Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad kostar det kablage ni har nu?

133 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 13 juli 2009 - 10:01

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 776 inlägg
  • 0
Vet inte exakt vad det har kostat, men har mest Supra i min anläggning. Tycker som många andra att det är bra och prisvärda kablar, finns ingen anledning att lägga ut mer pengar än så (och ibland inte ens så mkt som Supra kostar).

Så här ser det ut:

Front: Supra Ply 3.4 Bi-Wire
Center: Supra Ply 3.4 Bi-Wire
Bak: Supra Classic 4.0
Sub #1: XTZ sub kabel
Sub #2: Supra EFF-ISL

Receiver - Projektor: Supra HDMI
PS3 - Receiver: Deltaco HDMI 1.3b

Pris: ca 2-2,5k (har köpt mycket beggat)

Jag är inte direkt kabeltroende. Inte mer än att man bör ha en vissa area på kabeln iaf. I begynnelsen hade jag bara lampkabel och det jag märkte när jag bytte till Supra var starkare signal. Dyra digitalkablar tycker jag är en stor scam, förutom HDMI då som man får se till att köpa v1.3 Cat 2 som brukar kosta lite mer. Alltså klarar kabeln bandbredden så kan det inte bli varken bättre eller sämre bild.

#52

Postad 28 juli 2009 - 08:54

jaejin
  • jaejin
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Jag kan ge ett tips om bra högtalarkablage som inte kostar alls mycket.
Har testade alla möjliga billiga varianter bland annat EKK och andra liknande installationskablar.
Dock får jag ju säga att EKK är en riktigt trist kabel. Den tar död på mycket som ger musikglädje.
Har dock vissa bra egenskaper så som ganska rakt på men utan större finess.

På Claes Olsson så finns det nåt som heter ringledare. Låter mycket bra när man har spelat in den.
Det enda jag har emot den är att det är en massiv kopparledare som är väldigt skör. Skall man köra den så bör man vara försiktig. Antingen att terminera den eller låta den vara i en miljö där man vet att högtalarna eller kabeln ej rör på. Alltså inte i ett hem med barn. Prova det kostar en 50 lapp och du får rejält med meter.
Har testat detta i hembio och i 2 kanal av mycket god kvalitet.

#53

Postad 28 juli 2009 - 09:01

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 528 inlägg
  • 0

På Claes Olsson så finns det nåt som heter ringledare. Låter mycket bra när man har spelat in den.


Ja man måste ju motionera elektronerna så kopparen blir mjuk för att få dom skiraste transienterna..... :)

Alltid fascinerats över hur vissa tycks tro att man måste och ens kan "spela in" nåt som är en vanlig ledare.

Vore kul att få höra en vettig och även logisk förklaring (inte det vanliga "lyssna själv" smörjan) till varför detta skulle vara behövligt och möjligt.

Fast det är väl samma personer som även tror att en kabel har en viss "riktning" så att man måste vända den åt rätt håll för att elektronerna ska flyta bäst. :D

#54

Postad 28 juli 2009 - 09:06

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Använd ståltråd i stället, mycket bra ! :D
Men man får rulla in ledarna i toapapper som isolering bara för att inte det så lätt ska bli kortis och så har toapapper otroliga isolations egenskaper och låter otroligt bra (har du alldrig lyssnat på toapapper så är det verkligen dax att testa, bara ta och rulle och lägg örat intill!)... Sedan är det bara att spela in dom i 1000h sedan har du "Uber" ljud för inga pengar alls... :)

mitt tipps till alla oavsett anläggning är också att smörja in dom i margarin så att man får att "fett bra" ljud. Ritkigt fet blir basen men samtidigt smidig som vore det flytande margarin.

#55

Postad 28 juli 2009 - 09:13

masp86
  • masp86
  • Lärjunge

  • 252 inlägg
  • 0
hahahahahahahhaa...

Själv har jag inga kablar som man vill prata om i ett hembioforum..
Den enda som är något speciellt så är det en gammal Tech-Link scart som jag använde på den tiden då jag körde min DVD spelare. Det var en av de första som kunde läsa MP3-skivor. Uj va ballt. =)

Annars så är det mest billighetsmärken som gäller för min del.
Totalt rör det sig nog om cirka 1000kr (inklusive en 5meters HDMI)

Redigerat av masp86, 28 juli 2009 - 09:19.


#56

Postad 28 juli 2009 - 09:28

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0
Då ska vi se:

3st Supra hdmi-hdmi 1m @ 369kr
1st Supra hdmi-dvi 2m @ 429kr
4st Supra ZAC toslink @ 339kr
1st Supra sublink 4m @ 302kr
10m Supra Rondo 4x4 @ 95kr
1m Supra Classic 4,0 @ 45kr
1st Supra AV-3 Component 1m @ 529kr
1st Supra EFF-ISL 1m @ 695kr

Totalt: 5413kr

#57

Postad 28 juli 2009 - 10:33

jaejin
  • jaejin
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Masse70.

Förstår jag er skeptism till just vad gäller kablar. Jag har själv varit sån.

Det är också varför det är ett sådant ämne som gör att folk skriver som DVD ai.
Gör hån istället för att istället fråga Hur , varför kan nån tro, tycka nåt sånt. Be skrivaren utveckla.
Annars tror jag iallafall att man inte drar nytta av andra människor som faktiskt har samma intresse.

För ärligt talat kan ju inte alla som köper dyr kablar vara dumbommar. Sitter och hör placebo hela tiden.
Alla oavsett plånbok vill ju alla göra bra köp.

Redigerat av jaejin, 28 juli 2009 - 10:34.


#58

Postad 28 juli 2009 - 10:55

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

  • 1 919 inlägg
  • 0
Kablar ca 12 000 kr ( Supra,Monster,Audioquest ).

Det jag är ute efter först och främst är kablar som är bra isolerade dvs inte stör annan elektronik som jag har.
Tänkte inte på detta när jag började med mitt hifi intresse men med en bror som är elektriker så visade han mig skillnaden mellan kablar och hur de kan störa annan elektronik när man har mycket inkopplat.

Har man sedan lagt en rejäl slant på sin utrustning så varför snåla på kablar. Detta är ju likvärdigt med att köpa en helt ny bil för 250 000 kr och välja plåtfälgar till den. :) Därför har jag en bil med all utrustning ( inbyggd telefon, dvd, gps, tv med dubbla fjärrkontroller ) dvs jag lever som jag lär.

#59

Postad 28 juli 2009 - 11:52

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 528 inlägg
  • 0

Masse70.

Förstår jag er skeptism till just vad gäller kablar. Jag har själv varit sån.

Det är också varför det är ett sådant ämne som gör att folk skriver som DVD ai.
Gör hån istället för att istället fråga Hur , varför kan nån tro, tycka nåt sånt. Be skrivaren utveckla.
Annars tror jag iallafall att man inte drar nytta av andra människor som faktiskt har samma intresse.

För ärligt talat kan ju inte alla som köper dyr kablar vara dumbommar. Sitter och hör placebo hela tiden.
Alla oavsett plånbok vill ju alla göra bra köp.


Och på vilket sätt var detta någon form av förklaring till mina frågor menar du?

Varför kan man inte vara "dumbom" för att man köper sig en dyr kabel?

Vad är ett "bra köp"?

Fast du sa ett bra ord iaf som sammanfattar det jag menar, placebo...

Redigerat av masse70, 28 juli 2009 - 12:43.


#60

Postad 28 juli 2009 - 12:48

hkforever
  • hkforever
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0
För egen del är det lite blandad kompott men har köpt mest supra på sistone som känns lagom
prisvärda.
Jag är främst ute efter väl skärmade och bra kontakter i första hand.
Personligen tror jag vinsten är större mellan lakrissnöre och typ supra än mellan supra och tokdyr kabel.

Tycker man att EKK är en lämplig högtalarkabel så är ju det jättebra men själv vill jag nog hoppa upp en klass iallafall.
Dock är en billig kabel bättre en ingen alls.

#61

Postad 28 juli 2009 - 12:51

jaejin
  • jaejin
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Masse70.

Du har rätt. Det var inget svar på din fråga.

Tycker själv inte jag har den tekniska kompetensen att beskriva varför inspelning av kablar kan förekomma så jag låter bli. Har bara egna lyssning intryck har format mina åsikter.

Vet att min hänvisning kommer ifrån en känt märke som säljer kablar. Då får man själv avgöra om man vill tro att det är försäljningstrick eller inte.

http://www.cardas.co...=Cable Break-In

Jag gillar Cardas syn på kablar. De säger inte att är deras dyraste kabel nödvändigtvis är bäst utan varje kabel har en viss karaktär och signatur. Ingen trappstegsheriarki mellan kablarna.
Vilket många andra kabelmärken har.

Har nån annan en bra förklaring till inspelning av kablar.

Redigerat av jaejin, 28 juli 2009 - 12:58.


#62

Postad 28 juli 2009 - 13:09

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

Tycker man att EKK är en lämplig högtalarkabel så är ju det jättebra men själv vill jag nog hoppa upp en klass iallafall.
Dock är en billig kabel bättre en ingen alls.

Den sista meningen håller jag helt med om. Däremot tycker jag nog att EKK ljudmässigt är väl så lämpad högatalarkabel som många betydligt dyrare kablar. Vad är det som gör att du inte tycker EKK är en lämplig högtalarkabel?

#63

Postad 28 juli 2009 - 13:39

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Masse70.

Förstår jag er skeptism till just vad gäller kablar. Jag har själv varit sån.

Det är också varför det är ett sådant ämne som gör att folk skriver som DVD ai.
Gör hån istället för att istället fråga Hur , varför kan nån tro, tycka nåt sånt. Be skrivaren utveckla.
Annars tror jag iallafall att man inte drar nytta av andra människor som faktiskt har samma intresse.

För ärligt talat kan ju inte alla som köper dyr kablar vara dumbommar. Sitter och hör placebo hela tiden.
Alla oavsett plånbok vill ju alla göra bra köp.


Anlednignen till att jag skrev som jag gjorde va för att denna diskusion varit uppe etttusentrehundratjugofem gånger tidigare och det känns bara så onödigt att diskutera saken för man kommer ändå ingen vart...
Jag står för att kablar gör skillnad rent elektriskt, men att om man har en vettigt uppbyggd kabel så blir det inte mycket bättre sedan... kabeln har en otroligt simpel uppgift och det är inte så svårt att genomsyna detta om man har lite kunskaper inom ämnet. Inte för att alla måste kunna detta... men det e då man får dessa "problem" med att vissa "hör skillnad" medans andra inte gör det, och varför... ?!

Jag står 100% säker på att om man hör skillnad på 2st ordentligt konstruerade kablar så är det järnan som spelar ett spratt (placebo)
sedan om man uppskattar denna "spratt" och köper kablar för att man tycker det är kul att man upplever skillnader så är ju den en sak, det bryr jag mig inte om alls.
var och en får göra som han vill, och jag har inget emot det alls...
Men när man börjar (har gjorts mycket tidigare lite överallt) att förespråka dyrkablar och hålla på och "lura på" andra att dom måste ha dyra kablar, Ne då tycker jag att det får vara nog och går gärna in och säger stopp... Jag tycker inte att man ska behöva bli lurad när man ställar frågor på forumet.
Sålänge dom som gillar dyra kablar hållar på själva och pratar med varandra om vilka kablar dom ska ha, det är en sak, men man ska inte få andra att tro att dom gör någon ljudmässig skillnad (sålänge dom kablar man pratar om har en sund konstruktion såklart ;) ).

Vårat Psyke/järnan är det som styr i stort sätt 100% av vår kropps funtioner, och det roliga är det att vi är så otroligt lätta att "lura" och det räcker med att du har den minsta förutfattade mening om något för att det ska kunna resultera i felaktigheter vid t.ex. ett lyssnings test.
Du kan (Utan att veta om det) ha en bild av "hur det ska vara" i huvuddet och när du då lyssnar så kommer den här bilden och ställer till det, ger ett felaktigt resultat...

Man ska testa allt dubbel blint, man ska alltså inte ens veta att man testar något egentligen för att på ritkigt kunna testa något utan att blanda in våra järnor och dess "hyss".

Men dessa behövs såklart bara om man absolut vill hålla på och sprida "sin glädje" av dyra kablar, håller man den för sig själv eller bland dom som också gillar dyra kablar, då är det lungt. Jag kräver inte att ni ska bevisa något, (för jag vet ju redan hur det ligger till) och jag bryr mig inte, men som sagt, ingen ska behöva köpa dyra kablar för att någon annan säger att det är bra...

