* Officiell tråd - Denon DVD-1920 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
Postad 21 september 2005 - 15:28
Postad 21 september 2005 - 16:16
Billigaste jag hittade var €307 + frakt, inte ett kap direkt, hittat ngt billigare?Sen va det detdär med regionsfrihet på 1920... Jag vill inte behöva krångla med att lämna in den för att få detta gjort. Tänker köpa spelare i Tyskland för att spara runt en 500ing.
294 euro. Dom ligger runt 300 (Denon 1920, Panasonic 97s och Philips 9000s), dom jag sett. Men om man måste lämna in Denon här i Sverige för att få den reggionsfri, så skiter jag i Tyskland och köper en här istället. Emellertid så stör jag mig på att Denon är så otroligt ful... Inte heller några referenser eller tester som jag kan hitta (förutom den här tråden). Beslutsångesten är kraftig nu.....

Postad 21 september 2005 - 17:06
/G
Postad 21 september 2005 - 17:31

Postad 21 september 2005 - 20:17
Ja, jag får nog vänta tills Ljud å Bild eller ngn annan tidning testar den... Trist när man är utan spelare och med ny lampa i projektorn å allt... Men ful som stryk är Denon...
Får stoppa in några kylklampar i frysen å pula in under min Pana. DVD RA71 så går den en timme eller så...
så farlig är den inte skämmer ju inte på nått sätt...
Postad 22 september 2005 - 15:57
Postad 22 september 2005 - 16:30
Musik ..jo det låter bättre har en Sony 20 EX cd spelare - framförallt mer detaljer i ljudbilden, väldigt stram o ren bas, det som imponerar oxå är djupet i ljudbilden o det samma kan man säga om bilden.....tror att man måste spela mer på den innan den blir riktigt inspelat.
Instälningar finns det en hel del men Panasonic har mer, fast det som finns borde räcka långt.
Har testa alla skivor DVD-r +r Cd r o spelat del DivX inga problem överhuvudtaget den tar allt smidigt o laddar ganska snabbt utan problem.
Efter lång kväll/natt kan jag bara säga att jag är urnöjd med denna maskinen, o både bild o ljud blir det svårt att få bättre för de pengarna 3195 kr på HIFI klubben....de ska fixa reg fri när mjukvara kommer ca två veckor då kan man kolla The fifth ellement i superbit...kan inte vänta det blir säkert mummsbit den med.
Hälsar alla o hoppas ni har lite nytta av mina skriverier..
Redigerat av greggit, 22 september 2005 - 16:31.
Postad 22 september 2005 - 17:10
HAr fått min 1920 igår o första intryck - imponerande...kör just nu scart IXOS mycket bra avskärmat kabel till Sony CRT för tillfället i väntan på plasma vilket ?har inte bestämt mig än, men bilden på min tv är otroligt fin prog scan aktiverat ger mycket detljrik bild med mustiga o naturliga färger, men det som syns mest är lugnet i bilden ingen MB, fast det blir intressant att se 720p på plasma...verkligen kan rekomnderas, var på väg att skaffa Panasonic S97 men avbeställde den, trots allt Denon är nyare model o bildmässigt tror jag inte det är större skilnad mellan de (har testat hos kompis).
Musik ..jo det låter bättre har en Sony 20 EX cd spelare - framförallt mer detaljer i ljudbilden, väldigt stram o ren bas, det som imponerar oxå är djupet i ljudbilden o det samma kan man säga om bilden.....tror att man måste spela mer på den innan den blir riktigt inspelat.
Instälningar finns det en hel del men Panasonic har mer, fast det som finns borde räcka långt.
Har testa alla skivor DVD-r +r Cd r o spelat del DivX inga problem överhuvudtaget den tar allt smidigt o laddar ganska snabbt utan problem.
Efter lång kväll/natt kan jag bara säga att jag är urnöjd med denna maskinen, o både bild o ljud blir det svårt att få bättre för de pengarna 3195 kr på HIFI klubben....de ska fixa reg fri när mjukvara kommer ca två veckor då kan man kolla The fifth ellement i superbit...kan inte vänta det blir säkert mummsbit den med.
Hälsar alla o hoppas ni har lite nytta av mina skriverier..
Låter bra, vet du vilka inställningar som det finns på Panasonicen men ej på Denon??
Postad 22 september 2005 - 17:21
Postad 22 september 2005 - 19:41
Postad 22 september 2005 - 20:05
Kostar 2995 på inWarehouse, men den är inte regionsfri!
+ frakt
+ frakt från HiFi klubben också...
Postad 22 september 2005 - 21:10
Postad 22 september 2005 - 22:54
Någon som vet följande;
1. Vilken typ av svärta hanterar 1920 via HDMI, data eller video?
2. Kan den skicka 720p/1080i i såväl 50 Hz som 60 Hz? Kan väl bli strul med reg. 2 filmer om den bara kör 60 Hz.
Mycket sugen på denna
1. Om den är som tidigare spelare så är det val bart, 0 eller 7.5IRE.
2. Enlight Spec på Denon.de så kan man välja Hz 50/60.
På 1910 kan man INTE välja svärta. Den levererar videosvärta. Jag har testat med min LGPY10 som kräver datasvärta för att inte "spricka". 2910:an däremot kan man välja typ av svärta på. 2910:an levererar för övrigt den absolut bästa bild jag sett hittills.
Vet nån om 1920 har modifierbar audio delay? Det krävs ju om man inte vill ha lip sync-problem på de flesta plasmor...

Funderar på att testa en S97:a som har datasvärta och variabel audio delay.
Postad 22 september 2005 - 23:11
Jag lyckades aldrig förminska texten med min nu sålda S97:a, däremok kan man flytta den nedåt i bild och ändra färgen till olika gråskalor. Helt underbar funktion!har den samma inställningar som s97 har med texter? så man kan förminska och flytta texten.

Postad 23 september 2005 - 07:12
[quote name='Coca' date='Sep 15 2005, 14:32 '][quote name='Tonga' date='Sep 13 2005, 18:42 ']Någon som vet följande;
1. Vilken typ av svärta hanterar 1920 via HDMI, data eller video?
2. Kan den skicka 720p/1080i i såväl 50 Hz som 60 Hz? Kan väl bli strul med reg. 2 filmer om den bara kör 60 Hz.
Mycket sugen på denna

[/quote]
1. Om den är som tidigare spelare så är det val bart, 0 eller 7.5IRE.
2. Enlight Spec på Denon.de så kan man välja Hz 50/60.
[/quote]
På 1910 kan man INTE välja svärta. Den levererar videosvärta. Jag har testat med min LGPY10 som kräver datasvärta för att inte "spricka". 2910:an däremot kan man välja typ av svärta på. 2910:an levererar för övrigt den absolut bästa bild jag sett hittills.
Vet nån om 1920 har modifierbar audio delay? Det krävs ju om man inte vill ha lip sync-problem på de flesta plasmor...

Du menar väll att 1920 inte har valbar svärta?
Undrar om Philips DVD 9000 modiefierbar audio delay???
Postad 23 september 2005 - 08:49
Har beställt denna men jag funderar även på Philips DVP-9000S. Om det är någon som har den (Denon-1920) hade det varit uppskattat med feedback.
Testet kördes med en philips 7320 37tum Lcd tv och ljud med Bose lifestyle. Testet kördes med Hdmi till tv dvi ingång = mkt bra kvalitet.
PS: Jag är långt ifrån en expert är bara en vanlig användare med ett visst intresse att få så mkt som möjligt för pengarna.
Betyg 1/10
Denon 1920. silver
Utseende betyg 5 (80tal stuk nostalgi) .
kvalitet chassi 5 (känns plastig) 2,3 kg .
ladda/läsa skivor 9 (mycket snabb) .
inställningar 8 ( räcker och har det viktigaste) .
bildkvalitet 10 ( kan det bli bättre inte i denna prisklass) .
ljud 8 ( för denna prisklass) .
spelning av format 9 ( spelar alla formaten) .
Display 9 (tydlig) .
fjärrkontroll 7 ( känns plastig men tydlig,lättanvänd, ligger bra i handen)
Kopplingsmöjlighet 7 ( för mitt behov räcker det)
Betyg summa 77
philips 9000s. silver
utseende betyg -------- 9. (2005 stuk mkt snygg)
kvalitet chassi ---------- 8 ( metall stabil) 5,3 kg
ladda/läsa skivor ---------- 4 (hinner sätta på kaffe)
inställningar -------- 8 ( räcker och har det viktigaste)
bildkvalitet ------- 10 ( kan det bli bättre inte i denna prisklass)
ljud ------ 8+ (har en djupare bas)
spelning av format ----- 3 ( dvd+r läser den 5 av 10 skivor, detta avgjorde att jag lämnade tillbaka spelaren)
Display ---- 4 ( oläsbart från soffa använd kikare)
fjärrkontroll ---- 6 ( stabil men små klurig otydlig måste använda läsglasögon)
Kopplingsmöjlighet ----- 7 ( för mitt behov räcker det)
Betyg summa 67+.
Sammanfattning . Kör du enbart original dvd filmer och original cd och gillar det estetiska köp Philipsen. Vill du kunna köra alla andra format köp Denon.
Jag provade även Cambridgen 79 men lämnade den dagen efter enda plus där 1000kr billigare.
Till sist Jag kommer att behålla Denon.
Postad 23 september 2005 - 09:42
Har beställt denna men jag funderar även på Philips DVP-9000S. Om det är någon som har den (Denon-1920) hade det varit uppskattat med feedback.
Testet kördes med en philips 7320 37tum Lcd tv och ljud med Bose lifestyle. Testet kördes med Hdmi till tv dvi ingång = mkt bra kvalitet.
PS: Jag är långt ifrån en expert är bara en vanlig användare med ett visst intresse att få så mkt som möjligt för pengarna.
Betyg 1/10
Denon 1920. silver
Utseende betyg 5 (80tal stuk nostalgi) .
kvalitet chassi 5 (känns plastig) 2,3 kg .
ladda/läsa skivor 9 (mycket snabb) .
inställningar 8 ( räcker och har det viktigaste) .
bildkvalitet 10 ( kan det bli bättre inte i denna prisklass) .
ljud 8 ( för denna prisklass) .
spelning av format 9 ( spelar alla formaten) .
Display 9 (tydlig) .
fjärrkontroll 7 ( känns plastig men tydlig,lättanvänd, ligger bra i handen)
Kopplingsmöjlighet 7 ( för mitt behov räcker det)
Betyg summa 77
philips 9000s. silver
utseende betyg -------- 9. (2005 stuk mkt snygg)
kvalitet chassi ---------- 8 ( metall stabil) 5,3 kg
ladda/läsa skivor ---------- 4 (hinner sätta på kaffe)
inställningar -------- 8 ( räcker och har det viktigaste)
bildkvalitet ------- 10 ( kan det bli bättre inte i denna prisklass)
ljud ------ 8+ (har en djupare bas)
spelning av format ----- 3 ( dvd+r läser den 5 av 10 skivor, detta avgjorde att jag lämnade tillbaka spelaren)
Display ---- 4 ( oläsbart från soffa använd kikare)
fjärrkontroll ---- 6 ( stabil men små klurig otydlig måste använda läsglasögon)
Kopplingsmöjlighet ----- 7 ( för mitt behov räcker det)
Betyg summa 67+.
Sammanfattning . Kör du enbart original dvd filmer och original cd och gillar det estetiska köp Philipsen. Vill du kunna köra alla andra format köp Denon.
Jag provade även Cambridgen 79 men lämnade den dagen efter enda plus där 1000kr billigare.
Till sist Jag kommer att behålla Denon.
Tack för testet, min Philips åkte faktiskt oxå tillbaka av samma anledning som du hade dvs dvd+r & dvd-r
Det blir definitivt en sådan, Denon 1920!!
Postad 23 september 2005 - 11:46
/Erik
Postad 23 september 2005 - 11:51
Jag har ringt dem 20-30 gånger om dagen i ett par dagar nu utan att någon svarar. Dåligt!

Postad 23 september 2005 - 12:26
Finns den hemma hos HiFi-klubben nu?
Jag har ringt dem 20-30 gånger om dagen i ett par dagar nu utan att någon svarar. Dåligt!
Hifiklubben ringde mig i veckan och sa att de hade den hemma.
Ska förbi i helgen och titta och känna på den om jag hinner....
Postad 23 september 2005 - 12:33
Postad 23 september 2005 - 15:30
klarar den xvid? har inte hittat nån information om det. Ska kanske åka och köpa en idag så det skulle va kul och veta.
/Erik
Får svara på mitt eget inlägg då

Har bara hunnit testa lite kort men är jävligt nöjd med den. Det ändå som är - än så länge är att den känns lite plastig.
/Erik
Postad 23 september 2005 - 17:14
Finns den hemma hos HiFi-klubben nu?
Hifiklubben ringde mig i veckan och sa att de hade den hemma.
Ska förbi i helgen och titta och känna på den om jag hinner....
Jag har ringt 2 gånger. En gång igår och en gång förra veckan. Dom svarade direct båda gångerna

Postad 23 september 2005 - 17:43

Kan någon bekräfta att detta finns på 1920?
Postad 23 september 2005 - 17:46
Jag var inne på Hifiklubben idag och kollade lite på den. Jag rotade runt bland menyerna men hittade varken inställning för audio delay eller val av dator/videosvärta. Killen jag snackade med visste inte om dessa alternativ fanns på 1920. Jag skulle återkomma en annan dag sa han...
![]()
Kan någon bekräfta att detta finns på 1920?
Angående data/videosvärta så ställde jag frågan, fick svaret ett par dagar senare att den hade både och!!
Postad 25 september 2005 - 06:43
Kan nämna att jag jämförde den med Samsung's nya HD-850 och Denon ger den rejält med smäll på fingrarna! Samsungs regionshack tog dock bort HDCP skyddet så att jag kunde skicka 720p, 768p och 1080i.
Postad 26 september 2005 - 19:23
Jag undrar om någon kan avgöra hur den här burken står jämfört med BBK DV971H. Denna har chippet FLI-2301, BBK'n 2310. Som jag fattat det har båda samma grundfunktion men 2310 har bara digitala utsignaler.
Jag tänker bara plocka ut digitala signaler till reciever samt projektor (Panna900, Sanyo Z4 eller BenQ 7700). Denonen kostar ungefär dubbelt mot BBK (regionfri) men jag har fått för mig att HDMI är att föredra jämfört DVI.
Jag misstänker att någon av er kan detta bättre än mig, vilket inte är någon jätteprestation i sig

Postad 26 september 2005 - 19:30
Lånade hem en från Hifi-Klubben igår! Dock visade sig att min Hyundai Plasma inte har en HDCP kompatibel DVI ingång. Är det någon som känner till ifall det kommande "regionshacket" även tar bort HDCP?
Kan nämna att jag jämförde den med Samsung's nya HD-850 och Denon ger den rejält med smäll på fingrarna! Samsungs regionshack tog dock bort HDCP skyddet så att jag kunde skicka 720p, 768p och 1080i.
I vilka områden ger den Samsungen smäll på fingrarna??
Postad 26 september 2005 - 19:49
Hej
Jag undrar om någon kan avgöra hur den här burken står jämfört med BBK DV971H. Denna har chippet FLI-2301, BBK'n 2310. Som jag fattat det har båda samma grundfunktion men 2310 har bara digitala utsignaler.
Jag tänker bara plocka ut digitala signaler till reciever samt projektor (Panna900, Sanyo Z4 eller BenQ 7700). Denonen kostar ungefär dubbelt mot BBK (regionfri) men jag har fått för mig att HDMI är att föredra jämfört DVI.
Jag misstänker att någon av er kan detta bättre än mig, vilket inte är någon jätteprestation i sigmen jag hoppas på lite hjälp.
BBK och Benq kan jag verkligen inte rekommendera då dvd-spelaren inte producerar en ”riktig” PAL signal i 576p/720p och 1080i. Signalen hamnar precis utanför standarden för PAL vilket normalt sett inte är några problem. De flesta bildvisare kompenserar detta genom att kunna ta emot en signal som är ”nästan” PAL, men inte Benq7700 som tydligen är känslig och bara tar emot en ren PAL-signal. Jag har varit i kontakt med OPPO (BBK- USA) och de hävdar att de jobbar med en firmware för att lösa detta.
Hej hopp
/O
Postad 27 september 2005 - 08:46
... men jag har fått för mig att HDMI är att föredra jämfört DVI.
Med Hdmi i båda ändarna får ofta fler möjligheter att välja mellan (se nedan). Om sedan 10 bit YCbCr-2 är bättre än RGB eller om det ens blir någon skillnad tvistar folk om. :-)
dvi-dvi, hdmi-dvi
• RGB-Normal
• RGB-Expand
hdmi-hdmi
• YCbCr-1 (4:4:4)
• YCbCr-2 (4:2:2)
/m
Postad 27 september 2005 - 08:51
Är den likvärdig Philips DVP9000S tex?
Postad 27 september 2005 - 08:59
Med Hdmi i båda ändarna får ofta fler möjligheter att välja mellan (se nedan). Om sedan 10 bit YCbCr-2 är bättre än RGB eller om det ens blir någon skillnad tvistar folk om. :-)
dvi-dvi, hdmi-dvi
• RGB-Normal
• RGB-Expand
hdmi-hdmi
/m
Vad betyder;
Gissar på att rgb-normal och expand är btb??
Postad 27 september 2005 - 09:57
"Datat skickas via HEX kodning där IRE motsvaras av 0-255 som värdeskala. denna skala representerar 0-100 IRE med 16-234. Vid konverteringen till RGB->DVI så kan ibland DVD spelaren välja ett läge som heter t ex expand. Detta gör att den klipper alla värden under 16 och alla över 235, och sedan mappar om de kvarvarande värdena från 0-255. Detta skall den göra för data, men inte för video." /pär
Postad 27 september 2005 - 10:23
Redigerat av Danhill, 27 september 2005 - 10:24.
Postad 27 september 2005 - 13:03
Ok, tack för svar micke, då är expanded s.k BTB om jag har förstått det hela rätt.
Nej det är tvärtom! Det optimala läget för att reproducera korrekt svärta (och högdagrar) är det s.k. "normal"-läget. "Expanded" klipper all information under 16. BTB ligger under referensvärdet 16.
Postad 27 september 2005 - 13:32
Ok, tack för svar micke, då är expanded s.k BTB om jag har förstått det hela rätt.
Nej det är tvärtom! Det optimala läget för att reproducera korrekt svärta (och högdagrar) är det s.k. "normal"-läget. "Expanded" klipper all information under 16. BTB ligger under referensvärdet 16.

Postad 27 september 2005 - 13:56
såklart, då är det normal läget man ska kika med om man har en plasma med andra ord.
Jag har för mig att de flesta plasmor föredrar expanded-läget, dvs. datasvärta. I så fall är det för dig viktigt att matcha detta med en DVD-spelare som kan skicka med expanded-nivåer.
Postad 27 september 2005 - 17:01
BBK och Benq kan jag verkligen inte rekommendera då dvd-spelaren inte producerar en ”riktig” PAL signal i 576p/720p och 1080i. Signalen hamnar precis utanför standarden för PAL vilket normalt sett inte är några problem. De flesta bildvisare kompenserar detta genom att kunna ta emot en signal som är ”nästan” PAL, men inte Benq7700 som tydligen är känslig och bara tar emot en ren PAL-signal. Jag har varit i kontakt med OPPO (BBK- USA) och de hävdar att de jobbar med en firmware för att lösa detta.
Vad menar du när du säger att den inte lämnar en "riktig" PAL-signal?
Menar du 50 Hz eller vad?
Har själv en BBK, men inte i kombination med BenQ dock.
Kör du med OPPO eller BBK FW?
Postad 27 september 2005 - 18:24
BBK och Benq kan jag verkligen inte rekommendera då dvd-spelaren inte producerar en ”riktig” PAL signal i 576p/720p och 1080i.
Min lite fria tolkning är då att Denon och BenQ kommer bra överens.
Tack för hjälpen
Postad 28 september 2005 - 10:28
Vad menar du när du säger att den inte lämnar en "riktig" PAL-signal?
Menar du 50 Hz eller vad?
Har själv en BBK, men inte i kombination med BenQ dock.
Kör du med OPPO eller BBK FW?
Nu blev detta väldigt OT därför drar jag det vidare i BBK-tråden HÄR för den som är intresserad.
MVH
/O
Postad 28 september 2005 - 10:34
[quote name='onorlin' date='Sep 26 2005, 19:49 ']
BBK och Benq kan jag verkligen inte rekommendera då dvd-spelaren inte producerar en ”riktig” PAL signal i 576p/720p och 1080i.
Min lite fria tolkning är då att Denon och BenQ kommer bra överens.
Tack för hjälpen
[/quote]
Det har jag absolut ingen aning om men jag kommer testa det snart när jag sålt min BBK. Återkommer då och berättar hur 1920 lirar med Benq.
/Oscar
Postad 29 september 2005 - 20:36
Sen undrar jag också hur pass stark utsignalen via HDMI är? Jag kommer köra med en 12 eller 15m HDMI kabel och Philipsen har ju problem med detta medan Panasonicen fungerar fint.
Postad 30 september 2005 - 14:18
Postad 30 september 2005 - 17:24
Kan någon bekräfta att det är så?
Postad 30 september 2005 - 19:13
Super nöjd med maskinen, rekommenderar varmt.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar