Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Börja gymma

10618 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Beurer BF 800 (Personvågar) 1 3.571428 (6) Inga priser
Apple Watch Sport 42mm with Sport Band (Smartwatch) 9 7.571428 (20) Inga priser

Postad 29 December 2015 - 11:35

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Ja typ att över och underarm alltid skall vara i 90 graders vinkel. Läste något liknande på någon bänkpressida också. Men att man skulle uppnå detta genom att skjuta upp bröstet.
Nåväl, har alltid sänkt stången mot bröstet och kan väl nog fortsätta med det då?

Det med graderna känner jag inte till, men man brukar ofta lyfta med en bänkbrygga, vilket innebär att man höjer bröstet och därmed får en kortare lyftväg. Däremot ska stången alltid ner till bröstet, såvida man inte tränar ex uthållighet eller något annat, typ någon specialare.

Det finns bra videos på tuben där bra teknik lärs ut :)

Postad 29 December 2015 - 12:51

Degpojken
  • Degpojken
  • Forumräv

• 572 inlägg
  • 0

Sen beror det juh lite på vad man vill åstadkomma, vill man flytta så mkt vikt som möjligt 1 rep så ska man ha bra "teknik" och koppa in så mkt stödmuskler man bara kan, axlar triceps et.c, vill man däremot bygga massa så ska man koppla ur alla andra stödmuskler och ligga på skulderbladen utan brygga, i princip tvärtemot vad alla teknikvideos visar :) gärna med rest/paus och fokus på den negativa rörelsebanan och kontraktionen i toppläget

Postad 29 December 2015 - 13:08

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Vänta. Varför koppla ur stödmuskler? Vill man inte bygga triceps och axlar när man tränar för massa? :P

Postad 29 December 2015 - 13:27

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 0

Blir mer axlar när man kör platt. Bryggan är också till för att säkra axlarna.

Postad 29 December 2015 - 15:19

Degpojken
  • Degpojken
  • Forumräv

• 572 inlägg
  • 0

mnjae sålänge du nyper åt skulderbladen så avlastar det axlarna men att helt koppla bort triceps och axlarna är nog omöjligt

allra helst ska man lägga upp benen på bänken med men så vig är jag inte :-P

Postad 29 December 2015 - 15:51

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
Aha, så det finns lite olika sätt utefter vad man är ute efter.
Rent allmämt kan jag väl säga att jag nog lyfter bröstet/ryggen när det börjar bli riktigt tungt(ja för mig då). Dock kan det fresta ryggen rätt mycket varför det gäller att känna sig för vad ryggen pallar. Men nu fattar jag lite bättre hur det ligger till, tackar. :)

Sedan upplever jag att jag väsentligt minskat känningarna i axlarna vid bänkpress sedan jag började bygga upp styrkan i axlarna med militärpress, och någon annan axelövning jag inte vet namnet på.

Postad 29 December 2015 - 17:43

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Det är just därför du gör rätt, laddie, fortsätt brygga och, minska belastningen på axlarna. Själv så kan jag inte ens nästan bänka platt, jag bryggar redan på 50, dvs första uppvärmingsvikten :)

Postad 31 December 2015 - 12:18

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Zartok, tränade inte du på samma gym som Robin Sjögren? Eller var det någon annan här som gjorde det?

Men ja, dom starkare killarna brukar träna sent. Mina träningskompisar i Norrköping brukar träna efter klockan 18 (gymmet stänger 21) och dom är några av Sveriges starkaste ungdomar. Är och hälsar på mina gamla kompisar uppe i Norrland nu och vi tränar typ mellan typ 19-22 här.

Har förresten fått nå strul med högeraxeln. Vet inte vad det är men kan inte bänka eller göra någon pressövning med armen framåt. Militärpressar går dock alldeles utmärkt. Konstigt det där. Aja, ska ju till naprapat på måndag så...

Angående brygga i bänken, jag bryggar redan på 20kg ;)

Postad 31 December 2015 - 12:26

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

det är nog någon annan som gör det, jag känner inte till honom. eller, var det han jag hade kontaktat angående gummibanden kanske? kan det ha varit så?

det där känner jag lite igen, kan du även köra lutande hantelpress? i så fall så är det... var det tredje senan i rotatorcuffen som det är problem med? det var väldigt specifikt och jag fick en bra övning för att rehabba det. testa köra lutande hantelpress, om det går helt utan problem så kan det vara cuffen.

jag kör inte på 20 kilo, men hade jag gjort det så... fast... undrar om jag skulle brygga då med? måste testa! :D

Postad 04 January 2016 - 21:56

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

det är nog någon annan som gör det, jag känner inte till honom. eller, var det han jag hade kontaktat angående gummibanden kanske? kan det ha varit så?

det där känner jag lite igen, kan du även köra lutande hantelpress? i så fall så är det... var det tredje senan i rotatorcuffen som det är problem med? det var väldigt specifikt och jag fick en bra övning för att rehabba det. testa köra lutande hantelpress, om det går helt utan problem så kan det vara cuffen.

jag kör inte på 20 kilo, men hade jag gjort det så... fast... undrar om jag skulle brygga då med? måste testa! :D

Körde lutande axelpress med hantlar, alltså hantelpress fast ryggstödet vid kanske 70 graders lutning. Det gick alldeles utmärkt. Har inte känt av någon smärta senaste dagarna men har inte tränat något heller.

