Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Corona och hur den sprids och är aktiv

2286 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

Postad 28 January 2021 - 18:27

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Ska bli intressant att höra utfallet om de tio vaccinerade på ett vårdboende som konstaterats smittade, smittspårning pågår. Samtliga har fått två doser av Pfizers vaccin, kan ha blivit smittade tidigare.

Jag såg en kommentar på detta från Matti Sällberg. Vaccinet skyddar mot sjukdom men inte nödvändigtvis mot smitta. Det viktiga är att dom inte blir sjuka.

https://www.aftonbla...-inget-konstigt

Håll avstånd, håll avstånd, håll avstånd. De som kan SKA stanna hemma. Så vi andra som MÅSTE jobba på plats kan få göra det utan att behöva ta onödiga risker.

Jag har jobbat hemifrån ett antal månader nu. Blir lite ensamt men för min del funkar det väldigt bra. En lustig bieffekt är att man nu får se her en del bor när man startar kameran på web-mötet  :) .

Däremot kan jag inte upphöra att förvånas av en del personer när jag tar en kvällspromenad. Det är mindre folk på restauranger men absolut inte folktomt. Och det är inte bara unga utan ganska blandade åldrar. En del har uppenbarligen väldigt svårt att ta till sig den rådande situationens allvar.

Postad 29 January 2021 - 05:51

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0

Jag har jobbat hemifrån ett antal månader nu. Blir lite ensamt men för min del funkar det väldigt bra. En lustig bieffekt är att man nu får se her en del bor när man startar kameran på web-mötet  :) .

Däremot kan jag inte upphöra att förvånas av en del personer när jag tar en kvällspromenad. Det är mindre folk på restauranger men absolut inte folktomt. Och det är inte bara unga utan ganska blandade åldrar. En del har uppenbarligen väldigt svårt att ta till sig den rådande situationens allvar.

Ja, det är lite roligt med dessa videomöten. Hur en del människor väljer att företräda sig ibland med korrekt, stram utstrålning för att nästa möte smackande sörpla i sig kaffe och bulle. Jag kan tycka att det är lite osmakligt att behöva se på när folk äter på videolänk. Gäller även vid fysiska möten.  :huh:

Min fru har inte fått komma till sitt kontor sedan mars. Hon trivs som fisken i vattnet. Allt arbete sker via nätet. Betydligt snabbare och mer korrekt utförande för hennes del i organisationen. Eftersom hon inte blir störd. Baksidan på detta är "to-do-listan" bara blir längre och längre för mig här hemma... :lol:

Har en bekant som jobbar med försäkringar för bl a restauranger(Stureplansgruppen), köpcentrum(MoS) osv. All denna inkomstbortfall som viss handel råkat ut för ligger nu som en gigantisk domstolslavin i processer mot flera försäkringsbolag som inte vill betala ut försäkringar. Blir intressant att följa. Diskussioner om överetablering osv lär vi läsa om snart.

Däremot som du beskriver så går de flesta lokala restaurangerna i närorter bättre. Just eftersom folk rör sig och har behovet närmare hemmet.

Jag hoppas på att få vaccinera mig snarast. Enklast så.  :)

Postad 29 January 2021 - 07:29

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Baksidan på detta är "to-do-listan" bara blir längre och längre för mig här hemma... :lol:

Nu hänger jag inte med. Varför blir todo listan längre av att frugan jobbar hemma? Jobbar hon dygnet runt? :D

Postad 29 January 2021 - 07:34

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Det är ju bra att folk inte helt slutat gå ut och äta. Det är rätt allvarligt för restauranger, oxå.

Hålls avstånden lär inte smittspridningen påverkas nämnvärt.

Postad 29 January 2021 - 08:18

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

Nu har Johan Carlson sällat sig till ledet av myndighetspersoner som trotsar sina egna rekommendationer, genom att skita i att bära munskydd under rusningstrafik.

Det kan ha en negativ effekt på andra hjon.

Nu tror jag inte det men skulle inte bli förvånad om han redan är vaccinerad

Postad 29 January 2021 - 17:11

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 1

Det är ju bra att folk inte helt slutat gå ut och äta. Det är rätt allvarligt för restauranger, oxå.

Hålls avstånden lär inte smittspridningen påverkas nämnvärt.

Visst är det allvarligt för restaurangerna, precis som för hela besöksnäringen. Men när jag ser en grupp medelålders män som sitter tätt ihop framför i storbildsskärm och ser på hockey eller fotboll, det känns inte som ett klokt beteende.

