Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bränna in kablar är en myt.

199 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 30 maj 2005 - 23:09

softman3
  • softman3
  • Beroende

  • 1 449 inlägg
  • 0
se på mej, många ifråga sätter mitt köp av kablar, nypriset på mina kablar som används för 2 kanaligt lyssnande är strax över 70.000. jag har köppt allt för 22.000.
det var det värt, LÄTT!

det är skillnad och t o m min morsa påstår det, kablarna jag har presterar extremt väl i dom lägsta och högsta tonerna och avger mer nyanser av tonerna, den som inte tror på det gör det inte det är er åsikt, min är följande.

dock måste det sägas att den stora skilllnaden är i signal kablarna!

jag har canton RC-L, dessa är kända för sin djupt djupa bas ( 18Hz enligt spec ) och jag lovar att kontrollen på tonarten i basen vart mycket mycket bättre och väl nyanserad med mina AQ än med jenving 30kr/m kabel.
kabeln har ger mer sammanhållen bas i det djupaste av toner, en reference är infected mushrooms B.P.EMPIRE album där den djupaste av bas finns.
det är upp till var och än men jag har köpt mina kablar för mindre än en 3:e del av nypris vilket är ok för mej.

testa att låna hem kablar, det är gratis och lyssna er fram, antingen hör ni skillnad eller inte, jag har gjort blind test mellan olika kablar och jag har hittat mina kablar alla gånger utom en ( det var för svårt ) och den jämförelsen var mina AQ mot nya modellen av AQ volcano, dock var anlägningen inte min utan en för en hel årslön.
har man ett system för 100Kkr så ska man ha bättre ljudförmedlare/kablar än jenving 30kr/m anser jag, min åsikt.


EDIT:
sorry för OT men diskutionen har glidit iväg. :)

Redigerat av softman3, 30 maj 2005 - 23:38.


#52

Postad 31 maj 2005 - 00:11

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

  • 841 inlägg
  • 0
Inbränning eller inspelning utav kablar tror jag på till viss del.

Själv kör jag med Audioquest kablar rakt igenom och enligt deras cable theory så står det att kablarna ska spelas in på den enskildes anläggning för optimal prestanda.

Och jag kan tydligt uppleva att mina kablar har fått en mera balanserad och kontrolerad karaktär nu efter ca 1 veckas rejäl inspelning.

Och så tror jag inte att det spelar någon större roll med inspelning på en budget kabel som t.ex supra ply eller supra rondo eller vad dom alla andra budget kablarna heter.
Dom är ju inte så avancerade i sin tillverkning och därav spelar det nog mindre roll vad man gör med dessa kablar.

Och jag själv anser efter att jag själv har tagit mig tid och ändrat min uppfattning utav kablar och deras vikt i en anläggning så tycker jag att flera borde ta och göra det.
Kan förstå att man inte vill köpa en kabel för 10-15000:- om man sitter på en stereo som kostar runt 5-7000:-, men om man lägger ut så pass mycket som många här på prisjakt och andra forum så förstår jag inte filosofin bakom deras tänkande när det kommer till kabelval, visst att dyrast inte är bäst, men visst får man nog räkna med dyrare kablar än 30kr/m om man vill ha lite bättre prestanda.

Kan bara säga att det bästa jag har investerat i är mina kablar och då är inte att glömma bort signalkablarna som har en enormt stor betydelse för hur ljudet låter.

Bara min åsikt i denna kanske lite OT tråd, men men.

Mvh
Andreas

#53

Postad 31 maj 2005 - 05:51

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

  • 528 inlägg
  • 0

se på mej, många ifråga sätter mitt köp av kablar, nypriset på mina kablar som används för 2 kanaligt lyssnande är strax över 70.000. jag har köppt allt för 22.000.
det var det värt, LÄTT!

det är skillnad och t o m min morsa påstår det, kablarna jag har presterar extremt väl i dom lägsta och högsta tonerna och avger mer nyanser av tonerna, den som inte tror på det gör det inte det är er åsikt, min är följande.

dock måste det sägas att den stora skilllnaden är i signal kablarna!

jag har canton RC-L, dessa är kända för sin djupt djupa bas ( 18Hz enligt spec ) och jag lovar att kontrollen på tonarten i basen vart mycket mycket bättre och väl nyanserad med mina AQ än med jenving 30kr/m kabel.
kabeln har ger mer sammanhållen bas i det djupaste av toner, en reference är infected mushrooms B.P.EMPIRE album där den djupaste av bas finns.
det är upp till var och än men jag har köpt mina kablar för mindre än en 3:e del av nypris vilket är ok för mej.

testa att låna hem kablar, det är gratis och lyssna er fram, antingen hör ni skillnad eller inte, jag har gjort blind test mellan olika kablar och jag har hittat mina kablar alla gånger utom en ( det var för svårt ) och den jämförelsen var mina AQ mot nya modellen av AQ volcano, dock var anlägningen inte min utan en för en hel årslön.
har man ett system för 100Kkr så ska man ha bättre ljudförmedlare/kablar än jenving 30kr/m anser jag, min åsikt.


EDIT:
sorry för OT men diskutionen har glidit iväg.  :)

<{POST_SNAPBACK}>


<_< OK! Jag kan förstår att du vill ha kablar som är i nivå med dina i övrigt dyra apparater. Jag tycker dock att 70.000kr för kablar är löjligt högt.

:lol: Tillbaka till ämnet: Hörde du skillnad på ljudet i dina nya dyra kablar, efter att du använt dom ett tag. Blev ljudet anorlunda mot när dom var alldeles nya?

Redigerat av Unregistered1061, 31 maj 2005 - 06:09.


#54

Postad 31 maj 2005 - 06:37

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

  • 841 inlägg
  • 0

jag bi-ampar i mitt system och jag har 2 par AQ volcano samt anaconda signal kabel, jag har nyligen terminerat om mina kablar och ena var ur kopplad i 2 månader.
när jag kopplade in den lät den helt olik den andra som varit "igång" under det senaste veckorna, min åsikt är att karaktären förändras.

trott eller ej..

<{POST_SNAPBACK}>



#55

Postad 31 maj 2005 - 07:06

Unregistered88266978
  • Unregistered88266978
  • Användare

  • 234 inlägg
  • 0
sorry mitt fel att det blev ot :)
klart man hör skillnad på kablar. gör ju jag med. annars hade man inte uppgraderat och bytt. är ju den förändringen jag menar att man hör skillnad på .

tillbaka till ämnet. tror oxå att en kabel blir bättre efter ett tag.. om det e riktigt fina kablar. och då menar jag riktigt fina..som dem för 70,000
sen tror jag det blir skillnad när dem blir varma .jag tror ljudet färdas lättare genom en varm kabel kabeln

men då är min fråga.. då borde du få olika ljud om ena ligger framme i eftermiddags solen och den andre ligger i skuggan..

tror jag skall testa att lägga ena i kylen och ena i solen hela dagen och se om det blir någon skillnad

tror att alla nya prylar blir bättre efter man andvänt dem ett tag.. man kör in det som med en bil.

#56

Postad 31 maj 2005 - 10:42

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Fann denna intressanta artikel på engelska och är benägen att hålla med av innehållets information :)
Ska dock inom en snar framtid byta ut mina "inbrända/inkörda" högtalar kablar mot Supra Ply istället, dom lär vara rätt bra även fast de har flera år på nacken.

Hejsan,
Tänk på att återgivande av en hel artikel inte är citering utan kopiering, vilket inte är tillåtet (såvida du inte har fått tillstånd). Jag lägger därför istället in en direktlänk till artikeln ifråga <_< /Tomas_D700


The Mythical Burn-In Period (Källa: eCoustics.com)

Redigerat av Tomas_D700, 01 juni 2005 - 10:54.


#57

Postad 31 maj 2005 - 16:02

softman3
  • softman3
  • Beroende

  • 1 449 inlägg
  • 0

men då är min fråga.. då borde du få olika ljud om ena ligger framme i eftermiddags solen och den andre ligger i skuggan..

<{POST_SNAPBACK}>


i teorin ja men kabeln "värms" inifrån så jag kan nog inte svara på det, mina ligger inte så dom får sol på sej i allafall.

tror jag skall testa att lägga ena i kylen och ena i solen hela dagen och se om det blir någon skillnad

<{POST_SNAPBACK}>


kan du göra, så kan du redovisa i tråden, kolla med signalkablar också om du vill ( jag skulle dock inte stoppa in mina kablar i frysen :) )


jag bi-ampar i mitt system och jag har 2 par AQ volcano samt anaconda signal kabel, jag har nyligen terminerat om mina kablar och ena var ur kopplad i 2 månader.
när jag kopplade in den lät den helt olik den andra som varit "igång" under det senaste veckorna, min åsikt är att karaktären förändras.

trott eller ej..

<{POST_SNAPBACK}>

för att komentera mej själv, här är anledningen varför stegen alltid ska vara påslagna.

Redigerat av softman3, 31 maj 2005 - 16:07.


#58

Postad 31 maj 2005 - 20:30

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

  • 528 inlägg
  • 0
:) Är det själva uppvärmningen av apparaturen, från kallt till varmt, ni hör skillnad på? Och inte själva kabeln?

Redigerat av Unregistered1061, 31 maj 2005 - 21:49.


#59

Postad 31 maj 2005 - 20:39

softman3
  • softman3
  • Beroende

  • 1 449 inlägg
  • 0
högre detaljrikedom i kabeln som återfått sin värme... min åsikt ( man måste ju skriva det så man inte blir påhoppad ) :)

Redigerat av softman3, 31 maj 2005 - 20:43.


#60

Postad 01 juni 2005 - 07:47

Unregistered88266978
  • Unregistered88266978
  • Användare

  • 234 inlägg
  • 0

högre detaljrikedom i kabeln som återfått sin värme... min åsikt ( man måste ju skriva det så man inte blir påhoppad ) :)

<{POST_SNAPBACK}>


precis man får tänka på vad man säger *S*

nä frysen skall jag ej lägga mina kablar i . jag återkmmer . hade data krasch så ej hunnit testa med kylen ännu. .

#61

Postad 01 juni 2005 - 09:17

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

  • 1 411 inlägg
  • 0
OT: Supra ply skärmad/jordad är bra för pengarna.

softman: vilket monster din kabel måste vara... häftigt. Hela min hemmabioanläggning kostade ungefär som kabels listpris, heh ....</OT>

Om en tillverkare skriver sin egen "cable theory" och den inte stämmer med vetenskapen så tror jag att det är dags att dra öronen åt sig pch fundera på hur det kommer sig.

Stämmer det inte med vetenskapen så är det en hypotes "samband finns" . Saknas belägg att den stämmer är den hypotesen förkastad. Och det är fallet med inbränning: Påståendet kan inte beläggas, med andra ord: sambandet saknas :)

Nå- låt oss då leka med tanken att man kan bränna in kablar. Hur kommer det sig då att:

1) Ljudet påstås bli bättre och inte sämre. Borde det inte vara lika odds för båda?
2) Om kabeln behöver slitas in med speciell utrustning-metallen kan ändras- hur kommer det sig då att den inte slits ut och måste slängas efter en viss tid ?


Här är mina svar:

1) Inbränning är marknadsföring som är avsedd att sälja dyrare kablar och dyr kringutrustning som inbränningsutrustning elelr en specifik cd som skall spelas i exakt 48 timmar- samt för att visa att just den kablen som just dom säljer är bättre än de andra, för vi har en egen "kabelteori" och speciellt anpassad inbränning... Hade det varit inom medicin hade det kallats för kvacksalveri :D

2) Metallen slits inte av ström. Vare sig renhet, struktur eller liknande ändras eftersom sladden inte härdas eller kommer nära smältpunkten ( ve och fasa om den smälter- snacka om brandfara). Efter att en ström passerat genom kabeln förändras vare sig resistans, kapacitans, induktans, self resonance eller impedans. Blir kabeln varm eller het har ledarna överbelastats - resistansen ökar tills temperaturen sjunkit till normalt arbetsområde vilket tar några minuter.