Var i alla fall till Robin Anzengruber på Resultat Naprapat idag. Han sa att mina axelleder var överrörliga för han kunde trycka dom framåt och bakåt ganska enkelt, något som tydligen inte brukar vara så vanligt. Dock så var muskulaturen från skulderbladet och uppåt väldigt stel. Dessutom så var det några muskler typ nedanför skulderbladet som var inaktiva på högersidan vilket ledde till att trapsen och rhomboideus fick kompensera. Han sa att dom musklerna var ca 10% större på höger sida jämfört med vänster. Fick en övning som jag skulle göra fem reps av 10-15 gånger om dagen i tre veckor. Det skulle hjälpa till att aktivera dom där musklerna. Fick även akupunktur vid bröst, lats, teres, traps, baksida axel samt rotatormusklerna och uppåt nacken. Det var något så in i **** obekvämt och jag låg och sprattlade som en ål och grymtade som en gris när han rörde på dom där jäkla nålarna. Han knäckte till nacken på mig två gånger också. Efter akupunkturen kom jag knappt upp från bänken, kändes som den värsta träningsvärk jag någonsin haft fast tio gånger värre. Det var nästan så att han fick hjälpa mig på med tröjan efteråt, kunde inte använda högerarmen. Det började släppa efter några timmar och nu typ sex timmar senare så känns det ungefär som en riktigt brutal träningsvärk bara.

Har inte märkt av några markanta skillnader ännu förutom att jag kan vrida huvudet typ 10 grader mer åt vänster och typ 30 grader mer åt höger jämfört med innan. Var ganska stel i nacken tydligen. Han sa att jag borde komma tillbaka mot slutet av nästa vecka och det vore ju kanske bra att göra det också, men måste hitta något billigt sätt att ta mig upp till Stockholm först.

Postad 05 January 2016 - 03:07

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Snärtade han till huvudet när han knäckte nacken? Låter märkligt att man kan känna skillnad i storleksgraden 10%. Stelheten kommer från att du är snedbelastad pga inaktiviteten, så det var nog inte oväntat, det kan dessutom fungera som kompensation för en överrörlig axelled. Har tyvärr inget tips på hur man fixar en sån sak. Frågan är dock om övningen jag talar om finns på nätet, det är nämligen sjukgymnasten själv som utvecklat den. Det är egentligen en tippning med armen över huvudet, så det är inget skumt. Bara svårt att förklara :)

I övrigt så låter det märkligt att du fått det här tycker jag. Du kör ju i regel av det jag sett med väldigt bra form och vanliga övningar. Pålagring kanske. Eller så har du belastat kroppen lite fel.

På tal om gym körde jag ett bra pass framsida idag. Framsida allt, minus biceps plus triceps. Körde smalbänk igen och det gick riktigt bra. Känner mig allmänt pigg i kroppen faktiskt.

Postad 05 January 2016 - 03:25

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0
Seriöst viktnedgångsförsök skall göras nu, tanken är att skala bort kolhydrater enbart, så att jag kommer bort från skåpätandet. Ökar fett och protein en del jfrt med familjen i övrigt så att jag hamnar på ett lagomt kaloriminus totalt sett.

Började vid nyår, och kolhydraternas frånvaro känns. Böj på schemat idag. Saknas lite stuns i kroppen såhär under övergången tills kroppen är van osthållningen.

Orkade inte hålla formen på sista repet på 100kg utan träffade snett framåt/uppåt, så jag fick gå ner atg igen; vilket naturligtvis var spännande :) 💪

Mer bålstyrka krävs för böj. Dessutom behöver jag mer rörlighet i axlarna...

Postad 05 January 2016 - 03:28

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Se till att få i dig mellan 50 och 100g kolhydrater minst iaf, annars så blir det ketos :)

Postad 05 January 2016 - 04:00

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0

ketos är tanken :)

oldschool LCHF alltså.

Jag har gjort det förr under något år eller två, och har nog aldrig mått så bra; både fysiskt och mentalt (när väl kroppsomställningen var gjord)

Idag är jag mest less på att jag gått och skåpätit hela j*vla tiden i ett par år och på att magen bubblar, låter och fiser... eller magen har faktiskt redan lugnat sig ordentligt. 

Det som blev med LCHF var att jag till slut blev less på entrecote och beasås, smörkokt torsk, cremefraichekättfärssås, oxfile eller fläskfile med äkta gräddsås, kotletter med sting, ostchips osv... Jag är medveten om att detta kommer hända igen; men nu kör jag den som en kortsiktig kickstart på ett halvår eller så (räknar med ca 8-10kg ner under den perioden), så får jag gradvis öka kolhydratsintaget under sommaren för att hitta en vettig nivå sedan. Startvikt 87.1 vid nyårsmorgonen för övrigt. Var just över 90 strax efter jul men kalorier på julbordet räknas inte, som ju alla vet..

