Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Myter inom Hifi!

2028 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

Postad 14 August 2012 - 19:00

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0
Tips och faktaavdelningen är en guldgruva.

Postad 14 August 2012 - 19:05

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 2

Tips och faktaavdelningen är en guldgruva.

Ja, framför allt för de som vill framstå som kompletta idioter.

Text som denna borde avskräcka de flesta med normal intelligens, men uppenbarligen inte alla:

"Du som följt mina skriverier kanske kommer ihåg att jag bytte ut skruvarna i diskantelementen i mina OA52 mot mässingsskruv. Det funkar givetvis även i andra högtalarelement och jag har bytt även i mina IS-högtalare med hörbart gott resultat. Där blev det rostfritt som visade sig vara något bättre än mässing."

"Ersätt alla vanliga skruvar i bultelektrolyter med mässingsskruv! Ljudskillnaden är mycket stor i synnerhet i förhållande till arbetsinsats och satsat kapital."

Helt plötsligt var min liknelse med Fransk Senap inte så långsökt....

Redigerat av masse70, 14 August 2012 - 19:10.

Postad 14 August 2012 - 19:10

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0
Har du testat? :P Skruv gjorda av lakrits har jag hört skall vara ännu bättre :)

Postad 14 August 2012 - 19:11

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Text som denna borde avskräcka de flesta med normal intelligens, men uppenbarligen inte alla:

Du som följt mina skriverier kanske kommer ihåg att jag bytte ut skruvarna i diskantelementen i mina OA52 mot mässingsskruv. Det funkar givetvis även i andra högtalarelement och jag har bytt även i mina IS-högtalare med hörbart gott resultat. Där blev det rostfritt som visade sig vara något bättre än mässing.

Du har en förmåga att förlöjliga andras åsikter. Det är en sak om du inte tror på det själv. En annan att klanka ner på andra för att de tycker olikt dig. Vad får dig att tro att du har den enda rätta åsikten?

Postad 14 August 2012 - 19:16

Unregistered340a9c7d
  • Unregistered340a9c7d
  • Forumräv

• 960 inlägg
  • 0
Det är inte så svårt att konstatera, man använder något såpass enkelt som sunt förnuft och kanske to.m lite tekniskt kunnande för att konstatera att olika materialval i skruvarna till ett diskantelement ingalunda på något som helst sätt kan påverka ljudet såvida skruvskallen inte är 3dm i diameter.

Postad 14 August 2012 - 19:18

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Det är inte så svårt att konstatera, man använder något såpass enkelt som sunt förnuft och kanske to.m lite tekniskt kunnande för att konstatera att olika materialval i skruvarna till ett diskantelement ingalunda på något som helst sätt kan påverka ljudet såvida skruvskallen inte är 3dm i diameter.

Spelar egentligen ingen roll vad ämnet är. Man ska inte förlöjliga andras åsikter. Däremot kan man ju lägga fram argument för eller emot i sakfrågan.

Redigerat av Ljudligt, 14 August 2012 - 19:21.

Postad 14 August 2012 - 19:21

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

I slutändan efter alla mätningar och försök att kartlägga musiken måste vi ändå använda öronen för att avgöra om det låter bra eller dåligt. Mätningarna kan ge en fingervisning men inte ge en exakt bild av musiken.

Det är ju till stora delar sant men glöm inte att man kan "mäta" även med öronens hjälp (blindtesta). Då visar det sig säkerligen t.ex. att tweaks som målade cd-kanter visra sig inte fungera utan trons starka hjälp (man klarar högst sannolikt inte att påvisa skillnader vid förutsättningslös lyssning).

Postad 14 August 2012 - 19:24

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 1

Du har en förmåga att förlöjliga andras åsikter. Det är en sak om du inte tror på det själv. En annan att klanka ner på andra för att de tycker olikt dig. Vad får dig att tro att du har den enda rätta åsikten?

Nä inte alls, men väljer man att tro och framför allt hävda att saker som har noll och ingen grund i logik eller vetenskap gör skillnad får man faktiskt stå sitt kast.

Men som redan skrivits i denna tråd, så fort ni "troende" blir emotsagda eller motbevisade spelar ni ut påhoppskortet vilket börjar bli lite tröttsamt nu.

Det vi pratar om här har inte ett dyft med tro att göra, det har med logiska och vetenskapliga grunder att göra.

Tro det gör man i kyrkan.

Vem som har rätt överlåter jag till de herrar som genom åren gett oss vetenskapen och de logiska och fysiska grunderna, inte till hifi-grisen, Svalander eller nån annan.

Redigerat av masse70, 14 August 2012 - 19:28.

Postad 14 August 2012 - 19:30

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 1

Nä inte alls, men väljer man att tro och framför allt hävda att saker som har noll och ingen grund i logik eller vetenskap gör skillnad får man faktiskt stå sitt kast.

Men som redan skrivits i denna tråd, så fort ni "troende" blir emotsagda eller motbevisade spelar ni ut påhoppskortet vilket börjar bli lite tröttsamt nu.

Det vi pratar om här har inte ett dyft med tro att göra, det har med logiska och vetenskapliga grunder att göra.

Tro det gör man i kyrkan.

Vem som har rätt överlåter jag till de herrar som genom åren gett oss vetenskapen och de logiska och fysiska grunderna, inte till hifi-grisen, Svalander eller nån annan.

Nu förlöjligar ju du igen. Ser du det inte själv?

Postad 14 August 2012 - 19:34

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 1
Verkligen trist att nivån är så låg på vissa här. Vett och etikett och lite ödmjukhet skadar faktiskt inte.
Vi som tycker att svalander har en poäng i sina idéer uppskattar verkligen att han bjuder på sitt kunnande.

Postad 14 August 2012 - 19:37

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Nu förlöjligar ju du igen. Ser du det inte själv?

'

Nä, jag är ledsen men det gör jag inte det minsta.

Lär dig istället att kunna argumentera för din sak istället för att spela ut martyrkortet varenda gång.

Verkligen trist att nivån är så låg på vissa här. Vett och etikett och lite ödmjukhet skadar faktiskt inte.
Vi som tycker att svalander har en poäng i sina idéer uppskattar verkligen att han bjuder på sitt kunnande.

Och där spelades martyrkortet ut igen...så fort man inte har nåt eget vettigt argument.

Postad 14 August 2012 - 19:39

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 2

'

Nä, jag är ledsen men det gör jag inte det minsta.

Lär dig istället att kunna argumentera för din sak istället för att spela ut martyrkortet varenda gång.

Och där spelades martyrkortet ut igen...så fort man inte har nåt eget vettigt argument.

Du argumenterar inte. Du förlöjligar istället den andres åsikter. Det är inte att argumentera.

Postad 14 August 2012 - 19:40

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Du argumenterar inte. Du förlöjligar istället den andres åsikter. Det är inte att argumentera.

Ok, och vad har du själv för vettigt och sakligt argument för låt säga Svalanders artiklar?

Du själv har inte framfört nåt argument ALLS bortsett från länkar till högst tveksamma artiklar.

Redigerat av masse70, 14 August 2012 - 19:42.

Postad 14 August 2012 - 19:43

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0
Att spikes fungerar bättre än mjuka fötter under högtalare på betong gillade jag mycket. ;-)

Tror nämligen inte att testet som skulle vara det rätta använde betong som underlag. ;-)

Postad 14 August 2012 - 19:43

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Ok, och vad har du själv för vettigt och sakligt argument för låt säga Svalanders artiklar?

Jag har ju sagt att jag tycker han formulerar sig bra i den artikel jag länkade till om mätningar. Och belyser svårigheten med att förlita sig på mätningar.

Här kommer länken igen:

http://www.svalander...oner/matningar/

Redigerat av Ljudligt, 14 August 2012 - 19:48.

