Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Regas skivspelare

1278 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Rega P2 (Skivspelare) 1 8.833332 (5) Inga priser
Rega P9 (Skivspelare) 2 (0) Inga priser
Rega P7 (Skivspelare) 1 8.333332 (2) Inga priser
Rega P5 (Skivspelare) 1 7.5 (1) Inga priser
Rega Planar 3 (Skivspelare) 9 8.599998 (14) 6 600:-
Rega P1 (Skivspelare) 1 8.722222 (17) Inga priser
Rega P3-24 (Skivspelare) 1 9.124998 (7) Inga priser
Rega RP1 (Skivspelare) 7 8.277776 (17) Inga priser
Rega RP3 (Skivspelare) 5 8.6 (4) Inga priser
Rega RP6 (Skivspelare) 9 (0) Inga priser
Rega RP8 (Skivspelare) 7 7.5 (1) Inga priser
Rega Planar 2 (2016) (Skivspelare) 9 8.384614 (12) 6 990:-
4 relaterade trådar

Postad 12 February 2014 - 19:11

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Har mätt upp min RP3 med bubbla nu. Det som slår mig är att lägger jag den på glastallriken och ställer in den så den är i våg och sen lägger bubblan på MDFen så så visar de inte samma. Borde de inte det?

Antar man går efter när hur plattan är i våg.

Redigerat av Drobbo, 13 February 2014 - 06:15.

Postad 12 February 2014 - 23:08

Unregistered157cf98c
  • Unregistered157cf98c
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0

Har mätt upp min RP3 med bubbla nu. Det som slår mig är att lägger jag den på glastallriken och ställer in den så den är i våg och sen lägger bubblan på MDFen så så visar de inte samma. Borde de inte det?

Antar man går när hur plattan är i våg.

Jo, att tallriken är i våg är det viktigaste. Givetvis tillsammans med inställningen av tonarm o PU. Att tallrik o plint ska vara parallella i teorin är en sak men att till 100,0 % få till det helt är svårt (för tillverkarna). Tror man kan få acceptera en viss liten variation, med betoning på liten.

Redigerat av Unregistered157cf98c, 12 February 2014 - 23:10.

Postad 01 March 2014 - 14:10

Unregisteredd2fae390
  • Unregisteredd2fae390
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0
Sitter och avväger hur värt det är att uppgradera min Rega P2. Köpa ny tallrik, michell techo-motvikt osv. Eller om jag helt enkelt ska kränga den och köpa en begagnad rega p3-24 istället. Att köpa nya uppgraderingar till skivspelare kostar en del, bara Michell techno weight går på närmare 1000kr. Sälja min spelare och lägga till en tusenlapp eller två bör ge mig en rega p3-24 eller rent av en pr3. Va säger ni? Dags att blåsa liv i den här tråden igen :)

Redigerat av Unregisteredd2fae390, 01 March 2014 - 14:11.

Postad 18 March 2014 - 15:06

UprightCitizen
  • UprightCitizen
  • Forumräv

• 955 inlägg
  • 0
Jag misstänker att min tallrik på gamla planar 3an är ojämn, den har en mycket liknande gång som i youtubevideon som någon postade längre bak. Så jag tänkte försöka hitta en ny. Har ingen uppfattning av vad som är att föredra av glas, acryl osv. men är inte intresserad av hokus pokus, mest vill jag att tallriken ska snurra jämnt. Var hittar man sånt? Känner till groovetracer, men priset är lite häftigt. Kanske blir det ändå, men jag vill veta om det finns vettiga billigare alternativ. Hittade inte mkt på ebay till min stora förvåning.

Postad 18 March 2014 - 15:45

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Jag misstänker att min tallrik på gamla planar 3an är ojämn, den har en mycket liknande gång som i youtubevideon som någon postade längre bak. Så jag tänkte försöka hitta en ny. Har ingen uppfattning av vad som är att föredra av glas, acryl osv. men är inte intresserad av hokus pokus, mest vill jag att tallriken ska snurra jämnt. Var hittar man sånt? Känner till groovetracer, men priset är lite häftigt. Kanske blir det ändå, men jag vill veta om det finns vettiga billigare alternativ. Hittade inte mkt på ebay till min stora förvåning.