På fyllan en gång hittade jag en chipspåse, och det var början till slutet på min dåvarande LCHF-karriär, men det är några år sedan nu ;)

( Dessutom skiter man typ inkapslad skit när man inte har kolhydrater i kroppen, så man sparar in typ en rullar toapapper i veckan :D )

För övrigt har du fel på dina natt-tider Zartok.

Redigerat av Unregistereda9666aa5, 05 January 2016 - 04:02.

Postad 05 January 2016 - 07:39

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Jag somnade 22, vaknade ett och kunde inte somna om :(

Postad 05 January 2016 - 12:40

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Snärtade han till huvudet när han knäckte nacken? Låter märkligt att man kan känna skillnad i storleksgraden 10%. Stelheten kommer från att du är snedbelastad pga inaktiviteten, så det var nog inte oväntat, det kan dessutom fungera som kompensation för en överrörlig axelled. Har tyvärr inget tips på hur man fixar en sån sak. Frågan är dock om övningen jag talar om finns på nätet, det är nämligen sjukgymnasten själv som utvecklat den. Det är egentligen en tippning med armen över huvudet, så det är inget skumt. Bara svårt att förklara :)

I övrigt så låter det märkligt att du fått det här tycker jag. Du kör ju i regel av det jag sett med väldigt bra form och vanliga övningar. Pålagring kanske. Eller så har du belastat kroppen lite fel.

På tal om gym körde jag ett bra pass framsida idag. Framsida allt, minus biceps plus triceps. Körde smalbänk igen och det gick riktigt bra. Känner mig allmänt pigg i kroppen faktiskt.

Japp, han typ snärtade till. Var nästan sjukligt stel när det gällde att vrida huvudet åt höger. 

Den övningen jag fick gör jag såhär: Ligger på mage, armarna något uppåt, typ som halvvägs upp i en militärpress. Sedan ska jag dra bak skulderbladen så långt jag kan, sedan dra ner dom. Där ska jag hålla dom samtidigt som jag försöker rotera upp överarmarna från golvet/sängen. Armbågarna ska alltså vara kvar i underlaget men händerna ska upp så långt som möjligt. Jag ska hålla det i fem sekunder och köra fem reps. Han sa ungefär en gång i timmen under "arbetstid" så typ 10 gånger om dagen då. Det är sjukt jobbigt att göra i alla fall. Måste också tänka på att slappna av i lats och traps när jag gör övningen.

Postad 05 January 2016 - 15:09

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Det ska han absolut inte göra. Det finns risk för att dra sönder blodkärl. Det finns bättre tekniker där man vrider huvudet och sen lyfter upp det med kroppen.

Det lät som en genomtänkt övning, så där har jag nog inget att tillägga. Kör på bara, det värsta som kan hända är att den inte fungerar och det bästa är att du blir fri från problem :)

Postad 05 January 2016 - 15:33

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Det ska han absolut inte göra. Det finns risk för att dra sönder blodkärl. Det finns bättre tekniker där man vrider huvudet och sen lyfter upp det med kroppen.

Det lät som en genomtänkt övning, så där har jag nog inget att tillägga. Kör på bara, det värsta som kan hända är att den inte fungerar och det bästa är att du blir fri från problem :)

Aha, tur att inget gick snett då. Eller ja, snett gick det men inte fel, om man säger så ;)

Övningen där är brutalt jobbig tycker jag och det bränner i muskler som jag känner att jag sällan brukar använda. Det känns ju där under skulderbladen men även där man brukar bli så trött när man kör frontböj, så det är säkert bra för allmän hållning också.

Värken har idag gått över till vanlig träningsvärk. Ska iväg och träna lite armar nu snart, det borde gå fint. Imorgon blir det väl kanske ben och mage och så blir det kanske bänk och armar på fredag.

Postad 06 January 2016 - 11:16

Degpojken
  • Degpojken
  • Forumräv

• 572 inlägg
  • 0

Jag skulle kört ben igår men jag är fortfarande risig som fan efter jul/nyår magen är helt körd... sura uppstötningar och sprutbajs! men nu ska vi försöka oss på ett ultramegahappyshiningpass! man har juh en bit kvar till den respektabla strandformen, här tjusigt illustrerat mellan carlito xxl och ovannämnda 

Bifogad fil(er)

Postad 06 January 2016 - 18:08

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Jag skulle kört ben igår men jag är fortfarande risig som fan efter jul/nyår magen är helt körd... sura uppstötningar och sprutbajs! men nu ska vi försöka oss på ett ultramegahappyshiningpass! man har juh en bit kvar till den respektabla strandformen, här tjusigt illustrerat mellan carlito xxl och ovannämnda 

Du får ju tänka på killen till vänster inte skulle klara sig igenom ett dopingtest. Du ser ju ut att ha rätt köttiga ben ändå.

Blev lätt böj, mark och rehab för axel/rygg idag. Körde 5x12 på 60 högstångsböj. Inte böjt på nästan en och en halv månad så redan på 40kg krampade framlåren ett par gånger. Kände inget konstigt i knät. Gick över till mark, gjorde 6x6 på 110 med texasstång och dragremmar (dubbel överhandsgrepp). Körde långsamma lyft i marken och koncentrerade på att hålla in skulderbladen. Fick riktigt bra tryck där Anzengruber sa att jag skulle känna under ryggpassen. Blev så sugen på att få ännu mer tryck där så jag gick upp och körde lite lätta t-roddar, kabelrodd, latsdrag och hantelrodd. Börjar redan känna hur hållningen börjar bli bättre och hur axlarna inte är lika mycket framåt. Provade också att lägga mig i bänken och köra några reps med bara stången. Kändes riktigt bra. Känns rörligare i axlar och bröst och tyckte mig få till en ganska bra brygga också. Kanske går in och kör lite lätt bänk imorgon på typ 50-60kg med fokus på att hålla skulderbladen.

Postad 06 January 2016 - 18:32

Hoggeman
  • Hoggeman
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0

Mina axlar är oxå trasiga..är ett dj skit..ont under skulderbladen...blev nog lite för mycket tung bänk för fort..att man aldrig lär sig..

Postad 08 January 2016 - 12:03

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

• 2199 inlägg
  • 0

Jag har en fråga, har varit förkyld och riktigt risig i typ 3 veckor, men känner mig bra mycket bättre nu men hostar som s*tan om nätterna fortfarande.

Vågar man sig till gymmet?

Postad 08 January 2016 - 12:18

Degpojken
  • Degpojken
  • Forumräv

• 572 inlägg
  • 0

Enda undantaget är halsont, men är det tjall med lungorna så kanske man ska skippa kardion och köra lite lugnt utan att bli andfådd

Postad 08 January 2016 - 14:13

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Jag brukar tänka som Degpojken. Har jag halsont så stannar jag hemma. Sitter förkylningen någon annan stans så kör jag på ändå men kanske tar det lite lugnare och försöker se till så att jag inte jagar upp pulsen för mycket eller blir för andfådd. Kanske kör lite teknikträning eller "accessory work".

Postad 08 January 2016 - 23:33

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Har mailat lite med naprapaten och han har gett mig träningsförbud på latsen i ett par veckor framöver. Tydligen så är dom ganska skyldiga till att axlarna dras framåt då dom fäster på framsidan. Jag har ju rätt skapliga lats och det är väl kanske för att dom har tagit över för mycket i träningen vilket lett till att andra muskler (t.ex nedre trapezius) har blivit underutvecklade.

Postad 09 January 2016 - 11:07

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Skulle rekommendera att testa långsamma rörelser för övningar som tar på både och. Låg vikt, 10 sekunder ner, kläm åt i ett par tre fyra sekunder och sen 10 sekunder upp. 3-4 reps ska vara max med hastigheten, vilket gör att det blir väldigt blygsamma vikter. Men det tar bra på mindre utvecklade grupper eftersom det är en så långsam rörelse. Bra bajs :D

Postad 09 January 2016 - 11:27

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Skulle rekommendera att testa långsamma rörelser för övningar som tar på både och. Låg vikt, 10 sekunder ner, kläm åt i ett par tre fyra sekunder och sen 10 sekunder upp. 3-4 reps ska vara max med hastigheten, vilket gör att det blir väldigt blygsamma vikter. Men det tar bra på mindre utvecklade grupper eftersom det är en så långsam rörelse. Bra bajs :D

Kan testa. Tror det blir lite rygg imorgon kanske. Körde ju lite hantelrodd nu senaste ryggpasset och det var riktigt jobbigt med 15kg när jag verkligen tänkte och fokuserade på att använda dom underutvecklade musklerna. Har ju kört åttor på 60kg hantlar innan i hantelrodd men då har jag ju kopplat in alla muskler som går. 

Idag blir det lätt axlar och sen armar. Blir tredje armpasset för denna vecka. Kör inte armarna så jättehårt varje pass så försöker väga upp det med att träna dom oftare istället.

Postad 09 January 2016 - 11:49

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Kom ihåg att inte dra snabbare när du blir trött, det är det vanligaste man gör. Behövs därför modest vikt. Kläm i topp eller bottenläget. Du som alltid gör mycket kontrollerade rörelser kommer nog att anpassa dig lätt till det, när jag testade så var det svårt då jag ofta slänger vikter.

Dragövningar som slutar lite närmare magen känns bättre för mig när det kommer till att klämma skulderblad och nedre traps :)

Postad 09 January 2016 - 15:55

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Skitnöjd med träningen idag! Körde sittande hantelcurlar på 26 kilo, vilket är pers rekord. Dessutom så var det så lätt så att jag gick upp på 30 och körde. Mer personligt rekord. Med sex kilo per hantel :D

Postad 09 January 2016 - 17:04

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Kom ihåg att inte dra snabbare när du blir trött, det är det vanligaste man gör. Behövs därför modest vikt. Kläm i topp eller bottenläget. Du som alltid gör mycket kontrollerade rörelser kommer nog att anpassa dig lätt till det, när jag testade så var det svårt då jag ofta slänger vikter.

