Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

En liten tanke om "regnbågar"

214 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 29 mars 2004 - 14:48

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0
Arioch,

Jag vet inte om det är speciellt konstruktivt att gnälla heller - speciellt inte i detta forum som knappast står på TI 10-i-topp lista för kundinput ;)

Jag är ju dessutom jättenöjd med min projektor, men som du säger finns säkert någon som sitter och gnager på knogarna och önskar att de hade en annan projektor eller apparat - tror dock inte att detta är specifikt för DLP - men DLP förbättras ju hela tiden, och det är ju något att glädjas över - snart kanske det är din tur :)

nin,

Jag förstår inte vem som har blivit ifrågasatt? Om något jag har skrivit har uppfattats på detta sätt så ber jag naturligtvis om ursäkt - jag har inte heller tolkat andra inlägg som ifrågasättande av person, utan snarare som fenomen.

Jag vet inte heller om jag helt håller med om det du säger med ifrågasättande av folks trovärdighet - att man har varit med i ett forum "xxxx" dagar, eller gjort "xxxxx" inlägg gör ju inte en person mer eller mindre trovärdig - Jag själv blir i princip ifrågasatt i vartannat inlägg jag gör, du själv har ju t ex rätt hårt ifrågasatt min trovärdighet, bla i en SACD/DVD-A diskussion.

Vad jag menar är att ifrågasättandet i sig inte är fel - däremot kan det sätt man gör det på uppfattas olika - dessutom måste man ju tåla lite missuppfattningar på ett forum som detta - eller?

mvh

/Pär

edit:tillägg

Redigerat av Perra1, 29 mars 2004 - 15:03.


#52

Postad 29 mars 2004 - 14:56

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Ps.
Jag tänker INTE tagga ner, eller be om ursäkt för min åsikt.
Håll diskussionen saklig och lägg ner det där med personliga påhopp!

#53

Postad 29 mars 2004 - 14:59

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

Hjälp oss istället att gnälla och se till att det händer något! Så att alla kan se på DLP utan att behöva känna sig dödssjuka efter en kvart.
Snälla..???


Alla känner ju sej inte dödsjuka! Det finns t.o.m. många som inte reagerar alls!

Vore det inte intressant att försöka klura ut varför det är på det viset istället för att bara hävda att alla är olika och sen gå vidare?

#54

Postad 29 mars 2004 - 15:11

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Ok, krasse, du kategoriserar personer. I den kategoriseringen så använder du ordet "inbillar". Läs ditt inlägg igen så ser du att du har skrivit det. Ändå förnekar du det.
Sedan går du vidare med att säga:

Känner du att du hör hemma i gruppen "mänskliga faktorn" med personer som av olika skäl ljuger, hittar på och stoltserar om hur de upplever RB-problemet.

Nä, det gör jag inte. Jag kan inte säga att jag tillhör någon av de kategorierna, helt enkelt för att jag inte har en aning om varför jag mår illa av DLP. Det kan ha med RBE att göra, men jag vet inte.
Hela grejjen är att du skriver två punkter om att det finns folk som antingen inbillar sig eller "vill ljuga" och en om fysiska faktorer.
Jag vill hävda att det enbart är den som berör fysiska faktorer som är relevant. Hänvisar till nin:s inlägg ovan. Det finns stollar överallt, men det är inte relevant om man skall föra en saklig diskussion om vad fenomenet beror på.

Det övriga som du skriver om att buller, ljusfaktorer etc. kan vara av värde att diskutera håller jag med fullständigt om. Det har jag heller aldrig ifrågasatt.
Däremot tycker jag nog att det verkar finnas starka indicier som pekar mot just RBE som en utlösande faktor och att det inte verkar finnas ngt säkert sätt att förebygga det om man är drabbar.
Hade det funnits så tror jag att Texas Instruments hade upplyst oss om det illa kvickt.

#55

Postad 29 mars 2004 - 15:14

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
perra1>>

Jag vet inte om det är speciellt konstruktivt att gnälla heller - speciellt inte i detta forum som knappast står på TI 10-i-topp lista för kundinput

Nä, kanske inte TI, men vi har t.ex. en frekvent besökare som arbetar på InFocus som du vet.
Dessa forum är nog mer frekventerade av olika representanter än vad vi tror.

jag har inte heller tolkat andra inlägg som ifrågasättande av person, utan snarare som fenomen.

Då får du nog läsa vad krasse skrivit ovan. Han är tycligen mycket noga med att påpeka att han kategoriserar personer och inte RBE-fenomenet i sitt första inlägg.
Antingen har du, jag eller han tolkat hans inlägg fel. Det kan väl inte vara han som tolkar sitt egna fel - eller..? :)

#56

Postad 29 mars 2004 - 15:15

Unregistered3892c164
  • Unregistered3892c164
  • Användare

  • 230 inlägg
  • 0
Detta är en så tröttsam tråd, allt handlar om att rädda ditt köp av projje.

Däremot tycker jag diskussionen om varför vissa ser det som ett intressant inlägg.

Men håll det gärna där, allt annat är överflödigt.

På avs forum är dessa dlp trådar mycket mer nyanserade - varför inte här?

Varför alla dessa påhopp.

Och varför är man inte nöjd med den projektor som man har och njuter av den.

Det finns en enda nackdel med dagens dlp och det är rbe - det måste självklart vara jobbigt för alla lcd köpare nu när dlp priserna rasar.

Samma sak för de som köpt en dlp som stör sig grymt på rbe och egentligen inser att de gjort ett riktigt dåligt köp för deras del.


Men faktum är att dlp är och kommer vara framtiden för hemmabio industrin.

Det problemet de har är rbe - och det är ett stort problem för vissa, mindre för andra - det är bara o gå o titta o sen acceptera läget.

Varför kasta skit på den andra halvan.

Allt låter som ett trist o tråkigt pc - mac krig

#57

Postad 29 mars 2004 - 15:17

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
krasse>>

Håll diskussionen saklig och lägg ner det där med personliga påhopp!

Men det är ok för dig att skälla ut mig efter noter och använda ordet "dum" i varannan mening eller?
"Tagga ner" är väl knappast ett påhopp? Dessutom är nin moderator.

Alla känner ju sej inte dödsjuka! Det finns t.o.m. många som inte reagerar alls!

Suck... Det skrev jag inte heller. Jag skrev "Så att alla kan se på DLP utan att behöva känna sig dödssjuka efter en kvart."
Alltså till skillnad mot hur det är nu när alla inte kan det...
Läsa långsammare kanske? :)

#58

Postad 29 mars 2004 - 15:21

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
draags>>

Detta är en så tröttsam tråd, allt handlar om att rädda ditt köp av projje.

Nä, där har du fel.
Jag är relativt nöjd med min billiga LCD, men hade hemskt gärna haft en DLP. Om det nu gick...
Jösses, vet inte hur många ggr jag har skrivit det nu. Kanske formulerar jag mig för krångligt.

Låt se:
  • Jag tycker att hembio-DLP:er har fantastisk bildkvalitet överlag.
  • Jag mår dock illa av att se på de flesta DLP:er, förutom de allra dyraste.
  • Jag har inte sett alla DLP:er (det har nog ingen) men ganska många i olika prisklasser.
  • Jag hoppas att det snart kommer DLP:er som inte orsakar detta fenomen hos vissa personer.
Jag tror dessutom att det finns ganska många som kan skriva under på den listan.

#59

Postad 29 mars 2004 - 15:32

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

Psykologiska faktorer ("inbillning" tror att det också kallas för själv-induktion?, selektiv perception, m.m.).
Fysiska faktorer (variationer i ögonen som ALLA har).
Mänskliga faktorn (antingen hävdar man att man har perfekt syn och därför ser RB eller så hävdar man att man har perfekt syn och därför inte ser regnbågar, eller tvärtom

Det tråkiga är att den sistnämnda typen av faktorer inte gynnar en öppen dialog om fenomenet regnbågar.

Så skrev jag!
Och helt riktigt så använde jag ordet inbillning, men läs ordet i sitt sammanhang, arioch. Jag anklagar inte de som av "fysiska" skäl lider av RB-problemet, men jag hävdar att det finns folk har förmågan att intala sej själva att de har olika problem (som t.ex. RB) så till den grad att de faktiskt får problem. DET var vad jag kallade inbillning (i avsaknade av bättre ord)

I ditt senast inlägg uppfattade jag att vi faktiskt är helt överens om att kategorin "mänskliga faktorn" eller som du uttryckte det:
"Det finns stollar överallt, men det är inte relevant om man skall föra en saklig diskussion om vad fenomenet beror på."

...Inte gynnar en öppen och konstruktiv diskussion kring RB.

Det verkar som du inte är helt säker på om det är RB som ger dej dina obehag, arioch.
Jag för min del är övertygad om att RB KAN ge obehag i varierande grad, men jag funderar på om det kan finnas andra faktorer omkring som kanske bidrar till att obehagen blir så svåra. Faktorer som man kanske kan påverka.

Det är ju t.ex. inte helt riktigt att beklaga sej över att RB ger upphov till huvudvärk om man vid det enda visningstillfället var kraftigt bakfull eller kanske på väg att bli sjuk på något sätt.

Kan inte du, arioch och ni andra som har upplevt obehag (gärna andra som har sett RB även om de inte upplevt obehag) försöka beskriva lite mer i detalj om förutsättningarna för de visningar eller tillfällen ni har tittat på dlp-projicerad bild och upplevt dessa obehag.

Sådant som jag tycker kunde varit intressant är t.ex. tid på dygnet, hälsotillstånd, ljusförhållande, hur lång tid visningen tog och hur lång tid det tog innan obehagen blev påtagliga, färghjulets hastighet på projjen som användes o.s.v....

#60

Postad 29 mars 2004 - 15:57

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Visst kan jag beskriva. Har iofs gjort det i tidigare trådar vid olika tillfällen, men men... :)

Jag tror dock att det enklaste sättet att beskriva förhållandena är såsom optimala, förutom kanske vid ett tillfälle. Vid de övriga tillfällena så har jag inte varit sjuk eller varit på väg att bli det (är mkt sällan sjuk), jag var inte bakfull eller full ;) (dricker faktiskt mkt sällan). Alla demos har skett i butiker eller på mässor. T.ex. Tele-Hå och Arken-mässan.
På Tele-Hå såg jag regnbågar på och mådde illa av BenQ 480W och IF 5700, däremot såg jag inga regnbågar eller mådde illa då jag fick Marantz S1:an (eller 2:an) demad där.
IF 7200 såg jag på Arkenmässan och såg inga regnbågar. Visste inte ens om fenomenet då. Däremot så kände jag mig lite skum efter att ha tittat där, kan iofs ha berott på att jag var chockad av bildkvalitén. :unsure:

NEC HT1000 tittade vi på hemma hos mig. Denna situation kanske inte var optimal, men det var iaf i en helt vanlig hemmiljö på en 1,5 gain duk. Jag vart ruskigt överraskad av bildkvalitén, men efter en stund så började det flimra i olika färger framför ögonen.
Förstod inte vad det var först, men mindes sedan att jag hade läst ngt om RBE ngn stans och insåg då att det förmodligen var det. Jag var helt ointresserad av DLP vid den tidpunkten (det var en bekant som hade med sig den) och hade inte en tanke på RBE innan vi började. Inte det minsta... Vi var fyra och tre av oss såg det och störde oss kraftigt på det. Den fjärde såg det men förstod inte varför vi störde oss.

Det är de DLP:er som är hyfsat moderna och hembioanpassade som jag vet med mig att jag har sett.

Se'n måste jag säga att alla de ovan beskrivna DLP:erna hade ett helt oacceptabelt oljud, förutom BenQ:n som var riktigt tyst. OT, jag vet, men det förbättrar ju inte intrycket direkt...

#61

Postad 29 mars 2004 - 16:00

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Mådde även illa då vi hade HT1000 hemma, men satte det inte i samband med projjen.

Känslan kan beskrivas med att man först känner sig lite orolig. Sedan blir man trött i ögonen, får ett tryck över bröstet och mår illa (som åksjuka ungefär).
Det är absolut ingen liten diffus känsla som man kan ignorera utan det är högst påtagligt och väldigt jobbigt. :unsure: ;)

Hade det varit så att jag "bara såg" RBE men inte mådde illa så vete sjutton om jag hade brytt mig. Då hade det nog blivit en DLP för länge sedan. :)

#62

Postad 29 mars 2004 - 16:49

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 869 inlägg
  • 0

Känslan kan beskrivas med att man först känner sig lite orolig. Sedan blir man trött i ögonen, får ett tryck över bröstet och mår illa (som åksjuka ungefär).
Det är absolut ingen liten diffus känsla som man kan ignorera utan det är högst påtagligt och väldigt jobbigt.  ;) :)

Arioch, det där är en VÄLDIGT bra beskrivning av vad jag kände ibörjan av mitt z91-ägande.

Har aldrig mått illa under projdemos i butiker och liknande så gissa om jag blev förvånad när en sån här känsla dök upp i kroppen! :unsure: Det var faktiskt ganska obehagligt.

Det dök upp efter en kvart eller så.

Är föresten rätt duktig på att se regnbågar om jag vill. Marantz är nog den enda där det aldrig hänt. Kan se dem på overheadpresentationer t.o.m. :lol:

Va f**n tänkte jag. Ska man behöva byta projje nu när man äntligen köpt en? Och till en lcd oxå...gillar inte riktigt den typen av bild de ger(en smaksak dock, nog om det).

Jajja, bestämde mig för att inte ge upp iaf. Ställde helt enkelt in mig på att det här ska gå! Såg kortare filmer, kanske gick ifrån ibland och jag märkte tidigt att symptomen efterhand försvann.

Idag märker jag nada! :) Mår prima av dlp!

Ta mig tusan om jag inte blivit mindre känslig mot regnbågar oxå.

Så tjaa, i mitt fall så skulle jag vilja säga att det, på sätt och viss, är en psykologisk grej. En inställningsgrej alltså. Att intala sig att det inte är så farligt egentligen.

Kanske låter helflummigt men jag är rätt övertygad om att man kan faktiskt styra sin kropp i en viss riktning. Uppenbarligen funkade det för mig, eller hur? Säger inte att det skulle funka för dig men ett positivare synsätt på det hela samt viljan att "plåga sig lite" i hemmiljö KAN faktiskt hjälpa.

Som sagt, det kanske låter helflängt men hade jag inte gjort som jag gjort hade jag knappast kunnat njuta av dlp-bilden idag.

Bara ett tips på vägen...lycka till! ;)

Redigerat av pacman, 30 mars 2004 - 06:56.


#63

Postad 29 mars 2004 - 17:15

Unregistered3892c164
  • Unregistered3892c164
  • Användare

  • 230 inlägg
  • 0
Arioch

Du tycker som du tycker men diskussionen som är nu känns en aningen ur fokus.

#64

Postad 29 mars 2004 - 17:22

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Precis som man kan intala sej massa negativa grejer för att till sist må dåligt av det, så kan man också intala sej en massa positiva grejer för att slutligen må bra av det. Oavsett så kan det ge en påtaglig känsla av antingen obehag eller välbehag, men det är egentligen inte så intressant som direkta fysiska orsaker.

Arioch eller någon annan "kinkig" :) person som har testat t.ex. HT1000 på en duk med lägre gain än 1,5 och som kan svara på om RB-problemet blir lika uppenbart och störande då. T.ex. med en variant på grå duk?

Syns regnbågarna lika tydligt i bakgrunds-belysta rum (givetvis utan direkt-ljus på duken)?

Nu börjar diskussionen arta sej lite tycker jag.
Tack för det...

#65

Postad 29 mars 2004 - 18:30

Unregistered2e7a4186
  • Unregistered2e7a4186
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0

Syns regnbågarna lika tydligt i bakgrunds-belysta rum

Jag upplever det inte lika mycket då.

Om jag minskar ner storleken (runt 70 tum) så är det mycket sällan jag ser dem - även på "sämre" projektorer.

#66

Postad 29 mars 2004 - 21:33

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Det där med storleken låter helt rimligt.
Alla detaljer blir ju mindre med mindre bildstorlek och rimligtvis så borde också RB flimmret minska i storlek. Men hur liten bild måste man köra för att riktigt känsliga människor som arioch inte ska bli sjuka av flimret. Räcker det med att minska till 80"? Kanske en svår fråga, men finns det någon "magisk" gräns (kanske i proportion till "spin-faktorn" som man kan ha i åtanke.

Arioch, hur stora var bilderna vid de tillfällen som du kollat på dlp-projjar och vilken "spin" var det på dessa projjar? Kommer du ihåg om det vid de olika tillfällen var becksvart i visningsrummen eller det fanns lite "stämning-ljus" också?

Redigerat av Unregistered959, 29 mars 2004 - 21:35.


#67

Postad 30 mars 2004 - 07:26

Unregistered3892c164
  • Unregistered3892c164
  • Användare

  • 230 inlägg
  • 0
Angående storleken så torde detta stämma men det intressanta är att vi körde en film visning på fyra filmer och med max storlek på en x1'a och visst kunde man stundtals ana rbe, men inget som störde. Samt att de som kikade - en hel biosalong så var det ingen som jag pratade med som sa NÅGOT om detta, eller att de blev illamående.

Min kollega som testade en x1'a hemma hos sig på en dia projektor duk och såg pirates of caribean - tyckte dock det var otroligt jobbigt med rbe, de blev trötta av att titta. Då hade han dragit upp kontrasten till 80, så jag antar att detta också kan spela roll.

Några veckor senare kikade han på Monsters inc och någon annan film - tror det var gangs of new york - Denna gång såg han inga rbe men han tyckte ändå att han blev trött i ögonen.

Vad jag tror är att det inte alltid är att man ser rbe som är det jobbiga utan att hjärnan registrerar dessa, vilket gör att man få ont i ögonen.

Vi har ju möjlighet som människor att ta in mycket informerar men enbart registrera ytterst lite i vårt medvetna så rbe kan eller torde även kunnas undermedvetet uppfattas och ge både ont i ögonen och huvudvärk, trötthet och illamående.

Även om jag tror att även detta kan skapas alá placebo.

#68

Postad 30 mars 2004 - 09:57

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Tja, eller så kan det vara så att DLP-tekniken inte är helt mogen och att vissa filmer framkallar RBE och trötthet m.m. mer än andra.
Det skiljer som bekant en hel del mellan olika filmer vad gäller omfång, vitpunkt etc.

Min högst subjektiva uppfattning är att DLP är otrolikt mkt ljusare i vitpunkten än vad film på bio är och även vad både CRT- och LCD-projektorer är.
Film på bio är inte alls som TV, bilden är mycket mattare och "lugnare" i omfånget.
Tittar man på de moderna DLP:erna så känns det ofta som att man faktiskt har förstorat upp en vanlig TV till enorm storlek.
Detta upplevs som en stor "WOW-grej" initialt, men kan mkt väl vara en del av orsaken till att vissa mår dåligt.
Ju mörkare man har i rummet och ju större bildytan är i förhållande till betraktningsavståndet, desto jobbigare kan det ju bli för synen/hjärnan att acceptera det som ngt naturligt.
Det är ju inte varje dag som man sitter i ett kolsvart rum och stirrar i timmar ut genom ett två meter brett fönster, möjligen skulle det kunna orsaka samma trötthet.
Det kan vara så att DLP är för "bright" för vissa ögon/hjärnor.
Ren spekulation naturligtvis.

Men, men... Fortsätt ni att spekulera kring placebo, inbillning och kinkighet (ja, jag såg smiley:n). Det resonemanget kommer fortfarande inte att ta bort RBE och DLP-sjukan. :)

Jämför med vanlig åksjuka. Visst, alla råkar inte ut för det, och visst det har både psykologiska och fysiska orsaker, men det är fortfarande jäkligt orättvist att inte alla kan åka bil/båt utan att må illa och inget som man bara "trollar bort" genom att ngn säger att det bara är inbillning...
Segling är t.ex. ganska ointressant för den som lätt blir sjösjuk.
Skulle ngn däremot uppfinna en segelbåt som man inte kan bli sjösjuk i så skulle nog många av de tidigare sjösjuka vilja prova på.
Samma sak med DLP... Förhoppningsvis är det enklare att skapa en DLP som inte orsakar sjuka än vad det är att bygga en segelbåt som motverkar sjösjuka. ;)
Visst kan många vänja sig vid sjögång, men långt ifrån alla.

#69

Postad 30 mars 2004 - 09:59

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Intressant är också att i detta läge jämföra med all kritik som CRT får för att det är icke-ergonomiskt och svårinställt m.m.
Ergonomin hos DLP är verkligen noll om man måste gå igenom hjärntvätt för att kunna se på det.
I jämförelse blir ergonomin hos CRT bra och hos LCD fantastiskt bra. Om man mår dåligt av DLP vill säga...

#70

Postad 30 mars 2004 - 10:21

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

  • 1 907 inlägg
  • 0
Det kan vara så att DLP är för "bright" för vissa ögon/hjärnor.

Arioch

Jag tar ingen ställning till något. Och har inte löst alla inlägg men har
ändå intressa av detta då målet är en DLP.
Men i början (syftet) av tråden när det sakligt spekulerades
om brister i synen, konstaterades ju faktisk skillnader mellan personer.

Arioch inlägg och säkert fler av denna typ är väl ändå en vettig
förklaring.

Första gången jag såg en Optoma H56 sågade jag den.
Nästa gång en vecka senare skulle jag köpa en.
Skillnaden mellan gångerna var att i det första testet
var jag väldigt trött pga sömnbrist och dessutom inte helt
frisk (hmm). Det var exakt samma kombination av prylar.

#71

Postad 30 mars 2004 - 10:26

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 869 inlägg
  • 0
Tjaa...och med den felaktiga inställningen är du nog ett hopplöst fall ja...

Pratats mkt om att vi ska tycka synd om de som inte kan se på dlp. Vet i tusan, lider nog inte så mkt med dig Arioch. Iaf inte om man bestämmt sig för att ge upp på ruta ett.

Gör man dock ett riktigt krafttag samt går in med rätt inställning men ändå får ont i huvudet så är det en annan sak. Då kan det vara tal om medlidande, självklart. Knappast annars.

Själv är jag ett levande bevis för att det går att "hjärntvätta"(fullt så avancerat är det inte) bort. Trots att jag upplevde EXAKT samma fenomen som du gör idag.

Tro det eller ej, spelar ingen roll, jag kan iaf NUMERA leva med dlp. Lyckliga mig. :)

Detta inlägg kan tyckas provokativt mot dig Arioch men det är faktiskt inte mitt syfte. Absolut inte. Snarare lyfta fram att man faktiskt, KANSKE, kan slippa detta störande fenomen.

Självklart motsätter jag mig inte att det vore najs om TI tog fram en regnbågsfri dlp-teknik. Men vad tror du är lättast att påverka, dig själv eller bossarna på TI?

Redigerat av pacman, 30 mars 2004 - 10:34.


#72

Postad 30 mars 2004 - 11:01

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

  • 1 907 inlägg
  • 0
Du missförstod mig nog lite grann. Jag skall ha en DLP
LCD är för mig klart underlägsen och båda har brister för
mig. Men för mig har LCD största bristen pga att den inte kan ge
hmm, just det en förstorad TV-bild. Kvaliten är inte likvärdig.
Varför jag köpte en LCD, är priset. Jag väntar på att DLP priset
skall dala i mellanprisklassen. Detta kan tyckas snålt, men jag
har valt att lägga 95% av pengarna på ljud då en AE500
räcker långt idag, med tanke på hur det såg ut för mindre än
4år sen.

Varför kunde jag inte låta bli att skriva i denna tråd?
Jo, för att bevis finns på att männinskors uppfattning av sina
sinnen är väldigt olika, med de konskekvenser det innebär.
Även i projektorvärlden? Eller är den gjord så att människan
skall anpassa sig efter maskinen. Med tanke på fläktsystemen
så har du nog rätt och läste jag inte helt fel var det väl
lättare att ändra på människan ;)

Offtopic:
Vägra allt över 25db i ljud :)

#73

Postad 30 mars 2004 - 11:14

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Hade jag varit Arioch, så hade jag jag lagt ner nu, för det finns ju vissa som skrivit i denna tråden som uppenbarligen inte kan läsa vad han skriver...

Tex. Pacman, har du missat att han VILL ha DLP och ger dom en chans med jämna mellanrum enbart för detta?

Och hur *** ska man kunna hjärntvätta bort något som har med hans synuppfattning att göra??? Med droger då eller?

Om man är blir sjösjuk, går det bara att hjärntvätta bort detta då? Och om det nu är möjligt, så är man ju fan så mycket sjukare fast på ett annat sätt (i skallen), så då förblir man nog hellre sjösjuk eller dlpsjuk!!! :)


Tillhör inte de som tror att fysiska åkommer går att bota med terapi, är lite för realistisk för det...

#74

Postad 30 mars 2004 - 11:18

videopac
  • videopac
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
Bara en galen fråga... har någon som mår illa av RBE, alltså fysiskt illa, provat åksjukepiller eller sjösjukepiller? :)

Vore intressant att höra!

Förresten, vore det inte smidigt om de som svarar/reagerar direkt på ett specifikt inlägg i tråden kunde skriva det i början på sitt inlägg? Annars är det ju lätt man missförstår vem svaret egentligen är riktat till... om någon svarar Arioch (exempelvis) men jag skrivit ett svar därimellan som den som svarar inte sett då han sitter och skriver just då, ja då kan ju eventuellt jag tolka det som ett svar på mitt inlägg.

Ja, ja, det ger sig väl ;)

#75

Postad 30 mars 2004 - 11:28

Unregistered2e7a4186
  • Unregistered2e7a4186
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0
Jag är ändå inne på att ev illamående inte har något samband med RB att göra.

Det där med tryck i bilden låter mer rimligt. Just på Marantz så verkar ju inga personer lida - och även på den så ser man ju RB, även om det är otroligt sällan.

Kan det vara så att butiker medvetet skickar på mer tryck bara för att visa DLP:ns kapacitet?