Postad 14 August 2012 - 19:48

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 4

Jag har ju sagt att jag tycker han formulerar sig bra i den artikel jag länkade till om mätningar. Och belyser svårigheten med att förlita sig på mätningar.

Men du har magiskt glömt att läsa det jag skrev om att vem som helst kan skriva vad som helst som får dig att tro på vad som helst va?

Så återigen, bara för att någon eller Svalander i detta fall lyckas formulera sig på ett sätt som tilltalar dig betyder det att allt han skriver är sant!?

Vet inte om du med flit väljer att inte läsa det jag skriver men din logik haltar högst betänkligt.

Så för att summera din egen slutsats, ALLA som lyckas formulera i princip vad som helst på rätt sätt har rätt i det han formulerar enligt dig?

Postad 14 August 2012 - 19:53

nasjo
  • nasjo
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

Här kommer länken igen:

http://www.svalander...oner/matningar/

Men han belyser inte svårigheten att förlita sig på öppna lyssningar?

Postad 14 August 2012 - 19:53

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
Det har inget att göra med att det ätr just Svalander som du har verkat haka upp dig på. Det sammanfaller med mina egna åsikter. Därför tycker jag han formulerar sig bra. Vilka referenser du har eller gillar vet inte jag eftersom du inte har sagt det. Du säger bara vetenskapen. Vilka är det?

Postad 14 August 2012 - 19:54

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Men han belyser inte svårigheten att förlita sig på öppna lyssningar?

Svalander belyser i princip INGET i det trams han skriver,

Postad 14 August 2012 - 19:58

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0
Vilka utför dessa vetenskapliga tester? Under vilka grunder är detta perfekta tester?
Nej dom litar jag inte ett dugg på.

Postad 14 August 2012 - 20:01

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Det har inget att göra med att det ätr just Svalander som du har verkat haka upp dig på. Det sammanfaller med mina egna åsikter. Därför tycker jag han formulerar sig bra. Vilka referenser du har eller gillar vet inte jag eftersom du inte har sagt det. Du säger bara vetenskapen. Vilka är det?

Om du inte har intellekt nog att ens försöka ifrågasätta det Svalander skriver/hävdar har vi nog ingen grund att fortsätta våra meningsskiljaktigheter på alls. Detta då jag anser att hans åsikter är totalt förkastliga och rent ut sagt löljiga.

Vilka utför dessa vetenskapliga tester? Under vilka grunder är detta perfekta tester?
Nej dom litar jag inte ett dugg på.

Nej, det vore väl konstigt när du inte baserar något på någon form av vetenskap utan mer på flummigt och godtyckligt tyckande.

Postad 14 August 2012 - 20:02

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Om du inte har intellekt nog att ens försöka ifrågasätta det Svalander skriver/hävdar har vi nog ingen grund att fortsätta våra meningsskiljaktigheter på alls. Detta då jag anser att hans åsikter är totalt förkastliga och rent ut sagt löljiga.

Ja vi kommer väl inte mycket längre med detta. Tack för samtalet.

Ha de bra

Postad 14 August 2012 - 20:05

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Ja vi kommer väl inte mycket längre med detta. Tack för samtalet.

Ha de bra

Som jag trodde då, inga vettiga argument alls, men tack för kaffet!

Postad 14 August 2012 - 20:06

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Nej, det vore väl konstigt när du inte baserar något på någon form av vetenskap utan mer på flummigt och godtyckligt tyckande.

Hur kan 2 högtalare låta olika när dom mäter lika t.e.x.?

Postad 14 August 2012 - 20:10

nasjo
  • nasjo
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

Finns det två olika högtalare som mäter lika? Har mycket svårt att tro på det!

Postad 14 August 2012 - 20:12

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Finns det två olika högtalare som mäter lika? Har mycket svårt att tro på det!

Svårt att förstå att det kan vara så.

Postad 14 August 2012 - 20:14

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0

Har du exempel på det? Länk till något? Annars är det klart att det inte är ett dugg svårt att få dem att låta olika. Ställ dem bara på olika ställen i rummet tex så tar akustiken hand om den biten...

Postad 14 August 2012 - 20:14

nasjo
  • nasjo
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

Svårt att förstå att det kan vara så.

Vad menar du? Tror du att det finns högtalare som mäter lika eller tror du inte det?

Postad 14 August 2012 - 20:18

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Har du exempel på det? Länk till något? Annars är det klart att det inte är ett dugg svårt att få dem att låta olika. Ställ dem bara på olika ställen i rummet tex så tar akustiken hand om den biten...

Absolut kan de vara så enkelt. Men hur mäter man djup i ljudbilden?

Vad menar du? Tror du att det finns högtalare som mäter lika eller tror du inte det?

Mättekniken räcker inte till för vad örat kan uppfatta.

Postad 14 August 2012 - 20:39

nasjo
  • nasjo
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

Absolut kan de vara så enkelt. Men hur mäter man djup i ljudbilden?

Vad har det med min fråga att göra?

Postad 14 August 2012 - 20:43

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 1

Vad har det med min fråga att göra?

Är du ens förvånad längre?

Postad 14 August 2012 - 20:49

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Svalander har ju bra tips för hur man förbättrar sina högtalarelement, med lera :lol:

Bifogad fil  baselementbak.jpg   13.41K   14 Antal nerladdningar

Postad 14 August 2012 - 20:50

pickepock
  • pickepock
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0
Hej.
Sällan blir folk så uppjagade som när det kommer till djupet i dessa frågor.
Sällan är det inget annat än ”tro” som sätter igång saker kring finliret inom Audio.

Rätt spännande faktiskt. Lika spännade är det att när folk möts i IRL så låter och blir det annorlunda. Det är lätt att dölja sig bakom ett tangentbord.

Tycker personligen att jag har rätt mycket erfarenhet inom audio, ingen expert, långt ifrån men väl en bild om en hel del saker som jag upplevt under alla åren. Och givetvis är detta mina egna uppfattningar och inget rätt eller fel.

Mitt ”tyckande” började när HIFI-kit öppnade, 1974 eller om det var 1975, kommer inte ihåg. Hur som helst var det då jag byggde mina första högtalare. Detta var riktigt, riktigt kul. Man fick erfarenhet och en nyfikenhet som var svår att mätta. Givetvis gjorde man massa misstag men jag tror jag lärde mig. Fanns ju inget apa-net direkt då, jo det fanns det men det var visst för militären tror jag ;-). Vad jag menar är att man fick prova sig fram i större utsträckning än i dag då man kan komma på Inter-net. Vad andra människor tycker och undersökningar och tester och ja...

Musik och dess ljudbild är ju ett tycke. En del tycker om neutralt ljud. Vad nu detta är när studion sitter med ”Barbi-högtalare” (mina ord) och mixar (Genelec) :-) En del tycker om olika typer av färgningar. Därför tror jag det finns så många olika varianter så att det räcker att tillfredsställa alla.

Det jag idag är lite fundersam över är att man vill tjäna pengar på saker som kanske inte gör så stor skillnad (Kablar, Material på skruvarna, Spikar eller tofflor under högtalarna), e.t.c. Jag säger givetvis att ingen har fel eller att dom inte får tycka som dom vill eftersom alla här har testat allt och kan utesluta fällorna, då rent kostnadsmässigt borde vi landa någonstans. Tweak är ju kul men det finns gränser, ialla fall för mig.

Det är många som läser här, ja kanske inte lika många som på Faktiskt men rätt många. Ni/Vi som har kunskap och testat allt från målade skivor till skruvfärg kanske skulle mer gå ihop och lämna bra och vettiga råd till dom Unga? Som idag läser efter kunskap på forum för sitt intresse, Ljud.

