Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - DVBViewer Pro *

1231 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 april 2006 - 08:59

Unregisteredd75d0848
  • Unregisteredd75d0848
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
Goldstar: det låter ju bra...kanske är ide att lägga ner lite tid på programmet alltså.
Det som fortfarande oroar mig är schemaläggningen av inspelningar. Har ni hittat ett bra
sätt att spela in alla avsnitt av ett program ännu? Jag har inte sett något som tyder på den funktionen under mina surftimmar. Det är ju lite ide' att ha en sådan tycker jag. Annars är man lite på VHS stadiet (lite hårt kankse:-).

Postad 10 april 2006 - 09:38

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0
Jag har inte kollat så mycket på just inspelningar än, men har tänkt köra xmltv pluginet o hämta guiden med o2grabber för att få en längre guide. kanske går att ordna serier via det, ska kika lite på det ikväll.

Men så här långt så verkar det verkligen värt den tid jag lagt. Är fortfarande lite osäker på stabiliteten iom att jag bara testat någon dag. Mce har jag ju haft igång veckor i taget utan omstart, men jag försöker pressa både klienterna o framförallt servern till max.

Edit/ Får inte xmltv-pluginet att funka, det verkar inte villja koppla några kanaler. Någon annan som provat o kan beskriva hur men gör?

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 10 april 2006 - 21:01.

Postad 10 april 2006 - 21:53

Unregistered9bb18449
  • Unregistered9bb18449
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0

Edit/ Får inte xmltv-pluginet att funka, det verkar inte villja koppla några kanaler. Någon annan som provat o kan beskriva hur men gör?

Om du använder O2grabber så är det lättast om du under configuration väljer channel naming: Channel Name. (Detta för att lättare kunna para ihop kanlarena)
Starta myXMLtv.exe välj där xml filen i o2grabber (TVdata.xml)
Välj Channel setup, sök reda på channels.dat filen i DVBViewer.
Para nu ihop XMLTVchannels med DVBVIewer channels.
Kör Import.

Postad 10 april 2006 - 22:03

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

Om du använder O2grabber så är det lättast om du under configuration väljer channel naming: Channel Name. (Detta för att lättare kunna para ihop kanlarena)
Starta myXMLtv.exe välj där xml filen i o2grabber (TVdata.xml)
Välj Channel setup, sök reda på channels.dat filen i DVBViewer.
Para nu ihop XMLTVchannels med DVBVIewer channels.
Kör Import.

Tackar nu funkar det.

Postad 10 april 2006 - 22:04

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

Annars är man lite på VHS stadiet (lite hårt kankse:-)

Omöjligt, det går inte att få vhs i mpeg2 :) :D :o :D

Postad 11 april 2006 - 21:59

Unregistered769b255e
  • Unregistered769b255e
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
Har nu lekt lite med detta program. Stor betoning på lite.

Har tidigare testat MP ( RC 2 ) och Meedio. Detta tillsammans med en FireDTV-S. Inget program har varit stabilt och eller haft full funktionalitet.

DVBViewern verkar just nu som den stabilaste av dem vad gäller att bara titta på TV. Övriga htpc funktioner har jag ännu inte lekt med. Det är dock inte helt stabilt utan jag krashar relativt ofta vid kanalbyten. Jag skyller dock detta på problem med CI och FireDTV då det verkar vara en gemensam nämnare mellan alla dessa applikationer.

Jag har också lite problem med att få igång fjärrkontrollen. Det fungerar, men alla events verkar skickas 2 gånger vilket gör det lite svårt. Man får ha ypperlig fingertoppskänsla för att lyckas med att bara få ett event till applikationen. Detta med girder och USB-UIRT.

Det är dock helt klart den applikation jag hittat som hittils ligger närmast en fungerande lösning för mig.

/N

Postad 11 april 2006 - 22:44

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

Jag har också lite problem med att få igång fjärrkontrollen. Det fungerar, men alla events verkar skickas 2 gånger vilket gör det lite svårt. Man får ha ypperlig fingertoppskänsla för att lyckas med att bara få ett event till applikationen. Detta med girder och USB-UIRT.

Du kanske ska testa utan girder o istället prova winlirk-pluginet som medföljer? Det funkar tom ihop med mcefjärren jag använder, men jag kör mceplugin eftersom att all knappar då får rätt namn i inställningarna.

Om man använder de övriga htpcfunktionerna så var det svåraste för mej att lägga till mapparna jag har mina filmer i. :) Men var inte svårt när jag kom på att man var tvungen att lägga upp virituella mappar i inställningar först. Väldigt enkelet när jag väl kom på det. :P

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 11 april 2006 - 22:50.

Postad 12 april 2006 - 00:02

Unregistered769b255e
  • Unregistered769b255e
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0

Du kanske ska testa utan girder o istället prova winlirk-pluginet som medföljer? Det funkar tom ihop med mcefjärren jag använder, men jag kör mceplugin eftersom att all knappar då får rätt namn i inställningarna.

Om man använder de övriga htpcfunktionerna så var det svåraste för mej att lägga till mapparna jag har mina filmer i. :P Men var inte svårt när jag kom på att man var tvungen att lägga upp virituella mappar i inställningar först. Väldigt enkelet när jag väl kom på det. :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Har ingen "PC-fjärr" och är alltså beroende av min USB-UIRT. Dock så lyckades jag lösa problemet, så nu fungerar den biten.

Tyvärr är det dock så att DVBViewern i mitt fall lider av samma problem som alla andra front ends jag provat. Det krashar efter att jag bytt kanal några gånger :) Detta med FireDTV-S och Viasat.

Tog även mig en stund att lura ut att man var tvungen att använda de virtuella mapparna. Man fick en ledtråd i att det inte gick att sätta någon map för bilder på annat sätt.

/N

Postad 12 april 2006 - 19:20

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

Tyvärr är det dock så att DVBViewern i mitt fall lider av samma problem som alla andra front ends jag provat. Det krashar efter att jag bytt kanal några gånger sad.gif Detta med FireDTV-S och Viasat.

Har du provat både senaste stabila o betaversionen? Prova även med lite olika codec, min installation kraschar efter några kanalbyten när jag kör med Cyberlinks codec i datorn floppydtv kortet sitter i, men inte när jag använder Nvidias pure video codec. Kör jag server/klient så funkar alla codec i alla datorer.

Postad 12 april 2006 - 21:10

Unregistered9bb18449
  • Unregistered9bb18449
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0

Tyvärr är det dock så att DVBViewern i mitt fall lider av samma problem som alla andra front ends jag provat. Det krashar efter att jag bytt kanal några gånger sad.gif Detta med FireDTV-S och Viasat.

Prova under "setting" TV+Radio bocka av Fast Channel Switching. DVBViewern ska då starta om "graferna" varje gång du byter kanal. Detta kan hjälpa. Prova även att mappa en knapp på fjärren (eller tangentbordet) till "rebuild graph" (går att göra under settings - Input - Add) Brukar lösa problemet med en "frusen" bild.
Du kan även prova att inte läsa in EPG'n
Själv har jag inga som helst problem med detta. Har fyra kompisar som kör DVBViewer också, en av dom har dessa problem, vet inte varför. Prova också senaste betan, kan bli bättre.

Ett tips: Om någon vill visa en bild till det musik-album som spelas så kalla denna bild för folder.* (exempelvis folder.jpg) och den ska ligga i samma mapp som albumet. (Precis som i MCE vill jag minnas)

Postad 12 april 2006 - 21:15

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

Du kan även prova att inte läsa in EPG'n

Epgn kan nog åxå vara en del av problemet håller jag med om, en del av mina problem med kanalbyten försvann när jag kör epg via xmltv pluginet. Har stängt av så att epgn inte läses in med dataströmmen.

Postad 13 april 2006 - 09:46

Unregistered769b255e
  • Unregistered769b255e
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
Tack för tipsen.

Provar nu utan EPG från dataströmmen och utan snabba fast channel och det ser initialt lovande ut.

Skall prova att schemalägga några inspelningar då det också var ett säkert sätt att hänga pplikationen.

/N

Postad 13 april 2006 - 10:03

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0
Spelade in lite skräp inatt bara för att testa, funkade utmärkt att spela in 3 program samtidigt därefter byta kanaler o spela in igen o det funkade bra, enda problemet var att en inspelning blev avklippt i slutet.

Postad 15 april 2006 - 14:33

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0
Vilket format är bäst att spara inspelningar i, har spelat in både i *.ts o *.mpg, vilket är enklast att använda o bränna ut?

Postad 16 april 2006 - 10:42

Unregistered769b255e
  • Unregistered769b255e
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
Jag är "tvungen" att använda ts. Om jag använder mpg så byter min andra dator upplösning när man går in i foldern med dessa filer. Mycket enerverande.

Dock inget svar på din fråga.

Skulle inte tro att det är någon större skillnad vad gäller att få ut till DVD. Jag fick dock intrycket (kan ha fel, kan även vara inställningar) att mpg gjorde ytterligare komprimeringar vilket gav dålig kvalitet. .ts skall ju vara strömmen som den kommer, dvs exakt vad som kommer in utan några filtreringar eller något annat.

/N

Redigerat av Unregistered769b255e, 16 april 2006 - 10:43.

Postad 18 april 2006 - 18:28

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

kulle inte tro att det är någon större skillnad vad gäller att få ut till DVD. Jag fick dock intrycket (kan ha fel, kan även vara inställningar) att mpg gjorde ytterligare komprimeringar vilket gav dålig kvalitet. .ts skall ju vara strömmen som den kommer, dvs exakt vad som kommer in utan några filtreringar eller något annat.

Hittade ett lite smutt program som heter VideoRDo Plus, som visade sej vara en utmärkt hjälpreda, lätt att klippa bort reklam och liknande med åxå, det klarar flera filformat bla .ts, .mpg, .mpeg.

Klarade även att hantera dvr-ms med flerkanaligt dolbydigital-ljud, dock tapade det synk vid konvertering av dvr-ms med mpegljud :) men det har jag program som klarar bra sedan innan.

Håller nu på med att konvertera alla dvr-ms filer jag ska spara, för den totala övergången till DvbViewer.

Förutom det praktiska arbetet så pågår även anpassningen av min sambo till det nya programmet ;) Men det verkar inte vara några stora problem. :lol: :lol: ;)

Provar nu utan EPG från dataströmmen och utan snabba fast channel och det ser initialt lovande ut.

Skall prova att schemalägga några inspelningar då det också var ett säkert sätt att hänga pplikationen.

Hur hår det gått för dej Nizztos? Har du hittat någon lösning på dina problem?

Jag väntar nu på att få hem ett VIA ITX moderkort sen blir det att bygga en tyst och liten sovrumsdator.

Servern har jag fått 100% stabil nu, den har inte krachat en enda gång, inte heller tappat nått av tvkorten, twinhankortet är utbytt mot firedtv som jag tycker funkar bättre. Har även satt hårddiskarna i ljudämpande hållare. Den gamla datorn som agerar server har fått ett nytt liv istället för att åka ut. :D

Klienten i htpcn funkar skapligt stabilt, enda problemet är om man trycker på knapparna på fjärren för snabbt, då kan den hänga sej, men det är inte ofta.

Laptopen har numera blivit degraderad till kökstv :D :D Den tuggar på bra via trådlöst nätverk, har inte heller märkt några problem trots att den är lite klen i prestanda.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 18 april 2006 - 20:20.

Postad 18 april 2006 - 22:22

Unregisteredd75d0848
  • Unregisteredd75d0848
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
Skönt att det fungerar för dig Goldstar. Själv har jag stora problem. Så många blåskärmar som jag har sett den sista veckan, har jag inte sett i hela mitt liv. Måste vara mina TV kort som inte lirar. Jag panikköpte haupagges wintv nova. Ett PCI och en USB2. Vad kör du med för kort? Har du bara FIRETDTV? Vad har ni andra för kort som fungerar bra?

Streaming fungerar inte alls bra för mig. Inte ens lokalt på burken. Finns det några knep jag har missat. Som dvbviewer fungerar idag finns det inte en chans att jag kan byta program. :-(

Postad 18 april 2006 - 22:36

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0
Jag har 3 kort, ett firedtv, 1 Tecnotrend 1.2 premium och ett tecnotrend 1300 budget.

Streaming fungerar inte alls bra för mig. Inte ens lokalt på burken. Finns det några knep jag har missat. Som dvbviewer fungerar idag finns det inte en chans att jag kan byta program. :-(

Streama inom burken suger, vet inte vad det är som händer då, men min processor slår i taket.

Jag började med ett kort och när det funkade la jag till nästa.

Jag började med att avinstallera alla codec och dvdspelare i en burk, sen installerade jag om dom som jag tänkte använda, så det ligger inget extra i burken idag.

I laptopen som har varit försöksbänk när det gäller att streama finns idag.
dvbviewer givetvis :) , Nvidia pure video decoder, ffdshow där enbart xvid o divx codecarna är aktiverade, ska plocka bort ffdshow o lägga in dom 2 codecarna separat istället.

Det ser ungifär likadant ut i dom andra burkarna, men där tänker jag behålla ffdshow efersom att jag använder det till skalning.

Men börja med en så ren maskin som möjligt, det är jobbigt att felsöka codeckrockar.

Se även till att du har senaste bda-draivers som finns till dina kort.

Postad 18 april 2006 - 22:46

pgpg
  • pgpg
  • Användare

• 216 inlägg
  • 0
Kan man visa bilden med overlay? Måste använda det annars blir färgerna så grådaskiga.

Postad 19 april 2006 - 07:22

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

Kan man visa bilden med overlay? Måste använda det annars blir färgerna så grådaskiga.

Vilken codec använder du, i tex Nvidia pure video så kan du ställa färgerna i codecen.
Du kan välja om du vill använda overlay eller vmr9 i själva dvbviewer men åxå i tex Nvidias pure video. Om du använder nvidias codec så se till att det står samma i inställningarna, tex så använder jag vmr9 det har jag ställt in både i codecen och i programmet, ändrar jag på ena stället så blir det problem.

Postad 19 april 2006 - 07:43

Unregistered9bb18449
  • Unregistered9bb18449
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0

Vad har ni andra för kort som fungerar bra?

