Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Optoma ThemeScene H79 *

164 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Optoma H79 (Projektorer) 1 8,83 (5) Inga priser

#51

Postad 24 oktober 2005 - 18:31

knutte
  • knutte
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0
Peter.M
Hur skulle du jämnföra Sharp's 2000 och H79 i ljusstyrka och känslighet för ströljus/sidoljus.
Jag har funderat att köpa sharpen ett tag nu, men tvekar nu eftersom H79 har fått sånt
bra betyg. Ett skäl att välja sharpen var att den just är ljusstark, eftersom jag har problem
att mörklägga som jag vill.
Men H79 är säkert en bättre projektor, så det är fördel Optoma nu när priset inte skiljer så mycket.
Knutte

#52

Postad 24 oktober 2005 - 20:28

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
nybörjar micke: I dagsläget kör jag med en BBK DV971H via DVI-utgången. Fungerar ganska bra, men jag är ute efter en bättre. Varför? Ja, det kan du läsa lite om HÄR. :)

knutte: Jag som har haft Sharpen "doesn't look back" kan jag säga. Sharpen är bra på ljusstyrka, men jag tycker inte Optoman är långt efter. Sharpen ger en fin bild, men Optomans bild är bättre enligt mig. Vänta på BigScreens test av H79 och jämför själv. De kommer att testa ljusstyrkan på H79an kan jag lova och jämföra den med deras nuvarande referens som är just XV-Z2000. Har en gut-feeling att H79an petar ner Sharpen från tronen, men det är bara vad jag tror. I mina ägon är H79an bättre. Väljer du Optoman så kan du ju välja en annan duk om inte annat. Te.x. en grå duk, eller ännu bättre - en grå duk med hög gain. Gråa dukar undertrycker sekundärreflektioner som blir i ljusa rum från väggar, tak osv. Allra bäst en Stewart Firehawk som har 1.3 i gain dvs plusgain. Kanske är dyr enligt många, men en riktigt bra investering om man frågar mig. En investering som man kan leva många år med. Slå ut den på antal år i bruk blir den inte så dyr. ;)

#53

Postad 26 oktober 2005 - 14:44

Unregistered992
  • Unregistered992
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0
Nu har jag också beställt H79 :huh:
Vill ha den nu! Har tyvärr inte sett den, men hoppas på att den är så "bra" som alla säger.

#54

Postad 26 oktober 2005 - 19:58

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0
Lite OT men..

Det är riktigt svårt att säga hur någon som kommer från CRT kommer uppleva H79:an.
Svärtan kommer ju inte vara bättre tex. Inte heller bildrenheten...

Däremot är jag övertygad om att den upplevs skarpare och med mera stuns.
Digital tycker kanske någon, detaljrik säger jag.
Om vi bortser från skillnader så är nog lugnet i H79 det närmaste CRT du kommer inom DLP-lägret under 100kkr.

Jämfört med andra digitala projjar är det lätt att se varför vi lovordar H79 men för någon som kommer från något helt annat har jag tyvärr ingen aning.
Jag håller tummarna för att du ska bli nöjd max! :)

MVH
/Jakob

#55

Postad 26 oktober 2005 - 21:25

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
Ja, ordet skärpa får en helt ny innebörd när man kopplat en dator till H79an. Jag sitter nu och surfar med den och när man väl fått till pixelmappningen är är bilden helt sjukt bra!

Kör med min fiberoptiska kabel då min andra DVI-kabel på 10 meter inte ville lira fullt ut med H79an. När jag väl körde igång HDTV-material i 720p så höll jag på att vika mig dubbel i soffan pga att jag satt framåtlutad med ett ansikte som såg ut så här. :) Jäklar vilken bild!!

En grej som är lite synd är att H79an har dåligt med bildminnen. Synd på en för övrigt kanonprojektor. Jag kör ju både DVI från DVDn samt DVI från datorn. Blir lite kopplande. Kanske ska köra med VGA ut från datorn och RGBHV i projändan? Får se.

#56

Postad 26 oktober 2005 - 21:45

Unregistered992
  • Unregistered992
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0
Nu blir det väl lite OT, men jag klurar på vilken spelare jag ska köra med. Marantz DV-7600 eller JVC SRDVD-100U. JVC:n är som en kopia på linkplayer 2 men med DVI och HDCP. Fördelen med JVC:n är att den spelar upp .ts filer i 1080i, vilket jag troligen kommer att kolla mycket på. Frågan är dock... är JVC/linkplayer en sunkig budget spelare som inte håller måttet eller tror ni att den kommer vara "bra" även till dvdfilmer?

#57

Postad 26 oktober 2005 - 22:52

7.1
  • 7.1
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0
PeterM => Optoma har bönhört din önskan: "Det bästa vore H79an med tre DMD-chip. En för varje grundfärg (Röd Grön Blå). Helst med 1920x1080-upplösning".

