Jag drar några strån till stacken baserat på erfarenhet från IT-projekt senaste dryga 10 åren. Detta är mina antaganden om händelseförloppet.
1. Man har bråttom att få ut en uppdatering med Video on Demand, VOD, kanske för att någon tidning ska skriva en recension av boxar och man inser att man måste få ut funktionen snabbt för att inte komma på efterkälken. Man måste därför tidigarelägga lanseringen av den i grunden nya firmware man jobbat med ett tag.
2. Man testar säkert en hel del, men eftersom det är bråttom missar i den systematiska testningen, och missar några banala saker som att uppspelning av ett inspelat program stannar när inspelningen slutar och en hel del annat. Vissa saker som Mute vid uppstart under en inspelning menar man är en feature och inte en bugg.
Man missar även att testa mot olika hårdvaror och installationer, man kanske testar mot ett par Samsung-TVapparater, någon Sony osv. Man kanske dessutom utgår från fabriksnya boxar. Då glömmer saker som att fragmentering av diskar, kassa nätaggregat kan spela stor roll för slutkundens upplevelse samt att vissa TV-apparater MÖJLIGEN inte följer HDMI standarden, och säkert har man någon bugg i handskaknigen. Att vissa av oss har för bra insignal från parabolen tänker man kanske inte så mycket på.
3. När första skottet är skjutet med ramskri som resultat går man tillbaka till Sagem och klagar. Tyvärr, säger Sagem vi saknar resurser att fixa detta just nu vi håller på att lansera nya boxar (t ex Boxers) och måste göra klart dem. Vi kan släppa en panikfix som fixar de värsta problemen.
CD mörkar problemen genom att inte upplysa first line support om att det finns några problem med programvaran. First line support är i princip vanliga människor som har ett frågeformulär/flödesscehma att följa när någon ringer till supporten.
4. CD ska lansera nya boxar från Sagems konkurrenter. Inte bara i ett steg utan två steg och Sagem är inte med. Detta gör att felrättningarna tar extra tid, varje gång man upptäcker en bug måste man gå tillbaka till leverantören, vänta på ny version, upptäcka ev. nya buggar osv. Detta gör att en sådan process tar tid, extra mycket tid!
Under tiden låter man en del testare prova en HDCP-aktiverad version av "2.01"-programvaran eftersom HDCP kommer att bli ett krav från programleverantörerna. Denna tar man tillbaka igen när testet är slut.
5. Under tiden funderar man på CD om varför vissa saker funkar på deras boxar, t ex bra bild på HD-kanaler, inga synkproblem. Man tar till halmstrån som: Gör en fabriksreset, formattera om hårddisken (kan fragmentering eller dåliga sektorer spela roll?), byt spänningsadapter. Synkproblemen och "för bra signal" är svåra att göra något åt just nu.
6. Man verkar släppa en patch den 22/2 enligt inlägg ovan. Kan vara en tillräckligt stabil version som släpps i avvaktan på 2.x som fixar "alla problem".
För att göra en lång historia kort så har jag personligen klarat mig ganska bra eftersom jag har "lagom signal", har en Samsung-TV av ny modell numera. Med den gamla version 1-programvaran hade jag problem med min dåvarande Sharp att det inte gick att få den TV:n att reagera på några som helst fjärrkontrollkommandon då länge boxen var påslagen och TV:n inställd på boxens HDMI-anslutning så visst fanns det problem på den tiden med.
Har dock fått göra reset, byta nätadapter flera gånger osv. Fått skäll av frugan några gånger med.
Nej jag är inte anställd av Canal Digital. Om det hjälper att älta detta vet jag inte men kunder har de uppenbart tappat.