Monitor Audio rx 6 och rx 8
978 svar till detta ämne
Postad 26 May 2012 - 08:33
Asprilla
-
Asprilla
-
Användare
-
-
183 inlägg
Kul att ni är överens men har ni inte hamnat lite väl off track i den här tråden?
Jo, jag ville bara höra om någon hade tips på receiver som uppfyllde kriterierna att den skulle passa med rx8 och inte vara för stor. Hur det drunknade i en meningslös diskussion kring bilar vet jag inte. Jag tycker Audi TT är gullig, om nån bryr sig. Vill ni veta mer om det så skicka ett pm till mig så kan jag utveckla. Min fråga om hjälp med förslag ovan finns kvar om någon orkar leta upp den.
Postad 30 May 2012 - 23:01
PureBlue
-
PureBlue
-
Lärjunge
-
-
430 inlägg
Jag fick svarta galler/skydd på mina rx6:or. Då jag inte använder dom kan jag absolut sälja dom om någon ens bryr sig om sådant här saker  .
Postad 15 June 2012 - 13:58
riskot
-
riskot
-
Rookie
-
5 inlägg
Hej!
Har gått igenom alla inlägg. Fantastiskt mycket information.
Jag måste dock tyvärr säga att det inte har blivit lättare för mig att välja mellan RX6 och RX8.
Rummet är L-format 24+10 kvm. Avståndet mellan lyssningsplats och högtalare kommer att bli ca 4m. Burspråk samt flera fönster i rummet.
Jag bor i Uppsala och har varit och lyssnat på RX6 hos audiovideo (gamla allradio).
Tyckte att de lät jättebra. Jag har inte haft möjlighet att lyssna på 8orna, men är lite orolig att rummet är för litet för dem.
Postad 15 June 2012 - 15:32
Unregisteredffae06bb
-
Unregisteredffae06bb
-
Forumräv
-
-
564 inlägg
24+10m2 och 4m till lyssningsposition är absolut inte för litet för RX8. Kör Platinum 300 i ett biorum på 24m2 och 4m till lyssningsposition.
Postad 15 June 2012 - 15:49
riskot
-
riskot
-
Rookie
-
5 inlägg
Tack ABC.
En relaterad fråga är huruvida RX8orna kommer "till sin rätta" även vid låga volymer.
Det var en aspekt som personalen i butiken tyckte att jag skulle fundera på.
Tack på förhand.
Postad 15 June 2012 - 18:12
Unregistered30026
-
Unregistered30026
-
Veteran
-
-
1821 inlägg
Tack ABC.
En relaterad fråga är huruvida RX8orna kommer "till sin rätta" även vid låga volymer. Det var en aspekt som personalen i butiken tyckte att jag skulle fundera på.
Tack på förhand.
Det är lysning som gäller, att gå på andras omdöme när det gäller sådana saker som uppfattat ljud är mer eller mindre dödsdömt. Jag köpte XTZ högtalare(utan att provlyssna) enbart på vad folk sagt och jag körde med det ganska länge och inte förrens jag nu bytade till Monitor Audio så insåg jag vad jag gått miste om. Jag kan dock säga att när jag provlyssnade RX6 och RX8 så var RX8 väldigt mycket bättre och då menar jag att det tilltalade oss väldigt mycket med ljudbilden. Sen vet jag att det finns många som inte alls gillar RX8 och RX6 så tyvärr är det lyssning som gäller.
Postad 15 June 2012 - 19:01
riskot
-
riskot
-
Rookie
-
5 inlägg
Finns det något ställe nära Uppsala (t.ex. i Stockholm) dit man kan åka och lyssna på RX8?
Postad 15 June 2012 - 20:02
Unregistered95265801
-
Unregistered95265801
-
Forumräv
-
-
930 inlägg
Finns det något ställe nära Uppsala (t.ex. i Stockholm) dit man kan åka och lyssna på RX8?
Jag skulle tro att Reference Audio har RX8'orna hemma, ring och kolla med dem. Ps. Såg precis deras hemsida att de har just RX8'orna i deras nya hembio/demorum, med Integra elektronik till.
Redigerat av Unregistered95265801, 15 June 2012 - 20:04.
Postad 15 June 2012 - 21:57
riskot
-
riskot
-
Rookie
-
5 inlägg
Jag skulle tro att Reference Audio har RX8'orna hemma, ring och kolla med dem.
