Börja gymma
10618 svar till detta ämne
Postad 10 May 2016 - 18:33
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Det är inte alls ovanligt att jag lyfter och bär flera ton på en dag.
Kanske inte så konstigt att det inte är något jättesug efter gymmet...
nej, det har nog med motivationen att gå till gymmet att göra ^^
jag är så gott som aldrig sugen på att gå på gymmet, för mig är det bara något jag gör. ungefär som att gå till jobbet.
Postad 10 May 2016 - 21:52
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Jag anser mig vara långt över medel när det gäller hur pass tränad/grundtränad jag är. Däremot den långvariga belastningen med samma j*vla ovana rörelse hela tiden tog ut sin rätt.
Idag blev det ett maxningsförsök i bänkpress. Som tidigare sagt så är jag inte trygg i tekniken; sätter inte ner stången på samma ställe hela tiden, och träffar således inte alltid rätt på väg upp, vilket gör att axlarna kopplas in onödigt ofta.
Idag värmde jag på 50kg och körde 2x14. Sedan 10x70. Sedan upp på 95kg (PB är 100kg, antagligen mer:1996/1997 när det begav sig skulle jag bara kolla om jag klarade 100kg vilket jag gjorde och fortsatte inte mer).
Nåja. Lyxade med passning idag så tänkte wth.
Träffade klockrent och en singel på 95kg var inte ens tungt. Sköööööönt. Kanske skulle jag fixa 100kg idag?!
Lastade på 100kg och testade glad i hågen. Kom alldeles för långt ner på bröstet och tog mig inte upp alls. Jävligt drygt.
Testade igen men misslyckades ordentligt igen.
Skit också. Avslutade med 14x70kg och 14x50kg samt 20x40kg och lite snebänk...
Om du har tränat så länge och kör så hiskeligt många reps så tycker jag det är underligt att du inte känner dig trygg i tekniken. Jag är nybörjare i förhållande till dig men bänkar rätt mycket tyngre än dig och jag känner mig trygg i tekniken. Är självlärd utifrån YouTube-klipp samt att ha kollat på andra killar på gymmet. Jag touchar stången på samma ställe ungefär 90-95% av gångerna.
Jag tror att du skulle tjäna mycket på att sakta ner lite och tänka lite mer på exakt hur du bänkar. Ta ett moment åt gången och fokusera på det genom hela passet i varje repetition. Kolla klipp på YouTube med t.ex Mark Bell på Supertraining gym eller med Chad Wesley Smith. Tänk på greppbredd, setup, skulderposition, brygga, fotposition, rackhöjd, avlyft, osv. Gör samma sak varje gång och försök få varje rep att se likadant ut, oavsett vikt på stången. Jag brukar kika rätt mycket på Simon Svedin när jag ser honom träna bänk på gymmet. Det är väldigt svårt att avgöra hur mycket vikt det är på stången om jag bara kollar på hur repsen ser ut. 150kg ser inte mycket annorlunda ut än säg typ 80kg. Bara hastigheten som skiljer lite, men i övrigt så ser det likadant ut.
Postad 10 May 2016 - 22:27
Unregistereda9666aa5
-
Unregistereda9666aa5
-
Forumräv
-
-
606 inlägg
Nej fan, jag har inte tränat länge på gym alls , eller, det har jag nog, men bara sporadiskt av och till under de senaste åren... helst där kring januari, av någon anledning..
Men framförallt har jag inte tränat seriöst på gym med någon form av teknikfokus överhuvudtaget; jag har nog inte kört bänkpress ordentligt förrän nu på slutet när någon lirare (zartok?) kom på att skriva om det där med 10x10...
Har däremot kört mycket funktionell styrketräning i mina yngre dagar i samband med bland annat friidrott och fotboll, och hade väl ett rätt högt testosteronpåslag i tonåren när jag tränade som mest, kan jag tänka mig med tanke på att jag mönstrade in på 81 kg med magrutor (170 cm lång), så jag var rätt bitig, och hann gå upp till 84 innan jag var "färdigutbildad", då fortfarande med någorlunda synliga rutor i avslappnat läge.