Notera, majoriteten verkar sköta detta med avstånd och sådant bra. Men mitt intryck är att det är fortfarande lite för många som inte förstått allvaret.

Postad 29 January 2021 - 17:24

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 2

Visst är det allvarligt för restaurangerna, precis som för hela besöksnäringen. Men när jag ser en grupp medelålders män som sitter tätt ihop framför i storbildsskärm och ser på hockey eller fotboll, det känns inte som ett klokt beteende.

Notera, majoriteten verkar sköta detta med avstånd och sådant bra. Men mitt intryck är att det är fortfarande lite för många som inte förstått allvaret.

varje dag så sitter gubbarna i förbutiken i matbutikerna som packade sillar och tjatar och pratar.

samtidigt ser man tanterna samlas PRECIS vid ingången av butikerna för att prata och gnälla över sina sjukdomar.

Det är denna grupp människor som är absolut sämst på att ta ansvar. 

Butikerna gör absolut inget åt situationen heller. 

inte konstigt att gamlingarna blir smittade och dör.

Postad 29 January 2021 - 19:04

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 2

Men mitt intryck är att det är fortfarande lite för många som inte förstått allvaret.

Helt enig.

Postad 29 January 2021 - 19:51

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0
Fick kalasinbjudan där man bjudit HEM barn under 3h... Hur i hela fridens dar är man funtade???

Postad 29 January 2021 - 20:32

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

Jag undrar om det är regionala skillnader eller om man uppfattar ordet "avstånd" olika.

Nu är jag bara ute när jag hämtar paket så jag är sällan ute bland folk. Men mitt intryck har hela tiden varit att de flesta skiter i det här med avstånd. Fram till september hade jag sett en handfull människor som försökte hålla avstånd. Efter det började jag ha på mig munskydd (hade inte fått tag i några innan) och då började folk hålla avstånd bättre. Men vissa verkar göra en grej av att nästan gå in i en trots att det finns utrymme. 

Postad 29 January 2021 - 20:41

Garrett
  • Garrett
  • Mega-Guru

• 7007 inlägg
  • 0

Jag undrar om det är regionala skillnader eller om man uppfattar ordet "avstånd" olika.

Nu är jag bara ute när jag hämtar paket så jag är sällan ute bland folk. Men mitt intryck har hela tiden varit att de flesta skiter i det här med avstånd. Fram till september hade jag sett en handfull människor som försökte hålla avstånd. Efter det började jag ha på mig munskydd (hade inte fått tag i några innan) och då började folk hålla avstånd bättre. Men vissa verkar göra en grej av att nästan gå in i en trots att det finns utrymme.

Tror inte direkt på munskydd, om man inte sköter det heeelt rekorderligt, men fungerar nog också som en påminnelse, typ ”ahhh, just det, hålla avstånd ”, ”han menar allvar, vill inte att man ska vara nära” när man ser nån med munskydd... tror ni inte det?
För det är fan lätt att glömma, när man gör ärenden på stan etc, lite halvstressad... 👀

Postad 29 January 2021 - 20:55

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

Tror inte direkt på munskydd, om man inte sköter det heeelt rekorderligt, men fungerar nog också som en påminnelse, typ ”ahhh, just det, hålla avstånd ”, ”han menar allvar, vill inte att man ska vara nära” när man ser nån med munskydd... tror ni inte det?
För det är fan lätt att glömma, när man gör ärenden på stan etc, lite halvstressad...

Precis min upplevelse. Första gången med munskydd var en uppenbarelse. Såg flera som fysiskt hajade till och backade undan när de först hade tänkt gå in och trängas där jag stod.  

Postad 29 January 2021 - 21:57

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Precis min upplevelse. Första gången med munskydd var en uppenbarelse. Såg flera som fysiskt hajade till och backade undan när de först hade tänkt gå in och trängas där jag stod.  

Jag är sällan ute förutom för att köpa mat. Och då vid tider med lite folk i butiken.

Men jag känner igen din kommentar.

Jag åkte spårvagn i Göteborg för några veckor sedan. Jag hamnade i tidsnöd så jag hann inte gå dit jag skulle. Det var lördag och inte speciellt mycket folk på vagnen så munskydd var inte kravet men jag tog på mig ett för att se hur omgivningen skulle reagera. Det blev väldigt väl tilltagna avstånd rill dom som hade munskydd. Jag var inte ensam men majoriteten hade det inte. Det kan nog fungera som en påminnelse så man håller avstånd. 

Postad 30 January 2021 - 16:34

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3271 inlägg
  • 1
Har tyvärr negativ erfarenhet av de som bär munskydd. De tror helt plötsligt att de är lite bättre och viktigare än alla andra och kan t.ex. därför stanna och prata mitt där folk går in i butiken. Eller så tränger man sig fram bland hyllorna där folk snällt väntar på sin tur för att inte trängas. Eller varför inte stå ända inpå en när man köar vid kassan?
Jag försöker hålla avstånd, de gör det inte!

Ha gärna munskydd om ni vill, men tro inte att ni blir odödliga. Se till att håll avstängd ändå!

Redigerat av Melmac, 30 January 2021 - 16:35.

Postad 30 January 2021 - 17:34

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 1

Jag tog en ny tur med spårvagn (och munskydd) idag och min erfarenhet blev lite annorlunda. Fortfarande ingen trängsel men det var färre med munskydd och det var åtminstone en som hellre ville sitta än hålla avstånd. Beteendet har nog normaliserats och munskydden uppfattas inte längre som något att ta hänsyn till. Samtidigt, jag har inte åkt kollektivt på månader så min slutsats kan vara helt fel.

En annan kul notering. Om jag kommer till en mindre butik och det står "max 5 kunder", det går ju att förhålla sig till. Man ser troligen samtliga kunder i butiken. Men en större butik med "max 123 kunder", där blir det mera en bedömning. Samtidigt, jag är ganska sällan i butiker så det är bara en notering.

Postad 30 January 2021 - 18:10

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 1

Jag använder munskydd t.ex. när jag handlar mat, och det gör jag för att jag tror att jag blir lite mer skyddad mot om jag inte har munskydd. Jag tror att munskydd hjälper mer än att sprita händerna (vilket jag också gör).

Postad 30 January 2021 - 18:18

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10561 inlägg
  • 1

Jag tog en ny tur med spårvagn (och munskydd) idag och min erfarenhet blev lite annorlunda. Fortfarande ingen trängsel men det var färre med munskydd och det var åtminstone en som hellre ville sitta än hålla avstånd. Beteendet har nog normaliserats och munskydden uppfattas inte längre som något att ta hänsyn till. Samtidigt, jag har inte åkt kollektivt på månader så min slutsats kan vara helt fel.

En annan kul notering. Om jag kommer till en mindre butik och det står "max 5 kunder", det går ju att förhålla sig till. Man ser troligen samtliga kunder i butiken. Men en större butik med "max 123 kunder", där blir det mera en bedömning. Samtidigt, jag är ganska sällan i butiker så det är bara en notering.

Finns ju klädnypesystem. Slut klädnypor butiken full

Postad 30 January 2021 - 18:26

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Jag använder munskydd t.ex. när jag handlar mat, och det gör jag för att jag tror att jag blir lite mer skyddad mot om jag inte har munskydd. Jag tror att munskydd hjälper mer än att sprita händerna (vilket jag också gör).

Om jag förstår dig korrekt så tror du mera på munskydd än att tvätta händerna. Det blir ju det omvända mot vad de flesta experter säger, eller hur?

Finns ju klädnypesystem. Slut klädnypor butiken full

"Problemet" är naturligtvis inte speciellt svårt att lösa om man försöker :) .

Postad 30 January 2021 - 18:39

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

Om jag förstår dig korrekt så tror du mera på munskydd än att tvätta händerna. Det blir ju det omvända mot vad de flesta experter säger, eller hur?

Vilka experter menar du? Har du nån länk?

Postad 30 January 2021 - 18:57

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2484 inlägg
  • 0

Allt handlar ju om att kombinera åtgärder. Hålla avstånd + bära andningsskydd + tvätta eller sprita händerna. De hänger ihop.

Jag uppfattar det inte som att Buddy har någon invändning emot handhygien, bara att munskydd kan ha större inverkan än enbart handhygien. Smittan sprids ju trots allt i första hand via luften.

Postad 30 January 2021 - 19:32

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Vilka experter menar du? Har du nån länk?

Länkar är nog mera din grej.

Men du kan inte dra en egen slutsats baserat på i vilken ordning man infört åtgärderna? Men tanke på att du tidigare i tråden tjatat om munskydd kan jag inte riktigt ta din fråga på allvar. Det verkar snarare som att du följer din normala m.o.

Postad 30 January 2021 - 19:40

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

Länkar är nog mera din grej.

Men du kan inte dra en egen slutsats baserat på i vilken ordning man infört åtgärderna? Men tanke på att du tidigare i tråden tjatat om munskydd kan jag inte riktigt ta din fråga på allvar. Det verkar snarare som att du följer din normala m.o.

Jag skriver vad jag tror. Du skriver vad experter säger. Du måste ha läst det nånstans. Så har du nån länk?

Postad 30 January 2021 - 19:49

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Jag skriver vad jag tror. Du skriver vad experter säger. Du måste ha läst det nånstans. Så har du nån länk?

Börja här: https://www.folkhals...-dig-och-andra/

Och du borde veta när kravet på munskydd infördes. Frågan är nu, vad baserar du din "tro" på?

Postad 30 January 2021 - 19:49

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0
Ah, och tror, det gör man i kyrkan... Och på valfria "nötforum". ;-)

Postad 30 January 2021 - 20:08

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

Börja här: https://www.folkhals...-dig-och-andra/

Och du borde veta när kravet på munskydd infördes. Frågan är nu, vad baserar du din "tro" på?

Jo, jag vet när och var krav på munskydd infördes i Sverige, men det betyder inte att det var rätt i tiden. Vissa länder som som klarat sig bättre införde krav på munskydd i ett mycket tidigare läge. Frågan är om det finns några studier som visar på vilket av dom aktuella åtgärderna som är effektivast? Min tro, när jag tänker efter är baserad på mitt personliga agerande. Jag petar inte näsan och ögonen med fingrarna som vissa gör. Däremot vet man inte vad som finns i luften i affären när man handlar. Det är så jag tänker.

Postad 30 January 2021 - 20:17

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Jo, jag vet när och var krav på munskydd infördes i Sverige, men det betyder inte att det var rätt i tiden. Vissa länder som som klarat sig bättre införde krav på munskydd i ett mycket tidigare läge. Frågan är om det finns några studier som visar på vilket av dom aktuella åtgärderna som är effektivast? Min tro, när jag tänker efter är baserad på mitt personliga agerande. Jag petar inte näsan och ögonen med fingrarna som vissa gör. Däremot vet man inte vad som finns i luften i affären när man handlar. Det är så jag tänker.

Dina åtgärder baseras alltså på "ditt personliga agerande". Hur vanligt tror de det är att personer tänker så och därmed inte följer rekommendationerna? 

Postad 30 January 2021 - 20:20

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

Dina åtgärder baseras alltså på "ditt personliga agerande". 

Nej, det skrev jag inte

Postad 30 January 2021 - 20:50

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2484 inlägg
  • 2

Det är väl bättre att vara än mer försiktig än vad som rekommenderas. Att resonera så borde fler göra.

Många här verkar ha blivit besatta av att vända på Buddys ord oavsett vad han säger. Det har börjat övergå från en saklig diskussion om påståenden och statistik till vuxenmobbning.

Postad 30 January 2021 - 21:30

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3037 inlägg
  • 0
Nu blir jag förvirrad. Har viruset blivit luftburet?

Postad 30 January 2021 - 22:14

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Många här verkar ha blivit besatta av att vända på Buddys ord oavsett vad han säger. Det har börjat övergå från en saklig diskussion om påståenden och statistik till vuxenmobbning.

Just den här lilla snurran gick ju igång med att Buddy tror att det är bättre att bära munskydd än att tvätta händerna. Tycker du det är vuxenmobbing att ifrågasätta det?

Postad 30 January 2021 - 22:48

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2484 inlägg
  • 1

Just den här lilla snurran gick ju igång med att Buddy tror att det är bättre att bära munskydd än att tvätta händerna. Tycker du det är vuxenmobbing att ifrågasätta det?

Det Buddy skrev var att han både bär munskydd och spritar händerna, och tror munskyddet gör större skillnad än handspriten. Han sa inte något emot att tvätta och sprita händerna. Men det tolkades ändå som att han menar att handhygien blir överflödig om man bär munskydd.

Om det inte var en avsiktlig misstolkning i reaktionerna så var det i alla fall för hastig läsning av det som Buddy skrev.

Det är väldigt mycket klankande på Buddy, oavsett vad han faktiskt skriver.

Redigerat av Zacabeb, 30 January 2021 - 22:48.