Det vore kul att se era svar :D

Mvh

Martin B

#62

Postad 01 juni 2005 - 11:46

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Vågat :D nu har vi snart ett kabelkrig på g :D

Jag tror inte heller att man kan bränna in en kabel och får nog hålla med liknelsen om kvacksalveri :)

MVH Kribban

Redigerat av Tomas_D700, 01 juni 2005 - 12:16.


#63

Postad 01 juni 2005 - 15:42

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

  • 528 inlägg
  • 0
:) Nu börjar det bli riktigt spännande!!!

Jag håller på "Spaceas" och "Kribban", mindre inbränning och mera musik. Bara solen kunde lysa, så vi får resultatet av en kabel i solen och en i frysen.

Redigerat av Unregistered1061, 01 juni 2005 - 15:43.


#64

Postad 01 juni 2005 - 15:55

softman3
  • softman3
  • Beroende

  • 1 449 inlägg
  • 0
så ni tror inte att karaktären av en kabel kan förändras från "varm" till "kall"? ( obesrvera att varm/kall är ett sätt att formulera en "förändring" )

#65

Postad 01 juni 2005 - 22:13

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0
i singnal kabel så pratar man om millivolt om man har tur så kanse steget leverear 1volt ut på singnalen =kalllkabel ingen ampere här max att den kommer upp i inner tempratur ca 20-25 grader
högtalarkablarna kommer upp i ca 100volt men fört farande ingen ampere = kall
här blir den ochså uppvärmd av inner tempraturen 20-25 grader

#66

Postad 02 juni 2005 - 06:01

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 618 inlägg
  • 0
Jag vill också säga att jag tror på inspelning av kablage och dess påverkan av ljudet. Det är bara att prova sig fram och verkligen lyssna så får man avgöra själv. Hör man skillnad så gör man, det finns ingen som kan påstå någonting annat. Allt hänger dock på kringutrustningen som vanligt. Det är liksom ingen idé att lägga massor med pengar på en kabel om inte övrig utrustning hänger med.

#67

Postad 02 juni 2005 - 08:06

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0
läste för ett tag sen på en kabeltill verkare i usa och där står inget om in bräning av deras kablar .
men dom förklarade för och nackdelar mellan silverledare och koppar ledare
jag hoppas att ni vet om att alla kablar ger en lågpass delning av kablen
såg bara att supran hade 0.38mH alltså den delar vid ca 3000hz och neråt
alla kablar ger någon form av spolbildning och då spelar det ingen roll om man bränner in dom elller ej för spolbildningen finns fortfarande kvar.
och spolbildningen finns fortfarande kvar aven om kablen är kall eller varm.

#68

Postad 02 juni 2005 - 09:05

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

  • 2 665 inlägg
  • 0
Det ja skulle vilja säga som flera andra sagt i tråden är att hör man skillnad t.exc en kabel som kostar 1000kr och ekk som kostar 3kr m så tycker jag man kan lägga pengarna på den dyrare kabeln om man tycker priset motiverar den skillnad som eventuellt blir.

Hör man ingen skillnad så ja då är valet enkelt köp den billigaste kabeln du kan hitta..

Sen så har det som drem säger mycket att göra med övrig utrustning, grejjerna måste spela bra ihop.

#69

Postad 02 juni 2005 - 10:26

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0

Det ja skulle vilja säga som flera andra sagt i tråden är att hör man skillnad t.exc en kabel som kostar 1000kr och ekk som kostar 3kr m så tycker jag man kan lägga pengarna på den dyrare kabeln om man tycker priset motiverar den skillnad som eventuellt blir.

Hör man ingen skillnad så ja då är valet enkelt köp den billigaste kabeln du kan hitta..

Sen så har det som drem säger mycket att göra med övrig utrustning, grejjerna måste spela bra ihop.

<{POST_SNAPBACK}>

skillnad kan väl kanske alla höra, sedan om det är till det bättre är väl en annan sak ;) :rolleyes: :( ;)

MVH Kribban

#70

Postad 02 juni 2005 - 16:50

Unregistered88266978
  • Unregistered88266978
  • Användare

  • 234 inlägg
  • 0
har påbörjat mitt test.så ser vi om 1 -2 timmar.

#71

Postad 03 juni 2005 - 06:56

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

  • 528 inlägg
  • 0

Det ja skulle vilja säga som flera andra sagt i tråden är att hör man skillnad t.exc en kabel som kostar 1000kr och ekk som kostar 3kr m så tycker jag man kan lägga pengarna på den dyrare kabeln om man tycker priset motiverar den skillnad som eventuellt blir.

Hör man ingen skillnad så ja då är valet enkelt köp den billigaste kabeln du kan hitta..

Sen så har det som drem säger mycket att göra med övrig utrustning, grejjerna måste spela bra ihop.

<{POST_SNAPBACK}>


:( Javisst helt riktigt! Jag hör skillnad på kablarna som medföljer så kallade lakritssnören och separatköp av finare kablar. ;) Men det jag inte kan höra är den förbättring som blir efter en viss tids användning. Den så kallade inbränningen av kabeln.

#72

Postad 03 juni 2005 - 06:58

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

  • 528 inlägg
  • 0

har påbörjat mitt test.så ser vi om 1 -2 timmar.

<{POST_SNAPBACK}>



:( Väntar med spänning på resultatet!!!

#73

Postad 03 juni 2005 - 09:29

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0

se på mej, många ifråga sätter mitt köp av kablar, nypriset på mina kablar som används för 2 kanaligt lyssnande är strax över 70.000. jag har köppt allt för 22.000.
det var det värt, LÄTT!


Lägger man 22.000Kr på kablar rekomenderar jag en sväng till Doktor Dängroth! Visst man hör skillnad men att den skillnaden du uppnår gentemot säg IXOS eller liknande är knappast värd 22K.

Ett exempel på uppgraderingar och vad det gör är att jag gick från Yamaha RX-V1400 till en Vincent SV-233....vilken fantastisk skillnad det (inte) blev. Ljudet blev varmare och volymen kom tidigare. Men vart tog alla pengarna vägen? det va ju bara två slusteg i den och inga dekodrar? Kan dom lagt det på chassiet eller i sin egna ficka och skrattat elakt bakom min rygg?

Där slutade jag jaga uppgraderingar. Förutom Vincent så va det Wharfedale Pacific Evolution 40 kablat med Audio Quest Type-4 och IXOS. Min nuvarande anläggning kan ses i mitt galleri och den tycker jag låter bra mycket bättre och kostade inte alls mycket pengar.

#74

Postad 03 juni 2005 - 09:37

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0

se på mej, många ifråga sätter mitt köp av kablar, nypriset på mina kablar som används för 2 kanaligt lyssnande är strax över 70.000. jag har köppt allt för 22.000.
det var det värt, LÄTT!


Lägger man 22.000Kr på kablar rekomenderar jag en sväng till Doktor Dängroth! Visst man hör skillnad men att den skillnaden du uppnår gentemot säg IXOS eller liknande är knappast värd 22K.

Ett exempel på uppgraderingar och vad det gör är att jag gick från Yamaha RX-V1400 till en Vincent SV-233....vilken fantastisk skillnad det (inte) blev. Ljudet blev varmare och volymen kom tidigare. Men vart tog alla pengarna vägen? det va ju bara två slusteg i den och inga dekodrar? Kan dom lagt det på chassiet eller i sin egna ficka och skrattat elakt bakom min rygg?

Där slutade jag jaga uppgraderingar. Förutom Vincent så va det Wharfedale Pacific Evolution 40 kablat med Audio Quest Type-4 och IXOS. Min nuvarande anläggning kan ses i mitt galleri och den tycker jag låter bra mycket bättre och kostade inte alls mycket pengar.

<{POST_SNAPBACK}>


Tycker det här låter som ett exempel på att uppnå välljud så behöver det inte kosta skjortan :( . Dyrast är inte alltid bäst som vissa tillverkare vill slå i oss.

MVH Kribban

#75

Postad 03 juni 2005 - 11:55

Unregistered88266978
  • Unregistered88266978
  • Användare

  • 234 inlägg
  • 0
hello gott folk.. summan av kardemumman.. test utfört .
en kabel i kylen en i solen. både signal och högtalar kabel..

HÖGTALARKABEL MIT TERMINATOR 2 BIWIRE

jag trodde det knappt själv. men lite av basen försvann.. och typ handklapp blev tydligare.. ..trodde det kankse berodde på dosan som MIT har..

men döm av min förvåning när jag tog signal kabeln ur kylen och fick samma resultat.. basen försvann inte så mycket men handklapp blev tydligare..

körde inte samma högtalare. utan med högtalar kabeln tog jag vä kanal och med signal kabeln hö kanal..
just för det inte skulle spela roll vilken kanal ljudet var inspelat på.. då vissa ljud bara ligger på en kanal.

och då hade jag en skit dvd för 2000 kr nad t533
ett 5 kanaligt klas a steg Carver av 505
MIT terminator 2 biwire
supra signal kabel vet ej modell men ca 7-800 kr ny
och nad 742 reciver som försteg

tog bilder men är på jobbet nu. så det kommer

:(

#76

Postad 03 juni 2005 - 12:11

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Snyggt jobbat yesiwould :(

Skickade mejl till en kabel tillverkare och dom är skeptiska till detta med inbränning. Däremot nämde de att det är en annan sak med högtalar elementen, men det hör inte till detta ämne. (men indirekt gör de det faktiskt)

#77

Postad 03 juni 2005 - 12:38

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

  • 1 139 inlägg
  • 0

se på mej, många ifråga sätter mitt köp av kablar, nypriset på mina kablar som används för 2 kanaligt lyssnande är strax över 70.000. jag har köppt allt för 22.000.
det var det värt, LÄTT!


Lägger man 22.000Kr på kablar rekomenderar jag en sväng till Doktor Dängroth! Visst man hör skillnad men att den skillnaden du uppnår gentemot säg IXOS eller liknande är knappast värd 22K.

Ett exempel på uppgraderingar och vad det gör är att jag gick från Yamaha RX-V1400 till en Vincent SV-233....vilken fantastisk skillnad det (inte) blev. Ljudet blev varmare och volymen kom tidigare. Men vart tog alla pengarna vägen? det va ju bara två slusteg i den och inga dekodrar? Kan dom lagt det på chassiet eller i sin egna ficka och skrattat elakt bakom min rygg?

Där slutade jag jaga uppgraderingar. Förutom Vincent så va det Wharfedale Pacific Evolution 40 kablat med Audio Quest Type-4 och IXOS. Min nuvarande anläggning kan ses i mitt galleri och den tycker jag låter bra mycket bättre och kostade inte alls mycket pengar.

<{POST_SNAPBACK}>


Här får jag hoppa in och försvara Softman.
Det är din åsikt att du inte tycker att det är värt det kanske.

Jag har lagt 8000 för mina högtalarkablar och det var värt varenda krona.
Kommer att investera 10-15 000 till i signalkablar mellan cd/örsteg & försteg/slutsteg, innan jag är klar så jag ser inget fel i det.
Skillnaden på högtalarkabeln från min Supra 3,4 tillö Audioquest Pikes Peak var värd mycket mer än de 7000 som jag fick lägga mellan helt enkelt eftersom att skillnaden var så stor.
Allt blev bättre.

Vi har alla olika åsikt, min åsikt är att om det blir en förbättring så är det värt pengarna, sen är det upp till var och en om man vill lägga pengarna eller ej.

Edit: Vad har du använt för kringutrustining?
Har du testat med dina högtalare (som inte kan jämföras mot Softmans cCanton som är 10 ggr så dyra) så hör man kanske inte så stor skillnad.
På det jag har testat med M3 Avantgarde Audiovector och där hör man stor skillnad.
.

Redigerat av Unregistered33cc6995, 03 juni 2005 - 12:50.


#78

Postad 03 juni 2005 - 13:26

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

se på mej, många ifråga sätter mitt köp av kablar, nypriset på mina kablar som används för 2 kanaligt lyssnande är strax över 70.000. jag har köppt allt för 22.000.
det var det värt, LÄTT!


Lägger man 22.000Kr på kablar rekomenderar jag en sväng till Doktor Dängroth! Visst man hör skillnad men att den skillnaden du uppnår gentemot säg IXOS eller liknande är knappast värd 22K.

Ett exempel på uppgraderingar och vad det gör är att jag gick från Yamaha RX-V1400 till en Vincent SV-233....vilken fantastisk skillnad det (inte) blev. Ljudet blev varmare och volymen kom tidigare. Men vart tog alla pengarna vägen? det va ju bara två slusteg i den och inga dekodrar? Kan dom lagt det på chassiet eller i sin egna ficka och skrattat elakt bakom min rygg?

Där slutade jag jaga uppgraderingar. Förutom Vincent så va det Wharfedale Pacific Evolution 40 kablat med Audio Quest Type-4 och IXOS. Min nuvarande anläggning kan ses i mitt galleri och den tycker jag låter bra mycket bättre och kostade inte alls mycket pengar.

<{POST_SNAPBACK}>


Här får jag hoppa in och försvara Softman.
Det är din åsikt att du inte tycker att det är värt det kanske.

Jag har lagt 8000 för mina högtalarkablar och det var värt varenda krona.
Kommer att investera 10-15 000 till i signalkablar mellan cd/örsteg & försteg/slutsteg, innan jag är klar så jag ser inget fel i det.
Skillnaden på högtalarkabeln från min Supra 3,4 tillö Audioquest Pikes Peak var värd mycket mer än de 7000 som jag fick lägga mellan helt enkelt eftersom att skillnaden var så stor.
Allt blev bättre.

Vi har alla olika åsikt, min åsikt är att om det blir en förbättring så är det värt pengarna, sen är det upp till var och en om man vill lägga pengarna eller ej.

Edit: Vad har du använt för kringutrustining?
Har du testat med dina högtalare (som inte kan jämföras mot Softmans cCanton som är 10 ggr så dyra) så hör man kanske inte så stor skillnad.
På det jag har testat med M3 Avantgarde Audiovector och där hör man stor skillnad.
.

<{POST_SNAPBACK}>


konstig har ochså ett par canton rc-l
och hör fortfarande inte skillnad från taralabs prime och ekk

#79

Postad 03 juni 2005 - 14:15

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0

se på mej, många ifråga sätter mitt köp av kablar, nypriset på mina kablar som används för 2 kanaligt lyssnande är strax över 70.000. jag har köppt allt för 22.000.
det var det värt, LÄTT!


Lägger man 22.000Kr på kablar rekomenderar jag en sväng till Doktor Dängroth! Visst man hör skillnad men att den skillnaden du uppnår gentemot säg IXOS eller liknande är knappast värd 22K.

Ett exempel på uppgraderingar och vad det gör är att jag gick från Yamaha RX-V1400 till en Vincent SV-233....vilken fantastisk skillnad det (inte) blev. Ljudet blev varmare och volymen kom tidigare. Men vart tog alla pengarna vägen? det va ju bara två slusteg i den och inga dekodrar? Kan dom lagt det på chassiet eller i sin egna ficka och skrattat elakt bakom min rygg?

Där slutade jag jaga uppgraderingar. Förutom Vincent så va det Wharfedale Pacific Evolution 40 kablat med Audio Quest Type-4 och IXOS. Min nuvarande anläggning kan ses i mitt galleri och den tycker jag låter bra mycket bättre och kostade inte alls mycket pengar.

<{POST_SNAPBACK}>


Här får jag hoppa in och försvara Softman.
Det är din åsikt att du inte tycker att det är värt det kanske.

Jag har lagt 8000 för mina högtalarkablar och det var värt varenda krona.
Kommer att investera 10-15 000 till i signalkablar mellan cd/örsteg & försteg/slutsteg, innan jag är klar så jag ser inget fel i det.
Skillnaden på högtalarkabeln från min Supra 3,4 tillö Audioquest Pikes Peak var värd mycket mer än de 7000 som jag fick lägga mellan helt enkelt eftersom att skillnaden var så stor.
Allt blev bättre.

Vi har alla olika åsikt, min åsikt är att om det blir en förbättring så är det värt pengarna, sen är det upp till var och en om man vill lägga pengarna eller ej.

Edit: Vad har du använt för kringutrustining?
Har du testat med dina högtalare (som inte kan jämföras mot Softmans cCanton som är 10 ggr så dyra) så hör man kanske inte så stor skillnad.
På det jag har testat med M3 Avantgarde Audiovector och där hör man stor skillnad.
.

<{POST_SNAPBACK}>


konstig har ochså ett par canton rc-l
och hör fortfarande inte skillnad från taralabs prime och ekk

<{POST_SNAPBACK}>


Men de är snygga att titta på :( ;)

#80

Postad 03 juni 2005 - 14:20

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0
jo do låter ju bra ochså om man kör med xxxxx dyrkabel ochså som man här bräntinn i
9år

#81

Postad 03 juni 2005 - 14:27

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
I slut ändan är det den svagaste länken som avgör den största skillnaden på ljudet nämnligen högtalarna. Ett motiverat pris på utrustningen avgör kostnaden på kablaget man skaffar.
T.ex. om processor+slutsteget kostar 10000kr har man 1000kr att köpa kablaget för. Har man en receiver för 45000kr blir det 4500kr.
Allt över denna pris rekommendation är bortkastade penger tycker jag, men det är väl en smak sak vad man själv anser är viktigt. :(

Samma sak med en receiver för 10000kr motiverar inte högtalare för 50000kr.

