Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Att skiljas eller ej

227 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 17 augusti 2015 - 22:08

robi
  • robi
  • AnvĂ€ndare

  • 193 inlĂ€gg
  • 0

ÄndĂ„ har de lyckats tuta i dig sĂ„ mycket dynga att du nu sitter och predikar för alla hur ett förhĂ„llande SKA skötas/vĂ„rdas/tuktas etc...?

 

Men du vaknar nog tids nog ocksÄ ;)

 

OMG, ingen har tutat i mig nÄgot. Jag förklarade bara hur den katolska kyrkan ser pÄ en skilsmÀssa!!!

 

Sen om jag Àr trogen den katolska tron Àr nÄgot helt annat. Jag tror pÄ det jag vill, jag fick "tack och lov" bestÀmma sjÀlv nÀr jag skulle komfrimeras till tvÄng frÄn alla mina svenska/kompisar, men jag Àr halvsvensk sjÀlv. Tog komfrimation vid 25Är. TÀnker ge mina barn samma val!

Till

 

;-)

 

Du sÀger att du talar av egen erfarenhet men du dömer andra baserat pÄ fördomar, okunnighet och inskrÀnkthet.

 

Du tycker tydligen att "Bonsai"-modellen Àr den rÀtta vÀgen att gÄ. HÄrt styrt, kontrollerat och helt utan frihet att vÀxa som det vill.

 

LĂ„ter inte som en katolik utan snarare som en taliban!

 

Jag föredrar modellen "vilt vÀxande" eftersom det Àr en friare modell. FÄr man ett förhÄllande med sÄdan frihet att bli bra sÄ övertrÀffar den allt.

 

Problemet med frihet Àr att man inte har sÄ stor kontroll över det som hÀnder. Men det Àr just det som Àr charmen med frihet.

 

Kan bara önska dig lycka till. Det vet förmodligen redan vad som Àr bÀst för Dig!

 

@guesswho

 

Mycket mÀrkligt hur du kan fÄ en kristen/tro/syn pÄ ett Àktenskap som Taliban tro! Kanske förklara en del ;)



#52

Postad 17 augusti 2015 - 23:47

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlĂ€gg
  • 0

Kan bara önska dig lycka till. Det vet förmodligen redan vad som Àr bÀst för Dig!

 

Hade det bara handlat om mej sÄ hade det varit mycket enklare och jag hade inte behövt ventilera mina bekymmer med frÀmlingar. Men nu handlar det inte bara om mej. Min dotter Àr det viktigaste i mitt liv och problematiken berör henne ocksÄ i allra högsta grad.

 

En stor bidragande anledning till att jag skriver av mej i den hÀr trÄden Àr för att det hjÀlper mej att slappna av lite. Framförallt sÄ hjÀlper det mej att fÄ höra andras Äsikter som Àr helt objektiva och inte Àr dömande pÄ nÄgot sÀtt.

 

Du har inte bidragit pÄ nÄgot bra sÀtt med dina dömande och kategoriska uttalanden. Du hjÀlper mej inte att vidga perspektiven utan Àr praktiskt taget bara provocerande med ditt snÀva synsÀtt och oförmÄga att visa ödmjukhet mot den komplexiteten skilsmÀssor oftast prÀglas av.

@guesswho

Mycket mÀrkligt hur du kan fÄ en kristen/tro/syn pÄ ett Àktenskap som Taliban tro! Kanske förklara en del ;)

Tvivlar starkt pÄ att nÄgon kan förklara nÄgot för dej. Du drar dina slutsatser lika snabbt som du fördömer sÄdant du inte begriper dej pÄ.

 

Jag Àr faktiskt ocksÄ född katolik, halvsvensk med en fader med sydlÀndska rötter, men till skillnad frÄn dej sÄ Àr jag medveten om att allt inte Àr svart eller vitt i verkligheten.

 

Det fungerar kanske att vira stÄltrÄd om Bonsai-trÀd för att forma dom som man vill. Ett trÀd Àr ju ett trÀd. Men det hÀnder ytterst sÀllan att man kan forma hÀlsosamma relationer pÄ samma tvingande sÀtt. Det Àr skillnad pÄ att leva ihop och att dela varandras liv. Min fru och jag har kÀnt varandra i snart 20 Är och levt ihop i 17 Är, men vi har inte delat varandras liv i nÄgon högre grad de senaste 10 Ären och det Àr just det som börjar bli en tung börda för mej...



#53

Postad 18 augusti 2015 - 03:37

robi
  • robi
  • AnvĂ€ndare

  • 193 inlĂ€gg
  • 0

Om man mÄste forma en person till det man vill, dÄ Àr man redan fel ute, det jag vill fÄ sagt!

 

Jag hoppas verkligen det löser sig för dig/er till det bÀsta, det Àr ju aldrig bra att vara i ett förhÄllande som blir sÀmre och sÀmre för varje dag, kan sÀtta djupa spÄr i er alla för resten av livet!

 

Lev vÀl.


Redigerat av robi, 18 augusti 2015 - 05:37.


#54

Postad 18 augusti 2015 - 04:41

Unregisterede7287fbc
  • Unregisterede7287fbc
  • AnvĂ€ndare

  • 122 inlĂ€gg
  • 0

tja, jag var 14 Är ihop med min men ÀndÄ misslyckades det, Àr ju bara sÄ, ibland misslyckas man och det mÄste man acceptera oberoende hur svÄrt det Àr...



#55

Postad 18 augusti 2015 - 07:40

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlĂ€gg
  • 0

*****Ska ni ha med religion i trÄden sÄ fÄr ni respektera varandras religioner/icke religioner*****

 

/Mod



#56

Postad 18 augusti 2015 - 23:40

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlĂ€gg
  • 0

Det Àr inte nÄgot religiöst problem i den hÀr trÄden utan bara samma gamla vanliga problem med skygglappar...

 

Blade...

Jag ser inte mina funderingar som nÄgot direkt misslyckande utan mer som konsekvensen av att vi utvecklats olika. Problemet Àr att jag mÄste övervÀga vad som Àr bÀst för min dotter ocksÄ. Henne kan jag offra livet för och nÄgra Är av min tid Àr inget problem.

 

Mina funderingar kretsar egentligen mest kring vad som Àr vÀrst för hennes del. Att frugan och jag fortsÀtter att bara leva i den relation vi har, eller att vi flyttar isÀr och försöker Ästadkomma nya livssituationer som vi kanske allihop mÄr bÀttre av och kan vinna pÄ...

 

Det Àr inte lÀtt och det Àr dÀrför jag stöter och blöter mina funderingar mer eller mindre offentligt. Alla synpunkter tas emot tacksamt (Utom fördömande, ignoranta och direkt korkade synpunkter dÄ)...



#57

Postad 19 augusti 2015 - 00:15

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlĂ€gg
  • 1
Barn, oavsett Älder, mÀrker nÀr förÀldrarnas relation inte Àr bra och om man mÄr dÄligt. Att hÀrda ut för barnets skul Àr bara destruktivt för dig sjÀlv, det mÀrks ganska tydligt hÀr i trÄden.

En fundering jag alltid haft Àr: vad Àr en lÀmplig Älder pÄ barnen för att en separation ska pÄverka minst?
Den frÄgan tror inte jag nÄgot svar, inget bra iaf och alla barn Àr olika.

NÀr mina förÀldrar skildes var den bÀsta dagen i mitt liv, men den vÀrsta för min yngsta syrra.

Av egen erfarenhet efter ett, för mina förÀldrar, destruktivt förhÄllande sÄ skulle jag sÀga Bryt upp.
Av egen erfarenhet efter ett förhÄllande som pÄminner om ditt nuvarande, men med yngre barn, skulle jag ocksÄ sÀga Bryt upp.

Men det Àr som sagt baserat pÄ mina erfarenheter och kÀnslor.

#58

Postad 19 augusti 2015 - 04:48

Unregisterede7287fbc
  • Unregisterede7287fbc
  • AnvĂ€ndare

  • 122 inlĂ€gg
  • 0

Det Àr inte nÄgot religiöst problem i den hÀr trÄden utan bara samma gamla vanliga problem med skygglappar...

 

Blade...

Jag ser inte mina funderingar som nÄgot direkt misslyckande utan mer som konsekvensen av att vi utvecklats olika. Problemet Àr att jag mÄste övervÀga vad som Àr bÀst för min dotter ocksÄ. Henne kan jag offra livet för och nÄgra Är av min tid Àr inget problem.

 

Mina funderingar kretsar egentligen mest kring vad som Àr vÀrst för hennes del. Att frugan och jag fortsÀtter att bara leva i den relation vi har, eller att vi flyttar isÀr och försöker Ästadkomma nya livssituationer som vi kanske allihop mÄr bÀttre av och kan vinna pÄ...

 

Det Àr inte lÀtt och det Àr dÀrför jag stöter och blöter mina funderingar mer eller mindre offentligt. Alla synpunkter tas emot tacksamt (Utom fördömande, ignoranta och direkt korkade synpunkter dÄ)...

missförstÄ mig inte, menade inget illa med mitt uttalande, utan bara nÄt som min parterapeut sa i tiderna dÄ jag försökte allt för att mitt förhÄllande skulle funka...tro mig, inte var jag den typen som separerar och skulle absolut göra allt för mina barn med!

i höst fyller den Àldre dottern 11 och nu börjar hon förstÄ vad som hÀnt, och sÀger hon minns Ànnu nÀr hon gÄtt Ä lÀgga sig dÄ mamma och pappa grÀlade...

det finns nog knappast nÄgra enkla svar pÄ sÄna situationer,men personligen tror jag fortfarande om man sjÀlv Àr lycklig mÄr alla bÀttre



#59

Postad 31 augusti 2015 - 00:31

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlĂ€gg
  • 0

En sak som komplicerar saken ytterligare Àr att jag och frugans son frÄn tidigare förhÄllande inte drar jÀmnt.

Jag Ă€r en person som i brist pĂ„ en del andra positiva karaktĂ€rsdrag har bestĂ€mt mej för att alltid vara Ă€rlig, t.o.m. om jag sjĂ€lv förlorar pĂ„ det.

 

Grabben Ă„ andra sidan Ă€r aldrig Ă€rlig sĂ„vida han inte tjĂ€nar nĂ„got pĂ„ det. NĂ„got som leder till konflikter, t.ex. nĂ€r han stjĂ€l eller liknande. Frugan Ă€r sjĂ€lvklart inte komfortabel med situationen utan lider alla möjliga kval, men grejen Ă€r den att redan för mĂ„nga Ă„r sedan har jag försökt hjĂ€lpa henne med goda rĂ„d om hur hon kan hantera situationer som uppstĂ„r kring sonen för att inte hans dĂ„liga sidor ska bli Ă€nnu sĂ€mre. Men dessa rĂ„d har frugan inte fĂ€st nĂ„gon större vikt vid och som det ser ut nu nĂ€r sonen börjar nĂ€rma sej myndig Ă„lder sĂ„ fĂ„r frugan skörda frukten av att inte har varit konsekvent med tydliga grĂ€nser. 
Nu gör grabben grÀnsdragningen sjÀlv och dÄ blir det som det blir titt som tÀtt.

 

Mitt problem Àr att jag stÄr inte ut att med att leva i ett hem dÀr man mÄste gömma vÀrdesaker, dÀr helt plötsligt saker och ting förÀndras utan anledning (t.ex. komponenter i ljudanlÀggningen som helt plötsligt Àr bortkopplade, whisky-samling som reduceras) m.m.

 

Inte ens dotterns prylar fÄr vara ifred och det Àr inte ens lönt att starta en diskussion om vad som hÀnder för grabben skulle hellre dö Àn erkÀnna att han gjort nÄgot fel.

 

NÄgot överdrivet, men sanningen Àr lite Ät det hÄllet.

 

Frugan Ă€r övertygad om att vĂ„rt spĂ€nda förhĂ„llande beror pĂ„ problemen med grabben, men i sjĂ€lva verket Ă€r problemen med grabben bara det som fĂ„r min bĂ€gare att rinna över. TonĂ„ringar Ă€r som tonĂ„ringar Ă€r. De gör uppror och ska utforska sin egen handlingskraft och omdöme, med varierande resultat. Men bara för att man Ă€r medveten om detta sĂ„ innebĂ€r det inte att man kan acceptera vad som helst och t.o.m. inför tonĂ„ringen försvara beteendet med bortförklaringar som att det handlar om "pojkstreck". Det ger ju bara ungarna stöd för deras egen ide om att de inte har gjort nĂ„got större fel, hur tokigt de nu Ă€n har agerat.

 

Frugan kan knappt vÀnta pÄ att grabben ska fullgöra sina studier och skaffa sej ett jobb och flytta hemifrÄn, för hon tror att allting kommer att bli bÀttre dÄ, men jag Àr osÀker.

 

Jag Àr tÀmligen sÀker pÄ att de största problemen i vÄr relation inte har med grabben att göra utan att dom beror i högre grad pÄ vÄra olikheter, som numera börjar bli outhÀrdliga för min del.

 

Att jag inte kan dela med mitt filmintresse med frugan, fÄ henne att entusiastiskt se framemot lÄnga resor, prova nya rÀtter, lÀmna hemmet för att upptÀcka att det finns ett socialt liv Àven för vuxna m.m., stör mej mer Àn att grabben hÄller pÄ att revoltera mot sina förÀldrar. Det Àr inte nÄgot som man kan förvÀnta sej ska Àndras bara för att grabben flyttar ut (nÀr nu det intrÀffar).

 

Den enkla vÀgen Àr pÄ sÀtt och vis ÀndÄ att lÀmna förhÄllandet, men Ä andra sidan sÄ sÀtter det frugan i en enormt besvÀrlig situation och hur det nu Àn Àr, sÄ vill jag inte henne nÄgot illa, trots allt. Hon Àr inte nÄgon ond mÀnniska utan har fortfarande det stora varma hjÀrtat jag en gÄng föll för, men som numera inte rÀcker till för att jag ska kÀnna mej tillfredstÀlld med mitt liv...

 

Det enda jag vill Àr att sjÀlv fÄ mÄ bra ocksÄ...

 



#60

Postad 31 augusti 2015 - 10:11

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlĂ€gg
  • 0

Den enkla vÀgen Àr pÄ sÀtt och vis ÀndÄ att lÀmna förhÄllandet, men Ä andra sidan sÄ sÀtter det frugan i en enormt besvÀrlig situation och hur det nu Àn Àr, sÄ vill jag inte henne nÄgot illa, trots allt. Hon Àr inte nÄgon ond mÀnniska utan har fortfarande det stora varma hjÀrtat jag en gÄng föll för, men som numera inte rÀcker till för att jag ska kÀnna mej tillfredstÀlld med mitt liv...

 

Det enda jag vill Àr att sjÀlv fÄ mÄ bra ocksÄ...

De saker du funderar pÄ Àr saker som aldrig kommer att fÄ en lösning. Det Àr alltsÄ upp till dig om du i första hand vill tÀnka pÄ hur du sjÀlv vill leva resten av ditt liv.

Vill du leva resten av ditt liv för nÄgon annan?

Eller:

Vill du leva resten av ditt liv pÄ ett sÀtt som du sjÀlv mÄr bÀttre av?

Du kommer att mÄ dÄligt över att du lÀmnar henne ensam med en jobbig situation, men kommer du mÄ mindre dÄligt om du stannar?

Det Àr en vuxen mÀnniska du funderar pÄ att lÀmna. Hon mÄste rimligen i första hand sjÀlv ha ansvaret för sitt eget liv.


Redigerat av agpath, 31 augusti 2015 - 10:11.


#61

Postad 31 augusti 2015 - 23:48

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlĂ€gg
  • 0

Hmm...
Tack för inputen agpath.

 

Att var och en sjÀlv bÀr ansvar för sitt eget liv Àr nÄgot jag ofta glömmer nÀr jag försöker ta ansvar för mycket mer Àn jag borde...



#62

Postad 01 september 2015 - 08:12

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlĂ€gg
  • 0
För mig sÄ lÄter det verkligen som att den enda anledningen ni Àr tillsammans Àr för ert barn. Ni verkar inte ha nÄgot gemensamt, ni Àr vÀldigt olika i uppfostran och hur ni ser pÄ problemen med pojken. Hon verkar inte ens vilja se att ett barn utan grÀnser kommer sÀtta grÀnserna sjÀlv.

#63

Postad 02 september 2015 - 10:12

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlĂ€gg
  • 0

 

Helt omöjligt att sĂ€ga vad andra skall göra eller inte I dessa knĂ€ckande svĂ„ra frĂ„gor. Mitt enda tips Ă€r att prata, och verkligen försöka lyssna pĂ„ vad den andra kĂ€nner. Sannolikheten att motparen kommer ha samma ambitionsnivĂ„ Ă€r ju minimal, dĂ„ hon ju Ă€r kvinna, men varje litet steg...

Haken ligger vÀl i att problemet oftast bestÄr i att man INTE har pratat tidigare och dÄ Àr det rÀtt kört att göra det nÀr det redan Àr i botten.

För min del slutade jag att prata med mitt ex, dÄ jag av erfarenhet utgick frÄn att det alltid slutade med att jag fick en utskÀllning. Ofta för nÄgot som inte ens hade med det ursprungliga Àmnet att göra.

Nu sitter vi dÀr, beordrade till samarbetssamtal pÄ soc och hon kör fortfarande samma utskÀllnings/smutskastnings/krÀknings-taktik utan nÄgon som helst vilja till diskussion eller jÀmkning.



#64

Postad 02 september 2015 - 10:26

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlĂ€gg
  • 0

det var rÀtt hÄrt att sÀga att frugan Àr korkad. jag tolkar det som att hon verkligen inte Àr slug för fem öre om hon fÄr den benÀmningen av dig laddie. sjÀlv sÄ Àr jag tillsammans med en tjej som Àr rÀtt slug, men lyckligtvis vÀldigt lÀtt att vilseleda. nÀr hon var arg pÄ mig igÄr för att jag inte hade torkat golvet efter duschen sÄ vÀnde jag det blixtsnabbt igenom att sÀga att hon visst hÀnger upp handdukar pÄ draperistÄngen, Àven fast hon sagt att hon inte gör det.

 

det var sÄledes ingen kritik mot henne, utan ett sÀtt att vilseleda :D



#65

Postad 02 september 2015 - 18:36

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 188 inlĂ€gg
  • 0

Haken ligger vÀl i att problemet oftast bestÄr i att man INTE har pratat tidigare och dÄ Àr det rÀtt kört att göra det nÀr det redan Àr i botten.
För min del slutade jag att prata med mitt ex, dÄ jag av erfarenhet utgick frÄn att det alltid slutade med att jag fick en utskÀllning. Ofta för nÄgot som inte ens hade med det ursprungliga Àmnet att göra.
Nu sitter vi dÀr, beordrade till samarbetssamtal pÄ soc och hon kör fortfarande samma utskÀllnings/smutskastnings/krÀknings-taktik utan nÄgon som helst vilja till diskussion eller jÀmkning.


Redigerat av laddie15, 04 september 2015 - 17:33.


#66

Postad 02 september 2015 - 18:59

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlĂ€gg
  • 0

Jag trodde först att du skojade eller försökte sammanfatta hur du uppfattat min relation till min fru och funderade lÀnge pÄ om jag verkligen har framstÀllt henne som korkad, men nu inser jag sÄ var nog inte fallet laddie.

Din historia verkar ha skrÀmmande mÄnga likheter med min egen historia.

 

:blink:

 

En av de tydligare skillnaderna mellan min fru och mej Ă€r att medan jag har blivit lite "yrkesskadad" av filosofin "stĂ€ndiga förbĂ€ttringar" (Kaizen) sĂ„ Ă€r frugan mer konservativ med filosofin att sĂ„ lĂ€nge hon gör som hon alltid har gjort sĂ„ Ă€r det resten av vĂ€rldens problem om det inte fungerar sĂ„ bra lĂ€ngre. Det som en gĂ„ng har fungerat kan ju inte vara fel att hĂ„lla fast vid.

 

Vet inte om jag Àr tydlig nog, sÄ vi kan ju hitta pÄ ett exempel.

 

Har man i halva livet kunnat försvara sina osunda mat- och motionsvanor med att man trots allt har mĂ„tt bra och hĂ„llit normal vikt sĂ„ borde man enligt frugans filosofi Ă€ven fortsĂ€ttningsvis kunna hĂ„lla vikten och hĂ€lsan med samma osunda mat- och motionsvanor. 

Fast i det fallet sĂ„ har hon mer eller mindre tvingats inse att det faktiskt Ă€r hon sjĂ€lv (eller nĂ€rmare bestĂ€mt hennes kropp) som har förĂ€ndrats med Ă„ren och nĂ€r inte hennes mat- och motionsvanor har anpassats och följt med i förĂ€ndringen sĂ„ har Ă€ven hennes kropp förĂ€ndrats frĂ„n ungdomens kurvor till nutidens...

...form... ;)  ;)

 

Frugan lever lite efter filosofin att man Àndrar inte ett vinnande koncept, Àven om konceptet i verkligheten kanske inte var sÄ vinnande... :lol:

 



#67

Postad 02 september 2015 - 19:17

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 188 inlĂ€gg
  • 0

Jag trodde först att du skojade eller försökte sammanfatta hur du uppfattat min relation till min fru och funderade lÀnge pÄ om jag verkligen har framstÀllt henne som korkad, men nu inser jag sÄ var nog inte fallet laddie.
Din historia verkar ha skrÀmmande mÄnga likheter med min egen historia.

:blink:

En av de tydligare skillnaderna mellan min fru och mej Àr att medan jag har blivit lite "yrkesskadad" av filosofin "stÀndiga förbÀttringar" (Kaizen) sÄ Àr frugan mer konservativ med filosofin att sÄ lÀnge hon gör som hon alltid har gjort sÄ Àr det resten av vÀrldens problem om det inte fungerar sÄ bra lÀngre. Det som en gÄng har fungerat kan ju inte vara fel att hÄlla fast vid.

Vet inte om jag Àr tydlig nog, sÄ vi kan ju hitta pÄ ett exempel.

Har man i halva livet kunnat försvara sina osunda mat- och motionsvanor med att man trots allt har mÄtt bra och hÄllit normal vikt sÄ borde man enligt frugans filosofi Àven fortsÀttningsvis kunna hÄlla vikten och hÀlsan med samma osunda mat- och motionsvanor.
Fast i det fallet sÄ har hon mer eller mindre tvingats inse att det faktiskt Àr hon sjÀlv (eller nÀrmare bestÀmt hennes kropp) som har förÀndrats med Ären och nÀr inte hennes mat- och motionsvanor har anpassats och följt med i förÀndringen sÄ har Àven hennes kropp förÀndrats frÄn ungdomens kurvor till nutidens...
...form... ;) ;)

Frugan lever lite efter filosofin att man Àndrar inte ett vinnande koncept, Àven om konceptet i verkligheten kanske inte var sÄ vinnande... :lol:

Jag insÄg att det skulle kunna tolkas sÄ som du gjorde. Och att man tror jag skÀmtar Àr lÀtt hÀnt dÄ jag nog Àr en person som hellre skrattar Àn grÄter Ät elÀndet sÄ att sÀga. Men bakom den fasaden Àr det inte alltid sÄ muntert.
Ber om ursÀkt om jag pÄ nÄgot sett gett intryck av att ta lÀtt pÄ Àmnet. :)

#68

Postad 02 september 2015 - 19:45

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • LĂ€rjunge

  • 486 inlĂ€gg
  • 0

Det Àr sÄ mycket som sÀgs hÀr som jag kÀnner igen,framför allt att nÀr det vÀl Àr kört i botten sÄ gÄr det inte att fÄ kvinnan att tÀnka nÄgra varv extra om man sÀger att jag visste inte att det var sÄ illa men jag skall göra mitt bÀsta i fortsÀttningen.

 

Sedan om det Àr rÀtt eller fel lÄter jag vara osagt,men jag sade till min fru,och detta var efter att vi flyttat isÀr,att om hon Ätminstone kunde tÀnka pÄ saken sÄ skulle jag kunna gÄ sÄ lÄngt att jag övervÀger att sÀlja hemmabion om det hade kunnat bli bra mellan oss igen,för hon vet vad den betyder för mig,och det kÀndes dÄ som att det var den största uppoffringen jag kunde göra för att bevisa mitt allvar,men nu blev det inte sÄ,kanske lika bra det för dÄ kan jag fortsÀtta med min hobby utan att nÄgon ifrÄgasÀtter om jag köper nÄgot nytt till den.

 

Man fÄr en tuff tid efter separationen,en del klarar den bÀttre andra klarar den sÀmre,och tyvÀrr hörde jag vÀl till den sista skaran,men nu har jag Àntligen börjat fÄ ordning pÄ livet och min son och jag har bra kontakt,sÄ det kanske var det bÀsta som hÀnde i alla fall,nu gÀller det att ta tillvara livet innan man sitter dÀr igen,för den dagen kommer,och det Àr vÀl frÀmst för att jag saknar tvÄsamheten,men allt ordnar sig till slut,det Àr vÀl som i den ena Jurassic Park filmen nÀr det sÀgs att life finds a way och det stÀmmer nog vÀldigt bra.



#69

Postad 02 september 2015 - 20:01

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlĂ€gg
  • 0

Jag insÄg att det skulle kunna tolkas sÄ som du gjorde. Och att man tror jag skÀmtar Àr lÀtt hÀnt dÄ jag nog Àr en person som hellre skrattar Àn grÄter Ät elÀndet sÄ att sÀga. Men bakom den fasaden Àr det inte alltid sÄ muntert.
Ber om ursÀkt om jag pÄ nÄgot sett gett intryck av att ta lÀtt pÄ Àmnet. :)

Absolut ingen fara.
Jag har en tendens att ta saker och ting alldeles för allvarligt och beundrar din förmÄga att skratta istÀllet för att grÄta och önskar att jag sjÀlv vore lite bÀttre pÄ det...
För övrigt en sak som min fru faktiskt Àr ganska bra pÄ, sÄvida det inte handlar om att hon helt enkelt vÀljer att blunda för sÄdant som hon inte gillar...
 



#70

Postad 03 september 2015 - 08:39

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 188 inlĂ€gg
  • 0

Absolut ingen fara.
Jag har en tendens att ta saker och ting alldeles för allvarligt och beundrar din förmÄga att skratta istÀllet för att grÄta och önskar att jag sjÀlv vore lite bÀttre pÄ det...
För övrigt en sak som min fru faktiskt Àr ganska bra pÄ, sÄvida det inte handlar om att hon helt enkelt vÀljer att blunda för sÄdant som hon inte gillar...

Som du alldeles uppenbart Àr mycket intelligent, och högst medveten om dina egna tillkortakommanden, och lika uppenbart bÄde respekterar och nÄgonstans fortfarande Àlskar din fru, har ni fortfarande ypperliga förutsÀttningar att bli gamla ihop.
Nog Àr det trist att tiga ut varandra i mÄnader, att vara pÄ sin vakt som vore kÀrringen ens vÀrsta fiende. MEN, sÄ hÀnder ibland och plötsligt det som Peter Lemarc sÄ trÀffande beskriver det. "Det finns inget bÀttre Àn nÀr det vÀnder". :)

#71

Postad 03 september 2015 - 09:38

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlĂ€gg
  • 0

Att kunna sÀga "förlÄt, jag Àr en idiot" Àr nyckeln till framgÄng. Det Àr inget nederlag att vara en idiot ibland. bara nÀr man inte sjÀlv kan inse det..... :)

Jag brukar sÀga att vi alla Àr idioter. Skillnaden ligger i om man vill erkÀnna det eller inte. DÄ kan det bli rÀtt skevt om det bara Àr den ena i ett förhÄllande som undantagslöst Àr idioten...



#72

Postad 03 september 2015 - 21:58

Unregistered8c5802be
  • Unregistered8c5802be
  • ForumrĂ€v

  • 702 inlĂ€gg
  • 0

Sedan, utan ordentlig kommunikation havererar det mesta. Kan man inte tala med varandra om allt, redan dÀr har du ett dÄligt tecken pÄ hur ett umgÀngesskap kommer att utvecklas.

 

Man ska kunna tala om allt, drömmar, orosmoln, mat, sexuell verksamhet (:P), jobb, barn, hobby, nyheter, dÄlig dag, tja, allt, annars kommer nÄgon till slut nÄ sin "hon/han/hen" bryr sig inte nivÄ sÄ havererar allt..

 

Tror detta gÀller bÄde inom Àktenskap samt jobb, kommunikation Àr nog det viktigaste som finns, samt, den mÄste vara Àrlig, man ska inte nÄgonsin gömma hur man kÀnner, för dÄ ger man upp en del av sig sjÀlv, och det slÄr tillbaks senare.



#73

Postad 04 september 2015 - 17:39

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 188 inlĂ€gg
  • 0

Man skall inte skriva nÀr man Àr förbannad. Det blir bara fel och orÀttvist. DÀrför har jag tagit bort inlÀgg med innehÄll jag Ängrar. Ja, jag var helt enkelt en idiot.



#74

Postad 12 september 2015 - 06:24

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • MĂ€stare

  • 2 941 inlĂ€gg
  • 0

Har inte lÀst allt och inte genomgÄtt samma sak men om det var jag sÄ skulle jag ta tag i saken innan det blir / blev vÀrre. SÄnt ska man inte dras med för till slut blir man knÀpp. Allvarligt talat. StÀmningen blir ju inte bÀttre ju lÀngre man grubblar över sÄdant. BÀttre att lösa det med en gÄng och sen löser sig resten ocksÄ förmodligen pÄ sikt.

 

Att oroa ihjÀl sig för dotterns skull Àr nog inte bra heller. Ni Àr ju inte dom första som gÄr skilda vÀgar isf. Du har ju dottern kvar och ni kommer ju att trÀffas Àven efter skilsmÀssan. Den enda du inte kommer trÀffa sÄ mycket Àr vÀl din fru men det kanske du kan stÄ ut med. Du slipper ju grÀlet varje dag eller vad det kan vara eller att du ska kÀnna att situationen inte Àr löst. SÄnt kan man ju bli sjuk av. Inget man mÄr bra av alls dÄ det Àr vÀldigt pÄfrestande att gÄ och fundera över vilket Àven tar tid frÄn allt annat.

 

Jag tror nog mer pÄ att om du fixar det nu istÀllet för Àn om tio Är framÄt sÄ kommer du att mÄ bra mycket bÀttre om nÄgra Är Àn att du ska stÄ ut och vÀnta tio Är och kÀnna dig psykiskt dÄlig i tio Är framÄt eller liknande pga att du var rÀdd för att ta tag i saken.



#75

Postad 14 september 2015 - 09:27

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlĂ€gg
  • 0

Har inte lÀst allt och inte genomgÄtt samma sak men om det var jag sÄ skulle jag ta tag i saken innan det blir / blev vÀrre. SÄnt ska man inte dras med för till slut blir man knÀpp. Allvarligt talat. StÀmningen blir ju inte bÀttre ju lÀngre man grubblar över sÄdant. BÀttre att lösa det med en gÄng och sen löser sig resten ocksÄ förmodligen pÄ sikt.

 

Att oroa ihjÀl sig för dotterns skull Àr nog inte bra heller. Ni Àr ju inte dom första som gÄr skilda vÀgar isf. Du har ju dottern kvar och ni kommer ju att trÀffas Àven efter skilsmÀssan. Den enda du inte kommer trÀffa sÄ mycket Àr vÀl din fru men det kanske du kan stÄ ut med. Du slipper ju grÀlet varje dag eller vad det kan vara eller att du ska kÀnna att situationen inte Àr löst. SÄnt kan man ju bli sjuk av. Inget man mÄr bra av alls dÄ det Àr vÀldigt pÄfrestande att gÄ och fundera över vilket Àven tar tid frÄn allt annat.

 

Jag tror nog mer pÄ att om du fixar det nu istÀllet för Àn om tio Är framÄt sÄ kommer du att mÄ bra mycket bÀttre om nÄgra Är Àn att du ska stÄ ut och vÀnta tio Är och kÀnna dig psykiskt dÄlig i tio Är framÄt eller liknande pga att du var rÀdd för att ta tag i saken.

Det Àr nÀr man efter ett tag har trÀffat en ny som man kan ha en fungerande relation och sen nÀr barnen inkluderas och de fÄr se hur en bra relation ska fungera och de förstÄr detta som man inser att hela proceduren var vÀrd allt besvÀr. För barnens och resten av livets skull.

Min erfarenhet Àr att barnen vÀldigt snabbt mÀrker skillnaden nÀr man umgÄs med en partner som man trivs och fungerar med. DÄ kommer barnen snabbt in i det och Àr de smÄ sÄ kommer de ocksÄ att knyta an till den nya partnern. FörutsÀttning nr 1 Àr dock alltid att den nya partnern har 100% förstÄelse för barnens situation.



#76

Postad 12 oktober 2015 - 19:37

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlĂ€gg
  • 0

Jag har funderat och funderat och fun...
Hmm...
PÄminner mej om doktor Balthazar, med den lilla skillnaden att jag inte fÄr nÄgon lysande ide pÄ hur jag ska lösa mitt problem.

 

Men jag tror mej ha kommit en bit pÄ vÀg i alla fall.

...Och det skrÀmmer mej lite.

 

Jag Àr tÀmligen övertygad om att den dagen vi inte lÀngre behöver arbeta tillsammans med att ge dottern en god uppvÀxt och dottern börjar styra i sitt liv efter eget förstÄnd, den dagen sÄ finns det inte heller lÀngre nÄgra band oss i mellan.

Vi Ă€r sĂ„ pass olika i grunden sĂ„ förutom vĂ„rt gemensamma hem och dotter sĂ„ finns det inte mycket vi har gemensamt egentligen.

 

Vi Àr nÀstan varandras motsatser i mÄnga avseenden, förutom nÀr det kÀrleken till hemmet och familjelivet.

 

Jag bröt upp med en tjej för mĂ„nga Ă„r sedan nĂ€r jag insĂ„g att jag inte förestĂ€lla mej henne som mor till mina barn. Nu kĂ€nns det lite som en kalldusch nĂ€r jag inte kan förestĂ€lla mej att bli gammal tillsammans med frugan.

 

SÄvida inte frugan och jag kan hitta nÄgot gemensamt att bygga vidare relationen pÄ, sÄ ser jag inte nÄgon annan utvÀg Àn att separera och ju lÀngre tid det tar, ju större Àr risken att bÄde frugan och jag kommer att fÄ Äldras ensamma. Vi Àr ju inte direkt nÄgra ungdomar lÀngre...

 

Problemet som jag ser det nu Àr att det enda vi har att vinna pÄ en separation Àr att vi fÄr en chans att hitta ett partner att Äldras med, medan nackdelarna Àr ganska uppenbara. Traumat av att gÄ igenom en skilsmÀssa, dotterns besvikelse, sÀmre ekonomiska förutsÀttningar nÀr boendekostnaden nÀstan dubbleras o.s.v....

Det Àr verkligen som jag sa tidigare. Det enklaste valet Àr att inte göra nÄgot val alls utan bara "fortsÀtta plöja i samma gamla fÄra", det svÄraste valet Àr att ta tag i sitt liv för att göra en radikal förÀndring av det..

 

Just nu kĂ€nner jag mej lika rĂ€dd som jag Ă€r feg och bekvĂ€m.

 

Men jag har tagit ett ganska stort steg i rÀtt riktning trots allt.

...Jag berĂ€ttade för en tid sedan för frugan om problemen jag har med vĂ„r relation och med livet vi lever idag och att jag inte vet vart mina funderingar kommer att ta mej.

 

Ibland fÄr man vara glad för det lilla...
 


Redigerat av GuessWho, 12 oktober 2015 - 19:41.


#77

Postad 13 oktober 2015 - 08:22

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlĂ€gg
  • 0

Den uppenbara frÄgan som dyker upp i mitt huvud Àr om du, nu nÀr du ÀndÄ har tagit upp att det finns problem, har funderat pÄ att gÄ i samtal hos tex Familjenhet pÄ kommunen? Det brukar vara gratis. Den lokala kyrkan brukar ocksÄ kunna erbjuda relationssamtal. Jag vill inte kalla det "parterapi", det Àr nÄgot annat. Men det kan vara bra att tala igenom allt i nÀrvaro av nÄgon professionell person som kan styra upp samtalen. DÄ minskar man risken för att det ska spÄra ur och bÄda fÄr komma till tals pÄ lika villkor.

Vill man inte gÄ i samtal ska man ha i Ätanke att vid en skilsmÀssa dÀr det finns barn med sÄ kommer man förmodligen ÀndÄ att bli Älagda att gÄ i samarbetssamtal. Kommer man inte överens om hur det blir med barnens boende och umgÀnge sÄ blir man ofta beordrad av tingsrÀtten att gÄ i samarbetssamtal. DÀrför skadar det inte att samtala bÄde om hur det Àr nu och hur det skulle kunna bli och slippa hamna i en stÀmningssituation.

(Jag Àr i den situationen och fÄr rÀkna med att det innebÀr att det totalt tar ca 1 Är innan allt med barnens situation Àr klarlagt och beslutat.)


Redigerat av agpath, 13 oktober 2015 - 08:23.


#78

Postad 14 oktober 2015 - 10:01

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

  • 6 401 inlĂ€gg
  • 1

Nu handlar trÄden inte om kyrkan och religion grabbar, utan om man ska skiljas eller ej.

 

Tack för visad hÀnsyn.



#79

Postad 26 oktober 2015 - 22:29

Iskra
  • Iskra
  • AnvĂ€ndare

  • 135 inlĂ€gg
  • 0

TvÄa pÄ bollen och har inte riktigt lÀst igenom allt. Jag sjÀlv kommer frÄn ett jÀvligt trasigt hem, nÄgot som naturligtvis har pÄverkat mig och min förmÄga att fungera över huvud taget. Men det har liksom inte bara att göra det med separation utan efterföljande relationer Ànda tills idag. Jag Àr inte emot att mÀnniskor gÄr i sÀr. Jag undrar vart jag hade varit om mina förÀldrar hade stannat ihop. Jag har alltid sett tillbaka och kÀnt att jag har saknat den dÀr riktiga kÀrnfamiljen, med allt vad den innebÀr.

 

Den har alltid saknats mig. Saknaden Àr delvis varför jag kommit pÄ kant med hela min vÀrldsbild.

 

Men som sagt. Det beror inte bara pÄ uppbrottet. Kanske inte alls, faktiskt. Utan snarare hur mamma och pappa hanterat efterföljande relationer med mig i. Jag tror det Àr viktigt att tÀnka pÄ. Allt Àr liksom inte svart och vitt. Det handlar inte bara om huruvida barnet och du mÄr i sjÀlva förhÄllandet eller vid uppbrottet. Utan att faktiskt tÀnka pÄ vad framtiden kan bÀra och att man inte gör nÄgot galet dÀr.

 

Är mamma och pappa goda vĂ€nner, med sunda relationer, tror jag att barnet kan mĂ„ lika bra som med sina förĂ€ldrar. Nu rĂ„kar jag inte haft den turen, utan blivit en jĂ€vligt trasig individ.

 

Mitt tips Àr alltsÄ, kortfattat, att ni lÀgger mycket energi pÄ eran relation trots att (om) ni gÄr i sÀr.



#80

Postad 29 oktober 2015 - 09:40

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlĂ€gg
  • 0

Mitt tips Àr alltsÄ, kortfattat, att ni lÀgger mycket energi pÄ eran relation trots att (om) ni gÄr i sÀr.

Lite som att soc och tingsrÀtt tjatar om att förÀldrarna ska samarbeta om barnen. Men tyvÀrr Àr det ju ofta samarbetssvÄrigheter som gör att man gÄr skilda vÀgar och dÄ Àr det Ànnu svÄrare att samarbeta om man inte Àr överens. Tex om den ena parten vÀljer att flytta frÄn orten, dÄ blir det ohÄllbart och den andra parten kan mycket vÀl stÀmma om enskild vÄrdnad för att komma ifrÄn samarbetskravet.



#81

Postad 11 november 2015 - 21:52

Iskra
  • Iskra
  • AnvĂ€ndare

  • 135 inlĂ€gg
  • 0

Lite som att soc och tingsrÀtt tjatar om att förÀldrarna ska samarbeta om barnen. Men tyvÀrr Àr det ju ofta samarbetssvÄrigheter som gör att man gÄr skilda vÀgar och dÄ Àr det Ànnu svÄrare att samarbeta om man inte Àr överens. Tex om den ena parten vÀljer att flytta frÄn orten, dÄ blir det ohÄllbart och den andra parten kan mycket vÀl stÀmma om enskild vÄrdnad för att komma ifrÄn samarbetskravet.

 

DÄ tycker jag men Àr vÀldigt oansvarig. Skaffar man barn med nÄgon fÄr man gott lov att bete sig som vuxna och inse att livet inte bara handlar om sig sjÀlv lÀngre.

 

Men jag kanske Àr ensam om att tycka sÄ, jag vet inte. Har inga egna barn, sÄ jag kan ju bara prata om hur det var i mina ögon nÀr jag vÀxte upp.



#82

Postad 12 november 2015 - 00:50

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlĂ€gg
  • 0

Du har rÀtt i mycket av det du sÀger Iskra och jag kÀnner igen en hel del ifrÄn mitt eget liv.

 

Jag kÀnner mej ocksÄ som en trasig individ. Kanske delvis p.g.a. mina egna förÀldrar gick igenom en skilsmÀssa pÄ ett mindre lyckat sÀtt, men kanske mestadels p.g.a. jag genom större delen av min skolgÄng var ett mobbingoffer.

Det mÄ lÄta som att jag försöker vinna sympatier, men det Àr inte alls tanken. Tanken med att nÀmna detta Àr att jag tror att det har haft större betydelse Àn jag velat inse eftersom det pÄverkat mitt kÀnsloliv i grunden.

 

NĂ€r jag har sagt till frugan att jag inte kan begripa vad det Ă€r hon föll för nĂ€r hon trĂ€ffade mej sĂ„ var det inte nĂ„gon klyscha. Samtidigt som jag har ett pĂ„tagligt sjĂ€lvförtroende i mĂ„nga sammanhang, sĂ„ har jag ingen som helst förstĂ„else för hur nĂ„gon kan ha nĂ„gra varmare kĂ€nslor för mej som person, troligtvis p.g.a. min bakgrund som mobbingoffer under drygt ett decennium av min uppvĂ€xt.

Jag Ă€r rĂ€dd för att min bakgrund kan ha pĂ„verkat mej sĂ„ att jag tacksamt har tagit emot den kĂ€rlek som vilken flicka som helst har velat ge, utan att sjĂ€lv reflektera speciellt mycket pĂ„ om jag sjĂ€lv har haft nĂ„gra varmare kĂ€nslor för personen.

 

PĂ„minner lite om den gamla mentaliteten att man ska vara tacksam för de gĂ„vor man fĂ„r. Eller: "Man skĂ„dar inte en given hĂ€st i munnen"! 

 

Om nĂ„gon vĂ€ljer att leva sitt liv med mej, sĂ„ borde jag vara tacksam och ta emot den kĂ€rleken och inte Ă€gna mej Ă„t egoistiska tankar pĂ„ om jag sjĂ€lv Ă€lskar personen ifrĂ„ga, för hur skulle jag som Ă€r sĂ„ totalt vĂ€rdelös kunna rĂ€kna med att nĂ„gon jag Ă€lskar ska ha samma kĂ€nslor för mej? Jag kan ju fortfarande, t.o.m. efter 20 Ă„rs förhĂ„llande helt Ă€rligt erkĂ€nna att jag inte kan förstĂ„ varför frugan har kĂ€nslor för mej. Jag kan dĂ€remot hitta ett antal praktiska skĂ€l, men rent emotionellt sĂ„ Ă€r jag alldeles för skadad för att kunna förstĂ„.

 

Status just nu i mitt liv Àr att jag har till stor del har gett upp...

Min dotters liv Ă€r viktigare Ă€n mitt eget. Hon Ă€r en begĂ„vad, varmhjĂ€rtad och intelligent person som inte förtjĂ€nar nĂ„got större trauma under sin uppvĂ€xt. Jag Ă€r som sagt en trasig individ som helt sĂ€kert inte kommer att vara "mindre trasig" Ă€ven om frugan och jag separerar. Om jag kan hĂ„lla mina förvirrade tankar för mej sjĂ€lv i nĂ„gra Ă„r till sĂ„ kan min dotter fĂ„ vĂ€xa upp tillsammans med bĂ„da sina förĂ€ldrar. Det jag behöver fokusera pĂ„ Ă€r att inte orsaka konflikter och spĂ€nningar i övrigt, nĂ„got som inte Ă€r helt enkelt eftersom frugans son (frĂ„n tidigare förhĂ„llande) har verkligt stora problem med att acceptera att verkligheten inte riktigt fungerar sĂ„ som han skulle vilja alltid.

 

Om jag lyckas ge min dotter en hyffsat trygg uppvÀxt, sÄ Àr det helt klart vÀrt ett antal Är av mitt eget liv.

Det kÀnns som en riktigt bra deal med tanke pÄ att jag utan problem skulle kunna offra mitt liv för min dotter, vad Àr dÄ nÄgra Är (typ 10 eller sÄ).

 

Problemen i vÄrt Àktenskap ju trots allt inte att vi som mÄnga andra par har stÀndiga brÄk och liknande.

 

 

 

Lite egoistisk Ă€r jag nog i alla fall, för det skrĂ€mmer mej lite att tĂ€nka pĂ„ vad som hĂ€nder nĂ€r min dotter blivit vuxen och flyttat hemifrĂ„n. Jag lĂ€r vara nĂ€rmare 60 nĂ€r jag inte lĂ€ngre behöver leva ihop med min fru för dotterns skull. Det som skrĂ€mmer Ă€r dels tanken pĂ„ hur svĂ„rt det kan vara att hitta en livspartner vid sĂ„ pass hög Ă„lder och dels tanken pĂ„ att jag ocksĂ„ har hindrat frugan under nĂ„got tiotal Ă„r frĂ„n att hitta den livspartner hon ska leva med tills hon dör...

 

Hon lÀr bli vÀldigt arg pÄ mej nÀr hon inser att jag bara har stannat i förhÄllandet för min dotters skull och Àven om jag det Àr ganska lÀtt för mej att vÀlja men frugan och dottern, sÄ Àr jag inte helt okÀnslig och tycker att frugan faktiskt har rÀtt i att bli arg. PÄ sÀtt och vis bedrar jag ju henne Àven om jag inte Àr otrogen...

 

Risken Àr att jag pÄ min Älders höst dels fÄr en fiende för resten av mitt liv i form av min nuvarande fru och dels fÄr min dotter emot mej om hon inte kan förstÄ anledningarna till varför jag sÄrat hennes mor sÄ illa...

 

Hmm...

 

Nu blev jag osÀker igen pÄ om jag verkligen har gjort rÀtt vÀgval...

 


Redigerat av GuessWho, 12 november 2015 - 01:05.


#83

Postad 12 november 2015 - 00:56

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlĂ€gg
  • 0

Oj oj oj...
Just nu kÀnns det som att det inte spelar nÄgon som helst roll hur jag vÀljer att göra. Oavsett vilket val jag gör sÄ kan det inte annat Àn skada dom personerna som jag vÀrderar högst i den hÀr vÀrlden.

 

Antingen skadar jag dom svÄrt nu med en gÄng, eller sÄ gör jag det om ett tiotal Är och dÄ blir skadan kanske Ànnu vÀrre...

 

...

Ibland förstÄr jag faktiskt varför vissa person vÀljer att helt sonika kasta in handduken... :(

 

 

EDIT:
Det sistnÀmnda var inte heller sagt för att vinna sympatier.
Jag Ă€r INTE sjĂ€lvmordsbenĂ€gen, Ă€ven om det stundom kan kĂ€nnas som den enklaste vĂ€gen ut ur ett svĂ„rt dilemma...
 


Redigerat av GuessWho, 12 november 2015 - 01:09.


#84

Postad 12 november 2015 - 07:02

Unregisterede7287fbc
  • Unregisterede7287fbc
  • AnvĂ€ndare

  • 122 inlĂ€gg
  • 0

mĂ„ste bara skriva ett litet inlĂ€gg dĂ„ jag sjĂ€lv Ă€r skilld efter flera Ă„rs dĂ„ligt förhĂ„llande, och med tvĂ„ barn inblandade...förstĂ„r inte hur man kan tĂ€nka i sĂ„na banor egentligen, Ă€r ju varken rĂ€tt mot dig sjĂ€lv eller andra, speciellt inte mot ditt barn, nĂ„nsin tĂ€nkt pĂ„ hur barnet kĂ€nner sen dĂ„ hon fĂ„r reda pĂ„ i vuxen Ă„lder du stannat kvar BARA för hennes skull???  kan vĂ€l tĂ€nkas det inte Ă€r vĂ€rldens bĂ€sta kĂ€nsla heller..

finns vÀl aldrig nÄn perfekt lösning i sÄna dÀr situationer, bara bÀttre och sÀmre lösning...personligen skulle jag tÀnka pÄ mig sjÀlv trots det verkar egoistiskt, för tror vÀl om man sjÀlv Àr vÀldigt olycklig i ett förhÄllande sÄ pÄverkar det andra vare sig man vill eller inte, och orÀttvist mot andra att göra pÄ det viset.

lever fortfarande i den tron jag, att barnen mÄr sÄ mycket bÀttre med skillda LYCKLIGA förÀldrar Àn att dom ska vara tillsammans bara för barnets skull och vara olyckliga, svÄrt se hur det skulle funka.

efter en lÄng kamp för min del, sÄ vÀntar jag nytt barn med min sambo idag, och min exfru vÀntar nytt med sin nya, och vÄra gemensamma barn Àr hur glada som helst, och kÀnns som julafton för dom varje dag, vilket jag vet inte skulle hÀnt om jag fortsatt i det gamla, för tro mig, jag levde i flera Är bara för barnen, men insÄg det var fel vÀg att vandra efter mycket om och men..

visst stöter man pÄ problem Àn idag, men sÄnt fÄr man rÀkna med, och facit pÄ hand sÄ gjorde jag rÀtt beslut dÄ jag sjÀlv mÄr sÄ mycket bÀttre idag Àn vad jag gjorde i vÄrat döa förhÄllande dÀr kÀnslorna frÄn min sida inte var rÀtt

kan ju tillÀgga dessa tankar Àr i högsta grad personliga, och delar bara med av erfarenhet



#85

Postad 12 november 2015 - 10:26

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlĂ€gg
  • 0

Stanna inte i förhÄllandet för barnet/barnens skull. Skulle gissa att INGEN kan ge det tipset till dig.

 

Vad Àr det som du Àr rÀdd för? Avsluta relationen sÄ kommer du och din dotter mÄ bÀttre i slutÀndan :)



#86

Postad 12 november 2015 - 11:00

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlĂ€gg
  • 0

Stanna inte i förhÄllandet för barnet/barnens skull. Skulle gissa att INGEN kan ge det tipset till dig.

 

Vad Àr det som du Àr rÀdd för? Avsluta relationen sÄ kommer du och din dotter mÄ bÀttre i slutÀndan :)

Framförallt om man trÀffar nÄgon ny som det faktiskt fungerar med och barnen dÄ fÄr uppleva hur en kÀrleksfull och fungerande relation egentligen ska fungera. DÄ inser man att det var vÀrt det.



#87

Postad 12 november 2015 - 11:04

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlĂ€gg
  • 0

DÄ tycker jag men Àr vÀldigt oansvarig. Skaffar man barn med nÄgon fÄr man gott lov att bete sig som vuxna och inse att livet inte bara handlar om sig sjÀlv lÀngre.

 

Men jag kanske Àr ensam om att tycka sÄ, jag vet inte. Har inga egna barn, sÄ jag kan ju bara prata om hur det var i mina ögon nÀr jag vÀxte upp.

Det Àr absolut oansvarigt men den ena parten kommer ingen vart med att krÀva ansvar frÄn den andra parten. DÄ blir det utomstÄende som kommer att avgöra hur det ska bli. I första hand soc och i förlÀngningen tingsrÀtten.

SjÀlv kan jag inte köpa att jag skulle kallas oansvarig nÀr det Àr jag som har stannat pÄ orten dÀr barnen gÄr i skola för deras skull (jag har ingen personlig bindning till orten). NÀr sedan modern vÀljer att flytta till annan ort med ny sambo och krÀva att fÄ barnen pÄ heltid för att hon inte orkar pendla till skolan med barnen varannan vecka, dÄ kan man undra hur det tÀnktes angÄende det egna ansvaret?



#88

Postad 12 november 2015 - 19:18

Iskra
  • Iskra
  • AnvĂ€ndare

  • 135 inlĂ€gg
  • 0

Det Àr absolut oansvarigt men den ena parten kommer ingen vart med att krÀva ansvar frÄn den andra parten. DÄ blir det utomstÄende som kommer att avgöra hur det ska bli. I första hand soc och i förlÀngningen tingsrÀtten.

SjÀlv kan jag inte köpa att jag skulle kallas oansvarig nÀr det Àr jag som har stannat pÄ orten dÀr barnen gÄr i skola för deras skull (jag har ingen personlig bindning till orten). NÀr sedan modern vÀljer att flytta till annan ort med ny sambo och krÀva att fÄ barnen pÄ heltid för att hon inte orkar pendla till skolan med barnen varannan vecka, dÄ kan man undra hur det tÀnktes angÄende det egna ansvaret?

 

Ja, alltsĂ„, det krĂ€vs ju en mognad av bĂ„da parter, nĂ„got jag personligen tycker man ska tĂ€nka pĂ„ innan man skaffar barn. Men bara för att den ena parten Ă€r oansvarig betyder det ju inte att den andra ocksĂ„ Ă€r det. Om ditt ex drog frĂ„n orten för att flytta in hos nĂ„gon annan snubbe och sedan krĂ€va barnen Ă€r det sĂ„klart skevt, hur ansvarig DU Ă€n Ă€r. Men som sagt, man fĂ„r ju fan vara beredd pĂ„ en förĂ€ndring nĂ€r man skaffar barn. 

 

Lite dÀrför jag sjÀlv inte vill ha barn. Dels vill jag inte föra mina dÄliga gener vidare och eventuellt orsaka stor skada pÄ mitt barn (lider av bÄde fysiska och psykiska handikapp), sedan sÄ vet jag redan nu att jag inte kommer varken kunna eller vilja göra den omstÀllningen och ta det ansvaret. Har nog med mig sjÀlv liksom. Jag vill inte ens ha en partner, utan vill vara ensam.

 

Nu kanske vi hamnade lite off-topic. Men det jag ville ha sagt Àr att man inte nödvÀndigtvis mÄste stanna ihop bara för barnen, men det gÀller att sköta det pÄ ett ansvarigt och snyggt sÀtt, annars kan det orsaka stor skada.



#89

Postad 13 november 2015 - 08:38

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlĂ€gg
  • 0

Ja, alltsĂ„, det krĂ€vs ju en mognad av bĂ„da parter, nĂ„got jag personligen tycker man ska tĂ€nka pĂ„ innan man skaffar barn. Men bara för att den ena parten Ă€r oansvarig betyder det ju inte att den andra ocksĂ„ Ă€r det. Om ditt ex drog frĂ„n orten för att flytta in hos nĂ„gon annan snubbe och sedan krĂ€va barnen Ă€r det sĂ„klart skevt, hur ansvarig DU Ă€n Ă€r. Men som sagt, man fĂ„r ju fan vara beredd pĂ„ en förĂ€ndring nĂ€r man skaffar barn. 

 

Lite dÀrför jag sjÀlv inte vill ha barn. Dels vill jag inte föra mina dÄliga gener vidare och eventuellt orsaka stor skada pÄ mitt barn (lider av bÄde fysiska och psykiska handikapp), sedan sÄ vet jag redan nu att jag inte kommer varken kunna eller vilja göra den omstÀllningen och ta det ansvaret. Har nog med mig sjÀlv liksom. Jag vill inte ens ha en partner, utan vill vara ensam.

 

Nu kanske vi hamnade lite off-topic. Men det jag ville ha sagt Àr att man inte nödvÀndigtvis mÄste stanna ihop bara för barnen, men det gÀller att sköta det pÄ ett ansvarigt och snyggt sÀtt, annars kan det orsaka stor skada.

Du har rÀtt pÄ alla punkter. Synd bara att inte alla har samma sjÀlvinsikt. TyvÀrr Àr det ofta sÄ att dÄliga sidor hos en partner oftast inte kommer fram förrÀn efter att förhÄllandet har pÄgÄtt ett tag. I vÀrsta fall till efter att man redan har skaffat barn.

I mitt fall kanske utomstÄende kan tycka att jag som inte har bindning till min boendeort skulle kunna flytta efter. Men, barnen har det! De Àr uppvuxna pÄ orten och gÄr i Montessori-skola (som inte finns pÄ moderns nya ort). DÀrtill har jag och barnen inga garantier för att modern stannar hos den nya snubben. Ska jag flytta efter Ànnu en gÄng dÄ? För att inte tala om att mitt jobbpendlande mÄste funka. Nej tack, jag sitter still i "bÄten" (lÀgenheten) och försöker framstÄ som det stabila alternativet för barnen.


Redigerat av agpath, 13 november 2015 - 08:39.


#90

Postad 14 november 2015 - 05:50

alka
  • alka
  • AnvĂ€ndare

  • 198 inlĂ€gg
  • 0
Nu Àr mina förÀldrar fortfarande gifta och jag sjÀlv nÀrmar mig 40 och Àr sjÀlv lyckligt gift utan barn, nÄgot som bÄde jag och min fru valt, sÄ jag kanske har svÄrt att sÀtta mig in i din situation. Det jag vill sÀga Àr att det för mig hade varit förkrossande att i vuxen Älder fÄ veta att mina förÀldrar hade stannat i ett förhÄllande som gjorde dem olyckliga och dÀrmed gick miste om sin egen lycka pÄ grund av vad de bedömde var det bÀsta för mig!
Jag har bÄde privat och genom jobbet mycket kontakt med Àldre mÀnniskor och vissa som stora delar av livet har lagt sitt eget bÀsta Ät sidan för andras skull Àr mycket bittra och mÄr vÀldigt dÄligt över det. Det gÄr ibland sÄ lÄngt att de stöter bort sina nÀrmaste för att de inte tycker att de fÄtt nÄgon uppskattning för de uppoffringar de gjort. Menar inte att det blir sÄ för dig men det kan vara vÀrt att ha i Ätanke. Hoppas det ordnar sig till det bÀsta för dig iallafall

#91

Postad 04 december 2015 - 09:20

johan b-lund
  • johan b-lund
  • MĂ€stare

  • 3 051 inlĂ€gg
  • 1

Nu Àr vi alla olika hur vi hanterar livskriser och andra motgÄngar. Nu vill jag inte vara elak eller mÀstra dig pÄ nÄgot sÀtt.

Men ryck upp dig för fan!

 

Du stÄr just nu i skiten och den nÄr dig upp till öronen och det Àr inte alls konstigt att allt gÄr i svart.

Men fakta Àr att du/ni nu har hamnat dÀr ni Àr av en anledning. Ingen har som mÄl att ens liv ska rasa i samman men ibland sÄ gör det just det, med besked!

Du Àr inte ensam om att vara dÀr du Àr och för egen del sÄ kan jag helt klart sÀga att skiljas var det bÀsta jag nÄgonsin har gjort.

Precis dÄ med en nybegraven förÀlder och den andra stod med ena foten i graven men klarade sig, dÄ var inte livet vÀrt mÄnga öre.

 

Vad du behöver Àr ett tydligt mÄl för hur du vill att din framtid ska se ut sen agerar du dÀr efter.

Om det betyder att du stannar eller flyttar det bestÀmmer du sjÀlv men att bara stÄ och stampa gör det bara vÀrre.

 

SĂ„, en spark i rumpan

Och Lycka Till !



#92

Postad 06 december 2015 - 00:38

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlĂ€gg
  • 0

Ett Àrligt och innerligt menat:

 

TACK



#93

Postad 24 december 2015 - 01:27

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlĂ€gg
  • 0
VÀl medveten om mina funderingar har frugan gett mej lite mer svÀngrum och visat lite större tÄlamod Àn tidigare.
NÄgot hon borde fÄ lite cred för.
DessvÀrre har de senaste mÄnadernas funderingar gjort mej Ànnu sÀkrare pÄ vad som Àr rÀtt vÀg att gÄ. KÀrleksrelationen finns inte lÀngre. Den relation vi har till varandra liknar mer den bÀsta vÀnner har.

Denna klarhet har dessvÀrre fÄtt mej att inse att jag Àr en fegis som inte bryter upp med en gÄng. Min bakgrund Àr inte helt lyckad och insikten att jag kommer att bli vÀldigt isolerad skrÀmmer mej.

En sak som har stört mej i vÄr relation Àr att vi inte har vÄrdat vÄr vÀnkrets utan mer eller mindre bara Àgnat oss Ät familjen.
Detta har lett till att jag inte har mer Àn en enda egen vÀn kvar.

Tanken pÄ att bli singel utan att ha nÄgot socialt liv utanför jobbet Àr det som kÀnns jobbigast just nu.

Det ÄR sannerligen bekvĂ€mare att bara fortsĂ€tta plöja i samma gamla fĂ„ra (kass anspelning med tanke pĂ„ stendött sexliv)...

Detta Àr ingen win - win situation utan snarare tvÀrtom.
PÄ sikt kanske det Àr helt rÀtt att gÄ skilda vÀgar för att sÄ smÄningom hitta den partnern vi ska leva med livet ut. Men pÄ kort sikt förlorar vi allihop. Varken frugan, dottern eller jag sjÀlv kommer att fÄ det bÀttre pÄ nÄgot sÀtt omedelbart efter en skilsmÀssa...

Att vara skyldig till ett sÄdant trauma Àr det som Àr den enskilt största orsaken till att jag skjuter upp det slutgiltiga beslutet hela tiden...

Redigerat av GuessWho, 24 december 2015 - 01:38.


#94

Postad 24 december 2015 - 08:40

johan b-lund
  • johan b-lund
  • MĂ€stare

  • 3 051 inlĂ€gg
  • 0

VÀl medveten om mina funderingar har frugan gett mej lite mer svÀngrum och visat lite större tÄlamod Àn tidigare.
NÄgot hon borde fÄ lite cred för.
DessvÀrre har de senaste mÄnadernas funderingar gjort mej Ànnu sÀkrare pÄ vad som Àr rÀtt vÀg att gÄ. KÀrleksrelationen finns inte lÀngre. Den relation vi har till varandra liknar mer den bÀsta vÀnner har.

Denna klarhet har dessvÀrre fÄtt mej att inse att jag Àr en fegis som inte bryter upp med en gÄng. Min bakgrund Àr inte helt lyckad och insikten att jag kommer att bli vÀldigt isolerad skrÀmmer mej.

En sak som har stört mej i vÄr relation Àr att vi inte har vÄrdat vÄr vÀnkrets utan mer eller mindre bara Àgnat oss Ät familjen.
Detta har lett till att jag inte har mer Àn en enda egen vÀn kvar.

Tanken pÄ att bli singel utan att ha nÄgot socialt liv utanför jobbet Àr det som kÀnns jobbigast just nu.

Det ÄR sannerligen bekvĂ€mare att bara fortsĂ€tta plöja i samma gamla fĂ„ra (kass anspelning med tanke pĂ„ stendött sexliv)...

Detta Àr ingen win - win situation utan snarare tvÀrtom.
PÄ sikt kanske det Àr helt rÀtt att gÄ skilda vÀgar för att sÄ smÄningom hitta den partnern vi ska leva med livet ut. Men pÄ kort sikt förlorar vi allihop. Varken frugan, dottern eller jag sjÀlv kommer att fÄ det bÀttre pÄ nÄgot sÀtt omedelbart efter en skilsmÀssa...

Att vara skyldig till ett sÄdant trauma Àr det som Àr den enskilt största orsaken till att jag skjuter upp det slutgiltiga beslutet hela tiden...

KÀnns som dÀr Àr tusen saker jag skulle vilja kommentera, men nu Àr inte rÀtt lÀge.

 

God Jul pÄ er!



#95

Postad 31 december 2015 - 01:25

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlĂ€gg
  • 0

...Och gott nytt Ă„r.

 

Beklagar om jag gör er frustrerade med min beslutsÄngest. Kanske det kan kÀnnas lite lÀttare för er om jag skulle kunna fÄ er att förstÄ att enbart det faktum att jag genom er fÄr en möjlighet att ventilera lite av mina tankar hjÀlper mej mycket.

 

Jag har fÄ vÀnner och inga som jag egentligen vill dela med mej av mina funderingar, men behovet att ha nÄgon att bolla funderingarna med finns dÀr ÀndÄ.

 

Jag gissar pĂ„ att det kommande Ă„ret kommer att innehĂ„lla nĂ„gon form av förĂ€ndring. Antingen Ă„t ena eller andra hĂ„llet. 
Jag respekterar och vÀrderar min fru högt Àven om det kÀnslomÀssigt inte klickar lÀngre, men nÄgot mÄste Àndras och det snart. Antingen hittar vi nÄgon ny form av relation som Àr tillfredstÀllande för oss alla, eller sÄ fÄr vi gÄ skilda vÀgar.

 

Vi fÄr vÀl se vad som hÀnder...



#96

Postad 31 december 2015 - 01:40

Lyfali
  • Lyfali
  • LĂ€rjunge

  • 344 inlĂ€gg
  • 0

...Och gott nytt Ă„r.

 

Beklagar om jag gör er frustrerade med min beslutsÄngest. Kanske det kan kÀnnas lite lÀttare för er om jag skulle kunna fÄ er att förstÄ att enbart det faktum att jag genom er fÄr en möjlighet att ventilera lite av mina tankar hjÀlper mej mycket.

 

Jag har fÄ vÀnner och inga som jag egentligen vill dela med mej av mina funderingar, men behovet att ha nÄgon att bolla funderingarna med finns dÀr ÀndÄ.

 

Jag gissar pĂ„ att det kommande Ă„ret kommer att innehĂ„lla nĂ„gon form av förĂ€ndring. Antingen Ă„t ena eller andra hĂ„llet. 
Jag respekterar och vÀrderar min fru högt Àven om det kÀnslomÀssigt inte klickar lÀngre, men nÄgot mÄste Àndras och det snart. Antingen hittar vi nÄgon ny form av relation som Àr tillfredstÀllande för oss alla, eller sÄ fÄr vi gÄ skilda vÀgar.

 

Vi fÄr vÀl se vad som hÀnder...

Parterapi kan ju vara nÄgot?



#97

Postad 03 januari 2016 - 17:14

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlĂ€gg
  • 0

Parterapi kan ju vara nÄgot?


Finns inte kÀnslorna sÄ fÄr bÄda fundera pÄ om man Àr tillrÀckligt goda vÀnner och kommer överens sÄ att det ÀndÄ kan vara vÀrt att fortsÀtta. Den stora risken Àr dÄ förstÄs att nÄgon kan fÄ kÀnslor för nÄgon annan och dÄ kanske man bör vara överens om hur det ska hanteras innan situationen uppstÄr?

#98

Postad 27 maj 2016 - 20:57

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlĂ€gg
  • 0
Att försöka förtrÀnga problemen och hoppas pÄ att dom bara existerar i mitt huvud har inte fungerat.
SÄ nu har jag (Àntligen) lyft pÄ locket och haft första sessionen hos familjerÄdgivningen.

Det hÀr kommer att bli en spÀnnande resa (vilseledande ordval, jag vet) för det kÀnns som att besöken hos familjerÄdgivningen kommer att öppna dammluckorna, lite i taget och jag tror inte att nÄgon av oss kan kÀnna sej sÀker pÄ utgÄngen av den hÀr processen...

#99

Postad 30 maj 2016 - 06:35

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlĂ€gg
  • 0

Att försöka förtrÀnga problemen och hoppas pÄ att dom bara existerar i mitt huvud har inte fungerat.
SÄ nu har jag (Àntligen) lyft pÄ locket och haft första sessionen hos familjerÄdgivningen.

Det hÀr kommer att bli en spÀnnande resa (vilseledande ordval, jag vet) för det kÀnns som att besöken hos familjerÄdgivningen kommer att öppna dammluckorna, lite i taget och jag tror inte att nÄgon av oss kan kÀnna sej sÀker pÄ utgÄngen av den hÀr processen...

Har varit hos familjerÀtten, skulle gissa att det liknar det man pratar med hos en familjerÄdgivning. Nu tog det ju slut för oss, men dÄ vet jag/vi att vi försökt iallafall. Man lever en gÄng, slösa inte bort det pÄ nÄgot som Àr fel.



#100

Postad 30 maj 2016 - 06:58

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlĂ€gg
  • 0

Har varit hos familjerÀtten, skulle gissa att det liknar det man pratar med hos en familjerÄdgivning. Nu tog det ju slut för oss, men dÄ vet jag/vi att vi försökt iallafall. Man lever en gÄng, slösa inte bort det pÄ nÄgot som Àr fel.

Den kommunala familjerÀtten handhar sÄdana saker som vÄrdnad/umgÀnge, adoptioner mm.

Familjeenheten, familjestöd, familjeam (kan heta olika i olika kommuner) handhar samarbetssamtal, rÄdgivning och sÄdana saker bÄde innan och efter en separation. Bara för att förtydliga...





1 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • Tomme
    2024-09-12 21:31:54
  • Tomme
    2024-09-12 21:30:43
  • Elias
    2024-09-04 17:31:02
  • Elias
    2024-09-04 17:29:09
  • Elias
    2024-09-04 17:25:32
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.