Postad 30 January 2021 - 23:03

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 1

Det Buddy skrev var att han både bär munskydd och spritar händerna, och tror munskyddet gör större skillnad än handspriten. Han sa inte något emot att tvätta och sprita händerna. Men det tolkades ändå som att han menar att handhygien blir överflödig om man bär munskydd.

Om det inte var en avsiktlig misstolkning i reaktionerna så var det i alla fall för hastig läsning av det som Buddy skrev.

Det är väldigt mycket klankande på Buddy, oavsett vad han faktiskt skriver.

Om du går tillbaka så frågade jag om Buddy trodde mera på munskydd än på handsprit. Och sedan säger jag att det är det omvända mot vad experter säger. Då vill Buddy ha länkar med referenser som han också fick. 

Jag har inte tolkad det som att han tror att handhygien är överflödig. Men hans prioritering mellan munskydd och handhygien delas inte av FHM m fl.

Postad 30 January 2021 - 23:28

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0

Varför vi förväntar oss att Buddy snarast meddelar oss alla att han numer har tjänst hos FHM som expert.  :)

Postad 31 January 2021 - 00:21

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10561 inlägg
  • 1
Sån rundgång i den här tråden.

Postad 31 January 2021 - 10:26

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

Om du går tillbaka så frågade jag om Buddy trodde mera på munskydd än på handsprit. Och sedan säger jag att det är det omvända mot vad experter säger. Då vill Buddy ha länkar med referenser som han också fick. 

Jag har inte tolkad det som att han tror att handhygien är överflödig. Men hans prioritering mellan munskydd och handhygien delas inte av FHM m fl.

Vilka är det mer än FHM som gör denna bedömningen?

Postad 31 January 2021 - 13:05

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 2

Varför vi förväntar oss att Buddy snarast meddelar oss alla att han numer har tjänst hos FHM som expert.  :)

oj vilken dålig verklighetsuppfattning du har.

Det är ju DU som brukar berätta hur fel alla andra har och hur rätt du själv har hela tiden. 

Det är ju DU som tror dig veta lite bättre än alla andra och det är ju DU som bidrar väldigt ofta med vuxenmobbningen här inne.

Troligtvis är du helt oförmögen att kunna ta in och förstå det.

Postad 31 January 2021 - 13:31

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Vilka är det mer än FHM som gör denna bedömningen?

Eftersom du frågar så kan det väl inte klassas som vuxenmobbing om jag svarar?

Jag har inga fler direkta referenser. Men jag kan inte komma på någon källa som hävdar din prioritering, kan du? Däremot så pratade man ju i våras om att bristerna i äldrevården handlade mycket om basala hygienrutiner, d v s att tvätta händerna. Det är ganska grundläggande.

Du baserar ju din tro på att du inte petar dig i ansiktet. Är du säker på att du inte gör det?

https://www.mabra.co...e-timme/6516427

https://svenska.yle....-kan-skydda-mot

Det är något vi gör, medvetet eller omedvetet. Däremot så kan du med munskydd minska på det enligt nya studier.

https://sverigesradi...artikel/7524483

Normalläget för de flesta är ju (förhoppningsvis) att tvätta händerna. Muinskydden har ju kommit nu med covid-19. Tvätta händerna och håll avstånd, det tror jag är en bra utgångspunkt. 

Postad 31 January 2021 - 13:51

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5020 inlägg
  • 0

Nu blir jag förvirrad. Har viruset blivit luftburet?

Det blir väl en tolkningsfråga? Det sprids ju primärt i luften från utandning/hosta osv, så det smittar ju "via luften" men bara cirka 180cm och risken är störst i trånga utrymmen med folk som redan smittar, så en full buss med friska människor ska i teorien inte kunna ha smitta i luften nej.

Så som jag tolkar lite svårläst text på engelska runt detta så varierar dessa droppar i storlek så att en del är ren "droppsmitta", medans andra mindre partiklar faktiskt är luftburna, men som sagt mera begränsat. Det ser inte heller ut som att man faktiskt vet till 100% exakt hur mycket olika smitta det kommer från droppar, luft eller ytor även om man har "ett hum om det".

Troligtvis därför man ska både hålla avstånd och tvätta händerna.

Postad 31 January 2021 - 14:13

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 0

varje dag så sitter gubbarna i förbutiken i matbutikerna som packade sillar och tjatar och pratar.

samtidigt ser man tanterna samlas PRECIS vid ingången av butikerna för att prata och gnälla över sina sjukdomar.