Ps. Såg precis deras hemsida att de har just RX8'orna i deras nya hembio/demorum, med Integra elektronik till.
Tack ville_vonka! Jag ska ringa och kolla med dem.
Postad 16 June 2012 - 16:47
riskot
-
riskot
-
Rookie
-
5 inlägg
Kan ni rekommendera en receiver? Har funderat på Yamaha RX- A3010 eller 2010.
Postad 17 June 2012 - 10:59
Flame
-
Flame
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Tack ABC.
En relaterad fråga är huruvida RX8orna kommer "till sin rätta" även vid låga volymer. Det var en aspekt som personalen i butiken tyckte att jag skulle fundera på.
Tack på förhand.
Tyvärr så har butikspersonalen rätt, man måste dra på rätt mycket innan dom blommar ut. Många har klagat på att man måste dra på för mycket volym även i denna tråden. Kan ni rekommendera en receiver? Har funderat på Yamaha RX- A3010 eller 2010.
Som sagt Monitor Audio är lite åt de ljusare hållet, så jag skulle sikta på en mer varm förstärkare t.ex Harman Kardon. EDIT: 4 meter är ett bra avstånd om du är känslig för lite ljust ljud och rummet är INTE för litet för RX8, snarare att RX6 kommer att vara för små.
Redigerat av Flame, 17 June 2012 - 11:02.
Postad 18 June 2012 - 20:22
Zime
-
Zime
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Jag funderar på att köpa ett par RX-6 och koppla till min Yamaha RX-V765. Jag har lyssnat på högtalarna vid en massa tillfällen nu och kan bara säga att de låter otroligt bra, plus att de är något av det snyggaste jag sett.
Men efter att ha läst mycket i den här tråden verkar det som att jag kommer få en något smärtsam upplevelse p.g.a. att det helt enkelt blir för ljust eller "vasst" med en yamaha-förstärkare. Jag kommer använda högtalarna framför allt till film och spel, men självfallet även musik.
Någon som har personlig erfarenhet av denna kombination?
Kan vara värt att dra med förstärkaren och lyssna i den lokala hifi-butiken?
Postad 18 June 2012 - 21:29
Unregistered30026
-
Unregistered30026
-
Veteran
-
-
1821 inlägg
Just det är med kombination med Yamaha och Monitor Audio verkar vara en sanning med modifikation.
Jag har frågat på andra hifi forum och i butik där hifi nördar jobbar och alla har reagerat med frågetecken.
Själv har jag en Yamaha RX-V1500 till mina RS8 och det fungerar utan problem. Du kanske ska ta med din förstärkaren till butiken för att vara på säkra sidan annars?
Postad 18 June 2012 - 23:11
Allebusig
-
Allebusig
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Jag använder en Yamaha rx-A2010 med ett komplett MA system inehållande rx6 , center och surround och jag upplever att med fel inställning så kan det vara ett lite väl vasst ljud dock så beror det också mycket på hur rummet man spelar i ser ut. Jag ställde om eq,n för surround och center på yamahan att följa front högtalarna och fick på så sätt bäst ljud för mina förhållanden
. Angående huruvida förstärkaren fixar att driva högtalarna så jämförde jag den i puré direkt läge med en s-1000från Yamaha som är en ren 2 kanals förstärkare och blev måttligt överraskad då 2010an gjorde ett ruskigt bra jobb, den tappar lite botten på lägre volym och har inte riktigt samma djup som s-1000 men för ett mindre rum 15m2 och minde duger 2010an så otroligt bra.
Postad 19 June 2012 - 20:20
Zime
-
Zime
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Tack för snabba och bra svar!  Får nog ta och testa med min förstärkare först ändå.
Redigerat av Zime, 19 June 2012 - 20:23.
Postad 24 June 2012 - 12:00
Tore3
-
Tore3
-
Forumräv
-
-
864 inlägg
Tänkte bara inflika, kör med RX-V2065 till MA RX8 och det låter super, inte alls vasst!
Postad 25 June 2012 - 14:51
Zime
-
Zime
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Tänkte bara inflika, kör med RX-V2065 till MA RX8 och det låter super, inte alls vasst!
Okej! Men det får bli ett par vita RX6! Och det är ju inte omöjligt att fixa en ny förstärkare om jag inte blir helt nöjd
Postad 07 October 2012 - 20:25
Unregistereda1d46524
-
Unregistereda1d46524
-
Rookie
-
4 inlägg
Jag har en kanske lite korkad fråga men hur är det med de här "spikarna" de står på, finns det risk att golvet tar skada?
Postad 07 October 2012 - 21:22
Unregistered7b85be38
-
Unregistered7b85be38
-
Forumräv
-
-
509 inlägg
Jo, om du nu inte har betonggolv så kommer det att bli märken på golvet. Skaffa någon typ av underlägg till spikesen eller så skruvar du helt enkelt ur dem och kör med bara gummifötterna utan spikes vilket funkar grymt bra.
Postad 07 October 2012 - 21:44
Unregistereda1d46524
-
Unregistereda1d46524
-
Rookie
-
4 inlägg
Postad 20 October 2012 - 14:10
Worse
-
Worse
-
Rookie
-
1 inlägg
Var idag på Lefflers i Norrköping och införskaffade ett par Vita RX6:or samt en svart Marantz 6006! borde komma i början på nästa vecka om allt går som det ska, så då kan jag återkomma med min egen recension!
Jämförde RX6:orna med:
- Elac FS 187
- Audiovector X3 Super
- Och någon JBL som jag inte minns namnet på!
Och ganska uppenbart vilka jag föredrog!
Mycket trevlig och kunning personal på Lefflers måste jag säga!
Redigerat av Worse, 20 October 2012 - 14:11.
Postad 26 October 2012 - 00:22
Unregistered39a85909
-
Unregistered39a85909
-
Amatör
-
-
75 inlägg
I tråden nämns jämförelser med RX8 och Elac, jag hade riktiga bekymmer eftersom jag lyssnade på dessa (Även Dali, B&W och Linn men det är besides the point) Vad jag INTE fick lyssna på var center och bakhögtalarna som matchade Elac frontarna, det var ett jävla schå faktiskt innan jag lyckades få dem att plocka fram hela Elac systemet.
Jag var en hårsman ifrån att handla Elac, men när hela surroundsystemet drog igång kunde jag INTE HÖRA VAD FOLK SA I CENTERN!!! I jämförelse mot samtliga andra system var Elacs Center klart sämst, och bakhögtalarna var näst sämst imho.
MARX Center var klart bäst, och standard RX lådorna bak var väl inte bäst men hyggliga men inte nåt märkvärdigt så jag bad snällt att de skulle ta hem RXFX, och wow, efter 3 låtar slog jag på Terminator Salvation och hela butiken, inklusive kunder och personal trängdes i lyssniingsrummet, jag sket nästan på mig när den stora roboten kör en Dukenukem på bensintappen. Högtalarna följde med mig hem!Och nåt som är riktigt riktigt roligt är att dom bara låter bättre och bättre varje dag man sparkar igång dem! Ska passa på och rådfråga er kompisar, polaren lyssnade på mina RX8:or och frågade om jag ville köpa hans RX6:or för han kunde helt enkelt inte hantera skillnaden i klarhet mellan dem, jag fick pangerbjudandet 2500 spänn om jag slår till snabbt för han ska åka och köpa RX8.
Grejen är den att jag har RX center, RX8 frontare & RXFX bak redan. Kan jag sätta RX6:orna bak och köra dem jämse RXFX;orna, skulle ett sådant 7.2 system funka?
Vet att det låter frodigt cepe, men jag kan inte sluta undra om det skulle funka...
Hjälp, ni är ju experter så var hyvens och ge mig feedback här!
Redigerat av Unregistered39a85909, 26 October 2012 - 00:23.
Postad 26 October 2012 - 00:37
MalcomX
-
MalcomX
-
Veteran
-
-
1711 inlägg
Silverbullit
Om du menar bak med surrarna och inte bakhögtalarna, så är det ju ett bra pris för ett par surrar
Men att använda dem som bakhögtalare är ingen större idé
Jag har själv ett 9:2 system med RX8 i fronten och sedan är resten RXFX + Center
Postad 26 October 2012 - 09:36
Unregistered6af4f795
-
Unregistered6af4f795
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Tyvärr så har butikspersonalen rätt, man måste dra på rätt mycket innan dom blommar ut. Många har klagat på att man måste dra på för mycket volym även i denna tråden.
Där faller pusselbitarna på plats, detta förklarar varför högtalarna behöver "spelas in". det handlar egentligen om att man tenderar att dra upp volymen tills andra ordingens harmonisk distorsion uppstår då man helt enkelt har vant sig vid det, när man sedan lyssnar på högtalare som inte distar hörbart tills volymen är väldigt hög så kommer det inte riktigt låta rätt, man behöver helt enkelt tid för att vänja sig vid högtalare som inte distar hörbart, man kommer senare höra allt fler detaljer i musiken som man inte hörde innan, när man har vant sig helt kommer man inte vilja gå tillbaka till högtalare som distar hörbart. rörförstärkare producerar ofta hörbar andra ordningens dist plus att frekvensgången inte är densamma(finns givetvis även transparenta rörförstärkare), just till elgitarrer så vill man ha den förvrängningen
Postad 27 October 2012 - 10:02
Bulldog76
-
Bulldog76
-
Veteran
-
-
1524 inlägg
SilverBullit.
När jag skaffade mina RX6or med RXFX osv så hade jag Elac hemma för provlyssning inklusive center. centern var en väl inpelad i butiken som var en demo. När jag till slut hade bestämt mig för Monitor Audio istället för Elac så var det rätt lång leveranstid på RX centern. Fick låna Elacs så länge. När jag fick min RXcenter och kopplade in den var det som natt och dag. RX centern var MYCKET bättre ljud i än Elacen, och då var MA inte inspelad alls. Håler med att Elacs center inte är nåt vidare,
Postad 17 November 2012 - 12:18
Unregistered5c451229
-
Unregistered5c451229
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Jag har varit och provlyssnat både rx6 och rx8 och tycker att båda låter väldigt bra. Det lutar mest åt rx8 men jag är lite orolig att få problem med basen med tanke på storleken på rummet som dom ska stå i. Rummet är 24kvm och det är gipsväggar i huset. Har tyvärr ingen möglighet att låna hem för provlyssning.
Någon som har ett par rx8 i ett liknande rum som har lust att dela med sig om hur det fungerar?
Postad 18 November 2012 - 00:43
Flame
-
Flame
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Jag har varit och provlyssnat både rx6 och rx8 och tycker att båda låter väldigt bra. Det lutar mest åt rx8 men jag är lite orolig att få problem med basen med tanke på storleken på rummet som dom ska stå i. Rummet är 24kvm och det är gipsväggar i huset. Har tyvärr ingen möglighet att låna hem för provlyssning.
Någon som har ett par rx8 i ett liknande rum som har lust att dela med sig om hur det fungerar?
24kvm är inte för litet för RX8, men som med alla högtalare så måste du möblera rummet efter högtalarna. Oavsett storlek på rummet så kan det låta illa pga fel placering.
Postad 22 November 2012 - 01:09
Unregistered87a04f4d
-
Unregistered87a04f4d
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Hej,
Här verkar det ju finnas en hel del kunskap om RX6 & RX8. Jag har idag en Yamaha RX-A820 och undrar om det verkligen kommer räcka för att driva dessa högtalare eller om jag absolut måste köpa in en ny?
Postad 22 November 2012 - 18:58
Tore3
-
Tore3
-
Forumräv
-
-
864 inlägg
Hej,
Här verkar det ju finnas en hel del kunskap om RX6 & RX8. Jag har idag en Yamaha RX-A820 och undrar om det verkligen kommer räcka för att driva dessa högtalare eller om jag absolut måste köpa in en ny?
Hello, körde Yamaha RX-V765 till en början till mina RX8 och visst gick det men tyckte det fattades lite kräm. Men i A820 är det väl lite mer power än den. Jag bytte upp mig till RX-V2065, med kraft som räcker. Det är så pass bra högtalare att om jag var som du skulle högtalarna köpas in först o pröva och eventuellt köpa, spara ihop till ny stärkare om det behövs. Helst provlyssning innan köp med stärkarn förstås så du är nöjd, smaken är ju som baken delad.
Postad 22 November 2012 - 21:02
Unregistered87a04f4d
-
Unregistered87a04f4d
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Hello, körde Yamaha RX-V765 till en början till mina RX8 och visst gick det men tyckte det fattades lite kräm. Men i A820 är det väl lite mer power än den. Jag bytte upp mig till RX-V2065, med kraft som räcker. Det är så pass bra högtalare att om jag var som du skulle högtalarna köpas in först o pröva och eventuellt köpa, spara ihop till ny stärkare om det behövs. Helst provlyssning innan köp med stärkarn förstås så du är nöjd, smaken är ju som baken delad.
