PlayStation 3 'hacked' by hardware crackers
1392 svar till detta ämne
Postad 20 January 2011 - 12:49
random111
-
random111
-
Forumräv
-
-
922 inlägg
Det var därför jag skrev google translate inom parentes. Men helt obegrepligt var det väl ändå inte. Att mata in serienummer för spel/program är knappast något nytt. Men återigen, katt och råtta. OM detta nu är sant lär det ju inte dröja länge innan detta ocskå "knäcks".
Jag fick snarare intrycket om att det handlar om ett unikt serienummer inbränt på varje Blu-ray skiva. Har du originallänken så att man kan läsa mer? Om detta är till för att kontrollera onlinespel så borde det kunna göras väldigt svårt att knäckas, i och med att kontrollen av serienumret då inte behöver göras på PS3:an. Vilket omöjliggör reverse engineering av algoritmen som skapar serienummer.
Redigerat av random111, 20 January 2011 - 13:00.
Postad 20 January 2011 - 15:27
Unregistered577c6879
-
Unregistered577c6879
-
Mästare
-
-
2986 inlägg
Jag antar att det handlar om samma serienummer som AACS använder för att identifera originalskivor samt till managed copy. PMSN id och manifest.xml som finns på varje skiva går att hålla intakt genom att skapa en protected BDMV-REC. I praktiken kan man svartlista alla serienummer från att koppla upp sig mot ett nätverk men detta är ingen lösning som kommer funka i längden.
Postad 20 January 2011 - 15:39
BrittBastard
-
BrittBastard
-
Oppa is gangnam style
-
-
7899 inlägg
Jag fick snarare intrycket om att det handlar om ett unikt serienummer inbränt på varje Blu-ray skiva. Har du originallänken så att man kan läsa mer?
Om detta är till för att kontrollera onlinespel så borde det kunna göras väldigt svårt att knäckas, i och med att kontrollen av serienumret då inte behöver göras på PS3:an. Vilket omöjliggör reverse engineering av algoritmen som skapar serienummer.
Jo, vid närmare läsning så har du nog rätt. Här är källan. På holländska. Enjoy.
Postad 20 January 2011 - 15:45
Unregistered577c6879
-
Unregistered577c6879
-
Mästare
-
-
2986 inlägg
Läs min post ovan. Detta är i princip redan knäckt vad gäller privat backup. Sony kan inte ta bort recordable support från sin firmware utan att bryta mot AACS dessutom.
Det blir bara problem om flera personer använder samma serienummer samtidigt mot en auth server.
Redigerat av Unregistered577c6879, 20 January 2011 - 15:47.
Postad 20 January 2011 - 15:53
random111
-
random111
-
Forumräv
-
-
922 inlägg
Jag antar att det handlar om samma serienummer som AACS använder för att identifera originalskivor samt till managed copy. PMSN id och manifest.xml som finns på varje skiva går att hålla intakt genom att skapa en protected BDMV-REC. I praktiken kan man svartlista alla serienummer från att koppla upp sig mot ett nätverk men detta är ingen lösning som kommer funka i längden.
Varför skulle inte det fungera i längden? Givet att algoritmen för att skapa serienummer inte läcker ut, så kommer varje svartlistat serienummer att motsvaras av ett köpt spel, som inte kommer att kunna användas online. För att det hela ska fungera behövs det också en vitlista med kopplingarna mellan serienummer och PSN ID. Denna lista borde rimligtvis bli mycket större än svartlistan. Så storleksmässigt kan inte svartlistan bli något problem. Vitlistan borde bli i samma storleksordning som den lista med PSN spel och tillbehör och Sony håller reda på för varje PSN ID redan nu. Däremot för offline-spel, så lär inte detta hjälpa...
Postad 20 January 2011 - 16:15
Unregistered577c6879
-
Unregistered577c6879
-
Mästare
-
-
2986 inlägg
Varför skulle inte det fungera i längden? Givet att algoritmen för att skapa serienummer inte läcker ut, så kommer varje svartlistat serienummer att motsvaras av ett köpt spel, som inte kommer att kunna användas online. För att det hela ska fungera behövs det också en vitlista med kopplingarna mellan serienummer och PSN ID. Denna lista borde rimligtvis bli mycket större än svartlistan. Så storleksmässigt kan inte svartlistan bli något problem. Vitlistan borde bli i samma storleksordning som den lista med PSN spel och tillbehör och Sony håller reda på för varje PSN ID redan nu.
Däremot för offline-spel, så lär inte detta hjälpa...
Nu har jag inte särskilt stor koll på PSN utan mer AACS. Vad exakt håller de reda på idag vad gäller spel? Problemet är hur AACS är utformat. Teoretiskt kan modifera datan genom avläsning i vissa enher. De nämner det själva i avtalet. Vet inte exakt hur deras vitlista skulle utformas, men det är inte första gången sånna inte funkar i längden. Level of Protection - Handling of Volume ID, Media ID, Binding Nonce and PMSN. In a Licensed Product that does not implement AACS Drive Authentication, the portion of such Licensed Product that retrieves AACS Content from the optical media and the portion of such Licensed Player that performs the AACS decryption function shall be designed and manufactured in a manner associated and otherwise integrated with each other such that the Volume ID, Media ID, Binding Nonce and PMSN (as those terms are defined in the Specifications) flowing between them are reasonably secure from modification.