#76

Postad 30 mars 2004 - 11:29

videopac
  • videopac
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
Dr. Death: Är det helt omöjligt att "träna" bort sjösjuketendenser? Kan det inte tänkas att man helt enkelt vänjer kroppen vid sjön så att man blir mindre och mindre känslig för detta?

Det *är* faktiskt vetenskapligt bevisat att placeboeffekten finns. I större eller mindre omfattning, självklart, hos olika individer. Självklart kan man inte bota alla sjukdomar så men kroppen har en viss förmåga att kunna läka sig själv vid gynsamma förhållanden. Det tror jag i alla fall :)

Även om jag också i mångt och mycket skulle kalla mig realist! ;)

Redigerat av videopac, 30 mars 2004 - 11:31.


#77

Postad 30 mars 2004 - 11:35

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Det går att vänja sig vid ALLT, men skall det behövas?


Köpa dlp för dyra pengar, sen sitta och tvinga sig att titta på den månad efter månad tills du till sist står ut hyffsat???

Låter lite halvkorkat enligt mig, köp LCD och vänta på 3-chipparna!

#78

Postad 30 mars 2004 - 11:43

Unregistered2e7a4186
  • Unregistered2e7a4186
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0

Köpa dlp för dyra pengar, sen sitta och tvinga sig att titta på den månad efter månad tills du till sist står ut hyffsat???

Eller så köper han just en DLP - fast för dyra pengar - läs Marantz! :) ;) :unsure:

#79

Postad 30 mars 2004 - 12:15

videopac
  • videopac
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
Dr. Death: :) Nu menar jag ju inte att det är det vettigaste att göra, men som i Pacmans fall så verkar det ju gå ganska snabbt (individuellt, jag vet!) och då kanske fördelarna med att "pina sig" en liten tid blir uppenbara! Om man nu föredrar DLP framför andra tekniker, vill säga.

Själv föredrar jag CRT ;) framför både LCD och DLP. Men det är ju en smakfråga.

Men, jag måste hålla med dig och många andra här i tråden... var är trechipparna??? Varför svarar inte Infocus-Fredrik? (säker på att du läser denna tråd! :unsure: ) Frågan är varför dessa skulle bli så orimligt dyra? Det går ju bra att montera tre LCD-plattor och få till det, borde det inte vara lika enkelt med DMD-chip? För DMD-chipet kan väl inte vara det dyraste i en DLP-projektor? :)

#80

Postad 30 mars 2004 - 12:23

Unregistered2e7a4186
  • Unregistered2e7a4186
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0

Dr. Death:  :) Nu menar jag ju inte att det är det vettigaste att göra, men som i Pacmans fall så verkar det ju gå ganska snabbt (individuellt, jag vet!) och då kanske fördelarna med att "pina sig" en liten tid blir uppenbara! Om man nu föredrar DLP framför andra tekniker, vill säga.

Själv föredrar jag CRT  ;) framför både LCD och DLP. Men det är ju en smakfråga.

Men, jag måste hålla med dig och många andra här i tråden... var är trechipparna??? Varför svarar inte Infocus-Fredrik? (säker på att du läser denna tråd!  :unsure: ) Frågan är varför dessa skulle bli så orimligt dyra? Det går ju bra att montera tre LCD-plattor och få till det, borde det inte vara lika enkelt med DMD-chip? För DMD-chipet kan väl inte vara det dyraste i en DLP-projektor?  :)

Nog borde väl chippen vara dyra väl?

Är det någon annan skillnad än chippet i 5700 och 7200 (förutom DCDi till 7200 nackdel)?

#81

Postad 30 mars 2004 - 12:38

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 869 inlägg
  • 0

*suck*

Du kan ju läsa vad jag skriver istället för att spotta ur dig en massa dynga...

Hade jag varit Arioch, så hade jag jag lagt ner nu, för det finns ju vissa som skrivit i denna tråden som uppenbarligen inte kan läsa vad han skriver...

Tex. Pacman, har du missat att han VILL ha DLP och ger dom en chans med jämna mellanrum enbart för detta?


Ehh, jo, jag vet att han vill ha dlp. Har jag sagt nått annat? Nej.

Och ja, jag har vet att han har provat att titta vid flera tillfällen. Visst, bra.

Vad jag ville jag betona är att det knappast hjälper om man har fel inställning.(dessutom lär det knappast bli bättre av att gnälla här men det är en annan sak) En positiv syn kan göra en hel del. Och det går, uppenbarligen, att bli mindre känslig för detta fenomen.

Jag gjorde alltså ett inlägg som var menat som en HJÄLP åt de som lider utav dlp-sjuka. Att få dem tänka om lite.

Kan givetvis inte garantera att det blir bra ändå. Lär skilja från fall till fall.

Men mina två senaste inlägg har alltså varit skrivna i ALL VÄLMENING mot Arioch och andra med liknande symptom.

Och hur *** ska man kunna hjärntvätta bort något som har med hans synuppfattning att göra???  Med droger då eller?

Om man är blir sjösjuk, går det bara att hjärntvätta bort detta då? Och om det nu är möjligt, så är man ju fan så mycket sjukare fast på ett annat sätt (i skallen), så då förblir man nog hellre sjösjuk eller dlpsjuk!!! :)

Tillhör inte de som tror att fysiska åkommer går att bota med terapi, är lite för realistisk för det...


Hur var det nu? Just ja, lääääsa vad andra skriver. Vad är det som är så svårt att fatta? Det är ett FAKTUM att JAG led av EXAKT samma symptom som Arioch. NUMERA gör jag inte det. Ska jag då inte informera nån som spenderar rätt mkt tid på att beklaga sig över dessa symptom att det KAN finnas en lösning?

Det kanske är bättre att göra som du och häva ur sig massa grejjer man TROR? Ja det hjälper nog väldigt bra ska du se...

Vad trött man blir ibland...

Köpa dlp för dyra pengar, sen sitta och tvinga sig att titta på den månad efter månad tills du till sist står ut hyffsat???


Flera månader? Vem har sagt det? Ehm, inte jag iaf...

Stå ut hyffsat? Njae, målet är ju är ju att man inte ska känna av nått alls.

#82

Postad 30 mars 2004 - 13:36

videopac
  • videopac
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
Stenson: Tycker det verkar underligt om DMD-chipen är så väldigt dyra. Varför skulle de vara det? Sedan skall de ju monteras men det måste väl gå att lösa enkelt.

Redigerat av videopac, 30 mars 2004 - 14:19.


#83

Postad 30 mars 2004 - 15:06

Unregistered2e7a4186
  • Unregistered2e7a4186
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0

Stenson: Tycker det verkar underligt om DMD-chipen är så väldigt dyra. Varför skulle de vara det? Sedan skall de ju monteras men det måste väl gå att lösa enkelt.

Som sagt: jag har ingen som helst aning, om hur mycket det kostar. Det bara känns så med tanke på olika aktörers prisättningar. Men detta är ren spekulation.

#84

Postad 30 mars 2004 - 15:59

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Perra1, Nej, jag anser mig inte utpekad alls, så det är lugnt.
Och jag håller med om att bara för man varit medlem en viss tid eller skrivit en viss mängd inlägg så säger det inget om kunskapen den personen besitter. Det märker man när man snackar med personen i fråga. Jag anser inte mig speciellt kunnig men jag är inte heller någon tagen från gatan.



Sedan förstår jag inte riktigt vad vissa menar. För MIG så måste en projektor funka lika bra oavsett om jag är sjuk, lite trött eller vrider på huvudet. För MIG är det väldigt konstigt sätt att tänka som vissa verkar göra.
Själv så har jag sett RBE på alla DLP jag sett, tyvärr. :D
Hade stora förhoppningar på Sharp 12K, eftersom den går att få för mänskliga pengar och fått bra kritik, men RBE var där och förstörde bilden för mig.

När det gäller illamående så har jag inte kännt något av det men jag har sällan kollat speciellt längre eftersom RBE gör bilden helt oacceptabel för mig.
Så när det kommer en DLP (eller annan teknik) som förbättrar:

*RBE skall vara borta.
*Svärtan ska vara på CRT nivå.
*Bilden ska återges på samma naturliga sätt som en bra CRT ger.

#85

Postad 30 mars 2004 - 18:22

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0

Stenson: Tycker det verkar underligt om DMD-chipen är så väldigt dyra. Varför skulle de vara det? Sedan skall de ju monteras men det måste väl gå att lösa enkelt.

Vet inte vad chippen kostar, tror nog att dom är dyra.

Men allvarligt, DLP 3-chippare är RIKTIGT efterlängtade av MÅNGA, och projjtillverkarna (hör och häpna) bygger/säljer projjar för att tjäna pengar, helst stora sådana, inte idka välgörenhet för oss hembiofantaster, tyvärr! :D

Så du kan nog vara GANSKA säker på att de kommer att ligga på rejält saftiga prisnivåer i början...



Pacman: Du kanske tillhör den kategori som vissa här hänvisar till, de som inbillar sig efter att läst allt skit om RB? Sen när du efter ett tag glömde bort att sitta och störa dig/inbilla dig, och började kolla på filmen istället så blev du "botad"? :( :unsure: :D


Åter igen jag ser RB, stör mig inte nämnvärt för det mesta, mitt problem är att jag vill ha högre upplösning och lägre pris, dock så vill jag naturligtvis helst vara utan RB... :D


Ps. jag skriver noga ut vad jag TROR pga. att jag just TROR, och VET när jag just VET, till skillnad till många andra TROR jag? ;) Nån som VET? :D ;)

Redigerat av Dr. Death, 30 mars 2004 - 18:25.


#86

Postad 30 mars 2004 - 20:21

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
drDeath>> Tack för stödet. :D Äntligen någon som förstår vad jag menar. Ja, förutom nin då, men han o jag brukar fatta varandra. :D

Nä, nu skall jag gå o sätta mig i biorummet och intala mig själv att:
  • Min subwoofer spelar högt och perfekt ned till 10 Hz.
  • Soffan är det skönaste jag har suttit i.
  • Min LCD har 1920 X 1080 i upplösning.
  • Alla mina DVD-filmer har också 1920 X 1080 i upplösning.
Med lite vilja, och om jag inte stannar på ruta ett, så går det nog. :( :unsure: :D

Redigerat av Unregistered59dcaef6, 30 mars 2004 - 20:22.


#87

Postad 30 mars 2004 - 20:23

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Förresten, förvänta er inga framtida förbättringar av bilar, hus, båtar, hemelektronik eller något annat tekniskt! Det är upp till vår tankekraft från och med nu. :D :D

#88

Postad 30 mars 2004 - 20:37

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Jag ger upp! :D

Det var sista gången jag försökte att få ut något vettigt ur en dlp-diskussion.

De som har obehagliga upplevelser är inte intresserade av något annat än en teknisk lösning på ett problem som kanske kan lösas på andra sätt.

Att häva ur sej att man inte accepterar att upplevelsen ifrån en projektor inte får vara sämre om man själv mår sämre är som att kräva av biltillverkarna att bilar ska vara lika säkra att färdas i även om föraren är dragen!

Jag vet inte vilken värld alla ni andra lever i men mår jag inte bra så brukar inte mycket vara roligt, det spelar ingen roll om det handlar om att se på film, äta eller festa.
Tycker faktiskt resonemanget haltar ordentligt. Varför inte beskylla världs-problemen också på mindre lyckad teknik istället för att inse att människor är olika och deras "tillstånd" i allra högsta grad påverkar deras syn på livet i allmänhet.

Nu svävar jag ut igen...

Jag avbockar mej från den här tråden så kan ni fortsätta käbblet om dlp på egen hand. Väck mej om ni helt plötsligt kommer på något faktiskt kan vara intressant och en hjälp på vägen för minimera problemen med RB...

:D

#89

Postad 30 mars 2004 - 20:38

Unregistered2e7a4186
  • Unregistered2e7a4186
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0
Vad trött man blir....... :D

Respekt till alla som inte orkar diskutera.


Edit: Opps krasse han innan mig. Detta syftar inte på krasses inlägg.....

Redigerat av Unregistered2e7a4186, 30 mars 2004 - 20:39.


#90

Postad 30 mars 2004 - 21:05

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0

De som har obehagliga upplevelser är inte intresserade av något annat än en teknisk lösning på ett problem som kanske kan lösas på andra sätt.

Öööhhh... Ja..? Och? För mig är det helt självklart att tekniska problem som orsakar fysiska åkommor hos människor skall försöka förbättras eller helt avhjälpas. Är det så främmande verkligen?

Att häva ur sej att man inte accepterar att upplevelsen ifrån en projektor inte får vara sämre om man själv mår sämre är som att kräva av biltillverkarna att bilar ska vara lika säkra att färdas i även om föraren är dragen!

Mäkligt exempel, med tanke på att miljarder dollar läggs ned årligen på att göra både trafik, vägar och bilar säkrare.
Det hade ju inte behövts om alla förare bara körde perfekt hela tiden. En ny Volvo är säkrare för den som är dragen än en liten skruttig Fiat från 70-talet.

Jag avbockar mej från den här tråden så kan ni fortsätta käbblet om dlp på egen hand. Väck mej om ni helt plötsligt kommer på något faktiskt kan vara intressant och en hjälp på vägen för minimera problemen med RB...

För övrigt så vore det inget käbbel om inte vissa individer antydde att RBE och DLP-sjuka beror på de drabbade snarare än tekniken.
SJÄÄÄÄLVKLART beror det på tekniken.
Orsak och verkan, är det bekant?
Först kom DLP-sjukan och sedan kom DLP-projektorer? Nä, tror inte det...

Det är väl alldeles uppenbart att de enda som kan minimera problemen med RBE är de som utvecklar tekniken.

#91

Postad 30 mars 2004 - 21:47

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
"Respekt till alla som inte orkar diskutera."



Mmm, det låter sunt, du kanske skulle bli politiker? :D :D :(

#92

Postad 30 mars 2004 - 22:51

videopac
  • videopac
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
Nja, måste hålla med Krasse här... man kan inte bara självklart sitta och säga att det är fel på tekniken utan att ha en vilja att bidraga till lösningen; vare sig lösningen är av teknisk eller psykisk/fysisk natur (självklart utan att vilja antyda att det är endera av fallen :D ).

Arioch:

"För övrigt så vore det inget käbbel om inte vissa individer antydde att RBE och DLP-sjuka beror på de drabbade snarare än tekniken.
SJÄÄÄÄLVKLART beror det på tekniken.
Orsak och verkan, är det bekant?
Först kom DLP-sjukan och sedan kom DLP-projektorer? Nä, tror inte det..."

Förstår inte vad det är som är så självklart med det. Finns detta belagt? (Inte några "forum-polls", utan vetenskapligt/medicinskt). Vore intressant att läsa en sådan avhandling för min misstanke är att den skulle ge en bra bild av vad som är orsaken. Det är ju lite det som Krasse var inne på, att försöka få fram de underliggande orsakerna till det upplevda problemet.

Tycker nog att det som är uppenbart i den här tråden är att vissa saker får man inte diskutera för då känner sig en del påhoppade. Ett öppet sinne är inte fel! :D

En ny Volvo är säkrare för en som är dragen än en Fiat från 70-talet? Jodu, det kan så vara... men det som är säkrast är att inte sätta sig och köra bilen överhuvudtaget om man är dragen. Jämförelsen var ju faktiskt inte mellan gammal och ny teknik i det fallet utan det som måste ha avsetts var att man inte skall kunna begära att en teknisk lösning skall fungera lika bra oavsett hur den används. Det vore en utopi! :D

Nej, sluta gå i försvarställning hela tiden och häng med i diskussionen. Säg till Krasse att den kommer igång igen och ha kul i stället! :unsure: Tänk om man här kunde komma på något smart som ger en lösning på problemet, oavsett om det är en teknisk lösning som att montera in en färghjulsturbo i projjan eller en medicinsk lösning där man tar ett hjärnhastighetsreduceringspiller så man slipper se RBE (eller vad det nu är som stör) :(

#93

Postad 31 mars 2004 - 07:57

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 869 inlägg
  • 0
Hehe, jahopp, vilka postiva individer vi har här då...tro inte att man kan förändra nått, ånej. Självömkan är dagens melodi. :unsure:

Debatten har dock blivit ganska underhållande. Det var ett herrans liv om att man inte fick antyda om regnbågar/illamående är lite utav en inbillning (vilket jag till 100% håller med om, regnbågar ÄR en realitet). Men att det är möjligt att symptomen av dessa fenomen kan förändras (till det bättre, sämre verkar gå bra) DET var dock en hel omöjlighet och givetvis inbillning.

Tror jag luskat ur ett slags regelverk för hur diskussioner om RBE ska vara:

Det förstnämda är fakta för det är så Arioch mfl upplever det. (fakta jag alltså håller med om till 100%)
Det sistnämda är inte fakta för så har Arioch mfl INTE upplevet det. Då är det bara inbillning.

Haha, snacka om snedvriden världsbild.

En ganska vanlig kommentar på det här forumet är att man "lär sig" se regnbågar och att man blir mer och mer känslig ju mer man tittar. Detta brukar sällan ifrågasättas. Fakta då eller? Antar det.
Att man inte kan "lära sig" att gå åt andra hållet går dock givetvis inte. Right? Hmm, märkligt. Inbillning alltså. Har väl att göra med att vissa här inte har upplevt det antar jag...

Dr Deaths kommentar är oxå lite inne på det spåret:

Pacman: Du kanske tillhör den kategori som vissa här hänvisar till, de som inbillar sig efter att läst allt skit om RB? Sen när du efter ett tag glömde bort att sitta och störa dig/inbilla dig, och började kolla på filmen istället så blev du "botad"?


Tur att det var en bunt smileys i slutet. Annars kunde jag nästan tro att du menade allvar Dr Death... :D

Nä jag skulle vilja låna ett tidigare citat från nån i tråden och modifiera lite... :D

Om ngn moderator läser det här så föreslår jag faktiskt att det skrivs in i forumets regler att förändring/förbättring av illamående av RBE inte skall ifrågasättas.
Vi måste ju för sjutton kunna diskutera problemet utan att det hela tiden skall dyka upp ngn som hävdar att vi inbillar oss eller ännu värre "inte vill se regnbågar".


:D

Fast det sistnämda känns inte så viktigt. Känner mig inte såå mobbad direkt. Kanske ska kolla på film via en dlp istället för att tycka synd om mig själv på ett forum? Ja, det låter inte dumt... :( ;)

Redigerat av pacman, 31 mars 2004 - 08:46.


#94

Postad 31 mars 2004 - 07:58

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Men varför sitta och disskutera om de dumskallar som inbillar sig eller lju´ger, varför inte utgå från de som talar sanning och har problem?

Och varför skulle detta fenomen vara påhittat??? Tycker man får vara blind om man inte ser det, ser man inte det, så leta inte heller, ett litet tips bara...

#95

Postad 31 mars 2004 - 08:09

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 869 inlägg
  • 0

Men varför sitta och disskutera om de dumskallar som inbillar sig eller lju´ger, varför inte utgå från de  som talar sanning och har problem?

Håller med till 100%!

En fråga av ren nyfikenhet bara: Gäller det även om man lägger till "...talar sanning och INTE har problem?"? :D

#96

Postad 31 mars 2004 - 09:24

videopac
  • videopac
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
Dr. Death: "Och varför skulle detta fenomen vara påhittat??? Tycker man får vara blind om man inte ser det, ser man inte det, så leta inte heller, ett litet tips bara... "

I denna tråd har jag inte sett *någon* som ifrågasatt att vissa personer mår fysiskt illa. Ingen har påstått att symptomen skulle vara påhittade (observera att det är en milsvidd skillnad mellan påhittat och psykosomatiskt). Istället har man försökt hitta lite olika infallsvinklar för att försöka komma till botten med problemet, eller att i alla fall kunna få lite idéer om varför det är så här. Tyvärr har vissa individer retirerat in i en rabiat försvarställning och vägrar att ens diskutera olika tankar om detta. Tråkigt :D Man skulle ju kunna föreställa sig att vuxna människor (för det gissar jag att de flesta här är :D ) skulle kunna vara lite mer öppna och ha lite mer självdistans. Men, men...

#97

Postad 31 mars 2004 - 10:03

Unregistered7b901feb
  • Unregistered7b901feb
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0
Jo det är väl lite trist när en bra diskussion inte kommer framåt för att en del går i försvarsställning och bara gnäller utan att föra fram något konstruktivt. Synd.

Det är ganska uppenbart att DLP har problem men det räcker inte att säga "fixa tekniken" till tillverkarna om de aldrig får reda på vad som egentligen är fel.

Själv tror jag att regnbågarna bara är ett symptom som visar vilka personer som är känsliga för låg uppdateringsfrekvens. Jag måste själv köra minst 75Hz på en datorskärm för att inte få huvudvärk, kör jag lägre ser jag uppdateringen. Samtidigt har jag en kollega som tycker att 50Hz är kanonstabilt. För 20 år sedan fanns inte skärmar som körde mer än 60Hz men använde man långsamt fosfor försvann problemet.

Tittar man på DLP så är det ju rörliga speglar, dvs de är mycket snabba och kan jämföras med skärmar med mycket snabbt fosfor. LCD är slöa i växlingen och jag kan inte se uppdateringen på min egen Z2 trots 50Hz. Tyvärr har inte handlarna i staden här fått tummen ur och ha en DLP uppe för demo så jag har inte själv fått se en men jag misstänker att jag kommer att se regnbågarna pga mina "snabba" ögon.

#98

Postad 31 mars 2004 - 10:07

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Men såklart finns det dom som inbillar sig detta problem, inget snack. Lika mkt som det finns folk som inbillar sig vad som helst. Men frågan är om det är något att ta upp i debatten? Visst, som en bisak men jag tycker att det blivit för mkt snack om inbillning. Så jag tror alla håller med om att det finns folk som inbillar sig det (och andra saker) så kan vi släppa det nu.

#99

Postad 31 mars 2004 - 10:49

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Det jag tycker är viktigt ang. denna debatt (och vilket jag lite ironiskt försökte påvisa ovan) är att detta med "placebo", "inbillning" (ett ord som faktiskt har använts), eller den kraftiga misstanken som verkar finnas att vissa helt enkelt har bestämt sig för att se RBE även om de inte gör det - detta gäller ju för jösse namn för allting!
Det är inga som helst problem att hitta individer som tycker att alla Volvo är kass, fastän de inte har provkört ngn sedan 240 var modern.
Det är förmodligen inga problem att t.ex. hitta folk på detta forum som tycker att allt utom elektrostathögtalare är skräp, fastän de inte har seriöst provlyssnat något annat på tio år...

Vad jag menar är att tekniken är en sak. Tekniken hos DLP kan framkalla RBE och illamående hos vissa individer.

Psykologi och allmän motsträvighet är en helt annan sak. Denna sak kan förvisso vara intressant att diskutera, men den är inte i detta fall avgörande och grunden till RBE-fenomenet.
Eller tycker ni det, pacman och övriga som verkar anse att individens ansvar är större än tillverkarens?? Tycker ni verkligen att roten till problemen med RBE är ngn sorts masspsykos som fortplantat sig tack vare mer eller mindre illvilliga DLP-hatare??
Tycker ni det så förstår jag varför detta korståg blir så viktigt.
Tycker ni inte det så kan jag verkligen inte förstå varför det över huvud taget diskuteras, eftersom det finns idioter till allt, precis som vi sagt tidigare.

Går det att förstå vad jag menar nu?

Hembio skall vara något lustfyllt, skojjigt och avslappande anser jag. Inte något som kräver tillvänjning och mental träning. Då blir det liksom inte kul längre.
SPECIELLT när man vet att det går att göra DLP:er som inte framkallar kräkningar. Tyvärr kostar de ju 100.000:- eller mkt mer i dagsläget.
Det är alltså inte omöjligt att åtgärda rent tekniskt... Så jag förstår inte varför individen skall behöva tänka om och "vänja sig" och allt vad det heter.
Är helt säker på att problemen ändå är lösta inom ett par år i och med att de RBE-fria projjarna blir betydligt billigare.

Tro mig, de kommer att bli tvungna till det. Mycket tack vare oss DLP-sjuka. :D

#100

Postad 31 mars 2004 - 11:36

videopac
  • videopac
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
Arioch: Suck... läser du inte alls vad andra skriver? Fast, det är ju lite detta jag menar när jag skriver "rabiat"...

"Eller tycker ni det, pacman och övriga som verkar anse att individens ansvar är större än tillverkarens?? Tycker ni verkligen att roten till problemen med RBE är ngn sorts masspsykos som fortplantat sig tack vare mer eller mindre illvilliga DLP-hatare??
Tycker ni det så förstår jag varför detta korståg blir så viktigt."

Kan inte svara för Pacman men vad som har skrivits i denna tråd har *ingenting* med försvar av DLP eller något korståg mot "DLP-hatare" att göra. Läs vad folk skriver istället för att reagera med ryggmärgen. Koppla inte bort hjärnan, det är det jag vill ha sagt.

"Tekniken hos DLP kan framkalla RBE och illamående hos vissa individer", javisst, och det är ju inte det som diskuteras utan hur man skall komma till rätta med det. Sedan om lösningen är av teknisk, medicinsk eller psykologisk natur måste väl *även* för dig, Arioch, vara egalt. Eller?

Men vad Krasse menar (i alla fall som jag tolkar det) är att man kan inte bara sitta i ett hörn och tjura och säga "dumma TI, nu får de lösa detta", utan man får försöka rota i vad orsaken är istället. Var lite konstruktiv, kreativ, ja släpp alla ingrodda föreställningar! :D

Nej, heder till Pacman som i alla fall *vågar* försöka göra något åt problemet!

Går det att förstå vad jag menar *nu* då? :D

Redigerat av videopac, 31 mars 2004 - 11:37.




1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Tomme
    2024-09-12 21:31:54
  • Tomme
    2024-09-12 21:30:43
  • Elias
    2024-09-04 17:31:02
  • Elias
    2024-09-04 17:29:09
  • Elias
    2024-09-04 17:25:32
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.