Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

JVC's 2017 års projektor modeller:DLA X5500, X7500, X9500!

147 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
JVC DLA-X5500 (Projektorer) 7 7 (2) Inga priser
JVC DLA-X7500 (Projektorer) 4 7,5 (1) Inga priser
JVC DLA-X9500 (Projektorer) 1 (0) Inga priser
JVC DLA-7500R (Projektorer) Rapporterad 1 (0) Inga priser
2 relaterade trådar

#51

Postad 02 april 2017 - 20:54

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 986 inlägg
  • 0
Verkar hålla i sig med tyst elektronik efter 60 tim gött👌 dock lite dovare fläktljud än tidigare enheter! Enda bakslaget mye crosstalk med texten vid 3D, men efter omständigheterna nöjd😊

Redigerat av mcmike, 02 april 2017 - 20:55.


#52

Postad 04 april 2017 - 13:24

hbb_sundbyberg
  • hbb_sundbyberg
  • Hembiobutiken

  • 52 inlägg
  • 0

Vi har även denna uppsatt i vårat biorum här i sundbyberg!



#53

Postad 06 april 2017 - 09:01

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

  • 819 inlägg
  • 0

550ES kan lämna rikligt med ljus, om än att den inte är den starkaste maskinen av idag. Strax efter tex JVC DLA-X5000 i sitt låga lampläge. Svärtan är i detta läge mycket bra, men når inte riktigt fram till X5000 så JVC håller fortfarande kontrast-tronen och Sony briljerar med sin lugna bild och fina panoreringar.

Lite ljusmätningar mot lite olika aktuella maskiner. Alla gjorda på samma vita 1,0 Gains Grandviewduk med en bildstorlek på 2m i bredd.

Sony VPL-VW550ES User, Iris fullt öppen. Kalibrerad. Eco(Low). 32fL
Sony VPL-HW550ES User, Iris fullt öppen. Kalibrerad. High. 55fL


JVC DLA-X5000 User, Iris fullt öppen. Kalibrerad. Eco(Low). 38fL


Epson EH-TW9300 Läge Natural(inget filter) Iris fullt öppen. Kalibrerad. Eco. 50fL
Epson EH-TW9300 Läge Natural(inget filter) Iris fullt öppen. Kalibrerad. Medium. 60fL
Epson EH-TW9300 Läge Natural(inget filter) Iris fullt öppen. Kalibrerad. High. 71fL


/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Vill börja med att tacka för den fantastiska mässan härom helgen. Riktigt trevligt och kul att få ett ansikte till några av forumens skribenter.

Tack även för listan ovan gällande ljusflöde. Har dock en liten undran.
Hur står sig jvc x5000 i high lamp mode.
Samt hur mkt mer ljus får man på nya JVC'n i motsvarande lampläge?

#54

Postad 06 april 2017 - 11:24

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 045 inlägg
  • 0

Vill börja med att tacka för den fantastiska mässan härom helgen. Riktigt trevligt och kul att få ett ansikte till några av forumens skribenter.

Tack även för listan ovan gällande ljusflöde. Har dock en liten undran.
Hur står sig jvc x5000 i high lamp mode.
Samt hur mkt mer ljus får man på nya JVC'n i motsvarande lampläge?

Tack själv, kul att den uppskattades!

 

Jag ska inom kort kalibrera vår X5500 så då kan jag återkomma med uppmätt ljusstyrka på den och även vår X5000 som jag tänkte jämföra samtidigt med den nya.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#55

Postad 11 april 2017 - 16:55

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 045 inlägg
  • 0

Vill börja med att tacka för den fantastiska mässan härom helgen. Riktigt trevligt och kul att få ett ansikte till några av forumens skribenter.

Tack även för listan ovan gällande ljusflöde. Har dock en liten undran.
Hur står sig jvc x5000 i high lamp mode.
Samt hur mkt mer ljus får man på nya JVC'n i motsvarande lampläge?

Har nu kalibrerat vår X5500 och ljusflöden är som följer där jag har lagt in Läge High med X5000 samt nya X5500.