Postad 20 January 2011 - 16:52
random111
-
random111
-
Forumräv
-
-
922 inlägg
Idag håller PSN reda på allt du har laddat ner från PSN (utom patchar till spel), dvs både saker som är gratis och saker som man har köpt. För saker som är köpta håller PSN dessutom reda på hur många (och vilka?) PS3 som du har installerat på. Det blir lätt en rätt lång lista. Min gissning är att en vitlista med serienummer för varje PSN ID i snitt blir mindre än den lista som redan finns.
För att detta ska funka krävs att det går skriva in ett unikt serienummer på ungefär 40 bytes på varje skiva. Var den ligger på skivan spelar ingen roll. Om det går att ändra på serienumret gör inget heller. Så länge algoritmen som skapar serienummer är hemlig.
Edit: Att trycka en unik PSN Store kod på en lapp till varje spel skulle fungera nästan lika bra. Då skulle man manuellt få aktivera online-delen av spelen i PSN Store:n. Dock inte lika användarvänligt. Spelservrarna får sedan kontrollera mot PSN servrarna ifall en viss användare har aktiverat online-delen, i och med att det inte längre går att lita på PS3:an.
Redigerat av random111, 20 January 2011 - 17:52.
Postad 20 January 2011 - 18:46
Unregistered1232
-
Unregistered1232
-
Veteran
-
-
1892 inlägg
Edit: Att trycka en unik PSN Store kod på en lapp till varje spel skulle fungera nästan lika bra. Då skulle man manuellt få aktivera online-delen av spelen i PSN Store:n. Dock inte lika användarvänligt. Spelservrarna får sedan kontrollera mot PSN servrarna ifall en viss användare har aktiverat online-delen, i och med att det inte längre går att lita på PS3:an.
Det där innebär ju att spelen låser sig till 1 konsol/användare... tror inte det skulle uppskattas av många, speciellt inte av mig... gillar inte redan nu det ea håller på med på deras spel.
Postad 20 January 2011 - 19:42
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Kör från mobilen i Israel
Så nu kanske jag ska förklara mig.
Jag baserar detta ENDAST baserat på vad som hände med Jailbreak på iPhone. Det är idag helt lagligt att jailbreaka sin iPhone i USA. Sen att Apple dra detta vidare ändrar inte det faktum att det redan har varit prövat i domstol.
Likheterna med Jailbreak på iPhone och detta som GeoHot nu gjort på ps3 är slående.
1. Båda 2 är slutna system där kod endast godkänd av plattform ägaren får köras.
2. Båda hacken har i sin grundform har bara möjliggjort att köra icke godkänd kod. I iPhone fallet är det Cydia och i ps3 fallet är det install package.
3. Möjligheterna att köra egen kod har sen gjort att andra har skrivit egen kod för att kunna lägga in och köra kod som normalt kostar.
4. I båda fallen är detta gjort att personer som inte har varit delaktiga i själva hackandet av systemet.
5. I båda fallen har verktygen till att öppna systemen skrivits med open source program. I båda fallen har det varit utan ekonomisk vinning.
I båda fallen har alltså öppnandet av systemet möjligjort piratkopiering men detta har inte gjorts av de som öppnat systemet.
Det är därför jag inte tror GeoHot blir fälld. Att en användare gör något olagligt med ett verktyg betyder inte att man kan hålla skaparen ansvarig om vi tittar på andra fall. Har andra hack-skapare blivit fällda? DVD-jon? Osv? Finns ju 100-tals open source verktyg för att dekryptera dvd-filmer utan att någon blivit fälld.
Sprit kanske var en dålig jämförelse. Ber om ursäkt för det.
Jag vet inte utfallet men ser likheterna med jailbreak på iphone. I en intervju med GeoHot så verkar det vara samma likhet som han tänker dra till sitt försvar.
Ska bli intressant oavsett vad.
Postad 20 January 2011 - 20:07
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Min ps3a är region A så jag skulle inte ha ngt emot att köra region B på den också.
Speciellt Criterions titlar som de envisas med att ha som region A på Blu-ray..grr.
Postad 20 January 2011 - 20:47
random111
-
random111
-
Forumräv
-
-
922 inlägg
Det där innebär ju att spelen låser sig till 1 konsol/användare... tror inte det skulle uppskattas av många, speciellt inte av mig... gillar inte redan nu det ea håller på med på deras spel.
Precis som med PSN spel så skulle man kunna tillåta 5 konsoller/användare.
Postad 20 January 2011 - 21:31
random111
-
random111
-
Forumräv
-
-
922 inlägg
Jag baserar detta ENDAST baserat på vad som hände med Jailbreak på iPhone. Det är idag helt lagligt att jailbreaka sin iPhone i USA.
Att "jailbreaka sin iPhone" motsvaras av att "installera CFW på PS3", och det är inte det som Geohot och de andra är anklagade för. Har andra hack-skapare blivit fällda? DVD-jon? Osv? Finns ju 100-tals open source verktyg för att dekryptera dvd-filmer utan att någon blivit fälld.
Är det någon verktygsutvecklare som har tagits till domstol och blivit friad? Det finns flera exempel på verktyg baserade på DeCSS som har försvunnit efter hot om stämningar. Och det finns domstolsbeslut i USA mot publicering av DeCSS. Varför DVD-Jon inte blev fälld vet jag inte. Var det för att det inte var han som gjorde hacket, utan bara var budbärare? Ska bli intressant oavsett vad.
Absolut!