100kg i bänk klarade jag i stort sett första gången jag körde tungt på bänken, och det var ouppvärmd (odödlig 16-17-åring, typ)... Sedan har jag inte varit på de vikterna och tränat; hade ju klarat 100, och det var ju skoj. Fokus var istället på bland annat friidrottsträning, fotboll, aerobics, löpning, kast, fotboll, brottning, cykling osv; det som föll mig in Mellan 15års ålder och 20-21 nånstans, när jag pajade axeln, låg jag på en träningsdos på 25-30 timmar i veckan, bara för att det var skoj att röra sig lite 
Hade såhär i efterhand varit intressant att utveckla gymmandet, för det känns som att jag hade förutsättningar för att bli rätt stark..
Nu är jag istället gammal..
edit: när jag gymmade "i ungdomen" låg jag nog på typ 50-70kg och reppade på, kanske ungefär som idag, men helt utan fokus; jag kan ärligt inte minnas ett enda gympass förutom det där 100kg's-testet.
Tänk hur ynglingarna som är in och slentriantränar på gymmen beter sig. Ingen plan, utan lyfte lite här och där; drog i latsmaskinen, trappmaskinen, bicepscurls framför spegeln osv. Så var nog jag på gymmet..
Redigerat av Unregistereda9666aa5, 10 May 2016 - 22:31.
Postad 10 May 2016 - 22:35
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Jepp, det var jag. Och jag ska testa ett sånt pass igen nu när jag kommer tillbaka från sjukdomen
Postad 11 May 2016 - 14:32
Degpojken
-
Degpojken
-
Forumräv
-
-
572 inlägg
https://www.instagra.../p/BFGzXskG5sP/
så här såg de ut dag 1 med 60kg
jävligt lik ovanämnda
Redigerat av Degpojken, 11 May 2016 - 14:39.
Postad 11 May 2016 - 15:39
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Ser stadigt ut! Inte full utlåsning men kan vara klokt att spara på armbågarna ibland också.
För min del blev det böj och mark idag. Körde lite åttor på 100 i böjen (inte böjt över 50 sen i mars) och sen två treor på 120 och en tvåa på 130. Samtliga högstång och utan bälte. I marken blev det en massa åttor på 110, en åtta på 140, en tvåa på 160, en tvåa på 170. Gick förvånansvärt bra ändå med tanke på att man är tunn som en pinne och helt ur form. Fick en del set på film också så kanske lägger upp något senare.
Vägde mig efter passet också, 81.6kg. Vägde ju 79.5kg morgonvikt typ dagen efter jag kom hem från Vietnam så jag har nog inte gått upp mer än kanske 0.5-1kg på typ en och en halv vecka. Tänkte fortsätta äta rätt mycket den här veckan ut men sen så går jag på diet åter igen. Ska ju trots allt till Grekland om lite drygt en månad.
Edit: Här är tyngsta böjen och marken från dagens pass. https://www.youtube.com/watch?v=XZcDgvmi8uQ&feature=youtu.be
Redigerat av Ala_95, 11 May 2016 - 19:09.
Postad 11 May 2016 - 21:58
Unregistereda9666aa5
-
Unregistereda9666aa5
-
Forumräv
-
-
606 inlägg
Marklyft här också.
segt sedan helgen än. blev en tvåa på 150kg, sedan explosivitet och därefter volym på 100kg. Marklyft är en j*vla övning till att ta på kroppen alltså.
Postad 14 May 2016 - 11:23
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Trots att jag gått ner till spinkiga ~80kg och levt på öl och nudlar hela april så lyckades jag få rätt skaplig pump i axlarna igår. Fortfarande ont i handleden så kunde inte köra speciellt tungt utan det blev 15-20 reppare med kort vila istället.

Idag blir det två pass. Första passet blir marklyft, jag ska göra 3x3 på 160 och polaren ska göra 3x3 på 260. Jag har fortfarande brutal träningsvärk i ben och rumpa trots att det är dag 3 nu men jag drog 130 igår kväll ouppvärmd så då borde jag orka 3x3 på 160 idag. Sedan ikväll så blir det ett discopass på byggargymmet, biceps och triceps.
Postad 14 May 2016 - 15:32
Unregistereda9666aa5
-
Unregistereda9666aa5
-
Forumräv
-
-
606 inlägg
Känns helt ok just nu, detta får duga. 170cm och 76,5 kg morgonvikt efter en tacobuffe och en påse chips 
post-25513-0-65518100-1463236340.jpg 25.56K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Unregistereda9666aa5, 14 May 2016 - 16:39.
Postad 15 May 2016 - 11:18
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Blev mycket tid på gymmet igår... Först ett pass på atletklubben där vi (och alla andra där nere typ) körde mark. Blev två treor och en femma på 160 samt tre tior på 130 för mig. Inte riktigt i form ännu men borde vara tillbaka snart. Sen höll vi på och lekte runt lite, vilket syns på Tyngre instagram-feed. Dom tre starkaste marklyftarna fick för sig att prova lite kronlyft https://www.instagra...taken-by=tyngre
Sedan efter det så körde vi ett helt ryggpass. Sen hem till en kompis och käka, kika youtube och så. Klockan 22:45 drog vi iväg till byggargymmet för att köra lite discobiceps och discotriceps. Det var lite folk på gymmet då när vi kom, mest tjejer, så det blev jag imponerad av. Men efter typ 23:30 var vi ensamma och jag tror vi stack därifrån vid typ 1-tiden eller så. Tror jag var på gym typ 6 timmar totalt igår.
Postad 15 May 2016 - 14:06
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Comeback efter 13 dagars sjukdom. Gick sådär. Minus 80 kilo i bänkpressen...
Postad 16 May 2016 - 17:13
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Comeback efter 13 dagars sjukdom. Gick sådär. Minus 80 kilo i bänkpressen...
Nähädu. Den vikten tar Zartoc med ena armen bakbunden. 
Annars märkte jag idag att en 10 dagars träningsuppehåll kan vara av godo för vissa övningar. Marklyft gick så lätt idag. Men i bänkpress tappar man mycket fortare verkar det.
Postad 17 May 2016 - 20:15
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Ja, ett kortare uppehåll kan definitvt vara fördelaktigt ibland, speciellt om man har tränat riktigt hårt.
Idag blev det lågstångsböj för min del. Lite ringrostig i tekniken då jag inte kört det sen typ februari tror jag. Körde ju högstångsböj förra veckan och redan på 100kg kändes det ju svintungt typ. Idag gick jag på 50 och sen 80 och det kändes knappt att det var någon vikt på axlarna, som det bör kännas alltså. På 110 kändes det lite tyngre men kunde fortfarande pumpa med riktigt bra fart och kontroll. Gjorde tre åttor på 110. Tänkte sedan att jag skulle känna på någon lite tyngre vikt. Lade på 130 och gjorde två stycken enkla tvåor på det. Började dock redan i första setet på 130 känna av en smärta i vänstra knät, typ senan nedanför knäskålen. Sänkte sedan till 50kg för att känna om det satt kvar och mycket riktigt så gjorde det ont då också när jag närmade mig bottenläget. Ska prova att stretcha framsida lår och sen får vi se hur det känns i marken imorgon.
Fick hem ett paket från gymgrossisten också. Beställde med två t-shirtar, var tag 2 betala för 1 så tänkte att det var lika bra. Jag mätte längden och sen bredden under armhålorna och kom fram till att medium skulle passa bra. Kändes lite litet men jag tänkte att om måtten stämmer så borde det väl funka. Längden är perfekt och bredden under armhålorna är också perfekt. Dock så är dom riktigt tighta över axlarna och tro't eller ej så är dom riktigt tighta vid armarna också. Dagens lärdom är alltså att det kan vara bra att mäta bredden över axlarna också, speciellt eftersom jag är mer bredaxlad än "the average gym-bro".
Postad 18 May 2016 - 06:16
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Dock så är dom riktigt tighta över axlarna och tro't eller ej så är dom riktigt tighta vid armarna också. Dagens lärdom är alltså att det kan vara bra att mäta bredden över axlarna också, speciellt eftersom jag är mer bredaxlad än "the average gym-bro".
Gymgrossisten gör sina t-shirts tighta i ärmar och axlar för att det gör att armarna ser större ut. Inte för att dra ner ditt självförtroende på jorden eller något
Redigerat av Zartok, 18 May 2016 - 07:19.
Postad 18 May 2016 - 06:46
cobra-427
-
cobra-427
-
Beroende
-
-
1158 inlägg
Trevlig tråd att läsa om än jag inte gjort så mycket väsen här 
Tränat rätt hårt och gått ner 9 kilo har väl tänkt bli rätt deffad.
Skönt att jag har blivit opererad så efter en rätt lång rehabilitering har jag åter möjlighet igen att träna magen och
bena på ett bra sätt.
Tar gärna emot tips var man kan läsa om bra sätt att bli deffad på förutom hårt arbete 
Eftersom man är "gubbe" är det lite kul att få bli/vara deffad.
Sen får man väl se om magen ser ut som ett "dajmkryss 
mvh/roger
Postad 18 May 2016 - 18:34
alka
-
alka
-
Användare
-
-
198 inlägg
Trevlig tråd att läsa om än jag inte gjort så mycket väsen här 
Tränat rätt hårt och gått ner 9 kilo har väl tänkt bli rätt deffad.
Skönt att jag har blivit opererad så efter en rätt lång rehabilitering har jag åter möjlighet igen att träna magen och
bena på ett bra sätt.
Tar gärna emot tips var man kan läsa om bra sätt att bli deffad på förutom hårt arbete 
Eftersom man är "gubbe" är det lite kul att få bli/vara deffad.
Sen får man väl se om magen ser ut som ett "dajmkryss 
mvh/roger
http://www.kolozzeum...ead.php?t=26881
Där har du en bra start
Postad 18 May 2016 - 19:45
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Gymgrossisten gör sina t-shirts tighta i ärmar och axlar för att det gör att armarna ser större ut. Inte för att dra ner ditt självförtroende på jorden eller något 
Jag har ju ökänt små armar, syns knappt att jag tränar.
Kolla t.ex det här klippet så ser du vad jag menar
https://www.youtube.com/watch?v=jfEiz9STNSU
Sedan axelbredd.. Ja, jag får höra av både kompisar OCH byggare på ganska hög nivå att jag har bra traps, övre rygg, samt axlar. Har ju en del volym över bröstet också. Det gör ju att jag får rejäl omkrets runt axlarna men från armhålorna och ner så blir det väldigt smalt.
Här står jag på ca 80kg kroppsvikt. 180 lång och rätt så stort huvud också.

Postad 18 May 2016 - 22:47
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
själv så skulle jag nog inte honka i mitt eget horn och skrivit att jag var mer bredaxlad än "the average gym-bro", varken på min presentationsbild (90 kilo) eller idag (+110kg). Men vi har kanske lite olika uppfattning om hur stora vi är i jämförelse med andra.
Redigerat av Zartok, 18 May 2016 - 23:07.
Postad 19 May 2016 - 07:46
cobra-427
-
cobra-427
-
Beroende
-
-
1158 inlägg
Tack! alka för sidan sund och naturlig hur kroppen i det stora fungerar och att vi alla är olika 
Det man undrar över finns det verkligen någonting som hjälper att öka förbränningen via kost?
Postad 19 May 2016 - 08:03
Unregistered153fb7ca
-
Unregistered153fb7ca
-
Lärjunge
-
-
491 inlägg
Tack! alka för sidan sund och naturlig hur kroppen i det stora fungerar och att vi alla är olika 
Det man undrar över finns det verkligen någonting som hjälper att öka förbränningen via kost?
Mycke chili i maten så ökar min förbränning.
Postad 19 May 2016 - 09:31
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Chili och liknande het mat påverkar förbränningen, men jag tror inte att det är så mycket. Endel brukar dricka tio glas isvatten om dagen, det kostar tre-fyrahundra kalorier att värma upp. Dock så finns det tyvärr ingen enkel lösning till det hela.
Iofs, om du utvecklar brunfett så ligger du nog bra till. Frys mycket
Postad 19 May 2016 - 12:55
alka
-
alka
-
Användare
-
-
198 inlägg
Ingenting som är lagligt och effektivt. Tidigare fanns efidrin men det är förbjudet sen ungefär tio år. Det finns diverse så kallade fatburners att köpa från träningsbutiker som är en mix av diverse mer eller mindre suspekta preparat. Dessa är orsaken till många sjukhusbesök så det bästa är att hålla sig undan dem. De fungerar inte så bra heller. Tyvärr är det tråkiga svaret att det inte finns något effektivt, vore det så enkelt vore nog inte övervikt ett folkhälsoproblem.
Om du är intresserad av kost och hälsa kan jag rekommendera sidan www.träningslära.se där allt som skrivs är baserat på vetenskap. Handlar om kost och träning. Du kan även kolla in podcasts som tyngre träningssnack samt mat och marginaler.
En varning bara, du kommer att lära dig mycket och bli lite förbannad när du hör och läser kostråd som sprids av exempelvis aftonbladet, i lunchrummet, på kostdoktorn och andra ställen som sprider ren dynga :-)
Postad 19 May 2016 - 20:41
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Snickringen med farsan blev inställd idag på grund av dåligt väder. Ringde till atletklubben och anmälde mig som frivillig för klovning istället. Aldrig klovat förut och har väldigt begränsad erfarenhet av styrkelyftstävlingar över lag. Kom dit och fick ingen genomgång utan satte igång direkt. Läskigt också att man börjar med böjen, fick fånga några på 200kg+ och jag var även med och fångade en på 300kg fast då var vi fem passare istället för tre. Det var också jobbigare än man kan tro att lasta plattor. 25kg plattorna i tävlingsutförande är inte så jättesmidiga att hålla på med och det var riktigt trångt i stället så man klämde fingrarna en massa gånger. Men klovade aldrig fel någon gång och jag höll bra tempo så det var ju bra i alla fall. Riktigt bra stämning hela kvällen också.
Postad 20 May 2016 - 17:02
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Uh, tror att jag måste börja inse att jag nog fan har impingement. Frågan är om det går att rehabba eller om jag har fått ett förvuxet nyckelben. Skulle inte vara oväntat om det var nyckelbenet så mycket som jag hållit på med axelpressar.
Problemet är att jag inte kan låta bli att träna bröst. Körde idag på mina 80 kilo några tolvor och sen på 90 och 100. På 100 börjar det kännas av endel dom sista repsen. Suck :/
Postad 20 May 2016 - 17:57
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Jag har tränat alla fem dagarna den här veckan.
Jävvlar vad stor jag har blivit! 
Postad 20 May 2016 - 18:23
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Jag har tränat alla fem dagarna den här veckan.
Jävvlar vad stor jag har blivit! 
Du har nog växt så mycket så att du väger som en av dina basar
Postad 20 May 2016 - 18:44
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
40 kilo!!? 
Postad 20 May 2016 - 19:56
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
med låda såklart 
200 kilo bagare!
Postad 22 May 2016 - 15:52
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Grisfest med en massa styrkelyftare i fredags, kul som fan. Blev dock rätt sent så hann inte träna igår för gymmet stängde visst redan klockan fyra på helgerna nu. Men kanske lika bra det, hade lite rubbad vätskebalans igår. Tränade idag istället, marklyft och 4x6 på 155 stod på schemat. Inte något märkvärdigt egentligen men med tanke på hur lite jag väger just nu och med tanke på hur april var så är det ändå helt ok. Det gick förvånansvärt bra, balansen var mycket bättre än förra markpasset men saknar fortfarande det där riktiga trycket. Avslutade med 3x10 på 100 i upphöjda marklyft. Borde köra böj imorgon men jag tror att jag kommer vara riktigt mör från dagens pass så slänger in lite lätt bänk och axlar istället så blir det böj på tisdag kanske.
Postad 01 June 2016 - 21:27
Unregistereda9666aa5
-
Unregistereda9666aa5
-
Forumräv
-
-
606 inlägg
Hmh.. Varit på utbildning på annan ort i fyra dagar med helpension och jävulskt bra och god mat, med trerätters osv, hotellfrukost deluxe, lunchbuffé osv.
Bra ork i kroppen efter detta, men känner mig seg rent styrkemässigt. Idag var marklyft på schemat, men tappade motivationen igår så gjorde marklyft igår istället. Idag blev det således bänkpress.
20x20 uppvärmning,
20x40 uppvärmning,
20x50 uppvärmning.
10x70
10x80
6x85
1x87,5 - kändes alldeles för tungt för att få vettig teknik, så direkt av med vikter och köra 5x80
10x70 med 1-1,5s paus; sista två var kanske inte vackraste bänkpressen jag utfört.
15x50 (siktade på 20, men trött)
13x40 (siktade på 20, men sopslut)
13x30 (..)
11x20 (bara för att)
Sedan lite annat bjäfs som gjordes mellan setten, typ chins och lite knäböj utan vikt osv.
Första gången jag kör med lång paus i botten på bänkpressen. Riktigt stor skillnad i utförandet så det blir det klart mycket mer av.