Dragövningar som slutar lite närmare magen känns bättre för mig när det kommer till att klämma skulderblad och nedre traps :)

Tack för tipsen, ska provas!

Skitnöjd med träningen idag! Körde sittande hantelcurlar på 26 kilo, vilket är pers rekord. Dessutom så var det så lätt så att jag gick upp på 30 och körde. Mer personligt rekord. Med sex kilo per hantel :D

Inte illa! Jag hade också bra tryck i ätpinnarna idag. Gjorde 2x12 strikta hantelcurls med 20kg hantlarna. Gjorde 3x8 på det i förrgår så tänkte mixa till det lite idag. Provade att gå upp på 22.5 sen men där blev det bara en sjua. Hann inte med så mycket mer efter det tyvärr men gjorde en relativt enkel strikt tia på 25kg hantlarna i hammercurl.

Körde lite dips i början av dagens pass också. 6x10 på kroppsvikt med relativt kort vila mellan seten. Kändes väldigt bra. Vägde mig efter typ tredje setet och då sa vågen 87.5kg med skor, kläder, lurar och allt sånt. Vägde ju 86.0 nakenvikt efter ett pass för några dagar sedan men har börjat ta kreatin så tänkte vänta en vecka och se vad jag väger naken efter passet då. Tidigare så tycker jag inte att jag gått upp något märkvärdigt av kreatin men har inte undersökt så noga heller och har inte haft en tillräckligt bra våg att väga mig på.

Tänker i alla fall försöka hålla mig kring 85 morgonvikt, eller 86 naken efter passet på eftermiddagen, fram till kanske mitten av mars. Sedan blir det deff ner till 80. Har ju bokat biljett till Grekland den 22:a juni så det är spikat i alla fall. Sen kanske det blir en månad i Vietnam senare under sommaren, beroende på hur det blir med jobb för mig. Tänkte ju eventuellt ta truckkort här i Sverige och sen försöka hitta något lagerjobb i nordnorge.

Postad 10 January 2016 - 00:07

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Saknar verkligen trycket i benen. Gick igenom min instagram och hittade den här bilden som jag tog precis efter jag satte 192.5 i böjen.

QwREQZD.png

Det var nog då mina ben var som störst. Visst, vägde väl 5-6kg mer än vad jag gör nu men ändå, har tappat mycket tryck. Kan ta en ny bild imorgon efter frontböjen. Lär synas lite mer definition men kommer saknas ett par centimeter i omkrets tyvärr. Men armarna har nog blivit lite bättre sen jag tog den där bilden.

Postad 10 January 2016 - 18:12

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Frontböj, högstång och mark. Sedan lite blandat lätt rygg.

I frontböjen blev det 2x10 40kg, 2x10 50kg, 3x10 60kg. Sedan 2x10 60kg högstångsböj. Håller det väldigt lätt nu, tror jag gör så hela månaden ut.

Låren såg ut såhär efter böjen

fZIoHZ1.jpg

Inte så illa som jag trodde, men kunde ha varit mycket bättre om jag kunnat träna på som vanligt under hösten.

I marken blev det 5x10 på 110kg med texasstång och remmar. Körde lite blandat vanlig mark, touch and go och vändning precis ovanför marken. Fick riktigt bra tryck i ryggen och ingen smärta i knät efteråt. Avslutade med lite breda mark på 60 för att köra slut på ryggen helt. Höll till nere i källaren så var ensam där så jag passade på att köra utan t-shirt för att tydligare se så att jag höll kroppen rak och symmetrisk. Fick kämpa riktigt hårt för det men ändå så det åt **** ut. Mina traps, bröst, axlar och lats är sjukt osymmetriska och det lär ta lång tid att fixa tror jag. 

Avslutade passet med lite t-rodd i ställning, smala latsdrag, hantelrodd samt rodd i maskin. Väldigt lätta vikter och långsamma reps. Antingen typ 2-3 sekunders tempo och 15-20 reps eller 10-sekunders tempo och 5-6 reps. Riktigt bra kontakt med ryggen och lyckades slappna av rätt bra i lats och övre rygg.

Postad 14 January 2016 - 22:14

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0

Startvikt 87.1 vid nyårsmorgonen för övrigt. Var just över 90 strax efter jul men kalorier på julbordet räknas inte, som ju alla vet..

Hmh. 82.4 i morse... 75-77kg som målet var att nå i mars kanske nås betydligt tidigare så det börjar väl vara dags för första platån (hoppas jag nästan; går alldeles för bra än så länge :) )

Grismåndagar är härligt. Har först idag kunna sätta mig ner på stolen utan att ramla sista 2 decimetrarna; tisdagen var... ond, och onsdagen (igår) var helt hysterisk när jag fan fick sikta för att träffa toastolen.

Onsdagens bröstpass var dock en riktig setback; ordentlig avsaknad av tryck i kroppen, både beroende på grispasset i måndags, på ketos samt att jag antagligen låg i obalans med vattenintaget (endast druckit kaffe den dagen) så jag fick krampkänningar i hamstrings vilket är halvotrevligt när man ligger på typ 85-90% av max i bänkpress :)

Det fick bli lite hemmapulad cablecross och lite lutande hantelpress med lite högre reps istället.

Visste ju att känslan skulle infinna sig, så nu är det bara att härda ut.

Redigerat av Unregistereda9666aa5, 14 January 2016 - 22:20.

Postad 15 January 2016 - 10:35

Crabban
  • Crabban
  • Forumräv

• 690 inlägg
  • 0

Hmh. 82.4 i morse... 75-77kg som målet var att nå i mars kanske nås betydligt tidigare så det börjar väl vara dags för första platån (hoppas jag nästan; går alldeles för bra än så länge :) )

Grismåndagar är härligt. Har först idag kunna sätta mig ner på stolen utan att ramla sista 2 decimetrarna; tisdagen var... ond, och onsdagen (igår) var helt hysterisk när jag fan fick sikta för att träffa toastolen.

Onsdagens bröstpass var dock en riktig setback; ordentlig avsaknad av tryck i kroppen, både beroende på grispasset i måndags, på ketos samt att jag antagligen låg i obalans med vattenintaget (endast druckit kaffe den dagen) så jag fick krampkänningar i hamstrings vilket är halvotrevligt när man ligger på typ 85-90% av max i bänkpress :)

Det fick bli lite hemmapulad cablecross och lite lutande hantelpress med lite högre reps istället.

Visste ju att känslan skulle infinna sig, så nu är det bara att härda ut.

Haha, sikta för att träffa toastolen. 

Kör du inga kolisar alls?

Postad 15 January 2016 - 14:21

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Det verkar gå fort neråt i vikt för dig, dovienya.

Var och hämtade lite kosttillskott från Self idag. Blev farmer walk med 4kg hink protein i varje hand i lite drygt en kilometer. Skaplig mjölksyra när man kom fram. Totalt blev det 8kg protein, 280 omega3 kapslar, 100 d-vitamin piller, 120 kapslar zma. Nu lär det förhoppningsvis dröja ett tag innan man behöver beställa något igen. Idag blir det bänk och armar. Tänkte försöka gå upp lite tyngre i bänken nu framöver och se ifall min kropp klarar av tung bänk med maxbrett grepp. Reppa med maxbrett grepp har ju gått riktigt bra men så fort jag kommit upp mot 100kg så har det gått riktigt dåligt. Tänkte försöka mig på att gå så tungt som möjligt nu under januari, kanske sätta en tung dubbel eller singel innan månadens slut. Vill kunna sätta åtminstone 125 med stopp med brett grepp, annars går jag tillbaka och kör som jag gjorde förut.

Postad 15 January 2016 - 14:39

Degpojken
  • Degpojken
  • Forumräv

• 572 inlägg
  • 0

Jag behöver nog aldrig mer handla kostillskott sen jag fick jobb på proteinbolaget, här är hela personalköket fullknökat med piller och pulver och varje månad så får jag ta med mig utgågna produkter hem, här har vi ett litet urval som inte får plats i mitt kök här hemma :-P

Bifogad fil(er)

Postad 15 January 2016 - 15:32

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Jag behöver nog aldrig mer handla kostillskott sen jag fick jobb på proteinbolaget, här är hela personalköket fullknökat med piller och pulver och varje månad så får jag ta med mig utgågna produkter hem, här har vi ett litet urval som inte får plats i mitt kök här hemma :-P

Ser ut som att det kanske räcker ett tag :P

Utgångna, är det utgånget ut sortimentet eller utgånget datum?

Postad 15 January 2016 - 19:06

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0

Kör du inga kolisar alls?

Nja; skulle tippa på att jag ligger på kanske 10-30 gram per dag, så i realiteten är det inga kolisar. Kör så strikt jag ids..

Det verkar gå fort neråt i vikt för dig, dovienya.

Säkert hälften är ju vatten pga att kolhydratdepån i musklerna är borta och således inte binder vatten längre. Skulle tippa att jag gått ner 2 faktiska kg sedan nyår, och det blir ju bara ett kilo i veckan... men vägde som sagt över 90kg strax efter jul, så efter jul har jag alltså tappat nästan 8kg; där 1kg var en rejäl julmatsbajsning, resten har nog lossnat från rätt håll.

Postad 15 January 2016 - 20:41

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Säkert hälften är ju vatten pga att kolhydratdepån i musklerna är borta och således inte binder vatten längre. Skulle tippa att jag gått ner 2 faktiska kg sedan nyår, och det blir ju bara ett kilo i veckan... men vägde som sagt över 90kg strax efter jul, så efter jul har jag alltså tappat nästan 8kg; där 1kg var en rejäl julmatsbajsning, resten har nog lossnat från rätt håll.

Aha, tänkte inte riktigt på det där med kolhydratsdepåerna. 

Vägde mig efter dagens pass, trodde jag skulle ha gått upp lite senaste veckan eftersom jag börjat äta lite mer och jag har börjat ta kreatin igen. Gissade på att vågen skulle säga lite drygt 87 men den sa 86.3, vilket jag är väldigt nöjd med. Det borde innebära en morgonvikt på omkring 85, precis där jag vill ligga nu ett tag framöver.

Bänk och armar på schemat idag. Måste börja gå upp på tyngre vikter i bänken nu. Har ju kört tior hela tiden nu bra länge så det blev ett rejält hopp till att gå ner till femmor men men... Tänkte känna på en femma på 100kg bara men den kändes så pass bra att jag tänkte att det kanske går att göra 5x5, jag vet inte förrän jag provar. Det gick väldigt bra, behövde inte sega upp något rep. Visst, inte fullt stopp i botten men rumpan var på plats hela tiden i alla fall. Tänkte gå upp på 5x5 102.5 nästa pass och sen efter det kanske gå ner till fyror eller treor.

Efter bänken blev det armar. Det börjas kännas av nu att jag kör armar varannan dag och underarmarna var riktigt trötta efter bänken. Tricepspasset blev inget märkvärdigt. För biceps så blev det 3x10 20kg hantelcurl följt av 3x10 22.5kg hammer curl. Håller dom ganska strikta och kontrollerade, känns som att det ger mer än om jag ska fläska på och börja ta i med axlarna också.

Postad 17 January 2016 - 17:49

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Var riktigt pepp inför dagens pass, tänkte gå upp på lite tyngre hantlar i axelpressarna idag. Smorde på liniment på axlar, traps och övre bröst i förebyggande syfte innan uppvärmningen. Gjorde 2x15 12.5kg, 1x15 15kg, 1x12 17.5kg, 1x12 20kg. Här började det typ krampa/bli stelt vid armhålan. Kändes inte riktigt som att det var bröstet, men inte heller biceps eller axeln som krampade och blev det. Var likadant på båda sidor. Körde lite lätta på 12.5 igen för att försöka stretcha ut det men det hjälpte inte. Provade lite bänk också med bara stången och då kände jag att jag kunde ligga och sträcka ut det lite i bottenläget. Det satt kvar ändå efter en halvtimme så tänkte att skitsamma, jag provar ett set med 27.5kg hantlarna och ser om det håller. Annars får jag väl släppa skiten. Gjorde en tveksam åtta, vågade inte riktigt ta i och det kändes inte alls bra. Vilade några minuter och gick på det igen, gick lite bättre och jag vågade ta i lite mer. Gjorde en tredje och sista åtta och den gick bättre än dom tidigare två. Tänkte att jag provar 32.5 och ser hur det går. Gjorde 3x8 på 32.5kg hantlarna utan bekymmer men det var inte skönt där i musklerna vid armhålan. Körde lite lätt triceps efteråt och sket i biceps, dom får vila lite grann nu. 

Fortfarande stel där vid armhålorna men det gör inte ont i alla fall. Får väl se hur det känns imorgon. Hoppas bara att jag kan bänka på tisdag...

Postad 17 January 2016 - 19:58

Crabban
  • Crabban
  • Forumräv

• 690 inlägg
  • 0

Nja; skulle tippa på att jag ligger på kanske 10-30 gram per dag, så i realiteten är det inga kolisar. Kör så strikt jag ids..

Ok, det är praktiskt taget inga alls helt enkelt. 

Helt rätt tänkt, så länge det funkar för en och inte går utöver någon annan så är det bara att köra. :D

Postad 17 January 2016 - 21:23

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0

Sådärja, första lilla platån nådd :) Skönt på ett sätt, kändes som att jag tappade lite väl mycket lite väl fort; 7-8kg sedan jul är ju en hel del, liksom...

Nu är det bara att lägga på mer träning på detta så man inte tappar för mycket på den fronten ;)

Träning blir på måndagar (grismåndag), tisdagar (kettlebell med fokus på mage), torsdagar (cirkel med PT; sedan innebandy på kvällen) och eventuellt fredagar (kettlebell med fokus på mage).

Onsdagar blir typ 10x10 bänk alternativt ett ryggpass beroende på hur grismåndagen har sett ut (inte jag som sätter ihop de passen..)

Lördag och söndag är helt och hållet vila för tillfället; det är ganska grisiga pass under veckan.. Skall även komma igång med cyklingen till jobbet om nu termometern orkar bli varmare än -15 någon gång..

Redigerat av Unregistereda9666aa5, 17 January 2016 - 21:23.

Postad 18 January 2016 - 21:34

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Böj och mark idag. Fick hålla till uppe i gymmet idag, var upptaget nere i källaren. Böjen såg ut som förra passet, fast lade till 2x8 på 80 i långstång i slutet. Kände inget konstigt i knät. 

I marken blev det 5x10 110kg på texasstången och utan bälte. Körde lite långsammare på nervägen för att göra det lite jobbigare. Tior på 110kg är ju inte alls jobbigt egentligen men vill inte lasta på mer och vill inte heller göra fler reps så därför kör jag långsammare på nervägen istället. Avslutade med 3x10 60 i bred mark.

Efter det lite blandat rodd och latsdrag där jag försökte koppla ut latsen och övre delen av ryggen och istället jobba mycket med skulderbladen och musklerna däromkring. Fick rätt bra kontakt idag.

Hände dock något skumt sen när jag kom hem. Duschade inte direkt utan värmde matlåda och kollade lite klipp på youtube. Skulle resa mig upp och gå och duscha men då typ hugger det till i naveln och neråt pellenicklas. Som att dom var ihopbundna med en tråd och den var för kort. Kunde inte sträcka ut kroppen och det var oskönt att trycka vid naveln och neråt också. En väldigt centrerad smärta. Det sitter i fortfarande typ en och en halv timme senare men tänkte försöka ta mig iväg till duschen i alla fall.

Edit: Det släppte efter duschen.

Redigerat av Ala_95, 18 January 2016 - 22:58.

Postad 18 January 2016 - 23:17

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Skumma symptom du har, ala

Postad 18 January 2016 - 23:40

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0
Grismåndag... 10 burpees, direkt följt av en idioten, direkt vidare till 10 airsquats. Rinse and repeat utan vila i 2 minuter. sedan vila 60sekunder.. and start over igen.

Detta gjordes 11 set av. Hann i snitt göra två svängar per två minuter.

Redigerat av Unregistereda9666aa5, 18 January 2016 - 23:41.

Postad 18 January 2016 - 23:44

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0
Trodde benen skulle ta mer slut än de gjorde, men istället var det lungorna som tog värsta smälln. En halvimme efter passet kändess de fortfarande.. typ för små. Kommer ha träningsvärk i intercostalmuskulaturen i morgon...

Postad 19 January 2016 - 08:33

Degpojken
  • Degpojken
  • Forumräv

• 572 inlägg
  • 0

Tog för mkt pwo igår å åkte på en allergisk shock vilket var väldigt obehagligt, fick dock till ett hyfsat pass iaf.

Idag ska jag testa knälindor för första gången se om ja kan tangera mitt pers i böjen på 205kg  :)

Postad 19 January 2016 - 13:10

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Skumma symptom du har, ala

Tror jag fått cancerdiabetesebola

;)

Idag blir det bänk och armar. Målet är 5x5 på 102.5 i bänken.

Postad 19 January 2016 - 18:42

Degpojken
  • Degpojken
  • Forumräv

• 572 inlägg
  • 0

Lyckades med att sparka i smalbenet utav h-vete det första ja gjorde så ja trodde ja skulle börja grina idag, men lång historia kort så fick jag upp 200kg i böjen utan några bekymmer, skum känsla med lindor

Postad 19 January 2016 - 21:17

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Lyckades med att sparka i smalbenet utav h-vete det första ja gjorde så ja trodde ja skulle börja grina idag, men lång historia kort så fick jag upp 200kg i böjen utan några bekymmer, skum känsla med lindor

Ajaj, smalbenen är inte kul att slå. Men grattis till böjen!

5x5 på 102.5kg i bänken gick galant för mig idag. Hade dock lite oflyt på första två seten. Bänkade tillsammans med en polare och jag hade 12 i höjd på racket och han hade 16. På första två seten så lastade vi bara om vikterna men glömde justera höjden och märkte det inte förrän jag hade surrat på mig handledslindorna svinhårt och taggat till mentalt. Fick resa mig upp från bänken och hjälpa till att sänka racket så jag når upp till stången. Högra sidan var lite seg i pressarna också, ingen aning varför. Var riktigt "blodsprängd" efteråt också på övre bröst och framsida axel, speciellt på högersidan. 

Tror jag ska byta handledslindor också. Har ju ett par gamla och skabbiga Better Bodies som jag använder på lättare set och sen SBD Super Stiff till dom tyngre, på typ 100kg och uppåt. Problemet med SBD-lindorna är att dom är så vassa och sträva. Det är nästan så att dom skaver sönder mina handleder. Det värsta idag, och förra bänkpasset, var just att handlederna typ gick sönder av lindorna. Hade gärna bänkat mer idag men mina handleder var så fruktansvärt slitna efter sex set med SBD-lindorna att jag ville bara gå hem och gråta typ. Har provat ett par Gangsta Wraps som en polare har och dom är mycket mjukare och skönare men ger ändå likvärdigt med stöd, och dom formar sig kring handleden bättre till skillnad från SBD-lindorna som är så brutalt stela.

Edit: Tog en bild för att visa det där "blodsprängda". Syns inte lika tydligt på bilden som i verkligheten dock. Det är typ hela övre delen av bröstet, framsida axel och en bit upp på trapsen och nacken samt halvvägs ner på biceps. Uppåt halsen på framsidan och ovanpå axeln ser ni min egentliga hudton. 

IWwWYN6.jpg

Redigerat av Ala_95, 19 January 2016 - 22:52.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.