Det är denna grupp människor som är absolut sämst på att ta ansvar. 

Butikerna gör absolut inget åt situationen heller. 

inte konstigt att gamlingarna blir smittade och dör.

Håller med.

Men det är inte bara gamlingar. Många lever i en parallell verklighet, och visar noll hänsyn till andra.

Postad 31 January 2021 - 14:14

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3037 inlägg
  • 0
Precis ;) (alltså angående smittvägar)

Redigerat av kribban, 31 January 2021 - 14:15.

Postad 31 January 2021 - 17:49

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0

oj vilken dålig verklighetsuppfattning du har.

Det är ju DU som brukar berätta hur fel alla andra har och hur rätt du själv har hela tiden. 
Det är ju DU som tror dig veta lite bättre än alla andra och det är ju DU som bidrar väldigt ofta med vuxenmobbningen här inne.

Troligtvis är du helt oförmögen att kunna ta in och förstå det.

Det jag och Buddy ofta diskuterat har handlat om hur ansvar och mandat är fördelat. För att inte tala om sunt förnuft samt alla avståndsmätningar. Att tala.om för folk som hävdar något att de delar ut faktafel är väl helt i sin ordning?

Dina inlägg har inte visat sig ligga på nämnvärt högre nivå.

Att tycka till kring ansvar är en sak, att förhålla sig till fakta kring ansvar är en annan.

Postad 31 January 2021 - 17:56

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 1

Det jag och Buddy ofta diskuterat har handlat om hur ansvar och mandat är fördelat. För att inte tala om sunt förnuft samt alla avståndsmätningar. Att tala.om för folk som hävdar något att de delar ut faktafel är väl helt i sin ordning?
Dina inlägg har inte visat sig ligga på nämnvärt högre nivå.
Att tycka till kring ansvar är en sak, att förhålla sig till fakta kring ansvar är en annan.

Ofta så diskuterar du inte utan skriver trams. Det är bara att titta tillbaka i tråden. Då och då så blir dina inlägg raderade

Postad 31 January 2021 - 18:44

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3205 inlägg
  • 1

Då och då så blir dina inlägg raderade

Oftast raderar väl mods flera inlägg i samma veva? Dvs när diskussionen har kommit så långt från topic att det är befogat att städa upp. Känns ju inte direkt som något unikt till PML73.

Postad 01 February 2021 - 08:00

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4194 inlägg
  • 0

Fick kalasinbjudan där man bjudit HEM barn under 3h... Hur i hela fridens dar är man funtade???

Klasskamrater?

Postad 01 February 2021 - 11:09

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0

Klasskamrater?

Även från parallellklass.
Okej om man är ute på en lekplats, pulkabacke och har med sig grillkorv. Men inomhus?

Överreagerar jag?

Postad 01 February 2021 - 11:24

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

Okej om man är ute på en lekplats, pulkabacke och har med sig grillkorv. Men inomhus?

Överreagerar jag?

Bättre att överreagera än att underreagera

Postad 01 February 2021 - 14:24

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Överreagerar jag?

Vilken ålder och antal rör det sig om?

Mina ungar (fyller 6 och 8 iår) är ju nära andra ungar hela dagarna i skolan/fritids/dagis så det hade varit ologiskt att inte låta dem gå på kalas, egentligen.

Men jag kan tycka att det ska vara ett måttligt antal iaf (max 8, helst färre, inkl vuxna kan väl vara lämpligt). För att dra gräns nånstans.

Redigerat av pacman, 01 February 2021 - 14:26.

Postad 01 February 2021 - 14:30

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4194 inlägg
  • 0

Överreagerar jag?

Ok, så inte bara klasskamrater. Då hade jag varit försiktig, speciellt med tanke på att de ska vara inomhus. 
Framförallt undrar man ju vad de föräldrarna tänker på när de ens skapar en sådan inbjudan, kanske ska du prata med dem? 

Postad 01 February 2021 - 14:37

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3205 inlägg
  • 0

Bättre att överreagera än att underreagera

Varför det? Nu tänker jag rent generellt, för det låter ju rätt konstigt att hellre överreagerar än underreagera.

Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 01 February 2021 - 14:38.

Postad 01 February 2021 - 14:48

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

Varför det? Nu tänker jag rent generellt, för det låter ju rätt konstigt att hellre överreagerar än underreagera.

Att överreagera och i sin tur agera extra säkert i samband med smittsamma sjukdomar är sunt tycker jag.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.