganska mycket mellan varje version. Det kan komma någon riktigt trevlig funktion i t ex v. 2.5. Uppdateringen lär som sagt komma direkt till Nexus One, och samtidigt ska SE anpassa den till X10 vilket lär ta tid. Om de nu ens kommer att göra det, då kanske de släpper en ny lur med v. 2.5. Jag är en person som inte byter mobil flera ggr om året och vill då att telefonen ska funka ett bra tag. Säg att man har haft telefonen i drygt 1 år, google kommer med en fräck uppdatering som gör att sin mobil man kanske har tröttnat lite på får lite nytt liv. SE kanske skiter i att uppdatera, den blir alltså inte lika intressant på sikt.
Ja, jag vet, jag funderar för mycket...
Det känns som att det blir en Bravo/X10/N1 beroende på när de släpps i Sverige och vad de kommer kosta, även fast Nexus One verkar mest intressant. Jag har inget större problem att vänta tills i sommar, för det är främst då jag behöver byta mobil, även fast man helst vill ha en ny nu.
Vad gör att du tycker Nexus är mer intressant än Bravo?
Postad 15 January 2010 - 22:40
Barilla
-
Barilla
-
Lärjunge
-
-
253 inlägg
Vad gör att du tycker Nexus är mer intressant än Bravo?
Snabbare uppdateringar... Hårdvarumässigt är de identiska.
Postad 15 January 2010 - 22:57
ojva
-
ojva
-
Lärjunge
-
-
370 inlägg
Snabbare uppdateringar... Hårdvarumässigt är de identiska.
Eftersom Nexus är en HTC i botten så tror jag nog att Google och HTC har någon deal angående uppdateringar... I övrigt så är ju Bravon, som jag skrivit tidigare, mindre men har samma skärm, snyggare(i mina ögon av bilderna jag sett att döma), ingen smutssamlande kula utan någon optisk variant(förhoppningsvis bättre men inte säkert), fm-radio(vet att du anser att den utdöende men jag har inget emot det), divx stöd ur lådan, multitouch(uttalat för Bravo, går nog att fixa till Nexus också), 512RAM för Nexus mot 320RAM för Bravo, 16GB minneskort inkulderat i Bravo mot 4GB i Nexus(ryktesvis iaf)...det är skillnaderna jag kommer på nu, kanske finns något mer. Bravo är ju inte helt HTC officiell ännu, så helt säker kan man kanske inte vara på de spec som finns ute, dock tror jag det kommer att stämma till 95% iaf.
Postad 16 January 2010 - 06:33
Flamso
-
Flamso
-
Forumräv
-
-
773 inlägg
Är den mindre? Båda har väl 3,7" skärm?
Postad 16 January 2010 - 07:26
ojva
-
ojva
-
Lärjunge
-
-
370 inlägg
Är den mindre? Båda har väl 3,7" skärm?
Ja, men själva luren(Bravo alltså) är mindre. Dock har både Nexus och Bravo 3.7" skärm
Postad 16 January 2010 - 11:51
Flamso
-
Flamso
-
Forumräv
-
-
773 inlägg
Ja, men själva luren(Bravo alltså) är mindre. Dock har både Nexus och Bravo 3.7" skärm
Aha! Personligen tycker jag att båda är skitfula i vilket fall som helst. iPhone-formspråket tilltalar inte mig alls.
Postad 16 January 2010 - 13:13
zippiz
-
zippiz
-
Beroende
-
-
1289 inlägg
Tror ni vi kommer få något svar från SE ang Android 2.x på X10 innan den släpps? Jag menar om de öht kommer bry sig om att uppdatera till den versionen? Tror ni annars man kommer kunna lägga på andra ROM från personer som skapat dem utan Timescape o sånt (vilket jag inte tror jag bryr mig om, iaf inte som det känns nu).
Postad 16 January 2010 - 13:16
mrNoodles
-
mrNoodles
-
Veteran
-
-
1693 inlägg
Tror ni vi kommer få något svar från SE ang Android 2.x på X10 innan den släpps? Jag menar om de öht kommer bry sig om att uppdatera till den versionen? Tror ni annars man kommer kunna lägga på andra ROM från personer som skapat dem utan Timescape o sånt (vilket jag inte tror jag bryr mig om, iaf inte som det känns nu).
Är inte det mer eller mindre bekräftat från SE redan? Eller är det bara inofficiella källor som sagt det?
Postad 16 January 2010 - 13:55
Unregisteredc83518bd
-
Unregisteredc83518bd
-
Lärjunge
-
-
460 inlägg
Är inte det mer eller mindre bekräftat från SE redan? Eller är det bara inofficiella källor som sagt det?
Skogberg har bekräftat för Mizzle att 2.x är planerat i framtiden. Rätt officiell källa:)
Postad 16 January 2010 - 14:08
mrNoodles
-
mrNoodles
-
Veteran
-
-
1693 inlägg
Its now official 
Tråden alltså, tack smellymarq!!
Postad 16 January 2010 - 15:22
Unregisteredc83518bd
-
Unregisteredc83518bd
-
Lärjunge
-
-
460 inlägg
Its now official  Tråden alltså, tack smellymarq!!
Kanon! Nu är det bara ett bekräftat datum för x10an vi behöver!  Djesko eller Barilla: Något om hur mkt ram telefonen kommer med?
Redigerat av Unregisteredc83518bd, 16 January 2010 - 15:24.
Postad 16 January 2010 - 15:35
Topper Harley 77
-
Topper Harley 77
-
Veteran
-
-
1997 inlägg
Dom klarar Q1 precis, vecka 13 är det som gäller.
Postad 16 January 2010 - 16:55
ojva
-
ojva
-
Lärjunge
-
-
370 inlägg
Dom klarar Q1 precis, vecka 13 är det som gäller.
Bra att de klarar Q1 men dessvärre har nog HTC Bravo släppts då och Nexus kan mycket väl säljas i Sverige vid det laget och då blir det tufft för SE...
Postad 16 January 2010 - 17:49
passan1
-
passan1
-
Beroende
-
-
1019 inlägg
Hur kan man mässa en lur när man får såna här utlåtanden, det är ju helt sjukt. Personen som bestämde att den ska visas upp i det skicket skulle jag ha gett sparken. http://tv.idg.se/2.8...-narmare-pa-x10
Postad 16 January 2010 - 17:59
eztoril
-
eztoril
-
Lärjunge
-
-
354 inlägg
Aha! Personligen tycker jag att båda är skitfula i vilket fall som helst. iPhone-formspråket tilltalar inte mig alls.
Håller med! X10:an är grymt snygg! Den må komma senare, men hellre en telefon man trivs med utseendemässigt och funktionsmässigt än en annan telefon idag som inte tilltalar en utseendemässigt som har motsvarande funktionalitet, tycker jag. /M
Postad 16 January 2010 - 18:31
mrNoodles
-
mrNoodles
-
Veteran
-
-
1693 inlägg
Hur kan man mässa en lur när man får såna här utlåtanden, det är ju helt sjukt. Personen som bestämde att den ska visas upp i det skicket skulle jag ha gett sparken. http://tv.idg.se/2.8...-narmare-pa-x10
Ja instämmer. Det måste ju vara bättre en avstängd mobil än att visa en med så pass seg mjukvara.
Postad 16 January 2010 - 19:18
Megaman2
-
Megaman2
-
Forumräv
-
-
616 inlägg
Behöver lite motivation och argument varför man skall vänta på X10 och inte köpa N1.
(tyvärr går det inte med snyggheten då jag inte tycker att nexus är direkt ful)
så varför skall jag vänta i 10 veckor på x10. jag tycker vi som väntar bör få lite uppmuntran...
(lite negativa skriverier om n1 går ocksÅ bra...  )
Postad 16 January 2010 - 19:48
lobo
-
lobo
-
Mästare
-
-
2842 inlägg
Verkar vara stor spridning på vilket datum som återförsäljarna anger, kan ju undra vad de baserar sina uppgifter på eller om det enbart är ett datum som valts på måfå för att ragga bokningar. Var inne på Expert idag och de kollade snabbt i datorn och såg att det stod den 19:e januari på X10:an så tänkte att jag kommer in på tisdag och hämtar mitt ex  . Har även ett ex bokat på Katshing (plats 8 på den svarta) men kommer att köpa den på Expert (i vitt istället) om de bara ligger hyggligt till med leveranserna.
Postad 16 January 2010 - 20:00
lurane
-
lurane
-
Användare
-
-
101 inlägg
Behöver lite motivation och argument varför man skall vänta på X10 och inte köpa N1.
