Naim Nait 5i - överreklamerad så det heter duga.
1179 svar till detta ämne
Postad 25 October 2011 - 20:20
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Skulle jag höra skillnad med den metod som Anselm beskriver, så är det en lågoddsare att resultatet starkt skulle ifrågasättas. Skit samma, jag grottar vidare i själva ämnet metoder, validitet mm, på min egen kammare. Förbenat intressant helt enkelt.  Det var ju på Francos tid som man funderade på sånt. Sen har man ju förstört sig med hederligt arbete........
Redigerat av Bongo_Mongo, 25 October 2011 - 20:27.
Postad 25 October 2011 - 20:31
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Skulle jag höra skillnad med den metod som Anselm beskriver, så är det en lågoddsare att resultatet starkt skulle ifrågasättas.
Ja, tills du tar bort resten av fallgroparna. Men jag skulle tro att många skulle inte höra någon skillnad alls redan där. Hör man skillnad och vill verkligen veta vad det beror på så går man vidare. Att det tar lite tid är sant, men det tar det även att skriva tusentals inlägg på ett forum. Vad får man mest ut av kan man fråga sig.
Postad 25 October 2011 - 20:53
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Ja, självfallet måste resultatet ifrågasättas! Det ÄR fel på testmetoden om skillnad detekterades!
Bara konstaterandet att skillnad detekterades på två förstärkare är i sig ett varningstecken då det normalt sett är obefintliga skillnader. Då får man se till att alla s.k frågetecken är eliminerade (nivåmatchning, slumpgenerator, inte spela över klippningsgränsen).
Istället för att skriva en massa inlägg om detta har jag en mycket enklare väg: man behöver inte testa någonting alls. Är det en förstärkare eller signalkälla spelar det ingen roll vad man köper, skillnaderna är obefintliga.
Det är mycket bättre att säga att "jag köpte den p.g.a designen" - ljud behöver man inte testa ö.h.t eftersom det enbart finns ett "korrekt" resultat: obefintliga skillnader! Då detektion av skillnad beror på felaktig testmetod är det bättre att lugnt konstatera att det mer eller mindre inte finns några skillnader och istället köra den enkla vägen, d.v.s köpa något som ligger i anständig prisklass.
Jag röstar dock på mikrostereon som en ännu enklare väg.
Postad 25 October 2011 - 20:54
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
... Den var för billig så det raderar vi...
Jag skriver inte så många inlägg, men det kan vara intressant att läsa en massa.
Betar igenom australientråden. Berikande replikväxlingar där. men en blind
test GTG?? Get To Gether kanske det står för??
Redigerat av Bongo_Mongo, 25 October 2011 - 20:58.
Postad 25 October 2011 - 21:43
gsson
-
gsson
-
Beroende
-
-
1271 inlägg
Det är inget trivialt problem att ställa upp ett test och få bort alla fallgropar o analysera resultatet som vissa tycks vilja påskina.... Bongo_Mongo, lite lästips, http://www.faktiskt....ewtopic&t=16795http://www.faktiskt....ewtopic&t=15063www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=13211 www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=11616 http://www.faktiskt....ewtopic&t=45297
Redigerat av gsson, 25 October 2011 - 21:46.
Postad 25 October 2011 - 21:49
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Thanks mate!
Redigerat av Bongo_Mongo, 25 October 2011 - 21:57.
Postad 25 October 2011 - 22:11
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
... Den var för billig så det raderar vi... Jag skriver inte så många inlägg, men det kan vara intressant att läsa en massa. Betar igenom australientråden. Berikande replikväxlingar där. men en blind test GTG?? Get To Gether kanske det står för??
Vad har detta med saken att göra? Många här som klagar att blindtester tar tid har bevisligen massa tid att skriva inlägg om saker dom inte vill testa om det stämmer. Vart finns logiken i detta? Samtidigt som dom verkar inte ha problem att åka till affärer, göra olika lyssningar helt utan referens, för att sen försöka få ut något av detta. Vart finns logiken i detta? Jag är tämligen säker att oviljan att testa handlar främst om prestige än att det skulle ta tid. Det är fine, upp till var och en. Men då får man även ta att andra kommer ifrågasätta deras påstående med. Själv lägger jag min hifi tid på vettiga saker som verkligen gör en skillnad. Kanske därför jag sällan blir impad anläggningar på mässor, affärer mm, som är helt i obalans när det gäller pris kontra påverkan.
Postad 26 October 2011 - 07:13
Unregistered1978
-
Unregistered1978
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Liksom lusten för att aktivera sig på forumet...
Detta är ju så jävla trist!
Postad 26 October 2011 - 08:12
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Vad har detta med saken att göra? Många här som klagar att blindtester tar tid har bevisligen massa tid att skriva inlägg om saker dom inte vill testa om det stämmer. Vart finns logiken i detta? Samtidigt som dom verkar inte ha problem att åka till affärer, göra olika lyssningar helt utan referens, för att sen försöka få ut något av detta. Vart finns logiken i detta? Jag är tämligen säker att oviljan att testa handlar främst om prestige än att det skulle ta tid. Det är fine, upp till var och en. Men då får man även ta att andra kommer ifrågasätta deras påstående med. Själv lägger jag min hifi tid på vettiga saker som verkligen gör en skillnad. Kanske därför jag sällan blir impad anläggningar på mässor, affärer mm, som är helt i obalans när det gäller pris kontra påverkan.
Vad är det jag bör ta åt mig personligen i din tirad? Finns ignore funktion på hbf?
Redigerat av Bongo_Mongo, 26 October 2011 - 08:41.
Postad 26 October 2011 - 09:07
Unregistered2010
-
Unregistered2010
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Själv lägger jag min hifi tid på vettiga saker som verkligen gör en skillnad. Kanske därför jag sällan blir impad anläggningar på mässor, affärer mm, som är helt i obalans när det gäller pris kontra påverkan.
Sluta lyssna på anläggningar och lyssna på hur de förmedlar musik, du kanske blir överraskad av vad just Naim kan erbjuda på den punkten. Jag skulle aldrig få för mig att köra en gammal dvd som källa, Nad-slutsteg och en gammal Denon hembioförstärkare som försteg och hembygda högtalare som varken når upp till någon högre klass vad gäller estetik och ljud i ett normalt vardagsrum. Men det är ju jag det... Jag har ju tyvärr inte "Guldöron" som får allt att låta "lika bra", synd för det hade varit väldigt bra ekonomiskt! Och... Ja... Jag äger en Naim-anläggning
Postad 26 October 2011 - 09:46
Unregisteredcc128e50
-
Unregisteredcc128e50
-
Veteran
-
-
1671 inlägg
Finns ignore funktion på hbf?
Gå in på Kontrollpanelen (under Forum längst upp) och välj "Hantera ignorerade användare" Mvh, Peter
Postad 26 October 2011 - 10:20
Unregistered40880
-
Unregistered40880
-
Forumräv
-
-
865 inlägg
Jag skulle aldrig få för mig att köra en gammal dvd som källa, Nad-slutsteg och en gammal Denon hembioförstärkare som försteg och hembygda högtalare som varken når upp till någon högre klass vad gäller estetik och ljud i ett normalt vardagsrum.
Håller med till viss del där, och jag är den förste att räcka upp handen och erkänna att "stitik" och "känsla" spelat en stor roll i mina val att investera likvida medel i min anläggning. Även om jag förtjusas över när man lyckas skrapa ihop komponenter för smal budgett som skänker en glädje, och i ens subjektiva mening, bra ljud. Jag skulle gladeligen ställa upp på blindtest i vilken form det än är. Men tänker osökt på snacket som uppstår efter, vem som har "rätt"  Tänk om någon i ens subjektiva mening är att X låter bättre än Y medans den andra är av annan åsikt oavsett hur mycket det man lyssnade på kostade? I grund och botten är alla dess diskutioner intressanta, men slutsatsen i all Hi-Fi diskussion är "Vad jag tycker är bra ljud = min egna subjektiva åsikt" Senaste åren har väl opinionen vänt lite, förr var dyr = bra ljud, medans det idag nästan är fult att tycka så (egen subjektiv observering/åsikt)? Men en intressant fundering är ju att det finns kalla fakta såsom mätningar av effekter, distortion, cross-talk osv. Där olika komponenter (elektronik och högtalare) faktikst skiljer sig en hel del. Om man ska tro mätdiagram som stora ljudtidskrifter som ex. tyska Audio bifogar varje testad produkt. Min tanke är att det då måste finnas vissa reella skilnader och inte enbart subjetiva. Om det nu skulle va Dyr = Bättre säger jag INTE, bara att skilnader finns. Hurvida man uppfattar skilnader kan jag för lite om, tycker man en Shelf-högtalare med tvåvägsprincipen låter lika som en golv hgt med mer än dubbla lådvolymen? Låter tvåvägaren bättre med en viss elektronik för man aldrig hamnar i det frekvensomfånget där elektroniken medför distortion medans det absolut så kan vara fallet med den större som återger ett bredare omfång? Möjligtvis lite folosofiska tankar mer än kalla fakta.
Postad 26 October 2011 - 10:21
Sir Anselm
-
Sir Anselm
-
Beroende
-
-
1475 inlägg
Sluta lyssna på anläggningar och lyssna på hur de förmedlar musik, du kanske blir överraskad av vad just Naim kan erbjuda på den punkten. Jag skulle aldrig få för mig att köra en gammal dvd som källa, Nad-slutsteg och en gammal Denon hembioförstärkare som försteg och hembygda högtalare som varken når upp till någon högre klass vad gäller estetik och ljud i ett normalt vardagsrum. Men det är ju jag det... Jag har ju tyvärr inte "Guldöron" som får allt att låta "lika bra", synd för det hade varit väldigt bra ekonomiskt! Och... Ja... Jag äger en Naim-anläggning 
Det är nog svårt att lyssna på en anläggning, även om det väl finns rent felaktiga konstruktioner som brusar så högt att det hörs Är det inte så att "guldöron" är precis tvärtom från vad du skriver? "Guldöron" säger man väl att de har som påstår sig kunna höra skillnader som ingen annan kan?
Postad 26 October 2011 - 11:16
Unregistered2010
-
Unregistered2010
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Är det inte så att "guldöron" är precis tvärtom från vad du skriver? "Guldöron" säger man väl att de har som påstår sig kunna höra skillnader som ingen annan kan?
Jo, men just i denna tråd tycker jag man gott kan vända på begreppet där en minoritet anser att man inte hör skillnad på en billig och dyr förstärkare/källa/hembioförstärkare vs 2-kanal osv. Då blir det ju de som inte hör skillnad som har "Guldöron". Självklart så hårdrar jag i mitt resonemang men det är faktiskt ganska tröttsamt med detta eviga tjatande, och jag tycker att det både förstör stämningen men kanske framför allt främjar det inte spridande av erfarenheter utan det blir mest en massa tjat om bevisningar hit och dit m.m. Märk väl att jag skriver erfarenheter, MKarlsson med adepter får självklart ha sina åsikter men det är så in i #(€#! trist att de hela tiden måste ifrågasätta andras erfarenheter och/eller uppfattningar genom att de alltid måste "bevisa".
Postad 26 October 2011 - 11:54
leaper
-
leaper
-
Rookie
-
5 inlägg
Till AVR4000. Vad som låter bäst är givetvis helt subjektivt. Du verkar anta att dubbelblinda test skulle vara till för att utradera skillnader, detta stämmer inte. Vad dubbelblinda test försöker göra är att ta bort de skillnader som som upplevs på grund av förväntningar. Ett dubbelblind test skulle i sammanhanget kunna vara intressant för att visa om de skillnader som upplevs baseras på förväntningar eller på faktiska skillnader mellan produkterna. Givetvis kan ett dubbelblint test inte säga någonting öht om byggkvalitet, stil osv. Evolutionsteorin är en teori. Men din tanke är en vanlig missuppfattning. Teori i detta fall syftar på det vetenskapliga förhållningssättet. Alla vetenskapliga teorier kan potentiellt falsifieras, detta är ett grundläggande vetenskapligt krav. Alltså, det är fortfarande fullt möjligt att bevisa att evolutionsteorin inte stämmer. Det är däremot ytterst otroligt att den inte stämmer då alla försök till att bevisa motsatsen misslyckats. Teoriers förklaringskraft ökar om/när de motstår vetenskapliga försök att falsifiera dem. Mvh
Postad 26 October 2011 - 12:45
Sir Anselm
-
Sir Anselm
-
Beroende
-
-
1475 inlägg
Jo, men just i denna tråd tycker jag man gott kan vända på begreppet där en minoritet anser att man inte hör skillnad på en billig och dyr förstärkare/källa/hembioförstärkare vs 2-kanal osv. Då blir det ju de som inte hör skillnad som har "Guldöron". Självklart så hårdrar jag i mitt resonemang men det är faktiskt ganska tröttsamt med detta eviga tjatande, och jag tycker att det både förstör stämningen men kanske framför allt främjar det inte spridande av erfarenheter utan det blir mest en massa tjat om bevisningar hit och dit m.m. Märk väl att jag skriver erfarenheter, MKarlsson med adepter får självklart ha sina åsikter men det är så in i #(€#! trist att de hela tiden måste ifrågasätta andras erfarenheter och/eller uppfattningar genom att de alltid måste "bevisa".
Oavsett vilket tycker jag att det var ett konstigt sätt att använda uttrycket. "Träöron" skulle kanske passa bättre på de som inte hör någon skillnad? Det jag tycker är tröttsamt är folk som verkar tro att de på något magiskt sätt är immuna mot psykologiska effekter. Placebo är inget man kan diskutera om det finns. Vi påverkas hela tiden av det, i olika grad naturligtvis. Problemet med "andras erfarenheter" är väl för min del att många går och lyssnar på hifi-grejer på alla möjliga olika ställen och fäller avgöranden utifrån det som om det vore hugget i sten. Här finns också en del prestige skulle jag tro, vem vill erkänna att de inte kan höra skillnad på en förstärkare för 30000 och en för 10000? Den smarta säljaren ser ju naturligtvis till att höja volymen lite lite grann på den dyrare också, så låter den lite bättre. Men min egen erfarenhet är klart begränsad, även om det blivit några vändor till Hifi-butiker genom åren, så jag kan inte fälla några avgöranden varken åt ena eller andra hållet. Men det jag vet är att de gånger jag jämfört så har skillnaderna varit för små för att detekteras av mig iallafall. Edit: Observera att jag endast talar om förstärkare nu. Att det är skillnad mellan högtalare är ju självklart.
Redigerat av Sir Anselm, 26 October 2011 - 12:57.
Postad 26 October 2011 - 13:11
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Anselm, jo hjärnan kan spöka till det. Placebo inom hifi finns helt klart, som inom många områden.
Jag hade en gång i tiden obalans mellan kanalerna pga rummet. Och ingen balansreglage så klart på dyrstärken.. 
Provade ställa en liten hundleksak i gummi på den högtalare som var lägre. Vips: balans 
Låter det knasigt? Prova!
Och den oundvikliga bilanalogin. Är det fler än jag som tycker bilen går bättre när den är nytvättad??
Sotöron brukar jag kalla det för övrigt.
Redigerat av Bongo_Mongo, 26 October 2011 - 13:11.
Postad 26 October 2011 - 13:32
Unregistered25ca2af0
-
Unregistered25ca2af0
-
Beroende
-
-
1009 inlägg
Evolutionsteorin är en teori. Men din tanke är en vanlig missuppfattning. Teori i detta fall syftar på det vetenskapliga förhållningssättet. Alla vetenskapliga teorier kan potentiellt falsifieras, detta är ett grundläggande vetenskapligt krav. Alltså, det är fortfarande fullt möjligt att bevisa att evolutionsteorin inte stämmer. Det är däremot ytterst otroligt att den inte stämmer då alla försök till att bevisa motsatsen misslyckats. Teoriers förklaringskraft ökar om/när de motstår vetenskapliga försök att falsifiera dem. Mvh
Ett roligt expriment att motbevisa en teori skulle tex vara att motbevisa Gravitationen. (Ja det är en teori som allt annat i vetenskapen) Den dagen du tar ett äpple och släpper det och det skulle sväva eller flyga ut i rymden utan någon annan påverkan än "gravitationen" skulle teorin försvinna. Placebo effekten kan vara enorm! Man brukar säga att världens bästa drog (medicinskt talat, från engelskans drug) är hjärnan. Den har en otrolig förmåga att fungera även i de mest oroliga fallen. Placebo inom hifi finns så klart varför man försöker använda sig av tester och blidtester osv. Detta är i grunden bra. Men precis som ni säger är det svårt att minimera alla felmarginaler osv. (En annan ful sak som affärer också brukar göra förutom att höja musiken på bättre förstärkare är att använda EXTREMT väl producerade verk på dessa spelare. Ett bra exempel är när jag var in i en butik (ingen nämnd ingen glömd) då de nästan inte ville spela samma skiva på den andra utrustningen jag ville lyssna på. Det var Dire straits och Michael Jacksson som spelades på den bra utrustningen. Medans man på den lite billigare, fortfarande bra utrustningen spelade en bränd cd med rock) - Inte speciellt snällt tycker jag... Men då är jag ju partisk i målet så klart...
Postad 26 October 2011 - 13:32
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Vad är det jag bör ta åt mig personligen i din tirad?  Finns ignore funktion på hbf?
Det var inte ett inlägg riktat till dig utan allmänt men du kanske tar till dig? Då kanske du skulle fundera lite varför du gör det då.
Postad 26 October 2011 - 13:38
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Sluta lyssna på anläggningar och lyssna på hur de förmedlar musik, du kanske blir överraskad av vad just Naim kan erbjuda på den punkten.
Naim göra inget unikt på den punkten. Jag var faktiskt hos en kille med en Naim anläggning hela helgen och lyssna en hel del. Naim erbjuder inget eget på den fronten och jag är säker på att ingen av er som påstår det skulle kunna visa upp det under ett kontrollerat test. Jag skulle aldrig få för mig att köra en gammal dvd som källa, Nad-slutsteg och en gammal Denon hembioförstärkare som försteg och hembygda högtalare som varken når upp till någon högre klass vad gäller estetik och ljud i ett normalt vardagsrum.
Du gör som du själv vill, inga problem med det. På samma sätt som jag inte vill ha så tafflig återgivning som vad ett par små distande Dynaudio monitorer ger. Vi har helt enkelt olika val där.
Postad 26 October 2011 - 13:57
Mikael_80
-
Mikael_80
-
Forumräv
-
-
906 inlägg
Du gör som du själv vill, inga problem med det. På samma sätt som jag inte vill ha så tafflig återgivning som vad ett par små distande Dynaudio monitorer ger. Vi har helt enkelt olika val där.