Som sagt, jag har hunnit testa en hel del av det som pratats om här och personligen kan jag avfärda mer eller mindre allt :-) Okey, nu ljuger jag, var det något med senap? Det har jag inte testat!

Sverige är ett bra land (landet lätt & Lagom) Är man osäker på någon myt lägger man sig safe i mitten så slipper man känna sig duma kanske om man köpt luft :-) Ljud & Musik skall vara kul och enkelt.

Postad 14 August 2012 - 20:52

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Svalander har ju bra tips för hur man förbättrar sina högtalarelement, med lera :lol:

Bifogad fil  baselementbak.jpg   13.41K   14 Antal nerladdningar

Ja det lär ju tas emot med öppna armar hos de "troende" i församlingen ;)

Postad 14 August 2012 - 20:56

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

En massa text

Jag försökte leta efter nån form av summering eller slutsats av din stora mängd text, men lyckades inte hitta nån alls.

Du kanske kunde göra ett nytt försök att ge nån form av faktiskt budskap som det gick att utläsa

Postad 14 August 2012 - 21:00

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 0

Men den räcker bra till för att visa att två likadana högtalare mäter olika.

Postad 14 August 2012 - 21:03

pickepock
  • pickepock
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

Jag försökte leta efter nån form av summering eller slutsats av din stora mängd text, men lyckades inte hitta nån alls.

Du kanske kunde göra ett nytt försök att ge nån form av faktiskt budskap som det gick att utläsa

Ledsen om det var för mycket...
"Det är många som läser här, ja kanske inte lika många som på Faktiskt men rätt många. Ni/Vi som har kunskap och testat allt från målade skivor till skruvfärg kanske skulle mer gå ihop och lämna bra och vettiga råd till dom Unga? Som idag läser efter kunskap på forum för sitt intresse, Ljud."

Postad 14 August 2012 - 21:10

nasjo
  • nasjo
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

Ledsen om det var för mycket...
"Det är många som läser här, ja kanske inte lika många som på Faktiskt men rätt många. Ni/Vi som har kunskap och testat allt från målade skivor till skruvfärg kanske skulle mer gå ihop och lämna bra och vettiga råd till dom Unga? Som idag läser efter kunskap på forum för sitt intresse, Ljud."

Det är nog fler som läser här än faktiskt. Ja, råd till nybörjare (unga som gamla) är ju bra, men då ska vi ju komma överens vilka råd vi ska ge först och det verkar uppenbarligen svårt att göra. Förhoppningsvis läser dom ju denna tråden och därmed kan alla med någon form av logiskt tänkande avfärda många av de så kallade "tweak" som bara är bullshit.

Postad 14 August 2012 - 21:18

Unregistered5bb908bc
  • Unregistered5bb908bc
  • Forumräv

• 718 inlägg
  • 0
MHB har 244000 medlemmar och Faktiskt 6711...

Postad 14 August 2012 - 21:24

pickepock
  • pickepock
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

Det är nog fler som läser här än faktiskt. Ja, råd till nybörjare (unga som gamla) är ju bra, men då ska vi ju komma överens vilka råd vi ska ge först och det verkar uppenbarligen svårt att göra. Förhoppningsvis läser dom ju denna tråden och därmed kan alla med någon form av logiskt tänkande avfärda många av de så kallade "tweak" som bara är bullshit.

Tyvärr funkar det inte alltid så, eller kanske till och med sällan. Idag förlitar sig rätt många på vad som skrivs. Vi kan ta kabel-historian. Har bekanta som köpt nya sladdar för flera tusen(per meter) utan att höra någon skillnad. Personerna känner sig sådär men får givetvis "skylla" sig själva. Detta är bara 2 exempel och historierna fortsätter.
Personerna hade alltså blivit påsålda detta av säljare. För "fega" att gå tillbaka med gfrejorna. Tror ingen direkt bryr sig här men det är så det funkar idag och då vore det kanske bra med mer verklighetstrogen debatt istället för som denna pajkasningstråd. :-)

MHB har 244000 medlemmar och Faktiskt 6711...

Stämmer säkert. Dock har kanske inte antalet medlemmar och antalet läsare med varandra att göra direkt.
Tycker personligen det finns rätt mkt skrivit där som är läsvärt. (är inte medlem där)

Postad 14 August 2012 - 21:26

Unregistered340a9c7d
  • Unregistered340a9c7d
  • Forumräv

• 960 inlägg
  • 0
Tycker snarare att det varit mer intressant att ifrågasätta vad audiofilfolket menar med deras fina uttryck och termer som te.x

Djup i ljudbilden

Renare ljud

Subtila nyanser

Stereobredd

Stereoperspektiv

Trovärdigt ljud

Tydligare ljud

Förbättrad klang

osv.

Man ser hela tiden dessa fina luddiga beskrivningar men kan någon annan än författaren själv läsa dessa termer och förstå vad han menar?
Vad tjänar annars alla dessa tweaks till om inte ens audiofilerna själva på ett enkelt sätt kan beskriva vad som förändrats?

Postad 14 August 2012 - 21:39

nasjo
  • nasjo
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

Tyvärr funkar det inte alltid så, eller kanske till och med sällan. Idag förlitar sig rätt många på vad som skrivs. Vi kan ta kabel-historian. Har bekanta som köpt nya sladdar för flera tusen(per meter) utan att höra någon skillnad. Personerna känner sig sådär men får givetvis "skylla" sig själva. Detta är bara 2 exempel och historierna fortsätter.
Personerna hade alltså blivit påsålda detta av säljare. För "fega" att gå tillbaka med gfrejorna. Tror ingen direkt bryr sig här men det är så det funkar idag och då vore det kanske bra med mer verklighetstrogen debatt istället för som denna pajkasningstråd. :-)

Stämmer säkert. Dock har kanske inte antalet medlemmar och antalet läsare med varandra att göra direkt.
Tycker personligen det finns rätt mkt skrivit där som är läsvärt. (är inte medlem där)

Jag är själv medlem där, finns många där med enorma kunskaper så många trådar är ofta läsvärda, även många gamla trådar.

Postad 14 August 2012 - 23:02

skruvis
  • skruvis
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

"Du som följt mina skriverier kanske kommer ihåg att jag bytte ut skruvarna i diskantelementen i mina OA52 mot mässingsskruv. Det funkar givetvis även i andra högtalarelement och jag har bytt även i mina IS-högtalare med hörbart gott resultat. Där blev det rostfritt som visade sig vara något bättre än mässing."

"Ersätt alla vanliga skruvar i bultelektrolyter med mässingsskruv! Ljudskillnaden är mycket stor i synnerhet i förhållande till arbetsinsats och satsat kapital."

Skruven är rent ut sagt löjlig man ser klart & tydligt att han inte förstår hur ett skruvförband skall vara bara det att linda benen från filmkondenstorn runt gängan på skruven under kabelskon en kabelsko som är av vanlig industrikvalité, man leder aldrig ström genom gängan utan kabelskon ska alltid ligga an mot kontaktytan på elektrolyten som även den är av standard industrikvalité. Sen använder man dessutom en kupolbricka samt att skruvförbandet skall dras med moment. OM man nu ska vara petig.

Om man monterar ihop detta helt korrekt så finns det inte en chans på denna sidan om ****t att all ström/spänning flyter genom själva skruven utan strömmen/spänning tar alltid kortaste vägen dvs. rätt ner i elektrolyten genom själva kabelskon & sedan samma väg ut & då skulle jag vilja ha reda på hur ett byte av skruven kan ge en påverkan på ljudet?

Detta är bara mina subjektiva åsikter!

Redigerat av skruvis, 14 August 2012 - 23:05.