#82

Postad 03 juni 2005 - 15:15

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Håller med dig där Audio code, ett balanserat system är viktigt.

Men om man planerar att byta upp sig hela tiden kan ju fina kablar vara en bra investering, dom kan ju hålla betydligt längre än någon annan del i anläggningen. Så vet man redan från början att man kommer lägga flera hundratusen på en 10-20 årsperiod kanske så kan man ju lika gärna köpa fint kablage direkt, då kan man ju vara rätt säker på att inga flaskhalsar ligger där när man testar sig fram i allt dyrare prisklasser.

#83

Postad 03 juni 2005 - 16:10

softman3
  • softman3
  • Beroende

  • 1 449 inlägg
  • 0
vilka påhopp ang mitt val av kablar? känns så iallafall ( inte negativt men förvånande )

alla har sin grej! eller hur?

har steg på väg in ( inget värsting men tillräckliga för tillfället ) och nya högtalare som är en klass över RC-L. och jag har kablar för att driva dessa fullt ut!

hur kan folk motivera att köpa t ex AQ gibraltar 2x3m för 5000 eller taralabs 2x3m för 5000? jag har volcano som är långt mycket bättre kablar och jag gav 7000 för dom beggade. det är väl en bra affär istället för att köpa mycket sämre nya kablar? jag anser det!
samma med signal kablarna.
har anaconda där och jag fick dom för priset av MC black silver ( nästan ) varför tveka där? dessa signalkablar är reference grejer.

börjar faktist tycka att många delar med sej av åsikter utan att ha backning i ryggen! har nån här ens jämfört/hört kablar i den klassen?

jag har gjort mitt val av kablar och dom är prestanda mässigt svåra att slå, det är nåt som jag i framtiden inte behöver byta upp utan jag kan i stället läga mina $ på
elektronik.
kablarna är bland det bästa jag hört och jag har jämfört mot många andra tillverkare, har själv sålt AQ och jobbat med AQ i flera år tidigare och använt AQ i min stereo ända sedan 98-99.

förstår att det kan förvåna många att nån lägger så mycket pengar på kablar men att många är kritiska utan att kunna kritisera då dom inte själv jämfört eller ens hört dom är för mej helt obegripligt.

Lägger man 22.000Kr på kablar rekomenderar jag en sväng till Doktor Dängroth! Visst man hör skillnad men att den skillnaden du uppnår gentemot säg IXOS eller liknande är knappast värd 22K.


har du jämfört? eller talar du bara i nattmösan? man ska inte ha en nedsättande ton för att man har en annan åsikt.

Tycker det här låter som ett exempel på att uppnå välljud så behöver det inte kosta skjortan  . Dyrast är inte alltid bäst som vissa tillverkare vill slå i oss.


vem har sagt att dyrast är bäst? skulla ha nya kablar och detta var tilltalande för mej då min erfarenhet av AQ sträcker sej över 6 år.

konstig har ochså ett par canton rc-l
och hör fortfarande inte skillnad från taralabs prime och ekk


ja du... har hört RC-L med steg från 3000-300000 och med kablar för 30kr/m till 23000kr/m och basen ( då volcano är en reference bland bas kablage ) är oslagbar med duon anaconda/volcano, hör man inte skillnad när det t o m är mätbart att den går djupare i basen med t ex den duon så kan man ju inte se skillnad mellan en svart/vit och en färg tv. ( inte menat att var kränkande, ber om ursäkt om det uppfattas så - vill bara poängtera - hoppas du inte tog åt dej ) samt att prime och ekk är ganska lika kablar i ledare vad jag förstått.
det är väl solid-core ledare av samma diameter..?
volcano har 16 ledare i 4 storlekar och anaconda har 6 ledare, alla solida ledare.

Men de är snygga att titta på

säg det till min fru, 2 volcano med en diameter på 3cm till varje talare...inte så poppis....

I slut ändan är det den svagaste länken som avgör den största skillnaden på ljudet nämnligen högtalarna. Ett motiverat pris på utrustningen avgör kostnaden på kablaget man skaffar.
T.ex. om processor+slutsteget kostar 10000kr har man 1000kr att köpa kablaget för. Har man en receiver för 45000kr blir det 4500kr.
Allt över denna pris rekommendation är bortkastade penger tycker jag, men det är väl en smak sak vad man själv anser är viktigt. 


delvis sant! men som du säger "men det är väl en smak sak vad man själv anser är viktigt"

Men om man planerar att byta upp sig hela tiden kan ju fina kablar vara en bra investering, dom kan ju hålla betydligt längre än någon annan del i anläggningen. Så vet man redan från början att man kommer lägga flera hundratusen på en 10-20 årsperiod kanske så kan man ju lika gärna köpa fint kablage direkt, då kan man ju vara rätt säker på att inga flaskhalsar ligger där när man testar sig fram i allt dyrare prisklasser.


där av mitt kablage val...


frid och fröjd på er alla, hoppas ingen tagit illa av mitt inlägg, var verkligen inte menat som nåt elakt mot nån.

vh softman

Redigerat av softman3, 03 juni 2005 - 16:37.


#84

Postad 03 juni 2005 - 17:13

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Kristall klart här <_<

Undrar hur herr Van Den Hul som är "know how" i den här branschen ställer sig till tråd ämnet? Sedan har vi Högtalar tillverkare och Proffs Bio Installatörerna också.
Det vore verkligen intressant, oavsett vilket vet jag att Monster Cable är en variant av kablage som är Industri Standard. (bio industrin vill säga)
-oj, trampade jag nån på tårna nu?
Men det är bara ett exempel.

(följande är med reservation då tror mig ha läst nån gång att nån sa typ att signal kablage kan man lägga hur mycket som helst på men ljudet kommer aldrig bli bättre än vad högtalaren klarar av och enligt honom var det "bort kastade pengar" att gå över en viss gräns. Sedan har vi kring utrustningen som processor, slutsteg o.s.v.
Hellre ha en riktigt bra högtalare med en hög verkningsgrad.)

Hade jag själv råd skulle man säkert köpa nån värsting kabel på 2 m för 10000kr, men det lär aldrig bli så. Nöjer mig men Supra Ply istället. ;)

#85

Postad 03 juni 2005 - 18:06

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0

Kristall klart här <_<

Undrar hur herr Van Den Hul som är "know how" i den här branschen ställer sig till tråd ämnet? Sedan har vi Högtalar tillverkare och Proffs Bio Installatörerna också.
Det vore verkligen intressant, oavsett vilket vet jag att Monster Cable är en variant av kablage som är Industri Standard. (bio industrin vill säga)
-oj, trampade jag nån på tårna nu?
Men det är bara ett exempel.

(följande är med reservation då tror mig ha läst nån gång att nån sa typ att signal kablage kan man lägga hur mycket som helst på men ljudet kommer aldrig bli bättre än vad högtalaren klarar av och enligt honom var det "bort kastade pengar" att gå över en viss gräns. Sedan har vi kring utrustningen som processor, slutsteg o.s.v.
Hellre ha en riktigt bra högtalare med en hög verkningsgrad.)

Hade jag själv råd skulle man säkert köpa nån värsting kabel på 2 m för 10000kr, men det lär aldrig bli så. Nöjer mig men Supra Ply istället. ;)

<{POST_SNAPBACK}>



Ja du Van Den Hul skulle nog bli livrädd om vi mot förmodan skulle komma fram till att det skulle vara bortkastade pengar som man lägger på kablar ;) . Han livnär ju sig på kablar och då måste han sälja dem och då kan han inte säga att det inte spelar någon roll :lol: .

Jag motsätter mig inte interconnect kablar medans däremot är jag väldigt tveksam till att man skulle behöva lägga så mycket pengar på högtalarkablar.

Detta är ett mycket känsligt ämne och jag vet att det rör upp känslor att diskutera det. Jag vet vem jag lyssnar på och litar på när det gäller kabelköp och därför kommer det att bli EKK till mina framtida högtalare, framför allt för att högtalarna är konstruerade för att spela med EKK.

Just my 2 cents

MVH Kribban

#86

Postad 03 juni 2005 - 18:17

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

konstig har ochså ett par canton rc-l
och hör fortfarande inte skillnad från taralabs prime och ekk


ja du... har hört RC-L med steg från 3000-300000 och med kablar för 30kr/m till 23000kr/m och basen ( då volcano är en reference bland bas kablage ) är oslagbar med duon anaconda/volcano, hör man inte skillnad när det t o m är mätbart att den går djupare i basen med t ex den duon så kan man ju inte se skillnad mellan en svart/vit och en färg tv. ( inte menat att var kränkande, ber om ursäkt om det uppfattas så - vill bara poängtera - hoppas du inte tog åt dej ) samt att prime och ekk är ganska lika kablar i ledare vad jag förstått.
det är väl solid-core ledare av samma diameter..?
volcano har 16 ledare i 4 storlekar och anaconda har 6 ledare, alla solida ledare

nej prime och ekk är inte samma typ av ledare men däremot prism är det
primen är platt ledare som är enkeltwinad för att sedan bli twinad ihope med dom
tre andra ledarna
sen måsteman se till arean på ledaren
för iregel så är aren på en kabel som inne håller många kablar liten
och då borde skineffekten öka och det är ju den man vill ha bort ur kablarna .
man får mindre skin effekt med en solid ledare
jag har ochså trott på att kablarna skall göra mycket för ljudet .
men fick kontakt med en svensk högtalar konstruktör som jag lärde känna
och dom grejorna som han hade var inget märkvärdigt i singnal vägg eller h-kabel
väg men ljudet är absolut det värsta jag har hört i briljans dynamik o.s.v
ståpäls som gunde sa är inget emot det här det finns inga ord
skulle vilja höra den som vågar spela en bas-cd på full volym utan att högtalarn
säger adjö .
eller att man hör en svett drope som landar på micken .
och dom grejorna han har var inget märkvädigt
om man tänker på vad han hade till singnalkablar ochögtalar kablar
singnal-ks pris ca 20kr/m högtalar kabel ca 15kr/m
efter det så förstog jag att man inte behöver några värsting kablar för att nå
erofoni .

#87

Postad 03 juni 2005 - 18:56

softman3
  • softman3
  • Beroende

  • 1 449 inlägg
  • 0
jag tror jag förstår vart du vill komma.

» Klicka här för att visa spoiler - Klicka en gång till för att dölja den... «

Bifogad fil(er)


Redigerat av softman3, 03 juni 2005 - 19:07.


#88

Postad 04 juni 2005 - 01:33

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

  • 841 inlägg
  • 0
Vad är det som är så svårt att förstå med detta egentligen?

Tråden handlar egentligen om inbränning utav kablar och det kanske är ett fel ord för just detta ändamål. Det är inte som att man ska ta det lugnt med en ny motor innan den är inkörd.

Själv vill/kan jag inte komma med några vetenskapliga åsikter eller fakta angående detta, men enligt min egen åsikt och erfarenhet så hör jag ivf fall skillnad på MINA Audioquest kablar.

Och jag har likadana kablar som Softman3 och jag har köpt mina beggat och på det viset har jag inte lagt ut så blodigt med pengar och för vad jag anser att mina kablar gör för mitt ljud så är det värt varenda krona, och har man nu inte dom ekonomiska förutsättningar att köpa sig finare och mera påkostade kablar så är det inte en anledning att inte förneka att dom kan vara bättre.

Och att köpa ett fett slutsteg och tro att det ska göra underverk för ljudet utan att tänka på kablarna som "faktiskt" sammanlänkar samtliga komponenter är enligt mig lite korkat resonemang.

Och så tycker jag att alla som säger att dom inte kan höra skillnad på kablar å kablar så tycker jag att ni ska prova saker å ting på ett rejält sätt.
Prova inte att köra en Supra EFF-ISL och sen hänga på en Audioquest Volcano högtalarkabel för då får du inte ut den tänka potentiella kvalitén av AQ kablarna.

Och så kanske man se till vad man har för kringutrustning oxå, att koppla en gammal Pioneer cd växlare analogt till en nyare reciver och sen tro att ljudet kan bli superbt bra med snordyra kablar.
Allt i kedjan ska ju vara optimalt.

Men har skrivit det förut och skriver det igen, men om det nu inte är skillnad på typ supra ply eller EKK kontra en dyrare Audioquest eller Nordost kabel så skulle jag vilja se en som har en värsting rigg med typ Meridian och med typ AV avantgarde eller JMlab eutopia köra med budget kablar som supra eller EKK.
Det kommer säkert låta lika bra som med kablar som nordost valkyrja eller Audioquest Volcano.

Och nu tycker "JAG" att dom som diggar supra ply eller EKK kan köra med det och dom som har pengar och kan köpa kvalité gör det och vill man ha hjälp eller råd om vissa kablar så hjälper man till i bästa mån.

#89

Postad 04 juni 2005 - 09:49

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Jag vet i alla fall var jag har min övertygelse ;)

Om nu en sådan däe Audioquest kostar 7000 kronor eller vad det nu är så är det intressant om den 4000 gånger bättre än en EKK ;) <_< .

P.S Ironi D.S

MVH Kribban

#90

Postad 04 juni 2005 - 10:53

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 618 inlägg
  • 0
Om man vill komma "lite billigare" undan och ända ha referenskablage så kan jag rekommendera www.signalcable.com

Dom flesta som testat deras silver res-serie är lyriska och många har faktiskt slängt ut kablage i sina anläggningar som ligger på många gånger pengarna. På hififorum.nu finns en stor tråd om dessa kablar.

#91

Postad 05 juni 2005 - 07:49

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

  • 528 inlägg
  • 0
;) Detta är tydligen en het fråga, många svar med olika perspektiv på kablarnas betydelse. Kabelns materialval, enkel eller mångtrådig, hölje, kontakter och utseende, samt pris naturligtvis, påverkar den tilltänkta köparen. Vad jag tycker om det enormt höga pris en del kablar betingar, vet nog dom flesta vid det här laget. Dock tycker jag det är riktigt intressant att ta del av vad andra användare har för erfarenheter.
<_< Men tyvärr glider vi längre och längre ifrån den ställda frågan "Bränna in kablar en myt". Jag är själv delaktig i detta då jag svarat med påståenden som inte var om själva ämnet.
;) "Bränna in kablar en myt"???

#92

Postad 05 juni 2005 - 15:19

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Vilka komiker vi har här då :) ...
Rätt ord är skulle väl vara tillvänjning då, inbränning är inget uttryck man applicerar när det gäller kablar egentligen.

#93

Postad 05 juni 2005 - 17:28

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

  • 1 139 inlägg
  • 0
Ok för att hålla mig till ämnet så tror jag inte att man kan spela/bränna in en kabel som man gör med högtalare.
Däremot låter en kabel säkert bättre efter 3 timmar än efter 3 min men det är ju en annan sak.

#94

Postad 05 juni 2005 - 17:31

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

  • 934 inlägg
  • 0
Nja, det stämmer inte riktigt.
Kablen kan faktiskt förändras med tiden. Men hur lång tid det tar är nog svårt att sia.

mvh Leif B

#95

Postad 05 juni 2005 - 20:19

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

  • 1 139 inlägg
  • 0
Att den förändras med åren är en sak.
Att medvetet bränna in den (spela in den) för att den ska låta bättre är inte riktigt samma sak.

#96

Postad 06 juni 2005 - 04:08

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

  • 841 inlägg
  • 0
här kan det läsas lite om en test utav nordost kabel

Bifogad fil(er)



#97

Postad 06 juni 2005 - 09:01

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

  • 934 inlägg
  • 0
Nordostkablar har sina speciella förtjänster.
Dem skryter om att deras kablar är riktigt snabba.
Hur kan en kabel vara snabbare än en annan?
Hur påverkas ljudet av snabbheten?
Snabbhet är ett sätt att dela upp de olika signalerna som strömmar i kablarna på ett bättre sätt. Man får lättare att höra detaljerna helt enkelt. Mer lättlyssnat ljud men på bekostnad av värme och basstyrka. Många anser att dem kan bli lite basfattiga och ljusa i sin klang. Det är alltså viktigt att passa in dem i ett inte alltför basfattigt och ljust system från börja.

mvh Leif B

#98

Postad 06 juni 2005 - 20:10

softman3
  • softman3
  • Beroende

  • 1 449 inlägg
  • 0
jag vill bara komentera att jag testat blint mellan valkyria och volcano/anaconda och skillnaden är stor på alla sett. AQ hade helt annan ljudbild mot nordosten...

nordosten lät klarare och mer detaljberikat men AQ lätt större, mer amplitud...

skillnaden var störst när man jämförde i olika stora rum...

AQ "spelade/lät" bättre i det större rummet och valkyria vise versa..

som sagt! min åsikt....

#99

Postad 07 juni 2005 - 15:04

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0
Bra Softman, då vet vi det.
Kan vi återgå till trådens topic nu? :)

#100

Postad 07 juni 2005 - 15:26

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
om man nu mot förmodan kan bränna in kablar kan man då bränna ut dem oxå??? :lol: :)

MVH Kribban



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Tomme
    2024-09-12 21:31:54
  • Tomme
    2024-09-12 21:30:43
  • Elias
    2024-09-04 17:31:02
  • Elias
    2024-09-04 17:29:09
  • Elias
    2024-09-04 17:25:32
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.