Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ADB 5720SX HD PVR for Canal Digital parabol

3397 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Canal Digital HD PVR 5720SX (Digitalboxar) 1 8,83 (11) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 17 november 2011 - 23:17

jokim
  • jokim
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0
hur ser man om boxen är uppdaterad?

Postad 18 november 2011 - 09:31

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Ta upp systeminfon och skåda vilket versionsnummer som står där. Serien 52_1_6 bör stå där någonstans.

Postad 18 november 2011 - 10:16

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2 744 inlägg
  • 0
Nu blev ljudet bra mycket bättre på regionalkanalerna (SVT). Den uppdaterade EPG:n vet jag inte vad det är för skillnad mot tidigare.Inget som jag kan se i allafall.

Postad 18 november 2011 - 10:31

HSE
  • HSE
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0

O hur jävla länge ska boxen stå igång innan den "hitta" kortet?

Tog under 15 minuter för mig när jag startatde den nya boxen och satt i det nya medföljande programkortet. Det gamla kortet skulle man enligt medfäljande instruktion klippa sönder...Mvh HSE.

Postad 18 november 2011 - 11:14

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2 744 inlägg
  • 0

Tog under 15 minuter för mig när jag startatde den nya boxen och satt i det nya medföljande programkortet. Det gamla kortet skulle man enligt medfäljande instruktion klippa sönder...Mvh HSE.

När jag fick min box så fick jag ringa CD fö dom hade sagt samma sak till mig men dom aktiverade aldrig nåt nytt kort för de gamla jag hade låg i rätt nummerserie.Resultatet av en kundsupport som tydligen inte har intern kommunikation. Tog en hel helg innan jag kunde titta. Mitt råd är ring CD efter ett par timmar ifall det fortfarande inte funkar. När jag väl kom igång tog det bara en 10 min innan allt var igång

Postad 18 november 2011 - 11:24

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3 271 inlägg
  • 0
Boxen stod på hela natten, men inget hände. Ringde CD och de skulle skicka ut en ny paring signal, som de uttryckte det.

Jag får skylla mig själv i detta fallet eftersom jag har haft boxen i en månad utan att installera den. Men nu ville jag köra den i barnens rum för att testa den innan jag bestämmer mig för att använda den själv.

CD's support blev förvånad att jag hade ännu en box reggad på kortet, men jag sa som det var, ADB boxen ska användas som test eftersom den inte kan spela in mer än ett program så jag båda ska vara reggade på kortet.

Postad 18 november 2011 - 17:41

Rickis71
  • Rickis71
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0

Hej, Ja det stämmer att den släpps på Torsdag 17 November. De som fått mjukvaran redan nu är testkunderna, man kan anmäla intresse för att bli testkund via vår hemsida.

Den 17 November släpps en ny programvara till den inspelningsbara HD-boxen 500 GB GB (HD PVR 5720-SX). Programvaran installeras automatiskt när din box är i standby-läge.

Därför släpper vi nya programvaror
För att kunna ta del av förbättringar och nya interaktiva tjänster måste du ha den senaste programvaran. Den här programvaran innebär en förbättrad sökfunktion i EPG och bättre stabilitet kring programmerade inspelningar, Fler funktioner kommer med nästa programvara då bl.a dual recording och Canal+ Play lanseras.

Följande buggar är åtgärdade:
- Ljudnivåskillnader mellan Stereo- och Dolby Digital kanaler
- Att bilden blir svart vid uppstart (ljud och text finns)
- Att serieinspelningar inte sorteras i rätt datumordning
- Att felaktigt avsnitt visas bland de schemalagda serieinspelningarna
- Att boxen startar om när man tittar på text-tv
- Att textning saknas på vissa text-tv kanaler
- Textning fryser vid uppspelning när man har spolat i filmen
- Att boxen går in i oändlig loop

vänligen
Mikael

Ahh, äntligen svart på vit "Fler funktioner kommer med nästa programvara då bl.a dual recording och Canal+ Play lanseras."!!!!
Inte längre att vagt muntligt löfte utan ett faktum!!
Oavsett detta så - som så klart är en stor brist - tycker faktiskt jag att denna ADB box är ett riktigt rejält lyft jämfört med 101:an!!!!
:D !!

