Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Förklaring på Dämpfaktor

55 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 mars 2006 - 22:16

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2 279 inlägg
  • 0
En nackdel med slutsteg med mycket hög dämpfaktor är ju att om man glömmer att koppla in högtalarna innan man sätter på steget så bränner man steget... Det fick jag intalat i mig att akta mig för med mina monoblock (klass D/N) som har dämpfaktor >4000 från 20Hz till 20kHz (åtminstone). Så man kan stå där med sitt före detta steg med mycket hög dämpfaktor... ;)

Postad 25 mars 2006 - 22:20

Aspberger
  • Aspberger
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0
Jag hänger upp mej på det här med dämpfaktorn säger du, krasse, tja det var väl dämpfaktorbegreppet som den här tråden skulle handla om, eller hur?

Tillägg: Jösses, inget dåligt steg med den dämpfaktorn tommypeters!!!

Tillägg2 : Jag tycker kanske att det är litet fel att underskatta betydelsen av dämpfaktorn. Att påstå att den skulle ha lika liten betydelse för ljudkvaliteten som förstärkarens vikt tex är väl litet smågalet? Prestanda på papperet spelar inte alltid så stor roll, men dämpfaktorbegreppet och stigtiden osv försvinner i allt prat om uteffekten angivet i watt. Och det kan vara väldigt stora skillnader (låg/hög dämpfaktor) på olika förstärkare.

Redigerat av Aspberger, 25 mars 2006 - 22:34.

Postad 25 mars 2006 - 22:39

Aspberger
  • Aspberger
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0
Ageve, jag missförstod dej litet när du pratade om "varmt" ljud, men nu förstår jag vad du menar. Litet begreppsförvirring från min sida.

Edit: du nämner också att det finns många som tycker att rörförstärkare låter minst lika bra som transistorförstärkare, ganska intessant fenomen egentligen (ingen negativ innebörd i den kommentaren!) Det finns faktiskt dom som tycker att åtminstone vissa musikgenrer och även filmljud låter BÄTTRE om dynamiken är begränsad. Samma sak var det på kassettbandspelarnas tid, vissa hävdade att rockmusik lät bättre på kassett med någon slags dolby-bruskorrigering än vad den gjorde på vinyl.

(Brusreduceringskretsarna "förändrar" det dynamiska omfånget)

Redigerat av Aspberger, 25 mars 2006 - 22:58.

Postad 25 mars 2006 - 22:44

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5 007 inlägg
  • 0

En nackdel med slutsteg med mycket hög dämpfaktor är ju att om man glömmer att koppla in högtalarna innan man sätter på steget så bränner man steget... Det fick jag intalat i mig att akta mig för med mina monoblock (klass D/N) som har dämpfaktor >4000 från 20Hz till 20kHz (åtminstone). Så man kan stå där med sitt före detta steg med mycket hög dämpfaktor... ;)

<{POST_SNAPBACK}>

VA!?
Det förefaller ganska orimligt...
Det hade varit kul att se krets-schemat för ett sådant slutsteg...

Du fick aldrig någon förklaring till VARFÖR stegen skulle brännas om man inte hade några högtalare anslutna till dom? Är "trissorna" parallella med lasten?

Jag hänger upp mej på det här med dämpfaktorn säger du, krasse, tja det var väl dämpfaktorbegreppet som den här tråden skulle handla om, eller

Jovisst är det vad tråden handlar om. Men dämpfaktorn har kanske inte så stor betydelse för t.ex. frekvensgången som jag fick en känsla av att du tror...

I sej självt så har dämpfaktorn ganska liten betydelse. Det nämndes ju tidigare i tråden att utgångs-impedansen hos många vanliga slutsteg i praktiken är ett motstånd som sitter i serie med en högtalares egen resistans och i ett sådant läge så är inte ens dämpfaktorn särskilt intressant ur "konkontroll-perspektivet" heller.

Vad jag skulle vilja ha svar på är hur dämpfaktorn påverkas av motkoppling, för hur jag nu än har funderat på det påståendet så får jag inte riktigt kläm på det...
En motkoppling återför ju lite av slutstegets utsignal tillbaka till ingångarna på slutsteget. Ingångarna i sin tur är högohmiga, så varför skulle motkoppling påverka dämpfaktorn som är beroende av utgångs-impedansen som definitivt är lågohmig?

Postad 25 mars 2006 - 22:55

Aspberger
  • Aspberger
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0
Litet mer om rörförstärkeriet: är det pga de korta signalvägarna och/eller litet antal ingående komponenter (?) som vissa rörförstärkare är bra på att förmedla ljud trots "dåliga prestanda"?

Nu kanske man retar upp nån som råkar äga ett rörsteg med bra prestanda.

Redigerat av Aspberger, 25 mars 2006 - 23:01.

Postad 25 mars 2006 - 23:44

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2 279 inlägg
  • 0
När det gäller rörförstärkare så verkar de "dåliga" om man enbart mäter distorsionen i %. Men två signaler som har 1% distorsion av en ursprungssignal kan låta mycket olika. Transistorsteg har ofta en distorsion som låter obehaglig, medan rörförstärkares distorsion ofta kan ge en rätt behaglig färgning av ljudet.

När det gäller mina monoblock (NuForce) så antar jag att de behöver kopplas till en last för att inte skadas, då utgångsimpendansen är mycket nära 0. Men mitt Perreaux slutsteg har dämpfaktor på 500 och låter lika bra...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.