Du kommer med många bra inlägg.. men många av dina inlägg är bara för mycket, som det ovan.. blir faktiskt svårt att ta dig på allvar då. "Små distande Dynaudio".. Snark!
Postad 26 October 2011 - 14:09
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Håller med till viss del där, och jag är den förste att räcka upp handen och erkänna att "stitik" och "känsla" spelat en stor roll i mina val att investera likvida medel i min anläggning. Även om jag förtjusas över när man lyckas skrapa ihop komponenter för smal budgett som skänker en glädje, och i ens subjektiva mening, bra ljud.
Bara för man försöker få ut så mycket som möjligt av sina pengarna betyder inte att sakerna inte behöver se snygga ut. Det finns mängder av olika sätt att få till det snyggt. T ex så kan man göra egna kablar om man gillar den "grövre" looken på kablar. Man behöver inte lägga 7000 kr för något helt utan verkan bara för det är snyggt. Jag skulle gladeligen ställa upp på blindtest i vilken form det än är. Men tänker osökt på snacket som uppstår efter, vem som har "rätt" Tänk om någon i ens subjektiva mening är att X låter bättre än Y medans den andra är av annan åsikt oavsett hur mycket det man lyssnade på kostade?
Vid vanliga A/B tester så finns det "inga rätt eller fel". Då får man göra F/E tester om man vill testa prylens påverkan. Men nu handlar det främst om man överhuvudtaget kan uppfatta en skillnad. Vilket jag är tämligen säker att dom flesta här inte kommer göra mellan vanliga vettiga förstärkare, CD spelare. I grund och botten är alla dess diskutioner intressanta, men slutsatsen i all Hi-Fi diskussion är "Vad jag tycker är bra ljud = min egna subjektiva åsikt"
Nej, hifi är inte det. Det är hög trohet till originalet. Det är inte en subjektiv åsikt om en färgning gör återgivningen trevligare, det är inte hög trohet till originalet. Man kan ju så klart gilla färgningen, inget fel med det. Men hifi är inte något helt subjektivt. Senaste åren har väl opinionen vänt lite, förr var dyr = bra ljud, medans det idag nästan är fult att tycka så (egen subjektiv observering/åsikt)?
Möjligt. Nu är det ju inte främst billigt vs dyrt som gäller, det finns usla billiga prylar och skitbra dyra prylar, på samma sätt som det finns usla dyra prylar och skitbra billiga. Det är ju snarare en diskussion över vad som verkligen ger en hörbar förbättring. Speciellt eftersom dom flesta har en begränsad ekonomi. Men en intressant fundering är ju att det finns kalla fakta såsom mätningar av effekter, distortion, cross-talk osv. Där olika komponenter (elektronik och högtalare) faktikst skiljer sig en hel del. Om man ska tro mätdiagram som stora ljudtidskrifter som ex. tyska Audio bifogar varje testad produkt.
Ja, men det måste alltid tolkas med kunskap om hur man ska tolka siffrorna och framförallt, vad vi kan höra. En jämförelse: -Du väljer mellan två olika bord till köket. Dom är helt identiska till utseendet och det enda som skiljer är måtten där ena bordet är 75,105 cm hög och den andra är 75,100 cm. Hur stor roll spelar dessa 5 hundradelen av en mm för ditt val? Så kan man se mycket av dessa mätningar inom hifi. Vi snackar alltså om skillnader som är långt under vad vi kan höra i normala fall. Jo, men just i denna tråd tycker jag man gott kan vända på begreppet där en minoritet anser att man inte hör skillnad på en billig och dyr förstärkare/källa/hembioförstärkare vs 2-kanal osv. Då blir det ju de som inte hör skillnad som har "Guldöron".
Det som är intressant är att de som hävdar skillnaderna är enkla att uppfatta; A, ställer inte upp på kontrollerade tester där man kan ta bort inbillning och olika nivåskillnader. B, de som har ställt upp i otaliga tester genom årtioende har nästan i varje enskilt fall misslyckats höra denna skillnad. Man behöver inte vara speciellt begåvad för se en viss röd tråd i detta. Självklart så hårdrar jag i mitt resonemang men det är faktiskt ganska tröttsamt med detta eviga tjatande,
Eviga tjat? Skulle tro vi snackar om mindre än en procent av alla trådar som detta överhuvudtaget kommer upp. Man skulle snarare påstå att det är tröttsamt att så ogrundade påstående hela tiden framförs som fakta. Märk väl att jag skriver erfarenheter, MKarlsson med adepter får självklart ha sina åsikter men det är så in i #(€#! trist att de hela tiden måste ifrågasätta andras erfarenheter och/eller uppfattningar genom att de alltid måste "bevisa".
Forumet är ju till för att diskutera och när det hela tiden ges olika råd och förslag, som kostar massa pengar, så bör man kunna ifrågasätta dessa "fakta" som framförs. När ska man inte ge råd som sparar folk pengar? Finns det något mervärde att inte ha en kritik mot dyra råd utan någon grund? Sen tycker jag det är väldigt intressant att under alla dessa 10 åren på diverse forum som har nästan aldrig någon från "guldöron" sidan ställt upp på något kontrollerat test. Anledningarna har varit olika men tid har varit en, fast om man jämför all tid som läggs på foruminlägg under åratal i ämnet så vore ett kontrollerat test snarare tvärtom, något som sparar tid. Fast, en gång, om jag minns rätt, så ställde ett par kända svenska audiofiler upp på ett kontrollerat test av högtalarkablar. Det var bland annat ägare av en stor high-end affär, en tillverkare av dyrkablar mm vill jag minnas. Resultatet var visst nollresultat, men vad jag minns så var det då själva testet det var fel på. För man "hörde ju dessa skillnader i öppna test". Så visst, en del har en närmast fanatisk syn och det är som att diskutera med en djupt troende religiös människa. Du kommer med många bra inlägg.. men många av dina inlägg är bara för mycket, som det ovan.. blir faktiskt svårt att ta dig på allvar då. "Små distande Dynaudio".. Snark!
Vad är felet?
Postad 26 October 2011 - 14:10
Unregisteredcc128e50
-
Unregisteredcc128e50
-
Veteran
-
-
1671 inlägg
Du gör som du själv vill, inga problem med det. På samma sätt som jag inte vill ha så tafflig återgivning som vad ett par små distande Dynaudio monitorer ger. Vi har helt enkelt olika val där. Moget värre...
Postad 26 October 2011 - 14:12
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Här finns också en del prestige skulle jag tro, vem vill erkänna att de inte kan höra skillnad på en förstärkare för 30000 och en för 10000?
Ja, jag tror det tyvärr är så. Att prestige är det som sätter stopp för vidareutveckling och djupare förståelse om ämnet. Själv har jag inga som helst problem att säga att jag inte hört någon skillnad i de testen jag gjort mellan slutsteg, där skillnaden i pris varit ganska stor. Det är därför jag lagt mina pengar och energi på andra saker.
Redigerat av MKarlsson74, 26 October 2011 - 14:17.
Postad 26 October 2011 - 14:18
willswing
-
willswing
-
Lärjunge
-
-
267 inlägg
Anselm, jo hjärnan kan spöka till det. Placebo inom hifi finns helt klart, som inom många områden. Jag hade en gång i tiden obalans mellan kanalerna pga rummet. Och ingen balansreglage så klart på dyrstärken..  Provade ställa en liten hundleksak i gummi på den högtalare som var lägre. Vips: balans  Låter det knasigt? Prova! Och den oundvikliga bilanalogin. Är det fler än jag som tycker bilen går bättre när den är nytvättad?? Sotöron brukar jag kalla det för övrigt. 
hahaha...så himla lustigt du nämner detta. Jag o min sambo säger alltid varje gång: ooh, vad fint den går nu!! Men det är väl så, är bilen nöjd så visar den det. Tanke: Låta opartisk person tvätta, eller inte, sen leda in mig med förbundna ögon för att avgöra om bilen är tvättad eller ej. Sorry för väldig OT, eller vad det heter.
Postad 26 October 2011 - 14:44
Unregisteredcc128e50
-
Unregisteredcc128e50
-
Veteran
-
-
1671 inlägg
Tanke: Låta opartisk person tvätta, eller inte, sen leda in mig med förbundna ögon för att avgöra om bilen är tvättad eller ej. Sorry för väldig OT, eller vad det heter.
Postad 26 October 2011 - 16:49
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Jag är djupt rörd av denna omsorg om de "stackars" kunderna som blir "lurade" av "dyra" råd och som därmed spenderar pengarna på "fel" saker. Tyvärr har jag ingen som helst förståelse för detta resonemang av det enkla skälet att slutsatserna alltid blir:
1. Förstärkare och signalkällor är extremt enkla produkter att utveckla och tillverka. Det är därför "onödigt att betala för mycket". Det onödigt höga priset inträffar redan i mycket lågt intervall, redan en Naim 5i är "för dyr" och det blir fel att rekommendera den. Dessutom har den för låg effekt.
2. Högtalare är extremt komplexa saker. De går inte heller att blindtesta. Större delen av budgeten skall spenderas på dessa, framförallt Ino Audio är ett exempel på var pengarna skall spenderas. Man skall köpa en Pi60 och driva den med en Denon för runt 5000 kronor istället för att köpa en högtalare för t.ex 15.000 kronor och driva den med en stereoförstärkare för 10.000 kronor. Eller köpa högtalare för 30.000 kronor och elektronik för samma summa. Gör man det har man gjort ett felaktigt val och rekommenderar man en sådan kombination begår man den stora synden.
Korrekta system består av högtalare för 90% av budgeten och elektronik 10% p.g.a högtalarnas oerhörda komplexitet.
Detta är mer eller mindre de "korrekta råd" som framkommit i äldre trådar. För min del är det uteslutet att köpa högtalare för 90% av budgeten och köpa elektronik för 10% då det blir snedfördelning i systemet. För min del är den teorin lika orimlig som att köpa signalkälla för 50% av budgeten, förstärkare för 30% och högtalare för resten.
Köper man begagnat gäller helt andra gränser. Personligen tar jag en begagnad receiver för 5000 kronor framför en ny.
Postad 26 October 2011 - 17:09
PDDNOS
-
PDDNOS
-
Forumräv
-
-
646 inlägg
Saxat från Batpigworld.com:
As a good rule of thumb, you should be spending more on your SPEAKERS than your receiver. So if you bought a $500 speaker package for a 5.1 setup, you will probably be fine with an entry-level model like the 16xx or 19xx. If you have invested a few thousand into your speakers and are expecting huge, reference level output in a large room, you will probably need to step up to the superior amp sections of the mid- to higher-end models (33xx/9xx and up).
However, again, this is just a rule of thumb and not an absolute thing. For example, you may have an entry-level speaker package but you really desire the features in a higher end model (for example the networking or the color GUI). Or, if your speakers are extremely efficient (for example horn-loaded speakers like Klipsch can have efficiency ratings of 95dB or greater) you may not need much power. And if you REALLY need more power, for example, if you have extremely difficult-to-drive speakers (moderately sensitive, 4-ohm impedance), you may want to invest in a model with pre-amp outputs so you can add external amplification.
So, in general, the model you buy should be a balance of (1) your budget (obviously!), (2) what features you want, and (3) how difficult your speakers are to drive. Remember though that your SPEAKERS are the number one factor in the sound quality you hear, so if you are thinking of investing the extra $500 to step up from (for example) the 23xx to the 33xx purely for better sound quality, that $500 would be MUCH better spent simply getting better speakers or a second (or better) subwoofer. Sound quality improvements as you move up the line are subtle at best, mostly what you are paying for is extra features and a little more juice in the amps.
Postad 26 October 2011 - 17:13
Mikael_80
-
Mikael_80
-
Forumräv
-
-
906 inlägg
Vad är felet?
Menar du att Dynaudios högtalare generellt sett ger en "tafflig" ljudåtergivning och distar, eller just Byggarens Dynaudio eller rentav alla stativare... vad menar du egentligen??
Postad 26 October 2011 - 18:29
el julio
-
el julio
-
Lärjunge
-
-
380 inlägg
Till M Karlsson.
Jag har Canton Vento 890, säkert en skithögtalare för dig, men den är inte liten och inte särskilt enkel last. Jag driver den med Naim Nait XS, storebror till den vi skriver om i tråden. Jag har spelat en bra bit över 100 decibel UTAN DIST. Ja, det låter rent och fint, men jag spelar nästan aldrig på den volymen för att jag helt enkelt tycker att det blir för högt för mig och jag har småbarn hemma. Detta är alltså en stärkare på 60 watt och jag har aldrig upplevt den som kraftlös. Faktiskt.