Postad 15 August 2012 - 04:41

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0
Förstår inte varför du/ni måste avskriva alla tweaks så enkelt. Det finns alltid en förklaring till att tweaks påverkar återgivningen. Lera stabiliserar korgen, magnetiska skruvar stör magneten i ett element. Olika material i kablar påverkar ljudet. Men spikes mjuka kuddar är väldigt liten påverkan. Men där kan man mäta sig fram till försämring tydligen. Då borde man kunna mäta sig fram till förändringar under kontrollerande omständigheter även i dessa exempel jag angav eller hur?
Då behövs det någon som vill ta sig tid till ett avancerat vetenskapligt test. Vem tar på sig jobbet? Nix trodde väl det, ingen vill. Men att sprida dynga att om det inte är vetenskapligt bevisat så kan man inte tro på det är ju enkelt att gömma sig bakom när man inte vet själv är ju ganska enkelt.
;-)

Postad 15 August 2012 - 07:27

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Förstår inte varför du/ni måste avskriva alla tweaks så enkelt.

Man kan inte avskriva alla tweaks, bara de som saknar sunt förnuft och sannolika skäl till att de fungerar.

Det finns alltid en förklaring till att tweaks påverkar återgivningen

Alltid vet jag inte men ofta finns det förklaringar av diverse kvalitet. Oftast ren rappakalja när de skall försöka övertyga om de tweaks som sannolikt inte kan fungera.

Entreq (som t.ex. säljer Hifimössen) har påpekat att det är viktigt att undvika magnetisk påverkan i anläggningen men när de beskriver hur hifimöss och kabelbandage "fungerar" så visar det sig att det, enligt dem, handlar om att de delvis metallspånsfyllda produkterna bygger på att de magnetsikt påverkar t.ex. cd-spelaren eller högtalaren. Förklaringen de använder till varför de fungerar har de alltså själva tidigare aväfrärdat som något man inte vill uppnå.

En annan typ av "förklaring" jag sett är beskrivningen till varför vita högtalarkablar skulle låta bättre än mörka för "alla vet ju att svart absorberar värme". Det där är ett klassiskt trick som ses ofta. Förklaringen i sig är korrekt (svart absorberar värme mer än vitt) men om du t.ex. upplever att en svart t-shirt blir varmare än en vit så betyder ju inte det därför att ljudet skulle skilja beroende på färgen på kabelns hölje. Svalander rörde dock till diskussionen då han faktiskt fördrog ljudet från svart isolering... :D

Detta är bara två exempel till varför man bör tänka kritiskt och förnuftsbaserat vid t.ex. värderandet av olika tweaks och produkters effekt och de "förklaringar" som kommer i dess släptåg. Låter det för otroligt för att vara sant så är det troligen inte det heller.

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 15 August 2012 - 07:35.

Postad 15 August 2012 - 08:54

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Alltså, jag tar tillbaka allt jag sagt om kränkande inslag mot dem som hör skillnad på olika saker. :D Ibland undrar man sannerligen om man själv är fullkomligt okunnig om fysikens lagar eller om det faktiskt går att trolla.

En annan variant på det med elementskruvarna är Audiovector, som drar varannan skruv med lägre moment. Man kan ju tycka att man inte kan göra mer än att korrekt dra fast elementet. Skulle förvisso vara intressant att veta hur man kommit fram till slutsatsen att det är bra att dra skruvarna med olika moment. Likaså varför det skall bli bättre om man frysbehandlar internkablaget.

Postad 15 August 2012 - 09:03

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 2

Förstår inte varför du/ni måste avskriva alla tweaks så enkelt. Det finns alltid en förklaring till att tweaks påverkar återgivningen. Lera stabiliserar korgen, magnetiska skruvar stör magneten i ett element. Olika material i kablar påverkar ljudet. Men spikes mjuka kuddar är väldigt liten påverkan. Men där kan man mäta sig fram till försämring tydligen. Då borde man kunna mäta sig fram till förändringar under kontrollerande omständigheter även i dessa exempel jag angav eller hur?
Då behövs det någon som vill ta sig tid till ett avancerat vetenskapligt test. Vem tar på sig jobbet? Nix trodde väl det, ingen vill. Men att sprida dynga att om det inte är vetenskapligt bevisat så kan man inte tro på det är ju enkelt att gömma sig bakom när man inte vet själv är ju ganska enkelt.
;-)

Ni gömmer er bakom ett klassiskt argumentationsfel - omvänd bevisbörda. Detta argumentationsfel gynnar bara en grupp, sådana som säljer verkningslösa prylar till intet ont anande kunder (och religiösa ledare).