Twinhan DVBS 1020 (Sat-kort) Fungerar perfekt. Jag har också stora problem när det gäller att ha både server och klient på samma maskin. Inget problem om jag bara har servern igång och kör klienter på dom andra. Testar lite och återkommer när jag vet mera. (verkar som om det av någon konstig anledning fungerar bättre med en engelsk windows XP version - ej säker ännu. OBS! detta gäller server - klient på samma dator) Det är tom. så att DVBViewer servern fått mitt windows (svensk ver) att hänga sig vid avstängning, även då om jag inte kört servern. hmm... många ominstallationer nu.
Ska tillägga att jag inte har några som helst probem om jag låter bli servern...men vill ju testa :)

Jag väntar nu på att få hem ett VIA ITX moderkort sen blir det att bygga en tyst och liten sovrumsdator.

Mycket intressant ;) Blir lite sugen på att göra så oxå, egentligen inte nödvändigt eftersom jag har en dreambox där men...
Goldstar, vore snällt om du vill rapportera hur det projektet går, lite nyfiken ;)

Kan man visa bilden med overlay?

Ja, inget problem

Länk till engelsk DVBViewer manual

Postad 19 april 2006 - 07:50

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

Mycket intressant smile.gif Blir lite sugen på att göra så oxå, egentligen inte nödvändigt eftersom jag har en dreambox där men...
Goldstar, vore snällt om du vill rapportera hur det projektet går, lite nyfiken smile.gif

Det bör inte vara några problem då Via moderkorten har inbyggda HW-avkodning, har haft ett sånt innan o det funkade bra med digitaltv.

Postad 19 april 2006 - 13:54

Unregistered769b255e
  • Unregistered769b255e
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
Jag har inte gjort något med detta de senaste dagarna.

Följande kan jag säga.

- Stabilitet har jag inga som helst problem med. YES!!!! äntligen en mjukvara som fungerar.
- Jag tycker saker kan gå lite segt ibland (främst kanalbyten). Det är inte sämre än något annat jag använt.
- Jag har något klart skumt med EPG. Importerar via o2grabber och kör sedan konverteringen. Dock verkar den på något sätt sätta fel epg på kanalerna. Kan tex få tv1000 på hallmark. Går jag återigen in i konverteringsprogrammet ser jag att den även där gjort detta byte. Gäller inte alla kanaler och verkar vara lite stokastiskt.

Det hela fungerar dock tillräckligt bra för att jag för första gången kunnat stoppa undan min ordinarie reciever och enbart använda denna för normalt tv-tittande och PVR-bruk.

Så det återstår en hel del arbete innan den är intrimmad.
- EPG har högsta prioritet. När det fungerar måste jag även automatisera det.
- Har inte programerat klart för min fjärkontroll (i girder)
- Har inte fått DVD att fungera (inte lagt tid på det)

Postad 19 april 2006 - 16:45

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

ag har något klart skumt med EPG. Importerar via o2grabber och kör sedan konverteringen. Dock verkar den på något sätt sätta fel epg på kanalerna. Kan tex få tv1000 på hallmark. Går jag återigen in i konverteringsprogrammet ser jag att den även där gjort detta byte. Gäller inte alla kanaler och verkar vara lite stokastiskt

Hoppas även jag att dom arbetar lite på xmltvinporter, det äer ju bara en beta än så lite problem får man kanske räkna med.

Har inte fått DVD att fungera (inte lagt tid på det)

Possitivt att man kan välja separat codec för dvd om man skulle vilja det.
Var ganska enkelt att få till tycker jag, men har inte kört så många filmer så hur stabilt det är vet jag inte säkert än, men har inte haft några stora problem.

Postad 19 april 2006 - 21:45

Unregistered9bb18449
  • Unregistered9bb18449
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0
Mycket stabilt och bra för att titta på DVD, har inte haft några som helst problem. Det går att välja om DVD'n ska starta automatiskt eller om det ska komma upp en JA / NEJ ruta för uppsbelning. Den kommer även ihåg vart du slutade titta senast på filmen, frågar om den ska hoppa dit eller om du vill se filmen från början. Svensk text kommer automatiskt om du ställ in det. Kom ihåg "Blå" knapp på fjärren där finns alla DVD menyerna. Ljud text kapitel mm.

Postad 19 april 2006 - 21:50

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

Svensk text kommer automatiskt om du ställ in det. Kom ihåg "Blå" knapp på fjärren där finns alla DVD menyerna. Ljud text kapitel mm.

Har hittat det där med svensk text som standard, men det är även ett av mina småproblem.
Jag får svensk text för hörselskadade i mina svenska filmer, det delar dvbviewer med flera andra dvduppspelare, men finns det någon inställning man kan göra så att om judspåret är svenskt så slås texten av automatiskt?

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 19 april 2006 - 21:50.

Postad 19 april 2006 - 23:19

pgpg
  • pgpg
  • Användare

• 216 inlägg
  • 0

Vilken codec använder du, i tex Nvidia pure video så kan du ställa färgerna i codecen.
Du kan välja om du vill använda overlay eller vmr9 i själva dvbviewer men åxå i tex Nvidias pure video. Om du använder nvidias codec så se till att det står samma i inställningarna, tex så använder jag vmr9 det har jag ställt in både i codecen och i programmet, ändrar jag på ena stället så blir det problem.

<{POST_SNAPBACK}>

Just nu använder jag ingen codec alls eftersom jag inte har laddat hem programmet än. Ville bara försäkra mig om att det gick att visa med overlay först. Kan man använda Nvidia pure video med ett ATI kort?

Postad 19 april 2006 - 23:22

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

Just nu använder jag ingen codec alls eftersom jag inte har laddat hem programmet än. Ville bara försäkra mig om att det gick att visa med overlay först. Kan man använda Nvidia pure video med ett ATI kort?

Inga problem, använder nvidia pure video ihop mad atikort i min speldator och laptop.

Postad 20 april 2006 - 22:29

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0
Ny version av beta 3.4.9 idag, den nya heter 3.4.9.250 Innehåller en hel del ändringar och förbättringar, har inte hunnit testa så mycket så jag kan säga om den är stabil.

Postad 21 april 2006 - 08:15

pgpg
  • pgpg
  • Användare

• 216 inlägg
  • 0
Funderar på att köpa det här programmet.

Hade tänkt starta det från Meedio när jag vill se på TV. Fungerar det stabilt att bara kolla på tv, byta kanal, kolla EPG från XML fil, timeshifta och spela in?

Postad 21 april 2006 - 09:58

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

Fungerar det stabilt att bara kolla på tv, byta kanal, kolla EPG från XML fil, timeshifta och spela in?

Det är helt klart stabilt, lite segt vid kanalbyten men jag är inte så känslig med den biten. EPG från xmlfil funkar sådär, det enda jag inte lyckats med än är att få det automatiserat, men det kan bero på att jag inte lagt någon tid på just det än. Har mer satsat på att få server/kliant systemet att funka ordentligt vilket jag lyckats med som du kan läsa tidigare i tråden. Timeshifta och spela in är inga problem, det enda som jag inte hittat nån lösning på är inspelning av serier.

Däremot så har jag fått det att funka till viss del att köra två kanaler från samma mux samtidigt på ett tvkort, men rekomenderar det inte då programmet har en tendens att krascha efter några minuter.

Programmet är inte så snyggt med orginalskinset men dels finns det andra och det är inte fulare än OSDn i min vanliga boxerbox. Har dock bytt till Xbox skinet

Postad 21 april 2006 - 12:09

Unregisteredd75d0848
  • Unregisteredd75d0848
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
Jag har efter fina tips från Goldstar fått min installation att fungera bra också. (pillade lite med codecs och inställningar där)
Jag kan spela in på två kanaler och se på en om de går på samma mux (SVT). Det har inte jag haft några problem med. Streamar gör jag inte ännu. Skall få tuffa en vecka eller så innan jag lägger mer krut där. Försöker ju få lite jobb gjort ibland också. :-(

EPG är precis som Goldstar säger. Lite extra arbete för att automatisera det. Men det skall vi nog lösa. I värsta fall får vi väl scripta mustryckningar till det program som sköter detta. :-)

Sen är det problemet som gör att jag inte kan byta till DVBViewer. Inspelning av serier och övrig hantering av inspelningar som syyyyger. Man måste ju kunna spela in serier och prioritera vilka program som skall gå först. Fast en repeat inspelning, varje lördag, kl 1500 på Canal +, fungerar ju alltid! :-)

Skinen som finns och programmets struktur överhuvudtaget verkar mer vara gjort för att liknan en vanlig boxer/SAT box. Men HTPC delen är på god väg.

Postad 21 april 2006 - 14:43

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

Sen är det problemet som gör att jag inte kan byta till DVBViewer. Inspelning av serier och övrig hantering av inspelningar som syyyyger. Man måste ju kunna spela in serier och prioritera vilka program som skall gå först. Fast en repeat inspelning, varje lördag, kl 1500 på Canal +, fungerar ju alltid! :-)

Funderade på om man skulle fråga på DvbViewer forum om det går att fixa serier.

Skinen som finns och programmets struktur överhuvudtaget verkar mer vara gjort för att liknan en vanlig boxer/SAT box. Men HTPC delen är på god väg.

Jag gillar definitivt metoden med allt navigerande i OSD, skulle bara vara snyggt också så hade det varit ännu bättre.

Postad 22 april 2006 - 21:24

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

EPG är precis som Goldstar säger. Lite extra arbete för att automatisera det. Men det skall vi nog lösa. I värsta fall får vi väl scripta mustryckningar till det program som sköter detta. :-)

Har jobbat lite på att automatisera idag, är bara en sak som återstår. Jag har lagt o2grabber i shedulern så den hämtar em infon, när den är klar så startar den myXMLTV.exe behöver bara något som fixar så att .xml importeras, har inte hittat någon växel i myXMLTV pluginet som gör detta.

Alternativet är väl två scriptade musklick, ett klick på import paus klick på krysset för att stänga men hur fixar man det?

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 22 april 2006 - 21:25.

Postad 22 april 2006 - 22:42

Unregistered9bb18449
  • Unregistered9bb18449
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0

Alternativet är väl två scriptade musklick, ett klick på import paus klick på krysset för att stänga men hur fixar man det?

Använd tex AutoIt för att fixa till scriptet. Har använt det själv för att ordna till ett script för undertexten på Canal +
När scriptet är klart går det att kompilera det till en exe fil om man önskar.

Postad 22 april 2006 - 22:43

Unregisteredd75d0848
  • Unregisteredd75d0848
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
Jag kör ju alltid med girder på mina burkar. Så i min värld kommer jag att fixa det via det. Annars tror jag att autoit är ett liknande program för att automatisera prylar i windowz.

Edit : Här kommer lite girder tjafs...importera .gml filen.
Eller klipp in nedanstående och spara som dvbvsyrak.gml i en texteditor. Kör sedan import gml i girder. (3.3)

Går ju inte att bifoga en .GML fil på detta ställe.......suuuxxxxsss (testar txt.)

Lol @ Krister....1 minut före va du ju... :-)...gonatt !

<?xml version=&#34;1.0&#34; encoding=&#34;UTF-8&#34;?>
<Girder><Group Name=&#34;SYRAK&#34; Identifier=&#34;539&#34; Enabled=&#34;TRUE&#34;><MultiGroup Name=&#34;DVBV EPG IMP&#34; Identifier=&#34;529&#34; Enabled=&#34;TRUE&#34;><StateCount>1</StateCount><StateBegin>1</StateBegin><StateCurrent>1</StateCurrent><StateInvert>FALSE</StateInvert><Command Name=&#34;OSD START&#34; Identifier=&#34;536&#34; Enabled=&#34;TRUE&#34;><StateCount>1</StateCount><StateBegin>1</StateBegin><StateCurrent>1</StateCurrent><StateInvert>FALSE</StateInvert><OSD>FALSE</OSD><Submatch>FALSE</Submatch><Topmost>TRUE</Topmost><OneMatch>FALSE</OneMatch><UseVar>FALSE</UseVar><MatchHidden>FALSE</MatchHidden><MatchNum>1</MatchNum><ActionType>4</ActionType><ActionSubType>9</ActionSubType><sValue1>STARTING IMPORT OF EPG</sValue1><bValue1>FALSE</bValue1><bValue2>FALSE</bValue2><bValue3>FALSE</bValue3></Command><Command Name=&#34;start xml import&#34; Identifier=&#34;530&#34; Enabled=&#34;TRUE&#34;><StateCount>1</StateCount><StateBegin>1</StateBegin><StateCurrent>1</StateCurrent><StateInvert>FALSE</StateInvert><OSD>FALSE</OSD><Submatch>FALSE</Submatch><Topmost>TRUE</Topmost><OneMatch>FALSE</OneMatch><UseVar>FALSE</UseVar><MatchHidden>FALSE</MatchHidden><MatchNum>1</MatchNum><ActionType>2</ActionType><ActionSubType>14</ActionSubType><sValue1>C&#58;\Program\DVBViewer\myXMLTV.exe</sValue1><iValue2>10</iValue2><bValue1>FALSE</bValue1><bValue2>FALSE</bValue2><bValue3>FALSE</bValue3></Command><Command Name=&#34;wait 2 s&#34; Identifier=&#34;531&#34; Enabled=&#34;TRUE&#34;><StateCount>1</StateCount><StateBegin>1</StateBegin><StateCurrent>1</StateCurrent><StateInvert>FALSE</StateInvert><OSD>FALSE</OSD><Submatch>FALSE</Submatch><Topmost>TRUE</Topmost><OneMatch>FALSE</OneMatch><UseVar>FALSE</UseVar><MatchHidden>FALSE</MatchHidden><MatchNum>1</MatchNum><ActionType>1</ActionType><ActionSubType>7</ActionSubType><iValue1>2000</iValue1><bValue1>FALSE</bValue1><bValue2>FALSE</bValue2><bValue3>FALSE</bValue3></Command><Command Name=&#34;move cursor&#34; Identifier=&#34;533&#34; Enabled=&#34;TRUE&#34;><StateCount>1</StateCount><StateBegin>1</StateBegin><StateCurrent>1</StateCurrent><StateInvert>FALSE</StateInvert><OSD>FALSE</OSD><Submatch>FALSE</Submatch><Topmost>TRUE</Topmost><OneMatch>FALSE</OneMatch><UseVar>FALSE</UseVar><MatchHidden>FALSE</MatchHidden><MatchNum>1</MatchNum><ActionType>1</ActionType><ActionSubType>10</ActionSubType><iValue1>355</iValue1><iValue2>240</iValue2><bValue1>FALSE</bValue1><bValue2>FALSE</bValue2><bValue3>FALSE</bValue3></Command><Command Name=&#34;left mouse down&#34; Identifier=&#34;532&#34; Enabled=&#34;TRUE&#34;><StateCount>1</StateCount><StateBegin>1</StateBegin><StateCurrent>1</StateCurrent><StateInvert>FALSE</StateInvert><OSD>FALSE</OSD><Target_name>myxmltv</Target_name><Target_class>TApplication</Target_class><Target_exe>myXMLTV.exe</Target_exe><CTarget_name>Import</CTarget_name><CTarget_class>TButton</CTarget_class><Submatch>FALSE</Submatch><Topmost>FALSE</Topmost><MatchBy>7</MatchBy><OneMatch>FALSE</OneMatch><UseVar>FALSE</UseVar><MatchHidden>FALSE</MatchHidden><MatchNum>1</MatchNum><ActionType>5</ActionType><ActionSubType>5</ActionSubType><iValue1>10</iValue1><bValue1>FALSE</bValue1><bValue2>FALSE</bValue2><bValue3>FALSE</bValue3></Command><Command Name=&#34;wait 5 s&#34; Identifier=&#34;535&#34; Enabled=&#34;TRUE&#34;><StateCount>1</StateCount><StateBegin>1</StateBegin><StateCurrent>1</StateCurrent><StateInvert>FALSE</StateInvert><OSD>FALSE</OSD><Submatch>FALSE</Submatch><Topmost>TRUE</Topmost><OneMatch>FALSE</OneMatch><UseVar>FALSE</UseVar><MatchHidden>FALSE</MatchHidden><MatchNum>1</MatchNum><ActionType>1</ActionType><ActionSubType>7</ActionSubType><iValue1>5000</iValue1><bValue1>FALSE</bValue1><bValue2>FALSE</bValue2><bValue3>FALSE</bValue3></Command><Command Name=&#34;close importer&#34; Identifier=&#34;534&#34; Enabled=&#34;TRUE&#34;><StateCount>1</StateCount><StateBegin>1</StateBegin><StateCurrent>1</StateCurrent><StateInvert>FALSE</StateInvert><OSD>FALSE</OSD><Target_name>DVBViewer XMLTV Import</Target_name><Target_class>TfrmMain</Target_class><Target_exe>myXMLTV.exe</Target_exe><Submatch>FALSE</Submatch><Topmost>FALSE</Topmost><MatchBy>7</MatchBy><OneMatch>FALSE</OneMatch><UseVar>FALSE</UseVar><MatchHidden>FALSE</MatchHidden><MatchNum>1</MatchNum><ActionType>1</ActionType><ActionSubType>5</ActionSubType><bValue1>FALSE</bValue1><bValue2>FALSE</bValue2><bValue3>FALSE</bValue3></Command><Command Name=&#34;OSD READY&#34; Identifier=&#34;537&#34; Enabled=&#34;TRUE&#34;><StateCount>1</StateCount><StateBegin>1</StateBegin><StateCurrent>1</StateCurrent><StateInvert>FALSE</StateInvert><OSD>FALSE</OSD><Submatch>FALSE</Submatch><Topmost>TRUE</Topmost><OneMatch>FALSE</OneMatch><UseVar>FALSE</UseVar><MatchHidden>FALSE</MatchHidden><MatchNum>1</MatchNum><ActionType>4</ActionType><ActionSubType>9</ActionSubType><sValue1>IMPORT COMPLETED !!</sValue1><bValue1>FALSE</bValue1><bValue2>FALSE</bValue2><bValue3>FALSE</bValue3></Command></MultiGroup></Group></Girder>

Bifogad fil(er)

Redigerat av Unregisteredd75d0848, 22 april 2006 - 23:25.

Postad 22 april 2006 - 23:38

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0
Tankade ner autoit, försöker bara komma på hur den funkar B) lär väl ta en stund, det var länge sedan jag höll på med programering eller liknade, men skam den som ger sej.

Undrar varför dom tog bort ett så praktiskt program som recordern i win 3.11 :D starta recordern gör tryck på spela in, gör det du ska, stoppa inspelning, klart. Blev precis som man utfört operationen, taskigt dom gånger man glömde stoppa inspelningen och gick på kaffe ;) ;) :D Då kom kaffepausen med i scriptet. En del var allt bättre förr :D

Postad 23 april 2006 - 11:41

Unregistered9bb18449
  • Unregistered9bb18449
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0
Har fixat till ett script för myXMLTV, hoppas det funkar B)
Bifogad fil  xmltvimporter.zip   113,98K   139 Antal nerladdningar

EDIT: Om man laddar ner så är det är en php istället för zip fil!
Kan någon hjälpa mig med hur jag lägger till zip filer här i forumet?

EDIT igen:Byt namn på filen från php. till zip så funkar den.

Redigerat av Unregistered9bb18449, 23 april 2006 - 13:07.

Postad 23 april 2006 - 12:39

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0
Scriptet funkar utmärk

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 23 april 2006 - 13:33.

Postad 23 april 2006 - 17:52

Unregistered9bb18449
  • Unregistered9bb18449
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0

Har kanske hittat något. Är väldigt dålig på Tyska och är på jobbet så jag kan inte prova pluginet.
Testa! DVBViewer Forum - Tyska
EDIT: Har provat det nu och det funkar inte för att automatiskt spela in serier vad jag kan förstå. Ingen OSD, vanligt vindows EPG för att scemalägga insp.
EDIT igen ska tydligen fungera.

Redigerat av Unregistered9bb18449, 28 april 2006 - 02:50.

Postad 23 april 2006 - 21:55

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

Med hjälp av krister_l´s script så är nu epg helt automatiserad, Lade till scriptfilen i inställningarna till o2grabber i run after grab, sen startar man o2grabber från schedulern

Glöm bara inte att dvbviewer måste vara igång om importen ska funka.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 23 april 2006 - 21:56.

Postad 28 april 2006 - 02:44

Unregistered9bb18449
  • Unregistered9bb18449
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0

Har kanske hittat något. Är väldigt dålig på Tyska och är på jobbet så jag kan inte prova pluginet.
Testa! DVBViewer Forum - Tyska
EDIT: Har provat det nu och det funkar inte för att automatiskt spela in serier vad jag kan förstå. Ingen OSD, vanligt vindows EPG för att scemalägga insp.

@ Goldstar
Ser att några svar kommit på din förfrågan i DVBViewers forum.
Finns ett plugin, EPGplus som grejar det tydligen, samma som jag provade. Tyskan min........ :unsure:

Redigerat av Unregistered9bb18449, 28 april 2006 - 02:45.

Postad 28 april 2006 - 07:18

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

@ Goldstar
Ser att några svar kommit på din förfrågan i DVBViewers forum.
Finns ett plugin, EPGplus som grejar det tydligen, samma som jag provade. Tyskan min........ ohmy.gif

Vi får väl klara oss ett tag till, så får vi den på flera språk, hoppas att Rayman fixar buggarna samtidigt, använder det redan idag, för att se vad det är, min tyska är helt obefinlig så det är verkligen trail and error :unsure:

Har nu fört mitt projekt en bit till, ska senare idag installera webservern för att komma åt epg utifrån och kunna ställa inspelningar när jag är borta. Det såg så smidigt ut när jag kollade på din krister_l :D

Postad 28 april 2006 - 07:50

Unregistered769b255e
  • Unregistered769b255e
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0

Har nu fört mitt projekt en bit till, ska senare idag installera webservern för att komma åt epg utifrån och kunna ställa inspelningar när jag är borta. Det såg så smidigt ut när jag kollade på din krister_l :unsure:

Webservern var busenkel att få igång. Dock upplever jag den inte som 100% stabil. Interfacet passar inte riktigt mina behov heller, men det som finns är bra.

Postad 28 april 2006 - 09:04

Rogsel
  • Rogsel
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Tycker webservern är kanon, precis vad man behöver för att enkelt spela in från jobbet :unsure:

Använd tex AutoIt för att fixa till scriptet. Har använt det själv för att ordna till ett script för undertexten på Canal +
När scriptet är klart går det att kompilera det till en exe fil om man önskar.

<{POST_SNAPBACK}>

Skulle man få kunna ta del av detta script oxå? Har fått till xmltv med det andra scriptet, tusen tack.

Nån fler som har problem med automount av ISO-filer? Tro det är rapporterat som bugg men kanske som kommit runt problemet.

Postad 28 april 2006 - 13:03

Unregistered9bb18449
  • Unregistered9bb18449
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0
@ Rogsel (och alla andra)
Går bara bra att få ta del av mitt script, ska bera ordna till det lite så att det passar flera än mig
(editerar detta inlägg när det är klart (någon gång i helgen)
Hur många använder Cam-menyn? Har också ändrat den till att köra externa pgm från den och för att starta undertexterna i Canal+

Postad 28 april 2006 - 13:47

Rogsel
  • Rogsel
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Använder inte CAM menyn alls så det går bra :unsure:

Postad 28 april 2006 - 21:34

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0
En sådan här är en del till mitt nästa hårdvaruprojekt. :) :(

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 28 april 2006 - 21:36.

Postad 28 april 2006 - 22:50

Unregistered9bb18449
  • Unregistered9bb18449
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0
Ja.... Drägelfaktorn är hög på den, en perfekt klient. :( Följer det med spänning, ja klart att det går bra men nyfiken :)

Postad 30 april 2006 - 15:14

Afem
  • Afem
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Med den senaste retailen så var det lite knepigare o få dvb-t helt stabil, provade med 3 olika kort med liknande resultat (FloppyDtv, Twinhan o ett avermediakort)

<{POST_SNAPBACK}>

Har du kunnat installera Twinhan DVB-T?
Jag hittar inte ens mitt kort när jag skall scanna kanaler, bara en massa kabel-varianter.
Har jag laddat ned fel version av DVBViewer (V3.2.6, Last Updated: 27.12.05) eller missat någon plugin eller så?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.