Har dock problem att höger hamstring krampar när jag kommer upp på tyngre vikter, typ 85% av max och uppåt.. jävligt drygt då det kräver rätt mycket mental styrka att skita i det och ändå trycka upp stångjäveln?
Tips?
Känns eventuellt som att jag bryggar lite för mycket, men ändå? Och just höger?
Jag är inte kort i hamstring, däremot kanske i gluteus.
Postad 02 June 2016 - 17:55
Unregistereda9666aa5
-
Unregistereda9666aa5
-
Forumräv
-
-
606 inlägg
Marklyft idag. Fick beröm i förrgår för min strikta marklyftsform, och det känns ju bra.
FF seg styrkemässigt. Idag hade jag en erfarnare gymmare på plats som kunde ge mer tips på teknik. Han tyckte också att jag hade väldigt bra koll på ryggen, men att benen inte alls kom med så mycket, och det är väl en känsla jag haft också; att det nästan blir raka marklyft. Tror jag har ventilerat det tidigare för typ 280 inlägg sedan 
Nåväl, hade ju ett typ nyktert fylle-vadslagningsmål att nå 500-ingen innan oktober ifjol, fördelat på 110kg bänk, 220 mark, 170 böj... eller något liknande. Dit nådde jag ju iiiinte. Hamnade på typ 95kg bänk, 160kg mark, 120kg böj.. inledde försöket ett halvår innan med att ligga på 95kg bänk, 160kg mark och typ 120kg böj...
Nu kanske det är realistiskt att försöka igen, men denna gång innan oktober nästa år..
Hmh, idag då:
Började passet med 60kg uppvärmning, 18-25st eller något; sedan två explosiva tior på 100kg, en tia på 130kg och tänkte sedan försök på 160kg i marklyftet, men måste som sagt få mer ben i rörelsen på något sätt. Satte den nästan (egentligen fick jag inte upp den överhuvudtaget, men hade jag orkat rubba den 1cm hade den åkt upp), men fick gå ner på 150kg och göra en trea. Sedan en tia på 130kg och lite nerjogg på 100kg, en relativt explosiv tia till. Sedan några fula chins, lite skivstångsrodd på 50kg och annat petarpåvikterfjortisgymmande.
Känns av i ryggen ordentligt ännu; nästan nervös att det blir svårt att röra sig ordentligt i morgon...
Postad 03 June 2016 - 06:09
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Marklyft idag. Fick beröm i förrgår för min strikta marklyftsform, och det känns ju bra.
FF seg styrkemässigt. Idag hade jag en erfarnare gymmare på plats som kunde ge mer tips på teknik. Han tyckte också att jag hade väldigt bra koll på ryggen, men att benen inte alls kom med så mycket, och det är väl en känsla jag haft också; att det nästan blir raka marklyft. Tror jag har ventilerat det tidigare för typ 280 inlägg sedan 
Nåväl, hade ju ett typ nyktert fylle-vadslagningsmål att nå 500-ingen innan oktober ifjol, fördelat på 110kg bänk, 220 mark, 170 böj... eller något liknande. Dit nådde jag ju iiiinte. Hamnade på typ 95kg bänk, 160kg mark, 120kg böj.. inledde försöket ett halvår innan med att ligga på 95kg bänk, 160kg mark och typ 120kg böj... 
Nu kanske det är realistiskt att försöka igen, men denna gång innan oktober nästa år..
Hmh, idag då:
Började passet med 60kg uppvärmning, 18-25st eller något; sedan två explosiva tior på 100kg, en tia på 130kg och tänkte sedan försök på 160kg i marklyftet, men måste som sagt få mer ben i rörelsen på något sätt. Satte den nästan (egentligen fick jag inte upp den överhuvudtaget, men hade jag orkat rubba den 1cm hade den åkt upp), men fick gå ner på 150kg och göra en trea. Sedan en tia på 130kg och lite nerjogg på 100kg, en relativt explosiv tia till. Sedan några fula chins, lite skivstångsrodd på 50kg och annat petarpåvikterfjortisgymmande.
Känns av i ryggen ordentligt ännu; nästan nervös att det blir svårt att röra sig ordentligt i morgon...
Ska du öka så mycket så måste du verkligen se till att du äter rejäla mängder mat. Det kan vara det som spökar för dig.
Sedan så tycker jag du borde lägga om markpasset lite. Kör typ 2-3 set med 10-12 reps på 50-70kg som uppvärmning. Kör även några mobility drills, typ den här som Janne Salmela tipsar om https://www.instagra...y=janneesalmela
Du kan köra den mellan seten i början. Sedan kan du öka till 90-110kg där du gör 2-3 set med 5-6 reps. Fokusera på att få dom här att kännas bra. Gå sedan upp på din arbetsvikt. Om du kan göra en tia på 130kg så borde du kunna köra typ 4-6 reps på 145-150kg. Kör 3-5 set på den arbetsvikten och 4-6 reps. Sedan kan du avsluta med någon lättare vikt, kanske 120kg som du gör några set med 8-12 reps på.
Du borde verkligen inte gå över 90% mer än en gång typ varannan månad. Om du ska göra en maxning så bör du vara rätt säker på att du klarar av att slå ditt gamla med minst 5kg och du bör även ladda med mat, vätska och sömn redan dagarna innan.
Postad 05 June 2016 - 14:05
Unregistereda9666aa5
-
Unregistereda9666aa5
-
Forumräv
-
-
606 inlägg
mm. Bra tips. Kanske framförallt att inte maxa så ofta; inte för att jag gör det så ofta, men ändå.
Nu brukar jag aldrig köra till fail normalt sett, men kändes så pass bra att jag tänkte testa innan jag blev för trött.. Kanske skulle testa kronlyft.
Och det var en sjuk mobilitetsövning det där. 
Nu ska jag spöa grabben i FIFA16. Viktigt.
Postad 07 June 2016 - 16:43
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Hur långt kommer man på att bara göra marklyft?
Det är ju typ den bästa övningen kan man ju läsa och man tränar många muskler och stora muskelgrupper vilket får igång förbränningen.
Om man köper en skivstång och gör denna övning hemma istället för att springa på gymmet och göra 1000 övningar. Är det en bra eller dålig idé ?
Postad 07 June 2016 - 16:53
Unregistered153fb7ca
-
Unregistered153fb7ca
-
Lärjunge
-
-
491 inlägg
Marklyft, militärpressar, knäböj, bicepscurl och skivstångsrodd kör ja hemma med skivstång. Plus stående tricepspress.
Tycker ja får en vettig träning av hela kroppen då.
Sen blir det ju annat med hantlar o lite blandat oxå, men ja klarar mig rätt bra med bara skivstången och en hög med vikter.
Ska dock köpa hem en skivstångsställning och en bänk igen, hade en komplett bänk förut som rasade sönder så fort ja lassade på lite vikter.
Postad 07 June 2016 - 17:04
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Som storfiskarn säger, det går att göra ganska mycket mer än bara marklyft om man har en skivstång och dom övningarna räcker faktiskt ganska långt. Du kan ju komplettera med t.ex viktade pushups för att få lite bröstträning. Öva på frivändningar så kan du köra frontböj också.
Annars så skulle jag rekommendera att du köper till en vettig ställning och bänk för då har du allt du egentligen behöver.
Postad 07 June 2016 - 17:09
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Som storfiskarn säger, det går att göra ganska mycket mer än bara marklyft om man har en skivstång och dom övningarna räcker faktiskt ganska långt. Du kan ju komplettera med t.ex viktade pushups för att få lite bröstträning. Öva på frivändningar så kan du köra frontböj också.
Annars så skulle jag rekommendera att du köper till en vettig ställning och bänk för då har du allt du egentligen behöver.
Poängen är inte att träna upp stora muskler. Eller försöka med det. Utan mer så man gör nånting med kroppen i alla fall. Så ställningar och sånt vetefan. Har inte direkt plats med det heller. En skivstång kan man ju bara rulla under sängen.
Vart får man bäst tag i en skivstång? Helst billig ☺
Postad 07 June 2016 - 17:11
Unregistered153fb7ca
-
Unregistered153fb7ca
-
Lärjunge
-
-
491 inlägg
Frontböj är trevligt. Ja kommer ner mycket djupare än när ja har stången bakom nacken.
Postad 07 June 2016 - 17:58
Unregistered153fb7ca
-
Unregistered153fb7ca
-
Lärjunge
-
-
491 inlägg
Poängen är inte att träna upp stora muskler. Eller försöka med det. Utan mer så man gör nånting med kroppen i alla fall. Så ställningar och sånt vetefan. Har inte direkt plats med det heller. En skivstång kan man ju bara rulla under sängen.
Vart får man bäst tag i en skivstång? Helst billig ☺
Dom billigaste stängerna är ju ofta delade på mitten o gängas ihop med en koppling.
Funkar rätt ok med lätta vikter. Då finns färdiga paket med vikter o stång på tex jula.
Men ska du köra lite tyngre så är det mycke bättre med en riktig stång.
https://www.jula.se/...tangset-951152/
Det här kanske är lite bättre.
https://www.vidaxl.s...-reviews-anchor
Redigerat av Unregistered153fb7ca, 07 June 2016 - 18:00.
Postad 07 June 2016 - 18:02
Unregistered153fb7ca
-
Unregistered153fb7ca
-
Lärjunge
-
-
491 inlägg
Men bäst fynd kan man ju göra på blocket.
Skivstänger är ju inga grejer som är trendkänsliga direkt.
Postad 07 June 2016 - 18:07
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Klarar jag mig med 60 kg som nybörjare då? Är dock ganska klen och otränad. Väger mellan 66-70kg beroende på hur mycket godis och öl jag dricker
Postad 07 June 2016 - 18:11
Unregistered153fb7ca
-
Unregistered153fb7ca
-
Lärjunge
-
-
491 inlägg
Kan ju behöva köra lättare vikter innan du får upp tekniken.
Men det är ju olika från person till person.
Känner en som är 2 meter och rätt stor men sjukt klen, och andra som är små o spinkiga men rätt starka.
Men på blocket kan man ofta hitta bra paket med stång o vikter till rätt vettiga priser.
Postad 07 June 2016 - 18:15
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Kollade blocket och det fanns ju typ inga alls i hela värmland. Enda jag såg var nån gammal rostig stång i Säffle på 35kg. Annars bara företag som säljer stora maskiner och liknande. Synd
Postad 07 June 2016 - 18:15
Unregistered153fb7ca
-
Unregistered153fb7ca
-
Lärjunge
-
-
491 inlägg
Någon som kan tipsa om en bra skivstångsställning med dipshandtag?
Pris helst max 3000 spänn.
Postad 07 June 2016 - 18:20
Unregistered153fb7ca
-
Unregistered153fb7ca
-
Lärjunge
-
-
491 inlägg
Kollade blocket och det fanns ju typ inga alls i hela värmland. Enda jag såg var nån gammal rostig stång i Säffle på 35kg. Annars bara företag som säljer stora maskiner och liknande. Synd
Ok. Kanske kan va bra att ta dig till ett gym o se hur det känns, så du inte köper hem för lite vikter.
Men det första ja köpte hem för 15 år sedan va ett sånt paket från jula, men ja köpte det på rusta.
Funkade rätt ok ändå att börja med.
Är man för viktkåt i början så riskerar man ju att skada sig istället.
Postad 07 June 2016 - 18:39
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Sant. Kanske kan börja med ett sådant. Bättre än inget i alla fall. Och vem vet. Jag kanske inte ens orkar 50kg ☺
Postad 07 June 2016 - 18:42
Unregistered153fb7ca
-
Unregistered153fb7ca
-
Lärjunge
-
-
491 inlägg
Bara prova. Går ju alltid köpa mer vikter sen.
Sen är det bara att köra dom övningar som går med stång.
Personlig favorit är militärpress.
Postad 07 June 2016 - 19:02
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Fast det går väl inte utöka vikterna med den stången som var delad? Kanske är dumt att köpa just den då.
Postad 07 June 2016 - 19:05
Unregistered153fb7ca
-
Unregistered153fb7ca
-
Lärjunge
-
-
491 inlägg
jo, det är väl 25mm hål. då finns tex.
http://www.traningss...gIuzBoCju3w_wcB
Postad 07 June 2016 - 19:16
Unregistered153fb7ca
-
Unregistered153fb7ca
-
Lärjunge
-
-
491 inlägg
Annars kan du ju alltid besöka någon gymbutik om du har någon i närheten.
Då brukar man ju kunna få bra hjälp av sakkunnigt folk, men brukar oxå va rätt dyrt.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|