Med bästa hälsningar
el julio
Postad 26 October 2011 - 22:00
Droppy
-
Droppy
-
Användare
-
-
122 inlägg
Den där figuren MKarlsson74 är lite väl respektlös mot andra om deras val och åsikter.
Lite estetik vill man ju ha på sin Hifi och inte något jävla PA system i vardagsrummet.
Postad 26 October 2011 - 23:42
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Menar du att Dynaudios högtalare generellt sett ger en "tafflig" ljudåtergivning och distar, eller just Byggarens Dynaudio eller rentav alla stativare... vad menar du egentligen??
De högtalarna har enorm dist redan på relativt låg volym. Den där figuren MKarlsson74 är lite väl respektlös mot andra om deras val och åsikter. Lite estetik vill man ju ha på sin Hifi och inte något jävla PA system i vardagsrummet.
Vad är respektlöst? Att säga vad man tycker om en produkt, på samma sätt som personen jag svara gjorde? Ja, det är ju upp till var och en vad man tycker är snyggt, själv så tycker jag Naims prylar ser väldigt tacky ut.
Postad 27 October 2011 - 00:47
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
2. Högtalare är extremt komplexa saker. De går inte heller att blindtesta. Större delen av budgeten skall spenderas på dessa, framförallt Ino Audio är ett exempel på var pengarna skall spenderas. Man skall köpa en Pi60 och driva den med en Denon för runt 5000 kronor istället för att köpa en högtalare för t.ex 15.000 kronor och driva den med en stereoförstärkare för 10.000 kronor. Eller köpa högtalare för 30.000 kronor och elektronik för samma summa. Gör man det har man gjort ett felaktigt val och rekommenderar man en sådan kombination begår man den stora synden. Korrekta system består av högtalare för 90% av budgeten och elektronik 10% p.g.a högtalarnas oerhörda komplexitet. Detta är mer eller mindre de "korrekta råd" som framkommit i äldre trådar. För min del är det uteslutet att köpa högtalare för 90% av budgeten och köpa elektronik för 10% då det blir snedfördelning i systemet. För min del är den teorin lika orimlig som att köpa signalkälla för 50% av budgeten, förstärkare för 30% och högtalare för resten.
Om man bortser från din Ino-fobi, så är det du skriver faktiskt sant, även om det såklart är menat att vara sarkasm. Jag har själv alltid efter jämförelser kommit till precis den slutsatsen, dvs högtalarna och rummet har mycket större inverkan på ljudet än elektroniken, så länge man håller sig över en viss nivå. Att skillnaderna är mycket mindre betyder inte att de inte finns, men det borde ju vara mer intressant att först lägga pengarna på det som gör störst skillnad. Annars blir det ju lite som att kasta pärlor till svin (t ex ett maffigt Krellsteg till ett par Dynavoice). Att hålla på med procent hit är inte särskilt givande eftersom prislappen på en produkt inte alltid är det samma som en kvalitetsstämpel.
Postad 27 October 2011 - 06:27
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Själv anser jag att elektroniken är fatal av en anledning; den måste orka driva högtalarna med kraft och låg dist samtidigt. jag har själv rpkat köra för tunga högtalare till grejjerna och det riktigt ddåligt. har man nog kraft så spelar priset mindre roll. jag upplevde att min yama767 spelade musik bättre än min avr8500 när jag bytte till den senare pga rep.
samma sak med avr142, den spelade mina c8 värdelöst men det troligtvis eftersom den har för lite kraft att driva dom högtalarna.
Så, fler som håller med mig att det vikiga inte är priset utan output i förhållande till dist? Sen om saken kostar 5 eller 15 har mindre betydelse. men man brukar ju få mer kraft från en förstärkare för 25000 än en.för 3000.
Postad 27 October 2011 - 08:21
Mikael_80
-
Mikael_80
-
Forumräv
-
-
906 inlägg
De högtalarna har enorm dist redan på relativt låg volym. Heh ok.. nu har jag inte hört den där Dynaudiomodellen men Focus 140, och de distande då inte överhuvudtaget på rätt hög volym. Nu har jag iofs fått en bild av dig där du sitter i din fotölj/soffa med en volym så håret och byxbenen fladdrar och där man behöver hämta andan efter varje låt, sådan volym spelar jag aldrig på.. så visst, det är väl som du säger, alla har olika krav. Men att då kalla alla högtalare som inte klarar av dessa volymer för dåliga tycker jag är lite larvigt.
Postad 27 October 2011 - 08:41
Droppy
-
Droppy
-
Användare
-
-
122 inlägg
Jag tror att Focus 140 skulle passa Nait 5 i alldeles utmärkt. En mycket bra combo och snygg också.
Postad 27 October 2011 - 08:41
Unregistered2010
-
Unregistered2010
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Ja, Dynaudio i allmänhet och Confidence-serien i synnerhet är ju allmänt dåliga. Det finns ju inte en enda bra recension av deras högtalare.
Vi säger så
Postad 27 October 2011 - 08:56
jaQoB
-
jaQoB
-
Veteran
-
-
1691 inlägg
Ja, Dynaudio i allmänhet och Confidence-serien i synnerhet är ju allmänt dåliga. Det finns ju inte en enda bra recension av deras högtalare. Vi säger så 
Lite så. Att såga Dynaudio för att ha dålig återgivning känns som en mer riskabel affär än att hävda att Naim är överprisade, och svåra att skilja i blindtest. Men visst, jag gillar det distade ljudet från rör, så kanske därför jag tycker Dynaudio låter så bra  . (Detta är inte sarkastiskt menat alls, utan något som faktiskt hade kunnat stämma... )
Redigerat av jaQoB, 27 October 2011 - 08:58.