Postad 15 August 2012 - 09:17

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Likaså varför det skall bli bättre om man frysbehandlar internkablaget.

Det har de snappat upp från andra sammanhang (t.ex. viss industri) där man sett påverkan av bl.a. metaller vid stark nedkylning. Det japanska (?) företaget Furutech har också använt kryogenisk behandling för en del av sina produkter.

Om sedan denna påverkan är ljudligt märkbar står skrivet i stjärnorna då det inte är i närheten av att ha bekräftats. Satt på en demo för något år sedan där ett par tog upp hur mycket bättre högtalaren lät med de kryogeniskt behandlade kablarna. De hade naturligtvis ingen aning om det verkligen var det som deras upplevelse berodde på. Högtalaren hade ändrats på fler punkter och rum och tid för jämförelsen var vitt skilda. Är man starkt mottaglig för allehanda påståenden och inte kritiskt tänkande så är man även mycket lätt att påverka i viss riktning. Förhastade slutsatser blir ofta följden...

Att vissa företag gärna anammar material och metoder från exklusiva områden som t.ex. rymden är inte ovanligt. Det kan ju verka höja statusen för deras produkt och därmed motivera ett högre pris för kunden. Om det sedan verkligen betyder en förbättring / förändring är en helt annan sak...

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 15 August 2012 - 09:23.

Postad 15 August 2012 - 09:18

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3989 inlägg
  • 0

Vad får dig att tro att du har den enda rätta åsikten?

Everyone is entitled to their own opinions but NOT their own facts.

Det sammanfaller med mina egna åsikter. Därför tycker jag han formulerar sig bra

Confirmation bias kallas denna fallacy.

Postad 15 August 2012 - 09:29

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0
Hade inte tänkt lägga mig i denna tråd något, utan bara läsa passivt. Brukar kolla in de flesta länkarna oxå.

Svalander måste ju vara det bästa hittills. När han jämnför med F1 plötsligt. "Mc Laren Mercedes hade under en tid problem med sina motorers tillförlitlighet. Är det någon som tror att de inte är duktiga tekniker? Eller att de inte har tillgång till tillräcklig kunskap eller datorkraft? Nej man har helt enkelt varit tvungna att kompromissa och man har trots alla mätningar hamnat på fel sida om gränsen och resultatet blev en motor som går upp i rök."

Tror han verkligen att det är mätningarna som är fel? Snarare en yperpressad motor och för lite testtid, ska man lyssna sig till rätt eller vadå?

Om man kollar in detta oxå http://www.svalander...r/hoerselminne/
Jag ska ta 3 kompisar sjunga en ganska lång visa, ett år senare ska han få höra den igen med samma kompisar denna gång ska vi dock ha svarta halsdukar och eftersom mörkt drar till sig värme så får vi en varmare röst och han ska med hjälp av sitt hörselminne påpeka vilja detaljer som förändrats! Inte det lättaste men han påstår ju att vi ska ha ett bra hörselminne.

En av de största argumenten mot mätningar brukar vara att stereodjup inte går att mäta. För mig så låter min stereo annorlunda beroende på en rad saker. Ibland är man bara så förbannat trött svårt att hålla sig koncentrerad, kanske stressad över saker i livet och då upplever jag inte microdetaljerna lika självklara som annars. Dvs det är väldigt lätt att påverkar av subjektiva saker.

// Sat

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.