Postad 18 november 2011 - 20:21

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3 271 inlägg
  • 0
Nu funkar det!

Ur med ström-sladden och kortet, vänta en stund. I med kortet, i med ström-sladden och ställ den på kanal 18 (Discovery) och vänta i ca en timme.

Postad 18 november 2011 - 21:49

Mazak
  • Mazak
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0
När jag bytte kort så tog det väl bara 15 minuter innan jag fick bild. Ingen omstart eller så.

Hoppas i vilket fall att du blir lika nöjd som jag är med den här nya boxen Melmac, så skönt att se på tv utan massa strul som jag hade sagem-boxen.

Postad 19 november 2011 - 18:13

philipsguy
  • philipsguy
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Intressant - efter uppdateringen så har jag fyra serieinspelningsposter på inspelningssidan på webben där inspelningsstart ska ske 1970-01-01, förmodligen dessa som jag haft problem med tidigare. Tog bort och la till igen o nu verkar inspelningarna starta som de ska

Postad 20 november 2011 - 19:54

AC3
  • AC3
  • Forumräv

• 866 inlägg
  • 0

C D låter på denna sida meddela:
Då vi har fått in över 800 testgruppsmedlemmar kan vi tyvärr i dagsläget inte ta emot annat än testkunder med den nya boxen
Inspelningsbar HD-box 500 GB. Så fort vi får en möjlighet att ta emot flera ansökningar meddelar vi er.

Det där låter lovande. Men en testgrupp på 800 personer så lär det väl var totalt omöjligt att missa en bugg i mjukvaran.
Bye bye buggar för vanliga konsumenter!!! :D

Postad 20 november 2011 - 21:51

philipsguy
  • philipsguy
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0

Det där låter lovande. Men en testgrupp på 800 personer så lär det väl var totalt omöjligt att missa en bugg i mjukvaran.
Bye bye buggar för vanliga konsumenter!!! :D

Jag läste själv fel, de menar att de har 800 pers i gruppen med den gamla Sagemboxen men vill ha fler som kör med 5720:n...

Postad 20 november 2011 - 22:16

anders.l
  • anders.l
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Är det nån mer än jag som har problem med ljudet som inte synkar med läpparna ? Har provat att ändra inställningen på just läppsynk men det blir inte helt bra.

Postad 20 november 2011 - 22:37

Nicce70
  • Nicce70
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

Är det nån mer än jag som har problem med ljudet som inte synkar med läpparna ? Har provat att ändra inställningen på just läppsynk men det blir inte helt bra.

Jag har problem med det när jag plockar ut ljudet analogt till min stereo/surround. Får inte ljudet att stämma riktigt.

Postad 21 november 2011 - 07:36

philipsguy
  • philipsguy
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0

Är det nån mer Än jag som har problem med ljudet som inte synkar med lÄpparna ? Har provat att Ändra instÄllningen på just lÄppsynk men det blir inte helt bra.

Ja det har jag. Det är skillnad mellan hd och sd-utsändningar och jag upplever problemet som störst på inspelade program. Det kan säkert skilja lite från program till program med.
Kör med Audio Return Channel så ljudet ska ta hänsyn till ev tid det tar att bearbeta bilden i TV:n (enligt specen för ARC ska det funka så i alla fall).
Kör med 20 ms fördröjning i boxen och är då hyfsat nöjd.

Postad 21 november 2011 - 09:22

anders.l
  • anders.l
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Tack för tipset,
Ska prova ARC
Canal Digital erbjöd sig att byta boxen om problemet kvarstår efter att testat på en andra TV....

Mina HD-kanaler vill inte riktigt var med, speciellt TV4 HD efter ddt att jag bytte till medskickade LNB och kabel.

Tycker att denna box strular mer än vad en konsument ska stå ut med

Postad 21 november 2011 - 19:46

n.carlsson
  • n.carlsson
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
M3's test av boxen:

http://www.idg.se/2....mera-pa-distans

Redigerat av n.carlsson, 21 november 2011 - 19:47.

Postad 21 november 2011 - 20:07

AC3
  • AC3
  • Forumräv

• 866 inlägg
  • 0

Mina HD-kanaler vill inte riktigt var med, speciellt TV4 HD efter ddt att jag bytte till medskickade LNB och kabel.

Troligen felinställd polarisation. Det finns en horisontell transponder på samma frekvens som TV4 HD.
http://se.kingofsat.net/pos-0.8W.php

Postad 21 november 2011 - 21:19

prelatur
  • prelatur
  • Lärjunge

• 360 inlägg
  • 0
LNB skall vridas så att sladden pekar på kl 5 (6 är rakt ned).

Postad 22 november 2011 - 07:16

DennisTv
  • DennisTv
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0

LNB skall vridas så att sladden pekar på kl 5 (6 är rakt ned).

Det er bedre å bruke Eurosport HD og signalmåleren i boksen, vri til best signal.
Frekvensen som Eurosport HD ligger på er 10778 som brukes både vertikal og horisontal, derfor er den veldig bra å justere krysspolarisering med.
Det er bare et punkt som gir best signal.
Andre frekvenser som ligger forskyvet fra hverandre er ikke like enkel å bruke.

Postad 22 november 2011 - 10:51

handbrake
  • handbrake
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Är det någon mer än jag som inte kan uppgradera boxen? Nästan varje gång jag slår på den hamnar jag i "download"-fönstret. Där står den och harvar ett tag och säger saker som "failed to download header" åsså en del koder såsom dnl3 (tror jag, sitter inte framför teven nu.) Efter några minuter kommer det fram att "download failed". Därefter stänger boxen av sig. Jag slår på den och möts av "Canal Digital GO" som syns ett tag, sen stänger boxen av. jag slår på den igen och då kommer boxen igång så jag kan titta på teve. Samma sak händer om jag går via uppgraderingsfunktionen i menyn.

Redigerat av handbrake, 22 november 2011 - 10:52.

Postad 22 november 2011 - 11:07

anders.l
  • anders.l
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Är det någon mer än jag som inte kan uppgradera boxen? Nästan varje gång jag slår på den hamnar jag i "download"-fönstret. Där står den och harvar ett tag och säger saker som "failed to download header" åsså en del koder såsom dnl3 (tror jag, sitter inte framför teven nu.) Efter några minuter kommer det fram att "download failed". Därefter stänger boxen av sig. Jag slår på den och möts av "Canal Digital GO" som syns ett tag, sen stänger boxen av. jag slår på den igen och då kommer boxen igång så jag kan titta på teve. Samma sak händer om jag går via uppgraderingsfunktionen i menyn.

Jag hade liknande problem.
Jag gjorde så här:
-dra ur antennkablarna
-starta om boxen, dvs dra ur strömkabeln och in igen
-låt allt gå igång
-sätt tillbaka antennkablarna
-gör en fabriksåterställning
-gå sen och gör en manuell uppdatering av mjukvaran

Då gick den igång och uppdaterade

/Anders
-gå till

Postad 22 november 2011 - 11:30

handbrake
  • handbrake
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Jag gjorde så här:
-dra ur antennkablarna
-låt allt gå igång

/Anders
-gå till

Ålrajt, ska testa, tackar!

Postad 22 november 2011 - 14:40

Nicce70
  • Nicce70
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

Ja det har jag. Det är skillnad mellan hd och sd-utsändningar och jag upplever problemet som störst på inspelade program. Det kan säkert skilja lite från program till program med.
Kör med Audio Return Channel så ljudet ska ta hänsyn till ev tid det tar att bearbeta bilden i TV:n (enligt specen för ARC ska det funka så i alla fall).
Kör med 20 ms fördröjning i boxen och är då hyfsat nöjd.

Hur vet man om TV'n har ARC?
Har en Samsung LE40F86BD och ljudet går via en Onkyo. Tycker det är svårt att avgöra om ljudet är i sync eller inte. Finns det något knep? Boxen borde ha en skärm med en boll som studsar eller nått så kan man synca ljudet efter den.

Postad 22 november 2011 - 16:15

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Om du inte upplever något problem med ljudsyncen varför söker du efter problemet?
Du skriver att du har svårt för att avgöra om ljudet är i sync eller ej. Men läpprörelser på nyheter är suveräna att använda.

Audio Return Channel, titta i manualen. Om det inte står nämnt som en egenskap hos både hemmabio och TV så fungerar det icke.

Postad 22 november 2011 - 17:28

Nicce70
  • Nicce70
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

Om du inte upplever något problem med ljudsyncen varför söker du efter problemet?
Du skriver att du har svårt för att avgöra om ljudet är i sync eller ej. Men läpprörelser på nyheter är suveräna att använda.

Audio Return Channel, titta i manualen. Om det inte står nämnt som en egenskap hos både hemmabio och TV så fungerar det icke.

Jag söker inte efter problemet, jag söker en lösning.
Om man har ljudet på på TV'n och samtidigt surround-anläggningen får man en eko-effekt. Så något av ljuden ligger inte helt i sync.
Jag tycker inte ljudet riktigt stämmer när man kör surround, men det går inte att få det att bli bättre med att ändra fördröjningen, och rimligtvis borde eko-effekten försvinna när den ligger helt i sync, men jag lyckas inte.
Det var en betydligt större skillnad när man tog ljudet analogt, då har man ett betydligt större sync-problem än när man tar ljudet digitalt via HDMI. Men alltså ändå inte riktigt ok.
Det verkar inte som om vår TV har ARC, det kanske hade löst problemet, vad vet jag?

Någon mer som har problem med text-TV på SVT1? När man öppnar text-TV så syns det inte, men boxen tror att den är framme, för det går inte att byta kanal förrän man trycker bort text-TV'n. Detta problem är hela tiden, men bara på SVT1. Och detta kom efter uppdateringen. (Och det är inte SVT1 HD)

Postad 22 november 2011 - 17:54

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Okej Nicce, förlåt mitt lite felaktiga tonfall i förra inlägget.

Kan bekräfta att jag upplever exakt samma, ett eko och ibland synbart felsync.
Det roliga i det hela är att normalt sett beror denna effekt på att TVn är långsam, att den tar en stund på sig att genererar bilden. Då kan man lösa det genom att fördröja ljudet
För mig är det dock som så att bilden kommer aning tidigare än ljudet från hemmabion. Märker det framförallt på SVT SD, vid nyheter, på SVT HD ser jag det inte och inte heller på andra kanaler vanligtvis.

Men felet är vanligen så litet att letar jag inte efter det finns det inte och det hela beror alltså på att hemmabion tar en liten liten stund på sig för att avkoda signalen. Ivartfall tror jag att det är där felet ligger eftersom TVns ljud alltid är i synk.
Lösning? Ställ boxen att skicka stereo vid nyheter, då blir TV och hemmabio helt synkade.

Postad 23 november 2011 - 23:42

Unregisterede7fd0092
  • Unregisterede7fd0092
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Beställde just en box, fast jag får inte med DVB-T / Usb tror jag ( Norska CD )
Hur får jag tag på en dongel , någon som vet ?
Kan andra fabrikat än CD fungera ?

Postad 24 november 2011 - 07:38

DennisTv
  • DennisTv
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0

Bor du så nærme grensa at du kan få ned Svensk DTT?
I Norge så er det ingen åpne kanaler i DTT som du ikke allerede har tilgangt til fra CD.
Prøv å kjøpe en i Sverige, kanskje noen her som ikke skal bruke sin.
Tror ikke en annen fabrikat vil virke.

Postad 24 november 2011 - 07:56

Simon76
  • Simon76
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Min box kommer idag :)
Hoppas att den funkar bättre än 101:an.

Postad 24 november 2011 - 10:10

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Nope, det är en speciell dongle.
Du får nog ta och kontakta CD och säga åt dem att du vill ha en, att du borde få en. Eller ring svenska CD och se om de kan skicka en mot avgift. Borde gå att lösa.
Min dongle får du inte!

har Norska CD börjat sälja boxarna? var något om porrskydd som inte fungerade. Fungerar det nu?

Postad 24 november 2011 - 19:03

Unregisteredc57ea1f4
  • Unregisteredc57ea1f4
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Fick en hängning tisdags då jag kollade på pågående inspelning av House.
27 min in -> tvärstopp ingen reaktion på fjärrisen blev till o bryta strömmen men som tur var så fortsatte den o spela in resten ändå... strange
Har nya mjukvaran.
Har aldrig haft nått problem med den innan. får väl se om det var en one-timer.
/V

Postad 24 november 2011 - 20:54

fremar-7
  • fremar-7
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Skickade mail till kundservice och reklamationsansvarig som gav mig erbjudande på boxen som går ut sista november att jag vill beställa den, men inte något svar fortfarande fast jag skickade det igår.

Postad 25 november 2011 - 17:40

Simon76
  • Simon76
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Nu har jag provat den nya boxen i ett dygn.
Jag har nog hunnit gå igenom det mesta. Testat inspelning, uppspelning osv..
Och jag måste ju säga att den är ljusår bättre än den gamla sagemboxen.
Den är en fröjd att navigera i. Snabb, smidig och välplanerad.
Och äntligen kan man sitta ner i soffan och använda fjärren..
Tummen upp än så länge. :)
CD söker tydligen testpersoner, vad exakt innebär det?

Redigerat av Simon76, 25 november 2011 - 17:45.

Postad 25 november 2011 - 20:11

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

CD söker tydligen testpersoner, vad exakt innebär det?

Att du har chansen/tar risken att få testa mellansteg av mjukvaran på boxen. Dvs att de skjuter ut en tänkt uppdatering lite tidigare och hoppas i retur få in buggar och problem inrapporterade.

Postad 25 november 2011 - 21:52

handbrake
  • handbrake
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Jag gjorde så här:
-dra ur antennkablarna
-låt allt gå igång

/Anders
-gå till

Det gick inte... Ringde och pratade med CD supporten och där hade de aldrig hört om problemet. Efter lite tester hit å dit så kom de fram till att det måste vara signalen som är dålig på just den frekvensen som mjukvaran ligger på och ville att jag skulle ringa ut en installatör. Trök.

Jag fick dock tipset att testa med bara en kabel in. Det skulle kunna fungera då sa han. Så jag bökade in mej bakom boxen efter samtalet och tog bort en av kablarna (den i ant2). Slog på boxen igen å då var det omöjligt att få någon form av signal, ställde om i inställningarna till en kabel in. Ingen signal. Bytte till den andra kabeln som kommer från huvudet. Ingen signal. Stoppar i båda kablarna och ställer om till två kablar in igen. Full signal och 100% i signalkvalitet. Vafan är det som händer?

Finns det någon som vet vilken frekvens och polarisation mjukvaran hämtas från? Vilken kanal ligger på samma frekvens så man kan kolla signalkvaliteten på just den/de frekvenserna? Jag får inte in i huvudet hur jag kan gå från full mottagning till nada då jag byter från två kablar in till en kabel in.

Nu tar jag tacksamt emot alla tips som någon klok person därute kan komma med, även mindre kloka tips tas varmt emot.

Trevlig helg!

Postad 25 november 2011 - 22:45

anders.l
  • anders.l
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Det gick inte... Ringde och pratade med CD supporten och där hade de aldrig hört om problemet. Efter lite tester hit å dit så kom de fram till att det måste vara signalen som är dålig på just den frekvensen som mjukvaran ligger på och ville att jag skulle ringa ut en installatör. Trök.

Jag fick dock tipset att testa med bara en kabel in. Det skulle kunna fungera då sa han. Så jag bökade in mej bakom boxen efter samtalet och tog bort en av kablarna (den i ant2). Slog på boxen igen å då var det omöjligt att få någon form av signal, ställde om i inställningarna till en kabel in. Ingen signal. Bytte till den andra kabeln som kommer från huvudet. Ingen signal. Stoppar i båda kablarna och ställer om till två kablar in igen. Full signal och 100% i signalkvalitet. Vafan är det som händer?

Finns det någon som vet vilken frekvens och polarisation mjukvaran hämtas från? Vilken kanal ligger på samma frekvens så man kan kolla signalkvaliteten på just den/de frekvenserna? Jag får inte in i huvudet hur jag kan gå från full mottagning till nada då jag byter från två kablar in till en kabel in.

Nu tar jag tacksamt emot alla tips som någon klok person därute kan komma med, även mindre kloka tips tas varmt emot.

Trevlig helg!

jag jag ringde ett antal gånger till support CD, fick olika tips varje gång men detta funkade för mig.
Att de inte vet va de tipsat om eller hört talas om kan jag intyga då de inte verkar logga vad som felanmäls ÖVERHUVUDTAGET
dåligt pinsamt men det är så

Postad 26 november 2011 - 09:21

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
handbrake
Mystiskt.
Du borde få signal på ena kabeln oavsett om den sitter i SAT1 eller SAT2. Okej, bara bild om den sitter ensam i SAT1 men om du går in under signalinformation i menyerna borde du få in signal på den ingång där kabeln sitter.
Borde. Testa att starta om boxen helt, dvs bryt strömmen till den. Aldrig fel att boota om den från grunden.
Eller gör en fabriksåterställning.

Testa signalen... en titt på
http://en.kingofsat.net/tp.php?tp=5196
ger att det på frekvens 10841 finns en bootloader för ADB-boxen.
annars brukar man säga att Disc HD och Eurosport HD är bra kanaler att testa signalen på, ställ i boxen på en av dessa och kolla signalnivåerna.

Om du kan nå din parabol enkelt, kontrollera att LNB-huvudet är korrekt riktat, att det pekar på ungefär kl 5.

Postad 26 november 2011 - 09:42

janb
  • janb
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0

.. Efter lite tester hit å dit så kom de fram till att det måste vara signalen som är dålig på just den frekvensen som mjukvaran ligger på ..
Jag fick dock tipset att testa med bara en kabel in. Det skulle kunna fungera då sa han. Så jag bökade in mej bakom boxen efter samtalet och tog bort en av kablarna (den i ant2). Slog på boxen igen å då var det omöjligt att få någon form av signal, ställde om i inställningarna till en kabel in. Ingen signal.
Finns det någon som vet vilken frekvens och polarisation mjukvaran hämtas från? Vilken kanal ligger på samma frekvens så man kan kolla signalkvaliteten på just den/de frekvenserna? ..

1) Jag har inte denna boxen, men vad jag förstått så skall du INTE ställa om till "Single Cable LNB". De har valt en riktigt dålig benämning (i alla fall i manualen) på denna funktion. Det de menar är SatCR eller UniCable, som är något helt annat än att bara koppla loss en antenn-kabel. Det är inte konstigt att du inte fick signal i det fallet.
2) Jag undrar om ADB-boxen har en bättre signal-mätarfunktion än i den "Sagem HD ITSD81" som jag har. Där fungerar den så att när den visar signalinfo så visar den frekvensen för den kanalen du stod på men signalkvaliteten mäts bara på den "Hemma/Referens/Start-transponder" som är inställd. Jag ser i manualen att ADB-boxen har en sådan inställning. (Kanske var det denna frekvens du fick ändra när du pratade med supporten?). Monshi hittade ju frekvensen, så om ADB-boxen mäter på "Start-transpondern" så är det ju bara att knappa in uppgifterna 10841 Vertikalt 24500sps

Redigerat av janb, 26 november 2011 - 10:20.

Postad 26 november 2011 - 13:09

Bobben_no
  • Bobben_no
  • Lärjunge

• 324 inlägg
  • 0

1) Jag har inte denna boxen, men vad jag förstått så skall du INTE ställa om till "Single Cable LNB". De har valt en riktigt dålig benämning (i alla fall i manualen) på denna funktion. Det de menar är SatCR eller UniCable, som är något helt annat än att bara koppla loss en antenn-kabel. Det är inte konstigt att du inte fick signal i det fallet.
2) Jag undrar om ADB-boxen har en bättre signal-mätarfunktion än i den "Sagem HD ITSD81" som jag har. Där fungerar den så att när den visar signalinfo så visar den frekvensen för den kanalen du stod på men signalkvaliteten mäts bara på den "Hemma/Referens/Start-transponder" som är inställd. Jag ser i manualen att ADB-boxen har en sådan inställning. (Kanske var det denna frekvens du fick ändra när du pratade med supporten?). Monshi hittade ju frekvensen, så om ADB-boxen mäter på "Start-transpondern" så är det ju bara att knappa in uppgifterna 10841 Vertikalt 24500sps

1.)
SatCr er et STMicro basert system. Unicable er også et beskyttet varemerke, Sannsynigvis er det bevist unngått å benytte beskyttede produktnavn/varemerker og heller brukt det mer generelle begrepet "Single cable LNB" Wikipedia omtaler liknende løsninger som "single cable distribution", kanskje et bedre navn. http://en.wikipedia....le_distribution

Det er utviklet en Europeisk standard for dette som er mer nøytral . Den heter "Satellite signal distribution over a single coaxial cable in single dwelling installations". Det er antagelig denne ADB støtter
http://www.cenelec.e...ANG_ID:16769,25

2.)
ADB har mye bedre signalmåler funksjon. Den viser f.eks. SNR i dB som er veldig fornuftig. ADB kan også måle signal på frekvensen mottageren er tunet til.

Postad 26 november 2011 - 15:49

janb
  • janb
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0

SatCr er et STMicro basert system. Unicable er også et  beskyttet varemerke,  Sannsynigvis er det bevist unngått å benytte beskyttede produktnavn/varemerker og heller brukt det mer generelle begrepet "Single cable LNB"   Wikipedia omtaler liknende løsninger som "single cable distribution", kanskje et bedre navn.  http://en.wikipedia....le_distribution

Det er utviklet en Europeisk standard for dette som er mer nøytral . Den heter  "Satellite signal distribution over a single coaxial cable in single dwelling installations".  Det er antagelig denne ADB støtter
http://www.cenelec.e...ANG_ID:16769,25

OK. Tack för länk.
I [EN 50494:2007] introduceras benämningen "Single Cable Interface" och ges akronymen "SCIF".Till CD/ADB: Jag föreslår att använda benämningen SCIF (istället för de helt ordinära engelska orden "Single cable"). Då förstår läsaren/användaren att det är något speciellt som avses.

Postad 26 november 2011 - 22:52

handbrake
  • handbrake
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

handbrake
Mystiskt.
Du borde få signal på ena kabeln oavsett om den sitter i SAT1 eller SAT2. Okej, bara bild om den sitter ensam i SAT1 men om du går in under signalinformation i menyerna borde du få in signal på den ingång där kabeln sitter.
Borde. Testa att starta om boxen helt, dvs bryt strömmen till den. Aldrig fel att boota om den från grunden.
Eller gör en fabriksåterställning.