Postad 27 October 2011 - 09:36
Mikael_80
-
Mikael_80
-
Forumräv
-
-
906 inlägg
Lite så. Att såga Dynaudio för att ha dålig återgivning känns som en mer riskabel affär än att hävda att Naim är överprisade, och svåra att skilja i blindtest. Men visst, jag gillar det distade ljudet från rör, så kanske därför jag tycker Dynaudio låter så bra . (Detta är inte sarkastiskt menat alls, utan något som faktiskt hade kunnat stämma... )
Ja, det blir liksom lite fånigt när Karlsson kommer med sina uttalanden om Dynaudio, ungefär som hela hifi branchen har fel och haft fel i många år, och Karlsson har kommit på hemligheten bakom bra, och korrekt återgivning, och det stavas INO och ENDAST INO!!! =)) Till och med de små Ino pip spelar bättre och mer distfritt än de största och bästa Dynaudio =)
Redigerat av Mikael_80, 27 October 2011 - 09:38.
Postad 27 October 2011 - 09:47
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
piP distar rätt rejält även de på låga nivåer. Det trodde jag inte förrän jag bytte till något större. Så om några av Dynaudios minstingar distar tidigt ser jag som högst sannolikt, då små högtalare helt enkelt gör det rätt så tidigt.
Tror många som tror de har distfri återgivning skulle bli rätt förvånade om de uppade sig i storlek en smula.
Den här tråden är ju däremot helt åt skogen, med otroligt många inlägg riktade mot en enda person. Det är onyanserat om något. Sarkasmerna haglar.
Redigerat av shifts, 27 October 2011 - 09:48.
Postad 27 October 2011 - 09:55
Droppy
-
Droppy
-
Användare
-
-
122 inlägg
Den här tråden är ju däremot helt åt skogen, med otroligt många inlägg riktade mot en enda person. Det är onyanserat om något. Sarkasmerna haglar.
??? är det inte mycket piP i de där INO?
Postad 27 October 2011 - 10:24
Mikael_80
-
Mikael_80
-
Forumräv
-
-
906 inlägg
piP distar rätt rejält även de på låga nivåer. Det trodde jag inte förrän jag bytte till något större. Så om några av Dynaudios minstingar distar tidigt ser jag som högst sannolikt, då små högtalare helt enkelt gör det rätt så tidigt. Tror många som tror de har distfri återgivning skulle bli rätt förvånade om de uppade sig i storlek en smula. Den här tråden är ju däremot helt åt skogen, med otroligt många inlägg riktade mot en enda person. Det är onyanserat om något. Sarkasmerna haglar.
Jo, det blir väl lätt så.. Kliver jag in på ett Microsoftmöte och skriker Apple rules så lär jag knappast få många med mig.. =) Men jag håller med om att maktbalansen här inne är väldigt ojämn.. men det är ju dessvärre inte så himla många som anstränger sig för att återupprätta den balansen.. Jag tänker i allafall inte lägga ned mer tid på den här tråden då energin här är allt utom postiv.
Postad 27 October 2011 - 10:45
Johan_i_burken
-
Johan_i_burken
-
Mästare
-
-
3637 inlägg
Jag tror att Focus 140 skulle passa Nait 5i alldeles utmärkt. En mycket bra combo och snygg också.
Jag är inte lika säker på denna kombo. Tycker vår vän mr, Välljud säger det bra i en annan tråd. En lite undelig topic som kanske behöver utrönas lite! Det är krävande/tungdriven eftersom den har en impedans på 4ohm vilket ju suger ampere ur förstärkaren mer än många klarar av att leverera. Dessutom har den 86db känslighet vilket ger en tydlig indukation om att den är trögdriven dvs det krävs många watt för att uppnå en stor ljudprojektion. Nåja om vi skulle ta och ge oss på en slags analys med lite mer seiösa metoder. På diagrammet kan vi dock se att högtalaren är mycket snäll på impedansen och inte alls så tungdriven som den har rykte om och som försäljare gärnar påpekar. den håller sin kurva snyggt på 8-6 ohm över merparten av register utom nerår 170Hz då den dippar till 4ohm men aldrig under så för en normalförstärkare av din kaliber är impedansen absolut inga problem. På det andra diagrammet kan vi se på frekvensgången och här kan vi utröna att högtalaren har -3db vid 41hz vilken är specat så dett är ju bra men kruxet är att den inte är angiven i +-db utan bara - Detta gör att det kommer undan med sin discopuckel i basen. Karraktäristiskt för basreflexsystem men ändå mer för moderna högtalare vars tilvlerkare vet att killa lyssnaren under hakan. Den ger +5db vid 8090Hz vilket är nära 3x ljudstyrkan mot lågbasen. Detta påverkar mycket negativt på upplevelsen av de djupa tonerna. Om din primare upplevs som lite tunn mot Dynaudio så är den säkerligen bara mer neutral och återger högtalarens karraktär medan du kanske vill nå mer kropp och tyngd i basen. Detta når du inte mer mer kraft först utan en förstärkare som har en lite höjd bas. Hegel har det inte och Krell har det nog men det finns kanske andra alternativ som är vettiga som Denon. Hoppas du förstår lite av min analys. Det är nog inte en helt neutral förstärkare du säker utan en med lite höjd bas som kan motkompencera din högtalares brist.

Redigerat av Johan_i_burken, 27 October 2011 - 10:49.
Postad 27 October 2011 - 10:57
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
piP distar rätt rejält även de på låga nivåer. Det trodde jag inte förrän jag bytte till något större. Så om några av Dynaudios minstingar distar tidigt ser jag som högst sannolikt, då små högtalare helt enkelt gör det rätt så tidigt. Tror många som tror de har distfri återgivning skulle bli rätt förvånade om de uppade sig i storlek en smula. Den här tråden är ju däremot helt åt skogen, med otroligt många inlägg riktade mot en enda person. Det är onyanserat om något. Sarkasmerna haglar.
Som man bäddar får man ligga. Den förste som jag någonsin satt på ignore. Plockar fram det sämsta hos folk.
Redigerat av Bongo_Mongo, 27 October 2011 - 10:58.
Postad 27 October 2011 - 12:00
Unregisteredcc128e50
-
Unregisteredcc128e50
-
Veteran
-
-
1671 inlägg
Som man bäddar får man ligga. Den förste som jag någonsin satt på ignore. Plockar fram det sämsta hos folk.  Kan trösta dig med att han satte mig på ignore efter att jag börjat ifrågasätta tillvägagångssätten samt den statistiska säkerheten i alla test som han länkade till...
Postad 27 October 2011 - 12:01
Unregistered2010
-
Unregistered2010
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Tror många som tror de har distfri återgivning skulle bli rätt förvånade om de uppade sig i storlek en smula.