Postad 20 January 2011 - 22:33
Unregistered577c6879
-
Unregistered577c6879
-
Mästare
-
-
2986 inlägg
Är det någon verktygsutvecklare som har tagits till domstol och blivit friad? Det finns flera exempel på verktyg baserade på DeCSS som har försvunnit efter hot om stämningar. Och det finns domstolsbeslut i USA mot publicering av DeCSS. Varför DVD-Jon inte blev fälld vet jag inte. Var det för att det inte var han som gjorde hacket, utan bara var budbärare?
Hot om stämning är inte att likställa med något. USA har lite annorlunda lagstiftning. I och med DMCA har de något kallat circumvention measures. Rättsfallet med 321 Studios vs MGM Studios är väl det enda som varit uppe i rätten. Själva backup-programmet i sig var enligt domaren olagligt, medan kopiorna gjorda av programmet var lagliga enligt fair use. Enligt domaren är det själva dekrypteringstekniken hon ansåg vara olaglig och att folk ska nöja sig med analoga (vhs?) inspelningar om man vill ha en privat kopia. Tyvärr har detta inte varit uppe i Supreme Court så det är väl inte helt 100%igt hurvida detta går att tillämpa i några andra federala fall. Sv regeringen har själva sagt att det inte ska vara olagligt att använda sådan teknik för att möjliggöra privat backup eller spela upp musik/film i valfri enhet. Tyvärr verkar de flesta utredarna inte riktigt veta något om teknik i och med att vi går mot samma lagstiftning som DMCA, där konsumenten i princip är rättslös och utgivare inte behöver ta något ansvar. Man har haft 4 år på sig att släppa managed copy som specats i AACS, men vi behöver fortfarande förlita oss på att använda gråzons-verktyg för våra rättigheter enligt sv lagstiftning. Vi betalar ju dessutom straffskatt genom Copyswede på blank media och snart även hårddiskar trots att det inte finns några lagliga dekrypteringsprogram för göra en privat kopia av digitala media.
Postad 21 January 2011 - 20:04
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Att "jailbreaka sin iPhone" motsvaras av att "installera CFW på PS3", och det är inte det som Geohot och de andra är anklagade för.
Är det någon verktygsutvecklare som har tagits till domstol och blivit friad? Det finns flera exempel på verktyg baserade på DeCSS som har försvunnit efter hot om stämningar. Och det finns domstolsbeslut i USA mot publicering av DeCSS. Varför DVD-Jon inte blev fälld vet jag inte. Var det för att det inte var han som gjorde hacket, utan bara var budbärare?
Absolut!
Sant men för att kunna jailbreaka en iPhone eller installera CFW så krävs det att någon hittar vägen. I båda fallen handlar det om att en eller flera individera har kartlagt säkerhetssystemet bakom. Sen hittat svagheter för att sen använda dessa svagheter. Sen delat med sig av dessa svagheter. Detta är vad GeoHot står till svars för. Därför ser jag också likheterna. Angående DVD-jon så var det bara ett exempel. Ville mer belysa att det inte är svart och vit. Alltså bara för att man bryter ett säkerhetssystem på en maskin så har man inte per automatik gjort något olagligt. Dock är detta spännande. Oavsett vad som händer med geohot så är skadan gjord.
Postad 21 January 2011 - 21:29
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Kör från mobilen i Israel
Så nu kanske jag ska förklara mig.
Jag baserar detta ENDAST baserat på vad som hände med Jailbreak på iPhone. Det är idag helt lagligt att jailbreaka sin iPhone i USA. Sen att Apple dra detta vidare ändrar inte det faktum att det redan har varit prövat i domstol.
Likheterna med Jailbreak på iPhone och detta som GeoHot nu gjort på ps3 är slående.
1. Båda 2 är slutna system där kod endast godkänd av plattform ägaren får köras.
2. Båda hacken har i sin grundform har bara möjliggjort att köra icke godkänd kod. I iPhone fallet är det Cydia och i ps3 fallet är det install package.
3. Möjligheterna att köra egen kod har sen gjort att andra har skrivit egen kod för att kunna lägga in och köra kod som normalt kostar.
4. I båda fallen är detta gjort att personer som inte har varit delaktiga i själva hackandet av systemet.
5. I båda fallen har verktygen till att öppna systemen skrivits med open source program. I båda fallen har det varit utan ekonomisk vinning.
I båda fallen har alltså öppnandet av systemet möjligjort piratkopiering men detta har inte gjorts av de som öppnat systemet.
Det är därför jag inte tror GeoHot blir fälld. Att en användare gör något olagligt med ett verktyg betyder inte att man kan hålla skaparen ansvarig om vi tittar på andra fall. Har andra hack-skapare blivit fällda? DVD-jon? Osv? Finns ju 100-tals open source verktyg för att dekryptera dvd-filmer utan att någon blivit fälld.
Sprit kanske var en dålig jämförelse. Ber om ursäkt för det.
Jag vet inte utfallet men ser likheterna med jailbreak på iphone. I en intervju med GeoHot så verkar det vara samma likhet som han tänker dra till sitt försvar.
Ska bli intressant oavsett vad.
Ganska troligt att han blir frikänd Och även ganska förväntat att Sony skulle stämma honom. Så allt är väl som det brukar vara  Sedan vet jag inte om det va du eller någon annan som skrev att han bara kan bli fälld om hacket enbart syftade till piratkopiering, men där håller jag inte med. Man kan inte hålla på att skylla på att hela hackandet är gjort i syfte för att en liten grupp människor ska köra homebrew där det faktiska resultat blir att en större mängd får möjlighet att piratkopiera. Där kommer bedömningar in som att "kunde han förutspå att hacket skulle kunna användas i andra syften" osv, och eftersom det är en smart kille så är det lätt att anta att han visste precis hur det här hacket skulle kunna användas.
Postad 22 January 2011 - 00:37
Unregistered577c6879
-
Unregistered577c6879
-
Mästare
-
-
2986 inlägg
men där håller jag inte med
Spelar inte så stor roll vad du tror. Om detta fall tas upp i domstol bedöms det efter DMCA Section 1201 förutsatt att personen är amerikansk medborgare. Finner domstolen att hans mål inte var piratkopiering så kan han inte bli dömd för det. På samma sätt som ingen kan bli dömd för att publicera information kring säkerhetstester av diverse system inom vad lagen tillåter.
Redigerat av Unregistered577c6879, 22 January 2011 - 00:41.
Postad 22 January 2011 - 10:00
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Ganska troligt att han blir frikänd Och även ganska förväntat att Sony skulle stämma honom.
Så allt är väl som det brukar vara 
Sedan vet jag inte om det va du eller någon annan som skrev att han bara kan bli fälld om hacket enbart syftade till piratkopiering, men där håller jag inte med. Man kan inte hålla på att skylla på att hela hackandet är gjort i syfte för att en liten grupp människor ska köra homebrew där det faktiska resultat blir att en större mängd får möjlighet att piratkopiera. Där kommer bedömningar in som att "kunde han förutspå att hacket skulle kunna användas i andra syften" osv, och eftersom det är en smart kille så är det lätt att anta att han visste precis hur det här hacket skulle kunna användas.
Problemet är att hans mål inte kan uppnås utan att andra dörrar låses upp. Detta är ett problem som tacklades med iPhone jailbreak också. Både GeoHot och fail0verflow har varit tydliga att detta är en av konsekvenserna. Så är det med allt som är open source. Tror säkert Linux, på grund av sin öppenhet, används flitigt till att styra illegala föremål (dreambox till exempel).
Postad 22 January 2011 - 11:21
random111
-
random111
-
Forumräv
-
-
922 inlägg
Problemet är att hans mål inte kan uppnås utan att andra dörrar låses upp. Detta är ett problem som tacklades med iPhone jailbreak också.
Både GeoHot och fail0verflow har varit tydliga att detta är en av konsekvenserna.
Vi kan nog diskutera detta fram och tillbaka i all oändlighet, men jag vill ändå än en gång påpeka att det du beskriver ovan är en klockrent exempel på "medhjälp". Sen är ju juridik inte svart och vitt, så om det man har gjort har en positiv effekt som anses vara mer värd en den negativa så döms man ändå inte för medhjälp. Så är det med allt som är open source.
Tror säkert Linux, på grund av sin öppenhet, används flitigt till att styra illegala föremål (dreambox till exempel).
Och i detta fall är det väl uppenbart att existensen av Linux anses viktigare än att den i vissa fall används i illegala sammanhang.
Postad 22 January 2011 - 11:25
Garrett
-
Garrett
-
Mega-Guru
-
-
7007 inlägg
Fasen, hoppas nån gör en bra homebrew så man kan se HD filmer i 24hz direkt från ps3a, eller streama på ett smidigare sätt än PMS! Tror ni det kommer, eller jobbar nån på det tro? 
Ett XBMC på ps3 hade varit guld!
Postad 22 January 2011 - 13:01
FireSpirit
-
FireSpirit
-
Lärjunge
-
-
270 inlägg
Så trist att onlinespelandet ska förstöras, om folk vill låsa upp sina trophy's så gör det inte mig något alls, men att bli dödad utan att någon skjutit på en eller ens sett en är inget vidare skoj alls och få sina stats raderade är inte heller någon höjdare.
Jag undrar hur bra dom stora titlarna med mest multiplayer fokusering kommer sälja om fuskandet blir värre. Om det blir värre så kommer inte jag köpa ett enda multiplayerspel till, men det kanske bara är jag.
Nej nu får det bli singelspel tills Sony fixar detta, för jag ser inget positivt alls med det här.
Postad 22 January 2011 - 13:28
tuna74
-
tuna74
-
Forumräv
-
-
572 inlägg
Fasen, hoppas nån gör en bra homebrew så man kan se HD filmer i 24hz direkt från ps3a, eller streama på ett smidigare sätt än PMS! Tror ni det kommer, eller jobbar nån på det tro?  Ett XBMC på ps3 hade varit guld! 
Varför skulle nån göra det när ingen gjorde de 3.5 år man kunde göra det utan att hacka GameOS?
Postad 22 January 2011 - 14:22
robotlord
-
robotlord
-
Lärjunge
-
-
388 inlägg
Så trist att onlinespelandet ska förstöras, om folk vill låsa upp sina trophy's så gör det inte mig något alls, men att bli dödad utan att någon skjutit på en eller ens sett en är inget vidare skoj alls och få sina stats raderade är inte heller någon höjdare.
Jag undrar hur bra dom stora titlarna med mest multiplayer fokusering kommer sälja om fuskandet blir värre. Om det blir värre så kommer inte jag köpa ett enda multiplayerspel till, men det kanske bara är jag.
Nej nu får det bli singelspel tills Sony fixar detta, för jag ser inget positivt alls med det här.
Nu har ju jag ingen koll på krysslådan men om det blir så att online spelandet blir förstört på alla titlar som spelar roll på ps3'an så låter jag ungarna leka med den och jag köper en xbox eller likande som är bra substitut vid tillfället. Jäkla MADDAFACKAS som gör det möjligt för folk att sabba spel när ps3'an är en spel maskin ingen pc. Det finns inget som gör det rättfärdigat!! Det enda som spelar roll för idioterna som hackar os på ps3 är att försöka visa för sina folkrädda forumpolare att dom har störst virtuell manslem!! INte göra det möjligt för gemeneman att använda den på vilket sätt som helst. ######r när jag köper ett spel för att spela online och man skriver in serienummret och nån finnig jävel har slumpat fram just det nummret på nån slumpgenerator som dom inte ens skrivit själv då ringer jag till SONY och dom får ge mig alla pengarna tillbaka som jag lagt ut på ps3'an + grejer eller ge mig huvudet på den som tagit mitt srnr. Jag skulle föredra det sista!!
Postad 22 January 2011 - 18:31
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Varför skulle nån göra det när ingen gjorde de 3.5 år man kunde göra det utan att hacka GameOS?
OtherOS hade stora begränsningar när det gäller access till GPUn. Eftersom RSX, alltså gpun, har likheter med nvidia gpuer på pc så kan en linux drivrutin underlätta en del. I andra fall har man fått jobba med CELL. Nu vet jag inte om det blir så, men möjligheterna större nu än innan med gamla OtherOS
Postad 22 January 2011 - 20:48
Unregisteredf2a7f9fd
-
Unregisteredf2a7f9fd
-
Mästare
-
-
3989 inlägg
Jo fuskande på tex MW2 är ju patetiskt och såna får SONY gärna banna.
Själv flashade jag min för ett par dagar sen när kmeaws FW kom ut och det funkar kanon (även BD film som jag förvisso aldrig använder).
Så ngn som vill köpa ett par ps3break donglar :-)?
Förövrigt så var geohot emot piratspel då han tom la in en egen spärr i lv2 just för detta.
Men tack vare andra så löstes denna "bugg".
Troligen blir han friad också, om ni har läst motion för TRO från Sony så var den ju skrattretande och det mesta var irrelevant.
Kul förövrigt att Microsoft kontaktade geohot och erbjöd han en gratis windows phone 7:-).
Postad 22 January 2011 - 21:32
random111
-
random111
-
Forumräv
-
-
922 inlägg
Förövrigt så var geohot emot piratspel då han tom la in en egen spärr i lv2 just för detta.
Geohot är officiellt emot piratspel för att minska de juridiska riskerna, men i och med att han är medveten om konsekvenserna av det han har gjort så ligger han ändå rätt illa till. Troligen blir han friad också, om ni har läst motion för TRO från Sony så var den ju skrattretande och det mesta var irrelevant.
Jo, det är mycket irrelevanta saker med som han knappast kommer att bli fälld för, men de tunga anklagelserna (medhjälp till piratkopiering) skulle jag inte skratta åt.
Postad 22 January 2011 - 22:09
Unregistered1232
-
Unregistered1232
-
Veteran
-
-
1892 inlägg
Kul förövrigt att Microsoft kontaktade geohot och erbjöd han en gratis windows phone 7:-).
Ja.. dom måste väl göra sig av med dom telefonerna på något sätt
Postad 22 January 2011 - 23:14
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Jo fuskande på tex MW2 är ju patetiskt och såna får SONY gärna banna.
Själv flashade jag min för ett par dagar sen när kmeaws FW kom ut och det funkar kanon (även BD film som jag förvisso aldrig använder).
Så ngn som vill köpa ett par ps3break donglar :-)?
Förövrigt så var geohot emot piratspel då han tom la in en egen spärr i lv2 just för detta. Men tack vare andra så löstes denna "bugg".
Troligen blir han friad också, om ni har läst motion för TRO från Sony så var den ju skrattretande och det mesta var irrelevant.
GeoHot la inte in en egen spärr. Den kom per automatik med 3.55 från Sony. Dock lyfte han inte ett finger för att ta bprt den, vilken han troligtvis hade kunnat samt lagt in peek n poke i lvl1. Istället gjorde andra det. Troligtvis är det också därför som han aldrig släppt till någon annan version än 3.55. Donglar är ju värdelösa nu
Postad 22 January 2011 - 23:27
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Geohot är officiellt emot piratspel för att minska de juridiska riskerna, men i och med att han är medveten om konsekvenserna av det han har gjort så ligger han ändå rätt illa till.
Jo, det är mycket irrelevanta saker med som han knappast kommer att bli fälld för, men de tunga anklagelserna (medhjälp till piratkopiering) skulle jag inte skratta åt.
Bara för att han är medveten om konsekvenserna av vad andra sen kunde programmera så betyder det inte att han kan fällas för brotten som andra gör. Det behövdes mer än vad han gjorde för att göra piratkopiering möjligt på PS3. Han kan inte stå till svars för vad andra kan programmer på ett open source forum. Det du begär är ungefär samma som att lägga ner samtliga open source projekt som potentiellt kan programmeras om för illegal verksamhet. En utvecklare som lägger in .mkv stöd bör till exempelvis rimligtvis förstå att 95% av alla h.246 filmer i en .mkv container är piratkopierade filmer så varför tillåta företag att stödja formatet? Som sagt, GeoHot har bara arbetat vidare på någon annans arbete, alltså han knäckte inte den själv, och det enda han gjorde var att tillåta signerade paket och inget annat. Han har inte hjälpt till ett stoft med att göra piratkopiering möjligt. Peek and Poke som kom med PS3Jailbreak är inget han tagit fram och det kom innan honom, lika så de backup managers som används. Dessutom är det inte han som knäckte PS3an så att allt detta var möjligt utan en USB dongle. det enda han har gjort är att modifiera en uppdaterad PUP fil så att du kan installera signerade paket från en USB sticka......kontentan är att alla medel för piratkopiering har kommit utan hans hjälp och hade troligtvis kommit även om han inte varit där med sin egen CFW tack vare Fail0verflows arbete. Vad som har krävts för att köra backups är dels att någon helt annan ska programmera in peek n poke under lvl1 samt skriva en helt program för att köra backuper. Visst det kunde han tänka sg skulle komma för eller senare men det är knappast så att han öppnade en dör där vem som helst helt plöstligt kunde göra backuper. Som sagt, vad ser du skillnaden mot vad han gjorde på iPhone med jailbreak? Där var det till och med endast hans jobb som knäckte hela systemet. I detta fallet är det andra som gjord grovjobbet, han har bara använt deras verktyg.
Postad 23 January 2011 - 08:54
random111
-
random111
-
Forumräv
-
-
922 inlägg
PalmiNio, misstänker att du varken har läst brottsbalken 23 kap 4 § (medhjälp/anstiftan) eller stämningen mot GeoHot och FailOverflows. Kan inte se något i det du skriver som motsäger det jag redan har sagt. T.ex så ingår inte GeoHots CFW i stämningen, utan det som ingår är publiceringen av nycklar och verktyg som kan användas för att åstadkomma piratkopiering. Att piratkopiering i sig redan var möjligt med USB dongel innebär rimligtvis att GeoHots och FailOverflows ansvar begränsas till den piratkopiering som tillkommer pga vad de har gjort.
Postad 23 January 2011 - 10:08
Lessfat
-
Lessfat
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Jag fördömer dem som fuskar i spel och med trophys. Blir bara less på dem som förstör multiplayerspelandet genom fusk. Hoppas att Sony lyckas stoppa fusket iaf.
Postad 23 January 2011 - 10:10
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
PalmiNio, misstänker att du varken har läst brottsbalken 23 kap 4 § (medhjälp/anstiftan) eller stämningen mot GeoHot och FailOverflows. Kan inte se något i det du skriver som motsäger det jag redan har sagt. T.ex så ingår inte GeoHots CFW i stämningen, utan det som ingår är publiceringen av nycklar och verktyg som kan användas för att åstadkomma piratkopiering. Att piratkopiering i sig redan var möjligt med USB dongel innebär rimligtvis att GeoHots och FailOverflows ansvar begränsas till den piratkopiering som tillkommer pga vad de har gjort.
Yes du har sagt det. Jag har läst vad Sony vill klämma åt han på. Brottsbalken i Sverige känns relativt irrelevant i detta läget (han står till svars i USA), dessutom vet du och jag att när det kommer till Svensk lags applicering på vad som sker över Internet så är det allt utom svart och vit. Att han dessutom står, som sagt, svars i USA så kommer Jailbreak målet och ändringarna av DCMA spela roll. Det han han själv trott, det har andra pekat på och det är vad jag tror också. Likheterna är slående......och det berör inte CFW utan hur möjligheterna till att knäcka PS3an står i likhet med möjligheterna att knäcka iPhone. Finns företag som öppet chippar konsoler trots att många av de chippen till 99% används för piratkopiering, ändå är det fullt lagligt att göra. Så det är med medhjälp och anstiftan till upphovsrättsbrott i Sverige kan du nog inte komma långt med. Men han publicerade också säkerhetshålen i iPhone och släppte verktygen för att jailbreaka den och inget av detta har visat sig vara olagligt trots att det är exakt samma sak och detta också öppnar för anstiftan och medhjälp till att olagligt köra applikationer på iPhone. Fortfarande har GeoHot inte gjort något! vad har han gjort? han kom inte på hur nycklarna kom fram.....det gjorde Fail0verflow. Han har heller inte släppt ett verktyg eller program för att göra Backuper möjligt. Han har bara släppt ett CFW för att kunna installera signerade paket från en USB sticka, vilket inte har hjälpt mycket. Metoderna för att köra backuper idag baserar sig inte på hans arbete utan på PS3jailbreak och Fail0verflow.
Redigerat av PalmiNio, 23 January 2011 - 10:12.
Postad 23 January 2011 - 11:37
FireSpirit
-
FireSpirit
-
Lärjunge
-
-
270 inlägg
Jag fördömer dem som fuskar i spel och med trophys. Blir bara less på dem som förstör multiplayerspelandet genom fusk. Hoppas att Sony lyckas stoppa fusket iaf.
Ja det hoppas jag också. För nu känns det lite som att man kastat bort flera tusen på något som är förstört, jag köpte ps3an för att köra spel och då även online, resten var en bonus.
Redigerat av FireSpirit, 23 January 2011 - 11:38.
Postad 23 January 2011 - 21:15
Unregisteredf2a7f9fd
-
Unregisteredf2a7f9fd
-
Mästare
-
-
3989 inlägg
Lite kul är ju också att metldr nycklarna fick han fram under otheros.
Citerar direkt från geo från IRC.
geohot: whats ironic is the program to get the metldr key was run under otheros
geohot: 100% legally
geohot: on 3.15
geohot: nothing was circumvented
Postad 23 January 2011 - 21:28
Unregisteredf2a7f9fd
-
Unregisteredf2a7f9fd
-
Mästare
-
-
3989 inlägg
GeoHot la inte in en egen spärr. Den kom per automatik med 3.55 från Sony. Dock lyfte han inte ett finger för att ta bprt den, vilken han troligtvis hade kunnat samt lagt in peek n poke i lvl1. Istället gjorde andra det. Troligtvis är det också därför som han aldrig släppt till någon annan version än 3.55.
Donglar är ju värdelösa nu 
Såklart. Hade druckit några bira när jag skrev detta så var lite förvirrad. Jag var tom online när han chattade med mathieulh och flukes och company men kom bara på all skit han fick för folk trodde han lagt in en lv2 spärr när det i själva verket bara var hans attityd som var "anti lv2 patchning".
Postad 23 January 2011 - 21:47
tuna74
-
tuna74
-
Forumräv
-
-
572 inlägg
OtherOS hade stora begränsningar när det gäller access till GPUn.
Eftersom RSX, alltså gpun, har likheter med nvidia gpuer på pc så kan en linux drivrutin underlätta en del. I andra fall har man fått jobba med CELL.
Nu vet jag inte om det blir så, men möjligheterna större nu än innan med gamla OtherOS
Möjligheter att göra vad?
Postad 23 January 2011 - 22:15
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Möjligheter att göra vad?
Ingen höjdare på Linux men har för mig att nVidia har rätt bra drivisar till Linux. Med hårdvaruaccelerering genom RSX så lär PS3an klara av det mesta ur media väg. Tror den ensamma PP kärnan i CELL inte duger till mycket i media väg. Jag har inte koll hur generös Sony varit med SPU tillgången under OtherOS men om inte annat så är de svåra att programmera till. En PP kärna och RSX med linux drivisar lär vara en bra lösning. Nu pratar jag i HTPC tankar, finns säkert mer fördelar men XBMC är min dröm. Kan man porta det till Apple TV så varför PS3?
Postad 23 January 2011 - 22:19
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Lite kul är ju också att metldr nycklarna fick han fram under otheros. Citerar direkt från geo från IRC.
geohot: whats ironic is the program to get the metldr key was run under otheros geohot: 100% legally geohot: on 3.15 geohot: nothing was circumvented
Nice  då blev nyckeln helt plötslig mer laglig att ta fram.
Postad 24 January 2011 - 00:16
Unregisteredb7bdb1f7
-
Unregisteredb7bdb1f7
-
Beroende
-
-
1428 inlägg
Vi får hoppas att dom ändå hittar något sätt att straffa honom. Fängelse sen nudlar resten av livet när han kommer ut.
Postad 24 January 2011 - 00:47
Unregisterede3e9db38
-
Unregisterede3e9db38
-
Veteran
-
-
1636 inlägg
jag är kluven gällande det här. jag spelar själv mycket mw2 online och ser det som en av huvudanledningarna till att ha ett ps3, därför förbannar jag att massa fuskskit blivit möjligt tack vare detta. å andra sidan sitter jag nu med xbmc på min laptop som jag kopplar till tvn för att få ett smidigt interface till mitt filmbibliotek och det vore bra mycket smidigare om jag kunde köra det direkt i ps3an istället. att banna cfw från psn för att hindra onlinefusk skulle inte lösa mitt problem, för jag vill ju ha båda delarna
mvh
Postad 24 January 2011 - 08:48
SirIdot
-
SirIdot
-
Beroende
-
-
1272 inlägg
Yes du har sagt det. Jag har läst vad Sony vill klämma åt han på. Brottsbalken i Sverige känns relativt irrelevant i detta läget (han står till svars i USA), dessutom vet du och jag att när det kommer till Svensk lags applicering på vad som sker över Internet så är det allt utom svart och vit. Att han dessutom står, som sagt, svars i USA så kommer Jailbreak målet och ändringarna av DCMA spela roll. Det han han själv trott, det har andra pekat på och det är vad jag tror också. Likheterna är slående......och det berör inte CFW utan hur möjligheterna till att knäcka PS3an står i likhet med möjligheterna att knäcka iPhone. ...
DMCA har inte ändrats. I den lagen står att US Copyright Office har som uppdrag att avgöra fall som skall gälla för "fair use". De har avgjort att jailbreaking av mobiltelefoner är fair use. Problemet här är att de uttryckligen sagt mobiltelefoner. Vad Geohot har att hoppas på är att samma bedömning skall göras för spelkonsoller, men det är inte givet att det blir så. Annars åker han dit på förbudet i DMCA att ta sig runt kopieringsskydd. Den andra delen som Sony stämmer han på är rent civilrättsligt. När man går in på PSN ingår man ett avtal med Sony där man förbinder sig att inte försöka hacka konsollen. Sony hävdar att han ingått detta avtal med dem och de skall ha skadestånd för att han brutit avtalet. Jag tror mycket väl han kan åka dit åtminstone på den civilrättsliga biten. Dock så kan det vara värt det för honom, det verkar ju onekligen som han gjort detta för att visa sina kunskaper och skaffa sig feta konsultkontrakt inom säkerhet (vilket han har lyckats med).
Postad 24 January 2011 - 09:20
random111
-
random111
-
Forumräv
-
-
922 inlägg
Fortfarande har GeoHot inte gjort något! vad har han gjort?
Va!??! Att förneka att GeoHot har bidragit till att göra det möjligt att skapa CFW som stödjer piratspel är väl närmast en förolämpning av hans insats...
Postad 24 January 2011 - 09:31
random111
-
random111
-
Forumräv
-
-
922 inlägg
Lite kul är ju också att metldr nycklarna fick han fram under otheros. Citerar direkt från geo från IRC.
geohot: whats ironic is the program to get the metldr key was run under otheros geohot: 100% legally geohot: on 3.15 geohot: nothing was circumvented
Det stämmer inte att det blir "100 legally" bara för att man kör programmet som tar fram nycklarna på OtherOS. Det är ju programmet som tar fram nycklarna (som inte ligger i klartext) som gör det "circumvented". Vart man kör det spelar ingen roll. Det blir olagligt i alla fall. Men ironiskt är det ju! Nice då blev nyckeln helt plötslig mer laglig att ta fram.
Se ovan.
Postad 24 January 2011 - 09:46
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Det stämmer inte att det blir "100 legally" bara för att man kör programmet som tar fram nycklarna på OtherOS. Det är ju programmet som tar fram nycklarna (som inte ligger i klartext) som gör det "circumvented". Vart man kör det spelar ingen roll. Det blir olagligt i alla fall. Men ironiskt är det ju!
Se ovan.
Hur blir det olagligt? Om det körs under OtherOS så kan det väl för guds skull inte bli olagligt? Du menar att i en miljö som Sony låter folk köra egen kod, alltså OtherOS, så finns där kod du inte får köra? Vad menar du med klartext? Saken är ju att Sony har klantat till sig och gjort nycklarna enkla att ta fram. Det är ett misstag från dem, speciellt om man kan få fram det i OtherOS. Vad är skillnaden att skriva ett program som tar fram info om nycklar mot att skriva ett program som tar info om modell numret på PS3an, eller varför inte hur stor hårddisken är? Allt är ju information lagrat på PS3an.
Postad 24 January 2011 - 09:53
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Sony har gjort bort sig genom att inte ha ngt skydd alls.
Postad 24 January 2011 - 09:53
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
En Holländsk PS3 sida rapporterar att Sony kommer att börja med en unik kod till varje spel och att spel går att aktiveras 5ggr..Jippi... Kul för beggatmarknaden om de stämmer... Står mer här http://www.gamereact...station 3-spel/
Postad 24 January 2011 - 09:55
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Va!??! Att förneka att GeoHot har bidragit till att göra det möjligt att skapa CFW som stödjer piratspel är väl närmast en förolämpning av hans insats...
Ja att skapa hans eget CFW, men du sa själv att det var inte problemet. Att skapa CFW är dessutom byggt genom möjligheten att komma åt nycklarna, vilket är Fail0verflows arbete och inte GeoHot. De andra CFW som finns ute idag är inte byggda på GeoHots CFW utan är modifieringar från grunden av officiella PUP filer. GeoHots CFW är bara en patch som läggs ovanpå OFW vilket möjliggör installation av paket från USB. För att få igång backuper så krävs andra CFW som inte GeoHot haft ett finger med i. Han har inte lagt upp verktyg för att göra CFW, enda verktyget han skapat är förr att signa Homebrew.Hans eget CFW har han dessutom inte lagt ut en source på. Boven för Backuper idag är Flukes1 som gjort helt egna verktyg för att få in Peek and Poke i lvl1. Sen har andra portat de gamla payloadsen från PS3Jailbreak USB och anpassat dem in i egna CFW. Så alla andra CFW är arbeten som inte är baserat på GeoHot, han har gjort 1 eget CFW men inte delat med sig av verktyg för det.
Postad 24 January 2011 - 10:01
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
En Holländsk PS3 sida rapporterar att Sony kommer att börja med en unik kod till varje spel och att spel går att aktiveras 5ggr..Jippi...
Kul för beggatmarknaden om de stämmer...
Står mer här
http://www.gamereact...station 3-spel/
Togs upp tidigare i tråden. Lär drabba hederliga kunder endast. För de som vill spela piratspel offline så kommer de inte drabbas. Dock kan detta vara en bra metod att stänga ute piratkopiering från PSN och spel Online. Om så är fallet så är det helt ok enligt mig.
Postad 24 January 2011 - 10:29
random111
-
random111
-
Forumräv
-
-
922 inlägg
Svar i fet stil. Hur blir det olagligt? DMCA Om det körs under OtherOS så kan det väl för guds skull inte bli olagligt? Jo Du menar att i en miljö som Sony låter folk köra egen kod, alltså OtherOS, så finns där kod du inte får köra? Ja Vad menar du med klartext? Saken är ju att Sony har klantat till sig och gjort nycklarna enkla att ta fram. Det är ett misstag från dem, speciellt om man kan få fram det i OtherOS. Klartext betyder att något inte är skyddat alls. Även om nycklarna är väldigt dåligt skyddade så finns det dock ett litet skydd kvar. Vilket gör att ett program som tar fram nycklarna (oberoende av vilket operativsystem det körs på) riskerar att bryta mot DMCA. Vad är skillnaden att skriva ett program som tar fram info om nycklar mot att skriva ett program som tar info om modell numret på PS3an, eller varför inte hur stor hårddisken är? Allt är ju information lagrat på PS3an. Modellnumret och hårddiskstorlek är inte en del av PS3 säkerhetssystem.
Postad 24 January 2011 - 10:36
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Ah ok....
Förhoppningsvis :-)
Jag fick nästan en chock när jag tittade på en sida och såg att de redan fanns 500 pirattitlar.
De 36 senaste upplagda titlarna har ca 1000 personer som seedar dem.
Postad 24 January 2011 - 10:42
CallMeNobody
-
CallMeNobody
-
Beroende
-
-
1126 inlägg
Jag fick nästan en chock när jag tittade på en sida och såg att de redan fanns 500 pirattitlar.
De 36 senaste upplagda titlarna har ca 1000 personer som seedar dem.
Ja, men nu kan ju iallafall den där lilla klicken köra sin egen kod.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Spelkonsoler & PC-spel
-
→
Playstation
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|