Stora före/efterbild-tråden
Postad 28 februari 2009 - 10:58
Postad 28 februari 2009 - 20:50
Postad 02 mars 2009 - 15:00
Lite roligare om man skriver vad man gjort istället för bara före/efter eller "photoshop"...
Helt rätt! Åtminstone en kortfattad beskrivning. Min bild på Ipod:en är t.ex. uppbyggd med flera lager nyans/mättnad, som jag maskat av med hjälp av lagermasker, samt att jag lagt en svart rektangel över fönstret för att få det helt svart.
Postad 02 mars 2009 - 15:17
Postad 08 mars 2009 - 21:01
before.jpg 166,24K 0 Antal nerladdningar
Efter:
farsan.jpg 123,58K 0 Antal nerladdningar
Som ni ser så har jag "mördat" den ganska sunkiga originalbilden, Beskurit, klonat en del uppe i håret till höger, använt "levels", "curves", "black and white", "brightness contrast", "Unsharp Mask" och en del med "penseln" också, har säkert missat något men jag blev hyfsat nöjs med resultatatet.
GX20 50mm @ 2,8 iso 400 + PSCS4
Postad 13 mars 2009 - 08:49
Tanken är att jag skulle skapa ett litet mystiskt skimmer över isen....men som den sura amatör jag är på PS så blev resultatet lite sisådär.
Jag skulle vilja veta hur man gör ett ljus som liknar ljuset från en ficklampa som lyser ner från himlen. (Om man tänkter sig ett UFO som lyser ner på marken, som man ser i filmerna:-)
Någon som kan tipsa om en tutorial eller liknande ang det?
Här är bilderna i allalfall:
Ljus, exponering och div rattande är gjort i Camera Raw, Ljuset är fixat i PS CS3
//Viktor
Redigerat av Unregistered1e381e6e, 17 april 2009 - 08:58.
Postad 13 mars 2009 - 16:18
Tycker resultatet blev riktigt bra!Jag skulle vilja veta hur man gör ett ljus som liknar ljuset från en ficklampa som lyser ner från himlen. (Om man tänkter sig ett UFO som lyser ner på marken, som man ser i filmerna:-)
Någon som kan tipsa om en tutorial eller liknande ang det?
//Viktor
Tror det kan bli en jobbig bild att fixa en "ufo-stråle" på, med tanke på att det är så många små detaljer i grenverket på trädet, men jag är inte någon höjdare på att använda PS heller.
Tycker det är lite synd med det diagonala objektet nere i höger hörn, stör bilden lite. Men tycker efterbehandlingen är riktigt fin.
Redigerat av Matte__86, 13 mars 2009 - 16:22.
Postad 13 mars 2009 - 17:44
Tycker resultatet blev riktigt bra!
Tror det kan bli en jobbig bild att fixa en "ufo-stråle" på, med tanke på att det är så många små detaljer i grenverket på trädet, men jag är inte någon höjdare på att använda PS heller.
Tycker det är lite synd med det diagonala objektet nere i höger hörn, stör bilden lite. Men tycker efterbehandlingen är riktigt fin.
Tackar......ja jag störde mig oxå på den detaljen (som är en del av bildörren).
Men tyckte att eftersom jag mörkade ner den så mycket så den nästa blev svart så "ramade" den in bilden lite.
Ska beskära bort den och se hur om det blir.
//Vitkor
Postad 13 mars 2009 - 23:02
Före --> Efter
phenomen_kopia.jpg 668,32K 0 Antal nerladdningar
Större
Redigerat av Velodynamic, 14 mars 2009 - 18:37.
Postad 14 mars 2009 - 10:01
Fottoshoppade lite ikväll.
Före --> Efter
phenomen_kopia.jpg 668,32K 0 Antal nerladdningar
Större
Jupp, något liknande det är det jag är efter.
Frågan är bara hur du gjorde? :-)
Jag får väl se om det blir några timmar över i helgen och se om jag kan luska ut hur man gör.
Trevlig helg
//Viktor
Postad 14 mars 2009 - 12:50
Jupp, något liknande det är det jag är efter.