Testa signalen... en titt på
http://en.kingofsat.net/tp.php?tp=5196
ger att det på frekvens 10841 finns en bootloader för ADB-boxen.
annars brukar man säga att Disc HD och Eurosport HD är bra kanaler att testa signalen på, ställ i boxen på en av dessa och kolla signalnivåerna.

Om du kan nå din parabol enkelt, kontrollera att LNB-huvudet är korrekt riktat, att det pekar på ungefär kl 5.

Jodå, huvudet står i klockan fem. Å jag har startat om boxen flera gånger (brutit strömmen) och även gjort fabriksåterställningar. Men skam den som ger sig.

Postad 26 november 2011 - 22:57

handbrake
  • handbrake
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Tack för bra tips. och jag hade börjat misstänka att det där med singlecable var precis så som du beskriver. Ska testa lite och ställa om "start-transpondern" så får vi se. Jag har dock börjat misstänka troll i F-kontakterna som går in i boxen. Jag tycker att jag kan se en liten förändring i signalstyrka då jag rör på kablarna på baksidan. Tänkte jag skulle göra om kontakterna, kan ju inte skada...

Postad 27 november 2011 - 12:40

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Handbrake, vad för signalstyrka/kvalité har du på de HD-kanaler jag nämnde?
Iofs är siffran relativ på något vis vi inte känner till men en liten indikation på hur bra signal du har kan man nog få.

och ja, det låter som en bra idé att skruva isär dina F-kontakter och se till att de är friska.

Postad 27 november 2011 - 19:41

handbrake
  • handbrake
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Handbrake, vad för signalstyrka/kvalité har du på de HD-kanaler jag nämnde?
Iofs är siffran relativ på något vis vi inte känner till men en liten indikation på hur bra signal du har kan man nog få.

och ja, det låter som en bra idé att skruva isär dina F-kontakter och se till att de är friska.

Med kraftigt snöfall utanför:

Discovery HD: Tuner 1, 76% styrka, 70 % kvalitet, 11,4dB Tuner 2, 100% styrka, 76% kvalitet, 11,7dB
Eurosport HD: Tuner 1, 100% styrka, 100% kvalitet, 14dB Tuner 2, 100% styrka, 100% kvalitet, 14dB

Har ännu inte meckat något med F-kontakterna eller huvudet.

Postad 27 november 2011 - 21:47

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Låter ganska bra....
undrar vad det är som gör så att du inte kan uppdatera boxen. Jag har tyvärr inga fler idéer.

Postad 28 november 2011 - 07:17

DennisTv
  • DennisTv
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0

Finns det någon som vet vilken frekvens och polarisation mjukvaran hämtas från? Vilken kanal ligger på samma frekvens så man kan kolla signalkvaliteten på just den/de frekvenserna?

Den ligger på 10841 vertikal.
Finn Toto-tv lang bak i kanallista, hos meg på plass 493.
Prøv å tvangs laste ned sw: gjør boksen strømløs, hold inne EPG og RES samtidig så sett på strømmen.
Hold knappene inne til du ser 0% i display, kommer 0% ikke frem prøv igjen.

Postad 28 november 2011 - 10:18

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3 271 inlägg
  • 0
Det här med att huvudet ska vara riktat kl 5 (skew) menar många installatörer att det spealr mindre roll när det rör sig om knappt 1° väst, men visst om man har kass signal kan de hjälpa lite.

En bra sida för beräkning vid installation:
http://www.satlex.ne.../azel_calc.html

Postad 28 november 2011 - 10:21

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Melmac, kan säga att det gör klar skillnad om man ställer huvud kl 7 istället för kl 5. kl 6 är inte lika allvarligt men min box klarade exempelvis in Esport HD då.

Postad 28 november 2011 - 10:24

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3 271 inlägg
  • 0
OK. För mig gjorde det ingen skillnad, kanske beror på var man bor också?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.