Nu är det bara att hålla tummarna...
Postad 27 May 2008 - 15:26
Nu är det bara att hålla tummarna...
Postad 12 June 2008 - 16:33
Men bra att du fått igång den igen i alla fall, så det löste sig ju i alla fall, men man blir ändå verkligen förvånad över hur dom kan lyckas med detta, det är ju nässtan larvigt
Postad 13 June 2008 - 07:38
Redigerat av hassesolo, 13 June 2008 - 07:39.
Postad 15 June 2008 - 11:39
Steget ska dessutom ( om den och basen är friska) inte reagera på det sättet när volymen blir för hör, utan basen ska antingen slå ifrån eller så låter dte dåligt på annat sätt som disst tex.
Mycket märkligt
Postad 18 July 2008 - 19:38
Postad 19 July 2008 - 12:22
Men frågan är om detta gäller alla ?
Det kan vara ett felaktigt exemplar... men risken finns ju att detta gäller hela modellen och då ska man inte köpa den.
Redigerat av DVD-ai, 21 July 2008 - 22:55.
Postad 19 July 2008 - 13:36
speciellt när man måste beställa den from far away.
Postad 20 July 2008 - 22:56
Postad 20 July 2008 - 23:15
du kan lika väl få problem med en annan sub än bk vad gör du då stoppar huvodet i sandenva verkligen inne på en Bk, men är inte det minsta sugen o få nåt problem med den.
speciellt när man måste beställa den from far away.
Postad 05 August 2008 - 07:42
Postad 06 August 2008 - 15:00
Postad 06 August 2008 - 20:47
Nu är jag inte något proffs vad gäller ljud i allmänhet men med min syn på ljud så är jag mer än nöjd med denna sub. Jag kan tycka att 6400 SEK var mycket pengar för en sub, men eftersom jag investerade för framtiden så var det värd varje krona. Dessutom tänkte jag att OM jag måste byta sub så står sig nog en Monolith bättre på andrahandsmarknaden än andra märken.
Nu använder jag en Behringer FBQ2496 för att få till en bra kurva med subben. Trotts detta så tyckte jag att subben lät mycket bra för sig själv, men med FBQn så får jag en ännu djupare frekvensgång och en mer kontrollerad kurva. I övrigt så tycker jag subben går läskigt lågt i frekvens (troligtvis bara jag som är ovan) och snärtar på bra när det är nödvändigt. Innan köpet så hade jag läst att den var väldigt rapp för att vara en 12" bas men jag hade inte anat att den skulle hänga med på det här sättet. Jag lyssnar en del på trance och techno så den får hamra på en del.
Vad gäller djupbasen så passade jag på att "leka" lite när jag ställde in FBQn. Jag ställde frekvensen på 25Hz (lägsta jag kunde höra) och vred på volymen. När jag mätte upp 104 dB så började ytterdörren banka i frekvens med subben. Nämnas ska väl att ytterdörren är i ett annat rum ca 6-8 meter bort. Iofs är det en rätt klen dörr men det var ett enormt bankande. Med andra ord gav jag upp före subben gav upp så jag vet fortfarande inte vad subben egentligen går för.
För den som är intresserad så finns det några bilder på subben i mitt galleri.
Postad 19 August 2008 - 18:43
Jag har lagt upp två småfilmer där min Monolith är med. Dessa filmer gör ju absolut inte subben rättvisa men det är bättre än inget.
Filmerna hittar ni i mitt Monolithgalleri.
Konstiga videos
Vad va tanken bakom dom ?
Postad 19 August 2008 - 18:58
Konstiga videos
![]()
Vad va tanken bakom dom ?
Wow, är du alltid lika nedlåtande?
För att svara på din fråga (är det verkligen en fråga eller är du bara ute efter å klanka ner på andra?) så hade jag ingen speciell tanke bakom filmerna. Jag gillar min Monolith och tänkte att det kunde vara kul att lägga upp en film. Hade jag vetat att du skulle ta illa vid dig så kunde jag ha låtit bli. Vill du att jag ska ta bort filmerna?
Redigerat av Krazz, 19 August 2008 - 18:58.
Postad 19 August 2008 - 20:12
Jag menade bara att i samband med just denna tråden så undrade jag vad som va grejen med dom filmerna, man fick ju inte se basen speciellt mycket eller så. Tyckte bara att det va like konstigt och menade inget illa och ber om ursäkt om det verkade så
//David
Redigerat av DVD-ai, 19 August 2008 - 20:17.
Postad 20 August 2008 - 12:17
Ok, inga problem. Inlägget är redigerat.
ok, det hade du inte behövt göra
Tipps på låtval för att testa den lite är Infected Mushroom med låtarna: Never Never Land och Noise maker
Så kan du filma lite woofer excursion så man får se hur den jobbar, om man kommer åt att göra det förstås
//David
Postad 20 August 2008 - 12:41
Menar du förresten Never Neverland eller Never Ever Land?
Redigerat av Krazz, 20 August 2008 - 13:04.
Postad 20 August 2008 - 13:59
Postad 20 August 2008 - 14:40
Postad 20 August 2008 - 19:13
Riktigt bra bas i dom och ska spelas på hög volym
Postad 30 August 2008 - 22:13
Nu har jag oxo en Monolith-DF.
Köpte den av MarekSound i Finland. snabbt och bra.
Har bara spelat den ett par timmar. men den låter kanon redan.
//Leffan
Postad 30 August 2008 - 22:30
Okey.
Nu har jag oxo en Monolith-DF.
Köpte den av MarekSound i Finland. snabbt och bra.
Har bara spelat den ett par timmar. men den låter kanon redan.
//Leffan
Grattis och välkommen i gänget.
Nu förväntas bilder och en eller två filmer.
Blev det inte väldigt dyrt genom MarekSound?
Redigerat av Krazz, 30 August 2008 - 22:31.
Postad 31 August 2008 - 07:02
Postad 31 August 2008 - 08:15
du får troligen elementet att bottna därav smällarnaJag har inga problem med Monolithen längre. Det har slutat smälla i den vid hög volym. Det kan ju vara så att jag aldrig spelar tokhögt när jag ser på film... Det kanske är nåt annat. Möjligen hade jag råkat ställa stärkaren på double bass och då kanske pre out signalen blev för stark, fast det låter osannolikt.
Postad 31 August 2008 - 10:13
Min har smällt nån gång när jag såg The Incredibles, men det skulle kanske kunna tänkas vara ljudspåret som är lite defekt? Tycker inte att jag hade så hög volym (ungarna såg den då) ... iofs är det väldigt basrikt rätt länge vid nån/några sekvens, men ändå.
Postad 31 August 2008 - 10:18
det handlar inte om att orka utan vad ett element har i x-max och xmech och troligen så får man en bottning på vissa frekvenser .I så fall orkar det inte så mycket?
Min har smällt nån gång när jag såg The Incredibles, men det skulle kanske kunna tänkas vara ljudspåret som är lite defekt? Tycker inte att jag hade så hög volym (ungarna såg den då) ... iofs är det väldigt basrikt rätt länge vid nån/några sekvens, men ändå.
Postad 31 August 2008 - 14:55
Nix!! priset var 7000:- inkl frakt, tyckte jag var ett helt ok pris på denna pryl.Grattis och välkommen i gänget.
Nu förväntas bilder och en eller två filmer.
Blev det inte väldigt dyrt genom MarekSound?
Samt att Marek verkar seriös, svarar snabb osv.
Postad 07 September 2008 - 15:20
ok, det hade du inte behövt göra
, men gör en video med BK subben där man får se den jobba lite
![]()
Tipps på låtval för att testa den lite är Infected Mushroom med låtarna: Never Never Land och Noise maker
Så kan du filma lite woofer excursion så man får se hur den jobbar, om man kommer åt att göra det förstås![]()
//David
Nu har jag lagt upp en film enligt önskemål. Tyvärr är det inte mycket att se.
https://www.minhembi.../191344/#249353
Redigerat av Krazz, 07 September 2008 - 15:22.
Postad 07 September 2008 - 22:05
Postad 08 September 2008 - 05:46
Jo, det ve värst va dåligt det syntes, men det e ganska vanligt att rörelsen inte riktigt fångas på bild...
Ja jag blev lite besviken på filmen.
Tack för tipset att testa Infected Mushroom i alla fall. En del låtar är crap men många är riktigt bra. Jag vet inte om du sett det redan men jag spelade in en film där jag spelade IM för att pressa mina frontar också. Det blev inte heller så där jättebra på film men det syns i alla fall bättre än subben.
Postad 08 September 2008 - 05:56
En freeware -> http://www.nch.com.a...ion/tnsetup.exe
5hz
M2U00047.MPG 14.06MB
15 Antal nerladdningar10hz
M2U00048.MPG 9.53MB
8 Antal nerladdningar
Postad 08 September 2008 - 07:44
Ladda ner en tongenerator, då kan man verkligen få membranen att röra på sig
En freeware -> http://www.nch.com.a...ion/tnsetup.exe
5hzM2U00047.MPG 14.06MB 15 Antal nerladdningar
10hzM2U00048.MPG 9.53MB 8 Antal nerladdningar
Tongenerator har jag eftersom jag använder Room EQ Wizard tillsammans med FBQn. Men eftersom jag inte kan spela in rörelserna klokt så blir det ointressant med en gång. :/
Postad 08 September 2008 - 09:09
Postad 11 October 2008 - 00:57
Det är ca 3,5 x 8 m. Väldigt avlångt alltså. jag sitter i ena ändan av rummet med soffan mot långsidan.
Jag har parkettgolv, men vet inte vad det är för material under detta..
Antingen en monlit eller en XLS300 MK2 funderar jag på.
/Olle
Redigerat av Jungleboss, 11 October 2008 - 08:30.
Postad 11 October 2008 - 08:02
Mitt rum är 3,6x6 och jag tycker min sub låter väldigt bra. Jag är å andra sidan ingen expert på något vis. Jag använder även en parametrisk equlizer för att ställa in suben.
Postad 11 October 2008 - 08:50
Ta en fundering på dubbla subbar direkt, blir så mycket bättre.
Fler subbar = bättre ljud och undertryckning av rumsresonanser
För litet rum finns det inget som heter
Postad 11 October 2008 - 09:20
Jag har 4 subbar i mitt rum på runt 20 kvadrat, hade jag mer pengar skulle jag ha 8 eller 12 st.
Ta en fundering på dubbla subbar direkt, blir så mycket bättre.
Fler subbar = bättre ljud och undertryckning av rumsresonanser
För litet rum finns det inget som heter
Om du har fler subar, är det då inte risk att dom spelar i otakt? Eller blir det så lite så att det inte märks?
Postad 11 October 2008 - 09:39
Jag är rejält sugen på denna monstersub, även om jag bor i lägenhet, men är lite orolig att mitt rum (även om det är ganska stort) kanske inte räcker till.
Det är ca 3,5 x 8 m. Väldigt avlångt alltså. jag sitter i ena ändan av rummet med soffan mot långsidan.
Jag har parkettgolv, men vet inte vad det är för material under detta..
Antingen en monlit eller en XLS300 MK2 funderar jag på.
/Olle
Ingen fara, rummer "räcker till"
Det finns inget som är " för litet rum" det är bara en populär Svensson kommentar som inte har några som hälst fysikaliska eller tekniska grunder och därmed kan man helt bortse från den
Postad 11 October 2008 - 09:43
Om du har fler subar, är det då inte risk att dom spelar i otakt? Eller blir det så lite så att det inte märks?
Dom matas med samma signal, varför skulle dom "spela i otakt" ?!
men sedan så har dom ju fas inställningar så skulle detta mot all förmodan hända så kan man med en traditionell subb anpassa den till frontar och till varandra med denna.
Martin har inte aktiva subbar, dom drivs av ett o samma slutsteg skulle jag tippa på och då är ju den risken helt obefintlig dessutom, men med vanliga subbar så är det möjligt, om do placeras på olika avstånd från lysningsplattsen så blir det till att kompensera genom att förskuta den ena för att få det rätt
Postad 11 October 2008 - 10:21
Men det jag undrade var om man inte med flera subar på olika positioner får orytm i basåtergivningen om man sitter på fel lyssningsposition. Basen når ju lyssnaren lite hur som helst om man sitter på fel position. Denna tidsförskjutning är kanske så minimal att det inte spelar någon roll?
Postad 11 October 2008 - 10:29
Jo det var lyssningspositionerna jag tänkte på. Själv hör jag rätt stor skillnad på basljudet (frekvenserna) om jag sätter mig en meter närmare eller längre ifrån suben. Om man då har fler subar så täcker man förmodligen upp de olika frekvenserna som jag missar.
Men det jag undrade var om man inte med flera subar på olika positioner får orytm i basåtergivningen om man sitter på fel lyssningsposition. Basen når ju lyssnaren lite hur som helst om man sitter på fel position. Denna tidsförskjutning är kanske så minimal att det inte spelar någon roll?
Har du flera subbor så ska dom stå längs med samma vägg och då är det framförallt framväggen som gäller, men man kan också ha en i var hörn, men det kräver DSP utrustning för styrning av signalen så att man får ett bra ljud, men då får det att få riktigt sjukt om slutande tryck
Jag är riktigt sugen på att skaffa mig ett par subbor, det blir till att bygga själv DIY -nörd som man e..
Det skulle verkligen göra mycket för helhetsljudet även om man får ont i magen redan nu när man drar på....
Jag skulle vilja ha ett nytt rum för det e min riktigt stora nackdel just nu, och det e det som dom flesta har problem med, men med 2st subbor så skulle jag kunna till viss del få bort lite av det problemet
Och om jag hade 4st, Oj oj oj....
Redigerat av DVD-ai, 11 October 2008 - 10:30.
Postad 11 October 2008 - 10:54
Man kanske skulle köpa en Monolith till då? Om inte annat för att störa grannarna ÄNNU mer.
Postad 11 October 2008 - 11:56
Se där, man lär sig något varje dag.
Man kanske skulle köpa en Monolith till då? Om inte annat för att störa grannarna ÄNNU mer.
Haha evil eye...
Postad 12 October 2008 - 17:33
Tidigare körde jag 2st REL Storm 5, primära användnings området var som basstöd till frontarna vilket dom gjorde med bravur, i princip sömnlös integrering.
Men efter uppgradering av frontarna till dugligare pjäser så insåg jag efter ett tag att jag aldrig hade dem påslagna vid 2kanals musiklyssnande och bestämde mig för att avyttra dem och spana in nått dugligare som "film-bas", att flytta en massa luft med låg dist inte är Storm`s starka kort.
Valet föll på BK`n då den mäter bra och är billig, köptes lite på chans då jag inte lyssnat på den innan.
Rakt av kan jag säga att Storm 5 inte är någon match för Monolithen, LFE-spåret låter betydligt bättre nu med en mycket ren, tajt och djup bas, våra +40m2 klarar den galant.
Hur pass duglig den är till musik vid 2.1 har jag inte provat, jag har däremot spelat ett antal 5.1 Live-konserter på DVD och där gör den inte bort sig. Storm 5 är svårslagen när det kommer till integrering mot fronthögtalare men med riktigt bra placering och in-justering skall nog Monolithen också gå fint till musik.
Förstärkarens Audyssey MultEQ XT har skött hela injusteringen, jag är mycket nöjd med det resultatet.
Postad 14 October 2008 - 09:35
Vad jag har läst ska XLS200 vara ganska bra på att spela djupt (inte riktigt lika djupt som monoliten såklart, men djupare än BKs mellanmodell XLS300), men inte att spela så högt. men det borde man väl kunna kompensera med två stycken.
Redigerat av Jungleboss, 14 October 2008 - 09:37.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
86 bilder
1544 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?