Visst kan det vara så men jag tycker det är lite som att jämföra äpplen och päron, jag förväntar mig inte att en stativare skall kunna leverera samma ljudtryck som en stor golvare. Om vi nu skall ta ett konkret exempel så kan jag säga att mina tidigare Dynaudio Confidence C1 spelar betydligt bättre i alla register än vad B&W CM9, Dynaudio Focus 220 och Dynaudio Contour S3.4 gör vid måttliga till "höga" volymer. Vad som är högt är ju högst subjektivt. Storlek är ingen garanti för välljud, tycker snarare att en bra stativare är lättare att få bra i alla rumstyper. Men nu hamnade vi lite OT! Finns det någon på forumet som har en Naim Nait 5i som kan jämföra med något annat hemma?
Postad 27 October 2011 - 13:05
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Att högtalarna och rummet gör störst skillnad innebär inte att signalkälla och förstärkare är betydelselöst. Därför delar jag inte uppfattningen att man bör köpa högtalare för t.ex 60.000 kronor och koppla på en DVD-spelare för 1000 kronor och receiver för 5000 kronor och därefter basunera ut att alla andra rekommendationer (t.ex högtalare 40.000 kronor, elektronik 20.000 kronor o.s.v) är felaktiga. Då detta handlar om nypris och inte begagnat ser jag den sortens av "överspendering" i en del av systemet som orimlig och det spelar ingen roll hur mycket det än tjatas om obefintliga skillnader.
Att jag ironiserar över Ino i detta fall beror på att systemförslagen brukar bestå av Ino Pi60 som får signal från en enkel DVD-spelare och en receiver à la Denon 2105, slutsatsen är då att man för en given budget skall bränna nästan allt på just dessa Ino-högtalare och budgetera ned elektroniken. Ino är en så viktig produkt att den måste in i budgeten till varje pris och har man då en given sådan får man naturligtvis spara in på resten.
Vad jag finner ironiskt är denna fixering vid priser och då menar jag tesen att p.g.a obefintliga skillnader är elektronik något man skall spara in på och köpa mycket billigt. Samtidigt är man hysterisk över "onödigt dyra råd", t.ex om någon rekommenderar en stereoförstärkare som råkar kosta 15.000 kronor eller en signalkälla för 10.000 kronor. Då måste man rycka in i tråden och ropa efter blindtest.
Mitt enkla tips till dessa prisfixerade personer som anser att billigt är bäst (p.g.a obefintliga skillnader) är att de köper ett par bra lurar och rent av en DAC/hörlursförstärkare om inte datorn anses tillräckligt bra. Då får de en ljudkvalitet för t.ex 5000 kronor som slår alla dessa receivrar och instegsspelare som brukar rekommenderas. Dessutom slipper man rumsproblematiken helt.
Så ja, att spendera 90% på högtalarna är inte min melodi och jag skakar på huvudet åt den idén. Det spelar ingen roll hur mycket det än tjatas om blindtester och obefintliga skillnader.
Edit: Låsningen vid "billig" elektronik låter för mig ungefär som den gamla vanliga sången som brukar sjungas i datordiskussioner "PC är billigare". D.v.s priset på datorn är prio 1, hur den fungerar i praktiken är underordnat. Om datorn heter Mac och kommer från Apple måste man skälla extra mycket på priserna - lägst pris för en given specifikation gäller. Om datorn sedan heter Dell och är rejält plastig m.m spelar ingen roll, lägst pris vinner alltid.
Samma visa med detta gnäll om s.k "dyra råd". Jag ser inget problem i att rekommendera en Naim framför en bioreceiver till ett par stativare till en person som inte planerar ett hemmabiosystem.
Redigerat av Unregistered43b822d3, 27 October 2011 - 13:13.
Postad 27 October 2011 - 14:28
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
AVR4000: Nu får du och ditt Ino-tjat ta och ge sig tycker jag. Vem rekommenderar de där produkterna nuförtiden? Har inte sett det hända på... ja... vansinnigt lång tid. Ta och kom in i matchen helt enkelt. Börjar ledsna rejält på det där förbannade ältandet du sysslar med.
Skriv lite inlägg utan att behöva papegoja dig om Ino, blindtester och dylikt, det vore trevligare. Det vore ju även kul om du slutade prata om den där "man" som dyker upp, som du vet hur den handlar, tänker, rekommenderar. Det är verkligen inte jag i alla fall, Ino-ägare och spetälsk som jag är.
Skriver du bara till MKarlsson74 tycker jag du kan börja använda PM-funktionen.
Köpte precis en ny receiver som inte är Denon, mitt slutsteg kostade nytt kring 30-35000 kr och är inte ett Rotel och jag äger en iMac för i runda slängar 35000 kr plus programvara för 15000 kr (betalar du för din mjukvara?). Ah, tv:n kostade 15000 kr också. Vad finns det mer för priser som du kan tycka vara angelägna?
Redigerat av shifts, 27 October 2011 - 14:32.
Postad 27 October 2011 - 14:39
Donmeta
-
Donmeta
-
Veteran
-
-
1705 inlägg
Helt märklig tråd detta.
Min favvo hittills är när någon upptäcker att man hela tiden pratat om Naim nait 5i för 9995kr och inser att det inte är 500000kr vi pratat om.
Nä, nu vevar jag igång min Naim supernait eller rättare sagt slår på play på sonos systemet för min Naim står givetvis alltid på  (ja den gör det faktiskt).
Fråga: är det någon av er som benhårt/blint tror på blindtester som har högre vetenskaplig utbildning eller handlar allt detta tjatet om en variant på hobbypsykologi ?! Kanske är det så att ni alla har det ? Undrar faktiskt bara!
Postad 27 October 2011 - 14:56
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Helt märklig tråd detta. Min favvo hittills är när någon upptäcker att man hela tiden pratat om Naim nait 5i för 9995kr och inser att det inte är 500000kr vi pratat om. Nä, nu vevar jag igång min Naim supernait eller rättare sagt slår på play på sonos systemet för min Naim står givetvis alltid på (ja den gör det faktiskt). Fråga: är det någon av er som benhårt/blint tror på blindtester som har högre vetenskaplig utbildning eller handlar allt detta tjatet om en variant på hobbypsykologi ?! Kanske är det så att ni alla har det ? Undrar faktiskt bara!
Haha, den favvon bjöd jag på!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|