De här säljer acryltallrikar som enligt andra är prisvärda och bra.

http://www.acrylteller.com

Postad 19 March 2014 - 20:15

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0
Så var det slut. Efter nästan 4 år med Rega så har jag gjort slut med henne (?). Längtan efter en LP12 blev för stark för att motstå. Den kommer att gå på export till södra Sverige inom kort.

Postad 20 March 2014 - 20:31

Draj
  • Draj
  • Lärjunge

• 306 inlägg
  • 0

Som Drobbo sa, Acrylteller är bra.

Har själv köpt två tallrikar från dem. Inget krångel, bra kvalitet, schysst pris.

Postad 21 March 2014 - 19:16

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Hmmm, jag får dessvärre inte samma kick av vinyl som tidigare - någonting har hänt? Jag är helt nöjd med min Rega P3-24 med alla mods, men det finns nog inte mkt mer för mig att hämta ur detta medium sedan mina uppgraderingar.

:(

Redigerat av Glidtassen, 21 March 2014 - 19:16.

Postad 21 March 2014 - 19:47

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0
Tråkigt Glidtassen. Förhoppningsvis bara en kort tillbakagång av intresset - dina trådar om Vinyltillbehör och Regas spelare här på minhembio.com har varit otroligt givande att få vara delaktiga i. Jag hoppas att ditt intresse kommer tillbaka.
Jag kände ungefär samma sak efter ett tag med min P7:a, även om jag inte gjorde så många modifieringar med den. För min del så hittade jag vägen via att byta hela kitet.

Postad 21 March 2014 - 19:50

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
"Problemet" ligger kanske i att det främst är prylarna endel brinner för och inte mediet/musiken? När man är "klar" med prylarna så tröttnar man.

Postad 21 March 2014 - 19:54

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Jag bugar och tackar för att ni funnit mina trådar inspirerande. Men det kanske är som Drobbo säger: att jag är klar med mina uppgraderingar, eller åtminstone blivit nöjd. Men som sagt, intresset kanske gör sin entré om ett tag igen.

Postad 21 March 2014 - 20:25

Unregisteredd2fae390
  • Unregisteredd2fae390
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0
Men du har inte tröttnat på att lyssna på vinyl?

Postad 21 March 2014 - 21:04

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Hmmm, jag får dessvärre inte samma kick av vinyl som tidigare - någonting har hänt? Jag är helt nöjd med min Rega P3-24 med alla mods, men det finns nog inte mkt mer för mig att hämta ur detta medium sedan mina uppgraderingar.

:(

Kanske dags för dig att gå upp en prisklass eller två när det gäller själva drivverket, matcha gärna med en schysst MC- pickis så är du garanterat back on track igen.... B) Rega P3-24 har helt klart sina begränsningar- kan helt säkert slå fast att det finns mer att hämta i ditt fall.

Redigerat av GyroSE, 21 March 2014 - 21:07.

Postad 22 March 2014 - 11:20

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0

Så var det slut. Efter nästan 4 år med Rega så har jag gjort slut med henne (?). Längtan efter en LP12 blev för stark för att motstå. Den kommer att gå på export till södra Sverige inom kort.

Vad händer - först ASR - sen Rega...
Hoppas gräset är grönare på andra sidan.
Hos mig blev gräset extremt grönt när P7 fick en MC pu, och ASR fick ställas i MC-läge
-Då släppte alla begränsningar - alla delar i ljudet man haft, eller saknat - blev en färgstark enhet - full bredd och djup på alla håll och kanter.
Allt finns där - kraften i riaasteget gör dessutom som förstärkaren känns ännu starkare.