(tyvärr går det inte med snyggheten då jag inte tycker att nexus är direkt ful)
så varför skall jag vänta i 10 veckor på x10. jag tycker vi som väntar bör få lite uppmuntran... (lite negativa skriverier om n1 går ocksÅ bra... )
plockat från phonearena.com om nexus one: "After about five minutes with the device we had changed our minds, and here is why: at least in our normal-sized hands it’s just not comfortable to hold. This is most apparently when navigating the menu in portrait mode, because the device is top heavy and the natural position is to hold onto the bottom half of the phone when using it." fast okej, telefonen fick 9 av 10 i betyg ...  ska inte länka in recensionen, då kanske du blir ännu mindre sugen att vänta på x10:an.
Postad 16 January 2010 - 23:19
djesko
-
djesko
-
Användare
-
-
127 inlägg
Kanon! Nu är det bara ett bekräftat datum för x10an vi behöver!
Djesko eller Barilla: Något om hur mkt ram telefonen kommer med?
Kollar upp det ...återkommer ! Update .... Kan inte hänga med på det där men att det ska vara super mycket RAM , efter en dag men alla möjlig apps igång o massa download , film o spotify så harjag ändå ca 50 meg ram kvar ....bara att köra en clean om det behövs. /Esko
Redigerat av djesko, 16 January 2010 - 23:22.
Postad 16 January 2010 - 23:44
Unregistered42102
-
Unregistered42102
-
Användare
-
-
228 inlägg
Hei
På Sonyericsson.com står det nu kommer snart på X10 ( var innan "kan köpas innom 3 månader") ;-)
Postad 17 January 2010 - 00:25
ojva
-
ojva
-
Lärjunge
-
-
370 inlägg
Hei
På Sonyericsson.com står det nu kommer snart på X10 ( var innan "kan köpas innom 3 månader") ;-)
Var sugen på X10 och är fortfarande, men eftersom HTC Bravo kommer och HTC dels har tillverkat riktigt bra Androider redan, har ett samarbete med Google på ett annat sätt än SE och att SE känns tvekssamma vad gäller uppdateringar mm... så tippar bägaren helt klart över mot HTC lägret som det är nu
Postad 17 January 2010 - 00:28
deezel
-
deezel
-
Användare
-
-
237 inlägg
Hmm, lästa chatten på mobil.se från den 15:e och dr.mobil "påstår" i en kommentar att x10 kommer levereras med 2.0 eller 2.1 och inte med 1.6 "som tidigare angetts". Man blir ju fundersam eftersom han motsäger en kommentar han gett tidigare i chatten. Tar det där med en lastbil salt jag ^^
Postad 17 January 2010 - 01:07
Barilla
-
Barilla
-
Lärjunge
-
-
253 inlägg
Eftersom Nexus är en HTC i botten så tror jag nog att Google och HTC har någon deal angående uppdateringar...
Jo det får säkert den så fort den är klar, men då trycks den ut på min Nexus och då börhar HTC jobba på att få sitt sense att fungera. Du kan väl titta på Hero och Magic och se hur snabbt det gick. Det börjar bli tröttsamt att läsa samma frågor hela ###### tiden. "släpps den med 2.1?", "släpps den snart?" DEN SLÄPPS TIDIGAST VECKA 13 OCH DEN SLÄPPS MED 1.6! Läs i tråden! Hmm, lästa chatten på mobil.se från den 15:e och dr.mobil "påstår" i en kommentar att x10 kommer levereras med 2.0 eller 2.1 och inte med 1.6 "som tidigare angetts". Man blir ju fundersam eftersom han motsäger en kommentar han gett tidigare i chatten. Tar det där med en lastbil salt jag ^^
fel fel fel fel. Släpps med 1.6
Postad 17 January 2010 - 01:11
Barilla
-
Barilla
-
Lärjunge
-
-
253 inlägg
plockat från phonearena.com om nexus one:
"After about five minutes with the device we had changed our minds, and here is why: at least in our normal-sized hands it’s just not comfortable to hold. This is most apparently when navigating the menu in portrait mode, because the device is top heavy and the natural position is to hold onto the bottom half of the phone when using it."
fast okej, telefonen fick 9 av 10 i betyg ... ska inte länka in recensionen, då kanske du blir ännu mindre sugen att vänta på x10:an. 
Konstigt när snubben som testade mobilen har händer som ser ut såhär. ###### freakshow händer!
Postad 17 January 2010 - 01:16
Unregistered38c95f32
-
Unregistered38c95f32
-
Användare
-
-
152 inlägg
För min del kommer det definitivt bli en X10:a.
Den är galet mycket snyggare än Bravo och Nexus One. Jag har blivit lite allergisk emot alla dessa överdrivet rundade hörn som är överallt. Det är till väldigt stor del apples fel.
Riktigt kul att se att SE vågar gå emot den här trenden och göra en lite djärvare och fruktansvärt snygg design. Detta är den klart snyggaste Smartphonen jag sett.
Sedan är den större skärmen med högre upplösning värt väldigt mycket tycker jag. Att den har lite mindre RAM kanske kan vara lite dumt, men ifrån det jag har hört så ska det inte vara några problem. Det drar ju massa batteri om man ska ha igång massa appar i barkgrunden.
Jag är inte så värst orolig för att mjukvaruuppdateringarna inte kommer vara så bra på x!0:an. Det är ju trottas allt i apparna och inte i OS:et som funktionerna ligger. Kommer det något väldigt bra så tror jag att SE kommer att fixa det även om det kanske kan ta någon månad extra. Men apparna släpar ju också efter så det blir nog inte så farligt.
Någon som har några siffror på hur batteritiden är?
Postad 17 January 2010 - 10:38
KN
-
KN
-
Användare
-
-
192 inlägg
Sedan är den större skärmen med högre upplösning värt väldigt mycket tycker jag. Att den har lite mindre RAM kanske kan vara lite dumt, men ifrån det jag har hört så ska det inte vara några problem. Det drar ju massa batteri om man ska ha igång massa appar i barkgrunden.
Större skärm och högre upplösning drar också mer batteri.
Postad 17 January 2010 - 10:42
Flamso
-
Flamso
-
Forumräv
-
-
773 inlägg
Att ha mobilen igång drar också mer batteri.
Postad 17 January 2010 - 10:50
Unregistered80bc741c
-
Unregistered80bc741c
-
Användare
-
-
124 inlägg
Sämsta argumentet hitintills. Det där är som den "lustiga" kommentaren någon alltid måste ta upp när man snackar sportbilar: "Ja men den drar ju mer bensin än min Opel". Och? Man köper inte Ferrarin för att den drar mycket bensin. Taltid mellan X10 och N1/Bravo kommer vara marginell. Kommer det vara någon skillnad kommer det vara till X10ans fördel. /Robban
Postad 17 January 2010 - 11:01
Flamso
-
Flamso
-
Forumräv
-
-
773 inlägg
Och för att det argumentet ska fungera så måste den andra telefonen klara sig i mer än TVÅ DAGAR. Och det verkar ingen ha lyckats med efter 3G kom.
Postad 17 January 2010 - 11:20
Barilla
-
Barilla
-
Lärjunge
-
-
253 inlägg
Sämsta argumentet hitintills. Det där är som den "lustiga" kommentaren någon alltid måste ta upp när man snackar sportbilar: "Ja men den drar ju mer bensin än min Opel". Och? Man köper inte Ferrarin för att den drar mycket bensin.
Taltid mellan X10 och N1/Bravo kommer vara marginell. Kommer det vara någon skillnad kommer det vara till X10ans fördel. /Robban
Vad snackar du för skit? Dessutom så är detta en jämförelse mellan två Ferraris i så fall eftersom de har ungefär samma hårdvara. Nexus har dock AMOLED skärm som drar betydligt mindre ström så jag är 100% säker på att batteriet kommer att räcka längre på den. Jag är inte så värst orolig för att mjukvaruuppdateringarna inte kommer vara så bra på x!0:an. Det är ju trottas allt i apparna och inte i OS:et som funktionerna ligger. Kommer det något väldigt bra så tror jag att SE kommer att fixa det även om det kanske kan ta någon månad extra. Men apparna släpar ju också efter så det blir nog inte så farligt.
Någon som har några siffror på hur batteritiden är?
Nej, många funktioner är en del av "OS´et". Sen förstår jag inte vad du menar med att apps´en också släpar efter.
Postad 17 January 2010 - 11:20
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2644 inlägg
Och för att det argumentet ska fungera så måste den andra telefonen klara sig i mer än TVÅ DAGAR. Och det verkar ingen ha lyckats med efter 3G kom.
Ser ut som Galaxy Spica klarar det, Ja... Som jag kan se. Vid normalt användande förstås. Men den har ju också ett av dom kraftigaste batterierna, på 1500 M.amp.
Redigerat av ffodil, 17 January 2010 - 11:23.
Postad 17 January 2010 - 11:30
Flamso
-
Flamso
-
Forumräv
-
-
773 inlägg
Ser ut som Galaxy Spica klarar det, Ja... Som jag kan se. Vid normalt användande förstås. Men den har ju också ett av dom kraftigaste batterierna, på 1500 M.amp.
Normalt användande är ju också jävligt diffust, helt ärligt. Man borde ha en standard där man ringer, surfar och har skärmen igång en viss tid för att se hur mycket drar på batteriet.
Postad 17 January 2010 - 11:49
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2644 inlägg
Normalt användande är ju också jävligt diffust, helt ärligt. Man borde ha en standard där man ringer, surfar och har skärmen igång en viss tid för att se hur mycket drar på batteriet.
Visst är det diffust, men som svar på det, vill jag påstå att jag använt Spican mer än vad jag tror kan anses som normalt dom sista dagarna. Ändå, klarat mig mer än 2 dygn, per. laddning
Postad 17 January 2010 - 13:11
Unregistered80bc741c
-
Unregistered80bc741c
-
Användare
-
-
124 inlägg
Vad snackar du för skit? Dessutom så är detta en jämförelse mellan två Ferraris i så fall eftersom de har ungefär samma hårdvara.
Om man jämför två Ferraris så är bränsleförbrukning helt ointressant. Nexus har dock AMOLED skärm som drar betydligt mindre ström så jag är 100% säker på att batteriet kommer att räcka längre på den.
Återstår att se. X10 är inte här ännu. Men tidigare erfarenheter är det man får gå på. SE har alltid varit världsledande på just batteritid vid användande av telefonen. Det finns en rad saker man kan göra mjukvarumässigt för att förlänga batteritiden. Nej, många funktioner är en del av "OS´et".
Sen förstår jag inte vad du menar med att apps´en också släpar efter.
Du kan få fler funktioner via tredjepartsprodukter än via OSet, nu är du ute och cyklar. OSet är en plattform. Klart att applikationer till ett OS inte kommer före OSet. Det kan finnas ett SDK innan men applikationerna kommer naturligtvis i en våg efteråt..
Postad 17 January 2010 - 13:52
Barilla
-
Barilla
-
Lärjunge
-
-
253 inlägg
Om man jämför två Ferraris så är bränsleförbrukning helt ointressant.
Varför skulle bränsleförbrukning inte vara relevant? Om du har två exakt identiska produkter fast den ena drar hälften så mkt bensin, har det ingen betydelse? Ha ha ha! Ja det återstår att se eftersom dom aldrig får ut telefonen. Det finns en rad saker man kan göra mjukvarumässigt för att förlänga batteritiden.
I SE´s fall betyder det att man gör programvaran så ###### buggig och seg att ingen vill använda telefonen och då drar den inte så mkt batteri... Du kan få fler funktioner via tredjepartsprodukter än via OSet, nu är du ute och cyklar. OSet är en plattform. Klart att applikationer till ett OS inte kommer före OSet. Det kan finnas ett SDK innan men applikationerna kommer naturligtvis i en våg efteråt..
Jo tack jag vet vad ett OS är. Du säger emot dig själv, först säger du att plattformen inte tillför så mkt. Sen säger du att man måste ha de senaste plattformen för att ha de senaste appsen. Jag reagerade på formuleringen... Kommer det något väldigt bra så tror jag att SE kommer att fixa det även om det kanske kan ta någon månad extra. Men apparna släpar ju också efter så det blir nog inte så farligt.
Du fick det att låta som att det var en bra sak att appsen släpade efter. Förstår inte hur man tänker då.
Redigerat av smellymarq, 18 January 2010 - 01:00.
Postad 17 January 2010 - 13:58
Megaman2
-
Megaman2
-
Forumräv
-
-
616 inlägg
Har ni några kul ideer på tester eller "dueller" som man skulle kunna jämföra X10 med kanske nexus one och HTC bravo, när de väl är släppta?
Några ideer:
Kamera duell: Två personer står mitt emot varandra vid ett bord. På bordet ligger telefonen.Vid given signal tar personerna upp telefonen och tar en bild av den andra. När man är klar vänder man sig om. (förloraren får då den andres baksida på bilden). det körs i 3 omgångar där mobilen byts mellan personerna. vinnaren koras med hur snabbt samt hur bra bilderna blev.
(man testar här hur snabbt man kan få kameran att fungera samt bäst bilder)
batteri tid:
jämföra mot vad tillverkarna påstår. det skulle kunna vara i vänteläge när telefonerna är påslagna, men ej har någon aktivitet. sedan skulle man testa där de gör exakt samma saker oc mäta vem som håller igång längst.
Skärm: man testar ljusstyrkan samt hur bra den klarar sig i solljus och andra tillfällen samt betraktningsvinkel.
Hållbarhet: Klarar de att utsättas för fukt, att man tappar dem i betonggolv, repas de lätt et.c.
Kvaliteten på hörlurarna; kanske man kan jämföra hur bra en signal klarar sig (borde kunna mätas i ett labb)
Jag försöker här hitta på tester som är så objektivt mätbara som möjligt (till skillnad från de ofta subjektiva recensionerna som finns därute) det skal vara så bra att de kan utföras många gånger och därmed kunna ge tillförlitlig data.
Postad 17 January 2010 - 14:01
passan1
-
passan1
-
Beroende
-
-
1019 inlägg
Konstigt när snubben som testade mobilen har händer som ser ut såhär. ###### freakshow händer!

Det där är vad man kallar Sms tumme
Postad 17 January 2010 - 14:25
KN
-
KN
-
Användare
-
-
192 inlägg
Att ha mobilen igång drar också mer batteri.
Vill du bli nådd så är det väl ett krav eller vad tycker du? Pekz0r säger "Det drar ju massa batteri om man ska ha igång massa appar i barkgrunden". I meningen efter lyfter han fram fördelen med större skärm och högre upplösning och då är strömförbrukningen helt plötsligt ointressant  Därav min kommentar.
Postad 17 January 2010 - 14:47
jlarsson1978
-
jlarsson1978
-
Användare
-
-
167 inlägg
För min del kommer det definitivt bli en X10:a. Den är galet mycket snyggare än Bravo och Nexus One. Jag har blivit lite allergisk emot alla dessa överdrivet rundade hörn som är överallt. Det är till väldigt stor del apples fel. Riktigt kul att se att SE vågar gå emot den här trenden och göra en lite djärvare och fruktansvärt snygg design. Detta är den klart snyggaste Smartphonen jag sett.
Instämmer. Tycker Nexus One verkar vara en grym telefon, men den är ful som stryk. Kan inte sätta fingret på vad som inte funkar, men den är helt enkelt bara ful. HTC gjorde en riktigt snygg telefon när de släppte HD2 (som jag var nära att skaffa), men efter det har de inte släppt några snygga lurar. Eftersom X10 även har bättre kamera blir det en sån, om inte första recensionerna vid release sågar den totalt (vilket känns ganska osannolikt).
Postad 17 January 2010 - 15:21
Unregistered38c95f32
-
Unregistered38c95f32
-
Användare
-
-
152 inlägg
Jo tack jag vet vad ett OS är. Du säger emot dig själv, först säger du att plattformen inte tillför så mkt. Sen säger du att man måste ha de senaste plattformen för att ha de senaste appsen.
Jag reagerade på formuleringen...
Du fick det att låta som att det var en bra sak att appsen släpade efter. Förstår inte hur man tänker då.
Det jag menade från början var att det dröjer ett tag tills det kommer tredjepartsappar som drar nytta av ny nya funktionerna i en ny version av OS:et. Nästan alla funktionalitet som man har i telefonen får man ju genom alla appar man har installerat inte av själva OSet. Grundfunktionerna finns i OSet och de fungerar ju redan relativt bra. Vill du bli nådd så är det väl ett krav eller vad tycker du? Pekz0r säger "Det drar ju massa batteri om man ska ha igång massa appar i barkgrunden". I meningen efter lyfter han fram fördelen med större skärm och högre upplösning och då är strömförbrukningen helt plötsligt ointressant Därav min kommentar.
Jag sa väl inte att jag tycker att strömförbrukningen är helt ointressant när det gäller den större skärmen. Men jag tycker definitivt att den extra strömförbrukningen som den bättre skärmen på X10 medför är värt det. När man t.ex. surfar kommer ju de extra pixlarna kommer guld värda. Jag vet inte så många appar som jag absolut måste ha körandes i bakgrunden. Jag tycker iaf att en bättre skärm är viktigare än att kunna ha massa appar som körs i bakgrunden. Skärmen är ju bara igång när du faktiskt använder telefonen och det är ju ändå då man vill få ut maximalt av den. Sedan måste man ju som sagt ladda telefonen varje dag ändå vilken smartphone du än väljer. Men givetvis hade det inte skadat med lite mer RAM i X10an.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|