Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Scart till komponent adapter (CYP)

107 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 07 mars 2006 - 21:32

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlĂ€gg
  • 0

OJOJ, snabbt svarat! :)

Ok, nej, har en Viasat-box med RGB-scart!

Borde vÀl bli bÀttre med en CYP, Àn som jag kör nu, va?

<{POST_SNAPBACK}>

Hur har du kopplat nu dÄ? :)

#52

Postad 07 mars 2006 - 21:32

cruse
  • cruse
  • ForumrĂ€v

  • 503 inlĂ€gg
  • 0

OJOJ, snabbt svarat! :)

Ok, nej, har en Viasat-box med RGB-scart!

Borde vÀl bli bÀttre med en CYP, Àn som jag kör nu, va?

<{POST_SNAPBACK}>

Hur har du kopplat nu dÄ? :)

<{POST_SNAPBACK}>


Scart till scart

Har du testat din CYP Ànnu?

Redigerat av cruse, 07 mars 2006 - 21:42.


#53

Postad 07 mars 2006 - 22:32

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlĂ€gg
  • 0

Scart till scart

Har du testat din CYP Ànnu?

<{POST_SNAPBACK}>

Jo jag har testat med lite x-box, funkade kanon!

Men om du har scart i bÄda Àndar Àr ju allt bra frÄn början, varför vill du ha en cyp? För att kunna vÀxla signalen genom förstÀrkaren?

#54

Postad 08 mars 2006 - 12:00

cruse
  • cruse
  • ForumrĂ€v

  • 503 inlĂ€gg
  • 0

Scart till scart

Har du testat din CYP Ànnu?

<{POST_SNAPBACK}>

Jo jag har testat med lite x-box, funkade kanon!

Men om du har scart i bÄda Àndar Àr ju allt bra frÄn början, varför vill du ha en cyp? För att kunna vÀxla signalen genom förstÀrkaren?

<{POST_SNAPBACK}>


Ja, jag har en Pioneer 1014, och den har bildvÀxling via komponent...... men blir inte bilden bÀttre Àr det ju knappast vÀrt pengarna!

#55

Postad 08 mars 2006 - 14:39

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlĂ€gg
  • 0

Ja, jag har en Pioneer 1014, och den har bildvÀxling via komponent...... men blir inte bilden bÀttre Àr det ju knappast vÀrt pengarna!

<{POST_SNAPBACK}>

Tycker absolut att du skall spara dina pengar till nÄgot annat!

#56

Postad 08 mars 2006 - 17:13

cruse
  • cruse
  • ForumrĂ€v

  • 503 inlĂ€gg
  • 0

Ja, jag har en Pioneer 1014, och den har bildvÀxling via komponent...... men blir inte bilden bÀttre Àr det ju knappast vÀrt pengarna!

<{POST_SNAPBACK}>

Tycker absolut att du skall spara dina pengar till nÄgot annat!

<{POST_SNAPBACK}>


Men generellt blir det ju bÀttre bild med komponent Àn med scart...... Àr det eftersom bildkÀllan skickas med scart som det inte blir bÀttre dÄ?

#57

Postad 09 mars 2006 - 18:33

Unregisteredff4f969d
  • Unregisteredff4f969d
  • AnvĂ€ndare

  • 108 inlĂ€gg
  • 0

Men generellt blir det ju bÀttre bild med komponent Àn med scart...

<{POST_SNAPBACK}>



Njae, det beror pÄ vilken signal du skickar ut via scart. Scart Àr ju bara en kontakttyp. Och RGB och Komponent Àr likvÀrdiga, dvs med CYP Àr omvandlingen i det nÀrmaste "lossless" dvs du förlorar inget i kvalitet.

SÄ om du har RGB Scart ut och din skÀrm/projektor har RGB Scart in och Scart-kontakterna och Scart-kabeln har bra kvalitet ska det inte bli nÄgon skillnad.

Kom bara ihÄg att Scart RGB som finns i digitalboxar och DVD-spelare inte Àr samma sak som RGBVH, den senare Àr en VGA-standard. Scart RGB har bland annat en annan sync-signal.

Tjipp

#58

Postad 11 april 2006 - 10:43

Mats
  • Mats
  • Wannabe

  • 22 inlĂ€gg
  • 0
Följande mackapÀr finns pÄ conrad.se
Videoomvandlare 2-3, Hama.

Pris: 999:-

Denna signalomvandlare och linjeförstÀrkare med 2 ingÄngar och 3 utgÄngar möjliggör sammankoppling av hembioapparater med olika anslutningar och signaltyper. Den konverterar exempelvis YUV till RGB eller YUV till RGBHV resp. RGB i olika andra RGB-versioner. Synkroniseringssignalernas nivÄ anpassas automatiskt. En inbyggd förstÀrkare med upp till 13,5 MHz bandbredd ser till att signalen förblir förlustfri över avstÄnd pÄ upp till 30 m. Passande apparater kan anslutas via cinch eller SCART. För utgÄende signaler finns cinch-, SCART- eller VGA-kontakter. Inkl. nÀtdel 12 V. Obs! Ej lÀmplig för anslutning av datorbildskÀrmar, eftersom ingen normomvandling sker
till VGA!
Tekniska data: DriftspÀnning 230 V · MÄtt
(bxhxd) 240x30x125 mm · Vikt 410 g.

Bifogad fil(er)



#59

Postad 01 maj 2006 - 11:44

Unregisterede50895c8
  • Unregisterede50895c8
  • AnvĂ€ndare

  • 189 inlĂ€gg
  • 0

TĂ€nkte bara bidra med att ocksĂ„ jag har en sĂ„dan omvandlare. Scart frĂ„n min digibox (Dilog 355) till CYP och sedan komponent till min Lumagen Vision linjeomrĂ€knare vidare in i projjen...  :)

Guldmatchen i söndags var en fröjd!!!  :lol:  :wub:

<{POST_SNAPBACK}>


Lite OT, men mÄste bara frÄga: Linjedubblaren, var köpte du den och vad kostade den? Exakt vilken modell Àr det?

#60

Postad 01 maj 2006 - 11:56

Unregisterede50895c8
  • Unregisterede50895c8
  • AnvĂ€ndare

  • 189 inlĂ€gg
  • 0

Njae, det beror pÄ vilken signal du skickar ut via scart. Scart Àr ju bara en kontakttyp. Och RGB och Komponent Àr likvÀrdiga, dvs med CYP Àr omvandlingen i det nÀrmaste "lossless" dvs du förlorar inget i kvalitet.

<{POST_SNAPBACK}>


RGB med komposite sync och YUV-komponent Àr inte likvÀrdiga. RGB-s Àr snÀppet bÀttre, Àven om skillnaden inte Àr stor.

#61

Postad 17 maj 2006 - 22:24

daval
  • daval
  • Wannabe

  • 18 inlĂ€gg
  • 0
Hej!

NÄgon som provat denna omvandlare tillsammans med digitalboxen frÄn BBB?

Jag Àr intresserad av att ta ut signal frÄn boxens SCART, via scartbox, till bÄde TV (SCART in) och projektor (komponent) och tÀnker mig att detta Àr lösningen.
Följer komponentkablar med? LÀngd? Kvalitet?

Om nÄgon har erfarenhet av denna omvanldare tillsammans med digitalbox frÄn BBB och en MT-200 proj, please tell me :)

Tack!

#62

Postad 19 maj 2006 - 20:46

Unregisterede50895c8
  • Unregisterede50895c8
  • AnvĂ€ndare

  • 189 inlĂ€gg
  • 0
Jag har ingen praktiskt erfarenhet av just den boxen, men konvertern tar ju scart-RGB in (RGB-signal med komposit-sync) och skickar ut YUV-komponent.
Har boxen RGB-scart utgÄng? Kolla i boxens manual om du Àr osÀker. Om den har det sÄ borde det inte vara nÄgra problem. MT-200 har ju komponent in, sÄ det Àr inga problem att koppla frÄn konvertern och dit sedan.
Om det faktiskt Àr scart-RGB som man kör in i konvertern sÄ ser jag ingen som helst anledning till att den inte skulle fungera i kombination med en viss apparat.

#63

Postad 30 maj 2006 - 07:19

Unregisterede50895c8
  • Unregisterede50895c8
  • AnvĂ€ndare

  • 189 inlĂ€gg
  • 0
Jag har en liten frÄga.
Denna trÄd behandlar ju mest CYP CSY-2100, men jag tycker att min frÄga passar bÀst hÀr.
Jag undrar nÀmligen om det Àr nÄgon som har testat den andra konvertern av Cypress, nÀmligen CYP CSR-2200?
http://www.cypress.c...Processors&SR=0

Anledningen till min frÄga Àr att om den fungerar bra sÄ köper jag nog nÀstan hellre en sÄdan Àn en CSY-2100. För mÄnga projektorer klarar ju inte scart-RGB, men klarar dÀremot dator-RGB (dvs RGB med H/V-sync). Och CSR-2200 lÀmnar ju RGB-signalen helt orörd om jag förstÄtt det hela rÀtt (den kallas ju Àven "scart sync separator"), och delar bara upp komposit-syncen till H/V-sync sÄ att projektorn ska acceptera signalen. I och med att man inte behöver konvertera RGB-signalen sÄ blir det ingen som helst kvalitetsförlust.
CSY-2100 dÀremot lÀmnar ju inte sjÀlva bildsignalen orörd utan konverterar till YUV. YUV komponent som bildsignal Àr ju dessutom snÀppet sÀmre Àn riktig RGB, och varför konvertera ner om man inte behöver?

Men detta Àr ju i teorin... SÄ frÄgan Àr nu om det Àr nÄgon som har testat CSR-2200 och kan ge ett litet omdöme som Àr grundat mer pÄ praktiska erfarenheter, och inte bara teoretiska?

#64

Postad 15 juni 2006 - 09:40

Erixzzon
  • Erixzzon
  • Wannabe

  • 11 inlĂ€gg
  • 0
Jag undrar samma sak som James Bob hÀr! Borde det inte vara bÀttre med 2200an till en PROJ?

#65

Postad 15 juni 2006 - 13:40

Erixzzon
  • Erixzzon
  • Wannabe

  • 11 inlĂ€gg
  • 0

Jag har en liten frÄga.
Denna trÄd behandlar ju mest CYP CSY-2100, men jag tycker att min frÄga passar bÀst hÀr.
Jag undrar nÀmligen om det Àr nÄgon som har testat den andra konvertern av Cypress, nÀmligen CYP CSR-2200?
http://www.cypress.c...Processors&SR=0

Anledningen till min frÄga Àr att om den fungerar bra sÄ köper jag nog nÀstan hellre en sÄdan Àn en CSY-2100. För mÄnga projektorer klarar ju inte scart-RGB, men klarar dÀremot dator-RGB (dvs RGB med H/V-sync). Och CSR-2200 lÀmnar ju RGB-signalen helt orörd om jag förstÄtt det hela rÀtt (den kallas ju Àven "scart sync separator"), och delar bara upp komposit-syncen till H/V-sync sÄ att projektorn ska acceptera signalen. I och med att man inte behöver konvertera RGB-signalen sÄ blir det ingen som helst kvalitetsförlust.
CSY-2100 dÀremot lÀmnar ju inte sjÀlva bildsignalen orörd utan konverterar till YUV. YUV komponent som bildsignal Àr ju dessutom snÀppet sÀmre Àn riktig RGB, och varför konvertera ner om man inte behöver?

Men detta Àr ju i teorin... SÄ frÄgan Àr nu om det Àr nÄgon som har testat CSR-2200 och kan ge ett litet omdöme som Àr grundat mer pÄ praktiska erfarenheter, och inte bara teoretiska?

<{POST_SNAPBACK}>


Det Àr sÄ att vissa projectorer inte klarar av att visa den rgb signalen man fÄr frÄn csr-2200 i vga ingÄngen. Min toshiba mt-200 gör det iaf inte.

#66

Postad 17 juni 2006 - 10:01

klabbarpan
  • klabbarpan
  • AnvĂ€ndare

  • 229 inlĂ€gg
  • 0
Hej

NÄgon som pÄ rak arm vet om denna underbara konverter kan hjÀlpa till nÀr man har Comhems standard box och en Sanyo Z1x?

Den borde vÀl fixa till sÄ bilden blir avsevÀrt mycket bÀttre, eller?

Tacksam för snabbt svar nu nÀr det Àr fotbollsvm :P

Klabbarpan

#67

Postad 19 juni 2006 - 13:58

Unregisterede50895c8
  • Unregisterede50895c8
  • AnvĂ€ndare

  • 189 inlĂ€gg
  • 0
Har din Comhem standard box RGB-scart utgÄng?
Har din Sanyo Z1 komponent-ingÄng?
I sÄ fall ska det funka utan nÄgra problem.

TÀnk bara pÄ att anvÀnda en full-ledad scart-kabel mellan boxen och konvertern, sÄ Àven RGB signalerna kommer fram till konvertern. Annars funkar det ju inte.

Vissa butiker erbjuder ju Àven öppet köp, sÄ kolla om du kan hitta nÄgon butik dÀr dom kan erbjuda öppet köp sÄ att du kan fÄ lÀmna tillbaka den om den inte skulle funka för dig. DÄ behöver du ju inte vara orolig.

#68

Postad 19 juni 2006 - 22:35

daval
  • daval
  • Wannabe

  • 18 inlĂ€gg
  • 0
Har en CYP CSY-2100 frĂ„n BBBs digitalbox, via komponentkablar, till en MT-200. Jag upplever att bilder Ă€r lite "grynigare" Ă€n vad som visas pĂ„ TV och att text blir betydligt mer pixlad. Är detta normalt nĂ€r en digital-tv-bild projiceras? (projicerad DVD blir ju annars klockren)

#69

Postad 20 juni 2006 - 17:46

klabbarpan
  • klabbarpan
  • AnvĂ€ndare

  • 229 inlĂ€gg
  • 0
Det lÄter ju bra, det bör fungera via comhem --> Z1x.

FÄr hitta nÄn affÀr som sÀljer pÄ öppet köp.

Tackar

Klabbarpan

#70

Postad 24 juni 2006 - 16:19

Unregisterede50895c8
  • Unregisterede50895c8
  • AnvĂ€ndare

  • 189 inlĂ€gg
  • 0

Har en CYP CSY-2100 frĂ„n BBBs digitalbox, via komponentkablar, till en MT-200. Jag upplever att bilder Ă€r lite "grynigare" Ă€n vad som visas pĂ„ TV och att text blir betydligt mer pixlad. Är detta normalt nĂ€r en digital-tv-bild projiceras?  (projicerad DVD blir ju annars klockren)

<{POST_SNAPBACK}>


SjÀlvklart blir bilden gryningare och sÀmre vid en TV-mottagning Àn nÀr filmen Àr lagrad digitalt pÄ en skiva som man spelar upp lokalt i hemmet. Det enda som sÀtter stopp Àr kvaliten pÄ DVD-spelare samt komponentkabel i sÄ fall (eller vad man nu kör). Men TV Àr en helt annan sak, spelar ingen roll om det Àr analog eller digital överföringsteknik, signalerna mÄste ÀndÄ gÄ genom lÄnga antennkablar i jorden och det Àr fortfarande mÄnga kanaler med bÄde ljud och bild som gÄr genom en enda kabel innan dom nÄr din digitalbox som kodar av dom och visar dom pÄ TVn/projjen.
Detta jÀmfört med t.ex en videosignal som Àr separerat pÄ tre ledare (komponent), separerat helt frÄn ljudet och bara ska fÀrdas nÄgra meter mellan din DVD-spelare samt projektor.
Det sÀger sig sjÀlvt tycker jag.... ;)

#71

Postad 25 juni 2006 - 09:36

daval
  • daval
  • Wannabe

  • 18 inlĂ€gg
  • 0
Tack för svaret James Bomb.

Jag ska förtydliga mig. Vad jag syftade pÄ var bilden som projiceras i jÀmförelse med den bilden som visas pÄ TV. Kör jag DVD till TV eller projektor sÄ Àr bilden i stort sett identisk kvalitetsmÀssigt, men nÀr jag projicerar digital-TV sÄ Àr den tydligt sÀmre Àn samma bild pÄ TV:n. Naturligtvis blir det en försÀmring iom att bilden skalas upp (och om signalen dÄ Àr mer förstörd Àn frÄn DVDn, som du skriver) och att dess defekter dÄ ocksÄ skalas upp, men jag Àr förvÄnad över att skillnaden Àr sÄ pass stor mellan projicerad digital-TV jmf med projicerad DVD. Det Àr frÀmst text dessa skillnader syns pÄ (i form av pixlighet m.m).

Är det nĂ„gon hĂ€r som anvĂ€nder CYP CSY-2100 och har en "identisk" bild TV jmf med projektion?

#72

Postad 25 juni 2006 - 12:51

coolspot
  • coolspot
  • AnvĂ€ndare

  • 100 inlĂ€gg
  • 0

Är det nĂ„gon hĂ€r som anvĂ€nder CYP CSY-2100 och har en "identisk" bild TV jmf med projektion?

<{POST_SNAPBACK}>


Jag fÄr lika bra bild pÄ projektorn som pÄ tvŽn. Har boxer (sagem), en cyp 2100 och MT-200. Jag anvÀnder samma scartutgÄng pÄ boxen till bÄda med hjÀlp av en scart-splitt. För nÀr jag anvÀnde boxens andra scartutgÄng till projektorn blev bilden mycket sÀmre. Kanske dÀr felet ligger hos dig, testa att byta till den scartutgÄngen du anvÀnder till tvŽn nu sÄ SKA du fÄ samma bild pÄ projektorn som pÄ tvŽn.

#73

Postad 27 juni 2006 - 00:38

otto12
  • otto12
  • Wannabe

  • 11 inlĂ€gg
  • 0
Har lÀst igenom denna trÄd och undrar en sak angÄende inspelningsbara DVD med HDMI-utgÄng.

om jag har förstÄtt saken rÀtt Àr det scart in pÄ en inspelningsbar DVD med hÄrddisk.


Hur Àr dÄ bilden/signalen dÄ man tittar pÄ en projektor som tar HDMI frÄn DVD:n, dels frÄn hÄrddisken men Àven om man bara kör signalen igenom DVD:n (satellit->scart->DVD->HDMI->projje)??

Blir det nÄgon "HDMI-kvalite" dÄ man kör frÄn en satellit till projje via DVD med HDMI-utgÄng eller komponent utgÄng?

#74

Postad 27 juni 2006 - 20:45

daval
  • daval
  • Wannabe

  • 18 inlĂ€gg
  • 0
coolspot, jag har bara en SCART-utgÄng frÄn boxen och det Àr den jag kör ifrÄn. AnvÀnder ocksÄ en scart-splitt för att dela signalen. Har Àven provat att koppla förbi splittern, men det blir samma resultat.

Du upplever alltsÄ INGEN kvalitetsskillnad pÄ text alls?
(lider inte sÄ mkt av textning till filmer utan det blir mer tydligt i valet av program, boxens menyer och dylikt). Behövde du trycka in komponentkabeln hÄrt i projektorn? Jag kanske har ett anslutningsproblem dÀr. MÀrkte framför allt att den gröna kontakten var kÀnslig för bildkvaliteten.

#75

Postad 01 juli 2006 - 04:53

Unregisterede50895c8
  • Unregisterede50895c8
  • AnvĂ€ndare

  • 189 inlĂ€gg
  • 0
daval:
Om du kör med, lÄt oss sÀga, komponentkablar rakt in i projjen frÄn digitalboxen, sedan drar ut dom kablarna frÄn projjen och kopplar in samma kablar i TVn (förutsatt att du har komponent ingÄng i TVn) och du fÄr mindre grynighet pÄ TVn sÄ beror det antagligen bara pÄ att bilden som projiceras blir sÄ vÀldigt stor, sÄ kornigheten eller "grynigheten" blir mycket mer uppenbar vid sÄ stor bild och man mÀrker inte alls av den pÄ samma sÀtt vid en mycket mindre bild.
Försök att inte ha projektorn instÀlld pÄ alleles för hög skÀrpa nÀr du kollar pÄ TV-sÀnda grejer (eller liknande instÀllning som förstÀrker skÀrpa eller konturer för den delen), för dÄ gör det ju saken mycket vÀrre.
Jag tror knappast att det beror pÄ att din projektor skulle vara mycket sÀmre Àn TVn pÄ att "filtrera bort" grynigheten eller vad man nu ska sÀga... Utan snarare att bilden blir sÄ stor sÄ det syns tydligare.

Digital TV eller ej... Jag anvÀnder aldrig min projektor till TV-tittande och tÀnker nog aldrig göra det heller, av den enkla anledningen att det helt enkelt inte passar sig. TV har helt enkelt för dÄlig bildkvalite för att det ska vara lönt. DVD-spelare, laserdisc, PS2 eller vilken apparat som helst som genererar signalen direkt frÄn hÄrdvaran och bara behöver överföra bilden nÄgra meter i en kabel gÄr bra enligt mig, men det Àr inte lönt att förstöra hemmabioupplevelsen med den dÄliga kvalite som TV ger. I alla fall enligt min Äsikt, men det Àr ju upp till var och en....

#76

Postad 10 juli 2006 - 12:45

Phosphor
  • Phosphor
  • AnvĂ€ndare

  • 197 inlĂ€gg
  • 0
Jag har lite omvÀnt problem, Har en xbox/360/PS2 som jag kör komponentkablar pÄ, in i en Marantz receiver.
Har tyvÀrr ingen hdtv sÄ jag undrar om det gÄr att fixa en konverter frÄn komponent till Scart?

#77

Postad 12 juli 2006 - 03:40

Unregisterede50895c8
  • Unregisterede50895c8
  • AnvĂ€ndare

  • 189 inlĂ€gg
  • 0
Varför skulle du behöva göra sÄ? BÄde Xbox, Xbox360 och PS2 har ju RGB-utgÄng eller hur? SÄ du fÄr ju ut RGB-scart direkt. Eller scart med bara kompositbild om du sÄ vill det.
Det Àr bara att skaffa rÀtt kabel till TV-spelet som gÀller.
(Jag Àr dock lite osÀker pÄ om Xbox 360 har RGB ut, men det borde det ju ha dÄ det Àr standard nu för tiden.)

#78

Postad 26 juli 2006 - 15:27

Unregistered99d9c69c
  • Unregistered99d9c69c
  • Wannabe

  • 20 inlĂ€gg
  • 0
Jag skulle vilja stÀlla en frÄga angÄende VGA vs. componentingÄng. Vilken ger bÀst bild? Jag hade nÀmligen tÀnkt att skaffa en CYP CSY-2100, men övervÀger ocksÄ nÄgopn av de nedan nÀmnda adaptrarna:
http://www.converter...erters/187.html
http://www.converter...nverters/6.html
http://www.converter...nverters/8.html
Samtliga utom CYP finns pÄ firman:
http://www.converters.tv
NÄgon av dessa kan man koppla Àven till component, men alla gÄr till VGA. Vilket Àr bÀst, VGA eller komponent samt om upplösningen för VGA resp. XGA fungerar till widescreen 42" plasma?
Ja, det kunde bara vara trevligt att veta sÄ man inte gör nÄgot fel. Om nÄgon av er har jÀmfört de olika ingÄngarna.

#79

Postad 14 augusti 2006 - 18:55

Marcus_RGB
  • Marcus_RGB
  • Rookie

  • 1 inlĂ€gg
  • 0

Var kan man hitta en sÄn omvandlare?

<{POST_SNAPBACK}>

http://www.hembiobut...p?pgrpnr=110080

<{POST_SNAPBACK}>



Kan nÄgon förklara varför man vill göra om en bra signal (RGB) till en komponent signal ?
Eller Àr detta bara ett sÀtt för större företag att kÀna pengar ?

För inte blir bilden bÀttre med komponent?

/Ny pÄ HIFI

#80

Postad 14 augusti 2006 - 19:02

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlĂ€gg
  • 0

Kan nÄgon förklara varför man vill göra om en bra signal (RGB) till en komponent signal ?
Eller Àr detta bara ett sÀtt för större företag att kÀna pengar ?

För inte blir bilden bÀttre med komponent?

/Ny pÄ HIFI

<{POST_SNAPBACK}>

Det finns i stort sett ingen förstÀrkare som kan ta emot en RGB-signal .. sÄ nÀr man anslutit dvd, tv-spel och vad man nu har sÄ stÄr man kanske dÀr med en digitalbox som endast har scart-utgÄng.. inte sÄ kul lÀge ;)
Projektorer har ju inte heller scart för det mesta, Àr vÀl bara panasonic som kör med det.

#81

Postad 18 augusti 2006 - 16:55

caspher
  • caspher
  • Wannabe

  • 27 inlĂ€gg
  • 0

Hej

En frÄga:

Det finns ju en kabel som Àr scart till RGB(3xrca) hos www.kjell.com under proj.kablage/RGB-adapterkablage för 139:-.

ErsÀtter denna en CYP-adapter, eller blir det bÀttre med CYP:n? <_<

Tacksam för svar!

<{POST_SNAPBACK}>

Den gÄr inte att anvÀnda om du inte har nÄgon apparat som kan skicka ut komponent via scart, detta Àr mycket ovanligt.

<{POST_SNAPBACK}>


NÄgra frÄgor (dumma kanske) för att klaragöra detta för min del.

Det fungerar inte att köpa en sÄdan kabel som cruse föreslÄr eller denna http://www.turascand...x?id=1000642570 antar att det Àr en likadan?!

Blir det pÄ det sÀttet att det inte gÄr att anvÀnda pÄ nÄgot sÀtt eller blir det ingen förbÀttrad bild med det?

Jag har problemet med att fÄ ihop allt pÄ ett ev framtida köp, se: 42PF9831D och YSP1000

/C

#82

Postad 26 augusti 2006 - 20:14

Unregisterede50895c8
  • Unregisterede50895c8
  • AnvĂ€ndare

  • 189 inlĂ€gg
  • 0
En kabel kan aldrig nÄgonsin ersÀtta CYP konvertern. Anledningen Àr enkel:

En KABEL Àr, precis som det lÄter, bara en kabel som överför en eller flera signaler mellan tvÄ olika apparater.
En KONVERTER dÀremot innehÄller massa elektronik för att bildbehandla signalen som gÄr in i konvertern, för att sedan skicka ut den pÄ ett annat sÀtt Àn den kom in.

En kabel kan aldrig ersÀtta en CYP-konverter eftersom en kabel bara överför signalerna och inte innehÄller nÄgon elektronik som bearbetar bilden pÄ nÄgot sÀtt.
CYP-konverten Ă„ andra sidan tar emot en RGB signal med komposit-synk och konverterar om den till YUV signaler (dvs komponent).

DÀremot, om din TV och DVD-spelare (eller vad du nu anvÀnder) tillÄter det, sÄ kan du anvÀnda en kabel som passar mellan apparaterna istÀllet för att anvÀnda en konverter, och kommer dÄ undan utan att behöva köpa CYP:en.
CYP-konvertern anvÀnder man ju bara som sista utvÀg om man har problem att koppla ihop sina apparater med varann pÄ ett bra sÀtt, för att apparaterna inte har utgÄngar/ingÄngar som passar varann.

Hoppas det klarnade lite. :rolleyes:

#83

Postad 08 september 2006 - 09:08

caspher
  • caspher
  • Wannabe

  • 27 inlĂ€gg
  • 0
Tack sÄ mycket James Bomb, det var en mycket bra och tydlig förklaring som jag tackar för <_<

#84

Postad 06 november 2006 - 16:01

Idealman
  • Idealman
  • Amatör

  • 57 inlĂ€gg
  • 0

Var kan man hitta en sÄn omvandlare?

<{POST_SNAPBACK}>

http://www.hembiobut...p?pgrpnr=110080

<{POST_SNAPBACK}>


Hej!
All ni som Àr sugna pÄ att köpa CYP CSY-2100 lÄdan 1195:- (rgb till Komponent omvandlare)
http://www.hembiobut...p?pgrpnr=110080
sÄ sÄg jag ett betydligt billigare alternativ pÄ http://www.kabelgiganten.se/
(sök pÄ artikelnr:9082) för endast 399 spÀnn - vid en snabb jÀmnförelse verkar produkterna vara identiska tycker iaf jag.(förutom den "lilla" prisskillnaden förstÄss... )
mvh

Redigerat av Idealman, 06 november 2006 - 16:13.


#85

Postad 11 november 2006 - 22:43

Unregisterede50895c8
  • Unregisterede50895c8
  • AnvĂ€ndare

  • 189 inlĂ€gg
  • 0
JÀklars vad billigt!! Och det ser ju ut att vara precis samma sak. Men frÄgan Àr om inte Cypress har lite bÀttre kvalité och bÀttre komponenter och konverteringsalgoritmer i sin konverter? Det Àr ju svÄrt att veta om man inte har möjlighet att testa dom sida vid sida. Men för 399 kr Àr det ju vÀrt att prova en sÄn dÀr billigare variant nÀstan.

#86

Postad 13 november 2006 - 22:42

hm67
  • hm67
  • AnvĂ€ndare

  • 133 inlĂ€gg
  • 0
NÄgon som köpt den billigare varianten för 399kr ? Tycker nog 1000kr+ Àr lite vÀl magstarkt.

#87

Postad 16 november 2006 - 23:28

Domaren
  • Domaren
  • AnvĂ€ndare

  • 139 inlĂ€gg
  • 0
Jag har en CSY-2100 (orginalet) :) till salu.
Skicka ett PM om ni Àr intresserade av att köpa den. Finns i Göteborg.

Edit: Blev det en annons nu? ;)

#88

Postad 20 december 2006 - 20:06

Unregistered0919d7e6
  • Unregistered0919d7e6
  • Wannabe

  • 27 inlĂ€gg
  • 0
Jag har köpt den billigare varianten frÄn kabelgiganten. Den fungerar bra för mina behov. Sagem tv-box till en Sharp 32" LCD via en 10m komponentkabel. Har ej testat nÄgon annan motsvarande burk sÄ kan inte uttala mig om kvaliten mot andra mÀrken. JÀmfört nÀr jag körde RGBs direkt till tv tyckte jag nog att bilden var ett strÄ vassare, har dock inte hunnit pilla pÄ alla instÀllningar pÄ TvŽn för att eventuelt matcha som bÀst mot komponentsignal. Kan ocksÄ bero pÄ hur tvŽn hanterar komponent mot RGB's osv.

/// garyo

#89

Postad 17 februari 2007 - 02:54

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

  • 1 886 inlĂ€gg
  • 0
Köpte denna konverter pÄ Netonnet idag för att omvandla frÄn RGB pÄ min sat-mottagare till min Sony 5200ES receiver.

Det var inget fel pÄ RGB signalen eller sÄ men denna lÄda verkar magisk, den förbÀttrade bilden nÄgot dramatiskt just vad gÀller renheten i bilden, som den stÀdade upp rejÀlt vad gÀller brus med mera samt att fÀrgerna Àr mycket bÀttre.

Är ni sĂ€kra den endast omvandlar eller sitter det en brusreduceringsfunktion i den ocksĂ„?

I varje fall mycket nöjd, gav ett rejÀlt lyft till bilden fast det egentligen inte var orsaken till att jag införskaffade den. :)

Redigerat av Packetloss, 17 februari 2007 - 02:55.


#90

Postad 17 februari 2007 - 04:23

Unregisterede50895c8
  • Unregisterede50895c8
  • AnvĂ€ndare

  • 189 inlĂ€gg
  • 0
Jag tvivlar pÄ att du tittar pÄ bilden pÄ receivern :) Vad för TV/projektor har du som du mÀrkte sÄ stor skillnad pÄ?

#91

Postad 17 mars 2007 - 00:07

Unregistered6f8e3ba0
  • Unregistered6f8e3ba0
  • AnvĂ€ndare

  • 120 inlĂ€gg
  • 0
Hej!

Varför köpa en sÄdan adapter? (Cyp) om man kan anvÀnda en kabel som den hÀr: Kabelgiganten Art nr 4504.

NÄgon som kan hjÀlpa mig att förstÄ?

Leffe

#92

Postad 17 mars 2007 - 00:41

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlĂ€gg
  • 0

Hej!

Varför köpa en sÄdan adapter? (Cyp) om man kan anvÀnda en kabel som den hÀr: Kabelgiganten Art nr 4504.

NÄgon som kan hjÀlpa mig att förstÄ?

Leffe

<{POST_SNAPBACK}>

En bra anledning Àr att du inte kommer fÄ nÄgon bild med en sÄn dÀr kabel :lol:

Helt olika bildöverföringssÀtt. Dock finns det ett fÄtal dvd-spelare som kan skicka ut en komponentsignal genom scartkontakten (tex kiss dvd-spelare). DÀr ska man anvÀnda en sÄn kabel som du lÀnkat till.

#93

Postad 17 mars 2007 - 00:54

Unregistered6f8e3ba0
  • Unregistered6f8e3ba0
  • AnvĂ€ndare

  • 120 inlĂ€gg
  • 0
Ok Tackar Martin!

Äger en Parabol digitalmottagare (Pace 460NV) som jag har tĂ€nkt koppla till en Projektor Epson 700.
Mottagaren har endast Scart RGB sÄ vill veta vad som Àr enklaste lösningen, samtidigt som det ger bra bild?
Vill helst inte köpa CYP adaptern. KÀnns som onödiga pengar. :lol:

Tackar pÄ förhand
Leffe

#94

Postad 24 mars 2007 - 11:31

Unregistered812928d1
  • Unregistered812928d1
  • Amatör

  • 51 inlĂ€gg
  • 0
NÄgon som testat den billigare varianten frÄn kabelgiganten?

mvh Martin

#95

Postad 18 december 2007 - 09:00

SWE_Monstro
  • SWE_Monstro
  • Wannabe

  • 13 inlĂ€gg
  • 0
Hejsan...

Försöker ta samma beslut just nu, tycker ocksÄ att 1200 spÀnn Àr lite vÀl magstarkt, men 500 spÀnn som kabelgigantens Àr ju ÀndÄ 500 spÀnn, och om den inte fungerar bra sÄ...

nÄgon som har en sÄdan och kan dela med sig av erfarenhet!?

//C

#96

Postad 05 januari 2008 - 10:50

wiad
  • wiad
  • Wannabe

  • 19 inlĂ€gg
  • 0
ansluter mig till föregÄende talare - nÄgon som testat kabelgigantens alternativ?. JÀmfört med CYPs variant ser den ju snarlik ut, men priset skiljer vÀsentligt och troligtvis Àven innehÄllet - eller?

//Adam

#97

Postad 08 januari 2008 - 14:15

nie250cc
  • nie250cc
  • Rookie

  • 8 inlĂ€gg
  • 0
Är oxĂ„ ute efter bĂ€ttre bild frĂ„n min dilog dt-358 till min projekor Sanyo Z4. AnvĂ€nder idag komposit (instĂ€lld pĂ„ RGB !?) men behöver nu en lĂ€ngre kabel som inte gĂ„r under mattan.
TÀnkte först pÄ en Scart -> s-video men man vill ju ha bÀsta bild sÄ sÄg jag CYP'en hÀr, men lÀste nÄgonstans att den inte passar till Sanyo projektorer ! NÄgon som vet och testat detta ?
Hur Àr bilden pÄ komponent jÀmfört med s-video ? Àr det vÀrt de extra pengarna för en CYP om det nu funkar ?
Hdmi och vga pÄ projjen har jag redan mot dvd'n och pc'n sÄ vad som Àr kvar Àr s-video och 2 st komponent.


Efter lite sökande sÄ hittade jag en Dilog DT-430HD (~1500:- ) som har HDMI, Komponent mm. sÄ detta velande med konverters verkar bara jobbigt och blir dyrare i slutÀndan.

Redigerat av nie250cc, 09 januari 2008 - 14:44.


#98

Postad 11 januari 2008 - 11:51

olasahl
  • olasahl
  • ForumrĂ€v

  • 757 inlĂ€gg
  • 0
Jag har ett problem som jag möjligen skulle kunna lösa med denna apparat. Jag vill koppla min motorola digitalbox (telia) via förstÀrkaren och sedan till TV:n. Har testat att koppla en S-video frÄn boxen till förstÀrkaren men det blir ingen bild pÄ TV:n med denna signal.

FrÄgan Àr om det skulle fungera bÀttre med en CYP och anvÀnda mig av digitalboxens scart/RGB till förstÀrkarens komponentingÄng och vidare till TV:n. Det jag vinner med detta Àr att jag slipper scartkabeln mellan boxen och TV:n. I övrigt antar jag att det inte gör nÄgon skillnad?

Vet inte varför Recievern inte gillar S-videosignalen men det kanske jag ska strunta i dÄ denna signal Àr sÀmre och inte bör anvÀndas ÀndÄ.....

NÄgon som testat ansluta telias box (eller annan) pÄ liknande sÀtt och kan ge svar pÄ om det fungerar bra?

/Ola

#99

Postad 11 januari 2008 - 23:41

Unregistered8d55bd54
  • Unregistered8d55bd54
  • Wannabe

  • 47 inlĂ€gg
  • 0

----

NÄgon som testat ansluta telias box (eller annan) pÄ liknande sÀtt och kan ge svar pÄ om det fungerar bra?

/Ola


Jag har kopplat satelitboxen's scart till reciverns komponent pÄ detta sÀtt. Kör sedan HDMI till TV:n. Tycker att detta fungerar kanon.
Det som Àr viktigt att tÀnka pÄ Àr att recivern mÄste klara att konvertera olika kÀllor till HDMI i detta fall. En del apparater kan bara switcha mellan kÀllor av samma typ.

#100

Postad 13 januari 2008 - 16:44

Unregisterede5542b5c
  • Unregisterede5542b5c
  • Wannabe

  • 18 inlĂ€gg
  • 0
Jag har köpt Kabelgigantens variant, provade idag att koppla min digitalbox (Humax med ComHem), via min Denon AVR-1907 komponentvÀxel och till min Epson-projektor.
Fungerar alldeles utmÀrkt med bilden och efter att jag fÄtt till instÀllningen med ljudet oxÄ, sÄ fungerar det precis som det skall.
Satt och tittade pÄ dagens störtlopp frÄn Wengen i "ett vÀldans stort format"

Kan helt klart rekommendera kabelgiganten, bÄde prylen som sÄdan och att handla frÄn dem.

Hans



0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • Tomme
    2024-09-12 21:31:54
  • Tomme
    2024-09-12 21:30:43
  • Elias
    2024-09-04 17:31:02
  • Elias
    2024-09-04 17:29:09
  • Elias
    2024-09-04 17:25:32
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.