Jag noterade att både du och Glidtassen kört med Goldring
Verkar inte va en ultimat match till Rega - då ni båda är mer eller mindre missnöjda.
Regas egna Pu, Benz eller Dynavector verkar vara de Pu som passar bäst ihop med Regas armar.
Lycka till med lp12an

Redigerat av Jörgen A., 22 March 2014 - 11:54.

Postad 22 March 2014 - 14:53

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0
Missnöjd skulle jag nog inte säga att jag var med vinylen. ASR:en hade jag gärna haft kvar - den ångrar jag fortfarande att jag sålde :(
P7:an är/var BRA - och Goldringen gillade jag mer än Ortfons 2M som jag hade en kort tid, vilket är vad Tassen bytte till. Så om vi har varit missnöjda med Goldringen så har kanske varit det från olika utgångspunkter, eller vi har i alla fall löst det på olika sätt.

Varför bytte jag då? En LP12:a har alltid lockat och även om jag har njutit av P7:an så har jag sneglat och funderat hela tiden på en LP12:a, och när läget kom så slog jag till. Jag hade kunnat lägga pengarna på en bra MC-pickup också, men för mig blev det en LP12:a istället.

Den låter bättre än vad P7:an gjorde, ja - men det är en troligen en bättre arm på den (Linns Ittok LVII mot Regas Rb700) samt en annan PU (även om det sannolikt finns likheter mellan Goldrings 2x00 och Linns Adikt).
Sedan är det mycket nostalgi också - min första häftiga upplevelse av riktigt bra musik var på Takt och Ton i Luleå 1989 på en full Linnrigg med LP12/Ekos/Troika/Kairn/Klout*4/Keltik. Haksläppet var totalt när de la på Totos "Jake to the bone"... Eller som brorsan sa - "Nu ska jag åka hem och slänga ut min skitstereo genom fönstret".

Redigerat av hultin, 22 March 2014 - 15:24.

Postad 22 March 2014 - 15:38

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0
Hej hultin, grattis till nyköpet!

Är lite nyfiken rörande LP12:s vs P7:s ljudåtergivning- jag själv upplever att Linn- prylarna "färgar" ljudet mycket om man jämför med t.ex. min kombo Michell GyroDec SE och SME IV. Om man kikar på LP12 vs P7- hur upplever du skillnaderna dem emellan?

Postad 22 March 2014 - 15:38

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0

Missnöjd skulle jag nog inte säga att jag var med vinylen. ASR:en hade jag gärna haft kvar - den ångrar jag fortfarande att jag sålde :(
P7:an är/var BRA - och Goldringen gillade jag mer än Ortfons 2M som jag hade en kort tid, vilket är vad Tassen bytte till. Så om vi har varit missnöjda med Goldringen så har kanske varit det från olika utgångspunkter, eller vi har i alla fall löst det på olika sätt.

Varför bytte jag då? En LP12:a har alltid lockat och även om jag har njutit av P7:an så har jag sneglat och funderat hela tiden på en LP12:a, och när läget kom så slog jag till. Jag hade kunnat lägga pengarna på en bra MC-pickup också, men för mig blev det en LP12:a istället.

Den låter bättre än vad P7:an gjorde, ja - men det är en troligen en bättre arm på den (Linns Ittok LVII mot Regas Rb700) samt en annan PU (även om det sannolikt finns likheter mellan Goldrings 2x00 och Linns Adikt).
Sedan är det mycket nostalgi också - min första häftiga upplevelse av riktigt bra musik var på Takt och Ton i Luleå 1989 på en full Linnrigg med LP12/Ekos/Troika/Kairn/Klout*4/Keltik. Haksläppet var totalt när de la på Totos "Jake to the bone"... Eller som brorsan sa - "Nu ska jag åka hem och slänga ut min skitstereo genom fönstret".

Då gjorde du rätt - trevligt.
Jag hade lätt kunnat leva med en Lp12a.
Min Rega gör det den ska mycket bra- men kan säkert ändå få pisk av en 12a, ASR däremot tror jag aldrig jag säljer...

Postad 22 March 2014 - 17:01

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Precis monterat en Michell 3-point VTA adjuster på min RP3. Väldigt fin hårdvara. Allt passade perfekt och enkelt att få armen exakt i våg.

Postad 22 March 2014 - 20:08

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0

Hej hultin, grattis till nyköpet!

Är lite nyfiken rörande LP12:s vs P7:s ljudåtergivning- jag själv upplever att Linn- prylarna "färgar" ljudet mycket om man jämför med t.ex. min kombo Michell GyroDec SE och SME IV. Om man kikar på LP12 vs P7- hur upplever du skillnaderna dem emellan?

Lite skillnad som jag upplevt är att Regan spelar mer på, den är lite snärtigare i sin spelstil. LP12 är inte lika på, den ger mer/fler detaljer och för mig så var det en Aha-upplevelse att lägga på skivor som jag trodde att jag kunde ordentligt. Det kommer fram detaljer i mixen som jag inte riktigt hade koll på. Sedan är det vanskligt att säga vad som är spelare och vad som arm/PU. För mig så är neutralitet inte högsta prioritet. Jag kan gärna köpa ett färgat ljud - om jag upplever det som bättre så är det bättre, för mig. Full respekt för att andra väljer andra spelare/armar/PU.

Postad 23 March 2014 - 01:57

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0
Hultin - här tänker vi lika!
Låter det bra - så är det bra - färgat eller ej...
Måste ändå tillägga att efter några år med Rega är det svårt att byta bort drivet.
Just draget i återgivningen ger en spelglädje man inte vill va utan.
Med rätt PU på Regan kan du forma ljudbilden som du vill - utan att tappa drivet.
Anar att en lp12 är stabil som en pansarvagn - men kanske också lite "för" trygg - när man vill ha full fart framåt - vilket ofta en luddig känsla som är svår att sätt fingret på.
12an bör iofs också vara lätt att forma - massor med uppgrad kan göras - så visst kan man säkert få stuns i ljudet om detta saknas.
Kan inte låta bli att tycka att 12an är snygg - klassisk spelare helt enkelt...

Postad 01 April 2014 - 11:05

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Hämtat en ny RP6 idag. Är det någon mer med RP6 som kan kontrollmäta planen på plinten samt plattan? Tycker mina diffar mycket för den här prisklassen men vet inte vad som anses "normalt".

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  bild 1.JPG   510.23K   1 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  bild 2.JPG   463.56K   0 Antal nerladdningar

Postad 01 April 2014 - 12:20

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
En annan sak. När armen är i sitt maxläge så släpper den inte från skivan. Ortofon 2M Blue samt 180g platta. Från runt spår två och inåt så ligger den mot skivan när armlyften är max uppe. :unsure:

Postad 01 April 2014 - 13:52

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0
Med ortofons PU fick jag ha en 2mm spacer under tonarmen på min P7:a. Vet inte hur det ser ut för en RP6:a men skulle gissa att det är samma som gäller nu.

Postad 01 April 2014 - 13:56

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Med ortofons PU fick jag ha en 2mm spacer under tonarmen på min P7:a. Vet inte hur det ser ut för en RP6:a men skulle gissa att det är samma som gäller nu.

Tog den i när du hade hissat upp armen i sitt max annars? Jag har haft både RP1 och RP3 och inte haft problem med dom med samma höjd på PU. Min hiss sjunker ner om man drar upp den med fingrarna. Verkar feljusterad eller defekt från fabrik. Den bör ju vara 3-5mm ovanför skivan i alla fall som den varit på mina andra Rega.

Redigerat av Drobbo, 01 April 2014 - 13:56.

Postad 01 April 2014 - 14:20

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0
Den tog i när den var uppe på max ja. Jag testade att höja tonarmslyften - men det är en specialdimension för att kunna höja lyften (inte helt vanliga dimensioner om man säger så....).

Ta ett snack med handlaren. Köpte du PU och spelare av samma handlare? Då tycker jag att han ska ha monterat det hela åt dig.

Postad 01 April 2014 - 18:44

patternmaster
  • patternmaster
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

Hämtat en ny RP6 idag. Är det någon mer med RP6 som kan kontrollmäta planen på plinten samt plattan? Tycker mina diffar mycket för den här prisklassen men vet inte vad som anses "normalt".

Hej Drobbo, gratulerar till 6:an! Jag kollade just min med bubblan. Den diffar ungefär som din när vattenpasset ligger i hålet, men om jag lägger passet på "staget" diffar det inte. Då får man anta att tonarmens vertikalaxel och tallrikslagret är parallella, det är ju viktigt. Vad beträffar lyften kan jag inte uttala mig för jag har ju Exact pu. Men som sagt snacka med handlaren. En fin spelare är det iaf. Jag är mycket nöjd med min, även utan uppgraderingar ska nämnas!

Postad 01 April 2014 - 18:47

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Hej Drobbo, gratulerar till 6:an! Jag kollade just min med bubblan. Den diffar ungefär som din när vattenpasset ligger i hålet, men om jag lägger passet på "staget" diffar det inte. Då får man anta att tonarmens vertikalaxel och tallrikslagret är parallella, det är ju viktigt. Vad beträffar lyften kan jag inte uttala mig för jag har ju Exact pu. Men som sagt snacka med handlaren. En fin spelare är det iaf. Jag är mycket nöjd med min, även utan uppgraderingar ska nämnas!

Har mätt från plint till tallrik och det diffar 3mm från höger till vänster sida :( Verkar som jag kommer få en ny.

Postad 01 April 2014 - 20:40

patternmaster
  • patternmaster
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

Har mätt från plint till tallrik och det diffar 3mm från höger till vänster sida :( Verkar som jag kommer få en ny.

Min diffar 0,5-1 mm från höger till vänster, något bättre alltså men det är med GT sub monterad. Har ej kollat med originalsub. Hoppas du får en ny så du kan känna dig nöjd, det är ju inte småpengar det handlar om, så man får väl ha krav på kvaliteten. Det bästa är ju om allting är maskinbearbetat inkl tallriken men då får man ju satsa på andra märken.

Postad 01 April 2014 - 20:42

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Min diffar 0,5-1 mm från höger till vänster, något bättre alltså men det är med GT sub monterad. Har ej kollat med originalsub. Hoppas du får en ny så du kan känna dig nöjd, det är ju inte småpengar det handlar om, så man får väl ha krav på kvaliteten. Det bästa är ju om allting är maskinbearbetat inkl tallriken men då får man ju satsa på andra märken.

Ja det låter ju mer rimligt. Min väns RP6a är också helt plan. Tack för hjälpen!

Edit: Kommer få en ny.

Redigerat av Drobbo, 03 April 2014 - 18:07.

Postad 24 April 2014 - 22:00

patternmaster
  • patternmaster
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Tips: Utförlig beskrivning och recension av RP 10: tresholdlovers.com .

Postad 25 April 2014 - 09:36

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

Tips: Utförlig beskrivning och recension av RP 10: tresholdlovers.com .

http://www.thresholdlovers.com/articles.php?lng=en&pg=1977

Postad 05 May 2014 - 17:19

patternmaster
  • patternmaster
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Senaste förbättringsförsöket för den stackars RP6:an!
Bättre? Inte som natt o dag men har inte lyssnat så mycket än.
Inte så dyrt den här gången i alla fall!

Bifogad fil(er)

Redigerat av patternmaster, 05 May 2014 - 17:32.

Postad 05 May 2014 - 17:33

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Senaste förbättringsförsöket för den stackars RP6:an!
Bättre? Inte som natt o dag men har inte lyssnat så mycket än.
Inte så dyrt den här gången i alla fall!

Jag har beställt Tangospinner subplatta till min RP6. Men du kör GT sub och sen rem och pulley från tango?

Gjorde subben mer än denna uppgradering?

Redigerat av Drobbo, 05 May 2014 - 17:34.

Postad 05 May 2014 - 21:49

patternmaster
  • patternmaster
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

Jag har beställt Tangospinner subplatta till min RP6. Men du kör GT sub och sen rem och pulley från tango?

Gjorde subben mer än denna uppgradering?

Subben och den vita remmen gjorde mer tycker jag. men detta var kul att prova o inte så dyrt. Michael Lim har en pulleyvariant med stoppskruv o det är jag inte så förtjust i. Rega original har bättre finish och har ganska hård passning och är sedan limmad m loctite. Det är nog det bästa systemet. Jag försökte få tag i regas dubbelpulley men den finns inte som reservdel, endast integrerad med RP8 el RP10 motorn och de passar inte på 6:an enl generalagenten Digitalbild!
Men Tangospinnern är bra också. Dock hade den första jag fick för stort hål. Den andra var lite trång men den fixa jag på jobb med en passande brotsch. TS subplattor ser ju förnämliga ut, och har fått fin kritik. Gustavo är ju väldigt tillmötesgående och tacksam för feedback också, skickade ny pulley utan snack o ville inte ha tillbaka den defekta. Det var väl ett olycksfall i arbetet bara. Ska du byta pulley så tänk på att du måste ha en avdragare för den sitter hårt. Risk att skada motorn annars.

Postad 06 May 2014 - 06:43

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Subben och den vita remmen gjorde mer tycker jag. men detta var kul att prova o inte så dyrt. Michael Lim har en pulleyvariant med stoppskruv o det är jag inte så förtjust i. Rega original har bättre finish och har ganska hård passning och är sedan limmad m loctite. Det är nog det bästa systemet. Jag försökte få tag i regas dubbelpulley men den finns inte som reservdel, endast integrerad med RP8 el RP10 motorn och de passar inte på 6:an enl generalagenten Digitalbild!
Men Tangospinnern är bra också. Dock hade den första jag fick för stort hål. Den andra var lite trång men den fixa jag på jobb med en passande brotsch. TS subplattor ser ju förnämliga ut, och har fått fin kritik. Gustavo är ju väldigt tillmötesgående och tacksam för feedback också, skickade ny pulley utan snack o ville inte ha tillbaka den defekta. Det var väl ett olycksfall i arbetet bara. Ska du byta pulley så tänk på att du måste ha en avdragare för den sitter hårt. Risk att skada motorn annars.

Pulleyn låter jag vara. För ny spelare för att ge mig på ett sånt ingrepp :). Subben är ju lugnt. Gus är grym och hoppas hårdvaran håller samma kvalitet. Återkommer med bilder och kommentarer när den är på plats.

Postad 06 May 2014 - 15:50

patternmaster
  • patternmaster
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

Pulleyn låter jag vara. För ny spelare för att ge mig på ett sånt ingrepp :). Subben är ju lugnt. Gus är grym och hoppas hårdvaran håller samma kvalitet. Återkommer med bilder och kommentarer när den är på plats.

Det gör du rätt i. Jag lyckades hålla mig i skinnet nästan ett år innan det började klia i fingrarna. När det gäller uppgraderingar tycker jag att man ska enkelt kunna återställa till originalskick. Att skifta sub fördärvar ju inget.
När jag köpte min 6:a ingick det faktiskt i planen att byta subben. Börjar vi närma oss en 8:a nu eller.....

Postad 06 May 2014 - 16:28

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Det gör du rätt i. Jag lyckades hålla mig i skinnet nästan ett år innan det började klia i fingrarna. När det gäller uppgraderingar tycker jag att man ska enkelt kunna återställa till originalskick. Att skifta sub fördärvar ju inget.
När jag köpte min 6:a ingick det faktiskt i planen att byta subben. Börjar vi närma oss en 8:a nu eller.....

Jag går inte igång riktigt på RP8an faktiskt men verkligen älskar RP6an. Hade kört GT subben med om den inte kostat 1/3 av hela RP6an. Hade svårt att motivera det för mig själv :) Men GTn är finare. Nästa uppgradering blir PU. Funderar på att gå från Ortofon 2m Blue till Bronze.. De säljs nya för 2200kr på Ebay ibland så väntar in den :)

Postad 06 May 2014 - 21:19

patternmaster
  • patternmaster
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

Jag går inte igång riktigt på RP8an faktiskt men verkligen älskar RP6an. Hade kört GT subben med om den inte kostat 1/3 av hela RP6an. Hade svårt att motivera det för mig själv :) Men GTn är finare. Nästa uppgradering blir PU. Funderar på att gå från Ortofon 2m Blue till Bronze.. De säljs nya för 2200kr på Ebay ibland så väntar in den :)

Jag tror att huvudsaken är att man sätter dit en maskinbearbetad sub , fabrikatet har nog ingen jättebetydelse! GT:n kanske är lite overkill, Jag hade nog köpt av Gus men kände inte till honom då jag tryckte på köpknappen. Jag gillar också 6:an låter mycket bra och är nice att vila ögonen på! Kommer iaf inte att ta steget till 8:an.
Ska bli intressant att höra vad du tycker. Bra tips om pu, Är lite sugen på en Black, kanske man kan hitta en till bra pris.
Undrar just om du har monterat VTA ringarna på 6:an??

Postad 07 May 2014 - 05:12

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Jag tror att huvudsaken är att man sätter dit en maskinbearbetad sub , fabrikatet har nog ingen jättebetydelse! GT:n kanske är lite overkill, Jag hade nog köpt av Gus men kände inte till honom då jag tryckte på köpknappen. Jag gillar också 6:an låter mycket bra och är nice att vila ögonen på! Kommer iaf inte att ta steget till 8:an.
Ska bli intressant att höra vad du tycker. Bra tips om pu, Är lite sugen på en Black, kanske man kan hitta en till bra pris.
Undrar just om du har monterat VTA ringarna på 6:an??

Japp jag har monterat Michell 3-point VTA adjuster i svart. Mycket bra stycke hårdvara. Passform, finish och funktion är perfekt. Om någon köper så tänk på att tunnaste ringen är en 2mm höjning när den är i sitt innersta läge. Man kan alltså aldrig få 0-2mm med den på en Rega utan bara 2-4 eller 4-6mm höjning.

Postad 16 May 2014 - 20:00

Draj
  • Draj
  • Lärjunge

• 306 inlägg
  • 0
Så, min rem har börjat "gnissla" lite när jag startar upp spelaren.

Lagret är inoljat och så, det är helt klart remmen som spökar. Jag kan även se att när jag startar spelaren är remmen inte helt spänd utan det är som att den slirar 1 sekund innan den får fäste. Remmen är en Rega White Belt inte ens ett år gammal, trist. Ska man köpa en ny eller kan man olja in eller vad gör man?

Postad 16 May 2014 - 20:06

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Så, min rem har börjat "gnissla" lite när jag startar upp spelaren.

Lagret är inoljat och så, det är helt klart remmen som spökar. Jag kan även se att när jag startar spelaren är remmen inte helt spänd utan det är som att den slirar 1 sekund innan den får fäste. Remmen är en Rega White Belt inte ens ett år gammal, trist. Ska man köpa en ny eller kan man olja in eller vad gör man?

Exakt samma här. Har faktiskt haft två vita remmar på några månader och den förra var inte så. Det känns som den jag har nu är slappare. Tycker min svarta greppar mer och faktiskt får jag för mig den ger jämnare gång. Funderar på hur mycket vita remmar som är kopior då många skriver att det är original. Har köpt båda mina på eBay nämligen.

Postad 16 May 2014 - 22:28

patternmaster
  • patternmaster
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

Exakt samma här. Har faktiskt haft två vita remmar på några månader och den förra var inte så. Det känns som den jag har nu är slappare. Tycker min svarta greppar mer och faktiskt får jag för mig den ger jämnare gång. Funderar på hur mycket vita remmar som är kopior då många skriver att det är original. Har köpt båda mina på eBay nämligen.

Hej på er, jag köpte min vita rem hos vinylbutiken i Regas originalförp. Visst gnäller det till lite vid start, det är ju över 2 kg som ska startas upp, men jag brukar dra igång tallriken för hand innan jag trycker på strömbrytaren för att slippa höra gnället. Har lagt Tangospinner åt sidan ett tag, inte helt nöjd, går aningen fort, vilket tyder på fel storlek eller en liten aning kast i trissan. Samma sak med en, två el tre remmar. Regas trissa och vita rem=spot on och ingen vandring alls på stroboskopet.
Jag brukar göra ren rem o anliggningsytor då o då med t.ex röd T.

Redigerat av patternmaster, 16 May 2014 - 22:31.

Postad 16 May 2014 - 23:17

Draj
  • Draj
  • Lärjunge

• 306 inlägg
  • 0
Tycker det är lite märkligt..

Jag har bytt ut subplattan som snurrar tallriken och inte mätt om den har exakt samma mått, men den har inte låtit tidigare vilket ju indikerar på att remmen försämrats. Funderar på om remmen är gjord för att ligga an mot plast, min Isokinetic subplatta är gjord av aluminium.

Jag får väl testa T-röd, tackar för tipset :)

Redigerat av Draj, 16 May 2014 - 23:18.

Postad 17 May 2014 - 06:04

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Hej på er, jag köpte min vita rem hos vinylbutiken i Regas originalförp. Visst gnäller det till lite vid start, det är ju över 2 kg som ska startas upp, men jag brukar dra igång tallriken för hand innan jag trycker på strömbrytaren för att slippa höra gnället. Har lagt Tangospinner åt sidan ett tag, inte helt nöjd, går aningen fort, vilket tyder på fel storlek eller en liten aning kast i trissan. Samma sak med en, två el tre remmar. Regas trissa och vita rem=spot on och ingen vandring alls på stroboskopet.

Du har sett att Tango gör lite olika för olika Hertz/marknader?

Postad 17 May 2014 - 07:09

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
För mig verkar det som om drivhjulet inte återkopplar till motorn ordentligt. Vid ett tillfälle har jag blivit tvungen att pressa ned drivhjulet med fingret, och då har det börjat rotera. Detta händer väldigt sällan, men det är rätt vanligt att jag brukar få spinna igång Regans tallrik för hand eftersom det har blivit för tungt med både skivtallrick och min nya subplatter.

Postad 17 May 2014 - 18:21

patternmaster
  • patternmaster
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

Du har sett att Tango gör lite olika för olika Hertz/marknader?

Ja jag vet, jag beställde specifikt 50 Hz, så det är nog rätt, har jämfört med original. Tallriken snurrar bara en hårsmån för fort, men har man en gång sett det på strob så är det ju kört liksom. Funderar på att ge Michael Lim versionen en chans eller så får man väl göra en egen. Eller låta bli! Vill man ha bort de allra sista svaj resterna får man nog langa upp lite större slantar.

Postad 28 June 2014 - 09:20

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Hur mäter ni hastigheten på era spelare? Måste man köpa mätskiva + app eller finns alternativ? Kör Tangospinnern nu men får för mig det går lite lite snabbt..

Postad 29 June 2014 - 21:12

patternmaster
  • patternmaster
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Jag använder en vanlig stroboskopskiva som medföljde den första skivsp jag köpte, en Dual 1019 förresten.
Det tycker jag duger. Finns strob att hämta på Vinylengine.
Bytte nyligen till Michael Lim´s dubbeltrissa, mycket stabil drivning, bättre än TS.

Postad 08 August 2014 - 07:50

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Vet inte hur många det finns med en RP8/RP10 härute, i så fall hur låter dessa?

Postad 08 August 2014 - 08:21

Unregisteredd2fae390
  • Unregisteredd2fae390
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0
Det undrar jag också, är sugen inom en rimlig framtid att byta upp mi i vinylväg. Läste en recension av Micael Fremer och han verkar väldigt positiv.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.