Ja det är lite lurigt men svaret som jag tolkar ifrån dig lär nog bli att försöka ta med stärkaren till butiken kanske. A820 har ju 100W/ kanal 8 ohm, återstår att se om den är för klen. Hur lät högtalarna ihop med din RX-V2065? Är du nöjd annars med dina inköp av Monitor Audio? Jämförde du med några referenshögtalare innan du slog till tex CM8? Tack för din Input
Redigerat av Unregistered87a04f4d, 24 November 2012 - 02:00.
Postad 24 November 2012 - 20:57
Unregistered6929df48
-
Unregistered6929df48
-
Rookie
-
3 inlägg
Jag kör mina RX6or med en gammal Yamaha RX-V650 vilket fungerar bra. Bor i lägenhet så jag tycker mer det är grannarna som sätter gränserna än förstärkaren.
Funderar dock på en ny försärkare för att få lite uppdaterade funktioner och är då inne på just en A820, så en den för klen för dig Erikcity så kan jag befria dig från den...
Är mycket nöjd med RX6orna och RX-centern
Postad 25 November 2012 - 02:13
Unregistered87a04f4d
-
Unregistered87a04f4d
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Jag kör mina RX6or med en gammal Yamaha RX-V650 vilket fungerar bra. Bor i lägenhet så jag tycker mer det är grannarna som sätter gränserna än förstärkaren.
Funderar dock på en ny försärkare för att få lite uppdaterade funktioner och är då inne på just en A820, så en den för klen för dig Erikcity så kan jag befria dig från den... 
Är mycket nöjd med RX6orna och RX-centern 
Precis den info jag behövde kring Yamaha förstärkare. Har skummat igenom tråden nu (vilket tog ett tag) och vad jag förstår så har det funnits frågetecken kring kombon MA + Yamaha. Men skönt att höra att det även finns de med positiva upplevelser  För övrigt var jag in i butik idag och lyssnade på RX6 och de lät makalöst bra ihop med en nyare Marantz-förstärkare. Tyvärr hade de ingen RX8 inne men säljaren tyckte att de var ganska lika i ljudbilden men mer kräm i RX8 då förstås. Jag blev iaf glatt överraskad av vad en så liten golvare kan åstadkomma  När det gäller A820 Kenat så kan jag bara varmt rekommendera den än så länge. Airplay funktionen är ett välkommet tillskott och recievern är väldigt tyst av sig. Om (jag säger om) jag måste sälja den så hör jag av mig, men knappast troligt då jag är grymt nöjd  Nu återstår bara att se om man ska köpa in RX8 innan Jul eller vänta med Julklappen till Nästa år
Postad 25 November 2012 - 03:21
Unregistered895166df
-
Unregistered895166df
-
Beroende
-
-
1200 inlägg
Sållar mig till kören där vissa anser att man måste dra upp volymen rejält för att få ut kapaciteten.
Därför är RX inget alternativ för mig. Jag vill att det ska låta bra även på lägre ljudvolym.
Om ngn är orolig för spikes under högtalarna kan jag varmt rekommendera SD-fötter.
G
Postad 25 November 2012 - 10:17
Unregistered6929df48
-
Unregistered6929df48
-
Rookie
-
3 inlägg
Precis den info jag behövde kring Yamaha förstärkare. Har skummat igenom tråden nu (vilket tog ett tag) och vad jag förstår så har det funnits frågetecken kring kombon MA + Yamaha. Men skönt att höra att det även finns de med positiva upplevelser  För övrigt var jag in i butik idag och lyssnade på RX6 och de lät makalöst bra ihop med en nyare Marantz-förstärkare. Tyvärr hade de ingen RX8 inne men säljaren tyckte att de var ganska lika i ljudbilden men mer kräm i RX8 då förstås.
Jag blev iaf glatt överraskad av vad en så liten golvare kan åstadkomma 
När det gäller A820 Kenat så kan jag bara varmt rekommendera den än så länge. Airplay funktionen är ett välkommet tillskott och recievern är väldigt tyst av sig. Om (jag säger om) jag måste sälja den så hör jag av mig, men knappast troligt då jag är grymt nöjd 
Nu återstår bara att se om man ska köpa in RX8 innan Jul eller vänta med Julklappen till Nästa år 
Det var faktiskt säljaren på Reference Audio som tyckte att MA fungerade bra till Yamaha, men det klart, han vill väl sälja också.  Som jag förstått det är skillnaden mellan RX6 och RX8 att 8:orna går djupare i basen och eftersom de har ett element mer än 6:orna så kräver de säkert mer effekt. Men med A820 har du väl möjlighet att biampa om du inte använder alla kanalerna. Får se om det blir en A820 eller om jag snålar och köper en RX-V673, såg att de säljs för 3800kr nu.
Postad 25 November 2012 - 12:44
Unregistered87a04f4d
-
Unregistered87a04f4d
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Det var faktiskt säljaren på Reference Audio som tyckte att MA fungerade bra till Yamaha, men det klart, han vill väl sälja också.  Som jag förstått det är skillnaden mellan RX6 och RX8 att 8:orna går djupare i basen och eftersom de har ett element mer än 6:orna så kräver de säkert mer effekt. Men med A820 har du väl möjlighet att biampa om du inte använder alla kanalerna.
Får se om det blir en A820 eller om jag snålar och köper en RX-V673, såg att de säljs för 3800kr nu.
Men med A820 har du väl möjlighet att biampa om du inte använder alla kanalerna. Vad jag har förstått så kan man inte få mer kraft från samma Reciever genom att Biampa, utan då behövs en effektförstärkare till det. Rätt eller fel? Får se om det blir en A820 eller om jag snålar och köper en RX-V673, såg att de säljs för 3800kr nu. 3800:- är ett riktigt bra pris om man vill åt lite nyare funktioner såsom Airplay HDMI pass through etc. A820 ligger på det dubbla nu ser jag. Om du inte behöver den extra HDMI ut samt finishen som Aventage levererar så är jag helt övertygad om att RX-V673 kommer räcka väl. Appen till Yamaha är guld värd (speciellt till Ipad) och jag använder den + Airplay funktionen varje dag med ett leende på läpparna
Postad 25 November 2012 - 17:25
Unregistered6929df48
-
Unregistered6929df48
-
Rookie
-
3 inlägg
Nej du har nog rätt, biamp ger inga större skillnader i kraft. Fortfarande bara ett slutsteg som driver de låga frekvenserna och det är där effekten behövs.
Efter att ha läst här ovan blir jag även sugen på att byta mina bakhögtalare till RX-FX och det tillsammans med att jag vill ha en blueray med 3D gör att jag snabbt är uppe i över 10.000:- Det är ju mycket pengar för en snål smålänning.
Men lycka til med dina RX8:or Erikcity, och bli inte besviken när du packat upp dem - de behöver spelas in ett bra tag
Postad 26 November 2012 - 15:23
Flame
-
Flame
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Tips till er som vill köpa RX6/RX8 och funderar på att driva det med en Yamaha-receiver, fråga om du kan låna både en Yamaha och en Harman Kardon receiver samtidigt. Lyssna gärna en timme på hyffsat hög volym och se till att allting är nollställt i receivrarna, utgå sedan från vad du kan leva med och spela med under en längre stund och på relativt hög volym (runt 85 dB kan vara ett bra värde).
Postad 26 November 2012 - 18:58
Unregistered87a04f4d
-
Unregistered87a04f4d
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Tips till er som vill köpa RX6/RX8 och funderar på att driva det med en Yamaha-receiver, fråga om du kan låna både en Yamaha och en Harman Kardon receiver samtidigt. Lyssna gärna en timme på hyffsat hög volym och se till att allting är nollställt i receivrarna, utgå sedan från vad du kan leva med och spela med under en längre stund och på relativt hög volym (runt 85 dB kan vara ett bra värde).
Bra tips där Flame, Har sett dina inlägg tidigare där du varit kraftigt emot kombon Yamaha + MA. Nu är ju smaken som baken och tydligen så finns det ju köpare som absolut inte har någonting negativt om det att säga. Om jag tolkar din rumsskiss korrekt så verkar du ha MA RX-FX som bakhögtalare och det skulle jag gärna vilja ha din subjektiva bedömning på. Är du nöjd med dom och tycker du dom är värda sitt pris? Kan man placera dom relativt högt dvs inte i öronhöjd men ändå få surround-känsla? Har du någon annan surround-högtalare att jämföra med? Tacksam för svar
Postad 26 November 2012 - 23:56
Flame
-
Flame
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Jag är grymt nöjd med mina RX-FX, man får bra surroundkänsla även fast man sitter intill bakväggen. Skissen är lite outdated, har möblerat om lite till och har nu även två par RX-FX. RX-FX ska enligt manualen sitta 60 cm (från mitten av högtalaren) över öronhöjd där du sitter och lyssnar och så har jag mina placerade, kolla om de funkar först. Men sen om de skulle diffa 5-10 cm tror jag inte du kommer märka så pass mycket av. Kan dock inte uttala mig om du måste ha dom nära takhöjd hur de kommer att bli, då jag aldrig testat.
Postad 05 December 2012 - 22:07
zacke08
-
zacke08
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
RX6 kostar endast 7994 kronor på Hallbäcks just nu! Någon som vet om det är en rea eller något? Är ju en stor prisskillnad. Synd att man inte har pengar just nu...
http://www.hallbacks...-audio-rx6.html
Postad 09 December 2012 - 11:38
jonte
-
jonte
-
Lärjunge
-
-
287 inlägg
Igår kunde man gjort ett kap här i västerås. Oryx hade konkursutförsäljning med 50% på allt, så RX8 kostade bara 7500:- (13') och RX6 4000:-.
Jag köpte mig ett par RX-FX för 2400:- som ska ersätta mina Dali-surround. Köpte RX8 med center i somras, men då hade de inga RX-FX inne.
Ska sätta upp dessa i veckan och se hur det blir. Tyvärr har jag inte optimalt rum, men det löser sig
Postad 09 January 2013 - 11:14
Zime
-
Zime
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Hej! Vad har ni för elektronik samt kablar till era MA RX högtalare? Och vad lyssnar ni på för typ av musik, samt vilken kvalite på inspelningarna? Har ni stora små rum? Har ni gjort några akustik förbättringar? Vad hade ni för några högtalare innan ni bytte?
Jag har mina RX6 kopplade till en Yamaha Rx-v765 vilket fungerar ok, men är helt klart sugen på ny, finare, bättre förstärkare som gör högtalarna rättvisa. Jag kommer därför osökt in på min egen fråga; Vilket märke kan ni rekommendera? Jag har kikat mycket på Marantz Sr6006 och Onkyo 717. Kan även påpeka att musik och film är lika viktigt. För övrigt hade jag ett par Klipsch RF-62 innan. Riktigt bra men något för stora.
Redigerat av Zime, 09 January 2013 - 13:32.
Postad 09 January 2013 - 17:21
Unregistered87a04f4d
-
Unregistered87a04f4d
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Jag har mina RX6 kopplade till en Yamaha Rx-v765 vilket fungerar ok, men är helt klart sugen på ny, finare, bättre förstärkare som gör högtalarna rättvisa.
Jag kommer därför osökt in på min egen fråga; Vilket märke kan ni rekommendera? Jag har kikat mycket på Marantz Sr6006 och Onkyo 717. Kan även påpeka att musik och film är lika viktigt.
För övrigt hade jag ett par Klipsch RF-62 innan. Riktigt bra men något för stora.
Hej, Jag kör själv Yamahas A820 till mina RX6 och jag är helnöjd men vill man jämföra med SR6006 och O717 så borde Yamahas A1020 vara att föredra. Den har också blivit väldigt prisad i olika "expert" tester osv. Marantzen SR6006 fick jag chansen att testa tillsammans med RX6 i butik. Kombination Marantx + RX6 till musik var riktigt fint och gav iaf mig ståpäls. Är dock oklart hur den fungerar till Film. Om jag vore dig så skulle jag bege mig till närmsta återförsäljare för MA och be dom demonstrera med ovan nämnda modeller om möjligt. Men Yamaha A820 + MA RX6 funkerade finfint både till Musik och Film enligt mig
Postad 10 January 2013 - 00:19
Zime
-
Zime
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Okej! Det låter ju jättefint om marantzen. Fast film är i och för sig minst lika viktigt som musik... Men tror det blir SR6006 ändå, den är ju så jäkla snygg också
Redigerat av Zime, 10 January 2013 - 00:19.
Postad 10 January 2013 - 14:04
pmy
-
pmy
-
Rookie
-
2 inlägg
Hej,
Jag kör själv Yamahas A820 till mina RX6 och jag är helnöjd men vill man jämföra med SR6006 och O717 så borde Yamahas A1020 vara att föredra. Den har också blivit väldigt prisad i olika "expert" tester osv. Marantzen SR6006 fick jag chansen att testa tillsammans med RX6 i butik. Kombination Marantx + RX6 till musik var riktigt fint och gav iaf mig ståpäls. Är dock oklart hur den fungerar till Film.
Om jag vore dig så skulle jag bege mig till närmsta återförsäljare för MA och be dom demonstrera med ovan nämnda modeller om möjligt.
Men Yamaha A820 + MA RX6 funkerade finfint både till Musik och Film enligt mig 
Hej Jag har nyss köpt en Yamaha 1020, men är inte nöjd med ljudet i 2.0 ihop med ma rx6! jag saknar kontrollen på basen samt att man tröttnar snabbt på ljudet när man spelar något högre än normalt. Ska själv leta efter en kombination än Yamaha + ma rx6
Postad 10 January 2013 - 17:18
Unregistered87a04f4d
-
Unregistered87a04f4d
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Hej
Jag har nyss köpt en Yamaha 1020, men är inte nöjd med ljudet i 2.0 ihop med ma rx6! jag saknar kontrollen på basen samt att man tröttnar snabbt på ljudet när man spelar något högre än normalt. Ska själv leta efter en kombination än Yamaha + ma rx6
Ja jag tror säkert det kan ha en hel del med akustik att göra det problemet du beskriver. Vad upplever du i basen som du inte kan kontrollera? Är dina RX6 inspelade?
Postad 10 January 2013 - 21:53
Unregistered596b4ce2
-
Unregistered596b4ce2
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Jag har följt denna tråd ett bra tag nu, och beslutade mig igår för att dra hem en beställning på ett par rx8 samt en HK 990. Jag har bara haft skit ljud för någon tusenlapp tills nu så det ska bli spännade att höra skillnaden
Någon som har erfarenhet av HK + MA tillsammans?
MVH
Postad 10 January 2013 - 23:05
Unregistered0c078b54
-
Unregistered0c078b54
-
Beroende
-
-
1421 inlägg
MA RX är INTE vassa. Bara så det är utrett. Har ett par RX8 själv och är hyperallergisk mot "vassa" diskanter. Den är tämligen neutral och sticker inte ut på något sätt. Neutral skulle jag vilja säga med liiiite vikt åt det ljusa hållet. Men vassa? Aldrig.
RX8 för mkt bas? De de är verkligen INTE bastunga i den bemärkelsen. Har ägt flera par märken samtidigt och de var det märke som var minst bastungt. Däremot har man aktustiska problem så kan alla högtalare vara "basiga" har t.o.m hört RX6 bumla som fasiken i fel rum. Det fina med RX8 är att OM problem skulle uppstå pga akustiska förutsättningar så kan man plugga dom både bak och/eller fram. Problem löst... Själv är det något jag saknar så önskas det lite mer "kropp" i det nedre registret, där fick de se sig slagna av mina B&W. Det är det enda har jag att anmärka på. RX6 har mindre "kropp" än RX8.
Jag har både A/B/C jämfört RX8 i samma butik med NAD375-kombo, HK990-kombo och Naim 5-kombo.
Har själv ägt och kört RX8 med HK975-kombo. Äger i skrivande stund NAD375 samt Onkyo 818. Vad vill du veta? :-)
Redigerat av Unregistered0c078b54, 10 January 2013 - 23:11.
Postad 11 January 2013 - 23:44
martin1981
-
martin1981
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Är inne på att köpa vita RX8or men vill ha svart tyg på fronten. Har på bilder sett att tyget på fronten ibland är ljusgrått och ibland svart men att alla(?) butiker säljer med ljusgrått. Har svart utgått eller kan man köpa till?
Postad 12 January 2013 - 09:41
Unregistered0c078b54
-
Unregistered0c078b54
-
Beroende
-
-
1421 inlägg
Vill minnas att jag fick frontarna med grått och centern med svart. Hörde av mig till Hembiobutiken där jag köpte dom och de fixade nytt grått till centern. Så det går att lösa.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|