 

Sony VPL-VW550ES User, Iris fullt öppen. Kalibrerad. Eco(Low). 32fL
Sony VPL-HW550ES User, Iris fullt öppen. Kalibrerad. High. 55fL


JVC DLA-X5000 User, Iris fullt öppen. Kalibrerad. Eco(Low). 38fL
JVC DLA-X5000 User, Iris fullt öppen. Kalibrerad. High. 54fL

 

JVC DLA-X5500 User, Iris fullt öppen. Kalibrerad. Eco(Low). 46fL

JVC DLA-X5000 User, Iris fullt öppen. Kalibrerad. High. 66fL

Epson EH-TW9300 Läge Natural(inget filter) Iris fullt öppen. Kalibrerad. Eco. 50fL
Epson EH-TW9300 Läge Natural(inget filter) Iris fullt öppen. Kalibrerad. Medium. 60fL
Epson EH-TW9300 Läge Natural(inget filter) Iris fullt öppen. Kalibrerad. High. 71fL

 

Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
 



#56

Postad 11 april 2017 - 19:01

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

  • 819 inlägg
  • 0

Har nu kalibrerat vår X5500 och ljusflöden är som följer där jag har lagt in Läge High med X5000 samt nya X5500.


JVC DLA-X5000 User, Iris fullt öppen. Kalibrerad. Eco(Low). 38fL
JVC DLA-X5000 User, Iris fullt öppen. Kalibrerad. High. 54fL

JVC DLA-X5500 User, Iris fullt öppen. Kalibrerad. Eco(Low). 46fL
JVC DLA-X5000 User, Iris fullt öppen. Kalibrerad. High. 66fL

Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Oj vilken skillnad i höga lampläget =0 (låga också iofs)
(Jag antar det bara är felskrivning på namnet och sista mätningen är DLA-X5500)

Diff på 100 Ansi i spec är ju "bara" 5%
Men kalibrerat (användbar luminans) skiljer det ju hela 22%.

Undrar just vad som gör så stor skillnad.
Kontrasten är ju densamma på 5000 & 5500 på pappret iaf så panelen antar jag är samma annars borde ju kontrasten påverkas. (Feltänk av mig, med mer tryck borde svärtbotten bli högre allt annat lika...mao krävs bättre panel för att blocka ut ljuset annars krävs ju så enormt mkt högre styrka i vitt)Båda har e-shift om än olika versioner.

Oavsett, väldigt intressant att se värden från verkligheten =)
5500an verkar väl lämpad för stora dukytor, t.o.m. Sonyn passeras med råge i high lamp mode =)

Redigerat av bigbadboogie, 11 april 2017 - 19:07.


#57

Postad 11 april 2017 - 19:06

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 986 inlägg
  • 0

Inte för att vara sån, men JVC tråden behöver tydligen uppdateras :rolleyes:

 

https://www.minhembi...howtopic=331208


Redigerat av mcmike, 11 april 2017 - 19:07.


#58

Postad 11 april 2017 - 19:22

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

  • 819 inlägg
  • 0

Inte för att vara sån, men JVC tråden behöver tydligen uppdateras :rolleyes:

https://www.minhembi...howtopic=331208

Hehe, jag följde länken och gick tillbaks många gånger innan jag fattade vad du menade...och insåg till sist att jag var i sony tråden =)
Inte alltid så bra att forumsurra på mobilen =)
Men absolut håller med att infon borde finnas i JVC tråden (fantastiskt info som Marcus delar med sig av) även om sony var med initialt...till jag klippte bort den biten för att spara plats i citatet =D

Kanske skulle infon t.o.m. Finnas i första inlägget i JVC tråden :-)

Sorry, my bad. Inte medvetet OT =)

Redigerat av bigbadboogie, 11 april 2017 - 19:23.


#59

Postad 11 april 2017 - 21:11

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 045 inlägg
  • 0
Ja, jag hade skrivit fel, det ska så klart vara X5500 där på sista. Som en parantes så har båda maskinerna rullat mellan 130-150 timmar vid mätningarna.

Moderator får gärna flytta inläggen till JVC tråden. Jag tänkte skriva lite mer om X5500 där men hann inte idag.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#60

Postad 12 april 2017 - 11:39

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 045 inlägg
  • 0

Igår kalibrerade jag vår X5500 efter ca 145 timmars brinntid på lampan. Projektorn har lugnat ner sig en del och är nu inte lika brusig som den var när lampan var helt ny. Efter kalibrering blev den förstås också ytterligare mer bekväm att titta på och även det gör en del för att ta bort den lite digitala karaktär som finns på JVC. Som jag tidigare skrev så har JVC valt att skruva upp ljusflödet ytterligare från X5000 och det gör förstås att vi får ännu mer "punch" i bilden, med en imponerande kontrast som resultat. Det är svårt för mig, i vårt rum, att utröna om svärtan har blivit sämre mot X5000 men jag kan inte uppfatta det så. Det är i så fall väldigt små skillnader så det verkar som om JVC har lyckats trycka upp kontrasten ett par pinnhål ytterligare.

 

Efter lite testande så slutade det med att jag valde färgrymden som heter Custom2 och där trillade färgerna in riktigt bra enligt HDTV. Sen utgick jag från vitbalans 6500 och fick in en riktigt bra gråskala. Kunde dessutom trycka till kontrastreglaget några pinnhål upp och ändå bibehålla gråskalan korrekt och det är förmodligen detta som gör att ljusflödet ökar mer än specifikationerna ger sken av.

 

Har inte börjat testa HDR, men ska kika även på detta vad det lider.

 

Som en parantes så fick vi igår hem en Z1 som ska finnas i en kunds biorum som vi även kommer att ha tillgång till för demo. Ska dit inom kort och justera in den och sätta mig in lite mer i funktioner och prestanda. Mer om detta när allt är på plats...

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#61

Postad 14 april 2017 - 10:02

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 986 inlägg
  • 0

Har Jvc samma "problem" fortfarande med svansar, hdmi skakningen, ljudnivån e-shift vid 24/60HZ, pixel felen? :rolleyes:

 

Verkar hålla i sig med tyst elektronik efter 60 tim gött dock lite dovare fläktljud än tidigare enheter! Enda bakslaget mye crosstalk med texten vid 3D, men efter omständigheterna nöjd

 

Detta inlägg har ingenting i denna tråd att göra, gäller en Sony projektor :P


Redigerat av mcmike, 14 april 2017 - 10:03.


#62

Postad 30 april 2017 - 10:01

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 986 inlägg
  • 0

Har inte börjat testa HDR, men ska kika även på detta vad det lider.

 

 

Har du börjat pilla något på detta ännu?  :)



#63

Postad 27 juni 2017 - 11:32

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0

Dåligt med liv i den här tråden, är det inte fler som köpt på sig en X5500?



#64

Postad 27 juni 2017 - 15:36

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0

Jag tror ioförsig många drar sig för att köpa en projektor för 50 000 just nu när 4k gjort sitt intåg även om det inte är den största faktorn för bra bild. 



#65

Postad 05 augusti 2017 - 11:15

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 986 inlägg
  • 0

Dåligt drag i tråden så här en liten review av X7500 :) Översätta får ni göra själva..

 

http://www.projectio...-jvc-dla-x7500/



#66

Postad 06 augusti 2017 - 11:22

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 269 inlägg
  • 0

google translate till engelska, verkar vara väldigt bra översättning, bra flyt i meningarna i alla fall :)

 

https://translate.go...500/&edit-text=



#67

Postad 07 augusti 2017 - 20:24

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0
Har nu en X5500 på i gång för att ersätta min X35:a. Ska bli intressant.

#68

Postad 07 augusti 2017 - 21:44

edtjope
  • edtjope
  • Forumräv

  • 769 inlägg
  • 0

Har nu en X5500 på i gång för att ersätta min X35:a. Ska bli intressant.


Grattis! Du lär uppleva ett rejält lyft. Jag gick från X30 till X5000 och skillnaden är påtaglig.

#69

Postad 07 augusti 2017 - 22:16

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0
Trevligt! X30 och X35 är väl ganska lika och skillnaden mellan X5000 och X5500 är mest spelläget vad jag förstått.

#70

Postad 08 augusti 2017 - 08:38

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 986 inlägg
  • 0

skillnaden mellan X5000 och X5500 är mest spelläget vad jag förstått.

 

 

Grattis till en fin projektor med massor av ljus/kontrast! Du kommer få en bättre HDR bild med denna än tidigare modell, då den för mörka "kurvan" är justerad nu :)



#71

Postad 08 augusti 2017 - 11:14

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0
Tack! Jo jag hoppas på bra svärta i biogrottan men också på tillräckligt ljus för att kunna köra enstaka vm-matcher utomhus nästa sommar.

HDR tycker jag ger för dålig svärta för att funka på projektorer.

Redigerat av greveriff, 08 augusti 2017 - 11:15.


#72

Postad 08 augusti 2017 - 13:32

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 045 inlägg
  • 0

HDR tycker jag ger för dålig svärta för att funka på projektorer.

Annars brukar det ju vara ljus som saknas för HDR, inte svärtabotten. Svärtan blir ju inte sämre för att det är HDR gentemot SDR. Om du inte specifikt tittar på projektorer med jättejättemycket ljus för att nå rätt ljusflöde, då blir det så klart så att spannet flyttas upp.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#73

Postad 08 augusti 2017 - 16:09

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0
Jag ska ju inte påstå att jag är nån expert men tyckte svärtanivån blev ganska kass när jag fick HDR demat för mig på hembiobutiken.

#74

Postad 08 augusti 2017 - 16:49

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 045 inlägg
  • 1

Jag ska ju inte påstå att jag är nån expert men tyckte svärtanivån blev ganska kass när jag fick HDR demat för mig på hembiobutiken.

Då har de antagligen valt att prioritera ljusflödet och därmed höjt upp svärtabotten för att ge en mer "imponerande" bild. Men eftersom man ändå inte når några höjder med ljusflödet så känns det onödigt att förstöra svärtan och ändå inte nå dit man önskar. Själv kör jag utan HDR i de flesta situationer med proj, men om jag ändå blir tvingad så väljer jag definitivt att behålla nivån på svärtan och ge avkall på lite ljusflöde.

 

Men det är fel att säga att HDR ger en dålig svärta, eftersom det är produkterna/inställningarna i fråga som ger prestandan inte HDR som sådant.

 

/Marcus, The Rock Hemmbio i Lund


Redigerat av Marcus_TheRock, 08 augusti 2017 - 16:49.


#75

Postad 09 augusti 2017 - 09:09

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 265 inlägg
  • 0

HDR på projektor blir väldigt mycket en fråga om kompromiss och det finns situationer där man vill prioritera ljusflödet och andra situationer svartbotten. Vill man kunna göra både och måste man börja titta på att köpa en stor TV istället. Rent krasst är tonkurvan för HDR10 inget vidare för projektorer.

 

Projektortillverkarna börjar greppa även detta så jag tänker mig att kommande generationer ger mer alternativ som låter oss prioritera bilden olika. Tyvärr innebär detta mer godtycke och kompromisser men det ligger också i sakens natur. Det finns sällan fasta lösningar till variabla problem.



#76

Postad 09 augusti 2017 - 09:19

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 986 inlägg
  • 0

. Det finns sällan fasta lösningar till variabla problem.

 

 

När det gäller Jvc finns en lösning med bibehållen WCG,  HDFury/ Intergral ihop med en Panasonic :)  En fast och bra lösning! Vet dock inte hur Oppon spelar mot Jvc när det gäller "stripp" funktionen..?


Redigerat av mcmike, 09 augusti 2017 - 09:20.


#77

Postad 09 augusti 2017 - 13:23

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 265 inlägg
  • 0

När det gäller Jvc finns en lösning med bibehållen WCG,  HDFury/ Intergral ihop med en Panasonic :)  En fast och bra lösning! Vet dock inte hur Oppon spelar mot Jvc när det gäller "stripp" funktionen..?

 

Just sådant som gör det hela komplicerat. Finns så många tänkbara sätt att kliva runt problemet och de flesta kräver väldigt höga kunskapsnivåer. I mitt fall är problemet att jag inte har nog med timmar på dygnet för att reda ut sådana här saker... :)



#78

Postad 09 augusti 2017 - 13:48

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 045 inlägg
  • 0

Det löser ju dock inte problemet med att dynamiken/ljusflödet är för lågt.

 

/Marcus



#79

Postad 09 augusti 2017 - 14:03

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 986 inlägg
  • 0

Det löser ju dock inte problemet med att dynamiken/ljusflödet är för lågt.

 

/Marcus

 

Har du testat själv? :)



#80

Postad 09 augusti 2017 - 14:05

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 045 inlägg
  • 0

Har du testat själv? :)

HDR på massor av projar i många olika rum ja. HDFury nej. Men den kan inte trolla fram mer ljus eller högre dynamik. Den kan bara trixa med signalen däremellan.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#81

Postad 09 augusti 2017 - 14:11

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 986 inlägg
  • 0

HDR på massor av projar i många olika rum ja. 

 

 

Det förstår jag självklart :)

 

 

. Men den kan inte trolla fram mer ljus eller högre dynamik. Den kan bara trixa med signalen däremellan.

 

 

Det behövs ju inte nå mer ljus heller, just för att men kan trixa med det ni kollar "tonkurvan? eller?

 

 

 HDFury nej. 

 

 

Vore kul om någon er "kanoner" kunde göra det faktiskt  :)  Stor skillnad mot HDR rakt av..! Fast det trodde jag var bättre på denna serie, men tydligen inte då?


Redigerat av mcmike, 09 augusti 2017 - 14:14.


#82

Postad 09 augusti 2017 - 14:32

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 045 inlägg
  • 0

 

Det behövs ju inte nå mer ljus heller, just för att men kan trixa med det ni kollar "tonkurvan? eller?

 

 

HDR(High dynamic Range) i grunden bygger ju på att dynamiken ska vara stor, alltså att svärtan är svart och att ljuset är väldigt starkt. Sen lägger man huvuddelen av bildinformationen längre ned på skalan så att man får en större palett av ljus i den ljusare delen av skalan. Med en projektor kan man inte bara öka dynamiken hur som helst(betydligt lättare på en TV) och därför kan man inte heller utnyttja HDR på alls samma sätt som formatet är tänkt.

 

Sen kan man ju godtyckligt tycka att det är tillräckligt mycket ljus ändå och man kan så klart trixa med gamman och annat inom den dynamik man har att spela med, men det gör ju inte att man fullt ut kan utnyttja HDR så som det var tänkt. HD Fury kan inte ändra på dynamiken, den kan bara ändra på bilden mellan det mörkaste och det ljusaste i den bildvisare den används ihop med.

 

Fast det trodde jag var bättre på denna serie, men tydligen inte då?

 

HDR blir, precis som Ringblixt är inne på, bättre och bättre efterhand eftersom tillverkarna lär sig mer om hur de ska kringgå begränsningarna i praktiken samt så blir prestandan sakta bättre och bättre. Vi är dock väldigt långt ifrån det ljusflöde och dynamik som krävs för att fullt utnyttja HDR som det är tänkt på dagens projektorer.

 

Jag tycker om HDR och vad det gör överlag, men väljer i väldigt många situationer ändå att köra utan eftersom jag tycker det ger det bästa totalresultatet. Och det är då avsaknad av ljus och dynamik jag saknar. Bilden har jag fått till många gånger så det ser riktigt bra ut(även utan HD Fury) men den är för mörk för att fungera på det sätt som jag önskar, om svärtan samtidigt ska vara dräglig.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#83

Postad 09 augusti 2017 - 14:41

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 986 inlägg
  • 0

Men det är ju det som är grejen, man tar bort HDR med bibehållen WCG  :) Korrekt eller inte ser bra mycket bättre ut än den redan icke "korrekta" bilden....Verkar vara svårt att gå utanför "rammarna"  :rolleyes: Mitt tips kvarstår oavsett!


Redigerat av mcmike, 09 augusti 2017 - 14:44.


#84

Postad 09 augusti 2017 - 14:46

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 045 inlägg
  • 0

Men det är ju det som är grejen, man tar bort HDR med bibehållen WCR :) Korrekt eller inte ser bra mycket bättre ut än den redan icke "korrekta" bilden....Verkar vara svårt att gå utanför "rammarna"  :rolleyes:

Jaha, då missförstod jag dig. Jo, det kan du göra och det har jag absolut tittat på och det fungerar bra med projektorer(även om de inte når ut riktigt hela vägen). Även Oppon kan strippa bort HDR och behålla 4k+BT2020, precis som du gör med din HD Fury.

 

/Marcus



#85

Postad 14 augusti 2017 - 08:40

kalle.w
  • kalle.w
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0

Är det någon som jämfört x5500 och x7500?

 

Min första tanke var att köpa x5500 och "spara 20.000" och köpa en ny projje om några år.

Jag har typ redan  beställt en x5500,  men efter läst "ljud och bilds" recension av x7500 blir man ganska sugen :-)

Man får ganska mycket andra roliga saker för mellanskillnaden på ca 20.000

Jag uppgraderar från en Sony HW55.

 



#86

Postad 14 augusti 2017 - 08:45

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 265 inlägg
  • 0

20.000 kronor räcker till en riktigt bra duk, så överväg den förändringen om du har budgeten för det.



#87

Postad 15 augusti 2017 - 21:09

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

  • 2 384 inlägg
  • 0

Är det någon som jämfört x5500 och x7500?

 

Min första tanke var att köpa x5500 och "spara 20.000" och köpa en ny projje om några år.

Jag har typ redan  beställt en x5500,  men efter läst "ljud och bilds" recension av x7500 blir man ganska sugen :-)

Man får ganska mycket andra roliga saker för mellanskillnaden på ca 20.000

Jag uppgraderar från en Sony HW55.

 

 

Jag har jämfört ganska mycket.

Är den 20.000kr bättre kan diskuteras, men har man ett ljuskontrollerat rum så skulle jag nog överväga det för att få lite mer kontrast och lite bättre svärta (dock sämre ljus). Skillnaderna är inte jättestora men de finns där. Optiken och de optiska banorna är också lite bättre så min bedömning är att skärpan är jämnare över hela bilden på X7500, men inte jätte stora skillnader där heller.

Har du inte en biogrotta skulle jag säga att de är bortkastat att köra på X7500 om man inte vill betala 20k för lite mer reglage och presets förstår.


 Rent krasst är tonkurvan för HDR10 inget vidare för projektorer.

 

 

Haha...du är för snäll T


20.000 kronor räcker till en riktigt bra duk, så överväg den förändringen om du har budgeten för det.

 

+1


 

/Marcus

 

ÅffT: Mä du har ju mer inlägg än mig nu!



#88

Postad 16 augusti 2017 - 17:59

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0
För den prismedvetne som har vägarna förbi Oslo säljer avshop X7500 för 60000kr.

#89

Postad 16 augusti 2017 - 20:22

kalle.w
  • kalle.w
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0

Jag har en riktig biogrotta :-) 

Har en seymour center stage UF duk.Det finns säkert bättre. Men inbillar mig den duger bra. 

Den skulle kosta runt 18-20.000 helt klar från seymour med frakt och tull samt moms, men köpte bara dukmaterialet och byggde själv(4500:-)

Tack för input.



#90

Postad 03 september 2017 - 07:45

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 986 inlägg
  • 0

För den prismedvetne som har vägarna förbi Oslo säljer avshop X7500 för 60000kr.

 

Kommer säkert gå att förhandla till sig kvarvarande enheter till bättre priser här hemma :) Det är ju trots allt nu en snart utgående line up, REDAN :rolleyes:


Redigerat av mcmike, 03 september 2017 - 07:45.


#91

Postad 03 september 2017 - 16:16

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0

Kommer säkert gå att förhandla till sig kvarvarande enheter till bättre priser här hemma :) Det är ju trots allt nu en snart utgående line up, REDAN :rolleyes:


Vilka handlare menar du då?

#92

Postad 03 september 2017 - 17:40

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 986 inlägg
  • 0

Vilka handlare menar du då?

 

https://www.prisjakt.nu/



#93

Postad 03 september 2017 - 18:04

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0

https://www.prisjakt.nu/


Ser ju ut att ligga 10 000kr över det priset än så länge...

Bifogad fil(er)



#94

Postad 03 september 2017 - 18:31

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 986 inlägg
  • 0

Ser ju ut att ligga 10 000kr över det priset än så länge...

 

Kommer säkert gå att förhandla till sig kvarvarande enheter till bättre priser här hemma

 

Absolut, men det behöver inte betyda att man behöver betala det :)


Du får kontakta säljare och höra vad dom kan göra på priset.

 

Jag tror nog att han ser det, säljaren alltså :D Precis annars..


Redigerat av mcmike, 03 september 2017 - 18:31.


#95

Postad 04 september 2017 - 07:47

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0

Det kan också gå att förhandla ner priset ytterligare från handlaren i Norge som just nu säljer den för 10 000kr mindre än de svenska handlarna. Om man nu vill spekulera istället för att komma med något konkret, that is..



#96

Postad 04 september 2017 - 21:07

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 986 inlägg
  • 0

Det kan också gå att förhandla ner priset ytterligare från handlaren i Norge som just nu säljer den för 10 000kr mindre än de svenska handlarna. 

 

 

Absolut kan man göra det! Bara och hoppas att man får en Ok maskin...Lycka till i alla fall :)



#97

Postad 08 september 2017 - 05:40

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 269 inlägg
  • 0
Nyheter från andra sidan pölen, bara hoppas priserna sänks här också :)
http://pro.jvc.com/p...projectors.html

Då har Sony vw260 hårt motstånd om man vill ha linsminne och reglerbar iris. Fast 10000kr lägre!!
Tydligen ska man kunna skicka in tidigare generationer jvc och få clear motion drive fixad, även om det sjukt förbjudet att använda den ändå Berätta åtminstone inte för marcus_the_rock ifall ni nu gör det ;)

Redigerat av Karamasha, 08 september 2017 - 05:40.


#98

Postad 08 september 2017 - 18:39

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Nyheter från andra sidan pölen, bara hoppas priserna sänks här också :)
http://pro.jvc.com/p...projectors.html

Då har Sony vw260 hårt motstånd om man vill ha linsminne och reglerbar iris. Fast 10000kr lägre!!
Tydligen ska man kunna skicka in tidigare generationer jvc och få clear motion drive fixad, även om det sjukt förbjudet att använda den ändå Berätta åtminstone inte för marcus_the_rock ifall ni nu gör det ;)

 

 

Tyckte följande punkt var intressant:

 

3. Multiple Pixel Control

To further improve the reproduction of 4K content, JVC has improved its Multiple Pixel Control by sampling all pixels in the 4K signal to deliver the smoothest, most finely detailed images from 4K content.

De har alltså fram tills nu inte använt all information i 4K signalen utan bara rakt av kastat bort en del? är ju också ett sätt att stödja "4K input"...



#99

Postad 18 september 2017 - 16:52

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 986 inlägg
  • 0

Absolut, men det behöver inte betyda att man behöver betala det :)

 

 

Just idag behöver man inte det heller :)

 

https://www.hembiobu...-jvc-dla-x5500/


 Om man nu vill spekulera istället för att komma med något konkret, that is..

 

 

Pruta får man i alla fall göra själv, men ett konkret tips ovan i alla fall ;)



#100

Postad 18 september 2017 - 19:29

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0
Vår diskussion handlade om X7500 Mike.Där ligger priset kvar...

https://www.hembiobu...-jvc-dla-x7500/



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Tomme
    2024-09-12 21:31:54
  • Tomme
    2024-09-12 21:30:43
  • Elias
    2024-09-04 17:31:02
  • Elias
    2024-09-04 17:29:09
  • Elias
    2024-09-04 17:25:32
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.