Frågan är bara hur du gjorde? :-)
Ah..ok, 1. först bråkade jag lite med filtereffekter och ljuseffekt med strålkastare valt för att få ljuskällan på himlen. Ryckte lite i alla reglage som fanns där.
2. Sedan maskade jag ut en ljuskägla mitt i bilden från vägen upp till himlen, skapade en markering, deletade maskningen så att bara markeringen blir kvar.
Luddade markeringen 5-6 pixlar.
Sedan kan jag ändra levels eller intensitet/kontrast endast inom markeringen/ljuskäglan.
3. Sedan använde jag cirkelformad markering för ljuspunkten på marken. Luddade 6 pixlar. Ändrade levels i cirkeln.
4. Använde cirkelformad markering ytterligare en gång och lade den en bit utanför, fast närmare batraktaren. Luddade denna gång kraftigare...50-100 pixlar kanske och ändrade försiktigt högdagern i levels för att skapa ett lite blått "skimmer" över en större yta på marken.
5. Som bonus lite på skoj slängde jag in en lens flare effekt i mitten av ljuskäglan.
Fortfarande rätt mycket som inte stämmer i min bild. Ljuskäglan borde ha fått en "dimmigare" känsla.
Sedan måste jag komma på ett sätt att få träden att reflektera lite utav "himmelsljuset". Men, men...första försöket.
Filmbolag använder nog långt kraftfullare programvaror bättre lämpade för 3-D effektens skull.
Redigerat av Velodynamic, 14 mars 2009 - 13:09.
Postad 14 mars 2009 - 15:55
Ah..ok, 1. först bråkade jag lite med filtereffekter och ljuseffekt med strålkastare valt för att få ljuskällan på himlen. Ryckte lite i alla reglage som fanns där.
2. Sedan maskade jag ut en ljuskägla mitt i bilden från vägen upp till himlen, skapade en markering, deletade maskningen så att bara markeringen blir kvar.
Luddade markeringen 5-6 pixlar.
Sedan kan jag ändra levels eller intensitet/kontrast endast inom markeringen/ljuskäglan.
3. Sedan använde jag cirkelformad markering för ljuspunkten på marken. Luddade 6 pixlar. Ändrade levels i cirkeln.
4. Använde cirkelformad markering ytterligare en gång och lade den en bit utanför, fast närmare batraktaren. Luddade denna gång kraftigare...50-100 pixlar kanske och ändrade försiktigt högdagern i levels för att skapa ett lite blått "skimmer" över en större yta på marken.
5. Som bonus lite på skoj slängde jag in en lens flare effekt i mitten av ljuskäglan.
Fortfarande rätt mycket som inte stämmer i min bild. Ljuskäglan borde ha fått en "dimmigare" känsla.
Sedan måste jag komma på ett sätt att få träden att reflektera lite utav "himmelsljuset". Men, men...första försöket.
Filmbolag använder nog långt kraftfullare programvaror bättre lämpade för 3-D effektens skull.
OK, jag för försöka hitta lite tid för att testa det.
Får jag till det någorlunda så slänger jag upp en ny bild.
//Viktor
Postad 03 april 2009 - 14:03
Postad 03 april 2009 - 20:37
IMG_7273.jpg 147,49K 2 Antal nerladdningar
Efter:
surburbia2.jpg 232,33K 1 Antal nerladdningar
Lightroom med ett par hack på exponeringen, sedan PS med ändrade levels + unsharp mask
Redigerat av Dreadlock, 03 april 2009 - 20:38.
Postad 05 april 2009 - 22:53
(tips; båda bilderna bör tas under samma ljusförhållande för seriösare resultat )
Före:
090322_1_kopia.jpg 431,84K 0 Antal nerladdningar
Efter:
2009_03_22_0626_kopia3.jpg 756,05K 0 Antal nerladdningar
Postad 06 april 2009 - 05:31
Och samma ljus på båda är ju en självklarhet, precis som du skriver. Rolig bild och rolig idé dock!
Postad 06 april 2009 - 18:41
Postad 07 april 2009 - 10:43
Om du köper senaste Digitalfoto tidningen följer ett litet häfte med som går igenom de vanligaste funktionerna.