Allt som sägs påverkar så att när den personen sedan lyssnar så kan han uppleva en skillnad, och även om den personen inte har läst något om kablar någonsin, och bestämmer sig för att "lyssna på" några olika så kommer den personen antagligen tycka att den dyra "låter bättre" än den billiga. Och detta för att han innerst inne "vill att den ska göra det", den kostar ju mer och man har ju inprintat i skallen att dyrare = bättre...

Jag e tvärt om, ju billigare ju bättre låter det, hälst ståltråd i toapapper ! Det är min favorit hitils, bara för att den e så löjligt billig att jag blir alldeles underbart påverkad och tycker därför att "den låter" prima ^_^

Så, hoppas du fårstod vart jag står i frågan och inte tycker jag e dum i huvudet, för det är jag inte, och jag anser absolut inte att du heller är det.
Lite som religion på något sätt... :o
Båda "vet" att den andra har fel, och att man själv har rätt (därför jag hatar denna fråga och därför jag inte pallar vara med i dessa diskusioner) och oavsett hur mycket man håller på och pratar om detta så kommer man absolut ingen vart alls..
Enda lösnignen är dubbel blint, och bara för att få inflika det, så alla jag känner som varit med på ett dubbelblint test har helt slutat att bry sig om kablar, för vi kunde inte avgöra om det va Nordost heimdal (23000kr) eller supra classic (200kr) eller Taralabs (2000kr) som spelade.

Det va då som jag slutade att "tro på dyra kablar" för jag insåg att skillnaden inte fanns, jag sålde mina 40000kr kablar och är så mycket lyckligare nu.
Sedan har jag efter det läst en massa olika elämnen och även en hel del om just kablar, just för att begripa mig på dom, och min ställning till detta med kablar har verkligen blivit starkare och starkare för vartenda år som går :)


Edit: Ha översende med slarvfel och grejer... men jag sitter på jobbet = får gå fort som fan ! så... :lol:

Edit nr2: bara för att förtidliga, dett soma skrevs va alltså en förklaring till varför jag skrev som jag gjorde i inlägget tidigare. Och jag menar alltså inte att du gjort något av det som jag tog upp här, uat natt det har gjorts mycket och jag e helt enkelt bara väldigt trött på detta :D
Och jag låter som sagt alla tro vad dom vill, huvudsaken är att jag är nöjd med vad jag vet och jag tycker att ska göra det samma.

Redigerat av DVD-ai, 28 juli 2009 - 14:38.


#64

Postad 28 juli 2009 - 14:38

jaejin
  • jaejin
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Jorrå DVD ai.

Jag förstår vart du står nånstans.

Fast det där med toapapper låter ju inge snyggt.

Hoppas du iallafall har lagt nån hundring på att ha en slang att ha kabeln i! =)

Redigerat av jaejin, 28 juli 2009 - 14:39.


#65

Postad 28 juli 2009 - 14:42

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Jorrå DVD ai.

Jag förstår vart du står nånstans.

Fast det där med toapapper låter ju inge snyggt.

Hoppas du iallafall har lagt nån hundring på att ha en slang att ha kabeln i!


Haha ! :lol:

Om sanningen ska fram så använder jag Supra rondo :D
Ståltråd är ingen vidare som ledare och skulle garanterat åka ut i ett dubbel blint lyssningstest mot t.ex. biltema kabel....

Supra rondon tycker jag är snygg (om man sättar på strumpa, krympslang och bananer :)) och dessutom så är den i det närmaste "perfekt" konstruerad som kabel på flera vis, alltså så hävdar jag att det inte kan bli bättre än med supra rondo, den är så bra som det möjligtvis kan bli.

#66

Postad 28 juli 2009 - 15:00

hoods
  • hoods
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Frontar: Monster Z1
Surr+ center: Argon
Sub: XTZ
Hdmi: Supra *3
Signal: Chord
Usb: Belkin premium blabla
Toslink: Clicktronic
Digital: Accurate blabla
+massa bananer och gafflar osv

Totalt: Runt 4k vilket väl är 20% av anläggningen. Samtliga kablar är köpta mest med åtanke på de estetiska preferenser jag har.

#67

Postad 02 augusti 2009 - 23:10

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0
DVD-ai' date='Jul 12 2009, 23:09 ' post='2493941']
Jepp!, så är det ju, men det va meningen att vara lite med glimten i ögat... inte som något "påhopp" eller liknande, hoppas jag inte du tog det så... ;)
det va i vilket fall som inte meningen då! :P

Men nu blir man ju lite nyfiken på att få veta hur du testat dig fram till dina 100kkr kablar ?! :)
[/quote]
Ja tänker inte starta en diskution om kablar det vet vi sen tidigare att det leder till idioti,men kan säga att det är ju upp till var och en om man vill eller ej och varför man betalar sådana pengar det är ju inte för det första för att man har pengarna, utan tycker att det är värt det pga förbättringarna man får och ni som inte hör det så är det ju bra eller sorgligt kanske :P .
I mitt fall så har jag gått igenom en massa kablar från massa olika märken billiga som dyra men till sist fassnat för Transparents kabel sortiment som jag tycker är överlägsna att förmedla musiken på ett naturtroget sätt som ingen annan kabel klarat av..
Hoppas ni fick lite att fundera på!för skillnad gör det annars så är man tondöv enligt mig i allafall,hoppas man inte blir på hoppad nu bara hehehe!!!

Redigerat av nikkeg, 02 augusti 2009 - 23:24.


#68

Postad 02 augusti 2009 - 23:20

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0

Anlednignen till att jag skrev som jag gjorde va för att denna diskusion varit uppe etttusentrehundratjugofem gånger tidigare och det känns bara så onödigt att diskutera saken för man kommer ändå ingen vart...
Jag står för att kablar gör skillnad rent elektriskt, men att om man har en vettigt uppbyggd kabel så blir det inte mycket bättre sedan... kabeln har en otroligt simpel uppgift och det är inte så svårt att genomsyna detta om man har lite kunskaper inom ämnet. Inte för att alla måste kunna detta... men det e då man får dessa "problem" med att vissa "hör skillnad" medans andra inte gör det, och varför... ?!

Jag står 100% säker på att om man hör skillnad på 2st ordentligt konstruerade kablar så är det järnan som spelar ett spratt (placebo)
sedan om man uppskattar denna "spratt" och köper kablar för att man tycker det är kul att man upplever skillnader så är ju den en sak, det bryr jag mig inte om alls.
var och en får göra som han vill, och jag har inget emot det alls...
Men när man börjar (har gjorts mycket tidigare lite överallt) att förespråka dyrkablar och hålla på och "lura på" andra att dom måste ha dyra kablar, Ne då tycker jag att det får vara nog och går gärna in och säger stopp... Jag tycker inte att man ska behöva bli lurad när man ställar frågor på forumet.
Sålänge dom som gillar dyra kablar hållar på själva och pratar med varandra om vilka kablar dom ska ha, det är en sak, men man ska inte få andra att tro att dom gör någon ljudmässig skillnad (sålänge dom kablar man pratar om har en sund konstruktion såklart :P ).

Vårat Psyke/järnan är det som styr i stort sätt 100% av vår kropps funtioner, och det roliga är det att vi är så otroligt lätta att "lura" och det räcker med att du har den minsta förutfattade mening om något för att det ska kunna resultera i felaktigheter vid t.ex. ett lyssnings test.
Du kan (Utan att veta om det) ha en bild av "hur det ska vara" i huvuddet och när du då lyssnar så kommer den här bilden och ställer till det, ger ett felaktigt resultat...

Man ska testa allt dubbel blint, man ska alltså inte ens veta att man testar något egentligen för att på ritkigt kunna testa något utan att blanda in våra järnor och dess "hyss".

Men dessa behövs såklart bara om man absolut vill hålla på och sprida "sin glädje" av dyra kablar, håller man den för sig själv eller bland dom som också gillar dyra kablar, då är det lungt. Jag kräver inte att ni ska bevisa något, (för jag vet ju redan hur det ligger till) och jag bryr mig inte, men som sagt, ingen ska behöva köpa dyra kablar för att någon annan säger att det är bra...

Allt som sägs påverkar så att när den personen sedan lyssnar så kan han uppleva en skillnad, och även om den personen inte har läst något om kablar någonsin, och bestämmer sig för att "lyssna på" några olika så kommer den personen antagligen tycka att den dyra "låter bättre" än den billiga. Och detta för att han innerst inne "vill att den ska göra det", den kostar ju mer och man har ju inprintat i skallen att dyrare = bättre...

Jag e tvärt om, ju billigare ju bättre låter det, hälst ståltråd i toapapper ! Det är min favorit hitils, bara för att den e så löjligt billig att jag blir alldeles underbart påverkad och tycker därför att "den låter" prima :P

Så, hoppas du fårstod vart jag står i frågan och inte tycker jag e dum i huvudet, för det är jag inte, och jag anser absolut inte att du heller är det.
Lite som religion på något sätt... B)
Båda "vet" att den andra har fel, och att man själv har rätt (därför jag hatar denna fråga och därför jag inte pallar vara med i dessa diskusioner) och oavsett hur mycket man håller på och pratar om detta så kommer man absolut ingen vart alls..
Enda lösnignen är dubbel blint, och bara för att få inflika det, så alla jag känner som varit med på ett dubbelblint test har helt slutat att bry sig om kablar, för vi kunde inte avgöra om det va Nordost heimdal (23000kr) eller supra classic (200kr) eller Taralabs (2000kr) som spelade.

Det va då som jag slutade att "tro på dyra kablar" för jag insåg att skillnaden inte fanns, jag sålde mina 40000kr kablar och är så mycket lyckligare nu.
Sedan har jag efter det läst en massa olika elämnen och även en hel del om just kablar, just för att begripa mig på dom, och min ställning till detta med kablar har verkligen blivit starkare och starkare för vartenda år som går :)


Edit: Ha översende med slarvfel och grejer... men jag sitter på jobbet = får gå fort som fan ! så... :P

Edit nr2: bara för att förtidliga, dett soma skrevs va alltså en förklaring till varför jag skrev som jag gjorde i inlägget tidigare. Och jag menar alltså inte att du gjort något av det som jag tog upp här, uat natt det har gjorts mycket och jag e helt enkelt bara väldigt trött på detta ;)
Och jag låter som sagt alla tro vad dom vill, huvudsaken är att jag är nöjd med vad jag vet och jag tycker att ska göra det samma.

HuHu Nu sticker jag ut hakan här dvd-ai !!!!

Har du argument för utalandet om kablar och hur har du kommit fram till det och var går gränsen för dyrkablar?

#69

Postad 03 augusti 2009 - 00:30

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 778 inlägg
  • 0
En del tycker kablar är jätteviktigt. Andra har av någon orsak ett behov av att övertyga de "troende" om att kablar inte spelar någon större roll. Eller tvärtom, beroende på hur man ser på det hela.

Spelar kablar någon roll, självklart gör dom det. Ta bort dom så får ni se hur mycker det låter eller hur mycket bild det blir :) .

Hur mycket är rimligt att lägga, det låter jag var och en avgöra själv. Jag har inte lagt några jättesummor men allt är ju relativt. Vet faktiskt inte vad summan är för jag har byggt anläggning ganska länge.

Någon frågade vad som är ett "bra köp". Är du själv nöjd och tycker det var värt pengarna tycker jag det är ett "bra köp".

#70

Postad 03 augusti 2009 - 07:08

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

I mitt fall så har jag gått igenom en massa kablar från massa olika märken billiga som dyra men till sist fassnat för Transparents kabel sortiment som jag tycker är överlägsna att förmedla musiken på ett naturtroget sätt som ingen annan kabel klarat av.

Med "naturtroget" menar du troget till originalet / referensen eller menar du att du tycker att det låter som det borde göra enligt dig?

Hoppas ni fick lite att fundera på!för skillnad gör det annars så är man tondöv enligt mig i allafall,hoppas man inte blir på hoppad nu bara hehehe!!!

Då är det lite märkligt att det i förutsättningslösa (blinda) jämförelser plötsligt blir så svårt att höra skillnader. Kanske blir man mindre tondöv om man ser? :)
Jag tycker ju att det borde vara näst intill omöjligt att skilja på två bra kablar (om man med bra menar minimal påverkan på signalen) annars är åtminstone en av kablarna mindre bra.

Dyrkabeltillverkarna vill gärna få oss att tro att det krävs rocketscience för att skapa en 2-3 meter lång ledare för en okomplicerad elektronisk ström. Man är imo ganska naiv om man sväljer detta...

#71

Postad 03 augusti 2009 - 07:28

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 528 inlägg
  • 0

I mitt fall så har jag gått igenom en massa kablar från massa olika märken billiga som dyra men till sist fassnat för Transparents kabel sortiment som jag tycker är överlägsna att förmedla musiken på ett naturtroget sätt som ingen annan kabel klarat av..
Hoppas ni fick lite att fundera på!för skillnad gör det annars så är man tondöv enligt mig i allafall,hoppas man inte blir på hoppad nu bara hehehe!!!


Jag hoppas att du kom fram till just denna kabel i ett äkta blindtest och lyckades dessutom pricka in samma kabel 10 ggr av 10 möjliga i samma test?

Annars blir ju ett sånt uttalande om att man måste vara tondöv om man inte hör denna enorma skillnad mest överdrivet, högst subjektivt och framförallt tramsigt..

#72

Postad 03 augusti 2009 - 08:12

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0

Jag hoppas att du kom fram till just denna kabel i ett äkta blindtest och lyckades dessutom pricka in samma kabel 10 ggr av 10 möjliga i samma test?

Annars blir ju ett sånt uttalande om att man måste vara tondöv om man inte hör denna enorma skillnad mest överdrivet, högst subjektivt och framförallt tramsigt..

Varför måste man göra blind test på saker man känner direct att detta är det jag söker i ljudet ex..
Och jag anser ovavsett kablar så hör man skillnader i olika grader "Alla kablar färgar ljudet mer eller mindre .!!!
du säger tramsigt,som jag sa det är vad jag tycker like it or not.
Jag reagerar när någon utalar sig som tidigare på att kablar spelar ingen roll på samma sätt som ni åt andra hållet sån är världen men grattis till er som kör med EKK kablage ni slipper betala för lull lull snokar :)
Ps.Precis detta jag ville slippa men så här blir det hela tiden när man snackar kablage ehhehe..

#73

Postad 03 augusti 2009 - 08:14

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

HuHu Nu sticker jag ut hakan här dvd-ai !!!!

Har du argument för utalandet om kablar och hur har du kommit fram till det och var går gränsen för dyrkablar?



Mitt första argument blir som vanligt att man själv ska läsa på lite innan man utalar sig (inte riktat till dig personligen !), så jag tänker faktiskt inte hålla på och leta upp en massa fakta på nätet för att "bevisa" det jag talar om. alla vi som råkar ha viss kunskap om elektriska ledare Vet hur det fungerar och vet att det jag skriver är korrekt, vi vet också (har insett) hur jäkla stor roll i det hela våra järnor har och hur förväntningar m.m. påverkar resultatet helt otroligt... (jag har varit där du e nu, har haft kablar för "bara" ca 50k sammanlagt...)
Sedan är det upp till dom som "inte vet detta" att lita på oss eller inte, det är inget som jag tänker lägga ner någon som helst energi på :P
Inte min förlust, så att säga..... Och jag bryr mig inte så mycket heller, dom som vill hålla på med dyrkabel låter jag hålla på med dyrkabel, och jag är inte den som dömmer ut någon för det :) och jag försöker heller alldrig att "koventera" dom till "andra sidan" och jag bråkar inte med dom över detta, men jag går som sagt gärna in i mellan när dom (enligt mig) vilseledar någon stackare som inte har någon koll alls (det vill säga, extra lättpåverkad att tro att kablar gör skillnad)

Allt det som jag skrev där är baserat på kunskap inom elära/elkompetens/ljudteknin och även egna upplevelser inom detta med hur kablar påverkar.
Dels från lyssningstester (både helt öppna, blinda och dubbel blinda... har du medverkat i något liknande test.. ;) ) och även från mätningar som jag gjorde då jag fortfarande gick i gymnasiet, kunde då inte urskilja några skilnader stora nog att i slutänden påverka resultatet hörbart (då våran hörsel är förhållandevis okänslig)

Gränsen för dyrkabel går, helt lågiskt, där kabeln blir dyrare än vad den presterar.

Alltså, kabel 1 kan vara "lika bra" som kabel 2, fast att kabel 2 kostar 10gånger så mycket, då är kabel 2 en "dyrkabel" men sedan så kanske det finns en kabel som kostar mindre än kabel 1 och som är lika bra, räcker med att den kostar någon krona mindre/meter, då är i alla fall kabel 1 också en dyrkabel bara för det.... :P

Redigerat av DVD-ai, 03 augusti 2009 - 08:22.


#74

Postad 03 augusti 2009 - 08:33

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0

Mitt första argument blir som vanligt att man själv ska läsa på lite innan man utalar sig (inte riktat till dig personligen !), så jag tänker faktiskt inte hålla på och leta upp en massa fakta på nätet för att "bevisa" det jag talar om. alla vi som råkar ha viss kunskap om elektriska ledare Vet hur det fungerar och vet att det jag skriver är korrekt, vi vet också (har insett) hur jäkla stor roll i det hela våra järnor har och hur förväntningar m.m. påverkar resultatet helt otroligt... (jag har varit där du e nu, har haft kablar för "bara" ca 50k sammanlagt...)
Sedan är det upp till dom som "inte vet detta" att lita på oss eller inte, det är inget som jag tänker lägga ner någon som helst energi på :P
Inte min förlust, så att säga..... Och jag bryr mig inte så mycket heller, dom som vill hålla på med dyrkabel låter jag hålla på med dyrkabel, och jag är inte den som dömmer ut någon för det :) och jag försöker heller alldrig att "koventera" dom till "andra sidan" och jag bråkar inte med dom över detta, men jag går som sagt gärna in i mellan när dom (enligt mig) vilseledar någon stackare som inte har någon koll alls (det vill säga, extra lättpåverkad att tro att kablar gör skillnad)

Allt det som jag skrev där är baserat på kunskap inom elära/elkompetens/ljudteknin och även egna upplevelser inom detta med hur kablar påverkar.
Dels från lyssningstester (både helt öppna, blinda och dubbel blinda... har du medverkat i något liknande test.. ;) ) och även från mätningar som jag gjorde då jag fortfarande gick i gymnasiet, kunde då inte urskilja några skilnader stora nog att i slutänden påverka resultatet hörbart (då våran hörsel är förhållandevis okänslig)

Gränsen för dyrkabel går, helt lågiskt, där kabeln blir dyrare än vad den presterar.

Alltså, kabel 1 kan vara "lika bra" som kabel 2, fast att kabel 2 kostar 10gånger så mycket, då är kabel 2 en "dyrkabel" men sedan så kanske det finns en kabel som kostar mindre än kabel 1 och som är lika bra, räcker med att den kostar någon krona mindre/meter, då är i alla fall kabel 1 också en dyrkabel bara för det.... :P


Ok,,Om jag förstår dig rätt så spelar det ingen roll villka kablar du använder för det låter lika dant endå!har jag rätt

Redigerat av nikkeg, 03 augusti 2009 - 08:35.


#75

Postad 03 augusti 2009 - 09:25

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Ok,,Om jag förstår dig rätt så spelar det ingen roll villka kablar du använder för det låter lika dant endå!har jag rätt



Nej, då har du tyvärr missförstott mig lite :)

Som sagt så finns det en gräns för vad som är "dåligt" och vad som är bra, absolut !

Dock så är denna gränns inte baserat på hur mycket en kabel kostar utan hur den fungerar som elektrisk ledare... Det kan vara ganska "stora" skillnader mellan olika kablar, klart mätbara skillnader, och det finns dom kablar som mäter bra och dom som mäter dåligt. Då finns det ju också en viss anledning att förutsätta att man säkerligan kan höra skillnad på dom som mäter dåligt och dom som mäter bra också.
Problemet är bara det att vår hörsel är så otroligt okänslig för detta typen av små förändringar som det ändå rör sig om att jag är väldigt skeptisk till att vi kan höra dessa skillnad, alltså skillnaden mellan ritkigt bra kablar och ritkigt dåliga kablar (nu menar jag inte ståltråd vs transparent... utan kanske någon "noname" 0,75mm vs transparent. ståltråd är ju inget som jag ser som en lämplig elektrisk ledare i vilket fall som...)
Om vi då tar 2st kablar som båda är väldigt seriöst uppbyggda, som t.ex. supra sondo och säkerligen transparent (utgår från att transparent har en vettig uppbyggnad) så är skillnaderna rent elektriskt förmodligen (garanterat) betydligt mycket mindre, och absolut inte hörbara för vi är då nästan utanför vadd som är mätbart...
Alltså, supra kabeln vet jag av egna tester/mätnignar att den inte påverkar en elektrisk signal tillräkligt (mätt på en 10 meter lång kabel) för att det i slutänden ska kunna höras. Jag lyssnade även på den via en 400kkr anläggning och kunde inte detektera någon hörbar skillnad på den och några detydligt dyrare kablar från blandannat Nordost, Qed, taralabs och kimber.
Så om man absolut hör en skillnad mellan dessa och supran så är det i sådant fall supra rondon som låter mest "rätt"... :P
Efter som det krävs väldigt stora elektriska differenser för att skillnader ska kunna höras så måste då någon av dom andra kablarna vara riktigt "dålig" för att skillnaden ska märkas :P (sedan om man gillar färgningan i sig, så är det inget fel med det, och det är då inte "dåligt", men för mig som inte vill ha färgning så är det dåligt)
för vi ( ja... i alla fall jag) vet ju att supran inte påverkade signalen knappt mätbart på en 10m lång bit...

Skillnader vet jag som sagt att dom finns på kablar (den som blint påstår att det inte finns några skillnader alls "what so ever" kan gå och lägga sig, för det är totalt tvär fel....)
Men dock så är dom skillnaderna mellan 2st bra konstruerade kablar inte tillräkligt stor för att den ska kunna höras (sällan ens mätbara med riktigt nogranna instrument...), och dessutom så är det så att om man tittat till konstruktion så är faktiskt Supra rondo en av dom mest vettiga kabel konstruktionerna... och EKK också faktiskt ;)
även taralabs kablar (är i stort sätt EKK men snyggt hölje)

#76

Postad 03 augusti 2009 - 10:39

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0
Nikkeg: Hur ställer du dig till de funderingar jag hade tidigare?

Med "naturtroget" menar du troget till originalet / referensen eller menar du att du tycker att det låter som det borde göra enligt dig?

Jag tycker ju att det borde vara näst intill omöjligt att skilja på två bra kablar (om man med bra menar minimal påverkan på signalen) annars är åtminstone en av kablarna mindre bra. Hur ser du på detta?

#77

Postad 03 augusti 2009 - 10:55

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0

Nej, då har du tyvärr missförstott mig lite :)

Som sagt så finns det en gräns för vad som är "dåligt" och vad som är bra, absolut !

Dock så är denna gränns inte baserat på hur mycket en kabel kostar utan hur den fungerar som elektrisk ledare... Det kan vara ganska "stora" skillnader mellan olika kablar, klart mätbara skillnader, och det finns dom kablar som mäter bra och dom som mäter dåligt. Då finns det ju också en viss anledning att förutsätta att man säkerligan kan höra skillnad på dom som mäter dåligt och dom som mäter bra också.
Problemet är bara det att vår hörsel är så otroligt okänslig för detta typen av små förändringar som det ändå rör sig om att jag är väldigt skeptisk till att vi kan höra dessa skillnad, alltså skillnaden mellan ritkigt bra kablar och ritkigt dåliga kablar (nu menar jag inte ståltråd vs transparent... utan kanske någon "noname" 0,75mm vs transparent. ståltråd är ju inget som jag ser som en lämplig elektrisk ledare i vilket fall som...)
Om vi då tar 2st kablar som båda är väldigt seriöst uppbyggda, som t.ex. supra sondo och säkerligen transparent (utgår från att transparent har en vettig uppbyggnad) så är skillnaderna rent elektriskt förmodligen (garanterat) betydligt mycket mindre, och absolut inte hörbara för vi är då nästan utanför vadd som är mätbart...
Alltså, supra kabeln vet jag av egna tester/mätnignar att den inte påverkar en elektrisk signal tillräkligt (mätt på en 10 meter lång kabel) för att det i slutänden ska kunna höras. Jag lyssnade även på den via en 400kkr anläggning och kunde inte detektera någon hörbar skillnad på den och några detydligt dyrare kablar från blandannat Nordost, Qed, taralabs och kimber.
Så om man absolut hör en skillnad mellan dessa och supran så är det i sådant fall supra rondon som låter mest "rätt"... :P
Efter som det krävs väldigt stora elektriska differenser för att skillnader ska kunna höras så måste då någon av dom andra kablarna vara riktigt "dålig" för att skillnaden ska märkas :P (sedan om man gillar färgningan i sig, så är det inget fel med det, och det är då inte "dåligt", men för mig som inte vill ha färgning så är det dåligt)
för vi ( ja... i alla fall jag) vet ju att supran inte påverkade signalen knappt mätbart på en 10m lång bit...

Skillnader vet jag som sagt att dom finns på kablar (den som blint påstår att det inte finns några skillnader alls "what so ever" kan gå och lägga sig, för det är totalt tvär fel....)
Men dock så är dom skillnaderna mellan 2st bra konstruerade kablar inte tillräkligt stor för att den ska kunna höras (sällan ens mätbara med riktigt nogranna instrument...), och dessutom så är det så att om man tittat till konstruktion så är faktiskt Supra rondo en av dom mest vettiga kabel konstruktionerna... och EKK också faktiskt ;)
även taralabs kablar (är i stort sätt EKK men snyggt hölje)

Vi stoppar här dvd-ai för som du vet leder det inte långt! :P

#78

Postad 03 augusti 2009 - 11:06

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0

Nikkeg: Hur ställer du dig till de funderingar jag hade tidigare?

Med "naturtroget" menar du troget till originalet / referensen eller menar du att du tycker att det låter som det borde göra enligt dig?

Jag tycker ju att det borde vara näst intill omöjligt att skilja på två bra kablar (om man med bra menar minimal påverkan på signalen) annars är åtminstone en av kablarna mindre bra. Hur ser du på detta?


Vi kan börja med att det finns inga kablar som inte färgar ljudet..
Frågan är villken man annser levererar det bästa tonala soundet "realistiska" ljudet....
Och det är ju en personlig känsla vad man tycker låter som man önskar eller hur?
Och jag har funnit min kabel som av dom kablar jag testat uppfyller detta och det finns en anledning till att jag gick upp ett par snäpp i Transparent trappas kablar för dom är helt outstanding i alla avsenden enligt dessa normer jag tycker spelar roll.. :)
PS.I stället för att frågasätta tycker jag man kan ta en titt det kostar inget att låna hem ett par snokar med signalkablar och utvärdera, är nog övertygad att ni/du kommer höra hur det kan låta men man måste test för att få sig en bild tycker jag ;) :P

Här är ett test på ingångskablarna från Transparent!.----


http://hificonsult.s...sparentHF&M.pdf

Redigerat av nikkeg, 03 augusti 2009 - 11:13.


#79

Postad 03 augusti 2009 - 11:20

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Vi stoppar här dvd-ai för som du vet leder det inte långt! :)



Ja vist..., du ställde frågor och då svarar jag på dom. ;)

#80

Postad 03 augusti 2009 - 11:24

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Här är ett test på ingångskablarna från Transparent!.----

http://hificonsult.s...sparentHF&M.pdf


Ska man gå på vad alla dessa tidningar m.m. säger så kan man lika gärna börja med magiska stenar också... ;)
dom är experter på att få allting, oavsett vad det är, att låta bra och prisvärt och oavsett vad dom testar så gör det en otrolig skillnad för ljudet... :)

#81

Postad 03 augusti 2009 - 11:27

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0

Ska man gå på vad alla dessa tidningar m.m. säger så kan man lika gärna börja med magiska stenar också... ;)
dom är experter på att få allting, oavsett vad det är, att låta bra och prisvärt och oavsett vad dom testar så gör det en otrolig skillnad för ljudet... :)

Som jag sa det kostar intet att prova om man såklart inte redan bestämt sig att så är fallet det är frivilligt!!
Och dom är inte mycket dyrare än andra ekk typ..kaske lite men..

Redigerat av nikkeg, 03 augusti 2009 - 11:28.


#82

Postad 03 augusti 2009 - 11:36

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Som jag sa det kostar intet att prova om man såklart inte redan bestämt sig att så är fallet det är frivilligt!!
Och dom är inte mycket dyrare än andra ekk typ..kaske lite men..



Ne just dessa va inte så dyra :)
jag har som sagt testat en del kablar så det har jag inga problem med alls faktiskt :P

Du menar att om man bestämt sig för att det inte finns skillnader, då märker man dom inte ?! ;)

#83

Postad 03 augusti 2009 - 14:14

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0

Ne just dessa va inte så dyra :)
jag har som sagt testat en del kablar så det har jag inga problem med alls faktiskt :P

Du menar att om man bestämt sig för att det inte finns skillnader, då märker man dom inte ?! ;)

Jo ja i viss mån av att man har bestämt sig att så är fallet låter det som :P
Men ta dig en titt och lyssna på dessa så kanske du ändrar dig vem vet!!!

Redigerat av nikkeg, 03 augusti 2009 - 14:16.


#84

Postad 03 augusti 2009 - 14:26

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Jo ja i viss mån av att man har bestämt sig att så är fallet låter det som ;)
Men ta dig en titt och lyssna på dessa så kanske du ändrar dig vem vet!!!


ok, men om det i stället är tvärt om då, att om man bestämt sig för att det finns skillnader så upplever man dom, fast att dom egentligen inte finns... :P

Jag lovar att "lyssna" på även dom kablarna någon gång... jag hoppas jag blir överaskad ! :)

#85

Postad 03 augusti 2009 - 14:40

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0
Mina kablar kommer från Kjell & co och sen har jag Supra till front och center som jag fått gratis .
Fick med någe ixos kabel till slutsteget .
Har en optisk kabel hemma med förgylld kontakt yta köpte den för typ 10 år sedan och det skulle ju vara så bra med förgyllt *S* fast hitils har det bara varit plast ingångar på mina stärkare för optisk ingång .

#86

Postad 03 augusti 2009 - 14:45

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0

ok, men om det i stället är tvärt om då, att om man bestämt sig för att det finns skillnader så upplever man dom, fast att dom egentligen inte finns... ;)

Jag lovar att "lyssna" på även dom kablarna någon gång... jag hoppas jag blir överaskad ! :)

Det gör dom garanterar jag dig men allt har ett pris frågan är vad man är villig att betala för det.. varför finns det kablar av olika märken och prisgrupper inte är det för att alla tror hit eller dit det finns fakta med!.

Redigerat av nikkeg, 03 augusti 2009 - 14:47.


#87

Postad 03 augusti 2009 - 15:03

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Det gör dom garanterar jag dig men allt har ett pris frågan är vad man är villig att betala för det.. varför finns det kablar av olika märken och prisgrupper inte är det för att alla tror hit eller dit det finns fakta med!.


Det är det bästa, att denna "fakta" i 99 fall av 100 är rent "bullchit" ! och i övriga fall sådant som faktiskt kan påverka, men som i alal fall påverkar så lite att det är försumbart...

det finns för att det finns folk som köper, inte konstigare än så egentligen....
men väldigt synd... om man inte är medveten om att man inte vinner något i väljud utan nöjer sig med att det ser coolare ut, för det kan jag inte argumentera mot, bara att det skulle ha ljudmässiga fördelar... :)

#88

Postad 03 augusti 2009 - 15:15

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0

Det är det bästa, att denna "fakta" i 99 fall av 100 är rent "bullchit" ! och i övriga fall sådant som faktiskt kan påverka, men som i alal fall påverkar så lite att det är försumbart...

det finns för att det finns folk som köper, inte konstigare än så egentligen....
men väldigt synd... om man inte är medveten om att man inte vinner något i väljud utan nöjer sig med att det ser coolare ut, för det kan jag inte argumentera mot, bara att det skulle ha ljudmässiga fördelar... :)

Det viktigaste är att den som köper det är nöjd ellr hur?
Det vad detta jag ville undvika det ger ingenting förutom massa tvivel,är man villig att prova så gör man det eller inte.
Så vi lägger ner denna diskutionen och håller oss till det som tråden ville ha svar på tycker jag...
PS.Jag köpte nya strömsnokar här om dagen med och jag i alla fall fick ytterligare kvaliter elelr ännu mer påtaglig förbättring i ljud bilden så de så ...SLUT ;) ehHEHEeeh

#89

Postad 03 augusti 2009 - 17:38

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Tråden som aldrig kommer dö. :( ^_^

#90

Postad 03 augusti 2009 - 17:43

Fredrik HL
  • Fredrik HL
  • Forumräv

  • 980 inlägg
  • 0
Verkar inte som någon direkt skriver värdet på sina kablar ^^

Själv uppe i drygt 2.000kr (Supra/Proson/Argon), funderar på att investera i ett par Xindak FS-1 som kommer skjuta upp kabelvärdet.

#91

Postad 03 augusti 2009 - 17:55

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0
[quote name='Fredrik HL' date='Aug 3 2009, 18:43 ' post='2517994']
Verkar inte som någon direkt skriver värdet på sina kablar ^^

Själv uppe i drygt 2.000kr (Supra/Proson/Argon), funderar på att investera i ett par Xindak FS-1 som kommer skjuta upp kabelvärdet.
[/quote
Hoppas du inte gör det bara för kabelvärdet :( utan för att det ska göra skillnad ^_^

#92

Postad 03 augusti 2009 - 20:13

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Inte många som vågar skriva värdet,risk att bli påhoppad. ^_^

#93

Postad 03 augusti 2009 - 21:30

aejohansson
  • aejohansson
  • Användare

  • 141 inlägg
  • 0
totalt för högtalarkabel, 4 st RCA och 2 stycken toslink så ligger det på 2500:-

#94

Postad 03 augusti 2009 - 23:50

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Det viktigaste är att den som köper det är nöjd ellr hur?
Det vad detta jag ville undvika det ger ingenting förutom massa tvivel,är man villig att prova så gör man det eller inte.
Så vi lägger ner denna diskutionen och håller oss till det som tråden ville ha svar på tycker jag...
PS.Jag köpte nya strömsnokar här om dagen med och jag i alla fall fick ytterligare kvaliter elelr ännu mer påtaglig förbättring i ljud bilden så de så ...SLUT :D ehHEHEeeh


det viktigaste är alltid vad man själv tycker/ upplever och om man blir nöjd eller inte, men man bör inte vara så "blå ögd" och kanske börja att ifrågasätta vissa saker också... ^_^
annars blir man gärna lurad lite vart stans här i livet....

Men men, som sagt, ni lägger vi ner det här... :(

#95

Postad 04 augusti 2009 - 10:43

Unregistered1470cd9f
  • Unregistered1470cd9f
  • Lärjunge

  • 259 inlägg
  • 0
1000kr har jag nog lagt ut. Det som kostat är nog HDMI kablarna. Jag testade först att köpa från kjell eller claes men deras kvalitets standar på kontakterna var i sämsta laget så det fick bli några snäppet bättre. Högtalarkablarna är köpta på biltema funkar bra med banankontakter. RCA kablar och subwooferkabel också snäppet dyrare än de som finns på claes och kjell.

#96

Postad 04 augusti 2009 - 10:58

jan_bananberg
  • jan_bananberg
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0
Har betalat ca 420 kr för mina kablar.
2 HDMI, 64 kr/st
2 SCART GC och SNES, 60 kr/st
1 Optisk 95 kr
SCART-växel 3-1, 199 kr

Varför betala mer för samma bild och ljud :P

Redigerat av jan_bananberg, 04 augusti 2009 - 11:00.


#97

Postad 04 augusti 2009 - 16:24

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Då har jag räknat på kablarna.

Priset jag betalat: 16.268 Nypris: 30.968 så tjänat 14.700 på det.
Väldigt många fina klipp att göra på Begagnatmarknaden. :P

#98

Postad 04 augusti 2009 - 16:39

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

  • 2 339 inlägg
  • 0
Rakt igenom SUPRA

pris:
ca 80m Ply 3,4 5000kr
3st HDMI 1,5m 1000kr
1st HDMI 15m 1200kr
2st sublink 10m 1000kr
2st sublink 2m 550kr'

Totalt: 8750kr
positivt överraskad, gissade att det hade varit dyrare...

#99

Postad 04 augusti 2009 - 22:12

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Då har jag räknat på kablarna.

Priset jag betalat: 16.268 Nypris: 30.968 så tjänat 14.700 på det.
Väldigt många fina klipp att göra på Begagnatmarknaden. :P



Sparat, heter det, inte tjänat... :)


// :D

Redigerat av DVD-ai, 04 augusti 2009 - 22:12.


#100

Postad 04 augusti 2009 - 22:13

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Sant tack för att du är vaken. :P



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Hemmabiotidningen nr.10 2024
    Elias
    2024-09-25 19:37:23
  • Tomme
    2024-09-12 21:31:54
  • Tomme
    2024-09-12 21:30:43
  • Elias
    2024-09-04 17:31:02
  • Elias
    2024-09-04 17:29:09
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.