=> Optoma måttar för: ThemeScene H81 - Full HD (16:9) 1920x1080 :)

#58

Postad 26 oktober 2005 - 23:00

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
7.1: Vet om det där redan. :) Dock är den inte en trechips-DLP. "Bara" ett chip med 1080-upplösning. Inte fy skam det heller. :(

#59

Postad 27 oktober 2005 - 09:47

7.1
  • 7.1
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0
PeterM>> Jag visste - Att Du visste! Hade Du INTE 'visst' - Då hade jag varit förvånad :)

Undrar vad priserna kommer att börja på i denna nya projektor Era?

Hursomhelst är H-79 det absolut bästa köpet för en relativt rimlig peng just nu, Om man nu kan säga så och ändå INTE tappat de ekonomiska perspektiven för detta intresse. Det enda som hindrar mig just Nu att gå på en sådan projje är att vårt kombinerade hemmabiorum INTE är optimalt för projektor med mycket glas och ljusinsläpp. Visserligen går att mörklägga hyffsat, men ändå? Skall fundera fram tills att den nya Sonyn släpps...

Redigerat av 7.1, 27 oktober 2005 - 09:50.


#60

Postad 27 oktober 2005 - 12:39

nybörjar micke
  • nybörjar micke
  • Lärjunge

  • 477 inlägg
  • 0

Kör med min fiberoptiska kabel då min andra DVI-kabel på 10 meter inte ville lira fullt ut med H79an. När jag väl körde igång HDTV-material i 720p så höll jag på att vika mig dubbel i soffan pga att jag satt framåtlutad med ett ansikte som såg ut så här.  :)    Jäklar vilken bild!!

<{POST_SNAPBACK}>



Vad menar du med "lirar" :-) blir bilden bara allmänt sämre?

Min bror blev så imponerad av min H78 att han bestämt sig för att köpa H79:an. Nu väntar han bara på att jag ska bestämma vilken dvd-spelare han bör köpa till. En Marantz 7600, som jag har, eller 989:an från pioneer är väl de jag kommer att rekommendera.

Jag laddade ner "Batman Begins (trailern)" i 720p. En polare har nu fixat ihop en dvd av det hela och nu till helgen hoppas jag kunna se vad projektorn kan prestera med hd-material. :-)

Ni som nu har köpt H79:an, vad kör ni för inställningar?

/micke

#61

Postad 27 oktober 2005 - 13:05

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

  • 2 138 inlägg
  • 0
jag antar att du inte skall stoppa in trailern i en dvd spelare, för jag antar att det är microsft HD och det formatet klarar ingen dvd-spelare av idag (finns några udda märken dock som klarar av det).

så du får köra via en dator i så fall.

du visste säkert redan detta men lät som att du tänkt köra den i en dvd :)

Redigerat av ZoomAir, 27 oktober 2005 - 13:06.


#62

Postad 27 oktober 2005 - 13:34

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
Ja, den vanliga DVI-kabeln jag har (Bandridge 10 meter) ville inte visa en bild utan störningar på H79an från datorn. Rödlila sträck osv. :) Samma kabel funkade okey med min förra Sharp XV-Z2000 kopplad på samma sätt.

Då kopplade jag in den fiberoptiska kabeln och det blev kanon! Inga bildstörningar i form av sparklies eller likande. Konstigt vore ju annars iofs. :D Enda bildfel jag kunde se var lite banding och det kan ju bero på DVI-överföringen samt att jag inte färgkalibrerat helt klart ännu.

Angående inställningar så är H79an lite rolig. Den har ju tyvärr inga användarbildminnen (User1, User2 osv) så man får spara i de olika fabriksalternativen Film, Normal eller Vivant.
Jag har sparat ner mina DVD-inställningar under "Film" och datorns under "Normal". Det som krånglar till det hela är att när du kopplar via DVI-porten så skiftar ibland projektorn lite fel mellan Studio-RGB och PC-RGB när du trycker på Resync-knappen på fjärren. Lätt att den hoppar mellan dessa två när man använder dator har jag märkt. Bilden blir då väldigt ljus. Eller ska väl säga att "Video Black" blir väldigt ljus. Syns lätt om man tar upp ett testmönster (Plugepattern). Inte så svårt att se och detta är inte något att vara orolig för. Dock hoppar den rätt om man byter från, i mitt fall, till "Normal" och sedan tillbaka till "Film". Lite mysko iom att inte Resyncknappen används då. Hänger ni med? Det är ett större problem för mig än de flesta andra då min stationära DVD-spelare inte har möjlighet att skifta mellan just Studio-RGB (kallas ofta Black level = "Normal") och PC-RGB (kallas ofta Black level = "Enhanced").

Som default är H79an ganska ljus när man kopplar in en dator till den. I alla fall i mitt fall med ett ATI Radeon 9800 Pro. Efter lite snabb kalibrering så drog jag ner ljusstyrkan (-10) och upp med kontrasten (+8). Detta är inte mina slutgiltiga värden dock. Ska jämföra gammakurvorna och färginställningar också. Från DVD-spelaren har jag gamma ställt till 1 som fungerar bäst i mitt rum med min vita duk. Skriver ner mina inställningar då jag testat/kalibrerat klart. Kopplade upp datorn för första gången igår.

Ska även testa med min gråa duk och då ändras ju alllt. :(

#63

Postad 27 oktober 2005 - 14:59

nybörjar micke
  • nybörjar micke
  • Lärjunge

  • 477 inlägg
  • 0

jag antar att du inte skall stoppa in trailern i en dvd spelare, för jag antar att det är microsft HD och det formatet klarar ingen dvd-spelare av idag (finns några udda märken dock som klarar av det).

så du får köra via en dator i så fall.

du visste säkert redan detta men lät som att du tänkt köra den i en dvd :)

<{POST_SNAPBACK}>




jo, jag har tänkt att stoppa en dvd i spelaren och köra! :-)

Polaren jobbar på ett filmproduktionsbolag och har lovat mig att det ska funka. Vad exakt han gjort med filen har jag ingen aning om... men jag får en dvd-skiva som min spelare ska klara. Han får smisk om det inte funkar! ;-)

/micke

#64

Postad 27 oktober 2005 - 15:05

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0
Har du tänkt köra den trailern i din Philips får du nog ge polaren smisk för de kommer inte funka såvida han inte skalat ner trailern vilket isf medför att det inte är 720p längre.

Däremot om han kodar om trailern till DIVX 720p så kan du iaf kolla på den i din xbox.

Appropå H79 så blir det denna som första projektor även för mig efter mycket velande....

#65

Postad 27 oktober 2005 - 15:13

nybörjar micke
  • nybörjar micke
  • Lärjunge

  • 477 inlägg
  • 0
jag var själv ganska skepiskt, men han lovade dyrt och heligt att det inte skulle vara några problem... jag lovar att återkomma om det funkade eller inte!

(Har inte philipsen längre utan en marantz 7600)

/m

#66

Postad 27 oktober 2005 - 15:29

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0
Med andra ord kan man bränna 720p till 576 på DVD:n för att sedan skala upp bilden till 720p med spelaren. Undrar hur det blir? :(

Lycka till iaf micke! :)

MVH
/Jakob

#67

Postad 27 oktober 2005 - 15:29

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0
Jag tror isf att han gör om den till DVD format sen så får din Marantz skala upp den till 720p.

Blir säkert kanonbild men hur man än vrider och vänder på det kan man inte spela native 720p/1080i material på en "vanlig" DVD spelare..

Den (DVD) är som bekant begränsad till 720X576.

#68

Postad 28 oktober 2005 - 09:20

nybörjar micke
  • nybörjar micke
  • Lärjunge

  • 477 inlägg
  • 0
Som alla här, utom möjligtvis jag själv, förstod så fick polaren smisk igår! :-)

Han hade givetvis inte lyssnat när jag sa till honom att jag inte ville ha en nedskalad variant!

/m

#69

Postad 28 oktober 2005 - 10:51

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0

Den (DVD) är som bekant begränsad till 720X576


Bara att spela den på tvären alltså! B) :) :unsure:
F'låt den var dålig.

Fick du aldrig kolla på HDTV på TheRock Micke?
H78/79 rockar fett med 720p källa!
Man förstår rätt snabbt att det är DVD-formatet som sitter och desperat drar i nödbromsen för denna projektorn. Vissa projjar överlever ett hopp till HDTV, Optoman är gjord för HDTV! :rolleyes:


MVH
/Jakob

#70

Postad 28 oktober 2005 - 12:33

Unregistered992
  • Unregistered992
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0
Någon som vet ett smart och snyggt sätt man kan väggmontera denna projje på? Är nog betydligt smidigare än att börja borra i taket :rolleyes:

Redigerat av Unregistered992, 28 oktober 2005 - 12:37.


#71

Postad 28 oktober 2005 - 13:05

nybörjar micke
  • nybörjar micke
  • Lärjunge

  • 477 inlägg
  • 0
vet inte om det blir så mycket smidigare men Peter.M har löst det med någon form av hylla. Jag var också inne på en hylla ett tag men då jag insåg att det ändå var tvungen att sitta upp och ned pga offset så valde jag att ha kvar mitt takstativ. Dessutom har jag skickat upp den en bit så att den nu sitter lite vinklad. Jag kan bara konstatera att jag inte märker någon som helst skillnad vid användadet av keystone och utan. Skärpan och och bild i övrigt ser lika bra ut! :-)


/micke

#72

Postad 28 oktober 2005 - 13:28

Unregistered992
  • Unregistered992
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0

vet inte om det blir så mycket smidigare men Peter.M har löst det med någon form av hylla. Jag var också inne på en hylla ett tag men då jag insåg att det ändå var tvungen att sitta upp och ned pga offset så valde jag att ha kvar mitt takstativ. Dessutom har jag skickat upp den en bit så att den nu sitter lite vinklad. Jag kan bara konstatera att jag inte märker någon som helst skillnad vid användadet av keystone och utan. Skärpan och och bild i övrigt ser lika bra ut! :-)


/micke

<{POST_SNAPBACK}>


Vart köpte du ditt takstativ?

#73

Postad 28 oktober 2005 - 14:03

nybörjar micke
  • nybörjar micke
  • Lärjunge

  • 477 inlägg
  • 0
köpte mitt på "the rock" i lund. Finns på många ställen:

http://www.hembiocon...nk=db_vara.html


Finns ett som heter "light" men jag tyckte att den kändes lite klen.

detta är kanske ett annat som kan passa dig?:

http://www.hembiocon...nk=db_vara.html


såg att länkarna inte funkade så bra med om du söker på "sms" på deras hemsida så hittar du olika, jag har ett som heter "vario" där man själv kan bestämma längden.

Redigerat av nybörjar micke, 28 oktober 2005 - 14:05.


#74

Postad 28 oktober 2005 - 14:10

Unregistered992
  • Unregistered992
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0
Tack :rolleyes: men 2795kr B)
Får nog ta och bygga en vägglösning själv.

#75

Postad 28 oktober 2005 - 14:11

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
Jag köpte min hylla (som är en TV-konsol) på Clas Ohlson. Kostade mig 425:- plus en gängad M6-stång samt några spärrmuttrar och brickor. Har funkat rätt bra. Hyllarmen är uppskruvad uppochned.

Nackdelen är när man byter projektor så får man borra nya hål i hyllan. Jag har bytt projektor några gånger nu så svärfar (som fixar det mesta) kallar den för "osten". :rolleyes:

#76

Postad 28 oktober 2005 - 15:05

bjornsva
  • bjornsva
  • Beroende

  • 1 330 inlägg
  • 0
Peter.M: Är det konsollen med artikelnummer 31-706 du har? Verkar vara en bra lösning även för mig.

#77

Postad 28 oktober 2005 - 19:19

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
Japp! En silvrig 31-706. Sedan en liten ändring. Den kostar numera 429:- :rolleyes:
Näst längst upp på denna sida.

#78

Postad 28 oktober 2005 - 19:30

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0
Tänk på att ha lite luft runt om.
Peter kan nog intyga om att bottenplattan blir ordentligt varm! :rolleyes:

MVH
/Jakob

#79

Postad 30 oktober 2005 - 00:27

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
Ja, bottenplattan blir varm allt. Speciellt på mitten. Dock inte så varm ute på kanten vid optiken.

Har ikväll jämfört grått och vitt dukmaterial med H79an. Oj vad svårt det blev nu då! Vet inte vad som blir bäst? Kalibrerade de båda dukarna var för sig. Mycket av iaktagelserna är ganska självklara. :P

Vitt material med 1.0 i gain
+ Det vita blir kritvitt. Te.x. snö, textning osv.
+ Färgkorrektheten är mycket bra
+ Bra tryck i de flesta scener

- Inte den där sista svärtan jag vill åt i många fall. Många mörka scener blir något "platta" i bilddynamiken.
- Nästan FÖR vitt i vissa lägen. Kan nästan sticka i ögonen stundtals.


Grått material med 0.8 i gain
+ Grymt djup i bilden! Speciellt i mörka scener eller scener med mycket svart i.
+ Det svarta är nästan i CRT-klass

- Sämre tryck i bilden i många scener. En grå duk på 100" (som jag kör med) är nästan gränsfall med H79an pga ljusstyrkan. Ljusstyrkan är inte dålig, men gränsfall för en större grå duk IMO. Dock är ANSI-kontrasten bra så det hjälper till en del för att få upp bilddynamiken.
- Färgerna får inte samma korrekthet som med den vita duken.


Vilken duk ska jag köra med? Tja, vet inte. Grått ser bra ut tills dess att man får jämföra med det vita samtidigt. He he. Hade jag haft ett svart tak istället för vitt hade nog den vita duken suttit som en hand i handsken.

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 30 oktober 2005 - 00:33.


#80

Postad 30 oktober 2005 - 00:51

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

  • 841 inlägg
  • 0
utan att ha sett h79an så skulle jag ändå säga vit duk alla dar i veckan.. Tycker att man vinner mera på vit duk kontra grå duk.. Tycker argumentet med grå duk är lite passé då vi har paserat detta stadiet med så pass kass svärta som det var med dem tidigare projektorer... Synd att du inte hade den via duken hemma när du hade hs50:an för den ska verkligen ha en vit duk.

#81

Postad 30 oktober 2005 - 01:10

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
andy76q: Jo, jag hade en vit duk hemma då. Fick bara aldrig tummen ur då jag trodde att SMS hade skickat "fel" material till mig. Trodde att det var det gamla vita då det såg ut som det. :P Grejen med HS50 är ju att man har en IRIS att leka med. Med H79an kan man ju inte gå lägre ner i svärtan än det svartaste svart så att säga.

Jag har dock inte lämnat stadiet att jag vill ha bra svärta samtidigt som bra ANSI-kontrast. :lol: :P

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 30 oktober 2005 - 01:12.


#82

Postad 30 oktober 2005 - 01:17

Unregistered992
  • Unregistered992
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0
Själv ska jag köra med svart tyg på dukväggen och i taket. har även börjat rita lite på ett elektriskt maskningssystem :P Om jag får tummen ur så blir det väl en tråd om det hela :P

#83

Postad 30 oktober 2005 - 11:07

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0
Jag tycker att vit duk är att föredra framför grå minusgain duk.
Mest pga exakt de argument som Peter tog fram.
Färger och mulen himmel (mindre tryck) är dealbraekers för mig.

Jagar man däremot dynamik (eller ansi kontrast) så vinner man en hel del med grå duk, speciellt i vid låga IRE. Sen kommer ju det här med bildreferenser in. Har man haft grå duk tidigare och varit nöjd med det så är det förmodligen den bilden man strävar att efterlikna nästa gång oxå.


MVH
/Jakob

#84

Postad 30 oktober 2005 - 11:10

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
Ja, jag tror att jag ska spänna upp det vita materialet igen. :P

#85

Postad 30 oktober 2005 - 11:40

Unregisteredbc025998
  • Unregisteredbc025998
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0

Ja, jag tror att jag ska spänna upp det vita materialet igen.  :P

<{POST_SNAPBACK}>


Låter som att det kommer sluta illa (läs: dyrt) för dig också tillslut, FIREHAWK! :P

MVH

/Oscar

#86

Postad 30 oktober 2005 - 14:53

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

Själv ska jag köra med svart tyg på dukväggen och i taket. har även börjat rita lite på ett elektriskt maskningssystem :P Om jag får tummen ur så blir det väl en tråd om det hela :P

<{POST_SNAPBACK}>



Som en gammal CRT'are så är jag mycket nyfiken vad du tycker om denna projektor. Gärna så ärligt och ingående du kan.

#87

Postad 30 oktober 2005 - 15:01

Unregistered992
  • Unregistered992
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0

Själv ska jag köra med svart tyg på dukväggen och i taket. har även börjat rita lite på ett elektriskt maskningssystem :P Om jag får tummen ur så blir det väl en tråd om det hela :P

<{POST_SNAPBACK}>



Som en gammal CRT'are så är jag mycket nyfiken vad du tycker om denna projektor. Gärna så ärligt och ingående du kan.

<{POST_SNAPBACK}>


Har inte fått den än, men lovar att jag skriver ett par ord sen :lol:

#88

Postad 30 oktober 2005 - 16:37

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
onorlin: Ja, dyrt slutar det alltid med. :P FireHawken är bra på mycket, men i mitt fall blir det nog en Studiotek 130 i så fall. Kommer ha ett mörkt dedikerat rum i framtiden.

#89

Postad 13 november 2005 - 22:28

Unregistered6a3a238f
  • Unregistered6a3a238f
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Hej alla glada H79-ägare (och alla andra också, för den delen).

Det var ett tag sedan någon var inne i denna tråd så jag tänkte väcka den igen med en liten undran.

Strax dags för lite affärer. På lördag tänkte jag se vad de fina erbjudandena under projektormässans (den på Hemmabio.se) kan tänkas innebära.

Det blir en H79 och en Marantz DV7600. Jag tänkte köra HDMI—HDMI kabel mellan dessa. Jag tycker mig ha läst att en HDMI-DVI adapter följer med H79, stämmer det? Är den att rekommendera eller skall man ”stoppa ned” en sådan i ”påsen” tillsammans med allt annat när man handlar? Kabeln behöver vara ca 8,5 meter och Oehlbach 10m verkar vara ett rimligt val.

För att kunna njuta av somliga TV-evenemang tänkte jag dra en komponentvidekabel mellan min DVD-recorder (Sony RDR710) och H79. Det borde ju vara ett vettigare alternativ än att labba med scart och annat…

Om någon av er som har fått hem denna underbara skapelse, som väl för övrigt styrker påståendet att skönhet inte sitter på utsidan (och att det är ”utstrålningen” man faller för), kan räta ut mina två frågetecken ovan vore jag mycket glad.

/Christer.

edit: stavfel...

Redigerat av Unregistered6a3a238f, 13 november 2005 - 22:48.


#90

Postad 14 november 2005 - 15:33

nybörjar micke
  • nybörjar micke
  • Lärjunge

  • 477 inlägg
  • 0
Du kommer att bli en mycket lycklig ägare med det paketet! Själv kör jag Marantzen med min H78 och tycker att bilden är otroligt bra.

Jag var faktiskt inne för första gången för att titta på H79:an som lanserades 2 dagar efter att jag hade köpt min 78:a och det var lite nervöst.... fick se 7600:an via komponent till H79 och jag måste säga att min 7600:a via hdmi-dvi till H78:an ger bättre bild med mer svärta och tryck... men nu var nog inte deras kalibrerad till 100%. Men det var lite skönt att se att skillnaden inte var så stor... hade mått lite sämre då! ;-)

Jag skulle rekommendera dig att köpa en 10m oehlbach hmdi-dvi, det finns ingen anledning till att använda adaptern, och det blir vad jag vet inte dyrare att ha "rätt" kontakt i varje ände. Ska dock tillägga att jag även testat väldigt billiga kablar från kjell.com och det blir minst lika bra.

Lycka till med köpet! du kommer inte att bli besviken!

/micke

#91

Postad 14 november 2005 - 19:06

Unregistered6a3a238f
  • Unregistered6a3a238f
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Tackar för svaret.

Ja, jag hade väl någon slags tanke att om man byter projektor i framtiden har den säkert HDMI och då är det ju trevligt med rätt kabel. Fast – ärligt talat: När man gjort en ”investering” i den här klassen, byter man då projektor imorgon. Jag tror inte det. HDMI – DVI verkar ju vettigt.

Och nöjd lär jag ju bli. Detta är första projektorn. Jag började fundera i projektorbanor för närmare tre år sedan och nu är man snart där. Riktigt trevligt.

#92

Postad 17 november 2005 - 09:35

Unregistered1a1a8abb
  • Unregistered1a1a8abb
  • Användare

  • 144 inlägg
  • 0
Jag väntar fortfarande min H79:a :lol:

Är snart klar med renoveringen av vardagsrummet och då vill jag ha en projje. Har börjat snegla lite på Mitsu HC3000 som möjlig ersättare. Den är ju betydligt billigare och verkar prestera bra. Ska bli kul att läsa både Cine4homes och CKL:s recension av hc3000.

Redigerat av Unregistered1a1a8abb, 17 november 2005 - 09:36.


#93

Postad 18 november 2005 - 21:46

Unregistered1a1a8abb
  • Unregistered1a1a8abb
  • Användare

  • 144 inlägg
  • 0

Två veckor bara! Jag fick vänta 6 veckor på min.  :P

Ja, du. H79an har ingen VGA-ingång, men den har ju finfina 5 BNC-kontakter. Klockren att köra RGBHV!

Jag skulle rekommendera dig att köpa en kabel som denna. Kan inte bli bättre. Jag en likadan kabel som den, dock i vanlig VGA>VGA och den fungerar kanon! :D

<{POST_SNAPBACK}>



Håller på att bygga in alla kablar i väggen just nu i renoveringsfasen. Har inte fått min H79:a än så jag kan inte testa men klarar den att ta emot RGBH/V, dvs RGB med kombinerad HV signal. Kabeln har endast fyra BNC-kontakter.

Dvi:n kör jag till datan så det bästa är ju som du säger att avända BNC-ingången till Digitalboxen (scart RGB)

Ett alternativ är att köpa en omvandlare till component, men som sagt BNC-ingången i första hand B) .

Peter M eller någon annan: kan ni testa detta? Skulle vara bra att veta nu när allt byggs in, sedan blir det jobbigare (det går men betydligt svårare) att byta kablar.

#94

Postad 19 november 2005 - 11:28

Unregistered1a1a8abb
  • Unregistered1a1a8abb
  • Användare

  • 144 inlägg
  • 0

Två veckor bara! Jag fick vänta 6 veckor på min.  :P

Ja, du. H79an har ingen VGA-ingång, men den har ju finfina 5 BNC-kontakter. Klockren att köra RGBHV!

Jag skulle rekommendera dig att köpa en kabel som denna. Kan inte bli bättre. Jag en likadan kabel som den, dock i vanlig VGA>VGA och den fungerar kanon! :D

<{POST_SNAPBACK}>



Håller på att bygga in alla kablar i väggen just nu i renoveringsfasen. Har inte fått min H79:a än så jag kan inte testa men klarar den att ta emot RGBH/V, dvs RGB med kombinerad HV signal. Kabeln har endast fyra BNC-kontakter.

Dvi:n kör jag till datan så det bästa är ju som du säger att avända BNC-ingången till Digitalboxen (scart RGB)

Ett alternativ är att köpa en omvandlare till component, men som sagt BNC-ingången i första hand B) .

Peter M eller någon annan: kan ni testa detta? Skulle vara bra att veta nu när allt byggs in, sedan blir det jobbigare (det går men betydligt svårare) att byta kablar.

<{POST_SNAPBACK}>




Svarar delvis på min egen fråga: Jag kommer att dra färdigt en Supra AV-6.4 kabel. Då har jag helgarderat mig.

Såg också att hembiobutiken.se säljer denna: CYP CSR-2200

Den gör om RGBs till RGB med separerad H/V signal, så den kommer jag att köpa om inte Optoman klarar H/V signal i samma.

Blev lite OT, men nåja det är ju till Optoman iaf B)

Redigerat av Unregistered1a1a8abb, 19 november 2005 - 11:29.


#95

Postad 19 november 2005 - 19:57

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
Jag har tyvärr inte testat RGBHV till H79an, men det borde inte vara några problem via BNC-kontakterna.

PS. H79an såg inge vidare värst ut på projektormässan i Stockholm denna helg. Den var inte färgkalibrerad och det syntes. :rolleyes: Dock vet jag ju vad den klarar av här hemma hos mig. :lol: DS.

#96

Postad 24 november 2005 - 12:38

Horrabin
  • Horrabin
  • Lärjunge

  • 402 inlägg
  • 0
Funderar på en H79 (eller möjligen en Sony HS60) men jag har två frågor. Först, exakt hur stor lensshift har H79? Jag tittade i manualen men det står inga siffror där (som jag såg i alla fall), utan bara att den verkar lite begränsad. Bilden skjuter ungefär mitt på duken i normalfall, men hur mycket kan jag flytta projektorn upp/ner med hjälp av lensshift?

Sen undrar jag hur tyst den är "på riktigt". Jag ser att den är specad till 23dB, men eftersom lensshiften verkar lite liten så måste jag nog ha projektorn ganska nära ovanför huvudet i soffan, och jag undrar bara hur mycket det låter på så nära håll. Jag har sett PeterM:s upphängning, och jag antar att det är något liknande jag måste göra för att få bilden där jag vill, och jag är lite orolig för hur mycket den låter när den är så pass nära.

Sen vet jag inte om bilden är så pass mycket bättre att den kan motivera så många tusenlappar mer än HS60 (som ju kostar ca 26000:-). Några synpunkter på detta?

#97

Postad 24 november 2005 - 14:39

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
Lens-shiften är inte jättestor. Håll linsen inom ramarna på duken så blir det bra. Kan ju använda keystone om det skulle strula till sig, men det vill vi ju alla undvika då det gör för stor negativ inverkan på bilden. Speciellt om man kör HTPC, scaler eller liknande.

Angående ljudnivån så är det tyst, men inte så knäpptyst som man kanske kan tro. Tycker att den ligger ganska nära min tidigare Sony HS50 i ljudnivå. Dock är HS50/60n lite tystare om du kör NTSC-filmer (60Hz). I 60 Hz går färghjulet upp en aning på H79an och då är HS50n tystare än H79an. Jag tycker dock att H79an är nog så tyst att jag inte stör mig på ljudnivån.

HS60 vs H79: Beror helt på vad du gillar för typ av bild. Båda projektorer visar en mycket fin bild. Gillar du ansi-kontrast (dvs är både vita och svarta ombjekt är i bilden samtidigt) och vill ha bästa möjliga "sting" i bilden då = välj H79an. Spöar HS60n ganska lätt här. Gillar du avgrundsdjup svärta = välj HS60n. H79an är en grym projektor, men den har inte lika bra svärta som HS60n pga att H79an saknar IRIS. Jag kör H79an i låglampläge, men svärtan HS60n visar kan inte H79an rå på. Jag gillar H79an bättre än HS60 pga vissa saker:

Fördelar enligt mig med H79an jämfört med HS60
+ Högre ansi-kontrast och inte lika "fadd" bild som HS60 kan bli i många lägen.
+ Grym optik utan "panelförskjutningar" (har dock blivit bättre med HS60 jämfört med HS50)
+ Bra sting i bilden i de flesta lägen. Mörka DVD-filmer ställer dock höga krav på att bildkällan (DVDn eller liknande) klarar av att visa låga IRE bra. Jag letar efter ny DVD för tillfället.
+ Knivskarpa konturer pga DLP-teknik tillsammans med bra optik. Har aldrig sett en LCD med denna skärpan.
+ Ingen overscan i "Native-läget" i H79an. Kör man projektorn i Native-läge kan man vara säker på att projektorn inte skalar om bilden. Kör du te.x. 576p från en DVD så blir bilden liten i mitten av duken. Vill du att projektorn ska skala upp en 576p-signal om projektorns panel - välj "16:9"-läget i H79an. Bra om man frågar mig. Här ska tydligen HS60n vara riktigt bra den med numera. HS50n som jag hade var en smärre katastrof med blanking och grejer. Speciellt med 720p-signal.
+ Kvalitén på HDTV-bilden. Här får verkligen H79an visa vad den går för.
+ Riktigt bra ljusuniformitet över hela duken
+ Lätt att ställa in färgerna via RGB Brightness och Contrast för varje grundfärg. RCP (Real Color Processing) som Sony använder sig av är lite trickigt att lära sig IMO.
+ Ingen IRIS-delay what so ever! Går att stänga av på HS60n iofs, men då blir bilden alldeles för mörk för min del. :unsure:
+ Lite dithering för att vara en DLP-projektor


Nackdelar enligt mig med H79an jämfört med HS60
- "Bara" DVI-ingång på H79an. Här är HS60n bättre med sin HDMI
- Svärtan går att få till bättre på HS60n pga dess IRIS. Dock behåller H79an att vitt blir vitt även i mörka scener (Morias grottor i FOTR osv).
- Något enkla menyer på H79an. Gillar HS50 och HS60 bättre här bortsätt från färginställningen i dem. Lättare att färgkalibrera H79an.
- Inga direkta bildminnen i H79an. Man kan dock spara inställningar i olika fördefinerade bildbanker (3 stycken). Dock inga User1, User2 osv som det är på HS50/60. Kan blir ett problem för alla inställningar om man har många olika produkter som man ska koppla till H79an. Jag kör bara DVD-spelare och dator till den så det funkar för mig. Dock kommer jag nog köpa en scaler inom ett år, men det är en annan femma. :D
- Lite dithering jämfört med noll på HS60n (vanliga DLP- vs. LCD-frågan)
- RBE-flimmer på H79an. Detta slipper du helt på HS60n. Försök att få H78an eller H79an demad för dig innan köp.


Så! Lite av mina reflektioner över dessa bjässar! :P
Lycka till med ditt val!

#98

Postad 24 november 2005 - 15:36

Horrabin
  • Horrabin
  • Lärjunge

  • 402 inlägg
  • 0
Fantastiskt bra svar! Tack så mycket Peter, det var väldigt intressant läsning - även om jag inte blev helt och komplett säker på vilken man ska satsa på ändå. :P Har i dagsläget en HS50 som är bra, men eftersom det är så mörkt och eländigt nuförtiden och jag behöver pigga upp mig själv har jag beslutat att uppgradera, och då är det mellan H79 och HS60 det står. Har sett H79 tidigare, och såg HS60 på projektormässan i Sthlm i helgen. Där stod H79 lite knasigt till i jämförelse med HS60 så någon direkt jämförelse gick inte att göra (ljus hall vs mörkt dedikerat biorum). Ska grubbla lite mer så får vi se vad man kan besluta sig för.

#99

Postad 24 november 2005 - 15:42

nybörjar micke
  • nybörjar micke
  • Lärjunge

  • 477 inlägg
  • 0

Funderar på en H79 (eller möjligen en Sony HS60) men jag har två frågor. Först, exakt hur stor lensshift har H79? Jag tittade i manualen men det står inga siffror där (som jag såg i alla fall), utan bara att den verkar lite begränsad. Bilden skjuter ungefär mitt på duken i normalfall, men hur mycket kan jag flytta projektorn upp/ner med hjälp av lensshift?

Sen undrar jag hur tyst den är "på riktigt". Jag ser att den är specad till 23dB, men eftersom lensshiften verkar lite liten så måste jag nog ha projektorn ganska nära ovanför huvudet i soffan, och jag undrar bara hur mycket det låter på så nära håll. Jag har sett PeterM:s upphängning, och jag antar att det är något liknande jag måste göra för att få bilden där jag vill, och jag är lite orolig för hur mycket den låter när den är så pass nära.

Sen vet jag inte om bilden är så pass mycket bättre att den kan motivera så många tusenlappar mer än HS60 (som ju kostar ca 26000:-). Några synpunkter på detta?

<{POST_SNAPBACK}>


När det gäller offset så skjuter projektorn så här:

Bifogad fil  H79.jpg   28,36K   45 Antal nerladdningar

Jag har själv, av estetiska skäl, flyttat upp den närmare taket och lutat den lite... användandet av keystone funkar bra och någon försämring i bild- eller skärpa kan inte jag notera.

När det gäller ljudnivån så behöver du inte oroa dig. Jag är mycket känslig och mig stör den inte alls.

Jag har själv rekommenderat min bror att köpa en Sony HS60 då han tyckte att H79:an var lite dyr. Jag tycker själv att den största skillnaden mellan alla lcd-projar inkl. HS60 är att de saknar djup i bilden. Med H79:an blir även bakgrunder och saker ur fokus levande på ett annat sätt. Mer 3D känsla helt enkelt!

... men alla tycker olika och du ska givetvis titta och jämföra båda. Det är ju bara du som kan avgöra vilken som är bäst och om H79:an är värd mer pengar.

Lycka till!

Redigerat av nybörjar micke, 24 november 2005 - 15:57.


#100

Postad 24 november 2005 - 16:14

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
Håller med nybörjar micke om det mesta. Dock kanske inte fullt ut vad gäller keystone. H79an är bra vad gäller användning av keystone då den inte "suddar ut" bilden så mycket. Men, och det är ett stort men IMO, så beskär alltid keystone den effektiva bildupplösningen från panelen. Det skär bort de där sista pixlarna som kan göra att man förlorar det de flesta försöker uppnå om man te.x. kör HTPC - och det är 1:1 pixelmapping. :unsure: Det är svårt att få då man börjat pillra med keystone kan jag säga. Varje pixel i signalen får färre pixlar att "sprida ut sig på" i antigen horisontal- eller vertikalled. Inget om om dig och din setup Micke. :D
Svårt att förklara det på ett bra sätt, men det syns tydligast med HTPC och te.x Windows skrivbord efter att man pixelmappat signalen. Kolla på texten under skrivbordsikonerna - med och utan keystone. Med vanlig DVD-film är det svårt att se någon skillnad.
Ibland måste man ju använda det, men jag försöker då alltid att undvika det så gott det går. Lens-shifta bilden i botten är heller inte bra pga att optiska problem då kan uppkomma. H79an är ganska befriad från detta då optiken håller hög klass. Det tackar jag för.

Glömde skriva den viktigaste grejern i mitt förra inlägg om Micke tog upp - bilddjupet! Det är ju det som gör H79an vad den är! Detta hänger ju ihop med den bra ANSI-kontrasten. Iom att bildens detaljer ligger i luminanssignalen ("den svart-vita-signalen") så blir det ju bra bilddjup om projektorn kan visa ett stort spann mellan svart och vitt. :P

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 24 november 2005 - 16:16.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Tomme
    2024-09-12 21:31:54
  • Tomme
    2024-09-12 21:30:43
  • Elias
    2024-09-04 17:31:02
  • Elias
    2024-09-04 17:29:09
  • Elias
    2024-09-04 17:25:32
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.