Skall jag vara helt ärlig tror jag att just detta foto är skjutet manuellt, men inga konstiga inställningar. Satte en rätt liten bländare för att få skärpan hela vägen i tunneln med rätt lång slutartid (typ 1/8 eller liknande) för att få till rätt ljusmängd.
Provade ett par gånger fram och tillbaka med vitbalansen innan jag beslutade mig för att göra ett svartvitt foto av det, då det är 3 olika sorters ljus i samma bild med olika temperatur. Detta skulle gjort det svårt att få en uniform ljussättning.
Om jag skulle ta om kortet hade jag nog ställt en blixt under mig riktad snett uppåt för att lätta upp taket i förgrunden, men i det stora hela är jag nöjd!
Postad 07 april 2009 - 16:04
Postad 07 april 2009 - 16:05
Gå sedan hem och titta på exif datan på fotona och se hur dina olika inställningar påverkat kortet i endera riktning.
Postad 07 april 2009 - 16:17
Gå ut i det fina vädret med kameran i ena handen och häftet i den andra. När du ser något du vill ta kort på tänk att du skall ha samma motiv, men 3 olika kompositioner/slutartider/bländare/osv som blev bra av varje kort.
Gå sedan hem och titta på exif datan på fotona och se hur dina olika inställningar påverkat kortet i endera riktning.
Får prova med det till helgen..! Jag har bara så dålig fantasi, vet aldrig va jag ska ta kort på. haha
Postad 07 april 2009 - 18:49
Kortet med gången jag tog ovan, du skall inte tro att jag tänkte "här har jag en pangbild" direkt, utan man fick prova lite innan man träffar rätt.
Postad 07 april 2009 - 18:57
Spelar mindre roll. Ta en blomma, en gunga, en cykel, i stort sätt vad som helst - bara du kommer ut och fotar.
Kortet med gången jag tog ovan, du skall inte tro att jag tänkte "här har jag en pangbild" direkt, utan man fick prova lite innan man träffar rätt.
Jo, det är väl sant. Har ju iof en dotter på 1½ som jag försöker få pangbilder på, men det är väl inte det lättaste att få till då hon aldrig kan stå still
Postad 07 april 2009 - 21:22
Postad 09 april 2009 - 22:45
Ja ja ja här kommer före och efter.
Bifogad fil(er)
Postad 15 april 2009 - 22:07
Tvekar över vilka av dessa två croppar som fungerar bäst, vore snällt med lite feedback!
Crop 1
Crop 2
Original
Personligen så tycker jag att Crop 1 fungerar bäst, men även att jag ska lämna bilden orörd!
Bilden är inte redigerad annat än cropparna!
Postad 16 april 2009 - 11:09
Hde absolut inget att göra idag så jag gjorde ett idolkort på min dotter... hahaha!
Ja ja ja här kommer före och efter.
Hur har du gjort detta? Finns det någon tutorial man kan läsa eller liknande?
Postad 17 april 2009 - 05:53
När du frilägger så skall du göra en layer mask på en kopia av bilden med det du vill frilägga, gör sedan ett lager med en gräll färg så du ser konturerna. Sen målar du ut det du vill frilägga från lagermasken. Alla små saker som du vill snygga till anvnäder du smudge och smetar bort lager masken från svåra delar.
Efter åt kan du tx använda dodge and burn för att göra resultatet bättre så det ser mer verkligt ut.
Kan låta krångligt och att det tar tid men det är det ända sättet. Jag rekommenderar en ritbräda.
Postad 19 april 2009 - 23:26
Bifogad fil(er)
Redigerat av Drey123, 19 april 2009 - 23:31.
Postad 20 april 2009 - 05:55
Vidare hade jag nog vitat ögonvitorna lite och sedan dragit ner ett snäpp på färger.
Postad 20 april 2009 - 06:04
Jag vägrar vita ögonen mer dock tycker det blir glasigtoch onaturligt med för vita ögon.
Bifogad fil(er)
Redigerat av Drey123, 20 april 2009 - 06:05.
Postad 20 april 2009 - 07:27
Postad 20 april 2009 - 07:58
Postad 20 april 2009 - 12:30
Postad 20 april 2009 - 12:39
Postad 20 april 2009 - 13:18
Postad 20 april 2009 - 13:27
1. RAW fil som den ser ut i Lightroom utan någon ändring alls.
2. Standard preset i Lightroom (Ökad kontrast, vibrance m.m)
3. Korrigerad exponering och ökad färgmättnad
4. Alla kanaler utom den blåa är nollade. Blå färgmättnad lite förstärkt. Ökad kontrast. Då händerna inte blev med i denna snabba snapshot så valde jag att beskära mer av armarna så att inte händerna skulle se amputerade ut, bra / dåligt?
Kom gärna med kritik / kommentarer!
EDIT: Anledningen att jag lade ut alla 4 var att jag av någon anledning tycker det blir lite missvisande att visa raw-filen som före-bild. Jag tycker min standard-preset mer motsvarar det resultat jag får ur kameran vid JPG fotografering, och därför passar den enligt mig bättre som före-bild, men jag tog med RAW-filen som referens. Kommentera gärna även detta resonemang.
Lucas_collage.jpg 270,16K 0 Antal nerladdningar
Redigerat av overhard, 20 april 2009 - 13:35.
Postad 28 april 2009 - 17:55
Bild3.jpg 266,74K 0 Antal nerladdningar
Har gjort följande saker med bilden
Beskärt bilden till kvadratiskt format
Omvandlat bilden till S/V
Klonat bort en massa fula skuggor bakom soffan, vägghörn och filt, Pripps loggan
Lagt till vinjettering
Tagit bort en massa småludd från hans t-shirt
Mera skärpa
Höjt ryggstödet bakom hans huvud.
Kontrast, Nivåer, Kurvor
Thats about it
Postad 05 maj 2009 - 19:45
Redigerat av Hamsteren, 05 maj 2009 - 19:45.
Postad 06 maj 2009 - 12:47
(Vid fotograferingen användes kompaktkameran Panasonic DMC-TZ5).
Motiv: Finnsjö Gården.
P1000991.jpg 281,98K 0 Antal nerladdningar
6hdr.jpg 391,88K 0 Antal nerladdningar
Redigerat av xray, 06 maj 2009 - 20:09.
Postad 07 maj 2009 - 07:00
Bilden längst ner är HDR-photo. Denna är komponerad utifrån från tre bilder med olika exponeringsgrad.
(Vid fotograferingen användes kompaktkameran Panasonic DMC-TZ5).
Motiv: Finnsjö Gården.
Bra jobbat, en perfekt HDR i mina ögon! Ser naturligt ut.
Postad 07 maj 2009 - 10:08
Postad 07 maj 2009 - 17:49
Jag gillar heller inte HDR som är överdriven, så som din HDR ser ut anser jag vara toppen, bra gjort!
Postad 08 maj 2009 - 19:58
Det var några veckor sedan jag mixtrade med HDR bilden, varför jag inte kan komma ihåg de specifika justeringarna som gjorts i ”Dynamic-Photo HDR” och ”Photoshop CS3”.
Fotot togs utan stativ med auto bracket på +-1 EV (maximal exponerings variation för just min kamera). Hade förmodligen varit bättre utgångspunkt för HDR foto om exponeringsvariationen varit större... Och detta hade förmodligen en del i varför jag inte ”drog på” med så mkt effekter eftersom brusnivån då blivit alltför framträdande. Den mittersta exponeringen justerades med hjälp av kamerans histogram så att klippning uteblev.
Först använde jag Auto-align Layers (auto)i Photoshop cs3 eftersom bilderna togs utan stativ.
Därefter påbörjades HDR bearbetningen i programmet Dynamic-Photo HDR. Här angav jag de specifika exponeringarna för varje bild (exponeringsvärden enl. kameran), inför sammanblandningen av bilderna. Vid Tone Mapping använde jag inställningen Eye-Catching. Vissa andra justeringar för brightness, vivid colors, dramatic light gjordes säkert också…
Slutligen bearbetade jag bilden i CS3: Shadow/highlight, Saturation, förmodligen lite Smart Sharpen (Lens Blur) och slutligen Brightness justering.
Postad 08 maj 2009 - 21:39
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar